Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1252)
Bursa Milletvekili
Mehmet Altan Karapaşaoğlu’nun; Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı
Kanununa Bir Geçici Madde Eklenmesi Hakkında Kanun Teklifi ve Tarım,
Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu (2/762)
Not: Teklif; Başkanlıkça Çevre ile Tarım, Orman ve Köyişleri
komisyonlarına havale edilmiştir.
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununa Bir Geçici
Madde Eklenmesi Hakkında Kanun Teklifim ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Saygılarımla.
M. Altan Karapaşaoğlu
Bursa
GEREKÇE
3/7/2005
tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununun
geçici 1 inci maddesi ile 11/10/2004 tarihinden önce, gerekli izinler
alınmaksızın tarım dışı amaçlarla kullanıma açılmış bulunan, ancak
tarımsal bütünlüğü bozmayan arazilerin Kanunun yürürlük tarihinden
itibaren altı ay içerisinde Tarım ve Köyişleri Bakanlığına başvurulması,
hazırlanacak toprak koruma projesine uyulması ve tarım dışı kullanılacak
arazinin her metre karesi için beş Yeni Türk Lirası ödenmesi şartıyla
söz konusu arazilerin istenen amaçla kullanılabilmesine imkan
sağlanmıştır. Ancak, belirlenen altı aylık süre içerisinde
vatandaşlarımızın bir kısmı çeşitli nedenlerden dolayı bu düzenlemeden
yararlanamamıştır. Bu vatandaşlarımızın
mağduriyetlerinin giderilmesi gerekmektedir. Teklif ile söz konusu Kanunda belirlenmiş olan
Tarım, Orman ve
Köyişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu
Esas No.: 2/762 19/10/2006
Karar No.: 58
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 13/4/2006 tarihinde Komisyonumuza
havale edilen “Bursa Milletvekili Mehmet Altan Karapaşaoğlu’nun;
Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununa Bir Geçici Madde Eklenmesi
Hakkında Kanun Teklifi (2/762)” Komisyonumuzun 19/10/2006 tarihli
62 nci toplantısında Tarım ve Köyişleri Bakanlığı yetkilileri
ile konuyla ilgili resmi kurum yetkililerinin ve sivil toplum örgütlerinin
katılımlarıyla görüşülmüştür.
Teklif ile 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak
Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununun geçici 1 inci maddesinde belirtilen
ve 19/1/2006 tarihinde dolan sürenin uzatılması öngörülmektedir. Tanınan
bu süre ile gerekli izinler alınmadan tarım dışı amaçlı kullanıma
açılmış arazinin istenilen amaçla kullanımı için, altı ay içerisinde
Bakanlığa müracaat edilmesi, hazırlanacak toprak koruma projesine
uyulması ve tarım dışı kullanılan tarım arazilerinin her metre karesi
için beş Yeni Türk Lirası ödenmesi şartıyla izin verilmesi öngörülmektedir.
Teklifin tümü üzerinde yapılan görüşmelerde şu
hususlara dikkat çekilmiştir: Toprak kaynaklarımızın korunması,
geliştirilmesi ve sürdürülebilirliğinin sağlanarak en üst düzeyde
üretimde kullanılmasını amaçlayan 5403 sayılı Toprak Koruma ve
Arazi Kullanımı Kanunu yasalaşarak yürürlüğe girmiş olmasına
karşın halkımıza tanıtımının yapılamadığı belirtilmiştir. Kanunun
yürürlüğe girdiği günden bu güne kadar uygulamada bazı aksaklıklar
meydana gelmiş olduğu ve bazı maddelerin revize edilmesi ihtiyacı
doğduğu, bu çerçevede Kanun’un bazı maddelerinin, uygulamada
karşılaşılan sıkıntıları bertaraf etmek amacıyla, değiştirilmesi
zorunluluğu ve Kanun’a bazı fıkraların ve maddelerin eklenmesi
suretiyle bu eksiklik ve aksaklıkların giderilmesi gerekliliği
dile getirilmiştir.
Teklifin tümü üzerinde yapılan görüşmelerin ardından,
Teklifin adının kanun tekniğine uygun olarak “Toprak Koruma ve Arazi
Kullanımı Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi”
olarak değiştirilmesi öngörülmüştür. Teklif ve gerekçesi Komisyonumuzca
uygun bulunarak oybirliği ile maddelerine geçilmiştir.
Kanunun sadece geçici maddesiyle ilgili bir düzenlemenin
yapılmasının sorunları çözmeyeceği, kanunların sık sık değiştirilmesinin
sakıncalarının bulunduğu bu sebeplerle uygulamada karşılaşılan
sorunları çözmeye yönelik bir önerge ile çerçeve birinci maddeden
önce gelmek üzere teklife çerçeve yeni 1, 2, 3, 4, 5 inci maddeler
eklenmiş ve devamı maddeler teselsül ettirilmiştir.
Yeni çerçeve madde 1 ile Özel Arazi Toplulaştırmasının
tanımı yapılarak yeni bir fıkra olarak eklenmiştir.
Yeni çerçeve madde 2, Ülkemiz açısından hayati
bir önem taşıyan tarım işletmelerinin ve tarımsal arazi bölünmeleri,
tarım sektörünü ve tarımsal işletme ekonomisini zayıflatmaktadır.
Kanunun 8 inci maddesinde yapılacak bu değişiklik ile bu olumsuzluklar
giderilmeye çalışılmıştır. Tapuya şerh koymak suretiyle sekizinci
maddede yer alan uygulamanın daha pratik hale gelmesi ve uygulama
yapan birimlerin işin başında olaya çözüm üretmesi sağlanmaktadır.
Diğer taraftan bölünemez tarımsal arazi büyüklükleri kanunla düzenlenerek
miktarları artırılmıştır. Ayrıca bu arazilerin mirasa konu olması
durumunda dahi bölünemeyeceğine ilişkin düzenleme getirilmiştir.
Bu kanunda değişiklik, tarımsal arazilerin parçalanmasının önlenmesindeki
en önemli adımlardan biridir.
Yeni çerçeve madde 3 ile, bu kanunun 13 üncü maddesinde
belirtilen yetkilerinin valiliklere devredilmesi suretiyle Bakanlığın
yetkilerinin daha etkin ve verimli bir şekilde uygulanması sağlanmaya
çalışılmıştır.
Yeni çerçeve madde 4 ile getirilen yenilik ise
şu şekildedir; Karayolları Genel Müdürlüğü, Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü ve diğer kurumlar yatırımlar sırasında yüksek kamulaştırma
bedeli ödemek zorunda kalmaktadır. Maddede belirtilen kurum veya
kuruluşların ihtiyaç duyulan yerlerde toplulaştırma yapmak suretiyle
hem kendi bütçelerinden tasarrufta bulunmaları sağlanacak hem de
ülke tarımına ve ekonomisine katkı sağlanmış olacaktır.
Yeni çerçeve madde 5 ile Kanuna yeni bir 28 inci
madde eklenmekte, devamı maddeler teselsül ettirilmiş, kanun uygulanmasında
oluşabilecek bilgilendirme eksikliğini gidermek üzere, Bakanlığın
her türlü eğitimi ve eğitim sonrası sertifikayı vermesinin gerekli
olduğu düşünülerek bu düzenleme getirilmiştir.
Teklifte çerçeve 1 inci madde olan madde, 6 ncı
madde olarak yeniden düzenlenmiştir. 5403 sayılı Toprak Koruma ve
Arazi Kullanım Kanununun tarım arazileri üzerinde 11/10/2004 tarihinden
önce izinsiz olarak yapılmış her türlü yapıya, metrekaresine 5 YTL
ödemek kaydıyla verilecek tarım dışı kullanım iznini ifade eden geçici
1 inci maddesinin, 19 Ocak 2006 tarihinde sona eren müracaat süresince
beklenenin aksine 47 ilde sadece 2987 adet müracaat olmuştur. Bunun
120 (ha) alanı kapsayan 356 adedinin işlemleri sonuçlandırılarak
tarım dışı kullanım izni verilmiştir. Kanun ve Geçici 1 inci maddenin
kamu oyundaki tanıtımının yetersiz kalması, muhataplarınca doğru
yorumlanamaması, uygulamasının diğer kurumlar nezdinde neler
getireceğinin tam bilinememesi sebebi ile yasal müracaat süresini
geçirmiş vatandaşlar, bu işlem sonucunda problemlerinin çözüleceğini
yapılan uygulamalarda görmüşlerdir. Bu sebeple vatandaşlardan,
Kanundan yararlanarak mağduriyetlerinin giderilmesini yoğun
bir şekilde talep etmiş olup bu yöndeki yeni talepler de gelmeye devam
etmektedir. Bu başvurular ve talepler dikkate alındığında en az
20.000 civarında talebin daha geleceği tahmin edilmektedir. Bu da
4.466,36 (ha) alanı kapsamaktadır. Ancak, belirlenen altı aylık süre
içerisinde yukarıda belirtilen rakamlardan da anlaşılacağı üzere
vatandaşlarımızın bir kısmı çeşitli nedenlerden dolayı bu düzenlemeden
yararlanamamıştır. Bu değişiklik ile birlikte fiili olarak faaliyet
göstermekte olan bu tesislerin meşruiyetinin sağlanarak vergilendirilmesi
ile devlet bütçesine katkının artırılması da sağlanacaktır. Sonuç
olarak Geçici 1 inci maddenin uygulanmasının bir yıl daha uzatılmasıyla
tarım arazisi vasfını kaybetmiş, toprak vasfını tekrar geri kazanması
ekonomik olarak mümkün olmayan arazilerin ekonomiye kazandırılması
ve vatandaşlarımızın mağduriyetinin giderilmesi sağlanmış olacaktır.
Ayrıca bu maddenin ikinci fıkrası ile bu firmalara gerekli ruhsat
ve izinlerin iki yıllık süre içerisinde gerekli izinlerin alınması
zorunluluğu getirilmiş ve süresi içerisinde gerekli izinleri almayan
şahısların üretim faaliyetlerinin durdurulması öngörülmüştür.
Tarım arazisi vasfından çıkarılan araziler bazı
ilgili kuruluşlarca tarım arazisi olarak değerlendirilmeye devam
ettiği görülmüştür. Bu karışıklığın giderilerek ülkemizin her
yerinde yeknesak bir uygulamanın sağlanması amacıyla son fıkra kaleme
alınmıştır. Yasanın uygulanmasını kolaylaştırmak ve uygulamada
karşılaşılan sorunları gidermeye yönelik kamu yararı ve kamu
hizmetinin gereklerine uygun olarak bu değişikliklerin yapılması
amaçlanmıştır.
Teklifin yürürlüğe ilişkin 2 nci maddesi 7 nci
madde olarak, tarih karışıklığına yol açmayacak şekilde “yayımı
tarihinde yürürlüğe girer” olarak değiştirilerek, yürütmeye
ilişkin 3 üncü maddesi 8 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Teklifin bütünü, Başkanlığımıza verilen redaksiyon
yetkisi çerçevesinde, kanun yazım tekniğine uygun olarak düzenlenmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere
Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Vahit Kirişci |
Özkan Öksüz |
Ahmet Ertürk |
|
|
Adana |
Konya |
Aydın |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Adem Tatlı |
Osman Özcan |
Ramazan Kerim Özkan |
|
|
Giresun |
Antalya |
Burdur |
|
|
|
(Tümüne muhalifim) |
(Tümüne muhalifim) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali İhsan Merdanoğlu |
Necdet Budak |
İbrahim Özdoğan |
|
|
Diyarbakır |
Edirne |
Erzurum |
|
|
|
|
(Tümüne muhalifim) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Işık |
İsmail Soylu |
Abdullah Çetinkaya |
|
|
Giresun |
Hatay |
Konya |
|
|
(Muhalifim) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Selahattin Dağ |
Ali Er |
Fahrettin Üstün |
|
|
Mardin |
Mersin |
Muğla |
|
|
|
|
(Tasarının tümüne
muhalifim. |
|
|
|
|
Şerh ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Durdu Mehmet Kastal |
Abdurrahman Müfit Yetkin |
Zülfikar İzol |
|
|
Osmaniye |
Şanlıurfa |
Şanlıurfa |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Ahmet Kambur |
Maliki Ejder Arvas |
|
|
|
Tekirdağ |
Van |
|
MUHALEFET ŞERHİ
19/10/2006 tarihinde
Bursa Milletvekili Altan Karapaşaoğlu’nun teklif ettiği kanunun
alt komisyon kabul ettiği metnin görüşülmesi için yapılan davette
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu alt komisyonun Kanun teklifinin
yanında kanuna yeni bentler eklenerek alt komisyonun asli amacından
uzaklaşmış ve komisyondan aldığı yetkiyi kötüye kullanmıştır.
19/10/2006 tarihinde
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonunda görüşülerek kabul edilen
5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununa geçici madde
eklenmesi ve bazı maddelerin değiştirilerek bentler eklenmesiyle,
Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu tamamen Tarım topraklarını
imar, inşaat ve sanayiye açma yönünde bir girişim olduğundan daha
sonra oluşabilecek tarım topraklarına yasal olmayan yeni işgallere
neden olabileceği gibi İdare Mahkemelerinin ve Danıştay kararlarının
devre dışı bırakılarak bir nevi yargıya müdahale olarak algılanmaktadır
ve bu da Anayasamıza aykırıdır.
Yine bu Kanun
Anayasanın 44 ve 45 inci maddelerinde “Devlete ülke topraklarının
korunması” görevi verilmesine rağmen, Devleti yönetmek için seçilenlerden
oluşan Hükümet ve onun atadığı üst düzey yöneticiler, bu görevin gereğini
yapmak yerine adeta verimli tarım arazilerinin talanına hukuksal
kılıf hazırlama ödevini yüklenmiştir.
Üstelik; devlet
adına Başbakanlık bu süreçte kamu yararını savunan sivil toplum
kuruluşlarının sorumluluk taşıyan çabalarını talihsiz bir yaklaşımla
“bertaraf edilmesi gereken olumsuzluklar” olarak nitelendirmektedir.
Bir yandan “Bu engelin aşılması” bir yandan da “5403 sayılı Toprak Koruma
ve Arazi Kullanımı Kanununun Geçici Madde-1’i ile izinsiz yatırımlar
için getirilen af süresinin uzatılması yönünde değiştirilmesi
açıkça bir yazı ile emredilmektedir.
Toprak varlıklarımızın
ancak üçte biri tarıma uygundur ve bu alanında ancak üçte biri verimli
tarım arazisidir.
Cargill firmasının
yatırımına olanak sağlayan İznik Gölü Çevre Düzeni Planı Danıştay
6. Dairesinin 26/11/2002 tarih ve E:2002/4839, K:2002/5652 kararıyla iptal
edilmiş ve bu karar İdari Dava Daireleri Genel Kurulunca Onaylanmıştır,
Plan yargı tarafından iptal edildiğinden, Cargill firması yatırımının
hukuksal dayanağı da ortadan kalkmıştır.
Danıştayın Kesinleşmiş
İptal Kararına rağmen, söz konusu yatırıma hukuksallık kazandırmak
amacıyla 4737 sayılı Özel Endüstri Bölgeleri Kanununda 22/6/2004 tarihli
ve 5195 sayılı Kanunla gerçekleştirilen değişiklikle Cargill firmasının
yatırım yaptığı arazi Bakanlar Kurulunun 5/7/2005 tarih ve 2005/8944
sayılı kararıyla “Özel Endüstri Bölgesi” ilan edilmiştir.
Bu karar üzerine
açılan yeni davada; “hukuka aykırılığı belirlenmiş imar planlarının
geçerli sayılması yolunda yargı kararlarını etkisiz kılacak yasal
düzenlemelerin de yapılamayacağı” gibi gerekçelerle Danıştay
10. Dairesi tarafından 8/2/2006 tarihinde Bakanlar Kurulu Kararının
yürütülmesinin durdurulmasına karar verilmiştir.
Başbakanlık tarafından
Nisan 2006 tarihinde ve 1666/3020 sayılı yazı ile Tarım ve Köyişleri
Bakanlığına bir yazı yazılarak Cargill firması için bir yasanın çıkarılması
gerektiği bunun için de Kanun değişikliği ile 6 ay daha uzatılmasının
şirketin izinlerini yenileyebilmesine imkân vereceği ve böylece
faaliyetine devamını sağlayabileceği görüşleri Tarım ve Köyişleri
Bakanlığına iletilmiştir. Bunun üzerine Cargill firmasının kurtarılması
için bulunduğu ilin milletvekili bu teklifi sunmuştur.
Anayasanın
6’ncı maddesinde dile getirilen “Egemenlik Kayıtsız Şartsız Milletindir.
Türk Milleti, egemenliğini, Anayasanın koyduğu esaslara göre, yetkili
organları eliyle kullanır,” temel ilkesine rağmen, Hükümetin ve
Komisyonun yabancı bir kuruluşun yararı için ve o kuruluşla birlikte
hukuk dışı çözüm arama çabası, açık bir Anayasa İhlali girişimidir.
Özel şahıs ve firma için kanun çıkarılamaz yukarıda sıraladığım
nedenlerden dolayı muhalifiz.
Ayrıca
Madde 1- Geçici
Madde 3’le getirilen süreyle ilgili kısım Tarım alanlarına yeni
işgaller ve dolayısıyla yeni afları ve ihlâlleri de gündeme getireceğinden
muhalifim.
Madde 2- bendiyle
getirilen Özel Arazi Toplulaştırması Maddenin Hukukumuza ve miras
hukukuna aykırılığından muhalifim.
Madde-3’te 8 inci
maddenin değiştirilerek Büyük tarım arazilerinin küçültülmesine
ve inşaat, sanayi ve imara açılabileceğinden ayrıca miras hukukuna
aykırılığından muhalifim.
Madde-4’te Bakanlığın
yetkisinin devredilmesi lokal rahatsızlıklara ve partizan ilişkilerle
talana yol açacağından muhalifim.
Madde-5’de küçük
ve orta ölçekli tarım arazilerini ve küçük aile işletmelerini yok
ederek tarımdaki istihdamı etkileyeceğinden ve bu kesimin işsizler
ordusuna katılarak sosyal patlamalara neden olacağından muhalifim.
Madde-6’da Bakanlık
bütçesinin savurganlığa neden olacağı gerekçesiyle muhalifim.
Madde-7 ve 8’de
şahısa veya firmaya özel yasa çıkarılmasından ve T.C. Hükümetinin
buna alet olmasından dolayı muhalifim.
Fahrettin Üstün
Muğla
BURSA MİLLETVEKİLİ
MEHMET ALTAN
KARAPAŞAOĞLU’NUN
TEKLİFİ
TOPRAK KORUMA VE ARAZİ KULLANIMI
KANUNUNA BİR GEÇİCİ MADDE EKLENMESİ HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve
Arazi Kullanımı Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 3.- 11/10/2004 tarihinden önce, gerekli
izinler alınmadan tarım dışı amaçlı kullanıma açılmış bulunan ve tarımsal
bütünlüğü bozmayan arazilerin istenilen amaçla kullanımı için,
altı ay içerisinde Bakanlığa başvurulması, hazırlanacak toprak
koruma projesine uyulması ve tarım dışı kullanılan tarım arazilerinin
her metre karesi için beş Yeni Türk Lirası ödenmesi şartıyla izin verilir.”
MADDE 2.- Bu Kanun 19/1/2006 tarihinden itibaren geçerli
olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TARIM, ORMAN VE KÖYİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ
METİN
TOPRAK KORUMA VE ARAZİ KULLANIMI
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA KANUN
TEKLİFİ
MADDE 1.- 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve
Arazi Kullanımı Kanununun 3 üncü maddesine aşağıdaki bent eklenmiştir.
“t) Özel Arazi Toplulaştırması: Köy tüzel kişiliği,
belediyeler, Kooperatifler, Birlikler gibi tüzel kişilikler veya
kamu kuruluşlarının, hizmet konuları ile ilgili arazi teminini
de kapsayacak şekilde yapacakları arazi toplulaştırmasını,”
MADDE 2.- Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununun 8
inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 8.- Tarım arazileri; doğal özellikleri ve
ülke tarımındaki önemine göre, nitelikleri Bakanlık tarafından
belirlenen mutlak tarım arazileri, özel ürün arazileri, dikili tarım
arazileri ve marjinal tarım arazileri olarak sınıflandırılır. Ayrıca
Bakanlık tarım arazilerinin korunması, geliştirilmesi ve kullanımı
ile ilgili farklı sınıflandırmalar yapabilir.
Tarımsal faaliyetin ekonomik olarak yapılabildiği
en küçük alana sahip ve daha fazla küçülmemesi gereken yeter büyüklükteki
tarımsal arazi parsel büyüklüğü, bölge ve yörelerin toplumsal, ekonomik,
ekolojik ve teknik özellikleri gözetilerek, Bakanlık tarafından
belirlenir. Belirlenen küçüklüğe erişmiş tarımsal araziler Miras
Hukuku bakımından bölünemez eşya niteliğini kazanmış olur. Tarımsal
arazinin bu niteliği tapu kütüğüne şerh edilir.
Belirlenen parsel büyüklüğü; mutlak tarım arazileri
ve özel ürün arazilerinde 2 hektar, dikili tarım arazilerinde 0,5
hektar, örtü altı tarımı yapılan arazilerde 0,3 hektar ve marjinal
tarım arazilerinde 2 hektardan küçük olamaz. Tarım arazileri bu büyüklüklerin
altında ifraz edilemez, bölünemez veya küçük parsellere ayrılamaz.
Ancak çay, fındık, zeytin gibi özel iklim ve toprak istekleri olan bitkilerin
yetiştiği yerler ile seraların bulunduğu alanlarda, yörenin arazi
özellikleri daha küçük parsellerin oluşmasını gerekli kıldığı
takdirde, Bakanlığın uygun görüşü ile, daha küçük parseller oluşturulabilir.
Bakanlığın uygun görüşü ile kamu yatırımları
için ihtiyaç duyulan yerler hariç olmak üzere tarım arazileri, belirlenen
büyüklükteki parsellerden daha küçük parçalara bölünemez. Bölünemez
büyüklükteki tarım arazilerinin Mirasa konu olmaları ve üzerlerinde
her ne şekilde gerçekleşmiş olursa olsun birlikte mülkiyetin olması
durumunda, bu araziler ifraz edilemez, payları üçüncü şahıslara
satılamaz, devredilemez veya rehnedilemez. Bu araziler hakkında
4721 sayılı Türk Medeni Kanunun özgülemeye ilişkin hükümleri kıyasen
uygulanır.”
MADDE 3.- Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununun 13
üncü maddesinin 1 inci fıkrasının sonuna aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bakanlık bu yetkisini valiliklere devredebilir.”
MADDE 4.- Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununun 17
nci maddesinin 2 nci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki 3 üncü
fıkra eklenmiştir.
“Köy tüzelkişiliği, Belediyeler, kooperatifler,
birlikler gibi tüzel kişilikler veya kamu kuruluşlarının, hizmet
konuları ile ilgili özel arazi toplulaştırması ve/veya tarla içi
geliştirme hizmeti yapmak istemeleri durumunda, Bakanlığa gerekçeleri
ile başvurarak toplulaştırma isteklerini bildirirler. Gerekçelerin
yeterli görülmesi durumunda Bakanlığın teklifi ile Bakanlar Kurulu
Kararı alındıktan sonra başvuran tüzel kişilik veya kuruluş bu kanuna
göre toplulaştırma projesini hazırlar ve onay için Bakanlığa iletir.
Özel arazi toplulaştırması yapmak isteyen kuruluş, gerekli teknik
personeli bünyesinde bulundurmak veya proje süresince tabi oldukları
mevzuat hükümlerine uygun olarak sözleşmeli personel çalıştırmak
zorundadır. Özel arazi toplulaştırması yapan kurum veya kuruluşlar
kamu yatırımları için ihtiyaç duyulan arazi miktarını toplulaştırma
yoluyla karşılayabilir. Özel arazi toplulaştırması yapacak idarelerce
ihtiyaç duyulacak yatırımlar için ortak kullanım alanı kesinti payı
ile karşılanamayan araziler, varsa hazine arazilerinin yeterli
olmadığı veya bulunmadığı yerlerde ise, ilgili idarelerce belirlenecek
usul ve esaslar dahilinde fiziki tesislerin yapılacağı alana bağlı
kalınmaksızın gerçek ve tüzel kişilerinden anlaşma yoluyla karşılanabilir.
Bu araziler, fiziki tesislerin yapılacağı yere kaydırılır. Aynı
alanda birden fazla kurum veya kuruluş tarafından toplulaştırma
ve/veya tarla içi geliştirme hizmeti yapmak talebinde bulunulması
halinde toplulaştırmayı ve/veya tarla içi geliştirme hizmetini
yapacak kuruluşu Bakanlık belirlemeye yetkilidir.”
MADDE 5.- Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanun’a aşağıdaki
madde 27 nci maddeden sonra gelmek üzere 28 inci madde olarak eklenmiş
devamı maddeler teselsül ettirilmiştir.
“MADDE 28.- Bakanlık, bu Kanunun uygulamasında
ihtiyaç duyulacak her türlü eğitim faaliyetini düzenleyebilir
ve eğitim sonrası sertifika verebilir.”
MADDE 6.- Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununa aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 3.- 11/10/2004 tarihinden önce, gerekli
izinler alınmadan tarım dışı amaçlı kullanıma açılmış bulunan arazilerin
istenilen amaçla kullanımı için, bu kanunun yayımı tarihinden itibaren
bir yıl içerisinde Bakanlığa başvurulması, hazırlanacak toprak
koruma projesine uyulması ve tarım dışı kullanılan tarım arazilerinin
her metre karesi için beş Yeni Türk Lirası ödenmesi şartıyla izin verilir.
Söz konusu arazi ve tesislerin istenilen amaçla
kullanımı için çeşitli kurumlardan alınması gerekli ruhsat, izin
gibi işlemler, Bakanlığa başvuru tarihinden itibaren 2 yıl içerisinde
tamamlanıncaya kadar başvuru sahipleri faaliyetlerine devam
ederler. Bu süreler içerisinde gerekli izinleri alamayanların üretim
faaliyetleri ilgili idarelerce durdurulur.
Tarım arazisi vasfından çıkarılan araziler, ilgili
kuruluşlarca başvuru sahibinin isteği doğrultusunda vasfını değiştirir.”
MADDE 7.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 8.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.