Dönem: 22            Yasama Yılı: 4

 

TBMM  (S. Sayısı: 1228)

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi İdare Amirleri Bingöl Milletvekili Feyzi Berdibek, Antalya Milletvekili Burhan Kılıç, Iğdır Milletvekili Dursun Akdemir ile Manisa Milletvekili Mustafa Erdoğan Yetenç’in; 2919 Sayılı Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilat Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (2/816)

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

2919 Sayılı Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilat Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ve Gerekçesi ekte sunulmuştur.

Gereğini saygılarımızla arz ederiz.

 

Feyzi Berdibek

Burhan Kılıç

Dursun Akdemir

 

Bingöl

Antalya

Iğdır

 

 

M. Erdoğan Yetenç

 

 

 

Manisa

 

 

GENEL GEREKÇE

Bilindiği gibi, 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu çerçevesinde Türkiye Büyük Millet Meclisinin bütçesinin hazırlanması, kanunlaşması, uygulanması ve denetimi aşamalarının görev, yetki ve sorumluluklar açısından yeniden gözden geçirilmesi ve bu doğrultuda öngörülen teşkilatlanmanın gerçekleştirilmesi gerekmektedir. 5018 sayılı Kanunun 60. maddesinin üçüncü fıkrasına göre; malî hizmetler biriminin kamu idarelerinin teşkilat kanunlarında gösterileceği hükmü doğrultusunda, yeni fonksiyonlarla birlikte Bütçe-Maliye Müdürlüğünün görevleri Genel Sekretere doğrudan bağlı Malî Hizmetler Müdürlüğünce yerine getirilecektir.

Öte yandan, Türkiye Büyük Millet Meclisi bünyesinde ihtiyaç duyulan hizmetleri fiilen sunmakta olan birim amirliklerinin teşkilat yapısına dahil edilmesi zarureti hasıl olmuştur. Bunların başında 10 Aralık 1994’ten beri 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluşu Hakkındaki Kanunun 17 ve 24. maddeleri doğrultusunda yayınlarını sürdüren Televizyon Birim Amirliği gelmekte olup, sunduğu hizmetin niteliğinin süreklilik arz eden bir özellik taşıdığı geçen süre içinde görülmüştür. Bu itibarla, geçici nitelikli bir birim şeklinde, diğer birimlerden personel temin etmek suretiyle çalışmalarını sürdürmekte olan Birim Amirliğinin Basın-Halkla İlişkiler Daire Başkanlığı bünyesinde Televizyon Müdürlüğü olarak teşkilatlanması öngörülmektedir. Keza, aynı statü ile çalışmalarını sürdüren Bilgi İşlem Birim Amirliğinin sunduğu bilişim sistemine yönelik hizmetler, hızla yenilenen ve gelişen teknolojinin gerekleri doğrultusunda süreklilik gösteren, ihtisaslaşmayı gerektiren bir özellik göstermektedir. Bu nedenle, Teknik Daire Başkanlığı bünyesinde Bilgi İşlem Müdürlüğünün teşkilatlandırılması öngörülmektedir. Çağdaş parlamento yapılarında da görüldüğü üzere milletvekillerine nitelikli araştırmalarla hızlı, etkin bir bilgi akışı sağlanmasına yönelik hizmetler sunulması yasama ve denetim fonksiyonları açısından son derece önem taşımaktadır. Bu doğrultuda, ilave bir kadro ihtiyacına gerek duyulmadan halen uzman olarak görev yapanlarla sunulacak hizmetlere yönelik Kanunlar ve Kararlar Daire Başkanlığı bünyesinde Araştırma Merkezi Müdürlüğünün teşkilatlanması öngörülmektedir.

5018 sayılı Kanunun 65. maddesinde iç denetçilerin bakanlıklar ve bağlı kuruluşlarda üst yöneticinin teklifi üzerine bakan, diğer kamu idarelerinde üst yönetici tarafından atanacağı hükme bağlanmıştır. Türkiye Büyük Millet Meclisinin konumu gözönünde tutulduğunda iç denetçinin Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı tarafından atanmasını öngören bir düzenlemeye yer verilmiştir. Ayrıca, Türkiye Büyük Millet Meclisi malî yönetim ve kontrol sürecinde uygulanacak iç denetimin esasları ve görev yapmak üzere iç denetçi kadrolarının ihdas edilmesi öngörülmektedir. Türkiye Büyük Millet Meclisi malî yönetim ve kontrol sisteminde dış denetim, 5018 sayılı Kanunun 69. maddesinde yer alan düzenleme doğrultusunda gerçekleştirilecektir. Ayrıca, dış denetim sonucu hazırlanacak raporların tâbi olacağı prosedüre ilişkin düzenlemelere yer verilmiştir.

2919 sayılı Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilat Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile;

- Yeni malî yönetim ve kontrol sisteminin gerekleri ve halen ihtiyaç duyulan hizmetleri üreten birimlerin bünyeye dahil edilmesi doğrultusunda teşkilat yapısında değişiklikler yapılması,

- Türkiye Büyük Millet Meclisi malî yönetim ve kontrol sisteminde, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı ve Genel Sekreterin konumunun belirlenmesi,

- Türkiye Büyük Millet Meclisinin iç denetim ve dış denetim esaslarının belirlenmesi,

- 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun özel yarışma sınavı ile alınan meslek mensuplarına yönelik derece ilerlemesi hükmünden Türkiye Büyük Millet Meclisi Uzmanı kadrolarının da yararlanması,

öngörülmektedir.

 

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1- Yeni mali yönetim ve kontrol sistemine uyumun sağlanması amacıyla Bütçe-Maliye Müdürlüğü, yeni fonksiyonlarla Mali Hizmetler Müdürlüğü olarak Genel Sekretere bağlı olarak teşkilatlandırılmıştır. Satınalma Komisyonu Başkanlığı ile Mal Saymanlığı birleştirilerek Satınalma Müdürlüğü olarak yeniden yapılandırılmıştır. Kanunlar ve Kararlar Daire Başkanlığı bünyesinde Araştırma Merkezi Müdürlüğü, Genel Evrak ve Basın-Halkla İlişkiler Daire Başkanlığı bünyesinde Televizyon Müdürlüğü, Teknik Daire Başkanlığı bünyesinde Bilgi İşlem Müdürlüğü, Milli Saraylar Daire Başkanlığı bünyesinde Bilgi İşlem Şube Müdürlüğü ve Tanıtım ve Tahsisler Şube Müdürlüğü teşkilatlandırılmıştır.

Madde 2- 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun özel yarışma sınavı ile alınan meslek mensuplarına yönelik derece ilerlemesi hükmünden Türkiye Büyük Millet Meclisi uzmanı kadrolarının da yararlanması öngörülmektedir. Buna göre, özel yarışma sınavına tabi tutulmak suretiyle alınan Türkiye Büyük Millet Meclisi uzman yardımcılarının özel yeterlik sınavı yönetmeliklerine göre yapılacak yeterlik sınavlarında başarı göstererek Türkiye Büyük Millet Meclisi uzmanlığına atanmaları sırasında ve bir defaya mahsus olmak üzere haklarında ayrıca bir derece yükselmesi uygulanacaktır.

Madde 3- Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı ve Türkiye Büyük Millet Meclisi GenelSekreterinin mali yönetim sürecinde konumları belirlenmektedir. Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanına karşı Genel Sekreterin, stratejik plan ve bütçenin hazırlanması ve uygulanması, kaynakların etkili, ekonomik ve verimli şekilde elde edilmesi ve kullanımının sağlanması, kayıp ve kötüye kullanımın önlenmesi, mali yönetim ve kontrol sisteminin işleyişi ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununda belirtilen görevlerin yerine getirilmesi hususlarında sorumlu olması öngörülmektedir.

Madde 4- Türkiye Büyük Millet Meclisi mali yönetim ve kontrol sistemi çerçevesinde yer alacak dış denetim ve iç denetim sürecinin esasları belirlenmektedir.

Madde 5- Teşkilat yapısında yapılan ve hizmet işleyişinde öngörülen değişiklikler doğrultusunda ilgili kadrolara ilişkin iptal ve ihdasların yapılması öngörülmektedir.

Geçici Madde 1- Satınalma Komisyonu Başkanı, Mal Saymanı gibi kadro ve görev unvanları değişen ilgili personelin intibakı yapılmaktadır. Buna göre, sözkonusu personelin en geç bir yıl içinde derece ve kademelerine uygun kadrolara atanmaları ve atama işlemi yapılıncaya kadar ihtiyaç duyulan işlerde görevlendirilmeleri, yeni bir kadroya atanıncaya kadar, eski kadrolarına ait aylık, ek gösterge ve her türlü zam ve tazminatlar ile diğer mali haklarını bu süre içerisinde yapılacak artış oran ve/veya miktarları uygulanmak suretiyle almaya devam edecekleri düzenlenmektedir.

Geçici Madde 2- Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde halen çalışmakta olan uzmanların derece ilerlemesine ilişkin intibakları düzenlenmektedir.

Madde 6- Yürürlük maddesidir.

Madde 7- Yürütme maddesidir.


Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Plan ve Bütçe Komisyonu

Esas No.: 2/816                28/6/2006

       Karar No.: 106

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Türkiye Büyük Millet Meclisi İdare Amirleri Bingöl Milletvekili Fevzi BERDİBEK, Antalya Milletvekili Burhan KILIÇ, Iğdır Milletvekili Dursun AKDEMİR ve Manisa Milletvekili Mustafa Erdoğan YETENÇ tarafından hazırlanarak 9/6/2006 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 12/6/2006 tarihinde Komisyonumuza havale edilen (2/816) esas numaralı "2919 sayılı Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilat Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi", Komisyonumuzun 27/06/2006 tarihinde yaptığı 82 nci Birleşiminde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığını temsilen Başkanvekili İsmail ALPTEKİN ile Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliği ve Maliye Bakanlığı temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.

Bilindiği gibi Türkiye Büyük Millet Meclisi bünyesinde ihtiyaç duyulan bir kısım hizmetleri fiilen yerine getirmekte olan birim amirliklerinin, başlangıçta geçici nitelik arz ettiği düşünülse de, geçen süre içerisinde bu birimlerin yerine getirdikleri hizmetlerin daha da çeşitlenerek süreklilik arz ettiği anlaşılmış; böylece birim amirliklerinin Türkiye Büyük Millet Meclisi teşkilat yapısına dahil edilmeleri ihtiyacı ortaya çıkmıştır.

5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu çerçevesinde, kurumların bütçelerinin hazırlanması, kanunlaşması, uygulanması ve denetimi aşamalarının anılan Kanuna uygunluğunun gözden geçirilmesi ve bu yönde gerekli teşkilatlanmanın yapılması gerekmektedir. 5018 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesi uyarınca; mali hizmetler biriminin kamu idarelerinin teşkilat kanunlarında gösterileceği hükmü doğrultusunda, Bütçe-Maliye Müdürlüğünün görevlerinin Mali Hizmetler Müdürlüğünce yerine getirilmesi söz konusudur. Ayrıca, Türkiye Büyük Millet Meclisi bütçesinin de hazırlanma, kanunlaşma, uygulanma ve denetim aşamalarının görev, yetki ve sorumluluklar açısından yeniden gözden geçirilmesi gerekmektedir. Bunun yanı sıra, 5018 sayılı Kanunda iç denetçilerin, bakanlıklar ve bağlı kuruluşlarda bakan; diğer kamu idarelerinde üst yönetici tarafından atanacağı belirtilmektedir. Bu durumda, Türkiye Büyük Millet Meclisinde iç denetçinin Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı tarafından atanması öngörülmektedir.

Diğer ülke parlamentoları uygulamalarında da görüldüğü üzere, milletvekillerine nitelikli araştırmalarla hızlı ve etkin bir bilgi akışının sağlanması son derece önemlidir. Ayrıca, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun özel yarışma sınavı ile alınan meslek mensuplarına yönelik derece ilerlemesi hükmünden çeşitli kamu kurumlarında istihdam edilen uzmanlar yararlanırken, yasama faaliyetlerinde son derece önemli hizmetler gören uzmanların yararlanamaması, uygulamada eşitsizlik yaratmaktadır. Getirilen düzenleme ile Türkiye Büyük Millet Meclisi Uzmanı kadrolarının da anılan hükümden yararlandırılmaları sağlanmaktadır.

Teklif ve gerekçesi incelendiğinde,

- Yeni mali yönetim ve kontrol sisteminin gerekleri ve halen ihtiyaç duyulan hizmetleri üreten birimlerin teşkilat bünyesine dahil edilmeleri doğrultusunda, Türkiye Büyük Millet Meclisi teşkilat yapısında değişiklikler yapılması,

- Türkiye Büyük Millet Meclisi mali yönetim ve kontrol sisteminde, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı ve Genel Sekreterinin konumunun belirlenmesi,

- Türkiye Büyük Millet Meclisinin iç ve dış denetim esaslarının belirlenmesi,

- 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun özel yarışma sınavı ile alınan meslek mensuplarına yönelik derece ilerlemesi hükmünden Türkiye Büyük Millet Meclisi uzman kadrolarının da yararlanması,

öngörülmektedir.

Komisyonumuzda Teklifin tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

- Teklifin 5018 sayılı Kanuna uyum sağlanması amacıyla hazırlandığı, bu bakımdan olumlu ve gerekli düzenlemeleri içerdiği,

- Bilgi İşlem Birim Amirliği ile Televizyon Birim Amirliğinin sunduğu hizmetlerin iyileştirilmesine ihtiyaç duyulduğu, söz konusu birimlerin müdürlük şeklinde örgütlenmesinin bu konuda atılmış önemli bir adım olacağı,

- Türkiye Büyük Millet Meclisi teşkilatının kariyer mesleğini oluşturan uzmanların kamudaki diğer kariyer meslek mensuplarında olduğu gibi yeterliliklerini almaları halinde ilave bir derece verilmesinin kariyer mesleğin güçlendirilmesi bakımından olumlu bir düzenleme olduğu,

- TRT'nin 3 üncü kanalının bütünüyle TBMM televizyonuna tahsis edilmesinin yararlı olacağı, TBMM çalışmalarının vatandaşlara daha ayrıntılı bir şekilde aktarılabileceği, öte yandan yapılacak açık oturumlarla kimi konuların tartışılmasının da sağlanabileceği,

- TBMM'nin internet sayfası aracılığıyla vatandaşlara kanun tasarı ve teklifleri ile yasama faaliyetlerine ilişkin diğer gelişmeler hakkında bilgi verilmesinin bilgi çağının bir gereği olduğu,

- TBMM'nin bilgisayar altyapısının geliştirilmesinin ve sorunsuz çalışan bir sistemin kurulmasının milletvekillerinin yasama faaliyetine önemli katkılar sağlayacağı,

- Milletvekillerinin yasama ve denetim faaliyetlerini gereği gibi yerine getirebilmeleri için araştırma hizmetlerinin geliştirilmesine ve farklı bilgi kaynaklarına ulaşabilecek bir araştırma birimi kurulmasına yönelik düzenlemenin son derece yerinde olduğu,

- Teklif ile ihtiyaç fazlası kadroların iptal edilmesinin tasarrufun sağlanması bakımından son derece olumlu karşılandığı,

- İş yükü yoğun ve çalışma süreleri uzun olan personelin emeğinin hakkaniyete uygun şekilde değerlendirilmesi gerektiği,

- Milletvekillerine danışman tahsisi uygulamasının amacından uzaklaştığı, bunun yerine parti gruplarında danışman sayısının artırılmasının daha yararlı olacağı,

- Milletvekillerinin Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığının çalışma ve uygulamalarını tartışabileceği bir platformun mutlaka oluşturulması gerektiği,

- Milletvekillerinin mali ve sosyal hakları ile halkla ilişkilerini yürüttükleri fiziki mekanların daha uygun ve elverişli hale getirilmesi gerektiği,

- Kamuda atıl durumda bulunan şoförlerin milletvekillerinin hizmetine tahsis edilebileceği, üstelik bu uygulamanın bütçeye ilave bir yük de getirmeyeceği,

- Bilgi İşlem Biriminin bilgi teknolojisindeki gelişmeleri yakından takip edebilecek bir yapıya kavuşturulması ve teknik personel yönünden desteklenmesi gerektiği, mevcut teknik eleman sayısının yeterli olmadığı, gerekirse yeni kadro ihdası yoluna gidilebileceği,

- İçtüzük değişikliğinin bir an önce gerçekleştirilmesinde yarar bulunduğu,

şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;

- Meclis Televizyonunun son derece objektif esaslara göre yayın yaptığı, Meclis Başkanvekillerinden birisinin başkanlığını yaptığı Yayın Danışma Kurulunun yayınları belirlediği,

- Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu ile TBMM Başkanlığı arasında yapılan protokole göre TRT 3'ün ancak TBMM Genel Kurulu çalıştığı sürece TBMM televizyonuna tahsis edildiği,

- Türkiye Büyük Millet Meclisi idari teşkilatının uzmanlık müessesesiyle güçlendirilmeye çalışıldığı, böylece araştırma hizmetlerinde de niteliğin yükseltilmiş olacağı,

- TBMM'nin eskimiş olan altyapısının yenilenmesine devam edildiği, bu kapsamda yeni bir ısı merkezinin yapıldığı, yangın idrak merkezinin kurulduğu, sulama altyapısının yenilendiği, gerçekleştirilen bu projelerle harcamalarda önemli ölçüde tasarrufun sağlanmakta olduğu,

- İçtüzükteki kimi eksikliklerin uygulamada önemli sorunlara yol açtığı, geniş bir katılımla hazırlanan içtüzük teklifinin Anayasa Komisyonuna havale edildiği, bu konunun gelecek yasama yılında sonuçlandırılmasının beklendiği,

- Yapılması planlanan halka ilişkiler binası ile milletvekillerinin fiziki mekan sıkıntısının büyük ölçüde giderileceği, bu projenin mutlaka gerçekleştirileceği,

- TBMM idari teşkilatında norm kadro çalışmalarının devam ettiği, personele ilişkin sorunların bu çalışma kapsamında çözümleneceği,

- Milletvekili danışmanlarının ve üniversite mezunu personelin özlük haklarının iyileştirilmesi konusunda çalışmalar yapıldığı, bu çalışmalar tamamlandıktan sonra durumun TBMM Başkanlık Divanına arz edileceği,

- Yasama birimlerinde iş yükünün yoğun olduğu, bu birimlerde çalışan personele çıkarılacak bir kanunla ayrıca bir yasama tazminatı verilmesinin yasama organının takdirinde bulunduğu,

- TBMM bilgisayar sisteminin diğer ülke parlamentoları ve ülkemizdeki pek çok kamu kuruluşu ile bağlantısının sağlandığı, bu konudaki alt yapının geliştirilmesi için çalışmaların sürdürüldüğü, gelecek yıllarda yasama faaliyetinin büyük ölçüde elektronik ortamda yürütülmesinin sağlanacağı, vatandaşların kanun tasarı ve tekliflerine ilişkin önerilerinin de internet aracılığıyla ilgili komisyonlara iletileceği,

- TBMM Başkanlık Divanının yılda bir defa olmak üzere kadro unvan ve derecelerinde değişiklik yapabildiği, bilgi işlem biriminin teknik eleman ihtiyacının da bu şekilde karşılanmasının düşünüldüğü,

- Halen boş bulunan ve ihtiyaç duyulmayan bazı kadroların tasarruf sağlanması amacıyla iptalinin öngörüldüğü,

ifade edilmiştir.

Tümü üzerindeki görüşmeleri müteakip Teklif ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Teklifin;

- 1 inci maddesi; Saymanlık Müdürlüğünün adının "Muhasebe Müdürlüğü" olarak değiştirilmesini öngören bir ifadenin eklenmesi ve atıfların yerlerinin tam olarak tarif edilebilmesini teminen redaksiyona tabi tutulması suretiyle,

- Çerçeve 2 ve 3 üncü maddeleri; madde çerçevelerinin kanun tekniğine uygun olarak düzenlenmesi suretiyle,

- Çerçeve 4 üncü maddesi; madde çerçevesinin kanun tekniğine uygun olarak düzenlenmesi, son fıkrasında "esasları" şeklinde geçen ibarenin "esaslar" şeklinde düzeltilmesi suretiyle,

- 5 inci maddesi, ekli listelerle birlikte ve metnin redaksiyona tabi tutulması suretiyle,

- Geçici 1 ve 2 nci maddeleri ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 6 ve 7 nci maddeleri aynen,

kabul edilmiştir. Ayrıca Teklifin başlığı kanun tekniğine uygun olarak düzenlenmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

 

 

Afyonkarahisar

Bursa

Muş

 

 

Kâtip

Üye

Üye

 

 

Mehmet Sekmen

Halil Aydoğan

Mehmet Zekai Özcan

 

 

İstanbul

Afyonkarahisar

Ankara

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

M. Mesut Özakcan

A. Kemal Deveciler

Ali Osman Sali

 

 

Aydın

Balıkesir

Balıkesir

 

 

(Ayrışık oy yazımız ektedir)

(Muhalefet şerhim ektedir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Ahmet İnal

Osman Nuri Filiz

Muhsin Koçyiğit

 

 

Batman

Denizli

Diyarbakır

 

 

 

 

(Muhalifim)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Alaattin Büyükkaya

A. Kemal Kumkumoğlu

Birgen Keleş

 

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

(Karşı oy yazısı ektedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Kemal Kılıçdaroğlu

M. Mustafa Açıkalın

Bülent Baratalı

 

 

İstanbul

İstanbul

İzmir

 

 

(Ayrışık oy ektedir)

 

(Ayrışık oy ektedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Fazıl Karaman

Selami Yiğit

Y. Selahattin Beyribey

 

 

İzmir

Kars

Kars

 

 

 

(Muhalifim)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mustafa Elitaş

Taner Yıldız

Muzaffer Baştopçu

 

 

Kayseri

Kayseri

Kocaeli

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mustafa Ünaldı

Hasan Fehmi Kinay

O. Seyfi Terzibaşıoğlu

 

 

Konya

Kütahya

Muğla

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Osman Seyfi

Musa Uzunkaya

Enis Tütüncü

 

 

Nevşehir

Samsun

Tekirdağ

 

 

 

 

(Karşı oy yazısı ektedir)

 

 

 

Üye

 

Üye

 

 

M. Ergun Dağcıoğlu

 

M. Akif Hamzaçebi

 

 

Tokat

 

Trabzon

 

 

 

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

 

AYRIŞIK OY YAZISI

1. İç kontrol ve iç denetim birbirinden ayrı ama yakından ilişkili iki kavramdır. Ülkemizde bu iki kavramın birbiri ile olan ilişkisi açık ve net bir şekilde kurulabilmiş değildir. Bu eksiklik, Teklifin maddelerine de yansımıştır.

Teklifte iç kontrol sisteminden hiç söz edilmemektedir. Oysa iç denetim, iç kontrol yapısının bir parçası olarak oluşturulur.

İç Kontrol Sistemi, örgütsel hedeflerin gerçekleşip gerçekleşmediği hususunda ve özellikle:

• Faaliyetlerin etkinliği

• Kaynakların ekonomik ve verimli kullanımı,

• Yürürlükteki politikalara, prosedürlere, kanunlara ve yönetmeliklere uygunluk,

• Sahtecilik, Kanuna aykırılık veya yolsuzluk sonucu ortaya çıkanlar da dahil olmak üzere varlıkların ve menfaatlerin her türlü kayba karşı korunması

• Bilgilerin, hesapların ve verilerin doğruluğu ve güvenilirliği hususlarında makul güvence sağlamak üzere örgüt bünyesinde tesis edilmiş sistemler ağının bütününü kapsar.

İç kontrol bir yönetim aracıdır. Yönetim, iç kontrol yapısının bir parçası olarak iç denetim birimi oluşturur.

İç denetim yönetime yönelik bir hizmettir. İç denetimin bizzat kendisi örgütün iç kontrol sisteminin bir parçasıdır ve iç denetimin kapsamına yalnızca finansal kontrol değil, iç kontrolün bütün yönleri dahildir.

Teklifteki eksiklik sadece iç kontrolden söz edilmemesi değildir. İç denetimin kapsamı tam olarak belirlenmemiş onun yerine, 5018 sayılı Kanuna atıfta bulunulmuştur. Atıfta bulunulması yeterli olabilirdi ancak, teklifin 3 üncü maddesinde Genel Sekreterin sorumluluğundan söz edilirken iç denetimin kapsamı dolaylı bir şekilde çizilmiştir.

Genel Sekreterin sorumluluğu belirtilirken; faaliyetlerin yürürlükteki prosedürlere, Kanunlara ve yönetmeliklere uygunluğundan ve bilgilerin, hesapların ve verilerin doğruluğu ve güvenilirliği hususlarında makul güvence sağlamaktan söz edilmemiştir. Oysa bu konular iç denetimin mutlaka kapsaması gereken konulardır.

Benzer şekilde, Teklifin 3 üncü maddesinde TBMM Başkanının kaynakların verimli ekonomik ve verimli kullanılmasını izleyeceğinden gözeteceğinden ve denetleneceğinden söz edilirken, harcamaların mevzuata uygunluğunu da benzer şekilde izleyeceğinden gözeteceğinden ve denetleneceğinden söz edilmemiştir.

2. Teklifin 4 üncü maddesinde: TBMM harcamalarının dış denetimi her yıl TBMM Başkanlık Divanı tarafından görevlendirilen ve gerekli niteliklere sahip denetim elemanlarından oluşan bir komisyon tarafından hesaplar ve bunlara ilişkin belgeler esas alınarak yapılır denildikten sonra, komisyonun incelemelerini mali yıl dönemi hesapları ile TBMM kesin hesap cetvellerinde yer alan rakamların karşılaştırılarak yapacağı belirtilmiştir.

5018 sayılı yasaya göre dış denetim uluslararası standartlara uygun bir şekilde Sayıştay tarafından yapılır. Yasa koyucu, TBMMve Sayıştayın denetlenmesinde bu genel kurala istisna getirmiştir. Yani, bu iki kurumun dış denetiminin özel olarak oluşturulan bir komisyon eliyle yerine getirilmesi öngörülmüştür.

Dış denetim görevi ister Sayıştay, ister özel bir komisyon eliyle yerine getirilsin, gerçekleştirilecek denetimin uluslar arası standartlara uygun bir denetim olması gerekir.

Uluslar arası denetim standartlarına göre Sayıştay tarafından gerçekleştirilen dış denetim, mali denetim ile performans denetiminden oluştuğuna göre özel komisyon eliyle gerçekleştirilecek denetimin de bu kapsamda gerçekleştirilmesi gerekir.

Teklifte yer alan hükümlere göre, komisyonunun yapacağı denetim, mali yıl hesapları ile TBMMkesin hesap cetvellerinde yer alan rakamların karşılaştırılmasından ibarettir.

Çağdaş denetim anlayışında ve uluslar arası genel kabul görmüş standartlarda rakam karşılaştırmasına dayalı bir denetim anlayışına yer yoktur. Rakam karşılaştırması ile sınırlı incelemenin mali denetim ve performans denetimi ile uzaktan yakından bir benzerliği yoktur. Dolayısı ile, rakam karşılaştırmasına dayalı olarak yapılan inceleme ile gerçek bir denetim arasında çok büyük fark vardır.

Dış denetim görevinin Sayıştay tarafından değil istisnai olarak özel bir denetim komisyonu eliyle yerine getirilmesi, bu komisyonun uluslar arası standartlara uygun denetim yapmaması sonucunu doğurmamalıdır.

 

 

M. Akif Hamzaçebi

Enis Tütüncü

Birgen Keleş

 

Trabzon

Tekirdağ

İstanbul

 

Kemal Kılıçdaroğlu

Bülent Baratalı

A. Kemal Kumkumoğlu

 

İstanbul

İzmir

İstanbul

 

M. Mesut Özakcan

A. Kemal Deveciler

 

 

Aydın

Balıkesir

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ İDARE AMİRLERİ BİNGÖL MİLLETVEKİLİ FEYZİ BERDİBEK, ANTALYA MİLLETVEKİLİ BURHAN KILIÇ, IĞDIR MİLLETVEKİLİ DURSUN AKDEMİR İLE MANİSA MİLLETVEKİLİ MUSTAFA ERDOĞAN YETENÇ’İN

TEKLİFİ

2919 SAYILI TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ GENEL SEKRETERLİĞİ TEŞKİLAT KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

MADDE 1- 13.10.1983 tarihli ve 2919 sayılı Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilat Kanununun 2 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Satınalma Komisyonu Başkanlığı”, üçüncü fıkrası (B) bendinde yer alan “(e) Bütçe-Maliye Müdürlüğü” ile “(f) Mal Saymanlığı” ibareleri çıkarılmış; birinci fıkrasında yer alan “Hukuk Müşavirliği” ibaresinden sonra gelmek üzere “Satınalma Müdürlüğü, Mali Hizmetler Müdürlüğü”, üçüncü fıkrasının (A) bendinin (1) numaralı alt bendinde yer alan “f) Basımevi Müdürlüğü” ibaresinden sonra gelmek üzere “g) Araştırma Merkezi Müdürlüğü”, aynı bendin (2) numaralı alt bendinde yer alan “c) Parlamenter Hizmetleri Müdürlüğü” ibaresinden sonra gelmek üzere “d) Televizyon Müdürlüğü”, (C) bendinin (1) numaralı alt bendinde yer alan “b) Park ve Bahçeler Müdürlüğü” ibaresinden sonra gelmek üzere “c) Bilgi İşlem Müdürlüğü”, aynı bendin (2) numaralı alt bendinde yer alan “(a) İdari Şube Müdürlüğü” ibaresinden sonra gelmek üzere “(b) Bilgi İşlem Şube Müdürlüğü, (c) Tanıtım ve Tahsisler Şube Müdürlüğü” ibareleri eklenmiştir.

MADDE 2- 2919 sayılı Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilat Kanununun 4 üncü maddesinin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Özel yarışma sınavına tâbi tutulmak suretiyle alınan Türkiye Büyük Millet Meclisi Uzman Yardımcılarının özel yeterlik sınavı yönetmeliklerine göre yapılacak yeterlik sınavlarında başarı göstererek Türkiye Büyük Millet Meclisi Uzmanlığına atanmaları sırasında ve bir defaya mahsus olmak üzere haklarında ayrıca bir derece yükselmesi uygulanır.”

MADDE 3- 2919 sayılı Kanunun 8 inci maddesi, madde başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Mali yönetim

MADDE 8- Türkiye  Büyük Millet Meclisi Başkanı, kaynakların etkili, ekonomik ve verimli kullanılmasını izler, gözetir ve denetler.

Genel Sekreter, Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliğinin stratejik planı ve bütçesinin hazırlanması ve uygulanmasından, sorumlulukları altındaki kaynakların etkili, ekonomik ve verimli şekilde elde edilmesi ve kullanımını sağlamaktan, kayıp ve kötüye kullanımının önlenmesinden, malî yönetim ve kontrol sisteminin işleyişinin gözetilmesi, izlenmesi ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununda belirtilen görev ve sorumlulukların yerine getirilmesinden Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanına karşı sorumludur.”

MADDE 4- 2919 sayılı Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilat Kanununun 14 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“MADDE 14- Türkiye Büyük Millet Meclisi harcamalarının iç denetimi iç denetçiler tarafından yapılır. İç denetçiler, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı tarafından Maliye Bakanlığınca verilecek iç denetim eğitimini başarıyla tamamlayarak sertifika alan Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliğinde uzman unvanlı çalışanlar ile 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 65 inci maddesinde yer alan niteliklere sahip denetim elemanları arasından atanır. İç denetçiler tarafından hazırlanan denetim raporları Genel Sekretere sunulur. Bu denetim raporları, İç Denetim Koordinasyon Kuruluna gönderilmez.

Türkiye Büyük Millet Meclisi harcamalarının dış denetimi, her yıl Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlık Divanı tarafından görevlendirilen ve gerekli mesleki niteliklere sahip denetim elemanlarından oluşan bir komisyon tarafından, hesaplar ve bunlara ilişkin belgeler esas alınarak yapılır. Türkiye Büyük Millet Meclisinin ilgili mali yılı dönemi bütçe gerçekleşmelerine ilişkin belgeler muhasebe yetkilisi tarafından takip eden yılın Mart ayı başından itibaren dış denetim yapmakla sorumlu komisyona teslim edilir. Komisyon tarafından belgeler üzerinden mali yıl dönemi hesapları ile,Türkiye Büyük Millet Meclisi kesinhesap cetvellerinde yer alan rakamlar karşılaştırılır. Komisyon, karşılaştırmalar sonucu tespit ettiği hususlara dış denetim raporunda yer verebilir. Dış denetim sonucu hazırlanacak raporlar, eylül ayı sonuna kadar Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulur. Başkanlıkça, bu raporlar Başkanlık Divanına havale edilir ve bir örneği üst yöneticiye gönderilir. Başkanlık Divanı, otuz gün içinde üst yöneticinin cevaplarını da dikkate alarak, raporlara ilişkin inceleme sonuçlarını Genel Kurulun bilgisine sunulmak üzere Başkanlığa gönderir.

Türkiye Büyük Millet Meclisi kesinhesap cetvelleri muhasebe kayıtları dikkate alınarak hazırlanır ve bir örneği kesinhesap kanun tasarısına ilave edilmek üzere Maliye Bakanlığına gönderilir.

5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun Türkiye Büyük Millet Meclisi malî yönetim ve kontrol sisteminin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlık Divanınca belirlenir.”

MADDE 5- Bu Kanuna ekli (I) sayılı listede yer alan kadrolar iptal edilerek 2919 sayılı Kanunun 6 ncı maddesine bağlı cetveller çıkarılmış ve ekli (II) sayılı listede sınıf, unvan, derece ve sayısı gösterilen kadrolar ihdas edilerek bağlı cetvellere eklenmiştir. İhdas edilen kadroların mali hakları ile intibak ve diğer özlük haklarının tespit ve kullanılması ile ilgili hususlar 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36 ncı maddesi “Ortak Hükümler” Bölümünün (F) bendi hükümlerine tabidir.

GEÇİCİ MADDE 1- Bu Kanuna göre kadro ve görev unvanları değişen yahut kaldırılan personel, en geç bir yıl içinde derece ve kademelerine uygun kadrolara atanır ve atama işlemi yapılıncaya kadar ihtiyaç duyulan işlerde görevlendirilirler. Bunlar, yeni bir kadroya atanıncaya kadar, eski kadrolarına ait aylık, ek gösterge ve her türlü zam ve tazminatlar ile diğer malî haklarını bu süre içerisinde yapılacak artış oran ve/veya miktarları uygulanmak suretiyle almaya devam ederler.

GEÇİCİ MADDE 2- Mesleğe özel yarışma sınavına tâbi tutulmak suretiyle alınan ve yönetmeliklerine göre yapılan yeterlik sınavında başarı gösterip uzman kadrolarına atanarak halen Türkiye Büyük Millet Meclisinde uzman olarak çalışanlara hiçbir işleme gerek kalmaksızın, bir defaya mahsus olmak üzere haklarında ilave bir derece yükselmesi uygulanır.

MADDE 6- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 7- Bu Kanun hükümlerini Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı yürütür.

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ GENEL SEKRETERLİĞİ TEŞKİLAT KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI

HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

MADDE 1-  13.10.1983 tarihli ve 2919 sayılı Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilat Kanununun 2 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "Satınalma Komisyonu Başkanlığı", üçüncü fıkrasının (B) bendinin (1) numaralı alt bendinde yer alan "(e) Bütçe-Maliye Müdürlüğü" ile "(f) Mal Saymanlığı" ibareleri çıkarılmış; üçüncü fıkrasının (B) bendinin (1) numaralı alt bendinde yer alan "(d) Saymanlık Müdürlüğü" ibaresi, "(d) Muhasebe Müdürlüğü" şeklinde değiştirilmiş; birinci fıkrasında yer alan "Hukuk Müşavirliği" ibaresinden sonra gelmek üzere "Satınalma Müdürlüğü, Mali Hizmetler Müdürlüğü", üçüncü fıkrasının (A) bendinin (1) numaralı alt bendinde yer alan "f) Basımevi Müdürlüğü" ibaresinden sonra gelmek üzere "g) Araştırma Merkezi Müdürlüğü", aynı bendin (2) numaralı alt bendinde yer alan "c) Parlamenter Hizmetleri Müdürlüğü" ibaresinden sonra gelmek üzere "d) Televizyon Müdürlüğü", (C) bendinin (1) numaralı alt bendinde yer alan "b) Park ve Bahçeler Müdürlüğü" ibaresinden sonra gelmek üzere "c) Bilgi İşlem Müdürlüğü", aynı bendin (2) numaralı alt bendinde yer alan "(a) İdari Şube Müdürlüğü" ibaresinden sonra gelmek üzere "(b) Bilgi İşlem Şube Müdürlüğü, (c) Tanıtım ve Tahsisler Şube Müdürlüğü" ibareleri eklenmiş, takip eden (b) ve (c) satır işaretleri (d) ve (e) olarak teselsül ettirilmiştir.

MADDE 2- 2919 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin sonuna aşağıdaki  fıkra eklenmiştir.

"Özel yarışma sınavına tabi tutulmak suretiyle alınan Türkiye Büyük Millet Meclisi Uzman Yardımcılarının özel yeterlik sınavı yönetmeliklerine göre yapılacak yeterlik sınavlarında başarı göstererek Türkiye Büyük Millet Meclisi Uzmanlığına atanmaları sırasında ve bir defaya mahsus olmak üzere haklarında ayrıca bir derece yükselmesi uygulanır."

MADDE 3- 2919 sayılı Kanununun 8 inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Mali yönetim

MADDE 8- Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı, kaynakların etkili, ekonomik ve verimli kullanılmasını izler, gözetir ve denetler.

Genel Sekreter, Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliğinin stratejik planı ve bütçesinin hazırlanması ve uygulanmasından, sorumlulukları altındaki kaynakların etkili, ekonomik ve verimli şekilde elde edilmesi ve kullanımını sağlamaktan, kayıp ve kötüye kullanımının önlenmesinden, malî yönetim ve kontrol sisteminin işleyişinin gözetilmesi, izlenmesi ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununda belirtilen görev ve sorumlulukların yerine getirilmesinden Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanına karşı sorumludur.”

MADDE 4- 2919 sayılı Kanunun 14 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"MADDE 14- Türkiye Büyük Millet Meclisi harcamalarının iç denetimi iç denetçiler tarafından yapılır. İç denetçiler, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı tarafından Maliye Bakanlığınca verilecek iç denetim eğitimini başarıyla tamamlayarak sertifika alan Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliğinde uzman unvanlı çalışanlar ile 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 65 inci maddesinde yer alan niteliklere sahip denetim elemanları arasından atanır. İç denetçiler tarafından hazırlanan denetim raporları Genel Sekretere sunulur. Bu denetim raporları, İç Denetim Koordinasyon Kuruluna gönderilmez.

Türkiye Büyük Millet Meclisi harcamalarının dış denetimi, her yıl Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlık Divanı tarafından görevlendirilen ve gerekli mesleki niteliklere sahip denetim elemanlarından oluşan bir komisyon tarafından, hesaplar ve bunlara ilişkin belgeler esas alınarak yapılır. Türkiye Büyük Millet Meclisinin ilgili mali yılı dönemi bütçe gerçekleşmelerine ilişkin belgeler muhasebe yetkilisi tarafından takip eden yılın Mart ayı başından itibaren dış denetim yapmakla sorumlu komisyona teslim edilir. Komisyon tarafından belgeler üzerinden mali yıl dönemi hesapları ile, Türkiye Büyük Millet Meclisi kesinhesap cetvellerinde yer alan rakamlar karşılaştırılır. Komisyon, karşılaştırmalar sonucu tespit ettiği hususlara dış denetim raporunda yer verebilir. Dış denetim sonucu hazırlanacak raporlar, eylül ayı sonuna kadar Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulur. Başkanlıkça, bu raporlar Başkanlık Divanına havale edilir ve bir örneği üst yöneticiye gönderilir. Başkanlık Divanı, otuz gün içinde üst yöneticinin cevaplarını da dikkate alarak, raporlara ilişkin inceleme sonuçlarını Genel Kurulun bilgisine sunulmak üzere Başkanlığa gönderir.

Türkiye Büyük Millet Meclisi kesinhesap cetvelleri muhasebe kayıtları dikkate alınarak hazırlanır ve bir örneği kesinhesap kanun tasarısına ilave edilmek üzere Maliye Bakanlığına gönderilir.

5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun Türkiye Büyük Millet Meclisi malî yönetim ve kontrol sisteminin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlık Divanınca belirlenir."

MADDE 5- Bu Kanuna ekli (I) sayılı listede yer alan kadrolar iptal edilerek 2919 sayılı Kanunun 6 ncı maddesine bağlı cetvellerden çıkarılmış ve ekli (II) sayılı listede  sınıf, unvan, derece ve sayısı gösterilen kadrolar ihdas edilerek bağlı cetvellere eklenmiştir. İhdas edilen kadroların mali hakları ile intibak ve diğer özlük haklarının tespit ve kullanılması ile ilgili hususlar 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36 ncı maddesinin "Ortak Hükümler" Bölümünün (F) bendi hükümlerine tâbidir.

GEÇİCİ MADDE 1- Teklifin geçici 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

GEÇİCİ MADDE 2-  Teklifin geçici 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 6- Teklifin yürürlüğe ilişkin 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 7- Teklifin yürütmeye ilişkin 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

(EKLİ LİSTELER TARAMA)