Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1101)
Adalet ve Kalkınma PartisiGrup Başkanvekili Ordu
Milletvekili Eyüp Fatsa’nın; 209 Sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık
Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye
Hakkında Kanun ile 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal
İşler ile Plan ve Bütçe Komisyonları Raporları (2/699)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sağlık Bakanlığına Bağlı
Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner
Sermaye Hakkında Kanun ile 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifim ile Genel Gerekçe ve Madde Gerekçeleri ilişikte
sunulmuştur.
Gereğini arz ederim. 8.2.2006
Eyüp Fatsa
Ordu
AK
Parti Grup Başkanvekili
GENEL GEREKÇE
209 sayılı Sağlık
Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon)
Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanuna 11/1/2001 tarihli ve 4618
sayılı Kanun ile bir fıkra eklenerek, Sağlık Bakanlığına bağlı birinci basamak
sağlık kuruluşları dahil bütün sağlık kurum ve kuruluşları döner sermayeli
işletmeler haline dönüştürülmüştür. 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 27
nci maddesiyle 209 sayılı Kanunun 5 inci maddesinde yapılan düzenlemeyle döner
sermayeli işletmelerde görev yapan personele döner sermaye gelirlerinden ek
ödeme yapılmaktadır. Ancak, 2003 yılından itibaren bütçe kanunlarında yapılan
düzenlemelerle Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında döner
sermayeden yapılan ödeme performansa bağlanarak, yapılan ikincil düzenlemelerle
de uygulama istikrar kazanmış durumdadır. Dolayısıyla Bütçe Kanunlarıyla yıllık
olarak yapılmakta olan düzenlemelerin 209 sayılı Kanuna taşınması suretiyle
uygulamanın süreklilik kazanması önem taşımaktadır.
Diğer taraftan, 2006 Yılı
Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 31 inci maddesinin (c) fıkrası ile Sosyal
Sigortalar Kurumu, Bağ-Kur ve Yeşil-Karta tâbi hastalara, Sağlık Bakanlığına
bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarınca 31/12/2005 tarihine kadar sağlanan tedavi
hizmetlerinden bedeli ödenmemiş olanlar terkin edilmiş bulunmaktadır. 2006 Yılı
Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 31 inci maddesinin (c) fıkrasında yer alan
31/12/2005 tarihinin 31/12/2004 olarak değiştirilmesi suretiyle, Sağlık
Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarının mali sıkıntı ile karşılaşmadan
sağlık hizmetlerinin kaliteli bir şekilde yürütülmesinin devamının sağlanması
amaçlanmaktadır.
Yukarıda açıklanan
gerekçelere dayanılarak işbu Kanun teklifi hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - 375 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnamenin 27 nci maddesiyle 209 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinde yapılan düzenlemeyle döner sermayeli işletmelerde görev yapan personele
döner sermaye gelirlerinden ek ödeme yapılmaktadır. Ancak, 2003 yılından
itibaren bütçe kanunlarında yapılan düzenlemelerle Sağlık Bakanlığına bağlı
sağlık kurum ve kuruluşlarında döner sermayeden yapılan ödeme performansa
bağlanarak, yapılan ikincil düzenlemelerle de uygulama istikrar kazanmış
durumdadır. Dolayısıyla Bütçe Kanunlarıyla yıllık olarak yapılmakta olan
düzenlemelerin 209 sayılı Kanuna taşınması suretiyle uygulamanın süreklilik
kazanması amaçlanmaktadır.
Sağlık hizmetlerinin
iyileştirilebilmesi, daha verimli ve daha kaliteli bir biçimde sunulabilmesi
için, döner sermayeden yapılmakta olan ek ödemenin, personelin unvanı, görevi,
çalışma şartları, hizmete katkısı, performansı ile muayene, ameliyat, anestezi,
girişimsel işlemler, özellik arz eden riskli bölümlerde çalışma gibi kriterler
çerçevesinde sağlık hizmetlerinde yapacağı işe ve göstereceği başarıya göre
yapılarak sağlık kurumlarındaki sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi, kaliteli
ve verimli hizmet sunumunun teşvik edilmesi sağlanmaya çalışılmaktadır.
Personelin kuruma
sağladığı fiili katkıyı esas alan ve bu katkıya dayalı ölçülebilir performans
esası getirilerek, ödemeler seyyanen değil, personelce kuruma sağlanan katkı ve
performansa göre yapılması amaçlanmaktadır.
Performans ve fiili çalışma ilkelerine ağırlık verilerek hizmete daha fazla
katkı sağlayan personelin daha fazla ek ödeme alması imkanı getirilerek sağlık
hizmetlerinin kalitesinin arttırılması sağlanacaktır.
Sağlıkta Dönüşüm Projesi
çerçevesinde kamu hastanelerimizde kaliteli, verimli sağlık hizmeti sunumunu
sağlamak, bu hastanelere son model modern cihazları kazandırmak, nitelikli
sağlık personeli bulundurmak ve hekimlerin sadece kamuda hizmet sunmalarını
teşvik etmelerini özendirmek istenilmektedir.
Personel performansı ve
çalışması ile hizmete sağlayacağı katkıya göre ek ödeme yapılarak hem personelin teşviki ile teşvik uygulaması
hayata geçirilerek performansın arttırılması, hem de hizmet sunumundaki kalite
ve verimin arttırılarak hastanelerde oluşan uzun kuyrukların önlenmesi, hasta
memnuniyetinin sağlanması amaçlanmıştır.
Ayrıca, bu kurumlarda
çalışan personelin ek ödemeden yararlanırken Bakanlık Merkez Teşkilatında
çalışan personelin ek ödemeden yararlanamaması personelin motivasyonunu olumsuz
etkilemekte ve Bakanlık merkezine taşra teşkilatlarından ihtiyaç duyulan
bilgili ve tecrübeli personel alınamamaktadır.
Sağlık hizmetlerinin teknik ve tıbbî bilgiyi gerektirmesi sebebiyle,
personelin birçoğu, sağlık hizmetleri sınıfı orijinli olmakla birlikte geçici
veya aslî görevle Sağlık Bakanlığı merkez teşkilatı ve bağlı kuruluşlarının
merkezinde görev yapmakta ve bunların sağlık kurumu ve kuruluşları ile ilgili
bütün iş ve faaliyetlerin yürütülmesinde belirleyici olmaktadırlar. Bu
itibarla, hizmette kalite ve verimliliğin artırılması bakımından, 209 sayılı
Kanun'da değişiklik yapılması öngörülmüş ve böylelikle, merkez teşkilatında 657
sayılı Kanun'a tâbi olarak görev yapan personele belirli oranda ek ödeme
yapılması ve ayrıca sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi, kaliteli ve verimli
hizmet sunumunun teşvik edilmesi, sağlık kurum ve kuruluşlarının kendi
imkanlarıyla karşılayamadıkları ihtiyaçlarının giderilmesi, bölgeler arası
gelişmişlik farklarının ortadan kaldırılması, birinci basamak ve koruyucu
sağlık hizmetlerinin geliştirilmesi, eğitim, araştırma ve geliştirme
faaliyetlerinin desteklenmesi amaçlanmıştır.
Sağlık hizmetlerinin
iyileştirilmesi, modern çağın gereklerine uygun, çağdaş, kaliteli, verimli ve
etkin sağlık hizmeti sunumunun teşvik edilmesi, sağlık kurum ve kuruluşlarının
kendi imkanları ile karşılayamadıkları ihtiyaçların giderilmesi, eğitim,
araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin desteklenmesi, birinci basamak sağlık
kuruluşlarının desteklenmesi bölgeler arası gelişmişlik farklarının ortadan
kaldırılması ve Sağlık Bakanlığı Merkez Teşkilatında görev yapan memurlar ile sözleşmeli personele ek ödemede
bulunulması amaçlarına yönelik olarak, Sağlık Bakanlığınca yapılacak giderlere,
Sağlık Bakanlığına bağlı kurum ve kuruluşlarının da katılımının sağlanması, belirtilen
hedeflere ulaşılabilme noktasında büyük önem arz etmektedir.
Sağlık hizmetlerinin
iyileştirilmesi, modern çağın gereklerine uygun, çağdaş, kaliteli, verimli ve
etkin sağlık hizmeti sunumunun tüm kurumlara kazandırılması, ihtiyaçların en
kısa sürede temini amacıyla Sağlık Bakanlığının belirleyeceği mali durumu zayıf
olan döner sermayeli işletmelere, mali durumu iyi olan döner sermayeli
işletmelerden karşılıksız veya borç olarak nakit aktarılabilmesi
amaçlanmaktadır. Böylelikle, özellikle son dönemde SSK Başkanlığından
devralınan kurumların, fiziki çevre,
teknik donanım ve hizmet sunum şartlarının iyileştirilerek kendi kendilerine
yeter hale getirilebilmelerinin yanı sıra, mali yetersizlikler içerisinde bulunan
ve hizmeti sınırlı şartlarda sürdürmek durumunda bulunan diğer kurumların da
teknik araç ve gereç techizat bakımından yeniden yapılandırılması ve kapasite
artırımı imkânı doğacaktır.
Sağlık hizmetlerinin
kesintisiz ve ertelenemez nitelikte olması karşısında kurumlarımızın zorunlu
ihtiyaçlarının temininde ve ödemesinde güçlüğe düşmesinin, ayrıca icra takibi
ve bir kısım faiz giderlerine muhatap olmasının önlenebilmesi ülke genelinde Sağlık hizmetlerinin
kesintisiz kaliteli ve verimli bir
biçimde sürdürülebilmesi amaçlanmaktadır.
Karşılıksız veya borç olarak nakit aktarma işlemleri
kurumlarımızın mali durumları, kurumun toplam borcu, alacakları, hizmet sunulan
hasta portföyü, mevcut nakdi durumu ile rutin cari giderleri dikkate alınarak
gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır.
Madde 2. - Maddenin (a)
bendi ile, 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 31 inci maddesinin (c)
fıkrasında yer alan, 31/12/2005 tarihinin 31/12/2004 olarak değiştirilmesi
suretiyle, Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarının mali sıkıntı
ile karşılaşmadan sağlık hizmetlerinin kaliteli bir şekilde yürütülmesinin
devamının sağlanması amaçlanmaktadır. Maddenin (b) bendi ile, 1 inci maddede
yer alan düzenleme nedeniyle 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 32 nci
maddesinin (d) fıkrasında yer alan ayni içerikteki düzenleme yürürlükten
kaldırılmaktadır.
Madde 3. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 4.- Yürütme
maddesidir.
Sağlık, Aile, Çalışma ve
Sosyal İşler Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
|
Sağlık, Aile, Çalışma
ve |
|
|
|
Sosyal İşler Komisyonu |
|
|
|
Esas No: 2/699 |
21/2/2006 |
|
|
Karar No: 37 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
“Adalet ve Kalkınma Partisi Grup
Başkanvekili Ordu Milletvekili Eyüp Fatsa’nın; 209 Sayılı Sağlık Bakanlığına
Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek
Döner Sermaye Hakkında Kanun ile 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” Başkanlığınızca 13/2/2006 tarihinde
tali komisyon olarak Komisyonumuza, esas komisyon olarak da Plan ve Bütçe
Komisyonuna havale edilmiş ve Komisyonumuz, 21/2/2006 tarihli 31 inci
toplantısında, Sağlık Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Maliye
Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, SSK Başkanlığı, Bağ-Kur Genel Müdürlüğü, Emekli
Sandığı Genel Müdürlüğü temsilcilerinin katılımlarıyla Teklifi inceleyip
görüşmüştür.
Teklif ile;
2006 yılı için Bütçe Kanunu ile
uygulanması öngörülen Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarındaki
personele, personelin kuruma sağladığı fiili katkı ve bu katkıya dayalı
ölçülebilir performans esası dikkate alınarak döner sermayeden yapılan
ödemelerin süreklilik arz etmesi için ilgili Kanuna taşınması öngörülmekte,
Bakanlık merkez teşkilatında çalışan personelin de ek ödemeden yararlanması
sağlanmakta; SSK Başkanlığı, Bağ-Kur Genel Müdürlüğü ve 3826 sayılı Kanun
Kapsamında bulunanlar için Sağlık Bakanlığına bağlı tüm sağlık kurum ve
kuruluşlarından 31/12/2005 tarihine kadar alınan tedavi hizmetlerinden bedeli
ödenmemiş olanların tamamının terkin edilmesi 31/12/2004 tarihine çekilmektedir.
Teklifin tümü üzerindeki görüşmeler
sırasında Komisyon toplantısına Hükümet adına katılan temsilciler Kanun
teklifinin Hükümet tarafından da benimsendiğini kanun teklifinin yasalaşmasının
gerektiğini belirtmişlerdir.
Teklifin tümü üzerindeki bu görüşmelerden
sonra teklif gerekçesi Komisyon üyelerimiz tarafından oybirliği ile benimsenmiş
ve maddelerinin görüşülmesine geçilmesi kabul edilmiştir.
Teklifin;
Çerçeve 1 inci maddesi ile 209 sayılı
Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon)
Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun ile 2006 Yılı Merkezi
Yönetim Bütçe Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 5 inci maddesi
değiştirilmekte ve maddeye bazı fıkralar eklenmektedir. Madde üzerinde bir
önerge verilmiştir. Önerge ile dördüncü fıkraya eczacıların da eklenmesi
öngörülmektedir. Önergenin Komisyonumuzca kabul edilmesi ile madde yeniden
düzenlenmiş, bununla birlikte kanun tekniği anlamında çerçeve hüküm redaksiyona
tâbi tutulmuştur.
Çerçeve 2 nci maddesi ile 5437 sayılı 2006
Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 31 inci maddesindeki 31/12/2005 ibaresi
31/12/2004 olarak değişmekte ve 32 nci maddesinin (d) fıkrası yürürlükten
kaldırılmaktadır. İki farklı maddede değişiklik yapıldığından bu madde
redaksiyona tâbi tutularak iki ayrı çerçeve madde haline dönüştürülmüştür.
Bu anlamda olmak üzere Çerçeve 2 nci madde
ile 5437 sayılı Kanunun 31 inci maddesindeki değişiklik, Çerçeve 3 üncü madde
ile aynı Kanunun 32 nci maddesindeki değişiklik düzenlenmiştir.
Yürürlüğe ilişkin 3 üncü madde, 4 üncü
madde olmak üzere, yeniden düzenlenen çerçeve 2 ve çerçeve 3 üncü maddeler
paralelinde yeniden düzenlenmiştir.
Yürütmeye ilişkin 4 üncü madde, 5 inci
madde olmak üzere aynen kabul edilmiştir.
Teklif başlığı redaksiyona tâbi tutularak,
başlıktan “209 sayılı” ibaresi çıkarılmıştır.
Raporumuz, Plan ve Bütçe Komisyonuna
sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Cevdet Erdöl |
Nevzat Doğan |
Sabri Varan |
|
|
Trabzon |
Kocaeli |
Gümüşhane |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Kılıç |
Mehmet Kerim Yıldız |
Ahmet Yaşar |
|
|
Konya |
Ağrı |
Aksaray |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Remziye Öztoprak |
Osman Akman |
Turhan Çömez |
|
|
Ankara |
Antalya |
Balıkesir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şerif Birinç |
Agah Kafkas |
İrfan Rıza Yazıcıoğlu |
|
|
Bursa |
Çorum |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Enver Öktem |
Hüseyin Tanrıverdi |
Mahmut Duyan |
|
|
İzmir |
Manisa |
Mardin |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Arslan |
Medeni Yılmaz |
Feramus Şahin |
|
|
Muğla |
Muş |
Tokat |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Alim Tunç |
|
|
|
|
Uşak |
|
SAĞLIK,
AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
SAĞLIK BAKANLIĞINA BAĞLI SAĞLIK KURUMLARI İLE ESENLENDİRME (REHABİLİTASYON) TESİSLERİNE VERİLECEK DÖNER SERMAYE HAKKINDA KANUN İLE 2006 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
MADDE 1.- 04/01/1961 tarihli ve 209 sayılı
Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü, dördüncü, beşinci ve altıncı fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
"Personelin katkısıyla elde edilen
döner sermaye gelirlerinden, döner sermayeli sağlık kurum ve kuruluşlarında görevli
olan memurlar ile bu kurum ve kuruluşlarda 10/7/2003 tarihli ve 4924 sayılı
Kanun uyarınca sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık personeline ve
13/12/1983 tarihli ve 181 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 3 üncü
maddesine göre istihdam edilen sözleşmeli personele mesai içi veya mesai dışı
ayrımı yapılmaksızın ek ödeme yapılabilir. Sağlık kurum ve kuruluşlarında
Bakanlıkça belirlenen hizmet sunum şartları ve kriterleri de dikkate alınmak
suretiyle, bu ödemenin oranı ile esas ve usulleri; personelin unvanı, görevi,
çalışma şartları ve süresi, hizmete katkısı, performansı, serbest çalışıp
çalışmaması ile muayene, ameliyat, anestezi, girişimsel işlemler ve özellik arz
eden riskli bölümlerde çalışma gibi unsurlar esas alınarak Maliye Bakanlığının uygun
görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Yukarıdaki fıkrada yer alan hükme göre
personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden personele bir
ayda yapılacak ek ödemenin tutarı, ilgili personelin bir ayda alacağı aylık (ek
gösterge dahil), yan ödeme ve her türlü tazminat (makam, temsil ve görev
tazminatı hariç) toplamının, pratisyen tabip ve diş tabiplerinden serbest
çalışanlara ve eczacılara yüzde 250'sini, serbest çalışmayanlara yüzde 500'ünü,
uzman tabip, Tıpta Uzmanlık Tüzüğünde belirtilen dallarda bu Tüzük hükümlerine
göre uzman olanlar ve uzman diş tabiplerinden serbest çalışanlara yüzde
350'sini, serbest çalışmayanlara yüzde 700'ünü, serbest çalışmayan klinik şef
ve şef yardımcılarına yüzde 800'ünü, diğer personele ise yüzde 150'sini
geçemez. İşin ve hizmetin özelliği dikkate alınarak yoğun bakım, doğumhane,
yenidoğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz, ameliyathane, kemik iliği nakil ünitesi
ve acil servis gibi özellikli hizmetlerde çalışan personel için yüzde 150
oranı, yüzde 200 olarak uygulanır.
Sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık
personeline yapılacak ek ödemenin tutarı ise, aynı birimde aynı unvanlı kadroda
çalışan ve hizmet yılı aynı olan emsali sağlık personeli esas alınarak
belirlenir ve bunlara yapılacak ek ödeme, hiçbir şekilde emsaline yapılabilecek
ek ödeme üst sınırını geçemez.
Personelin katkısı ile elde edilen döner
sermaye gelirlerinden, o birimde görevli personele yapılacak ek ödeme toplamı,
ikinci ve üçüncü basamak sağlık kurumlarında, ilgili birimin cari yıldaki döner
sermaye gelirinin yüzde 50'sini, birinci basamak sağlık kuruluşlarında ise,
ilgili birimin cari yıldaki döner sermaye gelirinin yüzde 65'ini aşamaz.
Sağlık Bakanlığına bağlı döner sermaye
işletmeleri, sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi, kaliteli ve verimli hizmet
sunumunun teşvik edilmesi, sağlık kurum ve kuruluşlarının kendi imkanlarıyla
karşılayamadıkları ihtiyaçların giderilmesi, eğitim, araştırma ve geliştirme
faaliyetlerinin desteklenmesi, birinci basamak sağlık kuruluşlarının
desteklenmesi ve Bakanlık merkez teşkilatında görev yapan memurlar ile
sözleşmeli personele ek ödemede bulunulması amacıyla Bakanlıkça yapılacak
giderlere iştirak etmek için aylık gayrisafi hasılattan aylık tahsil edilen
tutarın yüzde 2'sini geçmemek üzere Sağlık Bakanlığınca belirlenecek oranı
Bakanlık Döner Sermaye Merkez Saymanlığı hesabına aktarırlar. Bu hesapta
toplanacak tutarların dağılım ve harcanmasına ilişkin kriterler ile personele
yapılacak ek ödemenin oran, esas ve usulleri Maliye Bakanlığının uygun görüşü
üzerine Sağlık Bakanlığınca belirlenir. Personele yapılacak ek ödemenin tutarı,
en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) yüzde 200'ünü geçemez. Ek
ödeme tutarı; görev yapılan birim ve iş hacmi, görevin önem ve güçlüğü, çalışma
süresi, personelin sınıfı, kadro unvanı, derecesi ve atanma biçimi gibi
kriterler ile personele aylık ve özlük hakları dışında ilgili mevzuatına göre
yapılan diğer ilave ödemeler dikkate alınarak belirlenir. Merkez teşkilatında
görev yapan personele bu fıkra kapsamında yapılacak toplam ek ödeme, döner
sermaye işletmelerinden cari yılda aktarılan tutarın yüzde 50'sini geçemez ve
bu ödemeler gelir vergisine tabi tutulmaz.
4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Kanunun
38 inci maddesine göre Sağlık Bakanlığı merkez teşkilatı ve bağlı sağlık kurum
ve kuruluşlarında görevlendirilenler, aynı maddede belirtilen ilave ödemelerden
yararlanmamak kaydıyla, Bakanlık merkez veya bağlı sağlık kurum ve kuruluşunda
görev yaptıkları unvan için belirlenen ek ödemeden faydalandırılır.
Birinci basamak ve koruyucu sağlık
hizmetlerinin geliştirilmesi ve bölgelerarası gelişmişlik farklarının
giderilmesi amacıyla, döner sermayeli işletmelerden uygun görülenlerin merkeze
aktaracağı payı yüzde 4'e kadar yükseltmeye Sağlık Bakanı yetkilidir.
24/11/2004 tarihli ve 5258 sayılı Kanun kapsamında, aile hekimliği uygulamasına
geçilen illerde, il sağlık müdürlüğü ve birinci basamak sağlık hizmeti sunan
kurum ve kuruluşlarda çalışan personele (aile hekimi ve aile sağlığı elemanı
olarak çalışanlar hariç) merkeze aktarılan yüzde 2 oranına kadar olan paya
ilave olarak alınacak paydan karşılanmak ve unvanlarına göre 4 üncü fıkrada
belirtilen oranları geçmemek üzere Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine
Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenecek esas ve usullere göre
ek ödeme yapılabilir. Merkeze aktarılan yüzde iki oranına kadar olan paya ilave
olarak alınacak tutarlar, bu fıkrada belirtilen amaçlar dışında kullanılamaz.
Döner sermayeli işletmelerin mali imkanı
elverişli olanlarından, mali durumu yetersiz olanlara karşılıksız veya borç
olarak kaynak aktarmaya Sağlık Bakanı yetkilidir."
MADDE 2.- 27/12/2005 tarihli ve 5437
sayılı 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 31 inci maddesinin (c)
fıkrasında yer alan "31/12/2005" ibaresi "31/12/2004"
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 3.- 5437 sayılı Kanunun 32 nci
maddesinin (d) fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 4.- Bu Kanunun;
a) 2 nci maddesi, 1/1/2006 tarihinden
itibaren geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
b) Diğer hükümleri 1/4/2006 tarihinde,
Yürürlüğe girer.
MADDE 5.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
Plan ve Bütçe Komisyonu
Raporu
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
|
|
|
Esas No.: 2/699 |
27/2/2006 |
|
|
Karar No.: 75 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Ordu Milletvekili Eyüp FATSA tarafından
imzalanarak 8/2/2006 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
sunulan ve Başkanlıkça 13/2/2006 tarihinde tali komisyon olarak Sağlık, Aile,
Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna, esas komisyon olarak Komisyonumuza havale
edilen, (2/699) esas numaralı "209 Sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık
Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye
Hakkında Kanun ile 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi", Komisyonumuzun 22/2/2006 tarihinde yapmış
olduğu 47 nci birleşiminde Hükümeti temsilen Maliye Bakanı Kemal UNAKITAN,
Maliye Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ile Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı
temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.
209 Sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık
Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye
Hakkında Kanuna 11/1/2001 tarihli ve 4618 sayılı Kanunla bir fıkra eklenerek,
Sağlık Bakanlığına bağlı birinci basamak sağlık kuruluşları dahil bütün sağlık
kurum ve kuruluşları döner sermayeli işletmelere dönüştürülmüştür. 375 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnamenin 27 nci maddesiyle 209 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinde yapılan düzenleme ile döner sermayeli işletmelerde görev yapan
personele döner sermaye gelirlerinden ek ödeme yapılmaktadır. Ancak 2003
yılından itibaren Bütçe Kanunlarında yapılan düzenlemelerle Sağlık Bakanlığına
bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında döner sermayeden yapılan ödemeler
performans esasına bağlanmış, ayrıca ikincil düzenlemeler ile de uygulamaya
istikrar kazandırılmıştır. Dolayısıyla bu Kanun Teklifi ile, bütçe kanunlarıyla
yıllık olarak yapılmakta olan düzenlemeler 209 sayılı Kanuna taşınarak
uygulamaya süreklilik kazandırılmış olunacaktır.
Teklif ve gerekçesi incelendiğinde; Sağlık
Bakanlığına bağlı kurumlarda çalışan personelin döner sermaye sistemine ilişkin
düzenlemeler ilgili Kanununa taşınmaktadır. Ayrıca, 2006 yılı Merkezi Yönetim
Bütçe Kanununun 31 inci maddesinin (c) fıkrası; Sosyal Sigortalar Kurumu,
Bağ-Kur ve Yeşil Karta tabi hastalara, Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve
kuruluşlarınca 31/12/2005 tarihine kadar sağlanan tedavi hizmetlerinden bedeli
ödenmemiş olanların terkin edilmesi hükmünü getirmektedir. 2006 yılı Merkezi
Yönetim Bütçe Kanununun 31 inci maddesinin (c) fıkrasında yer alan 31/12/2005
tarihinin 31/12/2004 olarak değiştirilmesi suretiyle, Sağlık Bakanlığına bağlı
sağlık kurum ve kuruluşlarının mali sıkıntı ile karşılaşmadan sağlık hizmetlerinin
kaliteli bir şekilde devamının sağlanmasının amaçlandığı görülmektedir.
Komisyonumuzda, Teklifin tümü üzerinde
yapılan görüşmelerde;
- Döner sermayeden yapılan ödeme
miktarının önemli ölçüde farklılaşmasının sağlık personelini döner sermayeleri
güçlü olan sağlık kuruluşlarına yönlendirdiği, bu durumun sağlık personelinin
dağılımında dengesizliklere yol açtığı,
- Döner sermayelerin performans kriterine
göre ödenmesinin sağlık kuruluşlarında gereksiz tahlillerin yapılmasına yol
açması nedeniyle kamu kaynaklarında israfa neden olunduğu,
- Performans sistemine geçilmesiyle
birlikte Türkiye'de de gelişmiş ülkelere paralel olarak tanı hizmetlerine
ilişkin maliyetlerde bir artışın yaşandığı; buna karşılık ilaç harcamalarında
ise bir azalışın söz konusu olduğu,
- 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe
Kanununda yer alan hüküm nedeniyle alacakların terkin edilmesinin sağlık
kuruluşlarını zor duruma düşürdüğü,
- Farklı kanunlarla kamu personeline ek
ödeme yapılmasını öngören düzenlemelerin yapıldığı, bunun yerine Personel
Reformu Yasasının çıkarılması gerektiği,
- Seyyanen ödeme sisteminden performans
sistemine geçilmesinin çalışan personel ile çalışmayan personelin
ayırdedilmesine yardımcı olduğu ve çalışan personelin ödüllendirildiği,
- Döner sermayesi güçlü olan sağlık
kuruluşlarının sözleşmeyle yardımcı sağlık personeli çalıştırabilecek kaynağa
sahip olduğu, ancak döner sermaye geliri az olan sağlık kuruluşlarının bu
imkana sahip olmadığı, bu durumun düzeltilmesinin yararlı olacağı,
şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip,
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
- 209 sayılı Kanuna göre Sağlık
Bakanlığına bağlı döner sermaye işletmelerinde görev yapan sağlık personeline
döner sermaye gelirlerinden seyyanen ek ödemenin yapılmakta olduğu,
- 2003 yılından itibaren yapılan
düzenlemelerle, döner sermaye ödemelerinin performans esasına bağlanması sonucu
uygulamanın istikrar kazanmış olduğu,
- Personelin kuruma sağladığı fiili
katkının ölçülebilir performans esaslarına dayanmasının ve buna göre personele
ödeme yapılmasının sağlık hizmetlerinin kalitesini artırdığı,
- Anayasa Mahkemesinin kararları
doğrultusunda bütçe kanunlarıyla düzenlenen bu hususun 209 sayılı Kanuna
taşınmasının gerekli olduğu,
- Bu Kanun Teklifi ile, mali durumu
yetersiz olan döner sermayeli işletmelere, mali durumu iyi olan döner sermayeli
işletmelerden karşılıksız veya borç olarak nakit aktarılmasına ilişkin yetkinin
Sağlık Bakanına verildiği,
- 2006 yılı Merkezi Yönetim Bütçe
Kanununun 31 inci maddesinin (c) fıkrasında yer alan 31/12/2005 tarihinin
31/12/2004 olarak değiştirilmek suretiyle, Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık
kurum ve kuruluşlarının mali sıkıntı ile karşılaşmadan sağlık hizmetlerinin
kaliteli bir şekilde yürütülmesinin sağlanacağı,
ifade edilmiştir.
Geneli üzerinde yapılan görüşmelerden
sonra, Teklif ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin
görüşülmesine geçilmiştir.
Teklifin;
- Çerçeve 1 inci maddesi; kanunların
hazırlanmasında uygulanan esas ve usuller doğrultusunda redaksiyona tabi
tutulması suretiyle,
- Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri
ile özel bütçeli idarelerin, aktarma yapılacak tertipteki ödeneğin yüzde
yirmisi kadar kendi bütçeleri içinde aktarma yapabilmeleri için Merkezi Yönetim
Bütçe Kanununun 11 inci maddesinin (b) bendinin değiştirilmesi ve Hazine adına
tescilli bulunan ve Karayolları Genel Müdürlüğünün mülkiyetinde iken 5018
sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun Geçici 12 nci maddesi gereğince
Hazine adına tescil edilmesi gereken taşınmazlar ile devletin hüküm ve tasarrufu
altında bulunup da tescil edilmeye elverişli olan taşınmazların satışından elde
edilen gelirlerin bölünmüş yol veya devlet ve il yolları yapım, bakım ve
kamulaştırma hizmetlerinde kullanılmak üzere Karayolları Genel Müdürlüğü
bütçesine ödenek kaydedilmesine imkan tanınması amacıyla Merkezi Yönetim Bütçe
Kanununun 11 inci maddesinin sonuna ayrı bir fıkra eklenmesini öngören yeni bir
düzenlemenin metne yeni çerçeve 2 nci madde olarak ilave edilmesi ve diğer
maddelerin buna göre teselsül ettirilmesi suretiyle,
- Çerçeve 2 nci maddesi; kanunların
hazırlanmasında uygulanan esas ve usuller doğrultusunda (a) bendinin çerçeve 3
üncü madde, (b) bendinin çerçeve 4 üncü madde olarak düzenlenmesi suretiyle,
- Yürürlüğe ilişkin 3 üncü maddesi; yeni
madde ilavesi ve kanun tekniği açısından yapılan değişiklikler doğrultusunda,
ilave edilen yeni 2 nci maddesinin Kanunun yayımı tarihinde; 3 üncü maddesinin
1/1/2006 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde ve diğer hükümlerinin
1/4/2006 tarihinde yürürlüğe girebilmesini teminen 5 inci madde olarak
redaksiyona tabi tutulması suretiyle,
- Yürütmeye ilişkin 4 üncü maddesi; madde
numarasının 6 olarak değiştirilmesi suretiyle aynen,
kabul edilmiştir.
Ayrıca Kanunun başlığı da kanun tekniğine
uygunluk açısından redaksiyona tabi tutulmuştur.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyonkarahisar |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Halil Aydoğan |
Mehmet Zekai Özcan |
|
|
İstanbul |
Afyonkarahisar |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Mesut Özakcan |
A. Kemal
Deveciler |
Ali Osman Sali |
|
|
Aydın |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
|
(Ayrışık
oy yazımız ektedir) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet İnal |
Osman Nuri Filiz |
Muhsin Koçyiğit |
|
|
Batman |
Denizli |
Diyarbakır |
|
|
|
|
(Ayrışık
oy ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
A. Kemal Kumkumoğlu |
Birgen Keleş |
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(Ayrışık
oy yazım ektedir) |
(Karşı
oy yazım ektedir) |
(Ayrışık
oy ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Mustafa Açıkalın |
Bülent Baratalı |
Fazıl Karaman |
|
|
İstanbul |
İzmir |
İzmir |
|
|
|
(Ayrışık
oy ektedir) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Selami Yiğit |
Selahattin Beyribey |
Mustafa Elitaş |
|
|
Kars |
Kars |
Kayseri |
|
|
(Ayrışık
oy ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Taner Yıldız |
Mikail Arslan |
Muzaffer Baştopçu |
|
|
Kayseri |
Kırşehir |
Kocaeli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Ünaldı |
Hasan Fehmi Kinay |
Gürol Ergin |
|
|
Konya |
Kütahya |
Muğla |
|
|
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Seyfi |
Cemal Uysal |
Kazım Türkmen |
|
|
Nevşehir |
Ordu |
Ordu |
|
|
|
|
(Karşı
oy ekte) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Musa Uzunkaya |
Sabahattin Cevheri |
Enis Tütüncü |
|
|
Samsun |
Şanlıurfa |
Tekirdağ |
|
|
|
|
(Karşı
oy yazısı ektedir) |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
|
|
Trabzon |
|
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
AYRIŞIK OY
Kanun Teklifine komisyon görüşmeleri
sırasında önergelerle bazı hükümler eklenmiştir. Teklife eklenen hükümlerle
2006 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 11 inci maddesinde değişiklikler
yapılmıştır. Yapılan bu düzenlemeler mali saydamlığa ve bütçe ilkelerine
aykırıdır.
Bütçe Kanununun 11 inci maddesinin (b) fıkrasında
yapılan değişiklik ile “genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri özel bütçeleri
idareler, aktarma yapılacak tertipteki ödeneğin yüzde yirmisine kadar kendi
bütçeleri içinde ödenek aktarması yapabilirler. Bu idarelerin yüzde yirmiyi
geçen diğer her türlü kurum içi aktarmalarını yapmaya Maliye Bakanı yetkilidir”
düzenlemesi yapılmıştır. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 21
inci maddesinde ödenek aktarmasında sınır yüzde beş olarak belirlenmiştir. 2006
Bütçe Yasasının 11/b maddesiyle bu sınır 2006 yılı için yüzde yirmi olarak
değiştirilmiştir. Şimdi ise bu sınır yüzde yüze çıkarılmaktadır. Bu düzenleme
mali saydamlığa aykırı olup, Parlamento’nun bütçe hakkının elinden alınmasıdır.
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
Birgen Keleş |
Enis Tütüncü |
|
|
Trabzon |
İstanbul |
Tekirdağ |
|
|
Kazım Türkmen |
M. Mesut Özakcan |
Bülent Baratalı |
|
|
Ordu |
Aydın |
İzmir |
|
|
Kemal Kılıçdaroğlu |
A. Kemal Kumkumoğlu |
Gürol Ergin |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Muğla |
AYRIŞIK OY YAZISI
Teklif ile; 2006 yılı için Bütçe Kanunu
ile uygulanması öngörülen Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve
kuruluşlarındaki personele döner sermayeden yapılacak ödemelerde, personelin
kuruma sağladığı fiili katkı ve bu katkıya dayalı ölçülebilir performansın
dikkate alınacağı belirtilmektedir. Ancak, performans ölçütlerini belirleyen
somut objektif kıstaslar getirilmemiştir. Performans bakımından niteliğin mi
yoksa niceliğin mi esas alınması gerektiği konularında tam bir netlik
bulunmamaktadır. Özellikle performans ölçütleri olarak niceliğin esas alınması
halinde, bir yandan gereksiz tahlil ve ameliyatlarla kamu zarara uğratılacak,
öte yandan da insan sağlığına gerekli titizlik ve ihtimam gösterilmeyecektir.
Yine bu yasa teklifi ile; döner sermaye
gelirlerinden merkezde çalışanlara pay verilirken, merkezden uzak taşrada,
mahrumiyet bölgelerinde çalışanlara pay verilmemesi hizmetin uç bölgelere
gönüllü olarak götürülmesine engel teşkil edecektir. Bunu bir eksiklik olarak
görmekteyiz.
Teklif ile ayrıca, Sağlık Bakanlığına
bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarından 31.12.2005 tarihine kadar alınan tedavi
hizmetlerinden bedeli ödenmemiş olanların tamamının TERKİN EDİLMESİ 31.12.2004
tarihine çekilerek Sağlık Bakanlığının Sosyal Güvenlik Kurumlarından olan
alacağından vazgeçilmektedir. Terkin edilecek bu tutarın kesin olmamakla birlikte
3.5 katrilyon lira dolayında olması beklenmektedir.
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol
Kanununun 21 inci maddesi ile ödenek aktarmasının Kanunla yapılacağı hükme
bağlanmıştır. Söz konusu teklifle, Meclisin bütçe yapma hakkı elinden alınarak,
Kanunla yapılması gereken bir düzenleme Maliye Bakanlığınca yapılmaktadır.
Bütçe disiplini ve mali saydamlık ilkeleri bir tarafa bırakılarak tedavi
hizmetlerinden bedeli ödenmemiş tutarların bütçe ile ilişkilendirilmeksizin
silinmesi aynı zamanda ekonomi üzerinde de olumsuz etki yaratacaktır. Anılan
nedenlerle teklife katılmıyoruz.
Arz olunur.
|
Muhsin Koçyiğit |
Selami Yiğit |
|
|
|
Diyarbakır |
Kars |
ORDU
MİLLETVEKİLİ EYÜP FATSA’NIN TEKLİFİ
209 SAYILI SAĞLIK BAKANLIĞINA BAĞLI SAĞLIK KURUMLARI İLE ESENLENDİRME (REHABİLİTASYON) TESİSLERİNE VERİLECEK DÖNER
SERMAYE HAKKINDA KANUN
İLE 2006 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 4/1/1961 tarihli ve 209 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinin üçüncü, dördüncü, beşinci ve altıncı fıkraları yürürlükten
kaldırılmış, maddeye ikinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir.
“Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye
gelirlerinden, döner sermayeli sağlık kurum ve kuruluşlarında görevli olan
memurlar ile bu kurum ve kuruluşlarda 10/7/2003 tarihli ve 4924 sayılı Kanun
uyarınca sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık personeline ve 13/12/1983
tarihli ve 181 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 3 üncü maddesine göre
istihdam edilen sözleşmeli personele mesai içi veya mesai dışı ayrımı
yapılmaksızın ek ödeme yapılabilir. Sağlık kurum ve kuruluşlarında Bakanlıkça
belirlenen hizmet sunum şartları ve kriterleri de dikkate alınmak suretiyle, bu
ödemenin oranı ile esas ve usûlleri; personelin unvanı, görevi, çalışma
şartları ve süresi, hizmete katkısı, performansı, serbest çalışıp çalışmaması
ile muayene, ameliyat, anestezi, girişimsel işlemler ve özellikler arz eden
riskli bölümlerde çalışma gibi unsurlar esas alınarak Maliye Bakanlığının uygun
görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Yukarıdaki fıkrada yer alan hükme göre personelin katkısıyla
elde edilen döner sermaye gelirlerinden personele bir ayda yapılacak ek
ödemenin tutarı, ilgili personelin bir ayda alacağı aylık (ek gösterge dahil),
yan ödeme ve her türlü tazminat (makam, temsil ve görev tazminatı hariç)
toplamının, pratisyen tabip ve diş tabiplerinden serbest çalışanlara yüzde
250’sini, serbest çalışmayanlara yüzde 500’ünü, uzman tabip, Tıpta Uzmanlık
Tüzüğünde belirtilen dallarda bu Tüzük hükümlerine göre uzman olanlar ve uzman
diş tabiplerinden serbest çalışanlara yüzde 350’sini, serbest çalışmayanlara
yüzde 700’ünü, serbest çalışmayan klinik şef ve şef yardımcılarına yüzde
800’ünü, diğer personele ise yüzde 150’sini geçemez. İşin ve hizmetin özelliği
dikkate alınarak yoğun bakım, doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık,
diyaliz, ameliyathane, kemik iliği nakil ünitesi ve acil servis gibi özellikli
hizmetlerde çalışan personel için yüzde 150 oranı, yüzde 200 olarak uygulanır.
Sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık personeline yapılacak ek ödemenin
tutarı ise, aynı birimde aynı unvanlı kadroda çalışan ve hizmet yılı aynı olan
emsali sağlık personeli esas alınarak belirlenir ve bunlara yapılacak ek ödeme,
hiçbir şekilde emsaline yapılabilecek ek ödeme üst sınırını geçemez.
Personelin katkısı ile elde edilen döner sermaye
gelirlerinden, o birimde görevli personele yapılacak ek ödeme toplamı, ikinci
ve üçüncü basamak sağlık kurumlarında, ilgili birimin carî yıldaki döner sermaye
gelirinin yüzde 50’sini, birinci basamak sağlık kuruluşlarında ise, ilgili
birimin carî yıldaki döner sermaye gelirinin yüzde 65’ini aşamaz.
Sağlık Bakanlığına bağlı döner sermaye işletmeleri, sağlık
hizmetlerinin iyileştirilmesi, kaliteli ve verimli hizmet sunumunun teşvik
edilmesi, sağlık kurum ve kuruluşlarının kendi imkânlarıyla karşılayamadıkları
ihtiyaçların giderilmesi, eğitim, araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin
desteklenmesi, birinci basamak sağlık kuruluşlarının desteklenmesi ve Bakanlık
merkez teşkilatında görev yapan memurlar ile sözleşmeli personele ek ödemede
bulunulması amacıyla Bakanlıkça yapılacak giderlere iştirak etmek için aylık
gayrisafi hasılattan aylık tahsil edilen tutarın yüzde 2’sini geçmemek üzere
Sağlık Bakanlığınca belirlenecek oranı Bakanlık Döner Sermaye Merkez Saymanlığı
hesabına aktarırlar. Bu hesapta toplanacak tutarların dağılım ve harcanmasına
ilişkin kriterler ile personele yapılacak ek ödemenin oran, esas ve usûlleri
Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca belirlenir.
Personele yapılacak ek ödemenin tutarı, en yüksek Devlet memuru aylığının (ek
gösterge dahil) yüzde 200’ünü geçemez. Ek ödeme tutarı; görev yapılan birim ve
iş hacmi, görevin önem ve güçlüğü, çalışma süresi, personelin sınıfı, kadro
unvanı, derecesi ve atanma biçimi gibi kriterler ile personele aylık ve özlük
hakları dışında ilgili mevzuatına göre yapılan diğer ilave ödemeler dikkate
alınarak belirlenir. Merkez teşkilatında görev yapan personele bu fıkra
kapsamında yapılacak toplam ek ödeme, döner sermaye işletmelerinden carî yılda
aktarılan tutarın yüzde 50’sini geçemez ve bu ödemeler gelir vergisine tâbi
tutulmaz.
4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Kanunun 38 inci maddesine
göre Sağlık Bakanlığı merkez teşkilatı ve bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında
görevlendirilenler, aynı maddede belirtilen ilave ödemelerden yararlanmamak
kaydıyla, Bakanlık merkez veya bağlı sağlık kurum ve kuruluşunda görev
yaptıkları unvan için belirlenen ek ödemeden faydalandırılır.
Birinci basamak ve koruyucu sağlık hizmetlerinin
geliştirilmesi ve bölgelerarası gelişmişlik farklarının giderilmesi amacıyla,
döner sermayeli işletmelerden uygun görülenlerin merkeze aktaracağı payı yüzde
4’e kadar yükseltmeye Sağlık Bakanı yetkilidir. 24/11/2004 tarihli ve 5258
sayılı Kanun kapsamında, aile hekimliği uygulamasına geçilen illerde, il sağlık
müdürlüğü ve birinci basamak sağlık hizmeti sunan kurum ve kuruluşlarda çalışan
personele (aile hekimi ve aile sağlığı elemanı olarak çalışanlar hariç) merkeze
aktarılan yüzde 2 oranına kadar olan paya ilave olarak alınacak paydan
karşılanmak ve unvanlarına göre dördüncü fıkrada belirtilen oranları geçmemek
üzere Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak
yönetmelikte belirlenecek esas ve usûllere göre ek ödeme yapılabilir. Merkeze
aktarılan yüzde 2 oranına kadar olan paya ilave olarak alınacak tutarlar, bu
fıkrada belirtilen amaçlar dışında kullanılamaz.
Döner sermayeli işletmelerin malî imkânı elverişli
olanlarından, malî durumu yetersiz olanlara karşılıksız veya borç olarak kaynak
aktarmaya Sağlık Bakanı yetkilidir.”
MADDE 2.- 27/12/2005 tarihli ve 5437 sayılı Kanunun;
a) 31 inci maddesinin (c) fıkrasında yer alan “31/12/2005”
ibaresi “31/12/2004” şeklinde değiştirilmiştir.
b) 32 nci maddesinin (d) fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 3.- Bu Kanunun;
a) 2 nci maddesinin (a) bendi 1/1/2006 tarihinden geçerli
olmak üzere yayımı tarihinde,
b) Diğer hükümleri 1/4/2006 tarihinde,
Yürürlüğe girer.
MADDE 4.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
SAĞLIK BAKANLIĞINA BAĞLI
SAĞLIK KURUMLARI İLE ESENLENDİRME (REHABİLİTASYON) TESİSLERİNE VERİLECEK DÖNER
SERMAYE HAKKINDA KANUN İLE 2006 YILI
MERKEZİ YÖNETİMİ BÜTÇE KANUNUNDA DEĞİ-
ŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN
MADDE 1.- 4/1/1961 tarihli ve 209 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinin üçüncü, dördüncü, beşinci ve altıncı fıkraları yürürlükten
kaldırılmış, maddeye ikinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir.
"Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye
gelirlerinden, döner sermayeli sağlık kurum ve kuruluşlarında görevli olan
memurlar ile bu kurum ve kuruluşlarda 10/7/2003 tarihli ve 4924 sayılı Kanun
uyarınca sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık personeline ve 13/12/1983
tarihli ve 181 sayılı Sağlık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 3 üncü maddesine
göre istihdam edilen sözleşmeli personele mesai içi veya mesai dışı ayrımı
yapılmaksızın ek ödeme yapılabilir. Sağlık kurum ve kuruluşlarında Bakanlıkça
belirlenen hizmet sunum şartları ve kriterleri de dikkate alınmak suretiyle, bu
ödemenin oranı ile esas ve usulleri; personelin unvanı, görevi, çalışma
şartları ve süresi, hizmete katkısı, performansı, serbest çalışıp çalışmaması
ile muayene, ameliyat, anestezi, girişimsel işlemler ve özellik arz eden riskli
bölümlerde çalışma gibi unsurlar esas alınarak Maliye Bakanlığının uygun görüşü
üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Yukarıdaki fıkrada yer alan hükme göre personelin katkısıyla
elde edilen döner sermaye gelirlerinden personele bir ayda yapılacak ek
ödemenin tutarı, ilgili personelin bir ayda alacağı aylık (ek gösterge dahil),
yan ödeme ve her türlü tazminat (makam, temsil ve görev tazminatı hariç)
toplamının; pratisyen tabip ve diş tabiplerinden serbest çalışanlara yüzde
250'sini, serbest çalışmayanlara yüzde 500'ünü, uzman tabip, Tıpta Uzmanlık
Tüzüğünde belirtilen dallarda bu Tüzük hükümlerine göre uzman olanlar ve uzman
diş tabiplerinden serbest çalışanlara yüzde 350'sini, serbest çalışmayanlara
yüzde 700'ünü, serbest çalışmayan klinik şef ve şef yardımcılarına yüzde
800'ünü, diğer personele ise yüzde 150'sini geçemez. İşin ve hizmetin özelliği
dikkate alınarak yoğun bakım, doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık,
diyaliz, ameliyathane, kemik iliği nakil ünitesi ve acil servis gibi özellikli
hizmetlerde çalışan personel için yüzde 150 oranı, yüzde 200 olarak uygulanır.
Sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık personeline yapılacak ek ödemenin
tutarı ise, aynı birimde aynı unvanlı kadroda çalışan ve hizmet yılı aynı olan
emsali sağlık personeli esas alınarak belirlenir ve bunlara yapılacak ek ödeme,
hiçbir şekilde emsaline yapılabilecek ek ödeme üst sınırını geçemez.
Personelin katkısı ile elde edilen döner sermaye
gelirlerinden, o birimde görevli personele yapılacak ek ödeme toplamı, ikinci
ve üçüncü basamak sağlık kurumlarında, ilgili birimin carî yıldaki döner
sermaye gelirinin yüzde 50'sini, birinci basamak sağlık kuruluşlarında ise,
ilgili birimin cari yıldaki döner sermaye gelirinin yüzde 65'ini aşamaz.
Sağlık Bakanlığına bağlı döner sermaye işletmeleri, sağlık
hizmetlerinin iyileştirilmesi, kaliteli ve verimli hizmet sunumunun teşvik
edilmesi, sağlık kurum ve kuruluşlarının kendi imkânlarıyla karşılayamadıkları
ihtiyaçların giderilmesi, eğitim, araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin
desteklenmesi, birinci basamak sağlık kuruluşlarının desteklenmesi ve Bakanlık
merkez teşkilatında görev yapan memurlar ile sözleşmeli personele ek ödemede
bulunulması amacıyla Bakanlıkça yapılacak giderlere iştirak etmek için aylık
gayrisafi hasılattan aylık tahsil edilen tutarın yüzde 2'sini geçmemek üzere
Sağlık Bakanlığınca belirlenecek oranı Bakanlık Döner Sermaye Merkez Saymanlığı
hesabına aktarırlar. Bu hesapta toplanacak tutarların dağılım ve harcanmasına
ilişkin kriterler ile personele yapılacak ek ödemenin oran, esas ve usûlleri
Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca belirlenir.
Personele yapılacak ek ödemenin tutarı, en yüksek Devlet memuru aylığının (ek
gösterge dahil) yüzde 200'ünü geçemez. Ek ödeme tutarı; görev yapılan birim ve
iş hacmi, görevin önem ve güçlüğü, çalışma süresi, personelin sınıfı, kadro
unvanı, derecesi ve atanma biçimi gibi kriterler ile personele aylık ve özlük
hakları dışında ilgili mevzuatına göre yapılan diğer ilave ödemeler dikkate
alınarak belirlenir. Merkez teşkilatında görev yapan personele bu fıkra
kapsamında yapılacak toplam ek ödeme, döner sermaye işletmelerinden carî yılda
aktarılan tutarın yüzde 50'sini geçemez ve bu ödemeler gelir vergisine tabî
tutulmaz.
4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 38
inci maddesine göre Sağlık Bakanlığı merkez teşkilatı ve bağlı sağlık kurum ve
kuruluşlarında görevlendirilenler, aynı maddede belirtilen ilave ödemelerden
yararlanmamak kaydıyla, Bakanlık merkez veya bağlı sağlık kurum ve kuruluşunda
görev yaptıkları unvan için belirlenen ek ödemeden faydalandırılır.
Birinci basamak ve koruyucu sağlık hizmetlerinin
geliştirilmesi ve bölgelerarası gelişmişlik farklarının giderilmesi amacıyla,
döner sermayeli işletmelerden uygun görülenlerin merkeze aktaracağı payı yüzde
4'e kadar yükseltmeye Sağlık Bakanı yetkilidir. 24/11/2004 tarihli ve 5258
sayılı Aile Hekimliği Pilot Uygulaması Hakkında Kanun kapsamında, aile
hekimliği uygulamasına geçilen illerde, il sağlık müdürlüğü ve birinci basamak
sağlık hizmeti sunan kurum ve kuruluşlarda çalışan personele (aile hekimi ve aile
sağlığı elemanı olarak çalışanlar hariç) merkeze aktarılan yüzde 2 oranına
kadar olan paya ilave olarak alınacak paydan karşılanmak ve unvanlarına göre
dördüncü fıkrada belirtilen oranları geçmemek üzere Maliye Bakanlığının uygun
görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenecek esas
ve usullere göre ek ödeme yapılabilir. Merkeze aktarılan yüzde 2 oranına kadar
olan paya ilave olarak alınacak tutarlar, bu fıkrada belirtilen amaçlar dışında
kullanılamaz.
Döner sermayeli işletmelerin malî imkânı elverişli
olanlarından, malî durumu yetersiz olanlara karşılıksız veya borç olarak kaynak
aktarmaya Sağlık Bakanı yetkilidir."
MADDE 2.- 27/12/2005 tarihli ve 5437 sayılı 2006 Yılı
Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 11 inci maddesinin (b) fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve maddenin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"b) Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile özel
bütçeli idareler, aktarma yapılacak tertipteki ödeneğin yüzde yirmisine kadar
kendi bütçeleri içinde ödenek aktarması yapabilirler. Bu idarelerin yüzde
yirmiyi geçen diğer her türlü kurum içi aktarmalarını yapmaya Maliye Bakanı
yetkilidir."
"f) Hazine adına tescilli bulunan ve Karayolları Genel
Müdürlüğünün mülkiyetinde iken 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun
Geçici 12 nci maddesi gereğince Hazine adına tescil edilmesi gereken
taşınmazlar ile Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunup da tescil edilmeye
elverişli olan taşınmazlardan Bayındırlık ve İskan Bakanlığının talebi, Maliye
Bakanının teklifi ve Başbakanın onayı ile tespit edilenlerin satışından elde
edilecek gelirleri; genel bütçenin (B) işaretli cetveline gelir, diğer taraftan
bölünmüş yol veya Devlet ve il yolları
yapım, bakım ve kamulaştırma hizmetlerinde kullanılmak üzere Karayolları Genel
Müdürlüğü bütçesine ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir. Sermaye
ödenekleri, "2006 Yılı Programının Uygulanması, Koordinasyonu ve
İzlenmesine Dair Karar" hükümlerine göre yılı yatırım programıyla
ilişkilendirilir."
MADDE 3.- 27/12/2005 tarihli ve 5437 sayılı Kanunun 31 inci
maddesinin (c) fıkrasında yer alan "31/12/2005" ibaresi
"31/12/2004" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 4.- 27/12/2005 tarihli ve 5437 sayılı Kanunun; 32 nci
maddesinin (d) fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 5.- Bu Kanunun;
a) 2 nci maddesi yayımı tarihinde,
b) 3 üncü maddesi 1/1/2006 tarihinden geçerli olmak üzere
yayımı tarihinde,
c) Diğer hükümleri 1/4/2006 tarihinde,
Yürürlüğe girer.
MADDE 6.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.