Dönem: 22
Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1093)
Bursa Milletvekili Ertuğrul Yalçınbayır’ın; 6183 Sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanuna Geçici Bir Madde İlavesi Hakkında Kanun Teklifi ve İçtüzüğün 37 nci
Maddesine Göre Doğrudan Gündeme Alınma Önergesi (2/621)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
21/11/2005 günü verdiğim
“6183 Sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna Geçici Bir Madde
İlavesi Hakkında Kanun Teklifi” (2/621) esas sayıyla 25.11.2005 tarihinde Plan
ve Bütçe Komisyonuna havale edilmiş; ancak, havale gününden itibaren 45 gün
içinde sonuçlandırılmamıştır.
Anılan Kanun Teklifinin
Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 37 nci maddesi uyarınca doğrudan Genel
Kurul gündemine alınmasını arz ederim.
6/2/2006
Ertuğrul Yalçınbayır
Bursa
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
6183 Sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna Geçici Bir Madde İlavesi Hakkında
Kanun Teklifi, Genel ve Madde Gerekçeleri ile birlikte ekte sunulmuştur.
Gereğini ve bilgilerinizi
takdirlerinize arz ederim.
21/11/2005
Ertuğrul Yalçınbayır
Bursa
GENEL GEREKÇE
Bursa İli merkezi ile
bazı ilçelerinde 1998 yılından 2003 yılına kadar Tapu ve Kadastro Bölge
Müdürlüğüne bağlı Kadastro Müdürlükleri tarafından kadastro yenileme
çalışmaları yapılmış ve çalışmalar sonuçlarına göre Maliye Bakanlığı tarafından
21/3/1995 gün ve 22234 Sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Tapulama ve Kadastro
Paftalarını Yenileme Yönetmeliği'nin 28 inci maddesinde yazılı "Yenileme
yapılan taşınmaz mallar için kadastro harcı tahakkuk ettirilir." hükmüne
dayanılarak kadastro harçları mahalleler ve köyler itibariyle farklı tarihlerde
kesinleştirilmiştir. Bu şekilde işlem gören 88.000 parsel ve 200.000 kişiye
yakın parsel maliki bulunmaktadır. 1998 yılından 31/12/2003 tarihine kadar
tahakkuk ettirilen kadastro harcı tutarı 12.124.392.980.000 (gecikme zammı
hariç) TL'dir.
Bursa ile birlikte 19
ilde bu doğrultuda işlem yapıldığı haricen öğrenilmiştir.
Harcın dayanağı olan
Tapulama ve Kadastro Paftalarını Yenileme Yönetmeliğinin hukukî dayanağı olan
23/6/1983 gün ve 2859 sayılı Tapulama ve Kadastro Paftalarının Yenilenmesi
Hakkında Kanunda ve diğer ilgili kanunlar olan 3402 sayılı Kadastro Kanununda,
492 sayılı Harçlar Kanununda, 2613 sayılı Kadastro ve Tapu Tahriri Kanununda ve
766 sayılı Tapulama Kanununda kadastro yenileme çalışmalarından harç
alınacağına dair hüküm bulunmamaktadır. Anayasanın 73 üncü maddesinin 3 üncü fıkrası
"Vergi, resim, harç ve benzeri malî yükümlülükler kanunla konulur,
değiştirilir veya kaldırılır" hükmünü amirdir. TBMM'ye ait bu inhisari
düzenleme idarî kararla-yönetmelikle yapılamaz. Bu nedenle Tapulama ve Kadastro
Paftalarını Yenileme Yönetmeliğiyle KADASTRO YENİLEME HARCI adı altında yeni
bir harç türü ihdası apaçık Anayasaya aykırıdır.
Yönetmelikle konulan harç
25.12.2003 gün ve 5035 sayılı Kanunun 36 ncı maddesinde yazılı "Kadastro
Yenilenmesinden Harç Alınamaz" hükmüyle ve Kanunun 50 nci maddesiyle de
1/1/2004 tarihinden itibaren ileriye dönük olarak ortadan kaldırılmıştır.
1998 ile 31/12/2003
tarihi itibariyle tahakkuk ettirilen kadastro yenileme harçlarının tasfiyesi
amacıyla 645 Sıra Sayılı Kanun Tasarısı ve 904 Sıra Sayılı Kanun Tasarısı
hazırlanmışsa da bu tasarılar TBMM Genel Kurulunda görüşmeler sırasında geri
çekilmiştir. Kaldı ki kanun tasarıları anayasaya ve hukuka aykırılık
nedenlerini ortadan kaldırılmamakta idi.
İdare nezdinde sürdürülen
hak arama mücadelesinin yanı sıra idarî yargı nezdinde hak arama sürdürülmüş
Danıştay 9. Dairesi 13/6/2004 gün ve 2003/3511 sayılı kararıyla "Harçlar
Kanununda yenileme harcı alınacağına ilişkin bir düzenleme olmadığından,
yönetmelikle de böyle bir harç ihdas edilemeyeceğinden" Yönetmeliğin 28
inci maddesini apaçık hukuka aykırı bularak yönetmeliğin anılan maddesinin
yürürlüğünü durdurmuştur. Maliye Bakanlığının ve Bayındırlık ve İskân Bakanlığının
karara karşı yaptığı itirazı Danıştay Vergi Dava Daireleri Genel Kurulu
1/10/2004 günü oybirliği ile reddederek idarenin işlemlerini apaçık hukuka
aykırı bulmuştur.
Dava davacılar itibariyle
sonuç doğuracaktır. Dava açmayanlar bakımından hukuka aykırılığın giderilmesi
için genel ve objektif yasal düzenlemeye ihtiyaç vardır.
Yapılan düzenlemeyle:
1) 1/1/1998-31/12/2003
tarihleri arasında tahakkuk ettirilen ancak tahsil edilemeyen harçların
tahsilinden vazgeçilmiştir.
2) Tahsil edilen harçlar,
vergi cezaları ve fer'i cezalar ile birlikte mükelleflere ret ve iade
edilmektedir.
3) Ret ve iade edilenler,
kanun önünde eşitlik gereği yasal faizi ile birlikte ret ve iade edilmiştir.
İdare, apaçık hukuka aykırı olarak tahsil ettiği meblağları, kendi alacağına
nasıl faiz tahakkuk ettiriyorsa ayni şekilde borcunu da faiziyle birlikte
ödemelidir. Gerçek vergi barışının ve kanun önünde eşitliğin zorunlu sonucu
idarenin alacağı gibi borcunu da faiz tahakkuk ettirmesidir.
4) Mükelleflerin
ödedikleri paraları geri alabilmeleri için Vergi Usul Kanununda yazılı düzeltme
zamanaşımı müessesesinin uygulanması adaleti sağlamayacağı ve beş yıllık
zamanaşımı süresi bazı mükellefleri kapsamayacağı için düzenlemede zamanaşımı
müessesesine yer verilmemiştir. Düzenlemenin sonucu idare yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarih olan 21/3/1995’den bu yana apaçık hukuka aykırı tahsil
ettiği sözde kadastro yenileme harçlarını ret ve iade edecektir.
5) Mükelleflerin
ödedikleri paraları geri alabilmeleri için yasal bir süre sınırlaması
getirilmemiş ve apaçık hukuksuzluğun giderilmesi süresiz olarak korunmuştur.
6) 1/1/2004'ten önce
kadastro yenileme işlemleri yapıldığı halde henüz tahakkuk ettirilmemiş harçlar
tahakkuk ettirilmeyecek ve bunlar da ödenmeyecektir. Türkiye Cumhuriyeti
Devleti bir hukuk devletidir. Hukuk Devleti; temel hak ve özgürlükleri, Kişinin
hakları ve ödevlerini, sosyal ve ekonomik haklar ve ödevlerini, siyasî hakları
ve ödevleri Anayasa ile tanıyor, hukukun üstünlüğünü kabul eden, kamusal
nitelikli tüm eylem ve işlemleri yargı denetimi altında tutan Devlet demektir.
Yapılan düzenleme
mükelleflere bir lütuf, bir atıfet, bir af değil, aksine mükelleflerin hakkını
teslim etmektir. Bu nedenle bu düzenleme için Anayasanın af için aradığı beşte
üç çoğunluk şartı aranmamalıdır.
Hukuk Devleti olmanın
sonucu olarak, apaçık hukuka aykırı bir şekilde konan harçların mükelleflere
tahakkuk ettirilmemesi, tahsil edilmemesi, edilenlerin yasal faizleriyle
birlikte ret ve iadesi için işbu yasal düzenleme yapılmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Genel Gerekçede
yazılıdır.
Madde 2.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 3.- Yürütme
maddesidir.
BURSA
MİLLETVEKİLİ ERTUĞRUL YALÇINBAYIR’IN TEKLİFİ
6183 SAYILI AMME ALACAKLARININ TAHSİL USULÜ HAKKINDA KANUNA
GEÇİCİ BİR MADDE İLAVESİ HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 6183 Sayılı
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna aşağıdaki Geçici Madde 9
eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 9.- Kadastro
Yenileme İşlemleri dolayısıyla 1/1/2004 tarihinden önce tahakkuk ettirilen
ancak süresinde tahsil edilemeyen harçlar ile bu harçlara ilişkin vergi
cezaları ve fer'i alacakların tahsilinden vazgeçilir. Bu tarihten önce
yenilenen kadastro işlemleri nedeniyle tahsil edilmiş bulunan harçlar ile
bunlara ilişkin vergi cezaları ve fer'i alacaklar ise, asılları ve fer’ileri ve
cezaları ile birlikte yasal faiz işletilerek hak sahiplerine ret ve iade
edilir. Anılan tarihten önce kadastro yenileme işlemleri yapıldığı halde henüz
tahakkuk ettirilmemiş harçlar tahakkuk ettirilemez. Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.
MADDE 2.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.