Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1228)
Türkiye Büyük Millet Meclisi İdare
Amirleri Bingöl Milletvekili Feyzi Berdibek, Antalya Milletvekili Burhan Kılıç,
Iğdır Milletvekili Dursun Akdemir ile Manisa Milletvekili Mustafa Erdoğan
Yetenç’in; 2919 Sayılı Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilat
Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu (2/816)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
2919 Sayılı Türkiye Büyük
Millet Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilat Kanununda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Teklifi ve Gerekçesi ekte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımızla
arz ederiz.
|
Feyzi Berdibek |
Burhan Kılıç |
Dursun Akdemir |
|
Bingöl |
Antalya |
Iğdır |
|
|
M. Erdoğan Yetenç |
|
|
|
Manisa |
|
GENEL GEREKÇE
Bilindiği gibi, 5018
sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu çerçevesinde Türkiye Büyük Millet
Meclisinin bütçesinin hazırlanması, kanunlaşması, uygulanması ve denetimi
aşamalarının görev, yetki ve sorumluluklar açısından yeniden gözden geçirilmesi
ve bu doğrultuda öngörülen teşkilatlanmanın gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
5018 sayılı Kanunun 60. maddesinin üçüncü fıkrasına göre; malî hizmetler
biriminin kamu idarelerinin teşkilat kanunlarında gösterileceği hükmü
doğrultusunda, yeni fonksiyonlarla birlikte Bütçe-Maliye Müdürlüğünün görevleri
Genel Sekretere doğrudan bağlı Malî Hizmetler Müdürlüğünce yerine
getirilecektir.
Öte yandan, Türkiye Büyük
Millet Meclisi bünyesinde ihtiyaç duyulan hizmetleri fiilen sunmakta olan birim
amirliklerinin teşkilat yapısına dahil edilmesi zarureti hasıl olmuştur.
Bunların başında 10 Aralık 1994’ten beri 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların
Kuruluşu Hakkındaki Kanunun 17 ve 24. maddeleri doğrultusunda yayınlarını
sürdüren Televizyon Birim Amirliği gelmekte olup, sunduğu hizmetin niteliğinin
süreklilik arz eden bir özellik taşıdığı geçen süre içinde görülmüştür. Bu
itibarla, geçici nitelikli bir birim şeklinde, diğer birimlerden personel temin
etmek suretiyle çalışmalarını sürdürmekte olan Birim Amirliğinin Basın-Halkla
İlişkiler Daire Başkanlığı bünyesinde Televizyon Müdürlüğü olarak
teşkilatlanması öngörülmektedir. Keza, aynı statü ile çalışmalarını sürdüren
Bilgi İşlem Birim Amirliğinin sunduğu bilişim sistemine yönelik hizmetler,
hızla yenilenen ve gelişen teknolojinin gerekleri doğrultusunda süreklilik
gösteren, ihtisaslaşmayı gerektiren bir özellik göstermektedir. Bu nedenle,
Teknik Daire Başkanlığı bünyesinde Bilgi İşlem Müdürlüğünün
teşkilatlandırılması öngörülmektedir. Çağdaş parlamento yapılarında da
görüldüğü üzere milletvekillerine nitelikli araştırmalarla hızlı, etkin bir
bilgi akışı sağlanmasına yönelik hizmetler sunulması yasama ve denetim
fonksiyonları açısından son derece önem taşımaktadır. Bu doğrultuda, ilave bir
kadro ihtiyacına gerek duyulmadan halen uzman olarak görev yapanlarla sunulacak
hizmetlere yönelik Kanunlar ve Kararlar Daire Başkanlığı bünyesinde Araştırma
Merkezi Müdürlüğünün teşkilatlanması öngörülmektedir.
5018 sayılı Kanunun 65.
maddesinde iç denetçilerin bakanlıklar ve bağlı kuruluşlarda üst yöneticinin
teklifi üzerine bakan, diğer kamu idarelerinde üst yönetici tarafından
atanacağı hükme bağlanmıştır. Türkiye Büyük Millet Meclisinin konumu gözönünde
tutulduğunda iç denetçinin Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı tarafından
atanmasını öngören bir düzenlemeye yer verilmiştir. Ayrıca, Türkiye Büyük
Millet Meclisi malî yönetim ve kontrol sürecinde uygulanacak iç denetimin
esasları ve görev yapmak üzere iç denetçi kadrolarının ihdas edilmesi
öngörülmektedir. Türkiye Büyük Millet Meclisi malî yönetim ve kontrol
sisteminde dış denetim, 5018 sayılı Kanunun 69. maddesinde yer alan düzenleme
doğrultusunda gerçekleştirilecektir. Ayrıca, dış denetim sonucu hazırlanacak
raporların tâbi olacağı prosedüre ilişkin düzenlemelere yer verilmiştir.
2919 sayılı Türkiye Büyük
Millet Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilat Kanununda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Teklifi ile;
- Yeni malî yönetim ve
kontrol sisteminin gerekleri ve halen ihtiyaç duyulan hizmetleri üreten
birimlerin bünyeye dahil edilmesi doğrultusunda teşkilat yapısında
değişiklikler yapılması,
- Türkiye Büyük Millet
Meclisi malî yönetim ve kontrol sisteminde, Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanı ve Genel Sekreterin konumunun belirlenmesi,
- Türkiye Büyük Millet
Meclisinin iç denetim ve dış denetim esaslarının belirlenmesi,
- 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun özel yarışma sınavı ile alınan meslek mensuplarına yönelik
derece ilerlemesi hükmünden Türkiye Büyük Millet Meclisi Uzmanı kadrolarının da
yararlanması,
öngörülmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- Yeni mali yönetim ve kontrol
sistemine uyumun sağlanması amacıyla Bütçe-Maliye Müdürlüğü, yeni
fonksiyonlarla Mali Hizmetler Müdürlüğü olarak Genel Sekretere bağlı olarak
teşkilatlandırılmıştır. Satınalma Komisyonu Başkanlığı ile Mal Saymanlığı
birleştirilerek Satınalma Müdürlüğü olarak yeniden yapılandırılmıştır. Kanunlar
ve Kararlar Daire Başkanlığı bünyesinde Araştırma Merkezi Müdürlüğü, Genel
Evrak ve Basın-Halkla İlişkiler Daire Başkanlığı bünyesinde Televizyon
Müdürlüğü, Teknik Daire Başkanlığı bünyesinde Bilgi İşlem Müdürlüğü, Milli
Saraylar Daire Başkanlığı bünyesinde Bilgi İşlem Şube Müdürlüğü ve Tanıtım ve
Tahsisler Şube Müdürlüğü teşkilatlandırılmıştır.
Madde 2- 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun özel yarışma sınavı ile alınan meslek mensuplarına yönelik derece
ilerlemesi hükmünden Türkiye Büyük Millet Meclisi uzmanı kadrolarının da
yararlanması öngörülmektedir. Buna göre, özel yarışma sınavına tabi tutulmak
suretiyle alınan Türkiye Büyük Millet Meclisi uzman yardımcılarının özel
yeterlik sınavı yönetmeliklerine göre yapılacak yeterlik sınavlarında başarı
göstererek Türkiye Büyük Millet Meclisi uzmanlığına atanmaları sırasında ve bir
defaya mahsus olmak üzere haklarında ayrıca bir derece yükselmesi uygulanacaktır.
Madde 3- Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanı ve Türkiye Büyük Millet Meclisi GenelSekreterinin mali yönetim
sürecinde konumları belirlenmektedir. Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanına
karşı Genel Sekreterin, stratejik plan ve bütçenin hazırlanması ve uygulanması,
kaynakların etkili, ekonomik ve verimli şekilde elde edilmesi ve kullanımının
sağlanması, kayıp ve kötüye kullanımın önlenmesi, mali yönetim ve kontrol
sisteminin işleyişi ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununda
belirtilen görevlerin yerine getirilmesi hususlarında sorumlu olması
öngörülmektedir.
Madde 4- Türkiye Büyük Millet Meclisi mali
yönetim ve kontrol sistemi çerçevesinde yer alacak dış denetim ve iç denetim
sürecinin esasları belirlenmektedir.
Madde 5- Teşkilat yapısında yapılan ve
hizmet işleyişinde öngörülen değişiklikler doğrultusunda ilgili kadrolara
ilişkin iptal ve ihdasların yapılması öngörülmektedir.
Geçici Madde 1- Satınalma Komisyonu
Başkanı, Mal Saymanı gibi kadro ve görev unvanları değişen ilgili personelin
intibakı yapılmaktadır. Buna göre, sözkonusu personelin en geç bir yıl içinde
derece ve kademelerine uygun kadrolara atanmaları ve atama işlemi yapılıncaya
kadar ihtiyaç duyulan işlerde görevlendirilmeleri, yeni bir kadroya atanıncaya
kadar, eski kadrolarına ait aylık, ek gösterge ve her türlü zam ve tazminatlar
ile diğer mali haklarını bu süre içerisinde yapılacak artış oran ve/veya
miktarları uygulanmak suretiyle almaya devam edecekleri düzenlenmektedir.
Geçici Madde 2- Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde
halen çalışmakta olan uzmanların derece ilerlemesine ilişkin intibakları
düzenlenmektedir.
Madde 6- Yürürlük maddesidir.
Madde 7- Yürütme maddesidir.
Plan ve
Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Plan ve Bütçe Komisyonu
Esas No.: 2/816 28/6/2006
Karar No.: 106
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Büyük Millet
Meclisi İdare Amirleri Bingöl Milletvekili Fevzi BERDİBEK, Antalya Milletvekili
Burhan KILIÇ, Iğdır Milletvekili Dursun AKDEMİR ve Manisa Milletvekili Mustafa
Erdoğan YETENÇ tarafından hazırlanarak 9/6/2006 tarihinde Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 12/6/2006 tarihinde Komisyonumuza
havale edilen (2/816) esas numaralı "2919 sayılı Türkiye Büyük Millet
Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilat Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Teklifi", Komisyonumuzun 27/06/2006 tarihinde yaptığı 82 nci
Birleşiminde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığını temsilen Başkanvekili
İsmail ALPTEKİN ile Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliği ve Maliye
Bakanlığı temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi Türkiye
Büyük Millet Meclisi bünyesinde ihtiyaç duyulan bir kısım hizmetleri fiilen
yerine getirmekte olan birim amirliklerinin, başlangıçta geçici nitelik arz
ettiği düşünülse de, geçen süre içerisinde bu birimlerin yerine getirdikleri
hizmetlerin daha da çeşitlenerek süreklilik arz ettiği anlaşılmış; böylece
birim amirliklerinin Türkiye Büyük Millet Meclisi teşkilat yapısına dahil
edilmeleri ihtiyacı ortaya çıkmıştır.
5018 sayılı Kamu Mali
Yönetimi ve Kontrol Kanunu çerçevesinde, kurumların bütçelerinin hazırlanması,
kanunlaşması, uygulanması ve denetimi aşamalarının anılan Kanuna uygunluğunun
gözden geçirilmesi ve bu yönde gerekli teşkilatlanmanın yapılması
gerekmektedir. 5018 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesi uyarınca; mali hizmetler
biriminin kamu idarelerinin teşkilat kanunlarında gösterileceği hükmü
doğrultusunda, Bütçe-Maliye Müdürlüğünün görevlerinin Mali Hizmetler
Müdürlüğünce yerine getirilmesi söz konusudur. Ayrıca, Türkiye Büyük Millet
Meclisi bütçesinin de hazırlanma, kanunlaşma, uygulanma ve denetim aşamalarının
görev, yetki ve sorumluluklar açısından yeniden gözden geçirilmesi
gerekmektedir. Bunun yanı sıra, 5018 sayılı Kanunda iç denetçilerin, bakanlıklar
ve bağlı kuruluşlarda bakan; diğer kamu idarelerinde üst yönetici tarafından
atanacağı belirtilmektedir. Bu durumda, Türkiye Büyük Millet Meclisinde iç
denetçinin Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı tarafından atanması
öngörülmektedir.
Diğer ülke parlamentoları
uygulamalarında da görüldüğü üzere, milletvekillerine nitelikli araştırmalarla
hızlı ve etkin bir bilgi akışının sağlanması son derece önemlidir. Ayrıca, 657
sayılı Devlet Memurları Kanununun özel yarışma sınavı ile alınan meslek mensuplarına
yönelik derece ilerlemesi hükmünden çeşitli kamu kurumlarında istihdam edilen
uzmanlar yararlanırken, yasama faaliyetlerinde son derece önemli hizmetler
gören uzmanların yararlanamaması, uygulamada eşitsizlik yaratmaktadır.
Getirilen düzenleme ile Türkiye Büyük Millet Meclisi Uzmanı kadrolarının da
anılan hükümden yararlandırılmaları sağlanmaktadır.
Teklif ve gerekçesi
incelendiğinde,
- Yeni mali yönetim ve
kontrol sisteminin gerekleri ve halen ihtiyaç duyulan hizmetleri üreten
birimlerin teşkilat bünyesine dahil edilmeleri doğrultusunda, Türkiye Büyük
Millet Meclisi teşkilat yapısında değişiklikler yapılması,
- Türkiye Büyük Millet
Meclisi mali yönetim ve kontrol sisteminde, Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanı ve Genel Sekreterinin konumunun belirlenmesi,
- Türkiye Büyük Millet
Meclisinin iç ve dış denetim esaslarının belirlenmesi,
- 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun özel yarışma sınavı ile alınan meslek mensuplarına yönelik
derece ilerlemesi hükmünden Türkiye Büyük Millet Meclisi uzman kadrolarının da
yararlanması,
öngörülmektedir.
Komisyonumuzda Teklifin
tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Teklifin 5018 sayılı
Kanuna uyum sağlanması amacıyla hazırlandığı, bu bakımdan olumlu ve gerekli
düzenlemeleri içerdiği,
- Bilgi İşlem Birim
Amirliği ile Televizyon Birim Amirliğinin sunduğu hizmetlerin iyileştirilmesine
ihtiyaç duyulduğu, söz konusu birimlerin müdürlük şeklinde örgütlenmesinin bu
konuda atılmış önemli bir adım olacağı,
- Türkiye Büyük Millet
Meclisi teşkilatının kariyer mesleğini oluşturan uzmanların kamudaki diğer
kariyer meslek mensuplarında olduğu gibi yeterliliklerini almaları halinde
ilave bir derece verilmesinin kariyer mesleğin güçlendirilmesi bakımından
olumlu bir düzenleme olduğu,
- TRT'nin 3 üncü
kanalının bütünüyle TBMM televizyonuna tahsis edilmesinin yararlı olacağı, TBMM
çalışmalarının vatandaşlara daha ayrıntılı bir şekilde aktarılabileceği, öte
yandan yapılacak açık oturumlarla kimi konuların tartışılmasının da
sağlanabileceği,
- TBMM'nin internet
sayfası aracılığıyla vatandaşlara kanun tasarı ve teklifleri ile yasama
faaliyetlerine ilişkin diğer gelişmeler hakkında bilgi verilmesinin bilgi
çağının bir gereği olduğu,
- TBMM'nin bilgisayar
altyapısının geliştirilmesinin ve sorunsuz çalışan bir sistemin kurulmasının
milletvekillerinin yasama faaliyetine önemli katkılar sağlayacağı,
- Milletvekillerinin
yasama ve denetim faaliyetlerini gereği gibi yerine getirebilmeleri için
araştırma hizmetlerinin geliştirilmesine ve farklı bilgi kaynaklarına
ulaşabilecek bir araştırma birimi kurulmasına yönelik düzenlemenin son derece
yerinde olduğu,
- Teklif ile ihtiyaç
fazlası kadroların iptal edilmesinin tasarrufun sağlanması bakımından son
derece olumlu karşılandığı,
- İş yükü yoğun ve
çalışma süreleri uzun olan personelin emeğinin hakkaniyete uygun şekilde
değerlendirilmesi gerektiği,
- Milletvekillerine
danışman tahsisi uygulamasının amacından uzaklaştığı, bunun yerine parti
gruplarında danışman sayısının artırılmasının daha yararlı olacağı,
- Milletvekillerinin
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığının çalışma ve uygulamalarını
tartışabileceği bir platformun mutlaka oluşturulması gerektiği,
- Milletvekillerinin mali
ve sosyal hakları ile halkla ilişkilerini yürüttükleri fiziki mekanların daha
uygun ve elverişli hale getirilmesi gerektiği,
- Kamuda atıl durumda
bulunan şoförlerin milletvekillerinin hizmetine tahsis edilebileceği, üstelik
bu uygulamanın bütçeye ilave bir yük de getirmeyeceği,
- Bilgi İşlem Biriminin
bilgi teknolojisindeki gelişmeleri yakından takip edebilecek bir yapıya
kavuşturulması ve teknik personel yönünden desteklenmesi gerektiği, mevcut
teknik eleman sayısının yeterli olmadığı, gerekirse yeni kadro ihdası yoluna
gidilebileceği,
- İçtüzük değişikliğinin
bir an önce gerçekleştirilmesinde yarar bulunduğu,
şeklindeki görüş ve
eleştirileri müteakip, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı adına yapılan
tamamlayıcı açıklamalarda;
- Meclis Televizyonunun
son derece objektif esaslara göre yayın yaptığı, Meclis Başkanvekillerinden
birisinin başkanlığını yaptığı Yayın Danışma Kurulunun yayınları belirlediği,
- Türkiye Radyo ve
Televizyon Kurumu ile TBMM Başkanlığı arasında yapılan protokole göre TRT 3'ün
ancak TBMM Genel Kurulu çalıştığı sürece TBMM televizyonuna tahsis edildiği,
- Türkiye Büyük Millet
Meclisi idari teşkilatının uzmanlık müessesesiyle güçlendirilmeye çalışıldığı,
böylece araştırma hizmetlerinde de niteliğin yükseltilmiş olacağı,
- TBMM'nin eskimiş olan
altyapısının yenilenmesine devam edildiği, bu kapsamda yeni bir ısı merkezinin
yapıldığı, yangın idrak merkezinin kurulduğu, sulama altyapısının yenilendiği,
gerçekleştirilen bu projelerle harcamalarda önemli ölçüde tasarrufun
sağlanmakta olduğu,
- İçtüzükteki kimi
eksikliklerin uygulamada önemli sorunlara yol açtığı, geniş bir katılımla
hazırlanan içtüzük teklifinin Anayasa Komisyonuna havale edildiği, bu konunun
gelecek yasama yılında sonuçlandırılmasının beklendiği,
- Yapılması planlanan
halka ilişkiler binası ile milletvekillerinin fiziki mekan sıkıntısının büyük
ölçüde giderileceği, bu projenin mutlaka gerçekleştirileceği,
- TBMM idari teşkilatında
norm kadro çalışmalarının devam ettiği, personele ilişkin sorunların bu çalışma
kapsamında çözümleneceği,
- Milletvekili
danışmanlarının ve üniversite mezunu personelin özlük haklarının iyileştirilmesi
konusunda çalışmalar yapıldığı, bu çalışmalar tamamlandıktan sonra durumun TBMM
Başkanlık Divanına arz edileceği,
- Yasama birimlerinde iş
yükünün yoğun olduğu, bu birimlerde çalışan personele çıkarılacak bir kanunla
ayrıca bir yasama tazminatı verilmesinin yasama organının takdirinde bulunduğu,
- TBMM bilgisayar
sisteminin diğer ülke parlamentoları ve ülkemizdeki pek çok kamu kuruluşu ile
bağlantısının sağlandığı, bu konudaki alt yapının geliştirilmesi için
çalışmaların sürdürüldüğü, gelecek yıllarda yasama faaliyetinin büyük ölçüde
elektronik ortamda yürütülmesinin sağlanacağı, vatandaşların kanun tasarı ve
tekliflerine ilişkin önerilerinin de internet aracılığıyla ilgili komisyonlara
iletileceği,
- TBMM Başkanlık
Divanının yılda bir defa olmak üzere kadro unvan ve derecelerinde değişiklik
yapabildiği, bilgi işlem biriminin teknik eleman ihtiyacının da bu şekilde
karşılanmasının düşünüldüğü,
- Halen boş bulunan ve
ihtiyaç duyulmayan bazı kadroların tasarruf sağlanması amacıyla iptalinin öngörüldüğü,
ifade edilmiştir.
Tümü üzerindeki
görüşmeleri müteakip Teklif ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek
maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Teklifin;
- 1 inci maddesi;
Saymanlık Müdürlüğünün adının "Muhasebe Müdürlüğü" olarak değiştirilmesini
öngören bir ifadenin eklenmesi ve atıfların yerlerinin tam olarak tarif
edilebilmesini teminen redaksiyona tabi tutulması suretiyle,
- Çerçeve 2 ve 3 üncü
maddeleri; madde çerçevelerinin kanun tekniğine uygun olarak düzenlenmesi
suretiyle,
- Çerçeve 4 üncü maddesi;
madde çerçevesinin kanun tekniğine uygun olarak düzenlenmesi, son fıkrasında
"esasları" şeklinde geçen ibarenin "esaslar" şeklinde
düzeltilmesi suretiyle,
- 5 inci maddesi, ekli
listelerle birlikte ve metnin redaksiyona tabi tutulması suretiyle,
- Geçici 1 ve 2 nci
maddeleri ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 6 ve 7 nci maddeleri aynen,
kabul edilmiştir. Ayrıca
Teklifin başlığı kanun tekniğine uygun olarak düzenlenmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan
Karapaşaoğlu |
Sabahattin
Yıldız |
|
|
Afyonkarahisar |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Sekmen |
Halil
Aydoğan |
Mehmet
Zekai Özcan |
|
|
İstanbul |
Afyonkarahisar |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Mesut
Özakcan |
A. Kemal
Deveciler |
Ali Osman
Sali |
|
|
Aydın |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
|
(Ayrışık oy yazımız ektedir) |
(Muhalefet şerhim ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet
İnal |
Osman
Nuri Filiz |
Muhsin
Koçyiğit |
|
|
Batman |
Denizli |
Diyarbakır |
|
|
|
|
(Muhalifim) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Alaattin
Büyükkaya |
A. Kemal
Kumkumoğlu |
Birgen
Keleş |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(Ayrışık oy yazısı ektedir) |
(Karşı oy yazısı ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kemal
Kılıçdaroğlu |
M.
Mustafa Açıkalın |
Bülent
Baratalı |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
(Ayrışık oy ektedir) |
|
(Ayrışık oy ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fazıl
Karaman |
Selami
Yiğit |
Y.
Selahattin Beyribey |
|
|
İzmir |
Kars |
Kars |
|
|
|
(Muhalifim) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa
Elitaş |
Taner
Yıldız |
Muzaffer
Baştopçu |
|
|
Kayseri |
Kayseri |
Kocaeli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa
Ünaldı |
Hasan
Fehmi Kinay |
O. Seyfi
Terzibaşıoğlu |
|
|
Konya |
Kütahya |
Muğla |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman
Seyfi |
Musa
Uzunkaya |
Enis
Tütüncü |
|
|
Nevşehir |
Samsun |
Tekirdağ |
|
|
|
|
(Karşı oy yazısı ektedir) |
|
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
M. Ergun
Dağcıoğlu |
|
M. Akif
Hamzaçebi |
|
|
Tokat |
|
Trabzon |
|
|
|
|
(Ayrışık oy yazısı ektedir) |
AYRIŞIK OY YAZISI
1. İç kontrol ve iç denetim birbirinden
ayrı ama yakından ilişkili iki kavramdır. Ülkemizde bu iki kavramın birbiri ile
olan ilişkisi açık ve net bir şekilde kurulabilmiş değildir. Bu eksiklik, Teklifin
maddelerine de yansımıştır.
Teklifte iç kontrol sisteminden hiç söz
edilmemektedir. Oysa iç denetim, iç kontrol yapısının bir parçası olarak
oluşturulur.
İç Kontrol Sistemi, örgütsel hedeflerin
gerçekleşip gerçekleşmediği hususunda ve özellikle:
• Faaliyetlerin etkinliği
• Kaynakların ekonomik ve verimli
kullanımı,
• Yürürlükteki politikalara, prosedürlere,
kanunlara ve yönetmeliklere uygunluk,
• Sahtecilik, Kanuna aykırılık veya
yolsuzluk sonucu ortaya çıkanlar da dahil olmak üzere varlıkların ve
menfaatlerin her türlü kayba karşı korunması
• Bilgilerin, hesapların ve verilerin
doğruluğu ve güvenilirliği hususlarında makul güvence sağlamak üzere örgüt
bünyesinde tesis edilmiş sistemler ağının bütününü kapsar.
İç kontrol bir yönetim aracıdır. Yönetim,
iç kontrol yapısının bir parçası olarak iç denetim birimi oluşturur.
İç denetim yönetime yönelik bir hizmettir.
İç denetimin bizzat kendisi örgütün iç kontrol sisteminin bir parçasıdır ve iç
denetimin kapsamına yalnızca finansal kontrol değil, iç kontrolün bütün yönleri
dahildir.
Teklifteki eksiklik sadece iç kontrolden
söz edilmemesi değildir. İç denetimin kapsamı tam olarak belirlenmemiş onun
yerine, 5018 sayılı Kanuna atıfta bulunulmuştur. Atıfta bulunulması yeterli
olabilirdi ancak, teklifin 3 üncü maddesinde Genel Sekreterin sorumluluğundan
söz edilirken iç denetimin kapsamı dolaylı bir şekilde çizilmiştir.
Genel Sekreterin sorumluluğu
belirtilirken; faaliyetlerin yürürlükteki prosedürlere, Kanunlara ve
yönetmeliklere uygunluğundan ve bilgilerin, hesapların ve verilerin doğruluğu
ve güvenilirliği hususlarında makul güvence sağlamaktan söz edilmemiştir. Oysa
bu konular iç denetimin mutlaka kapsaması gereken konulardır.
Benzer şekilde, Teklifin 3 üncü maddesinde
TBMM Başkanının kaynakların verimli ekonomik ve verimli kullanılmasını
izleyeceğinden gözeteceğinden ve denetleneceğinden söz edilirken, harcamaların
mevzuata uygunluğunu da benzer şekilde izleyeceğinden gözeteceğinden ve
denetleneceğinden söz edilmemiştir.
2. Teklifin 4 üncü maddesinde: TBMM
harcamalarının dış denetimi her yıl TBMM Başkanlık Divanı tarafından
görevlendirilen ve gerekli niteliklere sahip denetim elemanlarından oluşan bir
komisyon tarafından hesaplar ve bunlara ilişkin belgeler esas alınarak yapılır
denildikten sonra, komisyonun incelemelerini mali yıl dönemi hesapları ile TBMM
kesin hesap cetvellerinde yer alan rakamların karşılaştırılarak yapacağı
belirtilmiştir.
5018 sayılı yasaya göre dış denetim
uluslararası standartlara uygun bir şekilde Sayıştay tarafından yapılır. Yasa
koyucu, TBMMve Sayıştayın denetlenmesinde bu genel kurala istisna getirmiştir.
Yani, bu iki kurumun dış denetiminin özel olarak oluşturulan bir komisyon
eliyle yerine getirilmesi öngörülmüştür.
Dış denetim görevi ister Sayıştay, ister
özel bir komisyon eliyle yerine getirilsin, gerçekleştirilecek denetimin
uluslar arası standartlara uygun bir denetim olması gerekir.
Uluslar arası denetim standartlarına göre
Sayıştay tarafından gerçekleştirilen dış denetim, mali denetim ile performans
denetiminden oluştuğuna göre özel komisyon eliyle gerçekleştirilecek denetimin
de bu kapsamda gerçekleştirilmesi gerekir.
Teklifte yer alan hükümlere göre,
komisyonunun yapacağı denetim, mali yıl hesapları ile TBMMkesin hesap
cetvellerinde yer alan rakamların karşılaştırılmasından ibarettir.
Çağdaş denetim anlayışında ve uluslar
arası genel kabul görmüş standartlarda rakam karşılaştırmasına dayalı bir
denetim anlayışına yer yoktur. Rakam karşılaştırması ile sınırlı incelemenin
mali denetim ve performans denetimi ile uzaktan yakından bir benzerliği yoktur.
Dolayısı ile, rakam karşılaştırmasına dayalı olarak yapılan inceleme ile gerçek
bir denetim arasında çok büyük fark vardır.
Dış denetim görevinin Sayıştay tarafından
değil istisnai olarak özel bir denetim komisyonu eliyle yerine getirilmesi, bu
komisyonun uluslar arası standartlara uygun denetim yapmaması sonucunu
doğurmamalıdır.
|
M. Akif
Hamzaçebi |
Enis
Tütüncü |
Birgen
Keleş |
|
Trabzon |
Tekirdağ |
İstanbul |
|
Kemal
Kılıçdaroğlu |
Bülent
Baratalı |
A. Kemal
Kumkumoğlu |
|
İstanbul |
İzmir |
İstanbul |
|
M. Mesut
Özakcan |
A. Kemal
Deveciler |
|
|
Aydın |
Balıkesir |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ İDARE AMİRLERİ
BİNGÖL MİLLETVEKİLİ FEYZİ BERDİBEK, ANTALYA
MİLLETVEKİLİ BURHAN KILIÇ, IĞDIR MİLLETVEKİLİ DURSUN AKDEMİR İLE MANİSA MİLLETVEKİLİ MUSTAFA ERDOĞAN YETENÇ’İN
TEKLİFİ
2919 SAYILI
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ GENEL
SEKRETERLİĞİ TEŞKİLAT KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 13.10.1983 tarihli ve
2919 sayılı Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilat Kanununun
2 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Satınalma Komisyonu Başkanlığı”,
üçüncü fıkrası (B) bendinde yer alan “(e) Bütçe-Maliye Müdürlüğü” ile “(f) Mal
Saymanlığı” ibareleri çıkarılmış; birinci fıkrasında yer alan “Hukuk
Müşavirliği” ibaresinden sonra gelmek üzere “Satınalma Müdürlüğü, Mali
Hizmetler Müdürlüğü”, üçüncü fıkrasının (A) bendinin (1) numaralı alt bendinde
yer alan “f) Basımevi Müdürlüğü” ibaresinden sonra gelmek üzere “g) Araştırma
Merkezi Müdürlüğü”, aynı bendin (2) numaralı alt bendinde yer alan “c)
Parlamenter Hizmetleri Müdürlüğü” ibaresinden sonra gelmek üzere “d) Televizyon
Müdürlüğü”, (C) bendinin (1) numaralı alt bendinde yer alan “b) Park ve
Bahçeler Müdürlüğü” ibaresinden sonra gelmek üzere “c) Bilgi İşlem Müdürlüğü”, aynı
bendin (2) numaralı alt bendinde yer alan “(a) İdari Şube Müdürlüğü”
ibaresinden sonra gelmek üzere “(b) Bilgi İşlem Şube Müdürlüğü, (c) Tanıtım ve
Tahsisler Şube Müdürlüğü” ibareleri eklenmiştir.
MADDE 2- 2919 sayılı Türkiye Büyük
Millet Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilat Kanununun 4 üncü maddesinin sonuna
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Özel yarışma sınavına tâbi tutulmak suretiyle alınan
Türkiye Büyük Millet Meclisi Uzman Yardımcılarının özel yeterlik sınavı
yönetmeliklerine göre yapılacak yeterlik sınavlarında başarı göstererek Türkiye
Büyük Millet Meclisi Uzmanlığına atanmaları sırasında ve bir defaya mahsus
olmak üzere haklarında ayrıca bir derece yükselmesi uygulanır.”
MADDE 3- 2919 sayılı Kanunun 8
inci maddesi, madde başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Mali yönetim
MADDE 8- Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanı, kaynakların etkili, ekonomik ve verimli
kullanılmasını izler, gözetir ve denetler.
Genel Sekreter, Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel
Sekreterliğinin stratejik planı ve bütçesinin hazırlanması ve uygulanmasından,
sorumlulukları altındaki kaynakların etkili, ekonomik ve verimli şekilde elde
edilmesi ve kullanımını sağlamaktan, kayıp ve kötüye kullanımının
önlenmesinden, malî yönetim ve kontrol sisteminin işleyişinin gözetilmesi,
izlenmesi ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununda belirtilen
görev ve sorumlulukların yerine getirilmesinden Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanına karşı sorumludur.”
MADDE 4- 2919 sayılı Türkiye Büyük
Millet Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilat Kanununun 14 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 14- Türkiye Büyük Millet Meclisi harcamalarının iç
denetimi iç denetçiler tarafından yapılır. İç denetçiler, Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanı tarafından Maliye Bakanlığınca verilecek iç denetim eğitimini
başarıyla tamamlayarak sertifika alan Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel
Sekreterliğinde uzman unvanlı çalışanlar ile 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve
Kontrol Kanununun 65 inci maddesinde yer alan niteliklere sahip denetim
elemanları arasından atanır. İç denetçiler tarafından hazırlanan denetim
raporları Genel Sekretere sunulur. Bu denetim raporları, İç Denetim
Koordinasyon Kuruluna gönderilmez.
Türkiye Büyük Millet Meclisi harcamalarının dış denetimi,
her yıl Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlık Divanı tarafından
görevlendirilen ve gerekli mesleki niteliklere sahip denetim elemanlarından
oluşan bir komisyon tarafından, hesaplar ve bunlara ilişkin belgeler esas
alınarak yapılır. Türkiye Büyük Millet Meclisinin ilgili mali yılı dönemi bütçe
gerçekleşmelerine ilişkin belgeler muhasebe yetkilisi tarafından takip eden
yılın Mart ayı başından itibaren dış denetim yapmakla sorumlu komisyona teslim
edilir. Komisyon tarafından belgeler üzerinden mali yıl dönemi hesapları ile,Türkiye
Büyük Millet Meclisi kesinhesap cetvellerinde yer alan rakamlar
karşılaştırılır. Komisyon, karşılaştırmalar sonucu tespit ettiği hususlara dış
denetim raporunda yer verebilir. Dış denetim sonucu hazırlanacak raporlar,
eylül ayı sonuna kadar Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulur.
Başkanlıkça, bu raporlar Başkanlık Divanına havale edilir ve bir örneği üst
yöneticiye gönderilir. Başkanlık Divanı, otuz gün içinde üst yöneticinin
cevaplarını da dikkate alarak, raporlara ilişkin inceleme sonuçlarını Genel
Kurulun bilgisine sunulmak üzere Başkanlığa gönderir.
Türkiye Büyük Millet Meclisi kesinhesap cetvelleri muhasebe
kayıtları dikkate alınarak hazırlanır ve bir örneği kesinhesap kanun tasarısına
ilave edilmek üzere Maliye Bakanlığına gönderilir.
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun Türkiye
Büyük Millet Meclisi malî yönetim ve kontrol sisteminin uygulanmasına ilişkin
usul ve esasları Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlık Divanınca belirlenir.”
MADDE 5- Bu Kanuna ekli (I) sayılı
listede yer alan kadrolar iptal edilerek 2919 sayılı Kanunun 6 ncı maddesine
bağlı cetveller çıkarılmış ve ekli (II) sayılı listede sınıf, unvan, derece ve
sayısı gösterilen kadrolar ihdas edilerek bağlı cetvellere eklenmiştir. İhdas
edilen kadroların mali hakları ile intibak ve diğer özlük haklarının tespit ve
kullanılması ile ilgili hususlar 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36 ncı
maddesi “Ortak Hükümler” Bölümünün (F) bendi hükümlerine tabidir.
GEÇİCİ MADDE 1- Bu Kanuna göre kadro ve
görev unvanları değişen yahut kaldırılan personel, en geç bir yıl içinde derece
ve kademelerine uygun kadrolara atanır ve atama işlemi yapılıncaya kadar
ihtiyaç duyulan işlerde görevlendirilirler. Bunlar, yeni bir kadroya atanıncaya
kadar, eski kadrolarına ait aylık, ek gösterge ve her türlü zam ve tazminatlar
ile diğer malî haklarını bu süre içerisinde yapılacak artış oran ve/veya
miktarları uygulanmak suretiyle almaya devam ederler.
GEÇİCİ MADDE 2- Mesleğe özel yarışma
sınavına tâbi tutulmak suretiyle alınan ve yönetmeliklerine göre yapılan
yeterlik sınavında başarı gösterip uzman kadrolarına atanarak halen Türkiye
Büyük Millet Meclisinde uzman olarak çalışanlara hiçbir işleme gerek
kalmaksızın, bir defaya mahsus olmak üzere haklarında ilave bir derece
yükselmesi uygulanır.
MADDE 6- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 7- Bu Kanun hükümlerini
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı yürütür.
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ GENEL SEKRETERLİĞİ
TEŞKİLAT KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 13.10.1983 tarihli ve 2919 sayılı Türkiye
Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilat Kanununun 2 nci maddesinin
birinci fıkrasında yer alan "Satınalma Komisyonu Başkanlığı", üçüncü
fıkrasının (B) bendinin (1) numaralı alt bendinde yer alan "(e)
Bütçe-Maliye Müdürlüğü" ile "(f) Mal Saymanlığı" ibareleri
çıkarılmış; üçüncü fıkrasının (B) bendinin (1) numaralı alt bendinde yer alan
"(d) Saymanlık Müdürlüğü" ibaresi, "(d) Muhasebe Müdürlüğü"
şeklinde değiştirilmiş; birinci fıkrasında yer alan "Hukuk
Müşavirliği" ibaresinden sonra gelmek üzere "Satınalma Müdürlüğü,
Mali Hizmetler Müdürlüğü", üçüncü fıkrasının (A) bendinin (1) numaralı alt
bendinde yer alan "f) Basımevi Müdürlüğü" ibaresinden sonra gelmek
üzere "g) Araştırma Merkezi Müdürlüğü", aynı bendin (2) numaralı alt
bendinde yer alan "c) Parlamenter Hizmetleri Müdürlüğü" ibaresinden
sonra gelmek üzere "d) Televizyon Müdürlüğü", (C) bendinin (1)
numaralı alt bendinde yer alan "b) Park ve Bahçeler Müdürlüğü"
ibaresinden sonra gelmek üzere "c) Bilgi İşlem Müdürlüğü", aynı
bendin (2) numaralı alt bendinde yer alan "(a) İdari Şube Müdürlüğü"
ibaresinden sonra gelmek üzere "(b) Bilgi İşlem Şube Müdürlüğü, (c)
Tanıtım ve Tahsisler Şube Müdürlüğü" ibareleri eklenmiş, takip eden (b) ve
(c) satır işaretleri (d) ve (e) olarak teselsül ettirilmiştir.
MADDE 2- 2919 sayılı Kanunun 4
üncü maddesinin sonuna aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
"Özel yarışma sınavına tabi tutulmak suretiyle alınan
Türkiye Büyük Millet Meclisi Uzman Yardımcılarının özel yeterlik sınavı
yönetmeliklerine göre yapılacak yeterlik sınavlarında başarı göstererek Türkiye
Büyük Millet Meclisi Uzmanlığına atanmaları sırasında ve bir defaya mahsus
olmak üzere haklarında ayrıca bir derece yükselmesi uygulanır."
MADDE 3- 2919 sayılı Kanununun 8
inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Mali yönetim
MADDE 8- Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı, kaynakların
etkili, ekonomik ve verimli kullanılmasını izler, gözetir ve denetler.
Genel Sekreter, Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel
Sekreterliğinin stratejik planı ve bütçesinin hazırlanması ve uygulanmasından,
sorumlulukları altındaki kaynakların etkili, ekonomik ve verimli şekilde elde
edilmesi ve kullanımını sağlamaktan, kayıp ve kötüye kullanımının
önlenmesinden, malî yönetim ve kontrol sisteminin işleyişinin gözetilmesi,
izlenmesi ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununda belirtilen
görev ve sorumlulukların yerine getirilmesinden Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanına karşı sorumludur.”
MADDE 4- 2919 sayılı Kanunun 14
üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 14- Türkiye Büyük Millet Meclisi harcamalarının
iç denetimi iç denetçiler tarafından yapılır. İç denetçiler, Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanı tarafından Maliye Bakanlığınca verilecek iç denetim
eğitimini başarıyla tamamlayarak sertifika alan Türkiye Büyük Millet Meclisi
Genel Sekreterliğinde uzman unvanlı çalışanlar ile 5018 sayılı Kamu Mali
Yönetimi ve Kontrol Kanununun 65 inci maddesinde yer alan niteliklere sahip
denetim elemanları arasından atanır. İç denetçiler tarafından hazırlanan
denetim raporları Genel Sekretere sunulur. Bu denetim raporları, İç Denetim
Koordinasyon Kuruluna gönderilmez.
Türkiye Büyük Millet Meclisi harcamalarının dış denetimi,
her yıl Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlık Divanı tarafından
görevlendirilen ve gerekli mesleki niteliklere sahip denetim elemanlarından
oluşan bir komisyon tarafından, hesaplar ve bunlara ilişkin belgeler esas
alınarak yapılır. Türkiye Büyük Millet Meclisinin ilgili mali yılı dönemi bütçe
gerçekleşmelerine ilişkin belgeler muhasebe yetkilisi tarafından takip eden
yılın Mart ayı başından itibaren dış denetim yapmakla sorumlu komisyona teslim
edilir. Komisyon tarafından belgeler üzerinden mali yıl dönemi hesapları ile,
Türkiye Büyük Millet Meclisi kesinhesap cetvellerinde yer alan rakamlar
karşılaştırılır. Komisyon, karşılaştırmalar sonucu tespit ettiği hususlara dış
denetim raporunda yer verebilir. Dış denetim sonucu hazırlanacak raporlar,
eylül ayı sonuna kadar Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulur.
Başkanlıkça, bu raporlar Başkanlık Divanına havale edilir ve bir örneği üst
yöneticiye gönderilir. Başkanlık Divanı, otuz gün içinde üst yöneticinin
cevaplarını da dikkate alarak, raporlara ilişkin inceleme sonuçlarını Genel
Kurulun bilgisine sunulmak üzere Başkanlığa gönderir.
Türkiye Büyük Millet Meclisi kesinhesap cetvelleri muhasebe
kayıtları dikkate alınarak hazırlanır ve bir örneği kesinhesap kanun tasarısına
ilave edilmek üzere Maliye Bakanlığına gönderilir.
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun Türkiye
Büyük Millet Meclisi malî yönetim ve kontrol sisteminin uygulanmasına ilişkin
usul ve esaslar Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlık Divanınca belirlenir."
MADDE 5- Bu Kanuna ekli (I)
sayılı listede yer alan kadrolar iptal edilerek 2919 sayılı Kanunun 6 ncı
maddesine bağlı cetvellerden çıkarılmış ve ekli (II) sayılı listede sınıf, unvan, derece ve sayısı gösterilen
kadrolar ihdas edilerek bağlı cetvellere eklenmiştir. İhdas edilen kadroların
mali hakları ile intibak ve diğer özlük haklarının tespit ve kullanılması ile
ilgili hususlar 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36 ncı maddesinin
"Ortak Hükümler" Bölümünün (F) bendi hükümlerine tâbidir.
GEÇİCİ
MADDE 1- Teklifin geçici 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 2- Teklifin geçici 2 nci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6- Teklifin yürürlüğe
ilişkin 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7- Teklifin yürütmeye
ilişkin 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
(EKLİ LİSTELER TARAMA)