Kanun No. 5496 |
|
Kabul Tarihi : 10/5/2006 |
MADDE 1 - 20/2/2001 tarihli ve
4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanununun 1 inci maddesinin üçüncü fıkrasının
(31) numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"31. İletim tesisi: Üretim tesislerinin 36 kV üstü gerilim seviyesinden bağlı olduğu noktalardan
itibaren iletim şalt sahalarının orta gerilim fiderleri de dahil olmak üzere
dağıtım tesislerinin bağlantı noktalarına kadar olan tesisleri,"
MADDE 2 - 4628 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin üçüncü
fıkrası ile dördüncü fıkrasının (a) bendi ve (g) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, dördüncü
fıkrasının (c) bendinin son paragrafında yer alan "denetim" ibaresinden
sonra gelmek üzere "yetkisi"
ibaresi eklenmiş, 3 üncü maddesinin (c) bendinin (3) numaralı alt
bendinin ikinci paragrafında yer alan "Özel sektörde" ibaresi
"Özel sektör" şeklinde değiştirilmiştir.
"Piyasada faaliyet gösterebilecek özel hukuk
hükümlerine tâbi tüzel kişilerin, 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine
göre anonim şirket veya limited şirket olarak kurulması ve anonim şirketlerin
sermaye piyasası mevzuatına göre borsada işlem görenler dışındaki hisselerinin
nama yazılı olması şarttır. Bu şirketlerin ana sözleşmelerinde bulunması
gereken hususlar yönetmelikle düzenlenir."
"a) Üretim faaliyeti gösterebilecek tüzel kişiler: Özel sektör üretim
şirketleri, Elektrik Üretim Anonim Şirketi, Elektrik Üretim Anonim Şirketinin
yeniden yapılandırılmasıyla oluşan diğer kamu üretim şirketleri ile otoprodüktör ve otoprodüktör gruplarıdır.
Özel sektör ve kamu üretim şirketleri,
lisansları uyarınca gerçek ve tüzel kişilere elektrik enerjisi ve/veya kapasite
satışı yapar."
"g) Organize Sanayi Bölgeleri: 4562 sayılı
Organize Sanayi Bölgeleri Kanununa göre kurulan organize sanayi bölgeleri tüzel
kişilikleri, katılımcılarının ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla; onaylı
sınırlar içerisinde 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre şirket
kurma şartı aranmaksızın Kurumdan lisans almak koşuluyla dağıtım ve/veya üretim
faaliyetlerinde bulunur.
Organize sanayi bölgeleri tüzel kişilikleri,
katılımcılarının elektrik ihtiyacını karşılamak amacıyla tüketim miktarına
bakılmaksızın serbest tüketici sayılır.
Organize sanayi bölgesi katılımcılarından serbest
tüketici limitini aşan tüketiciler, organize sanayi bölgesine dağıtım bedeli
ödemek kaydıyla tedarikçisini seçme hakkına sahiptir.
Organize sanayi bölgelerinin, ürettiği veya
serbest tüketici sıfatıyla temin ettiği elektrik enerjisinin; katılımcılarının
kullanımına sunulmasına, dağıtım bedellerinin belirlenmesine, organize sanayi
bölgelerinin bu bent kapsamında gerçekleştirecekleri faaliyetlere ilişkin
esas ve usûller, Sanayi ve Ticaret
Bakanlığının görüşü alınarak Kurum tarafından hazırlanacak yönetmelikle
belirlenir.
Organize sanayi bölgeleri sınırları içerisinde olup, bedelsiz olarak veya
sembolik bedel ile TEDAŞ'a devredilen tesislerin mülkiyeti ve işletme hakları
üç ay içinde aynı bedelle ilgili organize sanayi bölgesine devredilir.”
MADDE 3 - 4628 sayılı
Kanunun 11 inci maddesinin birinci
fıkrasının (a), (b), (c), (d), (e) ve (f) bentleri ile ikinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"a) Kurul tarafından bilgi isteme veya yerinde inceleme
hallerinde; istenen bilgilerin yanlış, eksik veya yanıltıcı olarak verildiğinin
saptanması veya hiç bilgi verilmemesi ya da yerinde inceleme imkânının
verilmemesi hallerinde, onbeş gün içinde bilgilerin doğru olarak verilmesi
ve/veya inceleme imkânının sağlanması ihtar edilir. Yapılan yazılı ihtara
rağmen aykırı durumlarını devam ettirenlere, ikiyüzbin Yeni Türk Lirası idarî
para cezası verilir.”
“b) Bu Kanun hükümlerine ve çıkarılan yönetmelik,
talimat ve tebliğlere aykırı hareket edildiğinin saptanması hâlinde,
aykırılığın otuz gün içinde giderilmesi ihtar edilir ve yapılan yazılı ihtara
rağmen aykırı durumlarını devam ettirenlere, ikiyüzellibin Yeni Türk Lirası
idarî para cezası verilir.”
“c) Lisans genel esasları ve yükümlülüklerinden
herhangi birinin yerine getirilmediğinin saptanması hâlinde, otuz gün içinde
düzeltilmesi ihtar edilir. Yapılan yazılı ihtara rağmen aykırı durumlarını
devam ettirenlere, üçyüzbin Yeni Türk Lirası idarî para cezası verilir.”
“d) Lisans müracaatında veya lisans yürürlüğü
sırasında, lisans verilmesinde aranan şartlar konusunda, gerçek dışı belge
sunulması veya yanıltıcı bilgi verilmesi veya lisans verilmesini etkileyecek
lisans şartlarındaki değişikliklerin Kurula bildirilmemesi hâlinde lisans iptal
edilir. Ancak, anılan gerçek dışı belge veya yanıltıcı bilgi veya lisans
şartlarındaki değişikliğin düzeltilmesinin mümkün görülmesi hâlinde, otuz gün
içinde düzeltilmesi ihtar edilir. Yapılan yazılı ihtara rağmen aykırı
durumlarını devam ettirenlere, dörtyüzbin Yeni Türk Lirası idarî para cezası
verilir.”
“e) Lisans süresi boyunca iştirak ilişkisi
yasağına aykırı davranışta bulunulması hâlinde, otuz gün içinde iştirak
ilişkisinin düzeltilmesi ihtar edilir. Yazılı ihtara rağmen aykırı durumlarını
devam ettirenlere, dörtyüzellibin Yeni Türk Lirası idarî para cezası verilir.”
“f) Piyasada lisans kapsamı dışında faaliyet gösterildiğinin
saptanması hâlinde, onbeş gün içinde kapsam dışı faaliyetin veya aleyhe
faaliyetin durdurulması ihtar edilir. Yapılan yazılı ihtara rağmen aykırı
durumlarını devam ettirenlere, beşyüzbin Yeni Türk Lirası idarî para cezası
verilir."
"Yukarıdaki
para cezalarını gerektiren fiiller için Kurul, fiilin niteliğine göre ihtar
sürelerini farklı uygulayabilir. Söz konusu para cezalarının uygulanmasını
takiben para cezasına konu fiilin; verilen ihtar süresi içerisinde
giderilmemesi veya tekrarlanması hâllerinde para cezaları, her defasında bir
önceki cezanın iki katı oranında artırılarak uygulanır. Bu cezaların verildiği
tarihten itibaren iki yıl içinde idarî para cezası verilmesini gerektiren aynı
fiil işlenmediği takdirde önceki cezalar tekrarda esas alınmaz. Ancak,
aynı fiilin iki yıl içinde tekrar işlenmesi hâlinde artırılarak uygulanacak
para cezasının tutarı, cezaya muhatap tüzel kişinin bir önceki malî yılına
ilişkin bilançosundaki gayrisafi gelirinin yüzde onunu aşamaz. Cezaların bu
düzeye ulaşması hâlinde Kurul, lisansı iptal edebilir."
MADDE 4 - 4628 sayılı Kanunun 14
üncü maddesinin birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
"TEDAŞ'ın faaliyet alanında yer alan ve
dağıtım faaliyeti için gerekli olan işletme ve varlıklar üzerinde, mülkiyeti
saklı kalmak kaydı ile TEDAŞ ile belirlenen dağıtım bölgelerinde faaliyet
göstermek üzere kurulan elektrik dağıtım şirketleri arasında işletme hakkı
devir sözleşmesi düzenlenebilir."
MADDE 5 - 4628 sayılı Kanunun 15
inci maddesinin (c) ve (d) fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye
aşağıdaki (e) fıkrası eklenmiştir.
"c) Kamulaştırma:
Elektrik piyasasında üretim ve/veya dağıtım
faaliyetlerinde bulunan lisans sahibi özel hukuk tüzel kişilerinin kamulaştırma
talepleri Kurum tarafından değerlendirilir ve uygun görülmesi hâlinde 2942
sayılı Kamulaştırma Kanununda belirtilen esaslar dahilinde Kurumca kamulaştırma
yapılır. Bu konuda Kurulca verilecek olan kamulaştırma kararları kamu yararı
kararı yerine geçer. Bu durumda kamulaştırma bedelleri ile kamulaştırma
işlemlerinin gerektirdiği diğer giderler kamulaştırma talebinde bulunan lisans
sahibi tüzel kişi tarafından ödenir.
Kamulaştırılan taşınmazın mülkiyeti, üretim veya
dağıtım tesislerinin mülkiyetine sahip olan ilgili kamu kurum veya kuruluşuna,
bunların bulunmaması hâlinde ise Hazineye ait olur. Hazine adına tescil edilen
taşınmazlar üzerinde Maliye Bakanlığınca kamulaştırma bedelini ödeyen lisans
sahibi özel hukuk tüzel kişileri lehine bedelsiz irtifak hakkı tesis edilir.
İrtifak hakkının geçerliliği lisansın geçerlilik süresi ile sınırlıdır. Dağıtım
lisansı sahibi tüzel kişilerce yeni dağıtım tesisleriyle ilgili yapılan
kamulaştırmaların gerektirdiği kamulaştırma bedelleri ile diğer giderler
tarifeler yoluyla geri alınır. Lisansın sona ermesi veya iptali hâlinde, lisans
sahibi tüzel kişiler tarafından ödenmiş bulunan kamulaştırma bedelleri iade
edilmez. Ancak, dağıtım lisansının süresi sonunda tarifeler yoluyla geri
alınmayan kamulaştırma bedelleri iade edilir.
Kamu tüzel kişiliğini haiz lisans sahibi tüzel
kişilerce yürütülen üretim, dağıtım veya iletim faaliyetleri için gerekli olan
taşınmazlarla ilgili kamulaştırma işlemleri bu tüzel kişiler tarafından yapılır
ve kamulaştırılan taşınmazlar bu tüzel kişiler adına tescil edilir. Ancak
3/3/2001 tarihinden sonra üretim, dağıtım veya iletim lisansı sahibi kamu tüzel
kişileri lehine ve bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar Hazine adına
kamulaştırılan taşınmazlar bu kamu tüzel kişilerine bedelsiz olarak devredilir.
4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun çerçevesinde
özelleştirilen lisans sahibi tüzel kişilerin faaliyette bulunduğu dağıtım
bölgelerinde, özelleştirme tarihi itibarıyla mevcut olan dağıtım tesisleriyle
ilgili kamulaştırma işlemleri yapılmamış taşınmazların kamulaştırma bedelleri
ve diğer giderler lisans sahibi tüzel kişi tarafından ödenir. Bu giderlere
ilişkin belgelerin ibraz edilmesinden sonra, en geç otuz gün içerisinde,
bütçeden lisans sahibi tüzel kişiye ödeme yapılır.
Özel hukuk tüzel kişilerince yürütülen üretim veya
dağıtım faaliyetleri için gerekli olan Hazineye ait taşınmazlar dışındaki kamu
kurum veya kuruluşlarına ait taşınmazlar, Kurumca 2942 sayılı Kamulaştırma
Kanununun 30 uncu maddesi uygulanarak temin edilir. Bu taşınmazlar üretim veya
dağıtım tesislerinin mülkiyetine sahip olan ilgili kamu kurum veya kuruluşuna,
bunların bulunmaması hâlinde ise Hazineye ait olur.
d) İrtifak Hakkı, Kullanma İzni ve Kiralama:
Piyasada üretim veya dağıtım faaliyetinde bulunan
lisans sahibi özel hukuk tüzel kişileri, faaliyetleri ile ilgili olarak
Hazinenin mülkiyetindeki veya Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki taşınmazlar
üzerinde irtifak hakkı tesisi, kullanma izni veya kiralama yapılabilmesi için
Kurumdan talepte bulunur. Bu talebin Kurulca uygun görülmesi hâlinde, ilgili
mevzuat uyarınca Maliye Bakanlığı ile
lisans sahibi özel hukuk tüzel kişileri arasında lisans süresi ile
sınırlı olmak üzere irtifak hakkı
tesisi, kullanma izni veya kiralama sözleşmesi düzenlenir. Bu sözleşmelerde,
sözleşmenin geçerliliğinin lisansın
geçerlilik süresi ile sınırlı olacağı hükmü yer alır. Bu şekilde tesis edilen
irtifak hakkı, kullanma izni veya kiralama bedelini ödeme yükümlülüğü, lisans
sahibi özel hukuk tüzel kişisine
aittir.
Piyasada kamu tüzel kişiliğini haiz lisans sahibi
tüzel kişilerce yürütülen üretim, dağıtım veya iletim faaliyetleri için gerekli
olan, Hazinenin mülkiyetindeki veya Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki
taşınmazlarla ilgili olarak irtifak hakkı tesisinin veya kullanma izni
verilmesinin talep edilmesi hâlinde, Maliye Bakanlığı tarafından ilgili kamu tüzel kişileri lehine lisans süresince
bedelsiz irtifak hakkı tesis edilir veya
kullanma izni verilir.
e) Kurum, 5236 sayılı Kabahatler Kanunu
hükümlerine tâbi değildir.”
MADDE 6 - 4628 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 9 - Düzenlemeye tâbi tarifeler
üzerinden elektrik enerjisi satın alan tüketicileri, dağıtım bölgeleri arası
maliyet farklılıkları nedeniyle var olan fiyat farklılıklarından kısmen veya
tamamen koruyacak şekilde tesis edilmiş geçici bir "Fiyat Eşitleme
Mekanizması" uygulanır. Fiyat Eşitleme Mekanizmasına ilişkin usûl ve
esaslar ile Türkiye Elektrik Ticaret ve Taahhüt Anonim Şirketi ve perakende
satış lisansı sahibi dağıtım şirketlerinin bu uygulamaya ilişkin görev ve
yükümlülükleri, Bakanlık ile Hazine Müsteşarlığının görüşleri alınmak suretiyle
Kurul tarafından altmış gün içerisinde çıkarılacak tebliğ ile düzenlenir. Fiyat
Eşitleme Mekanizmasının uygulanacağı geçiş dönemi 31 Aralık 2010 tarihinde sona
erer. Bu tarihte sona eren ilk uygulama dönemi için, TEDAŞ tarafından yapılan
tarife tekliflerinde, ulusal tarife uygulamasının gerekleri esas alınır ve
teklif edildiği şekliyle Kurulca onaylanır. Bu dönem süresince abone grupları
arasında çapraz sübvansiyon uygulanır. Bu kapsamda, TEDAŞ tarafından ilk
uygulama dönemini kapsayacak şekilde Kuruma yapılan tarife teklifinde abone
grupları için uygulanacak çapraz sübvansiyona da yer verilir. Kurul onaylı bu
tarifeler ile çapraz sübvansiyon, ancak Bakanlar Kurulu kararı çerçevesinde
yapılacak öneri ile değiştirilebilir. Geçiş dönemi süresince tüm hesaplar 4628
sayılı Kanun ve ilgili mevzuatına uygun şekilde ayrıştırılarak tutulur.
“GEÇİCİ
MADDE 10 - Türkiye Elektrik Ticaret ve Taahhüt Anonim Şirketi, Elektrik Üretim
Anonim Şirketi, perakende satış lisansı sahibi dağıtım şirketleri, Elektrik
Üretim Anonim Şirketinin yeniden yapılandırılmasıyla oluşan gruplar veya kamu
üretim şirketleri arasında, süresi beş yılı aşmamak kaydıyla enerji
alım-satımına ilişkin geçiş dönemi
anlaşmaları imzalanır. Söz konusu anlaşmalara ilişkin hak ve yükümlülükler,
üretim ve dağıtım varlıklarının özelleştirilmesine paralel olarak lisans sahiplerine ait olur.
Bu anlaşmalar damga vergisinden müstesnadır.”
“GEÇİCİ MADDE 11 - 3096 sayılı Türkiye Elektrik
Kurumu Dışındaki Kuruluşların Elektrik Üretimi, İletimi, Dağıtımı ve Ticareti
ile Görevlendirilmesi Hakkında Kanun hükümlerine göre Bakanlık ile
yap-işlet-devret sözleşmesi yapmış olan fakat işletmeye girmeden sözleşmelerini
sonlandırmış veya sonlandıracak şirketlerin, 4628 sayılı Elektrik Piyasası
Kanunu kapsamında lisans alarak faaliyetlerini sürdürmelerini teminen sözleşme
kapsamında yap-işlet-devret tesislerinin kurulması için lehlerine irtifak hakkı
tesis edilmiş Hazine arazileri,
üzerindeki muhdesatların değeri dikkate alınmaksızın rayiç bedeli
üzerinden Maliye Bakanlığınca şirkete
doğrudan satılır.”
“GEÇİCİ MADDE 12- Elektrik dağıtım şirketleri ile elektrik üretim
tesis ve/veya şirketlerinin özelleştirilmesi çalışmaları kapsamında 31/12/2010
tarihine kadar yapılacak devir, birleşme, bölünme, kısmî bölünme işlemleriyle
ilgili olarak ortaya çıkan kazançlar kurumlar vergisinden müstesnadır. Madde
kapsamında yapılacak işlemler nedeniyle zarar oluşması halinde bu zarar kurum
kazancının tespitinde dikkate alınmaz. Yapılan bu bölünme işlemleri Kurumlar
Vergisi Kanunu kapsamında yapılan bölünme işlemi olarak kabul edilir.
Bu madde kapsamında yapılacak teslim ve hizmetler katma değer
vergisinden müstesnadır. Söz konusu teslim ve hizmet ifalarıyla ilgili olarak
yüklenilen vergiler, vergiye tâbi işlemler nedeniyle hesaplanan katma değer
vergisinden indirilir. İndirim yoluyla giderilemeyen katma değer vergisi iade
edilmez. Bu madde kapsamına giren işlemlerde 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun
ilgili hükümleri uygulanmaz.”
MADDE 7 - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE
8 - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.