Dö­nem: 22                                                                           Ya­sa­ma Yı­lı: 5

 

TBMM                                                        (S. Sa­yı­sı: 1353)

 

Uşak Mil­let­ve­ki­li Alim Tunç ve 6 Mil­let­ve­ki­li­nin; Ye­rel Yö­ne­tim Ku­ru­luş­la­rı­na Bağ­lı Has­ta­ne­ler­de Dö­ner Ser­ma­ye Ku­rul­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi; İz­mir Mil­let­ve­ki­li Meh­met S. Te­ke­li­oğ­lu ve 11 Mil­let­ve­ki­li­nin; Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye­si Ka­nu­na Bir Ek Mad­de Ek­len­me­si Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi; An­ka­ra Mil­let­ve­ki­li Mu­zaf­fer R. Kur­tul­mu­şoğ­lu’nun; Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye­si Ka­nu­nu ile Be­le­di­ye Ka­nu­nu­na Ek Mad­de Ek­len­me­si Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi ile

Plan ve Büt­çe Ko­mis­yo­nu Ra­po­ru (2/834, 2/803, 2/950)

 

                             

Not: Tek­lif­ler; Baş­kan­lık­ça İçiş­le­ri ve Sağ­lık, Ai­le, Ça­lış­ma ve Sos­yal İş­ler ile Plan ve Büt­çe ko­mis­yon­la­rı­na ha­va­le edil­miş­tir.

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

Ye­rel Yö­ne­tim Ku­ru­luş­la­rı­na Bağ­lı Has­ta­ne­ler­de Dö­ner Ser­ma­ye Ku­rul­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fim ge­rek­çe­si ile bir­lik­te ili­şik­te su­nul­muş­tur.

Ge­re­ği­ni arz ede­riz.

Say­gı­la­rım­ızla.                                                                                                   

                              

Alim Tunç

İr­fan Rı­za Ya­zı­cı­oğ­lu

Nev­zat Do­ğan

 

 

Uşak

Di­yar­ba­kır

Ko­ca­eli

 

Sab­ri Va­ran

M. Ke­rim Yıl­dız

Cev­det Er­döl

 

Gü­müş­ha­ne

Ağ­rı

Trab­zon

 

 

Ah­met Ya­şar

 

 

 

Ak­sa­ray

 

GE­NEL GE­REK­ÇE

Bi­lin­di­ği üze­re Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­na bağ­lı sağ­lık ku­rum ve ku­ru­luş­la­rın­da su­nu­lan sağ­lık hiz­met­le­ri­nin da­ha ka­li­te­li, ve­rim­li, mo­dern ça­ğın ge­rek­le­ri­ne uy­gun ola­rak ge­liş­me­ye açık bir şe­kil­de su­nu­la­bil­me­si­ni te­min ama­cıy­la; 04.01.1961 ta­rih­li ve 209 sa­yı­lı Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­na Bağ­lı Sağ­lık Ku­rum­la­rı ile Esen­len­dir­me (Re­ha­bi­li­tas­yon) Te­sis­le­ri­ne Ve­ri­le­cek Dö­ner Ser­ma­ye Hak­kın­da­ki Ka­nun­da za­man içe­ri­sin­de bir­ta­kım de­ği­şik­lik­ler ya­pıl­mış ve dö­ner ser­ma­ye ge­lir­le­ri­nin ar­tı­rı­la­rak, da­ha ka­li­te­li, ve­rim­li ve mo­dern bir sağ­lık hiz­me­ti su­nu­mu­na imkân ve­ril­me­si he­def­len­miş olup, bu ku­rum ve ku­ru­luş­la­rın ge­rek hiz­met su­num ko­şul­la­rın­da ge­rek­se ma­li ya­pı­la­rın­da sa­yı­lan amaç­lar ba­kı­mın­dan önem­li iler­le­me­ler kay­de­dil­miş­tir. Sa­yı­lan he­def­le­rin be­lir­len­me­sin­de el­bet­te ül­ke­miz­de üst dü­zey sağ­lık hiz­me­ti su­nu­mu­nun ge­nel tem­sil­ci­si ko­nu­mun­da­ki ba­zı özel sağ­lık sek­tör­ler has­ta­ne­le­ri ve üni­ver­si­te­le­ri­miz­de­ki hiz­met ya­pı­sı ve ka­li­te­si de ör­nek alın­mış­tır. Böy­le­ce sağ­lık hiz­me­ti su­nu­mun­da­ki ka­li­te ve ve­rim­li­lik açı­sın­dan, ku­rum­sal den­ge­siz­lik­ler ve ek­sik re­ka­bet ko­şul­la­rı bir neb­ze ol­sun azal­tıl­mış­tır.

Oy­sa ye­rel yö­ne­tim ku­ru­luş­la­rı­na bağ­lı has­ta­ne­ler­de ve­ri­len sağ­lık hiz­me­ti ve­rim­li­lik ve ka­li­te ba­kı­mın­dan di­ğer sağ­lık ku­rum­la­rı­na oran­la ol­duk­ça ge­ri­de kal­mış­tır. Bu has­ta­ne­ler­de dö­ner ser­ma­ye ku­rul­ma­sı ha­lin­de, ku­rum ken­di kay­nak­la­rı­nı da­ha ve­rim­li kul­la­na­bi­le­cek ve mo­dern tıb­bi ci­haz­la­rın alın­ma­sı ve tek­no­lo­jik ge­li­şim­le­re pa­ra­lel ola­rak hız­lı, ka­li­te­li ve ucuz sağ­lık hiz­me­ti te­mi­ni müm­kün ola­bi­le­cek­tir. Dö­ner ser­ma­ye ge­lir­le­re kat­kı ya­pan per­so­ne­le de bir mik­tar ila­ve öde­me ya­pıl­ma­sı su­re­tiy­le per­so­nel mo­ti­vas­yo­nu­nun sağ­lan­ma­sı­nın ya­nı sı­ra, sağ­lık per­so­ne­li ara­sın­da­ki ge­lir den­ge­si de te­sis edi­le­bi­le­cek­tir.

Be­lir­ti­len ne­den­ler­le söz ko­nu­su ka­nun tek­li­fi ile ye­rel yö­ne­tim ku­ru­luş­la­rı­na bağ­lı has­ta­ne­le­re, sağ­lık ba­kan­lı­ğı has­ta­ne­le­ri­ne ben­zer şe­kil­de, dö­ner ser­ma­ye ve­ril­mek su­re­tiy­le, bu has­ta­ne­le­rin ül­ke ge­ne­lin­de ve­ri­len sağ­lık hiz­me­ti su­nu­mu­na efek­tif ola­rak ka­tı­lı­mı­nın sağ­lan­ma­sı amaç­lan­mak­ta­dır.

MAD­DE GE­REK­ÇE­LE­Rİ

Mad­de 1- Bu mad­de ile, Ye­rel Yö­ne­tim Ku­ru­luş­la­rı­na bağ­lı has­ta­ne­ler­de ve­ri­len sağ­lık hiz­met­le­ri­nin, ka­li­te­li ve et­kin bir dü­ze­ye ge­ti­ril­me­si ve da­ha ve­rim­li yö­ne­til­me­si ama­cıy­la, İl Özel İda­re­le­ri, Be­le­di­ye­ler, Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye­le­ri ile Ma­hal­li İda­re Bir­lik­le­ri­ne bağ­lı has­ta­ne­ler­de dö­ner ser­ma­ye ku­rul­ma­sı amaç­lan­mak­ta­dır.

Mad­de 2- Bu mad­de ile Ye­rel Yö­ne­tim Ku­ru­luş­la­rı­na bağ­lı has­ta­ne­le­re ku­ru­lan dö­ner ser­ma­ye­le­rin iş­le­ti­mi için ser­ma­ye tah­sis edil­mek­te ve bu ser­ma­ye­nin, her büt­çe yı­lı için her büt­çe yı­lı içe­ri­sin­de, ih­ti­ya­ca gö­re yet­ki­li or­gan­lar­ca ar­tı­rı­la­bil­me­si ön­gö­rül­mek­te­dir.

Mad­de 3- Bu mad­de ile dö­ner ser­ma­ye­le­rin ge­lir ve gi­der yer­le­ri­nin be­lir­len­me­si amaç­lan­mak­ta­dır.

Mad­de 4- Bu mad­de ile ye­rel yö­ne­tim­le­re bağ­lı has­ta­ne­le­rin et­ki­li bir şe­kil­de sağ­lık hiz­me­ti su­nu­mu için gi­der­le­ri dö­ner ser­ma­ye ge­lir­le­rin­den kar­şı­lan­mak üze­re per­so­nel ça­lış­tı­rıl­ma­sı amaç­lan­mak­ta­dır.

Mad­de 5- Bu mad­de ile dö­ner ser­ma­ye ku­ru­lan her has­ta­ne­de dö­ner ser­ma­ye­le­rin ge­lir, gi­der ve he­sap­la­rı­nı ta­kip et­mek üze­re dö­ner ser­ma­ye iş­let­me ida­re ve mu­ha­se­be teş­ki­la­tı ku­rul­ma­sı amaç­lan­mak­ta­dır.

Mad­de 6- Bu mad­de ile sağ­lık hiz­met­le­ri­nin iyi­leş­ti­ri­le­bil­me­si, da­ha ve­rim­li ve da­ha ka­li­te­li bir bi­çim­de su­nu­la­bil­me­si için, ek öde­me­nin, per­so­ne­lin un­va­nı, gö­re­vi, ça­lış­ma şart­la­rı, hiz­me­te kat­kı­sı, per­for­man­sı ile mu­aye­ne, ame­li­yat, anes­te­zi, gi­ri­şim­sel iş­lem­ler, özel­lik arz eden risk­li bö­lüm­ler­de ça­lış­ma gi­bi kri­ter­ler çer­çe­ve­sin­de sağ­lık hiz­met­le­rin­de ya­pa­ca­ğı işe ve gös­te­re­ce­ği ba­şa­rı­ya gö­re ya­pı­la­rak sağ­lık ku­rum­la­rın­da­ki sağ­lık hiz­met­le­ri­nin iyi­leş­ti­ril­me­si, ka­li­te­li ve ve­rim­li hiz­met su­nu­mu­nun teş­vik edil­me­si amaç­lan­mak­ta­dır.

Per­for­mans ve fi­ili ça­lış­ma il­ke­le­ri­ne ağır­lık ve­ri­le­rek hiz­me­te da­ha faz­la kat­kı sağ­la­yan per­so­ne­lin da­ha faz­la ek öde­me al­ma­sı imkânı ge­ti­ri­le­rek sağ­lık hiz­met­le­ri­nin ka­li­te­si­nin ar­tı­rıl­ma­sı sağ­la­na­cak­tır.

Ye­rel yö­ne­tim ku­ru­luş­la­rı­na bağ­lı has­ta­ne­ler­de, ka­li­te­li, ve­rim­li sağ­lık hiz­me­ti su­nu­mu­nu sağ­la­mak, bu has­ta­ne­le­re son mo­del mo­dern ci­haz­la­rı ka­zan­dır­mak, ni­te­lik­li sağ­lık per­so­ne­li bu­lun­dur­mak, ve he­kim­le­rin sa­de­ce ka­mu­da hiz­met sun­ma­la­rı­nı teş­vik et­me­le­ri­ni özen­dir­mek is­te­nil­mek­te­dir.

Mad­de 7- Bu mad­de ile dö­ner ser­ma­ye­ye ait mal­la­rın dev­let ma­lı hük­mün­de ka­bul edi­le­rek ko­run­ma­sı amaç­lan­mak­ta­dır.

Mad­de 8- Bu mad­de ile dö­ner ser­ma­ye­le­rin iş­le­til­me­si­ne iliş­kin tüm usul ve esas­la­rın Yö­net­me­lik ile dü­zen­len­me­si amaç­lan­mak­ta­dır.

Mad­de 9- Yü­rür­lük mad­de­si­dir.

Mad­de 10- Yü­rüt­me mad­de­si­dir.

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye­si Ka­nu­nu­na Bir Ek Mad­de Ek­len­me­si Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi­miz ve ge­rek­çe­si ili­şik­te su­nul­muş­tur.

Ge­re­ği­ni say­gıy­la arz ede­riz.

 

                              

Meh­met S. Te­ke­li­oğ­lu

Mu­stafa Tu­na

İs­ma­il Kat­mer­ci

 

 

 

İz­mir

An­ka­ra

İz­mir

 

 

Tev­fik En­sa­ri

Ze­ke­ri­ya Ak­çam

Bü­lent Ge­dik­li

 

 

İz­mir

İz­mir

An­ka­ra

 

 

Fa­zıl Ka­ra­man

Nük­het Ho­tar Gök­sel

Se­mi­ha Öyüş

 

 

İz­mir

İz­mir

Ay­dın

 

 

N. Do­ğan To­pa­loğ­lu

Er­sön­mez Yar­bay

Rem­zi­ye Öz­top­rak

 

 

An­ka­ra

An­ka­ra

An­ka­ra

 

 

GE­REK­ÇE

Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye­si Ka­nu­nu­na gö­re, be­le­di­ye­ler ta­ra­fın­dan sağ­lık mer­kez­le­ri, has­ta­ne­ler ve di­ğer sos­yal te­sis­le­rin ku­rul­ma­sı müm­kün bu­lun­mak­ta­dır. Be­le­di­ye­ler ta­ra­fın­dan ku­rul­muş bu­lu­nan ve ku­ru­la­cak bu sağ­lık te­sis­le­ri­nin de da­ha ve­rim­li ve et­kin ola­rak iş­le­ti­le­bil­me­si için dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­ri­nin ku­ru­la­bil­me­si ge­rek­mek­te­dir. Ka­nun tek­li­fi­miz ile be­le­di­ye­le­re ait bu­lu­nan bu has­ta­ne­ler ve di­ğer sağ­lık iş­let­me­le­rin­de, dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­ri­nin ku­ru­la­bil­me­si­ne imkân ta­nın­mak­ta­dır. Ay­rı­ca tek­lif ile bu dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­ri­nin ser­ma­ye­le­ri ve iş­le­yi­şi gi­bi ko­nu­lar­da, Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­na bağ­lı has­ta­ne­ler için ön­gö­rü­len 209 sa­yı­lı ka­nun hü­küm­le­ri­ne tâbi ol­ma­la­rı ön­gö­rül­mek­te­dir.

İZ­MİR MİL­LET­VE­Kİ­Lİ MEH­MET S. TE­KE­Lİ­OĞ­LU VE 11 MİL­LET­VE­Kİ­Lİ­NİN TEK­Lİ­Fİ

BÜ­YÜK­ŞE­HİR BE­LE­Dİ­YE­Sİ KA­NU­NU­NA BİR EK MAD­DE EK­LEN­ME­Sİ HAK­KIN­DA KA­NUN TEK­Lİ­Fİ

MAD­DE 1- 10/7/2004 ta­rih­li ve 5216 sa­yı­lı Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye­si Ka­nu­nu­na aşa­ğı­da­ki ek mad­de ek­len­miş­tir.

EK MAD­DE 2- Bü­yük­şe­hir be­le­di­ye­le­ri ta­ra­fın­dan ku­rul­muş bu­lu­nan ve­ya ku­ru­la­cak has­ta­ne ve di­ğer sağ­lık iş­let­me­le­rin­de dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­si ku­ru­la­bi­lir. Bu iş­let­me­ler için ko­nu­la­cak ilk ser­ma­ye­nin mik­ta­rı büt­çe­le­rin­de gös­te­ri­lir.

Bü­yük­şe­hir be­le­di­ye­le­ri­ne ait has­ta­ne ve sağ­lık iş­let­me­le­rin­de ku­ru­la­cak, dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­ri­nin ser­ma­ye li­mit­le­ri, fa­ali­yet alan­la­rı ve iy­le­yi­şi ile il­gi­li di­ğer hu­sus­lar hak­kın­da, 4/1/1961 ta­rih­li ve 209 sa­yı­lı Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­na Bağ­lı Sağ­lık Ku­rum­la­rı ile Esen­len­dir­me (Re­ha­bi­li­tas­yon) Te­sis­le­ri­ne Ve­ri­le­cek Dö­ner Ser­ma­ye Hak­kın­da Ka­nun hü­küm­le­ri uy­gu­la­nır.

MAD­DE 2- Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 3- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

5216 sa­yı­lı Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye­si Ka­nu­nu ile 5393 sa­yı­lı Be­le­di­ye Ka­nu­nu­na Ek Mad­de Ek­len­me­si Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fim ge­rek­çe­si ile bir­lik­te ili­şik­te su­nul­muş­tur.

Ge­re­ği­ni say­gı­la­rım­la arz ede­rim.

                                                                                                      Mu­zaf­fer R. Kur­tul­mu­şoğ­lu

                                                                                                                      An­ka­ra

GE­NEL GE­REK­ÇE

Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye­si Ka­nu­nu ile Be­le­di­ye ka­nu­nu­na gö­re, be­le­di­ye­ler ta­ra­fın­dan her tür­lü sağ­lık te­si­si ku­ru­la­bil­mek­te­dir. An­cak bu has­ta­ne­ler­de dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­ri bu­lun­ma­dı­ğın­dan hem kay­nak­lar ve­rim­li kul­la­nı­la­ma­mak­ta ve hem de ça­lı­şan­la­ra Dev­let has­ta­ne­le­rin­den fark­lı ola­rak dö­ner ser­ma­ye öde­me­si ya­pı­la­ma­mak­ta­dır.

Bi­lin­di­ği üze­re, bu­gün­ler­de Dev­let has­ta­ne­le­rin­de dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­ri önem ka­zan­mış, 4/1/1961 ta­rih­li ve 209 sa­yı­lı Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­na Bağ­lı Sağ­lık Ku­rum­la­rı ile Esen­len­dir­me (Re­ha­bi­li­tas­yon) Te­sis­le­ri­ne Ve­ri­le­cek Dö­ner Ser­ma­ye Hak­kın­da Ka­nun­da sık­lık­la de­ği­şik­lik­ler ya­pı­la­rak dö­ner ser­ma­ye ge­lir­le­ri ar­tı­rıl­mış, da­ha ka­li­te­li da­ha ve­rim­li sağ­lık hiz­met­le­ri­nin ve­ril­me­si amaç­lan­mış­tır. Bu­na kar­şın be­le­di­ye has­ta­ne­le­rin­de ise, dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­ri ku­ru­la­ma­dı­ğın­dan ve­ri­len sağ­lık hiz­met­le­ri ba­kı­mın­dan di­ğer has­ta­ne­ler­den da­ha ge­ri­de kal­dık­la­rı ve bu­ra­lar­da ça­lı­şan per­so­ne­lin mo­ti­ve edi­le­me­di­ği an­la­şıl­mak­ta­dır.

Ay­rı­ca mev­cut dü­zen­le­me, ya­ni Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı'na bağ­lı sağ­lık ku­rum ve ku­ru­luş­la­rın­da dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­ri ku­rul­ma­sı­na kar­şın ay­nı sağ­lık hiz­met­le­ri­ni ye­ri­ne ge­ti­ren be­le­di­ye has­ta­ne­le­rin­de ku­rul­ma­mış ol­ma­sı, özel­lik­le ay­nı işi ya­pan ça­lı­şan­lar ara­sın­da fark­lı­laş­ma yo­lu­na gi­dil­di­ğin­den, Ana­ya­sa­nın "eşit­lik il­ke­si"ne de ay­kı­rı düş­mek­te­dir.

Tek­lif ile; Bü­yük­şe­hir be­le­di­ye­le­ri ve be­le­di­ye­ler ta­ra­fın­dan ku­rul­muş ve­ya ku­ru­la­cak olan has­ta­ne ve di­ğer sağ­lık iş­let­me­le­rin­de dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­si ku­rul­ma­sı ve dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­ri­nin ser­ma­ye li­mit­le­ri, fa­ali­yet alan­la­rı, iş­le­yi­şi, öde­me­ler ve il­gi­li di­ğer hu­sus­lar hak­kın­da, 4/1/1961 ta­rih­li ve 209 sa­yı­lı Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­na Bağ­lı Sağ­lık Ku­rum­la­rı ile Esen­len­dir­me (Re­ha­bi­li­tas­yon) Te­sis­le­ri­ne Ve­ri­le­cek Dö­ner Ser­ma­ye Hak­kın­da Ka­nun hü­küm­le­ri' uy­gu­lan­ma­sı­na im­kan ta­nın­ma­sı amaç­lan­mak­ta­dır.

MAD­DE GE­REK­ÇE­LE­Rİ

Mad­de 1- Bü­yük­şe­hir be­le­di­ye­le­ri­ne ait bu­lu­nan has­ta­ne ve di­ğer sağ­lık iş­let­me­le­rin­de dö­ner ser­ma­ye ku­rul­ma­sı ve ku­ru­la­cak dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­ri­nin ser­ma­ye li­mit­le­ri, fa­ali­yet alan­la­rı, iş­le­yi­şi, öde­me­ler ve il­gi­li di­ğer hu­sus­la­rı­nın Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­na Bağ­lı Sağ­lık Ku­rum­la­rı ile Esen­len­dir­me (Re­ha­bi­li­tas­yon) Te­sis­le­ri­ne Ve­ri­le­cek Dö­ner Ser­ma­ye Hak­kın­da Ka­nun hü­küm­le­ri­ne ta­bi ol­ma­sı amaç­lan­mak­ta­dır.

Mad­de 2- Be­le­di­ye­le­re ait bu­lu­nan has­ta­ne ve di­ğer sağ­lık iş­let­me­le­rin­de dö­ner ser­ma­ye ku­rul­ma­sı ve ku­ru­la­cak dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­ri­nin ser­ma­ye li­mit­le­ri, fa­ali­yet alan­la­rı, iş­le­yi­şi, öde­me­ler ve il­gi­li di­ğer hu­sus­la­rı­nın Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­na Bağ­lı Sağ­lık Ku­rum­la­rı ile Esen­len­dir­me (Re­ha­bi­li­tas­yon) Te­sis­le­ri­ne Ve­ri­le­cek Dö­ner Ser­ma­ye Hak­kın­da Ka­nun hü­küm­le­ri­ne ta­bi ol­ma­sı amaç­lan­mak­ta­dır.

Mad­de 3- Yü­rür­lük mad­de­si­dir.

Mad­de 4- Yü­rüt­me mad­de­si­dir.

AN­KA­RA MİL­LET­VE­Kİ­Lİ MU­ZAF­FER R. KUR­TUL­MU­ŞOĞ­LU’NUN TEK­Lİ­Fİ

BÜ­YÜK­ŞE­HİR BE­LE­Dİ­YE­Sİ KA­NU­NU İLE BE­LE­Dİ­YE KA­NU­NU­NA EK MAD­DE

EK­LEN­ME­Sİ HAK­KIN­DA KA­NUN TEK­Lİ­Fİ

 

MAD­DE 1- 10/7/2004 ta­rih­li ve 5216 sa­yı­lı Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye­si Ka­nu­nu­na aşa­ğı­da­ki ek mad­de ek­len­miş­tir.

"EK MAD­DE 2- Bü­yük­şe­hir be­le­di­ye­le­ri ta­ra­fın­dan ku­rul­muş ve­ya ku­ru­la­cak olan has­ta­ne ve di­ğer sağ­lık iş­let­me­le­rin­de dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­si ku­ru­lur.

Dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­ri­nin ser­ma­ye li­mit­le­ri, fa­ali­yet alan­la­rı, iş­le­yi­şi, öde­me­ler ve il­gi­li di­ğer hu­sus­lar hak­kın­da, 4/1/1961 ta­rih­li ve 209 sa­yı­lı Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­na Bağ­lı Sağ­lık Ku­rum­la­rı ile Esen­len­dir­me (Re­ha­bi­li­tas­yon) Te­sis­le­ri­ne Ve­ri­le­cek Dö­ner Ser­ma­ye Hak­kın­da Ka­nun hü­küm­le­ri uy­gu­la­nır."

MAD­DE 2- 3/7/2005 ta­rih­li ve 5393 sa­yı­lı Be­le­di­ye Ka­nu­nu­na aşa­ğı­da­ki ek mad­de ek­len­miş­tir.

"EK MAD­DE 1- Be­le­di­ye­ler ta­ra­fın­dan ku­rul­muş ve­ya ku­ru­la­cak olan has­ta­ne ve di­ğer sağ­lık iş­let­me­le­rin­de, dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­si ku­ru­lur.

Dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­ri­nin ser­ma­ye li­mit­le­ri, fa­ali­yet alan­la­rı, iş­le­yi­şi, öde­me­ler ve il­gi­li di­ğer hu­sus­lar hak­kın­da, 4/1/1961 ta­rih­li ve 209 sa­yı­lı Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­na Bağ­lı Sağ­lık Ku­rum­la­rı ile Esen­len­dir­me (Re­ha­bi­li­tas­yon) Te­sis­le­ri­ne Ve­ri­le­cek Dö­ner Ser­ma­ye Hak­kın­da Ka­nun hü­küm­le­ri uy­gu­la­nır."

MAD­DE 3- Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 4- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

 

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu

 

 

Esas No.: 2/803, 2/834, 2/950

27/2/2007

 

Ka­rar No.: 125

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

Ye­rel yö­ne­tim ku­ru­luş­la­rı­na bağ­lı has­ta­ne­ler­de dö­ner ser­ma­ye ku­rul­ma­sı­na iliş­kin ola­rak Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si Baş­kan­lı­ğı­na su­nu­lan ve Baş­kan­lık­ça; 31/5/2006 ta­ri­hin­de ta­li ko­mis­yon ola­rak Sağ­lık, Ai­le, Ça­lış­ma ve Sos­yal İş­ler Ko­mis­yo­nu­na, esas ko­mis­yon ola­rak da Ko­mis­yo­nu­mu­za ha­va­le edi­len İz­mir Mil­let­ve­ki­li Meh­met S. TE­KE­Lİ­OĞ­LU ve 11 Mil­let­ve­ki­li­nin 2/803 esas nu­ma­ra­lı “Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye­si Ka­nu­nu­na Bir Ek Mad­de Ek­len­me­si Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi” ile 17/10/2006 ta­ri­hin­de ta­li ko­mis­yon ola­rak Sağ­lık, Ai­le, Ça­lış­ma ve Sos­yal İş­ler Ko­mis­yo­nu­na, esas ko­mis­yon ola­rak da Ko­mis­yo­nu­mu­za ha­va­le edi­len Uşak Mil­let­ve­ki­li Alim TUNÇ ve 6 Mil­let­ve­ki­li­nin 2/834 esas nu­ma­ra­lı “Ye­rel Yö­ne­tim Ku­ru­luş­la­rı­na Bağ­lı Has­ta­ne­ler­de Dö­ner Ser­ma­ye Ku­rul­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi”, Ko­mis­yo­nu­mu­zun 18/10/2006 ta­ri­hin­de Ma­li­ye Ba­ka­nı Ke­mal UNA­KI­TAN ile Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğı, Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı, İçiş­le­ri Ba­kan­lı­ğı, Dev­let Plan­la­ma Teş­ki­la­tı Müs­te­şar­lı­ğı tem­sil­ci­le­ri­nin ka­tı­lım­la­rıy­la yap­tı­ğı 2 nci Bir­le­şi­min­de, İç­tü­zü­ğün 35 in­ci mad­de­si uya­rın­ca bir­bir­le­riy­le il­gi­li gö­rü­le­rek bir­leş­ti­ril­mek ve gö­rüş­me­le­re 2/834 esas nu­ma­ra­lı Ka­nun Tek­li­fi esas alın­mak su­re­tiy­le in­ce­le­nip gö­rü­şül­müş­tür.

Bi­lin­di­ği gi­bi, Ül­ke­miz­de Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­na bağ­lı sağ­lık ku­rum ve ku­ru­luş­la­rın­da su­nu­lan sağ­lık hiz­met­le­ri­nin da­ha ka­li­te­li, ve­rim­li ve mo­dern ça­ğın ge­rek­le­ri­ne uy­gun ola­rak ye­ri­ne ge­ti­ri­le­bil­me­si ama­cıy­la; 4/1/1961 ta­rih­li ve 209 sa­yı­lı Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­na Bağ­lı Sağ­lık Ku­rum­la­rı ile Esen­len­dir­me (Re­ha­bi­li­tas­yon) Te­sis­le­ri­ne Ve­ri­le­cek Dö­ner Ser­ma­ye Hak­kın­da Ka­nun­da za­man için­de bir ta­kım de­ği­şik­lik­ler ya­pıl­mış ve bu ku­rum ve ku­ru­luş­la­rın dö­ner ser­ma­ye im­kan­la­rı iyi­leş­ti­ril­miş­tir. Bu iyi­leş­tir­me­ler­le, ku­rum­la­rın dö­ner ser­ma­ye ge­lir­le­ri ar­tı­rı­la­rak hiz­met su­num ko­şul­la­rın­da önem­li ge­liş­me­ler sağ­lan­mış­tır.

Di­ğer yan­dan, Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye­si Ka­nu­nu ve Be­le­di­ye Ka­nu­nu ile be­le­di­ye­le­re; sağ­lık mer­ke­zi, has­ta­ne ve ben­ze­ri di­ğer sos­yal te­sis­le­ri ku­ra­bil­me im­ka­nı ge­ti­ril­miş­tir. Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­na bağ­lı sağ­lık ku­rum ve ku­ru­luş­la­rın­da söz ko­nu­su olan dö­ner ser­ma­ye im­ka­nı­nın be­le­di­ye has­ta­ne­le­ri­ne sağ­lan­ma­mış ol­ma­sı, be­le­di­ye has­ta­ne­le­rin­de ve­ri­len sağ­lık hiz­met­le­ri­ni ve­rim­li­lik ve ka­li­te yö­nün­den olum­suz et­ki­le­mek­te­dir. Be­le­di­ye Has­ta­ne­le­rin­de dö­ner ser­ma­ye ku­rul­ma­sı ve dö­ner ser­ma­ye ge­lir­le­ri­ne kat­kı ya­pan per­so­ne­le ila­ve bir öde­me ya­pıl­ma­sı per­so­ne­lin mo­ti­vas­yo­nu­nu ar­tı­ra­cak­tır. Ay­rı­ca, söz ko­nu­su dü­zen­le­me, sağ­lık per­so­ne­li ara­sın­da­ki ge­lir den­ge­si­nin sağ­lan­ma­sı­na da olum­lu yön­de kat­kı­da bu­lu­na­cak­tır.

2/803 esas nu­ma­ra­lı Ka­nun Tek­li­fi ve Ge­rek­çe­si in­ce­len­di­ğin­de;

- Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye­le­ri­ne ait has­ta­ne­ler­de ve di­ğer sağ­lık iş­let­me­le­rin­de, dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­ri­nin ku­rul­ma­sı ve bu iş­let­me­le­rin iş­le­yi­şi­ne iliş­kin hü­küm­le­rin dü­zen­len­me­si­nin,

Gö­rüş­me­le­re esas alı­nan 2/834 esas nu­ma­ra­lı Tek­lif ve Ge­rek­çe­si in­ce­len­di­ğin­de ise;

- İl Özel İda­re­le­ri, Be­le­di­ye­ler, Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye­le­ri ile Ma­hal­li İda­re Bir­lik­le­ri­ne bağ­lı has­ta­ne­ler­de dö­ner ser­ma­ye ku­rul­ma­sı­nın,

- Ye­rel Yö­ne­tim Ku­ru­luş­la­rı­na bağ­lı has­ta­ne­ler­de ku­rul­ma­sı ön­gö­rü­len dö­ner ser­ma­ye­le­rin iş­le­ti­mi için ser­ma­ye tah­sis edil­me­si, dö­ner ser­ma­ye­le­rin ge­lir ve gi­der­le­ri­nin be­lir­len­me­si ve dö­ner ser­ma­ye ge­lir­le­rin­den kar­şı­lan­mak üze­re per­so­nel ça­lış­tı­rıl­ma­sı­na im­kan sağ­lan­ma­sı­nın,

- Ye­rel yö­ne­tim ku­ru­luş­la­rı­na bağ­lı has­ta­ne­ler­de ça­lı­şan per­so­ne­le dö­ner ser­ma­ye­den ek öde­me ve­ril­me­si ve ek öde­me­le­rin per­so­ne­le han­gi kri­ter­ler çer­çe­ve­sin­de ya­pı­la­ca­ğı­nın dü­zen­len­me­si­nin,

ön­gö­rül­dü­ğü an­la­şıl­mak­ta­dır.

Ko­mis­yo­nu­muz­da Tek­lif­le­rin tü­mü üze­rin­de ya­pı­lan gö­rüş­me­ler­de;

- Av­ru­pa’da bir­çok ül­ke­de sağ­lık hiz­met­le­ri­nin ye­rel yö­ne­tim­ler­ce ye­ri­ne ge­ti­ril­di­ği, sağ­lık hiz­met­le­ri­nin ye­rel yö­ne­tim­ler­ce ye­ri­ne ge­ti­ril­me­si­nin uy­gu­la­ma­da çok bü­yük fay­da­lar sağ­la­ya­ca­ğı,

- 5018 sa­yı­lı Ka­mu Ma­li Yö­ne­ti­mi ve Kon­trol Ka­nu­nu ile dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­ri­nin 2007 yı­lı içe­ri­sin­de ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rıl­ma­sı­nın ön­gö­rül­dü­ğü, ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma ger­çek­leş­ti­ri­lin­ce­ye ka­dar bu has­ta­ne­ler­de ça­lı­şan­la­rın üc­ret ada­let­siz­li­ği­nin gi­de­ril­me­si ge­rek­ti­ği,

- Özel büt­çe­li ida­re­ler­de dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­si ku­rul­ma­sı­nın dö­ner ser­ma­ye uy­gu­la­ma­la­rıy­la bağ­daş­ma­dı­ğı, bu dü­zen­le­me­nin oluş­tu­rul­ma­ya ça­lı­şı­lan ma­li sis­te­me uy­gun ol­ma­dı­ğı,

- Ge­ti­ril­me­si ta­sar­la­nan sağ­lık sis­te­min­de; tüm sağ­lık hiz­met bi­rim­le­ri­nin bir yer­de top­lan­ma­sı­nın ve sağ­lık hiz­met­le­ri ile bun­la­rın fi­nans­ma­nı­nın bir­bi­rin­den ay­rıl­ma­sı­nın ön­gö­rül­dü­ğü, bu çer­çe­ve­de SSK’ya ait has­ta­ne­le­rin Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­na dev­ri­ne yö­ne­lik ya­sal dü­zen­le­me ya­pıl­dı­ğı, Ka­nun Tek­li­fiy­le be­le­di­ye has­ta­ne­le­ri­ne bir an­lam­da özerk­lik sağ­lan­dı­ğı, dü­zen­le­me­nin ge­ti­ril­mek is­te­nen sis­tem­le çe­liş­ti­ği,

- Tür­ki­ye’de sa­de­ce iki bü­yük­şe­hir be­le­di­ye­si bün­ye­sin­de has­ta­ne bu­lun­du­ğu, bü­tün ye­rel yö­ne­tim­le­ri kap­sa­ya­cak yön­de bir dü­zen­le­me­nin bir­çok ye­rel yö­ne­tim or­ga­nı­nı has­ta­ne kur­ma­ya yön­len­di­re­ce­ği ve so­nuç­ta kay­nak is­ra­fı ya­şan­ma­sı­nın ka­çı­nıl­maz ola­ca­ğı, bu ne­den­le Tek­lif kap­sa­mı­nın mev­cut be­le­di­ye has­ta­ne­le­ri ile sı­nır­lı tu­tul­ma­sı ge­rek­ti­ği,

şek­lin­de­ki gö­rüş­le­rin ar­dın­dan, Hü­kü­met adı­na ya­pı­lan ta­mam­la­yı­cı açık­la­ma­lar­da;

- Sağ­lık hiz­me­ti­nin fark­lı özel­lik­le­re sa­hip bir hiz­met ala­nı ol­du­ğu, bu ne­den­le ba­sit bir ka­mu hiz­me­ti ola­rak gö­rü­le­me­ye­ce­ği, bü­yük­şe­hir be­le­di­ye­le­ri­ne bağ­lı has­ta­ne­ler­den bir çok va­tan­da­şı­mı­zın ya­rar­lan­dı­ğı, be­le­di­ye­ler­ce gö­tü­rü­len sağ­lık hiz­met­le­ri­nin iyi­leş­ti­ril­me­si­ne yö­ne­lik bu dü­zen­le­me­nin olum­lu kar­şı­lan­dı­ğı,

- Sağ­lık hiz­met­le­ri­ne yö­ne­lik ya­pı­lan dü­zen­le­me­ler­le sağ­lık sek­tö­rün­de olum­lu ge­liş­me­le­rin ya­şan­dı­ğı, bu­na rağ­men uy­gu­la­ma­da ha­la ba­zı so­run­la­rın gö­rül­dü­ğü, bu so­run­la­rın gi­de­ril­me­si­ne yö­ne­lik ça­lış­ma­la­rın de­vam et­ti­ği, Tek­lif­ler ile ge­ti­ril­mek is­te­nen dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­si­nin; bü­yük­şe­hir be­le­di­ye has­ta­ne­le­rin­de ça­lı­şan sağ­lık per­so­ne­li­nin du­ru­mu­nu iyi­leş­ti­re­ce­ği ve bu­ra­lar­dan ya­rar­la­nan va­tan­daş­la­rın al­dık­la­rı hiz­me­tin ka­li­te­si­ni yük­sel­te­ce­ği,

- Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­na bağ­lı has­ta­ne­le­re sağ­la­nan dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­riy­le has­ta­ne ça­lı­şan­la­rı­nın, be­le­di­ye has­ta­ne­le­rin­de ça­lı­şan­la­ra gö­re da­ha faz­la üc­ret el­de et­ti­ği, uy­gu­la­ma­da gö­rü­len bu üc­ret ada­let­siz­li­ği ne­de­niy­le be­le­di­ye has­ta­ne­le­ri­nin per­so­nel is­tih­da­mın­da zor­luk­lar ya­şa­dı­ğı ve bu ada­let­siz­li­ğin gi­de­ril­me­si­nin sağ­lık ça­lı­şan­la­rı açı­sın­dan acil bir ih­ti­yaç ol­du­ğu,

ifa­de edil­miş­tir.

Ay­rı­ca; gö­rüş­me­le­re esas alı­nan 2/834 esas nu­ma­ra­lı Ka­nun Tek­li­fi­nin sa­hi­bi Uşak Mil­let­ve­ki­li Alim Tunç ta­ra­fın­dan;

- Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­na bağ­lı has­ta­ne­ler­de dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­ri ku­rul­du­ğu; bu im­ka­na sa­hip ol­ma­yan bü­yük­şe­hir be­le­di­ye­le­ri­ne bağ­lı has­ta­ne­ler­de dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­si ku­rul­ma­sı­nın ça­lı­şan­la­rın mo­ti­vas­yo­nu­nu ve per­for­man­sı­nı art­tı­ra­ca­ğı,

- Tek­li­fin, uy­gu­la­ma­da iki bü­yük­şe­hir be­le­di­ye­si has­ta­ne­siy­le il­gi­li ola­rak ya­şa­nan üc­ret ada­let­siz­li­ği­ni gi­der­me­ye yö­ne­lik ol­du­ğu ve bu ne­den­le Tek­lif kap­sa­mı­nın da­ral­tı­la­bi­le­ce­ği,

be­lir­til­miş­tir.

Ko­mis­yo­nu­muz­da ya­pı­lan bu gö­rüş­me­le­rin ar­dın­dan, Ka­nun Tek­lif­le­ri­nin ve­ri­len bir öner­ge doğ­rul­tu­sun­da da­ha ay­rın­tı­lı in­ce­len­me­si ama­cıy­la ön­ce­lik­le bir alt ko­mis­yon­da ele alın­ma­sı ka­rar­laş­tı­rıl­mış­tır.

Alt Ko­mis­yon­da ya­pı­lan ça­lış­ma­lar­da; 2/834 esas nu­ma­ra­lı Tek­li­fin 1 in­ci mad­de­si; Tür­ki­ye’de ye­rel yö­ne­tim ku­ru­luş­la­rı ara­sın­da yal­nız­ca iki bü­yük­şe­hir be­le­di­ye­si (An­ka­ra ve İz­mir) bün­ye­sin­de has­ta­ne­nin bu­lun­ma­sı ne­de­niy­le, Tek­lif kap­sa­mı­nın bu aşa­ma­da Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye­le­ri­ne bağ­lı has­ta­ne­ler­le sı­nır­lı tu­tu­la­cak şe­kil­de da­ral­tıl­ma­sı­nı ve ku­rul­ma­sı dü­şü­nü­len dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­ri­nin fa­ali­yet­le­ri ile il­gi­li esas­la­rın ve dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­rin­den ek öde­me al­ma­sı ön­gö­rü­len per­so­ne­lin han­gi kri­ter­ler çer­çe­ve­sin­de ek öde­me­den ya­rar­la­na­ca­ğı­nın be­lir­len­me­si­ni te­mi­nen ye­ni­den dü­zen­len­miş­tir.

Ay­rı­ca Alt Ko­mis­yon; Tek­li­fin 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8  in­ci mad­de­le­ri; kap­sa­mın da­ral­tıl­ma­sı ve de­ğiş­ti­ri­len 1 in­ci mad­de­sin­de 4/1/1961 ta­rih­li ve 209 sa­yı­lı Ka­nu­na atıf­ta bu­lu­nul­ma­sı ne­de­niy­le me­tin­den çı­kar­mış, yü­rür­lü­ğe iliş­kin 9 ve 10 un­cu mad­de­le­ri ise mad­de nu­ma­ra­la­rı­nı 2 ve 3 ola­rak te­sel­sül et­tir­mek su­re­tiy­le ay­nen ka­bul et­miş­tir.

Bu de­fa Ko­mis­yo­nu­mu­zun 22/2/2007 ta­ri­hin­de Ba­yın­dır­lık ve İs­kan Ba­ka­nı Fa­ruk Na­fiz Özak ile Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğı, Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı, İçiş­le­ri Ba­kan­lı­ğı, Dev­let Plan­la­ma Teş­ki­la­tı Müs­te­şar­lı­ğı tem­sil­ci­le­ri­nin ka­tı­lım­la­rıy­la yap­tı­ğı 39 un­cu Bir­le­şi­min­de, ve­ri­len bir öner­ge doğ­rul­tu­sun­da, 12/2/2007 ta­ri­hin­de Ko­mis­yo­nu­mu­za ha­va­le edi­len An­ka­ra Mil­let­ve­ki­li Mu­zaf­fer R. KUR­TUL­MU­ŞOĞ­LU’nun 2/950 esas nu­ma­ra­lı “Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye­si Ka­nu­nu ile Be­le­di­ye Ka­nu­nu­na Ek Mad­de Ek­len­me­si Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi”, il­gi­si ne­de­niy­le; Ko­mis­yo­nu­mu­zun 2 nci Bir­le­şi­min­de bir­leş­ti­ril­miş olan 2/803 ve 2/834 esas nu­ma­ra­lı Ka­nun Tek­lif­le­riy­le bir­leş­ti­ril­miş ve gö­rüş­me­le­re 2/834 esas nu­ma­ra­lı Tek­lif esas alı­na­rak oluş­tu­ru­lan alt ko­mis­yon met­ni üze­rin­den de­vam edil­me­si­ne ka­rar ve­ril­miş­tir.

Ko­mis­yo­nu­muz­da, 2/834 esas nu­ma­ra­lı Ka­nun Tek­li­fi esas alı­na­rak oluş­tu­ru­lan alt ko­mis­yon met­ni­nin gö­rüş­me­le­ri sı­ra­sın­da;

- Tek­li­fin ge­cik­miş bir dü­zen­le­me ol­du­ğu ve bü­yük­şe­hir be­le­di­ye­si has­ta­ne­le­rin­de ve­ri­len sağ­lık hiz­met­le­ri­ni iyi­leş­tir­me­si an­la­mın­da olum­lu kar­şı­lan­dı­ğı,

- Bü­yük­şe­hir be­le­di­ye­le­ri­ne bağ­lı has­ta­ne­le­rin da­ha ve­rim­li ha­le ge­ti­ri­le­bil­me­si için bu has­ta­ne­ler­de ça­lı­şan per­so­ne­le ben­zer­le­ri­nin al­dı­ğı üc­re­te ya­kın bir üc­ret öden­me­si ge­rek­ti­ği, Tek­li­fin ya­sa­laş­ma­sı ha­lin­de uy­gu­la­ma­da gö­rü­len üc­ret ada­let­siz­li­ği­nin bü­yük oran­da gi­de­ril­miş ola­ca­ğı,

- Sağ­lık sek­tö­rü­nün, Tür­ki­ye’nin en ge­niş sek­tör­le­rin­den bi­ri ol­du­ğu, özel­lik­le son yıl­lar­da ya­pı­lan re­form­lar­la sağ­lık ala­nın­da bü­yük çap­ta iler­le­me­ler kay­de­dil­di­ği,

- Hü­kü­me­tin iz­le­di­ği Sağ­lık­ta Dö­nü­şüm Pro­je­si kap­sa­mın­da re­form ni­te­li­ğin­de bir­çok dü­zen­le­me­nin ya­pıl­dı­ğı, Tek­lif­le­rin söz ko­nu­su pro­jey­le ger­çek­leş­ti­ril­mek is­te­nen amaç­la­ra uy­gun ol­du­ğu,

- Dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­ri­nin sa­de­ce per­so­ne­le ek öde­me sağ­la­ma­dı­ğı, bu­nun ya­nı sı­ra dö­ner ser­ma­ye he­sap­la­rın­dan has­ta­ne­le­rin ih­ti­yaç duy­du­ğu sağ­lık araç ve ge­reç­le­ri­nin de te­min edil­di­ği, dü­zen­le­me­ye sa­de­ce ma­aş iyi­leş­tir­me­si ola­rak ba­kıl­ma­ma­sı ge­rek­ti­ği,

hu­sus­la­rı di­le ge­ti­ril­miş; Hü­kü­met adı­na ya­pı­lan ta­mam­la­yı­cı açık­la­ma­lar­da;

- Tek­lif­ler­le; Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­na bağ­lı has­ta­ne­ler ve bü­yük­şe­hir be­le­di­ye­si has­ta­ne­le­rin­de ça­lı­şan per­so­nel ara­sın­da gö­rü­len üc­ret ada­let­siz­li­ği­nin gi­de­ril­di­ği, esas alı­nan 2/834 esas nu­ma­ra­lı Tek­li­fin kap­sa­mı­nın; sa­de­ce uy­gu­la­ma­da gö­rü­len üc­ret ada­let­siz­li­ği­ni gi­de­re­cek şe­kil­de da­ral­tıl­dı­ğı,

- 5018 sa­yı­lı Ka­nun uya­rın­ca 2007 yı­lı so­nun­da dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­ri­nin ye­ni­den de­ğer­len­di­ril­me­si­nin ön­gö­rül­dü­ğü, bu kap­sam­da sağ­lık ala­nın­da ya­şa­nan iyi­leş­tir­me­le­rin de­vam ede­ce­ği,

ifa­de edil­miş­tir.

Da­ha son­ra, Alt Ko­mis­yon met­ni Ko­mis­yo­nu­muz­ca da be­nim­se­ne­rek mad­de­le­ri­nin gö­rü­şül­me­si­ne ge­çil­miş­tir.

Alt ko­mis­yon met­ni­nin;

- Çer­çe­ve 1 in­ci mad­de­si; an­la­ma açık­lık ka­zan­dır­mak ama­cıy­la, 5216 sa­yı­lı  Ka­nu­na ek­le­nen Ek 2 nci mad­de­nin dör­dün­cü fık­ra­sın­da yer alan “has­ta­ne­ler­de” iba­re­sin­den ön­ce “bu” iba­re­si­nin ek­len­me­si su­re­tiy­le,

- Yü­rür­lük ve yü­rüt­me­ye iliş­kin 2 ve 3 ün­cü mad­de­le­ri ise ay­nen,

ka­bul edil­miş­tir.

Ra­po­ru­muz, Ge­nel Ku­ru­lun ona­yı­na su­nul­mak üze­re Yük­sek Baş­kan­lı­ğa say­gı ile arz olu­nur.

 

                              

Başkan

Başkanvekili

Bu Raporun Sözcüsü

 

 

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Y. Selahattin Beyribey

 

 

Afyonkarahisar

Bursa

Kars

 

 

Kâtip

Üye

Üye

 

 

Mehmet Sekmen

Halil Aydoğan

Mehmet Zekai Özcan

 

 

İstanbul

Afyonkarahisar

Ankara

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

M. Mesut Özakcan

A. Kemal Deveciler

Ali Osman Sali

 

 

Aydın

Balıkesir

Balıkesir

 

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Ahmet İnal

Osman Nuri Filiz

Muhsin Koçyiğit

 

 

Batman

Denizli

Diyarbakır

 

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

A. Kemal Kumkumoğlu

Birgen Keleş

Kemal Kılıçdaroğlu

 

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

(Ayrışık oy yazım ektedir)

(Karşı oy yazım ektedir)

(Ayrışık oy ektedir)

 

 

 

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

M. Mustafa Açıkalın

Bülent Baratalı

Fazıl Karaman

 

 

İstanbul

İzmir

İzmir

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Sabahattin Yıldız

Mustafa Elitaş

Taner Yıldız

 

 

Muş

Kayseri

Kayseri

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Muzaffer Baştopçu

Mustafa Ünaldı

Hasan Fehmi Kinay

 

 

Kocaeli

Konya

Kütahya

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Muharrem Doğan

Mustafa Özyürek

Osman Seyfi

 

 

Mardin

Mersin

Nevşehir

 

 

 

(Ayrışık oyum var)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Cemal Uysal

Kazım Türkmen

İmdat Sütlüoğlu

 

 

Ordu

Ordu

Rize

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Musa Uzunkaya

Sabahattin Cevheri

Enis Tütüncü

 

 

Samsun

Şanlıurfa

Tekirdağ

 

 

 

 

(Ayrışık oy ektedir)

 

 

 

Üye

 

Üye

 

 

M. Ergun Dağcıoğlu

 

M. Akif Hamzaçebi

 

 

Tokat

 

Trabzon

 

 

 

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

 

AYRIŞIK OY

1. Büyükşehir Belediyelerine bağlı hastanelerde döner sermaye işletmesi kurulmasını öngören tasarının benzeri ilk kez CHP İzmir Milletvekili Sayın Hakkı Ülkü ve 7 arkadaşı tarafından 25.1.2006  tarihinde TBMM Başkanlığına verilmiştir. Bu teklif TBMM Genel kurulunda görüşülüp gündeme alınmış, ancak bu arada bir yıl geçtikten sonra aynı amaca dönük yeni bir teklif Planve Bütçe Komisyonunun gündemine gelmiştir. Sonuç olarak, CHP milletvekillerinin verdikleri yasa tekliflerinin, “muhalefet tarafından verildiği için reddedilmesi gerekir” şeklindeki bir önyargı, Anakent Belediyesi hastanelerinin döner sermaye işletmesi kurmalarını bir yılı aşkın süreyle geciktirmiştir.

2. Teklifin ortaya çıkardığı bir diğer gerçek de, Sağlık Reformu olarak halka sunulan çalışmaların ve Parlamentoya getirilen yasaların nasıl aceleye getirildiğini ortaya koyması açısından da önem taşımaktadır. Sağlık Bakanlığı sözde sağlık reformu yaparken, anakent belediyelerine bağlı hastanelerin olduğunun herhalde farkındaydı. O zaman sormak gerekir, Sağlık Bakanlığının yaptığı bu reform nasıl bir reformdur ki, hastanede çalışan doktorlar arasında farklılıklara yol açıyor? Öyle anlaşılıyor ki, Sağlık Bakanlığı günübirlik kararlarla sağlıkta dönüşüm yapmaya çalışıyor. Bu teklifle Sağlık Bakanlığının bir unutkanlığı giderilmiş olmaktadır.

3. Sağlık alanında gerçekten bir reform yapılacaksa, öncelikle kentteki nüfus ile o kentte bulunan yatak sayısı arasında belli bir oranın korunması gerekir. Nüfus arttığında, hastane ya da yatak sayısını artırmalıyız. Yani sağlık yatırımlarının insan unsurunun dikkate alınarak yapılması ve önceliklerin de buna uygun olarak belirlenmesi gerekir. Bugün Ankara, İstanbul, İzmir, Adana gibi kentlerde yoğunlaşan nüfusa karşın, yeterli düzeyde hastane yatırımı yapılamamış, var olan hastanelerle, artan nüfusa hizmet verilmeye çalışılmıştır. Bu tablo, Türkiye’de yurttaşların sağlık hizmetine ulaşmasının önündeki en büyük engellerden birini oluşturmuştur. AKP Hükümeti 5 yıla yaklaşan iktidar süresinde bu gerçeği âdeta gözden kaçırmıştır.

4. Anakent Belediyesine bağlı hastanelerin döner sermaye işletmesi kurabilmelerine olanak sağlayan bu düzenleme, Sağlık Bakanlığının bir hatasını düzeltmeye ve hekimler arasında eşitlik yaratmaya dönük olduğundan uygun görülmektedir.

 

 

Birgen Keleş

Kemal Kılıçdaroğlu

Mehmet Mesut Özakcan

 

İstanbul

İstanbul

Aydın

 

A. Kemal Kumkumoğlu

Mustafa Özyürek

M. Akif Hamzaçebi

 

İstanbul

Mersin

Trabzon

 

 

Enis Tütüncü

 

 

 

Tekirdağ

 

UŞAK MİLLETVEKİLİ ALİM TUNÇ VE 6 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ

YEREL YÖNETİM KURULUŞLARINA BAĞLI HASTANELERDE DÖNER SERMAYE KURULMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

MADDE 1- (1) Bu Kanun, Yerel Yönetim Kuruluşlarına bağlı Hastanelerde verilen sağlık hizmetlerinin, kaliteli ve etkin bir düzeye getirilmesi ve daha verimli yönetilmesi amacıyla, İl Özel İdareleri, Belediyeler Büyükşehir Belediyeleri ile Mahalli İdare Birliklerine bağlı Hastanelerde döner sermaye kurulmasına ilişkin esas ve usulleri kapsar.

MADDE 2- (1) İl Özel İdarelerinde İl Genel Meclisi, Belediyelerde Belediye Meclisi, Büyükşehir Belediyelerinde Büyükşehir Belediye Meclisi, Mahallî İdare Birliklerinde ise Birlik Meclisi tarafından Birinci madde kapsamına giren hastanelere, yatak kapasiteleri ve hasta potansiyeli de dikkate alınmak suretiyle verilecek döner sermaye miktarı belirlenir.

(2) Belirlenen miktar, her bütçe yılı içerisinde, ihtiyaca göre birinci fıkrada sayılan karar organlarınca artırılabilir.

MADDE 3- (1) Döner Sermayeler; döner sermaye ile ilgili faaliyetlerden elde edilen gelirler, yardım ve bağışlar ile ilgili yerel yönetim kuruluşu bütçesinden tahsis edilen ödeneklerden oluşur.

(2) Bağış ve yardımlar tahsis edilen sermaye ile sınırlı olmaksızın sermaye tutarına eklenir. Ancak, bu şekilde artışlarla orantılı olarak, il özel idarelerinde il genel meclisinin teklifi üzerine Valinin uygun görüşü ile, Büyükşehir Belediyesi ile belediyelerde belediye meclisinin teklifi üzerine Belediye Başkanının uygun görüşü ile, Mahalli İdare Birliklerinde ise Birlik Meclisinin teklifi üzerine Birlik Başkanının uygun görüşü ile sermaye artırımı sağlanır.

(3) Çeşitli kaynaklardan elde edilen miktarlarla bütçe yılı sonlarında bilançolarla tespit edilecek safi kârlar nedeniyle, tespit edilen döner sermaye miktarında oluşacak fazlalık ilgili yerel yönetim bütçesine irat kaydedilir.

MADDE 4- (1) Yerel Yönetim Kuruluşlarına bağlı hastanelerde verilen sağlık hizmetlerinden alınacak tedavi bedelleri ile döner sermaye faaliyetlerinden sağlanan diğer hâsılatlar döner sermayenin gelirlerini; döner sermayenin memur ve işçi kadrolarında çalıştırılan personele ödenen ücret ve primler ile diğer hizmetler için yapılacak harcamalar döner sermayenin giderlerini oluşturur.

MADDE 5- (1) Her hastanede, döner sermayenin gerekli kıldığı işleri görmek hesapları tetkik ve umumî bilançoyu tanzim ve hesap işlerini takiple mükellef olmak üzere, ilgili Yerel Yönetim Kuruluşuna bağlı döner sermaye işletme idare ve muhasebe teşkilâtı kurulur.

MADDE 6- (1) Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden, hastanede görevli memurlar ile sözleşmeli personele, mesai içi veya mesai dışı ayrımı yapılmaksızın ek ödeme yapılabilir. Hizmet sunum şartları ve kriterleri de dikkate alınmak suretiyle, bu ödemenin oranı ile esas ve usûlleri; personelin unvanı, görevi, çalışma şartları ve süresi, hizmete katkısı, performansı, serbest çalışıp çalışmaması ile muayene, ameliyat, anestezi, girişimsel işlemler ve özellik arz eden riskli bölümlerde çalışma gibi unsurlar esas alınarak Valilik Makamlarından alınacak uygun görüş üzerine ilgili yerel yönetim kuruluşlarınca belirlenir.

(2) Birinci fıkrada yer alan hükme göre personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden personele bir ayda yapılacak ek ödemenin tutarı, ilgili personelin bir ayda alacağı aylık (ek gösterge dahil), yan ödeme ve her türlü tazminat (makam, temsil ve görev tazminatı hariç) toplamının, pratisyen tabip ve diş tabiplerinden serbest çalışanlara yüzde 250’sini, serbest çalışmayanlara yüzde 500’ünü, uzman tabip, Tıpta Uzmanlık Tüzüğünde belirtilen dallarda bu Tüzük hükümlerine göre uzman olanlar ve uzman diş tabiplerinden serbest çalışanlara yüzde 350’sini, serbest çalışmayanlara yüzde 700’ünü, diğer personele ise yüzde 150’sini geçemez. İşin ve hizmetin özelliği dikkate alınarak yoğun bakım, doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz, ameliyathane, kemik iliği nakil ünitesi ve acil servis gibi özellikli hizmetlerde çalışan personel için yüzde 150 oranı, yüzde 200 olarak uygulanır. Sözleşmeli olarak istihdam edilen personele yapılacak ek ödemenin tutarı ise, aynı birimde aynı unvanlı kadroda çalışan ve hizmet yılı aynı olan emsali personel esas alınarak belirlenir ve bunlara yapılacak ek ödeme, hiçbir şekilde emsaline yapılabilecek ek ödeme üst sınırını geçemez.

(3) Personelin katkısı ile elde edilen döner sermaye gelirlerinden, o birimde görevli personele yapılacak ek ödeme toplamı, Hastanenin cari yıldaki döner sermaye gelirinin yüzde 50’sini aşamaz. Gelirin geri kalan kısmı sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi, kaliteli ve verimli hizmet sunumunun teşvik edilmesi amaçlarına yönelik olarak kullanılır.

MADDE 7- (1) Döner seremayeye ait bütün mallar Devlet malı hükmündedir. Bunlar aleyhine işlenen suçlar aynen Devlet malları aleyhine işlenmiş suç olarak kabul edilir ve sanıklar bu husustaki kanunlar hükümlerine göre takip olunarak cezalandırılır.

MADDE 8- (1) Döner sermayenin işletilmesine müteallik her türlü malî ve idarî muamelelerin yürütülme şekline ve muhasebe usullerine ait esaslar Maliye ve İçişleri Bakanlıklarınca müştereken tanzim olunacak bir yönetmelik ile tespit olunur.

MADDE 9- (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 10- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

PLAN VE BÜT­ÇE KO­MİS­YO­NU­NUN KA­BUL ET­Tİ­Ğİ ME­TİN

BÜ­YÜK­ŞE­HİR BE­LE­Dİ­YE­Sİ KA­NU­NU­NA BİR EK MAD­DE EK­LEN­ME­Sİ

HAK­KIN­DA KA­NUN TEK­Lİ­Fİ

 

MAD­DE 1- 10/7/2004 ta­rih­li ve 5216 sa­yı­lı Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye­si Ka­nu­nu­na aşa­ğı­da­ki mad­de ek­len­miş­tir.

“EK MAD­DE 2- Bü­yük­şe­hir be­le­di­ye­le­ri­ne bağ­lı has­ta­ne­ler­de dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­si ku­ru­la­bi­lir. Bu iş­let­me­ler için ko­nu­la­cak ilk ser­ma­ye­nin tu­ta­rı büt­çe­le­rin­de gös­te­ri­lir. Bu tu­tar be­le­di­ye mec­li­si ka­ra­rıy­la ih­ti­ya­ca gö­re ar­tı­rı­la­bi­lir.

Dö­ner ser­ma­ye; iş­let­me­le­rin kârla­rı, ba­ğış ve yar­dım­lar ile bü­yük­şe­hir be­le­di­ye­le­ri­nin büt­çe­le­rin­den ak­ta­rı­lan tu­tar­lar­dan olu­şur.

Bü­yük­şe­hir be­le­di­ye­le­ri­ne bağ­lı has­ta­ne­ler­de ve­ri­len sağ­lık hiz­met­le­rin­den alı­na­cak be­del­ler ile dö­ner ser­ma­ye fa­ali­yet­le­rin­den sağ­la­nan di­ğer ge­lir­ler dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­si­nin ge­lir­le­ri­ni; dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­rin­de fii­len ça­lış­tı­rı­lan per­so­ne­le öde­nen üc­ret­ler, ek öde­me ve di­ğer gi­der­ler ile mal ve hiz­met alım­la­rı için ya­pı­la­cak har­ca­ma­lar dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­si­nin gi­der­le­ri­ni oluş­tu­rur.

Per­so­ne­lin kat­kı­sıy­la el­de edi­len dö­ner ser­ma­ye ge­lir­le­rin­den, bu has­ta­ne­ler­de gö­rev ya­pan me­mur­lar ile 3/7/2005 ta­rih­li ve 5393 sa­yı­lı Be­le­di­ye Ka­nu­nu­nun 49 un­cu mad­de­si­ne gö­re söz­leş­me­li ola­rak is­tih­dam edi­len sağ­lık per­so­ne­li­ne; hiz­met su­num şart­la­rı, per­so­ne­lin un­va­nı, gö­re­vi, ça­lış­ma şart­la­rı ve sü­re­si, hiz­me­te kat­kı­sı, per­for­man­sı, ser­best ça­lı­şıp ça­lış­ma­ma­sı ile mu­aye­ne, ame­li­yat, anes­te­zi, gi­ri­şim­sel iş­lem­ler ve özel­lik arz eden risk­li bö­lüm­ler­de ça­lış­ma gi­bi un­sur­lar esas alın­mak su­re­tiy­le, 4/1/1961 ta­rih­li ve 209 sa­yı­lı Ka­nun uya­rın­ca Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­na bağ­lı sağ­lık ku­rum­la­rın­da un­van­la­ra gö­re uy­gu­la­nan ta­van öde­me mik­tar­la­rı aşıl­ma­mak kay­dıy­la, Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı per­so­ne­li için tes­pit edi­len esas ve usûller de dik­ka­te alı­na­rak Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye Mec­li­sin­ce be­lir­le­ne­cek esas, usûl ve oran­da ek öde­me ya­pı­la­bi­lir. Bu şe­kil­de ya­pı­la­cak ay­lık ek öde­me, per­so­ne­lin kat­kı­sıy­la el­de edi­len dö­ner ser­ma­ye ge­lir­le­ri­nin tah­sil edi­len ay­lık tu­ta­rı­nın yüz­de el­li­si­ni ge­çe­mez.

Dö­ner ser­ma­ye iş­let­me­le­ri­nin fa­ali­yet­le­ri ile her tür­lü ida­ri ve ma­li iş­lem­le­rin yü­rü­tül­me­si­ne ve mu­ha­se­be usul­le­ri­ne iliş­kin esas­lar Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğı­nın uy­gun gö­rü­şü üze­ri­ne İçiş­le­ri Ba­kan­lı­ğın­ca çı­ka­rı­la­cak yö­net­me­lik­le dü­zen­le­nir.”

MAD­DE 2- Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 3- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.