Dönem: 22            Yasama Yılı: 4

 

TBMM                                                        (S. Sayısı: 1231)

 

Adana Milletvekili Atilla Başoğlu ve 5 Milletvekilinin;Yap-İşlet Modeli ile Elektrik Enerjisi Üretim Tesislerinin Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji Satışının Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji  Komisyonu Raporu (2/830)

 

                         

Not: Teklif;Başkanlıkça Plan ve Bütçe ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji komisyonlarına havale edilmiştir.

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Ekte sunulan Yap-İşlet Modeli ile Elektrik Enerjisi Üretim Tesislerinin Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji Satışının Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifimizin kanunlaşması için gereğini arz ederiz.

 

Atilla Başoğlu

Fahri Çakır

Fatma Şahin

 

Adana

Düzce

Gaziantep

 

Mustafa Çakır

Ahmet Rıza Acar

Hasan Ali Çelik

 

Samsun

Aydın

Sakarya

GENEL GEREKÇE

19/7/1997 tarihinde yürürlüğe giren 4283 sayılı Yap-İşlet Modeli ile Elektrik Enerjisi Üretim Tesislerinin Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji Satışının Düzenlenmesi Hakkında Kanun, bu kapsamda yapılacak işlerin özel hukuk sözleşmesi ile yapılmasını amaçlamıştır. Ancak, daha sonra Danıştay bu kanun uyarınca yapılacak sözleşmelerin imtiyaz sözleşmesi olarak düzenlenmesi gerektiği yönünde karar vermiştir.

13/8/1999 tarihli ve 4446 sayılı Kanunla, Kanunun 1inci maddesi ile Anayasanın 47 nci maddesinde değişiklik yapılarak, Devlet, Kamu Kurum ve Kuruluşları tarafından yürütülen yatırım ve hizmetlerden hangilerinin özel hukuk sözleşmesi ile gerçek ve tüzel kişilere yaptırılabileceğinin kanunla düzenleneceği hükmünü getirmiştir.

Bu düzenleme ile 4283 sayılı Kanunun amacını gerçekleştirmek için Anayasada yapılan değişiklik çerçevesinde 4283 sayılı Kanun uyarınca akdedilecek sözleşmelerin özel hukuk sözleşmesi olarak yapılmasına imkân getirilmiştir.

4283 sayılı Kanun hükümlerine göre daha önce yapılan sözleşmelerin de özel hukuk sözleşmesi olarak yeniden düzenlemesine imkân sağlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1- Anayasanın 47. maddesinde 13/8/1999 tarihinde yapılan değişiklik ile, "Devlet, kamu iktisadi teşebbüsleri ve diğer kamu tüzel kişileri tarafından yürütülen yatırım ve hizmetlerden hangilerinin özel hukuk sözleşmeleri ile gerçek veya tüzelkişilere yaptırılabileceği veya devredilebileceği kanunla belirlenir." hükmü getirilmiştir.

Bu değişiklikten sonra, 3996 sayılı kanunda imzalanacak sözleşmelerin özel hukuka tabi olacağına dair açık düzenleme yapılmıştır.

4283 sayılı Kanun kapsamında imzalanan sözleşmeler de Kanunun amacı ve öngörülen işlerin niteliği değerlendirildiğinde özel hukuk sözleşmeleridir. Bu konuda 4283 sayılı Kanunda açık bir düzenleme yer almadığından, yorum uyuşmazlığını bertaraf etmek amacıyla bu düzenleme yapılmıştır.

Madde 2- Esasen kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren konu sözleşmelerin niteliksel olarak özel hukuka tabi olmaları, sözleşmelerin imzalanmalarına olanak veren idari işlemin üretim tesisi kurma ve işletme izni olması ve kesinleşmiş bir yargı kararı olmayan sözleşmeler yönünden kazanılmış hakların, idari istikrar ve istimrar ilkelerinin korunması açısından, bu düzenleme yapılmıştır.

4283 sayılı Kanunda, sözleşmelerin özel hukuka tabi olduklarına ilişkin düzenlemeye yer verilmesi ile birlikte, herhangi bir yorum uyuşmazlığına yol açılmaması, uyuşmazlıklara son verilmesi ve ihtilaflı kılınmış sözleşmeler yerine, aynı hüküm ve şartlarla imzalanacak yeni sözleşmeler ve ekleri ile, uygulamaya uyuşmazlıklardan ari olarak yön verilmesi, böylece sözleşmeler hakkındaki yasal ve idari sorunların aşılması, ülke ekonomisi yönünden fevkalade önem arz eden yap-işlet projelerinin sağlıklı, verimli, düzenli ve devamlı yürümelerinin sağlanması amacıyla ve kazanılmış hakların ihlal edilmemesi, mevcut akdi rejimin kesintiye uğramaması, hukuki münasebette istikrarın bozulmaması da gözetilerek bu düzenleme yapılmıştır.

4283 sayılı Kanunda yapılan değişikliğin, ilgili diğer kanunlarda yer alan hükümlerle çelişmesinin ve yorum uyuşmazlığı doğmasının önlenmesi ile özel yasanın öncelikle uygulanması ilkesinin yansıtılması değerlendirilerek, bu düzenleme yapılmıştır.

Madde 3- Yürürlük maddesidir.

Madde 4- Yürütme maddesidir.

Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu

       Türkiye Büyük Millet Meclisi

Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar,

       Bilgi ve Teknoloji Komisyonu

                 Esas No.: 2/830                                                                   29/6/2006

                   Karar No.: 61

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınız tarafından 27/6/2006 tarihinde tali komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen "Adana Milletvekili Atilla BAŞOĞLU ve 5 Milletvekilinin Yap-İşlet Modeli ile Elektrik Enerjisi Üretim Tesislerinin Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji Satışının Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi", Komisyonumuzun 29/6/2006 tarihinde Hükümeti temsilen Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanı M. Hilmi GÜLER ile Maliye Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı, Türkiye Elektrik Ticaret ve Taahhüt A.Ş. Genel Müdürlüğü, Boru Hatları ile Petrol Taşıma A.Ş. Genel Müdürlüğü ile ilgili sivil toplum kuruluşları temsilcilerinin katılımlarıyla yaptığı 44 üncü birleşiminde incelenip görüşülmüştür.

1996 yılında Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı tarafından alınan karar gereği olarak ülkemizin enerji ihtiyacını karşılamak üzere Yap-İşlet modeli ile santrallerin yapımı öngörülmüş ve 1997 yılında çıkarılan 4283 sayılı Yap-İşlet Modeli ile Elektrik Enerjisi Üretim Tesislerinin Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji Satışının Düzenlenmesi Hakkında Kanun ile ilgili yönetmelikler çerçevesinde 1997 yılında mülga Türkiye Elektrik A.Ş. tarafından yapılan ihale sonucunda 5 santral sözleşmesi yapılmış ve santraller 2002-2004 yılları arasında işletmeye alınmıştır. Bu santraller için yapılan sözleşmeler gereği; doğal gaz santrallerine gaz temini için BOTAŞ ile şirketler arasında doğal gaz satış anlaşmaları imzalanmış, santrallerde üretilen enerji sözleşmelerde belirlenmiş tarifeler üzerinden TETAŞ tarafından satın alınmakta ve TETAŞ'ın ödemeleri verilen hazine garantisi ile garanti altına alınmış bulunmaktadır. Kamu İşletmeciliğini Geliştirme Merkezi Vakfı (KİGEM) tarafından 1998 yılında 4 doğal gaz santrali için açılan dava sonucu idari mahkeme davaları ehliyet yönünden reddetmiş, bunun üzerine KİGEM tarafından 3 santral için Danıştay'a temyiz yoluna başvurulmuş ve Danıştay İzmir, Adapazarı ve Ankara santrallerinin sözleşmeleri için, söz konusu santrallere ait sözleşmelerin kamu imtiyaz sözleşmelerinden olduğu ve bu nedenle sözleşmelerin imzalandığı tarihte yürürlükte olan mevzuat gereği Danıştay incelemesinden geçirilmesi gerektiği gerekçesiyle, yürütmenin durdurulması kararı vermiştir.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde ;

- 19/7/1997 tarihinde yürürlüğe giren 4283 sayılı Yap-İşlet Modeli ile Elektrik Enerjisi Üretim Tesislerinin Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji Satışının Düzenlenmesi Hakkında Kanunun yapılacak işlerin özel hukuk sözleşmesi ile yapılmasını amaçladığı,

- 13/8/1999 tarihli ve 4446 sayılı Kanun ile Anayasanın 47 nci maddesinde değişiklik yapılarak, Devlet, Kamu Kurum ve Kuruluşları tarafından yürütülen yatırım ve hizmetlerden hangilerinin özel hukuk sözleşmesi ile gerçek ve tüzel kişilere yaptırılabileceğinin kanunla düzenleneceğinin hükme bağlandığı,

- 4283 sayılı Kanun uyarınca akdedilecek sözleşmelerin özel hukuk sözleşmesi niteliğine kavuşmasının ve daha önce yapılan sözleşmelerin de özel hukuk sözleşmesi olarak yeniden düzenlemesinin amaçlandığı

anlaşılmaktadır.

Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmeler sırasında Hükümet tarafından;

- Danıştay kararı sonucunda söz konusu santrallerin üretimlerinin durdurulması ve ilgili şirketlere süre uzatımı verilmesi halinde, sözleşme gereği süre uzatım döneminde üretilmeyen elektrik enerjisi için 2.96 Milyar $ yatırım kalemi ödemesinin yapılması gerekeceği ve bu nedenle TETAŞ'ın finansal yapısının olumsuz yönde etkileneceği, söz konusu bedelin TETAŞ tarafından ödenmemesi halinde varolan hazine garantisi nedeniyle Hazinenin ödemek zorunda kalacağı,

- İlgili şirketler ile BOTAŞ arasında 20 yıl süreli doğal gaz satış sözleşmesinin imzalandığı, söz konusu santrallerin doğal gaz tüketimlerinin 5,97 Milyar metreküp gibi çok yüksek düzeylerde olması nedeniyle bu tesislerdeki gaz kullanımının durması halinde ülkemizin doğal gaz arz-talep dengesinin sarsılacağı ve BOTAŞ'ın uluslar arası anlaşmalarda öngörülen al ya da öde taahhütlerini yerine getirmekte zorlanacağı,

- Söz konusu santrallerin 2006 yılında toplam tüketimin % 24'ünden fazlasını karşılamakta olduğu, santrallerin kuruluş maliyetlerinin yüksek olması ve yapım sürelerinin uzun zaman alması nedeniyle söz konusu santrallerin devreden çıkarılması halinde kısa vadede ikameleri mümkün olamayacağından yurt genelinde elektrik sıkıntısının ortaya çıkacağı,

- Santrallerin durdurulması halinde ulusal enterkonnekte sistemin çalışmasında dengesizlikler meydana geleceği, santrallerin yer aldığı bölgelerde sanayi, turizm ve tarım sektörlerinin olumsuz etkileneceği,

ifade edilmiştir. Teklifin geneli üzerindeki görüşmeleri müteakiben Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmesi kabul edilmiştir.

Teklifin;

- 1 inci maddesi; teklifin 2 nci maddesinin diğer maddelerin teselsül ettirilmesi şartıyla çıkarılması ile birlikte 2 nci maddede yer alan Geçici 2 nci maddenin 4283 sayılı Kanun kapsamında akdedilen sözleşmelerin tamamının aynı prosedüre tabi tutularak yenilenmesi suretiyle sözleşmeyi akdeden şirketler arasındaki eşitliğin sağlanması ve Anayasaya aykırılığın giderilmesi gayesiyle ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 16 ncı maddesi dikkate alınarak Geçici 4 üncü maddenin ikinci fıkrasının metinden çıkarılması, sözleşmelerin yenilenmesi sırasındaki bürokratik işlemlerin azaltılması suretiyle sürecin hızlı bir şekilde tamamlanabilmesini sağlamak gayesiyle verilmiş olan hazine garantileri, mütalaa, protokol, açıklama tutanağı, bildiri, muvafakat, taahhütnameler ve Boru Hatları ile Petrol Taşıma A.Ş. ile ilgili üretim şirketleri arasında imzalanan doğal gaz satış sözleşmelerinin herhangi bir işleme gerek kalmaksızın içerdiği hüküm ve şartlarla yenilenmesinin sağlanması ve maddenin kanun tekniğine uygun olarak yeniden düzenlenmesi suretiyle,

- 2 nci maddesi; çıkarılması nedeniyle yürürlük maddesi olarak,

- 3 üncü maddesi; yürütme maddesi olarak,

kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere, Başkanlığınıza arz olunur.

 

 

Başkanvekili

Sözcü

Kâtip

 

Hasan Ali Çelik

Hasan Angı

Fatma Şahin

 

Sakarya

Konya

Gaziantep

 

Üye

Üye

Üye

 

Atilla Başoğlu

Tacidar Seyhan

Ahmet Rıza Acar

 

Adana

Adana

Aydın

 

 

(Muhalefet şerhim ilişiktedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Fahri Çakır

Mehmet Vedat Yücesan

Ahmet Uzer

 

Düzce

Eskişehir

Gaziantep

 

Üye

Üye

Üye

 

İsmail Katmerci

Nuri Çilingir

Hüseyin Özcan

 

İzmir

Manisa

Mersin

 

Üye

Üye

Üye

 

Şükrü Ünal

Mustafa Öztürk

Yekta Haydaroğlu

 

Osmaniye

Sinop

Van

 

 

Üye

 

 

 

Fazlı Erdoğan

 

 

 

Zonguldak

 

 

MUHALEFET ŞERHİDİR

8/10/1998 tarihli sözleşme gereği faaliyette bulunan Adapazarı DGKC , İzmir DGKC ve Ankara DGKC konusunda Danıştay tarafından, Anayasanın 155 inci maddesine istinaden kendisine verilen imtiyaz sözleşmesini inceleme görevini göz önünde bulundurarak 8/10/1998 tarihinde yapılan sözleşmelerin Danıştay onayından geçirilmemiş olmasından dolayı yürütmeyi durdurma kararı alınmıştır.

Bu karar sonrasında Hükümet yetkilileri Komisyon Milletvekilleri aracılığıyla Türkiye'nin bu santrallerin üretiminin durdurulması sonucunda enerji dar boğazına gireceğini, alternatif yatırımlar planlanmadığından bu dar boğazın 2010 yılına kadar devam edeceğini, TETAŞ'ın ve Hazinenin sözleşme gereği üç milyar $ (dolar) tutarında bir meblağı ödemek zorunda kalacağını, tahkime gidilse dahi davanın kaybedileceğini, BOTAŞ'ın al ya da öde anlaşmaları gereği her yıl satamadığı doğalgazın parasını satıcıya ödemek zorunda kalacağını ve Kamunun ÖTV ve KDV kaybına uğramak suretiyle büyük bir zarara uğrayacağını gerekçe göstererek mevcut Danıştay kararının uygulamasını ortadan kaldıracak bir Kanun teklifi getirmişlerdir.

Bu teklifle yasama ve düzenleme görevini yürüten TBMM'ni, uygulamacıların ihmali sonucu ortaya çıkan sorunların çözümü konusunda kurtarıcı gibi görerek, acil çözümler üretmesi konusunda vicdani sorumluluk altında bırakarak, sorun konusunda hukukî çözüme gidilmeden, Hukuku hiçe sayacak çözüm yollarına Yasama faaliyetleri yoluyla başvurulmuş olmasını onaylamıyoruz. Ayrıca imtiyaz sözleşmesi niteliğindeki bir anlaşmanın özel hukuk anlaşması şekline dönüştürülerek Danıştay kararının bir şekilde uygulanamaz durumda bırakılmasının ve kararın by-pass edilmesinin Hukukun Üstünlüğüne ve Sürekliliğine gölge düşüreceğini belirtiyor, bu çözüm yolunun Yargı Sistemimizde ve toplum vicdanında telafisi mümkün olmayan yaralar açacağı kanaatini taşıyoruz.

Bu sebeplerle teklifin tümüne muhalefet ediyorum.

                                                                                                          Tacidar Seyhan

                                                                                                                 Adana

ADANA MİLLETVEKİLİ ATİLLA BAŞOĞLU VE 5 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ

YAP-İŞLET MODELİ İLE ELEKTRİK ENERJİSİ ÜRETİM TESİSLERİNİN KURULMASI VE İŞLETİLMESİ İLE ENERJİ SATIŞININ DÜZENLENMESİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN TEKLİFİ

MADDE 1- 16.07.1997 tarihli ve 4283 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin 5 inci fıkrasından sonra gelmek üzere, aşağıdaki 6 ncı fıkra eklenmiştir.

"Bu sözleşmeler özel hukuk hükümlerine tabidir"

MADDE 2- 16/07/1997 tarihli ve 4283 sayılı Kanuna, aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 2- Bu kanunun 3 üncü maddesinin 6 ncı fıkrası hükmü; kesinleşmiş yargı kararı ile iptal edilenler hariç daha önce Bakanlık tarafından bu Kanuna dayanılarak verilmiş bulunan üretim tesisi kurma ve işletme iznine istinaden imzalanmış sözleşmelere de, imzalanmış oldukları tarihten itibaren uygulanır."

"GEÇİCİ MADDE 3- 4283 sayılı Kanun hükümlerine göre üretim tesisi kurma ve işletme izni almış Üretim Şirketinin bu kanunun yürürlük tarihini takip eden üç aylık süre içinde TETAŞ'tan talep etmesi halinde, TETAŞ ve Üretim Şirketi arasında özel hukuk hükümlerine tabi bir sözleşme imzalanır. Bu sözleşmede 4283 sayılı Kanun Hükümlerine uygun olarak verilmiş Hazine Garantisi ve İşletme Ruhsatına esas teşkil eden ve Hazine Garantisi ile teminat altına alınmış bulunan hüküm ve şartlar hiçbir şekilde değiştirilemez.

TETAŞ'ın enerji alışından kaynaklanan ödemeleri temin eden Hazine Garantisi de verildiği hüküm ve şartları değiştirilmeksizin yenilenir.

BOTAŞ ile Üretim Şirketi arasında imzalanmış bulunan Doğal Gaz Satış Sözleşmesi aynı hüküm ve şartlarla yenilenir.

Yukarıdaki fıkralarda belirtilen hüküm ve şartlarla ilgili olarak düzenlenmiş ve verilmiş olan mütalaa, protokol, bildiri, muvafakat ve taahhütnameler de aynı hüküm ve şartlarla yenilenir."

"GEÇİCİ MADDE 4- Bu Kanun uyarınca Sözleşme imzalanmasında; Elektrik Piyasası Kanununun 2 nci maddesinde öngörülen onay ve süre sınırı aranmaz.

Bu Kanun kapsamında Hazine Garantisinin verilmesinde, 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ve buna bağlı Yönetmelik hükümleri uygulanmaz."

MADDE 3- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİÎ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

YAP-İŞLET MODELİ İLE ELEKTRİK ENERJİSİ ÜRETİM TESİSLERİNİN KURULMASI VE İŞLETİLMESİ İLE ENERJİ SATIŞININ DÜZENLENMESİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN TEKLİFİ

MADDE 1- 16/07/1997 tarihli ve 4283 sayılı Yap-İşlet Modeli ile Elektrik Enerjisi Üretim Tesislerinin Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji Satışının Düzenlenmesi Hakkında Kanunun;

a) 3 üncü maddesinin beşinci fıkrasından sonra gelmek üzere altıncı fıkra olarak aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Bu sözleşmeler özel hukuk hükümlerine tabidir"

b) Geçici 1 inci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 2- Bu maddenin yürürlük tarihini takip eden üç aylık süre içerisinde daha önce bu Kanun hükümlerine göre üretim tesisi kurma ve işletme izni almış üretim şirketlerinin Türkiye Elektrik Ticaret ve Taahhüt A.Ş.'a başvurması üzerine, Türkiye Elektrik Ticaret ve Taahhüt A.Ş. ile üretim şirketi arasında, önceden imzalanmış sözleşmenin yerine geçmek üzere aynı hüküm ve şartları ihtiva eden özel hukuk hükümlerine tabi sözleşme imzalanır. Bu durumda bu Kanun hükümlerine göre daha önce imzalanmış sözleşmeler ile ilgili olarak; verilmiş olan hazine garantileri, mütalaa, protokol, açıklama tutanağı, bildiri, muvafakat,taahhütnameler ve Boru Hatları ile Petrol Taşıma A.Ş. ile ilgili üretim şirketleri arasında imzalanan doğal gaz satış sözleşmeleri herhangi bir işleme gerek kalmaksızın içerdiği hüküm ve şartlarla yenilenmiş sayılır.

Bu madde uyarınca imzalanan sözleşmeler için 20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanununun 2 nci maddesinde yer alan onay ve süreye ilişkin hükümler uygulanmaz.”

MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.