Dönem: 22            Yasama Yılı: 4

 

TBMM  (S. Sayısı: 1077)

 

Adalet ve Kalkınma Partisi Grup Başkanvekili Hatay Millet-vekili Sadullah Ergin ve 2 Milletvekilinin;Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılma-sına Dair Kanun Teklifi ve Adalet Komisyonu Raporu (2/678)

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifimiz ve gerekçesi ilişiktedir.

Gereğini arz ederiz.     24.1.2006

Hayati Yazıcı Sadullah Ergin              Haluk İpek

           İstanbul                      Hatay                    Ankara

GEREKÇE

Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun 110 uncu maddesinde, hükümlülerin cinsiyet ve yaşlılık durumları ile mahkum oldukları hapis cezasının süresi dikkate alınarak özel infaz usulleri düzenlenmiştir.

Buna göre; cezanın infazı aşamasında

a) Altmışbeş yaşını doldurmuş olan erkek hükümlüler ile yaş sınırı aranmaksızın kadın hükümlülerin mahkum oldukları altı ay veya daha az süreli hapis cezasının,

b) Yetmiş yaşını doldurmuş olan kadın veya erkek hükümlülerin mahkum oldukları bir yıl veya daha az süreli hapis cezasının,

c) Yetmişbeş yaşını doldurmuş olan kadın veya erkek hükümlülerin mahkum oldukları üç yıl veya daha az süreli hapis cezasının,

d) Seksen yaşını doldurmuş olan kadın veya erkek hükümlülerin mahkum oldukları dört yıl veya daha az süreli hapis cezasının,

Konutunda çektirilebilmesi, hükmü veren mahkemenin veya hükümlü başka bir yerde bulunuyorsa o yerde bulunan aynı derecedeki mahkemenin kararı ile mümkün olacaktır.

Suçlu kişinin cinsiyeti ve yaşı göz önünde bulundurularak mahkum olduğu hapis cezasının infaz kurumunda çektirilmesi, çoğu zaman cezalandırmakla güdülen amaçla bağdaşmayan sonuçlar ortaya çıkarabilmektedir. Hatta, cezanın infazıyla güdülen resosyalizasyon amacının ileri yaştaki hükümlülerle ilgili olarak gerçekleştirilmesini beklemek, çoğu zaman gerçeklikle de bağdaşmamaktadır. Ayrıca, ileri yaştaki hükümlülerin toplumsal ortama girmeden, örneğin oturduğu yerde infazının sağlanması, infaz kurumlarındaki mekan sorunu bakımından büyük bir önem taşımaktadır.

Nitekim medeni ülkeler mevzuatında ileri yaştaki hükümlülerle yaş sınırı aranmaksızın kadın hükümlülerin mahkum oldukları belli bir süreyi aşmayan hürriyeti bağlayıcı cezaların infaz kurumuna alınmadan özel infaz rejimine uygun olarak çektirilmesine imkan tanıyan düzenlemeler yapılmaktadır. Ceza hukuku biliminin bir kazanımı olan bu gelişmelere paralel olarak İnfaz Kanunumuzda da bu yönde bir düzenleme yapılmasının gerekli olduğu mülahaza edilmiştir.

Ancak, belirtilmek gerekir ki, kanun teklifindeki madde metninde, mahkum olunan belli bir süreyi aşmamış hapis cezasının sadece özel infaz suretine ilişkin bir düzenleme yapılmaktadır. Hapis cezasının bu özel infaz rejimine tabi tutularak çektirilmesi, bu cezaya mahkumiyete bağlı hak yoksunlukları bakımından herhangi bir değişikliğe neden olmamaktadır. Ayrıca, bu özel infaz rejiminin, mahkumiyetin dayanağını oluşturan suçun işlenmesi nedeniyle gerek kişilere gerek kamuya karşı doğmuş olan tazminat sorumluluğu üzerinde de herhangi bir etkisi bulunmamaktadır. Bu husus da teklif konusu madde metninde açıkça vurgulanmıştır.

Adalet Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

              Adalet Komisyonu 3/2/2006

Esas No. : 2/678

Karar No. : 101

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca, 24/1/2006 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilmiş olan, "Adalet ve Kalkınma Partisi Grupbaşkanvekili Hatay Milletvekili Sadullah Ergin ve 2 Milletvekilinin; Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/678)" Komisyonumuzun 1/2/2006 tarihli 39 uncu toplantısında, Adalet Bakanı Sayın Cemil Çiçek ile Adalet Bakanlığı ve Yargıtay Başkanlığı temsilcileri ile teklif sahiplerinden Hatay Milletvekili Sadullah Ergin'in de katılımlarıyla incelenip görüşülmüş, geneli üzerindeki görüşmelerden sonra maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.

Çağdaş penoloji biliminde cezadan beklenen temel amaç cezanın hükümlü üzerinde ikaz, katlanma, yoksunluklara tabi olma ve iyileştirmedir. Maddi ceza hukuku ve ceza yargılaması hukuku dikkate alındığında, (d) bendi kapsamına girebilecek olan hükümlülerin, Ülkemizin sosyal şartlarına göre belli bazı suçları işlemeleri veya işlemeye yöneltilmeleri sonucu, cezadan beklenen "özel önleme" fonksiyonunun da yerine getirilmesini önlemiş olacaktır.

Ayrıca, ceza haddinin Teklifteki gibi seksen yaş için dört yıl olarak öngörülmesi, bu kategoriye hangi suçlu profillerinin girebileceğinin önceden belirlenmesi mümkün görülmediğinden, Teklifin çerçeve 1 inci maddesi; - (d) bendinin madde metninden çıkartılması suretiyle - oy çokluğu ile kabul edilmiştir.

Teklifin çerçeve 2 nci ve 3 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Teklif metninde, kanun tekniğine uyum sağlanması amacıyla redaksiyon yapılmıştır.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

Köksal Toptan

Recep Özel

Ramazan Can

 

 

Zonguldak

Isparta

Kırıkkale

 

 

Kâtip

Üye

Üye

 

 

Hasan Kara

Fehmi Hüsrev Kutlu

Halil Özyolcu

 

 

Kilis

Adıyaman

Ağrı

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Haluk İpek

Feridun Fikret Baloğlu

Yüksel Çorbacıoğlu

 

 

Ankara

Antalya

Artvin

 

 

 

(Toplantıya katılmadı)

(Karşı oy)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Orhan Yıldız

Mehmet Küçükaşık

Feridun Ayvazoğlu

 

 

Artvin

Bursa

Çorum

 

 

 

(Karşı oyum vardır)

(Kısmen karşı oy)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Muzaffer Külcü

Mustafa Nuri Akbulut

Mahmut Durdu

 

 

Çorum

Erzurum

Gaziantep

 

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mehmet Yılmazcan

Hakkı Köylü

Muharrem Kılıç

 

 

Kahramanmaraş

Kastamonu

Malatya

 

 

 

 

(Karşı oy)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Süleyman Sarıbaş

Orhan Eraslan

Enver Yılmaz

 

 

Malatya

Niğde

Ordu

 

 

(İmzada bulunamadı)

(Karşı oy)

(Toplantıya katılmadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mehmet Nuri Saygun

Ahmet Çağlayan

Bekir Bozdağ

 

 

Tekirdağ

Uşak

Yozgat

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

 

 

 

KARŞI OY YAZISI

5275 sayılı Yasanın 110 uncu maddesinde değişiklik yapan Kanun Teklifi kişiye özel düzenleme getirdiği için karşıyız.

İnfaz Yasası yapılırken iktidar partisi grubu kayıp trilyon davasından yargılanan ikisi bakan, üç milletvekili ve 65 AKP'liyi, meydana gelen zararı yalnızca Necmettin Erbakan'a ödettirerek, kendi arkadaşlarını kurtarmak maksadıyla öyle bir özel düzenleme yapılması için çaba sarf etmişlerdi. Gerekçe olarak da, devletin alacağının garanti altına alınması gerektiğini ileri sürmüşlerdi.

Şimdi ise; henüz Yasa uygulanmadan iktidar partisi grubunun iç çelişkisine göre yine kişiye özel bir düzenleme yapılarak zararın ödetilmesi koşulu ortadan kaldırılmaktadır. Başlangıçta ileri sürdükleri devletin alacağı da yeterli güvence altına alınmadığı halde, iktidar partisi temel yasaları kendi grup ihtiyaçlarına göre ve kişiye özel olarak değiştirmek istemektedirler.

Türkiye Büyük Millet Meclisi, iktidar partisinin ihtiyaçlarına göre, kişiye özel düzenlemelerin yapıldığı yer değildir. Yapılan işin mantığı ve yapılış saiki hukuka aykırıdır.

Bu nedenle yasa teklifine karşıyız.

 

Orhan Eraslan

Feridun Ayvazoğlu

Muharrem Kılıç

 

Niğde

Çorum

Malatya

 

Yüksel Çorbacıoğlu

Mehmet Küçükaşık

 

 

Artvin

Bursa

 

ADALET VE KALKINMA PARTİSİ GRUP BAŞKANVEKİLİ HATAY MİLLETVEKİLİ SADULLAH ERGİN VE 2 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ

CEZA VE GÜVENLİK TEDBİRLERİNİN İNFAZI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1.- 13/12/2004 tarihli ve 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun 110 uncu maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmış ve diğer fıkra numaraları buna göre teselsül ettirilmiştir.

“(2) Mahkumiyete konu suç nedeniyle doğmuş zararın aynen iade, suçtan önceki hale getirme veya tazmin suretiyle tamamen giderilmesine dair hukuki sorumlulukları saklı kalmak üzere;

a) Kadın veya altmışbeş yaşını bitirmiş kişilerin mahkûm oldukları altı ay,

b) Yetmiş yaşını bitirmiş kişilerin mahkûm oldukları bir yıl,

c) Yetmişbeş yaşını bitirmiş kişilerin mahkûm oldukları üç yıl,

d) Seksen yaşını bitirmiş kişilerin mahkûm oldukları dört yıl,

Veya daha az süreli hapis cezasının konutunda çektirilmesine hükmü veren mahkeme veya hükümlü başka bir yerde bulunuyorsa o yerde bulunan aynı derecedeki mahkemece karar verilebilir.”

MADDE2.- Bu Kanun, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

ADALET KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

CEZA VE GÜVENLİK TEDBİRLERİNİN İNFAZI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1.- 13/12/2004 tarihli ve 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun 110 uncu maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmış ve diğer fıkra numaraları buna göre teselsül ettirilmiştir.

"(2) Mahkumiyete konu suç nedeniyle doğmuş zararın aynen iade, suçtan önceki hale getirme veya tazmin suretiyle tamamen giderilmesine dair hukuki sorumlulukları saklı kalmak üzere;

a) Kadın veya altmışbeş yaşını bitirmiş kişilerin mahkûm oldukları altı ay,

b) Yetmiş yaşını bitirmiş kişilerin mahkûm oldukları bir yıl,

c) Yetmişbeş yaşını bitirmiş kişilerin mahkûm oldukları üç yıl,

Veya daha az süreli hapis cezasının konutunda çektirilmesine hükmü veren mahkemece veya hükümlü başka bir yerde bulunuyorsa o yerde bulunan aynı derecedeki mahkemece karar verilebilir."

MADDE 2.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.