Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM
(S. Sayısı: 1272)
Düzce Milletvekili Yaşar Yakış ve 3
Milletvekilinin; Avrupa Birliği İşleri Komisyonu Kuruluş Kanunu Teklifi ve
Anayasa Komisyonu Raporu (2/811)
Not: Teklif; Başkanlıkça Avrupa Birliği
Uyum, Plan ve Bütçe ile Anayasa komisyonlarına havale edilmiştir.
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Büyük Millet Meclisinde Avrupa Birliği İşleri
Komisyonu kurulmasına dair kanun teklifi ve gerekçesi ektedir.
Gereğini saygılarımızla arz ederiz.
|
|
Yaşar Yakış |
Faruk Çelik |
Ali Rıza Alaboyun |
Öner Gülyeşil |
|
|
Düzce |
|
Aksaray |
Siirt |
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
2/811 Esas Numaralı Türkiye Büyük Millet Meclisinde Avrupa
Birliği İşleri Komisyonu kurulması hakkındaki kanun teklifine imza atmak
istiyorum.
Gereğini saygılarımla arz ederim. 1/6/2006
Musa
Sıvacıoğlu
Kastamonu
GENEL
GEREKÇE
"Avrupa Birliğine ilişkin gelişmeleri takip etmek ve
TBMM'ye sunulmuş olan kanun tasarı ve tekliflerinin AB mevzuatına uygunluğunu
incelemek" üzere, 4847 sayılı ve 15/04/2003 tarihli Kanunla, Avrupa
Birliği Uyum Komisyonu kurulmuştur. Söz konusu Kanunun
3(a) maddesine göre, Komisyonun görevi, "Başkanlığın talebi üzerine ya da
istenildiğinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan kanun tasarı
ve teklifleri ile kanun hükmünde kararnamelerin Avrupa Birliği Mevzuatına
uygunluğunu inceleyerek ihtisas komisyonlarına görüş sunmak"tır.
Burada
üzerinde durulması gereken üç husus vardır:
a)
Birincisi, Komisyonun işlevlerinden birinin, ihtisas komisyonlarına "görüş
sunmak" olarak belirlenmiş olmasıdır. Bu ifade tarzı, AB
Komisyonunun işlevini, bir Alt-Komisyonun rutin işlevlerinden daha sınırlı hale
getirerek, "görüş sunmaya" indirgemiştir. İlgili
ihtisas komisyonunun, AB Uyum Komisyonu tarafından verilecek "görüş"ü
benimseme zorunluluğu yoktur. İhtisas komisyonu,
ancak, söz konusu "görüş"ü uygun görürse, nazarı itibara alacaktır.
Başka bir deyişle, örneğin, bir uyum kanununun AB müktesebatına uyumlu olup
olmadığını, AB Uyum Komisyonu değil, asıl işlevi konunun uyum dışındaki
yönlerini incelemek olan bir ihtisas komisyonu belirlemiş olacaktır. Bunun, isabetli bir yöntem olduğunu savunmak zordur.
b)
İkincisi, metindeki "Başkanlığın talebi üzerine veya istenildiğinde...
görüş sunmaktır" ifadesi, görüş talebinin esas komisyondan da, tali
komisyondan da gelebileceğini göstermektedir. Bu durumda AB
Komisyonu, gerektiğinde tali komisyonun da altında faaliyet gösterecek bir
komisyon konumuna itilmiş olmaktadır.
c)
Üçüncü olarak, komisyonun, komisyona havale edilen tasarı veya teklifler,
Komisyonunun kuruluşundan bu yana son derece sınırlı
kalmıştır. Türkiye'nin AB ile müzakere sürecine
başlamış olması tüm kanunların parlamentodan AB mevzuatına uyumlu çıkmasını
elzem kılmaktadır. Bu itibarla kanunların Komisyonun önüne
gelmesinde özel kurallar belirlenmesi gerekmektedir.
Adları her ülkede aynı olmamakla birlikte AB'ye aday ve üye
ülkelerin her birinde, AB ile ilişkilerden sorumlu bir Komisyon vardır. Öteki
ülkelerdeki uygulama incelendiğinde görülmektedir ki, hiçbirindeki AB
Komisyonu, Türkiye'deki kadar zayıf yetkilerle
donatılmış değildir.
AB
Üyesi ve aday ülkelerde AB Komisyonları bu kadar güçlü
iken, Türkiye'deki AB Uyum Komisyonunun neden bu kadar güçsüz bırakıldığını
izah etmek için, o ülkelerin sistemlerinin bizimkinden farklı olduğu ve
parlamentolarının çalışma yöntemlerinin bizimkine benzemediği gibi çeşitli
gerekçeler ileri sürülebilir. Ancak bir yandan AB ile
ilişkilerimize önem verdiğimizi söylerken, öte yandan bu tür gerekçelerle
kendimizi haklı göstermeye çalışamayız. Ülkemizin AB'ye yönelişinin de
ciddi olduğu düşünülerek Parlamentomuzun çalışma yöntemlerini de değiştirmek ve
AB ülkelerindekiyle uyumlu hale getirmek de dahil olmak üzere her türlü önlemi
almak yine Türkiye'ye düşmektedir.
AB ile müzakere sürecinde Türkiye Büyük Millet Meclisine
gelen kanunların AB mevzuatına uyumlu olup olmadığı konusunda ciddi çalışma
yapılmaması halinde, bu durumun müzakere sürecini olumsuz etkileyebilecek
gelişmelere de neden olabileceği izahtan varestedir.
Öte yandan, kısa adıyla COSAC (Conference of des Organes
Specialises dans les Affaires
Communautaires - Avrupa Birliği İşlerinde Uzmanlaşmış Organlar
Konferansı) olarak anılan Konferans, üye ülkelerdeki AB Komisyonlarına ilişkin
çeşitli kurallar geliştirmiştir. Bu kurallara
bakıldığında, bu tür komisyonların, AB ile ilgili her konuda üçlü bir işleve
sahip oldukları ve yasama ile yürütme arasında köprü görevi üstlendikleri
görülmektedir. Söz konusu kurallara göre AB Komisyonları;
-
Hükümetten bilgi almakta ve bu bilgileri parlamentonun yetkili organlarına
taşımakta;
-
Parlamento tarafından belirlenen ilkeleri yürütme organına bildirerek yürütmeyi
etkilemekte, yönlendirmekte ve denetlemekte;
- Ülke
mevzuatının AB müktesebatına uyumlaştırılması için çalışmalar yapmakta ve
parlamento bünyesindeki diğer komisyonlar arasında koordinasyonu
sağlamaktadırlar.
Türkiye, öteki ülkelerin özenle uyduğu bu kurala da uymamış
olmaktadır. AB uyum sürecinin
hızlandırılması ve sorunsuz biçimde yürütülebilmesi için, Türkiye'deki AB Uyum
Komisyonunun da, AB'ye üye ve aday ülkelerdekine benzer biçimde düzenlenmesi
gerekir.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde
1- Teklifin "amaç" başlıklı 1 inci maddesiyle, Avrupa Birliği İşleri
Komisyonunun kuruluş, görev, yetki,
çalışma usul ve esasları düzenlenmektedir. Ayrıca Avrupa
Birliği ile ilgili gelişmeleri izleyecek ve Türkiye Büyük Millet Meclisine
sunulmuş olan kanun tasarı ve teklifleri ile kanun hükmünde kararnameleri
Avrupa Birliği Müktesebatına uyumu açısından inceleyecek olan Avrupa Birliği
İşleri Komisyonuna, esas komisyon olma imkânı da getirilmektedir.
Madde
2- Teklifin 2 nci maddesiyle Komisyonun; kuruluşu düzenlenmiş, siyasî parti
grupları ile bağımsızların komisyonda nasıl temsil edilecekleri tanımlanmış ve
AB İşleri Komisyonu üyelerinin aynı zamanda Karma Parlamento Komisyonu üyeleri
olmaları imkânı tanınarak Karma Parlamento Komisyonunun da görevlerini
yürüteceği hükme bağlanmıştır.
Madde 3- Teklifin 3 üncü maddesiyle, Avrupa Birliği İşleri
Komisyonunun görevleri düzenlenmektedir.
Madde 4- Teklifin 4 üncü maddesiyle, Avrupa Birliği İşleri
Komisyonunun yetkileri düzenlenmektedir.
Madde
5- Teklifin 5 inci maddesiyle, Avrupa Birliği Müktesebatına uyumunu sağlamak
amacıyla Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulmuş olan kanun tasarı
ve teklifleri ile kanun hükmünde kararnamelerin, Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığınca Avrupa Birliği İşleri Komisyonuna havale edileceği hükme
bağlanmıştır. Madde ile, kanun tasarı, teklif ile kanun
hükmünde kararnamelerin diğer ihtisas komisyonlarının incelemesine tâbi
tutulduktan sonra Komisyona gelmesi de amaçlanmaktadır. Bu yapılmadığı
takdirde, diğer ihtisas komisyonların yaptığı değişikliklerin, kanun tasarı ve
teklif ile kanun hükmünde kararnameleri, AB Müktesebatı'na
uyumsuz hale getirip getirmediği incelenemeyecek ve sonucunda tekrardan yeni
bir yasa değişikliğine ihtiyaç olabilecektir.
Madde 6- Teklifin 6 ncı maddesiyle, Avrupa Birliği İşleri
Komisyonunun toplantı ve karar yeter sayısı düzenlenmektedir.
Madde
7- Teklifin 7 nci maddesiyle, Avrupa Birliği İşleri Komisyonunun çalışmalarıyla
ilgili yurt içi ve yurt dışı görevlendirmelere ait giderlerin nasıl
karşılanacağı düzenlenmektedir.
Madde
8- Teklifin 8 inci maddesiyle, Avrupa Birliği İşleri Komisyonunun
çalışmalarında bu kanunda açıklık olmayan hallerde Türkiye Büyük Millet Meclisi
İçtüzüğü hükümlerinin uygulanacağı hükme bağlanmıştır.
Madde
9- Teklifin 9 uncu maddesiyle, Komisyona sekreterya desteği vererek idarî
işlerin daha etkin bir biçimde yürütülmesini sağlamak amacıyla Türkiye Büyük
Millet Meclisi Genel Sekreterliği Genel Sekreter Yasama Hizmetleri Yardımcısına
bağlı bir Avrupa Birliği İşleri Müdürlüğü kurulmuş, müdürlükte
görevlendirilecek müdür, müdür yardımcısı, uzman ve uzman yardımcılarının işe
alım koşulları sayılmış ve Avrupa Birliği İşleri Müdürlüğünün kurulması
sebebiyle Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilat Kanununda
gerekli değişikliğin yapılması amaçlanmıştır.
Madde
10- Teklifin 10 uncu maddesiyle, Avrupa Birliği İşleri Komisyonu Kanununun
yürür-lüğe girmesiyle, 15/4/2003 tarihli ve 4847 sayılı Avrupa Birliği Uyum
Komisyonu Kanununun yürürlükten kaldırılacağı hükme bağlanmıştır.
Geçici
Madde 1- Teklifin geçici 1 inci maddesiyle, AB İşleri Komisyonu Kanunu'nun
yürürlülüğe girdiği tarihte, AB Uyum Komisyonunun mevcut üyeleri ile başkan,
başkan vekilleri, sözcü ve kâtibi, herhangi bir seçime gerek olmaksızın bu
kanunla kurulan Avrupa Birliği İşleri Komisyonunun üyesi, başkanı, başkan
vekilleri, sözcü ve kâtibi olacakları hükme bağlanmıştır.
Geçici
Madde 2- Teklifin geçici 2 nci maddesiyle, Karma Parlamento Komisyonu,
görevlerini, mevcut başkanı, başkan vekilleri ile 22 nci yasama döneminin
sonuna kadar bu Kanunla seçilmiş üyeleriyle yürüteceği hükme bağlanmıştır.
Madde 11- Yürürlük maddesidir.
Madde 12- Yürütme maddesidir.
Anayasa Komisyonu Raporu
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Anayasa
Komisyonu 15/11/2006
Esas
No.: 2/811
Karar
No.: 4
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 1/6/2006
tarihinde Tali olarak Avrupa Birliği Uyum, Plan ve Bütçe; Esas
olarak Anayasa Komisyonuna havale
edilen “Düzce Milletvekili Yaşar Yakış ve 4 Milletvekilinin; Avrupa Birliği
İşleri Komisyonu Kuruluş Kanunu Teklifi (2/811)”, Komisyonumuzun 8/6/2006 ve
15/11/2006 tarihli toplantılarında görüşülmüştür.
Teklif;
Avrupa Birliği ile ilgili gelişmeleri izlemek, Türkiye Büyük Millet Meclisine
sunulmuş olan kanun tasarı ve teklifleri ile kanun hükmünde kararnameleri
Avrupa Birliği Müktesebatına uyumu açısından incelemek üzere Avrupa Birliği
İşleri Komisyonu kurulmasını öngörmekte; komisyonun görev, yetki, çalışma usul
ve esaslarını düzenlemekte, Avrupa Birliği Uyum Komisyonu Kanununu yürürlükten
kaldırmaktadır.
Komisyon
Başkanı Prof. Dr. Burhan Kuzu Türkiye Büyük Millet Meclisinde 2003 yılında
Avrupa Birliği Komisyonu kurulduğunu, yeni bir Komisyon kurmak yerine mevcut
Komisyonun adı ve yetkilerinde düzenleme yapılmasının daha uygun olacağını,
böylelikle bu Komisyonun geçmişinin korunması gerektiğini belirtmiştir. Ayrıca Teklifle
öngörülen Komisyonun, gerektiğinde esas Komisyon olarak görev yapmasının doğru
olacağını; ancak, tali olarak görüş bildirdiği hallerde bu görüşe uyma
mecburiyetinin doğru olmayacağını söylemiştir.
Komisyonumuzun
8/6/2006 tarihli toplantısında Teklif sahiplerinden Aksaray Milletvekili Ali
Rıza Alaboyun sunuş konuşmasında; Avrupa Birliğinin Türkiye için iktidarı ve
muhalefetiyle bir hedef olduğunu belirterek Avrupa Birliği Uyum Komisyonu’nun
danışma organı gibi kurulması nedeniyle kendisine havale edilen işlerle ilgili
olarak esas olarak görüş bildiremediğini, oluşumu nedeniyle karar alma
sürecinin tıkandığını, danışman kadrosunun yetersiz olduğunu, uluslararası toplantılarda Komisyonun yeterince çalışmadığını
ve görevini etkin yapamadığı eleştirileri ile karşılaştığını ifade etmiştir.
Daha
sonra Teklif üzerinde söz alan üyelerimiz şu görüşleri ifade
etmişlerdir;
-
Teklif yazım bakımından kanun yapma tekniğine uygun yazılmamıştır. Anayasa, genel hukuk prensipleri ve pratikle bağdaşmayan hükümler
içermektedir.
-
Özellikle 5 inci maddesinde aleni bir Anayasa ihlali, diğer ihtisas
komisyonları üzerinde bir yetki gaspı söz konusudur.
-
Teklifle oluşturulması istenen müdürlüğe ne kadar
ihtiyaç olduğu tartışılmalıdır. Avrupa Birliği Genel Sekreterliği, bu işlevi
yürütme bünyesinde yerine getirmektedir. Türkiye Büyük Millet
Meclisi içinde hiçbir ihtisas Komisyonu bünyesinde müdürlük söz konusu
değildir.
- Öncelikle Avrupa Birliği İşleri Bakanlığı kurulmalıdır. Meclis bünyesinde adeta bakanlık kurulması doğru değildir.
- Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne tam üye olması halinde
Komisyonun yetkileri artırılmalıdır. Bu halde Meclisin
denetim fonksiyonu artacaktır.
-
Karma Parlamento Komisyonunu kaldırmak doğru değildir. Zira,
1963 Ankara Andlaşmasına dayanmakta; 1965’ten beri mevcut bulunmaktadır.
Ayrı bir Tüzüğü bulunmaktadır ve bu Tüzük Avrupa
Parlamentosundan geçmiştir.
Yapılan
bu görüşmelerden sonra Teklifin bir alt komisyonda değerlendirilmesi
Komisyonumuzca
15/11/2006 tarihli toplantımızda Komisyonumuz Alt Komisyon
Raporunu görüşmüştür.
Toplantımıza
Avrupa Birliği Uyum Komisyonu Başkanı Yaşar Yakış, Türkiye Büyük Millet
Meclisini temsilen Genel Sekreter Yardımcısı Hacı Hasan Sönmez ile Dışişleri ve
Adalet Bakanlığı yetkilileri katılmışlardır.
Teklif sahipleri adına Düzce Milletvekili Yaşar Yakış, Alt
Komisyon Metninin Avrupa Birliği İşleri Komisyonunun problemlerini çözen
düzenlemeler getirdiğini ifade etmiştir.
Avrupa Birliği İşleri Komisyonunun Avrupa Birliği müktesebatına uyumu tespit
Alt
Komisyon Başkanı Samsun Milletvekili Suat Kılıç; Alt Komisyon metniyle 4847
Sayılı Kanunla kurulan Avrupa Birliği Uyum Komisyonunun devamının sağlandığını
ancak adının bundan sonra “Avrupa Birliği İşleri Komisyonu” olacağını, Komisyonun tali olarak görüş
bildirdiği durumlarda açıkça Avrupa Birliği Müktesebatına aykırılık tespit
etmesi durumunda esas komisyonun bu görüşü öncelikle dikkate almasının
öngörüldüğünü, komisyonun etkili bir şekilde çalışmasını sağlamak amacıyla
yeteri kadar personel tahsisine imkân sağlandığını ifade etmiştir.
Alt
Komisyon metninin tümü üzerindeki görüşmelerde üyelerimiz şu görüşleri
belirtmişlerdir;
- Alt
Komisyon metni; Avrupa Birliği Uyum Komisyonunun adı değiştirilerek de olsa devamının sağlanması, gerektiğinde esas
komisyon olarak görev yapmasının öngörülmesi, yeteri kadar eleman temininin
mümkün olması nedeniyle olumlu bir noktaya gelmiştir. Teklifle
ilgili eleştirilerin tamamı giderilmiştir.
-
Türkiye-Avrupa Birliği Karma Parlamento Komisyonu ile Avrupa Birliği İşleri
Komisyonu aynı alanda iki farklı komisyon görüntüsü çizmektedir. Bu konu açıklığa kavuşturulmalıdır. Her iki Komisyonun
ilişkileri organik hale getirilmemelidir. İşlevleri ve
kuruluşu farklıdır.
- Danışma Kurulu kararıyla Avrupa Birliği İşleri
Komisyonunun üye sayısının artırılması değerlendirilmelidir.
-
Komisyonlar ile Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı arasında yetki
ihtilafına yol açacak düzenlemelerden kaçınmak gerekir.
Alt
Komisyon metninin tümü üzerindeki görüşmelerden sonra, oy birliği ile Avrupa
Birliği Uyum Komisyonunun yeni bir kod kanunla düzenlenmesi yerine, mevcut
Kanunun günün koşullarına göre değiştirilmesi kabul edilmiş ve maddelere
geçilmiştir.
Alt
Komisyon metninin 1 inci maddesi “Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulmuş olan”
ibaresi, “Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığınca Komisyona havale edilen”
şeklinde değiştirilerek Komisyonumuzca kabul edilmiştir. Komisyonun,
ancak havale edilen işlerle ilgili olarak inceleme yetkisi açıklığa kavuşturulmuştur.
Alt
Komisyon metninin 2 nci, 4 üncü ve 5 inci maddeleri aynen, 3 üncü maddesi birinci maddeye paralel
olarak yapılan ibare değişikliği ile Komisyonumuzca oy birliği ile kabul
edilmiştir.
Alt Komisyon metninin 6 ncı maddesi ise
Komisyonumuzca
Alt Komisyon metninin 7 nci maddesi 6 ncı madde
olarak görüşülmüş ve maddeye kenar başlık
“Komisyonda çalışacak personelde aranacak nitelikler” olarak belirlenmiştir. Madde Komisyonumuzca oy
çokluğu ile
Alt Komisyon metninin yürürlük ve yürütmeyi
düzenleyen 8 ve 9 uncu maddeleri 7 ve 8 inci maddeler olarak görüşülmüş, 7 nci
madde aynen, yürütmeyi düzenleyen 8 inci madde “Bu Kanun hükümlerini Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanı ile Bakanlar Kurulu yürütür.” şeklinde
değiştirilerek Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Alt Komisyon metninin tümü oya sunulmuş ve
Komisyonumuzca
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Burhan Kuzu |
Semiha Öyüş |
Mehmet Ali Bulut |
|
|
İstanbul |
Aydın |
Kahramanmaraş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Ayhan Sefer Üstün |
Uğur Aksöz |
İbrahim Hakkı Aşkar |
|
|
Sakarya |
|
Afyonkarahisar |
|
|
|
(Muhalifim) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ersönmez Yarbay |
Tuncay Ercenk |
Edip Safder Gaydalı |
|
|
|
|
Bitlis |
|
|
|
(Muhalifim) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Salih Erdoğan |
Metin Kaşıkoğlu |
Güldal Akşit |
|
|
Denizli |
Düzce |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zekeriya Akçam |
Yılmaz Kaya |
Mevlüt Akgün |
|
|
İzmir |
İzmir |
Karaman |
|
|
|
(Muhalifim) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Atilla Kart |
Kerim Özkul |
Suat Kılıç |
|
|
|
|
|
|
|
(Muhalifim) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Kurt |
İlyas Sezai Önder |
Ömer Kulaksız |
|
|
|
|
|
|
|
|
(Muhalifim) |
|
MUHALEFET ŞERHİ
TBMM bir bütündür ve TBMM Başkanının
yönetiminde görev yapar, 7 nci maddede ise, Komisyona sanki komisyonun
ayrı bir kimliği ve hükmi şahsiyeti varmış gibi, uzman, uzman yardımcısı,
memur ve sekreter almasına olanak yaratılmıştır. Üstelik “yeteri
kadar” kelimesi ile ucu açık ve geniş bir yetki
verilmiştir.
Oysa bu komisyon da, diğer komisyonlar
gibi her kurumdan uzman isteyebilir; TBMM personelinden istifade
edebilir; Avrupa Birliği Genel Sekreterliğinin desteğini alabilir. Sanki
TBMM içinde ayrı bir kuruluş gibi bu komisyona “yeteri kadar” personel
|
|
Uğur
Aksöz |
Atilla
Kart |
Tuncay Ercenk |
|
|
|
|
|
|
|
Yılmaz
Kaya |
İlyas
Sezai Önder |
|
|
|
İzmir |
|
|
DÜZCE
MİLLETVEKİLİ YAŞAR YAKIŞ VE 3 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
AVRUPA BİRLİĞİ İŞLERİ KOMİSYONU
KURULUŞ KANUNU TEKLİFİ
Amaç
MADDE 1- (1)
Bu Kanunun amacı; Avrupa Birliği ile ilgili gelişmeleri izlemek,
Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulmuş olan kanun tasarı ve teklifleri
ile kanun hükmünde kararnameleri Avrupa Birliği Müktesebatına
uyumu açısından incelemek üzere kurulan Avrupa Birliği İşleri Komisyonunun
kuruluş, görev, yetki, çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
Komisyonun kuruluşu
MADDE 2- (1) Avrupa
Birliği İşleri Komisyonunun üye sayısı Danışma Kurulunun teklifi
üzerine Genel Kurulca belirlenir. Siyasi parti grupları ile bağımsızlar Meclisteki sayılarının
üye tamsayısına nispet edilmesi ile bulunacak yüzde oranına uygun
olarak temsil edilirler.
(2) Komisyon
üyeliği için bir yasama döneminde iki seçim yapılır. İlk seçilenlerin
görev süresi iki yasama yılı olup, ikinci devre için seçilenlerin
görev süresi yenileri seçilinceye kadar devam
eder.
(3) Avrupa
Birliği İşleri Komisyonu, Karma Parlamento Komisyonu'nun görevini
de yürütür ve üyeleri aynı zamanda Karma Parlamento Komisyonu üyeleridir.
(4) Komisyon,
siyasi parti gruplarının yüzde oranlarına göre bir başkan, iki başkan
vekili, bir sözcü ve bir katip seçer. Bu seçim, üye tamsayısının
salt çoğunluğuyla toplanan Komisyonun, toplantıya katılanlarının
salt çoğunluğunun gizli oyuyla yapılır.
(5) Avrupa
Birliği İşleri Komisyonu üyeleri belirlenirken Avrupa Birliği
resmi dillerinden birini veya birkaçını bilen milletvekillerine
öncelik tanınır.
Komisyonun görevleri
MADDE 3- (1)
Avrupa Birliği İşleri Komisyonunun görevleri şunlardır:
a) Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulmuş olan kanun tasarı ve
teklifleri ile kanun hükmünde kararnamelerin Avrupa Birliği Müktesebatına
uygunluğunu incelemek,
b) Hükümetin
Avrupa Birliği üyelik süreci ile ilgili faaliyetleri hakkında
bilgi edinmek amacıyla gerektiğinde, ilgili bakan veya bakanlık
temsilcileri ile birlikte toplantılar düzenlemek,
c) Avrupa
Birliğindeki gelişmeleri izlemek, görüşerek değerlendirmek ve
gerektiğinde yurt dışında incelemelerde bulunmak, faaliyetleri
hakkında, değerlendirme raporları hazırlamak ve gelişmeler konusunda
Türkiye Büyük Millet Meclisini bilgilendirmek,
ç) Yürürlükteki
mevzuat ile Avrupa Birliği Müktesebatı arasındaki uyumu araştırmak
ve hükümete öneride bulunmak,
d) Avrupa Birliği kurumları ile diğer
üye ve aday ülke parlamentoları ve ilgili komisyonlarla ilişkileri
yürütmek,
e ) Avrupa Birliği
ile ilgili konularda Türkiye Büyük Millet Meclisinin çalışmalarına
ilişkin gerekli bilgi ve belgeleri temin etmek,
f) Kamuoyunu
bilgilendirici çalışmalar ve etkinlikler yapmak.
Komisyonun yetkileri
MADDE 4- (1)
Komisyon, görevleri ile ilgili olarak, merkezi yönetimden, mahalli
idarelerden, üniversitelerden ve diğer kamu kurum ve kuruluşları
ile özel kuruluşlardan bilgi ve belge istemek ve ilgililerini çağırıp
dinlemek yetkisine sahiptir.
(2) Komisyon
gerekli gördüğünde uygun bulacağı uzmanların bilgilerine başvurabilir.
Komisyona havale
MADDE 5- (1)
Doğrudan Avrupa Birliği Müktesebatı ile uyum sağlamak amacıy
(2) Komisyonun,
tali komisyon olarak görüş bildirdiği konularda, Avrupa Birliği
Müktesebatına açıkça aykırılık olduğunu bildirmesi halinde,
esas komisyon bu görüşe uyar.
(3) Komisyon,
kanun tasarı ve teklifleri ile kanun hükmünde kararnameleri sadece
Avrupa Birliği Müktesebatına uyum yönünden inceler.
Karar yeter sayısı
MADDE 6- (1)
Avrupa Birliği İşleri Komisyonu üye tamsayısının en az üçte biri ile toplanır ve toplantıya katılanların
salt çoğunluğu ile karar verir.
Görev yollukları
MADDE 7- (1)
Komisyon çalışmaları ile ilgili olarak, yurt içi ve yurt dışı görevlendirmelere
ait giderler, Komisyon Başkanının teklifi ve Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanının onayı ile 10/2/1954 tarih ve 6245 sayılı Harcırah
Kanunu hükümlerine göre Türkiye Büyük Millet Meclisi Bütçesinden
karşılanır.
Uygulanacak içtüzük
MADDE 8 - (1)
Avrupa Birliği İşleri Komisyonu çalışmalarında, bu kanunda açıklık
olmayan hallerde Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü hükümleri
uygulanır.
Avrupa Birliği İşleri Müdürlüğü
MADDE 9- (1)
Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliğine bağlı bir Avrupa
Birliği İşleri Müdürlüğü kurulmuş ve 13/10/1983 tarih ve 2919 sayılı
Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilat Kanununun
2 nci maddesinin üçüncü fıkrasının (A) bendinin (1) numaralı alt
bendine "(c) Bütçe Müdürlüğü" ibaresinden sonra gelmek üzere
"(ç) Avrupa Birliği İşleri Müdürlüğü" ibaresi eklenmiştir.
(2) Müdürlükte
görevlendirilecek müdür, müdür yardımcısı, uzman ve uzman yardımcılarının,
Kamu Personeli İngilizce Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından
(A) düzeyinde puan veya uluslararası kabul görmüş yabancı dil seviye
tespit sınavlarından bu puana denk puan almış olmaları koşulu aranır.
Ayrıca Avrupa Birliği resmi dillerinden bir veya
birkaçını bilmeleri tercih nedenidir. Müdürlükte, teknik
ve idari destek sağlayan yeteri kadar memur ve
sekreter istihdam edilir.
(3) Müdürlüğün
görevleri şunlardır:
a) Komisyona
her türlü idari desteği sağlamak,
b) Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı
'nca Komisyona havale edilen kanun tasarı ve teklifleri ile kanun
hükmünde kararnameleri incelemek ve Komisyona rapor etmek,
c) Komisyonun
Genel Kurula sunacağı raporların taslaklarını hazırlamak,
ç) Avrupa
Birliği kurumlarıyla idari düzeydeki temasları yürütmek,
d) Avrupa
Birliği ve Aday Ülkeler Parlamentoları arasında Avrupa Birliği
konularında bilgi paylaşımıyla ilgili her türlü çalışmada bulunmak,
e) Komisyon
üyelerinin yurt dışı seyahatlerinde destek hizmetlerini ifa etmek.
f) Türkiye
Büyük Millet Meclisindeki diğer birimlerin Avrupa Birliği ile ilgili
faaliyetlerinde koordinasyon sağlamak.
(4) Bu
maddeye istinaden, 18/10/1983 tarih ve 2919 sayılı Türkiye Büyük Millet
Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilat Kanununun kadro cetvellerine,
ekli (1) sayılı cetvelde sınıf, unvan, derece
ve sayısı gösterilen kadrolar eklenmiştir.
Yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 10- (1)
15/4/2003 tarihli ve 4847 sayılı Avrupa Birliği Uyum Komisyonu Kanunu
yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1- (1)
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte 4847 sayılı Kanunla kurulan,
Avrupa Birliği Uyum Komisyonunun mevcut üyeleri ile başkan, başkan
vekilleri, sözcü ve katibi, herhangi bir seçime gerek olmaksızın
bu Kanunla kurulan Avrupa Birliği İşleri Komisyonunun üyesi, başkanı,
başkan vekilleri, sözcü ve katibi olurlar.
GEÇİCİ MADDE 2- (1) 22 nci yasama döneminin sonuna
kadar Karma Parlamento Komisyonu, görevlerini,
mevcut başkanı, başkan vekilleri ve işbu kanunla seçilmiş üyeleriyle
yürütür.
Yürürlük
MADDE 11- (1)
Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 12- (1) Bu
Kanun hükümlerini Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı ve Bakanlar
Kurulu yürütür.
DÜZCE
MİLLETVEKİLİ YAŞAR YAKIŞ VE 3 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİF ETTİĞİ
METNE
EKLİ LİSTE
(1) SAYILI
LİSTE
KURUMU : TBMM
TEŞKİLAT :
MERKEZ
|
|
|
|
SERBEST |
|
|
|
|
|
KADRO |
|
|
İHDASI İSTENİLEN KADROLARIN |
|
|
EK |
|
|
UNVANI |
SINIFI |
ADET |
GÖSTERGE |
TOPLAMI |
|
1. Derece Müdür |
GİH |
1 |
6400 |
1 |
|
1. Derece Müdür
Yardımcısı |
GİH |
1 |
6100 |
1 |
|
1. Derece Uzman |
GİH |
1 |
6100 |
1 |
|
2. Derece Uzman |
GİH |
2 |
5300 |
2 |
|
3. Derece Uzman |
GİH |
2 |
5300 |
2 |
|
7. Derece Uzman
Yardımcısı |
GİH |
15 |
4100 |
15 |
|
7. Derece Memur |
GİH |
3 |
|
3 |
|
7. Derece Sekreter |
GİH |
2 |
|
2 |
|
|
TOPLAM |
27 |
|
27 |
ANAYASA KOMİSYONUNUN
AVRUPA BİRLİĞİ UYUM KOMİSYONU KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASI
HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1-
15.4.2003 tarihli ve 4847 sayılı Avrupa Birliği Uyum Komisyonu Kanununun
başlığı ve metninde geçen “Avrupa Birliği Uyum Komisyonu” ibaresi
“Avrupa Birliği İşleri Komisyonu” olarak ve 1 inci maddesi kenar
başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Amaç
MADDE 1- Bu Kanunun amacı; Avrupa Birliği
ile ilgili gelişmeleri izlemek, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığınca
Komisyona havale edilen kanun tasarı ve teklifleri ile kanun hükmünde
kararnameleri Avrupa Birliği Müktesebatına uyumu açısından incelemek
üzere kurulan Avrupa Birliği İşleri Komisyonunun kuruluş, görev,
yetkileri ile çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
MADDE 2- 4847
sayılı Kanunun 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
MADDE
2- Üye sayısı Danışma Kurulunun teklifi üzerine Genel Kurulca belirlenecek
Avrupa Birliği İşleri Komisyonunda; siyasi parti grupları ile bağımsızlar
meclisteki sayılarının -boş üyelikler hariç- üye tamsayısına nispet
edilmesi ile bulunacak yüzde oranına uygun olarak temsil edilirler.
Siyasi parti grupları; Türkiye-Avrupa Birliği Karma
Parlamento Komisyonu üyelikleri için adaylarını Avrupa Birliği
İşleri Komisyonu üyeleri arasından bildirir. Komisyon üyeliği için bir yasama döneminde iki seçim yapılır.
İlk seçilenlerin görev süresi iki, ikinci seçilenlerin
görev süresi üç yasama yılıdır.
Avrupa Birliği İşleri Komisyonu üyeleri belirlenirken
Avrupa Birliği resmi dillerinden birini veya birkaçını bilen milletvekillerine
öncelik tanınır.
MADDE 3- 4847
sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
a) Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlığınca Komisyona havale edilmiş olan
kanun tasarı ve teklifleri ile kanun hükmünde kararnamelerin Avrupa
Birliği Müktesebatına uygunluğunu incelemek,
MADDE 4- 4847
sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasında geçen “bakanlıklardan,
genel ve katma bütçeli dairelerden” ibareleri “merkezi yönetimden”
şeklinde değiştirilmiş “... özel kuruluşlardan bilgi” ibaresinden
sonra gelmek üzere “ ve belge” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 5- 4847
sayılı Kanuna mevcut 4 üncü maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki 5 inci madde eklenmiş ve sonraki
madde numaraları teselsül ettirilmiştir.
Komisyona
havale
MADDE 5- Doğrudan Avrupa Birliği Müktesebatı
ile uyum sağlamak amacıy
Komisyon, kanun tasarı
ve teklifleri ile kanun hükmünde kararnameleri sadece Avrupa Birliği
Müktesebatına uyum yönünden inceler. Komisyonun,
tali komisyon olarak görüş bildirdiği konularda, Avrupa Birliği
Müktesebatına açıkça aykırılık olduğunu bildirmesi halinde,
esas komisyon bu görüşü öncelikle dikkate alır.
MADDE 6- 4847
sayılı Kanuna mevcut 6 ncı maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki 7
nci madde eklenmiş ve sonraki madde numaraları teselsül ettirilmiştir.
Komisyonda
çalışacak personelde aranacak nitelikler
MADDE
7- Avrupa Birliği İşleri Komisyonunda teknik ve idarî destek sağlamak
amacıyla yeteri kadar uzman, uzman yardımcısı,
memur ve sekreter istihdam edilir.
Komisyonda çalışacak uzman ve uzman yardımcılarında
ilanda belirtilen kamu personeli yabancı dil bilgisi seviye tespit
sınavından “A” düzeyinde puan veya uluslararası
MADDE 7- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 8- Bu Kanun hükümlerini
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı ile Bakanlar Kurulu yürütür.