KAÇAKÇILIKLA MÜCADELE KANUNU
Kanun No. 5607 |
|
Kabul Tarihi : 21/3/2007 |
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Tanımlar
Amaç
MADDE
1- (1)
Bu Kanunun amacı, kaçakçılık fiilleri ve yaptırımları ile kaçakçılığı
önleme, izleme, araştırma usûl ve esaslarını belirlemektir.
Tanımlar
MADDE
2– (1)
Bu Kanunda yer alan;
a) Gümrük vergileri: Gümrük idaresi
veya başka idarelerce, eşyanın ithali veya ihracına bağlı olarak
uygulanan vergiler ile diğer malî yükümlülükleri,
b) Gümrüklenmiş değer: Uluslararası
kıymet sözleşmesine göre belirlenecek; ithal eşyası için eşyanın
CIF kıymeti ile gümrük vergileri toplamını, ihraç eşyası için FOB
kıymeti ile gümrük vergileri toplamını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kaçakçılık Fiilleri
Suçlar
ve kabahatler
MADDE
3- (1)
Eşyayı, gümrük işlemlerine tâbi tutmaksızın Türkiye’ye ithal eden
kişi, bir yıldan beş yıla kadar
hapis ve onbin güne kadar adlî para cezası ile
cezalandırılır. Eşyanın, belirlenen gümrük kapıları dışından
Türkiye’ye ithal edilmesi halinde, verilecek ceza üçte birinden
yarısına kadar artırılır.
(2) Eşyayı, sahte belge kullanmak
suretiyle gümrük vergileri kısmen veya tamamen ödenmeksizin, Türkiye’ye
ithal eden kişi, bir yıldan beş yıla kadar hapis ve onbin
güne kadar adlî para cezası ile cezalandırılır.
(3) Transit rejimi çerçevesinde
taşınan serbest dolaşımda bulunmayan eşyayı, rejim hükümlerine
aykırı olarak gümrük bölgesinde bırakan kişi, altı aydan iki yıla
kadar hapis ve beşbin güne kadar adlî para cezası
ile cezalandırılır.
(4) Belli bir amaç için kullanılmak
veya işlenmek üzere ülkeye geçici ithalat ve dahilde işleme rejimi
çerçevesinde getirilen eşyayı, sahte belge ile yurt dışına çıkarmış
gibi işlem yapan kişi, altı aydan üç
yıla kadar hapis ve beşbin güne kadar adlî
para cezası ile cezalandırılır.
(5) Birinci ilâ dördüncü fıkralarda
tanımlanan fiillerin işlenmesine iştirak etmeksizin, bunların
konusunu oluşturan eşyayı, bu özelliğini bilerek ve ticarî amaçla
satın alan, satışa arz eden, satan, taşıyan veya saklayan kişi, altı
aydan iki yıla kadar hapis ve beşbin güne kadar
adlî para cezası ile cezalandırılır.
(6) Özel kanunları gereğince gümrük
vergilerinden kısmen veya tamamen muaf olarak ithal edilen eşyayı,
ithal amacı dışında başka bir kullanıma tahsis eden, satan veya devreden
ya da bu özelliğini bilerek satın alan veya kabul
eden kişi, üç aydan bir yıla kadar hapis ve beşbin
güne kadar adlî para cezası ile cezalandırılır.
(7) İthali kanun gereği yasak
olan eşyayı ithal eden kişi, fiil daha ağır bir cezayı gerektiren
suç oluşturmadığı takdirde, iki yıldan altı yıla kadar hapis ve yirmibin güne kadar adlî para cezası ile cezalandırılır.
İthali yasak eşyayı, bu özelliğini bilerek satın alan, satışa arz
eden, satan, taşıyan veya saklayan kişi, aynı ceza ile cezalandırılır.
(8) Antrepo veya geçici depolama
yerlerindeki serbest dolaşımda bulunmayan eşyayı, gümrük idaresinin
izni olmadan kısmen veya tamamen çıkaran veya değiştiren kişiye,
eşyanın gümrüklenmiş değerinin iki katı idarî para cezası verilir.
(9) Geçici ithalat, dahilde işleme
ve gümrük kontrolü altında işleme rejimi çerçevesinde ülkeye getirilen
eşyayı, gümrük işlemlerini gerçekleştirmeksizin serbest dolaşıma
sokan kişiye, eşyanın gümrüklenmiş değerinin iki katı idarî para
cezası verilir.
(10) Genel düzenleyici idarî işlemlerle
ithali yasaklanan eşyayı ithal eden kişiye, eşyanın gümrüklenmiş
değerinin dört katı idarî para cezası verilir. Eşyanın değersiz,
artık veya atık madde olması durumunda, idarî para cezası; dökme halinde
gelen eşya için ton başına yirmibin Türk Lirası,
ambalajlı gelmesi halinde kap başına dörtyüz
Türk Lirası olarak hesaplanır.
(11) İthali, lisansa, şarta, izne,
kısıntıya veya belli kuruluşların vereceği uygunluk veya yeterlilik
belgesine tâbi olan eşyayı, aldatıcı işlem ve davranışlarla ithal
eden kişiye, eşyanın gümrüklenmiş değerinin iki katı idarî para cezası
verilir. Eşyanın değersiz, artık veya atık madde olması durumunda,
idarî para cezası; dökme halinde gelen eşya için ton başına beşbin Türk Lirası, ambalajlı gelmesi halinde kap
başına yüz Türk Lirası olarak hesaplanır.
(12) İhracı kanun gereği yasak
olan eşyayı Türkiye’den ihraç eden kişi, fiil daha ağır cezayı gerektiren
başka bir suç oluşturmadığı takdirde altı aydan iki yıla kadar hapis
ve beşbin güne kadar adlî para cezası ile cezalandırılır.
(13) Genel düzenleyici idarî işlemlerle
ihracı yasaklanan eşyayı ihraç eden kişiye, eşyanın gümrüklenmiş
değerinin iki katı idarî para cezası verilir. İhracı, lisansa, şarta,
izne, kısıntıya veya belli kuruluşların vereceği uygunluk veya
yeterlilik belgesine tâbi olan eşyayı aldatıcı işlem ve davranışlarla
ihraç eden kişiye, eşyanın gümrüklenmiş değerinin yarısı kadar
idarî para cezası verilir.
(14) İhracat gerçekleşmediği
halde gerçekleşmiş gibi göstermek ya da gerçekleştirilen
ihracata konu malın cins, miktar, evsaf veya fiyatını değişik göstererek
ilgili kanun hükümlerine göre teşvik, sübvansiyon veya parasal
iadelerden yararlanmak suretiyle haksız çıkar sağlayan kişi, bir
yıldan beş yıla kadar hapis ve onbin güne kadar
adlî para cezası ile cezalandırılır. Beyanname ve eki belgelerde
gösterilen ile gerçekte ihraç edilen eşya arasında yüzde onu aşmayan
bir fark bulunması halinde, sadece 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı
Gümrük Kanunu hükümlerine göre işlem yapılır.
(15) Gümrük vergileri ödenmek suretiyle
ihraç edilebilen eşyayı, gümrük işlemlerine tâbi tutmaksızın veya
aldatıcı işlem ve davranışlarla gümrük vergileri kısmen veya tamamen
ödenmeksizin Türkiye’den ihraç eden kişiye, eşyanın gümrük vergilerinin
iki katı idarî para cezası verilir.
(16) İhracatın, aracı şirket üzerinden
gerçekleştirilmesi halinde, iştirake ilişkin hükümler saklı kalmak
üzere bu madde hükümlerine göre ceza yaptırımı, imalatçı veya tedarikçi
ihracatçılar hakkında uygulanır. Ancak bu Kanunun gerekli kıldığı
nezaret görevini yerine getirmeyen aracı şirket yetkililerine,
malın gümrüklenmiş değerinin yarısı kadar idarî para cezası verilir.
(17) Onaltıncı
fıkra hariç, bu maddede tanımlanan kabahatler, ancak kasten işlenebilir.
(18) Yukarıdaki fıkralarda tanımlanan
suçlar ile onuncu fıkrada tanımlanan kabahat fiilleri, teşebbüs
aşamasında kalmış olsa bile, tamamlanmış gibi cezalandırılır.
Nitelikli
haller
MADDE
4-
(1) Bu Kanunda tanımlanan suçların ve kabahatlerin, bir örgütün faaliyeti
çerçevesinde işlenmesi halinde, verilecek ceza iki kat artırılır.
(2) Bu Kanunda tanımlanan suçların
ve kabahatlerin, üç veya daha fazla kişi tarafından birlikte işlenmesi
halinde, verilecek ceza yarı oranında artırılır.
(3) Bu Kanunda tanımlanan suçların,
tüzel kişinin faaliyeti çerçevesinde veya yararına olarak işlenmesi
halinde, ayrıca bunlara özgü güvenlik tedbirlerine hükmolunur.
(4) Bu Kanunda tanımlanan suçların,
kaçakçılık fiillerini önlemek, izlemek, araştırmak ve soruşturmakla
görevli kişiler tarafından veya meslek ve sanatın sağladığı kolaylıklardan
yararlanmak suretiyle işlenmesi halinde, verilecek ceza yarı
oranında artırılır.
(5) Bu Kanunda tanımlanan suçların
ve kabahatlerin, belgede sahtecilik yapılarak işlenmesi halinde,
ayrıca bu suçtan dolayı da cezaya hükmolunur.
(6) Kaçakçılık fiillerini önlemek, izlemek ve araştırmakla
görevli olup da bu Kanunda tanımlanan suçların işlenmesine kasten
göz yuman kişi, işlenen suçun müşterek faili olarak sorumlu tutulur.
(7) Kaçakçılık suçunun konusunu
oluşturan eşyanın, Devletin siyasî, iktisadî veya askerî güvenliğini
bozacak ya da çevre veya toplum sağlığını tehdit
edecek nitelikte olması halinde, fiil daha ağır cezayı gerektiren
bir suç oluşturmadığı takdirde, verilecek hapis cezası on yıldan
az olamaz.
Etkin
pişmanlık
MADDE
5- (1)
3 üncü maddede tanımlanan suçlardan veya kabahatlerden birine iştirak
etmiş olan kişi; resmî makamlar tarafından haber alınmadan önce, fiili,
diğer failleri ve kaçak eşyanın saklandığı yerleri merciine haber
verirse, verilen bilginin, faillerin yakalanmasını veya kaçak eşyanın
ele geçirilmesini sağlaması halinde cezalandırılmaz. Haber alındıktan
sonra fiilin bütünüyle ortaya çıkmasına hizmet ve yardım eden kişiye
verilecek ceza üçte iki oranında indirilir.
(2) Yedinci fıkrası hariç, 3 üncü maddede
tanımlanan suçlardan birini işlemiş olan kişi, etkin pişmanlık göstererek,
soruşturma evresi sona erinceye kadar suç konusu eşyanın gümrüklenmiş
değerinin iki katı kadar parayı Devlet Hazinesine ödediği takdirde,
hakkında, bu Kanunda tanımlanan kaçakçılık suçlarından dolayı verilecek
ceza yarı oranında indirilir. Bu fıkra hükmü, mükerrirler
hakkında veya suçun bir örgütün faaliyeti çerçevesinde işlenmesi
halinde uygulanmaz.
Yolcu
beraberinde getirilen kaçak eşya
MADDE
6- (1)
Yolcuların, gümrük mevzuatına göre zatî ve hediyelik eşya kapsamı
dışında olup beyanlarına aykırı olarak üzerlerinde, eşyası arasında
veya taşıma araçlarında çıkan ya da başkasına
ait olduğu halde kendi zatî eşyasıymış gibi gösterdikleri eşyanın
gümrük vergileri, gümrük idarelerince iki kat olarak alınır ve eşya
sahibine teslim edilir.
(2) Söz konusu eşyanın gümrükten
kaçırılmak amacına yönelik olarak saklanmış veya gizlenmiş olarak
bulunması durumunda gümrük idarelerince eşyanın gümrük vergileri
üç kat olarak alınır ve eşya sahibine teslim edilir.
(3) Birinci ve ikinci fıkralarda
belirtilen eşya, gümrük vergileri ödenmediği takdirde, gümrüğe
terkedilmiş sayılır.
(4) Yolcuların, beyanlarına aykırı
olarak üzerlerinde, eşyası arasında veya taşıma araçlarında çıkan
eşyanın ticarî mahiyette veya ithali veya ihracının yasak olması
halinde 3 üncü madde hükümleri uygulanır.
Deniz
taşıtları
MADDE
7- (1)
Hukuken geçerli bir mazereti olmadığı halde, izinsiz olarak gümrük
bölgesine girerek sahile veya bir başka gemiye yanaşan geminin
kaptanı, gemide yasak eşya ya da yükleme veya
taşıma belgelerinde yer almayan eşya bulunması hallerinde, bu Kanundaki
kaçakçılık suçuna ilişkin hükümlere göre cezalandırılır.
(2) Yabancı ülkelerden geldiği halde geçerli neden olmaksızın,
belgelerinin gösterdiği rota dışında Türkiye karasularında
rastlanan gayrisafî ikiyüz
tonilato hacminden aşağı taşıtların yüküne elkonulur.
Yükü bulunmadığı halde, yükü olmadığını veya başka bir limana çıkarıldığını
veya avarya olduğunu kanıtlayamayan gemi kaptan veya acentesine,
tonilato başına yüz Türk Lirası idarî para cezası verilir.
Tekerrür
MADDE
8- (1)
Bu Kanundaki kabahatler dolayısıyla verilen idarî para cezasına
ilişkin karar kesinleştikten sonra tekrar kabahat işlenmesi halinde
tekerrür hükümleri uygulanır.
(2) Tekerrür halinde, idarî para
cezası yarı oranında artırılır.
(3) İdarî para cezasının tamamen
yerine getirilmesinden itibaren üç yıl geçtikten
sonra işlenen kabahat açısından, önceki kabahat, tekerrüre esas
teşkil etmez.
(4) Tekerrüre esas alınacak idarî
para cezaları hakkındaki kayıtların, Gümrük Müsteşarlığı bünyesinde
tutulmasına ilişkin esas ve usûller yönetmelikle düzenlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Usûl Hükümleri
Arama
ve elkoyma
MADDE
9- (1)
Kaçak eşya, her türlü silâh, mühimmat, patlayıcı ve uyuşturucu maddelerin
bulunduğundan şüphe edilen her türlü kap, ambalaj veya taşımaya yarayan
diğer araçlar ile kişilerin üzerlerinde yapılacak arama ve elkoymalar, 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza
Muhakemesi Kanunu uyarınca yerine getirilir.
(2) Gümrük salonları ve gümrük kapılarında
kaçak eşya sakladığından kuşkulanılan kişilerin üzeri, eşyası,
yükleri ve araçları gümrük kontrolü amacıyla gümrük görevlilerince
aranabilir. Yapılan arama sonucunda tespit edilen kaçak eşyaya
derhal elkonulur.
(3) Gümrük bölgesine, Gümrük Kanunu
gereğince belirlenen kapı ve yollardan başka yerlerden girmek, çıkmak
veya geçmek yasaktır. Bu yerlerde rastlanacak
kişi ve her nevi taşıma araçları yetkili memurlar tarafından durdurulur
ve kişilerin eşya, yük ve üzerleri ile varsa taşıma araçları aranır.
Yapılan arama sonucunda tespit edilen kaçak eşyaya derhal elkonulur.
Kaçak
eşya naklinde kullanılan taşıta elkoyma
MADDE
10-
(1) Bu Kanunda tanımlanan suçların işlenmesinde kullanılan taşıtlara,
Ceza Muhakemesi Kanununun 128 inci maddesinin dördüncü fıkrası
hükmüne göre elkonulur.
(2) 13 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamına
girmesi, Türkiye’de sicile kayıtlı olmaması ya da soruşturma ve kovuşturma devam
ederken, kaçakçılık suçunun işlenmesinde tekrar kullanılması halinde,
elkonulan araç alıkonulur. Sahibinin aracın
değeri kadar teminatı alıkoyma tarihinden itibaren otuz gün içinde
gümrük idaresine teslim etmesi halinde, araç sahibine iade edilir.
Aksi takdirde, tasfiye idaresi tarafından soruşturma ve kovuşturma
sonucu beklenmeksizin derhal tasfiye olunur. Tasfiyenin satış suretiyle
gerçekleşmesi halinde, satıştan elde edilen gelirden taşıtın muhafaza
edilmesi ve satışı için gerekli olan bütün masraflar karşılandıktan
sonra kalan miktar, kovuşturma sonucuna göre işlem yapılmak üzere
emanet hesabına alınır.
(3) İkinci fıkra hükmünün uygulanmasındaki
değerden, kara taşıtlarında kasko değeri;
deniz taşıtlarında, tekne ve makine sigortasına esas teşkil eden
değer; sigortasız taşıtlar ile hava ve demiryolu taşıtlarında ise
piyasa değeri anlaşılır.
Elkonulan
eşyanın muhafazası
MADDE
11-
(1) Kaçak şüphesiyle elkonulan eşya ile 10 uncu maddenin ikinci fıkrası gereğince
alıkonulan her türlü taşıt ve araç; miktarı, cinsi, markası, tipi,
modeli, seri numarası gibi eşyanın ayırıcı
özelliklerini gösterir bir tutanakla
gümrük idaresine teslim edilir.
(2) Gümrük idaresi, kaçak eşya ve
taşıtların muhafazası için gerekli görülen yerlerde depo temin
eder.
(3) 10 uncu maddenin ikinci fıkrası hükümlerine
göre alıkonularak gümrük idaresine teslim edilen deniz taşıtları,
teminatla teslim alınmaması halinde, muhafaza ve zorunlu bakım
giderleri sahiplerince ya da donatanlarınca
karşılanmak üzere gümrük idaresince belirlenen liman işletme müdürlüğüne
teslim edilir. Masraflar, sahiplerince ya da
donatanlarınca karşılandığı sürece, taşıtın tasfiyesi yoluna
gidilmez.
(4) Birinci ve üçüncü fıkralar
uyarınca elkonulan her türlü eşya ve taşıma
araçlarının muhafazası, depolanması, yüklenmesi, boşaltılması
ve nakliyesi gibi nedenlerle yapılan masraflar, gümrük idaresince
karşılanır.
(5) Gümrük idaresinin bu madde gereğince
ihtiyacı olan giderler, genel bütçenin ilgili tertibinden karşılanır.
Yasak
eşyanın geri gönderilmesi
MADDE
12- (1)
Yabancı ülkelerden gelen yasak eşya, yükleme veya taşıma belgelerinde
belirtilerek gümrüğe getirilirse, teminat altında ve gerekli güvenlik
tedbirleri alınarak geldiği yere veya diğer bir ülkeye iade ve
sevk olunur.
(2) Kaçakçılık suçunun konusunu,
toplum ve çevre sağlığı yönünden tehlikeli ve zararlı eşya ile atık
maddelerin oluşturması halinde, ilgililer hakkında soruşturma
işlemleri başlatılmakla birlikte, bunlar gümrük yetkilileri tarafından
derhal getirildiği ülkeye iade edilir.
Müsadere
MADDE
13- (1)
Bu Kanunda tanımlanan suçlarla ilgili olarak 26/9/2004 tarihli ve 5237
sayılı Türk Ceza Kanununun eşya ve kazanç müsaderesine ilişkin hükümleri
uygulanır. Ancak kaçak eşya taşımasında bilerek kullanılan veya
kullanılmaya teşebbüs edilen her türlü taşıma aracının müsadere
edilebilmesi için aşağıdaki koşullardan birinin gerçekleşmesi
gerekir:
a) Kaçak eşyanın, suçun işlenmesini
kolaylaştıracak veya fiilin ortaya çıkmasını engelleyecek şekilde
özel olarak hazırlanmış gizli tertibat içerisinde saklanmış veya
taşınmış olması.
b) Kaçak eşyanın, taşıma aracı
yüküne göre miktar veya hacim bakımından tamamını veya ağırlıklı
bölümünü oluşturması veya naklinin, bu aracın kullanılmasını gerekli
kılması.
c) Taşıma aracındaki kaçak eşyanın,
Türkiye’ye girmesi veya Türkiye’den çıkması yasak veya toplum veya
çevre sağlığı açısından zararlı maddelerden olması.
(2) Etkin pişmanlık nedeniyle fail
hakkında cezaya hükmolunmaması veya kamu
davasının düşmesine karar verilmesi, sadece suç konusu eşya ile
ilgili olarak müsadere hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil
etmez.
Mülkiyetin
kamuya geçirilmesi
MADDE
14-
(1) 3 üncü maddenin onuncu ve onbirinci fıkralarında
tanımlanan kabahatlerin konusunu oluşturan eşyanın mülkiyetinin
kamuya geçirilmesine karar verilir. Bu Kanunun arama ve elkoyma ile müsadereye ilişkin hükümleri, bu kabahatlerin
işlenmesinde kullanılan veya kullanılmak üzere hazırlanan eşya
ve taşıma araçları ile ilgili olarak da uygulanır.
Kaim
değer
MADDE
15-
(1) Bu Kanunda tanımlanan suçlar ve kabahatler dolayısıyla müsadere
veya mülkiyetin kamuya geçirilmesi yaptırımlarının konusunu
oluşturan eşyanın kaim değerinden, bu eşyanın gümrüklenmiş değeri
anlaşılır.
Tasfiye
MADDE
16-
(1) Bu Kanunda tanımlanan suçların veya kabahatlerin konusunu
oluşturması dolayısıyla müsadere veya mülkiyetin kamuya geçirilmesi
yaptırımlarının uygulanabileceği eşya, sahibine iade edilemez.
Bu eşya, kamu davasının açıldığı tarihten itibaren bir yıl içinde
kovuşturmanın sonuçlanmaması halinde derhal tasfiye edilir. Ancak
eşyanın;
a) Zarara uğraması, değerinde
esaslı ölçüde kayıp meydana gelme tehlikesinin varlığı halinde
üç gün,
b) Muhafazasının ciddi külfet
oluşturması halinde onbeş gün,
içinde, eşyadan numune alınmasının
mümkün olduğu durumlarda numune alınarak, mümkün olmaması halinde
ise gerekli tespitler yaptırılarak, soruşturma evresinde hâkim,
kovuşturma evresinde mahkeme tarafından tasfiyesine karar verilir.
(2) Satılarak tasfiye edilen eşya
veya taşıma araçlarının satış bedeli emanet hesabına alınır. Yargılama
sonucunda;
a) Tasfiye edilen eşya veya taşıma
araçlarının, müsadere edilmeyip, iadesine karar verilmesi,
b) Mülkiyetin kamuya geçirilmesi
kararına konu teşkil eden eşyanın ilgilisine iadesine karar verilmesi,
hallerinde; satış bedeli, satış
tarihinden iade tarihine kadar geçen süre için yasal faizi ile birlikte
hak sahibine ödenir.
(3) Elkonulan
eşyanın iadesine karar verilmesi halinde, bu kararların uygulanmasında
yürürlükte olan gümrük ve dış ticaret mevzuatı uyarınca işlem yapılır.
(4) Bu Kanunun uygulamasında
tasfiye, tasfiye idaresi tarafından Gümrük Kanunu hükümlerine
göre yapılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Yetkili
merciler
MADDE
17- (1)
Bu Kanun hükümlerine göre idarî para cezasına karar vermeye Cumhuriyet
savcısı, 14 üncü madde hükümlerine göre mülkiyetin kamuya geçirilmesine
ise Cumhuriyet savcısının talebi üzerine, sulh ceza mahkemesi yetkilidir.
Bu kararlara karşı, 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu
hükümlerine göre kanun yoluna başvurulabilir.
(2) Bu Kanun kapsamına giren suçlar dolayısıyla
açılan davalar, Adalet Bakanlığının teklifi üzerine Hakimler ve
Savcılar Yüksek Kurulunca belirlenen asliye ceza mahkemelerinde
görülür. Ancak bu suçlarla bağlantılı olarak resmî belgede sahtecilik
suçunun işlenmesi halinde, görevli mahkeme ağır ceza mahkemesidir.
Davaya
katılma
MADDE
18- (1)
Bu Kanunda tanımlanan suçlar dolayısıyla açılan davalarda mahkeme,
iddianamenin bir örneğini ilgili gümrük idaresine de gönderir.
Başvurusu üzerine, ilgili gümrük idaresi açılan davaya katılan
olarak kabul edilir.
Kaçakçılığı
önleme, izleme ve araştırmakla görevli olanlar
MADDE
19- (1)
Mülkî amirler, Gümrük Müsteşarlığı personeli ile Emniyet Genel Müdürlüğü,
Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığına bağlı
personel, bu Kanunla yaptırım altına alınan fiilleri önleme, izleme
ve araştırmakla yükümlüdür.
(2) Kaçakçılığı önleme, izleme
ve soruşturmakla görevli olanlar, operasyon gerektiren kaçakçılık
olaylarından haberdar olduklarında kanunî görevlerini yapmaya
başlar ve aynı zamanda mahallin en büyük mülkî amirine de bilgi verirler.
(3) Kaçakçılığı önleme, izleme
ve soruşturmakla görevli olanların bu Kanun kapsamına giren suçlarla
ilgili bilgi ve belge talepleri, kamu veya özel, gerçek veya tüzel
kişilerce, savunma hakkına ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla eksiksiz olarak karşılanmak zorundadır.
(4) Kaçakçılık olaylarını ihbar
edenlerin kimlikleri, izinleri olmadıkça veya ihbarın niteliği
haklarında suç oluşturmadıkça açıklanamaz. Bu kişiler hakkında tanıkların
korunmasına ilişkin hükümler uygulanır.
Tutanaklar
MADDE
20- (1)
Kaçakçılık fiillerinin izlenmesine ilişkin tutanakların;
a) Tarih, yer, düzenleyenlerin
unvan ve isimleri, hâkim kararının tarih ve sayısı ile Cumhuriyet
savcısının yazılı emri ile yapılması durumunda emrin tarih ve sayısını,
b) Olay ve kanıtlarını, suç veya
kabahat konusu eşya ve taşıma araçlarının ayrıntılı olarak türü,
kapsamı, miktar ve nitelikleri ile nerede ve ne suretle el konulduklarını,
c) İlgilinin kimlik, iş ve yerleşim
yeri ile varsa ifadesini,
kapsaması ve imza altına alınması
gereklidir.
(2) İşlemde hazır bulunan ilgililerce
onanmak üzere tutanağın kendilerini ilgilendiren kısımları okunur
veya okumaları için kendilerine verilir. Bu husus tutanağa yazılarak
ilgililere imza ettirilir. İmzadan kaçınma halinde nedenleri
tutanağa geçirilir.
Kontrollü
teslimat
MADDE
21- (1)
Bu Kanun çerçevesinde yapılacak kontrollü teslimat işlemleri,
13/11/1996 tarihli ve 4208 sayılı Kanunun 10 uncu, 11 inci ve 13 üncü
maddeleri hükümleri çerçevesinde Gümrük Müsteşarlığı, Emniyet
Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı
tarafından yürütülür.
Silâh
kullanma yetkisi
MADDE
22- (1)
Gümrük Kanunu gereğince belirlenen kapı ve yollardan başka yerlerden
gümrük bölgesine girmek, çıkmak veya geçmek
isteyen kişiye “dur” uyarısında bulunulmasına rağmen bu uyarıya
uymaması halinde, havaya ateş edilmek suretiyle uyarı yinelenir.
Ancak silâhla karşılığa yeltenilmesi ve sair
surette meşru müdafaa durumuna düşülmesi halinde, yetkili memurlar
saldırıyı etkisiz kılacak oranda doğrudan hedefe ateş edebilir.
Memurların silâh kullanmalarından dolayı haklarında soruşturma
ve kovuşturma açılması halinde, bağlı bulunduğu kurum tarafından
avukat sağlanır ve avukatlık ücreti kurumlarınca karşılanır.
(2) Kaçakçılığı önleme, izleme
ve araştırmakla yükümlü olanlar, gümrük bölgesindeki her nevi deniz
araçlarına yanaşıp yük ve belgelerini incelemeye yetkilidir. Görevlilerin
yanaşmasına izin vermeyerek kaçan veya kaçmaya teşebbüs eden her
nevi deniz araçlarına uluslararası deniz işaretlerine göre telsiz,
flama, mors ve benzeri işaretlerle durması ihtar olunur. Bu ihtara
uymayan deniz araçlarına uyarı mahiyetinde ateş edilir. Buna da uymayıp
kaçmaya devam ettiği takdirde durmaya zorlayacak şekilde üzerine
ateş edilir.
İkramiyeler
MADDE
23- (1)
Kaçak zannı ile eşya yakalanması halinde muhbir ve elkoyanlara aşağıdaki esas ve usûllere göre ikramiye
ödenir.
a) 10/7/1953 tarihli ve 6136 sayılı
Ateşli Silâhlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunun 12 nci maddesine aykırılık suçlarından yakalanan
silâh ve mermiler ile Türk Ceza Kanununun 174 üncü maddesine muhalefet
suçlarından yakalanan maddelerin olay tarihine göre Milli Savunma
Bakanlığınca her yıl belirlenen değeri esas alınarak, sahipli yakalanması
halinde değerinin yüzde yirmibeşi kamu davasının
açılmasını, yüzde yetmişbeşi ise mahkûmiyete
ilişkin hükmün veya müsadere kararının kesinleşmesini takip eden
üç ay içinde; sahipsiz yakalanmışsa yakalanan eşya değerinin yüzde
ellisi müsadere kararının kesinleşmesini takip eden üç ay içinde,
b) Uyuşturucu madde yakalamalarında,
her türlü uyuşturucu maddenin birim miktarı için Bakanlar Kurulunca
tespit edilecek sabit bir rakamın memur aylık katsayısı ile çarpımı
sonucu bulunacak değerinin, sahipli yakalanmış ise yarısı kamu
davasının açılmasını, diğer yarısı mahkûmiyete ilişkin hükmün veya
müsadere kararının kesinleşmesini takip eden üç ay içinde; sahipsiz
yakalanmış ise tamamı müsadere
kararının kesinleşmesini takip eden üç ay içinde,
c) Bu maddenin (a) ve (b) bentlerindeki
durumlar dışındaki ikramiye ödemelerinde, çıkış kaçağı eşyanın
FOB, giriş kaçağı eşyanın CIF kıymeti esas alınır. Sahipsiz yakalanan
eşyanın değeri, mahallin en büyük mülkî amirinin görevlendireceği
Maliye Bakanlığı, Gümrük Müsteşarlığı ve sanayi ve ticaret odası
temsilcilerinden oluşan üç kişilik heyet tarafından belirlenir.
Kaçak eşya sahipli yakalanmışsa kıymetinin yüzde ellisi, sahipsiz
yakalanmışsa yüzde yirmibeşi mahkûmiyete,
etkin pişmanlıkta kamu davasının açılmamasına, eşyanın müsaderesine
ya da mülkiyetinin kamuya geçirilmesine
ilişkin kararların kesinleşmesini takip eden üç ay içinde,
elkoyanların bağlı olduğu
kurum bütçesinin ilgili tertibinden ödenir.
(2) Dağıtılacak ikramiyenin yüzde ellisi
muhbirlere, yüzde ellisi elkoyanlara verilir.
İhbarsız yakalama olaylarında ikramiyenin tamamı elkoyanlara ödenir. Kaçakçılığı önleme, izleme
ve soruşturmakla yükümlü olanlara muhbir ikramiyesi ödenmez. Elkoyma ikramiyesine, ancak kaçak eşyanın yakalanması
eylemine bizzat ve fiilen katılan kaçakçılığı önleme, izleme ve
soruşturmakla görevli olanlar hak kazanır.
(3) Bu maddeye göre ödenecek ikramiyeler,
damga vergisi hariç vergi, resim ve harca tâbi tutulmaz.
(4) Bu madde gereğince elkoyanlara verilecek ikramiyenin tutarı olay
başına (30000) gösterge rakamının, kamu davasının açılması, mahkûmiyet,
müsadere ya da mülkiyetin kamuya geçirilmesi
kararının kesinleştiği tarihteki memur aylık katsayısı ile çarpımı
sonucu bulunacak tutarı geçemez. Ancak bir
yılda ödenecek ikramiye (120000) gösterge rakamının memur aylık
katsayısıyla çarpımı sonucu bulunacak tutarı geçemez.
(5) Müşterek operasyonlarda ve
kontrollü teslimat uygulamalarında ikramiye ödenmesi ve ikramiye
ödemelerine esas birim fiyatların tespitine ilişkin esas ve usûller
ile bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer hususlar, Maliye ve
Milli Savunma Bakanlıklarının görüşü alınarak, İçişleri Bakanlığı
ve Gümrük Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanlıkça çıkarılacak
yönetmelikle belirlenir.
Kriminal
laboratuvar
MADDE
24- (1)
Kaçakçılık fiillerinin önlenme, izlenme ve araştırılması çerçevesinde
görev yapmak üzere Gümrük Müsteşarlığınca kriminal
laboratuvarlar kurulur. Bu laboratuvarların
çalışma usûl ve esasları Gümrük Müsteşarlığınca çıkarılacak yönetmelikle
belirlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Geçici ve Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan hükümler
MADDE
25-
(1) 10/7/2003 tarihli ve 4926 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu
yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ
MADDE 1-
(1) Diğer kanunlarda mülga 7/1/1932 tarihli ve 1918 sayılı Kaçakçılığın
Men ve Takibine Dair Kanun ile bu Kanunla yürürlükten kaldırılan
Kaçakçılıkla Mücadele Kanununa yapılan atıflar, bu Kanuna yapılmış
sayılır.
GEÇİCİ
MADDE 2- (1)
21/12/2000 tarihli ve 4616 sayılı 23 Nisan 1999 Tarihine Kadar İşlenen
Suçlardan Dolayı Şartla Salıverilmeye, Dava ve Cezaların Ertelenmesine
Dair Kanun uyarınca davanın ertelenmesine karar verilmesi halinde,
deneme süresinin dolup dolmadığına bakılmaksızın, elkonulan eşya derhal tasfiye edilir.
GEÇİCİ
MADDE 3-
(1) Gümrük idaresi, kaçak şüphesiyle elkonulan
eşya ile 10 uncu maddenin ikinci fıkrası gereğince alıkonulan taşıt
ve araçların muhafazası için 1/1/2009 tarihine kadar kaçak eşya depoları
kurar veya mevcut depolardan kiralamak veya satın almak yoluyla
yararlanır. Kaçak eşya depoları için gerekli olan giderleri karşılamak
üzere Gümrük Müsteşarlığı bütçesine, yeterli ödenek konulur.
(2) 11 inci maddenin ikinci fıkrasındaki
depo ve tesisler temin edilinceye kadar, kaçak şüphesiyle elkonulan eşya ile 10 uncu maddenin ikinci fıkrası
gereğince alıkonulan her türlü taşıt ve araç, en yakın gümrük idaresine
veya gümrük idaresince izin verilen yerlere miktar, cins, marka,
tip, model, seri numarası gibi eşyanın ayırıcı
özelliklerini gösterir bir tutanakla teslim edilir.
(3) Eşyanın miktar bakımından
fazla olması veya saklanması özel tesis ve tertibatı gerektirmesi
halinde, eşya, özelliklerine göre doğrudan ilgili idarelere, bunun
mümkün olmaması halinde İçişleri Bakanlığı, Gümrük Müsteşarlığı
ile Maliye Bakanlığı Tasfiye İşleri Döner Sermaye İşletmeleri
Genel Müdürlüğünce belirlenecek usûl ve esaslara göre mahallin en
büyük mülkî amirinin uygun göreceği bir yere konulur.
(4) Bu Kanunla yürürlükten kaldırılan
Kaçakçılıkla Mücadele Kanununun 35 inci maddesinin (g) bendi uyarınca
Gümrük Müsteşarlığınca harcanmasını teminen
emanet hesabında bulunan tutar, 11 inci maddede belirtilen amaçlar
doğrultusunda kullanılmak üzere bir yandan bütçenin (B) işaretli
cetveline gelir, diğer yandan Gümrük Müsteşarlığı bütçesinin ilgili
tertiplerine ödenek olarak kaydedilir.
(5) 31/12/2011 tarihine kadar, bu
Kanunun 23 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerinde
sayılan durumlar dışında kalan kaçakçılık fiillerine ilişkin
adlî ve idarî para cezalarının tahsilini müteakip yüzde ellisi; davaların
izlenmesi, savunulması ve soruşturulması sırasında yapılan tahlil,
ekspertiz işleri ile Gümrük Müsteşarlığınca kurulacak kriminal laboratuvar cihaz
ve sarf malzemesinin temini ve 11
inci maddede belirtilen amaçlar doğrultusunda kullanılmak üzere bir yandan bütçenin (B) işaretli cetveline
gelir, diğer yandan Gümrük Müsteşarlığı bütçesinin ilgili tertiplerine
ödenek olarak kaydedilir.
GEÇİCİ
MADDE 4-
(1) Mülga Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanun ile bu Kanunla yürürlükten
kaldırılan Kaçakçılıkla Mücadele Kanununa göre kaçak zannı ile elkonulan veya Gümrük Kanununa göre Devlete intikal
ederek kamu kurum ve kuruluşları ile mahalli idarelerde muhafaza
edilmekte olan akaryakıtlardan bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih
itibarıyla tasfiyesi yapılmamış olanlar, bunları muhafaza eden
kamu kurum ve kuruluşları ile mahalli idarelere bedelsiz tahsis
edilmiş sayılır. Bu şekilde tahsis edilen akaryakıtlardan herhangi
bir vergi ve resim alınmaz.
(2) Kaçak zannı ile elkonulan akaryakıtlardan yargılama sonucunda
mahkemesince, sahibine iadesine karar verilenlerin bedeli, Hazineden
karşılanır.
Yürürlük
MADDE
26- (1)
Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
27- (1)
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.