Dönem: 22 Yasama Yýlý: 5
TBMM (S.
Sayýsý: 1274)
Ýstanbul
Milletvekili Yaþar Nuri Öztürkün; Erzurum ve Sivas Kongrelerine
Katýlan Delegelerin Mezarlarý Hakkýnda Kanun Teklifi ve
Ýçtüzüðün 37nci Maddesine Göre
Doðrudan
Gündeme Alýnma Önergesi (2/802)
Not: Teklif,
Baþkanlýkça Bayýndýrlýk, Ýmar,
Ulaþtýrma ve Turizm ile Ýçiþleri
komisyonlarýna havale edilmiþtir.
TÜRKÝYE BÜYÜK MÝLLET MECLÝSÝ
BAÞKANLIÐINA
18.05.2006 tarihinde vermiþ olduðum
2/802 esas numaralý Erzurum ve Sivas Kongrelerine Katýlan
Delegelerin Mezarlarý Hakkýnda Kanun Teklifim ilgili komisyonda
45 gün içerisinde görüþülmediðinden, kanun teklifimin
Ýçtüzüðün 37. maddesi gereðince doðrudan gündeme
alýnmasýný saygýlarýmla arz ederim. 13.11.2006
Yaþar
Nuri Öztürk Ýstanbul
HYP
Genel Baþkaný
TÜRKÝYE BÜYÜK MÝLLET MECLÝSÝ
BAÞKANLIÐINA
Erzurum ve Sivas Kongrelerine Katýlan
Delegelerin Mezarlarý Hakkýnda Kanun teklifim, gerekçeleriyle
birlikte ekte sunulmuþtur.
Gereðini saygýlarýmla arz
ederim.
18.05.2006
Yaþar
Nuri Öztürk
Ýstanbul
HYP
Genel Baþkaný
GENEL GEREKÇE
23 Temmuz 1919 tarihinde baþlayan
ERZURUM KONGRESÝ ile 4 Eylül 1919 tarihinde baþlayan SÝVAS
KONGRESÝ; alýnan kararlar, oluþan milli birlik ve
beraberlik ruhu ile baþlayan hareket, 29 Ekim 1923 tarihinde ilan edilen
Cumhuriyet ile kuruluþunu tamamlayan tam baðýmsýz
Türkiye Cumhuriyeti Devletinin ilk hamleleri mesabesindedir.
Anadolu ve Rumelide, ülkenin doðusunda
ve batýsýnda, kuzeyinde, güneyinde yaþayan vatansever
insanlar hiçbir etnik ve mezhepsel ayrým yapmadan, milli mücadeleyi bu
iki kongre ile baþlatmýþlar ve dünyadaki diðer mazlum
milletlere örnek olmuþlardýr.
Milli birliðin gerçekleþtirilmesi
yönünde ilk önemli adýmlarýn atýldýðý bu
kongrelerde yurdun her yöresinden seçilerek gelen vatansever sivil halk
temsilcileri ile baþta büyük önder Mustafa Kemal Atatürk olmak üzere
vatansever asker kiþilerin iradeleri birleþmiþ ve bu durum
büyük Atatürk tarafýndan þu veciz ifade ile tarihe tescil
edilmiþtir:
Milli sýnýrlar içerisinde
vatan bölünmez ve parçalanmaz bir bütündür. Milli kuvvetleri âmil ve milli
iradeyi hâkim kýlmak esastýr.
Bu temel anlayýþýn
oluþumunu saðlayan her iki kongre delegelerinden bir bölümü 2549
sayýlý Devlet Mezarlýðý Hakkýnda Kanun
ile yapýlan Devlet Mezarlýðýnda ebedî
istirahatlarýný devam ederlerken, sivillerden oluþan kongre
delegeleri bu istirahatlarýný kendi illeri, ilçeleri ve
köylerinde sürdürmektedirler.
Bu günleri kendilerine borçlu
bulunduðumuz bu vatanseverleri örnek kiþilik ve tarihsel hizmetleri
ile bugün yaþayan halkýmýza ve gelecek nesillerimize
hatýrlatýlmasý ve anlatýlmasý kamu
vicdanýnýn taleplerinden biridir.
Bu vatanperverlerin torunlarý olan
bizler, bugün, etnik ve mezhepsel bir bölünme ve çatýþma sürecine
itilme gayretlerine tanýk olmaktayýz. Bu
yýkýcý gayretlere karþý
halkýmýzýn tahkim edilmesinde, Millî Mücadelenin
meþalesi niteliðindeki kahramanlarýmýzý, birlik
ve beraberliðimizin sembolü olarak öne çýkarmak, görülür hale
getirmek çok hayatî bir bilinç ve direnç yaratacak nitelikte ve önemdedir.
Onlarýn yüce kiþiliklerine, iman ve þuurlarýna uygun,
küçük fakat anýt nitelikli tek tip mezarlarda birlik ve beraberliði
elle tutulur hale getirmenin bize düþen bir vatan borcu olduðu
inancýndayýz.
Erzurum Kongresine elli dört, Sivas
Kongresine otuz bir delege katýlmýþtýr. Bunlardan
bir kýsmý her iki kongrede de yer almýþtýr.
Bu delegelerden bir bölümü, baþta büyük Atatürk olmak üzere, Devlet
Mezarlýðýnda yatmaktadýr. Bunlar
dýþýnda kalanlar için yaptýrýlmasý
teklif edilen anýtsal nitelikteki mütevazý, ama anlamlý
tek tip mezarlar yurdun her tarafýnda devletin üniter
yapýsýný, ülkenin ve milletin bölünmez bütünlüðünü,
tek devlet, tek millet ve tek bayrak düþünce ve kararlýlýðýný
ve bunlarýn gerçekliðini temsil edecektir.
Bu kanun teklifi; TBMM üyelerinin tümünün
iradesini ve isteðini ortaya koyan tarihsel bir belge olarak da büyük anlam
taþýyacaktýr.
MADDE GEREKÇELERÝ
Amaç
Madde 1- Bu maddede; Erzurum ve Sivas
Kongrelerine katýlan delegelerin mezarlarýnýn, yeni
yetiþen nesillere Kurtuluþ Savaþý ruh ve bilincini
canlý tutmak yönünde mesaj vermesi için anýtsal nitelikli olarak
yeniden yapýlmasý öngörülmüþtür.
Kapsam
Madde 2- Erzurum ve Sivas Kongrelerine
katýlan delegelerden Devlet Mezarlýðý
hakkýndaki kanun kapsamýna girmeyenlerin bu kanun
kapsamýna alýndýðý, bu maddede ifade
edilmiþtir.
Tespit, izin ve görevli kuruluþlar
Madde 3- Bu kanun kapsamýna girenleri
tespiti görevi Devlet Arþivleri Genel Müdürlüðünün baðlý olduðu
Baþbakanlýka, nüfus kayýtlarý, mezar yerleri ve
mirasçýlarýnýn tespiti görevi gerekli teþkilata
sahip olan ve ayrýca Özel Ýdareler Belediyeler ve Köyler üzerinde
yetkisi olan Ýçiþleri Bakanlýðýna
verilmiþtir.
Büyüklerine ait mezarlar üzerinde karar ve tasarruf
yetkisi bu kiþilerin halen hayatta bulunan mirasçýlarýna
ait olduðu için yapýlacak mezarlar dolayýsýyla
bunlardan izin alýnmasý öngörülmüþtür.
Yapým ve görevli kuruluþlar
Madde 4- Bu maddede yapýlan düzenleme
ile yapýlacak mezarlarýn halen bulunduklarý yerlerde
yapýlmasý ilke olarak benimsenmiþtir. Ancak mezar yerinin
yapýlacak inþaata fiziki þartlar veya diðer nedenlerle
elveriþli olmamasý halinde mezarýn uygun bir yere nakledilerek
burada yapýlmasý öngörülmüþtür.
Mezarlarýn projelendirme ve
yapým iþlemleri Bayýndýrlýk ve Ýskân
Bakanlýðýna verilmiþtir. Ýnþaatýn
tamamlanmasýndan sonra mezarlarýn, Ýl Özel
Ýdareleri veya belediyelere devredilmesi düzenlenmiþtir. Devir
sonrasý bakým, onarým, yönetim ve benzeri iþlerle
devir alan kuruluþlar görevlendirilmiþtir.
Malî hükümler
Madde 5- Mezarlarýn projelendirilmesi,
yapýmý, bakýmý, onarýmý, yönetimi ve
diðer konulardaki harcamalarý için Ýçiþleri
Bakanlýðý bütçesine ödenek konulmasý ve bu ödenekten
istek halinde Bayýndýrlýk ve Ýskân
Bakanlýðý ile Ýl Özel Ýdareleri ve belediyelere
aktarma yapmak için Maliye Bakanlýðýna yetki
verilmiþtir.
Ýþbirliði
Madde 6- Bu kanun kapsamýna giren
kiþiler konusunda yerel düzeyde kurulmuþ dernek ve
vakýflarla iþbirliði yapýlmasýnýn
yararlý olacaðý düþünüldüðünden bu maddeye bu yönde
hüküm konulmuþtur.
Yönetmelik
Madde 7- Kanunun uygulamasý ile
ayrýntýlý düzenlemeye ihtiyaç olduðundan bu konuda
yönetmelik çýkarýlmasý öngörülmüþtür.
Geçici Hükümler
Geçici Madde 1- Kanun ile öngörülen
çalýþmalara hemen baþlayabilmek amacýyla bu kanunun
yürürlüðe girdiði tarihte uygulanmakta olan bütçeye ödenek
konulmasý için bu madde ile düzenleme
yapýlmýþtýr.
Yürürlük
Madde 8- Kanunun yürürlük tarihi
belirtilmiþtir.
Yürütme
Madde 9- Kanun hükümlerini yürütecek organ
tespit edilmiþtir.
ÝSTANBUL
MÝLLETVEKÝLÝ YAÞAR NURÝ ÖZTÜRKÜN
TEKLÝFÝ
ERZURUM
VE SÝVAS KONGRELERÝNE KATILAN DELEGELERÝN
MEZARLARI
HAKKINDA KANUN TEKLÝFÝ
Amaç
MADDE
1- Bu kanunun
amacý; Erzurum ve Sivas Kongrelerine katýlan delegelere ait
mezarlarýn, Devletin üniter yapýsýný, ülkenin ve
milletin bölünmez bütünlüðünü simgeleyen tek tip anýtsal nitelikli
olarak yapýmý, bakýmý, onarýmý,
korunmasý, yönetimi ve bu yerler için gerektiðinde
kamulaþtýrma yapýlmasý ile ilgili hususlarý
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE
2- Bu kanun; Erzurum
ve Sivas Kongrelerine katýlan, 6 Kasým 1981 tarihli ve 2549
sayýlý Devlet Mezarlýðý Hakkýnda Kanun
kapsamýna girmeyen delegeleri ve bunlarýn defnedildikleri
mezarlarý kapsar.
Tespit,
izin ve görevli kuruluþlar
MADDE
3- Kanun
kapsamýna girenler ile bunlarýn mezarlarýnýn
bulunduðu yerler Baþbakanlýk ve Ýçiþleri
Bakanlýðý tarafýndan tespit edilir.
Mezarlarýn yapýmý için
bu kiþilerin, varsa, halen yaþayan mirasçýlarýndan
Ýçiþleri Bakanlýðýnca izin
alýnýr. Mirasçýlarý tespit edilemeyenler için izin
almaya gerek yoktur.
Yapým
ve görevli kuruluþlar
MADDE
4- Bu kanun
kapsamýna giren mezarlar bulunduklarý yerlerde inþa edilir.
Çeþitli nedenlerle bulunduklarý yerlerde inþaat
yapýlmasý imkânsýz ise ayný mahalde uygun bir yere
nakil yapýlarak yeni mezar inþa edilir.
Mezarlarýn projelendirme ve
yapým iþleri ile gerektiðinde kamulaþtýrma
iþlemleri Bayýndýrlýk ve Ýskân
Bakanlýðý tarafýndan yerine getirilir.
Ýnþaat tamamlandýðýnda mezarlar bulunduðu
yer il özel idaresine veya belediyesine bir protokolle devredilir.
Bu mezarlarýn bakým,
onarým, yönetim ve benzeri iþleri devredilen il özel idareleri ve
belediyelerce yürütülür.
Mali
hükümler
MADDE
5- Mezarlarýn
projelendirme ve yapým giderleri ile gerektiðinde
kamulaþtýrma bedelleri ve ihtiyaç duyulacak giderler için
Ýçiþleri Bakanlýðý bütçesine ödenek konulur. Bu
ödeneði Bakanlýðýn isteði üzerine
Bayýndýrlýk ve Ýskân Bakanlýðý
bütçesine aktarmaya Maliye Bakanlýðý yetkilidir.
Mezarlarýn bakým,
onarým, yönetim ve benzeri giderleri için her yýl
Ýçiþleri Bakanlýðý bütçesinde yer alan ödenek,
bulunduklarý yer Ýl Özel Ýdareleri veya belediyelerinin
isteði üzerine bütçelerine aktarýlarak
kullandýrýlýr.
Ýþbirliði
MADDE
6-
Bayýndýrlýk ve Ýskân Bakanlýðý
ile Ýl Özel Ýdareleri ve belediyeler, bu kanun kapsamýna
giren mezarlarýn 4. maddede belirtilen iþleri için ilgili köy
idareleri ve bu amaçla kurulmuþ dernek ve vakýflarla
iþbirliði yapabilirler.
Yönetmelik
MADDE
7- Bu kanun
uygulanmasýna iliþkin hususlar kanunun yürürlüðe girmesinden
itibaren altý ay içerisinde Ýçiþleri, Maliye ile
Bayýndýrlýk ve Ýskân Bakanlýklarýnca
birlikte hazýrlanacak bir yönetmelikle düzenlenir.
Geçici
Hükümler
GEÇÝCÝ
MADDE 1-
Beþinci maddede öngörülen ödenekler; kanunun yürürlüðe girdiði
mali yýl için Maliye Bakanlýðý bütçesindeki yedek
ödeneklerden Ýçiþleri Bakanlýðý bütçesine
aktarma yapmak suretiyle karþýlanýr. Aktarma yapmaya Maliye
Bakanlýðý yetkilidir.
Yürürlük
MADDE
8- Bu kanun
yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.
Yürütme