Dönem:
22
Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1233)
Konya Milletvekili Atilla Kart ve 45 Milletvekilinin; 6207 Sayılı Avukatlar Yardımlaşma Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ile Adalet Komisyonu Raporu (2/753)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
“6207 sayılı Avukatlar Yardımlaşma Kanununun Bazı
Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkındaki Kanun Teklifimiz”, gerekçesiyle
birlikte ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygıyla arz ve teklif ederiz.
|
|
Atilla Kart |
A. Rezzak Erten |
Enver Öktem |
|
|
Konya |
İzmir |
İzmir |
|
|
Vezir Akdemir |
Abdulaziz Yazar |
Ali Oksal |
|
|
İzmir |
Hatay |
Mersin |
|
|
Uğur Aksöz |
Hüseyin Ekmekcioğlu |
Ziya Yergök |
|
|
Adana |
Antalya |
Adana |
|
|
M. Nuri Saygun |
Feridun Ayvazoğlu |
Mehmet Semerci |
|
|
Tekirdağ |
Çorum |
Aydın |
|
|
Hakkı Ülkü |
Yavuz Altınorak |
Yücel Artantaş |
|
|
İzmir |
Kırklareli |
Iğdır |
|
|
Muharrem Kılıç |
Ufuk Özkan |
Ali Cumhur Yaka |
|
|
Malatya |
Manisa |
Muğla |
|
|
Yakup Kepenek |
Mustafa Yılmaz |
Erdal Karademir |
|
|
Ankara |
Gaziantep |
İzmir |
|
|
Mehmet Yıldırım |
Mevlüt Coşkuner |
Gürol Ergin |
|
|
Kastamonu |
Isparta |
Muğla |
|
|
A. Kemal Kumkumoğlu |
A. Kemal Deveciler |
Feridun Baloğlu |
|
|
İstanbul |
Balıkesir |
Antalya |
|
|
Nadir Saraç |
Mehmet Küçükaşık |
Hasan Güyüldar |
|
|
Zonguldak |
Bursa |
Tunceli |
|
|
Mustafa Gazalcı |
Ahmet Yılmazkaya |
Mehmet Ali Arıkan |
|
|
Denizli |
Gaziantep |
Eskişehir |
|
|
|
|
|
|
|
Birgen Keleş |
Nuri Çilingir |
N. Gaye Erbatur |
|
|
İstanbul |
Manisa |
Adana |
|
|
Bülent Baratalı |
Türkan Miçooğulları |
Mehmet Işık |
|
|
İzmir |
İzmir |
Giresun |
|
|
Osman Özcan |
Mustafa Özyurt |
Nurettin Sözen |
|
|
Antalya |
Bursa |
Sivas |
|
|
Vahit Çekmez |
Muharrem Toprak |
M. Vedat Melik |
|
|
Mersin |
İzmir |
Şanlıurfa |
|
|
|
M. Mesut Özakcan |
|
|
|
|
Aydın |
|
|
|
|
|
|
GENEL GEREKÇE
Baro üyesi olan avukatlar yönünden, Baro Yardımlaşma
Sandığına üye olma zorunluluğu yoktur.Hal böyle iken, Baro Genel Kurulu ile
Baro Yardımlaşma Sandığı Genel Kurulu birlikte yapıldığından, sandık üyesi
olmayan avukatlar da sandık üyesi gibi oy kullanmaktadırlar. Başka bir
ifadeyle; sandığın yönetiminde, sandık yönetiminin ibrasında, sandık
yöneticilerinin üye seçilmesinde; sandık üyesi olan avukatlar ile birlikte,
sandık üyesi olmayan ve sayıca daha fazla olan avukatlar belirleyici olma
durumuna girmektedirler.
Öte yandan; mevcut yasal düzenlemeye göre, Baro Yönetim
Kurulu ile Denetleme Kurulu, aynı zamanda Baro Yardımlaşma Sandığının da
Yönetim ve Denetleme Kurulu konumundadır. Bu düzenlemeye göre, sandık üyesi
olmayan bir avukatın sandığın yönetim ve denetleme kurulu üyeliğine seçilmesi
mümkündür. Her ne kadar seçildikten sonra sandık üyesi olmayan bu konumdaki
kişiler, sandık üyesi olmakta iseler de, bu durumun yasal açıdan sakıncalı
olduğu açıktır.
Yine Baro Yardımlaşma Sandığına ait tüm taşınır ve
taşınmazlar kiracı sıfatıyla çoğu yerde Barolar tarafından kullanılmaktadır. Bu
ilişki gereği, Baro Yönetim Kurulu her 2 tüzel kişilik arasındaki kira
sözleşmelerini kiracı ve kiraya veren sıfatıyla imzalamaktadır. Her 2 kuruluş
arasında menfaat çatışması olduğu göz önüne alındığında, bu durumun hukuka ve
hakkaniyete aykırı sonuçlar yaratması kaçınılmazdır.
Açıklanan sebeplerle; bu teklifin yasalaşmasıyla, her 2
tüzel kişilik arasındaki bu gereksiz birliktelik sona erecek, sandık üyeleri
kendi aralarında yapacakları genel kurul ile kendi yöneticilerini ve deneticilerini
kendileri belirleyecek, üyesi oldukları sandığın haklarını ve menfaatlerini
daha sağlıklı bir biçimde koruma olanağını elde edeceklerdir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- Genel gerekçede açıklandığı üzere, yardımlaşma
sandığı yönetim sorumluluğunun, sandığın kendi üyelerine bırakılması; sandık
üyesi olmayan baro üyelerinin bu olayın dışında tutulması amaçlanmıştır.
Baro yönetimiyle, sandık yönetiminin görev, yetki ve
sorumluluklarının sınırlarının belirlenmesi, birbirlerinin görev ve yetki
alanlarına müdahale etmemeleri amaçlanmıştır.
Madde 2- Kanun değişikliğinin uygulanma sürecini
göstermek amacıyla düzenlenmiştir.
Madde 3- Yürürlük maddesidir.
Madde 4- Yürütme
maddesidir.
Adalet Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Adalet Komisyonu
Esas No: 2/753
Karar No: 108 30/6/2006
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınız tarafından 5/4/2006 tarihinde
Komisyonumuza havale edilmiş olan “Konya Milletvekili Atilla Kart ve 45
Milletvekilinin; 6207 sayılı Avukatlar Yardımlaşma Kanununun Bazı Maddelerinde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/753)”, Komisyonumuzun, 1/6/2006
tarihli 49 uncu toplantısında, Adalet Bakanı Sayın Cemil Çiçek ile
AdaletBakanlığı ve Türkiye Barolar Birliği temsilcilerinin katılımlarıyla
görüşülmüştür.
Söz konusu Teklifin başlığında, kanun tekniğine uygun
olması açısından değişiklik yapılmıştır.
Teklifin çerçeve 1 inci maddesinde 6207 sayılı Kanunun
1 inci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları değiştirildiği ifade edilmektedir.
Ancak yürürlükteki 6207 sayılı Kanunun 1 inci maddesine bakıldığında,
değiştirilmek istenen hükümlerin, 1 inci maddenin ikinci ve üçüncü fıkraları
hükümleri değil de dördüncü ve beşinci fıkraları hükümlerinin olduğu
anlaşılmaktadır. Ayrıca 1 inci maddenin dördüncü ve beşinci fıkralarının
değiştirilmesi yanında, aynı maddeye eklenmek istenen fıkra hükmü vardır. Ancak
eklenmek istenen bu fıkra hükmünün, maddeye ayrı bir fıkra olarak değil de
kanun tekniğine uygun olması açısından beşinci fıkranın devamında düzenlenmesi,
Komisyonumuzca uygun görülmüştür.
Teklifin çerçeve 1 inci maddesiyle değiştirilmesi
öngörülen 6207 sayılı Kanunun 1 inci maddesinin düzeltilmiş haliyle dördüncü
fıkrasında, ayrıca, 6207 sayılı Kanunun değiştirilmek istenen 2 nci maddenin
dördüncü fıkrasında, aynı içerikte atıf yapılmaktadır. Yapılan bu atıf, kanun
tekniği açısından uygun bir atıf değildir. Yapılan atfın doğru olmadığı, aynı
fıkranın ikinci satırında yer alan “2 nci maddenin birinci fıkrasının (b) ve
(c) bentleri” ve 4 üncü maddenin ikinci fıkrasında yer alan ifadelerden de
anlaşılacaktır. Komisyonumuzca, sözü edilen fıkrada yapılan atfın, kanun
tekniğine uygun olması açısından, “2. maddenin giderlere ait (a) fıkrasında
yazılı istihkak şartları” ibaresinin “2 nci maddenin giderlere ait ikinci fıkrasının
(a) bendinde yazılı istihkak şartları” olarak değiştirilmesi uygun görülmüştür.
Yukarıdaki açıklamalar doğrultusunda Kanun teklifinin
başlığı ile maddeleri kanun tekniğine uyum sağlamak amacıyla redaksiyona tâbi
tutulmuş ve söz konusu Teklif Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere Başkanlığa saygı
ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Köksal Toptan |
Recep Özel |
Ramazan Can |
|
|
Zonguldak |
Isparta |
Kırıkkale |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Kara |
Fehmi Hüsrev Kutlu |
Halil Özyolcu |
|
|
Kilis |
Adıyaman |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Haluk İpek |
Feridun Fikret Baloğlu |
Yüksel
Çorbacıoğlu |
|
|
Ankara |
Antalya |
Artvin |
|
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Orhan
Yıldız |
Mehmet
Küçükaşık |
Feridun Ayvazoğlu |
|
|
Artvin |
Bursa |
Çorum |
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muzaffer Külcü |
Mustafa
Nuri Akbulut |
Mahmut Durdu |
|
|
Çorum |
Erzurum |
Gaziantep |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Yılmazcan |
Hakkı Köylü |
Muharrem Kılıç |
|
|
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
Malatya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Süleyman
Sarıbaş |
Orhan
Eraslan |
Enver Yılmaz |
|
|
Malatya |
Niğde |
Ordu |
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Nuri Saygun |
Ahmet Çağlayan |
Bekir Bozdağ |
|
|
Tekirdağ |
Uşak |
Yozgat |
|
|
|
|
|
KONYA MİLLETVEKİLİ ATİLLA KART VE 45 MİLLETVEKİLİNİN
TEKLİFİ
6207 SAYILI AVUKATLAR YARDIMLAŞMA KANUNUNUN BAZI MADDELERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 6207 sayılı Kanunun 1. maddesinin 2 ve 3. fıkraları
aşağıdaki gibi değiştirilmiştir.
Sandıkları İdareleri ile çalışma tarzları ve 2 nci
maddenin giderlere ait “a” fıkrasında yazılı istihkak şartları, oranları,
miktarları ve 2 nci maddenin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentleri ile 4 üncü
maddenin ikinci fıkrasında yazılı duhuliye, aidat ve katılma paylarını ödemeyenler
hakkında uygulanacak esaslar sandık yönetim kurulları tarafından hazırlanıp,
sandık genel kurullarınca kabul edilen yönetmeliklerde gösterilir.
Sandıkların idare ve temsili, sandık üyelerinden oluşan
genel kurulca seçilen ve 7 kişiden oluşan sandık yönetim kuruluna aittir.
Yönetim kurulu, sandık başkanını kendi arasından seçer.
Sandık genel kurulu, sandık üyeleri arasından 3 kişilik bir denetleme kurulu
seçer. Sandık yönetim kurulu ve denetim kurulunun görev süresi 2 yıldır. Görev
süresi biten üyeler yeniden seçilebilir.
MADDE 2- 6207 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
Sandık üyeleri bu Kanunun yayımlanmasından itibaren 3
ay içinde halen görevdeki baro yönetim kurulu kararı ile toplanarak genel
kurulu gerçekleştirir.
MADDE 3- Bu Kanun hükümleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
ADALET KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
AVUKATLAR YARDIMLAŞMA KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 21/12/1953 tarihli ve 6207 sayılı Avukatlar
Yardımlaşma Kanununun 1 inci maddesinin dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Sandıkların idareleri ile çalışma tarzları ve 2 nci
maddenin giderlere ait ikinci fıkrasının (a) bendinde yazılı istihkak şartları,
oranları, miktarları ve 2 nci maddenin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentleri
ile 4 üncü maddenin ikinci fıkrasında yazılı duhuliye, aidat ve katılma
paylarını ödemeyenler hakkında uygulanacak esaslar sandık yönetim kurulları
tarafından hazırlanıp, sandık genel kurullarınca kabul edilen yönetmeliklerde
gösterilir.
Sandıkların idare ve temsili, sandık üyelerinden
oluşan, genel kurulca seçilen ve yedi kişiden oluşan sandık yönetim kuruluna
aittir.Yönetim kurulu, sandık başkanını kendi arasından seçer. Sandık genel
kurulu, sandık üyeleri arasından üç kişilik bir denetim kurulu seçer. Sandık
yönetim kurulu ve denetim kurulunun görev süresi iki yıldır. Görev süresi biten
üyeler yeniden seçilebilir.”
MADDE 2- 6207 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1- Bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren
üç ay içinde sandık üyeleri baro yönetim kurulu kararı ile genel kurulu
toplarlar.
MADDE 3- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.