Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1237)
Ankara Milletvekili Bülent Gedikli ve 17 Milletvekilinin; Mali
Tatil İhdas Edilmesi Hakkında Kanun Teklifi, Balıkesir Milletvekili
Ali Kemal Deveciler’in; Vergi Usul Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Teklifi, Bursa Milletvekili Sedat Kızılcıklı’nın;
Vergi Usul Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi,
Kocaeli Milletvekili Eyüp Ayar ve 36 Milletvekilinin; Vergi Usul Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Mersin Milletvekili
Mustafa Özyürek ve 27 Milletvekilinin; Mali Tatil Kanun Teklifi
ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
(2/866, 2/692, 2/774, 2/857, 2/864)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Mali Tatil İhdas Edilmesi
Hakkındaki Kanun Teklifi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımızla
arz ederiz.
|
Bülent Gedikli |
Sedat Kızılcıklı |
Niyazi Pakyürek |
|
|
|
|
|
Mehmet Emin Tutan |
Mehmet Mustafa Açıkalın |
Fazıl Karaman |
|
|
İstanbul |
İzmir |
|
Eyüp Ayar |
Abdullah Erdem Cantimur |
Hasan Fehmi Kinay |
|
Kocaeli |
Kütahya |
Kütahya |
|
Hüseyin Tanrıverdi |
Mehmet Ergün Dağcıoğlu |
Mustafa Ataş |
|
Manisa |
Tokat |
İstanbul |
|
İsmail Özgün |
Halide İncekara |
Agah Kafkas |
|
Balıkesir |
İstanbul |
Çorum |
|
İnci Özdemir |
Gülseren Topuz |
İ. Reyhan Özal |
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
GENEL GEREKÇE
Mükelleflerin, başta Maliye Bakanlığı
olmak üzere diğer kamu kurum ve kuruluşlarıyla olan ilişkilerinin
yürütülmesinde, verilmesi gereken beyan ve bildirimlerin düzenlenmesinde,
çeşitli yasal yükümlülüklerin tam ve zamanında yerine getirilmesinde
3568 sayılı Kanuna göre yetki almış meslek mensuplarının çok önemli
bir rol oynadığı bilinmektedir.
Elde edilen gelirlerin
beyanı ve ödenmesi, kamu kurum ve kuruluşlarına verilmesi gereken
beyan ve bildirimlerin düzenlenmesi, çeşitli yasal yükümlülüklerin
tam ve zamanında yerine getirilmesi ve ortaya çıkabilecek anlaşmazlıkların
çözümü gibi durumlar ciddi ve önemli kavramlar olup, ilgili yasalarda
belirtilmiştir.
Meslek mensupları ve personeli, başta
meslek yasasında belirtilen işler olmak üzere çeşitli yasalar nedeniyle
meydana çıkan, güncel
Meslek mensupları, mükelleflerin vergiyle
ilgili bütün iş ve işlemlerini (Gelir Vergisi Kanunu, Kurumlar
Vergisi Kanunu, Katma Değer Vergisi Kanunu, Özel Tüketim Vergisi
Kanunu, gümrük mevzuatından kaynaklanan vergiler, diğer bütün vergiye
yönelik mevzuat) Sosyal Sigortalar, iş mevzuatından kaynaklanan
ve iş ve işlemlerini, kambiyo ve dış ticaret mevzuatından kaynaklanan
işlemleri takip ederken, yoğun bir iş stresi içerisinde yaşamaktadırlar.
Yapılan düzenlemenin amacı, meslek mensuplarını
yoğun iş stresinden uzaklaştırarak, daha verimli ve sağlıklı çalışmalarını
sağlamaya yöneliktir.
Anayasamızda belirtildiği üzere devlet,
çalışma hayatının standartlarını yükseltmek, çalışma hayatını
geliştirmek, çalışma barışını sağlamak, çalışmayı desteklemek
ve çalışanları korumak için gerekli tedbirleri almak zorundadır. Ayrıca dinlenmenin her çalışanın hakkı olduğu da Anayasamızda
belirtilmiştir. Söz konusu
Maliye Bakanlığına
mali tatil müessesesinin uygulanması ile ilgili olarak verilen
yetkiye göre, çalışma hayatının herhangi bir aksamaya yol açmadan
devam edebileceği bu kanun teklifinin yasalaşmasının, ülkemize
büyük faydalar doğuracağı açıktır.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Vergi Usul Kanununun
bir maddesinde değişiklik yapılması hakkında kanun teklifim gerekçe
ile birlikte ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Saygılarımla.
23.01.2006
Ali
Kemal Deveciler
Balıkesir
GEREKÇE
Mükellefler her ay
vergi ödevlerini yerine getirmek ve yılın her günü denetlenme beklentisi
içindedirler. Diğer taraftan vergi idaresi mensupları ise yaz aylarında
izin kullanmakta bu süre içinde de vergi dairelerindeki işlerde yavaşlama
görülmekte, zaman zaman mükellefler izne çıkan vergi idaresi elemanlarının
işe başlamalarını beklemektedir.
Adli tatil uygulanan
mahkemelerde olduğu gibi, Maliye Bakanlığı’nın idare ve denetim
birimlerinde nöbetçi sistemi uygulayarak mükellefle uzlaşmak
üzere aynı tarihte Mali Tatil ilan edilmesi, hem mükellef psikolojisi
hem vergi idaresi elemanlarının dinlenmesinde rahatlık sağlayacaktır.
Maliye Bakanlığına
bu konuda gerekli gördüğü takdirde düzenleme yapma yetkisinin tanınması
öngörülmektedir.
BALIKESİR MİLLETVEKİLİ ALİ KEMAL DEVECİLER’İN TEKLİFİ
VERGİ USUL KANUNUNUN BİR MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
TEKLİFİ
MADDE 1- 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci
maddesine aşağıdaki bent eklenmiştir.
“Her yıl Temmuz Ayında üç haftadan az olmamak üzere
Mali Tatil ilan etmeye, Mali Tatile rastlayan vergi ödevlerinden
uygun görecekleri ile bu ödevlere ilişkin ödemelerin tatil süresinin
sonundan itibaren on gün içinde yerine getirilmesini düzenlemeye,
Mali Tatile ilişkin diğer Usul ve Esasları tespit etmeye Maliye Bakanlığı
yetkilidir”
MADDE 2- Bu Kanun yayım tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanunu Bakanlar Kurulu yürütür.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Vergi Usul Kanununda değişiklik yapılması hakkında
kanun teklifi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımla arz ederim.
Sedat Kızılcıklı
Bursa
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
2/774 sayılı kanun
teklifine katılmak istiyorum. Gereğinin yapılmasını saygılarımla
arz ederim. 16.05.2006
Abdullah Erdem Cantimur
Kütahya
GEREKÇE
Vergi mükelleflerinin
Maliye Bakanlığına bağlı vergi dairelerine verilmesi gereken
beyan ve bildirimlerinin büyük bir çoğunluğu Serbest Muhasebeci
ve Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler tarafından düzenlenerek
verilmektedir.
Bu işlemlerin her ay
giderek artan oranda tekrarlanması nedeniyle meslek mensupları
yıllardır düzenli tatil yapamamaktadırlar.
O nedenle anılan meslek
mensuplarının etkin ve verimli çalışmalarının sağlanması için diğer
kurum ve kuruluşlarda çalışanlar gibi bunların da yılda en az üç
hafta “mali tatil” adı altında yapılacak düzenlemeler çerçevesinde
tatil yapmaları en doğal çalışan haklarındandır. Böyle bir tatil
olanağının sağlanması meslek mensuplarının iş verimini artıracağından
hiç şüphesiz ki yapacakları işlerin sonuçları devlet bütçesine
de olumlu etki sağlayacaktır.
Dinlenme her vatandaşımızın
anayasal hakkıdır.
Bugüne kadar bu meslek grubuna verilmemiş
olan tatil hakkının “
VERGİ USUL
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 4/1/1961 tarihli 213 sayılı Vergi Usul
Kanununun Mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent ve
maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“7)
T.C. Maliye Bakanlığı her yıl Temmuz ayında üç haftadan az olmamak üzere Mali
Tatil ilan etmeye, Mali Tatile rastlayan vergi ödevlerinden uygun görecekleri
ile bu ödevlere ilişkin ödemelerin tatil süresinin son gününden itibaren 10 gün
içinde yerine getirilmesini düzenlemeye, Mali Tatile ilişkin diğer Usul ve
Esasları belirlemeye,”
“Birinci
fıkranın (7) numaralı bendine göre Mali Tatil ilan edilen döneme rastlayan
tarihlerde 17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu, 25/8/1999
tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu, 2/9/1971 tarihli ve 1479
sayılı Esnaf ve Sanatkarlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar
Kurumu Kanunu ve 5/5/1983 tarihli 2821 sayılı Sendikalar Kanununa göre
verilmesi gereken bildirim ve ödemeler ertelenir.”
MADDE
2- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE
3- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Vergi
Usul Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi, gerekçesi ile
birlikte ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz.
Saygılarımızla.
|
Eyüp Ayar |
Ayhan Sefer Üstün |
Gülseren Topuz |
|
Kocaeli |
Sakarya |
İstanbul |
|
Bayram Özçelik |
M. Emin Tutan |
Alim Tunç |
|
Burdur |
|
Uşak |
|
Muharrem Candan |
Zülfü Demirbağ |
Halil Aydoğan |
|
|
Elazığ |
Afyonkarahisar |
|
Hasan Fehmi Kinay |
Erdoğan Özegen |
Mustafa Baş |
|
Kütahya |
Niğde |
İstanbul |
|
Mehmet Kılıç |
Alaattin Büyükkaya |
Ali Sezal |
|
|
İstanbul |
Kahramanmaraş |
|
Muzaffer Külcü |
Ali Öğüten |
Abdullah Erdem Cantimur |
|
Çorum |
Karabük |
Kütahya |
|
Alaettin Güven |
Hakan Taşçı |
Seracettin Karayağız |
|
Kütahya |
Manisa |
Muş |
|
İsmail Bilen |
Hacı İbrahim Kabarık |
Osman Akman |
|
Manisa |
Bartın |
|
|
Recep Yıldırım |
Nevzat Doğan |
Cavit Torun |
|
Sakarya |
Kocaeli |
Diyarbakır |
|
Cüneyt Karabıyık |
Mustafa Nuri Akbulut |
Orhan Erdem |
|
Van |
|
|
|
Mehmet Denizolgun |
Mustafa Ataş |
Nusret Bayraktar |
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
Saffet Benli |
Mustafa Eyiceoğlu |
Faruk Anbarcıoğlu |
|
Mersin |
Mersin |
Bursa |
|
|
Hasan Aydın |
|
|
|
Giresun |
|
GEREKÇE
Vergi mükelleflerinin
Maliye Bakanlığına bağlı vergi dairelerine verilmesi gereken
beyan ve bildirimlerinin büyük bir çoğunluğu, Serbest Muhasebeci
ve Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler tarafından düzenlenerek
verilmektedir.
Bu işlemlerin her ay
giderek artan oranda tekrarlanması nedeniyle meslek mensupları
yıllardır düzenli tatil yapamamaktadırlar.
O nedenle, anılan meslek
mensuplarının etkin ve verimli çalışmalarının sağlanması için
“Mali tatil” adı altında yapılacak düzenlemeler çerçevesinde tatil
yapmaları en doğal çalışan haklarındandır. Böyle bir tatil olanağının
sağlanması, meslek mensuplarının iş verimini artıracağından,
hiç şüphesiz ki yapacakları işlerin sonuçları devlet bütçesine
de olumlu etki sağlayacaktır.
Dinlenme her vatandaşımızın
anayasal hakkıdır.
Bugüne kadar bu meslek grubuna verilmemiş
olan tatil hakkının “
KOCAELİ
MİLLETVEKİLİ EYÜP AYAR VE 36 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
VERGİ USUL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununa
aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
EK MADDE 1.- Her yıl 1 Temmuz - 20 Temmuz arası mali
tatildir. Mali tatile rastlayan beyanname ve bildirim gibi vergi
ödevleri, mali tatilin bitiminden itibaren 28 Temmuz, bu ödevlere
ilişkin ödemeler ise 31 Temmuz tarihine kadar yapılır.
Mali tatile rastlayan tarihlerde 17/7/1964 tarihli
ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu, 25/8/1999 tarihli ve 4447 sayılı
İşsizlik Sigortası Kanunu, 2/9/1971 tarihli ve 1479 sayılı Esnaf ve
Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu
Kanunu ve 5/5/1983 tarihli 2821 sayılı Sendikalar Kanununa göre verilmesi
gereken bildirimler, mali tatilin bitiminden itibaren 28 Temmuz,
ödemeler ise 31 Temmuz tarihine kadar yapılır. Mali tatile ilişkin
diğer usul ve esaslar, Maliye Bakanlığınca çıkarılacak bir yönetmelikle
belirlenir.
MADDE 2.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Mali tatil hakkında Kanun Teklifimiz gerekçe ile
birlikte ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz.
Saygılarımızla.
|
Mustafa Özyürek |
M. Akif Hamzaçebi |
A. Kemal Deveciler |
|
Mersin |
Trabzon |
Balıkesir |
|
Şevket Arz |
Kemal Kılıçdaroğlu |
Hüseyin Ekmekcioğlu |
|
Trabzon |
İstanbul |
Antalya |
|
Özlem Çerçioğlu |
Ufuk Özkan |
Eşref Erdem |
|
Aydın |
Manisa |
Ankara |
|
Bülent Baratalı |
Ali Oksal |
Tuncay Ercenk |
|
İzmir |
Mersin |
Antalya |
|
Ahmet Yılmazkaya |
Türkân Miçooğulları |
Ferit Mevlüt Aslanoğlu |
|
Gaziantep |
İzmir |
Malatya |
|
Gürol Ergin |
Mehmet Boztaş |
İ. Sami Tandoğdu |
|
Muğla |
Aydın |
Ordu |
|
Yaşar Tüzün |
M. Mesut Özakcan |
Birgen Keleş |
|
Bilecik |
Aydın |
İstanbul |
|
N. Gaye Erbatur |
Sedat Pekel |
Rasim Çakır |
|
Adana |
Balıkesir |
Edirne |
|
Nail Kamacı |
Uğur Aksöz |
Abdulaziz Yazar |
|
|
|
Hatay |
|
|
Atila Emek |
|
|
|
|
|
GENEL
GEREKÇE
Vergi mükelleflerinin ve işverenlerin
vergi dairelerine Sosyal Güvenlik Kurumlarına vermeleri gereken
beyan ve bildirimlerinin büyük bir çoğunluğu Serbest Muhasebeci
ve Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler tarafından düzenlenerek verilmektedir.
Bu işlemlerin her ay giderek artan oranda
tekrarlanması nedeniyle meslek mensupları, Vergi Dairesi ve Sosyal
Güvenlik çalışanları yıllardır düzenli tatil yapamamaktadırlar.
Mali
Tatil uygulaması Vergi Dairesi ve Sosyal Güvenlik Kurumu çalışanları
ile 3568 sayılı Kanuna göre ruhsat almış meslek mensuplarının verimlerini
artıracaktır.
Mali Tatil uygulamasının yasallaşması
konusunda TÜRMOB Genel Kurulunda konuşma yapan Başbakan Recep Tayyip
Erdoğan ve CHP Genel Başkanı Deniz Baykal mutabık olduklarını ifade
etmişlerdi.
MERSİN
MİLLETVEKİLİ MUSTAFA ÖZYÜREK VE 27 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
MALİ TATİL KANUN
TEKLİFİ
MADDE 1- 01 Ağustos-31 Ağustos arası Mali Tatildir.
MADDE 2- Mali tatil süresince mükellefler,
Vergi Kanunlarındaki Vergi ödevlerini (Beyan, Bildirim, Ödeme,
Bilgi Verme ve İbraz) zamanında yerine getirmediklerinden dolayı
cezalandırılamazlar. Tatil süresinde yerine getirilmeyen ödevler;
mali tatili takip eden ayda yerine getirilir. Özel hesap dönemi belirlenen
Mükelleflerin Mali Tatil süresine ve maddenin uygulanmasına
ilişkin usul ve esasları düzenlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.
MADDE 3- 5489 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununa göre işverenlerin
bildirim ve ödeme gibi mali tatil dönemine rastlayan yükümlülükleri
mali tatili takip eden ayda yerine getirilir.
Esnaf Sanatkârlar ve diğer bağımsız çalışanların
5489 sayılı kanundan kaynaklanan bildirim ve ödeme gibi yükümlülükler
mali tatili takip eden ayda yerine getirilir.
Uygulamaya ilişkin usul ve esasları düzenlemeye
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı yetkilidir.
MADDE 4- İşverenlerin 4447
sayılı kanundan kaynaklanan bildirim ve ödeme yükümlülükleri, mali
tatili takip eden ayda yerine getirilir.
Uygulamaya ilişkin usul ve esasları düzenlemeye
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı yetkilidir.
MADDE 5- İşverenlerin 2821
sayılı Sendikalar Kanunundan kaynaklanan bildirim ve ödeme gibi
yükümlülükleri mali tatili takip eden ayda yerine getirilir.
Uygulamaya ilişkin usul ve esasları düzenlemeye
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı yetkilidir.
MADDE 6- Bu kanun yayımını
takip eden ayda yürürlüğe girer.
MADDE 7- Bu kanunu Bakanlar
Kurulu yürütür.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
Plan
ve Bütçe Komisyonu |
|
|
Esas
No : 2/866, 2/692, 2/774, 2/857, 2/864 |
|
|
Karar No : 109 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Mali tatile ilişkin olarak Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça muhtelif tarihlerde
Komisyonumuza havale edilen, Balıkesir Milletvekili Ali Kemal
Deveciler’in 2/692, Bursa Milletvekili Sedat Kızılcıklı ve Kütahya Milletvekili
Abdullah Erdem Cantimur’un 2/774, Kocaeli Milletvekili Eyüp Ayar ve 36
Milletvekilinin 2/857, Mersin Milletvekili Mustafa Özyürek ve 27
Milletvekilinin 2/864, Ankara Milletvekili
Bülent Gedikli ve 17 Milletvekilinin 2/866 esas numaralı Kanun Teklifleri,
Komisyonumuzun 4/10/2006 tarihinde Hükümeti temsilen Maliye Bakanı
Kemal Unakıtan ve Maliye Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı,
Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı,
Türkiye İş Kurumu ve TÜRMOB temsilcilerinin de katılımlarıyla
yaptığı 1 inci Birleşiminde, İçtüzüğün 35 inci maddesi uyarınca
birbirleriyle ilgili görülerek birleştirilmek ve görüşmelere
2/866 esas numaralı Kanun Teklifi esas alınmak suretiyle incelenip
görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; ülkemizde vergi mükelleflerinin
başta Maliye Bakanlığı olmak üzere diğer kamu kurumlarıyla olan
ilişkilerini, büyük oranda 3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununa
göre yetki almış meslek mensupları yürütmekte, verilmesi gereken
beyan ve bildirimleri düzenlemektedirler. Mükelleflerin
elde ettikleri gelirlerinin beyanı, vergilerinin ödenmesi, çeşitli
yasal yükümlülüklerinin tam ve zamanında yerine getirilmesi ve
ortaya çıkabilecek anlaşmazlıkların çözümü gibi önemli hususlar,
ilgili yasalarda belirlenmiştir. Bu ve benzeri görevleri
yerine getiren meslek mensupları ve personeli, güncel mali ve ekonomik
işler nedeniyle yoğun ve yorucu iş temposu ve kendilerine ayrılan bir tatil zamanı olmaması dolayısıyla
dinlenememekte, bu durum muhasebe işlemlerinin, mali işlemlerin
ve diğer çeşitli işlerin verimini düşürmekte, düzenli olarak yürütülmesini
engellemekte, ülke ekonomisine ve sosyal hayata olumsuz etkide
bulunmaktadır.
1982 Anayasasının 49 uncu maddesinde
yer alan “Devlet, çalışanların hayat seviyesini
yükseltmek, çalışma hayatını geliştirmek için çalışanları ve işsizleri
korumak, çalışmayı desteklemek, işsizliği önlemeye elverişli
ekonomik bir ortam yaratmak ve çalışma barışını sağlamak için gerekli
tedbirleri alır.” hükmünün yanı sıra dinlenmenin de her çalışanın
hakkı olduğu Anayasada belirtilmiştir.
Görüşmeye esas alınan
2/866 esas numaralı Teklif ve gerekçesi incelendiğinde;
- Her yıl Ağustos ayında on dört gün mali tatil
uygulanması,
- Mali tatil süresince, çeşitli kanunlar uyarınca yapılması
gereken mali işlere ilişkin sürelerin ve bu işlerle görevli olan
kamu idarelerinin çalışmalarının düzenlenmesi,
öngörülmektedir.
Komisyonumuzda Teklifin
tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Söz konusu Teklifin yasalaşması halinde büyük bir ihtiyaca
cevap vereceği,
- Vergilerin etkin bir şekilde toplanmasının ve kayıtdışılığın
önlenmesinin ülkemiz mali sistemi açısından büyük önem taşıdığı,
mali müşavirlerin vergi kanunlarıyla ve diğer kanunlarla mükelleflerin
yapmak zorunda oldukları işlerde birer aracı konumunda oldukları,
bu nedenle yoğun iş temposuna maruz kalan mali müşavirler için mali
tatil düzenlemesi yapılmasının çok önemli bir insani ihtiyaç olduğu,
- Son yıllarda gerçekleştirilen otomasyon
projeleri, internet ve bilgisayar kullanımının yaygınlaşması sonucunda
vergi beyanı ve toplanmasında fark edilir bir etkinliğin gözlendiği;
mükelleflerin vergi işlerini yürüten mali müşavirlere yılın belli
bir döneminde mali tatil hakkı sağlanmasının bu etkinliği daha da
artıracağı,
- Teklifle asıl yapılmak istenenin bazı
vergisel ödevlerin belirli bir süre için ertelenmesi olduğu, bu nedenle
mali tatil olarak düzenlenecek tarihlerin dikkatlice tespit edilmesi
gerektiği,
- Teklifle getirilen düzenlemenin, mali
müşavirlik mesleğini yürütmekte olanları son derece rahatlatacağı;
ayrıca, mali tatil sonunda ek bir beyan süresi öngörülmesinin de
yararlı olduğu,
- Teklifin sadece mali müşavirlik mesleğine dahil olanlar
için bir mali tatil getirdiğinin anlaşıldığı, aynı zamanda mali
tatil süresinin Maliye Bakanlığı çalışanları için de tatil olarak
düzenlenmesinin faydalı olacağı,
- Teklifte yer alan 14 günlük sürenin yeterli olmayacağı,
bu sürenin uzatılmasının gerekli olduğu, bunun yanı sıra mali tatilin
Temmuz ayına alınmasının, verilmesi gereken vergi beyannamelerinin
sayısının diğer aylara göre bu ayda oldukça az olması nedeniyle
daha isabetli olacağı,
Şeklindeki görüş,
eleştiri ve önerileri müteakip, TÜRMOB Genel Başkanı tarafından
yapılan tamamlayıcı açıklamada;
- 70.000 meslek mensubu, 550.000 büro çalışanıyla
en büyük meslek birliği olan mali müşavirlik mesleği kapsamındaki
çalışanların; mükelleflerin sadece Maliye Bakanlığı ile ilgili
değil; Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, SSK ve BAĞ-KUR Genel Müdürlükleri
ile ilgili işlemlerini de yerine getirdiği; bu nedenle mali tatil
düzenlemesinin yapılmasının yerinde bir uygulama olacağı,
ifade edilmiştir.
Komisyonumuzda Teklifin
geneli üzerinde yapılan görüşmelerin ardından, Teklif ve gerekçesi
Komisyonumuzca da benimsenerek Teklifin maddelerinin görüşülmesine
geçilmiştir.
Teklifin;
- 1 inci maddesi, madde ile düzenlenen mali tatilin süresinin
on dört günden yirmi güne çıkarılması, beyanname verme süresine
ilişkin beş günlük sürenin yedi gün olarak değiştirilmesi, 8 numaralı
fıkrasının, “…ödeme süresi” ibaresinden sonra gelmek üzere “aynı
ay içerisinde kalmak kaydıyla” ibaresinin parantez içi hüküm olarak
eklenmesi suretiyle; 9 numaralı fıkrasının, mali tatilin süresinde
yapılan değişikliğe paralel olarak yeniden düzenlenmesi, maddenin
tamamının anlatıma açıklık kazandırılmak amacıyla redaksiyona
tabi tutulması suretiyle,
- 2 nci maddesi, birinci fıkrasında adı geçen Sosyal Sigortalar
ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun tarih ve sayısının düzeltilmesi,
ikinci fıkrasına, 1 inci maddede Maliye Bakanlığına tanınan yetkilerin
bu maddenin uygulanmasında Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı tarafından
kullanılacağına dair bir hükmün eklenmesi suretiyle,
- Yürürlüğe ilişkin 3 üncü maddesinin kanun tekniğine uygun
olarak yeniden düzenlenmesi suretiyle,
- Yürütmeye ilişkin 4 üncü maddesi aynen,
kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula
sunulmak üzere yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyonkarahisar |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Halil Aydoğan |
Mehmet Zekai Özcan |
|
|
İstanbul |
Afyonkarahisar |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Mesut Özakcan |
A. Kemal Deveciler |
Ali Osman Sali |
|
|
Aydın |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet İnal |
Alaattin Büyükkaya |
A. Kemal Kumkumoğlu |
|
|
Batman |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Birgen Keleş |
Kemal Kılıçdaroğlu |
Bülent Baratalı |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fazıl Karaman |
Y. Selahattin Beyribey |
Mustafa Elitaş |
|
|
İzmir |
Kars |
Kayseri |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Taner Yıldız |
Mikail Arslan |
Muzaffer Baştopçu |
|
|
Kayseri |
Kırşehir |
Kocaeli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Ünaldı |
Hasan Fehmi Kinay |
Mustafa Özyürek |
|
|
Konya |
Kütahya |
Mersin |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Gürol Ergin |
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
Osman Seyfi |
|
|
Muğla |
Muğla |
Nevşehir |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Cemal Uysal |
İmdat Sütlüoğlu |
Musa Uzunkaya |
|
|
Ordu |
Rize |
Samsun |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Sabahattin Cevheri |
M. Ergun Dağcıoğlu |
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
Şanlıurfa |
Tokat |
Trabzon |
|
|
|
|
|
|
ANKARA MİLLETVEKİLİ BÜLENT GEDİKLİ VE 17 MİLLETVEKİLİNİN
TEKLİFİ
MALİ TATİL İHDAS EDİLMESİ HAKKINDAKİ KANUN TEKLİFİ
Mali tatil
MADDE 1- (1) Her yıl Ağustos ayının
birinden ondördüne kadar (Ondördü dahil) mali tatil uygulanır.
(2) Mali tatil süresince;
a) Beyana dayalı tarhiyatlara ilişkin olarak kanunî
sürelerinde verilmesi gereken beyannamelerin verilme süreleri,
b) İkmalen, re’sen veya idarece yapılan tarhiyatlara
ilişkin olup vadesi, mali tatile rastlayan vergi, resim ve harçlar
ile vergi cezaları ve gecikme faizlerinin ödeme süresi,
c) Tarh edilen vergilere ve/veya cezalara karşı
uzlaşma talep etme veya cezada indirme hükümlerinden yararlanmak
amacıyla yapılacak başvurulara ilişkin süreler,
d) Devamlı bilgi verme kapsamında verilmesi gereken
bilgilerin verilmesine ilişkin süreler,
Tatilin bittiği günden itibaren beş gün uzatılmış
sayılır.
(3) Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre belirli
sürelerde yapılması gereken muhasebe kayıt süreleri, bildirim
süreleri ve vergiyle ilgili işlemlere ilişkin dava açma süreleri
mali tatil süresince işlemez. Belirtilen süreler mali tatilin bitiminden
itibaren tekrar işlemeye başlar.
(4) Mahkeme kararı veya Cumhuriyet Savcılıklarının
talebi üzerine ya da 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre
yapılan aramalı incelemeler hariç olmak üzere, mali tatil süresince
inceleme amacıyla defter ve belgelerin ibrazı talep edilemez, mükellefler
hakkında inceleme yapılamaz.
(5) Tatil süresince, vergi ve ceza ihbarnameleri
ile mahsup taleplerine yönelik olanlar hariç bilgi isteme talepleri
mükelleflere, vergi ve ceza sorumlularına bildirilmez. Ancak, mali
tatil süresi içinde gerçekleşen tebligat işlemlerinde süre, mali
tatilin son gününden itibaren işlemeye başlar.
(6) Mali tatilin son gününü izleyen beş gün içinde
biten bu madde kapsamındaki kanunî ve idarî süreler mali tatili izleyen
beşinci gün sona ermiş sayılır.
(7) Gümrük idareleri, il özel idareleri ve belediyeler
tarafından tarh ve/veya tahsil edilen vergi, resim ve harçlarla ilgili
olarak mali tatil uygulanmaz.
(8) Beyana dayanan ve beyanname verme süresi mali
tatil nedeniyle uzamış olan vergilerde ödeme süresi, uzayan beyanname
verme süresinin son gününden itibaren 3 üncü günün mesai saatine
kadar uzamış sayılır.
(9) Maliye Bakanı,
a) Mali tatil kapsamında süre verilecek iş ve işlemlerin
kapsamını genişletmeye, genişletilen kapsamı tekrar daraltmaya,
b) Toplam tatil süresi ondört günü geçmemek üzere
mali tatili, kanunî başlangıç süresinden beş güne kadar öncesinde
veya sonrasında başlatmaya,
c) Bu fıkranın (b) bendine göre mali tatil süresinin
değiştirilmesi halinde, mali tatile rastlayan sürelerin uzatılmış
sayılacağı tarihleri yeniden belli etmeye,
d) Mali tatil uygulamasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye yetkilidir.
MADDE 2- Mali tatil ilan edilen
döneme rastlayan tarihlerde 25/8/1999 tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik
Sigortası Kanunu, 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanunu ve
5/5/1983 tarihli 2821 sayılı Sendikalar Kanununa göre yapılması
gereken beyan, bildirim ve ödemeler ile 19/4/2006 tarihli ve 5489 sayılı
Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununda yer alan hizmet
akdine bağlı olmaksızın kendi adına ve hesabına bağımsız çalışanlar
ve hizmet akdi ile işçi çalıştıran işverenlerin yapmakla yükümlü
olduğu beyan, bildirim ve ödemeler, 1 inci maddede belirtilen süreler
kadar ertelenir.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları
düzenlemeye Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı yetkilidir.
MADDE 3- Bu Kanun 1/1/2007 tarihinden
itibaren yürürlüğe girer.
MADDE 4- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ
METİN
MALİ TATİL İHDAS EDİLMESİ HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- (1) Her yıl temmuz ayının birinden yirmisine kadar (yirmisi dahil)
mali tatil uygulanır.
(2) Son günü mali tatile rastlayan aşağıda belirtilen süreler,
tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamış sayılır:
a) Beyana dayalı tarhiyatta, kanuni süresinde verilmesi gereken
beyannamelerin verilme süreleri,
b) İkmalen, re’sen veya idarece yapılan tarhiyatta, vadesi mali
tatile rastlayan vergi, resim ve harçlar ile vergi cezaları ve gecikme
faizlerinin ödeme süresi,
c) Tarh edilen vergilere ve/veya kesilen cezalara karşı uzlaşma
talep etme veya cezada indirim hükümlerinden yararlanmak amacıyla
yapılacak başvurulara ilişkin süreler,
d) Devamlı bilgi verme hükümleri kapsamında verilmesi gereken
bilgilerin verilmesine ilişkin süreler.
(3) Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre belirli sürelerde yapılması
gereken muhasebe kayıt süreleri, bildirim süreleri ve vergiyle
ilgili işlemlere ilişkin dava açma süreleri mali tatil süresince
işlemez. Belirtilen süreler mali tatilin bitiminden itibaren tekrar
işlemeye başlar.
(4) Mahkeme kararı veya Cumhuriyet Savcılıklarının talebi
üzerine ya da Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre yapılan aramalı
incelemeler hariç olmak üzere, mali tatil süresince inceleme amacıyla
defter ve belgelerin ibrazı talep edilemez, mükellefin işyerinde
incelemeye başlanılmaz.
(5) Tatil süresince, vergi ve ceza ihbarnameleri ile mahsup taleplerine
yönelik olanlar hariç, bilgi isteme talepleri mükelleflere, vergi
ve ceza sorumlularına bildirilmez. Ancak tatil süresi içinde gerçekleşen
tebligat işlemlerinde süre, mali tatilin son gününden itibaren işlemeye
başlar.
(6) Mali tatilin sona erdiği günü izleyen yedi gün içinde biten
bu madde kapsamındaki kanuni ve idari süreler, mali tatilin son gününü
izleyen tarihten itibaren yedinci günün mesai saati bitiminde sona
ermiş sayılır.
(7) Gümrük idareleri, il özel idareleri ve belediyeler tarafından
tarh ve/veya tahsil edilen vergi, resim ve harçlarla ilgili olarak mali
tatil uygulanmaz.
(8) Beyana dayanan ve beyanname verme süresi mali tatil nedeniyle
uzamış olan vergilerde ödeme süresi (aynı ay içerisinde kalmak kaydıyla),
uzayan beyanname verme süresinin son gününden itibaren üçüncü günün
mesai saati bitimine kadar uzamış sayılır.
(9) Maliye Bakanı, mali tatil uygulaması nedeniyle süre verilecek
iş ve işlemlerin kapsamı ile mali tatil uygulamasına ilişkin usul
ve esasları belirlemeye yetkilidir.
MADDE 2- (1) Mali tatil ilan edilen döneme
rastlayan tarihlerde 5/5/1983 tarihli ve 2821 sayılı Sendikalar Kanunu,
25/8/1999 tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu ve 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununa göre yapılması gereken beyan, bildirim
ve ödemeler ile 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve
Genel Sağlık Sigortası Kanununda yer alan hizmet akdine bağlı olmaksızın
kendi adına ve hesabına bağımsız çalışanlar ve hizmet akdi ile işçi
çalıştıran işverenlerin yapmakla yükümlü olduğu beyan, bildirim
ve ödemeler, 1 inci maddede
belirtilen süreler kadar ertelenir.
(2) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları düzenlemeye
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı yetkilidir. Bu Kanunun 1 inci
maddesinde Maliye Bakanına tanınan yetki bu maddenin uygulanmasında
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı tarafından kullanılır.
MADDE 3- Bu Kanun 1/1/2007 tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.