Dö­nem: 22                                                                           Ya­sa­ma Yı­lı: 5

 

TBMM                                                        (S. Sa­yı­sı: 1320)

 

İs­tan­bul Mil­let­ve­ki­li Zey­nep Ka­ra­han Us­lu ve 4 Mil­let­ve­ki­li­nin;  Hem­şi­re­lik  Ka­nu­nun­da  De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı­na Da­ir Ka­nun  Tek­li­fi  ve  Sağ­lık,  Ai­le,  Ça­lış­ma  ve  Sos­yal İş­ler

Ko­mis­yo­nu Ra­po­ru (2/784)

 

                                      

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

25.02.1954 Ta­rih ve 6283 sa­yı­lı Hem­şi­re­lik Ka­nu­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı­na Da­ir Ka­nun Tek­li­fimiz ek­te su­nul­mak­ta­dır.

Ge­re­ği­ni say­gı­la­rı­mız­la arz ede­riz.

                              

Zey­nep Ka­ra­han Us­lu

M. İh­san Ars­lan

 

 

İs­tan­bul

Di­yar­ba­kır

 

Ali İh­san Mer­da­noğ­lu

Se­la­hat­tin Dağ

 

Di­yar­ba­kır

Mar­din

 

 

Mus­ta­fa Sa­it Ya­zı­cı­oğ­lu

 

 

An­ka­ra

 

GE­NEL GE­REK­ÇE

Tür­ki­ye, Av­ru­pa Bir­li­ği­ne gir­me ça­lış­ma­la­rı kap­sa­mın­da mev­zu­atı­nı Av­ru­pa Bir­li­ği mev­zu­atı ile uyum­lan­dır­ma­ya ça­lış­mak­ta­dır. Sağ­lık­ta Dö­nü­şüm Prog­ra­mı çer­çe­ve­sin­de hem­şi­re­lik de bu uyum ça­lış­ma­la­rı için­de yer al­mak­ta­dır. Çün­kü Av­ru­pa Bir­li­ği­ne bağ­lı olan ül­ke­ler­de ki­me ve han­gi ko­şul­lar­da hem­şi­re un­va­nı ve­ri­le­ce­ği 77/453/EEC de­ği­şik 2005/36 Sa­yı­lı Di­rek­tif­le dü­zen­len­miş­tir. Hem­şi­re­le­rin sta­tü­sü, eği­ti­mi, gö­rev, yet­ki ve so­rum­lu­luk­la­rı ile il­gi­li hü­küm­ler içe­ren 6283 Sa­yı­lı Hem­şi­re­lik Ka­nu­nu 25 Mart 1954 ta­ri­hin­den iti­ba­ren yürürlüktedir. Sözkonusu Kanun incelendiğinde hemşirelik eğitimine, hemşirelik uy­gu­la­ma­la­rı­na yön ver­me ve te­mel oluş­tur­ma açı­la­rın­dan gü­nü­müz ko­şul­la­rın­da ye­ter­siz kal­dı­ğı, ba­zı mad­de­le­rinin gün­cel­li­ği­ni yi­tir­di­ği gö­rül­mek­te­dir. Top­lu­mun de­ği­şen ih­ti­yaç­la­rı­na, tab­bi ge­liş­me­le­re ve mes­le­ki ye­ni­lik­le­re ce­vap ve­re­bil­me­si ama­cı ile Ka­nu­nun ba­zı mad­de­le­rin­de de­ği­şik­lik ya­pı­la­rak ye­ni­den dü­zen­len­me­si ve Tür­ki­ye’nin ta­raf ol­du­ğu ulus­la­ra­ra­sı an­laş­ma­lar ve Av­ru­pa Bir­li­ği po­li­ti­ka­la­rı çer­çe­ve­sin­de aci­len gün­cel­len­me­si ge­rek­mek­te­dir. Bu ne­den­le Ka­nu­nun 1 in­ci, 3 ün­cü, 4 ün­cü, 8 in­ci ve 9 un­cu mad­de­le­rin­de Di­rek­ti­fe uy­gun de­ği­şik­lik ya­pıl­mış, 2 nci, 6 ncı, 7 nci, 10 un­cu ve 12 nci mad­de­le­ri mev­cut ulu­sal mev­zu­at­la çe­liş­ki­ler içer­di­ğin­den ve gün­cel­li­ği­ni yi­tir­di­ğin­den yü­rür­lük­ten kal­dı­rıl­mış­tır. Mev­cut hem­şi­re ve sağ­lık me­mur­la­rı­nın hak­la­rı ge­çi­ci mad­de ile ko­run­muş­tur.

MAD­DE GE­REK­ÇE­LE­Rİ

Mad­de 1- Mev­cut Ka­nu­nun 1 in­ci mad­de­sin­de li­sans dü­ze­yin­de eği­ti­min ve­ril­di­ği hem­şi­re­lik yük­sek okul­la­rı/fa­kül­te­le­ri ve sağ­lık yük­sek okul­la­rı yer al­ma­mak­ta­dır. Oy­sa sağ­lık mes­lek li­se­le­ri Mil­li Eği­tim Ba­kan­lı­ğı­na dev­re­di­le­rek hem­şi­re­lik ve sağ­lık me­mur­lu­ğu bö­lüm­le­ri­ne öğ­ren­ci alın­ma­mak­ta­dır. Ka­nu­nun bu mad­de­si bu ha­liy­le or­ta­oku­la da­ya­lı 3 yıl sü­re­li hem­şi­re­lik eği­ti­mi­ne açık ka­pı bı­rak­mak­ta­dır.

Sağ­lık yük­sek okul­la­rı­nın sağ­lık me­mur­lu­ğu bö­lüm­le­ri­nin eği­tim prog­ram­la­rın­da hem­şi­re­lik prog­ra­mı uy­gu­lan­mak­ta ve bu okul­lar­dan me­zun olan hem­şi­re­li­ğe eş­de­ğer sağ­lık me­mur­la­rı hem­şi­re­le­rin ça­lış­tı­ğı tüm alan­lar­da hem­şi­re­lik hiz­met­le­ri ver­mek­te­dir. Do­la­yı­sı ile hem­şi­re­li­ğe eş­de­ğer sağ­lık me­mur­la­rı­nı kap­sa­ma­ma­sı ba­kı­mın­dan bu mad­de gün­cel­li­ği­ni yi­tir­miş­tir. Hem­şi­re ve hem­şi­re­li­ğe eş­de­ğer sağ­lık me­mur­la­rı Av­ru­pa Bir­li­ği mev­zu­atı­na uy­gun ola­rak gü­nü­müz­de hem­şi­re­lik yük­sek okul­la­rı/fa­kül­te­le­ri ve sağ­lık yük­sek okul­la­rın­da ye­tiş­mek­te­dir. Bu ne­den­le de bu mad­de gün­cel­li­ği­ni yi­tir­miş­tir.

Bu mad­de­de mes­le­ğe gi­riş için ön­ko­şul olan 25 yaş sı­nır­la­ma­sı bu­lun­mak­ta­dır. Bu da gün­cel­li­ği­ni yi­tir­di­ğin­den mad­de ye­ni­den dü­zen­len­miş­tir.

Mad­de­de söz edi­len yet­ki onay­la­ma iş­le­mi ül­ke­miz­de tes­cil iş­le­mi olup ka­yıt iş­le­mi ni­te­li­ğin­de­dir ve dip­lo­ma­lar Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı ta­ra­fın­dan onay­lan­mak­ta­dır. Av­ru­pa Bir­li­ği üye ül­ke­le­rin­de bu iş­lem hem­şi­re­lik bir­lik­le­ri ve­ya sağ­lık ba­kan­lık­la­rı ta­ra­fın­dan ya­pıl­mak­ta­dır. Ame­ri­ka Bir­le­şik Dev­let­le­rin­de eya­let­ler­de oluş­tu­rul­muş hem­şi­re oda­la­rın­da tes­cil edil­mek­te­dir.

Bu mad­de­de sı­nav­dan söz edil­mek­te­dir. An­cak gü­nü­müz­de böy­le bir uy­gu­la­ma yok­tur. Av­ru­pa Bir­li­ği üye ül­ke­le­rin­de her der­sin sı­na­vı­nı geç­mek, dip­lo­ma sa­hi­bi ol­mak ve dip­lo­ma­nın tes­cil edil­me­si mes­le­ği ic­ra et­mek için ye­ter­li ko­şul ka­bul edil­mek­te­dir.

Bu mad­de­de ya­pı­lan de­ği­şik­lik ile eği­tim se­vi­ye­si yük­sel­til­miş, yaş sı­nı­rı or­ta­dan kal­dı­rıl­mış­tır. Hem­şi­re­lik mes­le­ği­ni ic­ra et­mek için ka­dın ol­ma şar­tı do­la­yı­sı ile cin­si­yet en­ge­li or­ta­dan kal­dı­rıl­mış­tır.

Mad­de 2- Mev­cut Ka­nu­nun 3 ün­cü mad­de­sin­de de­ği­şik­lik ya­pan bu mad­de ile; hem­şi­re­ler­le ay­nı eği­tim prog­ra­mı­nı alan sağ­lık me­mur­la­rı­na cin­si­yet en­ge­li or­ta­dan kal­dı­rı­la­rak hem­şi­re­lik mes­le­ği­ni ya­pa­bil­me yet­ki­si ve­ril­miş­tir. Gü­nü­müz­de top­lum sağ­lı­ğı bö­lü­mü me­zu­nu sağ­lık me­mur­la­rı hem­şi­re­lik hiz­met­le­ri­ni yap­mak­ta­dır. Mev­cut mad­de­de hem­şi­re ola­bil­mek ve hem­şi­re­lik mes­le­ği­ni ya­pa­bil­mek için ka­dın ol­ma şar­tı bu­lun­du­ğun­dan bu mad­de sağ­lık me­mur­la­rı için bağ­la­yı­cı ol­mak­ta ve mes­lek ic­ra­sın­da so­run ya­şan­mak­ta­dır.

Av­ru­pa Bir­li­ği di­rek­tif­le­ri­ne de uy­gun ola­rak bu mad­de ye­ni­den dü­zen­len­miş, hem­şi­re­li­ğe eş­de­ğer sağ­lık me­mur­la­rı­nın mağ­du­ri­yet­le­ri­ni gi­der­mek amaç­lan­mış­tır.

Mad­de 3- Mev­cut Ka­nu­nun 4 ün­cü mad­de­sin­de de­ği­şik­lik ön­gö­ren bu mad­de­de; ge­nel ge­rek­çe­de de be­lir­til­di­ği üze­re ül­ke­mi­zin sağ­lık ih­ti­yaç­la­rı, top­lu­mun bek­len­ti­le­ri, tıp bi­li­mi ve tek­no­lo­ji­si hızla gelişmekte ve değişmektedir. Buna paralel olarak günümüzde hemşireler ileri teknoloji kul­lan­ma­yı ge­rek­ti­ren gö­rev­ler de da­hil, ye­ni pek çok gö­re­vi yü­rüt­mek­te­dir. Top­lu­mun sağ­lık ih­ti­yaç­la­rı­na pro­fes­yo­nel ni­te­lik­te ce­vap ve­re­bi­len ko­ru­yu­cu, te­da­vi edi­ci ve re­ha­bi­li­te edi­ci her alan­da en iyi hiz­me­ti ve­re­bi­le­cek ve sağ­lık hiz­met­le­ri­ni ge­liş­ti­re­cek ya­pı­da hem­şi­re­lik hiz­met­le­ri­nin yet­ki sı­nır­la­rı ge­niş­le­til­miş­tir. Hem­şi­re­lik hiz­met­le­rin­de pa­sif bir uy­gu­la­yı­cı ol­mak ye­ri­ne ne­yi, ni­çin ve ne­den yap­ma­sı ge­rek­ti­ği­ni bil­me yet­ki­si ile bü­yük öl­çü­de so­rum­lu­luk ve­ril­me­si amaç­lan­mak­ta­dır.

Bu mad­de de­ği­şik­li­ği ile özet­le; hem­şi­re ve hem­şi­re­li­ğe eş­de­ğer sağ­lık me­mur­la­rı­nın gö­rev, yet­ki ve so­rum­lu­luk­la­rı ye­ni­den be­lir­len­miş ve bir yö­net­me­lik­le de ay­rın­tı­la­rı­nın dü­zen­le­ne­ce­ği hük­me bağ­lan­mış­tır.

Mad­de 4- Mev­cut Ka­nu­nun 8 in­ci mad­de­sin­de de­ği­şik­lik ya­pan bu mad­de ile; ül­ke­miz­de hem­şi­re­lik­te uz­man­laş­ma üni­ver­si­te­le­rin yük­sek li­sans, dok­to­ra vs. prog­ram­la­rı ile el­de edil­di­ğin­den mev­cut mad­de gü­nü­müz eği­tim şart­la­rı­na gö­re ye­ni­den dü­zen­len­miş­tir.

Mad­de 5- Mev­cut Ka­nu­nun 9 un­cu mad­de­sin­de de­ği­şik­lik ya­pan bu mad­de ile; bi­rin­ci mad­de­de ya­pı­lan de­ği­şik­li­ğe pa­ra­lel dü­zen­le­me ya­pıl­mış­tır.

Mad­de 6- Mev­cut Ka­nu­nun uy­gu­la­ma ka­bi­li­ye­ti bu­lun­ma­yan ve mev­cut ulu­sal ka­nun­lar­la zım­nen mül­ga hük­mün­de olan mad­de­le­ri­nin bu mad­de ile yü­rür­lük­ten kal­dı­rıl­ma­sı ön­gö­rül­müş­tür.

Mad­de 7- Bu ge­çi­ci mad­de ile bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih­ten ön­ce hem­şi­re­lik ve hem­şi­re­li­ğe eş­de­ğer eği­tim prog­ram­la­rın­dan me­zun olan­lar ile ha­len bu prog­ram­lar­da ka­yıt­lı bu­lu­nan öğ­ren­ci­le­rin ka­za­nıl­mış hak­la­rı­nın gü­ven­ce al­tı­na alın­ma­sı ön­gö­rül­müş­tür.

Mad­de 8- Yü­rür­lük mad­de­si­dir.

Mad­de 9- Yü­rüt­me mad­de­si­dir.

Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu

                                       

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

 

Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler

 

 

Komisyonu

11/1/2007

 

Esas No.: 2/784

 

 

Karar No.: 51

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

İstanbul Milletvekili Zeynep Karahan USLU ve 4 Milletvekili tarafından hazırlanarak 9/5/2006 tarihinde Başkanlığınıza sunulan “Hemşirelik Kanununda  Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi”, Başkanlığınızca 9/5/2006 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilmiştir. Komisyonumuz, 9/1/2007 tarihli 43 üncü toplantısında Sağlık, Maliye ve Adalet Bakanlıkları ile Türk Hemşireler Derneği temsilcilerinin katılımıyla Teklifi inceleyip görüşmüştür.

Teklif ile; Avrupa Birliği mevzuatına uygun olarak; hemşirelik mesleğini yapabilmek için kadın olma şartının ortadan kaldırılması, eğitim seviyesinin yükseltilmesi ve yaş sınırının kaldırılması amaçlanmıştır.

Teklifin Komisyonumuzda görüşülmesi sırasında Komisyon toplantısına teklif sahibi olarak katılan İstanbul Milletvekili Zeynep Karahan USLU yaptığı konuşmasında toplumun değişen ihtiyaçlarına, tıbbi gelişmelere ve mesleki yeniliklere uyumun sağlanması amacıyla kanun teklifini hazırladıklarını, Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne girme çalışmaları kapsamında 6283 sayılı Hemşirelik Kanununun Avrupa Birliği mevzuatına uyumlandırılması gereğini vurgulayarak, Teklif ile Avrupa Birliği mevzuatına uygun olarak;

Hemşirelik mesleğini icra etmek için kadın olma şartının, dolayısı ile cinsiyet engelinin ve yaş sınırının ortadan kaldırıldığı,

Eğitim seviyesinin yükseltildiği, Hemşirelik mesleğini icra edenlerin yapmakla yükümlü olduğu görevlerin tanımlanarak  sağlık sistemimiz içerisinde hemşireliğin özerk bir meslek statüsüne getirildiği, onu sınırlarını bilen, yaptıklarının ve yapamadıklarının hesabını verebilen bir insan gücü olarak açıklığa kavuşturulduğunu,

Yüksek lisans ya da doktora çalışması yaparak uzmanlaşanların diplomalarının hizmet verdikleri alanlarda değerlendirilmesinin sağlandığı ve lisans üstü eğitime sahip olan hemşirelerin hemşirelikle ilgili mevcut yönetim hizmetlerinde öncelik haklarının olduğu belirtilmiştir.

Komisyon toplantısına Hükümeti temsilen katılan Sağlık Bakanı da teklifi desteklediklerini ve  teklif ile hemşirelerin mevcut haklarının  korunduğunu ve statü, eğitim, görev, yetki ve sorumlulukları ile ilgili hükümlerin yeniden düzenlendiği kanun teklifinin bir an önce kanunlaşması gerektiğini belirtmişlerdir.

Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerden sonra, teklif ile gerekçesi uygun bulunmuş ve maddelerinin görüşülmesine geçilmesi kabul edilmiştir.

Teklifin maddelerinin görüşülmesi sırasında verilen önergelerin kabul edilmesi ile teklif metninde bazı değişiklikler yapılmıştır.

Bu anlamda olmak üzere Teklifin;

Çerçeve 2 nci maddesi ile, 6283 sayılı Kanunun değiştirilen 3 üncü maddesine; Türkiye’de hemşirelik mesleğini Türk vatandaşı hemşirelerden başka kimsenin yapamayacağı hükmü eklenerek metin yeniden düzenlenmiştir.

  Çerçeve 3 üncü madde ile, 6283 sayılı Kanunun değiştirilen 4 üncü maddesinde hemşirelik mesleğini icra edenlerin yapmakla yükümlü oldukları görevlere açıklık getirilerek, görev, sorumluluk ve yetki sınırları belirlenmiş ve metin yeniden düzenlenmiştir.

Çerçeve 4 üncü maddesi ile, 6283 sayılı Kanunun değiştirilen 8 inci maddesinin 1 inci fıkrasındaki  “ve hemşireliğe eşdeğer sağlık memurları” ibaresi metinden çıkarılarak madde metni yeniden düzenlenmiştir.

Çerçeve 5 inci madde ile, 6283 sayılı Kanunun değiştirilen 9 uncu maddesi lisans üstü eğitime sahip olan hemşirelerin hemşirelikle ilgili mevcut yönetim hizmetlerinde öncelik hakkı olduklarına ilişkin hükmün metne eklenmesi ile yeniden düzenlenmiştir.

Çerçeve 7 nci madde ile, 6283 sayılı Kanuna eklenen Geçici Maddenin Çerçeve hükmü  kanun tekniği anlamında olmak üzere;  6283 sayılı Kanunun mevcut geçici maddesine “1”  numarası verilmiş, teklifin geçici maddesine de “2” numarası verilerek redaksiyona tabi tutulmuş ve maddeye yeni üç fıkra eklenmiştir.

  Geçici maddeye eklenen 2 nci fıkra ile cinsiyet engeli ortadan kaldırılmış,

3 üncü fıkra ile Hemşirelik eğitimine eşdeğer sağlık memurluğu programının adı; hemşirelik programı olarak değiştirilmiş ve

4 üncü fıkra ile bir defaya mahsus olmak üzere, ebelik diplomasına sahip olduğu halde bu kanunun yayımı tarihinde en az  üç yıldan beri yataklı tedavi kurumlarında fiilen  hemşirelik görevi yaptığını resmi belge ile belgelendirenlerin hemşirelik yetkisi ile görevlerine devam edeceklerine ilişkin hüküm metne eklenmiştir.

Teklifin Çerçeve 1 inci maddesinin çerçeve hükmündeki “tarih” ibaresi “tarihli” olarak redaksiyona tabi tutularak aynen,

Çerçeve 6 ncı maddesi ile yürürlüğe ilişkin 8 ve yürütmeye ilişkin 9 uncu maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurul’un onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

                              

Başkan

Sözcü

Kâtip

 

 

 

Cevdet Erdöl

Sabri Varan

Mehmet Kılıç

 

 

Trabzon

Gümüşhane

Konya

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mehmet Kerim Yıldız

Muzaffer Kurtulmuşoğlu

Bayram Meral

 

 

Ağrı

Ankara

Ankara

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Remziye Öztoprak

Osman Akman

Turhan Çömez

 

 

Ankara

Antalya

Balıkesir

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Şerif Birinç

İrfan Rıza Yazıcıoğlu

Enver Öktem

 

 

Bursa

Diyarbakır

İzmir

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

İzzet Çetin

Hüseyin Tanrıverdi

Ali Arslan

 

 

Kocaeli

Manisa

Muğla

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Medeni Yılmaz

İdris Sami Tandoğdu

Feramus Şahin

 

 

Muş

Ordu

Tokat

 

 

 

Üye

 

 

 

 

Alim Tunç

 

 

 

 

Uşak

 

 

İS­TAN­BUL MİL­LET­VE­Kİ­Lİ  ZEY­NEP KA­RA­HAN

US­LU VE 4 MİL­LET­VE­Kİ­Lİ­NİN TEK­Lİ­Fİ

 

HEM­Şİ­RE­LİK KA­NU­NUN­DA DE­Ğİ­ŞİK­LİK

YA­PIL­MA­SI­NA DA­İR KA­NUN TEK­Lİ­Fİ

MAD­DE 1 - 25/2/1954 ta­rih­li ve 6283 sa­yı­lı Hem­şi­re­lik Ka­nu­nu­nun 1 in­ci mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

“MADDE 1-Tür­ki­ye’de üni­ver­si­te­le­rin hem­şi­re­lik ile il­gi­li li­sans eği­ti­mi ve­ren fa­kül­te ve yük­sek okul­la­rın­dan me­zun olan ve dip­lo­ma­la­rı Sağ­lık Ba­kan­lı­ğın­ca tes­cil edi­len­ler ile  öğ­re­nim­le­ri­ni yurt dı­şın­da hem­şi­re­lik ile il­gi­li dev­let ta­ra­fın­dan ta­nı­nan bir okul­da ta­mam­la­ya­rak denk­lik­le­ri onay­la­nan ve dip­lo­ma­la­rı Sağ­lık Ba­kan­lı­ğın­ca tes­cil edi­len­le­re  Hem­şi­re un­va­nı ve­ri­lir.”  

MAD­DE 2- Hem­şi­re­lik Ka­nu­nu­nun 3 ün­cü  mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

“MADDE 3- Tür­ki­ye’de hem­şi­re­lik mes­le­ği­ni bu Ka­nun hü­küm­le­ri da­hi­lin­de hem­şi­re un­va­nı ka­zan­mış  Türk hem­şi­re­ler ile hem­şi­re­lik eği­ti­mi­ne eş­de­ğer eği­tim prog­ram­la­rın­dan me­zun olan Türk sağ­lık me­mur­la­rın­dan baş­ka hiç kim­se ya­pa­maz.”

MAD­DE 3- Hem­şi­re­lik Ka­nu­nu­nun 4 ün­cü mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

“MADDE 4- Hem­şi­re­ler ve hem­şi­re­li­ğe eş­de­ğer sağ­lık me­mur­la­rı; her or­tam­da bi­rey, ai­le ve top­lu­mun hem­şi­re­lik gi­ri­şim­le­ri ile kar­şı­la­na­bi­le­cek sağ­lık­la il­gi­li ih­ti­yaç­la­rı­nı be­lir­le­mek­ten, bu ih­ti­yaç­lar doğ­rul­tu­sun­da hem­şi­re­lik ba­kı­mı­nı plan­la­mak, uy­gu­la­mak, de­net­le­mek ve de­ğer­len­dir­mek­ten; ta­nı­ya, te­da­vi­ye ve re­ha­bi­li­te et­me­ye yö­ne­lik uy­gu­la­ma­lar ile sağ­lı­ğı ko­ru­yu­cu ve ge­liş­ti­ri­ci uy­gu­la­ma­la­ra ka­tıl­mak, iz­le­mek ve de­ğer­len­dir­mek­ten so­ru­mlu ve yet­ki­li sağ­lık per­so­ne­li­dir.

Hem­şi­re­le­rin ve hem­şi­re­li­ğe eş­de­ğer sağ­lık me­mur­la­rı­nın bi­rin­ci fık­ra­da sa­yı­lan hiz­met­ler­de ça­lış­ma alan­la­rı­na, po­zis­yon­la­rı­na ve eği­tim du­rum­la­rı­na gö­re gö­rev, yet­ki ve so­rum­lu­luk­la­rı Sağ­lık Ba­kan­lı­ğın­ca çı­ka­rı­la­cak yö­net­me­lik­le dü­zen­le­nir.”

MAD­DE 4 - Hem­şi­re­lik Ka­nu­nu­nun 8 in­ci mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

“MADDE 8- Li­sans me­zu­nu hem­şi­re ve hem­şi­re­li­ğe eş­de­ğer sağ­lık me­mur­la­rı mes­lek­le­riy­le il­gi­li li­sans üs­tü eği­tim ala­rak uz­man­laş­tık­tan ve dip­lo­ma­la­rı Sağ­lık Ba­kan­lı­ğın­ca tes­cil edil­dik­ten son­ra uz­man hem­şi­re ola­rak ça­lı­şır­lar.

Hem­şi­re­ler ve hemşireliğe eşdeğer sağlık memurları mes­lek­le­ri ile il­gi­li olan özel­lik arz eden bi­rim ve alan­lar­da be­lir­le­ne­cek esas­lar çer­çe­ve­sin­de yet­ki bel­ge­si alır­lar. Yet­ki bel­ge­si alı­na­cak eği­tim prog­ram­la­rı­nın dü­zen­len­me­si, uy­gu­lan­ma­sı, ko­or­di­nas­yo­nu, bel­ge­len­dir­me ve tes­ci­li ile  kre­di­len­dir­me ve yet­ki bel­ge­le­ri­nin ip­ta­li gi­bi hu­sus­lar  Sağ­lık Ba­kan­lı­ğın­ca çı­ka­rı­la­cak yö­net­me­lik­le dü­zen­le­nir.”

MAD­DE 5 -  Hem­şi­re­lik Ka­nu­nu­nun 9 un­cu mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

“MADDE 9- Başhem­şi­re­lik ve hemşirelikle il­gi­li yö­ne­tim gö­rev­le­rin­de li­sans  eği­ti­mine sa­hip hem­şi­re­le­rin rüç­han hak­la­rı var­dır.”

MAD­DE 6 - Hem­şi­re­lik Ka­nu­nu­nun 2 nci, 6 ncı, 7 nci, 10 un­cu ve 12 nci mad­de­le­ri  yü­rür­lük­ten kal­dı­rıl­mış­tır.

MAD­DE 7 - Hem­şi­re­lik Ka­nu­nu­na aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GE­Çİ­Cİ MAD­DE 2 - Bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih­ten ön­ce hem­şi­re­lik ve hem­şi­re­li­ğe eş­de­ğer  eğitim prog­ram­la­rın­dan me­zun olan­lar ile ha­len bu prog­ram­lar­da ka­yıt­lı bu­lu­nan öğ­ren­ci­le­rin ka­za­nıl­mış hak­la­rı sak­lı­dır.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MAD­DE  8 - Bu Ka­nun ya­yı­mı  ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer. 

MAD­DE 9 - Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

 

 

SAĞ­LIK, Aİ­LE, ÇA­LIŞ­MA VE SOS­YAL İŞ­LER KO­MİS­YO­NU­NUN KA­BUL ET­Tİ­Ğİ ME­TİN

 

HEM­Şİ­RE­LİK KA­NU­NUN­DA DE­Ğİ­ŞİK­LİK

YA­PIL­MA­SI­NA DA­İR KA­NUN TEK­Lİ­Fİ

MAD­DE 1 - 25/2/1954 ta­rih­li ve 6283 sa­yı­lı Hem­şi­re­lik Ka­nu­nu­nun 1 in­ci mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

“MADDE 1-Tür­ki­ye’de üni­ver­si­te­le­rin hem­şi­re­lik ile il­gi­li li­sans eği­ti­mi ve­ren fa­kül­te ve yük­sek okul­la­rın­dan me­zun olan ve dip­lo­ma­la­rı Sağ­lık Ba­kan­lı­ğın­ca tes­cil edi­len­ler ile  öğ­re­nim­le­ri­ni yurt dı­şın­da hem­şi­re­lik ile il­gi­li, dev­let ta­ra­fın­dan ta­nı­nan bir okul­da ta­mam­la­ya­rak denk­lik­le­ri onay­la­nan ve dip­lo­ma­la­rı Sağ­lık Ba­kan­lı­ğın­ca tes­cil edi­len­le­re  Hem­şi­re un­va­nı ve­ri­lir.”  

 

MAD­DE 2- Hem­şi­re­lik Ka­nu­nu­nun 3 ün­cü  mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

“MADDE 3- Tür­ki­ye’de hem­şi­re­lik mes­le­ği­ni bu Ka­nun hü­küm­le­ri da­hi­lin­de hem­şi­re un­va­nı ka­zan­mış  Türk va­tan­da­şı hem­şi­re­ler­den baş­ka kim­se ya­pa­maz.”

 

 

 

MAD­DE 3- Hem­şi­re­lik Ka­nu­nu­nun 4 ün­cü mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

“MADDE 4- Hem­şi­re­ler; ta­bip ta­ra­fın­dan acil hal­ler dı­şın­da ya­zı­lı ola­rak ve­ri­len te­da­vi­le­ri uy­gu­la­mak, her or­tam­da bi­re­yin, ai­le­nin ve top­lu­mun hem­şi­re­lik gi­ri­şim­le­ri ile kar­şı­la­na­bi­le­cek sağ­lık­la il­gi­li ih­ti­yaç­la­rı­nı be­lir­le­mek ve hem­şi­re­lik ta­nı­la­ma sü­re­ci kap­sa­mın­da be­lir­le­nen ih­ti­yaç­lar çer­çe­ve­sin­de hem­şi­re­lik ba­kı­mı­nı plan­la­mak, uy­gu­la­mak, de­net­le­mek ve de­ğer­len­dir­mek­le gö­rev­li ve yet­ki­li sağ­lık per­so­ne­li­dir. Ay­rı­ca ai­le he­kim­li­ği uy­gu­la­ma­sı­na iliş­kin ka­nun hü­küm­le­ri ile bu ka­nu­na da­ya­nı­la­rak yü­rür­lü­ğe ko­nu­lan mev­zu­at­ta­ki gö­rev­le­ri de ya­par­lar.

Hem­şi­re­le­rin bi­rin­ci fık­ra­da sa­yı­lan hiz­met­ler­de ça­lış­ma alan­la­rı­na, po­zis­yon­la­rı­na ve eği­tim du­rum­la­rı­na gö­re gö­rev, yet­ki ve so­rum­lu­luk­la­rı Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı’nca çı­ka­rı­la­cak yö­net­me­lik­le dü­zen­le­nir.”

MAD­DE 4 - Hem­şi­re­lik Ka­nu­nu­nun 8 in­ci mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

“MADDE 8- Li­sans me­zu­nu hem­şi­re­ler mes­lek­le­riy­le il­gi­li li­sans üs­tü eği­tim ala­rak uz­man­laş­tık­tan ve dip­lo­ma­la­rı Sağ­lık Ba­kan­lı­ğın­ca tes­cil edil­dik­ten son­ra uz­man hem­şi­re ola­rak ça­lı­şır­lar.

Hem­şi­re­ler mes­lek­le­ri ile il­gi­li olan özel­lik arz eden bi­rim ve alan­lar­da be­lir­le­ne­cek esas­lar çer­çe­ve­sin­de yet­ki bel­ge­si alır­lar. Yet­ki bel­ge­si alı­na­cak eği­tim prog­ram­la­rı­nın dü­zen­len­me­si, uy­gu­lan­ma­sı, ko­or­di­nas­yo­nu, bel­ge­len­dir­me ve tes­ci­li ile  kre­di­len­dir­me ve yet­ki bel­ge­le­ri­nin ip­ta­li gi­bi hu­sus­lar, Sağ­lık Ba­kan­lı­ğın­ca çı­ka­rı­la­cak yö­net­me­lik­le dü­zen­le­nir.”

 

 

MAD­DE 5 -  Hem­şi­re­lik Ka­nu­nu­nun 9 un­cu mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

“MADDE 9- Hem­şi­re­lik­le il­gi­li yö­ne­tim gö­rev­le­rin­de li­sans üs­tü eği­ti­me sa­hip hem­şi­re­le­rin rüç­han hak­la­rı var­dır.”

 

MAD­DE 6 - Hem­şi­re­lik Ka­nu­nu­nun 2 nci, 6 ncı, 7 nci, 10 un­cu,12 nci mad­de­le­ri  yü­rür­lük­ten kal­dı­rıl­mış­tır.

 

MAD­DE 7 - Hem­şi­re­lik Ka­nu­nu­nun mev­cut ge­çi­ci mad­de­si­ne “1” nu­ma­ra­sı ve­ril­miş ve Ka­nu­na aşa­ğı­da­ki ge­çi­ci mad­de ek­len­miş­tir.

“GE­Çİ­Cİ MAD­DE 2 - Bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih­ten ön­ce hem­şi­re­lik ve hem­şi­re­li­ğe eş­de­ğer  sağ­lık me­mur­lu­ğu prog­ram­la­rın­dan me­zun olan­lar ile ha­len bu prog­ram­lar­da ka­yıt­lı bu­lu­nan öğ­ren­ci­le­rin ka­za­nıl­mış hak­la­rı sak­lı­dır.”

Hem­şi­re­lik eği­ti­mi­ne eş­de­ğer sağ­lık me­mur­lu­ğu prog­ram­la­rın­dan me­zun olan­lar hem­şi­re ola­rak ça­lı­şır­lar.

Hem­şi­re­lik eği­ti­mi­ne eş­de­ğer sağ­lık me­mur­lu­ğu prog­ra­mı­nın adı; bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih­ten iti­ba­ren hem­şi­re­lik prog­ra­mı ola­rak de­ğiş­ti­ri­lir ve prog­ram­lar bir­leş­ti­ri­lir.”

Bir de­fa­ya mah­sus ol­mak üze­re, ebe­lik dip­lo­ma­sı­na sa­hip ol­du­ğu hal­de bu Ka­nu­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de en az  üç yıl­dan be­ri ya­tak­lı te­da­vi ku­rum­la­rın­da fii­len  hem­şi­re­lik gö­re­vi yap­tı­ğı­nı res­mi bel­ge ile bel­ge­len­di­ren ve  bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih­ten iti­ba­ren üç ay içe­ri­sin­de ta­lep­te bu­lu­nan­lar hem­şi­re­lik yet­ki­siy­le gö­rev­le­ri­ne de­vam eder­ler.”

MAD­DE  8 - Bu Ka­nun ya­yı­mı  ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer. 

MAD­DE 9 - Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.