Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1137)
Çankırı Milletvekili Tevfik Akbak’ın; Karayolları Trafik Kanununda
Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi ve
İçişleri Komisyonu Raporu (2/731)
Not: Tasarı; Başkanlıkça
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm; Adalet ile İçişleri Komisyonlarına
havale edilmiştir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Karayolları Trafik
Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi gerekçesi ile birlikte
ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımla arz
ederim.
Tevfik
Akbak
Çankırı
GENEL GEREKÇE
3348 sayılı Ulaştırma
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile ülkenin ulaştırma sistem
ve hizmetlerinin ülkenin ihtiyaçlarına uygun olarak tesisi ve geliştirilmesine,
tüm ulaştırma modları arasında makul bir denge kurulmasına ilişkin verilen
görevlerin yanında münhasıran karayolu taşımacılığı alanına yönelik olarak
çıkarılan 10/7/2003 tarih ve 4925 sayılı Kanun ve 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanunu ile Bakanlığa verilen çok önemli görev, yetki ve sorumluluklar mevcuttur.
Bahiskonusu Kanunlar ile
verilen görevlerin etkin bir şekilde yürütülmesi, yapılan yasal düzenlemelerden
beklenen sonucun alınabilmesi ve karayolu taşımacılığında düzenli, etkin,
güvenli ve verimli bir sektör oluşturabilmek amacıyla 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanunu ile Karayolları Genel Müdürlüğüne verilmiş bulunan
"araçların ağırlık ve boyut kontrollerini yapmak veya yaptırmak ve aykırı
görülen hususlar hakkında suç veya ceza tutanağı düzenlemek" şeklindeki
görevin de Ulaştırma Bakanlığınca yapılmasının önem arz ettiği ve bu konuda zorunluluk
bulunduğu bir gerçektir.
Bu amaçla, 2918 Sayılı
Karayolları Trafik Kanununun 5 inci maddesi değiştirilmiş olup, 2918 sayılı
Karayolları Trafik Kanununun 7 nci maddesinin; i) bendi yürürlükten
kaldırılarak, Karayolları Genel Müdürlüğünce verilen hizmetin, Ulaştırma
Bakanlığınca veya yetkilendirilen gerçek veya tüzel kişilerce yapılmak üzere
faaliyete geçirilinceye kadar devamını sağlamak amacıyla da anılan kanuna
geçici bir madde eklenmiştir.
Yukarıda belirtilen
gerekçelerle, 2918 sayılı yasanın 7 nci maddesinin i) bendindeki görev, aynı
Kanunun 8 inci maddesinin c) bendine ilave edilerek, araçların ağırlık ve boyut
kontrollerini yapmak veya yaptırmak ve denetlemenin yanında aykırı görülen
hususlarla ilgili olarak sorumlular hakkında ceza tutanağı düzenlemek ve 65
inci maddede yer alan idari para cezalarını vermek görevleri ile ilgili olarak
Ulaştırma Bakanlığı görevli ve yetkili kılınmıştır. Araçların ağırlık ve boyut
kontrollerini yapmak üzere Ulaştırma Bakanlığınca yetkilendirilme yapılması halinde
bunların denetlenmesi sonucunda aykırı hareketi tespit edilen işletme sahipleri
ile ilgili olarak uygulamanın etkin yapılmasını teminen idari para cezası ve
idari müeyyide öngörülmüştür.
Araç muayene istasyonları
ile ilgili olarak yapılan ihale sonucunda ihaleyi kazanan tüzel kişilik ile
henüz sözleşme imzalanmamasına rağmen bu maddede yapılacak değişikliklerin
ihale şartlarını değiştireceği ve ihalenin iptalinin gündeme gelebileceği
hususları düşünülerek 2918 sayılı yasanın 35 inci maddesinin mevcut halinin
muhafazası amacıyla gerekli düzenleme yapılmıştır.
Ağırlık ve boyut
bakımından karayolları trafik mevzuatına aykırı taşıma yapan taşıt sahiplerinin
yanında bu şekilde yük gönderenler için de müeyyide öngörülmüş olup, mevcut
para cezası da, caydırıcılığı temin etmek amacıyla günün ekonomik koşullarına
göre ayarlanmıştır.
Diğer yandan, 4925 sayılı
Kanun ile Avrupa Birliği mevzuatı doğrultusunda olmak üzere; 2918 sayılı Kanun
uyarınca ticari taşıt kullanan sürücülerin almakla zorunlu olduğu Ticari Taşıt
Kullanma Belgesinden daha geniş kapsamlı bir düzenleme yapılarak, sürücülere
Mesleki Yeterlilik Belgesi bulundurma şartı getirilmiştir.
Ancak, Ulaştırma ve
İçişleri Bakanlıklarına yoğun bir şekilde intikal eden dilekçelerden;
Mesleki Yeterlilik
Belgesi ile Ticari Taşıt Kullanma Belgesinin karıştırıldığı ve Trafik
ekiplerince sürücülerden Mesleki Yeterlilik Belgesi ibraz edilmesinin
istenildiği,
2918 sayılı Kanun
gereğince Şoförler Odası tarafından verilen Ticari Taşıt Kullanma Belgelerinin
verilmesi durdurulduğundan, Bakanlığımızdan acilen Mesleki Yeterlilik Belgesi
(SRC Türü) düzenlenmesinin talep edildiği,
Ulaştırma Bakanlığınca
3/9/2004 tarihli ve 25572 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Karayolu
Taşımacılık Faaliyetleri Mesleki Yeterlilik Eğitimi Yönetmeliği gereğince,
karayolu taşımacılık faaliyetinde bulunacak sürücülerden 30/6/2006 tarihine
kadar Mesleki Yeterlilik Belgesi (SRC
türü) aranmayacağı cihetle, söz konusu belgenin verilmesi de bu aşamada mümkün
olamadığından, ticari araç sürücülerinin zor durumda kaldıkları, tespit
edilmiştir.
Bu arada İçişleri
Bakanlığınca hazırlanan ve TBMM İçişleri Komisyonunca kabul edilen "2918 sayılı Kanunda Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı"nın 101 inci maddesinde; Ticari Taşıt
Kullanma Belgesinin uygulamadan kaldırılması da yer almaktadır.
Bu nedenlerle, ticari
taşıt kullanan sürücüler için Ticari Taşıt Kullanma belgesi bulundurma
zorunluluğunun bir an önce uygulamadan kaldırılması gerekli görüldüğünden bu
düzenleme yapılmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- 3348 sayılı Ulaştırma
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile ülkenin ulaştırma sistem
ve hizmetlerinin ülkenin ihtiyaçlarına uygun olarak tesisi ve geliştirilmesine,
tüm ulaştırma modları arasında makul bir denge kurulmasına ilişkin verilen görevlerin yanında münhasıran
karayolu taşımacılığı alanına yönelik olarak çıkarılan 10.07.2003 tarih ve 4925
sayılı Kanun ile Bakanlığa verilen çok önemli görev, yetki ve sorumluluklar mevcuttur.
Bahis konusu kanunlar ile verilen görevlerin etkin bir şekilde
yürütülmesi, yapılan yasal düzenlemelerden beklenen sonucun alınabilmesi ve
karayolu taşımacılılığında düzenle, etkin, güvenli ve verimli bir sektör
oluşturabilmek amacıyla 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu ile Karayolları
Genel Müdürlüğüne verilmiş bulunan "araçların ağırlık ve boyut
kontrollerini yapmak veya yaptırmak ve aykırı görülen hususlar hakkında suç
veya ceza tutanağı düzenlemek" şeklindeki görevin de Ulaştırma Bakanlığınca yapılmasının önem arz
ettiği ve bu konuda zorunluluk bulunduğu bir gerçektir.
Bu amaçla, 2918 sayılı Karayolları Trafik
Kanununun bahis konusu bentteki görev, 8 inci maddesinin (c) bendine ilave
edilmiştir
Madde 2.- Araç muayene istasyonları ile
ilgili olarak yapılan ihale sonucunda ihaleyi kazanan tüzel kişilik ile henüz
sözleşme imzalanmamasına rağmen bu maddede yapılacak değişikliklerin ihale
şartlarını değiştireceği ve ihalenin iptalinin gündeme gelebileceği hususları
düşünülerek 2918 sayılı yasanın 35 inci maddesinin mevcut halinin muhafazası ve
para cezalarında Yeni Türk Lirasına uyum sağlanması amacıyla gerekli düzenleme
yapılmıştır.
Madde 3.- Ağırlık ve boyut bakımından
karayolları trafik mevzuatına aykırı taşıma yapan taşıt sahiplerinin yanında bu
şekilde yük gönderenler için de müeyyide öngörülmüş olup, mevcut para cezası
da, caydırıcılığı temin etmek amacıyla günün ekonomik koşullarına göre
ayarlanmıştır.
Madde 4.- Karayolları Genel Müdürlüğünce
verilen hizmetin, Ulaştırma Bakanlığınca veya yetkilendirilen gerçek veya tüzel
kişilere yaptırılması şeklinde değişiklik yapıldığından bu bent yürürlükten
kaldırılmıştır.
Ayrıca, 4925 sayılı Karayolu Taşıma
Kanununun 5 inci maddesi ile Avrupa Birliği mevzuatına uyum amacıyla
karayoluyla ticari olarak yük ve yolcu taşımacılığında bulunacaklar için daha
kapsamlı olan Mesleki Yeterlilik Şartı
öngörüldüğünden ve bu Kanuna istinaden yayımlanan Karayolu Taşımacılık Faaliyetleri Mesleki Yeterlilik
Eğitimi Yönetmeliğinde de taşımacılara
Mesleki Yeterlilik Eğitimi Belgesi bulundurma ve ibraz etme zorunluluğu
getirildiğinden, bu konuda mükerrerliğin önlenmesi için 2918 sayılı Kanunun Ek
1 inci maddesi yürürlükten
kaldırılmıştır.
Madde 5.- Karayolları Genel Müdürlüğünce
verilen hizmetin, Ulaştırma Bakanlığınca veya yetkilendirilen gerçek veya tüzel
kişilerce yapılmak üzere faaliyete geçirilinceye kadar devamını sağlamak
amacıyla geçici madde eklenmiştir.
Madde 6.- Yürürlük maddesidir.
Madde 7.- Yürütme maddesidir.
İçişleri Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
İçişleri Komisyonu |
30/3/2006 |
|
Esas No.: 2/731 |
|
|
Karar No.: 37 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Çankırı Milletvekili Tevfik Akbak'ın
"Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun
Teklifi", Başkanlığınızca 21/3/2006 tarihinde esas komisyon olarak
Komisyonumuza, tali komisyon olarak da Adalet Komisyonu ile Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve Turizm Komisyonuna havale edilmiştir. Komisyonumuz, 23/3/2006
tarihli 33 üncü toplantısında Teklifi gündemine almış ve Teklifin
olgunlaştırılması amacıyla bir alt komisyon kurulmasını kararlaştırmıştır. Alt
Komisyon üyeliklerine seçilen Bursa Milletvekili Şevket Orhan, Eskişehir
Milletvekili Muharrem Tozçöken, Hatay Milletvekili Fuat Geçen, İçel
Milletvekili Ali Oksal, Kastamonu Milletvekili Sinan Özkan ve Zonguldak
Milletvekili Nadir Saraç, Alt Komisyon başkanlığına Bursa Milletvekili Şevket
Orhan'ı seçerek çalışmalarına başlamıştır. Alt Komisyon toplantılarına
İçişleri, Adalet, Maliye, Bayındırlık ve İskan ve Ulaştırma bakanlıkları ile
Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu ve RODER temsilcileri
katılmıştır. Alt Komisyon, Teklif ile gerekçesini inceleyerek 28/3/2006
tarihinde çalışmalarını tamamlamış ve raporunu Komisyonumuza sunmuştur.
Komisyonumuz, 30/3/2006 tarihli 34 üncü toplantısında Teklif sahibi ile
İçişleri, Adalet, Maliye, Bayındırlık ve İskân ve Ulaştırma bakanlıkları
temsilcilerinin de katılımıyla Teklifi inceleyip görüşmüştür.
Bilindiği gibi 10/7/2003 tarih ve 4925
sayılı Karayolu Taşıma Kanunu ile "karayolu taşımalarını ülke ekonomisinin
gerektirdiği şekilde düzenlemek, taşımada düzeni ve güvenliği sağlamak,
taşımacı, acente ve taşıma işleri komisyoncuları ile nakliyat ambarı ve kargo
işletmeciliği ve benzeri hizmetlerin şartlarını belirlemek, taşıma işlerinde
istihdam edilenlerin niteliklerini, haklarını ve sorumluluklarını saptamak,
karayolu taşımalarının, diğer taşıma sistemleri ile birlikte ve birbirlerini
tamamlayıcı olarak hizmet vermesini ve mevcut imkânların daha yararlı bir
şekilde kullanılmasını sağlamak" görevi Ulaştırma Bakanlığına verilmiştir.
Ancak bu genel yetkiye rağmen, çeşitli yasalardaki özel düzenlemeler nedeniyle
ayrıntı sayılabilecek kimi yetkilerin başka bakanlıklarda kaldığı
görülmektedir. Bunlardan biri de 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununda
Karayolları Genel Müdürlüğüne verilen "araçların ağırlık ve boyut kontrollerini
yapmak veya yaptırmak ve aykırı görülen hususlar hakkında suç veya ceza
tutanağı düzenlemek" biçimindeki yetkidir. Teklif bu yetkinin de
Karayolları Genel Müdürlüğünden alınarak Ulaştırma Bakanlığına verilmesini
öngörmektedir.
Teklifin Alt Komisyonda görüşülmesi
sırasında temel olarak yetkinin bir bakanlıktan diğerine aktarılmasının
gerekçesi araştırılmış ve bu aktarmanın gerekliliği tartışılmıştır. Hem
Ulaştırma Bakanlığı hem de Karayolları Genel Müdürlüğü yetkilileri tarafından
bu aktarmanın gerekli olduğu ifade edilmiştir. Buna gerekçe olarak üç ana neden
gösterilmiştir:
1. Karayolları Genel Müdürlüğünün ana
görevi olmayan ve kendisini ancak yolların yıpranması bakımından ilgilendiren
bu görev güçlükle yerine getirilmektedir ve görevin yerine getirilmesinde kimi
zaman aksaklıklar olmaktadır. Bunun nedeni Genel Müdürlüğün sınırlı bütçe
olanakları nedeniyle personel ve donanım eksikliği içinde olmasıdır. Genel
Müdürlük, kaynaklarını ana işlevlerinin yerine getirilmesi için kullanmakta ve
kendisi için tali sayılabilecek bu işe yeterli personel ve kaynak
ayıramamaktadır. Oysa bu iş Ulaştırma Bakanlığının ana görevlerinden biridir ve
Bakanlığın bu görevin yerine getirilmesini sağlayacak kaynakları bulunmaktadır.
2. Karayolu taşımacılığı bir bütündür ve
her yönünün tek bir otorite tarafından planlanması gerekir. Birden çok
otoritenin aynı konuda görevli olması sağlıklı bir planlamanın yapılmasının
önündeki en büyük engeldir.
3. Özel sektör açısından bakıldığında,
girişimcilerin aynı alanda birden fazla otoriteyle muhatap olmaları bürokrasiyi
artırıcı bir anlam taşır. Girişimciler sorumluluklarıyla ilgili olarak tek
otoriteyle muhatap olmak istediklerini ve birden fazla otoritenin farklı
uygulamaları nedeniyle güç durumda kaldıklarını ifade etmişlerdir.
Komisyonumuzda Teklifin tümü üzerinde
yapılan görüşmeler sırasında benzer görüşler dile getirilmiş ve bakanlıklar
arası bu yetki aktarımının nedeninin anlaşılamadığı belirtilmiştir. Teklifin
aleyhinde görüş bildiren üyelerimiz, her iki bakanlığın da bütçelerinin merkezi
bütçenin içinde yer aldığını, kaynak yetersizliğinin bütçeden pay ayrılmasıyla
giderilebileceğini ve bunun için yetki aktarımına gerek bulunmadığını ifade
etmişlerdir.
Cevaben yapılan açıklamalarda, bu yetkinin
1950'li yıllarda Karayolları Genel Müdürlüğüne verildiği; günümüzde
taşımacılığın gerek hacim bakımından gerekse nitelik bakımından 1950'li
yıllardan çok farklı olduğu, 2003 yılında yapılan bir yasal düzenlemeyle taşıma
sektörünün özel olarak düzenlendiği ve bütünlük açısından Teklifte öngörülen
yetkinin Ulaştırma Bakanlığına aktarıldığı ifade edilmiştir.
Teklifin tümü üzerinde yapılan bu
görüşmelerden sonra Komisyonumuz, Teklif ile gerekçesini uygun bulmuş ve
maddelerinin görüşülmesine geçilmesini kabul etmiştir.
Alt Komisyonun Teklif üzerinde yaptığı
değişiklikler şöyle özetlenebilir:
1. Sözkonusu görevin bir bakanlıktan
diğerine devriyle birlikte görevi yerine getirmekte olan bakanlığın elindeki
personel ve donanım işlevsiz kalacaktır. Karayolları Genel Müdürlüğü
yetkilileri bu konuda özel olarak personel istihdam edilmediğini, Genel
Müdürlüğün mevcut personelinin bir kısmının bu işle görevlendirildiğini,
görevin aktarılmasıyla bir personel fazlasının oluşmayacağını, sözkonusu
personelin görevin aktarılmasıyla birlikte ana görevine döneceğini ifade
etmişlerdir. Alt Komisyon Genel Müdürlüğün elindeki teçhizatın Ulaştırma
Bakanlığına devrini ve gayrimenkullerin Ulaştırma Bakanlığına tahsisini öngören
bir düzenlemeyi kabul etmiş ve 1 inci maddeye eklemiştir.
2. Teklifin 2 nci maddesi, İçişleri
Komisyonunda görüşülmüş ve halen Genel Kurul gündeminde bulunan Karayolları
Trafik Kanunu Değişiklik Tasarısının Kanunlaşmış olması halinde alınmış bulunan
bir önlemdir. Sözkonusu Tasarı henüz kanunlaşmadığı için maddedeki düzenlemenin
yapılmasına gerek bulunmamaktadır. Alt komisyonumuz bu nedenle maddeyi Teklif
metninden çıkarmıştır.
3. Teklifin madde sıralamasına uygun
olarak 2 nci madde olarak kabul edilen 3 üncü maddesi cezaları düzenlemektedir.
Alt Komisyonumuz cezaların caydırıcı olması gerektiğini kabul etmekle birlikte,
gereğinden fazla ağır olmasının uygulanamama sonucunu doğuracağı kanaatindedir.
Bu nedenle sınırların üstünde yük yüklemiş olan işletenlere 2.000 Türk Lirası
yerine 1.000 Türk Lirası idari para cezası verilmesini yeterli görmüştür.
4. 2918 sayılı Kanunun 114 üncü maddesi,
Kanuna göre ceza kesmeye yetkisi olan kişileri düzenlemektedir. Yeni
düzenlemeyle Ulaştırma Bakanlığına cezalandırma yetkisi verildiğinden,
Bakanlığın bu madde içinde sayılması zorunluluktur. Komisyonumuz Ulaştırma
Bakanlığını 2918 sayılı Kanunun 114 üncü maddesi içine alan bir düzenlemeyi
kabul etmiş ve maddeyi Teklife madde sıralamasına uygun olarak 3 üncü madde
olarak eklemiştir.
5. Teklifteki "YTL" ibareleri
"Türk Lirası" ibaresine dönüştürülmüş; cezalar, yeni Ceza Kanunu
sistematiğine uygun olarak gözden geçirilmiştir.
6. Teklif, yazım kuralları ve kanun yazım
tekniği bakımından gözden geçirilmiştir.
Komisyonumuz, Alt Komisyonun yaptığı bütün
değişiklikleri kabul etmiştir.
Komisyonumuzda Teklifin 1 inci maddesi
üzerinde bir önerge verilmiş ve önerge kabul edilmiştir. Önergede, (c) bendinde
geçen "gayrimenkuller" ibareleri, Türk Medeni Kanunu ve Kamu Mali
Yönetimi ve Kontrol kanunlarıyla paralellik kurularak "taşınmazlar"
biçiminde değiştirilmekte; taşınmaz tahsislerinin Maliye Bakanlığı tarafından
yapılacağı öngörülerek bu konudaki boşluk giderilmekte ve Ulaştırma Bakanlığı
ile yetkilendirilenler arasında özel hukuk hükümleri gereğince sözleşme
yapılması halinde, Maliye Bakanlığının görüşünün alınması zorunluluğu
getirilmektedir. 1 inci madde, önergede öngörülen bu değişiklikler
doğrultusunda değiştirilerek kabul edilmiştir.
Alt Komisyon metninin diğer maddeleri ile
yürürlük ve yürütmeye ilişkin 6 ve 7 nci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere arz
olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
Tevfik Ziyaeddin
Akbulut |
Ali Sezal |
Sinan Özkan |
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ali Küçükaydın |
Şevket Orhan |
Ali Yüksel Kavuştu |
|
Adana |
Bursa |
Çorum |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ali Ayağ |
Muharrem Tozçöken |
Fuat Geçen |
|
Edirne |
Eskişehir |
Hatay |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hakkı Ülkü |
Mehmet S. Kesimoğlu |
Ali Oksal |
|
İzmir |
Kırklareli |
Mersin |
|
(Muhalefet şerhi ektedir) |
(Muhalifim, |
(Muhalefet şerhi ektedir) |
|
|
gerekçeli görüşüm ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Seracettin Karayağız |
Nurettin Sözen |
Selami Uzun |
|
Muş |
Sivas |
Sivas |
|
|
(Muhalifim, |
|
|
|
gerekçeli görüşüm ilişiktir) |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Çiçek |
Nadir Saraç |
|
|
Yozgat |
Zonguldak |
|
|
|
(Muhalefet şerhimiz ektedir) |
|
MUHALEFET
ŞERHİ
Kanun Teklifi kamuya ait bir görevin bir
bakanlıktan alınarak diğerine devrini öngörmektedir. Devrin gerekçesi olarak
bir bakanlığın yeteri kadar kaynağa ve personele sahip olmaması
gösterilmektedir. Oysa Bakanlıkların tümü kaynaklarını aynı merkezi bütçeden
almaktadır. Bir görev bir Bakanlık tarafından yerine getirilemiyorsa, merkezi
bütçeden bu hizmetin yerine getirilmesi için kaynak aktarılmasından daha doğal
bir şey olamaz. Nitekim diğer Bakanlığa aktarılan kaynak aynı bütçeden
verilmektedir. Dolayısıyla değişikliğin gerekçesi bu değildir. Değişikliğin
asıl gerekçesi, özel sektör gruplarının, Ulaştırma Bakanlığında daha rahat
hareket edebileceklerine olan inançlarıdır. Birden fazla otoriteyle karşı
karşıya olmak kişi ve gruplara ayrıcalıklı muamele edilmesini önler. Çünkü bu
durumda eylem ve işlemlerin iki ayrı otorite tarafından doğrulanması ve kontrol
edilmesi gerekmektedir ve bakanlıklardan biri ayrıcalıklı uygulamaya izin verse
bile diğerinin vermemesi sözkonusudur. Ayrıca bu durumda bakanlıkların
birbirini denetleyeceği kuşkusuzdur. Yeni düzenleme bürokrasiyi azaltmaktan çok
iktidar grubuna yakın girişimcilere ayrıcalıklı konum kazandırmaya sağlamaya
yöneliktir. Bu nedenle Teklife muhalifiz.
|
|
|
30/3/2006 |
|
|
|
|
|
Hakkı Ülkü |
Ali Oksal |
Mehmet S. Kesimoğlu |
|
İzmir |
Mersin |
Kırklareli |
|
Nadir Saraç |
Nurettin Sözen |
|
|
Zonguldak |
Sivas |
|
|
|
|
|
ÇANKIRI MİLLETVEKİLİ
TEVFİK AKBAK’IN
TEKLİFİ
KARAYOLLARI
TRAFİK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanununun, 8 inci maddesinin (c) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"c) Ulaştırma Bakanlığı
Ulaştırma Bakanlığının ilgili birimleri bu Kanun ve diğer
mevzuatla verilen hizmetleri yapmak, bu Kanun açısından karayolu taşımasına
ilişkin gerekli koordinasyonu sağlamak, tescile bağlı araçların muayenelerini
yapmak veya yaptırmak, muayene istasyonlarını denetlemek, 35 inci madde
hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında ceza tutanağı düzenleyerek idari
para cezası vermek ve bu maddede belirlenen idari tedbirleri almak ile
araçların ağırlık ve boyut kontrollerini yapmak veya yaptırmak ve denetlemek,
aykırı görülen hususlarla ilgili olarak sorumlular hakkında ceza tutanağı
düzenlemek ve 65 inci maddede yer alan idari para cezalarını vermek.
Araçların ağırlık ve boyut kontrollerini yapmak üzere
yetkilendirilenler Ulaştırma Bakanlığınca denetlenerek, aykırı hareketi tespit
edilen işletme sahibi 1.000 YTL idari para cezası ile cezalandırılır.
Yetkilendirme konusu işletme şartlarında giderilebilecek eksiklik olması
halinde, işletme sahibine, bu eksiklikleri gidermesi için azami onbeş gün süre
verilir. Bu süre zarfında eksikliklerin giderilmemesi halinde, izin belgesi
iptal edilir."
MADDE 2.- 2918 sayılı Kanunun, 35 inci maddesinin yedinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Ulaştırma Bakanlığı tarafından işletme belgesi ile
yetki verildiği halde, yönetmelikte belirtilen işletme şartlarına uymayan ve
muayeneleri gerektiği şekilde yapmayan gerçek ve tüzel kişilere ilk seferinde
bu istasyon için 3.000 YTL para cezası ile onbeş gün eksikliklerini düzeltme
müddeti verilir. İkinci tekrarında aynı istasyon için 5.000 YTL para cezası ile
onbeş gün eksikliklerini düzeltme müddeti verilir. Bir yıl içerisinde üçüncü
tekrarında 10.000 YTL para cezası verilir ve bu istasyonun işletme belgesi
iptal edilir. Bu para cezaları ilgilisine tebliğ edildiği tarihten itibaren
onbeş gün içinde işletmecinin gelir veya kurumlar vergisi yönünden bağlı olduğu
vergi dairesine ödenir, süresinde ödenmeyen tutarlar 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilir. Para
cezasına karşı dava açılması, tahsilatı durdurmaz."
MADDE 3.- 2918 sayılı Kanunun, 65 inci maddesinin üçüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Birinci fıkranın (a) bendi hükümlerine uymayanlar 50
YTL, (c), (g), (h), (i) ve (j) bentleri hükümlerine uymayanlar 100 YTL, (d) ve
(e) bentlerindeki hükümlere uymayanlar 200 YTL, (b), (f) bentlerine uymayan
taşıt sahipleri 2.000 YTL (b), (f) bentlerine aykırı yük gönderenler 2.000 YTL
para cezası ile cezalandırılırlar."
MADDE 4.- Anılan Kanunun 7 nci maddesinin (i) bendi ile Ek 1
inci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 5.- 2918 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 19.- Araçların ağırlık kontrollerini
yapmak veya yaptırmak ve aykırı görülen hususlar ile ilgili olarak Karayolları
Genel Müdürlüğünce verilen hizmet, Ulaştırma Bakanlığınca veya yetkilendirilen
gerçek veya tüzel kişilerce yapılmak üzere faaliyete geçirilinceye kadar devam
eder."
MADDE 6.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
İÇİŞLERİ
KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
KARAYOLLARI
TRAFİK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanununun 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"c) Ulaştırma Bakanlığı
Ulaştırma Bakanlığının ilgili birimleri bu Kanun ve diğer
mevzuatla verilen hizmetleri yapmak, bu Kanun açısından karayolu taşımasına
ilişkin gerekli koordinasyonu sağlamak, tescile bağlı araçların muayenelerini
yapmak veya yaptırmak, muayene istasyonlarını denetlemek, 35 inci madde
hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında tutanak düzenleyerek idarî para
cezası vermek, bu maddede belirlenen idarî tedbirleri almak, araçların ağırlık
ve boyut kontrollerini yapmak veya yaptırmak ve denetlemek, aykırı görülen
hususlarla ilgili olarak sorumlular hakkında idarî para cezasına dair tutanak
düzenlemek.
Araçların ağırlık ve boyut kontrollerini yapmak üzere
yetkilendirilenler Ulaştırma Bakanlığınca denetlenir ve aykırı hareketi tespit
edilen işletme sahipleri 1.000 Türk Lirası idarî para cezası ile
cezalandırılır. Yetkilendirme konusu işletme şartlarında giderilebilecek
eksiklik olması halinde, işletme sahibine, bu eksiklikleri gidermesi için azamî
onbeş gün süre verilir. Bu süre zarfında eksikliklerin giderilmemesi halinde,
izin belgesi iptal edilir.
Araçların ağırlık ve boyut kontrollerinin yapılması veya
yaptırılması ile ilgili olarak Karayolları Genel Müdürlüğünce verilen hizmet
sürdürülürken kullanılan ve Genel Müdürlüğün diğer hizmetleri ile ilişkili
olmayan bina, arazi, arsa gibi taşınmazlar Maliye Bakanlığınca Ulaştırma Bakanlığına
tahsis; bu görev yürütülürken yararlanılan tesisat ve teçhizat Ulaştırma
Bakanlığına devredilir. Araçların ağırlık ve boyut kontrollerini yapmak üzere
Ulaştırma Bakanlığınca yetkilendirilme yapılması halinde tahsis edilen
taşınmazlar ile devredilen tesisat ve teçhizatın kullanılması hususunda, Maliye
Bakanlığının görüşü alınarak, Ulaştırma Bakanlığı ile yetkilendirilenler
arasında özel hukuk hükümleri gereğince sözleşme yapılabilir."
MADDE 2.- 2918 sayılı Kanunun 65 inci maddesinin üçüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Birinci fıkranın (a) bendi hükümlerine uymayanlar 50
Türk Lirası, (c), (g), (h), (i) ve (j) bentleri hükümlerine uymayanlar 100 Türk
Lirası, (d) ve (e) bentlerindeki hükümlere uymayanlar 200 Türk Lirası, (b) ve
(f) bentlerine uymayan işletenler 1.000 Türk Lirası, (b) ve (f) bentlere aykırı
yük gönderenler 2.000 Türk Lirası idarî para cezası ile
cezalandırılırlar."
MADDE 3.- 2918 sayılı Kanunun 114 üncü maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Bu Kanunda yazılı Trafik suçlarını işleyenler hakkında
yetki sınırları içinde Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Komutanlığı
personeli ile Ulaştırma Bakanlığının ve Karayolları Genel Müdürlüğünün ilgili
birimlerinin il ve ilçe kuruluşlarında görevli ve yetkili kılınmış personelince
tutanak düzenlenir."
MADDE 4.- 2918 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci
fıkrasının (i) bendi ile Ek 1 inci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 5.- 2918 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 19.- Araçların ağırlık kontrollerini
yapmak veya yaptırmak ve aykırı görülen hususlar ile ilgili olarak Karayolları
Genel Müdürlüğünce verilen hizmet, Ulaştırma Bakanlığınca veya yetkilendirilen
gerçek veya tüzel kişilerce yapılmak üzere faaliyete geçirilinceye kadar devam
eder."
MADDE 6.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.