Uyarı: Görüntülemekte olduğunuz Kanun, TBMM Genel Kurulunda kabul edildiği halidir. Varsa daha sonra yapılan değişiklikleri içermemektedir.


 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ VE GÜRCİSTAN HÜKÜMETİ ARASINDA HAVA ULAŞTIRMA ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN

Kanun No. 5606

 

Kabul Tarihi : 15/3/2007      

 

MAD­DE 1- 5 Ekim 2005 ta­ri­hin­de An­ka­ra’da im­za­la­nan “Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti Hü­kü­me­ti ve Gür­cis­tan Hü­kü­me­ti Ara­sın­da Ha­va Ulaş­tır­ma An­laş­ma­sı”nın onay­lan­ma­sı uy­gun bulunmuş­tur.

MAD­DE 2- Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 3- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ VE

GÜRCİSTAN HÜKÜMETİ ARASINDA

HAVA ULAŞTIRMA ANLAŞMASI

 

Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti Hü­kü­me­ti ile Gür­cis­tan Hü­kü­me­ti ( bun­dan böy­le" Akit Ta­raf­lar" ola­rak anı­la­cak­tır), her iki­si de 7 Ara­lık 1944 yı­lın­da Şi­ka­go'da im­za­ya açıl­mış olan Ulus­la­ra­ra­sı Si­vil Ha­va­cı­lık Söz­leş­me­si­nin ta­raf­la­rı ve Ulus­la­ra­ra­sı Ha­va Se­fer­le­ri Tran­sit An­laş­ma­sı'nı ta­nı­yan ül­ke­ler ola­rak ül­ke­le­ri ara­sın­da ve öte­sin­de ha­va se­fer­le­ri yap­mak ama­cıy­la bir an­laş­ma yap­mak ar­zu­suy­la;

 

AŞAĞIDAKİ MADDELERDE ANLAŞMIŞLARDIR:

 

MADDE 1

TANIMLAR

1. Aşa­ğı­da ya­zı­lı te­rim­ler bağ­lam baş­ka tür­lü ge­rek­tir­me­dik­çe, bu An­laş­ma amaç­la­rı ba­kı­mın­dan, ta­nım­lan­mış bu­lun­mak­ta­dır:

a) "Söz­leş­me" te­ri­mi 7 Ara­lık 1944 ta­ri­hin­de Şi­ka­go'da im­za­ya açı­lan Ulus­la­ra­ra­sı Si­vil Ha­va­cı­lık Söz­leş­me­si­ni ifa­de eder ve bu söz­leş­me­nin 90'ıncı mad­de­si­ne gö­re be­nim­sen­miş olan Ek­le­ri ve 90 ve 94'üncü mad­de­le­ri­ne gö­re Ek ve­ya Söz­leş­me­de ya­pı­lan ve her iki Akit Ta­raf­ça ka­bul edil­miş ve onay­lan­mış her­han­gi bir de­ği­şik­li­ği de kap­sar.

b) "Ha­va­cı­lık ma­kam­la­rı" Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti ba­kı­mın­dan, Ulaş­tır­ma Ba­kan­lı­ğı ve­ya adı ge­çen ba­kan ta­ra­fın­dan yü­rü­tül­mek­te olan fonk­si­yon­la­rı ifa­ya yet­ki­len­di­ril­miş her­han­gi bir ki­şi ve­ya or­ga­nı; Gür­cis­tan Dev­le­ti ba­kı­mın­dan İk­ti­sa­di Kal­kın­ma Ba­kan­lı­ğı ve­ya Si­vil Ha­va­cı­lık İda­re­si ve­ya bu ma­kam­lar ta­ra­fın­dan yü­rü­tül­mek­te olan fonk­si­yon­la­rı ifa­ya yet­ki­len­di­ril­miş her­han­gi bir ki­şi ve­ya or­ga­nı ifa­de eder;

c) "Ta­yin edi­len ha­va­yo­lu iş­let­me­si" iş bu An­laş­ma­nın 3'ün­cü mad­de­si­ne gö­re ta­yin edil­miş ve yet­ki­len­di­ril­miş bu­lu­nan ha­va­yo­lu iş­let­me­si­ni ifa­de eder.

d) "Ül­ke" ve­ya "top­rak" te­ri­mi Söz­leş­me­nin 2. Mad­de­sin­de be­lir­til­miş olan an­la­mı ha­iz­dir;

e) "Ha­va se­fe­ri" ulus­la­ra­ra­sı ha­va se­fe­ri; "ha­va­yo­lu iş­let­me­si" ve "tra­fik amaç­la­rı dı­şın­da­ki iniş (tek­nik iniş)" te­rim­le­ri­nin an­lam­la­rı Söz­leş­me­nin 96. Mad­de­sin­de ifa­de edi­len an­lam­la­rı ifa­de eder.

f) "Ka­pa­si­te te­ri­mi";

- bir uçak­la il­gi­li ola­rak bir yol ve­ya yol ke­si­mi üze­rin­de o uça­ğın üc­ret­le ta­şı­ya­bil­di­ği yü­kü;

- be­lir­li bir ha­va se­fe­riy­le il­gi­li ola­rak, o se­fer­de kul­la­nı­lan uçak ve­ya uçak­la­rın ka­pa­si­te­si­nin bel­li bir sü­re için­de ve hat ve­ya hat ke­si­mi üze­rin­de yap­tı­ğı se­fer ade­di ile çar­pı­mı­nı ifa­de eder.

g) "Tra­fik" te­ri­mi yol­cu, ba­gaj, yük ve pos­ta de­mek­tir.

h) "Üc­ret ta­ri­fe­si" te­ri­mi yol­cu, ba­gaj ve­ya yük (pos­ta ha­riç) ta­şın­ma­sı için alı­na­cak fi­yat­la­rı ve bu fi­yat­la­rın ge­çer­li ol­du­ğu şart­la­rı ifa­de eder; bu fi­yat­la­ra ko­mis­yon üc­ret­le­ri ve ta­şı­ma bel­ge­le­ri sa­tı­şı için di­ğer ek öde­me­ler da­hil olup, pos­ta ta­şın­ma­sı ile il­gi­li öde­me­ler ve şart­lar da­hil de­ğil­dir.

i) " Bu An­laş­ma" te­ri­mi İş­bu An­laş­ma­yı EK(ler)i ile de­ği­şik­lik­le­ri­ni içe­rir.

MAD­DE 2

TRA­FİK HAK­LA­RI

1.Her bir Akit Ta­raf di­ğe­ri­ne, bu An­laş­ma­nın I. Ekin­de be­lir­ti­len hat­lar­da ta­ri­fe­li Ulus­la­ra­ra­sı Ha­va Se­fer­le­ri kur­ma­sı ama­cıy­la, bu An­laş­ma­da be­lir­ti­len hak­la­rı ta­nır. Bu se­fer­ler ve hat­lar bun­dan böy­le sı­ra­sı ile "mu­ta­bık ka­lı­nan se­fer­ler" ve "be­lir­ti­len gü­zergâhlar" ola­rak anı­la­cak­tır. Her bir Akit Ta­raf­ça ta­yin olu­nan ha­va­yol­la­rı, be­lir­ti­len bir hat­ta mu­ta­bık ka­lı­nan bir se­fe­ri iş­le­tir­ken, aşa­ğı­da­ki hak­la­ra sa­hip ola­cak­lar­dır.

a) Di­ğer Akit Ta­ra­fın ül­ke­si üze­rin­den in­mek­si­zin uç­mak,

b) Söz ko­nu­su ül­ke içe­ri­sin­de tek­nik iniş yap­mak; ve

c) Ulus­la­ra­ra­sı tra­fi­ği kar­ma ve­ya ay­rı ay­rı ola­rak bı­rak­mak ve al­mak ama­cıy­la, söz ko­nu­su ül­ke içe­ri­sin­de, o hat için bu An­laş­ma­nın 1. Ekin­de be­lir­ti­len nok­ta­la­ra iniş yap­mak.

2. Bu Mad­de­nin (1) fık­ra­sın­da­ki hiç­bir hu­sus, bir Akit Ta­ra­fın ha­va­yo­lu iş­let­me­si­ne, di­ğer Akit Ta­raf ül­ke­sin­de bu di­ğer ta­ra­fın ül­ke­sin­de­ki baş­ka bir nok­ta­ya üc­ret ve­ya ki­ra kar­şı­lı­ğı ta­şın­mak üze­re yol­cu, yük ve pos­ta al­mak hak­kı­nı ver­di­ği şek­lin­de an­la­şı­la­maz.

MAD­DE 3

İŞ­LET­ME YET­Kİ­LE­Rİ

1. Her bir Akit Ta­raf, di­ğer Akit Ta­ra­fa, be­lir­ti­len gü­zer­gah­lar­da mu­ta­bık ka­lı­nan se­fer­le­ri iş­let­me­si ama­cıy­la bir ve­ya da­ha faz­la ha­va­yo­lu iş­let­me­si­ni ya­zı­lı ola­rak ta­yin et­me hak­kı­na sa­hip ola­cak­tır.

Tür­ki­ye Ulaş­tır­ma Ba­kan­lı­ğı'nca uy­gun gö­rü­len Türk Ha­va Yol­la­rı ve di­ğer ha­va­yol­la­rı Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti ta­ra­fın­dan ta­yin edi­le­cek­tir.

2. Di­ğer Akit Ta­raf böy­le bir ta­yin bil­di­ri­mi al­dı­ğın­da, iş­bu Mad­de­nin 3. ve 4. fık­ra hü­küm­le­ri­ne ta­bi ola­rak, ta­yin edi­len ha­va­yo­lu iş­let­me­si­ne il­gi­li iş­let­me yet­ki­le­ri­ni ge­cik­me­den ta­nı­ya­cak­tır.

3. Akit Ta­raf­lar­dan bi­ri­nin ha­va­cı­lık ma­kam­la­rı, öte­ki Ta­ra­fın ta­yin et­ti­ği ha­va­yo­lu iş­let­me­sin­den, ulus­la­ra­ra­sı ha­va se­fer­le­ri­nin iş­le­til­me­sin­de bu ma­kam­la­rın nor­mal ve ma­kul şe­kil­de uy­gu­la­dık­la­rı ka­nun ve yö­net­me­lik­ler­de em­re­di­len şart­la­rı ye­ri­ne ge­ti­re­bi­le­cek va­sıf­la­rı ha­iz bu­lun­du­ğu hu­su­sun­da, ken­di­le­ri­ni ik­na et­me­si­ni is­te­ye­bi­lir.

4. Akit Ta­raf­lar­dan her bi­ri, ta­yin edil­miş bir ha­va­yo­lu iş­let­me­si­nin esas mül­ki­ye­ti­nin ve et­kin kon­tro­lü­nün bu ha­va­yo­lu iş­let­me­si­ni ta­yin eden Akit Ta­ra­fın ve­ya uy­ruk­la­rı­nın elin­de bu­lun­du­ğu­na ka­na­at ge­tir­me­di­ği hal­ler­de, (2) fık­ra­da sö­zü edi­len iş­let­me yet­ki­le­ri­ni ta­nı­ma­yı red­det­me ve­ya bu ha­va­yo­lu iş­let­me­si­nin 2. Mad­de­de be­lir­ti­len hak­la­rı­nın kul­la­nıl­ma­sı­na ge­rek­li gör­dü­ğü şart­la­rı koy­ma hak­kı­na sa­hip­tir.

5. Bir ha­va­yo­lu iş­let­me­si böy­le­ce ta­yin edi­lip yet­ki­len­di­ril­di­ğin­de, ka­pa­si­te hak­kı üze­rin­de an­laş­ma­ya va­rıl­mış bu­lun­ma­sı ve 9. ve 11. Mad­de­le­ri hü­küm­le­ri­ne gö­re oluş­tu­ru­lan bir üc­ret ve uçuş ta­ri­fe­si­nin o se­fer açı­sın­dan yü­rür­lük­te bu­lun­ma­sı şar­tıy­la mu­ta­bık ka­lı­nan se­fer­le­ri iş­let­me­ye her­han­gi bir za­man­da baş­la­ya­bi­lir.

6. Si­lah­lı ça­tış­ma, si­ya­si ka­rı­şık­lık ve­ya ge­liş­me­ler ve­ya özel ve ola­ğan üs­tü ko­şul­lar ne­de­niy­le bir Akit Ta­ra­fın ta­yin edi­len ha­va yo­lu nor­mal gü­zer­ga­hın­da hiz­met­le­ri­ni ye­ri­ne ge­ti­re­mi­yor­sa, di­ğer Akit Ta­raf uy­gun şe­kil­de hat­la­rın ye­ni­den ge­çi­ci ola­rak dü­zen­len­me­si va­sı­ta­sıy­la bu tür hiz­met­le­rin de­vam­lı ope­ras­yo­nu­nu ko­lay­laş­tır­mak için elin­den ge­len tüm ça­ba­yı gös­te­rir.

MAD­DE 4

İŞ­LET­ME YET­Kİ­LE­Rİ­NİN İPTALİ VE AS­KI­YA ALIN­MA­SI

1. Akit Ta­raf­lar­dan her bi­ri, aşa­ğı­da­ki hal­ler­de, öte­ki Akit Ta­raf­ça ta­yin edi­len bir ha­va­yo­lu iş­let­me­si­ne ve­ril­miş bu­lu­nan iş­let­me yet­ki­si­ni ge­ri al­mak ve­ya 2. Mad­de­de be­lir­ti­len hak­la­rın kul­la­nıl­ma­sı­nı dur­dur­mak ve­ya bu hak­la­rın kul­la­nıl­ma­sı­nı ge­rek­li gör­dü­ğü şart­la­ra bağ­la­mak hak­kı­na sa­hip ola­cak­tır:

a) O ha­va­yo­lu iş­let­me­si­nin esas mül­ki­ye­ti­nin ve­ya fi­ili kon­tro­lü­nün ha­va­yo­lu­nu ta­yin eden Akit Ta­ra­fın ve­ya uy­ruk­la­rı­nın elin­de bu­lun­du­ğu­na da­ir ka­na­at ge­tir­me­me­si ve­ya

b) O ha­va­yo­lu iş­let­me­si­nin ken­di­si­ne bu hak­la­rı ta­nı­yan Akit Ta­ra­fın ka­nun ve yö­net­me­lik­le­ri­ne uy­ma­ma­sı ve­ya

c) Ha­va­yo­lu iş­let­me­si­nin baş­ka bir şe­kil­de bu An­laş­ma­da be­lir­ti­len şart­la­ra uy­gun ola­rak iş­let­me yap­ma­ma­sı hal­le­rin­de.

2. Bu hak an­cak, bu mad­de­nin (1) fık­ra­sın­da be­lir­ti­len hak­la­rın ge­ri alın­ma­sı, as­kı­ya alın­ma­sı ve­ya şart­la­ra bağ­lan­ma­sı ka­nun ve yö­net­me­lik­le­rin da­ha faz­la ih­lal edil­me­si­nin ön­len­me­si için zo­run­lu ol­ma­dık­ça, Akit Ta­raf­la­rın ha­va­cı­lık ma­kam­la­rı ara­sın­da­ki is­ti­şa­re­den son­ra kul­la­nı­la­cak­tır.

MAD­DE 5

GÜM­RÜK VER­Gİ­Sİ

1. Her iki Akit ta­ra­fın ta­yin edi­len ha­va­yo­lu­nun Ulus­la­ra­ra­sı se­fer­ler­de iş­le­ti­len uça­ğı aşa­ğı­da­ki şe­kil­ler­de tüm güm­rük ver­gi­le­ri, ulu­sal tü­ke­tim ver­gi­le­ri ve ben­zer ulu­sal harç­lar­dan ba­ğı­şık tu­tu­lur:

a) bir Akit Dev­let ta­ra­fın­dan di­ğer Akit Ta­ra­fın top­ra­ğı­na so­ku­lan aşa­ğı­da­ki mad­de­ler;

(i) ba­kım, ona­rım ve ser­vis ekip­ma­nı ile ta­mam­la­yı­cı par­ça­lar

(ii) yol­cu ida­re ekip­ma­nı ve ta­mam­la­yı­cı par­ça­lar

(iii) kar­go-yük­le­me ekip­ma­nı ve ta­mam­la­yı­cı par­ça­lar

(iv) gü­ven­lik ekip­ma­nı ve ta­mam­la­yı­cı par­ça­lar

(v) eği­ti­ci ma­ter­yal ve eği­tim araç­la­rı

(vi) bil­gi­sa­yar ekip­ma­nı ve ta­mam­la­yı­cı par­ça­lar

(vii) ha­va­yo­lu ve iş­le­ti­ci do­kü­man­la­rı; ve

b) Bir Akit Dev­let ta­ra­fın­dan di­ğer Akit Dev­let top­ra­ğı­na so­ku­lan ve­ya bir Akit Dev­let’in ta­yin edil­miş ha­va­yo­lu­na di­ğer Akit Dev­let top­ra­ğın­da te­min edi­len aşa­ğı­da­ki mad­de­ler:

(i) Akit Ta­raf Dev­le­tin top­ra­ğı­nı terk ede­ne ka­dar uçak­ta kal­ma­sı şar­tıy­la yi­ye­cek, içe­cek ve tü­tün gi­bi mad­de­ler­le sı­nır­lı ol­ma­yan uçak le­va­zı­ma­tı

(ii) Akar­ya­kıt, ma­de­ni yağ­lar, tü­ke­ti­le­bi­lir tek­nik te­da­rik­ler

(iii) Mo­tor da­hil ye­dek par­ça­la­rı

Yu­ka­rı­da be­lir­ti­len­ler her uçak­ta kul­la­nıl­ma­sı ya da ulus­la­ra­ra­sı bir ha­va­li­ma­nı da­hi­lin­de ta­yin edil­miş ha­va­yo­lu ta­ra­fın­dan, ulus­la­ra­ra­sı bir ha­va se­fe­ri­nin ic­ra edil­me­si ya da ida­me­si ile bağ­lan­tı­lı ola­rak kul­la­nıl­ma­sı şar­tıy­la bu­lun­du­ru­lur­lar.

2. Güm­rük ver­gi­sin­den, di­ğer ulu­sal tü­ke­tim ver­gi­le­rin­den ve ben­zer ulu­sal harç­lar­dan mu­afi­yet bir Akit Ta­raf ta­yin edi­len ha­va­yo­lun­ca di­ğer Akit Ta­ra­fın top­ra­ğın­da ger­çek­le­şen hiz­met­le­re ya­pı­lan har­ca­ma­la­rı geç­mez.

3. Bu mad­de­nin (1)in­ci pa­ra­fın­da be­lir­ti­len teç­hi­zat ve mal­ze­me­nin il­gi­li ma­kam­la­rın gö­ze­ti­mi ve­ya de­ne­ti­mi al­tın­da tu­tul­ma­sı is­te­ne­bi­lir.

4. Bu mad­de­nin ön­gör­dü­ğü mu­afi­yet, bir Akit Ta­ra­fın ta­yin edi­len ha­va­yo­lu ve­ya ha­va­yol­la­rı­nın, di­ğer Akit Ta­ra­fın top­ra­ğın­da ora­nın ha­va­yo­lu ve­ya ha­va­yol­la­rı ile 1. pa­rag­raf­ta be­lir­ti­len­le­rin ki­ra­sı ve­ya trans­fe­ri an­laş­ma­sı yap­tı­ğı du­rum­lar­da da, anı­lan ha­va­yo­lu ve­ya ha­va­yol­la­rı da ay­nı şe­kil­de di­ğer Akit Ta­ra­fın mu­afi­ye­tin­den ya­rar­lan­mak kay­dıy­la, müm­kün ola­bi­le­cek­tir.

MAD­DE 6

TEM­SİL­Cİ­LİK

1. Bir Akit Ta­ra­fın ta­yin edi­len ha­va­yo­lu iş­let­me­si ve­ya iş­let­me­le­ri­ne di­ğer Akit Ta­raf top­rak­la­rın­da kar­şı­lık­lı­lık esa­sı­na gö­re mu­ta­bık ka­lı­nan se­fer­le­rin ifa­sı için ge­rek­li olan tem­sil­ci ve ti­ca­ri, iş­let­me ve tek­nik per­so­nel bu­lun­dur­ma­la­rı­na izin ve­ri­le­cek­tir. Bu per­so­nel, ge­rek­ti­ğin­de, bir ta­ra­fın ya da her iki ta­ra­fın uy­ru­ğun­da­ki ki­şi­ler­den se­çi­lir.

2. Her bir Akit Ta­raf di­ğer Akit Ta­ra­fın ta­yin edi­len ha­va­yo­lu iş­let­me­si­ne, di­ğer Akit Ta­raf top­rak­la­rı­na di­ğer Akit Ta­ra­fın ül­ke­ye gi­riş, ika­met ve is­tih­dam ku­ral­la­rı ve mev­zu­atı­na, gö­re ha­va se­fer­le­ri fa­ali­yet­le­ri­nin ida­re­si, tek­nik ve ti­ca­ri ope­ras­yon­la­rı için me­mur ve di­ğer so­rum­lu per­so­nel ge­tir­me­si­ne ve bu­lun­dur­ma­sı­na izin ve­re­cek­tir.

MAD­DE 7

SER­Tİ­Fİ­KA VE Lİ­SANS­LA­RIN TA­NIN­MA­SI

Bir Akit Ta­raf­ça ve­ri­len ve­ya ge­çer­li kı­lı­nan ve ha­len yü­rür­lük­te bu­lu­nan Uçu­şa El­ve­riş­li­lik Ser­ti­fi­ka­la­rı, Yet­ki Ser­ti­fi­ka­la­rı ve Li­sans­lar di­ğer Akit Ta­raf­ça, iş bu An­laş­ma­nın ön­gör­dü­ğü hat­la­rın ve se­fer­le­rin iş­le­til­me­si ama­cıy­la, bu ser­ti­fi­ka ve­ya li­sans­la­rın ve­ril­miş ve­ya ge­çer­li kı­lın­mış bu­lun­duk­la­rı ku­ral­la­rın Söz­leş­me ge­re­ğin­ce ko­nul­muş ve­ya ko­nu­la­bi­le­cek mi­ni­mum stan­dart­la­ra eşit ve­ya bun­la­rın üze­rin­de ol­ma­la­rı şar­tıy­la ge­çer­li ola­rak ta­nı­na­cak­tır. An­cak her Akit Ta­raf­ ken­di ül­ke­si üze­rin­de­ki uçuş­lar ama­cıy­la di­ğer Akit Ta­raf­ça ve­ya di­ğer her­han­gi bir  Dev­let­çe ken­di va­tan­daş­la­rı­na ve­ril­miş ve­ya ge­çer­li kı­lın­mış yet­ki ser­ti­fi­ka­la­rı ve li­sans­la­rı­nı red­det­me hak­kı­nı mah­fuz tu­tar.

MAD­DE 8

MA­Lİ HÜ­KÜM­LER

1. Her bir ta­yin edi­len ha­va­yo­lu(la­rı), mü­te­ka­bi­li­yet esa­sı­na da­ya­na­rak, di­ğer Akit Ta­ra­fın top­ra­ğın­da doğ­ru­dan ve­ya tak­di­re bağ­lı ola­rak, acen­te­le­ri va­sı­ta­sıy­la ha­va nak­li­ye­si sa­tı­şıy­la meş­gul ol­ma hak­kı­na sa­hip­tir. Ba­his ko­nu­su ha­va­yol­la­rı ay­rı­ca bu tür bir nak­li­ye­yi sat­ma hak­kı­na sa­hip­tir ve her­han­gi bir ki­şi bu tür bir nak­li­ye­yi sa­tın al­ma hak­kı­na, her iki Akit Ta­ra­fın ta­yin edi­len ha­va­yol­la­rı­nın ay­nı hak­lar­dan kar­şı­lık­lı ola­rak ya­rar­lan­ma­sı ko­şu­luy­la, ser­best­çe sa­hip olur.

2. Mü­te­ka­bi­li­yet esa­sı­na da­ya­na­rak, her bir ta­yin edi­len ha­va­yo­lu(la­rı),ta­lep üze­ri­ne, yol­cu, kar­go ve pos­ta ta­şı­ma­sı ile ilin­ti­li ya­pı­lan har­ca­ma­lar dü­şüldük­ten so­nra ka­lan ge­lir faz­la­lı­ğı res­mi kam­bi­yo dö­viz üze­rin­den, çe­vir­me ve ül­ke­si­ne trans­fer et­me hak­kı­na sa­hip­tir. Öde­me an­laş­ma­sı ile il­gi­li hü­küm­le­rin ek­sik ol­ma­sı du­ru­mun­da yu­ka­rı­da zik­re­di­len trans­fer kon­ver­tibl pa­ra kur­lar­da ve uy­gun mil­li mev­zu­at ve kam­bi­yo dü­zen­le­me­le­ri­ne uy­gun ola­rak ya­pı­lır.

3. Akit Ta­raf­la­rın ta­yin edi­len ha­va­yol­la­rı bu trans­fe­rin ona­yı­nı uy­gu­la­ma­nın en çok 30 gün için­de ya­pıl­ma­sıy­la alır. Bu trans­fer için olan pro­se­dür ge­li­rin el­de edil­di­ği ül­ke­nin kam­bi­yo dü­zen­le­me­le­ri­ne uy­gun ol­ma­lı­dır.

4. Her bir Akit Ta­raf, mü­te­ka­bi­li­yet esa­sı­na da­ya­na­rak, di­ğer Akit Ta­ra­fın ta­yin edi­len ha­va­yo­lu(la­rı)na ha­va hiz­met­le­ri­nin iş­let­me­sin­de el­de edi­len kar ve ge­lir­ler üze­rin­de tüm ver­gi­ler­den mu­af ol­ma hak­kı­nı ve­rir.

MAD­DE 9

ÜZE­RİN­DE AN­LAŞ­MA­YA VA­RI­LAN HİZ­MET­LE­RİN İŞ­LE­TİL­ME­Sİ­NE YÖ­NE­LİK PREN­SİP­LER

1. Her bir Ta­raf iş bu An­laş­ma ile plan­la­nan Ulus­la­ra­ra­sı Ha­va hiz­met­le­ri­nin iş­le­til­me­si için her iki Akit Ta­ra­fın ta­yin edi­len ha­va­yol­la­rı­na adil şe­kil­de re­ka­bet et­me­le­ri­ne im­kan ta­nır.

2. Her bir Akit Ta­raf, her iki Akit Ta­raf­ça ta­yin edi­len ha­va­yol­la­rı­na iş bu An­laş­ma­nın EK'in­de be­lir­ti­len yol­lar­dan sağ­la­nan ve ulaş­tır­ma pa­za­rın­da­ki mev­cut ku­ral­lar ile ma­kul sı­nır­lar için­de tü­ke­ti­ci­le­re öne­ri­len ka­pa­si­te ve fre­kans hu­su­su­nu ba­ğım­sız ola­rak tes­pit et­me­le­ri im­ka­nı­nı ta­nır. Hiç­bir Akit Ta­raf ya­sa ile tes­pit edi­len tek­nik, ope­ras­yo­nel, güm­rük, çev­re, ve­sa­ire hü­küm­le­re uy­gun ola­rak li­mit aşı­mı ha­riç, di­ğer Akit Ta­raf ta­yin edi­len ha­va­yo­lun­ca iş­le­ti­len uçak­la­rın tip(le­ri), tra­fik ka­pa­si­te, fre­kans sa­yı­sı ve­ya dü­zen­le­me­si­ni tek ta­raf­lı ola­rak be­lir­le­ye­mez. Ha­va se­fe­ri iş­le­til­me­si Söz­leş­me­nin 15. mad­de­sin­ce tes­pit edi­len ho­mo­jen hü­küm­le­re uy­gun ola­rak ifa edi­lir.

3. Her bir Akit Ta­ra­fın ta­yin edi­len ha­va­yol­la­rı kış ve yaz ta­ri­fe­le­ri­nin baş­la­ma­sın­dan ön­ce 30 gü­nü geç­me­ye­cek şe­kil­de her bir ta­rife dö­ne­min­de (yaz ve kış) di­ğer Akit Ta­ra­fın ha­va­cı­lık ma­kam­la­rı­na onay­lan­ma­sı için ekip­man tip­le­ri­ni de içe­ren uçuş ta­ri­fe­si­ni su­nar. Özel du­rum­lar­da za­man li­mi­ti il­gi­li ma­kam­la­rın rı­za­sı­na ta­bi ola­rak azal­tı­la­bi­lir.

4. Akit Ta­raf­la­rın ta­yin edi­len ha­va­yol­la­rı di­ğer Akit Ta­ra­fın ha­va­cı­lık ma­kam­la­rı­na uçuş ta­ri­fe­le­ri­ni sun­maz­dan ön­ce her iki ta­ra­fın ha­va­yol­la­rı ta­ri­fe­le­ri­nin onay­lan­ma­sı­nı ko­lay­laş­tır­mak için bir­bir­le­riy­le is­ti­şa­re­de bu­lu­nur­lar.

5. Böy­le bir uçuş ta­ri­fe­si­ni alan ha­va­cı­lık ma­kam­la­rı ta­ri­fe­le­ri onay­lar ya da de­ği­şik­lik­ler öne­rir. Her du­rum­da ta­yin edi­len ha­va­yol­la­rı, il­gi­li ha­va­cı­lık ma­ka­mı­nın ona­yı­nı al­ma­dan hiz­met­le­ri­ne baş­la­maz. Bu hü­küm mü­te­akip de­ği­şik­lik­le­re de ay­nı şe­kil­de uy­gu­la­nır.

MAD­DE 10

HA­VA­CI­LIK GÜ­VEN­Lİ­Ğİ

1. Akit Ta­raf­lar, ulus­la­ra­ra­sı hu­ku­ka gö­re mev­cut hak ve yü­küm­lü­lük­le­ri­ne uy­gun ola­rak, si­vil ha­va­cı­lık gü­ven­li­ği­nin ya­sa­dı­şı mü­da­ha­le­le­re kar­şı ko­run­ma­sı ama­cıy­la bir­bir­le­ri­ne kar­şı üst­len­dik­le­ri yü­küm­lü­lü­ğün, bu An­laş­ma'nın ay­rıl­maz bir par­ça­sı­nı teş­kil et­ti­ği­ni te­yid eder­ler. Akit Ta­raf­lar, ulus­la­ra­ra­sı hu­ku­ka gö­re mev­cut hak­la­rı­nın ve yü­küm­lü­lük­le­ri­nin ge­nel ni­te­lik­le­ri­ni kı­sıt­la­mak­sı­zın, özel­lik­le 14 Ey­lül 1963 ta­rih­li, Uçak­lar­da İş­le­nen Suç­lar ve Di­ğer Ba­zı Ey­lem­le­re iliş­kin Tok­yo Söz­leş­me­si, 16 Ara­lık 1970 ta­rih­li Uçak­la­rın Ya­sa­dı­şı Yol­lar­la Ele Ge­çi­ril­me­si­nin Ön­len­me­si­ne İliş­kin La­hey Söz­leş­me­si, 23 Ey­lül 1971 ta­rih­li Si­vil Ha­va­cı­lık Gü­ven­li­ği­ne Kar­şı İş­le­nen Suç­la­rın Ön­len­me­si­ne iliş­kin Mon­tre­al Söz­leş­me­si ve 24 Şu­bat 1988 ta­rih­li Ulus­la­ra­ra­sı Si­vil ha­va­cı­lı­ğa hiz­met ve­ren Ha­va Li­man­la­rın­da ya­sa­dı­şı Şid­det Ey­lem­le­ri­nin Bas­tı­rıl­ma­sı­na iliş­kin Mon­tre­al Pro­to­ko­lü ve Akit Ta­raf­la­rın ta­raf ol­duk­la­rı si­vil ha­va­cı­lık gü­ven­li­ği­ne iliş­kin di­ğer her­han­gi bir söz­leş­me hü­küm­le­ri­ne uy­gun ha­re­ket ede­cek­ler­dir.

2. Akit Ta­raf­lar, si­vil uçak­la­rın ya­sa­dı­şı yol­lar­la ele ge­çi­ril­me­si­ni ön­le­mek, bu uçak­la­rın, yol­cu­la­rı­nın ve mü­ret­te­ba­tı­nın, ha­va­alan­la­rı­nın ve ha­va sey­rü­se­fer te­sis­le­ri­nin em­ni­ye­ti­ne kar­şı di­ğer ya­sa­dı­şı ey­lem­le­ri ve si­vil ha­va­cı­lı­ğın gü­ven­li­ği­ne iliş­kin di­ğer her­han­gi bir teh­di­di ber­ta­raf et­mek üze­re, ta­lep ha­lin­de bir­bir­le­ri­ne ge­rek­li her tür­lü yar­dım­da bu­lu­na­cak­lar­dır.

3. Akit Ta­raf­lar kar­şı­lık­lı iliş­ki­le­rin­de, Akit Ta­raf­la­ra uy­gu­la­na­bi­lir ol­du­ğu öl­çü­de, Ulus­la­ra­ra­sı Si­vil Ha­va­cı­lık Teş­ki­la­tı ta­ra­fın­dan Ulus­la­ra­ra­sı Si­vil Ha­va­cı­lık Söz­leş­me­si­ne Ek ola­rak ka­bul edi­len ha­va­cı­lık gü­ven­li­ği hü­küm­le­ri­ne uy­gun ola­rak ha­re­ket ede­cek­ler­dir. Ta­raf­lar, ken­di tes­ci­lin­de­ki uçak iş­let­me­ci­le­ri­nin ve­ya iş­ye­ri mer­ke­zi ül­ke­le­rin­de bu­lu­nan ve­ya ül­ke­le­rin­de sü­rek­li mu­kim olan uçak iş­let­me­ci­le­ri­nin ve ül­ke­le­rin­de­ki ha­va­ala­nı iş­let­me­ci­le­ri­nin söz ko­nu­su ha­va­cı­lık gü­ven­li­ği hü­küm­le­ri­ne uy­gun ha­re­ket et­me­le­ri­ni is­te­ye­cek­ler­dir.

4. Akit Ta­raf­lar­dan her bi­ri, söz ko­nu­su uçak iş­let­me­ci­le­ri­nin, di­ğer Akit Ta­ra­fın ül­ke­si­ne gi­riş için, bu ül­ke­den çı­kış için ve­ya bu ül­ke­de ka­lınan sü­re zar­fın­da di­ğer Akit Ta­raf­ça, yu­ka­rı­da­ki (3) fık­ra­da atıf ya­pı­lan ha­va­cı­lık gü­ven­li­ği hü­küm­le­ri­ne uy­ma­la­rı­nın is­te­ne­bi­le­ce­ği hu­su­sun­da mu­ta­bık­tır. Akit Ta­raf­lar­dan her bi­ri, ken­di ül­ke­sin­de uçak­la­rın gü­ven­li­ği­nin sağ­lan­ma­sı, yol­cu­la­rın, mü­ret­te­ba­tın el ba­gaj­la­rı­nın, ge­nel ba­ga­jın kar­go ve uçak le­va­zı­ma­tı­nın yük­le­me ve bo­şalt­ma ön­ce­sin­de ve sı­ra­sın­da kon­tro­lü ama­cıy­la ye­ter­li ted­bir­le­rin alın­ma­sı­nı ve et­kin şe­kil­de uy­gu­lan­ma­sı­nı sağ­la­ya­cak­tır. Akit Ta­raf­lar­dan her  bi­ri, özel bir teh­di­din ber­ta­raf edil­me­si ama­cıy­la di­ğer Akit Ta­ra­fın ma­kul özel gü­ven­lik ted­bir­le­ri alın­ma­sı yo­lun­da ya­pa­ca­ğı her­han­gi bir ta­le­bi olum­lu şe­kil­de dik­ka­te ala­cak­tır.

5. Si­vil uçak­la­rın ya­sa­dı­şı yol­lar­la ele ge­çi­ril­me­si ola­yı ve­ya bu doğ­rul­tu­da bir teh­di­din vu­ku bul­ma­sı ve­ya uçak­la­ra, uçak yol­cu­la­rı­na ve mü­ret­te­ba­tı­na, ha­va­alan­la­rı­na ve­ya ha­va sey­rü­se­fer te­sis­le­ri­ne yö­ne­lik di­ğer ya­sa­dı­şı mü­da­ha­le­le­rin mey­da­na gel­me­si ha­lin­de Akit Ta­raf­lar, bu tür bir ola­yın ve­ya olay teh­di­di­nin sü­rat­li ve gü­ven­li bi­çim­de so­na er­di­ril­me­si ama­cıy­la ile­ti­şim­de ve di­ğer uy­gun ted­bir­le­rin alın­ma­sın­da ko­lay­lık sağ­la­ya­rak bir­bir­le­ri­ne yar­dım­cı ola­cak­lar­dır.

6. Bu mad­de­nin ha­va­cı­lık gü­ven­li­ği­ne iliş­kin hü­küm­le­ri­nin uy­gu­lan­ma­sın­da Akit Ta­raf­lar­dan bi­ri için so­run­lar or­ta­ya çık­ma­sı ha­lin­de, Akit Ta­raf­lar­dan her bi­ri­nin ha­va­cı­lık ma­kam­la­rı di­ğer Akit Ta­ra­fın ha­va­cı­lık ma­kam­la­rın­dan ive­di is­ti­şa­re ta­le­bin­de bu­lu­na­bi­le­cek­tir.

MAD­DE 11

TA­Rİ­FE­LE­RİN BE­LİR­LEN­ME­Sİ

1. İş­bu An­laş­ma ile kap­sa­nan se­fer­ler için bir Akit Ta­ra­fın ta­yin edi­len ha­va­yo­lu iş­let­me­le­rin­ce uy­gu­la­na­cak üc­ret ta­ri­fe­le­ri, kul­la­nı­cı­la­rın çı­kar­la­rı, iş­let­me ma­li­yet­le­ri, se­fer özel­lik­le­ri, ko­mis­yon oran­la­rı, ma­kul kar, di­ğer ha­va­yo­lu iş­let­me­le­ri­nin ta­ri­fe­le­ri ve pa­zar­da­ki di­ğer ti­ca­ri mu­la­ha­za­lar da­hil, il­gi­li bü­tün fak­tör­ler dik­ka­te alı­na­rak be­lir­le­ne­cek­tir.

2. Akit Ta­raf­lar, ba­şat ko­nu­mun is­tis­ma­rı do­la­yı­sıy­la ma­kul ol­ma­yan, ayı­rım­cı, aşı­rı yük­sek ve­ya kı­sıt­la­yı­cı, doğ­ru­dan ve­ya do­lay­lı süb­van­si­yon ve­ya des­tek do­la­yı­sıy­la su­ni de­re­ce­de dü­şük ve­ya "fır­sat­çı" gö­rü­nen iti­raz edi­le­bi­le­cek ta­ri­fe­le­re özel­lik­le dik­kat edil­me­si hu­su­sun­da mu­ta­bık kal­mış­lar­dır.

3. Ta­ri­fe­ler üze­rin­de, müm­kün ol­du­ğun­da, ken­di hü­kü­met­le­ri ile ge­rek­li gö­rüş­me­ler­de ve uy­gun dü­şer­se, baş­ka ha­va­yo­lu iş­let­me­le­ri­ne da­nı­şıl­dık­tan son­ra, her iki Akit Ta­ra­fın ta­yin edi­len ha­va­yo­lu iş­let­me­le­ri an­laş­ma­ya va­ra­cak­lar­dır. Böy­le bir an­laş­ma­ya, müm­kün ol­du­ğun­da, uy­gun ulus­la­ra­ra­sı ta­ri­fe ko­or­di­nas­yon me­ka­niz­ma­sın­dan fay­da­la­nı­la­rak va­rı­la­cak­tır. Her­han­gi bir çok ta­raf­lı ve­ya iki­li an­laş­ma­ya va­rı­la­ma­ma­sı ha­lin­de, ta­yin edi­len her ha­va­yo­lu iş­let­me­si ken­di üc­ret ta­ri­fe­si­ni ay­rı ola­rak ge­liş­ti­re­bi­lir.

4. Her bir Akit Ta­raf, ken­di ül­ke­si­ne ve­ya ül­ke­sin­den ve is­tis­nai du­rum­lar­da ül­ke­sin­de du­rak­la­ma­ya izin ve­ril­miş ol­ma­sı ha­lin­de ken­di ül­ke­si yo­luy­la ta­şı­ma için her iki Akit Dev­le­tin ta­yin edil­me ha­va­yo­lu iş­let­me­le­rin­ce tek­lif olu­nan üc­ret ta­ri­fe­le­ri­nin bil­di­ril­me­si­ni ve­ya bu ko­nu­da baş­vu­rul­ma­sı­nı ta­lep ede­bi­lir.

5. Böy­le bir bil­di­ri ve­ya baş­vu­ru, tek­lif olu­nan yü­rür­lük ta­ri­hin­den en faz­la 30 gün ön­ce­si için is­te­ne­bi­lir. Özel hal­ler­de bu aza­mi sü­re azal­tı­la­bi­lir.

6. Hiç­bir Akit Ta­raf, Ta­raf­la­rın ül­ke­le­ri ara­sın­da her bir Ta­ra­fın ta­yin edi­len ha­va­yo­lu iş­let­me­si­nin ta­şı­ma için tek­lif edi­len bir üc­ret ta­ri­fe­si­nin yü­rür­lü­ğe kon­ma­sı­nı ve­ya yü­rür­lük­te­ki bir üc­ret ta­ri­fe­si­nin sür­dü­rül­me­si­ni ön­le­ye­cek tek ta­raf­lı bir ha­re­ket­te bu­lu­na­maz.

7 . Hiç­bir Akit Ta­raf, öbür Ta­ra­fın ül­ke­si ile üçün­cü bir Dev­le­tin ül­ke­si ara­sın­da bir Ta­ra­fın ta­yin edi­len ha­va­yo­lu iş­let­me­si­nin ta­şı­ma için tek­lif edi­len bir üc­ret ta­ri­fe­si­nin yü­rür­lü­ğe kon­ma­sı­nı ve­ya yü­rür­lük­te­ki bir üc­ret ta­ri­fe­si­ni ön­le­ye­cek tek ta­raf­lı bir ha­re­ket­te bu­lu­na­maz.

8. Akit Ta­raf­lar ül­ke­le­ri ara­sın­da ta­şı­ma için, her bir Akit Ta­raf öbür Ta­ra­fın ha­va­yo­lu iş­let­me­si­ne(le­ri­ne) ha­len her bir Akit Ta­ra­fın ve­ya üçün­cü bir Dev­le­tin bir ha­va­yo­lu iş­let­me­sin­ce uy­gu­la­ma için izin ve­ri­len her­han­gi bir ta­ri­fe­si­ni eşit­le­mek için izin ve­re­cek­tir.

9. Bir Akit Ta­ra­fın ül­ke­si ile üçün­cü bir Dev­le­tin ül­ke­si ara­sın­da ta­şı­ma için, Akit Ta­raf öbür Ta­ra­fın ha­va­yo­lu iş­let­me­si­ne(le­ri­ne) ha­len her bir Akit Ta­ra­fın ve­ya üçün­cü bir Dev­le­tin bir ha­va­yo­lu iş­let­me­sin­ce uy­gu­la­ma için izin ve­ri­len her­han­gi bir ta­ri­fe­si­ni eşit­le­mek için izin ve­re­cek­tir.

10. Akit Ta­raf­lar­dan bi­ri­si bir ta­ri­fe­nin yu­ka­rı­da­ki 2. fık­ra­da ta­rif edi­len ka­te­go­ri­le­re gir­di­ği­ne de­ğer­len­dir­di­ğin­de öbür Ta­raf ta­ri­fe­nin bil­di­ril­di­ği ve­ya ve­ril­di­ği ta­rih­ten iti­ba­ren (ola­bil­di­ğin­ce er­ken ve en az) 15 iş gün için­de bir mem­nu­ni­yet­siz­lik bil­di­ri­sin­de bu­lu­na­cak ve aşa­ğı­da­ki 11. fık­ra­da ya­zı­lı da­nış­ma sü­reç­le­rin­den ya­rar­la­na­cak­tır. An­cak, her iki Ta­raf da bu sü­reç­ler­le il­gi­li ta­ri­fe­le­ri onay­la­ma­ma hu­su­sun­da ya­zı­lı bir an­laş­ma­ya var­ma­dık­ça, ta­ri­fe­ler onay­lan­mış sa­yı­la­cak­tır.

11. Her Akit Ta­raf öbür Ta­ra­fın bir ha­va­yo­lu iş­let­me­si­nin iş­bu An­laş­ma ile kap­sa­nan se­fer­ler için uy­gu­lan­dı­ğı her­han­gi bir üc­ret ta­ri­fe­si hak­kın­da, söz ko­nu­su ta­ri­fe­nin bir mem­nu­ni­yet­siz­lik bil­di­ri­si­ne ko­nu ol­muş ol­ma­sı ha­li da­hil, da­nış­ma ta­le­bin­de bu­lu­na­bi­lir. Bu da­nış­ma, ta­le­bin alın­ma­sın­dan son­ra en geç 30 gün için­de ya­pı­la­cak­tır. Ta­raf­lar so­run­la­ra ma­kul bir çö­züm için ge­rek­li bil­gi­nin sağ­lan­ma­sın­da iş­bir­li­ği ya­pa­cak­lar­dır. Eğer Ta­raf­lar, hak­kın­da mem­nu­ni­yet­siz­lik bil­di­ri­si ve­ri­len bir ta­ri­fe ko­nu­sun­da an­laş­ma­ya va­rır­lar­sa, her bir Ta­raf o an­laş­ma­yı yü­rür­lü­ğe koy­mak için elin­den ge­le­ni ya­pa­cak, fa­kat an­laş­ma­ya va­rıl­ma­zsa söz ko­nu­su ta­ri­fe yü­rür­lü­ğe gi­re­cek ve­ya yü­rür­lük­te kal­ma­ya de­vam ede­cek­tir.

12. İş­bu mad­de­nin hü­küm­le­ri­ne gö­re be­lir­len­miş bir üc­ret ta­ri­fe­si, il­gi­li ha­va­yo­lu iş­let­me­si (le­ri) ta­ra­fın­dan ge­ri alın­ma­dık­ça, var­sa bi­tiş ta­ri­hi­ne ka­dar, ve­ya ye­ni ta­ri­fe­le­rin onan­ma­sı­na ka­dar yü­rür­lük­te ka­lır. Her iki Akit Ta­raf ta­ri­fe­nin kal­dı­rıl­ma­sı hu­su­sun­da an­laş­ma­dık­ça ori­ji­nal (ilk) bi­tiş ta­ri­hi uza­tı­la­bi­lir. Bir üc­ret ta­ri­fe­si­nin bi­tiş ta­ri­hi onan­mış ve ye­ni ta­ri­fe ve­ril­me­miş ve onan­ma­mış ol­ma­sı ha­lin­de, o üc­ret ta­ri­fe­si il­gi­li ha­va­yo­lu iş­let­me­si (le­ri) ta­ra­fın­dan ge­ri alı­nın­ca­ya ve­ya her iki Akit Ta­raf ta­ri­fe­nin kal­dı­rıl­ma­sı ge­rek­ti­ği hu­su­sun­da an­la­şın­ca­ya ka­dar yü­rür­lük­te ka­la­cak­tır.

MAD­DE 12

HA­VA­CI­LIK EM­Nİ­YE­Tİ

1. Her Akit Ta­raf her­han­gi bir za­man di­ğer Akit Ta­raf­ça ha­va mü­ret­te­ba­tı, ha­va araç­la­rı ve­ya bun­la­rın iş­le­til­me­si­ne iliş­kin her­han­gi bir alan­da be­nim­sen­miş bu­lu­nan em­ni­yet stan­dart­la­rı ile il­gi­li ola­rak da­nış­ma­lar­da bu­lun­ma­yı ta­lep ede­bi­lir. Böy­le bir da­nış­ma, ta­lep­ten iti­ba­ren 30 gün için­de ger­çek­le­şe­cek­tir.

2. Eğer bu da­nış­ma­lar­dan son­ra bir Akit Ta­raf di­ğer Akit Ta­ra­fın her­han­gi bir alan­da o sı­ra­da Söz­leş­me­ye gö­re be­lir­le­nen as­ga­ri stan­dart­la­ra en azın­dan eş em­ni­yet stan­dart­la­rı­nı et­kin­lik­le sağ­la­ma­dı­ğı­nı tes­pit eder­se, ilk Akit Ta­raf bu bul­gu­la­rı ve o as­ga­ri stan­dart­la­ra uy­mak için ge­rek­li gö­rü­len ted­bir­le­ri di­ğer Akit Ta­ra­fa bil­di­re­cek, ve bu di­ğer Akit Ta­raf da uy­gun, dü­zel­ti­ci ted­bi­ri ala­cak­tır. Di­ğer Akit Ta­ra­fın on beş (15) gün ve­ya da­ha uzun bir sü­re için­de uy­gun ted­bi­ri al­ma­ma­sı iş­bu An­laş­ma­nın 4 ün­cü Mad­de­si­nin uy­gu­lan­ma­sı­na ne­den ola­cak­tır. (ip­tal, as­kı­ya al­ma, iş­let­me yet­ki­si­nin de­ğiş­ti­ril­me­si)

3. Söz­leş­me­nin 33 ün­cü Mad­de­sin­de sö­zü edi­len yü­küm­lü­lük­le­re ba­kıl­mak­sı­zın ta­yin edi­len ha­va­yo­lu iş­let­me­le­rin­ce di­ğer Akit Ta­raf top­rak­la­rı­na ya­pı­lan se­fer­ler­de ha­va araç­la­rı di­ğer Akit Ta­raf top­rak­la­rın­da iken, ha­va araç ve mü­ret­te­bat bel­ge­le­ri­nin ge­çer­li­li­ği­ni, ha­va araç ve teç­hi­za­tı­nın gö­rü­nür­de­ki du­ru­mu­nu kon­trol et­mek için ve ma­kul ge­cik­me sü­re­si­nin dı­şı­na çık­ma­dan, di­ğer Akit Ta­ra­fın yet­ki­li tem­sil­ci­le­rin­ce uçak içer­den ve­ya dı­şa­rı­dan mu­aye­ne­ye ta­bi tu­tu­la­bi­lir (ram­pa de­ne­ti­mi).

4. Eğer böy­le her­han­gi bir ram­pa de­ne­ti­mi ve­ya di­zi ram­pa de­ne­tim­le­ri:

(a) bir ha­va ara­cı­nın ve­ya ha­va ara­cı­nın iş­le­til­me­si­nin o es­na­da Chi­ca­go Söz­leş­me­si­ne gö­re be­lir­le­nen as­ga­ri stan­dart­la­ra uy­ma­dı­ğı, ve­ya

(b) o sı­ra­da Söz­leş­me­ye gö­re be­lir­le­nen em­ni­yet stan­dart­la­rı­nın et­ki­li ola­rak sür­dü­rü­le­me­di­ği ve ida­re edil­me­di­ği hu­su­sun­da cid­di kay­gı­lar do­ğu­rur­sa,

de­ne­ti­mi ya­pan Akit Ta­raf, Söz­leş­me­nin 33 ün­cü Mad­de­si kap­sa­mın­da­ki bir ha­va ara­cı ve­ya mü­ret­te­ba­tı için bel­ge ve li­sans çı­ka­rıl­ma­sı­na ve­ya ge­çer­li kı­lın­ma­sı­na esas olan ku­ral­la­rı­na ve­ya ha­va ara­cı­nın iş­le­til­me­si­ne esas olan Söz­leş­me­ye gö­re be­lir­le­nen as­ga­ri stan­dart­la­ra eş ve­ya on­la­rın üze­rin­de ol­ma­dı­ğı so­nu­cu­na var­mak­ta ser­best ola­cak­tır.

5. Bir Akit Ta­ra­fın ta­yin edi­len ha­va­yo­lu iş­let­me­le­rin­ce iş­le­ti­len bir ha­va ara­cı­nı yu­ka­rı­da­ki (3) ün­cü fık­ra­ya gö­re ram­pa de­ne­ti­mi­ne ta­bi tut­mak ama­cıy­la ha­va ara­cı­na gi­riş için is­te­nen izi­nin il­gi­li ha­va­yo­lu iş­let­me­si­nin tem­sil­ci­si ta­ra­fın­dan red­de­dil­me­si ha­lin­de, di­ğer Akit Ta­raf, yu­ka­rı­da­ki (4) ün­cü fık­ra­da anı­lan cins­ten cid­di kay­gı­la­rın or­ta­ya çık­tı­ğı­na ve o fık­ra­da anı­lan so­nuç­la­ra var­mak­ta ser­best ola­cak­tır.

6. Her Akit Ta­raf, di­ğer Akit Ta­ra­fın ha­va­yo­lu iş­let­me­si­ne ve­ya iş­let­me­le­ri­ne ve­ri­len iş­let­me yet­ki­si­ni, bi­rin­ci Akit Ta­ra­fın ram­pa de­ne­ti­mi, ram­pa de­ne­ti­mi için gi­riş iz­ni­nin red­di, da­nış­ma ve­ya baş­ka bir ne­den so­nu­cun­da bir ha­va­yo­lu iş­let­me­si­nin fa­ali­yet em­ni­ye­ti ba­kı­mın­dan ive­di bir ted­bir al­ma­sı­nın şart ol­du­ğu so­nu­cu­na var­dı­ğın­da he­men as­kı­ya al­ma ve­ya de­ğiş­tir­me hak­kı­nı sak­lı tu­tar.

7. Bir Akit Ta­ra­fın yu­ka­rı­da­ki (2)nci ve­ya (6)ncı fık­ra­ya gö­re al­dı­ğı bir ted­bir, o ted­bi­rin alın­ma­sı­na esas olan ge­rek­çe­nin or­ta­dan kalk­ma­sı ile kal­dı­rı­la­cak­tır.

MAD­DE 13

BİL­Gİ VE İS­TA­TİS­TİK

Her­han­gi bir Akit Ta­ra­fın ha­va­cı­lık ma­kam­la­rı di­ğer Akit Ta­ra­fın ha­va­cı­lık ma­kam­la­rı­na, bi­rin­ci Akit Ta­ra­fın ta­yin edil­miş ha­va­yol­la­rı iş­let­me­le­rin­ce mu­ta­bık ka­lı­nan se­fer­ler­de sağ­la­nan ka­pa­si­te­nin göz­den ge­çi­ril­me­si için, ma­kul ola­rak ge­rek­li gö­rü­le­bi­le­cek pe­ri­yo­dik ya­hut di­ğer is­ta­tis­ti­ki ra­por­la­rı, ta­lep­le­ri üze­ri­ne te­min ede­cek­ler­dir. Bu ra­por­lar bu ha­va­yol­la­rı­nın mu­ta­bık ka­lı­nan se­fer­ler­de ta­şı­mış ol­duk­la­rı yol­cu ile yük mik­ta­rı­nı ve bu yol­cu ile yük tra­fi­ği­nin baş­lan­gıç ve va­rış nok­ta­la­rı­nı be­lir­le­mek için ge­rek­li tüm bil­gi­le­ri içe­re­cek­tir.

MAD­DE 14

İS­Tİ­ŞA­RE VE DE­Ğİ­ŞİK­LİK­LER

1. Ya­kın bir iş­bir­li­ği ru­hu içe­ri­sin­de, Akit Ta­raf­la­rın ha­va­cı­lık ma­kam­la­rı bu An­laş­ma ve Ek­le­ri­nin hü­küm­le­ri­ni uy­gu­lan­ma­sı­nı ve bun­la­ra tat­min edi­ci uyum sağ­la­mak ama­cıy­la za­man za­man bir­bir­le­ri­le da­nış­ma­lar­da bu­lu­na­cak­lar­dır.

2. Akit ta­raf­lar­dan her bi­ri bu An­laş­ma ve Ek­le­ri­nin her­han­gi bir hük­mü­nün de­ğiş­ti­ril­me­si­ni ar­zu et­me­si ha­lin­de, öbür Akit Ta­raf­tan is­ti­şa­re ta­lep ede­bi­lir; ha­va­cı­lık ma­kam­la­rı ara­sın­da ya­pı­la­bi­le­cek olan ve­ya gö­rüş­me ya da ya­zış­ma yo­luy­la ola­bi­le­cek olan bu is­ti­şa­re, ta­lep ta­ri­hin­den iti­ba­ren alt­mış (60) gün için­de baş­la­ya­cak­tır. Bu su­ret­le an­laş­ma­ya va­rı­lan de­ği­şik­lik­ler dip­lo­ma­tik no­ta­la­rın te­ati­si ile te­yit edil­dik­le­rin­de yü­rür­lü­ğe gi­re­cek­tir.

3. An­cak Ek'te­ki hat cet­ve­lin­de ya­pı­la­cak de­ği­şik­lik­ler Akit Ta­raf­la­rın ha­va­cı­lık ma­kam­la­rı ara­sın­da doğ­ru­dan an­laş­ma ile ger­çek­leş­ti­ri­le­bi­lir.

MAD­DE 15

ÇOK TA­RAF­LI AN­LAŞ­MA­LA­RA UY­MA

Bu An­laş­ma ve Ek(ler)i Akit Ta­raf­lar için bağ­la­yı­cı ola­bi­le­cek her­han­gi bir çok ta­raf­lı Ulus­la­ra­ra­sı Söz­leş­me­ye uya­bi­le­cek şe­kil­de de­ğiş­ti­ri­le­cek­tir.

MAD­DE 16

UYUŞ­MAZ­LIK­LA­RIN ÇÖ­ZÜ­MÜ

1. Akit Ta­raf­lar ara­sın­da bu An­laş­ma ve Ek'(ler) inin yo­rum­lan­ma­sı ve­ya uy­gu­lan­ma­sı ile il­gi­li bir uyuş­maz­lık çı­kar­sa, Akit Ta­raf­lar bu uyuş­maz­lı­ğı ön­ce ken­di ara­la­rın­da mü­za­ke­re yo­luy­la hal­let­me­ye ça­lı­şa­cak­lar­dır.

2. Akit Ta­raf­lar, mü­za­ke­re yo­luy­la bir an­laş­ma­ya va­ra­ma­dık­la­rı tak­dir­de, uyuş­maz­lı­ğın çö­zü­mü­nü bir şa­hıs ve­ya te­şek­kü­le ha­va­le et­me ko­nu­sun­da an­la­şa­bi­lir­ler ve­ya Akit Ta­raf­la­rın her­han­gi bi­ri­nin ta­le­bi ile uyuş­maz­lık, her bir Akit ta­ra­fın ta­yin ede­ce­ği bi­rer ha­kem ve böy­le­ce ta­yin edi­len iki ha­ke­min ta­yin ede­ce­ği üçün­cü bir ha­kem­den olu­şan üç ha­kem­lik bir tah­kim he­ye­ti­nin ka­ra­rı­na su­nu­la­bi­lir. Akit Ta­raf­lar­dan her bi­ri, ta­raf­lar­dan bi­ri­nin öte­kin­den uyuş­maz­lı­ğın tah­ki­mi­ni is­te­yen bir ih­ba­rı dip­lo­ma­tik yol­dan al­dı­ğı ta­rih­ten iti­ba­ren alt­mış (60) gün için­de bir ha­kem ta­yin ede­cek ve üçün­cü ha­kem de bun­dan son­ra­ki alt­mış (60) gün­lük bir sü­re için­de ta­yin edi­le­cek­tir. Akit Ta­raf­lar­dan her­han­gi bi­ri ve­ri­len sü­re içe­ri­sin­de bir ha­kem ta­yin ede­mez­se ve­ya üçün­cü ha­kem be­lir­ti­len sü­re için­de ta­yin edil­mez­se Ulus­la­ra­ra­sı Si­vil Ha­va­cı­lık Teş­ki­la­tı Kon­sey Baş­ka­nın­dan du­ru­mun ge­re­ği­ne gö­re, bir ve­ya da­ha faz­la ha­ke­mi ta­yin et­me­si­ni Akit Ta­raf­lar­dan her­han­gi bi­ri is­te­ye­bi­lir. Bu du­rum­da üçün­cü ha­kem üçün­cü bir dev­le­tin uy­ru­ğu ola­cak ve ha­kem he­ye­ti­nin baş­kan­lı­ğı­nı ya­pa­cak­tır.

3. Akit Ta­raf­lar, bu Mad­de­nin 2. fık­ra­sı­na gö­re ve­ri­le­cek her­han­gi bir ka­ra­ra uy­ma­yı ta­ah­hüt eder­ler.

4. Akit Ta­raf­lar­dan bi­ri ya da Akit Ta­raf­lar­dan bi­ri­nin ta­yin et­miş ol­du­ğu ha­va­yol­la­rın­dan bi­ri bu Mad­de­nin 2. pa­rag­ra­fı­na gö­re alı­nan ka­rar­la­ra uy­gun ha­re­ket et­me­di­ği tak­dir­de, di­ğer Akit Ta­raf bu An­laş­ma şart­la­rı­na uy­gun ola­rak ta­nı­dı­ğı hak ve ön­ce­lik­le­ri sı­nır­la­ya­bi­lir ya da ip­tal ede­bi­lir.

5. Her bir Akit Ta­raf ken­di­le­rin­ce ata­nan ha­ke­min mas­raf­la­rı­nı kar­şı­la­ya­cak­tır. Di­ğer ha­ke­min mas­raf­la­rı Akit ta­raf­lar­ca eşit bi­çim­de pay­la­şı­la­cak­tır.

MAD­DE 17

BAŞ­LIK­LAR

Mad­de baş­lık­la­rı bu An­laş­ma­ya sa­de­ce mü­ra­ca­at ve ko­lay­lık ama­cıy­la ko­nul­muş­tur ve hiç­bir su­ret­te bu An­laş­ma­nın amaç ve kap­sa­mı­nın sı­nı­rı­nı çiz­mez, kı­sıt­la­maz ve­ya ta­rif et­mez.

MAD­DE 18

TES­CİL

Bu An­laş­ma ve Ek­le­ri, Ulus­la­ra­ra­sı Si­vil Ha­va­cı­lık Teş­ki­la­tı nez­din­de tes­cil et­ti­ri­le­cek­tir.

MAD­DE 19

SO­NA ER­ME

1. Bu An­laş­ma ve bu An­laş­ma­nın bü­tün­le­yi­ci par­ça­sı­nı oluş­tu­ran Ek­le­ri, her Akit Ta­ra­fın Ana­ya­sal hü­küm­le­ri­nin ifa­sın­dan son­ra, bu me­al­de­ki dip­lo­ma­tik No­ta­la­rı­nın te­ati edil­dik­le­ri ta­rih­te yü­rür­lü­ğe gi­re­cek­tir.

2. Akit Ta­raf­lar­dan her bi­ri, bu An­laş­ma­ya son ver­mek ka­ra­rın­da ol­du­ğu­nu her za­man öte­ki Akit Ta­ra­fa ih­bar ede­bi­lir; bu ih­bar ay­nı za­man­da Ulus­la­ra­ra­sı Si­vil Ha­va­cı­lık Teş­ki­la­tı­na da ulaş­tı­rı­la­cak­tır.

Bu du­rum­da, son ver­me ih­bar­na­me­le­ri kar­şı­lık­lı mu­ta­ba­kat­la bu sü­re bi­ti­min­den ön­ce ge­ri alın­mış bu­lun­ma­dık­ça, An­laş­ma ih­bar­na­me­nin öte­ki Akit Ta­raf­ça alı­nış ta­ri­hin­den son­ra­ki on iki (12) ay için­de so­na ere­cek­tir. Öte­ki Akit Ta­raf­ça ih­bar­na­me­nin alın­dı­ğı te­yit edil­mez­se, Ulus­la­ra­ra­sı Si­vil Ha­va­cı­lık Teş­ki­la­tı­nın ih­bar­na­me­yi al­dı­ğı ta­rih­ten on dört (14) gün son­ra alın­mış sa­yı­la­cak­tır

3. Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti Hü­kü­me­ti ile Gür­cis­tan Cum­hu­ri­ye­ti Hü­kü­me­ti ara­sın­da 30 Tem­muz 1992 ta­ri­hin­de im­za edi­len Ha­va Ulaş­tır­ma An­laş­ma­sı iş bu an­laş­ma­nın yü­rür­lü­ğe gir­me­sin­de son­ra eş za­man­lı ola­rak ge­çer­siz sa­yı­lır.

5 Ekim 2005 ta­ri­hin­de An­ka­ra'da İn­gi­liz­ce di­lin­de iki nüs­ha ola­rak dü­zen­len­miş­tir.

 

                 GÜRCİSTAN                                                                                    TÜRKİYE

                 HÜKÜMETİ                                                                              CUMHURİYETİ

                      ADINA                                                                               HÜKÜMETİ ADINA

                        İmza                                                                                                İmza

 

 

EK

HATLAR

(a) Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti Hü­kü­me­ti ta­ra­fın­dan ta­yin edi­len ha­va­yo­lu iş­let­me­si­nin (iş­let­me­le­ri­nin) her iki yön­de aşa­ğı­da­ki ha­va se­fer­le­ri iş­let­me­ye hak­kı ola­cak­tır:

 

Ha­re­ket Nok­ta­sı                Ara Nok­ta­lar                    Va­rış Nok­ta­sı                    İle­ri Nok­ta­lar 

Tür­ki­ye' de­ki                        İki Nok­ta (ile­ri­de               Tif­lis, Ba­tum ve                  İle­ri­de

Nok­ta­lar                               be­lir­le­ne­cek­tir)                   Gür­cis­tan' da di­ğer               be­lir­le­ne­cek­tir.

                                                                                        iki nok­ta

                                                                                        (ile­ri­de be­lir­le­ne­cek­tir)

 

(b ) Gür­cis­tan Hü­kü­me­ti ta­ra­fın­dan ta­yin edi­len ha­va­yo­lu iş­let­me­si­nin (iş­let­me­le­ri­nin) her iki yön­de aşa­ğı­da­ki ha­va se­fer­le­ri iş­let­me­ye hak­kı ola­cak­tır:

 

Ha­re­ket Nok­ta­sı                Ara Nok­ta­lar                    Va­rış Nok­ta­sı                    İle­ri Nok­ta­lar 

Gür­cis­tan’da­ki                      İki Nok­ta (ile­ri­de               An­ka­ra, İs­tan­bul,                 İle­ri­de

Nok­ta­lar                               be­lir­le­ne­cek­tir)                   Trab­zon, Tür­ki­ye’de           be­lir­le­ne­cek­tir.

                                                                                        bir nok­ta

                                                                                        (ile­ri­de be­lir­le­ne­cek­tir)

 

 

 

 

 

NOT: Yu­ka­rı­da be­lir­ti­len hat­lar­da­ki her­han­gi bir va­rış nok­ta­sı pi­ya­sa ta­le­bi ve Akit Ta­raf­lar­dan bi­ri­si­nin ta­le­bi­ne gö­re her­han­gi bir za­man­da de­ğiş­ti­ri­le­bi­lir.

2. Yu­ka­rı­da­ki hat­lar­dan her­han­gi bi­ri­sin­de­ki nok­ta­lar, se­fe­rin baş­lan­gıç nok­ta­sı­nın ha­va­yo­lu iş­let­me­si­ni ta­yin eden Akit Ta­ra­fın top­ra­ğın­da ol­ma­sı şar­tıy­la, ta­yin edi­len ha­va­yo­lu­nun iş­let­me­si­nin ter­ci­hi ile her­han­gi bir uçuş­tan ve­ya bü­tün uçuş­lar­dan çı­ka­rı­la­bi­lir.

3. Akit Ta­raf­lar­dan her­bi­ri se­fer­le­ri­ne di­ğer Akit Ta­raf top­ra­ğı­nın öte­sin­de ve­ya Akit Ta­raf­la­rın top­rak­la­rı ara­sın­da ek nok­ta­la­rın kon­ma­sı­nı ta­lep edi­le­bi­lir. Bu ta­lep di­ğer Akit Ta­raf ha­va­cı­lık oto­ri­te­si­nin ona­yı­na ta­bi­dir.