Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S.
Sayısı: 1049)
Tekirdağ Milletvekili Tevfik Ziyaeddin Akbulut ve 3 Milletvekilinin;
Mahalli İdare Birlikleri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Teklifi ve İçişleri Komisyonu Raporu (2/630)
Not : Teklif; Başkanlıkça
Plan ve Bütçe ile İçişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Mahalli İdare Birlikleri
Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ve gerekçesi ilişikte
sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz. 30.11.2005
|
Tevfik Ziyaeddin Akbulut |
Turhan Çömez |
Cüneyt Karabıyık |
|
|
|
|
|
|
|
Tekirdağ |
Balıkesir |
Van |
|
|
|
Ali Sezal |
|
|
|
|
Kahramanmaraş |
|
|
|
|
|
|
|
GENEL GEREKÇE
Sulama birlikleri,
yürürlükten kalkan 1580 sayılı Belediye Kanunu hükümlerine göre bir mahallî
idare birliği olarak kurulmaktaydı. Bu yöntem 5355 sayılı Mahalli İdare
Birlikleri Kanunu ile de kabul edilmiş bulunmaktadır. 5355 sayılı Kanunda konu
daha açık bir şekilde düzenlenerek sulama birliklerinin konumlarına ve
çalışmalarına açıklık getirilmiş bulunmakla birlikte uygulamada bazı sorunlar
yaşanmaktadır. Sulama birliklerinin özelliğinden kaynaklanan bazı sebeplerden
ötürü ortaya çıkan bu sorunların çözümlenmesi uygulamada istenen sonuçların
elde edilmesi bakımından büyük önem taşımaktadır.
Sulama birliklerinde
birlik meclisine seçilecek doğal üye dışındaki üyelerin birliğin sulama
faaliyetinden faydalanan ve o mahalli idare sınırları içinde oturan çiftçiler
arasından seçileceği şartı uygulamada çeşitli sıkıntılara yol açmaktadır.
Ulaşımın ve iletişimin çok hızlı olduğu çağımızda insanların işyerleri ile
ikâmet ettikleri yerler farklı beldelerde olabilmektedir. Dolayısıyla
çiftçilerinde ikâmet ettikleri birimler dışında çiftçilik faaliyetinde bulunabilecekleri
çok doğaldır. Diğer taraftan seçilecek üyeler için mülkiyet kriterinin
getirilmesinin gerekliliği ortaya çıkmıştır. Kiracı veya ortaklık ilişkileri
çoğu zaman kısa sürelidir. Kişiler bu tür faaliyetleri bıraktıkları halde birlik
yönetiminde olmaya devam edecekler gibi bir durum doğacaktır. Bu da birliğin
yönetiminin aksamasına, sulama tesislerinin gereği gibi işletilip korunmamasına
yol açacak ve bir müddet sonra birlik fiilen işlemez hale gelecektir. Bu sakıncaları
önlemek ve devamlılığı sağlamak için birlik meclisi seçimlerinde oy kullanma ve
seçilme hakkının mülk sahiplerine verilmesi uygundur. Ancak özellikle uzun
süreli sözleşmeler yapan kiracıların hakkını korumak için seçim dönemiyle
paralel olarak beş yıl ve daha fazla sözleşme yapılması halinde bu hakların
mülk sahipleri değil de kiracılar tarafından kullanılması gerekmektedir.
Sulama birliklerinde
birlik başkanlığı seçimlerinin bir mahalli idare genel seçim dönemi içerisinde
iki defa yapılmasının birlik organlarının huzurlu ve verimli olarak çalışmasını
engelleyecek ve kişilerin birliğin faaliyetinden çok iç çekişmelere
odaklanmasına yol açacaktır. Bu nedenle birlik başkanlığı seçimlerinin mahalli
idareler genel seçim dönemine paralel olarak itibaren bir defa yapılıp seçilen
kişilerin yapılacak ilk mahallî idareler genel seçimlerine kadar görev
yapmaları uygun olacaktır.
Birlik başkanlarına
kanunla her ay belli bir ödenek verilmemesi birlik hizmetlerini yürüten birlik
başkanlarının mağduriyetlerine neden olmaktadır. Bu mağduriyetin giderilmesi
için kanunda düzenleme yapılmasına gerek bulunmaktadır.
Kanunun köylere hizmet
götürme birliklerini düzenleyen maddesinde ilçelerde o ilçenin adını taşıyan ve
tüm köylerin iştirakiyle tarım ürünlerinin üretim ve pazarlanması hariç olmak
üzere kanununda sayılan faaliyetleri yapmak üzere köylere hizmet götürme
birliklerinin kurulabileceği öngörülmektedir. Halbuki köylere hizmet götürme
birliklerinin büyük bir çoğunluğu örnek uygulama çerçevesinde tarım ürünlerinin
üretilmesi faaliyetinde bulunmaktadırlar. Birçok ilçede tarım ve hayvancılığın
gelişmesinde köylere hizmet götürme birlikleri önemli roller üstlenmiş ve bu
faaliyetleri yürütürken elde ettikleri gelirlerle de bölgenin başta yol, içme
suyu ve kanalizasyon olmak üzere birçok ihtiyaçları giderilmiştir. Bu
görevlerin devamının sağlanması için köylere hizmet götürme birliklerinin tarım
ürünlerinin üretiminde görevlerinin devam etmesi yukarıda sayılan faydaların
devamı açısından büyük önem taşımaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Köylere hizmet
götürme birliklerinin kırsal kalkınma çerçevesinde köylüye örnek olmak ve
desteklemek için gerekli tarım ürünlerini üretebilmelerine ve köye ait altyapı
hizmetlerini yapmalarına imkân sağlanmaktadır.
Madde 2. - Sadece sulama
amaçlı olarak kurulan mahalli idare birliklerinde birlik meclisi üyeliğine
seçilme ve meclis üyelerini seçme şartları yeniden düzenlemekte ve birlik
başkanının görev süresi ilk mahalli idareler genel seçimlerine kadar
uzatılmaktadır.
Madde 3. - İl özel
idareleri arasında ülke düzeyinde kurulacak birliğin meclis üye sayısı yeniden
düzenlenmektedir.
Madde 4.- Mahalli idare
birliklerinin denetim konusu açıklığa kavuşturulmakta ve birlik başkanı ile
encümen üyelerinin ödenekleri yeniden düzenlenmektedir.
Geçici Madde - 5355
sayılı Kanunun yayımından önce seçilen birlik başkanlarının görev süresi ile bu
tarihten önce kurulmuş birliklerin yeni kanun hükümlerine uymalarına dair öngörülen
süreler yeniden düzenlenmektedir.
Madde 5. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 6. - Yürütme
maddesidir.
İçişleri Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
İçişleri Komisyonu |
15.12.2005 |
|
Esas No. : 2/630 |
|
|
Karar No. : 30 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
30.11.2005 tarihinde Başkanlığınıza sunulan "Tekirdağ
Milletvekili Tevfik Ziyaeddin Akbulut ve 3 Milletvekilinin; Mahalli İdare
Birlikleri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi",
Başkanlığınızca, 6.12.2005 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza, tali
komisyon olarak da Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilmiş ve Komisyonumuz,
14.12.2005 tarihli 27 nci toplantısında İçişleri, Adalet ve Maliye bakanlıkları
temsilcilerinin de katılımıyla Teklifi inceleyip görüşmüştür.
5355 sayılı Mahalli İdare Birlikleri Kanunu, mahalli idare
birliklerini yeni bir anlayışla düzenlemiştir. Kanunun yürürlüğe girmesinden
sonra uygulamada bazı sorunlar doğmuştur. Teklif bu sorunların giderilmesini
amaçlamaktadır.
Teklifin tümü üzerinde yapılan görüşmeler sırasında bazı üyelerimiz
tarafından Teklifin üç açıdan Anayasaya aykırı olduğu ve bu nedenle
reddedilmesi ya da Anayasaya aykırılıkların giderilmesi gerektiği ileri
sürülmüştür:
1. Teklifin 5355 sayılı Kanunun 18 inci maddesinde değişiklik
öngören 1 inci maddesinde, "ilçelerde, tarım ürünlerinin pazarlanması
hariç olmak üzere, yol, su, kanalizasyon ve benzeri altyapı tesisleri ile
köylere ait diğer hizmetlerin yürütülmesine yardımcı olmak, bizzat yapmak,
yaptırmak ve kırsal kalkınmayı sağlamak üzere, tüm köylerin iştiraki ile o
ilçenin adını taşıyan, köylere hizmet götürme birliği" kurulabileceği
öngörülmektedir. Anayasamızın 126 ncı maddesine göre merkezi idare genel
yetkili kılınmış olup, Kanunla bir başka idarenin genel yetkili kılınması
Anayasaya aykırılık oluşturur. Köylere hizmet götürme birlikleri yukarıdaki
düzenlemeyle genel yetkili kılınmıştır. Bu nedenle düzenlemenin Anayasaya
aykırı olduğu düşünülmektedir. Bu düşüncede olan Komisyon üyelerimiz benzeri
bir düzenleme nedeniyle, aynı gerekçeyle Anayasa Mahkemesine başvurulmuş
olduğunu ve Anayasa Mahkemesinde görülmekte olan bir davanın konusunun benzeri
olan yeni bir konuda düzenleme yapmanın doğru olmayacağı ifade edilmiştir.
2. Teklifin 5355 sayılı Kanunun 18 inci maddesinde değişiklik
öngören 2 nci maddesinde mahalli idare birliklerinin "doğal
üyelerinden" söz edilmektedir. Vali ve kaymakamların seçilmedikleri halde
mahalli idare birliklerinin karar organlarında yer almaları, Anayasanın 127 nci
maddesindeki "karar organları, gene kanunda gösterilen seçmenler
tarafından seçilerek oluşturulan" ifadesine aykırılık taşımaktadır.
3. 2 nci maddeyle düzenlenen 5355 sayılı Kanunun 18 inci maddesinde,
"Seçim, üye mahalli idare sınırları içinde birliğin sulama faaliyetinden
faydalanan çiftçilerin katılımıyla o mahallî idare meclisinin gözetiminde
yapılır." hükmü yer almaktadır. Anayasanın 79 uncu maddesinde ise
seçimlerin yargı organlarının genel yönetim ve denetimi altında yapılacağı
öngörülmektedir. Bu durumda, maddede, seçimlerin bir yargı organı olmayan
mahalli idare meclisinin gözetiminde yapılması Anayasaya aykırılık
oluşturmaktadır.
Bu iddialara ilişkin olarak şu cevaplar verilmiştir:
1. Mahalli idare birliklerine belirli görevlerin verilmiş olması,
genel yetkili oldukları sonucunu doğurmaz. Maddedeki hizmetlere dikkat
edilirse, bunların tümünün mahalli müşterek nitelikli oldukları ve mahalli
müşterek nitelikli hizmetlerin karşılanmasının Anayasa tarafından mahalli
idarelere bırakıldığı görülmektedir. Dolayısıyla düzenlemenin Anayasaya
aykırılığından söz edilemez.
2. Kanunda sözü edilen birlikler, mahalli idarelerin kendi
aralarında kurdukları birliklerdir. Anayasaya uygun biçimde oluşturulmuş
mahalli idare birimlerinin kendi aralarında kuracakları birliklerde seçilmiş
olma koşulunun aranması doğru değildir. Uygulamada ise örneğin köylere hizmet
götürme birliklerinin kaymakamların öncülüğü olmadan işlemesi olanaksızdır.
Dolayısıyla doğal üyeler, birliklerin işleyişini sağlamadaki yaşamsal
önemlerinden dolayı karar organlarına yerleştirilmişlerdir.
3. Mahalli idareler ya da yerel yönetimler, yerinden yönetim
kuruluşlarının bir bölümüdür. Anayasada sayılmış olan yerel yönetim birimleri
(il özel idaresi, belediye ve köy) seçimlerinin yargı organlarının denetim ve
gözetiminde yapılması zorunluluktur. Ancak diğer yerinden yönetim kuruluşları
gibi, yerel yönetimlerin kendi aralarında kuracakları birliklerde de bu tür bir
zorunluluk bulunmamaktadır.
Teklifin tümü üzerindeki bu görüşmelerden sonra Teklif ile gerekçesi
Komisyonumuzca benimsenmiş ve maddelerinin görüşülmesine geçilmesi oyçokluğu
ile kabul edilmiştir.
Teklifin 5355 sayılı Kanunun 22 nci maddesinde değişiklik öngören 4
üncü maddesi, mahalli idare birliklerinin denetiminde değişiklik öngörmektedir.
Düzenlemeye göre, mahalli idare birliklerinin denetimi İçişleri Bakanlığınca
yapılmakta ve valiler ile kaymakamlar gerekli gördüklerinde birlikleri
denetleyebilmektedirler. Ancak ülke düzeyinde kurulan birliklerin, vali ve
kaymakamlar tarafından denetlenmesi fiilen olanaklı değildir. Komisyonumuzda
verilen bir önerge, ülke düzeyinde kurulan birlikleri vali ve kaymakamların
denetim kapsamından çıkarmaktadır. Önerge Komisyonumuzca kabul edilmiş ve madde
önergede öngörülen değişiklikle birlikte kabul edilmiştir.
Teklifin diğer maddeleri
ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 5 ve 6 ncı maddeleri, Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere arz olunur.
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
Tevfik Ziyaeddin Akbulut |
Şükrü Önder |
Sinan Özkan |
|
Tekirdağ |
Yalova |
Kastamonu |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ali Küçükaydın |
Şevket
Gürsoy |
Nur Doğan Topaloğlu |
|
Adana |
Adıyaman |
Ankara |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Şevket Orhan |
Ali Yüksel Kavuştu |
Ali Ayağ |
|
Bursa |
Çorum |
Edirne |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Recep Koral |
Göksal Küçükali |
Sıdıka Sarıbekir |
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(Muhalifim,
şerh yazısı ektedir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hakkı Ülkü |
Ali Oksal |
Seracettin Karayağız |
|
İzmir |
Mersin |
Muş |
|
(Şerh,
karşıyım) |
(Muhalif,
şerh yazısı ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Selami Uzun |
Mehmet Çiçek |
Nadir Saraç |
|
Sivas |
Yozgat |
Zonguldak |
|
|
|
(Muhalifim,
şerh yazımız ektedir) |
MUHALEFET ŞERHİ
1. Tasarıdaki 18 inci
maddenin 1 inci fıkrasında yapılan değişiklik Anayasanın 126 ncı ve 127 nci
maddelerine aykırıdır.Anayasanın 126 ncı maddesine göre merkezi idare genel
yetkilidir. Anayasanın 127 nci maddesine göre ise yerel yönetimler ancak
yöresel olarak örgütlenebilmekte ve yalnızca yerel ortak gereksinimlerini
karşılaması için görevlendirilmektedirler. Tasarıdaki değişiklikte belli
hizmetler çerçevesinde bir belirleme yoktur. Yol, su, kanalizasyon ve benzeri
alt yapı tesisleri ile köylere ait diğer hizmetlerin yürütülmesi şeklinde
mahalli birliklerin görevleri sayılmıştır. Bu kadar geniş kapsamlı
görevlendirme genel hizmetleri kapsayacağından adeta devlet içinde devlet
oluşturmaktadır. Bu nedenle Anayasaya aykırıdır.
Yürürlükteki 5355 sayılı
Yasanın 18 inci maddesinde mahalli idare birliklerinin görevleri belirlenmediği
ve sınırlanmadığı için Anayasaya aykırı olduğu iddiasıyla Cumhuriyet Halk
Partisi olarak iptal davası açmış bulunmaktayız.
Şimdi düzenlenen
tasarının 18 inci maddesinin 1 inci fıkrasındaki mahalli birliklerin hizmetleri
çok genişletilerek merkezi idarenin yapması gereken hizmetleri de içine
almıştır. Bu nedenle yine Anayasaya uygun bir düzenleme yapılmamıştır. Bu
nedenle bu tasarıya katılmamız mümkün değildir. Mahalli birliklerin
görevlerinin belirlenmesi ve sınırlandırılması gerekmektedir. Tüm bu nedenlerle
görüşülmekte olan tasarının 18 inci maddesinin 1 inci fıkrasına muhalifiz.
2. Mahalli idareler
halkın oyuyla seçilir. Birlikler ise buraya seçilmiş kişilerce belirlenir,
işaret edilir. Böylece birlik meclisine dışarıdan seçilecek üyeleri uygulamada,
genellikle birlik üyesi mahalli idare meclislerinde çoğunluğu elinde tutan
siyasi partiye mensup üyelerin oyları belirleyecektir. Bunun sonucu olarak da
seçilecek yeni üyeler söz konusu siyasi partilerden gelenler veya bu partilerin
yandaşları olacaktır. Böyle bir durumun yerel seçimlerde ortaya çıkmış olan oy
dağılımına bağlı temsil tablosunu çoğunlukta olan parti lehine çarpıtacağı ve
temsil adaletini hatta eşit oy ilkesini Anayasanın 67 nci maddesine aykırı
olarak zedeleyeceği, dolayısıyla bu bakımdan da Anayasanın 2 nci maddesinde
belirtilen demokratik hukuk devleti niteliği ile çelişeceği ortadadır.
Belirtilen nedenlerle
yürürlükteki 5355 sayılı Yasanın 19 uncu maddesine ilişkin Anayasa Mahkemesine
Cumhuriyet Halk Partisi olarak iptal davası da açmış bulunmaktayız. Sonuç
olarak görüşülmekte olan tasarının 19 uncu maddesine muhalifiz.
3. Görüşülmekte olan kanun
teklifinin geçici maddesine de aşağıda belirttiğim nedenlerle muhalifiz.
Bazı yerlerde yapılmış
olan birlik seçimlerinde atama yoluyla belirlenen delegelerle birlik başkanı
seçildiğinde bu başkanların görev süreleri uzamış olacaktır. Avrupa Birliğine
uyum sürecinde bu yolla seçilmiş olmanın demokratik açıdan yanlışlığı göz
önünde bulundurulduğunda teklifimizin haklılığı anlaşılacaktır.
Muhalefet şerhimiz
saygıyla arz olunur.
|
Sıdıka Sarıbekir |
Hakkı Ülkü |
Ali Oksal |
Nadir Saraç |
|
İstanbul |
İzmir |
Mersin |
Zonguldak |
TEKİRDAĞ
MİLLETVEKİLİ
TEVFİK
ZİYAEDDİN AKBULUT VE
3
MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
TEKLİFİ
MADDE 1. - 26.5.2005 tarihli ve 5355 sayılı Mahalli İdare
Birlikleri Kanununun 18 inci maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İlçelerde, tarım ürünlerinin pazarlanması hariç olmak
üzere, yol, su, kanalizasyon ve benzeri altyapı tesisleri ile köylere ait diğer
hizmetlerin yürütülmesine yardımcı olmak, bizzat yapmak, yaptırmak ve kırsal
kalkınmayı sağlamak üzere, tüm köylerin iştiraki ile o ilçenin adını taşıyan,
köylere hizmet götürme birliği kurulabilir.”
MADDE 2. - 5355 sayılı Kanunun 19 uncu maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 19. - Sadece sulama amaçlı olarak kurulan mahalli
idare birliklerinde birlik meclisi, 8 inci maddede belirtilen doğal üyeler ile
belediye meclisi üyeliğine seçilme şartlarına sahip olan ve birliğin sulama
faaliyetinden faydalanan mülk sahibi çiftçiler arasından birlik tüzüğünde
gösterilen sayıda seçilecek üyelerden oluşur. Seçim, üye mahalli idare
sınırları içinde birliğin sulama faaliyetinden faydalanan çiftçilerin
katılımıyla o mahalli idare meclisinin gözetiminde yapılır. Arazinin beş yıldan
fazla kiralanması halinde birlik meclis üyeliğine seçilme ve birlik meclisi üye
seçimlerinde oy kullanma hakkı kiracıya aittir. Birlik üyesi mahalli idarelerin
birlik meclisinde kaç üye ile temsil edilecekleri, o mahalli idare sınırları
içindeki sulanan alanların birliğin sulama faaliyetinden faydalanan toplam
alana oranına göre tespit edilir.
Bu birliklerde birlik başkanı, ilk mahalli idareler genel
seçimlerine kadar görev yapmak üzere seçilir.”
MADDE 3. - 5355 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin dördüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Birinci fıkrada belirtilen birliklerden il özel idarelerine
ait olanın birlik meclisi, il valileri ile her ilin il genel meclisinin, birlik
tüzüğünde gösterilen sayıda kendi üyeleri arasından seçeceği kimselerden
oluşur.”
MADDE 4. - 5355 sayılı Kanunun 22 nci maddesine aşağıdaki
birinci fıkra eklenmiş, diğer fıkralar teselsül ettirilmiş ve mevcut üçüncü
fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Mahalli idare birliklerinin denetimi İçişleri Bakanlığınca
yapılır. Valiler ve kaymakamlar gerekli gördüklerinde birlikleri
denetleyebilirler.”
“Köylere hizmet götürme birliklerinin birlik meclisleri
hariç olmak üzere, birlik meclisi ile birlik encümeninin başkan ve üyelerine
meclis ve encümen toplantılarına katıldıkları her gün için birlik başkanına
5000, encümen üyelerine 2000, meclis üyelerine 1500 gösterge rakamının Devlet
memurları için belirlenen aylık katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarı
geçmemek üzere, birlik meclisi tarafından belirlenecek miktarda huzur hakkı
ödenebilir.”
GEÇİCİ MADDE - Birlik meclisi üyeliği ne seçilme şartlarını
taşımak şartıyla 30.3.2004 tarihinden önce seçilen birlik başkanları bu
tarihten itibaren üç yılı geçmemek kaydıyla seçildikleri sürenin sonuna kadar;
bu tarihten sonra seçilenler ise ilk mahalli idareler genel seçimlerine kadar
görevlerine devam eder.
Bu Kanunun yayımı tarihinden önce kurulmuş mahalli idare
birliklerinin 5355 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesi uyarınca durumlarını
5355 sayılı Kanun hükümlerine uydurmaları için verilen altı aylık süre
10.6.2006 tarihine kadar uzatılmıştır.
MADDE 5. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
MAHALLİ İDARE BİRLİKLERİ
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
TEKLİFİ
MADDE 1. - Teklifin 1 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Teklifin 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Teklifin 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. - 5355 sayılı Kanunun 22 nci maddesine birinci
fıkra olarak aşağıdaki fıkra eklenmiş ve mevcut üçüncü fıkrasının birinci
cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Mahalli idare birliklerinin denetimi İçişleri
Bakanlığınca yapılır. Valiler ve kaymakamlar gerekli gördüklerinde ülke
düzeyinde kurulan birlikler dışındaki birlikleri denetleyebilirler."
"Köylere hizmet götürme birliklerinin birlik meclisleri
hariç olmak üzere, birlik meclisi ile birlik encümeninin başkan ve üyelerine
meclis ve encümen toplantılarına katıldıkları her gün için birlik başkanına
5000, encümen üyelerine 2000, meclis üyelerine 1500 gösterge rakamının Devlet
memurları için belirlenen aylık katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarı
geçmemek üzere, birlik meclisi tarafından belirlenecek miktarda huzur hakkı
ödenebilir."
GEÇİCİ MADDE - Teklifin geçici maddesi aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 5. - Teklifin 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. - Teklifin 6 ncı maddesi aynen kabul edilmiştir.