Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1353)
Uşak Milletvekili Alim Tunç ve 6 Milletvekilinin; Yerel Yönetim
Kuruluşlarına Bağlı Hastanelerde Döner Sermaye Kurulması Hakkında
Kanun Teklifi; İzmir Milletvekili Mehmet S. Tekelioğlu ve 11 Milletvekilinin;
Büyükşehir Belediyesi Kanuna Bir Ek Madde Eklenmesi Hakkında Kanun
Teklifi; Ankara Milletvekili Muzaffer R. Kurtulmuşoğlu’nun; Büyükşehir
Belediyesi Kanunu ile Belediye Kanununa Ek Madde Eklenmesi Hakkında
Kanun Teklifi ile
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (2/834, 2/803,
2/950)
Not: Teklifler; Başkanlıkça İçişleri ve Sağlık, Aile, Çalışma ve
Sosyal İşler ile Plan ve Bütçe komisyonlarına havale edilmiştir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Yerel Yönetim Kuruluşlarına
Bağlı Hastanelerde Döner Sermaye Kurulması Hakkında Kanun Teklifim
gerekçesi ile birlikte ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz.
Saygılarımızla.
|
Alim Tunç |
İrfan Rıza Yazıcıoğlu |
Nevzat Doğan |
|
|
|
Uşak |
Diyarbakır |
Kocaeli |
|
|
Sabri Varan |
M. Kerim Yıldız |
Cevdet Erdöl |
|
|
Gümüşhane |
Ağrı |
|
|
|
|
Ahmet Yaşar |
|
|
|
|
Aksaray |
|
GENEL GEREKÇE
Bilindiği üzere Sağlık Bakanlığına
bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında sunulan sağlık hizmetlerinin
daha kaliteli, verimli, modern çağın gereklerine uygun olarak gelişmeye
açık bir şekilde sunulabilmesini temin amacıyla; 04.01.1961 tarihli
ve 209 sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme
(Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkındaki
Kanunda zaman içerisinde birtakım değişiklikler yapılmış ve döner
sermaye gelirlerinin artırılarak, daha kaliteli, verimli ve modern
bir sağlık hizmeti sunumuna imkân verilmesi hedeflenmiş olup, bu kurum
ve kuruluşların gerek hizmet sunum koşullarında gerekse mali yapılarında
sayılan amaçlar bakımından önemli ilerlemeler kaydedilmiştir. Sayılan
hedeflerin belirlenmesinde elbette ülkemizde üst düzey sağlık
hizmeti sunumunun genel temsilcisi konumundaki bazı özel sağlık
sektörler hastaneleri ve üniversitelerimizdeki hizmet yapısı
ve kalitesi de örnek alınmıştır. Böylece sağlık hizmeti sunumundaki
kalite ve verimlilik açısından, kurumsal dengesizlikler ve eksik
rekabet koşulları bir nebze olsun azaltılmıştır.
Oysa yerel yönetim kuruluşlarına bağlı
hastanelerde verilen sağlık hizmeti verimlilik ve kalite bakımından
diğer sağlık kurumlarına oranla oldukça geride kalmıştır. Bu hastanelerde
döner sermaye kurulması halinde, kurum kendi kaynaklarını daha
verimli kullanabilecek ve modern tıbbi cihazların alınması ve teknolojik
gelişimlere paralel olarak hızlı, kaliteli ve ucuz sağlık hizmeti
temini mümkün olabilecektir. Döner sermaye gelirlere katkı yapan
personele de bir miktar ilave ödeme yapılması suretiyle personel
motivasyonunun sağlanmasının yanı sıra, sağlık personeli arasındaki
gelir dengesi de tesis edilebilecektir.
Belirtilen nedenlerle söz konusu kanun
teklifi ile yerel yönetim kuruluşlarına bağlı hastanelere, sağlık
bakanlığı hastanelerine benzer şekilde, döner sermaye verilmek
suretiyle, bu hastanelerin ülke genelinde verilen sağlık hizmeti
sunumuna efektif olarak katılımının sağlanması amaçlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- Bu madde ile, Yerel Yönetim Kuruluşlarına
bağlı hastanelerde verilen sağlık hizmetlerinin, kaliteli ve etkin
bir düzeye getirilmesi ve daha verimli yönetilmesi amacıyla, İl
Özel İdareleri, Belediyeler, Büyükşehir Belediyeleri ile Mahalli
İdare Birliklerine bağlı hastanelerde döner sermaye kurulması
amaçlanmaktadır.
Madde 2- Bu madde ile Yerel Yönetim Kuruluşlarına
bağlı hastanelere kurulan döner sermayelerin işletimi için sermaye
tahsis edilmekte ve bu sermayenin, her bütçe yılı için her bütçe yılı
içerisinde, ihtiyaca göre yetkili organlarca artırılabilmesi
öngörülmektedir.
Madde 3- Bu madde ile
döner sermayelerin gelir ve gider yerlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır.
Madde 4- Bu madde ile
yerel yönetimlere bağlı hastanelerin etkili bir şekilde sağlık
hizmeti sunumu için giderleri döner sermaye gelirlerinden karşılanmak
üzere personel çalıştırılması amaçlanmaktadır.
Madde 5- Bu madde ile
döner sermaye kurulan her hastanede döner sermayelerin gelir, gider
ve hesaplarını takip etmek üzere döner sermaye işletme idare ve muhasebe
teşkilatı kurulması amaçlanmaktadır.
Madde 6- Bu madde ile
sağlık hizmetlerinin iyileştirilebilmesi, daha verimli ve daha
kaliteli bir biçimde sunulabilmesi için, ek ödemenin, personelin
unvanı, görevi, çalışma şartları, hizmete katkısı, performansı
ile muayene, ameliyat, anestezi, girişimsel işlemler, özellik arz
eden riskli bölümlerde çalışma gibi kriterler çerçevesinde sağlık
hizmetlerinde yapacağı işe ve göstereceği başarıya göre yapılarak
sağlık kurumlarındaki sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi, kaliteli
ve verimli hizmet sunumunun teşvik edilmesi amaçlanmaktadır.
Performans ve fiili çalışma
ilkelerine ağırlık verilerek hizmete daha fazla katkı sağlayan
personelin daha fazla ek ödeme alması imkânı getirilerek sağlık
hizmetlerinin kalitesinin artırılması sağlanacaktır.
Yerel yönetim kuruluşlarına
bağlı hastanelerde, kaliteli, verimli sağlık hizmeti sunumunu
sağlamak, bu hastanelere son model modern cihazları kazandırmak,
nitelikli sağlık personeli bulundurmak, ve hekimlerin sadece kamuda
hizmet sunmalarını teşvik etmelerini özendirmek istenilmektedir.
Madde 7- Bu madde ile
döner sermayeye ait malların devlet malı hükmünde kabul edilerek
korunması amaçlanmaktadır.
Madde 8- Bu madde ile
döner sermayelerin işletilmesine ilişkin tüm usul ve esasların Yönetmelik
ile düzenlenmesi amaçlanmaktadır.
Madde 9- Yürürlük maddesidir.
Madde 10- Yürütme maddesidir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Büyükşehir Belediyesi
Kanununa Bir Ek Madde Eklenmesi Hakkında Kanun Teklifimiz ve gerekçesi
ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygıyla arz ederiz.
|
Mehmet S. Tekelioğlu |
Mustafa Tuna |
İsmail Katmerci |
|
|
|
|
İzmir |
Ankara |
İzmir |
|
|
|
Tevfik Ensari |
Zekeriya Akçam |
Bülent Gedikli |
|
|
|
İzmir |
İzmir |
Ankara |
|
|
|
Fazıl Karaman |
Nükhet Hotar Göksel |
Semiha Öyüş |
|
|
|
İzmir |
İzmir |
Aydın |
|
|
|
N. Doğan Topaloğlu |
Ersönmez Yarbay |
Remziye Öztoprak |
|
|
|
Ankara |
Ankara |
Ankara |
|
GEREKÇE
Büyükşehir Belediyesi
Kanununa göre, belediyeler tarafından sağlık merkezleri, hastaneler
ve diğer sosyal tesislerin kurulması mümkün bulunmaktadır. Belediyeler
tarafından kurulmuş bulunan ve kurulacak bu sağlık tesislerinin
de daha verimli ve etkin olarak işletilebilmesi için döner sermaye
işletmelerinin kurulabilmesi gerekmektedir. Kanun teklifimiz ile
belediyelere ait bulunan bu hastaneler ve diğer sağlık işletmelerinde,
döner sermaye işletmelerinin kurulabilmesine imkân tanınmaktadır.
Ayrıca teklif ile bu döner sermaye işletmelerinin sermayeleri ve
işleyişi gibi konularda, Sağlık Bakanlığına bağlı hastaneler
için öngörülen 209 sayılı kanun hükümlerine tâbi olmaları öngörülmektedir.
İZMİR MİLLETVEKİLİ
MEHMET S. TEKELİOĞLU VE 11 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ KANUNUNA BİR EK MADDE EKLENMESİ
HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi
Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
EK MADDE 2- Büyükşehir
belediyeleri tarafından kurulmuş bulunan veya kurulacak hastane
ve diğer sağlık işletmelerinde döner sermaye işletmesi kurulabilir.
Bu işletmeler için konulacak ilk sermayenin miktarı bütçelerinde
gösterilir.
Büyükşehir belediyelerine
ait hastane ve sağlık işletmelerinde kurulacak, döner sermaye işletmelerinin
sermaye limitleri, faaliyet alanları ve iyleyişi ile ilgili diğer
hususlar hakkında, 4/1/1961 tarihli ve 209 sayılı Sağlık Bakanlığına
Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine
Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.
MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
5216 sayılı Büyükşehir
Belediyesi Kanunu ile 5393 sayılı Belediye Kanununa Ek Madde Eklenmesi
Hakkında Kanun Teklifim gerekçesi ile birlikte ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımla
arz ederim.
Muzaffer R. Kurtulmuşoğlu
Ankara
GENEL GEREKÇE
Büyükşehir Belediyesi Kanunu ile Belediye kanununa
göre, belediyeler tarafından her türlü sağlık tesisi kurulabilmektedir.
Ancak bu hastanelerde döner sermaye işletmeleri bulunmadığından
hem kaynaklar verimli kullanılamamakta ve hem de çalışanlara Devlet
hastanelerinden farklı olarak döner sermaye ödemesi yapılamamaktadır.
Bilindiği üzere, bugünlerde Devlet hastanelerinde
döner sermaye işletmeleri önem kazanmış, 4/1/1961 tarihli ve 209 sayılı
Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon)
Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanunda sıklıkla
değişiklikler yapılarak döner sermaye gelirleri artırılmış, daha
kaliteli daha verimli sağlık hizmetlerinin verilmesi amaçlanmıştır.
Buna karşın belediye hastanelerinde ise, döner sermaye işletmeleri
kurulamadığından verilen sağlık hizmetleri bakımından diğer hastanelerden
daha geride kaldıkları ve buralarda çalışan personelin motive
edilemediği anlaşılmaktadır.
Ayrıca mevcut düzenleme, yani Sağlık Bakanlığı'na
bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında döner sermaye işletmeleri
kurulmasına karşın aynı sağlık hizmetlerini yerine getiren belediye
hastanelerinde kurulmamış olması, özellikle aynı işi yapan çalışanlar
arasında farklılaşma yoluna gidildiğinden, Anayasanın "eşitlik
ilkesi"ne de aykırı düşmektedir.
Teklif ile; Büyükşehir belediyeleri ve belediyeler
tarafından kurulmuş veya kurulacak olan hastane ve diğer sağlık işletmelerinde
döner sermaye işletmesi kurulması ve döner sermaye işletmelerinin
sermaye limitleri, faaliyet alanları, işleyişi, ödemeler ve ilgili
diğer hususlar hakkında, 4/1/1961 tarihli ve 209 sayılı Sağlık Bakanlığına
Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine
Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun hükümleri' uygulanmasına
imkan tanınması amaçlanmaktadır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde
1- Büyükşehir belediyelerine ait bulunan hastane ve diğer sağlık
işletmelerinde döner sermaye kurulması ve kurulacak döner sermaye
işletmelerinin sermaye limitleri, faaliyet alanları, işleyişi,
ödemeler ve ilgili diğer hususlarının Sağlık Bakanlığına Bağlı
Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine
Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun hükümlerine tabi olması
amaçlanmaktadır.
Madde
2- Belediyelere ait bulunan hastane ve diğer sağlık işletmelerinde
döner sermaye kurulması ve kurulacak döner sermaye işletmelerinin
sermaye limitleri, faaliyet alanları, işleyişi, ödemeler ve ilgili
diğer hususlarının Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile
Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye
Hakkında Kanun hükümlerine tabi olması amaçlanmaktadır.
Madde 3- Yürürlük maddesidir.
Madde 4- Yürütme maddesidir.
ANKARA MİLLETVEKİLİ MUZAFFER R. KURTULMUŞOĞLU’NUN
TEKLİFİ
BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ KANUNU İLE BELEDİYE KANUNUNA EK MADDE
EKLENMESİ HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi
Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
"EK MADDE 2- Büyükşehir belediyeleri tarafından
kurulmuş veya kurulacak olan hastane ve diğer sağlık işletmelerinde
döner sermaye işletmesi kurulur.
Döner sermaye işletmelerinin sermaye limitleri,
faaliyet alanları, işleyişi, ödemeler ve ilgili diğer hususlar
hakkında, 4/1/1961 tarihli ve 209 sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı
Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine
Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun hükümleri uygulanır."
MADDE 2- 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununa
aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
"EK MADDE 1- Belediyeler tarafından kurulmuş
veya kurulacak olan hastane ve diğer sağlık işletmelerinde, döner
sermaye işletmesi kurulur.
Döner sermaye işletmelerinin sermaye limitleri,
faaliyet alanları, işleyişi, ödemeler ve ilgili diğer hususlar
hakkında, 4/1/1961 tarihli ve 209 sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı
Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine
Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun hükümleri uygulanır."
MADDE 3- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Plan ve Bütçe
Komisyonu |
|
|
|
Esas No.: 2/803,
2/834, 2/950 |
27/2/2007 |
|
|
Karar No.: 125 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Yerel yönetim kuruluşlarına bağlı hastanelerde
döner sermaye kurulmasına ilişkin olarak Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça; 31/5/2006 tarihinde tali komisyon
olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna, esas komisyon
olarak da Komisyonumuza havale edilen İzmir Milletvekili Mehmet
S. TEKELİOĞLU ve 11 Milletvekilinin 2/803 esas numaralı “Büyükşehir
Belediyesi Kanununa Bir Ek Madde Eklenmesi Hakkında Kanun Teklifi”
ile 17/10/2006 tarihinde tali komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma
ve Sosyal İşler Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza
havale edilen Uşak Milletvekili Alim TUNÇ ve 6 Milletvekilinin
2/834 esas numaralı “Yerel Yönetim Kuruluşlarına Bağlı Hastanelerde
Döner Sermaye Kurulması Hakkında Kanun Teklifi”, Komisyonumuzun
18/10/2006 tarihinde Maliye Bakanı Kemal UNAKITAN ile Maliye Bakanlığı,
Sağlık Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığı temsilcilerinin katılımlarıyla yaptığı 2 nci Birleşiminde,
İçtüzüğün 35 inci maddesi uyarınca birbirleriyle ilgili görülerek
birleştirilmek ve görüşmelere 2/834 esas numaralı Kanun Teklifi
esas alınmak suretiyle incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, Ülkemizde Sağlık Bakanlığına
bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında sunulan sağlık hizmetlerinin
daha kaliteli, verimli ve modern çağın gereklerine uygun olarak
yerine getirilebilmesi amacıyla; 4/1/1961 tarihli ve 209 sayılı
Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon)
Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanunda zaman içinde
bir takım değişiklikler yapılmış ve bu kurum ve kuruluşların döner
sermaye imkanları iyileştirilmiştir. Bu iyileştirmelerle, kurumların
döner sermaye gelirleri artırılarak hizmet sunum koşullarında
önemli gelişmeler sağlanmıştır.
Diğer yandan, Büyükşehir Belediyesi Kanunu ve
Belediye Kanunu ile belediyelere; sağlık merkezi, hastane ve benzeri
diğer sosyal tesisleri kurabilme imkanı getirilmiştir. Sağlık Bakanlığına
bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında söz konusu olan döner sermaye
imkanının belediye hastanelerine sağlanmamış olması, belediye
hastanelerinde verilen sağlık hizmetlerini verimlilik ve kalite
yönünden olumsuz etkilemektedir. Belediye Hastanelerinde döner sermaye kurulması
ve döner sermaye gelirlerine katkı yapan personele ilave bir ödeme
yapılması personelin motivasyonunu artıracaktır. Ayrıca, söz
konusu düzenleme, sağlık personeli arasındaki gelir dengesinin
sağlanmasına da olumlu yönde katkıda bulunacaktır.
2/803 esas numaralı Kanun Teklifi ve Gerekçesi
incelendiğinde;
- Büyükşehir Belediyelerine ait hastanelerde
ve diğer sağlık işletmelerinde, döner sermaye işletmelerinin kurulması
ve bu işletmelerin işleyişine ilişkin hükümlerin düzenlenmesinin,
Görüşmelere esas alınan 2/834 esas numaralı Teklif
ve Gerekçesi incelendiğinde ise;
- İl Özel İdareleri, Belediyeler, Büyükşehir Belediyeleri
ile Mahalli İdare Birliklerine bağlı hastanelerde döner sermaye
kurulmasının,
- Yerel Yönetim Kuruluşlarına bağlı hastanelerde
kurulması öngörülen döner sermayelerin işletimi için sermaye
tahsis edilmesi, döner sermayelerin gelir ve giderlerinin belirlenmesi
ve döner sermaye gelirlerinden karşılanmak üzere personel çalıştırılmasına
imkan sağlanmasının,
- Yerel yönetim kuruluşlarına bağlı hastanelerde
çalışan personele döner sermayeden ek ödeme verilmesi ve ek ödemelerin
personele hangi kriterler çerçevesinde yapılacağının düzenlenmesinin,
öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tekliflerin tümü üzerinde yapılan
görüşmelerde;
- Avrupa’da birçok ülkede sağlık hizmetlerinin
yerel yönetimlerce yerine getirildiği, sağlık hizmetlerinin yerel
yönetimlerce yerine getirilmesinin uygulamada çok büyük faydalar
sağlayacağı,
- 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu
ile döner sermaye işletmelerinin 2007 yılı içerisinde yeniden yapılandırılmasının
öngörüldüğü, yeniden yapılandırma gerçekleştirilinceye kadar
bu hastanelerde çalışanların ücret adaletsizliğinin giderilmesi
gerektiği,
- Özel bütçeli idarelerde döner sermaye işletmesi
kurulmasının döner sermaye uygulamalarıyla bağdaşmadığı, bu düzenlemenin
oluşturulmaya çalışılan mali sisteme uygun olmadığı,
- Getirilmesi tasarlanan sağlık sisteminde;
tüm sağlık hizmet birimlerinin bir yerde toplanmasının ve sağlık
hizmetleri ile bunların finansmanının birbirinden ayrılmasının
öngörüldüğü, bu çerçevede SSK’ya ait hastanelerin Sağlık Bakanlığına
devrine yönelik yasal düzenleme yapıldığı, Kanun Teklifiyle belediye
hastanelerine bir anlamda özerklik sağlandığı, düzenlemenin getirilmek
istenen sistemle çeliştiği,
- Türkiye’de sadece iki büyükşehir belediyesi
bünyesinde hastane bulunduğu, bütün yerel yönetimleri kapsayacak
yönde bir düzenlemenin birçok yerel yönetim organını hastane kurmaya
yönlendireceği ve sonuçta kaynak israfı yaşanmasının kaçınılmaz
olacağı, bu nedenle Teklif kapsamının mevcut belediye hastaneleri
ile sınırlı tutulması gerektiği,
şeklindeki görüşlerin ardından, Hükümet adına
yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
- Sağlık hizmetinin farklı özelliklere sahip bir
hizmet alanı olduğu, bu nedenle basit bir kamu hizmeti olarak görülemeyeceği,
büyükşehir belediyelerine bağlı hastanelerden bir çok vatandaşımızın
yararlandığı, belediyelerce götürülen sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesine
yönelik bu düzenlemenin olumlu karşılandığı,
- Sağlık hizmetlerine yönelik yapılan düzenlemelerle
sağlık sektöründe olumlu gelişmelerin yaşandığı, buna rağmen uygulamada
hala bazı sorunların görüldüğü, bu sorunların giderilmesine yönelik
çalışmaların devam ettiği, Teklifler ile getirilmek istenen döner
sermaye işletmesinin; büyükşehir belediye hastanelerinde çalışan
sağlık personelinin durumunu iyileştireceği ve buralardan yararlanan
vatandaşların aldıkları hizmetin kalitesini yükselteceği,
- Sağlık Bakanlığına bağlı hastanelere sağlanan
döner sermaye işletmeleriyle hastane çalışanlarının, belediye
hastanelerinde çalışanlara göre daha fazla ücret elde ettiği,
uygulamada görülen bu ücret adaletsizliği nedeniyle belediye
hastanelerinin personel istihdamında zorluklar yaşadığı ve bu
adaletsizliğin giderilmesinin sağlık çalışanları açısından acil
bir ihtiyaç olduğu,
ifade edilmiştir.
Ayrıca; görüşmelere esas alınan 2/834 esas numaralı
Kanun Teklifinin sahibi Uşak Milletvekili Alim Tunç tarafından;
- Sağlık Bakanlığına bağlı hastanelerde döner
sermaye işletmeleri kurulduğu; bu imkana sahip olmayan büyükşehir
belediyelerine bağlı hastanelerde döner sermaye işletmesi kurulmasının
çalışanların motivasyonunu ve performansını arttıracağı,
- Teklifin, uygulamada iki büyükşehir belediyesi
hastanesiyle ilgili olarak yaşanan ücret adaletsizliğini gidermeye
yönelik olduğu ve bu nedenle Teklif kapsamının daraltılabileceği,
belirtilmiştir.
Komisyonumuzda yapılan bu görüşmelerin ardından,
Kanun Tekliflerinin verilen bir önerge doğrultusunda daha ayrıntılı
incelenmesi amacıyla öncelikle bir alt komisyonda ele alınması kararlaştırılmıştır.
Alt Komisyonda yapılan çalışmalarda; 2/834 esas
numaralı Teklifin 1 inci maddesi; Türkiye’de yerel yönetim kuruluşları
arasında yalnızca iki büyükşehir belediyesi (Ankara ve İzmir) bünyesinde
hastanenin bulunması nedeniyle, Teklif kapsamının bu aşamada Büyükşehir
Belediyelerine bağlı hastanelerle sınırlı tutulacak şekilde
daraltılmasını ve kurulması düşünülen döner sermaye işletmelerinin
faaliyetleri ile ilgili esasların ve döner sermaye işletmelerinden
ek ödeme alması öngörülen personelin hangi kriterler çerçevesinde
ek ödemeden yararlanacağının belirlenmesini teminen yeniden düzenlenmiştir.
Ayrıca Alt Komisyon; Teklifin 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve
8 inci maddeleri; kapsamın daraltılması
ve değiştirilen 1 inci maddesinde 4/1/1961 tarihli ve 209 sayılı Kanuna
atıfta bulunulması nedeniyle metinden çıkarmış, yürürlüğe ilişkin
9 ve 10 uncu maddeleri ise madde numaralarını 2 ve 3 olarak teselsül
ettirmek suretiyle aynen kabul etmiştir.
Bu defa Komisyonumuzun 22/2/2007 tarihinde Bayındırlık
ve İskan Bakanı Faruk Nafiz Özak ile Maliye Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı,
İçişleri Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı temsilcilerinin
katılımlarıyla yaptığı 39 uncu Birleşiminde, verilen bir önerge
doğrultusunda, 12/2/2007 tarihinde Komisyonumuza havale edilen
Ankara Milletvekili Muzaffer R. KURTULMUŞOĞLU’nun 2/950 esas numaralı
“Büyükşehir Belediyesi Kanunu ile Belediye Kanununa Ek Madde Eklenmesi
Hakkında Kanun Teklifi”, ilgisi nedeniyle; Komisyonumuzun 2 nci
Birleşiminde birleştirilmiş olan 2/803 ve 2/834 esas numaralı Kanun
Teklifleriyle birleştirilmiş ve görüşmelere 2/834 esas numaralı
Teklif esas alınarak oluşturulan alt komisyon metni üzerinden devam
edilmesine karar verilmiştir.
Komisyonumuzda, 2/834 esas numaralı Kanun Teklifi
esas alınarak oluşturulan alt komisyon metninin görüşmeleri sırasında;
- Teklifin gecikmiş bir düzenleme olduğu ve büyükşehir
belediyesi hastanelerinde verilen sağlık hizmetlerini iyileştirmesi
anlamında olumlu karşılandığı,
- Büyükşehir belediyelerine bağlı hastanelerin
daha verimli hale getirilebilmesi için bu hastanelerde çalışan
personele benzerlerinin aldığı ücrete yakın bir ücret ödenmesi
gerektiği, Teklifin yasalaşması halinde uygulamada görülen ücret
adaletsizliğinin büyük oranda giderilmiş olacağı,
- Sağlık sektörünün, Türkiye’nin en geniş sektörlerinden
biri olduğu, özellikle son yıllarda yapılan reformlarla sağlık alanında
büyük çapta ilerlemeler kaydedildiği,
- Hükümetin izlediği Sağlıkta Dönüşüm Projesi
kapsamında reform niteliğinde birçok düzenlemenin yapıldığı,
Tekliflerin söz konusu projeyle gerçekleştirilmek istenen amaçlara
uygun olduğu,
- Döner sermaye işletmelerinin sadece personele
ek ödeme sağlamadığı, bunun yanı sıra döner sermaye hesaplarından
hastanelerin ihtiyaç duyduğu sağlık araç ve gereçlerinin de temin
edildiği, düzenlemeye sadece maaş iyileştirmesi olarak bakılmaması
gerektiği,
hususları dile getirilmiş; Hükümet adına yapılan
tamamlayıcı açıklamalarda;
- Tekliflerle; Sağlık Bakanlığına bağlı hastaneler
ve büyükşehir belediyesi hastanelerinde çalışan personel arasında
görülen ücret adaletsizliğinin giderildiği, esas alınan 2/834 esas
numaralı Teklifin kapsamının; sadece uygulamada görülen ücret
adaletsizliğini giderecek şekilde daraltıldığı,
- 5018 sayılı Kanun uyarınca 2007 yılı sonunda döner
sermaye işletmelerinin yeniden değerlendirilmesinin öngörüldüğü,
bu kapsamda sağlık alanında yaşanan iyileştirmelerin devam edeceği,
ifade edilmiştir.
Daha sonra, Alt Komisyon metni Komisyonumuzca
da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Alt komisyon metninin;
- Çerçeve 1 inci maddesi; anlama açıklık kazandırmak
amacıyla, 5216 sayılı Kanuna eklenen
Ek 2 nci maddenin dördüncü fıkrasında yer alan “hastanelerde” ibaresinden
önce “bu” ibaresinin eklenmesi suretiyle,
- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri
ise aynen,
kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere
Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Bu Raporun Sözcüsü |
|
|
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Y. Selahattin Beyribey |
|
|
|
Afyonkarahisar |
Bursa |
Kars |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Sekmen |
Halil Aydoğan |
Mehmet Zekai Özcan |
|
|
|
İstanbul |
Afyonkarahisar |
Ankara |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
M. Mesut Özakcan |
A. Kemal
Deveciler |
Ali Osman Sali |
|
|
|
Aydın |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
|
|
(Ayrışık oy
yazısı ektedir) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ahmet İnal |
Osman Nuri Filiz |
Muhsin Koçyiğit |
|
|
|
Batman |
Denizli |
Diyarbakır |
|
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
A. Kemal Kumkumoğlu |
Birgen Keleş |
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(Ayrışık oy
yazım ektedir) |
(Karşı oy yazım
ektedir) |
(Ayrışık oy
ektedir) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
M. Mustafa Açıkalın |
Bülent Baratalı |
Fazıl Karaman |
|
|
|
İstanbul |
İzmir |
İzmir |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Sabahattin Yıldız |
Mustafa Elitaş |
Taner Yıldız |
|
|
|
Muş |
Kayseri |
Kayseri |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Muzaffer Baştopçu |
Mustafa Ünaldı |
Hasan Fehmi Kinay |
|
|
|
Kocaeli |
Konya |
Kütahya |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Muharrem Doğan |
Mustafa Özyürek |
Osman Seyfi |
|
|
|
Mardin |
|
Nevşehir |
|
|
|
|
(Ayrışık oyum
var) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Cemal
Uysal |
Kazım Türkmen |
İmdat
Sütlüoğlu |
|
|
|
Ordu |
Ordu |
Rize |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Musa
Uzunkaya |
Sabahattin
Cevheri |
Enis
Tütüncü |
|
|
|
Samsun |
Şanlıurfa |
Tekirdağ |
|
|
|
|
|
(Ayrışık oy
ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
|
M.
Ergun Dağcıoğlu |
|
M.
Akif Hamzaçebi |
|
|
|
Tokat |
|
Trabzon |
|
|
|
|
|
(Ayrışık oy
yazısı ektedir) |
AYRIŞIK OY
1.
Büyükşehir Belediyelerine bağlı hastanelerde döner sermaye işletmesi
kurulmasını öngören tasarının benzeri ilk kez CHP İzmir Milletvekili Sayın
Hakkı Ülkü ve 7 arkadaşı tarafından 25.1.2006
tarihinde TBMM Başkanlığına verilmiştir. Bu teklif TBMM Genel kurulunda
görüşülüp gündeme alınmış, ancak bu arada bir yıl geçtikten sonra aynı amaca
dönük yeni bir teklif Planve Bütçe Komisyonunun gündemine gelmiştir. Sonuç
olarak, CHP milletvekillerinin verdikleri yasa tekliflerinin, “muhalefet
tarafından verildiği için reddedilmesi gerekir” şeklindeki bir önyargı, Anakent
Belediyesi hastanelerinin döner sermaye işletmesi kurmalarını bir yılı aşkın
süreyle geciktirmiştir.
2.
Teklifin ortaya çıkardığı bir diğer gerçek de, Sağlık Reformu olarak halka
sunulan çalışmaların ve Parlamentoya getirilen yasaların nasıl aceleye
getirildiğini ortaya koyması açısından da önem taşımaktadır. Sağlık Bakanlığı
sözde sağlık reformu yaparken, anakent belediyelerine bağlı hastanelerin
olduğunun herhalde farkındaydı. O zaman sormak gerekir, Sağlık Bakanlığının
yaptığı bu reform nasıl bir reformdur ki, hastanede çalışan doktorlar arasında
farklılıklara yol açıyor? Öyle anlaşılıyor ki, Sağlık Bakanlığı günübirlik
kararlarla sağlıkta dönüşüm yapmaya çalışıyor. Bu teklifle Sağlık Bakanlığının
bir unutkanlığı giderilmiş olmaktadır.
3.
Sağlık alanında gerçekten bir reform yapılacaksa, öncelikle kentteki nüfus ile
o kentte bulunan yatak sayısı arasında belli bir oranın korunması gerekir.
Nüfus arttığında, hastane ya da yatak sayısını artırmalıyız. Yani sağlık
yatırımlarının insan unsurunun dikkate alınarak yapılması ve önceliklerin de
buna uygun olarak belirlenmesi gerekir. Bugün Ankara, İstanbul, İzmir,
4.
Anakent Belediyesine bağlı hastanelerin döner sermaye işletmesi kurabilmelerine
olanak sağlayan bu düzenleme, Sağlık Bakanlığının bir hatasını düzeltmeye ve
hekimler arasında eşitlik yaratmaya dönük olduğundan uygun görülmektedir.
|
|
Birgen Keleş |
Kemal Kılıçdaroğlu |
Mehmet Mesut Özakcan |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Aydın |
|
|
A. Kemal Kumkumoğlu |
Mustafa Özyürek |
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
İstanbul |
|
|
|
|
|
Enis Tütüncü |
|
|
|
|
Tekirdağ |
|
UŞAK MİLLETVEKİLİ ALİM TUNÇ VE 6
MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
YEREL
YÖNETİM KURULUŞLARINA BAĞLI HASTANELERDE DÖNER SERMAYE KURULMASI HAKKINDA KANUN
TEKLİFİ
MADDE
1- (1) Bu Kanun,
Yerel Yönetim Kuruluşlarına bağlı Hastanelerde verilen sağlık hizmetlerinin,
kaliteli ve etkin bir düzeye getirilmesi ve daha verimli yönetilmesi amacıyla,
İl Özel İdareleri, Belediyeler Büyükşehir Belediyeleri ile Mahalli İdare
Birliklerine bağlı Hastanelerde döner sermaye kurulmasına ilişkin esas ve
usulleri kapsar.
MADDE
2- (1) İl Özel
İdarelerinde İl Genel Meclisi, Belediyelerde Belediye Meclisi, Büyükşehir
Belediyelerinde Büyükşehir Belediye Meclisi, Mahallî İdare Birliklerinde ise
Birlik Meclisi tarafından Birinci madde kapsamına giren hastanelere, yatak
kapasiteleri ve hasta potansiyeli de dikkate alınmak suretiyle verilecek döner
sermaye miktarı belirlenir.
(2) Belirlenen miktar, her bütçe yılı
içerisinde, ihtiyaca göre birinci fıkrada sayılan karar organlarınca
artırılabilir.
MADDE
3- (1) Döner
Sermayeler; döner sermaye ile ilgili faaliyetlerden elde edilen gelirler,
yardım ve bağışlar ile ilgili yerel yönetim kuruluşu bütçesinden tahsis edilen
ödeneklerden oluşur.
(2) Bağış ve yardımlar tahsis edilen sermaye
ile sınırlı olmaksızın sermaye tutarına eklenir. Ancak, bu şekilde artışlarla
orantılı olarak, il özel idarelerinde il genel meclisinin teklifi üzerine
Valinin uygun görüşü ile, Büyükşehir Belediyesi ile belediyelerde belediye
meclisinin teklifi üzerine Belediye Başkanının uygun görüşü ile, Mahalli İdare
Birliklerinde ise Birlik Meclisinin teklifi üzerine Birlik Başkanının uygun
görüşü ile sermaye artırımı sağlanır.
(3) Çeşitli kaynaklardan elde edilen
miktarlarla bütçe yılı sonlarında bilançolarla tespit edilecek
MADDE
4- (1) Yerel Yönetim
Kuruluşlarına bağlı hastanelerde verilen sağlık hizmetlerinden alınacak tedavi
bedelleri ile döner sermaye faaliyetlerinden sağlanan diğer hâsılatlar döner
sermayenin gelirlerini; döner sermayenin memur ve işçi kadrolarında çalıştırılan
personele ödenen ücret ve primler ile diğer hizmetler için yapılacak harcamalar
döner sermayenin giderlerini oluşturur.
MADDE
5- (1) Her hastanede,
döner sermayenin gerekli kıldığı işleri görmek hesapları tetkik ve umumî
bilançoyu tanzim ve hesap işlerini takiple mükellef olmak üzere, ilgili Yerel
Yönetim Kuruluşuna bağlı döner sermaye işletme idare ve muhasebe teşkilâtı
kurulur.
MADDE
6- (1) Personelin
katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden, hastanede görevli memurlar
ile sözleşmeli personele, mesai içi veya mesai dışı ayrımı yapılmaksızın ek
ödeme yapılabilir. Hizmet sunum şartları ve kriterleri de dikkate alınmak
suretiyle, bu ödemenin oranı ile esas ve usûlleri; personelin unvanı, görevi,
çalışma şartları ve süresi, hizmete katkısı, performansı, serbest çalışıp
çalışmaması ile muayene, ameliyat, anestezi, girişimsel işlemler ve özellik arz
eden riskli bölümlerde çalışma gibi unsurlar esas alınarak Valilik
Makamlarından alınacak uygun görüş üzerine ilgili yerel yönetim kuruluşlarınca
belirlenir.
(2) Birinci fıkrada yer alan hükme göre
personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden personele bir
ayda yapılacak ek ödemenin tutarı, ilgili personelin bir ayda alacağı aylık (ek
gösterge dahil), yan ödeme ve her türlü tazminat (makam, temsil ve görev
tazminatı hariç) toplamının, pratisyen tabip ve diş tabiplerinden serbest
çalışanlara yüzde 250’sini, serbest çalışmayanlara yüzde 500’ünü, uzman tabip,
Tıpta Uzmanlık Tüzüğünde belirtilen dallarda bu Tüzük hükümlerine göre uzman
olanlar ve uzman diş tabiplerinden serbest çalışanlara yüzde 350’sini, serbest
çalışmayanlara yüzde 700’ünü, diğer personele ise yüzde 150’sini geçemez. İşin
ve hizmetin özelliği dikkate alınarak yoğun bakım, doğumhane, yeni doğan, süt
çocuğu, yanık, diyaliz, ameliyathane, kemik iliği nakil ünitesi ve acil servis
gibi özellikli hizmetlerde çalışan personel için yüzde 150 oranı, yüzde 200
olarak uygulanır. Sözleşmeli olarak istihdam edilen personele yapılacak ek
ödemenin tutarı ise, aynı birimde aynı unvanlı kadroda çalışan ve hizmet yılı
aynı olan emsali personel esas alınarak belirlenir ve bunlara yapılacak ek
ödeme, hiçbir şekilde emsaline yapılabilecek ek ödeme üst sınırını geçemez.
(3) Personelin katkısı ile elde edilen döner
sermaye gelirlerinden, o birimde görevli personele yapılacak ek ödeme toplamı,
Hastanenin cari yıldaki döner sermaye gelirinin yüzde 50’sini aşamaz. Gelirin
geri kalan kısmı sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi, kaliteli ve verimli
hizmet sunumunun teşvik edilmesi amaçlarına yönelik olarak kullanılır.
MADDE
7- (1) Döner
seremayeye ait bütün mallar Devlet malı hükmündedir. Bunlar aleyhine işlenen
suçlar aynen Devlet malları aleyhine işlenmiş suç olarak
MADDE
8- (1) Döner
sermayenin işletilmesine müteallik her türlü malî ve idarî muamelelerin
yürütülme şekline ve muhasebe usullerine ait esaslar Maliye ve İçişleri
Bakanlıklarınca müştereken tanzim olunacak bir yönetmelik ile tespit olunur.
MADDE
9- (1) Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE
10- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ
KANUNUNA BİR EK MADDE EKLENMESİ
HAKKINDA KANUN
TEKLİFİ
MADDE 1- 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir
Belediyesi Kanununa aşağıdaki madde eklenmiştir.
“EK MADDE 2- Büyükşehir belediyelerine bağlı
hastanelerde döner sermaye işletmesi kurulabilir. Bu işletmeler
için konulacak ilk sermayenin tutarı bütçelerinde gösterilir. Bu
tutar belediye meclisi kararıyla ihtiyaca göre artırılabilir.
Döner sermaye; işletmelerin kârları, bağış ve
yardımlar ile büyükşehir belediyelerinin bütçelerinden aktarılan
tutarlardan oluşur.
Büyükşehir belediyelerine bağlı hastanelerde
verilen sağlık hizmetlerinden alınacak bedeller ile döner sermaye
faaliyetlerinden sağlanan diğer gelirler döner sermaye işletmesinin
gelirlerini; döner sermaye işletmelerinde fiilen çalıştırılan
personele ödenen ücretler, ek ödeme ve diğer giderler ile mal ve hizmet
alımları için yapılacak harcamalar döner sermaye işletmesinin giderlerini
oluşturur.
Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye
gelirlerinden, bu hastanelerde görev yapan memurlar ile 3/7/2005 tarihli
ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 49 uncu maddesine göre sözleşmeli
olarak istihdam edilen sağlık personeline; hizmet sunum şartları,
personelin unvanı, görevi, çalışma şartları ve süresi, hizmete
katkısı, performansı, serbest çalışıp çalışmaması ile muayene,
ameliyat, anestezi, girişimsel işlemler ve özellik arz eden riskli
bölümlerde çalışma gibi unsurlar esas alınmak suretiyle, 4/1/1961
tarihli ve 209 sayılı Kanun uyarınca Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık
kurumlarında unvanlara göre uygulanan tavan ödeme miktarları
aşılmamak kaydıyla, Sağlık Bakanlığı personeli için tespit edilen
esas ve usûller de dikkate alınarak Büyükşehir Belediye Meclisince
belirlenecek esas, usûl ve oranda ek ödeme yapılabilir. Bu şekilde
yapılacak aylık ek ödeme, personelin katkısıyla elde edilen döner
sermaye gelirlerinin tahsil edilen aylık tutarının yüzde ellisini
geçemez.
Döner sermaye işletmelerinin faaliyetleri ile
her türlü idari ve mali işlemlerin yürütülmesine ve muhasebe usullerine
ilişkin esaslar Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine İçişleri
Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.