Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM
(S. Sayısı: 1436)
8.5.2007 Tarihli ve 5654 Sayılı Nükleer
Güç Santrallarının Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji Satışına
İlişkin Kanun ve Anayasanın 89 uncu ve 104 üncü Maddeleri Gereğince
Cumhurbaşkanınca Bir Daha Görüşülmek Üzere Geri Gönderme Tezkeresi
ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu
(1/1365)
Not: Kanun, Başkanlıkça; Anayasa ile Sanayi, Ticaret,
Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji komisyonlarına havale
edilmiştir.
T.C.
Cumhurbaşkanlığı 24/05/2007
Sayı:
B.01.0.KKB.01-18/A-6-2007-385
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İLGİ:
11.05.2007 günlü, A.01.0.GNS.0.10.00.02-27246/62695 sayılı yazınız.
Türkiye
Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu'nca 08.05.2007 gününde kabul edilen
5654 sayılı "Nükleer Güç Santrallarının Kurulması ve İşletilmesi
ile Enerji Satışına İlişkin Kanun" incelenmiştir.
1- Yasa'nın
6. maddesinde,
"(1)
Bu Kanundan yararlanmaya hak kazanan şirket ile bir iktisadî devlet
teşekkülü, 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi
Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname çerçevesinde iştirak
ilişkisi kurabilir.
(2) Kamu
şirketleri bu Kanun kapsamındaki santralları yapabilir. Bu amaç
düzenlemesine yer verilmiştir.
Maddenin (2). fıkrasında,
- Kamu
şirketlerinin de bu Yasa kapsamındaki santralleri kurabileceği,
- Bu
amaçla, Bakanlar Kurulu'nun, santral kurmak, kurdurmak ve/veya işletmek,
işlettirmek ve üretilen elektriğin satışını yapmak üzere, özel hukuk
kurallarına bağlı şirket kurulmasına karar verebileceği,
- Bu
şirketlerin 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kurallarına bağlı
olmayacağı,
- Kurulacak
şirkete, özel sektör şirketlerinin istemleri oranında ortak olabileceği,
belirtilmiştir.
Yasa'nın 2. maddesinde,
"şirket" kavramının, elektrik enerjisi üretimi yapmak amacıy
Dolayısıyla, incelenen Yasa'nın 6. maddesinin (2). fıkrasında geçen
"kamu şirketleri" kavramının, Elektrik Üretim Anonim Şirketi
ve bu Şirket'in yeniden yapılandırılmasıyla oluşan diğer kamu üretim
şirketlerini kapsadığı açıktır.
Öte yandan, Bakanlar Kurulu kararıyla özel hukuk kurallarına
bağlı olarak kurulacak şirketin sermayesinin kamu kaynağı olduğunda
ve kurucu istenci yönünden de bir kamu şirketi olacağında kuşku bulunmamaktadır. Her
ne kadar, yapılan düzenlemede 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'ye
bağlı olmayacağı belirtilmiş ise de, bu şirketin, 233 sayılı Kanun
Hükmünde Kararname'de tanımlandığı biçimiyle, sermayesinin tümü
Devlet'e ilişkin, iktisadi alanda ticari isterlere göre etkinlik
göstermek üzere kurulan bir iktisadi devlet teşekkülü ya da genel
tanımıyla kamu iktisadi teşebbüsü niteliğinde olduğu açıktır.
Yapılan
düzenlemede, şirketin 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'ye bağlı
olmadığının belirtilmesi, bu Kanun Hükmünde Kararname'nin kamu
iktisadi teşebbüsleri personel rejimine, bağlı ortaklık ve iştiraklerin
kurulmasına, mali kurallara, tasfiye yöntemine, Başbakanlık Yüksek
Denetleme Kurulu'nun mali, idari ve teknik denetimine, ilgili bakanlığın
gözetim ve denetimine ilişkin kuralların bu şirket için uygulanmamasını
sağlamaya yöneliktir.
Anayasa'nın 165. maddesinde,
"sermayesinin yarısından fazlası doğrudan doğruya veya dolaylı
olarak Devlete ait olan kamu kuruluş ve ortaklıklarının" Türkiye
Büyük Millet Meclisi'nce denetleneceği belirtilmiştir.
Bu kural uyarınca, Yasa'da tanınan yetkiye dayanılarak
kurulacak şirketin, sermayesinin % 50'si kamuda kaldığı sürece,
Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin denetimine bağlı olacağında duraksama
bulunmamaktadır.
Bu nedenle, Türkiye Büyük Millet Meclisi adına şirket
denetiminin hangi kurumca yapılacağının Yasa'da belirtilmesi
gerekmektedir.
Öte yandan, Anayasa'nın 47. maddesinin üçüncü fıkrasında, Devlet'in, kamu iktisadi
teşebbüslerinin ve diğer kamu tüzelkişilerinin mülkiyetinde bulunan
işletme ve varlıkların özelleştirilmesine ilişkin ilke ve yöntemlerin
yasayla düzenlenmesi öngörülmüştür.
İncelenen Yasa'nın 6. maddesinin (2). fıkrasının
son tümcesinde, "Bu kapsamda kurulacak şirkete özel sektör şirketleri
talep ettikleri oranda ortak olabilirler." kuralına yer verilmiştir.
Ortaklık,
şirketin kuruluşunda olabileceği gibi, şirket kurulduktan sonra
pay devri yoluyla da sağlanabilecektir. Yasa'nın verdiği yetkiye
dayanarak, nükleer santral kurup elektrik enerjisi üretmek ve satmak
üzere, Bakanlar Kurulu kararıyla kurulacak olan ve sermayesinin
yarısından fazlası doğrudan ya da dolaylı olarak Devlet'e ilişkin
bulunan, bir kamu iktisadi teşebbüsü niteliği taşıyan bu şirkete,
sonradan pay devri yoluyla ortak olunmasının, şirketin işletme ve
varlıklarının özelleştirilmesi niteliğinde olduğu açıktır.
Bu durumda, Anayasa'nın 47. maddesi uyarınca özelleştirmenin ilke ve yöntemlerinin
Yasa'da belirtilmesi gerekmektedir.
Oysa, incelenen Yasa'da, yukarıda açıklanan biçimde
bir özelleştirme olduğunda kuşku bulunmayan işlemin yöntemi gösterilmemiş,
yalnızca bu şirketlere özel sektör şirketlerinin istemleri oranında
ortak olabileceklerinin belirtilmesiyle yetinilmiştir.
Bu nedenle, incelenen Yasa'nın 6. maddesi, Anayasa'nın 47. maddesiyle
bağdaşmamaktadır.
Ayrıca, Anayasa'nın 47. maddesine göre, özelleştirmeye karar verme yetkisinin
Devlet'e ilişkin olması gerekmektedir. Oysa,
incelenen Yasa'nın 6. maddesinin (2). fıkrasının son tümcesinde, bu Yasa kapsamında kurulacak
şirkete, özel sektör şirketlerinin "talep ettikleri oranda ortak
olabilecekleri" belirtilerek özelleştirmede inisiyatif
özel sektöre bırakılmış görünmektedir.
İncelenen Yasa'nın 6. maddesinin (2). fıkrası, bu yönden
de Anayasa'nın 47. maddesiyle bağdaşmamaktadır.
2- Yasa'nın,
- 5. maddesinin (2) ve (4). fıkralarında,
"(2)
Şirket santralın kurulması aşamasında oluşabilecek herhangi bir
zararın tazminine yönelik, zorunlu yatırım sigortası yaptırmakla
ve santralın faaliyeti süresince oluşacak atıkların taşınması,
depolanması ve/veya bertaraf edilmesi ile ilgili her türlü finansal
maliyetlerin ve santralın işletme süresinin sonunda işletmeden
çıkarma masraflarının karşılanması için oluşturulacak fonlara
katkı ile yükümlüdür.",
"(4)
Atık yönetimi kapsamında geçici depolama veya nihaî depolama yerinin
belirlenmesine, depolama tesisinin inşasına, lisanslanmasına,
işletilmesine ve işletmeden çıkarılmasına, geçici depolama yerinde
muhafaza edilecek veya nihaî depolama yerinde bertaraf edilecek
kullanılmış yakıt ya da yüksek seviyeli atıkların taşınmasına ve
işlenmesine, radyoaktif atıkların yönetimini sağlayacak araştırma,
geliştirme faaliyetlerinin yürütülmesine ilişkin maliyetleri
ve nükleer güç santralının sökümünden dolayı oluşacak maliyetleri
karşılamak amacıyla şirketin katkıda bulunacağı URAH ve İÇH oluşturulur.
Şirket, TAEK tarafından yayınlanan usûl ve esaslara
göre URAH ve İÇH'ye ödeme yapmakla yükümlüdür. URAH
ve İÇH'ye ilişkin işlemler tüm vergilerden muaftır. Bu hesapların oluşturulması ve idaresine ilişkin usûl ve
esaslar, TAEK'in ve Hazine Müsteşarlığının görüşü alınarak Bakanlık
tarafından belirlenir. Ödenecek payları zamanında
yatırmayanlar için 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usûlü Hakkında Kanun hükümleri uygulanır. URAH ve İÇH
adına tahsil edilen gelirler amacı dışında kullanılamaz.",
- 7. maddesinin (2). fıkrasında
da,
"(2)
Bu Kanun kapsamında üzerinde santral kurulacak taşınmazların Hazinenin
özel mülkiyetinde veya Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunması
halinde, bu taşınmazlar üzerinde şirket lehine, Maliye Bakanlığı
tarafından diğer kamu kurum veya kuruluşlarının mülkiyetinde bulunması
halinde ise Bakanlar Kurulu kararı ile bedelsiz olarak kullanma izni,
irtifak hakkı tesis edilir. Bu taşınmazlara ilişkin
sözleşmelerin sürelerinin sonunda, maliyeti 5 inci maddenin dördüncü
fıkrası kapsamında oluşturulan fonlardan karşılanmak üzere nükleer
güç santralının sökülmesi zorunludur. Söküm işinden ve taşınmazın
çevre kuralları kapsamında
düzenlemelerine yer
verilmiştir.
Düzenlemelerde,
- Elektrik
enerjisi üretmek amacıy
- Nükleer
güç santralının sökümünden dolayı oluşacak maliyetleri karşılamak
amacıyla, şirketin katkıda bulunacağı "ulusal radyoaktif
atık hesabı (URAH)" ile "işletmeden çıkarma hesabı
(İÇH)"nın oluşturulacağı,
Üzerinde santral kurulacak taşınmazlara ilişkin
sözleşme sürelerinin sonunda, maliyeti 5. maddenin (4). fıkrası kapsamında öngörülen fonlardan
karşılanmak üzere nükleer güç santralının sökülmesinin zorunlu
olduğu,
- Söküm
işinden ve taşınmazın çevre kuralları kapsamında
- Söküm
ve taşınmazın çevre kuralları kapsamında
belirtilmiştir.
Bu kurallardan
anlaşılacağı gibi, nükleer santralin sökümü ve taşınmazın çevre
kuralları yönünden
Nükleer
santralların işletme sürelerinin sonunda sökülmesinin, kurulması
kadar ve belki de daha fazla maliyet gerektirdiği,
Dünya uygulamalarından bilinen bir gerçektir.
Nitekim,
incelenen Yasa'yla, bu durum gözetilerek, nükleer santralın işletme
süresinin sonunda sökülmesi için gereken maliyetin şirket üzerinde
bırakılmadığı; bunun yerine, söküm işinin bu amaçla oluşturulan
fonlardan karşılanması esasının benimsendiği; hatta, fon kaynaklarının
bu işlemler için yetersiz kalması durumunda maliyetin Hazine tarafından
karşılanacağının belirtildiği görülmektedir.
Böylece,
düzenlemenin Hazine'ye büyük bir
Oysa, incelenen Yasa, genel olarak, serbestleştirilmiş
enerji piyasası sistemi içinde, kamu kaynakları kullanılmadan,
özel sektör üretim şirketlerinin nükleer güç santralı kurup elektrik
enerjisi üretmesini özendirici kurallar içermektedir. Buna
karşılık, nükleer güç santrallarının sökülmesi için fon kaynaklarının yetersiz kalması durumunda bu
işin maliyetinin Hazine tarafından karşılanması ise, "teşvik"
olarak öngörülmüş olsa da, Yasa'da bir çelişki olarak görülmektedir.
Yasa'nın,
nükleer güç santralının sökümünden dolayı oluşacak maliyetleri
karşılamayı da amaçlayan ve şirketin katkıda bulunacağı "işletmeden
çıkarma hesabı (İÇH)"na ilişkin 5. maddesinin (4). fıkrasında, bu hesabın
oluşturulması ve yönetimine ilişkin ilke ve yöntemlerin Enerji ve
Tabii Kaynaklar Bakanlığı'nca saptanacağı kurala bağlanmıştır.
Dolayısıyla, şirketin bu hesaba ödeyeceği payın belirlenmesi
yöntemi de, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'na
bırakılmıştır.
Nükleer
santralların işletme sürelerinin sonunda sökülmesinin, santralın
kurulması kadar ve belki de daha fazla maliyet gerektirdiği gerçeği
ve söküm maliyetinin sonuçta Hazine'ce üstlenilebileceği gözetildiğinde,
santral kurarak elektrik enerjisi satacak şirketin bu hesaba katkısının,
işletme süresi sonunda santralın sökülmesi maliyetini karşılamaya
yetecek tutarda olmasını sağlayacak ölçütlere Yasa'da yer verilmesinin
kamu yararı gereği olduğu açıktır.
Öte yandan, yetersiz kalması durumunda Hazine'ce
karşılanan santralın sökülmesi maliyetinin, aslında bu işlemi
yapmakla yükümlü olan ve işletme süresince ürettiği elektrik enerjisini
satarak gelir elde etmiş bulunan şirketten geri alınacağına ilişkin
bir kura
Yayımlanması
yukarıda açıklanan gerekçelerle uygun görülmeyen 5654 sayılı
"Nükleer Güç Santrallarının Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji
Satışına İlişkin Kanun", 5, 6 ve 7. maddelerinin
Türkiye Büyük Millet Meclisi'nce bir kez daha görüşülmesi için, Anayasa'nın
89 ve 104. maddeleri uyarınca ilişikte geri gönderilmiştir.
Ahmet Necdet SEZER
Cumhurbaşkanı
Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve
Teknoloji Komisyonu Raporu
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Sanayi,
Ticaret, Enerji,
Tabiî
Kaynaklar, Bilgi ve
Teknoloji
Komisyonu 28/5/2007
Esas
No: 1/1365
Karar
No: 72
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınız tarafından
24/5/2007 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilmekle
birlikte tali komisyon olarak Anayasa Komisyonuna havale edilmiş
bulunan 1/1365 esas sayılı “8.5.2007 Tarihli ve 5654 Sayılı Nükleer
Güç Santrallerinin Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji Satışına
İlişkin Kanun ve Anayasanın 89 uncu ve
104 üncü maddeleri Gereğince Cumhurbaşkanınca Bir Daha Görüşülmek
Üzere Geri Gönderme Tezkeresi”; Komisyonumuzun 28/05/2007 tarihinde
Hükümeti temsilen Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanı Sayın M. Hilmi
Güler ile beraberindeki Adalet Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Sağlık
Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Devlet
Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu,
Türkiye Atom Enerjisi Kurumu, Maden Tetkik Arama Genel Müdürlüğü
ve ilgili sivil toplum kuruluşları temsilcilerinin katılımlarıyla
yaptığı 53 üncü birleşimde incelenip görüşülmüştür.
Herhangi
bir faaliyet sonucunda oluşan, çevreye atılan veya bırakılan her
türlü maddeye atık, kullanılma süresi dolan ve yaşadığımız ortamdan
uzaklaştırılması gereken her türlü katı malzemeye ise katı atık denilmektedir. Katı atıklar; evsel katı atıklar, tıbbi atıklar, endüstriyel
katı atıklar, tarımsal ve bahçe atıkları, özel atıklar şeklinde sınıflandırılmaktadır.
Uzaklaştırılması özel önem taşıyan atıklar özel atıklar olarak isimlendirilmekte
ve radyoaktif atıklar, tehlikeli ve zararlı endüstriyel atıklar,
evsel atıklar içerisindeki boya, inceltici, temizlik maddeleri,
piller vb., lastik tekerlekler, atık su çamurları, inşaat ve yıkıntı
atıkları ile hastane atıkları bu grupta değerlendirilmektedir. Katı atık çeşitlerinin çevre ve insan sağlığına zarar
vermelerini önlemek amacı ile gerçekleştirilen toplama, taşıma,
yeniden kullanım, geri kazanım, geri dönüşüm, depolama, yakma,
gömme, kompostlaştırma ve değerlendirme işlemlerinin tamamı katı
atık yönetimi olarak adlandırılmaktadır.
Radyoaktif
atıklar, nükleer reaktörler, yakıt işletim (arıtma) fabrikaları,
hastane ve araştırma tesisleri gibi kuruluşların ikincil (yan)
atıklarıdır. Ayrıca nükleer
reaktörlerin ve diğer nükleer faaliyet içerisindeki fabrikaların
tamamen kapatılması sonucunda da ortaya çıkarlar. Radyoaktif atıklar yüksek seviyeli ve düşük seviyeli olmak
üzere ikiye ayrılır. Yüksek seviyeli radyoaktif atıklar esas
olarak elektrik üretmek için yakıt kullanılan reaktörlerden kaynaklanır. Düşük seviyeli atıklar ise nükleer santralların yanı sıra
tıp, sanayi, ticaret ve diğer ticari işlerden kaynaklanır.
Nükleer
santralın ekonomik ömrünü tamamlaması üzerine kapatıldığında,
söküm işlemleri gerçekleştirilir ve radyoaktif kısımları güvenli
bir şekilde saklanır. Bu işlemler iki
aşamada gerçekleşir. Öncelikle radyoaktif ve radyoaktivitenin
bulaştığı kısımlar ve malzemeler temizlenip sökülür. Söküm aşamasında ortaya çıkan radyoaktif atıkların büyük
bir çoğunluğunu gömülmek üzere kuru halde bekletilere depolanmış
olan kullanılmış yakıtlar oluşturmaktadır. İkinci aşamada düşük seviyeli
radyoaktif atıkların temizlenmesi yapılır.
Nükleer
santralın sökülmesinde en fazla kullanılan üç yöntem aşağıdakilerdir.
1) DECON: Tüm parçalar ve yapılar
sökülür, temizlenir, paketlenir ve düşük seviyeli atık olarak bir
süre santralın olduğu yerde ya da başka bir yerde saklanır, santralın
eskiden olduğu yer başka amaçlarla kullanılabilir. Bu işlem 5 yıl kadar sürer.
2) SAFSTOR: Bu yöntemde santral sökülmez,
60 yıl boyunca bir depo gibi saklanır. Bu yöntemle,
santralın radyoaktivite içeren kısımları kilitlenir, sıkı bir güvenlikle
korunur. Bu yöntem sayesinde santralın radyoaktif
kısımlarının bozunup radyasyon miktarının azalması beklenmiş
olur. Radyoaktivite iyice azalınca DECON yöntemi ile santral
sökülür.
3) ENTOMB: Bu yöntemle nükleer
santralın parçalarının beton kaplar içinde bekletilmesi, bu bekletme
sırasında güvenli şekilde saklanması öngörülür. Bu
beton kaplar santralın olduğu yerde yer lisansı bitene dek bekletilebilir.
Sökülme sırasında ulaşılamadığı için temizlenemeyen
boru, ısı değiştiriciler, duvarlar ya da zeminler (reaktör parçaları
olarak) yüzeylerinde biriken radyoaktif malzemleri temizlemek
üzere radyasyondan temizlenir. Bu işlem yapılırken
santralın çalışması esnasında hazırlanmış raporlar (ki bunların hazırlanması
zorunludur) kullanılır. İşçiler tarafından
kimyasal, fiziksel, elektriksel ve ultrasound teknikler kullanılarak
bu temizlik yapılır. Bu şekilde temizlenen
radyoaktif kir, düzgünce paketlenip düşük seviyeli atık olarak saklanır.
8.5.2007 tarihli ve 5654 Sayılı Nükleer
Güç Santrallerinin Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji Satışına
İlişkin Kanun ile Cumhurbaşkanı Tezkeresi incelendiğinde;
• Kanunun 6 ncı maddesinin, kamu
iktisadi teşebbüslerinin tabi olduğu 233 sayılı KHK ile düzenlenen
personel rejimi, bağlı ortaklıkların ve iştiraklerin kurulması,
mali kurallar, tasfiye yöntemi, Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu'nun
mali, idari ve teknik denetimi, ilgili bakanlığın gözetim ve denetimi
gibi kuralların bu Kanun kapsamında kurulacak şirketlerin tabi olmasını
engellediği,
• Kamu kaynağı kullanılarak kurulacak
şirketlerin 233 sayılı KHK’ya tabi olmamasının, sermayesinin yarısından
fazlası doğrudan doğruya veya dolaylı olarak Devlete ait olan kamu
kuruluş ve ortaklıklarının TBMM denetimine tabi olmasına ilişkin
Anayasanın 165 inci maddesi ile çeliştiği,
• Kanunun 6 ncı maddesinin; şirketin
sonradan pay devri yoluyla dolaylı olarak özelleştirilmesine imkan
verilmesi ve özelleştirmede inisiyatifin özel sektöre bırakılması
nedeniyle özelleştirmenin ilke ve yöntemlerinin kanunla belirlenmesi
gerektiğine ilişkin Anayasa’nın 47 nci maddesi ile çeliştiği,
• Nükleer santralın işletmeden
çıkarılması ve taşınmazın çevre kuralları kapsamında kabul edilebilir
duruma getirilmesi işlemleri için fon kaynaklarının yetersiz kalması
durumunda maliyetlerin işletme süresince ürettiği elektrik enerjisini
satarak gelir elde etmiş bulunan şirket yerine teşvik amacıyla dahi
olsa Hazinece karşılanacağına ilişkin Kanunun 7 nci maddesinin;
işletme sürelerinin sonunda nükleer santralların sökülmesinin
yüksek maliyeti dikkate alındığı takdirde, hem Hazine için büyük
bir mali yük getirdiği hem de Kanunun serbestleştirilmiş enerji piyasası
sistemini destekleyici niteliği ile çeliştiği,
• Santral kurarak elektrik enerjisi
satacak şirketin işletmeden çıkarma hesabına (İÇH) katkısının,
işletme süresi sonunda santralın sökülmesi maliyetini karşılamaya
yetecek tutarda olmasını sağlayacak şekilde kanunla düzenlenmesinin
kamu yararı gereği olduğu,
belirtilerek Kanunun
5, 6 ve 7 nci maddelerinin Anayasa’nın 89 uncu ve 104 üncü maddeleri
gereğince bir daha görüşülmek üzere geri gönderildiği anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Kanunun geneli üzerindeki
görüşmeler sırasında Cumhurbaşkanının geri gönderme tezkeresinde
değinilen hususların dikkate alınması gereğine değinilmesinin
ardından maddelerin görüşülmesine geçilmesi
Komisyonumuzda maddeler üzerindeki
görüşmeler sırasında gerek Hükümet gerekse Komisyon üyesi milletvekilleri
tarafından;
ü Cumhurbaşkanının iade gerekçesi
incelendiğinde Kanuna yönelik eleştirilerin işletmeden çıkarma
hesapları ile kamu şirketleri olmak üzere iki temel noktada odaklandığı
ve belirtilen hususların üç madde kapsamında düzenlendiği,
ü Nükleer santralların ömrünün 40
ila 60 yıl olduğu, hatta bu sürelerin sonunda yapılan modifikasyonlarla aynı nispette sürelerin uzatılabildiği,
dolayısıyla dizayn aşamasında nükleer santral için çalışma süresinin
ortalama 100 yıl hesaplandığı,
ü Son yıllarda yürütülen çalışmalar
ve yaşanan teknolojik gelişmeler sayesinde nükleer santralların
işletmeden çıkarma maliyetlerindeki belirsizliklerin gittikçe
azaldığı, bu kapsamda işletmeden çıkarma maliyetleri BWR tipi bir
reaktör için yaklaşık 400 milyon dolar civarında iken PWR tipi bir reaktörün de yaklaşık 250
milyon dolar civarında olduğu,
ü 1000 megawatt güçteki bir reaktörün
yılda 8 milyar kilowatt-saat elektrik ürettiği varsayımı altında
kilowatt-saat başına 0.15 cent ödenmesi halinde asgari reaktör ömrü
olan 40 yılın sonunda işletmeden çıkarma hesabında (İÇH) birikecek
toplam paranın yaklaşık 480 milyon dolar olduğu, Hazine Müsteşarlığının
gözetim ve denetimi altında yapılacak nemalandırmalar ile 500
milyon dolara ulaşacağının tahmin edildiği,
ü İşletmeden çıkarma maliyetlerinin
boyutu dikkate alınarak yapılan hesaplamalar neticesinde hesaplara
ödenmesi gereken katkı payının belirlendiği ve böylelikle Cumhurbaşkanının
iade gerekçesinde belirttiği Hazine açısından ortaya çıkabilecek
yüke ilişkin belirsizliğin azaltılmaya çalışıldığı,
ü İşletmeden çıkarma hesaplarına
ve ulusal radyoaktif atık hesabına yapılacak katkı payı ödemelerinin
kanunla belirlenmesinin yanı sıra bu hesaplara ilişkin usul ve
esasların belirlenmesinde Hazinenin katılımı sağlanarak hem yatırımcı
hem de Hazine için söz konusu olabilecek belirsizliklerin giderildiği,
ü Hesapların her birine kilowatt-saat
başına 0.15 cent ödenmesinin, Hazine açısından tazmin yükünün ortaya
çıkma ihtimalini minimize ederken ve hatta imkansız kılarken, diğer
taraftan yatırımcı ve dolayısıyla enerji piyasası açısından elektrik
üretim maliyetlerinin artmasına neden olacağı,
ü Özel sektörde faaliyet gösteren
bir şirket tarafından yapılan nükleer santralın işletmeden çıkarılması
aşamasında Hazinenin sorumluluğunun korunması halinde, Kanunda
yapılan değişikliklerin Cumhurbaşkanının geri gönderme gerekçesinde
belirtilen hususları karşılamamış olacağı ve bu nedenle Kanunun
tekrar iadesinin söz konusu olabileceği,
ü Nükleer santralın işletilmesi
aşamasında Kanunla getirilen 15 yıllık ikili anlaşmalarla sağlanacak
olan alım garantisinin sona ermesinin ardından yatırımcı tarafından
santralın terk edilmesi halinde yaşanabilecek sorunlara ilişkin
Kanunda herhangi bir düzenlemenin bulunmadığı,
ü Ortama 50 yıllık süre için inşa
edilen ve yapılan modifikasyonlarla ömrü ortalama 100 yıla uzatılabilen
nükleer santralın, alım garantisinin sona ermesi nedeniyle 15 yılın
sonunda terk edilmeyeceği belki piyasa araçları ile devredilebileceği,
ü 15 yıl içerisinde yaklaşık 3 milyar
dolarlık yatırım maliyetini ancak finanse edebilmiş yatırımcının,
kâra geçtiği bir aşamada santralı terk etmesinin akıllıca bir davranış
olmayacağı ve bu nedenle bu durumun dikkate alınabilir bir ihtimal
olmadığı,
ü Nükleer güç santralı yapacak kamu
şirketleri için, Cumhurbaşkanının geri gönderme tezkeresinin gerekçesinde
belirttiği sakıncaları gidermek gayesiyle, hem 233 sayılı KHK’ya
tabi olma şartının getirildiği hem de özel sektörün ortak olabileceğine
ilişkin hükmün çıkarıldığı,
ifade edilmesi üzerine tümü için
verilen redaksiyon yetkisi ile birlikte 5654 Sayılı Nükleer Güç
Santrallerinin Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji Satışına İlişkin
Kanunun;
• 1 inci maddesi; aynen,
• 2 nci maddesi; birinci fıkrasının
(f) bendinde geçen şirket tanımının santral kuracak şirketlerin yarışmaya
girmeden önce EPDK’dan lisans almasını zorunlu kıldığının ve bu durumun
yarışmaya katılmakla birlikte seçilemeyen şirketler için gereksiz
maliyet oluşturacağının ifade edilmesi üzerine şirket tanımının
4628 sayılı Kanun ile de paralellik sağlanarak değiştirilmesi suretiyle,
• 3 üncü maddesi; ikinci fıkrasında
seçim sürecine katılacak şirketlerin karşılayacağı ölçütlerin
santral teknolojilerine ilişkin olduğu ve bu ölçütlerin TAEK tarafından
Kanunun yayımı tarihinden itibaren iki ay içerisinde yayımlanacağı
eklenmek suretiyle; üçüncü fıkrasında “megavat-elektrik (MWe)
cinsinden toplam santral kapasitesi” ifadesi “toplam santral üretimi” olarak
değiştirilmek, yer tahsisi ifadesinden önce gelen “santrala
yönelik” ifadesi çıkarılmak, seçim sürecinin belirlenmesi sırasında
ilgili bakanlık ve kurumların görüşlerinin alınması eklenmek ve
ifade şeklinde düzeltme yapılmak suretiyle; dördüncü fıkrasında
şirketlerin farklı üretim miktarı öneren tekliflerinin söz konusu
olması halinde değerlendirmenin eşit üretim miktarı üzerinden yapılacağının
eklenmesi ve fıkranın ifade şekli düzeltilmek suretiyle,
• 4 üncü maddesi; birinci fıkrasının
(a) bendine ikili anlaşmaların yarışmayı kazanan teklif üzerinden
yapılacağının belirtilmesi gayesiyle; ikinci fıkrasının ise ikili
anlaşma yapılarak alım garantisi sağlanmasını talep etmeyen şirketlerin
yarışmaya katılmalarını yasaklamak ve santral yapımı için TAEK’in
belirleyeceği ölçütlere uymalarını sağlamak, zaten katılmadıkları
şirket seçimi sürecine ilişkin hükümler ile seçim süreci sonunda
imzalanan ikili anlaşmaya ilişkin hükümleri hariç Kanunun diğer
hükümlerine tabi olacakları açıklığa kavuşturmak gayesiyle değiştirilmek
suretiyle,
• 5 inci maddesi; ikinci fıkrasında
“zorunlu yatırım sigortası” ifadesinin yanlış anlaşılmalara yol
açabileceğinin ifade edilmesi üzerine sadece şirketler için yatırım
sigortası yaptırma zorunluluğunun getirildiği belirtilmiş ve
bu nedenle ifade şekli düzeltilmiş, oluşturulacak hesaplara şirketlerin
yapacağı katkı payı ödemeleri kilowatt-saat başına 0.15 cent olarak
belirlenerek kısa ve uzun vadede fonların karşılama potansiyeli
öngörülebilir hale getirilmiş, dördüncü fıkrasında URAH ve
İÇH’nin oluşturulması ve yönetilmesinde Hazine Müsteşarlığının
katılımını sağlamak gayesiyle değişiklik yapılmış ve madde içerisinde
sistematiğin sağlanması gayesiyle dördüncü fıkra ile ikinci fıkranın
yerleri değiştirilmiş olarak,
• 6 ncı maddesi; kurulacak kamu
şirketlerinin 233 sayılı KHK’ya tabi olmaları sağlanarak ve kurulacak
kamu şirketlerine özel şirketlerin ortak olabilmesine ilişkin ifade
madde metninden çıkarılarak,
• 7 nci maddesi; nükleer güç santrallarının
işletmeden çıkarılması aşamasında şirketlerin katkısıyla hesaplarda
toplanan paranın yetersiz kalması halinde Hazinenin katlanması
gerekebilecek yüke hesaplarda toplanacak paranın % 25 nisbetinde
sınırlama getirilmesi suretiyle değiştirilerek,
• 8 inci maddesi; aynen,
• 9 uncu maddesi; aynen,
• Geçici 1 inci maddesi; aynen,
• Geçici 2 nci maddesi; aynen,
• 10 uncu maddesi; aynen,
• 11 inci maddesi; aynen,
Raporumuz,
Genel Kurula sunulmak üzere Yüce Başkanlığınıza arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Soner Aksoy |
Hasan Ali Çelik |
Hasan Angı |
|
|
Kütahya |
Sakarya |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Atil |
Ahmet Rıza Acar |
Mehmet Güner |
|
|
|
Aydın |
Bolu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fahri Çakır |
Nejat Gencan |
Mehmet Vedat Yücesan |
|
|
Düzce |
|
Eskişehir |
|
|
|
(Karşı oyumuz vardır) |
(Karşı oy yazımız vardır) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet Uzer |
İsmail Katmerci |
Sedat Uzunbay |
|
|
|
İzmir |
İzmir |
|
|
|
|
(Karşı oy yazımız vardır) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet Büyükakkaşlar |
Nuri Çilingir |
Mustafa Öztürk |
|
|
|
Manisa |
Sinop |
|
|
|
(Karşı oy yazımız vardır) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Özlek |
Yekta Haydaroğlu |
Fazlı Erdoğan |
|
|
Şanlıurfa |
Van |
Zonguldak |
MUHALEFET
ŞERHİ
Komisyonumuzun
28 Mayıs 2007 tarihinde yapılan 53 üncü Birleşiminde; 08/05/2007 tarihli
5654 sayılı Nükleer Güç Santrallarının Kurulması ve İşletilmesi
ile Enerji Satışına İlişkin Kanunun 5 inci, 6 ncı ve 7 nci maddelerinin,
“Anayasanın 89 uncu ve 104 üncü maddeleri Gereğince Cumhurbaşkanınca
Bir Daha Görüşülmek Üzere Geri Gönderme Tezkeresi”, komisyon üyelerine
daha önce gönderildiği gerekçesi ile okunmaması muhalefetimize
rağmen kabul edilmiş ve okunmamıştır.
Komisyon
Başkanı Sn. Soner Aksoy’un; 08/05/2007 tarihli 5654 sayılı Nükleer
Güç Santrallarının Kurulması ve İşletilmesi ile Enerji Satışına
İlişkin Kanunun Cumhurbaşkanının Geri Gönderme Tezkeresinde bir
daha görüşülmesini istediği 5 inci, 6 ncı ve 7 nci maddeleri ile
ilgili geri gönderme gerekçeleri de dikkate alınarak Kanunun
TBMM’nden geçtiği günden bu yana belirlenen eksiklerin giderilerek
yeniden düzenlenmesi için Kanunun tümünün tekrar görüşülmesi önerisi
kabul edilmiş ve Kanunun tümü yeniden görüşmeye açılmıştır.
Bu nedenle; 1/1260 Esas Sayılı Kanun Tasarısının görüşmelerinin
yapıldığı 07/03/2007 tarihinde verilmiş olan Muhalefet Şerhimiz,
aynı gerekçe ve nedenlerle tekrar geçerlidir.
Bu Muhalefet
Şerhimize ek olarak;
1)
1/1365 Esas Sayılı Kanunun 5 inci maddesinin (2) numaralı fıkrasında
verilen önerge doğrultusunda
a) Şirket,
Nükleer güç santralının faaliyeti süresince oluşacak atıkların
taşınması, depolanması ve/veya bertaraf edilmesi ile ilgili her
türlü finansal maliyetlerin ve santralın işletme süresinin sonunda
işletmeden çıkarma, sökülmesi ve taşınmazın çevre kuralları kapsamında
kabul edilebilir duruma getirilmesi masraflarının karşılanması
için oluşturulacak Ulusal Radyoaktif Atık Hesabı (URAH) ile İşletmeden
Çıkarma Hesapları (İÇH) fonlarından her biri için belirlenen 0,15
cent/kWh (ABD Doları cinsinden) katkı payı çok düşük belirlenmiştir.
b) Nükleer
güç santralının faaliyeti süresince oluşacak atıkların taşınması,
depolanması ve/veya bertaraf edilmesi ile ilgili her türlü finansal
maliyetler, yaşanan dünya gerçeklerinden yararlanılarak, bu maliyetlerin
karşılanması için oluşturulacak Ulusal Radyoaktif Atık Hesabı
(URAH) fonu için Şirketin katkı payı gerçekçi bir şekilde yeniden belirlenmelidir.
c) Nükleer
santralların işletme sürelerinin sonunda sökülmesinin ve taşınmazın
çevre kuralları kapsamında kabul edilebilir duruma getirilmesinin
maliyeti, santralın kurulması maliyeti kadar ve hatta kurulması
maliyetinden daha fazla maliyet gerektirdiği dikkate alındığında
İşletmeden Çıkarma Hesapları (İÇH) fonu için alınacak katkı payının
santral kurulması maliyeti temel alınarak sant-ral işletme süresince
üretilebilecek elektrik enerjinin birim kWh’i başına belirlenmelidir.
2)
1/1365 Esas Sayılı Kanunun 7 nci maddesinin (2) numaralı fıkrasının
son cümlesinin verilen önerge doğrultusunda
a) “Bu
işlemler için fon kaynaklarının yetersiz
kalması durumunda fonda oluşmuş kaynakların % 25’ine kadar maliyetler
Hazine tarafından karşılanır” denmekle yukarıda 1 inci maddenin
(a), (b), (c) fıkralarında belirtilen maliyetlerin karşılanması
için oluşturulacak fonlardan her biri için şirketten alınacak katkı
payının düşük olacağı, maliyetleri karşılamaktan uzak olacağı dolaylı
bir biçimde ifade edilmektedir. Bu durum Cumhurbaşkanının
Geri Gönderme Tezkeresinde belirtilen gerekçeleri ortadan kaldırmamaktadır.
Bu masrafların Hazine tarafından karşılanması hiçbir şekilde
b) “Bu
işlemler için fon kaynaklarının yetersiz kalması
durumunda fonda oluşmuş kaynakların % 25’ine kadar maliyetler Hazine
tarafından karşılanır” cümlesinin bu madde metninden çıkarılması
önergemiz reddedilmiştir.
Nükleer Güç Santrallarının Kurulması ve İşletilmesi
ile Enerji Satışına İlişkin Kanunun 07/03/2007 tarihindeki görüşülmesi
sırasında verdiğimiz muhalefet şerhinde ve yukarıda 1 inci ve 2
nci maddelerde belirtilen nedenlerle bu Kanun tasarısına muhalefet
ediyoruz.
|
|
28/05/2007 |
|
|
|
|
Sedat Uzunbay |
Nuri Çilingir |
Nejat Gencan |
|
|
İzmir |
Manisa |
|
|
|
|
M. Vedat Yücesan |
|
|
|
|
Eskişehir |
|
ANAYASANIN 89 UNCU
VE 104 ÜNCÜ MADDELERİ GEREĞİNCE CUMHUR-BAŞKANINCA BİR DAHA GÖRÜŞÜLMEK ÜZERE
GERİ GÖNDERİLEN KANUN
NÜKLEER
GÜÇ SANTRALLARININ
KURULMASI VE İŞLETİLMESİ İLE ENERJİ SATIŞINA İLİŞKİN KANUN
Kanun
No.: 5654
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
ve kapsam
MADDE 1-
(1) Bu Kanunun amacı; enerji plan ve politikalarına uygun biçimde,
elektrik enerjisi üretimi gerçekleştirecek nükleer güç santrallarının
kurulması, işletilmesi ve enerji satışına ilişkin usûl ve esasları
belirlemektir.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE
2- (1) Bu Kanunda geçen;
a) Bakanlık: Enerji
ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
b) EPDK: Enerji Piyasası
Düzenleme Kurumunu,
c) EÜAŞ: Elektrik
Üretim Anonim Şirketini,
ç) İÇH: İşletmeden
çıkarma hesaplarını,
d) Perakende ve
toptan satış lisansı: Elektrik enerjisinin tüketicilere satışını
gerçekleştirmek üzere EPDK’dan alınan lisansları,
e) Santral: Elektrik
enerjisi üretilen nükleer güç santrallarını,
f) Şirket: Santraldan
elektrik enerjisi üretimi yapmak amacıy
g) TAEK: Türkiye
Atom Enerjisi Kurumunu,
ğ) TETAŞ: Türkiye
Elektrik Ticaret ve Taahhüt Anonim Şirketini,
h) URAH: Ulusal
radyoaktif atık hesabını,
ifade
eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Santrallarda
Elektrik Enerjisi Üretiminde
Uygulanacak
Usûl ve Esaslar
Santral
kuracak şirketin belirlenmesi
MADDE 3-
(1) Yapılacak nükleer güç santrallarına ilişkin olarak ilgili bakanlık
ve kurumların görüşleri alındıktan sonra Bakanlık tarafından, bu
Kanun kapsamında santral kuracak ve işletecek şirket ve/veya şirketlerin
seçilmesi süreci başlatılır.
(2) Bu sürece, TAEK’in
belirlediği ölçütleri karşılayan şirketler katılabilir.
(3) Kanundan yararlandırılacak
şirket veya şirketler, Bakanlık tarafından megavat-elektrik (MWe)
cinsinden toplam santral kapasitesi, santrala yönelik yer tahsisi,
lisans bedeli ve altyapıya yönelik teşvikler ile tekliflerin yapılmasına
ve değerlendirilmesine ilişkin usûl ve esasların belirlenmesi ve
Bakanlar Kurulunca onaylanmasını takiben yapılacak yarışma sonucu
seçim ile belirlenir.
(4) Bu Kanun kapsamında,
işletmeye girdikten sonraki onbeş yıllık süre boyunca şirketler
tarafından yıllara sarî olarak teklif edilecek elektrik enerjisi
üretim miktarları ile yine şirketler tarafından perakende ve toptan
satış lisansı sahibi şirketlere teklif edilecek yıllık birim elektrik
enerjisi satış fiyatlarının çarpımı sonucu oluşacak elektrik alım
bedellerinin önceden saptanmış belirli bir iskonto haddi üzerinden
yarışmanın yapıldığı tarihe indirgenmiş değerlerinin toplamı
olarak en düşük teklifi veren şirket veya şirketler bu Kanun hükümlerinden
yararlanmaya hak kazanır.
Uygulama
esasları
MADDE
4- (1) Bu Kanun kapsamında üretilen elektrik
enerjisinin satışında aşağıda yer alan esaslar
uygulanır:
a) Perakende ve
toptan satış lisansı sahibi tüzel kişiler santraldan üretilen elektrik
enerjisini onbeş yıllık ikili anlaşmalar çerçevesinde satın alır.
Bu Kanun kapsamında toptan ve perakende satış lisansı
sahibi tüzel kişiler tarafından üstlenilecek elektrik enerjisi
alımına ilişkin hükümler lisanslarına derç edilir.
b) Toptan ve perakende
satış şirketlerine satışı yapılacak miktarla santralın üreteceği
elektrik miktarı arasında kontrata bağlanamayan bir üretim fazlası
oluşursa, bu miktar için TETAŞ alım anlaşması yapar.
(2) Ancak Bakanlık
tarafından gerçekleştirilecek seçim sürecine katılmaksızın santral
yapacak şirket veya şirketler bu madde hariç Kanunun diğer hükümlerine
tâbidir.
Lisans,
izin ve yükümlülükler
MADDE 5-
(1) Şirket, bu Kanun ve diğer mevzuatın gerektirdiği her türlü izin,
ruhsat ve lisansı almakla yükümlüdür.
(2) Şirket santralın
kurulması aşamasında oluşabilecek herhangi bir zararın tazminine
yönelik, zorunlu yatırım sigortası yaptırmakla ve santralın faaliyeti
süresince oluşacak atıkların taşınması, depolanması ve/veya bertaraf
edilmesi ile ilgili her türlü finansal maliyetlerin ve santralın
işletme süresinin sonunda işletmeden çıkarma masraflarının karşılanması
için oluşturulacak fonlara katkı ile yükümlüdür.
(3) Şirket, TAEK’in
belirleyeceği kurallar çerçevesinde yakıt temininden sorumludur.
(4) Atık yönetimi
kapsamında geçici depolama veya nihaî depolama yerinin belirlenmesine,
depolama tesisinin inşasına, lisanslanmasına, işletilmesine
ve işletmeden çıkarılmasına, geçici depolama yerinde muhafaza
edilecek veya nihaî depolama yerinde bertaraf edilecek kullanılmış
yakıt ya da yüksek seviyeli atıkların taşınmasına ve işlenmesine,
radyoaktif atıkların yönetimini sağlayacak araştırma, geliştirme
faaliyetlerinin yürütülmesine ilişkin maliyetleri ve nükleer
güç santralının sökümünden dolayı oluşacak maliyetleri karşılamak
amacıyla şirketin katkıda bulunacağı URAH ile İÇH oluşturulur. Şirket, TAEK tarafından yayınlanan usûl ve esaslara göre
URAH ve İÇH’ye ödeme yapmakla yükümlüdür. URAH
ve İÇH’ye ilişkin işlemler tüm vergilerden muaftır. Bu hesapların oluşturulması ve idaresine ilişkin usûl ve
esaslar, TAEK’in ve Hazine Müsteşarlığının görüşü alınarak Bakanlık
tarafından belirlenir. Ödenecek payları zamanında
yatırmayanlar için 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usûlü Hakkında Kanun hükümleri uygulanır. URAH ve İÇH adına tahsil edilen gelirler amacı dışında kullanılamaz.
(5) Nükleer yakıt,
radyoaktif madde veya radyoaktif atık taşınırken veya santralda
bir kaza olması durumunda, nükleer enerji alanında üçüncü kişilere
karşı sorumluluğa ilişkin olarak Paris Sözleşmesi ve diğer ulusal
ve uluslararası mevzuat hükümleri uygulanır.
Kamu
iştiraki ve yatırımı
MADDE
6- (1) Bu Kanundan yararlanmaya hak kazanan
şirket ile bir iktisadî devlet teşekkülü, 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı
Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname
çerçevesinde iştirak ilişkisi kurabilir.
(2) Kamu şirketleri
bu Kanun kapsamındaki santralları yapabilir. Bu amaç
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
Teşvikler
MADDE
7- (1) Bakanlar Kurulu, kurulacak santrala
ilişkin teknoloji edinmeye yönelik yatırımlar ile işletme personelinin
eğitimini teşviklerden yararlandırabilir.
(2) Bu Kanun kapsamında
üzerinde santral kurulacak taşınmazların Hazinenin özel mülkiyetinde
veya Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunması halinde, bu taşınmazlar
üzerinde şirket lehine, Maliye Bakanlığı tarafından diğer kamu
kurum veya kuruluşlarının mülkiyetinde bulunması halinde ise Bakanlar
Kurulu kararı ile bedelsiz olarak kullanma izni, irtifak hakkı tesis
edilir. Bu taşınmazlara ilişkin sözleşmelerin sürelerinin
sonunda, maliyeti 5 inci maddenin dördüncü fıkrası kapsamında
oluşturulan fonlardan karşılanmak üzere nükleer güç santralının
sökülmesi zorunludur. Söküm işinden ve taşınmazın çevre kuralları
kapsamında
Uygulamaların
koordinasyonu
MADDE 8-
(1) Bu Kanunun uygulanmasında gerekli koordinasyon Bakanlık tarafından
sağlanır.
Yaptırımlar
MADDE
9- (1) Bu Kanunun hükümlerine aykırı hareket
Düzenleyici
kurum
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Nükleer faaliyetlerin düzenlenmesi
için bir kurum kurulana kadar düzenleme ve denetleme
işlemlerini yerine getirmek için TAEK gerekli önlemleri alır. TAEK özel bilgi ve ihtisas gerektiren işlerde kadro aranmaksızın
uygun nitelikli yerli ve yabancı uyruklu sözleşmeli personel çalıştırabilir.
Bunlara ödenecek ücret ve diğer malî haklar Başbakan
tarafından belirlenir.
GEÇİCİ
MADDE 2- (1) EÜAŞ tarafından kömür tahsis
(rödövans) ihalesi sonucunda kömür kullanım hakkı elde edecek şirketler
tarafından yapılacak 1000 MW üzeri güçte yerli kömür yakıtlı elektrik
santrallarından 2014 yılı sonuna kadar işletmeye girenlerin ürettiği
elektrik, perakende ve toptan satış lisansı sahibi şirketlerce bu
Kanunun 4 üncü maddesi hükümlerine göre alınır.
(2) EÜAŞ tarafından
yapılacak kömür tahsis (rödövans) ihalesinde isteklilerce, yıllara
sarî olarak rödövans bedeli ile onbeş yıllık süre için yıllara sarî
olarak elektrik enerjisi alım miktarları ve yıllık birim elektrik
enerjisi satış fiyatları teklif edilecektir.
(3) Bu ihalede seçim,
şartnamede belirlenecek esaslar dahilinde, teklif edilecek yıllık
üretim miktarları ile yıllık birim elektrik enerjisi satış fiyatlarının
çarpımı sonucu oluşacak elektrik alım bedellerinin önceden saptanmış
belirli bir iskonto haddi üzerinden ihalenin yapıldığı tarihe indirgenmiş
değerleri toplamı ile rödövans bedelinin değerlendirilmesi sonucunda
yapılır.
Yürürlük
MADDE 10-
(1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 11-
(1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİÎ
KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ
KOMİSYONUNUN
NÜKLEER
GÜÇ SANTRALLARININ
KURULMASI VE İŞLETİLMESİ İLE ENERJİ SATIŞINA İLİŞKİN KANUN
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
ve kapsam
MADDE
1- Kanunun 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE
2- (1) Bu Kanunda geçen;
a) Bakanlık: Enerji ve Tabiî Kaynaklar
Bakanlığını,
b) EPDK: Enerji Piyasası Düzenleme
Kurumunu,
c) EÜAŞ: Elektrik Üretim Anonim Şirketini,
ç) İÇH: İşletmeden çıkarma hesaplarını,
d) Perakende ve toptan satış lisansı:
Elektrik enerjisinin tüketicilere satışını gerçekleştirmek üzere
EPDK’dan alınan lisansları,
e) Santral: Elektrik enerjisi üretilen
nükleer güç santrallarını,
f) Şirket: Santral kuran ve elektrik
enerjisi üreten şirket veya şirketleri,
g) TAEK: Türkiye Atom Enerjisi Kurumunu,
ğ) TETAŞ: Türkiye Elektrik Ticaret
ve Taahhüt Anonim Şirketini,
h) URAH: Ulusal radyoaktif atık hesabını,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Santrallarda
Elektrik Enerjisi Üretiminde
Uygulanacak Usul ve Esaslar
Santral
kuracak şirketin belirlenmesi
MADDE 3- (1) Yapılacak nükleer güç santrallarına
ilişkin olarak Bakanlık tarafından, bu Kanun kapsamında santral kuracak
ve işletecek şirketin seçilmesi süreci başlatılır.
(2) Bu
sürece, kanunun yürürlük tarihinden itibaren 2 ay içinde TAEK’in
yayınlayacağı ölçütleri karşılayabilecek teknolojileri teklif
(3)
Şirketin seçimi; toplam santral üretimi, yer tahsisi, lisans bedeli,
altyapıya yönelik teşvikler ile seçim sürecine ilişkin usûl ve esasların
ilgili bakanlık ve kurumların görüşleri alınarak Bakanlık tarafından
belirlenmesi ve Bakanlar Kurulunca onaylanmasını takiben yarışma
ile yapılır.
(4) Yarışmanın
sonucunda; işletmeye girdikten sonraki on beş yıllık süre boyunca
şirket tarafından yıllara sarî olarak üretilecek yıllık elektrik
enerjisi miktarı ile yine şirket tarafından perakende ve toptan satış
lisansı sahibi şirketlere teklif edilecek yıllık birim elektrik
enerjisi satış fiyatlarının çarpımı sonucu oluşacak elektrik alım
bedellerinin önceden saptanmış belirli bir iskonto haddi üzerinden
yarışmanın yapıldığı tarihe indirgenmiş değerlerinin toplamı
olarak en düşük teklifi veren şirket seçilir. Farklı
üretim miktarı öneren tekliflerde kıyaslama eşit üretim miktarı
üzerinden yapılır.”
Uygulama esasları
MADDE 4- (1) Bu
Kanun kapsamında üretilen elektrik enerjisinin satışında aşağıda
yer alan esaslar uygulanır:
a) Seçim
süreci sonunda seçilen şirket ile perakende ve toptan satış lisansı
sahibi tüzel kişiler arasında, teklif edilmiş fiyat üzerinden on
beş yıl süreli ikili anlaşmalar yapılır. Bu Kanun
kapsamında toptan ve perakende satış lisansı sahibi tüzel kişiler
tarafından ikili anlaşmalarla üstlenilecek elektrik enerjisi alımına
ilişkin hükümler lisanslarına derç edilir.
b) Toptan
ve perakende satış şirketlerine satışı yapılacak miktarla santralın
üreteceği yıllık elektrik miktarı arasında ikili anlaşmaya bağlanamayan
bir üretim bakiyesi oluşursa, bu miktar için TETAŞ alım anlaşması yapar.
(2) Ancak
ikili anlaşma talep etmeyen şirketler, TAEK’in yayınlayacağı ölçütleri
karşılamaları kaydıyla bu kanunun şirket seçimi ve ikili anlaşmalara
ilişkin hükümleri hariç diğer hükümlerine tabi olur. Bu durumda şirketler üçüncü maddenin dördüncü fıkrasında
belirtilen yarışmaya katılmaz.
Lisans, izin ve yükümlülükler
MADDE 5- (1)
Şirket, bu Kanun ve diğer mevzuatın gerektirdiği her türlü izin, ruhsat
ve lisansı almakla yükümlüdür.
(2)
Atık yönetimi kapsamında geçici depolama veya nihaî depolama yerinin
belirlenmesine, depolama tesisinin inşasına, lisanslanmasına,
işletilmesine ve işletmeden çıkarılmasına, geçici depolama yerinde
muhafaza edilecek veya nihaî depolama yerinde bertaraf edilecek
kullanılmış yakıt ya da yüksek radyoaktif seviyeli atıkların taşınmasına
ve işlenmesine, radyoaktif atıkların yönetimini sağlayacak araştırma,
geliştirme faaliyetlerinin yürütülmesine ilişkin maliyetleri
ve nükleer güç santralının söküm işleminden dolayı oluşacak maliyetleri
karşılamak amacıyla, Bakanlık ve Hazine Müsteşarlığı tarafından
yapılacak düzenleme ile URAH ve İÇH oluşturulur. Nemalandırılması
dahil URAH ve İÇH’ye ilişkin işlemler tüm vergilerden müstesnadır.
Bu hesapların oluşturulması, nemalandırılması ve idaresine ilişkin
usûl ve esaslar, Bakanlık ve Hazine Müsteşarlığı tarafından birlikte
hazırlanarak Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanı ile Hazine Müsteşarlığının
bağlı olduğu Devlet Bakanının onayı ile yürürlüğe girer. Ödenecek payları zamanında yatırmayanlar için 21/7/1953
tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usûlü Hakkında Kanun
hükümleri uygulanır. URAH ve İÇH adına tahsil
edilen gelirler amacı dışında kullanılamaz.
(3)
Şirket TAEK’in yayınlayacağı ölçütler çerçevesinde yakıt temininden
ve işletme döneminin sonunda santralın devreden çıkarılması ve
sökümünden sorumludur.
(4)
Şirket santralın kurulması aşamasında oluşabilecek herhangi bir
zararın tazminine yönelik yatırım sigortası yaptırmak zorundadır.
Ayrıca santralın faaliyeti süresince oluşacak atıkların taşınması,
depolanması ve/veya bertaraf edilmesi ile ilgili her türlü finansal
maliyetlerin ve santralın işletme süresinin sonunda işletmeden
çıkarma masraflarının karşılanması için oluşturulacak hesapların
her birine 0,15 cent/kWh (ABD Doları cinsinden)
katkı payı ödemekle yükümlüdür.
(5)
Nükleer yakıt, radyoaktif madde veya radyoaktif atık taşınırken
veya santralda bir kaza olması durumunda, nükleer enerji alanında
üçüncü kişilere karşı sorumluluğa ilişkin olarak Paris Sözleşmesi
ve diğer ulusal ve uluslararası mevzuat hükümleri uygulanır.
Kamu iştiraki ve yatırımı
MADDE 6- (1)
Bu Kanundan yararlanmaya hak kazanan şirket ile bir iktisadi devlet
teşekkülü, 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararname çerçevesinde iştirak ilişkisi
kurabilir.
(2) Kamu
Şirketleri bu Kanun kapsamındaki santralları yapabilir. Bu amaç
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Teşvikler
MADDE 7- (1)
Bakanlar Kurulu, kurulacak santrala ilişkin teknoloji edinmeye
yönelik yatırımlar ile işletme personelinin eğitimini teşviklerden
yararlandırabilir.
(2) Bu
Kanun kapsamında üzerinde santral kurulacak taşınmazların Hazinenin
özel mülkiyetinde veya Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunması
halinde, bu taşınmazlar üzerinde şirket lehine, Maliye Bakanlığı
tarafından bedelsiz olarak kullanma izni, irtifak hakkı tesis edilir.
Bu taşınmazlara ilişkin sözleşmelerin sürelerinin
sonunda, maliyeti 5 inci maddenin dördüncü fıkrası kapsamında
oluşturulan fonlardan karşılanmak üzere nükleer güç santralının
sökülmesi zorunludur. Söküm işinden ve taşınmazın çevre kuralları
kapsamında
Uygulamaların koordinasyonu
MADDE 8- Kanunun
8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
Yaptırımlar
MADDE 9- Kanunun
9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen
Düzenleyici kurum
GEÇİCİ MADDE 1- Kanunun
Geçici 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
GEÇİCİ MADDE 2- Kanunun
Geçici 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
Yürürlük
MADDE 10- Kanunun
10 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen
Yürütme
MADDE 11- Kanunun
11 inci maddesi Komisyonumuzca aynen