Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM
(S. Sayısı: 1004)
Adalet ve Kalkınma Partisi Grup Başkanvekilleri Ankara
Milletvekili Salih Kapusuz, Bursa Milletvekili Faruk Çelik, Hatay Milletvekili
Sadullah Ergin, İstanbul Milletvekili İrfan Gündüz, Ordu Milletvekili Eyüp
Fatsa ile 219 Milletvekilinin; Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının Bazı
Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Teklifi ve Anayasa Komisyonu Raporu
(2/585)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
2709 Sayılı Türkiye Cumhuriyeti
Anayasasının Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Teklifimiz ekte
sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz.
|
Salih
Kapusuz |
İrfan
Gündüz |
Sadullah
Ergin |
|
Ankara |
İstanbul |
Hatay |
|
Eyüp
Fatsa |
Faruk
Çelik |
Atilla
Başoğlu |
|
Ordu |
Bursa |
Adana |
|
Abdullah
Çalışkan |
Recep
Garip |
Vahit
Kirişci |
|
Adana |
Adana |
Adana |
|
Ali
Küçükaydın |
Abdullah
Torun |
Ziyaettin
Yağcı |
|
Adana |
Adana |
Adana |
|
Mahmut
Göksu |
Fehmi
Hüsrev Kutlu |
Mehmet
Özyol |
|
Adıyaman |
Adıyaman |
Adıyaman |
|
Ahmet
Faruk Ünsal |
İbrahim
Hakkı Aşkar |
Ahmet
Koca |
|
Adıyaman |
Afyonkarahisar |
Afyonkarahisar |
|
Ramazan
Toprak |
Hamza
Albayrak |
Akif
Gülle |
|
Aksaray |
Amasya |
Amasya |
|
Ali
Babacan |
Reha
Denemeç |
Telat
Karapınar |
|
Ankara |
Ankara |
Ankara |
|
Faruk
Koca |
Mehmet
Zekai Özcan |
Remziye
Öztoprak |
|
Ankara |
Ankara |
Ankara |
|
Nur Doğan
Topaloğlu |
Mustafa
Tuna |
Mustafa
Said Yazıcıoğlu |
|
Ankara |
Ankara |
Ankara |
|
Osman
Akman |
Fikret
Badazlı |
Mevlüt
Çavuşoğlu |
|
Antalya |
Antalya |
Antalya |
|
Mehmet
Dülger |
Burhan
Kılıç |
Orhan
Yıldız |
|
Antalya |
Antalya |
Artvin |
|
Ahmet
Ertürk |
Ali
Aydınlıoğlu |
İsmail
Özgün |
|
Aydın |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
Ali Osman
Sali |
Mehmet
Asım Kulak |
Ahmet
İnal |
|
Balıkesir |
Bartın |
Batman |
|
Memet Ali
Suçin |
Fetani
Battal |
Feyzi
Berdibek |
|
Batman |
Bayburt |
Bingöl |
|
Abdurrahim
Aksoy |
Vahit
Kiler |
Yüksel
Coşkunyürek |
|
Bitlis |
Bitlis |
Bolu |
|
Mehmet
Güner |
Mehmet
Alp |
Bayram
Özçelik |
|
Bolu |
Burdur |
Burdur |
|
Faruk
Anbarcıoğlu |
Zafer
Hıdıroğlu |
Mehmet
Altan Karapaşaoğlu |
|
Bursa |
Bursa |
Bursa |
|
Niyazi
Pakyürek |
Mehmet
Daniş |
İbrahim
Köşdere |
|
Bursa |
Çanakkale |
Çanakkale |
|
Tevfik
Akbak |
İsmail
Ericekli |
Hikmet Özdemir |
|
Çankırı |
Çankırı |
Çankırı |
|
Agah
Kafkas |
Ali
Yüksel Kavuştu |
Muzaffer
Külcü |
|
Çorum |
Çorum |
Çorum |
|
Murat
Yıldırım |
Mehmet
Salih Erdoğan |
Aziz
Akgül |
|
Çorum |
Denizli |
Diyarbakır |
|
Osman
Aslan |
Mehmet
Mehdi Eker |
Ali İhsan
Merdanoğlu |
|
Diyarbakır |
Diyarbakır |
Diyarbakır |
|
Cavit
Torun |
Mehmet
Fehmi Uyanık |
İrfan
Riza Yazıcıoğlu |
|
Diyarbakır |
Diyarbakır |
Diyarbakır |
|
Fahri
Çakır |
Ali Ayağ |
Mehmet
Necati Çetinkaya |
|
Düzce |
Edirne |
Elazığ |
|
Zülfü
Demirbağ |
Şemsettin
Murat |
Tevhit
Karakaya |
|
Elazığ |
Elazığ |
Erzincan |
|
Mustafa
Nuri Akbulut |
Mücahit
Daloğlu |
Mustafa
Ilıcalı |
|
Erzurum |
Erzurum |
Erzurum |
|
Ömer
Özyılmaz |
Nurettin
Aktaş |
Mahmut
Durdu |
|
Erzurum |
Gaziantep |
Gaziantep |
|
Mehmet
Sarı |
Ahmet
Uzer |
Hasan
Aydın |
|
Gaziantep |
Gaziantep |
Giresun |
|
Adem
Tatlı |
Sabri
Varan |
Mustafa
Zeydan |
|
Giresun |
Gümüşhane |
Hakkâri |
|
Fuat
Geçen |
Mehmet
Soydan |
İsmail
Soylu |
|
Hatay |
Hatay |
Hatay |
|
Mehmet
Emin Murat Bilgiç |
Recep
Özel |
Mehmet
Mustafa Açıkalın |
|
Isparta |
Isparta |
İstanbul |
|
İlhan
Albayrak |
Tayyar
Altıkulaç |
Mustafa
Ataş |
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
Azmi Ateş |
Lokman
Ayva |
Egemen
Bağış |
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
Mustafa
Baş |
Yahya Baş |
Nusret
Bayraktar |
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
Hüseyin
Besli |
Alaattin
Büyükkaya |
Nimet
Çubukçu |
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
Mehmet Beyazıt
Denizolgun |
Ekrem Erdem |
Ali İbiş |
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
Halide İncekara |
Ünal Kacır |
Hüseyin Kansu |
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
Cengiz Kaptanoğlu |
Muharrem Karslı |
Burhan Kuzu |
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
İnci Özdemir |
Mehmet Sekmen |
İdris Naim Şahin |
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
Gülseren Topuz |
Binali Yıldırım |
Tevfik Ensari |
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
Nükhet Hotar Göksel |
İsmail Katmerci |
Fatih Arıkan |
|
İzmir |
İzmir |
Kahramanmaraş |
|
Mehmet Ali Bulut |
Avni Doğan |
Nevzat Pakdil |
|
Kahramanmaraş |
Kahramanmaraş |
Kahramanmaraş |
|
Ali Sezal |
Mehmet Yılmazcan |
Hasan Bilir |
|
Kahramanmaraş |
Kahramanmaraş |
Karabük |
|
Ali Öğüten |
Sinan Özkan |
Musa Sıvacıoğlu |
|
Karabük |
Kastamonu |
Kastamonu |
|
Adem Baştürk |
Mustafa Duru |
Niyazi Özcan |
|
Kayseri |
Kayseri |
Kayseri |
|
Veli Kaya |
Vahit Erdem |
Murat Yılmazer |
|
Kayseri |
Kırıkkale |
Kırıkkale |
|
Ahmet Gökhan Sarıçam |
Mikail Arslan |
Hacı Turan |
|
Kırklareli |
Kırşehir |
Kırşehir |
|
Eyüp Ayar |
Muzaffer Baştopçu |
Nihat Ergün |
|
Kocaeli |
Kocaeli |
Kocaeli |
|
Hasan Angı |
Muharrem Candan |
Remzi Çetin |
|
Konya |
Konya |
Konya |
|
Abdullah Çetinkaya |
Orhan Erdem |
Sami Güçlü |
|
Konya |
Konya |
Konya |
|
Mehmet Kılıç |
Kerim Özkul |
Harun Tüfekci |
|
Konya |
Konya |
Konya |
|
Mustafa Ünaldı |
Abdullah Erdem Cantimur |
Alaettin Güven |
|
Konya |
Kütahya |
Kütahya |
|
Hüsnü Ordu |
İsmail Bilen |
Mehmet Çerçi |
|
Kütahya |
Manisa |
Manisa |
|
Hakan Taşçı |
Süleyman Turgut |
Selahattin Dağ |
|
Manisa |
Mardin |
Mardin |
|
Nihat Eri |
Mehmet Beşir Hamidi |
Saffet Benli |
|
Mardin |
Mardin |
Mersin |
|
Orhan Seyfi
Terzibaşıoğlu |
Seracettin Karayağız |
Mehmet Elkatmış |
|
Muğla |
Muş |
Nevşehir |
|
Rıtvan Köybaşı |
Erdoğan Özegen |
Cemal Uysal |
|
Nevşehir |
Niğde |
Ordu |
|
Durdu
Mehmet Kastal |
Mehmet
Sarı |
Şükrü
Ünal |
|
Osmaniye |
Osmaniye |
Osmaniye |
|
Hasan Ali
Çelik |
Süleyman
Gündüz |
Ayhan
Sefer Üstün |
|
Sakarya |
Sakarya |
Sakarya |
|
Recep
Yıldırım |
Mustafa
Çakır |
Suat
Kılıç |
|
Sakarya |
Samsun |
Samsun |
|
Mehmet
Kurt |
Musa
Uzunkaya |
Ahmet
Yeni |
|
Samsun |
Samsun |
Samsun |
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
Öner
Gülyeşil |
Cahit Can |
|
Siirt |
Siirt |
Sinop |
|
Mustafa
Öztürk |
Osman
Kılıç |
Ömer
Kulaksız |
|
Sinop |
Sivas |
Sivas |
|
Orhan Taş |
Selami
Uzun |
Zülfikar
İzol |
|
Sivas |
Sivas |
Şanlıurfa |
|
Mehmet
Atilla Maraş |
Mehmet
Özlek |
Abdurrahman
Müfit Yetkin |
|
Şanlıurfa |
Şanlıurfa |
Şanlıurfa |
|
İbrahim
Hakkı Birlik |
Abdullah
Veli Seyda |
Tevfik
Ziyaeddin Akbulut |
|
Şırnak |
Şırnak |
Tekirdağ |
|
Zeyid
Aslan |
Mehmet
Ergün Dağcıoğlu |
Resul
Tosun |
|
Tokat |
Tokat |
Tokat |
|
Asım
Aykan |
Cevdet
Erdöl |
Kemalettin
Göktaş |
|
Trabzon |
Trabzon |
Trabzon |
|
Faruk
Özak |
Ahmet
Çağlayan |
Alim Tunç |
|
Trabzon |
Uşak |
Uşak |
|
Maliki
Ejder Arvas |
Hacı
Biner |
Yekta
Haydaroğlu |
|
Van |
Van |
Van |
|
Cüneyt
Karabıyık |
Halil
Kaya |
İlyas
Arslan |
|
Van |
Van |
Yozgat |
|
Bekir
Bozdağ |
Mehmet
Çiçek |
Mehmet
Yaşar Öztürk |
|
Yozgat |
Yozgat |
Yozgat |
|
Fazlı
Erdoğan |
Köksal
Toptan |
Polat
Türkmen |
|
Zonguldak |
Zonguldak |
Zonguldak |
|
Mevlüt
Akgün |
Mehmet
Ceylan |
|
|
Karaman |
Karabük |
|
GENEL GEREKÇE
Türk kamu mali yönetim ve kontrol
sisteminin uluslararası standartlar ve Avrupa Birliği müktesebatına uyumunu
sağlamak üzere mevzuat değişikliği çalışmaları devam etmektedir. Bu çerçevede
mali yönetim ve kontrol sistemimizi yeniden düzenleyen 10.12.2003 tarihli ve
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu çıkarılmıştır. Bu kanun ile
uluslararası standartlar ve Avrupa Birliği müktesebatı ile uyumlu yeni bir
bütçe kapsamı benimsenmek suretiyle Parlamentonun bütçe hakkının
güçlendirilmesi amaçlanmıştır. Parlamentoya sunulacak bütçenin kapsamına genel
bütçenin yanı sıra özel bütçeli idareler ve düzenleyici ve denetleyici
kurumların bütçelerinin tamamı dahil edilmiştir. Bu kapsamda katma bütçeler,
idarelerin gelir ve yönetim yapıları dikkate alınmak suretiyle genel bütçeli
idareler ve özel bütçeli idarelere dahil edilmiştir. Buna göre genel bütçeli
idareler, özel bütçeli idareler ile düzenleyici ve denetleyici kurumların
toplamından oluşan Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu tasarısı hazırlanarak Türkiye
Büyük Millet Meclisine sunulacaktır.
Bu yaklaşım çerçevesinde Anayasamızın konu
ile ilgili hükümlerinde gerekli uyumun sağlanması amacıyla değişiklik yapılması
öngörülmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Anayasamızın 130 uncu maddesinde
yer alan “genel ve katma bütçelerin” ibaresi yeni bütçe kapsamı çerçevesinde
“merkezi yönetim bütçesinin” şeklinde değiştirilmektedir.
Madde 2.- Anayasamızın 160 ıncı maddesinde
“genel ve katma bütçeli dairelerin” ibaresi “kanunla belirlenen genel yönetim
kapsamındaki kamu idarelerinin” şeklinde değiştirilmektedir. Bu suretle hem
yeni bütçe kapsamına uyum sağlanmakta hem de Sayıştayın denetim kapsamı
genişletilmektedir.
Madde 3.- Anayasamızın 161 inci maddesinin
ikinci fıkrası yeniden düzenlenmek suretiyle, bütçenin hazırlanması,
uygulanması ve kontrolüne ilişkin süreç güçlendirilmektedir.
Madde 4.- Anayasamızın 162 nci maddesinin
birinci fıkrasında yer alan “genel ve katma bütçe tasarıları” ibaresi “merkezi
yönetim bütçe tasarısı” şeklinde değiştirilerek uluslararası standartlar ve
Avrupa Birliği müktesebatına uygun olarak tanımlanan yeni bütçe kapsamına uyum
sağlanmaktadır.
Ayrıca maddenin dördüncü fıkrası yeniden
düzenlenerek bu fıkrada yer alan “katma bütçeler” ibaresi çıkarılmakta ve kamu
idarelerinin bütçelerinin gelir ve gider toplamları üzerinden oylanması yönünde
düzenleme yapılmaktadır.
Madde 5.- Anayasamızın 163 üncü maddesinde
yer alan “genel ve katma bütçelerle” ibaresi “merkezi yönetim büçesiyle”
şeklinde değiştirilerek uluslararası standartlar ve Avrupa Birliği
müktesebatına uygun olarak tanımlanan yeni bütçe kapsamına uyum sağlanmaktadır.
Madde 6.- Yürürlük maddesidir.
Anayasa Komisyonu Raporu
Türkiye BüyükMillet
Meclisi
Anayasa
Komisyonu
Esas No.: 2/585 21.10.2005
Karar No.: 1
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlıkça, 19.10.2005
tarihinde esas komisyon olarak Anayasa Komisyonuna havale edilen "Adalet
ve Kalkınma Partisi Grup Başkanvekilleri Ankara Milletvekili Salih Kapusuz,
İstanbul Milletvekili İrfan Gündüz, Bursa Milletvekili Faruk Çelik, Hatay
Milletvekili Sadullah Ergin, Ordu Milletvekili Eyüp Fatsa ile 219 Milletvekilinin;
Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında
Kanun Teklifi (2/585) ", Komisyonumuzun 21.10.2005 tarihli toplantısında
görüşülmüştür.
Toplantımıza Maliye
Bakanlığı Müsteşarı ve diğer yetkililer katılmışlardır.
Teklif ile; Türk kamu
mali yönetim ve kontrol sisteminin Avrupa Birliği müktesebatına uyumunu
sağlamak amacıyla yapılan mevzuat değişiklikleri çerçevesinde, genel bütçeli
idareler, özel bütçeli idareler ile düzenleyici ve denetleyici kurumların
toplamından oluşan "Merkezi Yönetim Bütçesinin" hazırlanabilmesi
için, Anayasamızın konu ile ilgili hükümlerinde değişiklik yapılması
öngörülmektedir. 5018 sayılı "Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu"
ile uluslararası standartlar ve Avrupa Birliği müktesebatına uyumlu yeni bir
bütçe kapsamı benimsenmek suretiyle parlamentonun bütçe hakkının
güçlendirilmesinin amaçlandığı, Teklifin gerekçesinde ifade edilmektedir. Bu
bağlamda bütçenin kapsamına özel bütçeli idarelerle, düzenleyici ve denetleyici
kurumların bütçelerinin tamamı dahil edilmektedir.
Anayasanın Sayıştayı
düzenleyen 160 ıncı Maddesinde öngörülen değişiklikle, Sayıştayın denetim
kapsamı, kanunla belirlenen genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin bütün
gelir-gider ve malları şeklinde yeniden çizilmekte ve bu suretle
genişletilmektedir.
Komisyon Başkanı
toplantıyı açış konuşmasında Teklif ile Anayasamızda yapılması öngörülen
değişikliklerin Avrupa Birliği Müktesebatına uyum sağlamak amacıyla öngörülen,
merkezi yönetim bütçesinin Anayasal çerçevesini çizen, tamamen teknik nitelikte
değişiklikler olduğunu belirtmiştir. Yıllık bütçenin dünyada giderek
azaldığını, öngörülen düzenlemenin uluslararası standartlara uygun hatta
zorunlu bir değişiklik olduğunu ifade etmiştir.
Maliye Bakanlığı
Müsteşarı Teklifi sunuş konuşmasında, son yıllarda mali alanı düzenleyen
mevzuatta değişiklikler olduğunu, mali disiplin ihtiyacı ve parlamentonun
denetim yetkisinin güçlendirilmesi bağlamında uluslararası gelişmeler ile
Avrupa Birliği müktesebatı doğrultusunda Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu
çıkarıldığını belirtmiştir. Bu Kanun kapsamında, hesap verebilir, şeffaf, iç ve
dış denetim mekanizmalarının etkili olduğu, performansa dayalı bütçe
anlayışının hâkim kılındığı kapsamlı değişiklikler yapıldığına dikkat
çekmiştir. Merkezi Yönetim Bütçesinin genel idarelerin, özel bütçeli
idarelerin, düzenleyici ve denetleyici kurumların bütçelerini kapsadığını, 2006
yılı Bütçesinin bu anlayışla hazırlandığını ifade etmiştir. Yeni kamu mali
yönetimi yapısı, Anayasada da değişiklik yapılması zorunluluğunu doğurmuştur.
Teklif bu amaca yönelik olarak hazırlanmıştır.
Teklifin tümü üzerindeki
görüşmelerde;
- Getirilen değişikliğin
teknik nitelikte olduğu, kullanılan kavramlarda birlik sağlanmasının
amaçlandığı, malî alanda çıkarılan yasalarla Anayasa arasında uyumun
gerçekleştirilmesinin hedeflendiği, kontrol mekanizmasının güçlendirilmesinin
öngörüldüğü, kayıt dışı ekonominin denetim ve kontrolünde önemli olacağı
üyelerimizce ifade edilmiştir.Yasaların çıkarılması kadar bütçe verimliliği ve denkliği
açısından uygulamanın önemine dikkat çekilmiştir.
- Anayasa değişiklik
teklifinin havale tarihinden itibaren çok kısa bir süre içinde gündeme
getirilmesi bazı üyelerimizce eleştirilmiş, malî alanda çıkarılan kanunlara
Anayasanın uydurulmasının yanlış olduğu, öncelikle Anayasa değişikliği
yapılarak kanunlarda buna uygun düzenlemeler yapılmasının doğru olacağı
belirtilmiştir.
Teklifin tümü üzerindeki
görüşmelerden sonra maddelerine geçilmesi Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Teklifin; Merkezi Yönetim
Bütçesine geçiş nedeniyle zorunlu olarak yapılması gereken ibare
değişikliklerini içeren;
- Anayasanın
"Yükseköğretim kurumları" kenar başlıklı 130 uncu Maddesinin
sekizinci fıkrasında değişiklik öngören çerçeve 1,
- Anayasanın
"Sayıştay"ı düzenleyen 160 ıncı Maddesinin birinci fıkrasında
değişiklik öngören çerçeve 2 nci Maddesi Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Teklifin Anayasanın
"Bütçenin hazırlanması ve uygulanması"nı düzenleyen 161 inci
Maddesinde değişiklik öngören çerçeve 3 üncü Maddesi ile "genel ve katma
bütçeler" ibaresi "merkezi yönetim bütçesi" olarak
değiştirilmekte; bütçenin hazırlanması, uygulanması yanısıra kontrolü de
kanunla düzenlenecek konular kapsamına alınmaktadır. Kontrol kavramının
denetimi de içeren bir kavram olduğu, bu konudaki ayrıntılı düzenlemelerin
ancak yönetmeliklerle yapılabileceği sadece kanunla düzenlemenin yeterli
olmayacağı 3 üncü Madde üzerindeki görüşmelerde üyelerimizce ifade edilmiştir.
Bu durum teftiş yetkisinin daraltılması sonucunu doğuracaktır. Söz konusu eleştiriye
cevaben Kanunla kontrolün düzenlenmesinin bu yetkiyi güçlendireceği,
yönetmeliklerin bir kanuna dayanılarak çıkarıldığı belirtilmiştir. Ayrıca
Anayasamızın 161 inci Maddesinin birinci fıkrasında bütçelerin yıllık olarak
yapılacağı, bu ibare durduğu sürece üç yıllık bütçe hazırlanamayacağı
söylenmiştir. Ancak perspektif ve hedefler üç yıllık bir süre için öngörülse
dahi bütçenin yıllık olarak kabul edilip uygulanacağı belirtilmiştir. Bu Madde
Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Teklifin; Anayasanın
"Bütçenin görüşülmesi" kenar başlıklı 162 nci Maddesinde değişiklik
öngören çerçeve 4 üncü Maddesi ile yine "genel ve katma bütçe
tasarıları" ibaresi "Merkezi yönetim bütçe tasarısı" olarak
değiştirilmekte; kamu idarelerinin bütçelerinin gelir ve gider toplamları
üzerinden oylanması öngörülmektedir. Teklifin dördüncü maddesi ile kamu
idarelerinin bütçelerinin toptan oylama esası ile kabul edileceği, bölümler
üzerinde oylamanın kaldırıldığı kesin hesaplar ve genel uygunluk
bildirimlerinin de toplam üzerinden hesaplanacağı dolayısıyla parlamentonun
denetim yetkisinin daralacağı ve etkisizleşeceği üyelerimizce ifade edilmiştir.
Bütçe 5018 sayılı Yasaya dayanılarak hazırlanmaktadır. Bütçenin görüşülme
süreci hiçbir şekilde daraltılmamaktadır. Sadece Türkiye Büyük Millet Meclisi
Genel Kurulunda oylama sadeleştirilmektedir, belirsizlik ortadan
kaldırılmaktadır. Bu görüşmelerden sonra Teklifin 4 üncü maddesiyle, Anayasanın
162 nci maddesinin dördüncü fıkrasında yapılması öngörülen düzenlemenin
metinden çıkarılması önerilmiş, Komisyonumuzca kabul edilmemiştir. Madde
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Teklifin; Anayasanın
"Bütçelerde değişiklik yapılabilme esasları" kenar başlığını taşıyan
163 üncü maddesinde değişiklik öngören çerçeve 5 inci Maddesi Komisyonumuzca
kabul edilmiştir. Bu madde ile "genel ve katma bütçelerle" ibaresi
"merkezi yönetim bütçesiyle" şeklinde değiştirilmektedir.
Teklifin yürürlük ve halk
oylamasına sunulmayı düzenleyen 6 ncı Maddesi Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Teklifin tümü oya
sunulmuş ve Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına arz edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Burhan
Kuzu |
Semiha
Öyüş |
Mehmet
Ali Bulut |
|
İstanbul |
Aydın |
Kahramanmaraş |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Ayhan
Sefer Üstün |
Uğur
Aksöz |
İbrahim
Hakkı Aşkar |
|
Sakarya |
Adana |
Afyonkarahisar |
|
|
(Muhalefet şerhi ekli) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ersönmez
Yarbay |
Atila
Emek |
Tuncay
Ercenk |
|
Ankara |
Antalya |
Antalya |
|
(Muhalifim) |
(Muhalefet şerhi ektedir) |
(Karşı oy) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet
Salih Erdoğan |
Metin
Kaşıkoğlu |
Güldal
Akşit |
|
Denizli |
Düzce |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Yılmaz
Kaya |
Mevlüt
Akgün |
Atilla
Kart |
|
İzmir |
Karaman |
Konya |
|
(Muhalefet şerhi ektedir) |
|
(Muhalefet şerhi ektedir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Suat
Kılıç |
Mehmet
Kurt |
İlyas
Sezai Önder |
|
Samsun |
Samsun |
Samsun |
|
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir) |
MUHALEFET ŞERHİ
Adalet ve Kalkınma Partisi Grup
Başkanvekilleri, Ankara Milletvekili Salih Kapusuz, İstanbul Milletvekili İrfan
Gündüz, Bursa Milletvekili Faruk Çelik, Hatay Milletvekili Sadullah Ergin ve
Ordu Milletvekili Eyüp Fatsa ile 219 Milletvekilinin 2709 Sayılı Türkiye
Cumhuriyeti Anayasasının Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkındaki Kanun
Teklifine muhalifim.
Anayasa değişiklikleri, üzerinde uzun
müddet çalışılması, tartışılması ve kamuoyunda farklı görüşlerin
dillendirilmesi gereken bir süreci içermelidir.
17.10.2005 tarihinde söz konusu Kanun
Teklifi TBMM'ne verilmiş, 4 gün sonra 21.10.2005 tarihinde Anayasa Komisyonu
Teklifi görüşmek üzere toplantıya çağrılmıştır. Bu kadar kısa bir süre, Anayasa
değişikliği gibi ciddi bir konunun görüşülmesi ve tartışılması için yeterli
değildir.
Diğer taraftan Anayasamıza göre zorunlu
olarak 2006 Bütçe Tasarısı TBMM'ne 17.10.2005 tarihinde sunulmuştur. Bütçe
Tasarısı sanki Anayasa değiştirilmiş gibi TBMM' ne arz edilmiştir. Anayasa
değişikliğinin yapılıp yapılmayacağı belli değildir. 2006 Bütçe Tasarısı
TBMM'nin iradesine ipotek koymaktadır. Bu durum kabul edilemez. Anayasa
değişikliği henüz TBMM’de görüşülmeden 17 Ekimde görüşme süreci başlayan Bütçe Yasa
Tasarısına uydurulamaz. 2006 Bütçe Yasa Tasarısı mevcut Anayasaya göre revize
edilmeli, Anayasa değişikliği yapıldıktan sonra değişikliğe uygun Bütçe
Tasarısı TBMM'ne sunulmalıdır.
Anayasa bu değişiklikle 10.12.2003 tarih
ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununa uygun hale getirilmek
istenmektedir. Söz konusu Kanun 22 ay önce Resmi Gazetede yayınlanarak
yürürlüğe girmiştir. 22 aydır yapılmayan Anayasa değişikliğinin 2006 Bütçe
Tasarısının görüşülmeye başlaması ile birlikte gündeme getirilmesi ve Anayasa
Komisyonunda görüşülmesi 2006 Bütçe Tasarısının Anayasaya uygunluğunu
tartışmalı hale getirmektedir.
21.10.2005
Ersönmez Yarbay
Ankara
MUHALEFET ŞERHİ
Anayasa Komisyonu'nda 21.10.2005 günü
görüşmeleri yapılan 2/585 esas sayılı yasa teklifinin çerçeve 3 ve 4.
maddelerine aşağıda belirttiğimiz gerekçelerle muhalefet ediyoruz;
1- Teklifin çerçeve 3 ve 4. maddesiyle
getirilen düzenlemeler, doğrudan 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol
Kanunu ile ilgilidir.
5018 sayılı Kanunun 75 ve 77.
maddeleriyle, 10/6. maddesinde değişiklik yapmaya yönelik olan Kanun Tasarısı
TBMM Genel Kurul gündeminde beklemektedir.
Genel Kurul gündeminde beklemekte olan
tasarının 10. maddesinin 23 ve 24. bendIeri, Kanunun 75 ve 77. maddelerinin 2.
fıkrasında yer alan "teftiş ettirir. Bu teftişler" ibaresini,
"denetletir. Bu denetimler" şeklinde değiştirmektedir. 5018 sayılı
Kanunun 75 ve 77. maddelerinde; mali yönetim ve kontrol sistemlerinin tümüyle
zaafa uğradığı, belirgin yolsuzluk ve kamu zararına yönelik emarelerin ortaya
çıktığı durumlarda; İçişleri Bakanına ve Maliye Bakanına, yetkili denetim
elemanlarına, kamu idarelerinin tüm mali yönetim ve kontrol sistemlerini, mali
karar ve işlemlerini mevzuata uygunluk yönünden teftiş ettirme yetkisi
verilmişti.
Bilindiği gibi; teftiş kavramı; denetim,
soruşturma, yönetim ve danışmanlık fonksiyonlarının tamamını kapsayan bütüncül
bir kavramdır. Kurumsal ve teknik bir anlamı vardır.
Öte yandan; kamu idarelerinin bütçeleri
arasındaki aktarmanın kanunla yapılmasına dair düzenlemenin ortadan
kaldırılması, bu yetkinin Bütçe Kanunuyla yürütmeye verilmesi de Parlamentonun
işlevini ortadan kaldıran, yetkisini daraltan ve sonuç olarak Parlamentonun
bütçe yapma görevine müdahale niteliğinde olan bir tekliftir.
2- Getirilen Anayasa değişikliği
teklifiyle, yukarıda sözü edilen tasarının adeta gerekçesi oluşturulmak
istenilmektedir.
Teklifin 3. maddesiyle Anayasanın 161.
maddesinin 2. fıkrası değiştirilmektedir. Yapılan değişiklik ile
"kontrolü" ibaresi eklenmektedir. Bu kontrolün salt kanunlarla
yapılmak istenilmesi, İdare'nin kendi bünyesinde ilgili teftiş kurulları
aracılığıyla yapması gereken çalışmaları engelleyici bir sonuç yaratabilir.
Teftiş kurullarının çalışmasını sınırlandırabilir. Bu kontrollerin sadece
yasayla yapılması, birtakım kurumların devre dışı bırakılmak istenilmesi,
bütçenin denetim ve kontrolünü sınırlayan bir unsurdur.
Keza, teklifin 4. maddesiyle de Anayasanın
162. maddesinin 4. fıkrasında yapılmak istenilen değişiklik de hukuka ve
Anayasaya aykırı niteliktedir. Daha önceki Anayasa hükmüne göre, bütçeler
"bölümler" halinde oylanır iken, yapılan değişiklik ile, bütçelerin
"gelir ve gider toplamları" üzerinden oylanması hükme bağlanmaktadır.
Değişiklik kabul edilirse, bütçeler,
bölümler itibariyle (birinci düzey fonksiyonel sınıflandırmaya göre) değil,
kamu idare bütçelerinin gelir ve gider toplamları üzerinden oylanacaktır.
Yapılmak istenilen bu değişiklik ile, kamu
idarelerinin 10 adet birinci düzey fonksiyonunda oylanan bütçeleri, toptan
oylama ile kabul edilmek istenilmektedir. Böylece mevcut uygulama, yasal ve
anayasal düzeyde daha da geri götürülmektedir.
Öte yandan, genel uygunluk bildirimleri ve
kesin hesap kanun tasarıları bugüne kadar bütçelerin tabi oldukları prosedüre
paralel biçimde hazırlandığı için, bu Anayasa değişikliği kabul edilirse, genel
uygunluk bildirimleri ve kesin hesaplarla kamu idarelerinin gelir ve gider
toplamları üzerinden hazırlanacaktır. Genel uygunluk bildirimlerinin ve kesin
hesapların bu şekilde hazırlanması, Parlamentonun bütçeyle ilgili yetkisini
büyük ölçüde azaltacaktır. Bilindiği gibi, artık kesin hesaplar ve genel
uygunluk bildirimleri en az bütçe kadar önemli hale gelmiştir. Çünkü,
Parlamento, yürütme organına verdiği yetkinin nasıl kullanıldığı konusunda
sadece kesin hesap kanun tasarıları ve genel uygunluk bildirimleri aracılığı
ile güvence sağlayabilir.
Bu uygulamayla, Parlamento, yürütme
organına yetkisini, kurumların sundukları hizmetler üzerinden değil, kurumun
toplam gelir gider büyüklüğü üzerinden devretmiş olmaktadır.
Yetki devri, daha genel büyüklükler
üzerinden olduğu için, bu uygulama, Parlamentonun bütçe hakkını etkin
kullanmasını engelleyecektir. Parlamentonun bütçe yapma hakkını etkin
kullanması açısından kuruluş bütçelerinde bakması gereken - oylaması gereken -
asıl konu, kuruluşun sunmakla yükümlü olduğu kamu hizmetleri ve bu hizmete
ilişkin amaç ve önceliklerini gösteren hizmet programlarıdır.
Açıkladığımız gerekçelerle teklifin 3 ve
4. maddelerine muhalefet ediyoruz. Bu gerekçelerimiz doğrultusunda düzenleme
yapılması gerektiği düşüncesindeyiz. Keyfiyet saygıyla sunulur.
|
|
|
21.10.2005 |
|
Uğur
Aksöz |
Atila
Emek |
Tuncay
Ercenk |
|
Adana |
Antalya |
Antalya |
|
Atilla
Kart |
Yılmaz
Kaya |
İlyas
Sezai Önder |
|
Konya |
İzmir |
Samsun |
ADALET VE KALKINMA PARTİSİ GRUP BAŞKANVEKİLLERİ
ANKARA MİLLETVEKİLİ SALİH KAPUSUZ, BURSA MİLLETVEKİLİ FARUK ÇELİK, HATAY
MİLLETVEKİLİ SADULLAH ERGİN, İSTANBUL MİLLETVEKİLİ İRFAN GÜNDÜZ, ORDU
MİLLETVEKİLİ EYÜP FATSA İLE 219 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ ANAYASASININ BAZI MADDELERİNİN
DEĞİŞTİRİLMESİ
HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 7.11.1982 tarihli ve 2709 sayılı
Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 130 uncu maddesinin sekizinci fıkrasında yer
alan "genel ve katma bütçelerin" ibaresi "merkezi yönetim
bütçesinin" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 2.- Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının
160 ıncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan "genel ve katma bütçeli
dairelerin" ibaresi "kanunla belirlenen genel yönetim kapsamındaki
kamu idarelerinin" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 3.- Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının
161 inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Mali yıl başlangıcı ile merkezi
yönetim bütçesinin hazırlanması, uygulanması ve kontrolü kanunla
düzenlenir."
MADDE 4.- Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının
162 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "genel ve katma bütçe
tasarıları" ibaresi "merkezi yönetim bütçe tasarısı" şeklinde,
dördüncü fıkrası ise aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Türkiye Büyük Millet Meclisi
üyeleri, Genel Kurulda kamu idare bütçeleri hakkında düşüncelerini, her
bütçenin tümü üzerindeki görüşmeler sırasında açıklarlar. Kamu idare
bütçelerinin gelir ve gider toplamları ile bunlara ilişkin değişiklik
önergeleri, üzerinde ayrıca görüşme yapılmaksızın okunur ve oylanır.
MADDE 5.- Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının
163 üncü maddesinde yer alan "genel ve katma bütçelerle" ibaresi
"merkezi yönetim bütçesiyle" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 6.- Bu Kanun, yayımı tarihinde
yürürlüğe girer ve halkoylamasına sunulması halinde tümüyle oylanır.
ANAYASA KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ ANAYASASININ BAZI MADDELERİNİN
DEĞİŞTİRİLMESİ
HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- Teklifin 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Teklifin 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.- Teklifin 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 4.- Teklifin 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 5.- Teklifin 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 6.- Teklifin 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.