Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1356)
Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı ve İstanbul Milletvekili Zeynep Karahan Uslu’nun; Karayolları
Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ile
İçişleri Komisyonu Raporu (1/1279, 2/879)
Not: Tasarı; Başkanlıkça Adalet, Plan ve Bütçe ile İçişleri komisyonlarına
havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 6/12/2006
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-773/5655
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca
27/11/2006 tarihinde kararlaştırılan “Karayolları Trafik Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Araç tescil ve sürücü
belgesi işlemlerinde; bürokrasi ve kırtasiyecilik ile gereksiz
işlem süreçlerinin bulunması, araç ve sürücü belgesi sayılarının
gün geçtikçe hızla artması, tescil kuruluşlarının personel ve
araç-gereç durumları ile fiziki mekanlarının yetersiz duruma gelmeye
başlaması ve işlemlerin Devlete ve vatandaşa olan maliyetinin oldukça
yüksek olması nedenleriyle yeniden yapılanma bir zorunluluk haline
gelmiştir.
Nitekim, 11/7/2006 tarihli
ve 2006/38 sayılı Yüksek Planlama Kurulu Kararı eki Bilgi Toplumu
Stratejisi Eylem Planının (2006-2010) “Elektronik Araç Trafik Tescil
ve Ehliyet İşlemleri” başlıklı bölümünde “Araç ruhsatı alım ve değişikliğine
ilişkin bilgiler tek noktadan sunulacak; tescil belgeleri ile ilgili
işlemler elektronik ortamda yapılabilecek; araç vergi borcu ve trafik
cezası, çalıntı araç, araç muayene bilgileri gibi kayıtlar ile tescil
kayıtlarının entegrasyonu sağlanacaktır. Ehliyet işlemlerinin
ülke genelinde çevrimiçi yapılabilmesi sağlanacaktır.” denilmektedir.
Ülkemizde motorlu
araçların tescili ve sürücü belgesi verme işlemleri çok uzun yıllardır
aynı organizasyon, süreç ve teknik alt yapıya bağlı olarak yürütülmektedir.
Yürürlüğe girdikleri dönemin koşullarında ihtiyaçları karşılayan
ve sağlıklı işleyen araç tescil ve sürücü belgesi verilmesine ilişkin
yasal düzenlemeler; teknolojideki baş döndürücü ilerlemeler, bilişim
sistemlerindeki gelişmeler, nüfus artışı, kentleşme, araç parkının
büyümesi, kişi başına düşen araç sayısının artması, kullanılmış
araç satış ve devirlerindeki geometrik artış gibi nedenlerle ihtiyaçları
karşılayamaz duruma gelmiştir.
Mevcut düzenlemelerin
yürürlüğe konulduğu yıllarda 200.000 civarında olan araç sayısı
2006 yılı Ağustos ayı itibarıyla 12.056.687’ye ulaşmıştır. Yine ülkemizde
1970 yılında sürücü belgesi sayısı 884.601 iken 2006 yılı Ağustos ayı
itibarıyla bu sayı 17.321.219’a ulaşmış ve her yıl ortalama 900.000 kişi
sürücü belgesi almaya başlamıştır. Araç ve sürücü belgesi sayısındaki
artış nedeniyle, 1958 yılında kurulan ve halen uygulanan sistemin
günümüzde ve ilerleyen yıllarda sürdürülmesi oldukça güç olacaktır.
Bu nedenlerle; bürokrasi
ve kırtasiyeciliğin azaltılması ile maliyetlerin asgari düzeye
indirilmesi, vatandaşların söz konusu kamu hizmetini en kısa sürede
ve en az giderle alabilmesi için günümüz bilgi-iletişim ve bilgisayar
teknolojisini en iyi seviyede kullanan yeni bir sistemin kurulması
zorunluluk olmaktadır.
Hazırlanan yeni düzenlemede;
yetkilendirilen kişi ve kuruluşlar tarafından gönderilen bilgilerin
ve tescil belgesi alma zorunluluğu bulunan her türlü araç ile sürücü
belgesi kayıtlarının bir veri tabanında tutulduğu, belgeye dönüştürüldüğü,
ilgilisine gönderildiği ve sınırlandırılmış bilgilerin paylaşıldığı
Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem Merkezinin kurulması; trafik
belgesinin ilk tescilde uygulamadan kaldırılması ve bu belgenin
muayene istasyonlarınca düzenlenmesi öngörülmektedir.
Tescili zorunlu ve
ilk tescili yapılacak olanların geçici tescilleri, İçişleri Bakanlığı
tarafından yetkilendirilen kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek
kişiler ve özel hukuk tüzel kişilerince; tescil edilmiş olanların
her çeşit satış ve devir işlemleri ile alıcı adına geçici tescilleri,
noterler ve Bakanlar Kurulu kararı ile yetkilendirilen kamu kurum
ve kuruluşları ile gerçek kişiler ve özel hukuk tüzel kişilerince
yapılması öngörülmektedir.
Ayrıca, tescil plakalarının
yönetmelikte belirtilen esas ve usullere uyulmak kaydıyla şoförler
odaları tarafından ve valiliklerce yetkilendirilen gerçek ve tüzel
kişilerce basılması öngörülmektedir.
Yapılan değişiklikle,
halen 556 tescil kuruluşunda görev yapan 3.585 personelin başka birimlerde
görevlendirilebilmesi, araç tescil işlemlerinin tek merkezden yürütülmesi
ile kurulum, işletme ve bakım giderlerinden tasarruf sağlanması,
dosya ve belge arşivlemesi yapılmayacağından il emniyet müdürlüklerinde
araç ve sürücü dosyası arşivleri nedeniyle işgal edilen geniş alanlar
başka amaçlar için kullanılabilmesi, bürokrasi ve kırtasiyeciliğin
azaltılması, bilgi ve belgelerin elektronik ortamda kaynağından
temin edilmesi ile sahteciliğin ve iş takipçiliğinin ortadan kaldırılması,
böylece güvenli, hızlı, kaliteli ve ekonomik bir hizmet sunumunun
sağlanması öngörülmektedir.
Trafik Hizmetleri
Başkanlığınca yerine getirilen trafik hizmetlerinin daha etkin
ve verimli bir şekilde yürütülmesi ve Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesinde,
görevin önemi ile paralel bir yapılanma sağlamak amacıyla Araç Tescil
ve Sürücü Belgesi İşlem Merkezi kurularak bu merkezde görev yapacak
personelin belirlenmesi amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- Madde ile;
araç tescil ve sürücü belgesi işlemlerinin tek bir merkezden yapılmasına
yönelik düzenlemeler nedeniyle ihtiyaç duyulacak tanımlara
2918 sayılı Kanunda yer verilmiştir.
Madde 2- Madde ile;
Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem Merkezinin kurulması ile Merkezde
görevlendirilecek personelin hangi hizmet sınıflarından olacağı
belirtilmiştir.
Madde 3- Madde ile;
araçların geçici tescil ve tescil ettirilmesi zorunluluğu ile tescilden
muaf tutulan araçlar ve bu madde hükmüne aykırı olarak karayoluna
çıkan araçların tescil işlemleri yapılıncaya kadar trafikten men
edilmeleri ve uygulanacak idari para cezasına yer verilmiştir.
Madde 4- Madde ile; geçici
tescil işlemleri ile tescil edilmiş araçların her çeşit satış ve devir
işlemlerinin kimler tarafından ve ne şekilde yapılacağı hususu
belirtilmiş, bunlara aykırı hareket edenlere verilecek cezalar
düzenlenmiştir.
Madde 5- Madde ile;
tescil belgesi, trafik belgesi ve tescil plakasını araç üzerinde bulundurma
zorunluluğuna geçici tescil belgesi de eklenmiş, ilk tescili yapılan
araçlar yönetmelikte belirtilen ilk muayene süresi sonuna kadar
trafik belgesi alma zorunluluğundan muaf tutulmuş ve madde hükmüne
uymayan sürücülere verilecek idari para cezası düzenlenmiştir.
Madde 6- Madde ile;
araç tescil belgesi ve tescil plakası vermeye yetkili kurum ve kuruluşlar
yeniden düzenlenmiştir.
Madde 7- Madde ile;
hurdaya çıkarılan veya trafikten çekilen araçların trafiğe çıkarılması
durumunda uygulanacak yasal işlemler ile verilecek cezalar düzenlenmiştir.
Madde 8- Madde ile;
trafik belgesinin verilmesi ile ilgili usul ve esasların yönetmelikte
düzenleneceği öngörülmüştür.
Madde 9- Madde ile;
tescilsiz olup, karayoluna geçici olarak çıkan araçlara geçici
trafik belgesi ile geçici tescil plakasının yönetmelikte belirtilenlerce
verileceği öngörülmüştür.
Madde 10- Madde ile;
sürücü belgelerinin verilmesine dair usul ve esasların yönetmelikte
düzenleneceği öngörülmüştür.
Madde 11- Madde ile;
araç tescil ve trafik belgeleri ile sürücü belgeleri ve tescil plakalarının
basılması, kullanıma sunulması, bunları basmaya yetkilendirilenler,
değerli kağıt bedellerinin kimler tarafından tahsil edileceği ve
tahsil edilen paranın nasıl kullanılacağı düzenlenmiştir.
Madde 12- Madde ile;
2918 sayılı Kanuna 2 adet madde eklenmektedir.
Ek 15 inci madde ile;
Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem Merkezi veri tabanında tutulan
bilgilerin bedeli karşılığında kullanıcılara verilebileceği,
tahsil edilen paranın nasıl kullanılacağı belirlenmiş ve buna
ilişkin usul ve esasların tespitinin yönetmelikte yapılacağı öngörülmüştür.
Ek 16 ncı madde ile;
Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem Merkezi hizmetlerinde kullanılmak
üzere kadrolar ihdas edilmiştir.
Madde 13- Madde ile;
2918 sayılı Kanuna 2 adet geçici madde eklenmek suretiyle Araç Tescil
ve Sürücü Belgesi İşlem Merkezinin iki yıl içinde faaliyete geçmesi
ve Merkezin faaliyete geçmesine kadar geçecek sürede uygulanacak
düzenlemelerin belirlenmesi öngörülmüştür.
Madde 14- Yürürlük
maddesidir.
Madde 15- Yürütme maddesidir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Teklifim gerekçesi ile birlikte ekte sunulmuştur.
Gereğinin yapılmasını saygılarımla arz ederim.
Zeynep Karahan Uslu
İstanbul
GENEL GEREKÇE
Trafik kazalarının yoğun
olarak gerçekleştiği ülkemiz bu durumun azaltılmasına katkı verecek
uygulamaların trafik düzenimize eklemlenmesine ihtiyaç duymaktadır. Trafik
kazaları hem vatandaşlarımız için büyük manevi yıkımlara neden olmakta hem de
ülke ekonomisinde zarar meydana getirmektedir. Bu sorunun giderilmesi için
bölünmüş yol çalışmalarına hız verilmesi gibi önemli çalışmalar
gerçekleştirilerek çözüm yönünde katkılar devam etmektedir.
Trafik kazalarının
gerçekleşmesinin önemli sebeplerinden biri ise bilindiği gibi araba sürerken
çevredeki araçların hareketlerinin yeterince erken fark edilmemesidir. Araçların
yakını gösteren ışıklarının gün boyunca, yerleşim birimi içi ve dışı ayrımı
yapılmaksızın tüm yollarda açık tutulmasının seyir esnasında diğer araçların
hareketlerinin takibini kolaylaştırarak karşı tarafın hızının daha rahat
algılanmasını ve muhataplar tarafından da daha kolay fark edilmeyi sağladığı,
trafik kazalarının engellenmesine önemli ölçüde katkı yaptığı çeşitli araştırmalarla
kanıtlanmıştır.
Bu uygulamanın insan
yaşamının korunması açısından kaza riskini % 50’ye varan oranlarda
azaltabileceği bulgulanmıştır. Avrupa Birliği ülkelerinde yapılan
araştırmalarda gündüz farların açık olarak seyredilmesi halinde bir yılda meydana
gelen kazaların % 24.8, yaralanmayla sonuçlanan kazaların % 20, toplam trafik
kazalarının da % 12.4 azalacağı öngörülmektedir. Keza bu uygulama birçok dünya
ülkesinin yanı sıra üyelik sürecinde olduğumuz ve kaza oranları ülkemize oranla
daha düşük olan AB üyesi 14 ülkede yasal düzenleme olarak mevcut olup, yeni üye
ülkelere uygulanması için Birlik müktesebatının bir parçası haline getirilmesi
yönünde çalışmalar da sürdürülmektedir.
Bu bağlamda şehir içi ve
şehir dışında araçların farları açık bir biçimde sürülmesini sağlayacak olan
ilgili maddedeki değişiklik ile trafik kazalarının önlenmesi ve kazalardan
kaynaklanan can ve mal kayıplarının ortadan kaldırılmasında yarar
sağlanacaktır.
İSTANBUL MİLLETVEKİLİ
ZEYNEP KARAHAN USLU’NUN TEKLİFİ
KARAYOLLARI TRAFİK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 13/10/1983 tarihli ve 2918 Sayılı Karayolları Trafik
Kanununun 64 üncü maddesinin (a) bendinin (2) numaralı alt bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“2. Geceleri, yerleşim
birimleri dışında karayollarındaki karşılaşmalarda, bir aracı takip ederken veya
bir aracı geçerken yan yana gelinceye kadar ve yerleşim birimleri içinde,
gündüzleri ise yerleşim birimleri içinde ve dışında yakını gösteren ışıkların
yakılması,”
MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
İçişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
İçişleri
Komisyonu
Esas No.: 1/1279, 2/879
Karar No.: 57
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar
Kurulunca 06/12/2006 tarihinde Başkanlığınıza sunulan “Karayolları
Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”
12/12/2004 tarihinde; İstanbul Milletvekili Zeynep Karahan USLU’nun
Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Teklifi 19/10/2006 tarihinde Komisyonumuza havale edilmiş ve Komisyonumuz
24/01/2007 tarihli 43 üncü toplantısında, Tasarı ile Teklifin birleştirilmesini
ve görüşmelere Tasarının esas alınmasını kararlaştırdıktan sonra
Tasarının olgunlaştırılması amacıyla bir alt komisyon kurulmasını
kararlaştırmıştır. Alt Komisyon üyeliklerine seçilen, Kastamonu
Milletvekili Sinan ÖZKAN, Kırklareli Milletvekili Mehmet S. KESİMOĞLU,
Kilis Milletvekili Veli KAYA, Yalova Milletvekili Şükrü ÖNDER,
Sivas Milletvekili Nurettin SÖZEN
ve Sivas Milletvekili Selami UZUN, Yalova Milletvekili Şükrü
ÖNDER’i alt komisyon başkanlığına seçmiş ve alt komisyon aynı tarihte
çalışmalarına başlamıştır. Alt Komisyon, İçişleri,
Adalet, ve Maliye Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla
Tasarıyı ve Teklifi inceleyerek karara bağlamış ve
Tasarı
ile tescil belgesi alma zorunluluğu bulunan her türlü araç ile sürücü
belgesi kayıtlarının bir veri tabanında tutulması öngörülmekte,
bu veri tabanındaki bilgilerin belgeye dönüştürülmesi, ilgilisine
gönderilmesi ve sınırlandırılmış bilgilerin paylaşılması olanaklı
kılınmakta ve bu işleri yapmak üzere Araç Tescil ve Sürücü Belgesi
İşlem Merkezi kurulmaktadır. Düzenlemeyle araç ruhsatları
ve sürücü belgelerinin alınmasında bürokratik işlemler asgariye
indirilmekte, zaman, enerji ve maliyet kayıpları ortadan kaldırılmaktadır.
2/879 esas numaralı Kanun Teklifi ile,
yakını gösteren ışıkların gündüzleri de yakılması zorunlu kılınmaktadır.
Alt Komisyonun Tasarı üzerinde yaptığı değişiklikler
şöyle özetlenebilir:
• Alt Komisyon, çerçeve 1 inci maddenin düzenlediği
2918 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde geçen, “Trafikten çekme” kavramının
tanımını anlam bozukluğunu giderecek biçimde yeniden yazmıştır.
• Alt Komisyonda noterlerin satış ve devir işlerinde
deneyimli oldukları; ortaya çıkabilecek hukuksal sorunlarda sorunu
çözecek yeterli hukuksal donanıma sahip oldukları; yetkilendirilecek
kişi ve kurumların araç satış ve devirleri sırasında ortaya çıkabilecek
hukuki uyuşmazlıklarda sorun yaşayabilecekleri; bu nedenle, bu
tür işlemlerin noterler tarafından yapılmasının daha yararlı olacağı
ifade edilmiştir. Noterler ayrıca oluşturulan yeni sisteme uyum
sağlayacak teknolojik donanıma da sahiptirler ve amaçlanan sistemin
daha sağlıklı yürütülmesinde rol oynayabilirler. Bu nedenle Alt
Komisyonumuzda, tescil edilmiş araçların her çeşit satış ve devir
işlemleri ile alıcı adına geçici tescillerinin sadece noterler
tarafından yapılması öngörülmüştür. Bu amaçla, çerçeve 4 üncü maddede
düzenlenen 2918 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin (b) bendi yeniden
yazılmıştır.
• Alt komisyonumuz plakaların şoförler odaları
tarafından basılmasının denetimi sağlamada daha güvenilir olacağı
gerekçesiyle plaka basım yetkisini bu odalara bırakmıştır. Ancak
odalar tarafından plaka basılamayacağının yine odalar tarafından
bildirilmesi halinde ilgili valiliğe plaka basımını sağlama görevi
verilmiştir.
• 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu
hükümlerine göre, özel ödenek uygulamasına son verilmiştir. Bu nedenle
Tasarının çerçeve 11 inci maddesiyle düzenlenen 2918 sayılı Kanunun
131 inci maddesinin üçüncü fıkrası madde metninden çıkarılmış, çerçeve
12 nci maddeyle eklenen Ek Madde 15 özel ödenek uygulamasına son verecek
biçimde yeniden yazılmıştır.
• 2918 sayılı Kanuna eklenen Geçici 21 ve Geçici
22 nci maddeler İşlem Merkezinin kurulmasına kadar yapılacakları
düzenleyen geçici maddelerdir. Dolayısıyla düzenlemelerin iki
ayrı maddede yapılmasına gerek bulunmamaktadır. Alt Komisyonumuz
her iki maddeyi tek geçici madde altında birleştirmiştir.
• 2/879 esas numaralı Kanun Teklifi, yakını gösteren
ışıkların gündüzleri de yakılmasını zorunlu kılmaktadır. Alt Komisyondaki
görüşmeler sırasında bu kuralın, daha çok gündüzleri de karanlık
olan İskandinav ülkelerinde zorunlu kılınan bir kural olduğu ifade
edilmiştir. 2918 sayılı Kanunun 64 üncü maddesinde “gündüzleri ise
görüşü azaltan sisli, yağışlı ve benzeri havalarda yakını gösteren
ışıkların yakılması”nın zorunlu olduğu açıkça ifade edilmiştir. Dolayısıyla
Alt Komisyonda bu konuda yeni bir düzenleme yapmanın gerekli olmadığı
kanaati hasıl olmuştur.
Komisyonumuz Alt Komisyon tarafından yapılan
bütün bu değişiklikleri yerinde bulmuş ve kabul etmiştir. Komisyonumuzda
Tasarı üzerinde beş önerge verilmiş ve bu önergelerin dördü kabul
edilmiştir.
Birinci Önerge
Tasarı üzerinde verilen birinci önerge, çerçeve
4 üncü maddenin düzenlediği 2918 sayılı Kanunun 20 nci maddesinde
değişiklik öngörmektedir. Yapılan değişiklikle Trafik Müşavirlerinin
sistem içinde varlıklarını sürdürmeleri sağlanmaya çalışılmaktadır.
Önerge sahipleri sadece İstanbul’da en az 3000, 923 ilçede en az beşer
trafik müşavirliği firması bulunduğu; bu firmalarda yaklaşık 400
000 kişiye istihdam olanağı sağlandığı ve istihdam olanağı sağlanan
bu kişilerin aileleriyle birlikte önemli bir nüfusa ulaştıkları
ifade edilmiştir. Önerge sahiplerine göre trafik müşavirliği kurumu
ekonomiye vergi ve sigorta primi kazandırmakta ve istihdam sorununun
çözümünde katkı sunmaktadır. Önerge Komisyonumuzca reddedilmiş
ve madde Alt Komisyondan geldiği biçimiyle kabul edilmiştir.
İkinci Önerge
Tasarı üzerinde verilen ikinci önerge, çerçeve
11 inci maddenin düzenlediği 2918 sayılı Kanunun 131 inci maddesine
bir fıkra ekleyerek, tescil plakalarının satış fiyatlarını belirlenmesini
bir yönteme bağlamaktadır.
Üçüncü Önerge
Tasarı üzerinde verilen üçüncü önerge sahte plaka
kullanımını önlemeye yöneliktir. Aracın bir tür kimliği olan plakanın
sahte olması halinde, ceza uygulamalarında sorunlarla karşılaşılabileceği
gibi başka sahtecilik olaylarının doğmasına da kapı açılmış olmaktadır.
Önerge, bu amaçla çerçeve 11 inci maddenin düzenlediği 2918 sayılı
Kanunun 131 inci maddesinin sonuna bir fıkra ekleyerek, sahte plaka
kullanımına ceza getirmektedir.
Dördüncü Önerge
Dördüncü önergede, 2918 sayılı Kanuna eklenen
geçici 21 inci maddenin beşinci fıkrasında bir değişiklik öngörülmektedir.
Beşinci fıkraya göre, Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem Merkezi
faaliyete geçinceye kadar, 20 nci ve 22 nci maddeler değiştirilmeden
önceki hükümlerinin uygulanmasına devam olunacaktır. Amaç, işlemler
Merkez’de yapılmaya başlanıncaya kadar işlerin eski hükümlere göre
yürütülmesini sağlamaktır. 131 inci madde içinde de tescil ve tescil
sırasında kullanılacak evrak ve plakalarla ilgili hükümler bulunmaktadır.
Önerge bu nedenle 131 inci maddenin yeni uygulamasını Merkez’in kurulmasına
kadar ertelemektedir.
Beşinci Önerge
Beşinci önerge 2918 sayılı Kanuna yeni bir geçici
madde eklemektedir. 4262 sayılı Kanun noter satış senediyle yapılan
satışlar konusunda bir değişiklik öngörmüş ve 4262 sayılı Kanunun
yürürlük tarihinden sonra noter satış senediyle yapılan satışlar
trafik siciline işlenememiştir. Bu durum motorlu taşıtlar vergisinin
eski sahipleri adına tahakkuk edilmesi sonucunu doğurmuştur. Eski
sahipler bu nedenle idare ile ihtilaflı duruma düşmüşlerdir. Önergede
öngörülen geçici düzenleme, 31/12/2007 tarihine kadar başvurulması
halinde yeni malik adına mükellefiyet tesis edilmesine olanak tanımakta
ve uygulamadaki bir sorunu gidermektedir.
Birinci önerge dışındaki önergeler, Komisyonumuzca
kabul edilmiş ve Tasarının 11 ve 13 üncü maddeleri önergede öngörülen
değişikliklerle birlikte kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere
arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
Tevfik Ziyaeddin
Akbulut |
Ali Sezal |
Sinan Özkan |
|
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Küçükaydın |
Şevket Gürsoy |
Nur Doğan
Topaloğlu |
|
|
|
Adıyaman |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şevket Orhan |
Ali Yüksel
Kavuştu |
Recep Koral |
|
|
|
Çorum |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Sıdıka Sarıbekir |
Hakkı Ülkü |
Mehmet S.
Kesimoğlu |
|
|
İstanbul |
İzmir |
Kırklareli |
|
|
(4
üncü maddeye muhalifim) |
(4
üncü maddeye muhalifim) |
(4
üncü maddeye muhalifim) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Oksal |
Seracettin
Karayağız |
Nurettin Sözen |
|
|
|
Muş |
|
|
|
(4
üncü maddeye muhalifim) |
|
(4
üncü maddeye muhalifim) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Selami Uzun |
Mehmet Kartal |
Mehmet Çiçek |
|
|
|
Van |
Yozgat |
|
|
|
(4
üncü maddeye muhalifim) |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Nadir Saraç |
|
|
|
|
Zonguldak |
|
|
|
|
(4
üncü maddeye muhalifim) |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
KARAYOLLARI TRAFİK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1- 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanununun 3 üncü maddesine aşağıdaki tanımlar eklenmiştir.
"Araç
Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem Merkezi: Yetkilendirilen gerçek kişiler
ve özel hukuk tüzel kişileri ile kamu kurum ve kuruluşları tarafından
gönderilen bilgilerin ve tescil belgesi
Trafik
bilgi paylaşım sistemi: Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem Merkezi
bünyesindeki veri tabanında tutulan kayıtlar içerisinde sınırlandırılmış
bilgilerin yararlanacak olanların istifadesine sunulduğu sistemdir.
Geçici
tescil: Tescil belgesi
Geçici tescil belgesi: Geçici tescil işlemine
ilişkin olarak verilen ve otuz gün geçerli olan belgedir.
Tescil: Tescil belgesi alma zorunluluğu bulunan
araçlar için, bu Kanun ile yetkilendirilen kamu kurum ve kuruluşları
tarafından gerçekleştirilen kayıt işlemidir.
Tescil belgesi: Tescil işlemine ilişkin olarak
verilen belgedir.
Trafik belgesi: Trafiğe çıkarılacak motorlu
araçların teknik şartlara ve trafiğe çıkmaya uygun olup olmadıklarının
tespitine ilişkin olarak muayeneye yetkili gerçek kişiler ve özel
hukuk tüzel kişileri ile kamu kurum ve kuruluşları tarafından tanzim
edilerek verilen belgedir.
Trafikten çekme: Araçların yönetmelikte belirtilen
esaslar çerçevesinde trafik belgesi ve plakalarının alınarak, geçici
olarak trafikten çekilmesi işlemidir.
Hurdaya çıkarma: Araçların bir daha trafiğe çıkarılmamak
üzere yönetmelikte belirtilen esaslar çerçevesinde trafik belgesi
ve plakasının geri alınarak, tescil kayıtlarının silinmesidir."
MADDE 2- 2918 sayılı Kanunun
5 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin birinci paragrafının
son cümlesi ile ikinci ve üçüncü paragrafları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Emniyet Genel Müdürlüğünün merkez, bölge, il ve
ilçe trafik zabıtası kuruluşları ile Araç Tescil ve Sürücü Belgesi
İşlem Merkezi Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığına bağlı olarak
çalışır.”
"Araçlara ve sürücülere ait işlemleri yapmak,
plaka ve belgelerini vermek ve bu amaca yönelik hizmetleri yürütmek
üzere Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem Merkezi ile ihtiyaç duyulan
il ve ilçelerde tescil şube veya büroları kurulur.
Araç Tescil ve Sürücü
Belgesi İşlem Merkezinde, emniyet hizmetleri sınıfı personelinden
ayrı olarak teşkilat ve kadrolarında gösterilen sayıda genel idare
hizmetleri sınıfı ve teknik hizmetler sınıfından personel ile sözleşmeli
personel çalıştırılabilir."
MADDE 3- 2918 sayılı Kanunun
19 uncu maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Tescil zorunluluğu
MADDE 19- Araçların yönetmelikte belirlenen
esaslara göre geçici tescil veya tescil ettirilmesi zorunludur.
Ancak;
a) Tescil edildiği ülkenin tescil belgesi ve tescil
plakası bulunan ve geçici olarak Türkiye'ye girmesine izin verilmiş
olan araçlar,
b) Tescil edildiği ülkenin tescil belgesi ve tescil
plakası bulunan ikili ve çok taraflı anlaşmalara göre, Türkiye'de
tescil zorunluluğundan muaf tutulmuş araçlar,
c) Araç imal, ithal, ihraç edenlerin ve satıcılığını
yapanların, ithal, ihraç, depolama, teşhir ve satış amacıyla geçici
olarak bu işlere mahsus yerlerde maliki olarak bulundurdukları motorlu
araçlar,
d) Tescil zorunluluğu bulunan motorlu taşıtlarla
çekilenler ile 22 nci maddenin birinci fıkrasının (c) bendine göre
tescili gerekli görülenler hariç, bütün motorsuz taşıtlar,
hakkında birinci fıkra hükümleri uygulanmaz.
Bu madde hükmüne aykırı olarak karayoluna çıkartılan
araçlar, tescil işlemleri yaptırılıncaya kadar trafikten men edilir
ve araç sürücüsü 400 Yeni Türk Lirası idari para cezası ile cezalandırılır."
MADDE 4- 2918 sayılı Kanunun
20 nci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Araçların geçici tescil işlemleri, yetki
ve sorumluluk
MADDE 20- Bu Kanunun 22 nci maddesinin birinci
fıkrasının (a), (b), (c) ve (d) bentlerinde belirtilenler haricinde
kalan araçlardan;
a) Tescili zorunlu ve ilk tescili yapılacak olanların
geçici tescilleri, İçişleri Bakanlığı tarafından yetkilendirilen
kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel
kişilerince,
b) Tescil edilmiş olanların her çeşit satış ve devir
işlemleri ile alıcı adına geçici tescilleri, noterler ve Bakanlar
Kurulu kararı ile yetkilendirilen kamu kurum ve kuruluşları ile
gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel kişilerince,
yönetmelikte belirtilen esas ve usuller çerçevesinde yapılır.
Geçici tescil belgesi ile araçların satış ve devir
işlemleri yapılamaz.
Bu maddede belirtilen yükümlülükler ile yönetmelikte
belirtilen esas ve usullere aykırı hareket edenler 10.000 Yeni Türk
Lirası idari para cezası ile cezalandırılır.
Bu madde hükmüne aykırı olarak geçici tescili
yapılan araçlar trafikten men edilir."
MADDE 5 – 2918 sayılı Kanunun
21 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Geçici tescil belgesi veya tescil belgesi,
trafik belgesi ve tescil plakasını araç üzerinde bulundurma zorunluluğu
MADDE 21- Geçici tescil belgesi veya tescil belgesi,
trafik belgesi ve tescil plakası araç üzerinde ve uygun durumda bulundurulmadan
trafiğe çıkılamaz.
Ancak, ilk tescili yapılan araçlardan, yönetmelikte
belirtilen ilk tescille ilgili muayene süresi sonuna kadar trafik
belgesi alma zorunluluğu aranmaz.
Bu madde hükmüne uymayan sürücüler 50 Yeni Türk
Lirası idari para cezası ile cezalandırılır."
MADDE 6- 2918 sayılı Kanunun
22 nci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Tescil belgesi ve plakası vermeye yetkili
kurum ve kuruluşlar
MADDE 22- Yönetmelikte belirtilen esaslara göre;
a) Askeri maksatlarla kullanılan Türk Silahlı
Kuvvetlerine ait araçlar ile çeşitli anlaşmalara göre askeri amaçla
ülkemizde bulunan kuruluşlara ait araçların tescilleri Türk Silahlı
Kuvvetlerince,
b) Raylı sistemle çalışan araçların tescilleri,
kullanıldığı yerlere göre ait olduğu kuruluşlarca,
c) İş makinesi türünden araçların tescilleri;
1. Kamu kurum ve kuruluşlarına ait olanlar ilgili
kurum ve kuruluşlarca,
2. Gerçek kişiler ve özel hukuk tüzel kişilerine
ait olanlardan; tarım kesiminde kullanılanlar ziraat odalarınca,
tarım kesiminde kullanılanların dışında kalan ve sanayi, bayındırlık
ve diğer kesimlerde kullanılanların tescilleri, üyesi oldukları
ticaret, sanayi veya ticaret ve sanayi odalarınca,
d) Tarım kesiminde kullanılanlar hariç, büyükşehir
belediyesi bulunan illerde Ulaşım Koordinasyon Merkezinden, diğer
illerde il trafik komisyonlarından karar alınmak şartı ile motorsuz
taşıtlardan gerekli görülenlerin tescilleri belediyelerce yapılır,
tescil belgesi ile plakaları verilir.
Birinci
fıkrada sayılanlar dışında kalan araçlardan; bu Kanunun 20 nci maddesine
göre geçici tescili yapılanların tescilleri, yönetmelikte belirtilen
esaslara göre Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem Merkezince yapılarak,
tescil belgesi ile plakaları verilir. Bu araçların plakaları,
geçici tescili yapan kişi, kurum ve kuruluşlarca yetkili plaka basım
ünitelerinde bastırılarak ilgilisine teslim edilir."
MADDE 7- 2918 sayılı Kanunun
23 üncü maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Hurdaya çıkarma ve trafikten çekme
MADDE 23- Hurdaya çıkarma ve trafikten çekme, yönetmelikte
belirtilen esaslara göre yapılır.
Hurdaya çıkarılan ve trafikten çekilen araçlar
trafiğe çıkarılamaz.
Bu madde hükmüne aykırı olarak trafiğe çıkarıldığı
tespit edilen araçlar, trafikten men edilir ve bu aracı trafiğe çıkaran
sürücü 400 Yeni Türk Lirası idari para cezası ile cezalandırılır.
Sürücü araç sahibi değilse araç sahibi de aynı miktarda idari para
cezası ile cezalandırılır.
Hurdaya çıkarılmasına rağmen trafiğe çıkarıldığı
tespit edilerek trafikten men edilen araçlar, müsaderesi için ilgili
mahkemeye sevk edilir. Müsaderesine karar verilen araçlar, Maliye
Bakanlığınca belirlenecek kuruma teslim edilir.”
MADDE 8- 2918 sayılı Kanunun
24 üncü maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Trafik belgesi verilmesi
MADDE 24- Trafik belgesi, bu Kanunun 35 inci maddesinde
belirtilen yetkililerce, araca ait tescil belgesi ve mali sorumluluk
sigortası belgesinin ibrazı ile tanzim edilir.
Trafik belgesinin verilmesi ile ilgili usul ve
esaslar yönetmelikte düzenlenir.”
MADDE 9- 2918 sayılı Kanunun
25 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Tescilsiz veya trafikten çekilmiş olup karayolunda
geçici olarak kullanılacak araçlara, zorunlu mali sorumluluk sigortası
yaptırılmış olmak şartıyla yönetmelikte belirtilen yetkilendirilmiş
kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek kişiler ve özel hukuk tüzel kişilerinden
geçici trafik belgesi ile geçici tescil plakası alınması zorunludur.”
MADDE 10- 2918 sayılı Kanunun
42 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“b) Sürücü belgesi almak isteyenlerin müracaatları
ile belgelerin verilmesine dair usul ve esaslar yönetmelikte gösterilir.”
MADDE 11- 2918 sayılı Kanunun
131 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Tescil, trafik ve sürücü belgeleri ile tescil
plakasının basılması ve kullanıma sunulması
MADDE 131- 210 sayılı Değerli Kağıtlar Kanunu
kapsamına giren araç tescil, trafik ve sürücü belgeleri, İçişleri
Bakanlığının görüşü alınarak Maliye Bakanlığınca bastırılır ve
dağıtımı yapılır.
Değerli kağıt bedelleri; tescil belgeleri için
geçici tescil işlemlerini yapmaya yetkilendirilenler, trafik
belgeleri ve gerektiğinde tescil belgeleri için araç muayenesine
yetkili olanlar, sürücü belgeleri için motorlu taşıt sürücü kursları
tarafından tahsil edilerek Maliye Bakanlığına ödenir.
Değerli kağıt bedeli olarak tahsil edilen paranın
%40’ı trafik hizmetlerinde kullanılmak üzere, Emniyet Genel Müdürlüğü
bütçesinde mevcut ya da açılacak özel tertiplere ödenek olarak kaydedilir.
Tescil plakaları, yönetmelikte belirtilen esas
ve usullere uyulmak kaydıyla şoförler odaları tarafından ve valiliklerce
yetkilendirilen gerçek kişiler ile özel hukuk tüzel kişilerince
basılır.”
MADDE 12- 2918 sayılı Kanuna
aşağıdaki ek maddeler ilave edilmiştir.
“Trafik bilgi paylaşım ücretleri
EK MADDE 15- Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem
Merkezi bünyesindeki veri tabanında tutulan bilgiler 5018 sayılı
Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli cetvellerde yer almayan
kamu kurum ve kuruluşları ile diğer kişilere ücreti karşılığında
verilir. Alınacak ücretler İçişleri ve Maliye Bakanlıklarınca
birlikte belirlenir. Tahsil edilen hizmet bedeli tutarları trafik
hizmetlerinde kullanılmak üzere Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesinde
mevcut ya da açılacak özel tertiplere ödenek olarak kaydedilir. Buna
dair usul ve esaslar yönetmelikte belirlenir.”
Kadrolar
EK MADDE 16- Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem
Merkezi hizmetlerinde kullanılmak üzere ekli listede yer alan kadrolar
ihdas edilerek 14/12/1983 tarihli ve 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye
ekli (I) sayılı cetvelin Emniyet Genel Müdürlüğüne ilişkin bölümüne
eklenmiştir.
MADDE 13- 2918 sayılı Kanuna
aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
“Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem Merkezinin
faaliyete geçmesi
GEÇİCİ MADDE 21- Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem
Merkezi iki yıl içinde faaliyete geçirilir. Bu süre bir defaya mahsus
ve en fazla bir yıla kadar İçişleri Bakanlığınca uzatılabilir.
Birinci fıkrada öngörülen süre içerisinde geçici
tescil yetkisi verilenler, yapısal durumlarını ve teknolojik alt
yapılarını, Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem Merkezinin faaliyete
geçtiği tarihe kadar sistemle uyumlu ve çalışır hale getirmek zorundadırlar.
Araçların tescil işlemleri, yetki verilenlerce
geçici tescil işlemi yapılmaya başlanıncaya kadar Emniyet Genel
Müdürlüğü trafik tescil şube veya bürolarınca yürütülür.
Sürücü belgesi verilmesi işlemleri, Araç Tescil
ve Sürücü Belgesi İşlem Merkezi faaliyete geçinceye kadar Emniyet
Genel Müdürlüğü trafik tescil şube veya bürolarınca yürütülür.
Uygulama
GEÇİCİ MADDE 22- Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem
Merkezi faaliyete geçinceye kadar 20 nci ve 22 nci maddelerin bu Kanunla
değiştirilmeden önceki hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.”
MADDE 14- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 15- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
İÇİŞLERİ
KOMİSYONUNUN
KARAYOLLARI TRAFİK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1- 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanununun 3 üncü maddesine aşağıdaki tanımlar eklenmiştir.
"Araç
Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem Merkezi: Yetkilendirilen gerçek kişiler
ve özel hukuk tüzel kişileri ile kamu kurum ve kuruluşları tarafından
gönderilen bilgilerin ve tescil belgesi
Trafik
bilgi paylaşım sistemi: Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem Merkezi
bünyesindeki veri tabanında tutulan kayıtlar içerisinde sınırlandırılmış
bilgilerin yararlanacak olanların istifadesine sunulduğu sistemdir.
Geçici
tescil: Tescil belgesi
Geçici tescil belgesi: Geçici tescil işlemine
ilişkin olarak verilen ve otuz gün geçerli olan belgedir.
Tescil: Tescil belgesi alma zorunluluğu bulunan
araçlar için, bu Kanun ile yetkilendirilen kamu kurum ve kuruluşları
tarafından gerçekleştirilen kayıt işlemidir.
Tescil belgesi: Tescil işlemine ilişkin olarak
verilen belgedir.
Trafik belgesi: Trafiğe çıkarılacak motorlu
araçların teknik şartlara ve trafiğe çıkmaya uygun olup olmadıklarının
tespitine ilişkin olarak muayeneye yetkili gerçek kişiler ve özel
hukuk tüzel kişileri ile kamu kurum ve kuruluşları tarafından tanzim
edilerek verilen belgedir.
Trafikten çekme: Yönetmelikte belirtilen esaslar
çerçevesinde araçların trafik belgesi ve tescil plakalarının alınarak,
geçici olarak trafikten çekilmesi işlemidir.
Hurdaya çıkarma: Araçların bir daha trafiğe çıkarılmamak
üzere yönetmelikte belirtilen esaslar çerçevesinde trafik belgesi
ve plakasının geri alınarak, tescil kayıtlarının silinmesidir."
MADDE 2- Tasarının 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3- Tasarının 3 üncü maddesi,
başlığıyla birlikte Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4- 2918 sayılı Kanunun
20 nci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Araçların geçici tescil işlemleri, yetki
ve sorumluluk
MADDE 20- Bu Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının
(a), (b), (c) ve (d) bentlerinde belirtilenler haricinde kalan araçlardan;
a) Tescili zorunlu ve ilk tescili yapılacak olanların
geçici tescilleri, İçişleri Bakanlığı tarafından yetkilendirilen
kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel
kişilerince,
b) Tescil edilmiş olanların her çeşit satış ve devir
işlemleri ile alıcı adına geçici tescilleri noterler tarafından,
yönetmelikte belirtilen esas ve usuller çerçevesinde
yapılır.
Geçici tescil belgesi ile araçların satış ve devir
işlemleri yapılamaz.
Bu maddede belirtilen yükümlülükler ile yönetmelikte
belirtilen esas ve usullere aykırı hareket edenler 10.000 Yeni Türk
Lirası idari para cezası ile cezalandırılır.
Bu madde hükmüne aykırı olarak geçici tescili
yapılan araçlar trafikten men edilir."
MADDE 5- Tasarının 5 inci
maddesi başlığıyla birlikte Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6- Tasarının 6 ncı maddesi,
başlığıyla birlikte Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7- Tasarının 7 nci maddesi,
başlığıyla birlikte Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8- Tasarının 8 inci
maddesi, başlığıyla birlikte Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9- Tasarının 9 uncu
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 10- Tasarının 10 uncu
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 11- 2918 sayılı Kanunun
131 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Tescil, trafik ve sürücü belgeleri ile tescil
plakasının basılması ve kullanıma sunulması
MADDE 131- 21/2/1963 tarihli ve 210 sayılı Değerli Kağıtlar
Kanunu kapsamına giren araç tescil, trafik ve sürücü belgeleri,
İçişleri Bakanlığının görüşü alınarak Maliye Bakanlığınca bastırılır
ve dağıtımı yapılır.
Değerli kağıt bedelleri; tescil belgeleri için
geçici tescil işlemlerini yapmaya yetkilendirilenler, trafik
belgeleri ve gerektiğinde tescil belgeleri için araç muayenesine
yetkili olanlar, sürücü belgeleri için motorlu taşıt sürücü kursları
tarafından tahsil edilerek Maliye Bakanlığına ödenir.
Tescil plakaları, yönetmelikte belirtilen esas
ve usullere uyulmak kaydıyla şoförler odaları tarafından basılır.
Odalar tarafından plaka basılamayacağının valiliğe bildirilmesi
durumunda, plakalar, valilikler tarafından yetkilendirilen gerçek
kişiler ile özel hukuk tüzel kişilerince basılır.
Tescil plakalarının araç sahiplerine satış fiyatı,
maliyeti dikkate alınarak, İçişleri, Maliye ve Sanayi ve Ticaret
Bakanlığı tarafından müştereken belirlenir. Araç sahiplerinden,
belirlenen fiyatın üzerinde ücret, bedel, hizmet bedeli, katkı payı,
kâr payı, bağış, vb. adlar altında başkaca herhangi bir tahsilat yapılamaz.
Bu fıkra hükmüne aykırı hareket eden Oda yetkilileri altı aydan
iki yıla kadar hapis ve üçbin güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır.
Sahte olarak tescil plakası üreten ve bilerek kullananlar
Türk Ceza Kanununun 204 üncü maddesinin birinci fıkrasına göre cezalandırılır.”
MADDE 12- 2918 sayılı Kanuna
aşağıdaki ek maddeler ilave edilmiştir.
“Trafik bilgi paylaşım ücretleri
EK MADDE 15- Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem
Merkezi bünyesindeki veri tabanında tutulan bilgiler 10/12/2003
tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli
cetvellerde yer almayan kamu kurum ve kuruluşları ile diğer kişilere
ücreti karşılığında verilir. Alınacak ücretler İçişleri ve Maliye
Bakanlıklarınca birlikte belirlenir. Tahsil edilen hizmet bedeli
tutarları bütçeye gelir kaydedilir..”
Kadrolar
EK MADDE 16- Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem
Merkezi hizmetlerinde kullanılmak üzere ekli listede yer alan kadrolar
ihdas edilerek 13/12/1983 tarihli ve 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı cetvelin Emniyet
Genel Müdürlüğüne ilişkin bölümüne eklenmiştir.
MADDE 13- 2918 sayılı Kanuna
aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
“Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem Merkezinin
faaliyete geçmesi
GEÇİCİ MADDE 21- Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem
Merkezi iki yıl içinde faaliyete geçirilir. Bu süre bir defaya mahsus
ve en fazla bir yıla kadar İçişleri Bakanlığınca uzatılabilir.
Birinci fıkrada öngörülen süre içerisinde geçici
tescil yetkisi verilenler, yapısal durumlarını ve teknolojik alt
yapılarını, Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem Merkezinin faaliyete
geçtiği tarihe kadar sistemle uyumlu ve çalışır hale getirmek zorundadırlar.
Araçların tescil işlemleri, yetki verilenlerce
geçici tescil işlemi yapılmaya başlanıncaya kadar Emniyet Genel
Müdürlüğü trafik tescil şube veya bürolarınca yürütülür.
Sürücü belgesi verilmesi işlemleri, Araç Tescil
ve Sürücü Belgesi İşlem Merkezi faaliyete geçinceye kadar Emniyet
Genel Müdürlüğü trafik tescil şube veya bürolarınca yürütülür.
Araç Tescil ve Sürücü Belgesi İşlem Merkezi faaliyete
geçinceye kadar, 20 nci, 22 nci ve 131 inci maddelerin, bu Kanunla değiştirilmeden
önceki hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
GEÇİCİ MADDE 22- 4262 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin
yürürlük tarihi olan 25/5/1997 tarihinden önce noter satış senedi
ile satışı yapılmış olan motorlu kara taşıtlarına ilişkin halen ilgili
trafik sicilinde malik, motorlu taşıtlar vergisi yönünden de mükellef
olarak görülen eski sahiplerinin, bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren 31/12/2007 tarihine kadar noter satış senedi ile
aracın tescilli olduğu trafik şube veya bürosuna müracaatları
halinde, noter satış senedinin düzenlenme tarihi itibariyle önceki
malik adına olan kayıt ve tescil silinerek son malik adına kayıt ve
tescil işlemi yapılır. Ayrıca bu işlem en geç onbeş iş günü içerisinde
ilgili vergi dairesine bildirilir. Bu bildirim üzerine ilgili
vergi dairesi tarafından noter satış senedinin düzenlenme tarihi
itibariyle yeni malik adına mükellefiyet tesis edilir.”
MADDE 14- Tasarının 14 üncü
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 15- Tasarının 15 inci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Recep
Tayyip Erdoğan
|
|
Başbakan |
|
|
|
||||||||||||
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
||||||||||||
|
|
K. Tüzmen |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
||||||||||||
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
|
||||||||||||
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
B. Atalay |
|
||||||||||||
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
||||||||||||
|
|
R. Akdağ |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
||||||||||||
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
||||||||||||
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
||||||||||||
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
||||||||||||
|
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
||||||||||||
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
||||||||||||
|
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
||||||||||||
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
||||||||||||
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
||||||||||||
|
|
|
Çevre
ve Orman Bakanı |
|
|
||||||||||||
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METNE EKLİ LİSTE |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
KURUMU |
:
EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
TEŞKİLATI |
:
MERKEZ |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
İHDAS EDİLEN KADROLARIN |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
SINIFI: |
UNVANI |
: |
|
|
DERECESİ: |
ADEDİ : |
|
||||||||
|
EH |
Araç Tescil ve Sürücü |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
Belgesi İşlem Merkezi Müdürü |
1 |
1 |
|
|
|
|
||||||||
|
EH |
Araç Tescil ve Sürücü Belgesi |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
İşlem Merkezi Müdür Yardımcısı |
1 |
1 |
|
|
|
|
||||||||
|
EH |
Şube Müdürü |
1 |
3 |
|
|
|
|
||||||||
|
TH |
Mühendis |
3 |
2 |
|
|
|
|
||||||||
|
TH |
Mühendis |
5 |
3 |
|
|
|
|
||||||||
|
TH |
Teknisyen |
5 |
3 |
|
|
|
|
||||||||
|
TH |
Teknisyen |
6 |
3 |
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
TOPLAM: |
16 |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
İÇİŞLERİ
KOMİSYONUNUN |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
KURUMU |
:
EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
TEŞKİLATI |
:
MERKEZ |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
İHDAS EDİLEN KADROLARIN |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
SINIFI: |
UNVANI |
: |
|
|
DERECESİ: |
ADEDİ : |
|
||||||||
|
EH |
Araç Tescil ve Sürücü |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
Belgesi İşlem Merkezi Müdürü |
1 |
1 |
|
|
|
|
||||||||
|
EH |
Araç Tescil ve Sürücü Belgesi |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
İşlem Merkezi Müdür Yardımcısı |
1 |
1 |
|
|
|
|
||||||||
|
EH |
Şube Müdürü |
1 |
3 |
|
|
|
|
||||||||
|
TH |
Mühendis |
3 |
2 |
|
|
|
|
||||||||
|
TH |
Mühendis |
5 |
3 |
|
|
|
|
||||||||
|
TH |
Teknisyen |
5 |
3 |
|
|
|
|
||||||||
|
TH |
Teknisyen |
6 |
3 |
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
TOPLAM: |
16 |
|
|
|
|
|
|
||||||||