Dö­nem: 22                                                                           Ya­sa­ma Yı­lı: 5

 

TBMM                                                        (S. Sa­yı­sı: 1252)

 

Bur­sa Mil­let­ve­ki­li Meh­met Al­tan Ka­ra­pa­şa­oğ­lu’nun; Top­rak Ko­ru­ma ve Ara­zi Kul­la­nı­mı Ka­nu­nu­na Bir Ge­çi­ci Mad­de Ek­len­me­si Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi ve Ta­rım, Or­man ve Kö­yiş­le­ri Ko­mis­yo­nu Ra­po­ru (2/762)

 

 

                                                               

Not: Tek­lif; Baş­kan­lık­ça Çev­re ile Ta­rım, Or­man ve Kö­yiş­le­ri ko­mis­yon­la­rı­na ha­va­le edil­miş­tir.

 

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

Top­rak Ko­ru­ma ve Ara­zi Kul­la­nı­mı Ka­nu­nu­na Bir Ge­çi­ci Mad­de Ek­len­me­si Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fim ve ge­rek­çe­si ili­şik­te su­nul­muş­tur.

Ge­re­ği­ni arz ede­rim.

Say­gı­la­rım­la.

                                                                                                         M. Al­tan Ka­ra­pa­şa­oğ­lu

                                                                                                                       Bur­sa

 

GE­REK­ÇE

3/7/2005 ta­rih­li ve 5403 sa­yı­lı Top­rak Ko­ru­ma ve Ara­zi Kul­la­nı­mı Ka­nu­nu­nun ge­çi­ci 1 in­ci mad­de­si ile 11/10/2004 ta­ri­hin­den ön­ce, ge­rek­li izin­ler alın­mak­sı­zın ta­rım dı­şı amaç­lar­la kul­la­nı­ma açıl­mış bu­lu­nan, an­cak ta­rım­sal bü­tün­lü­ğü boz­ma­yan ara­zi­le­rin Ka­nu­nun yü­rür­lük ta­ri­hin­den iti­ba­ren al­tı ay içe­ri­sin­de Ta­rım ve Kö­yiş­le­ri Ba­kan­lı­ğı­na baş­vu­rul­ma­sı, ha­zır­la­na­cak top­rak ko­ru­ma pro­je­si­ne uyul­ma­sı ve ta­rım dı­şı kul­la­nı­la­cak ara­zi­nin her met­re ka­re­si için beş Ye­ni Türk Li­ra­sı öden­me­si şar­tıy­la söz ko­nu­su ara­zi­le­rin is­te­nen amaç­la kul­la­nı­la­bil­me­si­ne im­kan sağ­lan­mış­tır. An­cak, be­lir­le­nen al­tı ay­lık sü­re içe­ri­sin­de va­tan­daş­la­rı­mı­zın bir kıs­mı çe­şit­li ne­den­ler­den do­la­yı bu dü­zen­le­me­den ya­rar­la­na­ma­mış­tır. Bu va­tan­daş­la­rı­mı­zın mağ­du­ri­yet­le­ri­nin gi­de­ril­me­si ge­rek­mek­te­dir. Tek­lif ile söz ko­nu­su Ka­nun­da be­lir­len­miş olan 11/10/2004 ta­ri­hin­den ön­ce ta­rım dı­şı amaç­la kul­la­nı­ma açıl­mış ara­zi­le­rin, bel­li şart­lar da­hi­lin­de is­te­nen amaç­la kul­la­nı­mı­na im­kan sağ­lan­mak­ta­dır.

 

Ta­rım, Or­man ve Kö­yiş­le­ri Ko­mis­yo­nu Ra­po­ru

         Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si

Ta­rım, Or­man ve Kö­yiş­le­ri Ko­mis­yo­nu

                  Esas No.: 2/762                                                                      19/10/2006

                    Ka­rar No.: 58

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

Baş­kan­lı­ğı­nız­ca 13/4/2006 ta­ri­hin­de Ko­mis­yo­nu­mu­za ha­va­le edi­len “Bur­sa Mil­let­ve­ki­li Meh­met Al­tan Ka­ra­pa­şa­oğ­lu’nun; Top­rak Ko­ru­ma ve Ara­zi Kul­la­nı­mı Ka­nu­nu­na Bir Ge­çi­ci Mad­de Ek­len­me­si Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi (2/762)” Ko­mis­yo­nu­mu­zun 19/10/2006 ta­rih­li 62 nci top­lan­tı­sın­da Ta­rım ve Kö­yiş­le­ri Ba­kan­lı­ğı yet­ki­li­le­ri ile ko­nuy­la il­gi­li res­mi ku­rum yet­ki­li­le­ri­nin ve si­vil top­lum ör­güt­le­ri­nin ka­tı­lım­la­rıy­la gö­rü­şül­müş­tür.

Tek­lif ile 3/7/2005 ta­rih­li ve 5403 sa­yı­lı Top­rak Ko­ru­ma ve Ara­zi Kul­la­nı­mı Ka­nu­nu­nun ge­çi­ci 1 in­ci mad­de­sin­de be­lir­ti­len ve 19/1/2006 ta­ri­hin­de do­lan sü­re­nin uza­tıl­ma­sı ön­gö­rül­mek­te­dir. Ta­nı­nan bu sü­re ile ge­rek­li izin­ler alın­ma­dan ta­rım dı­şı amaç­lı kul­la­nı­ma açıl­mış ara­zi­nin is­te­ni­len amaç­la kul­la­nı­mı için, al­tı ay içe­ri­sin­de Ba­kan­lı­ğa mü­ra­ca­at edil­me­si, ha­zır­la­na­cak top­rak ko­ru­ma pro­je­si­ne uyul­ma­sı ve ta­rım dı­şı kul­la­nı­lan ta­rım ara­zi­le­ri­nin her met­re ka­re­si için beş Ye­ni Türk Li­ra­sı öden­me­si şar­tıy­la izin ve­ril­me­si ön­gö­rül­mek­te­dir.

Tek­li­fin tü­mü üze­rin­de ya­pı­lan gö­rüş­me­ler­de şu hu­sus­la­ra dik­kat çe­kil­miş­tir: Top­rak kay­nak­la­rı­mı­zın ko­run­ma­sı, ge­liş­ti­ril­me­si ve sür­dü­rü­le­bi­lir­li­ği­nin sağ­la­na­rak en üst dü­zey­de üre­tim­de kul­la­nıl­ma­sı­nı amaç­la­yan 5403 sa­yı­lı Top­rak Ko­ru­ma ve Ara­zi Kul­la­nı­mı Ka­nu­nu ya­sa­la­şa­rak yü­rür­lü­ğe gir­miş ol­ma­sı­na kar­şın hal­kı­mı­za ta­nı­tı­mı­nın ya­pı­la­ma­dı­ğı be­lir­til­miş­tir. Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği gün­den bu gü­ne ka­dar uy­gu­la­ma­da ba­zı ak­sak­lık­lar mey­da­na gel­miş ol­du­ğu ve ba­zı mad­de­le­rin re­vi­ze edil­me­si ih­ti­ya­cı doğ­du­ğu, bu çer­çe­ve­de Ka­nu­n’un ba­zı mad­de­le­ri­nin, uy­gu­la­ma­da kar­şı­la­şı­lan sı­kın­tı­la­rı ber­ta­raf et­mek ama­cıy­la, de­ğiş­ti­ril­me­si zo­run­lu­lu­ğu ve Ka­nun’a ba­zı fık­ra­la­rın ve mad­de­le­rin ek­len­me­si su­re­tiy­le bu ek­sik­lik ve ak­sak­lık­la­rın gi­de­ril­me­si ge­rek­li­li­ği di­le ge­ti­ril­miş­tir.

Tek­li­fin tü­mü üze­rin­de ya­pı­lan gö­rüş­me­le­rin ar­dın­dan, Tek­li­fin adı­nın ka­nun tek­ni­ği­ne uy­gun ola­rak “Top­rak Ko­ru­ma ve Ara­zi Kul­la­nı­mı Ka­nu­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi” ola­rak de­ğiş­ti­ril­me­si ön­gö­rül­müş­tür. Tek­lif ve ge­rek­çe­si Ko­mis­yo­nu­muz­ca uy­gun bu­lu­na­rak oy­bir­li­ği ile mad­de­le­ri­ne ge­çil­miş­tir.

Ka­nu­nun sa­de­ce ge­çi­ci mad­de­siy­le il­gi­li bir dü­zen­le­me­nin ya­pıl­ma­sı­nın so­run­la­rı çöz­me­ye­ce­ği, ka­nu­n­la­rın sık sık de­ğiş­ti­ril­me­si­nin sa­kın­ca­la­rı­nın bu­lun­du­ğu bu se­bep­ler­le uy­gu­la­ma­da kar­şı­la­şı­lan so­run­la­rı çöz­me­ye yö­ne­lik bir öner­ge ile çer­çe­ve bi­rin­ci mad­de­den ön­ce gel­mek üze­re tek­li­fe çer­çe­ve ye­ni 1, 2, 3, 4, 5 in­ci mad­de­ler ek­len­miş ve de­va­mı mad­de­ler te­sel­sül et­ti­ril­miş­tir.

Ye­ni çer­çe­ve mad­de 1 ile Özel Ara­zi Top­lu­laş­tır­ma­sı­nın ta­nı­mı ya­pı­la­rak ye­ni bir fık­ra ola­rak ek­len­miş­tir.

Ye­ni çer­çe­ve mad­de 2, Ül­ke­miz açı­sın­dan ha­ya­ti bir önem ta­şı­yan ta­rım iş­let­me­le­ri­nin ve ta­rım­sal ara­zi bö­lün­me­le­ri, ta­rım sek­tö­rü­nü ve ta­rım­sal iş­let­me eko­no­mi­si­ni za­yıf­lat­mak­ta­dır. Ka­nu­nun 8 in­ci mad­de­sin­de ya­pı­la­cak bu de­ği­şik­lik ile bu olum­suz­luk­lar gi­de­ril­me­ye ça­lı­şıl­mış­tır. Ta­pu­ya şerh koy­mak su­re­tiy­le se­ki­zin­ci mad­de­de yer alan uy­gu­la­ma­nın da­ha pra­tik ha­le gel­me­si ve uy­gu­la­ma ya­pan bi­rim­le­rin işin ba­şın­da ola­ya çö­züm üret­me­si sağ­lan­mak­ta­dır. Di­ğer ta­raf­tan bö­lü­ne­mez ta­rım­sal ara­zi bü­yük­lük­le­ri ka­nun­la dü­zen­le­ne­rek mik­ta­rları art­ı­rıl­mış­tır. Ay­rı­ca bu ara­zi­le­rin mi­ra­sa ko­nu ol­ma­sı du­ru­mun­da da­hi bö­lü­ne­me­ye­ce­ği­ne iliş­kin dü­zen­le­me ge­ti­ril­miş­tir. Bu ka­nun­da de­ği­şik­lik, ta­rım­sal ara­zi­le­rin par­ça­lan­ma­sı­nın ön­len­me­sin­de­ki en önem­li adım­lar­dan bi­ri­dir.

Ye­ni çer­çe­ve mad­de 3 ile, bu ka­nu­nun 13 ün­cü mad­de­sin­de be­lir­ti­len yet­ki­le­ri­nin va­li­lik­le­re dev­re­dil­me­si su­re­tiy­le Ba­kan­lı­ğın yet­ki­le­ri­nin da­ha et­kin ve ve­rim­li bir şe­kil­de uy­gu­lan­ma­sı sağ­lan­ma­ya ça­lı­şıl­mış­tır.

Ye­ni çer­çe­ve mad­de 4 ile ge­ti­ri­len ye­ni­lik ise şu şe­kil­de­dir; Ka­ra­yol­la­rı Ge­nel Mü­dür­lü­ğü, Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü ve di­ğer ku­rum­lar ya­tı­rım­lar sı­ra­sın­da yük­sek ka­mu­laş­tır­ma be­de­li öde­mek zo­run­da kal­mak­ta­dır. Mad­de­de be­lir­ti­len ku­rum ve­ya ku­ru­luş­la­rın ih­ti­yaç du­yu­lan yer­ler­de top­lu­laş­tır­ma yap­mak su­re­tiy­le hem ken­di büt­çe­le­rin­den ta­sar­ruf­ta bu­lun­ma­la­rı sağ­la­na­cak hem de ül­ke ta­rı­mı­na ve eko­no­mi­si­ne kat­kı sağ­lan­mış ola­cak­tır.

Ye­ni çer­çe­ve mad­de 5 ile Ka­nu­na ye­ni bir 28 in­ci mad­de ek­len­mek­te, de­va­mı mad­de­ler te­sel­sül et­ti­ril­miş, ka­nun uy­gu­lan­ma­sın­da olu­şa­bi­le­cek bil­gi­len­dir­me ek­sik­li­ği­ni gi­der­mek üze­re, Ba­kan­lı­ğın her tür­lü eği­ti­mi ve eği­tim son­ra­sı ser­ti­fi­ka­yı ver­me­si­nin ge­rek­li ol­du­ğu dü­şü­nü­le­rek bu dü­zen­le­me ge­ti­ril­miş­tir.

Tek­lif­te çer­çe­ve 1 in­ci mad­de olan mad­de, 6 ncı mad­de ola­rak ye­ni­den dü­zen­len­miş­tir. 5403 sa­yı­lı Top­rak Ko­ru­ma ve Ara­zi Kul­la­nım Ka­nu­nu­nun ta­rım ara­zi­le­ri üze­rin­de 11/10/2004 ta­ri­hin­den ön­ce izin­siz ola­rak ya­pıl­mış her tür­lü ya­pı­ya, met­re­ka­re­si­ne 5 YTL öde­mek kay­dıy­la ve­ri­le­cek ta­rım dı­şı kul­la­nım iz­ni­ni ifa­de eden ge­çi­ci 1 in­ci mad­de­si­nin, 19 Ocak 2006 ta­ri­hin­de so­na eren mü­ra­ca­at sü­re­sin­ce bek­le­ne­nin ak­si­ne 47 il­de sa­de­ce 2987 adet mü­ra­ca­at ol­muş­tur. Bu­nun 120 (ha) ala­nı kap­sa­yan 356 ade­di­nin iş­lem­le­ri so­nuç­lan­dı­rı­la­rak ta­rım dı­şı kul­la­nım iz­ni ve­ril­miş­tir. Ka­nun ve Ge­çi­ci 1 in­ci mad­de­nin ka­mu oyun­da­ki ta­nı­tı­mı­nın ye­ter­siz kal­ma­sı, mu­ha­tap­la­rın­ca doğ­ru yo­rum­la­na­ma­ma­sı, uy­gu­la­ma­sı­nın di­ğer ku­rum­lar nez­din­de ne­ler ge­ti­re­ce­ği­nin tam bi­li­ne­me­me­si se­be­bi ile ya­sal mü­ra­ca­at sü­re­si­ni ge­çir­miş va­tan­daş­lar, bu iş­lem so­nu­cun­da prob­lem­le­ri­nin çö­zü­le­ce­ği­ni ya­pı­lan uy­gu­la­ma­lar­da gör­müş­ler­dir. Bu se­bep­le va­tan­daş­lar­dan, Ka­nun­dan ya­rar­la­na­rak mağ­du­ri­yet­le­ri­nin gi­de­ril­me­si­ni yo­ğun bir şe­kil­de ta­lep et­miş olup bu yön­de­ki ye­ni ta­lep­ler de gel­me­ye de­vam et­mek­te­dir. Bu baş­vu­ru­lar ve ta­lep­ler dik­ka­te alın­dı­ğın­da en az 20.000 ci­va­rın­da ta­le­bin da­ha ge­le­ce­ği tah­min edil­mek­te­dir. Bu da 4.466,36 (ha) ala­nı kap­sa­mak­ta­dır. An­cak, be­lir­le­nen al­tı ay­lık sü­re içe­ri­sin­de yu­ka­rı­da be­lir­ti­len ra­kam­lar­dan da an­la­şı­la­ca­ğı üze­re va­tan­daş­la­rı­mı­zın bir kıs­mı çe­şit­li ne­den­ler­den do­la­yı bu dü­zen­le­me­den ya­rar­la­na­ma­mış­tır. Bu de­ği­şik­lik ile bir­lik­te fi­ili ola­rak fa­ali­yet gös­ter­mek­te olan bu te­sis­le­rin meş­ru­iye­ti­nin sağ­la­na­rak ver­gi­len­di­ril­me­si ile dev­let büt­çe­si­ne kat­kı­nın ar­tı­rıl­ma­sı da sağ­la­na­cak­tır. So­nuç ola­rak Ge­çi­ci 1 in­ci mad­de­nin uy­gu­lan­ma­sı­nın bir yıl da­ha uza­tıl­ma­sıy­la ta­rım ara­zi­si vas­fı­nı kay­bet­miş, top­rak vas­fı­nı tek­rar ge­ri ka­zan­ma­sı eko­no­mik ola­rak müm­kün ol­ma­yan ara­zi­le­rin eko­no­mi­ye ka­zan­dı­rıl­ma­sı ve va­tan­daş­la­rı­mı­zın mağ­du­ri­yeti­nin gi­de­ril­me­si sağ­lan­mış ola­cak­tır. Ay­rı­ca bu mad­de­nin ikin­ci fık­ra­sı ile bu fir­ma­la­ra ge­rek­li ruh­sat ve izin­le­rin iki yıl­lık sü­re içe­ri­sin­de ge­rek­li izin­le­rin alın­ma­sı zo­run­lu­lu­ğu ge­ti­ril­miş ve sü­re­si içe­ri­sin­de ge­rek­li izin­le­ri al­ma­yan şa­hıs­la­rın üre­tim fa­ali­yet­le­ri­nin dur­du­rul­ma­sı ön­gö­rül­müş­tür.

Ta­rım ara­zi­si vas­fın­dan çı­ka­rı­lan ara­zi­ler ba­zı il­gi­li ku­ru­luş­lar­ca ta­rım ara­zi­si ola­rak de­ğer­len­di­ril­me­ye de­vam et­ti­ği gö­rül­müş­tür. Bu ka­rı­şık­lı­ğın gi­de­ri­le­rek ül­ke­mi­zin her ye­rin­de yek­ne­sak bir uy­gu­la­ma­nın sağ­lan­ma­sı ama­cıy­la son fık­ra ka­le­me alın­mış­tır. Ya­sa­nın uy­gu­lan­ma­sı­nı ko­lay­laş­tır­mak ve uy­gu­la­ma­da kar­şı­la­şı­lan so­run­la­rı gi­der­me­ye yö­ne­lik ka­mu ya­ra­rı ve ka­mu hiz­me­ti­nin ge­rek­le­ri­ne uy­gun ola­rak bu de­ği­şik­lik­le­rin ya­pıl­ma­sı amaç­lan­mış­tır.

Tek­li­fin yü­rür­lü­ğe iliş­kin 2 nci mad­de­si 7 nci mad­de ola­rak, ta­rih ka­rı­şık­lı­ğı­na yol aç­ma­ya­cak şe­kil­de “ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer” ola­rak de­ğiş­ti­ri­le­rek, yü­rüt­me­ye iliş­kin 3 ün­cü mad­de­si 8 in­ci mad­de ola­rak ay­nen ka­bul edil­miş­tir.

Tek­li­fin bü­tü­nü, Baş­kan­lı­ğı­mı­za ve­ri­len re­dak­si­yon yet­ki­si çer­çe­ve­sin­de, ka­nun ya­zım tek­ni­ği­ne uy­gun ola­rak dü­zen­len­miş­tir.

Ra­po­ru­muz, Ge­nel Ku­ru­lun ona­yı­na su­nul­mak üze­re Yük­sek Baş­kan­lı­ğa say­gı ile su­nu­lur.

 

 

Baş­kan

Baş­kan­ve­ki­li

Söz­cü

 

Va­hit Ki­riş­ci

Öz­kan Ök­süz

Ah­met Er­türk

 

Ada­na

Kon­ya

Ay­dın

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Adem Tat­lı

Os­man Öz­can

Ra­ma­zan Ke­rim Öz­kan

 

Gi­re­sun

An­tal­ya

Bur­dur

 

 

(Tü­mü­ne mu­ha­li­fim)

(Tü­mü­ne mu­ha­li­fim)

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali İh­san Mer­da­noğ­lu

Nec­det Bu­dak

İb­ra­him Öz­do­ğan

 

Di­yar­ba­kır

Edir­ne

Er­zu­rum

 

 

 

(Tü­mü­ne mu­ha­li­fim)

 

Üye

Üye

Üye

 

Meh­met Işık

İs­ma­il Soy­lu

Ab­dul­lah Çe­tin­ka­ya

 

Gi­re­sun

Ha­tay

Kon­ya

 

(Mu­ha­li­fim)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Se­la­hat­tin Dağ

Ali Er

Fah­ret­tin Üs­tün

 

Mar­din

Mer­sin

Muğ­la

 

 

 

(Ta­sa­rı­nın tü­mü­ne mu­ha­li­fim.

 

 

 

Şerh ek­te­dir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Dur­du Meh­met Kas­tal

Ab­dur­rah­man Mü­fit Yet­kin

Zül­fi­kar İzol

 

Os­ma­ni­ye

Şan­lı­ur­fa

Şan­lı­ur­fa

 

Üye

Üye

 

 

Ah­met Kam­bur

Ma­li­ki Ej­der Ar­vas

 

 

Te­kir­dağ

Van

 

 

 

 

MU­HA­LE­FET ŞER­Hİ

 

19/10/2006 ta­ri­hin­de Bur­sa Mil­let­ve­ki­li Al­tan Ka­ra­pa­şa­oğ­lu’nun tek­lif et­ti­ği ka­nu­nun alt ko­mis­yon ka­bul et­ti­ği met­nin gö­rü­şül­me­si için ya­pı­lan da­vet­te Ta­rım, Or­man ve Kö­yiş­le­ri Ko­mis­yo­nu alt ko­mis­yo­nun Ka­nun tek­li­fi­nin ya­nın­da ka­nu­na ye­ni bent­ler ek­le­ne­rek alt ko­mis­yo­nun as­li ama­cın­dan uzak­laş­mış ve ko­mis­yon­dan al­dı­ğı yet­ki­yi kö­tü­ye kul­lan­mış­tır.

19/10/2006 ta­ri­hin­de Ta­rım, Or­man ve Kö­yiş­le­ri Ko­mis­yo­nun­da gö­rü­şü­le­rek ka­bul edi­len 5403 sa­yı­lı Top­rak Ko­ru­ma ve Ara­zi Kul­la­nı­mı Ka­nu­nu­na ge­çi­ci mad­de ek­len­me­si ve ba­zı mad­de­le­rin de­ğiş­ti­ri­le­rek bent­ler ek­len­me­siy­le, Top­rak Ko­ru­ma ve Ara­zi Kul­la­nı­mı Ka­nu­nu ta­mamen Ta­rım top­rak­la­rı­nı imar, in­şa­at ve sa­na­yi­ye aç­ma yö­nün­de bir gi­ri­şim ol­du­ğun­dan da­ha son­ra olu­şa­bi­le­cek ta­rım top­rak­la­rı­na ya­sal ol­ma­yan ye­ni iş­gal­le­re ne­den ola­bi­le­ce­ği gi­bi İda­re Mah­ke­me­le­ri­nin ve Da­nış­tay ka­rar­la­rı­nın dev­re dı­şı bı­ra­kı­la­rak bir ne­vi yar­gı­ya mü­da­ha­le ola­rak al­gı­lan­mak­ta­dır ve bu ­da Ana­ya­sa­mı­za ay­kı­rı­dır.

Yi­ne bu Ka­nun Ana­ya­sa­nın 44 ve 45 in­ci mad­de­le­rin­de “Dev­le­te ül­ke top­rak­la­rı­nın ko­run­ma­sı” gö­re­vi ve­ril­me­si­ne rağ­men, Dev­le­ti yö­net­mek için se­çi­len­ler­den olu­şan Hü­kü­met ve onun ata­dı­ğı üst dü­zey yö­ne­ti­ci­ler, bu gö­re­vin ge­re­ği­ni yap­mak ye­ri­ne ade­ta ve­rim­li ta­rım ara­zi­le­ri­nin ta­la­nı­na hu­kuk­sal kı­lıf ha­zır­la­ma öde­vi­ni yük­len­miş­tir.

Üs­te­lik; dev­let adı­na Baş­ba­kan­lık bu sü­reç­te ka­mu ya­ra­rı­nı sa­vu­nan si­vil top­lum ku­ru­luş­la­rı­nın so­rum­lu­luk ta­şı­yan ça­ba­la­rı­nı ta­lih­siz bir yak­la­şım­la “ber­ta­raf edil­me­si ge­re­ken olum­suz­luk­lar” ola­rak ni­te­len­dir­mek­te­dir. Bir yan­dan “Bu en­ge­lin aşıl­ma­sı” bir yan­dan da “5403 sa­yı­lı Top­rak Ko­ru­ma ve Ara­zi Kul­la­nı­mı Ka­nu­nu­nun Ge­çi­ci Mad­de-1’i ile izin­siz ya­tı­rım­lar için ge­ti­ri­len af sü­re­si­nin uza­tıl­ma­sı yö­nün­de de­ğiş­ti­ril­me­si açık­ça bir ya­zı ile em­re­dil­mek­te­dir.

Top­rak var­lık­la­rı­mı­zın an­cak üç­te bi­ri ta­rı­ma uy­gun­dur ve bu ala­nın­da an­cak üç­te bi­ri ve­rim­li ta­rım ara­zi­si­dir.

Car­gill fir­ma­sı­nın ya­tı­rı­mı­na ola­nak sağ­la­yan İz­nik Gö­lü Çev­re Dü­ze­ni Pla­nı Da­nış­tay 6. Da­ire­si­nin 26/11/2002 ta­rih ve E:2002/4839, K:2002/5652 ka­ra­rıy­la ip­tal edil­miş ve bu ka­rar İda­ri Da­va Da­ire­le­ri Ge­nel Ku­ru­lun­ca Onay­lan­mış­tır, Plan yar­gı ta­ra­fın­dan ip­tal edil­di­ğin­den, Car­gill fir­ma­sı ya­tı­rı­mı­nın hu­kuk­sal da­ya­na­ğı da or­ta­dan kalk­mış­tır.

Da­nış­ta­yın Ke­sin­leş­miş İp­tal Ka­ra­rı­na rağ­men, söz ko­nu­su yat­ı­rı­ma hu­kuk­sal­lık ka­zan­dır­mak ama­cıy­la 4737 sa­yı­lı Özel En­düs­tri Böl­ge­le­ri Ka­nu­nun­da 22/6/2004 ta­rih­li ve 5195 sa­yı­lı Ka­nun­la ger­çek­leş­ti­ri­len de­ği­şik­lik­le Car­gill fir­ma­sı­nın ya­tı­rım yap­tı­ğı ara­zi Ba­kan­lar Ku­ru­lu­nun 5/7/2005 ta­rih ve 2005/8944 sa­yı­lı ka­ra­rıy­la “Özel En­düs­tri Böl­ge­si” ilan edil­miş­tir.

Bu ka­rar üze­ri­ne açı­lan ye­ni da­va­da; “hu­ku­ka ay­kı­rı­lı­ğı be­lir­len­miş imar plan­la­rı­nın ge­çer­li sa­yıl­ma­sı yo­lun­da yar­gı ka­rar­la­rı­nı et­ki­siz kı­la­cak ya­sal dü­zen­le­me­le­rin de ya­pı­la­ma­ya­ca­ğı” gi­bi ge­rek­çe­ler­le Da­nış­tay 10. Da­ire­si ta­ra­fın­dan 8/2/2006 ta­ri­hin­de Ba­kan­lar Ku­ru­lu Ka­ra­rı­nın yü­rü­tül­me­si­nin dur­du­rul­ma­sı­na ka­rar ve­ril­miş­tir.

Baş­ba­kan­lık ta­ra­fın­dan Ni­san 2006 ta­rih­inde ve 1666/3020 sa­yı­lı ya­zı ile Ta­rım ve Kö­yiş­le­ri Ba­kan­lı­ğı­na bir ya­zı ya­zı­la­rak Car­gill fir­ma­sı için bir ya­sa­nın çı­ka­rıl­ma­sı ge­rek­ti­ği bu­nun için­ de Ka­nun de­ği­şik­li­ği ile 6 ay da­ha uza­tıl­ma­sı­nın şir­ke­tin izin­le­ri­ni ye­ni­le­ye­bil­me­si­ne imkân ve­re­ce­ği ve böy­le­ce fa­ali­ye­ti­ne de­va­mı­nı sağ­laya­bi­le­ce­ği gö­rüş­le­ri Ta­rım ve Kö­yiş­le­ri Ba­kan­lı­ğı­na ile­til­miş­tir. Bu­nun üze­ri­ne Car­gill fir­ma­sı­nın kur­ta­rıl­ma­sı için bu­lun­du­ğu ilin mil­let­ve­ki­li bu tek­li­fi sun­muş­tur.

Ana­ya­sa­nın 6’ncı mad­de­sin­de di­le ge­ti­ri­len “Ege­men­lik Ka­yıt­sız Şart­sız Mil­le­tin­dir. Türk Mil­le­ti, ege­men­li­ği­ni, Ana­ya­sa­nın koy­du­ğu esas­la­ra gö­re, yet­ki­li or­gan­la­rı eliy­le kul­la­nır,” te­mel il­ke­si­ne rağ­men, Hü­kü­me­tin ve Ko­mis­yo­nun ya­ban­cı bir ku­ru­lu­şun ya­ra­rı için ve o ku­ru­luş­la bir­lik­te hu­kuk dı­şı çö­züm ara­ma ça­ba­sı, açık bir Ana­ya­sa İh­la­li gi­ri­şi­mi­dir. Özel şa­hıs ve fir­ma için ka­nun çı­ka­rı­la­maz yu­ka­rı­da sı­ra­la­dı­ğım ne­den­ler­den do­la­yı mu­ha­li­fiz.

Ay­rı­ca

Mad­de 1- Ge­çi­ci Mad­de 3’le ge­ti­ri­len sü­rey­le il­gi­li kı­sım Ta­rım alan­la­rı­na ye­ni iş­gal­ler ve do­la­yı­sıy­la ye­ni af­la­rı ve ihlâlle­ri de gün­de­me ge­ti­re­ce­ğin­den mu­ha­li­fim.

Mad­de 2- ben­diy­le ge­ti­ri­len Özel Ara­zi Top­lu­laş­tır­ma­sı Mad­de­nin Hu­ku­ku­mu­za ve mi­ras hu­ku­ku­na ay­kı­rı­lı­ğın­dan mu­ha­li­fim.

Mad­de-3’te 8 in­ci mad­de­nin de­ğiş­ti­ri­le­rek Bü­yük ta­rım ara­zi­le­ri­nin kü­çül­tül­me­si­ne ve in­şa­at, sa­na­yi ve ima­ra açı­la­bi­le­ce­ğin­den ay­rı­ca mi­ras hu­ku­ku­na ay­kı­rı­lı­ğın­dan mu­ha­li­fim.

Mad­de-4’te Ba­kan­lı­ğın yet­ki­si­nin dev­re­dil­me­si lo­kal ra­hat­sız­lık­la­ra ve par­ti­zan iliş­ki­ler­le ta­la­na yol aça­ca­ğın­dan mu­ha­li­fim.

Mad­de-5’de kü­çük ve or­ta ölçek­li ta­rım ara­zi­le­ri­ni ve kü­çük ai­le iş­let­me­le­ri­ni yok ede­rek ta­rım­da­ki is­tih­da­mı et­ki­le­ye­ce­ğin­den ve bu ke­si­min iş­siz­ler or­du­su­na ka­tı­la­rak sos­yal pat­la­ma­la­ra ne­den ola­ca­ğın­dan mu­ha­li­fim.

Mad­de-6’da Ba­kan­lık büt­çe­si­nin sa­vur­gan­lı­ğa ne­den ola­ca­ğı ge­rek­çe­siy­le mu­ha­li­fim.

Mad­de-7 ve 8’de şa­hı­sa ve­ya fir­ma­ya özel ya­sa çı­ka­rıl­ma­sın­dan ve T.C. Hü­kü­me­ti­nin bu­na alet ol­ma­sın­dan do­la­yı mu­ha­li­fim.

 

                                                                                                          Fah­ret­tin Üs­tün

                                                                                                                 Muğ­la

BUR­SA MİL­LET­VE­Kİ­Lİ MEH­MET AL­TAN

 KA­RA­PA­ŞA­OĞ­LU’NUN TEK­Lİ­Fİ

 

TOP­RAK KO­RU­MA VE ARA­Zİ KUL­LA­NI­MI KA­NU­NU­NA BİR GE­Çİ­Cİ MAD­DE EK­LEN­ME­Sİ HAK­KIN­DA KA­NUN TEK­Lİ­Fİ

MAD­DE 1.- 3/7/2005 ta­rih­li ve 5403 sa­yı­lı Top­rak Ko­ru­ma ve Ara­zi Kul­la­nı­mı Ka­nu­nu­na aşa­ğı­da­ki ge­çi­ci mad­de ek­len­miş­tir.

“GE­Çİ­Cİ MAD­DE 3.- 11/10/2004 ta­ri­hin­den ön­ce, ge­rek­li izin­ler alın­ma­dan ta­rım dı­şı amaç­lı kul­la­nı­ma açıl­mış bu­lu­nan ve ta­rım­sal bü­tün­lü­ğü boz­ma­yan ara­zi­le­rin is­te­ni­len amaç­la kul­la­nı­mı için, al­tı ay içe­ri­sin­de Ba­kan­lı­ğa baş­vu­rul­ma­sı, ha­zır­la­na­cak top­rak ko­ru­ma pro­je­si­ne uyul­ma­sı ve ta­rım dı­şı kul­la­nı­lan ta­rım ara­zi­le­ri­nin her met­re ka­re­si için beş Ye­ni Türk Li­ra­sı öden­me­si şar­tıy­la izin ve­ri­lir.”

 

MAD­DE 2.- Bu Ka­nun 19/1/2006 ta­ri­hin­den iti­ba­ren ge­çer­li ol­mak üze­re ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 3.- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

TA­RIM, OR­MAN VE KÖ­YİŞ­LE­Rİ KO­MİS­YO­NU­NUN KA­BUL ET­Tİ­Ğİ ME­TİN

 

TOP­RAK KO­RU­MA VE ARA­Zİ KUL­LA­NI­MI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI

HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

 

MAD­DE 1.- 3/7/2005 ta­rih­li ve 5403 sa­yı­lı Top­rak Ko­ru­ma ve Ara­zi Kul­la­nı­mı Ka­nu­nu­nun 3 ün­cü mad­de­si­ne aşa­ğı­da­ki bent ek­len­miş­tir.

“t) Özel Ara­zi Top­lu­laş­tır­ma­sı: Köy tü­zel ki­şi­li­ği, be­le­di­ye­ler, Ko­ope­ra­tif­ler, Bir­lik­ler gi­bi tü­zel ki­şi­lik­ler ve­ya ka­mu ku­ru­luş­la­rı­nın, hiz­met ko­nu­la­rı ile il­gi­li ara­zi te­mi­ni­ni de kap­sa­ya­cak şe­kil­de ya­pa­cak­la­rı ara­zi top­lu­laş­tır­ma­sı­nı,”

MAD­DE 2.- Top­rak Ko­ru­ma ve Ara­zi Kul­la­nı­mı Ka­nu­nu­nun 8 in­ci mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

“MADDE 8.- Ta­rım ara­zi­le­ri; do­ğal özel­lik­le­ri ve ül­ke ta­rı­mın­da­ki öne­mi­ne gö­re, ni­te­lik­le­ri Ba­kan­lık ta­ra­fın­dan be­lir­le­nen mut­lak ta­rım ara­zi­le­ri, özel ürün ara­zi­le­ri, di­ki­li ta­rım ara­zi­le­ri ve mar­ji­nal ta­rım ara­zi­le­ri ola­rak sı­nıf­lan­dı­rı­lır. Ay­rı­ca Ba­kan­lık ta­rım ara­zi­le­ri­nin ko­run­ma­sı, ge­liş­ti­ril­me­si ve kul­la­nı­mı ile il­gi­li fark­lı sı­nıf­lan­dır­ma­lar ya­pa­bi­lir.

Ta­rım­sal fa­ali­ye­tin eko­no­mik ola­rak ya­pı­la­bil­di­ği en kü­çük ala­na sa­hip ve da­ha faz­la kü­çül­me­me­si ge­re­ken ye­ter bü­yük­lük­te­ki ta­rım­sal ara­zi par­sel bü­yük­lü­ğü, böl­ge ve yö­re­le­rin top­lum­sal, eko­no­mik, eko­lo­jik ve tek­nik özel­lik­le­ri gö­ze­ti­le­rek, Ba­kan­lık ta­ra­fın­dan be­lir­le­nir. Be­lir­le­nen kü­çük­lü­ğe eriş­miş ta­rım­sal ara­zi­ler Mi­ras Hu­ku­ku ba­kı­mın­dan bö­lü­ne­mez eş­ya ni­te­li­ği­ni ka­zan­mış olur. Ta­rım­sal ara­zi­nin bu ni­te­li­ği ta­pu kü­tü­ğü­ne şerh edi­lir.

Be­lir­le­nen par­sel bü­yük­lü­ğü; mut­lak ta­rım ara­zi­le­ri ve özel ürün ara­zi­le­rin­de 2 hek­tar, di­ki­li ta­rım ara­zi­le­rin­de 0,5 hek­tar, ör­tü al­tı ta­rı­mı ya­pı­lan ara­zi­ler­de 0,3 hek­tar ve mar­ji­nal ta­rım ara­zi­le­rin­de 2 hek­tar­dan kü­çük ola­maz. Ta­rım ara­zi­le­ri bu bü­yük­lük­le­rin al­tın­da if­raz edi­le­mez, bö­lü­ne­mez ve­ya kü­çük par­sel­le­re ay­rı­la­maz. An­cak çay, fın­dık, zey­tin gi­bi özel ik­lim ve top­rak is­tek­le­ri olan bit­ki­le­rin ye­tiş­ti­ği yer­ler ile se­ra­la­rın bu­lun­du­ğu alan­lar­da, yö­re­nin ara­zi özel­lik­le­ri da­ha kü­çük par­sel­le­rin oluş­ma­sı­nı ge­rek­li kıl­dı­ğı tak­dir­de, Ba­kan­lı­ğın uy­gun gö­rü­şü ile, da­ha kü­çük par­sel­ler oluş­tu­ru­la­bi­lir.

Ba­ka­nlığın uy­gun gö­rü­şü ile ka­mu ya­tı­rım­la­rı için ih­ti­yaç du­yu­lan yer­ler ha­riç ol­mak üze­re ta­rım ara­zi­le­ri, be­lir­le­nen bü­yük­lük­te­ki par­sel­ler­den da­ha kü­çük par­ça­la­ra bö­lü­ne­mez. Bö­lü­ne­mez bü­yük­lük­te­ki ta­rım ara­zi­le­ri­nin Mi­ra­sa ko­nu ol­ma­la­rı ve üzer­le­rin­de her ne şe­kil­de ger­çek­leş­miş olur­sa ol­sun bir­lik­te mül­ki­ye­tin ol­ma­sı du­ru­mun­da, bu ara­zi­ler if­raz edi­le­mez, pay­la­rı üçün­cü şa­hıs­la­ra sa­tı­la­maz, dev­re­di­le­mez ve­ya reh­ne­di­le­mez. Bu ara­zi­ler hak­kın­da 4721 sa­yı­lı Türk Me­de­ni Ka­nu­nun öz­gü­le­me­ye iliş­kin hü­küm­le­ri kı­ya­sen uy­gu­la­nır.”

MAD­DE 3.- Top­rak Ko­ru­ma ve Ara­zi Kul­la­nı­mı Ka­nu­nu­nun 13 ün­cü mad­de­si­nin 1 in­ci fık­ra­sı­nın so­nu­na aşa­ğı­da­ki cüm­le ek­len­miş­tir.

“Ba­kan­lık bu yet­ki­si­ni va­li­lik­le­re dev­re­de­bi­lir.”

MAD­DE 4.- Top­rak Ko­ru­ma ve Ara­zi Kul­la­nı­mı Ka­nu­nu­nun 17 nci mad­de­si­nin 2 nci fık­ra­sın­dan son­ra gel­mek üze­re aşa­ğı­da­ki 3 ün­cü fık­ra ek­len­miş­tir.

“Köy tü­zel­ki­şi­li­ği, Be­le­di­ye­ler, ko­ope­ra­tif­ler, bir­lik­ler gi­bi tü­zel ki­şi­lik­ler ve­ya ka­mu ku­ru­luş­la­rı­nın, hiz­met ko­nu­la­rı ile il­gi­li özel ara­zi top­lu­laş­tır­ma­sı ve/ve­ya tar­la içi ge­liş­tir­me hiz­me­ti yap­mak is­te­me­le­ri du­ru­mun­da, Ba­kan­lı­ğa ge­rek­çe­le­ri ile baş­vu­ra­rak top­lu­laş­tır­ma is­tek­le­ri­ni bil­di­rir­ler. Ge­rek­çe­le­rin ye­ter­li gö­rül­me­si du­ru­mun­da Ba­kan­lı­ğın tek­li­fi ile Ba­kan­lar Ku­ru­lu Ka­ra­rı alın­dık­tan son­ra baş­vu­ran tü­zel ki­şi­lik ve­ya ku­ru­luş bu ka­nu­na gö­re top­lu­laş­tır­ma pro­je­si­ni ha­zır­lar ve onay için Ba­kan­lı­ğa ile­tir. Özel ara­zi top­lu­laş­tır­ma­sı yap­mak is­te­yen ku­ru­luş, ge­rek­li tek­nik per­so­ne­li bün­ye­sin­de bu­lun­dur­mak ve­ya pro­je sü­re­sin­ce ta­bi ol­duk­la­rı mev­zu­at hü­küm­le­ri­ne uy­gun ola­rak söz­leş­me­li per­so­nel ça­lış­tır­mak zo­run­da­dır. Özel ara­zi top­lu­laş­tır­ma­sı ya­pan ku­rum ve­ya ku­ru­luş­lar ka­mu ya­tı­rım­la­rı için ih­ti­yaç du­yu­lan ara­zi mik­ta­rı­nı top­lu­laş­tır­ma yo­luy­la kar­şı­la­ya­bi­lir. Özel ara­zi top­lu­laş­tır­ma­sı ya­pa­cak ida­re­ler­ce ih­ti­yaç du­yu­la­cak ya­tı­rım­lar için or­tak kul­la­nım ala­nı ke­sin­ti pa­yı ile kar­şı­la­na­ma­yan ara­zi­ler, var­sa ha­zi­ne ara­zi­le­ri­nin ye­ter­li ol­ma­dı­ğı ve­ya bu­lun­ma­dı­ğı yer­ler­de ise, il­gi­li ida­re­ler­ce be­lir­le­ne­cek usul ve esas­lar da­hi­lin­de fi­zi­ki te­sis­le­rin ya­pı­la­ca­ğı ala­na bağ­lı ka­lın­mak­sı­zın ger­çek ve tü­zel ki­şi­le­rin­den an­laş­ma yo­luy­la kar­şı­la­na­bi­lir. Bu ara­zi­ler, fi­zi­ki te­sis­le­rin ya­pı­la­ca­ğı ye­re kay­dı­rı­lır. Ay­nı alan­da bir­den faz­la ku­rum ve­ya ku­ru­luş ta­ra­fın­dan top­lu­laş­tır­ma ve/ve­ya tar­la içi ge­liş­tir­me hiz­me­ti yap­mak ta­le­bin­de bu­lu­nul­ma­sı ha­lin­de top­lu­laş­tır­ma­yı ve/ve­ya tar­la içi ge­liş­tir­me hiz­me­ti­ni ya­pa­cak ku­ru­lu­şu Ba­kan­lık be­lir­le­me­ye yet­ki­li­dir.”

MAD­DE 5.- Top­rak Ko­ru­ma ve Ara­zi Kul­la­nı­mı Ka­nun’a aşa­ğı­da­ki mad­de 27 nci mad­de­den son­ra gel­mek üze­re 28 in­ci mad­de ola­rak ek­len­miş de­va­mı mad­de­ler te­sel­sül et­ti­ril­miş­tir.

“MADDE 28.- Ba­kan­lık, bu Ka­nu­nun uy­gu­la­ma­sın­da ih­ti­yaç du­yu­la­cak her tür­lü eği­tim fa­ali­ye­ti­ni dü­zen­le­ye­bi­lir ve eği­tim son­ra­sı ser­ti­fi­ka ve­re­bi­lir.”

MAD­DE 6.- Top­rak Ko­ru­ma ve Ara­zi Kul­la­nı­mı Ka­nu­nu­na aşa­ğı­da­ki ge­çi­ci mad­de ek­len­miş­tir.

“GE­Çİ­Cİ MAD­DE 3.- 11/10/2004 ta­ri­hin­den ön­ce, ge­rek­li izin­ler alın­ma­dan ta­rım dı­şı amaç­lı kul­la­nı­ma açıl­mış bu­lu­nan ara­zi­le­rin is­te­ni­len amaç­la kul­la­nı­mı için, bu ka­nu­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­den iti­ba­ren bir yıl içe­ri­sin­de Ba­kan­lı­ğa baş­vu­rul­ma­sı, ha­zır­la­na­cak top­rak ko­ru­ma pro­je­si­ne uyul­ma­sı ve ta­rım dı­şı kul­la­nı­lan ta­rım ara­zi­le­ri­nin her met­re ka­re­si için beş Ye­ni Türk Li­ra­sı öden­me­si şar­tıy­la izin ve­ri­lir.

Söz ko­nu­su ara­zi ve te­sis­le­rin is­te­ni­len amaç­la kul­la­nı­mı için çe­şit­li ku­rum­lar­dan alın­ma­sı ge­rek­li ruh­sat, izin gi­bi iş­lem­ler, Ba­kan­lı­ğa baş­vu­ru ta­ri­hin­den iti­ba­ren 2 yıl içe­ri­sin­de ta­mam­la­nın­ca­ya ka­dar baş­vu­ru sa­hip­le­ri fa­ali­yet­le­ri­ne de­vam eder­ler. Bu sü­re­ler içe­ri­sin­de ge­rek­li izin­le­ri ala­ma­yan­la­rın üre­tim fa­ali­yet­le­ri il­gi­li ida­re­ler­ce dur­du­ru­lur.

Ta­rım ara­zi­si vas­fın­dan çı­ka­rı­lan ara­zi­ler, il­gi­li ku­ru­luş­lar­ca baş­vu­ru sa­hi­bi­nin is­te­ği doğ­rul­tu­sun­da vas­fı­nı de­ğiş­ti­rir.”

MAD­DE 7.- Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

 

MAD­DE 8.- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.