Dönem:
22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1430)
Zonguldak Milletvekili
Harun Akın ve 8 Milletvekilinin; 17.07.1964 Tarihli ve 506 Sayılı Sosyal Sigortalar
Kanununa İki Geçici Madde Eklenmesine
İlişkin Kanun Teklifi ve İçtüzüğün
37 nci Maddesine Göre Doğrudan Gündeme
Alınma Önergesi (2/702)
Not: Teklif; Başkanlıkça, Sağlık, Aile, Çalışma ve
Sosyal İşler Komisyonuna havale edilmiştir.
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
09.02.2006
tarihinde Başkanlığınıza
vermiş olduğum, 506 Sayılı Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununa işçi emeklilerimizin aylıklarında
intibak ile gerçekçi bir iyileşme yapılması ve TÜFE farklarından doğan alacaklarının ödenmesi için geçici iki madde
ilave edilmesine ilişkin, kanun teklifim, 2/702 Esas No. ile ilgili komisyona
intikal etmiş olup, halen komisyonda
beklemektedir.
Kanun teklifinin
sekiz ayı aşan bir süreden
bu yana
komisyon gündeminde beklemesi karşısında, “Tasarı ve Tekliflerin
Esas Komisyonlara havale gününden itibaren en geç kırkbeş gün içinde
sonuçlandırılması gerekir”
denilen TBMM İçtüzüğünün
37. maddesi gereği adı geçen Kanun Teklifimin,
doğrudan genel kurul gündemine alınmasını arz ve talep ederim.
Harun Akın
Zonguldak
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
506 Sayılı Sosyal
Sigortalar Kurumu Kanununa işçi emeklilerimizin aylıklarında
intibak ile gerçekçi bir iyileştirme yapılması ve TÜFE farklarından doğan alacaklarının ödenmesi için geçici iki madde
ilave edilmesine ilişkin Kanun Teklifidir.
|
|
Harun Akın |
Halil Akyüz |
Hüseyin Ekmekcioğlu |
|
|
Zonguldak |
İstanbul |
|
|
|
Kemal Kılıçdaroğlu |
Nurettin Sözen |
Nail Kamacı |
|
|
İstanbul |
|
|
|
|
Hüseyin Bayındır |
Muharrem İnce |
Hasan Ören |
|
|
Kırşehir |
Yalova |
Manisa |
GENEL GEREKÇE
İşçi emeklilerinin aylıklarında intibak ile gerçekçi bir iyileştirme yapılmadan ve mevcut farklılıklar giderilmeden, tek çatının oluşturulması yeni bir kargaşa
ve dağınıklık getirecektir. Esas olan, bugüne
kadarki haksızlıkları sona erdirmek ve bu şekilde
“emeklilik sigortası sistemi” oluşturmaktır.
2000 öncesi dönemlerde
SSK’da iki ayrı gösterge tablosunun uygulanması ve 1987 sonrası intibakların yapılmaması sonucu, emekli aylıkları düşük tutulmuştur.
Önce mevcut kurumların
kendi içindeki adaletsizlikler, denetim ve otomasyon sorunları çözülüp, mevzuattaki anlamsız farklılıklar giderildikten
ve ekonomiyi kayıt altına alıcı tedbirlerden sonra, uzun vadeli
ve köklü reform çalışmalarına girişilmelidir. Sadece SSK’nın eski ve yeni
emeklileri arasındaki
“intibak” sorunu çözülmeden, emekliler bakımından tek çatı oluşumu
Emekli aylıklarının hesaplanması yöntemi değiştikçe, bırakın farklı kurumlardaki sigortalıları, SSK içinde farklı tarihlerde emekli olanlar arasında bile bağlanan aylık miktarları açısından adaletsizlikler ortaya çıkmıştır. Aynı kurum içinde intibak sorunları çözümlenmeden, tüm sigortalıları kapsayacak tek bir “Sosyal
Sigorta Kurumu” nun oluşturulması da anlamsız kalacaktır.
Çalışma hayatı boyunca
aynı sürede, aynı miktarda prim ödeyen, aynı yaşta emekli olan, fakat emekli
oldukları tarih birbirinden farklı olduğu için, aylık hesaplama yöntemlerindeki değişiklik
sebebiyle farklı olan emekli aylıklarının
eşitlenmesi, yani “intibak” meselesinin bunca yıldır çoktan halledilmesi gerekirdi. 1950-1978 arası,
son üç yıldaki prime esas kazançlar ortalaması üzerinden yüzde 70 aylık bağlama oranıyla SSK emekli aylıkları belirlenirken, 1978’de katsayı
ve gösterge yöntemine geçilmiştir. 1982
yılına kadar,
prim ödeme gün sayısına bakılmaksızın aylık bağlama oranı herkes için yüzde 70 olarak uygulanmıştır.
1982’de ise fazla prim ve yaş için
aylık bağlama oranının arttırılması düzenlemesi getirilmiş, eski emekliler için intibak yapılmadığından, 1982 öncesi
emekliler ile yeni emekliler arasında adaletsiz bir aylık farklılığı yaratılmıştır. 1987’de kamuoyunda
“süper emeklilik” olarak bilinen yeni bir düzenleme
getirilmiş, mevcut “gösterge tablosu”nun yanında “üst gösterge tablosu” ihdas edilmiş, ikinci bir adaletsizlik
ortaya konmuştur. 2000 yılında aylık
hesaplama yöntemi yeniden değiştirilmiş, artık iyice içinden
çıkılmaz, kimsenin alacağı aylığı kendisinin hesaplayamadığı
bir sistem getirilmiştir.
Mevcut adaletsizliklerin
giderilmesi için, 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu hükümlerine göre alınacak prim ve verilecek ödenekler ile bağlanacak gelir ve aylıkların
hesaplanmasına esas alınan gösterge ve üst gösterge
tabloları en son olarak
1/7/1999 tarihinde belirlenmiş,
2000 yılından itibaren katsayı ve gösterge
sistemi yerine tüfe artışları veya farklı kanunlarla
öngörülen artışlar uygulanmıştır.
2000 öncesi sigortalıların
aylıklarının hesaplanmasında
kullanılan son gösterge
ve üst gösterge
tablosunun derece ve kademeleri esas alınarak ve 50’şer aralıklarla yürütülen teknik bir sistemle intibaklar yapılmış ve tek bir
tablo oluşturulmuştur.
Sosyal Sigortalar Kurumunca
ödenmemesi nedeniyle
2000 yılından beri ihtilaf konusu olan 29 aylık zam farklarının ilgililere ödenmesi amaçlanmıştır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1- İşçi emeklisi,
dul ve yetimleri
arasında değişik zamanlarda çıkan değişik Kanunlar nedeniyle, aylık veya gelirde büyük farklılıklar oluşmuştur. Nimet-külfet dengesine de aykırı
olan bu tür
eşitsizliklerin giderilmesi
amaçlanmış ve tek bir gösterge
tablosu ile intibaklar yapılarak günümüze uyarlanmıştır.
Madde 2- Kanunun Ek
38. maddesinde 4759 sayılı Kanunla yapılan değişiklikten önce hak edildiği
halde söz konusu maddenin Kurumca farklı yorumlanması nedeniyle emekli, dul ve
yetimlere ödenmeyen zam farklarının kanuni faizleriyle birlikte hak sahiplerine, Nisan 2006’dan başlamak
üzere, dört eşit taksitte ödenmesi düzenlenmiştir.
Madde 3- Yürürlük
maddeleri
Madde 4- Yürütme
maddeleri
ZONGULDAK
MİLLETVEKİLİ HARUN AKIN VE 8 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
17.07.1964 TARİHLİ VE 506 SAYILI
SOSYAL SİGORTALAR KANUNU’NA İKİ GEÇİCİ MADDE EKLENMESİNE İLİŞKİN
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 17/07/1964
tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 92- Bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce gösterge ve üst gösterge
tablosundan gelir veya aylık bağlanmış
olanlar, bu Kanuna ekli gösterge tablosuna intibak ettirilirler.
Gösterge tablosundan gelir veya aylık bağlanmış
olanların intibakları; 12 derecenin birinci ve ikinci kademesinde
bulunanlar yeni gösterge tablosunun 10 uncu derecesinin birinci
kademesinde, sonraki kademelerde bulunanlar da 2’li gruplar halinde
ve sırasıyla yeni gösterge tablosunun diğer kademelerinde yer alacak
şekilde yapılır.”
Üst gösterge tablosundan aylık veya gelir alanlar
da, bulundukları derece ve kademeler esas alınmak suretiyle yeni
gösterge tablosuna intibak ettirilirler.
Yeni gösterge tablosuna intibakları yapılanların
aylık veya gelirleri % 60 oranı esas alınmak suretiyle yeniden hesaplanır
ve mülga 61. maddedeki esaslara göre artırılır veya azaltılır.
İntibak işlemi nedeniyle oluşan farklar ile bu
farkların 01.01.2000 - 31.1.2006 süresinde emekli, dul ve yetim aylıklarına
uygulanan zam oranlarına göre hesaplanacak artış tutarları toplamı,
ilgililerin Şubat 2006 ayına ait aylık veya gelirleri ile birlikte
ödenir.”
MADDE 2- 17/07/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar
Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 93- Kurumca ödenen gelir ve aylıklara
Bu Kanunun ek 38 inci maddesi uyarınca her ay bir önceki aya göre TÜFE
artış oranı kadar uygulanan zamlar nedeniyle, Ek 38 inci maddede
4759 sayılı Kanunla yapılan değişiklikten önce hak edildiği halde
ödenmemiş bulunan farklar kanuni faizleri ile birlikte, Nisan 2006
ödeme döneminden başlamak üzere, dört eşit taksitte hak sahiplerine
ödenir.”
MADDE 3- Bu Kanun yayımını takip eden ödeme dönemi başında
yürürlüğe girer.
MADDE 4- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
* GÖSTERGE
TABLOLARI (SCANER) TARAMA OLDUĞU İÇİN ATILAMAMIŞTIR.