Dönem: 22            Yasama Yılı: 4

 

TBMM  (S. Sayısı: 1101)

 

Adalet ve Kalkınma PartisiGrup Başkanvekili Ordu Milletvekili Eyüp Fatsa’nın; 209 Sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun ile 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal

İşler ile Plan ve Bütçe Komisyonları Raporları (2/699)

 

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun ile 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifim ile Genel Gerekçe ve Madde Gerekçeleri ilişikte sunulmuştur.

Gereğini arz ederim.      8.2.2006

                                      Eyüp Fatsa

                                                Ordu

                        AK Parti Grup Başkanvekili

GENEL GEREKÇE

209 sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanuna 11/1/2001 tarihli ve 4618 sayılı Kanun ile bir fıkra eklenerek, Sağlık Bakanlığına bağlı birinci basamak sağlık kuruluşları dahil bütün sağlık kurum ve kuruluşları döner sermayeli işletmeler haline dönüştürülmüştür. 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 27 nci maddesiyle 209 sayılı Kanunun 5 inci maddesinde yapılan düzenlemeyle döner sermayeli işletmelerde görev yapan personele döner sermaye gelirlerinden ek ödeme yapılmaktadır. Ancak, 2003 yılından itibaren bütçe kanunlarında yapılan düzenlemelerle Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında döner sermayeden yapılan ödeme performansa bağlanarak, yapılan ikincil düzenlemelerle de uygulama istikrar kazanmış durumdadır. Dolayısıyla Bütçe Kanunlarıyla yıllık olarak yapılmakta olan düzenlemelerin 209 sayılı Kanuna taşınması suretiyle uygulamanın süreklilik kazanması önem taşımaktadır.

Diğer taraftan, 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 31 inci maddesinin (c) fıkrası ile Sosyal Sigortalar Kurumu, Bağ-Kur ve Yeşil-Karta tâbi hastalara, Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarınca 31/12/2005 tarihine kadar sağlanan tedavi hizmetlerinden bedeli ödenmemiş olanlar terkin edilmiş bulunmaktadır. 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 31 inci maddesinin (c) fıkrasında yer alan 31/12/2005 tarihinin 31/12/2004 olarak değiştirilmesi suretiyle, Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarının mali sıkıntı ile karşılaşmadan sağlık hizmetlerinin kaliteli bir şekilde yürütülmesinin devamının sağlanması amaçlanmaktadır.

Yukarıda açıklanan gerekçelere dayanılarak işbu Kanun teklifi hazırlanmıştır.

 

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 27 nci maddesiyle 209 sayılı Kanunun 5 inci maddesinde yapılan düzenlemeyle döner sermayeli işletmelerde görev yapan personele döner sermaye gelirlerinden ek ödeme yapılmaktadır. Ancak, 2003 yılından itibaren bütçe kanunlarında yapılan düzenlemelerle Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında döner sermayeden yapılan ödeme performansa bağlanarak, yapılan ikincil düzenlemelerle de uygulama istikrar kazanmış durumdadır. Dolayısıyla Bütçe Kanunlarıyla yıllık olarak yapılmakta olan düzenlemelerin 209 sayılı Kanuna taşınması suretiyle uygulamanın süreklilik kazanması amaçlanmaktadır.

Sağlık hizmetlerinin iyileştirilebilmesi, daha verimli ve daha kaliteli bir biçimde sunulabilmesi için, döner sermayeden yapılmakta olan ek ödemenin, personelin unvanı, görevi, çalışma şartları, hizmete katkısı, performansı ile muayene, ameliyat, anestezi, girişimsel işlemler, özellik arz eden riskli bölümlerde çalışma gibi kriterler çerçevesinde sağlık hizmetlerinde yapacağı işe ve göstereceği başarıya göre yapılarak sağlık kurumlarındaki sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi, kaliteli ve verimli hizmet sunumunun teşvik edilmesi sağlanmaya çalışılmaktadır.

Personelin kuruma sağladığı fiili katkıyı esas alan ve bu katkıya dayalı ölçülebilir performans esası getirilerek, ödemeler seyyanen değil, personelce kuruma sağlanan katkı ve performansa göre  yapılması amaçlanmaktadır. Performans ve fiili çalışma ilkelerine ağırlık verilerek hizmete daha fazla katkı sağlayan personelin daha fazla ek ödeme alması imkanı getirilerek sağlık hizmetlerinin kalitesinin arttırılması sağlanacaktır.

Sağlıkta Dönüşüm Projesi çerçevesinde kamu hastanelerimizde kaliteli, verimli sağlık hizmeti sunumunu sağlamak, bu hastanelere son model modern cihazları kazandırmak, nitelikli sağlık personeli bulundurmak ve hekimlerin sadece kamuda hizmet sunmalarını teşvik etmelerini özendirmek istenilmektedir.

Personel performansı ve çalışması ile hizmete sağlayacağı katkıya göre ek ödeme yapılarak hem  personelin teşviki ile teşvik uygulaması hayata geçirilerek performansın arttırılması, hem de hizmet sunumundaki kalite ve verimin arttırılarak hastanelerde oluşan uzun kuyrukların önlenmesi, hasta memnuniyetinin sağlanması amaçlanmıştır.

Ayrıca, bu kurumlarda çalışan personelin ek ödemeden yararlanırken Bakanlık Merkez Teşkilatında çalışan personelin ek ödemeden yararlanamaması personelin motivasyonunu olumsuz etkilemekte ve Bakanlık merkezine taşra teşkilatlarından ihtiyaç duyulan bilgili ve tecrübeli personel alınamamaktadır.  Sağlık hizmetlerinin teknik ve tıbbî bilgiyi gerektirmesi sebebiyle, personelin birçoğu, sağlık hizmetleri sınıfı orijinli olmakla birlikte geçici veya aslî görevle Sağlık Bakanlığı merkez teşkilatı ve bağlı kuruluşlarının merkezinde görev yapmakta ve bunların sağlık kurumu ve kuruluşları ile ilgili bütün iş ve faaliyetlerin yürütülmesinde belirleyici olmaktadırlar. Bu itibarla, hizmette kalite ve verimliliğin artırılması bakımından, 209 sayılı Kanun'da değişiklik yapılması öngörülmüş ve böylelikle, merkez teşkilatında 657 sayılı Kanun'a tâbi olarak görev yapan personele belirli oranda ek ödeme yapılması ve ayrıca sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi, kaliteli ve verimli hizmet sunumunun teşvik edilmesi, sağlık kurum ve kuruluşlarının kendi imkanlarıyla karşılayamadıkları ihtiyaçlarının giderilmesi, bölgeler arası gelişmişlik farklarının ortadan kaldırılması, birinci basamak ve koruyucu sağlık hizmetlerinin geliştirilmesi, eğitim, araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin desteklenmesi amaçlanmıştır.

Sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi, modern çağın gereklerine uygun, çağdaş, kaliteli, verimli ve etkin sağlık hizmeti sunumunun teşvik edilmesi, sağlık kurum ve kuruluşlarının kendi imkanları ile karşılayamadıkları ihtiyaçların giderilmesi, eğitim, araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin desteklenmesi, birinci basamak sağlık kuruluşlarının desteklenmesi bölgeler arası gelişmişlik farklarının ortadan kaldırılması ve Sağlık Bakanlığı Merkez Teşkilatında  görev yapan memurlar ile sözleşmeli personele ek ödemede bulunulması amaçlarına yönelik olarak, Sağlık Bakanlığınca yapılacak giderlere, Sağlık Bakanlığına bağlı kurum ve kuruluşlarının da katılımının sağlanması, belirtilen hedeflere ulaşılabilme noktasında büyük önem arz etmektedir.

Sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi, modern çağın gereklerine uygun, çağdaş, kaliteli, verimli ve etkin sağlık hizmeti sunumunun tüm kurumlara kazandırılması, ihtiyaçların en kısa sürede temini amacıyla Sağlık Bakanlığının belirleyeceği mali durumu zayıf olan döner sermayeli işletmelere, mali durumu iyi olan döner sermayeli işletmelerden karşılıksız veya borç olarak nakit aktarılabilmesi amaçlanmaktadır. Böylelikle, özellikle son dönemde SSK Başkanlığından devralınan   kurumların, fiziki çevre, teknik donanım ve hizmet sunum şartlarının iyileştirilerek kendi kendilerine yeter hale getirilebilmelerinin yanı sıra, mali yetersizlikler içerisinde bulunan ve hizmeti sınırlı şartlarda sürdürmek durumunda bulunan diğer kurumların da teknik araç ve gereç techizat bakımından yeniden yapılandırılması ve kapasite artırımı imkânı doğacaktır.

Sağlık hizmetlerinin kesintisiz ve ertelenemez nitelikte olması karşısında kurumlarımızın zorunlu ihtiyaçlarının temininde ve ödemesinde güçlüğe düşmesinin, ayrıca icra takibi ve bir kısım faiz giderlerine muhatap olmasının önlenebilmesi  ülke genelinde Sağlık hizmetlerinin kesintisiz kaliteli  ve verimli bir biçimde sürdürülebilmesi amaçlanmaktadır.

Karşılıksız  veya borç olarak nakit aktarma işlemleri kurumlarımızın mali durumları, kurumun toplam borcu, alacakları, hizmet sunulan hasta portföyü, mevcut nakdi durumu ile rutin cari giderleri dikkate alınarak gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır.

Madde 2. - Maddenin (a) bendi ile, 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 31 inci maddesinin (c) fıkrasında yer alan, 31/12/2005 tarihinin 31/12/2004 olarak değiştirilmesi suretiyle, Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarının mali sıkıntı ile karşılaşmadan sağlık hizmetlerinin kaliteli bir şekilde yürütülmesinin devamının sağlanması amaçlanmaktadır. Maddenin (b) bendi ile, 1 inci maddede yer alan düzenleme nedeniyle 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 32 nci maddesinin (d) fıkrasında yer alan ayni içerikteki düzenleme yürürlükten kaldırılmaktadır.

Madde 3. - Yürürlük maddesidir.

Madde 4.- Yürütme maddesidir.


Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu

                       

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

 

Sağlık, Aile, Çalışma ve

 

 

Sosyal İşler Komisyonu

 

 

Esas No: 2/699

21/2/2006

 

Karar No: 37

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

“Adalet ve Kalkınma Partisi Grup Başkanvekili Ordu Milletvekili Eyüp Fatsa’nın; 209 Sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun ile 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” Başkanlığınızca 13/2/2006 tarihinde tali komisyon olarak Komisyonumuza, esas komisyon olarak da Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilmiş ve Komisyonumuz, 21/2/2006 tarihli 31 inci toplantısında, Sağlık Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, SSK Başkanlığı, Bağ-Kur Genel Müdürlüğü, Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü temsilcilerinin katılımlarıyla Teklifi inceleyip görüşmüştür.

Teklif ile;

2006 yılı için Bütçe Kanunu ile uygulanması öngörülen Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarındaki personele, personelin kuruma sağladığı fiili katkı ve bu katkıya dayalı ölçülebilir performans esası dikkate alınarak döner sermayeden yapılan ödemelerin süreklilik arz etmesi için ilgili Kanuna taşınması öngörülmekte, Bakanlık merkez teşkilatında çalışan personelin de ek ödemeden yararlanması sağlanmakta; SSK Başkanlığı, Bağ-Kur Genel Müdürlüğü ve 3826 sayılı Kanun Kapsamında bulunanlar için Sağlık Bakanlığına bağlı tüm sağlık kurum ve kuruluşlarından 31/12/2005 tarihine kadar alınan tedavi hizmetlerinden bedeli ödenmemiş olanların tamamının terkin edilmesi 31/12/2004 tarihine çekilmektedir.

Teklifin tümü üzerindeki görüşmeler sırasında Komisyon toplantısına Hükümet adına katılan temsilciler Kanun teklifinin Hükümet tarafından da benimsendiğini kanun teklifinin yasalaşmasının gerektiğini belirtmişlerdir.

Teklifin tümü üzerindeki bu görüşmelerden sonra teklif gerekçesi Komisyon üyelerimiz tarafından oybirliği ile benimsenmiş ve maddelerinin görüşülmesine geçilmesi kabul edilmiştir.

Teklifin;

Çerçeve 1 inci maddesi ile 209 sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun ile 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 5 inci maddesi değiştirilmekte ve maddeye bazı fıkralar eklenmektedir. Madde üzerinde bir önerge verilmiştir. Önerge ile dördüncü fıkraya eczacıların da eklenmesi öngörülmektedir. Önergenin Komisyonumuzca kabul edilmesi ile madde yeniden düzenlenmiş, bununla birlikte kanun tekniği anlamında çerçeve hüküm redaksiyona tâbi tutulmuştur.

Çerçeve 2 nci maddesi ile 5437 sayılı 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 31 inci maddesindeki 31/12/2005 ibaresi 31/12/2004 olarak değişmekte ve 32 nci maddesinin (d) fıkrası yürürlükten kaldırılmaktadır. İki farklı maddede değişiklik yapıldığından bu madde redaksiyona tâbi tutularak iki ayrı çerçeve madde haline dönüştürülmüştür.

Bu anlamda olmak üzere Çerçeve 2 nci madde ile 5437 sayılı Kanunun 31 inci maddesindeki değişiklik, Çerçeve 3 üncü madde ile aynı Kanunun 32 nci maddesindeki değişiklik düzenlenmiştir.

Yürürlüğe ilişkin 3 üncü madde, 4 üncü madde olmak üzere, yeniden düzenlenen çerçeve 2 ve çerçeve 3 üncü maddeler paralelinde yeniden düzenlenmiştir.

Yürütmeye ilişkin 4 üncü madde, 5 inci madde olmak üzere aynen kabul edilmiştir.

Teklif başlığı redaksiyona tâbi tutularak, başlıktan “209 sayılı” ibaresi çıkarılmıştır.

Raporumuz, Plan ve Bütçe Komisyonuna sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Cevdet Erdöl

Nevzat Doğan

Sabri Varan

 

Trabzon

Kocaeli

Gümüşhane

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Kılıç

Mehmet Kerim Yıldız

Ahmet Yaşar

 

Konya

Ağrı

Aksaray

 

Üye

Üye

Üye

 

Remziye Öztoprak

Osman Akman

Turhan Çömez

 

Ankara

Antalya

Balıkesir

 

Üye

Üye

Üye

 

Şerif Birinç

Agah Kafkas

İrfan Rıza Yazıcıoğlu

 

Bursa

Çorum

Diyarbakır

 

Üye

Üye

Üye

 

Enver Öktem

Hüseyin Tanrıverdi

Mahmut Duyan

 

İzmir

Manisa

Mardin

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Arslan

Medeni Yılmaz

Feramus Şahin

 

Muğla

Muş

Tokat

 

 

Üye

 

 

 

Alim Tunç

 

 

 

Uşak

 

SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

SAĞLIK BAKANLIĞINA BAĞLI SAĞLIK KURUMLARI İLE ESENLENDİRME (REHABİLİTASYON) TESİSLERİNE VERİLECEK DÖNER SERMAYE HAKKINDA KANUN İLE 2006 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK

YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1.- 04/01/1961 tarihli ve 209 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü, dördüncü, beşinci ve altıncı fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

"Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden, döner sermayeli sağlık kurum ve kuruluşlarında görevli olan memurlar ile bu kurum ve kuruluşlarda 10/7/2003 tarihli ve 4924 sayılı Kanun uyarınca sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık personeline ve 13/12/1983 tarihli ve 181 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 3 üncü maddesine göre istihdam edilen sözleşmeli personele mesai içi veya mesai dışı ayrımı yapılmaksızın ek ödeme yapılabilir. Sağlık kurum ve kuruluşlarında Bakanlıkça belirlenen hizmet sunum şartları ve kriterleri de dikkate alınmak suretiyle, bu ödemenin oranı ile esas ve usulleri; personelin unvanı, görevi, çalışma şartları ve süresi, hizmete katkısı, performansı, serbest çalışıp çalışmaması ile muayene, ameliyat, anestezi, girişimsel işlemler ve özellik arz eden riskli bölümlerde çalışma gibi unsurlar esas alınarak Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.

Yukarıdaki fıkrada yer alan hükme göre personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden personele bir ayda yapılacak ek ödemenin tutarı, ilgili personelin bir ayda alacağı aylık (ek gösterge dahil), yan ödeme ve her türlü tazminat (makam, temsil ve görev tazminatı hariç) toplamının, pratisyen tabip ve diş tabiplerinden serbest çalışanlara ve eczacılara yüzde 250'sini, serbest çalışmayanlara yüzde 500'ünü, uzman tabip, Tıpta Uzmanlık Tüzüğünde belirtilen dallarda bu Tüzük hükümlerine göre uzman olanlar ve uzman diş tabiplerinden serbest çalışanlara yüzde 350'sini, serbest çalışmayanlara yüzde 700'ünü, serbest çalışmayan klinik şef ve şef yardımcılarına yüzde 800'ünü, diğer personele ise yüzde 150'sini geçemez. İşin ve hizmetin özelliği dikkate alınarak yoğun bakım, doğumhane, yenidoğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz, ameliyathane, kemik iliği nakil ünitesi ve acil servis gibi özellikli hizmetlerde çalışan personel için yüzde 150 oranı, yüzde 200 olarak uygulanır.

Sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık personeline yapılacak ek ödemenin tutarı ise, aynı birimde aynı unvanlı kadroda çalışan ve hizmet yılı aynı olan emsali sağlık personeli esas alınarak belirlenir ve bunlara yapılacak ek ödeme, hiçbir şekilde emsaline yapılabilecek ek ödeme üst sınırını geçemez.

Personelin katkısı ile elde edilen döner sermaye gelirlerinden, o birimde görevli personele yapılacak ek ödeme toplamı, ikinci ve üçüncü basamak sağlık kurumlarında, ilgili birimin cari yıldaki döner sermaye gelirinin yüzde 50'sini, birinci basamak sağlık kuruluşlarında ise, ilgili birimin cari yıldaki döner sermaye gelirinin yüzde 65'ini aşamaz.

Sağlık Bakanlığına bağlı döner sermaye işletmeleri, sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi, kaliteli ve verimli hizmet sunumunun teşvik edilmesi, sağlık kurum ve kuruluşlarının kendi imkanlarıyla karşılayamadıkları ihtiyaçların giderilmesi, eğitim, araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin desteklenmesi, birinci basamak sağlık kuruluşlarının desteklenmesi ve Bakanlık merkez teşkilatında görev yapan memurlar ile sözleşmeli personele ek ödemede bulunulması amacıyla Bakanlıkça yapılacak giderlere iştirak etmek için aylık gayrisafi hasılattan aylık tahsil edilen tutarın yüzde 2'sini geçmemek üzere Sağlık Bakanlığınca belirlenecek oranı Bakanlık Döner Sermaye Merkez Saymanlığı hesabına aktarırlar. Bu hesapta toplanacak tutarların dağılım ve harcanmasına ilişkin kriterler ile personele yapılacak ek ödemenin oran, esas ve usulleri Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca belirlenir. Personele yapılacak ek ödemenin tutarı, en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) yüzde 200'ünü geçemez. Ek ödeme tutarı; görev yapılan birim ve iş hacmi, görevin önem ve güçlüğü, çalışma süresi, personelin sınıfı, kadro unvanı, derecesi ve atanma biçimi gibi kriterler ile personele aylık ve özlük hakları dışında ilgili mevzuatına göre yapılan diğer ilave ödemeler dikkate alınarak belirlenir. Merkez teşkilatında görev yapan personele bu fıkra kapsamında yapılacak toplam ek ödeme, döner sermaye işletmelerinden cari yılda aktarılan tutarın yüzde 50'sini geçemez ve bu ödemeler gelir vergisine tabi tutulmaz.

4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Kanunun 38 inci maddesine göre Sağlık Bakanlığı merkez teşkilatı ve bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında görevlendirilenler, aynı maddede belirtilen ilave ödemelerden yararlanmamak kaydıyla, Bakanlık merkez veya bağlı sağlık kurum ve kuruluşunda görev yaptıkları unvan için belirlenen ek ödemeden faydalandırılır.

Birinci basamak ve koruyucu sağlık hizmetlerinin geliştirilmesi ve bölgelerarası gelişmişlik farklarının giderilmesi amacıyla, döner sermayeli işletmelerden uygun görülenlerin merkeze aktaracağı payı yüzde 4'e kadar yükseltmeye Sağlık Bakanı yetkilidir. 24/11/2004 tarihli ve 5258 sayılı Kanun kapsamında, aile hekimliği uygulamasına geçilen illerde, il sağlık müdürlüğü ve birinci basamak sağlık hizmeti sunan kurum ve kuruluşlarda çalışan personele (aile hekimi ve aile sağlığı elemanı olarak çalışanlar hariç) merkeze aktarılan yüzde 2 oranına kadar olan paya ilave olarak alınacak paydan karşılanmak ve unvanlarına göre 4 üncü fıkrada belirtilen oranları geçmemek üzere Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenecek esas ve usullere göre ek ödeme yapılabilir. Merkeze aktarılan yüzde iki oranına kadar olan paya ilave olarak alınacak tutarlar, bu fıkrada belirtilen amaçlar dışında kullanılamaz.

Döner sermayeli işletmelerin mali imkanı elverişli olanlarından, mali durumu yetersiz olanlara karşılıksız veya borç olarak kaynak aktarmaya Sağlık Bakanı yetkilidir."

MADDE 2.- 27/12/2005 tarihli ve 5437 sayılı 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 31 inci maddesinin (c) fıkrasında yer alan "31/12/2005" ibaresi "31/12/2004" şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 3.- 5437 sayılı Kanunun 32 nci maddesinin (d) fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 4.- Bu Kanunun;

a) 2 nci maddesi, 1/1/2006 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,

b) Diğer hükümleri 1/4/2006 tarihinde,

Yürürlüğe girer.

MADDE 5.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.


Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

                       

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu

 

 

Esas No.: 2/699

27/2/2006

 

Karar No.: 75

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Ordu Milletvekili Eyüp FATSA tarafından imzalanarak 8/2/2006 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 13/2/2006 tarihinde tali komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna, esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen, (2/699) esas numaralı "209 Sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun ile 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi", Komisyonumuzun 22/2/2006 tarihinde yapmış olduğu 47 nci birleşiminde Hükümeti temsilen Maliye Bakanı Kemal UNAKITAN, Maliye Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ile Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.

209 Sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanuna 11/1/2001 tarihli ve 4618 sayılı Kanunla bir fıkra eklenerek, Sağlık Bakanlığına bağlı birinci basamak sağlık kuruluşları dahil bütün sağlık kurum ve kuruluşları döner sermayeli işletmelere dönüştürülmüştür. 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 27 nci maddesiyle 209 sayılı Kanunun 5 inci maddesinde yapılan düzenleme ile döner sermayeli işletmelerde görev yapan personele döner sermaye gelirlerinden ek ödeme yapılmaktadır. Ancak 2003 yılından itibaren Bütçe Kanunlarında yapılan düzenlemelerle Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında döner sermayeden yapılan ödemeler performans esasına bağlanmış, ayrıca ikincil düzenlemeler ile de uygulamaya istikrar kazandırılmıştır. Dolayısıyla bu Kanun Teklifi ile, bütçe kanunlarıyla yıllık olarak yapılmakta olan düzenlemeler 209 sayılı Kanuna taşınarak uygulamaya süreklilik kazandırılmış olunacaktır.

Teklif ve gerekçesi incelendiğinde; Sağlık Bakanlığına bağlı kurumlarda çalışan personelin döner sermaye sistemine ilişkin düzenlemeler ilgili Kanununa taşınmaktadır. Ayrıca, 2006 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 31 inci maddesinin (c) fıkrası; Sosyal Sigortalar Kurumu, Bağ-Kur ve Yeşil Karta tabi hastalara, Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarınca 31/12/2005 tarihine kadar sağlanan tedavi hizmetlerinden bedeli ödenmemiş olanların terkin edilmesi hükmünü getirmektedir. 2006 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 31 inci maddesinin (c) fıkrasında yer alan 31/12/2005 tarihinin 31/12/2004 olarak değiştirilmesi suretiyle, Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarının mali sıkıntı ile karşılaşmadan sağlık hizmetlerinin kaliteli bir şekilde devamının sağlanmasının amaçlandığı görülmektedir.

Komisyonumuzda, Teklifin tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

- Döner sermayeden yapılan ödeme miktarının önemli ölçüde farklılaşmasının sağlık personelini döner sermayeleri güçlü olan sağlık kuruluşlarına yönlendirdiği, bu durumun sağlık personelinin dağılımında dengesizliklere yol açtığı,

- Döner sermayelerin performans kriterine göre ödenmesinin sağlık kuruluşlarında gereksiz tahlillerin yapılmasına yol açması nedeniyle kamu kaynaklarında israfa neden olunduğu,

- Performans sistemine geçilmesiyle birlikte Türkiye'de de gelişmiş ülkelere paralel olarak tanı hizmetlerine ilişkin maliyetlerde bir artışın yaşandığı; buna karşılık ilaç harcamalarında ise bir azalışın söz konusu olduğu,

- 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununda yer alan hüküm nedeniyle alacakların terkin edilmesinin sağlık kuruluşlarını zor duruma düşürdüğü,

- Farklı kanunlarla kamu personeline ek ödeme yapılmasını öngören düzenlemelerin yapıldığı, bunun yerine Personel Reformu Yasasının çıkarılması gerektiği,

- Seyyanen ödeme sisteminden performans sistemine geçilmesinin çalışan personel ile çalışmayan personelin ayırdedilmesine yardımcı olduğu ve çalışan personelin ödüllendirildiği,

- Döner sermayesi güçlü olan sağlık kuruluşlarının sözleşmeyle yardımcı sağlık personeli çalıştırabilecek kaynağa sahip olduğu, ancak döner sermaye geliri az olan sağlık kuruluşlarının bu imkana sahip olmadığı, bu durumun düzeltilmesinin yararlı olacağı,

şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip, Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;

- 209 sayılı Kanuna göre Sağlık Bakanlığına bağlı döner sermaye işletmelerinde görev yapan sağlık personeline döner sermaye gelirlerinden seyyanen ek ödemenin yapılmakta olduğu,

- 2003 yılından itibaren yapılan düzenlemelerle, döner sermaye ödemelerinin performans esasına bağlanması sonucu uygulamanın istikrar kazanmış olduğu,

- Personelin kuruma sağladığı fiili katkının ölçülebilir performans esaslarına dayanmasının ve buna göre personele ödeme yapılmasının sağlık hizmetlerinin kalitesini artırdığı,

- Anayasa Mahkemesinin kararları doğrultusunda bütçe kanunlarıyla düzenlenen bu hususun 209 sayılı Kanuna taşınmasının gerekli olduğu,

- Bu Kanun Teklifi ile, mali durumu yetersiz olan döner sermayeli işletmelere, mali durumu iyi olan döner sermayeli işletmelerden karşılıksız veya borç olarak nakit aktarılmasına ilişkin yetkinin Sağlık Bakanına verildiği,

- 2006 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 31 inci maddesinin (c) fıkrasında yer alan 31/12/2005 tarihinin 31/12/2004 olarak değiştirilmek suretiyle, Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarının mali sıkıntı ile karşılaşmadan sağlık hizmetlerinin kaliteli bir şekilde yürütülmesinin sağlanacağı,

ifade edilmiştir.

Geneli üzerinde yapılan görüşmelerden sonra, Teklif ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Teklifin;

- Çerçeve 1 inci maddesi; kanunların hazırlanmasında uygulanan esas ve usuller doğrultusunda redaksiyona tabi tutulması suretiyle,

- Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile özel bütçeli idarelerin, aktarma yapılacak tertipteki ödeneğin yüzde yirmisi kadar kendi bütçeleri içinde aktarma yapabilmeleri için Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 11 inci maddesinin (b) bendinin değiştirilmesi ve Hazine adına tescilli bulunan ve Karayolları Genel Müdürlüğünün mülkiyetinde iken 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun Geçici 12 nci maddesi gereğince Hazine adına tescil edilmesi gereken taşınmazlar ile devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunup da tescil edilmeye elverişli olan taşınmazların satışından elde edilen gelirlerin bölünmüş yol veya devlet ve il yolları yapım, bakım ve kamulaştırma hizmetlerinde kullanılmak üzere Karayolları Genel Müdürlüğü bütçesine ödenek kaydedilmesine imkan tanınması amacıyla Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 11 inci maddesinin sonuna ayrı bir fıkra eklenmesini öngören yeni bir düzenlemenin metne yeni çerçeve 2 nci madde olarak ilave edilmesi ve diğer maddelerin buna göre teselsül ettirilmesi suretiyle,

- Çerçeve 2 nci maddesi; kanunların hazırlanmasında uygulanan esas ve usuller doğrultusunda (a) bendinin çerçeve 3 üncü madde, (b) bendinin çerçeve 4 üncü madde olarak düzenlenmesi suretiyle,

- Yürürlüğe ilişkin 3 üncü maddesi; yeni madde ilavesi ve kanun tekniği açısından yapılan değişiklikler doğrultusunda, ilave edilen yeni 2 nci maddesinin Kanunun yayımı tarihinde; 3 üncü maddesinin 1/1/2006 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde ve diğer hükümlerinin 1/4/2006 tarihinde yürürlüğe girebilmesini teminen 5 inci madde olarak redaksiyona tabi tutulması suretiyle,

- Yürütmeye ilişkin 4 üncü maddesi; madde numarasının 6 olarak değiştirilmesi suretiyle aynen,

kabul edilmiştir.

Ayrıca Kanunun başlığı da kanun tekniğine uygunluk açısından redaksiyona tabi tutulmuştur.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

                       

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

 

Afyonkarahisar

Bursa

Muş

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sekmen

Halil Aydoğan

Mehmet Zekai Özcan

 

İstanbul

Afyonkarahisar

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Mesut Özakcan

A. Kemal Deveciler

Ali Osman Sali

 

Aydın

Balıkesir

Balıkesir

 

(Ayrışık oy yazımız ektedir)

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Ahmet İnal

Osman Nuri Filiz

Muhsin Koçyiğit

 

Batman

Denizli

Diyarbakır

 

 

 

(Ayrışık oy ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

A. Kemal Kumkumoğlu

Birgen Keleş

Kemal Kılıçdaroğlu

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

(Ayrışık oy yazım ektedir)

(Karşı oy yazım ektedir)

(Ayrışık oy ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Mustafa Açıkalın

Bülent Baratalı

Fazıl Karaman

 

İstanbul

İzmir

İzmir

 

 

(Ayrışık oy ektedir)

 

 

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Selami Yiğit

Selahattin Beyribey

Mustafa Elitaş

 

Kars

Kars

Kayseri

 

(Ayrışık oy ektedir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Taner Yıldız

Mikail Arslan

Muzaffer Baştopçu

 

Kayseri

Kırşehir

Kocaeli

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Ünaldı

Hasan Fehmi Kinay

Gürol Ergin

 

Konya

Kütahya

Muğla

 

 

 

(Karşı oy yazım ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Osman Seyfi

Cemal Uysal

Kazım Türkmen

 

Nevşehir

Ordu

Ordu

 

 

 

(Karşı oy ekte)

 

Üye

Üye

Üye

 

Musa Uzunkaya

Sabahattin Cevheri

Enis Tütüncü

 

Samsun

Şanlıurfa

Tekirdağ

 

 

 

(Karşı oy yazısı ektedir)

 

 

Üye

 

 

 

M. Akif Hamzaçebi

 

 

 

Trabzon

 

 

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

 

 

 


AYRIŞIK OY

Kanun Teklifine komisyon görüşmeleri sırasında önergelerle bazı hükümler eklenmiştir. Teklife eklenen hükümlerle 2006 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 11 inci maddesinde değişiklikler yapılmıştır. Yapılan bu düzenlemeler mali saydamlığa ve bütçe ilkelerine aykırıdır.

Bütçe Kanununun 11 inci maddesinin (b) fıkrasında yapılan değişiklik ile “genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri özel bütçeleri idareler, aktarma yapılacak tertipteki ödeneğin yüzde yirmisine kadar kendi bütçeleri içinde ödenek aktarması yapabilirler. Bu idarelerin yüzde yirmiyi geçen diğer her türlü kurum içi aktarmalarını yapmaya Maliye Bakanı yetkilidir” düzenlemesi yapılmıştır. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 21 inci maddesinde ödenek aktarmasında sınır yüzde beş olarak belirlenmiştir. 2006 Bütçe Yasasının 11/b maddesiyle bu sınır 2006 yılı için yüzde yirmi olarak değiştirilmiştir. Şimdi ise bu sınır yüzde yüze çıkarılmaktadır. Bu düzenleme mali saydamlığa aykırı olup, Parlamento’nun bütçe hakkının elinden alınmasıdır.

 

 

M. Akif Hamzaçebi

Birgen Keleş

Enis Tütüncü

 

Trabzon

İstanbul

Tekirdağ

 

Kazım Türkmen

M. Mesut Özakcan

Bülent Baratalı

 

Ordu

Aydın

İzmir

 

Kemal Kılıçdaroğlu

A. Kemal Kumkumoğlu

Gürol Ergin

 

İstanbul

İstanbul

Muğla

 

 


AYRIŞIK OY YAZISI

Teklif ile; 2006 yılı için Bütçe Kanunu ile uygulanması öngörülen Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarındaki personele döner sermayeden yapılacak ödemelerde, personelin kuruma sağladığı fiili katkı ve bu katkıya dayalı ölçülebilir performansın dikkate alınacağı belirtilmektedir. Ancak, performans ölçütlerini belirleyen somut objektif kıstaslar getirilmemiştir. Performans bakımından niteliğin mi yoksa niceliğin mi esas alınması gerektiği konularında tam bir netlik bulunmamaktadır. Özellikle performans ölçütleri olarak niceliğin esas alınması halinde, bir yandan gereksiz tahlil ve ameliyatlarla kamu zarara uğratılacak, öte yandan da insan sağlığına gerekli titizlik ve ihtimam gösterilmeyecektir.

Yine bu yasa teklifi ile; döner sermaye gelirlerinden merkezde çalışanlara pay verilirken, merkezden uzak taşrada, mahrumiyet bölgelerinde çalışanlara pay verilmemesi hizmetin uç bölgelere gönüllü olarak götürülmesine engel teşkil edecektir. Bunu bir eksiklik olarak görmekteyiz.

Teklif ile ayrıca, Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarından 31.12.2005 tarihine kadar alınan tedavi hizmetlerinden bedeli ödenmemiş olanların tamamının TERKİN EDİLMESİ 31.12.2004 tarihine çekilerek Sağlık Bakanlığının Sosyal Güvenlik Kurumlarından olan alacağından vazgeçilmektedir. Terkin edilecek bu tutarın kesin olmamakla birlikte 3.5 katrilyon lira dolayında olması beklenmektedir.

5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 21 inci maddesi ile ödenek aktarmasının Kanunla yapılacağı hükme bağlanmıştır. Söz konusu teklifle, Meclisin bütçe yapma hakkı elinden alınarak, Kanunla yapılması gereken bir düzenleme Maliye Bakanlığınca yapılmaktadır. Bütçe disiplini ve mali saydamlık ilkeleri bir tarafa bırakılarak tedavi hizmetlerinden bedeli ödenmemiş tutarların bütçe ile ilişkilendirilmeksizin silinmesi aynı zamanda ekonomi üzerinde de olumsuz etki yaratacaktır. Anılan nedenlerle teklife katılmıyoruz.

Arz olunur.

                       

Muhsin Koçyiğit

Selami Yiğit

 

 

Diyarbakır

Kars


ORDU MİLLETVEKİLİ EYÜP FATSA’NIN TEKLİFİ

209 SAYILI SAĞLIK BAKANLIĞINA BAĞLI SAĞLIK KURUMLARI İLE ESENLENDİRME (REHABİLİTASYON) TESİSLERİNE VERİLECEK DÖNER

SERMAYE HAKKINDA KANUN İLE 2006 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE

KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA

DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1.- 4/1/1961 tarihli ve 209 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü, dördüncü, beşinci ve altıncı fıkraları yürürlükten kaldırılmış, maddeye ikinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

“Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden, döner sermayeli sağlık kurum ve kuruluşlarında görevli olan memurlar ile bu kurum ve kuruluşlarda 10/7/2003 tarihli ve 4924 sayılı Kanun uyarınca sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık personeline ve 13/12/1983 tarihli ve 181 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 3 üncü maddesine göre istihdam edilen sözleşmeli personele mesai içi veya mesai dışı ayrımı yapılmaksızın ek ödeme yapılabilir. Sağlık kurum ve kuruluşlarında Bakanlıkça belirlenen hizmet sunum şartları ve kriterleri de dikkate alınmak suretiyle, bu ödemenin oranı ile esas ve usûlleri; personelin unvanı, görevi, çalışma şartları ve süresi, hizmete katkısı, performansı, serbest çalışıp çalışmaması ile muayene, ameliyat, anestezi, girişimsel işlemler ve özellikler arz eden riskli bölümlerde çalışma gibi unsurlar esas alınarak Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.

Yukarıdaki fıkrada yer alan hükme göre personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden personele bir ayda yapılacak ek ödemenin tutarı, ilgili personelin bir ayda alacağı aylık (ek gösterge dahil), yan ödeme ve her türlü tazminat (makam, temsil ve görev tazminatı hariç) toplamının, pratisyen tabip ve diş tabiplerinden serbest çalışanlara yüzde 250’sini, serbest çalışmayanlara yüzde 500’ünü, uzman tabip, Tıpta Uzmanlık Tüzüğünde belirtilen dallarda bu Tüzük hükümlerine göre uzman olanlar ve uzman diş tabiplerinden serbest çalışanlara yüzde 350’sini, serbest çalışmayanlara yüzde 700’ünü, serbest çalışmayan klinik şef ve şef yardımcılarına yüzde 800’ünü, diğer personele ise yüzde 150’sini geçemez. İşin ve hizmetin özelliği dikkate alınarak yoğun bakım, doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz, ameliyathane, kemik iliği nakil ünitesi ve acil servis gibi özellikli hizmetlerde çalışan personel için yüzde 150 oranı, yüzde 200 olarak uygulanır. Sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık personeline yapılacak ek ödemenin tutarı ise, aynı birimde aynı unvanlı kadroda çalışan ve hizmet yılı aynı olan emsali sağlık personeli esas alınarak belirlenir ve bunlara yapılacak ek ödeme, hiçbir şekilde emsaline yapılabilecek ek ödeme üst sınırını geçemez.

Personelin katkısı ile elde edilen döner sermaye gelirlerinden, o birimde görevli personele yapılacak ek ödeme toplamı, ikinci ve üçüncü basamak sağlık kurumlarında, ilgili birimin carî yıldaki döner sermaye gelirinin yüzde 50’sini, birinci basamak sağlık kuruluşlarında ise, ilgili birimin carî yıldaki döner sermaye gelirinin yüzde 65’ini aşamaz.

Sağlık Bakanlığına bağlı döner sermaye işletmeleri, sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi, kaliteli ve verimli hizmet sunumunun teşvik edilmesi, sağlık kurum ve kuruluşlarının kendi imkânlarıyla karşılayamadıkları ihtiyaçların giderilmesi, eğitim, araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin desteklenmesi, birinci basamak sağlık kuruluşlarının desteklenmesi ve Bakanlık merkez teşkilatında görev yapan memurlar ile sözleşmeli personele ek ödemede bulunulması amacıyla Bakanlıkça yapılacak giderlere iştirak etmek için aylık gayrisafi hasılattan aylık tahsil edilen tutarın yüzde 2’sini geçmemek üzere Sağlık Bakanlığınca belirlenecek oranı Bakanlık Döner Sermaye Merkez Saymanlığı hesabına aktarırlar. Bu hesapta toplanacak tutarların dağılım ve harcanmasına ilişkin kriterler ile personele yapılacak ek ödemenin oran, esas ve usûlleri Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca belirlenir. Personele yapılacak ek ödemenin tutarı, en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) yüzde 200’ünü geçemez. Ek ödeme tutarı; görev yapılan birim ve iş hacmi, görevin önem ve güçlüğü, çalışma süresi, personelin sınıfı, kadro unvanı, derecesi ve atanma biçimi gibi kriterler ile personele aylık ve özlük hakları dışında ilgili mevzuatına göre yapılan diğer ilave ödemeler dikkate alınarak belirlenir. Merkez teşkilatında görev yapan personele bu fıkra kapsamında yapılacak toplam ek ödeme, döner sermaye işletmelerinden carî yılda aktarılan tutarın yüzde 50’sini geçemez ve bu ödemeler gelir vergisine tâbi tutulmaz.

4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Kanunun 38 inci maddesine göre Sağlık Bakanlığı merkez teşkilatı ve bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında görevlendirilenler, aynı maddede belirtilen ilave ödemelerden yararlanmamak kaydıyla, Bakanlık merkez veya bağlı sağlık kurum ve kuruluşunda görev yaptıkları unvan için belirlenen ek ödemeden faydalandırılır.

Birinci basamak ve koruyucu sağlık hizmetlerinin geliştirilmesi ve bölgelerarası gelişmişlik farklarının giderilmesi amacıyla, döner sermayeli işletmelerden uygun görülenlerin merkeze aktaracağı payı yüzde 4’e kadar yükseltmeye Sağlık Bakanı yetkilidir. 24/11/2004 tarihli ve 5258 sayılı Kanun kapsamında, aile hekimliği uygulamasına geçilen illerde, il sağlık müdürlüğü ve birinci basamak sağlık hizmeti sunan kurum ve kuruluşlarda çalışan personele (aile hekimi ve aile sağlığı elemanı olarak çalışanlar hariç) merkeze aktarılan yüzde 2 oranına kadar olan paya ilave olarak alınacak paydan karşılanmak ve unvanlarına göre dördüncü fıkrada belirtilen oranları geçmemek üzere Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikte belirlenecek esas ve usûllere göre ek ödeme yapılabilir. Merkeze aktarılan yüzde 2 oranına kadar olan paya ilave olarak alınacak tutarlar, bu fıkrada belirtilen amaçlar dışında kullanılamaz.

Döner sermayeli işletmelerin malî imkânı elverişli olanlarından, malî durumu yetersiz olanlara karşılıksız veya borç olarak kaynak aktarmaya Sağlık Bakanı yetkilidir.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 2.- 27/12/2005 tarihli ve 5437 sayılı Kanunun;

a) 31 inci maddesinin (c) fıkrasında yer alan “31/12/2005” ibaresi “31/12/2004” şeklinde değiştirilmiştir.

b) 32 nci maddesinin (d) fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.

 

 

 

 

MADDE 3.- Bu Kanunun;

a) 2 nci maddesinin (a) bendi 1/1/2006 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,

b) Diğer hükümleri 1/4/2006 tarihinde,

Yürürlüğe girer.

MADDE 4.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

SAĞLIK BAKANLIĞINA BAĞLI SAĞLIK KURUMLARI İLE ESENLENDİRME (REHABİLİTASYON) TESİSLERİNE VERİLECEK DÖNER SERMAYE HAKKINDA  KANUN İLE 2006 YILI MERKEZİ  YÖNETİMİ BÜTÇE KANUNUNDA DEĞİ- ŞİKLİK  YAPILMASINA  DAİR   KANUN

TEKLİFİ

MADDE 1.- 4/1/1961 tarihli ve 209 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü, dördüncü, beşinci ve altıncı fıkraları yürürlükten kaldırılmış, maddeye ikinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

"Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden, döner sermayeli sağlık kurum ve kuruluşlarında görevli olan memurlar ile bu kurum ve kuruluşlarda 10/7/2003 tarihli ve 4924 sayılı Kanun uyarınca sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık personeline ve 13/12/1983 tarihli ve 181 sayılı Sağlık Bakanlığının Teşkilat  ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 3 üncü maddesine göre istihdam edilen sözleşmeli personele mesai içi veya mesai dışı ayrımı yapılmaksızın ek ödeme yapılabilir. Sağlık kurum ve kuruluşlarında Bakanlıkça belirlenen hizmet sunum şartları ve kriterleri de dikkate alınmak suretiyle, bu ödemenin oranı ile esas ve usulleri; personelin unvanı, görevi, çalışma şartları ve süresi, hizmete katkısı, performansı, serbest çalışıp çalışmaması ile muayene, ameliyat, anestezi, girişimsel işlemler ve özellik arz eden riskli bölümlerde çalışma gibi unsurlar esas alınarak Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.

Yukarıdaki fıkrada yer alan hükme göre personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden personele bir ayda yapılacak ek ödemenin tutarı, ilgili personelin bir ayda alacağı aylık (ek gösterge dahil), yan ödeme ve her türlü tazminat (makam, temsil ve görev tazminatı hariç) toplamının; pratisyen tabip ve diş tabiplerinden serbest çalışanlara yüzde 250'sini, serbest çalışmayanlara yüzde 500'ünü, uzman tabip, Tıpta Uzmanlık Tüzüğünde belirtilen dallarda bu Tüzük hükümlerine göre uzman olanlar ve uzman diş tabiplerinden serbest çalışanlara yüzde 350'sini, serbest çalışmayanlara yüzde 700'ünü, serbest çalışmayan klinik şef ve şef yardımcılarına yüzde 800'ünü, diğer personele ise yüzde 150'sini geçemez. İşin ve hizmetin özelliği dikkate alınarak yoğun bakım, doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz, ameliyathane, kemik iliği nakil ünitesi ve acil servis gibi özellikli hizmetlerde çalışan personel için yüzde 150 oranı, yüzde 200 olarak uygulanır. Sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık personeline yapılacak ek ödemenin tutarı ise, aynı birimde aynı unvanlı kadroda çalışan ve hizmet yılı aynı olan emsali sağlık personeli esas alınarak belirlenir ve bunlara yapılacak ek ödeme, hiçbir şekilde emsaline yapılabilecek ek ödeme üst sınırını geçemez.

Personelin katkısı ile elde edilen döner sermaye gelirlerinden, o birimde görevli personele yapılacak ek ödeme toplamı, ikinci ve üçüncü basamak sağlık kurumlarında, ilgili birimin carî yıldaki döner sermaye gelirinin yüzde 50'sini, birinci basamak sağlık kuruluşlarında ise, ilgili birimin cari yıldaki döner sermaye gelirinin yüzde 65'ini aşamaz.

Sağlık Bakanlığına bağlı döner sermaye işletmeleri, sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi, kaliteli ve verimli hizmet sunumunun teşvik edilmesi, sağlık kurum ve kuruluşlarının kendi imkânlarıyla karşılayamadıkları ihtiyaçların giderilmesi, eğitim, araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin desteklenmesi, birinci basamak sağlık kuruluşlarının desteklenmesi ve Bakanlık merkez teşkilatında görev yapan memurlar ile sözleşmeli personele ek ödemede bulunulması amacıyla Bakanlıkça yapılacak giderlere iştirak etmek için aylık gayrisafi hasılattan aylık tahsil edilen tutarın yüzde 2'sini geçmemek üzere Sağlık Bakanlığınca belirlenecek oranı Bakanlık Döner Sermaye Merkez Saymanlığı hesabına aktarırlar. Bu hesapta toplanacak tutarların dağılım ve harcanmasına ilişkin kriterler ile personele yapılacak ek ödemenin oran, esas ve usûlleri Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca belirlenir. Personele yapılacak ek ödemenin tutarı, en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) yüzde 200'ünü geçemez. Ek ödeme tutarı; görev yapılan birim ve iş hacmi, görevin önem ve güçlüğü, çalışma süresi, personelin sınıfı, kadro unvanı, derecesi ve atanma biçimi gibi kriterler ile personele aylık ve özlük hakları dışında ilgili mevzuatına göre yapılan diğer ilave ödemeler dikkate alınarak belirlenir. Merkez teşkilatında görev yapan personele bu fıkra kapsamında yapılacak toplam ek ödeme, döner sermaye işletmelerinden carî yılda aktarılan tutarın yüzde 50'sini geçemez ve bu ödemeler gelir vergisine tabî tutulmaz.

4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 38 inci maddesine göre Sağlık Bakanlığı merkez teşkilatı ve bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında görevlendirilenler, aynı maddede belirtilen ilave ödemelerden yararlanmamak kaydıyla, Bakanlık merkez veya bağlı sağlık kurum ve kuruluşunda görev yaptıkları unvan için belirlenen ek ödemeden faydalandırılır.

Birinci basamak ve koruyucu sağlık hizmetlerinin geliştirilmesi ve bölgelerarası gelişmişlik farklarının giderilmesi amacıyla, döner sermayeli işletmelerden uygun görülenlerin merkeze aktaracağı payı yüzde 4'e kadar yükseltmeye Sağlık Bakanı yetkilidir. 24/11/2004 tarihli ve 5258 sayılı Aile Hekimliği Pilot Uygulaması Hakkında Kanun kapsamında, aile hekimliği uygulamasına geçilen illerde, il sağlık müdürlüğü ve birinci basamak sağlık hizmeti sunan kurum ve kuruluşlarda çalışan personele (aile hekimi ve aile sağlığı elemanı olarak çalışanlar hariç) merkeze aktarılan yüzde 2 oranına kadar olan paya ilave olarak alınacak paydan karşılanmak ve unvanlarına göre dördüncü fıkrada belirtilen oranları geçmemek üzere Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenecek esas ve usullere göre ek ödeme yapılabilir. Merkeze aktarılan yüzde 2 oranına kadar olan paya ilave olarak alınacak tutarlar, bu fıkrada belirtilen amaçlar dışında kullanılamaz.

Döner sermayeli işletmelerin malî imkânı elverişli olanlarından, malî durumu yetersiz olanlara karşılıksız veya borç olarak kaynak aktarmaya Sağlık Bakanı yetkilidir."

MADDE 2.- 27/12/2005 tarihli ve 5437 sayılı 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 11 inci maddesinin (b) fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddenin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"b) Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile özel bütçeli idareler, aktarma yapılacak tertipteki ödeneğin yüzde yirmisine kadar kendi bütçeleri içinde ödenek aktarması yapabilirler. Bu idarelerin yüzde yirmiyi geçen diğer her türlü kurum içi aktarmalarını yapmaya Maliye Bakanı yetkilidir."

"f) Hazine adına tescilli bulunan ve Karayolları Genel Müdürlüğünün mülkiyetinde iken 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun Geçici 12 nci maddesi gereğince Hazine adına tescil edilmesi gereken taşınmazlar ile Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunup da tescil edilmeye elverişli olan taşınmazlardan Bayındırlık ve İskan Bakanlığının talebi, Maliye Bakanının teklifi ve Başbakanın onayı ile tespit edilenlerin satışından elde edilecek gelirleri; genel bütçenin (B) işaretli cetveline gelir, diğer taraftan bölünmüş yol  veya Devlet ve il yolları yapım, bakım ve kamulaştırma hizmetlerinde kullanılmak üzere Karayolları Genel Müdürlüğü bütçesine ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir. Sermaye ödenekleri, "2006 Yılı Programının Uygulanması, Koordinasyonu ve İzlenmesine Dair Karar" hükümlerine göre yılı yatırım programıyla ilişkilendirilir."

MADDE 3.- 27/12/2005 tarihli ve 5437 sayılı Kanunun 31 inci maddesinin (c) fıkrasında yer alan "31/12/2005" ibaresi "31/12/2004" şeklinde değiştirilmiştir.

 

 

 

MADDE 4.- 27/12/2005 tarihli ve 5437 sayılı Kanunun; 32 nci maddesinin (d) fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.

 

MADDE 5.- Bu Kanunun;

a) 2 nci maddesi yayımı tarihinde,

b) 3 üncü maddesi 1/1/2006 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,

c) Diğer hükümleri 1/4/2006 tarihinde,

Yürürlüğe girer.

MADDE 6.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.