Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1077)
Adalet ve Kalkınma Partisi Grup Başkanvekili Hatay Millet-vekili Sadullah Ergin ve 2
Milletvekilinin;Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılma-sına Dair Kanun Teklifi
ve Adalet Komisyonu Raporu (2/678)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Ceza ve Güvenlik
Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Teklifimiz ve gerekçesi ilişiktedir.
Gereğini arz ederiz. 24.1.2006
Hayati Yazıcı Sadullah
Ergin Haluk İpek
İstanbul Hatay Ankara
GEREKÇE
Ceza ve Güvenlik
Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun 110 uncu maddesinde, hükümlülerin
cinsiyet ve yaşlılık durumları ile mahkum oldukları hapis cezasının süresi
dikkate alınarak özel infaz usulleri düzenlenmiştir.
Buna göre; cezanın infazı
aşamasında
a) Altmışbeş yaşını
doldurmuş olan erkek hükümlüler ile yaş sınırı aranmaksızın kadın hükümlülerin
mahkum oldukları altı ay veya daha az süreli hapis cezasının,
b) Yetmiş yaşını doldurmuş
olan kadın veya erkek hükümlülerin mahkum oldukları bir yıl veya daha az süreli
hapis cezasının,
c) Yetmişbeş yaşını
doldurmuş olan kadın veya erkek hükümlülerin mahkum oldukları üç yıl veya daha
az süreli hapis cezasının,
d) Seksen yaşını
doldurmuş olan kadın veya erkek hükümlülerin mahkum oldukları dört yıl veya
daha az süreli hapis cezasının,
Konutunda
çektirilebilmesi, hükmü veren mahkemenin veya hükümlü başka bir yerde
bulunuyorsa o yerde bulunan aynı derecedeki mahkemenin kararı ile mümkün olacaktır.
Suçlu kişinin cinsiyeti
ve yaşı göz önünde bulundurularak mahkum olduğu hapis cezasının infaz kurumunda
çektirilmesi, çoğu zaman cezalandırmakla güdülen amaçla bağdaşmayan sonuçlar
ortaya çıkarabilmektedir. Hatta, cezanın infazıyla güdülen resosyalizasyon
amacının ileri yaştaki hükümlülerle ilgili olarak gerçekleştirilmesini
beklemek, çoğu zaman gerçeklikle de bağdaşmamaktadır. Ayrıca, ileri yaştaki
hükümlülerin toplumsal ortama girmeden, örneğin oturduğu yerde infazının
sağlanması, infaz kurumlarındaki mekan sorunu bakımından büyük bir önem
taşımaktadır.
Nitekim medeni ülkeler
mevzuatında ileri yaştaki hükümlülerle yaş sınırı aranmaksızın kadın
hükümlülerin mahkum oldukları belli bir süreyi aşmayan hürriyeti bağlayıcı
cezaların infaz kurumuna alınmadan özel infaz rejimine uygun olarak
çektirilmesine imkan tanıyan düzenlemeler yapılmaktadır. Ceza hukuku biliminin
bir kazanımı olan bu gelişmelere paralel olarak İnfaz Kanunumuzda da bu yönde
bir düzenleme yapılmasının gerekli olduğu mülahaza edilmiştir.
Ancak, belirtilmek
gerekir ki, kanun teklifindeki madde metninde, mahkum olunan belli bir süreyi
aşmamış hapis cezasının sadece özel infaz suretine ilişkin bir düzenleme
yapılmaktadır. Hapis cezasının bu özel infaz rejimine tabi tutularak
çektirilmesi, bu cezaya mahkumiyete bağlı hak yoksunlukları bakımından herhangi
bir değişikliğe neden olmamaktadır. Ayrıca, bu özel infaz rejiminin,
mahkumiyetin dayanağını oluşturan suçun işlenmesi nedeniyle gerek kişilere
gerek kamuya karşı doğmuş olan tazminat sorumluluğu üzerinde de herhangi bir
etkisi bulunmamaktadır. Bu husus da teklif konusu madde metninde açıkça
vurgulanmıştır.
Adalet
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Adalet
Komisyonu 3/2/2006
Esas No. : 2/678
Karar No. : 101
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca, 24/1/2006 tarihinde esas
komisyon olarak Komisyonumuza havale edilmiş olan, "Adalet ve Kalkınma
Partisi Grupbaşkanvekili Hatay Milletvekili Sadullah Ergin ve 2
Milletvekilinin; Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/678)" Komisyonumuzun 1/2/2006
tarihli 39 uncu toplantısında, Adalet Bakanı Sayın Cemil Çiçek ile Adalet
Bakanlığı ve Yargıtay Başkanlığı temsilcileri ile teklif sahiplerinden Hatay
Milletvekili Sadullah Ergin'in de katılımlarıyla incelenip görüşülmüş, geneli
üzerindeki görüşmelerden sonra maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.
Çağdaş penoloji biliminde cezadan beklenen
temel amaç cezanın hükümlü üzerinde ikaz, katlanma, yoksunluklara tabi olma ve
iyileştirmedir. Maddi ceza hukuku ve ceza yargılaması hukuku dikkate
alındığında, (d) bendi kapsamına girebilecek olan hükümlülerin, Ülkemizin
sosyal şartlarına göre belli bazı suçları işlemeleri veya işlemeye
yöneltilmeleri sonucu, cezadan beklenen "özel önleme" fonksiyonunun
da yerine getirilmesini önlemiş olacaktır.
Ayrıca, ceza haddinin Teklifteki gibi
seksen yaş için dört yıl olarak öngörülmesi, bu kategoriye hangi suçlu
profillerinin girebileceğinin önceden belirlenmesi mümkün görülmediğinden, Teklifin
çerçeve 1 inci maddesi; - (d) bendinin madde metninden çıkartılması suretiyle -
oy çokluğu ile kabul edilmiştir.
Teklifin çerçeve 2 nci ve 3 üncü maddeleri
aynen kabul edilmiştir.
Teklif metninde, kanun tekniğine uyum
sağlanması amacıyla redaksiyon yapılmıştır.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Köksal Toptan |
Recep Özel |
Ramazan Can |
|
|
Zonguldak |
Isparta |
Kırıkkale |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Kara |
Fehmi
Hüsrev Kutlu |
Halil Özyolcu |
|
|
Kilis |
Adıyaman |
Ağrı |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Haluk İpek |
Feridun
Fikret Baloğlu |
Yüksel Çorbacıoğlu |
|
|
Ankara |
Antalya |
Artvin |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
(Karşı
oy) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Orhan Yıldız |
Mehmet Küçükaşık |
Feridun Ayvazoğlu |
|
|
Artvin |
Bursa |
Çorum |
|
|
|
(Karşı
oyum vardır) |
(Kısmen
karşı oy) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muzaffer Külcü |
Mustafa
Nuri Akbulut |
Mahmut Durdu |
|
|
Çorum |
Erzurum |
Gaziantep |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Yılmazcan |
Hakkı Köylü |
Muharrem Kılıç |
|
|
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
Malatya |
|
|
|
|
(Karşı
oy) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Süleyman
Sarıbaş |
Orhan Eraslan |
Enver
Yılmaz |
|
|
Malatya |
Niğde |
Ordu |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(Karşı
oy) |
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Nuri Saygun |
Ahmet Çağlayan |
Bekir Bozdağ |
|
|
Tekirdağ |
Uşak |
Yozgat |
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
KARŞI OY YAZISI
5275 sayılı Yasanın 110 uncu maddesinde
değişiklik yapan Kanun Teklifi kişiye özel düzenleme getirdiği için karşıyız.
İnfaz Yasası yapılırken iktidar partisi
grubu kayıp trilyon davasından yargılanan ikisi bakan, üç milletvekili ve 65
AKP'liyi, meydana gelen zararı yalnızca Necmettin Erbakan'a ödettirerek, kendi
arkadaşlarını kurtarmak maksadıyla öyle bir özel düzenleme yapılması için çaba
sarf etmişlerdi. Gerekçe olarak da, devletin alacağının garanti altına alınması
gerektiğini ileri sürmüşlerdi.
Şimdi ise; henüz Yasa uygulanmadan iktidar
partisi grubunun iç çelişkisine göre yine kişiye özel bir düzenleme yapılarak
zararın ödetilmesi koşulu ortadan kaldırılmaktadır. Başlangıçta ileri
sürdükleri devletin alacağı da yeterli güvence altına alınmadığı halde, iktidar
partisi temel yasaları kendi grup ihtiyaçlarına göre ve kişiye özel olarak
değiştirmek istemektedirler.
Türkiye Büyük Millet Meclisi, iktidar
partisinin ihtiyaçlarına göre, kişiye özel düzenlemelerin yapıldığı yer
değildir. Yapılan işin mantığı ve yapılış saiki hukuka aykırıdır.
Bu nedenle yasa teklifine karşıyız.
|
Orhan
Eraslan |
Feridun
Ayvazoğlu |
Muharrem
Kılıç |
|
Niğde |
Çorum |
Malatya |
|
Yüksel
Çorbacıoğlu |
Mehmet
Küçükaşık |
|
|
Artvin |
Bursa |
|
ADALET VE KALKINMA PARTİSİ GRUP BAŞKANVEKİLİ HATAY MİLLETVEKİLİ SADULLAH ERGİN VE 2 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
CEZA VE GÜVENLİK
TEDBİRLERİNİN İNFAZI HAKKINDA KANUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 13/12/2004 tarihli ve 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik
Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun 110 uncu maddesinin ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmış ve
diğer fıkra numaraları buna göre teselsül ettirilmiştir.
“(2) Mahkumiyete konu suç nedeniyle doğmuş zararın aynen
iade, suçtan önceki hale getirme veya tazmin suretiyle tamamen giderilmesine
dair hukuki sorumlulukları saklı kalmak üzere;
a) Kadın veya altmışbeş yaşını bitirmiş kişilerin mahkûm
oldukları altı ay,
b) Yetmiş yaşını bitirmiş kişilerin mahkûm oldukları bir
yıl,
c) Yetmişbeş yaşını bitirmiş kişilerin mahkûm oldukları üç
yıl,
d) Seksen yaşını bitirmiş kişilerin mahkûm oldukları dört
yıl,
Veya daha az süreli hapis cezasının konutunda çektirilmesine
hükmü veren mahkeme veya hükümlü başka bir yerde bulunuyorsa o yerde bulunan
aynı derecedeki mahkemece karar verilebilir.”
MADDE2.- Bu Kanun, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
ADALET KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
CEZA VE
GÜVENLİK TEDBİRLERİNİN İNFAZI HAKKINDA
KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 13/12/2004 tarihli ve 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun 110 uncu maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmış ve diğer fıkra numaraları buna göre teselsül ettirilmiştir.
"(2) Mahkumiyete konu suç nedeniyle
doğmuş zararın aynen iade, suçtan önceki hale getirme veya tazmin suretiyle
tamamen giderilmesine dair hukuki sorumlulukları saklı kalmak üzere;
a) Kadın veya altmışbeş yaşını bitirmiş
kişilerin mahkûm oldukları altı ay,
b) Yetmiş yaşını bitirmiş kişilerin mahkûm
oldukları bir yıl,
c) Yetmişbeş yaşını bitirmiş kişilerin
mahkûm oldukları üç yıl,
Veya daha az süreli hapis cezasının
konutunda çektirilmesine hükmü veren mahkemece veya hükümlü başka bir yerde
bulunuyorsa o yerde bulunan aynı derecedeki mahkemece karar verilebilir."
MADDE 2.- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.