Dönem: 22
Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1135)
İstanbul Milletvekili Zeynep Karahan Uslu’nun; Ulaştırma
Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Teklifi ile Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
(2/733)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Ulaştırma Bakanlığının
Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Teklifim, gerekçesi ile birlikte ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Saygılarımla.
23/3/2006
Zeynep Karahan Uslu
İstanbul
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
2/733 esas numaralı
“Ulaştırma Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi”ne imza sahibi olarak katılmak istiyoruz.
Gereğinin yapılmasını
saygılarımızla arz ederiz.
|
|
|
|
28/3/2006 |
|
|
Nusret
Bayraktar |
Gürsoy
Erol |
Halide
İncekara |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
Hüseyin
Besli |
|
|
|
|
İstanbul |
|
GENEL GEREKÇE
Bilindiği üzere, 3348
sayılı Kanun ile "Devletçe yaptırılacak demiryolları, limanlar, barınaklar
ve bunlarla ilgili teçhizat ve tesislerin, kıyı koruma yapıları, kıyı yapı ve
tesislerinin ve hava meydanlarının ve bunlarla ilgili tesislerin alakalı
kuruluşlarla işbirliği yaparak plan ve programlarını hazırlamak,
gerçekleştirilmesi için gerekli tedbirleri almak ve imkânları sağlamak,
araştırma, etüt, istikşaf, proje, keşif, şartname ve inşaatları ile bakım ve
onarımlarını yapmak veya yaptırmak, yapımı tamamlananları ilgili kuruluşlara
devretmek, yapılmış olanların bakımı ve onarımlarının organizasyonu için
esaslar hazırlamak" görevleri Ulaştırma Bakanlığına verilmiştir.
Ancak, deniz içinde ve
deniz altında, koy, boğaz ve körfez gibi yerlerde şehir içinde veya şehir
dışında gerçekleştirilecek ve kıyıları birbirine bağlayacak, karayolu ulaşımına
yönelik işlerin, etüt-proje ve yapım işleri ile işletilmesine ilişkin herhangi
bir düzenleme bulunmamaktadır.
Özellikle, ileri
teknoloji ve yüksek maddî kaynak ihtiyacı duyulan bu tür projelerin gerçekleştirilmesinde,
gerek diğer sektörlerle koordinasyonun sağlanması, gerekse benzer projelerde
tecrübe kazanılmış olması, projenin gerçekleştirileceği kuruluşun tespitinde
büyük önem taşımaktadır.
Bu nedenle, Ulaştırma
Bakanlığının halen demiryolu sektöründeki Boğaz Tünel Tüp Geçit projesinin
yapımı ve bu konudaki tecrübeler de dikkate alınarak, denizaltından geçecek
kara araçlarının seyrine uygun tünel geçitlerinin yapılması ve bunların ilgili
işleticilere devredilmesi konusundaki eksikliği gidererek ulaştırma sektöründe
bütünlüğü sağlamak üzere; Ulaştırma Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri
Hakkındaki 3348 Sayılı Kanunda bu yönde bir düzenleme yapılmasına ihtiyaç
duyulmuştur.
Özel bir durum olan
denizaltı karayolu tünel geçidinin yapılması veya yaptırılmasının Ulaştırma
Bakanlığınca gerçekleştirilmesinin ülke ulaştırması ile demiryolu, denizyolu ve
karayolu koordinasyonu açısından daha yararlı olacağı açıktır. Ayrıca denizaltı
karayolu tünel geçidi ile ilgili proje ve şartnameleri hazırlamak, hazırlatmak,
incelemek ve onaylamak, yapımı tamamlananları ilgili kuruluşlara devretmek,
işletme safhasına ait güvenlik, bakım ve onarım işlerine ilişkin esasları
belirlemek ve gerekli tedbirleri alma görevi Ulaştırma Bakanlığınca
gerçekleştirilecektir.
Böylece, hızla gelişen teknolojik
ve alt yapısal değişimlere uygun projeler için, yukarıda belirtilen ve herhangi
bir hukukî düzenlemenin bulunmadığı hususlardaki yasal boşluk da giderilmiş
olacaktır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Denizaltı
karayolu tünel geçidinin yapılması veya yaptırılmasının Ulaştırma Bakanlığınca
gerçekleştirilmesinin; ülke ulaştırması, demiryolu, denizyolu ve karayolu
koordinasyonu açısından daha yararlı olacağı açıktır. Ulaşımı denizaltından
geçerek birbirine bağlayan karayolu ulaşımına elverişli denizaltı tünel
geçitlerini yapmak veya yap-işlet-devret modeli de dahil diğer yöntemlerle
yaptırmak, bunlarla ilgili proje ve şartnameleri hazırlamak, hazırlatmak,
incelemek ve onaylamak, yapımı tamamlananları ilgili kuruluşlara devretmek,
işletme safhasına ait güvenlik, bakım ve onarım işlerine ilişkin esasları
belirlemek ve gerekli tedbirleri alma görevi Ulaştırma Bakanlığınca
gerçekleştirilecektir.
Madde 2.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 3.- Yürütme
maddesidir.
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve 28/3/2006
Turizm
Komisyonu
Esas No.: 2/733
Karar No.: 99
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlıkça 24/3/2006 tarihinde Komisyonumuza havale edilen
(2/733) esas numaralı, İstanbul
Milletvekili Zeynep Karahan Uslu'nun "Ulaştırma Bakanlığının Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi" Komisyonumuzun 28/3/2006 tarihli 46 ncı birleşiminde Hükümeti temsilen
Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri ile Maliye Bakanlığı ve Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığı temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.
Ulaştırma Bakanlığının; deniz içinde ve deniz altında, koy,
boğaz ve körfez gibi yerlerde şehir içinde veya şehir dışında gerçekleştirilerek
kıyıları birbirine karayolu ile bağlayacak işlerin, etüt-proje ve yapım işleri
ile işletilmesine ilişkin yetkili olduğuna dair herhangi bir düzenleme
bulunmamaktadır.
Teklif ve gerekçesi incelendiğinde;
- Denizaltından geçerek karayolu ulaşımına
elverişli denizaltı tünel geçitlerini yapmak veya yap-işlet-devret modeli dahil
diğer yöntemlerle yaptırmak, bunlarla ilgili proje ve şartnameleri hazırlamak,
hazırlatmak, incelemek, onaylamak; yapımı tamamlananları ilgili kuruluşlara
devretmek, işletme safhasına ait güvenlik, bakım ve onarım işlerine ilişkin
esasları belirlemek ve gerekli tedbirleri almak görevinin Ulaştırma
Bakanlığınca gerçekleştirilmesinin öngörüldüğü,
- Bu suretle, hızla gelişen teknolojik ve alt yapı değişimlerine
uygun projeler için gerekli düzenleme yapılarak hukukî boşluğun doldurulduğu,
anlaşılmaktadır.
Teklifin
tümü üzerinde yapılan Komisyon görüşmelerinde;
- Denizaltı karayolu tünel geçit projesinin, ülkemizin en önemli
projelerinden biri olduğu,
- Mer'i mevzuatta kara, hava, deniz ve karayolu ulaştırmasındaki
yetki farklılaşmasının çözüme kavuşturularak zaman ve para kaybının
önlenebileceği,
- Teklif ile tüm
yetkilerin merkezî idareye verilerek yerel yönetimlerin yetkisiz mi
bırakıldığı,
- Denizaltı karayolu tünel geçit projesinin, Boğaz Tünel Tüp Geçit
Projesi ile beraber uygulamaya konulmamasının sebebinin ne olduğu,
- Ağır taşıtların geçişi ile de ilgili bir düzenleme getirilip
getirilmediği,
- Tünel geçidinin kapasitesinin, ileriki yıllar da düşünülerek
artırılması gerektiği,
- Teklifin amacının, var olan bir projeye kanunî zemin oluşturmaya
çalışmak olup olmadığı,
Şeklindeki görüş ve
eleştirileri takiben yapılan açıklamalarda;
- Bir dünya kenti olan İstanbul için çok önemli olan trafiğin, menfi
boyutlara ulaştığı,
- Ulaştırma Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunda,
demiryollarının mezkur bakanlığın yetkisine verildiğinden, Boğaz Tünel Tüp
Geçit Projesinde yetki sorunu yaşanmadığı; karayolu tünel geçidi içinse böyle
bir düzenlemenin olmadığı ve bu durumun eksikliğinin yaşandığı,
- Teklifin kanunlaşması ile devletin kasasından tek kuruş çıkmadan,
hazine garantisi verilmeden bir projenin hayata geçirilmiş olacağı,
- Teklif ile uygulamaya
geçirilmek istenen projenin, devam etmekte olan demiryolu sektöründeki Boğaz
Tünel Tüp Geçit Projesinden farklı olduğu,
- Gerek Boğaz Tünel Tüp
Geçit Projesi gerekse bu teklif ile getirilmek istenen proje için İstanbul
Büyükşehir Belediyesi ile istişarelerin devam ettiği ve her aşamada birlikte
çalışıldığı,
- Teklifin kanunlaşmasının, sadece İstanbul değil; İzmir, İzmit,
Çanakkale gibi şehirlerimizin ulaşım sorunlarının çözülmesi için de gerekli
olduğu,
- Proje ile amaçlananın, sadece şehir içi trafiği düzenlemek olduğu,
ağır vasıtaların transit geçmek üzere şehir dışına taşınacağı,
ifade edilmiştir.
Teklifin tümü üzerindeki
görüşmeleri müteakiben, teklif ve gerekçesi komisyonumuzca da uygun görülerek
maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Teklifin; 1, 2 ve 3 üncü
maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Teklifin tamamı, kanun tekniğine uygun düzeltmelerin
yapılması ve yazım hatalarının düzeltilmesi amacıyla redaksiyona tâbi
tutulmuştur.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
Mustafa
Demir |
Asım
Aykan |
Mehmet
Sarı |
|
|
Samsun |
Trabzon |
Gaziantep |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa
Tuna |
Fikret Badazlı |
Osman
Aslan |
|
|
Ankara |
Antalya |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zülfü
Demirbağ |
Mevlüt
Coşkuner |
Ali İbiş |
|
|
Elazığ |
Isparta |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nusret
Bayraktar |
Erdal
Karademir |
Mehmet
Yıldırım |
|
|
İstanbul |
İzmir |
Kastamonu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Niyazi
Özcan |
Muharrem
Doğan |
Recep
Yıldırım |
|
|
Kayseri |
Mardin |
Sakarya |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Orhan Taş |
|
|
|
|
Sivas |
|
İSTANBUL
MİLLETVEKİLİ
ZEYNEP KARAHAN USLU’NUN
TEKLİFİ
ULAŞTIRMA BAKANLIĞININ TEŞKİLAT VE GÖREVLERİ HAKKINDA
KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 9/4/1987
tarihli ve 3348 sayılı Ulaştırma Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanunun 9 uncu maddesinin (c) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent
eklenmiştir.
"d) Denizlerin iki
yakasını denizaltından birbirine bağlayan her türlü ulaşıma ilişkin tüp ve
tünel gibi ulaşım alt yapı işlerini, yap-işlet-devret modeli de dahil olmak
üzere planlanmak, yapmak veya yaptırmak; bunlarla ilgili proje ve şartnameleri
hazırlamak, hazırlatmak, incelemek, incelettirmek ve onamak, yapımı
tamamlananları ilgili kuruluşlara devretmek, işletme safhasına ait güvenlik,
bakım ve onarım işlerine ilişkin esasları belirlemek ve gerekli tedbirleri
almak."
MADDE 2.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
MADDE 3.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
BAYINDIRLIK,
İMAR, ULAŞTIRMA VE
TURİZM KOMİSYONUNUN KABUL
ETTİĞİ METİN
ULAŞTIRMA BAKANLIĞININ TEŞKİLAT VE GÖREVLERİ HAKKINDA
KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 9/4/1987
tarihli ve 3348 sayılı Ulaştırma Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanunun 9 uncu maddesinin (c) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent
eklenmiş ve diğer bent buna göre teselsül ettirilmiştir.
"d) Denizlerin iki
yakasını denizaltından birbirine bağlayan her türlü ulaşıma ilişkin tüp ve
tünel gibi ulaşım alt yapı işlerini, yap-işlet-devret modeli de dahil olmak
üzere planlanmak, yapmak veya yaptırmak; bunlarla ilgili proje ve şartnameleri
hazırlamak, hazırlatmak, incelemek, incelettirmek ve onamak, yapımı
tamamlananları ilgili kuruluşlara devretmek, işletme safhasına ait güvenlik,
bakım ve onarım işlerine ilişkin esasları belirlemek ve gerekli tedbirleri
almak."
MADDE 2.- Teklifin 2 nci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.- Teklifin 3 üncü
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.