Dönem: 22                                Yasama Yılı: 4

 

TBMM                        (S. Sayısı: 1074)

 

Karaman Milletvekili Yüksel Çavuşoğlu ve 3 Milletvekilinin; 406 Sayılı Telgraf ve Telefon Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Bayındırlık, İmar, Ulaştırma veTurizm Komisyonu Raporu (2/676)

 

                    

Not: Teklif; Başkanlıkça Plan ve Bütçe ile Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm komisyonlarına havale edilmiştir.

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

406 Sayılı Telgraf ve Telefon Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifimiz ile  Genel ve Madde Gerekçeleri ilişikte sunulmuştur.

Gereğini arz ederiz.

Eki: Kanun Teklifi, Genel ve Madde Gerekçeleri

 

Yüksel Çavuşoğlu

Orhan Erdem

Telat Karapınar

 

Karaman

Konya

Ankara

 

 

Orhan Yıldız

 

 

 

Artvin

 

 

GENEL GEREKÇE

15.10.2004 tarih ve 25614 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan 11.10.2004 tarih ve 2004/7931 sayılı Bakanlar Kurulu kararı doğrultusunda, 406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanununun Ek 17 nci maddesi gereğince, 25.11.2004 tarihinde başlayan Türk Telekomünikasyon Anonim Şirketinin (Türk Telekom) % 55 oranındaki hissesinin blok olarak satışına ilişkin özelleştirme süreci kapsamında 1.7.2005 tarihinde yapılan ihalenin kesinleşmiş sonuçları 2.8.2005 tarihli ve 25894 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan 2005/9146 sayılı Bakanlar Kurulu kararıyla onaylanmıştır.

Bu ihalenin bir gereği olarak, 14.11.2005 tarihinde Hissedarlar Sözleşmesi, Hisse Rehni Sözleşmesi ve Telekomünikasyon Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin İmtiyaz Sözleşmesi imzalanarak yürürlüğe girmiştir. Aynı tarihte yapılan Şirket 3 üncü Olağanüstü Genel Kurul toplantısında Şirket Ana Sözleşmesi değiştirilmiş, yönetim kurulu ve denetim kurulu üyeliklerine atamalar yapılmıştır. Bu bağlamda, ihale sürecinin bir gereği ve ihale sürecine uygun olarak Türk Telekomun % 55 oranında hissesinin devir süreci 14.11.2005 tarihi itibariyle tamamlanmış ve bu tarih itibariyle Türk Telekomdaki kamu payı % 50’nin altına inmiş bulunmaktadır.

14.11.2005 tarihi itibariyle, Türk Telekom’un nakle tâbi personelinin başka kamu kurum ve kuruluşlarına nakline ilişkin olarak 406 sayılı Kanunun Ek 29 uncu maddesinde öngörülen süreç de başlamış bulunmaktadır. Bu kapsamda, söz konusu personelin Türk Telekomla imzalayacakları iş sözleşmesine istinaden, Türk Telekomda çalışma imkânlarının da cazip hale getirilmesi amaçlanmaktadır. Bu sayede, nakil talebinde bulunacak personel sayısı asgari seviyede tutulacak ve bu personelin mali yükleri de kamuya en az seviyede yansıtılacaktır. Keza, bu sayede, Türk Telekomun nitelikli insan gücünden de uzmanlık alanlarında olabildiğince faydalanılması mümkün olacaktır.

Bu amaçla, teklifimiz ile Türk Telekom personelinden, diğer kamu kurum ve kuruluşlarına nakil hakkı bulunanlardan nakil talebinde bulunmayarak Türk Telekomda çalışmaya devam edenlerin hisse devir tarihinden itibaren en geç beş yıl içinde iş sözleşmesi herhangi bir nedenle sona erdiğinde, bu tarihten itibaren otuz gün içinde başvurmaları halinde nakil hakları korunmaktadır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.- Türk Telekom personelinden, diğer kamu kurum ve kuruluşlarına nakil hakkı bulunanlardan nakil talebinde bulunmayarak Türk Telekomda çalışmaya devam edenlerin hisse devir tarihinden itibaren en geç beş yıl içinde iş sözleşmesi herhangi bir nedenle sona erdiğinde, söz konusu personelin iş sözleşmesinin sona erdiği tarihten itibaren otuz gün içinde Devlet Personel Başkanlığına başvurmaları halinde diğer kamu kurum ve kuruluşlarına nakledilmelerine imkân sağlanmış; ayrıca uzatılan bu süre içinde de personelin önceden bağlı oldukları sosyal güvenlik kurumu ile bağlılıkları devam ettirilerek bu şekilde geçecek beş yıllık hizmet sürelerinin kazanılmış hak aylık derece ve kademesi ile kıdem aylığının hesabında dikkate alınabilmesine imkân sağlanmış ve bu sürelerin kazanılmış hak aylık derece ve kademesi ile kıdem aylığının hesabında dikkate alınabilmesi için öncelikle diğer kamu kurum ve kuruluşlarına naklen atanmış olma şartı da kaldırılmıştır.

Madde 2.- Yürürlük maddesidir.

Madde 3.- Yürütme maddesidir.


Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu

                Türkiye Büyük Millet Meclisi

             Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve

                       Turizm Komisyonu

                          Esas No.: 2/676                                                                       26/1/2006

                           Karar No.: 95

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlıkça 24/1/2006 tarihinde tali komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen (2/676) esas numaralı Karaman Milletvekili Yüksel Çavuşoğlu ve 3 Milletvekilinin 406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi, Komisyonumuzun 26/1/2006 tarihinde yapmış olduğu 43 üncü birleşiminde Ulaştırma Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Devlet Personel Başkanlığı ve Türk Telekom temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.

Teklif ve gerekçesi incelendiğinde;

- Türk Telekom personelinden, diğer kamu kurum ve kuruluşlarına nakil hakkı bulunanlardan nakil talebinde bulunmayarak Türk Telekom'da çalışmaya devam edenlere hisse devir tarihinden itibaren en geç beş yıl içinde iş sözleşmesi herhangi bir nedenle sona erdiğinde, söz konusu personelin iş sözleşmesinin sona erdiği tarihten itibaren otuz gün içinde Devlet Personel Başkanlığına başvurmaları halinde diğer kamu kurum ve kuruluşlarına nakledilmelerine imkân sağlandığı,

- Uzatılan bu süre içinde personelin önceden bağlı oldukları sosyal güvenlik kurumu ile bağlılıkları devam ettirilerek bu şekilde geçecek beş yıllık hizmet sürelerinin kazanılmış hak aylık derece ve kademesi ile kıdem aylığının hesabında dikkate alınabilmesine imkân sağlandığı,

- Bu sürelerin kazanılmış hak aylık derece ve kademesi ile kıdem aylığının hesabında dikkate alınabilmesi için öncelikle diğer kamu kurum ve kuruluşlarına naklen atanmış olma şartının da kaldırıldığı,

anlaşılmaktadır.

- Teklifin tümü üzerinde yapılan Komisyon görüşmelerinde;

- Bu teklif ile istihdam sorununun kalkacağı ve devlete herhangi bir yük getirmeyeceği,

- Nakle tabi personelde tedirginliğin söz konusu olduğu, bu teklifin kanunlaşması ile bu durumun sona ereceği,

- Söz konusu teklif ile getirilen hükmün aynen yer aldığı Elektronik Haberleşme Kanunu Tasarısının Genel Kurul gündemine alınıp da kanunlaştırılmayarak, bu teklife neden gerek duyulduğu,

şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben yapılan açıklamalarda;

- Türk Telekomun, personelinin tamamının Türk Telekomda kalarak çalışmalarına devam etmesini istediği ve bunun için personelin maaşlarına yüksek oranda zam yaparak, belli bir süre iş güvencesi teklif ettiği; daha önce yapılan özelleştirmelerden kaynaklanan olumsuz sonuçlar nedeniyle emekliliklerini güvence altına almak isteyen Türk Telekom personelinin büyük bir kısmının nakil haklarını kullanmak istedikleri; nakle tabi personelinin bu haklarını kullanarak başka kamu kurum ve kuruluşlarına nakledilmesi durumunda personel sayısının yetersiz kalacağı ve bu durumun çok önemli bir kamu hizmetinin aksaması sonucunu doğuracağı,

- Bu kapsamda, kanun teklifi ile nakle tabi personelin kamu kurum ve kuruluşlarına naklinin beş yıllık bir süreye yayılarak söz konusu personelin Türk Telekomla imzalayacakları iş sözleşmesine istinaden, Türk Telekomda çalışma imkânlarının da cazip hale getirilmesinin amaçlandığı; bu durumun Şirket tarafından makul karşılandığı gibi, personel ve sendika-dernek gibi sivil toplum örgütleri tarafından da talep edildiği,

- Nakle tabi personelin büyük bir kısmının nakil hakkını kullanması durumunun kamuya aşırı yük getirdiği; Türk Telekom personelinin maaşlarının emsallerinden bir hayli yüksek bulunduğu; Teklifin kanunlaşması ile nakil talebinde bulunacak personel sayısının asgari seviyede tutulacağı, kamu hizmetinin aksamadan yürütülmesinin sağlanacağı ve bu personelin mali yüklerinin de kamuya en az seviyede yansıtılmış olacağı; Türk Telekomun telekomünikasyon sektöründe uzmanlaşmış nitelikli insan gücünden de uzmanlık alanlarında olabildiğince faydalanılmasının mümkün olacağı ve bu personelin sektöre ilişkin edindikleri tecrübelerin atıl kalmamasının sağlanacağı; Türk Telekom özelleştirilmesi sonrasındaki sürecin hassasiyetleri dikkate alınarak sağlıklı bir personel politikası yürütülebilmesi açısından Türk Telekomun özelleştirilmesinin bundan sonraki özelleştirmelere de örnek teşkil edeceği,

- Türk Telekom personelinin mağdur olmaması için bu teklifin bir an önce kanunlaşmasının önemli olduğu,

ifade edilmiştir.

Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerinin ardından maddelerine geçilmiştir.

Teklifin 1 inci maddesi verilen önergeler doğrultusunda;

- Teklif ile yapılan düzenlemeye açıklık getirilmesi ve kamunun beklenmeyen bir yükle karşılaşma ihtimalinin önüne geçilmesi, böylece, teklifin nakil hakkından vazgeçmek sureti ile sözleşme imzalayarak Türk Telekomda çalışmaya devam edenleri de kapsadığı şeklinde yorumlanması imkânı bulunduğundan bu durumun önlenmesi, nakil hakkından vazgeçen personelin sonradan ileri sürebileceği talepleri dolayısı ile kamunun ileride beklenmeyen mali yükler altına girmesinin önlenmesi, müşterek yapılacak bildirim ile karşılıklı olarak personelin kamuya nakil hakkından vazgeçtiği ve Türk Telekomun da personeli Devlet Personel Başkanlığına bildirme hakkından vazgeçtiğinin kayıt altına alınması, bu suretle bu personelin kamu ile olan bağları tamamen kesilmiş olacağından ve bunlara ilişkin -mali sorumluluk da dâhil- her türlü sorumluğun Türk Telekomda kalacağını ifade etmek, teklif ile yapılan düzenlemeye paralel olarak hisse devir tarihinden itibaren 150 gün içinde nakil talebinde bulunanlar ile Türk Telekomda kalarak 5 yıl içerisinde kamuya geçecek olanlar arasında uygulama birliği sağlanması amacıyla değiştirilerek,

kabul edilmiştir.

Teklifin 2 ve 3 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Sözcü

Kâtip

 

Mustafa Demir

Asım Aykan

Mehmet Sarı

 

Samsun

Trabzon

Gaziantep

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Tuna

Fikret Badazlı

Zülfü Demirbağ

 

Ankara

Antalya

Elazığ

 

Üye

Üye

Üye

 

Talip Kaban

Mevlüt Coşkuner

Ali İbiş

 

Erzincan

Isparta

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Nusret Bayraktar

Erdal Karademir

Abdürrezzak Erten

 

İstanbul

İzmir

İzmir

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Yıldırım

Niyazi Özcan

Muharrem Doğan

 

Kastamonu

Kayseri

Mardin

 

Üye

Üye

Üye

 

Recep Yıldırım

Orhan Taş

Hasan Güyüldar

 

Sakarya

Sivas

Tunceli

 

 

Üye

 

 

 

Halil Kaya

 

 

 

Van

 


 

KARAMAN MİLLETVEKİLİ YÜKSEL ÇAVUŞOĞLU VE 3 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TELGRAF VE TELEFON KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

 

MADDE 1. - 406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanununun Ek 29 uncu maddesinin birinci fıkrasının üçüncü cümlesinde yer alan "otuz" ibaresi, "doksan (yüzseksen günlük aylıksız izin süresi aşılmamak kaydıyla)" şeklinde, aynı fıkranın son cümlesi ise aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Bu fıkranın birinci cümlesinde sayılanlardan aylıksız iznin bitiminden sonra Türk Telekomun tâbi bulunduğu mevzuata göre çalışmaya devam edenlerden hisse devir tarihinden itibaren en geç beş yıl içinde iş sözleşmesi herhangi bir nedenle sona erenler, bu madde hükümlerine göre işlem yapılmak üzere iş sözleşmesinin sona erdiği tarihten itibaren otuz gün içinde sözleşmenin sona erdiği yılın 15 Ocak tarihindeki üçüncü fıkraya göre hesaplanan ücretleriyle Devlet Personel Başkanlığına bildirilir ve bunların bildirim tarihine kadar geçen süre içindeki aylık ücret, harcırah, sağlık giderleri, cenaze giderleri ve ölüm yardımı ile diğer malî ve özlük hakları Türk Telekom tarafından karşılanır. Söz konusu personel hakkında üçüncü fıkra hükümlerinin uygulanmasında hisse devir tarihindeki kadro ve pozisyon unvanları esas alınır. Bu fıkra hükümleri gereğince azami olarak yüzseksen gün süreyle kamu görevlerinden aylıksız izinli sayılarak Türk Telekom'da çalıştırılmaya devam olunanlar ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarına naklen geçiş hakkını kullanmayarak İş Kanunu hükümlerine tâbi olarak yeni bir sözleşme yapmak suretiyle Türk Telekom'da çalışmaya devam edenlerin aksine bir talepte bulunmamaları halinde kesenekleri kendileri, kurum karşılıkları ise Türk Telekom tarafından karşılanmak suretiyle bağlı bulundukları sosyal güvenlik kurumları ile ilgileri devam ettirilir. Önceden bağlı bulundukları sosyal güvenlik kurumu ile ilgileri devam ettirileceklerin emeklilik hak ve yükümlülüklerinin tespitinde, devir tarihi itibariyle emeklilik hak ve yükümlülüklerine esas alınmakta olan kadro, görev veya pozisyonlarının dikkate alınmasına devam olunur. Önceden bağlı bulundukları sosyal güvenlik kurumu ile ilgileri yukarıda belirtilen şartlar dahilinde devam ettirileceklerin nakil talebinde bulunabilecekleri ve nakil işlemlerinin devam ettiği dönem içerisinde geçecek hizmet süreleri; hisse devir tarihindeki statülerinde geçmiş sayılarak bu süreleri kıdem aylıklarının hesabında dikkate alınır ve bunların kazanılmış hak aylık derece ve kademeleri genel hükümler çerçevesinde yükseltilmeye devam olunur. Bunlardan bu fıkrada belirtilen beş yıllık süre içerisinde iş sözleşmesi fesholunanların kıdem tazminatları bu Kanunun Ek 32 nci maddesinin dördüncü fıkrası dikkate alınarak ödenir."

MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

 

BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

 

TELGRAF VE TELEFON KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

 

MADDE 1.- 4/2/1924 tarihli ve 406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanununun ek 29 uncu maddesinin birinci fıkrasının üçüncü cümlesinde yer alan "otuz" ibaresi, "doksan (yüzseksen günlük aylıksız izin süresi aşılmamak kaydıyla)" şeklinde, aynı fıkranın son cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve bu fıkraya aşağıdaki cümleler eklenmiş, maddenin dördüncü fıkrasındaki "Başka kamu kurum ve kuruluşlarına nakledilen 4857 sayılı İş Kanununa tabi kapsam dışı personele" ibaresinden sonra gelmek üzere "ve hisse devir tarihinden itibaren en geç beş yıl içerisinde iş sözleşmesi sona eren ve Devlet Personel Başkanlığına bildirimi yapılan personele" ibaresi eklenmiştir.

"Bu fıkranın birinci cümlesinde sayılanlardan aylıksız iznin bitiminden sonra Türk Telekomun tabi bulunduğu mevzuata ve bu fıkraya istinaden akdedilen sözleşmeye göre çalışmaya devam edenlerden hisse devir tarihinden itibaren en geç beş yıl içinde iş sözleşmesi herhangi bir nedenle sona erenler, bu madde hükümlerine göre işlem yapılmak üzere iş sözleşmesinin sona erdiği tarihten itibaren otuz gün içinde sözleşmenin sona erdiği yılın 15 Ocak tarihindeki üçüncü fıkraya göre hesaplanan ücretleriyle Devlet Personel Başkanlığına bildirilir ve bunların bildirim tarihine kadar geçen süre içindeki aylık ücret, harcırah, sağlık giderleri, cenaze giderleri ve ölüm yardımı ile diğer malî ve özlük hakları Türk Telekom tarafından karşılanır. Söz konusu personel hakkında üçüncü fıkra hükümlerinin uygulanmasında hisse devir tarihindeki kadro ve pozisyon unvanları esas alınır. Bu fıkra hükümleri gereğince azami olarak yüzseksen gün süreyle kamu görevlerinden aylıksız izinli sayılarak Türk Telekom'da çalıştırılmaya devam olunanlar ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarına naklen geçiş hakkını kullanmayarak İş Kanunu hükümlerine tabi olarak yeni bir sözleşme yapmak suretiyle Türk Telekom'da çalışmaya devam edenlerin aksine bir talepte bulunmamaları halinde kesenekleri kendileri, kurum karşılıkları ise Türk Telekom tarafından karşılanmak suretiyle bağlı bulundukları sosyal güvenlik kurumları ile ilgileri devam ettirilir ve kamu kurum ve kuruluşlarına nakil hakkından vazgeçmiş olan personele ilişkin karşılıklılık esasına dayalı bir müşterek bildirim Devlet Personel Başkanlığına sunulur. Önceden bağlı bulundukları sosyal güvenlik kurumu ile ilgileri devam ettirileceklerin emeklilik hak ve yükümlülüklerinin tespitinde, devir tarihi itibariyle emeklilik hak ve yükümlülüklerine esas alınmakta olan kadro, görev veya pozisyonlarının dikkate alınmasına devam olunur. Önceden bağlı bulundukları sosyal güvenlik kurumu ile ilgileri yukarıda belirtilen şartlar dâhilinde devam ettirileceklerin nakil talebinde bulunabilecekleri veya nakil işlemlerinin devam ettiği dönem içerisinde geçecek hizmet süreleri; hisse devir tarihindeki statülerinde geçmiş sayılarak bu süreleri kıdem aylıklarının hesabında dikkate alınır ve bunların kazanılmış hak aylık derece ve kademeleri genel hükümler çerçevesinde yükseltilmeye devam olunur. Bunlardan bu fıkrada belirtilen beş yıllık süre içerisinde iş sözleşmesi fesholunanların kıdem tazminatları bu Kanunun ek 32 nci maddesinin dördüncü fıkrası dikkate alınarak ödenir."

MADDE 2.- Teklifin 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3.- Teklifin 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.