SAĞLIK
BAKANLIĞINA BAĞLI SAĞLIK KURUMLARI İLE ESENLENDİRME (REHABİLİTASYON)
TESİSLERİNE VERİLECEK DÖNER SERMAYE HAKKINDA
KANUN İLE 2006 YILI MERKEZİ
YÖNETİM BÜTÇE
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun No. 5471 |
|
Kabul Tarihi : 7.3.2006 |
MADDE 1 - 4/1/1961 tarihli ve 209 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü,
dördüncü, beşinci ve altıncı fıkraları yürürlükten kaldırılmış, maddeye ikinci
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
"Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden,
döner sermayeli sağlık kurum ve kuruluşlarında görevli olan memurlar ile bu
kurum ve kuruluşlarda 10/7/2003 tarihli ve 4924 sayılı Kanun uyarınca
sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık personeline ve 13/12/1983 tarihli ve
181 sayılı Sağlık Bakanlığının Teşkilat
ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 3 üncü maddesine
göre istihdam edilen sözleşmeli personele mesai içi veya mesai dışı ayrımı
yapılmaksızın ek ödeme yapılabilir. Sağlık kurum ve kuruluşlarında Bakanlıkça
belirlenen hizmet sunum şartları ve kriterleri de dikkate alınmak suretiyle, bu
ödemenin oranı ile esas ve usûlleri; personelin unvanı, görevi, çalışma
şartları ve süresi, hizmete katkısı, performansı, serbest çalışıp çalışmaması
ile muayene, ameliyat, anestezi, girişimsel işlemler ve özellik arz eden riskli
bölümlerde çalışma gibi unsurlar esas alınarak Maliye Bakanlığının uygun görüşü
üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Yukarıdaki fıkrada yer alan hükme göre personelin katkısıyla elde edilen
döner sermaye gelirlerinden personele bir ayda yapılacak ek ödemenin tutarı,
ilgili personelin bir ayda alacağı aylık (ek gösterge dahil), yan ödeme ve her
türlü tazminat (makam, temsil ve görev tazminatı hariç) toplamının; pratisyen
tabip ve diş tabiplerinden serbest çalışanlara yüzde 250'sini, serbest
çalışmayanlara yüzde 500'ünü, uzman tabip, Tıpta Uzmanlık Tüzüğünde belirtilen
dallarda bu Tüzük hükümlerine göre uzman olanlar ve uzman diş tabiplerinden
serbest çalışanlara yüzde 350'sini, serbest çalışmayanlara yüzde 700'ünü,
serbest çalışmayan klinik şef ve şef yardımcılarına yüzde 800'ünü, diğer
personele ise yüzde 150'sini geçemez. İşin ve hizmetin özelliği dikkate
alınarak yoğun bakım, doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz,
ameliyathane, kemik iliği nakil ünitesi ve acil servis gibi özellikli
hizmetlerde çalışan personel için yüzde 150 oranı, yüzde 200 olarak uygulanır.
Sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık personeline yapılacak ek ödemenin
tutarı ise, aynı birimde aynı unvanlı kadroda çalışan ve hizmet yılı aynı olan
emsali sağlık personeli esas alınarak belirlenir ve bunlara yapılacak ek ödeme,
hiçbir şekilde emsaline yapılabilecek ek ödeme üst sınırını geçemez.
Personelin katkısı ile elde edilen döner sermaye gelirlerinden, o
birimde görevli personele yapılacak ek ödeme toplamı, ikinci ve üçüncü basamak
sağlık kurumlarında, ilgili birimin carî yıldaki döner sermaye gelirinin yüzde
50'sini, birinci basamak sağlık kuruluşlarında ise, ilgili birimin carî yıldaki
döner sermaye gelirinin yüzde 65'ini aşamaz.
Sağlık Bakanlığına bağlı döner sermaye işletmeleri, sağlık hizmetlerinin
iyileştirilmesi, kaliteli ve verimli hizmet sunumunun teşvik edilmesi, sağlık
kurum ve kuruluşlarının kendi imkânlarıyla karşılayamadıkları ihtiyaçların
giderilmesi, eğitim, araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin desteklenmesi,
birinci basamak sağlık kuruluşlarının desteklenmesi ve Bakanlık merkez
teşkilatında görev yapan memurlar ile sözleşmeli personele ek ödemede
bulunulması amacıyla Bakanlıkça yapılacak giderlere iştirak etmek için aylık
gayrisafi hasılattan aylık tahsil edilen tutarın yüzde 2'sini geçmemek üzere
Sağlık Bakanlığınca belirlenecek oranı Bakanlık Döner Sermaye Merkez Saymanlığı
hesabına aktarırlar. Bu hesapta toplanacak tutarların dağılım ve harcanmasına
ilişkin kriterler ile personele yapılacak ek ödemenin oran, esas ve usûlleri
Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca belirlenir.
Personele yapılacak ek ödemenin tutarı, en yüksek Devlet memuru aylığının (ek
gösterge dahil) yüzde 200'ünü geçemez. Ek ödeme tutarı; görev yapılan birim ve
iş hacmi, görevin önem ve güçlüğü, çalışma süresi, personelin sınıfı, kadro
unvanı, derecesi ve atanma biçimi gibi kriterler ile personele aylık ve özlük
hakları dışında ilgili mevzuatına göre yapılan diğer ilave ödemeler dikkate
alınarak belirlenir. Merkez teşkilatında görev yapan personele bu fıkra
kapsamında yapılacak toplam ek ödeme, döner sermaye işletmelerinden carî yılda
aktarılan tutarın yüzde 50'sini geçemez ve bu ödemeler gelir vergisine tabi
tutulmaz.
4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 38 inci
maddesine göre Sağlık Bakanlığı merkez teşkilatı ve bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında
görevlendirilenler, aynı maddede belirtilen ilave ödemelerden yararlanmamak
kaydıyla, Bakanlık merkez veya bağlı sağlık kurum ve kuruluşunda görev
yaptıkları unvan için belirlenen ek ödemeden faydalandırılır.
Birinci basamak ve koruyucu sağlık hizmetlerinin geliştirilmesi ve bölgelerarası gelişmişlik farklarının giderilmesi amacıyla, döner sermayeli işletmelerden uygun görülenlerin merkeze aktaracağı payı yüzde 4'e kadar yükseltmeye Sağlık Bakanı yetkilidir. 24/11/2004 tarihli ve 5258 sayılı Aile Hekimliği Pilot Uygulaması Hakkında Kanun kapsamında, aile hekimliği uygulamasına geçilen illerde, il sağlık müdürlüğü ve birinci basamak sağlık hizmeti sunan kurum ve kuruluşlarda çalışan personele (aile hekimi ve aile sağlığı elemanı olarak çalışanlar hariç) merkeze aktarılan yüzde 2 oranına kadar olan paya ilave olarak alınacak paydan karşılanmak ve unvanlarına göre dördüncü fıkrada belirtilen oranları geçmemek üzere Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenecek esas ve usûllere göre ek ödeme yapılabilir. Merkeze aktarılan yüzde 2 oranına kadar olan paya ilave olarak alınacak tutarlar, bu fıkrada belirtilen amaçlar dışında kullanılamaz.
Döner sermayeli işletmelerin malî imkânı elverişli olanlarından, malî
durumu yetersiz olanlara karşılıksız veya borç olarak kaynak aktarmaya Sağlık
Bakanı yetkilidir."
MADDE 2 - 27/12/2005 tarihli ve 5437 sayılı 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe
Kanununun 11 inci maddesinin (b) fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
maddenin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"b) Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile özel bütçeli
idareler, aktarma yapılacak tertipteki ödeneğin yüzde yirmisine kadar kendi
bütçeleri içinde ödenek aktarması yapabilirler. Bu idarelerin yüzde yirmiyi
geçen diğer her türlü kurum içi aktarmalarını yapmaya Maliye Bakanı
yetkilidir."
"f) Hazine adına tescilli bulunan ve Karayolları Genel Müdürlüğünün
mülkiyetinde iken 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun geçici 12
nci maddesi gereğince Hazine adına tescil edilmesi gereken taşınmazlar ile
Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunup da tescil edilmeye elverişli olan
taşınmazlardan Bayındırlık ve İskan Bakanlığının talebi, Maliye Bakanının teklifi
ve Başbakanın onayı ile tespit edilenlerin satışından elde edilecek gelirleri;
genel bütçenin (B) işaretli cetveline gelir, diğer taraftan bölünmüş yol veya Devlet ve il yolları yapım, bakım ve
kamulaştırma hizmetlerinde kullanılmak üzere Karayolları Genel Müdürlüğü
bütçesine ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir. Sermaye ödenekleri,
"2006 Yılı Programının Uygulanması, Koordinasyonu ve İzlenmesine Dair
Karar" hükümlerine göre yılı yatırım programıyla ilişkilendirilir."
MADDE 3 - 5437 sayılı Kanunun 31 inci maddesinin (c) fıkrasında yer alan
"31/12/2005" ibaresi "31/12/2004" şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 4 - 5437 sayılı Kanunun 32 nci maddesinin (d) fıkrası yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE
5 - Bu Kanunun;
a) 2 nci maddesi yayımı tarihinde,
b) 3 üncü maddesi 1/1/2006 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı
tarihinde,
c) Diğer hükümleri 1/4/2006 tarihinde,
yürürlüğe girer.
MADDE 6 - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.