Dö­nem: 22                                                                           Ya­sa­ma Yı­lı: 5

 

TBMM                                                        (S. Sa­yı­sı: 1251)

 

İs­tan­bul Mil­let­ve­ki­li Lok­man Ay­va’nın; 2828 Sa­yı­lı Sos­yal Hiz­met­ler ve Ço­cuk Esir­ge­me Ku­ru­mu Ka­nu­nu­nun Ek 7 nci Mad­de­sin­de De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı­na Da­ir Ka­nun Tek­li­fi ile

Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Ra­po­ru (2/855)

 

                           

Not: Tek­lif; Baş­kan­lık­ça Plan ve Büt­çe ile Sağ­lık, Ai­le, Ça­lış­ma ve Sos­yal İş­ler ko­mis­yon­la­rı­na ha­va­le edil­miş­tir.

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

2828 Sa­yı­lı Sos­yal Hiz­met­ler ve Ço­cuk Esir­ge­me Ku­ru­mu Ka­nu­nu­nun Ek 7 nci mad­de­sin­de de­ği­şik­lik ya­pıl­ma­sı­na da­ir ka­nun tek­li­fim ve ge­rek­çe­si ek­te­dir. Ge­re­ği­ni say­gı­la­rım­la arz ede­rim.

                                                                                                                           13.6.2006

                                                                                                                 Lok­man Ay­va

                                                                                                                     İs­tan­bul

 

GE­NEL GE­REK­ÇE

Av­ru­pa Bir­li­ği­ne gi­riş sü­re­cin­de, özel ge­rek­si­ni­mi olan bi­rey­le­rin top­lum­sal ya­şa­ma tam ka­tı­lı­mı ve in­san­ca ya­şa­ma hak­la­rı­nın ha­ya­ta ge­çi­ril­me­si ge­rek­mek­te­dir. Bu ge­rek­si­nim­ler so­nu­cu, Ku­ru­mun özür­lü­lük ta­nı­sın­dan baş­la­yan sü­reç­te, ai­le­yi doğ­ru yön­len­dir­me ve özür­lü­nün tüm ya­şam­sal hak­la­rı­nı ko­ru­ya­cak ye­ni bir sos­yal ya­pı­lan­ma oluş­tu­rul­mak­ta­dır.

Özür­lü bi­rey­le­rin mut­lu bir ha­yat sü­rüp ya­şa­ma bağ­lan­ma­la­rı önem­li­dir. Fi­zik­sel, sos­yal ve duy­gu­sal ge­rek­si­ni­mi olan ve ba­kım hiz­me­tin­den ya­rar­lan­mak is­te­yen bi­rey­le­re ge­niş bir seç­me öz­gür­lü­ğü su­nul­ma­lı­dır. Bu­ra­da esas olan özür­lü bi­re­yin ye­ter­siz­li­ği­nin et­ki­si­ni azal­ta­rak, en az kı­sıt­lan­mış or­tam­da ev­de ve­ya özel ve res­mi ba­kım mer­ke­zin­de ba­ğım­sız­lı­ğı­nı sağ­la­ya­rak des­tek ver­mek­tir. An­cak özür­lü­lük ve ba­ğım­lı­lık ora­nı yük­sek olan bi­rey­le­rin Ku­rum ta­ra­fın­dan de­ğer­len­di­ril­me­si, ba­ğım­lı­lık ora­nı dü­şük ya da ai­le­si­nin bak­ma ta­le­bi­nin bu­lun­ma­sı ha­lin­de ev­de ba­kım hiz­me­ti­nin su­nul­ma­sı ge­rek­mek­te­dir.

5378 sa­yı­lı Özür­lü­ler ve Ba­zı Ka­nun ve Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­ler­de De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da­ki Ka­nu­nun 30 un­cu mad­de­si ile 2828 sa­yı­lı Sos­yal Hiz­met­ler ve Ço­cuk Esir­ge­me Ku­ru­mu Ka­nu­nu­na ek­le­nen ek 7 nci mad­de­si ile ba­kı­ma muh­taç özür­lü­le­rin, ba­kım hiz­me­tin­den fay­da­la­na­bil­me­si için her­han­gi bir sos­yal gü­ven­lik ku­ru­mu­na tâbi ol­ma­ma şar­tı ge­ti­ril­miş­tir. Oy­sa­ki ba­kı­ma muh­taç özür­lü­nün ai­le­si­nin her­han­gi bir sos­yal gü­ven­lik ku­ru­lu­şu­na tâbi ol­ma­sı, özür­lü­nün te­mel­de al­ma hak­kı­na sa­hip ol­du­ğu hiz­met­ten fay­da­lan­ma­sı­na en­gel teş­kil et­me­me­li­dir. Özel­lik­le ai­le­si­nin sos­yal gü­ven­ce­sin­den fay­da­la­nan, baş­ka­sı­nın yar­dı­mı ol­mak­sı­zın ha­ya­tı­nı de­vam et­ti­re­me­ye­cek şe­kil­de ağır özür­lü olan bi­rey­le­re ve ai­le­le­ri­ne her­han­gi bir sos­yal hak ta­nın­ma­mak­ta­dır. Ka­nu­nun bu mad­de­si sos­yal gü­ven­ce kı­sıt­la­ma­sı ge­tir­miş­tir. Bu kı­sıt­la­ma ile özür­lü­ler ara­sın­da ay­rım­cı­lık ya­pıl­mak­ta ve Ana­ya­sa­nın eşit­lik il­ke­si ih­lal edil­mek­te­dir. Ba­kı­ma muh­taç özür­lü bi­rey, ken­di­si­nin ya da ai­le­si­nin sos­yal gü­ven­ce­si­nin ol­ma­sı ne­de­niy­le ba­kım hiz­me­tin­den ya­rar­la­na­ma­mak­ta­dır. Bu du­rum­da uy­gu­la­ma­da önü alı­na­ma­ya­cak so­run­lar çık­ma­sı ka­çı­nıl­maz­dır. Ye­ni çı­kan Sos­yal Gü­ven­lik Ka­nu­nu ile bü­tün va­tan­daş­la­rın sos­yal gü­ven­lik şem­si­ye­si al­tı­na alın­ma­sı he­def­len­mek­te ol­du­ğun­dan; 2828 sa­yı­lı Ka­nu­nun ek 7 nci mad­de­sin­de ge­ti­ri­len bu sı­nır­la­ma­nın hu­ku­ki uyuş­maz­lık­la­ra yol aça­ca­ğı, bu hak­tan ya­rar­lan­mak is­te­yen özür­lü bi­rey­le­rin hak al­ma sü­re­ci­ni hız­lan­dı­ra­ca­ğı ve bu du­ru­mun hu­ku­ki sü­reç­le­ri ha­re­ke­te ge­çi­re­ce­ği de­ğer­len­di­ril­mek­te­dir. So­nuç ola­rak, Ku­ru­mun hak et­me­di­ği eleş­ti­ri­le­re ma­ruz ka­la­ca­ğı dü­şü­nül­mek­te­dir.

Uy­gu­la­ma­da sos­yal gü­ven­lik sis­te­mi içe­ri­sin­de yer alan özür­lü ai­le­le­ri­nin ya­rı­sın­dan faz­la­sı­nın bir as­ga­ri üc­ret al­dı­ğı, ge­ri ka­lan ke­si­min de iki as­ga­ri üc­ret ile ya­şa­mı­nı ida­me et­tir­di­ği bil­in­mek­te­dir. 5378 sa­yı­lı Ka­nu­nun bir ya da iki as­ga­ri üc­re­ti ön­gör­dü­ğü ba­kım hiz­me­tin­den, Sos­yal Gü­ven­lik Ku­rum­la­rı­na ta­bi olan özür­lü ai­le­le­ri­nin be­lir­le­nen ba­kım üc­ret­le­ri­ni al­dık­la­rı ma­aş­la kar­şı­la­ya­ma­ma­la­rı ve bu hiz­met­ten ya­rar­lana­ma­ma­la­rı so­nu­cu­nu do­ğu­ra­cak­tır.

Özür­lü ol­mak­la hiç kim­se­nin, ken­di ter­cih­le­ri­ni kul­lan­ma hak­kı, eko­no­mik, si­ya­si, sos­yal, kül­tü­rel ve eğit­sel alan­lar­da ya­rar­lan­ma hak­kı, fır­sat eşit­li­ği, top­lu­ma tam ka­tı­lım, iyi bir ya­şa­ma ulaş­ma, ken­di so­run­la­rı­nın çö­zü­müy­le il­gi­li ko­nu­lar­da söz ve ka­rar al­ma hak­kı en­gel­le­ne­mez. Özür­lü­le­rin ken­di­ne ye­ter­li, için­de bu­lun­duk­la­rı top­lum­la kay­na­şa­bi­len, üre­ti­ci bi­rey­ler ola­rak ye­tiş­me­le­ri­ni sağ­la­mak için eğit­sel, kül­tü­rel, eko­no­mik ve sos­yal ih­ti­yaç­la­rı­nın kar­şı­lan­ma­sı ge­re­kir. Ana­ya­sa­mız­da yer alan eşit­lik­le il­gi­li hü­küm­le­rin di­ğer alan­lar­da ol­du­ğu gi­bi özür­lü bi­rey­le­rin ba­kı­mı ko­nu­sun­da da uyar­lan­ma­sı ve ken­di­si ve­ya ai­le­si sos­yal gü­ven­lik ku­ru­mu­na bağ­lı ol­sun ya da ol­ma­sın ba­kım hiz­me­tin­den fay­da­lan­ma­sı ge­rek­mek­te­dir.

Özür­lü­lük­te, ba­kım so­rum­lu­lu­ğu­nun ai­le ya­nın­da top­lum ta­ra­fın­dan da üst­le­nil­me­si ge­rek­mek­te­dir. Ba­kı­ma ge­rek­si­nim du­yan özür­lü bi­rey­le­rin psi­ko­lo­jik ve sos­yo-eko­no­mik ge­rek­si­nim­le­ri­nin ça­ğın ge­rek­le­ri­ne uy­gun bir şe­kil­de her­han­gi bir ay­rım ya­pıl­mak­sı­zın kar­şı­lan­ma­sı zo­run­lu­dur.

Bu zo­run­lu­lu­ğun bi­lin­cin­den ha­re­ket­le, 2828 sa­yı­lı Sos­yal Hiz­met­ler ve Ço­cuk Esir­ge­me Ku­ru­mu Ka­nu­nu­nun ek 7 nci mad­de­si­nin de­ğiş­ti­ril­me­si­nin uy­gun ola­ca­ğı de­ğer­len­di­ril­mek­te­dir.

 

 

MAD­DE GE­REK­ÇE­LE­Rİ

Mad­de 1- Özür­lü bi­rey­le­rin mut­lu bir ha­yat sü­rüp ya­şa­ma bağ­lan­ma­la­rı önem­li­dir. Fi­zik­sel, sos­yal ve duy­gu­sal ge­rek­si­ni­mi olan ve ba­kım hiz­me­tin­den ya­rar­lan­mak is­te­yen bi­rey­le­re ge­niş bir seç­me öz­gür­lü­ğü su­nul­ma­lı­dır. Bu­ra­da esas olan özür­lü bi­re­yin ye­ter­siz­li­ği­nin et­ki­si­ni azal­ta­rak, en az kı­sıt­lan­mış or­tam­da ev­de ve­ya özel ve res­mi ba­kım mer­ke­zin­de ba­ğım­sız­lı­ğı­nı sağ­la­ya­rak des­tek ver­mek­tir. An­cak özür­lü­lük ve ba­ğım­lı­lık ora­nı yük­sek olan bi­rey­le­rin Ku­rum ta­ra­fın­dan de­ğer­len­di­ril­me­si, ba­ğım­lı­lık ora­nı dü­şük ya da ai­le­si­nin bak­ma ta­le­bi­nin bu­lun­ma­sı ha­lin­de ev­de ba­kım hiz­me­ti­nin su­nul­ma­sı ge­rek­mek­te­dir.

5378 sa­yı­lı Özür­lü­ler ve Ba­zı Ka­nun ve Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­ler­de De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da­ki Ka­nu­nun 30 un­cu mad­de­si ile 2828 sa­yı­lı Sos­yal Hiz­met­ler ve Ço­cuk Esir­ge­me Ku­ru­mu Ka­nu­nuna ek­le­nen ek 7 nci mad­de­si ile ba­kı­ma muh­taç özür­lü­le­rin, ba­kım hiz­me­tin­den fay­da­la­na­bil­me­si için her­han­gi bir sos­yal gü­ven­lik ku­ru­mu­na ta­bi ol­ma­ma şar­tı ge­ti­ril­miş­tir. Oy­sa­ki ba­kı­ma muh­taç özür­lü­nün ai­le­si­nin her­han­gi bir sos­yal gü­ven­lik ku­ru­lu­şu­na ta­bi ol­ma­sı, özür­lü­nün te­mel­de al­ma hak­kı­na sa­hip ol­du­ğu hiz­met­ten fay­da­lan­ma­sı­na en­gel teş­kil et­me­me­li­dir. Özel­lik­le ai­le­si­nin sos­yal gü­ven­ce­sin­den fay­da­la­nan, baş­ka­sı­nın yar­dı­mı ol­mak­sı­zın ha­ya­tı­nı de­vam et­ti­re­me­ye­cek şe­kil­de ağır özür­lü olan bi­rey­le­re ve ai­le­le­ri­ne her­han­gi bir sos­yal hak ta­nı­nma­mak­ta­dır. Ka­nu­nun bu mad­de­si sos­yal gü­ven­ce kı­sıt­la­ma­sı ge­tir­miş­tir. Bu kı­sıt­la­ma ile özür­lü­ler ara­sın­da ay­rım­cı­lık ya­pıl­mak­ta ve Ana­ya­sa­nın eşit­lik il­ke­si ih­lal edil­mek­te­dir. Ba­kı­ma muh­taç özür­lü bi­rey, ken­di­si­nin ya da ai­le­si­nin sos­yal gü­ven­ce­si­nin ol­ma­sı ne­de­niy­le ba­kım hiz­me­tin­den ya­rar­la­na­ma­mak­ta­dır. Bu du­rum­da uy­gu­la­ma­da önü alı­na­ma­ya­cak so­run­lar çık­ma­sı ka­çı­nıl­maz­dır. Ye­ni çı­kan Sos­yal Gü­ven­lik Ka­nu­nu ile bü­tün va­tan­daş­la­rın sos­yal gü­ven­lik şem­si­ye­si al­tı­na alın­ma­sı he­def­len­mek­te ol­du­ğun­dan; 2828 sa­yı­lı Ka­nu­nun ek 7 nci mad­de­sin­de ge­ti­ri­len bu sı­nır­la­ma­nın hu­ku­ki uyuş­maz­lık­la­ra yol aça­ca­ğı, bu hak­tan ya­rar­lan­mak is­te­yen özür­lü bi­rey­le­rin hak al­ma sü­reci­ni hız­lan­dı­ra­ca­ğı ve bu du­ru­mun hu­ku­ki sü­reç­le­ri ha­re­ke­te ge­çi­re­ce­ği de­ğer­len­di­ril­mek­te­dir. So­nuç ola­rak, Ku­ru­mun hak et­me­di­ği eleş­ti­ri­le­re ma­ruz ka­la­ca­ğı dü­şü­nül­mek­te­dir.

Uy­gu­la­ma­da sos­yal gü­ven­lik sis­te­mi içe­ri­sin­de yer alan özür­lü ai­le­le­ri­nin ya­rı­sın­dan faz­la­sı­nın bir as­ga­ri üc­ret al­dı­ğı, ge­ri ka­lan ke­si­min de iki as­ga­ri üc­ret ile ya­şa­mı­nı ida­me et­tir­di­ği bi­lin­mek­te­dir. 5378 sa­yı­lı Ka­nu­nun bir ya da iki as­ga­ri üc­re­ti ön­gör­dü­ğü ba­kım hiz­me­tin­den, Sos­yal Gü­ven­lik Ku­rum­la­rı­na ta­bi olan özür­lü ai­le­le­ri­nin be­lir­le­nen ba­kım üc­ret­le­ri­ni al­dık­la­rı ma­aş­la kar­şı­la­ya­ma­ma­la­rı ve bu hiz­met­ten ya­rar­lan­ama­ma­la­rı so­nu­cu­nu do­ğu­ra­cak­tır.

Özür­lü ol­mak­la hiç kim­se­nin, ken­di ter­ci­le­ri­ni kul­lan­ma hak­kı, eko­no­mik, si­ya­si, sos­yal, kül­tü­rel ve eğit­sel alan­lar­dan ya­rar­lan­ma hak­kı, fır­sat eşit­li­ği, top­lu­ma tam ka­tı­lım, iyi bir ya­şa­ma ulaş­ma, ken­di so­run­la­rı­nın çö­zü­müy­le il­gi­li ko­nu­lar­da söz ve ka­rar al­ma hak­kı en­gel­le­ne­mez. Özür­lü­le­rin ken­di­ne ye­ter­li, için­de bu­lun­duk­la­rı top­lum­la kay­na­şa­bi­len, üre­ti­ci bi­rey­ler ola­rak ye­tiş­me­le­ri­ni sağ­la­mak için eğit­sel, kül­tü­rel, eko­no­mik ve sos­yal ih­ti­yaç­la­rı­nın kar­şı­lan­ma­sı ge­re­kir. Ana­ya­sa­mız­da yer alan eşit­lik­le il­gi­li hü­küm­le­rin di­ğer alan­lar­da ol­du­ğu gi­bi özür­lü bi­rey­le­rin ba­kı­mı ko­nu­sun­da da uyar­lan­ma­sı ve ken­di­si ve­ya ai­le­si sos­yal gü­ven­lik ku­ru­mu­na bağ­lı ol­sun ya da ol­ma­sın ba­kım hiz­me­tin­den fay­da­lan­ma­sı ge­rek­mek­te­dir.

Mad­de ile, yu­ka­rı­da be­lir­ti­len ne­den­ler­le 2828 sa­yı­lı Sos­yal Hiz­met­ler ve Ço­cuk Esir­ge­me Ku­ru­mu Ka­nu­nu­nun ek 7 nci mad­de­si­nin de­ğiş­ti­ril­me­si amaç­lan­mak­ta­dır.

Mad­de 2- Yü­rür­lük mad­de­si­dir.

Mad­de 3- Yü­rüt­me mad­de­si­dir.

Sağ­lık, Ai­le, Ça­lış­ma ve Sos­yal İş­ler Ko­mis­yo­nu Ra­po­ru

         Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si

            Sağ­lık, Ai­le, Ça­lış­ma ve                                                                 19.10.2006

            Sos­yal İş­ler Ko­mis­yo­nu

                  Esas No.: 2/855

                    Ka­rar No.: 45

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

İs­tan­bul Mil­let­ve­ki­li Lok­man Ay­va ta­ra­fın­dan ha­zır­la­na­rak 13.06.2006 ta­ri­hin­de baş­kan­lı­ğı­nı­za su­nu­lan “2828 sa­yı­lı Sos­yal Hiz­met­ler ve Ço­cuk Esir­ge­me Ku­ru­mu Ka­nu­nu­nun Ek 7 nci Mad­de­sin­de De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı­na Da­ir Ka­nun Tek­li­fi” Baş­kan­lı­ğı­nız­ca 25.09.2006 ta­ri­hin­de ta­li ko­mis­yon ola­rak Plan ve Büt­çe Ko­mis­yo­nu­na, esas ko­mis­yon ola­rak ise Ko­mis­yo­nu­mu­za ha­va­le edil­miş­tir. Ko­mis­yo­nu­muz 18.10.2006 ta­rih­li 39 un­cu top­lan­tı­sın­da Ada­let, Ma­li­ye, Sağ­lık Ba­kan­lık­la­rı ile Sos­yal Hiz­met­ler ve Ço­cuk Esir­ge­me Ku­ru­mu Ge­nel Mü­dür­lü­ğü, Baş­ba­kan­lık Özür­lü­ler İda­re­si Baş­kan­lı­ğı, Ka­mu İha­le Ku­ru­mu, SGK tem­sil­ci­le­ri­nin ka­tı­lı­mıyla Tek­li­fi in­ce­le­yip gö­rüş­müş­tür.

Tek­lif ile; ba­kı­ma muh­taç özür­lü­le­re ba­kım hiz­me­ti ve­ril­me­si için her­han­gi bir sos­yal gü­ven­lik ku­ru­mu­na ta­bi ol­ma­ma şar­tı kal­dı­rı­la­rak, tüm ge­lir­le­ri top­la­mı üze­rin­den özür­lü­nün ken­di­si­ne ve­ya ai­le bi­rey sa­yı­sı­na gö­re özür­lü­ye dü­şen ay­lık ge­li­rin bir ay­lık as­ga­ri üc­ret tu­ta­rı­nın 2/3 ün­den az ol­ma­sı ha­lin­de ba­kım hiz­me­ti ve­ril­me­si ön­gö­rül­mek­te­dir.

Tek­li­fin Ko­mis­yo­nu­muz­da gö­rü­şül­me­si sı­ra­sın­da Ko­mis­yon top­lan­tı­sı­na öner­ge sa­hi­bi ola­rak ka­tı­lan İs­tan­bul Mil­let­ve­ki­li Lok­man Ay­va yap­tı­ğı ko­nuş­ma­sın­da 2828 sa­yı­lı Ka­nu­nun ek 7 nci mad­de­si­ne gö­re, ba­kı­ma muh­taç özür­lü­le­rin, ba­kım hiz­me­tin­den fay­da­la­na­bil­me­le­ri için her­han­gi bir sos­yal gü­ven­lik ku­ru­lu­şu­na ta­bi olmamaları şartını hatırlatarak, bakıma muhtaç özürlünün ailesinin, bir sosyal güvenlik kuruluşuna tabi ol­ma­sı­nın, özür­lü­nün ken­di­si­nin te­mel­de al­ma hak­kı­na sa­hip ol­du­ğu hak­kı­nın, ve­ri­le­cek hiz­met­ten fay­da­lan­ma­sı­na en­gel ol­ma­ma­sı ve bu ne­den­le de tek­li­fi­n bir an ön­ce ya­sa­laş­ma­sı ge­rek­ti­ği­ni be­lirt­miş­ler­dir.

Tek­li­fin tü­mü üze­rin­de­ki gö­rüş­me­ler­den son­ra, tek­li­fi ile ge­rek­çe­si uy­gun bu­lun­muş ve mad­de­le­ri­nin gö­rü­şül­me­si­ne ge­çil­me­si ka­bul edil­miş­tir.

Tek­li­fin mad­de­le­ri­nin gö­rü­şül­me­si sı­ra­sın­da;

Çer­çe­ve 1 in­ci mad­de ol­mak üze­re ye­ni bir mad­de ila­ve­si­ni ön­gö­ren öner­ge­nin ka­bul edil­me­si ile, 2828 sa­yı­lı Sos­yal Hiz­met­ler ve Ço­cuk Esir­ge­me Ku­ru­mu Ka­nu­nu­nun 3 ün­cü mad­de­si­nin f ben­din­e,

12 nci alt bent ol­mak üze­re yaş­lı bi­rey­le­rin ya­şam ka­li­te­si­nin ar­tı­rıl­ma­sı ama­cıy­la gün­düz­lü ba­kım ve ev­de ba­kım hiz­me­ti sun­mak üze­re “Yaş­lı Hiz­met Mer­ke­zi”,

13 ün­cü alt bent ol­mak üze­re ve su­ça yö­nel­dik­le­ri tes­pit edi­len ço­cuk­la­rın dav­ra­nış bo­zuk­luk­la­rı­nı gi­der­mek ama­cıy­la re­ha­bi­li­tas­yon sü­re­ci ta­mam­la­nın­ca­ya ka­dar ge­çi­ci sü­re ba­kım ve ko­run­ma­la­rı­nın sağ­lan­ma­sı ama­cıy­la “Ko­ru­ma Ba­kım ve Re­ha­bi­li­tas­yon Mer­ke­zi”,

14 ün­cü alt bent ol­mak üze­re ve duy­gu­sal, cin­sel ve/ve­ya fi­zik­sel is­tis­ma­ra uğ­ra­mış ço­cuk­la­rın olum­suz ya­şam de­ne­yim­le­rin­den kay­nak­la­nan trav­ma ve/ve­ya dav­ra­nış bo­zuk­luk­la­rı­nı gi­der­me ama­cıy­la “Ba­kım ve Sos­yal Re­ha­bi­li­tas­yon Mer­ke­zi”

ta­nım­la­rı ek­len­miş­tir.

Çer­çe­ve 1 in­ci mad­de, Çer­çe­ve 2 nci mad­de ol­mak üze­re; de­ğiş­ti­ri­len 2828 sa­yı­lı Ka­nu­nun Ek 7 nci mad­de­si­nin bi­rin­ci fık­ra­sın­da yer alan “ai­le bi­re­yi sa­yı­sı­na gö­re” iba­re­si “bak­mak­la yü­küm­lü ol­du­ğu ai­le bi­re­yi sa­yı­sı­na gö­re” şek­lin­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir. Ay­rı­ca tek­lif­te­ki fık­ra nu­ma­ra­la­rı, de­ği­şik­lik ya­pı­lan 2828 sa­yı­lı Ka­nun, Mev­zu­at Ha­zır­la­ma Usul ve Esas­la­rı Hak­kın­da Yö­net­me­lik­ten ön­ce yü­rür­lük­te ol­ma­sı ne­de­niy­le kal­dı­rı­la­rak ka­bul edil­miş­tir.

Tek­li­fin Yü­rür­lü­ğe iliş­kin 2 nci mad­de­si 3 ve yü­rüt­me­ye iliş­kin 3 ün­cü mad­de­si 4 ün­cü mad­de­ler ol­mak üze­re ay­nen ka­bul edil­miş­tir.

Tek­lif baş­lı­ğı ka­nun ya­zım tek­ni­ği­ne uy­gun ola­rak “Sos­yal Hiz­met­ler ve Ço­cuk Esir­ge­me Ku­ru­mu Ka­nu­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi” ola­rak de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

Ra­po­ru­muz, Ge­nel Ku­ru­lun ona­yı­na su­nul­mak üze­re Yük­sek Baş­kan­lı­ğa say­gı ile arz olu­nur.

 

                        Baş­kan                          Baş­kan­ve­ki­li                                      Söz­cü

                    Cev­det Er­döl                    Nev­zat Do­ğan                                Sab­ri Va­ran

                        Trab­zon                             Ko­ca­eli                                      Gü­müş­ha­ne

                          Kâtip                                  Üye                                              Üye

                    Meh­met Kı­lıç                     Ah­met Ya­şar                               Bay­ram Me­ral

                         Konya                              Aksaray                                         Ankara

                           Üye                                   Üye                                              Üye

                  Os­man Ak­man                    Agah Kaf­kas                          İr­fan Rı­za Ya­zı­cı­oğ­lu

                        An­tal­ya                              Ço­rum                                       Di­yar­ba­kır

                           Üye                                   Üye                                              Üye

                   Lok­man Ay­va                    En­ver Ök­tem                           Hü­se­yin Tan­rı­ver­di

                        İs­tan­bul                               İz­mir                                           Ma­ni­sa

                           Üye                                   Üye                                              Üye

                  Me­de­ni Yıl­maz             İd­ris Sa­mi Tan­doğ­du                        Fe­ra­mus Şa­hin

                          Muş                                  Or­du                                            To­kat

                                                                    Üye

                                                                Alim Tunç

                                                                    Uşak

 

 

İS­TAN­BUL MİL­LET­VE­Kİ­Lİ LOK­MAN

AY­VA’NIN TEK­Lİ­Fİ

 

2828 SA­YI­LI SOS­YAL HİZ­MET­LER VE ÇO­CUK ESİR­GE­ME KU­RU­MU KA­NU­NU­NUN EK 7 N­Cİ MAD­DE­SİN­DE DE­Ğİ­ŞİK­LİK YA­PIL­MA­SI­NA DA­İR KA­NUN TEK­Lİ­Fİ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MAD­DE 1- 24.5.1983 ta­rih­li ve 2828 sa­yı­lı Sos­yal Hiz­met­ler ve Çocuk Esirgeme Ku­ru­mu Ka­nu­nunun ek 7 nci mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

“EK MAD­DE 7.- (1) Her ne ad al­tın­da olur­sa ol­sun her tür­lü ge­lir­le­ri top­la­mı esas alın­mak su­re­tiy­le; ken­di­le­ri­ne ait ve­ya ai­le bi­re­yi sa­yı­sı­na gö­re ken­di­le­ri­ne dü­şen or­ta­la­ma ay­lık ge­lir tu­ta­rı bir ay­lık net as­ga­ri üc­ret tu­ta­rı­nın 2/3’ün­den da­ha az olan ba­kı­ma muh­taç özür­lü­le­re, resmî ve­ya özel ba­kım mer­kez­le­rin­de ya da ika­met­gah­la­rın­da ba­kım hiz­me­ti ve­ril­me­si sağ­la­nır.

(2) Ba­kı­ma muh­taç özür­lü­le­re su­nu­la­cak ba­kım hiz­met­le­ri­nin kap­sa­mı­na, ba­kım hiz­me­tin­den ya­rar­la­na­bi­le­cek­le­rin baş­vu­ru şek­li­ne ve bu hiz­met­le­ri ve­re­cek olan ger­çek ve tü­zel ki­şi­le­rin izin, ça­lış­ma, de­ne­tim, üc­ret­len­dir­me ile ba­kım hiz­me­ti kar­şı­lı­ğı ya­pı­la­cak öde­me­le­re iliş­kin usul ve esas­lar; Ku­ru­mun ko­or­di­na­tör­lü­ğün­de, Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğı, Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı ve Özür­lü­ler İda­re­si Baş­kan­lı­ğın­ca müş­te­re­ken çı­ka­rı­la­cak yö­net­me­lik­le be­lir­le­nir.

(3) Ba­kı­ma muh­taç özür­lü­le­re su­nu­la­cak ba­kım hiz­me­ti­nin kar­şı­lı­ğı ola­rak be­lir­le­ne­cek ki­şi ba­şı­na ay­lık ba­kım üc­re­ti tu­ta­rı, iki ay­lık net as­ga­ri üc­ret­ten faz­la ola­maz.

(4) Ba­kı­ma muh­taç özür­lü­ler­den Ku­rum­ca ve di­ğer res­mi ku­rum­lar­ca ba­kı­lan­lar dı­şın­da ka­lan­la­ra iliş­kin ba­kım üc­re­ti, bu amaç­la Ku­rum büt­çe­si­ne ko­nu­la­cak öde­nek­ler­den kar­şı­la­nır.

(5) Ba­kı­ma muh­taç özür­lü­le­re, üc­ret­le­ri Ku­rum büt­çe­sin­den kar­şı­lan­mak su­re­tiy­le sağ­la­na­cak ba­kım hiz­met­le­ri 4734 sa­yı­lı Ka­mu İha­le Ka­nu­nu hü­küm­le­ri­ne ta­bi ol­mak­sı­zın te­min edi­lir.”

MAD­DE 2- Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 3- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

 

 

SAĞ­LIK, Aİ­LE, ÇA­LIŞ­MA VE SOS­YAL

İŞ­LER KO­MİS­YO­NU­NUN

KA­BUL ET­Tİ­Ğİ ME­TİN

SOS­YAL HİZ­MET­LER VE ÇO­CUK ESİR­GE­ME KU­RU­MU KA­NU­NUN­DA DE­Ğİ­ŞİK­LİK YA­PIL­MA­SI HAK­KIN­DA

KA­NUN TEK­Lİ­Fİ

MAD­DE 1- 24/5/1983 ta­rih­li ve 2828 sa­yı­lı Sos­yal Hiz­met­ler ve Ço­cuk Esir­ge­me Ku­ru­mu Ka­nu­nu­nun 3 ün­cü mad­de­si­nin f ben­di­ne 11 in­ci alt ben­din­den son­ra gel­mek üze­re aşa­ğı­da­ki alt bent­ler ek­len­miş­tir.

“12. “Yaş­lı Hiz­met Mer­ke­zi”; Yaş­lı bi­rey­le­rin ya­şam ka­li­te­si­nin ar­tı­rıl­ma­sı ama­cıy­la gün­düz­lü ba­kım ve ev­de ba­kım hiz­me­ti sun­mak üze­re açı­lan ve fa­ali­yet gös­te­ren yaş­lı hiz­met mer­ke­zi­ni,

13. “Ko­ru­ma Ba­kım ve Re­ha­bi­li­tas­yon Mer­ke­zi”; Su­ça yö­nel­dik­le­ri tes­pit edi­len ço­cuk­la­rın dav­ra­nış bo­zuk­luk­la­rı­nı gi­der­mek ama­cıy­la re­ha­bi­li­tas­yon sü­re­ci ta­mam­la­nın­ca­ya ka­dar ge­çi­ci sü­re ba­kım ve ko­run­ma­la­rı­nın sağ­lan­dı­ğı bu sü­re içe­ri­sin­de ai­le, ya­kın çev­re ve top­lum ile iliş­ki­le­ri­nin dü­zen­len­me­si­ne yö­ne­lik ça­lış­ma­la­rın yü­rü­tül­dü­ğü, 7-18 yaş kız ve er­kek ço­cuk­la­ra yö­ne­lik ay­rı ay­rı ya­pı­lan­dı­rı­lan ya­tı­lı sos­yal hiz­met ku­ru­luş­la­rı­nı,

14. “Ba­kım ve Sos­yal Re­ha­bi­li­tas­yon Mer­ke­zi”; Duy­gu­sal, cin­sel ve/ve­ya fi­zik­sel is­tis­ma­ra uğ­ra­mış ço­cuk­la­rın olum­suz ya­şam de­ne­yim­le­rin­den kay­nak­la­nan trav­ma ve/ve­ya dav­ra­nış bo­zuk­luk­la­rı­nı gi­der­me ama­cıy­la re­ha­bi­li­tas­yon sü­re­ci ta­mam­la­nın­ca­ya ka­dar ge­çi­ci sü­re ba­kım ve ko­run­ma­la­rı­nın sağ­lan­dı­ğı bu sü­re içe­ri­sin­de ai­le, ya­kın çev­re ve top­lum ile iliş­ki­le­ri­nin dü­zen­len­me­si­ne yö­ne­lik ça­lış­ma­la­rın yü­rü­tül­dü­ğü kız ve er­kek ço­cuk­la­ra yö­ne­lik ay­rı ay­rı ya­pı­lan­dı­rı­la­cak ya­tı­lı sos­yal hiz­met ku­ru­luş­la­rı­nı,

MAD­DE 2- 2828 sa­yı­lı Ka­nu­nun Ek 7 nci mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

“EK MAD­DE 7.- Her ne ad al­tın­da olur­sa ol­sun her tür­lü ge­lir­le­ri top­la­mı esas alın­mak su­re­tiy­le; ken­di­le­ri­ne ait ve­ya bak­mak­la yü­küm­lü ol­du­ğu bi­rey sa­yı­sı­na gö­re ken­di­le­ri­ne dü­şen or­ta­la­ma ay­lık ge­lir tu­ta­rı bir ay­lık net as­ga­ri üc­ret tu­ta­rı­nın 2/3’ün­den da­ha az olan ba­kı­ma muh­taç özür­lü­le­re, res­mi ve­ya özel ba­kım mer­kez­le­rin­de ya da ika­met­gah­la­rın­da ba­kım hiz­me­ti ve­ril­me­si sağ­la­nır.

Ba­kı­ma muh­taç özür­lü­le­re su­nu­la­cak ba­kım hiz­met­le­ri­nin kap­sa­mı­na, ba­kım hiz­me­tin­den ya­rar­la­na­bi­le­cek­le­rin baş­vu­ru şek­li­ne ve bu hiz­met­le­ri ve­re­cek olan ger­çek ve tü­zel ki­şi­le­rin izin, ça­lış­ma, de­ne­tim, üc­ret­len­dir­me ile ba­kım hiz­me­ti kar­şı­lı­ğı ya­pı­la­cak öde­me­le­re iliş­kin usul ve esas­lar; Ku­ru­mun ko­or­di­na­tör­lü­ğün­de, Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğı, Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı ve Özür­lü­ler İda­re­si Baş­kan­lı­ğın­ca müş­te­re­ken çı­ka­rı­la­cak yö­net­me­lik­le be­lir­le­nir.

Ba­kı­ma muh­taç özür­lü­le­re su­nu­la­cak ba­kım hiz­me­ti­nin kar­şı­lı­ğı ola­rak be­lir­le­ne­cek ki­şi ba­şı­na ay­lık ba­kım üc­re­ti tu­ta­rı, iki ay­lık net as­ga­ri üc­ret­ten faz­la ola­maz.

Ba­kı­ma muh­taç özür­lü­ler­den Ku­rum­ca ve di­ğer res­mi ku­rum­lar­ca ba­kı­lan­lar dı­şın­da ka­lan­la­ra iliş­kin ba­kım üc­re­ti, bu amaç­la Ku­rum büt­çe­si­ne ko­nu­la­cak öde­nek­ler­den kar­şı­la­nır.

Ba­kı­ma muh­taç özür­lü­le­re, üc­ret­le­ri Ku­rum büt­çe­sin­den kar­şı­lan­mak su­re­tiy­le sağ­la­na­cak ba­kım hiz­met­le­ri 4/1/2003 ta­rih­li ve 4734 sa­yı­lı Ka­mu İha­le Ka­nu­nu hü­küm­le­ri­ne ta­bi ol­mak­sı­zın te­min edi­lir.”

MAD­DE 3- Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 4- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.