Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM
(S. Sayısı: 1074)
Karaman Milletvekili Yüksel Çavuşoğlu ve 3 Milletvekilinin; 406 Sayılı Telgraf ve Telefon Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma veTurizm Komisyonu Raporu (2/676)
Not: Teklif; Başkanlıkça
Plan ve Bütçe ile Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm komisyonlarına havale
edilmiştir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
406 Sayılı Telgraf ve
Telefon Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifimiz ile Genel ve Madde Gerekçeleri ilişikte
sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz.
Eki: Kanun Teklifi, Genel
ve Madde Gerekçeleri
|
|
Yüksel
Çavuşoğlu |
Orhan Erdem |
Telat
Karapınar |
|
|
Karaman |
Konya |
Ankara |
|
|
|
Orhan
Yıldız |
|
|
|
|
Artvin |
|
GENEL GEREKÇE
15.10.2004 tarih ve 25614
sayılı Resmî Gazetede yayımlanan 11.10.2004 tarih ve 2004/7931 sayılı Bakanlar
Kurulu kararı doğrultusunda, 406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanununun Ek 17 nci
maddesi gereğince, 25.11.2004 tarihinde başlayan Türk Telekomünikasyon Anonim
Şirketinin (Türk Telekom) % 55 oranındaki hissesinin blok olarak satışına
ilişkin özelleştirme süreci kapsamında 1.7.2005 tarihinde yapılan ihalenin
kesinleşmiş sonuçları 2.8.2005 tarihli ve 25894 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan
2005/9146 sayılı Bakanlar Kurulu kararıyla onaylanmıştır.
Bu ihalenin bir gereği
olarak, 14.11.2005 tarihinde Hissedarlar Sözleşmesi, Hisse Rehni Sözleşmesi ve
Telekomünikasyon Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin İmtiyaz Sözleşmesi
imzalanarak yürürlüğe girmiştir. Aynı tarihte yapılan Şirket 3 üncü Olağanüstü
Genel Kurul toplantısında Şirket Ana Sözleşmesi değiştirilmiş, yönetim kurulu
ve denetim kurulu üyeliklerine atamalar yapılmıştır. Bu bağlamda, ihale
sürecinin bir gereği ve ihale sürecine uygun olarak Türk Telekomun % 55
oranında hissesinin devir süreci 14.11.2005 tarihi itibariyle tamamlanmış ve bu
tarih itibariyle Türk Telekomdaki kamu payı % 50’nin altına inmiş
bulunmaktadır.
14.11.2005 tarihi
itibariyle, Türk Telekom’un nakle tâbi personelinin başka kamu kurum ve
kuruluşlarına nakline ilişkin olarak 406 sayılı Kanunun Ek 29 uncu maddesinde
öngörülen süreç de başlamış bulunmaktadır. Bu kapsamda, söz konusu personelin
Türk Telekomla imzalayacakları iş sözleşmesine istinaden, Türk Telekomda
çalışma imkânlarının da cazip hale getirilmesi amaçlanmaktadır. Bu sayede,
nakil talebinde bulunacak personel sayısı asgari seviyede tutulacak ve bu personelin
mali yükleri de kamuya en az seviyede yansıtılacaktır. Keza, bu sayede, Türk
Telekomun nitelikli insan gücünden de uzmanlık alanlarında olabildiğince
faydalanılması mümkün olacaktır.
Bu amaçla, teklifimiz ile
Türk Telekom personelinden, diğer kamu kurum ve kuruluşlarına nakil hakkı
bulunanlardan nakil talebinde bulunmayarak Türk Telekomda çalışmaya devam
edenlerin hisse devir tarihinden itibaren en geç beş yıl içinde iş sözleşmesi
herhangi bir nedenle sona erdiğinde, bu tarihten itibaren otuz gün içinde
başvurmaları halinde nakil hakları korunmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Türk Telekom
personelinden, diğer kamu kurum ve kuruluşlarına nakil hakkı bulunanlardan
nakil talebinde bulunmayarak Türk Telekomda çalışmaya devam edenlerin hisse
devir tarihinden itibaren en geç beş yıl içinde iş sözleşmesi herhangi bir
nedenle sona erdiğinde, söz konusu personelin iş sözleşmesinin sona erdiği
tarihten itibaren otuz gün içinde Devlet Personel Başkanlığına başvurmaları
halinde diğer kamu kurum ve kuruluşlarına nakledilmelerine imkân sağlanmış;
ayrıca uzatılan bu süre içinde de personelin önceden bağlı oldukları sosyal
güvenlik kurumu ile bağlılıkları devam ettirilerek bu şekilde geçecek beş
yıllık hizmet sürelerinin kazanılmış hak aylık derece ve kademesi ile kıdem aylığının
hesabında dikkate alınabilmesine imkân sağlanmış ve bu sürelerin kazanılmış hak
aylık derece ve kademesi ile kıdem aylığının hesabında dikkate alınabilmesi
için öncelikle diğer kamu kurum ve kuruluşlarına naklen atanmış olma şartı da
kaldırılmıştır.
Madde 2.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 3.- Yürütme
maddesidir.
Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve
Turizm Komisyonu
Esas
No.: 2/676 26/1/2006
Karar
No.: 95
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlıkça 24/1/2006
tarihinde tali komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna, esas komisyon olarak
da Komisyonumuza havale edilen (2/676) esas numaralı Karaman Milletvekili
Yüksel Çavuşoğlu ve 3 Milletvekilinin 406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi, Komisyonumuzun 26/1/2006 tarihinde
yapmış olduğu 43 üncü birleşiminde Ulaştırma Bakanlığı, Maliye Bakanlığı,
Devlet Personel Başkanlığı ve Türk Telekom temsilcilerinin katılımlarıyla
incelenip görüşülmüştür.
Teklif ve gerekçesi
incelendiğinde;
- Türk Telekom
personelinden, diğer kamu kurum ve kuruluşlarına nakil hakkı bulunanlardan
nakil talebinde bulunmayarak Türk Telekom'da çalışmaya devam edenlere hisse
devir tarihinden itibaren en geç beş yıl içinde iş sözleşmesi herhangi bir
nedenle sona erdiğinde, söz konusu personelin iş sözleşmesinin sona erdiği
tarihten itibaren otuz gün içinde Devlet Personel Başkanlığına başvurmaları
halinde diğer kamu kurum ve kuruluşlarına nakledilmelerine imkân sağlandığı,
- Uzatılan bu süre içinde
personelin önceden bağlı oldukları sosyal güvenlik kurumu ile bağlılıkları
devam ettirilerek bu şekilde geçecek beş yıllık hizmet sürelerinin kazanılmış
hak aylık derece ve kademesi ile kıdem aylığının hesabında dikkate
alınabilmesine imkân sağlandığı,
- Bu sürelerin kazanılmış
hak aylık derece ve kademesi ile kıdem aylığının hesabında dikkate alınabilmesi
için öncelikle diğer kamu kurum ve kuruluşlarına naklen atanmış olma şartının
da kaldırıldığı,
anlaşılmaktadır.
- Teklifin tümü üzerinde
yapılan Komisyon görüşmelerinde;
- Bu teklif ile istihdam
sorununun kalkacağı ve devlete herhangi bir yük getirmeyeceği,
- Nakle tabi personelde
tedirginliğin söz konusu olduğu, bu teklifin kanunlaşması ile bu durumun sona
ereceği,
- Söz konusu teklif ile
getirilen hükmün aynen yer aldığı Elektronik Haberleşme Kanunu Tasarısının
Genel Kurul gündemine alınıp da kanunlaştırılmayarak, bu teklife neden gerek
duyulduğu,
şeklindeki görüş ve
eleştirileri takiben yapılan açıklamalarda;
- Türk Telekomun,
personelinin tamamının Türk Telekomda kalarak çalışmalarına devam etmesini
istediği ve bunun için personelin maaşlarına yüksek oranda zam yaparak, belli
bir süre iş güvencesi teklif ettiği; daha önce yapılan özelleştirmelerden
kaynaklanan olumsuz sonuçlar nedeniyle emekliliklerini güvence altına almak
isteyen Türk Telekom personelinin büyük bir kısmının nakil haklarını kullanmak
istedikleri; nakle tabi personelinin bu haklarını kullanarak başka kamu kurum
ve kuruluşlarına nakledilmesi durumunda personel sayısının yetersiz kalacağı ve
bu durumun çok önemli bir kamu hizmetinin aksaması sonucunu doğuracağı,
- Bu kapsamda, kanun
teklifi ile nakle tabi personelin kamu kurum ve kuruluşlarına naklinin beş
yıllık bir süreye yayılarak söz konusu personelin Türk Telekomla
imzalayacakları iş sözleşmesine istinaden, Türk Telekomda çalışma imkânlarının
da cazip hale getirilmesinin amaçlandığı; bu durumun Şirket tarafından makul
karşılandığı gibi, personel ve sendika-dernek gibi sivil toplum örgütleri
tarafından da talep edildiği,
- Nakle tabi personelin
büyük bir kısmının nakil hakkını kullanması durumunun kamuya aşırı yük
getirdiği; Türk Telekom personelinin maaşlarının emsallerinden bir hayli yüksek
bulunduğu; Teklifin kanunlaşması ile nakil talebinde bulunacak personel
sayısının asgari seviyede tutulacağı, kamu hizmetinin aksamadan yürütülmesinin
sağlanacağı ve bu personelin mali yüklerinin de kamuya en az seviyede
yansıtılmış olacağı; Türk Telekomun telekomünikasyon sektöründe uzmanlaşmış nitelikli
insan gücünden de uzmanlık alanlarında olabildiğince faydalanılmasının mümkün
olacağı ve bu personelin sektöre ilişkin edindikleri tecrübelerin atıl
kalmamasının sağlanacağı; Türk Telekom özelleştirilmesi sonrasındaki sürecin
hassasiyetleri dikkate alınarak sağlıklı bir personel politikası
yürütülebilmesi açısından Türk Telekomun özelleştirilmesinin bundan sonraki
özelleştirmelere de örnek teşkil edeceği,
- Türk Telekom
personelinin mağdur olmaması için bu teklifin bir an önce kanunlaşmasının
önemli olduğu,
ifade edilmiştir.
Teklifin tümü üzerindeki
görüşmelerinin ardından maddelerine geçilmiştir.
Teklifin 1 inci maddesi
verilen önergeler doğrultusunda;
- Teklif ile yapılan
düzenlemeye açıklık getirilmesi ve kamunun beklenmeyen bir yükle karşılaşma
ihtimalinin önüne geçilmesi, böylece, teklifin nakil hakkından vazgeçmek sureti
ile sözleşme imzalayarak Türk Telekomda çalışmaya devam edenleri de kapsadığı
şeklinde yorumlanması imkânı bulunduğundan bu durumun önlenmesi, nakil
hakkından vazgeçen personelin sonradan ileri sürebileceği talepleri dolayısı
ile kamunun ileride beklenmeyen mali yükler altına girmesinin önlenmesi,
müşterek yapılacak bildirim ile karşılıklı olarak personelin kamuya nakil
hakkından vazgeçtiği ve Türk Telekomun da personeli Devlet Personel
Başkanlığına bildirme hakkından vazgeçtiğinin kayıt altına alınması, bu suretle
bu personelin kamu ile olan bağları tamamen kesilmiş olacağından ve bunlara
ilişkin -mali sorumluluk da dâhil- her türlü sorumluğun Türk Telekomda
kalacağını ifade etmek, teklif ile yapılan düzenlemeye paralel olarak hisse
devir tarihinden itibaren 150 gün içinde nakil talebinde bulunanlar ile Türk
Telekomda kalarak 5 yıl içerisinde kamuya geçecek olanlar arasında uygulama
birliği sağlanması amacıyla değiştirilerek,
kabul edilmiştir.
Teklifin 2 ve 3 üncü
maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
Mustafa Demir |
Asım Aykan |
Mehmet Sarı |
|
|
Samsun |
Trabzon |
Gaziantep |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Tuna |
Fikret Badazlı |
Zülfü Demirbağ |
|
|
Ankara |
Antalya |
Elazığ |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Talip Kaban |
Mevlüt Coşkuner |
Ali İbiş |
|
|
Erzincan |
Isparta |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nusret Bayraktar |
Erdal Karademir |
Abdürrezzak Erten |
|
|
İstanbul |
İzmir |
İzmir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Yıldırım |
Niyazi Özcan |
Muharrem Doğan |
|
|
Kastamonu |
Kayseri |
Mardin |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Recep Yıldırım |
Orhan Taş |
Hasan Güyüldar |
|
|
Sakarya |
Sivas |
Tunceli |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Halil Kaya |
|
|
|
|
Van |
|
KARAMAN MİLLETVEKİLİ YÜKSEL
ÇAVUŞOĞLU VE 3 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TELGRAF VE TELEFON
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanununun Ek 29
uncu maddesinin birinci fıkrasının üçüncü cümlesinde yer alan "otuz"
ibaresi, "doksan (yüzseksen günlük aylıksız izin süresi aşılmamak
kaydıyla)" şeklinde, aynı fıkranın son cümlesi ise aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Bu fıkranın birinci cümlesinde sayılanlardan
aylıksız iznin bitiminden sonra Türk Telekomun tâbi bulunduğu mevzuata göre
çalışmaya devam edenlerden hisse devir tarihinden itibaren en geç beş yıl
içinde iş sözleşmesi herhangi bir nedenle sona erenler, bu madde hükümlerine
göre işlem yapılmak üzere iş sözleşmesinin sona erdiği tarihten itibaren otuz
gün içinde sözleşmenin sona erdiği yılın 15 Ocak tarihindeki üçüncü fıkraya
göre hesaplanan ücretleriyle Devlet Personel Başkanlığına bildirilir ve
bunların bildirim tarihine kadar geçen süre içindeki aylık ücret, harcırah,
sağlık giderleri, cenaze giderleri ve ölüm yardımı ile diğer malî ve özlük
hakları Türk Telekom tarafından karşılanır. Söz konusu personel hakkında üçüncü
fıkra hükümlerinin uygulanmasında hisse devir tarihindeki kadro ve pozisyon
unvanları esas alınır. Bu fıkra hükümleri gereğince azami olarak yüzseksen gün
süreyle kamu görevlerinden aylıksız izinli sayılarak Türk Telekom'da
çalıştırılmaya devam olunanlar ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarına naklen
geçiş hakkını kullanmayarak İş Kanunu hükümlerine tâbi olarak yeni bir sözleşme
yapmak suretiyle Türk Telekom'da çalışmaya devam edenlerin aksine bir talepte
bulunmamaları halinde kesenekleri kendileri, kurum karşılıkları ise Türk
Telekom tarafından karşılanmak suretiyle bağlı bulundukları sosyal güvenlik
kurumları ile ilgileri devam ettirilir. Önceden bağlı bulundukları sosyal
güvenlik kurumu ile ilgileri devam ettirileceklerin emeklilik hak ve
yükümlülüklerinin tespitinde, devir tarihi itibariyle emeklilik hak ve
yükümlülüklerine esas alınmakta olan kadro, görev veya pozisyonlarının dikkate alınmasına
devam olunur. Önceden bağlı bulundukları sosyal güvenlik kurumu ile ilgileri
yukarıda belirtilen şartlar dahilinde devam ettirileceklerin nakil talebinde
bulunabilecekleri ve nakil işlemlerinin devam ettiği dönem içerisinde geçecek
hizmet süreleri; hisse devir tarihindeki statülerinde geçmiş sayılarak bu
süreleri kıdem aylıklarının hesabında dikkate alınır ve bunların kazanılmış hak
aylık derece ve kademeleri genel hükümler çerçevesinde yükseltilmeye devam
olunur. Bunlardan bu fıkrada belirtilen beş yıllık süre içerisinde iş
sözleşmesi fesholunanların kıdem tazminatları bu Kanunun Ek 32 nci maddesinin
dördüncü fıkrası dikkate alınarak ödenir."
MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
BAYINDIRLIK, İMAR,
ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TELGRAF VE TELEFON
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 4/2/1924 tarihli ve 406 sayılı Telgraf ve
Telefon Kanununun ek 29 uncu maddesinin birinci fıkrasının üçüncü cümlesinde
yer alan "otuz" ibaresi, "doksan (yüzseksen günlük aylıksız izin
süresi aşılmamak kaydıyla)" şeklinde, aynı fıkranın son cümlesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve bu fıkraya aşağıdaki cümleler eklenmiş, maddenin
dördüncü fıkrasındaki "Başka kamu kurum ve kuruluşlarına nakledilen 4857
sayılı İş Kanununa tabi kapsam dışı personele" ibaresinden sonra gelmek
üzere "ve hisse devir tarihinden itibaren en geç beş yıl içerisinde iş
sözleşmesi sona eren ve Devlet Personel Başkanlığına bildirimi yapılan
personele" ibaresi eklenmiştir.
"Bu fıkranın birinci cümlesinde sayılanlardan aylıksız
iznin bitiminden sonra Türk Telekomun tabi bulunduğu mevzuata ve bu fıkraya
istinaden akdedilen sözleşmeye göre çalışmaya devam edenlerden hisse devir
tarihinden itibaren en geç beş yıl içinde iş sözleşmesi herhangi bir nedenle
sona erenler, bu madde hükümlerine göre işlem yapılmak üzere iş sözleşmesinin sona
erdiği tarihten itibaren otuz gün içinde sözleşmenin sona erdiği yılın 15 Ocak
tarihindeki üçüncü fıkraya göre hesaplanan ücretleriyle Devlet Personel
Başkanlığına bildirilir ve bunların bildirim tarihine kadar geçen süre içindeki
aylık ücret, harcırah, sağlık giderleri, cenaze giderleri ve ölüm yardımı ile
diğer malî ve özlük hakları Türk Telekom tarafından karşılanır. Söz konusu
personel hakkında üçüncü fıkra hükümlerinin uygulanmasında hisse devir
tarihindeki kadro ve pozisyon unvanları esas alınır. Bu fıkra hükümleri
gereğince azami olarak yüzseksen gün süreyle kamu görevlerinden aylıksız izinli
sayılarak Türk Telekom'da çalıştırılmaya devam olunanlar ile diğer kamu kurum
ve kuruluşlarına naklen geçiş hakkını kullanmayarak İş Kanunu hükümlerine tabi
olarak yeni bir sözleşme yapmak suretiyle Türk Telekom'da çalışmaya devam
edenlerin aksine bir talepte bulunmamaları halinde kesenekleri kendileri, kurum
karşılıkları ise Türk Telekom tarafından karşılanmak suretiyle bağlı
bulundukları sosyal güvenlik kurumları ile ilgileri devam ettirilir ve kamu
kurum ve kuruluşlarına nakil hakkından vazgeçmiş olan personele ilişkin
karşılıklılık esasına dayalı bir müşterek bildirim Devlet Personel Başkanlığına
sunulur. Önceden bağlı bulundukları sosyal güvenlik kurumu ile ilgileri devam
ettirileceklerin emeklilik hak ve yükümlülüklerinin tespitinde, devir tarihi
itibariyle emeklilik hak ve yükümlülüklerine esas alınmakta olan kadro, görev
veya pozisyonlarının dikkate alınmasına devam olunur. Önceden bağlı
bulundukları sosyal güvenlik kurumu ile ilgileri yukarıda belirtilen şartlar
dâhilinde devam ettirileceklerin nakil talebinde bulunabilecekleri veya nakil
işlemlerinin devam ettiği dönem içerisinde geçecek hizmet süreleri; hisse devir
tarihindeki statülerinde geçmiş sayılarak bu süreleri kıdem aylıklarının
hesabında dikkate alınır ve bunların kazanılmış hak aylık derece ve kademeleri
genel hükümler çerçevesinde yükseltilmeye devam olunur. Bunlardan bu fıkrada
belirtilen beş yıllık süre içerisinde iş sözleşmesi fesholunanların kıdem
tazminatları bu Kanunun ek 32 nci maddesinin dördüncü fıkrası dikkate alınarak
ödenir."
MADDE 2.- Teklifin 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 3.- Teklifin 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.