Kanun No. 5544 |
|
Kabul Tarihi : 21/9/2006 |
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1- (1) Bu Kanunun amacı; ulusal ve uluslararası
meslek standartlarını temel alarak, teknik ve meslekî alanlarda ulusal
yeterliliklerin esaslarını belirlemek; denetim, ölçme ve değerlendirme,
belgelendirme ve sertifikalandırmaya ilişkin faaliyetleri yürütmek için gerekli
ulusal yeterlilik sistemini kurmak ve işletmek üzere Meslekî Yeterlilik
Kurumunun kurulması, çalışma usûl ve esaslarının belirlenmesi ile ulusal
yeterlilik çerçevesiyle ilgili hususların düzenlenmesini sağlamaktır.
(2) Tabiplik, diş hekimliği, hemşirelik, ebelik, eczacılık,
veterinerlik, mühendislik ve mimarlık meslekleri ile en az lisans düzeyinde
öğrenimi gerektiren ve mesleğe giriş şartları kanunla düzenlenmiş olan
meslekler bu Kanun kapsamı dışındadır.
Tanımlar
MADDE 2- (1) Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Bakanlık: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığını,
b) Bakan: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanını,
c) Kurum: Meslekî Yeterlilik Kurumunu,
ç) Ulusal meslekî yeterlilik sistemi: Teknik ve meslekî eğitim
standartlarının ve bu standartları temel alan yeterliliklerin geliştirilmesi,
uygulanması ve bunlara ilişkin yetkilendirme, denetim, ölçme ve değerlendirme,
belgelendirme ve sertifikalandırmaya ilişkin kural ve faaliyetleri,
d) Ulusal yeterlilik çerçevesi: Avrupa Birliği tarafından benimsenen
yeterlilik esasları ile uyumlu olacak şekilde tasarlanan ve ilk, orta ve yüksek
öğretim dahil, tüm teknik ve meslekî eğitim/öğretim programları ile örgün,
yaygın ve ilgili kurumların iznine dayalı programlarla kazandırılan yeterlilik
esaslarını,
e) Ulusal meslek standartları: Bir mesleğin başarı ile icra edilebilmesi
için, Kurum tarafından kabul edilen, gerekli bilgi, beceri, tavır ve tutumların
neler olduğunu gösteren asgari normları,
f) Yetkilendirilmiş kurum: Türk Akreditasyon Kurumu veya Avrupa Birliği
ile çok taraflı tanıma anlaşması imzalamış akreditasyon kurumlarından akredite
edilmiş personel belgelendirme kurum ve kuruluşlarını,
g) Eğitim ve öğretim kurumları: Genel orta ve yüksek eğitim-öğretim
dahil, tüm teknik ve meslekî okullar ile örgün ve yaygın eğitim kurumları ve
bunların dışındaki, izinle muhtelif programlar sunan ve meslekî yeterlilikler
kazandıran kurumların tümünü,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Meslekî Yeterlilik Kurumu, Kurumun Görev ve
Yetkileri ile Organları
Meslekî Yeterlilik Kurumu
MADDE 3- (1) Bu Kanunla kendisine verilen görevleri
yerine getirmek ve Kanunda belirtilen hususlar dışında özel hukuk hükümlerine
tâbi olmak üzere, kamu tüzel kişiliğini haiz, idarî ve malî özerkliğe sahip ve
özel bütçeli Meslekî Yeterlilik Kurumu kurulmuştur. Kurumun kısa adı MYK'dir.
(2) Kurum, Bakanlığın ilgili kuruluşudur.
Kurumun
görev ve yetkileri
MADDE
4- (1) Kurumun görev ve
yetkileri şunlardır:
a) Ulusal meslekî yeterlilik sistemi ile
ilgili yıllık gelişme planlarını hazırlamak, geliştirmek, uygulamasını yapmak
veya yaptırmak, denetlemek; bunlara ilişkin düzenlemeleri yapmak.
b) Standartları belirlenecek meslekleri
belirlemek ve bu standartları hazırlayacak kurum ve kuruluşları tespit etmek.
c) 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa tâbi
teknik ve meslekî eğitim veren yüksek öğretim kurumlarında ulusal meslek
standartlarına uygun eğitim ve öğretimin yapılabilmesi için Yükseköğretim
Kurulu ile; orta öğretim düzeyindeki meslekî ve teknik eğitim veren öğretim
kurumlarında ulusal meslek standartlarına uygun eğitim ve öğretimin
yapılabilmesi için Millî Eğitim Bakanlığı ile işbirliği yapmak.
ç) Ulusal meslek standartlarını temel alarak,
teknik ve meslekî alanlarda ulusal yeterliliklerin esaslarını belirlemek.
d) Ulusal meslekî yeterlilikler alanındaki
eğitim ve öğretim kurumlarını ve programlarını akredite edecek kurumları
belirlemek.
e) Sınav ve belgelendirme sistemi kapsamında;
yeterliliği belgelendirecek yetkilendirilmiş kurumları belirlemek ve sınavlarda
başarılı olanlara sertifika verilmesini sağlamak.
f) Türkiye'de çalışmak isteyen yabancıların sahip
oldukları meslekî yeterlilik sertifikalarının doğruluğunu belirlemek.
g) Ulusal meslekî yeterlilik standartlarını
dünyadaki ve teknolojideki gelişmelere uygun olarak geliştirmek, yeterlilik
standartlarını yükseltmek ve uluslararası alanda tanınmalarını sağlamak.
ğ) Meslekî alan ve sektörler arasındaki yatay
ve dikey geçişler için gerekli yeterliliklerin belirlenmesini sağlamak.
h) Diğer ülkelerdeki benzer kurum ve
kuruluşlarla işbirliği yapmak, hizmet satın almak, projeler geliştirmek ve
uygulamak, eğitim, araştırma, konferans, seminer ve yayın faaliyetlerinde
bulunmak.
ı) Hayat boyu öğrenmeyi desteklemek ve teşvik
etmek.
i) Faaliyet alanına giren sair her türlü
çalışmayı yapmak.
Kurumun organları
MADDE 5- (1) Kurum; Genel Kurul, Yönetim Kurulu ve
hizmet birimlerinden oluşur.
Genel Kurul
MADDE 6- (1) Genel Kurul, Kurumun en üst karar organı
olup, aşağıda belirtilen üyelerden oluşur:
a) Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığından iki üye.
b) Millî Eğitim Bakanlığından üç üye.
c) Maliye Bakanlığından bir üye.
ç) Bayındırlık ve İskân Bakanlığından bir üye.
d) Sağlık Bakanlığından bir üye.
e) Tarım ve Köyişleri Bakanlığından bir üye.
f) Sanayi ve Ticaret Bakanlığından bir üye.
g) Kültür ve Turizm Bakanlığından bir üye.
ğ) Üniversitelerin çalışma ekonomisi, işletme ve meslekî eğitim ile
ilgili alanlarından Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenecek üç öğretim
üyesi.
h) Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığından bir üye.
ı) Avrupa Birliği Genel Sekreterliğinden bir üye.
i) Türkiye İş Kurumundan bir üye.
j) Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi
Başkanlığından bir üye.
k) Türk Standartları Enstitüsünden bir üye.
l) Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinden dört üye.
m) Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonundan dört üye.
n) Türkiye Ziraat Odaları Birliğinden bir üye.
o) Türkiye Seyahat Acenteleri Birliğinden bir üye.
ö) Türkiye İhracatçılar Meclisinden bir üye.
p) En fazla üyeye sahip üç işçi sendikaları konfederasyonundan ikişer
üye.
r) En fazla üyeye sahip işveren sendikaları konfederasyonundan üç üye.
(2) Genel Kurul üyelerinden, Yükseköğretim Kurulu dışındaki kamu kurum
ve kuruluşları temsilcileri kurum veya kuruluşun bağlı veya ilgili olduğu
bakan, öğretim üyeleri Yükseköğretim Kurulu, kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşları temsilcileri ise yetkili organları tarafından görevlendirilir.
Genel Kurul üyelerinin görev süresi üç yıldır. Görev süresi dolan üyeler
yeniden görevlendirilebilir. Herhangi bir nedenle boşalan üyelik için kalan süreyi
tamamlamak üzere en geç bir ay içinde aynı usûlle görevlendirme yapılır.
(3) Genel Kurul, her yıl Ekim
ayında olağan toplanır. Genel Kurul, üyelerin beşte birinin isteği veya Yönetim
Kurulunun talebi üzerine olağanüstü toplantıya çağrılabilir. Olağan ve
olağanüstü Genel Kurul için toplantı yeter sayısı üye tam sayısının salt
çoğunluğudur. İlk toplantıda çoğunluk sağlanamazsa ikinci toplantıda çoğunluk
aranmaz. Genel Kurul karar yeter sayısı, katılanların salt çoğunluğudur.
(4) Genel Kurul, üyeler arasından seçilen bir başkan ve iki kâtip üyeden
oluşan Başkanlık Divanı tarafından yönetilir.
Genel Kurulun görevleri
MADDE 7- (1) Genel Kurulun görevleri şunlardır:
a) Yönetim Kurulu üyelerini seçmek.
b) Yönetim Kurulu tarafından hazırlanan bütçeyi aynen veya değiştirerek
kabul etmek.
c) Yönetim Kurulunun bir önceki yıla ait faaliyet raporunu, bir sonraki
yıla ait çalışma programını ve malî raporlarını görüşerek karara bağlamak.
ç) Yönetim Kurulunu ibra etmek.
d) Yönetim Kurulunca önerilecek personel planlamasını onaylamak.
e) Kurumun ihtiyacı olan taşınmazların kiralanması veya satın alınması
konularında Yönetim Kuruluna yetki vermek.
f) Gerektiğinde uluslararası kuruluşlara üye olunması ve Kurumun
uluslararası kuruluşlar nezdinde temsil edilmesi konusunda Yönetim Kuruluna
yetki vermek.
g) Üyelerin aidat miktarını belirlemek.
ğ) Kanunla verilen diğer görevleri yerine getirmek.
Yönetim Kurulu
MADDE 8- (1) Yönetim Kurulu, Kurumun yürütme
organıdır. Yönetim Kurulu, bir asıl ve bir yedek üyesi Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığı, bir asıl ve bir yedek üyesi Millî Eğitim Bakanlığı, bir
asıl ve bir yedek üyesi Yükseköğretim Kurulu, bir asıl ve bir yedek üyesi kamu
kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, bir asıl ve bir yedek üyesi işçi
sendikaları konfederasyonları ve bir asıl ve bir yedek üyesi de işveren
sendikaları konfederasyonları temsilcileri arasından toplam altı asıl ve altı
yedek üye olmak üzere Genel Kurul tarafından seçilir.
(2) Yönetim Kurulu üyelerinin görev süresi üç yıl olup görev süresi
dolan üyeler yeniden seçilebilir. Yönetim Kurulu, üyeleri arasından salt
çoğunlukla bir başkan ve bir başkan vekili seçer.
(3) Yönetim Kurulu üyesi seçilebilmek için, 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 48 inci maddesinin (A) bendinin (1), (4), (6) ve (7) numaralı alt
bentlerinde belirtilen şartları taşımak ve Kurumun faaliyet alanına giren
konularda yeterli bilgiye ve en az on yıllık meslekî tecrübeye sahip olmak
şarttır.
(4) Yönetim Kurulu üyelerinin
görev süreleri dolmadan herhangi bir nedenle görevlerine son verilemez. Ancak,
kanunlarla kendilerine verilen görevleriyle ilgili olarak işlediği suçlardan
dolayı haklarındaki mahkûmiyet kararı kesinleşenler ve altı aydan fazla süre ile
hastalık, kaza veya başka bir nedenle görevini yapamaz durumda olan veya görev
süresinin kalan kısmında görevine devam edemeyeceği, altı aylık süre
beklenmeksizin tam teşekküllü bir hastaneden alınacak heyet raporu ile tevsik
edilenlerin Yönetim Kurulu üyelikleri herhangi bir işleme gerek kalmadan sona
erer.
(5) Geçerli mazereti olmaksızın bir takvim yılında toplam üç toplantıya
katılmayan veya bir toplantıya katıldığı ve karşı oy kullanmadığı halde Yönetim
Kurulu kararlarını süresi içinde imzalamayan veya karşı oy gerekçesini süresi
içinde yazmayan Yönetim Kurulu üyeleri, üyelikten çekilmiş sayılır. Bu durum
Yönetim Kurulu kararı ile tespit edilir.
(6) Yönetim Kurulu üyeliklerinde bir boşalma olması halinde boşalan
üyeliğin yedek üyesi boşalan üyeliği doldurur ve yerine geldiği üyenin kalan
görev süresini tamamlar.
(7) Yönetim Kurulu, Başkanın belirleyeceği tarihlerde haftada en az bir
kez, Başkanın çağrısı veya Yönetim Kurulu üyelerinin üçte birinin yazılı istemi
üzerine ise her zaman toplanabilir. Başkanın bulunmadığı hallerde toplantılara
başkan vekili başkanlık eder.
(8) Yönetim Kurulu üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve
toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile karar alır. Oyların eşit olması
halinde Başkanın oyu yönünde karar verilmiş sayılır.
(9) Yönetim Kurulu üyeleri, Yönetim Kurulunun ibrası hariç olmak üzere,
Genel Kurul toplantılarında oy kullanabilirler.
Yönetim Kurulunun görevleri
MADDE 9- (1) Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Meslek standardı geliştirmek, sınav ve belgelendirme faaliyetinde
bulunmak üzere başvuruda bulunan kuruluşların başvurularını incelemek ve
sonuçlandırmak.
b) Standardı tespit edilerek, sınav ve belgelendirme uygulaması
yapılacak meslekleri belirlemek.
c) Yapılacak sınavlarda başarı gösterenlere verilecek Meslekî Yeterlilik
Kurumu Yeterlilik Belgesini onaylamak.
ç) Kurumca hazırlanan yönetmelik taslaklarını inceleyerek yayımlanmak
üzere ilgili mercilere iletmek.
d) Kurumun bir önceki yıla ait faaliyet raporu, bir sonraki yıla ait
çalışma programı, malî rapor ve personel planlaması ile bütçesini hazırlayarak
Genel Kurulun onayına sunmak.
e) Hizmet birimlerinin oluşumuna karar vermek.
f) İlgili mevzuat çerçevesinde, Kurum personelinin işe alınması, işten
çıkarılması, terfi ettirilmesi, ödüllendirilmesi ve benzeri tasarruflarda
bulunmak, Kurumda çalışanların, ücret, harcırah, malî ve sosyal hakları ile
ilgili esasları belirleyerek Genel Kurula sunmak.
g) Hazırlatılacak meslek standartlarının, sınav ve belgelendirme uygulamalarının
uluslararası normlara uygunluğunu sağlamak.
ğ) Gerekli görülen hallerde Ankara dışında büro veya temsilcilik
açılmasına karar vermek veya ilgili kurum ve kuruluşlara Kurumun faaliyet
alanına giren konularda yetki vermek.
h) Kurumun görevleri ile ilgili olarak ihtiyaç duyulan konularda
araştırma, teknik inceleme, etüt, proje ve bunlarla ilgili her türlü mal ve
hizmetlerin sağlanması gibi işleri yerli ve yabancı gerçek ve tüzel kişilere
yaptırmak ve bu konularla ilgili mal ve hizmet satın alınmasına karar vermek.
ı) Şikayet ve itirazların incelenme usûl ve esaslarını belirlemek.
i) Genel Kurulca verilen diğer görevleri yapmak.
Hizmet
birimleri
MADDE
10- (1) Kurum hizmet
birimleri; ana hizmet birimleriyle danışma ve yardımcı hizmet birimlerinden oluşur.
Ana
hizmet birimleri
MADDE
11- (1) Kurumun ana hizmet
birimleri şunlardır:
a) Meslek Standartları Dairesi Başkanlığı.
b) Sınav ve Belgelendirme Dairesi Başkanlığı.
Meslek
Standartları Dairesi Başkanlığı
MADDE
12- (1) Meslek Standartları
Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Meslek standartlarının geliştirilmesinde
izlenecek yöntemleri belirlemek.
b) Standart geliştirmek, güncelleştirmek,
standart geliştirmek üzere Kuruma yapılan başvuruları incelemek ve inceleme
sonuçlarını rapora bağlamak.
c) Meslek standardı geliştirmek üzere
yetkilendirilmiş kuruluşların çalışmalarının belirlenen kriterlere uygun olup
olmadığını izleyerek rapora bağlamak.
ç) Meslek standartlarının geliştirilmesi ile
ilgili araştırma yapmak, yayın hazırlamak, uygulamalar sonucu elde edilen
veriler çerçevesinde sistemde yapılması gereken değişiklikleri tespit etmek.
d) Başkan tarafından verilen görevler ile
mevzuatta öngörülen benzeri görevleri yapmak.
Sınav
ve Belgelendirme Dairesi Başkanlığı
MADDE
13- (1) Sınav ve Belgelendirme
Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Sınav soru bankalarının oluşturulmasında ve
sınav ve belgelendirme çalışmalarında izlenecek yöntemleri geliştirmek.
b) Sınav soru bankası
kurmak, güncelleştirmek, sınav ve belgelendirme faaliyetlerinde bulunmak üzere
Kuruma yapılan başvuruları incelemek ve inceleme sonuçlarını rapora bağlamak.
c) Sınav ve belgelendirme yapmak üzere
onaylanan kuruluşların çalışmalarının belirlenen kriterlere uygun olup
olmadığını izleyerek rapora bağlamak.
ç) Çalışma konularıyla ilgili araştırma
yapmak, yayın hazırlamak, uygulamalar sonucu elde edilen veriler çerçevesinde
sistemde yapılması gereken değişiklikleri tespit etmek.
d) Başkan tarafından verilen görevler ile
mevzuatta öngörülen benzeri görevleri yapmak.
Danışma
ve Yardımcı Hizmet Birimleri
MADDE
14- (1)Kurumun danışma ve
yardımcı hizmet birimleri şunlardır:
a) Hukuk Müşavirliği.
b) İdarî ve Malî İşler Dairesi Başkanlığı.
Hukuk
Müşavirliği
MADDE
15- (1) Hukuk Müşavirliğinin
görevleri şunlardır:
a) Başkanlık ve diğer birimlerden sorulan
hukukî konular ile hukukî, malî, idarî ve cezaî sonuçlar doğuracak işlemler
hakkında görüş bildirmek.
b) Kurumun menfaatlerini koruyucu,
anlaşmazlıkları önleyici hukukî tedbirleri zamanında almak, anlaşma ve
sözleşmelerin bu esaslara uygun olarak yapılmasına yardımcı olmak.
c) Kurum görüşü istenen veya Kurumca
hazırlanan kanun, tüzük ve yönetmelik taslaklarını hukukî açıdan inceleyerek
görüşlerini bildirmek.
ç) Adlî, idarî davalar ile icra takiplerinde
mahkemeler, hakemler, icra daireleri ile dava ve icra işleriyle ilgili sair
merciler nezdinde Kurumu temsil etmek.
d) Başkan tarafından verilen ve mevzuatta
öngörülen benzeri görevleri yapmak.
İdarî
ve Malî İşler Dairesi Başkanlığı
MADDE
16- (1) İdarî ve Malî İşler
Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Kurumun danışma, personel, bilgi işlem,
muhasebe, dokümantasyon ve benzeri faaliyetlerini yürütmek.
b) Başkan tarafından verilen görevler ile
mevzuatta öngörülen benzeri görevleri yapmak.
(2) Daire başkanlıkları Başkana bağlı olarak
çalışır.
Temsil
yetkisi
MADDE
17- (1) Kurum, Yönetim Kurulu
Başkanı, yokluğunda başkan vekili tarafından temsil edilir.
Başkan
MADDE 18- (1) Yönetim Kurulu Başkanı Kurumun da
Başkanıdır.
(2) Başkan, Kurum hizmetlerinin yürütülmesinden ve Kurumun tüm birimleri
arasında koordinasyonun sağlanmasından sorumludur.
(3) Başkanın 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinin
(A) bendinin (1), (4), (6) ve (7) numaralı alt bentlerinde belirtilen şartları
taşıması ve en az lisans düzeyinde eğitim yapmış olması, Kurumun faaliyet
alanına giren konularda yeterli bilgiye ve en az on yıllık tecrübeye sahip
olması şarttır.
Başkanın
görev ve yetkileri
MADDE 19- (1) Başkanın görev ve yetkileri şunlardır:
a) Yönetim Kurulu toplantılarının gündemini hazırlamak ve Yönetim Kurulu
üyelerine bildirmek.
b) Yönetim Kurulu kararlarının yayımlanmasını veya tebliğini sağlamak,
bu kararların gereğinin yerine getirilmesini temin etmek ve uygulanmasını
izlemek.
c) Hizmet birimlerinden gelen önerilere son şeklini vererek Yönetim
Kuruluna sunmak.
ç) Kurumun stratejilerine, amaç ve hedeflerine uygun olarak, Kurumun
yıllık bütçesi ile malî tablolarını hazırlamak.
d) Hizmet birimlerinin uyumlu, verimli, disiplinli ve düzenli bir
biçimde çalışmasını sağlamak.
e) Yıllık faaliyet raporlarını hazırlamak, amaç ve hedeflere, performans
ölçütlerine göre faaliyetlerin değerlendirmesini yapmak, yaptırmak ve bunları
Yönetim Kuruluna sunmak.
f) Kurumun faaliyet gösterdiği alanda strateji, politikalar ve ilgili
mevzuat ile kurum ve çalışanların performans ölçütleri hakkında çalışma ve
değerlendirme yapmak.
g) Kurumun diğer kuruluşlarla ilişkilerini yürütmek.
ğ) Yönetim Kurulu tarafından atanması öngörülenler dışındaki kurum
personelini atamak.
h) Başkan adına imzaya yetkili personelin görev ve yetki alanını
belirlemek.
ı) İdarî konulardaki diğer görevleri yerine getirmek.
(2) Başkan, Yönetim Kuruluna ilişkin olmayan görev ve yetkilerinden bir
bölümünü, sınırlarını açıkça belirlemek ve yazılı olmak kaydıyla, alt
kademelere devredebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sektör Komiteleri, Standartlar, Eğitim, Sınav
ve Belgelendirme
Sektör
komiteleri
MADDE 20- (1) Kurum tarafından görevlendirilen kurum ve
kuruluşlarca hazırlanan meslek standartlarının ulusal meslek standardı olarak
kabul edilebilmesi için gerekli incelemeyi yaparak Yönetim Kurulunun onayına
sunmak üzere sektör komiteleri kurulur.
(2) Sektör komiteleri Millî Eğitim Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı, Yükseköğretim Kurulu, meslekle ilgili diğer bakanlıklar, işçi ve
işveren kuruluşları, meslek kuruluşları ve Kurumun birer temsilcisinden oluşur.
Ayrıca çalışmalara üniversitelerin ilgili bölümlerinden öğretim üyeleri de
danışman olarak davet edilebilir.
(3) Sektör komitelerinin kurulması ve çalışmaları ile ilgili usûl ve
esaslar yönetmelikle belirlenir.
Ulusal
meslek standartlarının hazırlanması ve yürürlüğe konulması
MADDE 21- (1) Meslek standartları, Kurum tarafından görevlendirilen
kurum ve kuruluşlara hazırlatılır. Meslek standartları, meslekî yeterlilik
düzeyleri ile ilgili uluslararası belgelere uygun olmak zorundadır. Bu
standartlar sektör komitelerinde incelenir ve uygun bulunanlar Yönetim Kuruluna
sunulmak üzere Başkanlığa verilir.
(2) Yönetim Kurulu tarafından onaylanan meslek standartları Resmî
Gazetede yayımından sonra ulusal meslek standardı niteliğini kazanır.
(3) Yürürlükte olan meslek standartları en geç beş yılda bir yeniden
değerlendirilir. Gerekli görülen meslek standartları, standart hazırlama
usûlüne göre yenilenir. Değişikliklerin kabulü ve yayımlanması ikinci fıkrada
belirtilen usûle tâbidir.
Sınav
MADDE 22- (1) Meslekî yeterlilik düzeyi, Kurum
tarafından yetkilendirilmiş personel belgelendirme kurum ve kuruluşları
tarafından yapılacak sınavla belirlenir.
(2) Sınavlarla ilgili esas ve usûller ile teorik sınavdan muaf tutulacak
meslekler ve kişiler Kurum tarafından çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenir.
Belgelendirme
MADDE 23- (1) Açılacak sınavlarda başarı gösterenlere
Kurum tarafından onaylanmış meslekî yeterlilik düzeyini gösteren belge veya
sertifika verilir. Buna ilişkin esas ve usûller yönetmelikle düzenlenir.
Personelin Atanma Şartları, Statüsü ve Malî
Hakları
Personelin
atanma şartları ve statüsü
MADDE
24- (1) Kurum hizmetleri iş
mevzuatı hükümlerine göre istihdam edilen uzman yardımcısı, uzman ve diğer
personel eliyle yürütülür.
(2) Kurumda çalıştırılacak personelin pozisyon
unvanları ile sayıları ekli cetvelde gösterilmiştir. Söz konusu unvanların
birimlere dağılımını yapmaya Başkanın önerisi üzerine Yönetim Kurulu
yetkilidir. Personelin unvan ve sayılarında mevcut pozisyon sayılarının
yarısını aşmamak kaydıyla değişiklik yapılmasına, Yönetim Kurulunun kararı ve
ilgili Bakanın teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca karar verilir.
(3) Yönetim Kurulunun onayı ile yürürlüğe
konulacak yönetmelik esaslarına göre yabancı uzmanlar istihdam edilebilir.
(4) Kurum personelinin 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun 48 inci maddesinin (A) bendinin (1), (4), (6) ve (7)
numaralı alt bentlerinde belirtilen şartlar ile Kurum amaçlarının gerektirdiği
nitelikleri taşımaları zorunludur.
(5)
Yönetici pozisyonundaki personel yukarıda belirtilen şartlara ilave olarak;
hukuk, siyasal bilgiler, iktisadî ve idarî bilimler, mimarlık ve mühendislik
fakülteleri ile meslekî teknik eğitim fakültelerinden yurt içinde veya
Yükseköğretim Kurulunca denkliği kabul edilmiş yurt dışındaki fakülte veya
yüksek okullarda en az dört yıllık yüksek öğrenim görmüş, meslekî açıdan
yeterli bilgi ve deneyime sahip bulunan ve mesleğinde en az beş yıl tecrübeye
sahip kişiler arasından Başkanın teklifi ve Yönetim Kurulunun onayı ile atanır.
Diğer personel Başkan tarafından atanır.
(6) Kurumda çalıştırılacak uzman ve uzman
yardımcılarının beşinci fıkrada belirtilen öğrenim şartlarını taşımaları
gerekir. Uzman ve uzman yardımcılarının yarışma ve yeterlik sınavları,
nitelikleri ve çalışma usûl ve esasları ile ilgili diğer hususlar Kurum tarafından
çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
(7) Kurum personeli, emeklilik ve sosyal
güvenlik yönünden 17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa
tâbidir.
(8) Kamu görevlisi iken Yönetim Kurulu Başkanı
seçilen kişinin önceki kurumu ile olan ilişkisi sona erer. Kamu görevine
dönmesini engelleyecek şekilde olanlar hariç olmak üzere Kurumdaki görevi sona
erdiğinde, önceki kurumunda durumuna uygun bir kadro veya pozisyona en geç bir
ay içerisinde atanır. Bu fıkra uyarınca önceki kurumuna dönen Başkanın Kurumda
geçen hizmetleri kazanılmış hak aylık derece ve kademelerinde değerlendirilir.
Akademik unvanların kazanılmasına ilişkin hükümler saklıdır.
(9) Kurumda çalışan personel, başka kamu kurum
ve kuruluşlarında görevlendirilemez.
Malî
haklar
MADDE
25- (1) Başkan, yönetici
personel ve diğer personelin ücret, malî ve sosyal hakları; bakanlık genel
müdürüne yapılan ödemeleri aşmamak kaydıyla, Yönetim Kurulunun kararı ve Genel
Kurulun onayı ile belirlenir.
(2) Yönetim Kurulu Başkan ve üyelerine, ayda dörtten
fazla olmamak üzere her bir toplantı için uhdesinde kamu görevi bulunanlara
(2000) gösterge rakamının, uhdesinde kamu görevi bulunmayanlara ise (3000)
gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucunda bulunacak
miktarda huzur hakkı ödenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Gelirler, Giderler, Bütçe ve Denetim
Gelirler
MADDE 26- (1) Kurumun gelirleri şunlardır:
a) Kurumun Genel Kurula sunulan bütçesine göre Genel Kurul tarafından 6
ncı maddenin birinci fıkrasında belirtilen Genel Kurul üyesi kurum ve kuruluşlar
için eşit olarak belirlenen aidatlar.
b) Kurumun ulusal veya uluslararası düzeyde gerçek veya tüzel kişilere
vereceği hizmetler karşılığında alınacak ücretler.
c) Kurumun, sınav ve belgelendirme çalışmaları karşılığında
müracaatçılardan alınacak masraf karşılıkları.
ç) Meslek standardı, sınav ve belgelendirme alanında Kuruma hizmet
sunmak isteyen akredite olmuş kuruluşlardan alınacak yıllık aidatlar. Yıllık
aidatlar en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) otuz katını
aşamaz ve Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
d) Yayın, telif hakları, marka ve lisanslardan alınacak ücretler.
e) Kurum gelirlerinin değerlendirilmesinden elde edilen gelirler.
Giderler
MADDE 27- (1) Kurumun giderleri şunlardır:
a) Personel giderleri.
b) Yönetim Kurulunca karara bağlanmış, bilgi bankası, yazılım, donanım
ve iletişim gibi yatırım giderleri.
c) Meslek standardı, sınav ve belgelendirme alanında Kuruma hizmet sunan
kuruluşlara ödenen ücretler.
ç) Taşınır ve taşınmaz alınması, kiralanması, ulaşım, elektrik, su,
telefon ve yakıt gibi idarî giderler.
d) Satın alınacak danışmanlık giderleri.
e) Basım, yayım ve reklam giderleri.
f) Yurt içi ve yurt dışı toplantı, konferans, seminer, çalışma
ziyaretleri giderleri.
g) Kurum adına Kurum faaliyetleri ile ilgili yurt içi ve yurt dışı
üyelik aidatları.
ğ) Eğitim, öğretim ve burs giderleri.
h) Kurum faaliyetlerinin gerçekleştirilmesiyle ilgili diğer giderler.
Bütçe
MADDE 28- (1) Kurumun gelirlerinin giderlerini
karşılaması esastır. Kurum gelirleri bir bankada açılacak hesapta tutulur. Bu
gelirlerden hesap yılı sonuna kadar harcanmayan paralar Maliye Bakanlığına
bildirildikten sonra Kurumun ertesi yıl gelir hesabına aktarılır ve takip eden
Genel Kurul üyelik aidatları gelir fazlası dikkate alınarak belirlenir.
(2) Kurumun gelirleri, işlemleri ve taşınmazları her türlü vergi, resim
ve harçtan muaftır.
Denetim
MADDE
29- (1) Kurum, denetim
bakımından 832 sayılı Sayıştay Kanununa tâbidir.
Yönetmelikler
MADDE
30- (1) Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler
altı ay içerisinde yürürlüğe konulur.
ALTINCI BÖLÜM
Değiştirilen, Geçici ve Son Hükümler
MADDE 31- (1) 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu
Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun eki (II) sayılı cetvelin (B) bölümüne
aşağıdaki ibare eklenmiştir.
"30- Meslekî Yeterlilik Kurumu"
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren
onbeş günlük süre içerisinde Kurumun ilk Genel Kuruluna kadar yapılması gereken
faaliyetleri yürütmek üzere Bakanlık tarafından bir çalışma grubu oluşturulur.
Çalışma grubu en geç üç ay içerisinde Genel Kurul için gerekli hazırlıkları
yaparak Bakanlığa sunar.
GEÇİCİ MADDE 2- (1) Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce 3308
sayılı Mesleki Eğitim Kanunu gereğince edinilmiş belgeler, sahiplerinin üç yıl
içinde müracaatları halinde bu Kanun kapsamında belirlenecek denk belge ve
sertifikalar ile değiştirilir.
Yürürlük
MADDE 32- (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 33- (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
İHDAS EDİLEN POZİSYONLAR CETVELİ
POZİSYON UNVANI
SAYISI
- Kurum Başkanı 1
- Meslek Standartları Dairesi
Başkanı 1
- Sınav ve Belgelendirme
Dairesi Başkanı 1
- Hukuk Müşaviri 1
- İdarî ve Malî İşler Dairesi
Başkanı 1
- Uzman 25
- Uzman Yardımcısı 20
- Uzman (Yabancı Uyruklu) 10
- İstatistikçi 5
- Bilgisayar Programcısı 4
- Çözümleyici 4
- Bilgisayar İşletmeni 2
- Sekreter 5
- Büro Görevlisi
10
TOPLAM
90