Dönem: 22                                                                           Yasama Yılı: 5

 

TBMM                                                        (S. Sayısı: 1377)

 

Karadeniz Ekonomik İşbirliği Örgütü İş Konseyi Uluslararası Sekretaryasının Türkiye’de Yararlanacağı Ayrıcalıklar, Bağışıklıklar ve Kolaylıklara Dair Kanun Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporu (1/1306)

                       

Not: Tasarı Başkanlıkça; Plan ve Bütçe ile Dışişleri komisyonlarına havale edilmiştir.

 

                                   T.C.

                             Baş­bakan­lık                                                                           12.2.2007

                     Kanun­lar ve Karar­lar

                         Genel Müdür­lüğü

         Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1326/607

 

TÜR­KİYE BÜYÜK MİL­LET MEC­LİSİ BAŞ­KAN­LIĞINA

Dışiş­leri Bakan­lığın­ca hazır­lanan ve Baş­kan­lığınıza ar­zı Bakan­lar Kurulun­ca 5/2/2007 tarihin­de karar­laş­tırılan “Karadeniz Ekonomik İşbirliği Örgütü İş Konseyi Uluslararası Sekretaryasının Türkiye’de Yararlanacağı Ayrıcalıklar, Bağışıklıklar ve Kolaylıklara Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi  ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                                                                                         Recep Tayyip Erdoğan

                                                                                                                   Baş­bakan

GENEL GEREK­ÇE

Karadeniz Ekonomik İşbirliği Örgütü (KEİ) İş Konseyi, KEİ üyesi ülkelerin özel sektörleri arasında işbirliğini geliştirmek, işadamlarının KEİ faaliyetlerine katkı ve katılımlarını sağlamak, böylece  KEİ'nin amaçlarına ulaşmasına yardımcı olmak üzere 1992 yılında ülkemizin öncülüğünde kurulmuştur. İş Konseyine KEİ ülkelerinin ticaret ve sanayi odaları çatı kuruluşları üyedir. Türkiye'yi ise, Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) temsil etmektedir. İş Konseyi'nin kendi tüzüğü ve uluslararası tüzel kişiliği bulunmaktadır. Odak noktası küçük ve orta ölçekli işletmelerdir (KOBİ'ler).

KEİ İş Konseyi,  KEİ Şartı'nın 7. Bölümünde, KEİ "bağlı kuruluşları" arasında sayılmış ve Şartın 21 inci maddesinde de, KEİ'ye üye devletlerin iş çevrelerinden oluşan, hükümetler-dışı örgüt olarak tanımlanmıştır.

KEİ İş Konseyi Uluslararası Sekretaryası halen İstanbul'daki KEİ Uluslararası Daimi Sekretaryası merkezinde faaliyet göstermektedir. 2'si Türk, 2'si yabancı uyruklu 4 çalışanı bulunmaktadır. KEİ İş Konseyi Uluslararası Sekretaryası, öncüsü olduğumuz Karadeniz Ekonomik İşbirliği'ne katkıları ve merkezinin Türkiye'de bulunması nedeniyle ülkemiz tarafından desteklenmektedir.

KEİ'nin bağlı kuruluşu olduğu ve KEİ Sekretaryası binasında faaliyet gösterdiği cihetle, KEİ İş Konseyi Uluslararası Sekretaryası, KEİ'ye tanınan bağışıklık ve ayrıcalıklardan dolaylı olarak yararlanmakta, çalışanları KEİ Sekretaryası mensubu gibi işlem görmekte ve buna göre kimlik almaktadırlar. Oysa, KEİ İş Konseyi Uluslararası Sekretaryası, KEİ Daimi Sekretaryasından farklı bir kuruluş olup, çalışanlarının KEİ Daimi Sekretaryasının yararlandığı ayrıcalık ve bağışıklıklardan yararlanması mevcut hukuksal düzenlemelerde öngörülmemektedir. Halihazırda, KEİ İş Konseyi Uluslararası Sekretaryasının ülkemizdeki statüsü konusunda hukuki bir boşluk bulunmaktadır.

Mevcut durumu düzeltmek ve KEİ İş Konseyi Uluslararası Sekretaryasına ülkemizde tüzel kişilik tanımak üzere, Karadeniz Ekonomik İşbirliği Uluslararası Sekretaryası ve Karadeniz Ekonomik İşbirliği Parlamenterler Asamblesi Uluslararası Sekretaryasının Türkiye'de yararlanacağı ayrıcalıklar, bağışıklıklar ve kolaylıkları düzenleyen, 20/1/1994 tarihli ve 3964 sayılı Kanun benzeri bir düzenleme yapılmaktadır. Böylece, hem KEİ İş Konseyi Uluslararası Sekretaryasının ülkemizdeki statüsü konusundaki kanuni boşluk ortadan kaldırılmış olacak, hem de KEİ İş Konseyi Uluslararası Sekretaryasına ülkemizdeki faaliyetlerini kolaylaştıracak tüzel kişilik tanınmış olacaktır.

Türk özel sektörünün dinamik ve gelişmiş niteliği, ülkesel ve bölgesel kalkınmada KOBİ'lere verdiğimiz önem, işadamları arasındaki doğrudan  temaslar ve ortak yatırımların ekonomimize yararları bağlamında, KEİ İş Konseyi Uluslararası Sekretaryasının desteklenmesi, bu amaçla ayrı bir tüzel kişiliğe sahip kılınması ve bunun gerektirdiği ayrıcalık ve bağışıklıkların tanınması ulusal çıkar ve politikalarımızla da bağdaşmaktadır.

 

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1- Madde ile, KEİ İş Konseyi Uluslararası Sekretaryasına görevlerini yerine getirebilmesi, kendi adına resmi dairelerde, adli organlarda ve mali kuruluşlarda işlemler yapabilmesi, taşınır ve taşınmaz mal edinebilmesi için tüzel kişilik tanınmaktadır.

Madde 2- Madde ile, KEİ İş Konseyi Uluslararası Sekretaryası çalışanlarının yararlanacağı ve esasen uluslararası  kuruluşların sekretaryalarındaki görevlilere mutat olarak tanınmakta olan haklar düzenlenmektedir.

Türkiye, ülkemizde yerleşik uluslararası kuruluşların sekretaryalarındaki görevlilerin tabi olacağı rejimi  belirlerken 13 Şubat 1946 tarihli Birleşmiş Milletlerin Ayrıcalık ve Muafiyetlerine Dair Sözleşmeyi temel almaktadır. KEİ İş Konseyi Uluslararası Sekretaryası için de bu yol izlenmektedir. Bu amaçla 3964 sayılı Karadeniz Ekonomik İşbirliği Uluslararası Sekretaryası ile Karadeniz Ekonomik İşbirliği Parlamenter Asamblesi Uluslararası Sekretaryasının Türkiye'de Yararlanacağı Ayrıcalıklar, Bağışıklıklar ve Kolaylıklara Dair Kanun ile 4528 sayılı D-8 Uluslararası İcra Direktörlüğünün Türkiye'de Yararlanacağı Ayrıcalıklar, Bağışıklıklar ve Kolaylıklara Dair Kanunun ilgili maddesi esas alınmakta, ancak İş Konseyinin hükümetler-dışı uluslararası örgüt niteliği dolayısıyla daha kısıtlayıcı bir düzenleme yapılmaktadır. Bir başka deyişle, yargı bağışıklığı, bina, arşiv ve haberleşme  dokunulmazlığı tanınmamaktadır. Bu çerçevede, birinci fıkra ile; KEİ İş Konseyi Uluslararası Sekretaryası 13 Şubat 1946 tarihli Birleşmiş Milletler Ayrıcalıklar ve Muafiyetlerine Dair Sözleşmenin sadece I inci maddesi ile II nci maddesinin 5, 7 ve 8 inci bent hükümlerinden yararlandırılmaktadır.

1946 tarihli BM Sözleşmesinin I inci maddesi ile II nci maddesinin 5, 7 ve 8 inci bent hükümleri şöyledir:

"Birleşmiş Milletlerin Ayrıcalık ve Muafiyetlerine

Dair Sözleşme

Birleşmiş Milletler Asamblesi tarafından 13 Şubat 1946 tarihinde kabul edilmiştir.

Madde - I

Tüzelkişilik

1 inci Bent-Birleşmiş Milletler Kurulu, tüzelkişiliğe maliktir.

a) Anlaşmalar yapmaya,

b) Taşınır ve taşınmaz malları almaya ve satmaya,

c) Dâva açmaya,

yeterliği vardır.

Madde -II

Mallar, sermayeler ve alacaklar

5 inci Bent - Hiçbir akçalı denetleme, düzenleme ve moratoryuma bağlı olmaksızın:

a) Kurul her türlü sermaye, altın veya dövizi elinde tutabilir ve her nevi para üzerine hesaba malik olabilir.

b) Kurul, alacaklarını, altın veya dövizi bir memleketten diğerine veya bir memleket dâhilinde serbestçe taşıyabilir ve elindeki her nevi dövizi her nevi başka paraya çevirebilir.

7 nci Bent - Birleşmiş Milletler Kurulunun alacak, gelir ve sair malları:

a) Bütün vasıtasız vergilerden muaftır. Bununla  beraber şurası mukarrerdir ki, Kurul, sadece kamu menfaatlerine mahsus hizmetlerin bedellerinden fazla olmayan vergilerden muafiyet istemeyecektir.

b) Birleşmiş Milletler Kurulunun resmî faaliyeti için lüzumlu eşya, ithalat veya ihracat kısıntı ve yasakları ile her nevi gümrük vergisinden muaftır. Bununla beraber, şurası mukarrerdir ki, bu şekilde  gümrüksüz ve resimsiz olarak sokulan eşya ithal edildiği memlekette satılamayacaktır, meğer ki satış bu memleketin Hükümetince kabul edilmiş şartlar altında yapılmış olsun.

c) Kurulun yayınları ithalât ve ihracat yasakları ve kısıntıları ile her nevi gümrük vergisinden muaftır.

8 inci Bent- Birleşmiş Milletler Kurulu, prensip itibariyle, taşınır ve taşınmaz malların fiyatları içine giren satış resimleri ile istihlâk vergisinden muafiyet isteğinde bulunmayacaksa da resmî istimali için yapacağı ve fiyatında bu nevi vergi ve resimlerin dâhil bulunduğu önemli alımlarda üyeler mümkün oldukça bu vergi ve resimlerin indirilmesi veya geri verilmesi için uygun idari tedbirleri alacaklardır."

2 nci maddenin ikinci fıkrası ile; KEİ İş  Konseyi Uluslararası Sekretaryası çalışanları 1946 BM Sözleşmesi V inci maddesinin 18, 20 ve 21 inci bentlerine tabi kılınmaktadır.

1946 BM Sözleşmesinin V inci maddesinin 18, 20 ve  21 inci bent hükümleri şöyledir;

"18 inci Bent - Birleşmiş Milletler Kurulu memurları:

a) Resmî sıfatla, söz ve yazıları da dâhil olduğu halde, gösterdikleri çalışma hususunda adli  muafiyetten faydalanacaklardır.      

b) Birleşmiş Milletler Kurulu tarafından ödenen ücret ve maaş üzerinde her türlü vergiden muaf tutulacaklardır.

c) Millî hizmetle ilgili her türlü ödevden muaf tutulacaklardır.

d) Kendileri, eşleri ve bakmakla yükümlü oldukları aile üyeleri, göçmenliği kısan tedbirlerle,  yabancıların kayıt işlemlerine bağlı olmayacaklardır.

e) Kambiyo kolaylıklarından, ilgili hükümet yanında akredite bulunan diplomatik mümessilliklerin eşit derecedeki memurlarının ayrıcalıkları kadar faydalanırlar.

f) Kendileri, eşleri ve bakmakla yükümlü oldukları aile üyeleri, milletlerarası buhran zamanlarında diplomasi memurlarına tanınmış bulunan memlekete dönüş kolaylıklarından faydalanacaklardır.

g) Görevlerine yeni başlayacakları memlekete eşya ve mobilyalarını gümrüksüz ve resimsiz olarak sokmak hakkından faydalanacaklardır.

20 nci Bent - Ayrıcalık ve muafiyetler sadece Birleşmiş Milletlerin yararına olmak üzere memurlara tanınmış olup onların şahsi menfaatleri için verilmiş değildir. Genel Sekreter, kendi görüşüne göre, muafiyetin, adaletin yerine getirilmesine engel olduğu veya uğrunda  tanındığı amaca zarar gelmeksizin kaldırılabileceği düşüncesinde bulunduğu bütün hallerde bir memurun muafiyetini kaldırabilecek ve bunu yapmakla ödevli olacaktır. Umumi Kâtip hakkında muafiyeti kaldırmak kararını vermeye Güvenlik Konseyi yetkilidir.

21 inci Bent - Birleşmiş Milletler Kurulu işbu maddede sayılan ayrıcalık, muafiyet ve kolaylıkların yol açabileceği kötüye kullanma hallerini önlemek, polis tüzüklerine uymayı sağlamak ve adaletin iyi tarzda yerine getirilmesini kolaylaştırmak amacı ile, her zaman, üye devletlerin yetkili makamları ile işbirliği yapacaktır."

Karadeniz Ekonomik İşbirliği Uluslararası Sekretaryası, Karadeniz Ekonomik İşbirliği Parlamenter Asamblesi Uluslararası Sekretaryası ve D-8 Uluslararası İcra Direktörlüğü  çalışanları da aynı hükümlere tabidir. KEİ İş Konseyi Uluslararası Sekretaryası çalışanlarına ilave kısıtlama getirilmesine gerek görülmemiştir.

Madde 3- Madde ile, Dışişleri Bakanlığının bu Kanundaki dokunulmazlık, ayrıcalık, bağışıklık ve kolaylıkların uygulanmasına ilişkin usulleri yönetmelik ile tespit etmesi öngörülmektedir.

Madde 4- Madde ile, uluslararası hukuka ve ulusal mevzuatımıza uygun olarak Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları ve Türkiye'de daimi ikamet eden kimselerin KEİ İş Konseyi Uluslararası Sekretaryasında çalışsalar dahi Kanunda öngörülen ayrıcalık, bağışıklık, dokunulmazlık ve kolaylıklardan yararlanmaları önlenmektedir. Bu husus ülkemizde mukim diğer uluslararası  kuruluşlar için de geçerli genel bir uygulamadır. 

Madde 5- Yürürlük maddesidir.

Madde 6- Yürütme maddesidir.

Dışişleri Komisyonu Raporu

         Türkiye Büyük Millet Meclisi

               Dışişleri Komisyonu                                                                    22/3/2007

                  Esas No: 1/1306

                   Karar No: 184

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığı tarafından hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 12/2/2007 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 20/2/2007 tarihinde tali komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen “Karadeniz Ekonomik İşbirliği Örgütü İş Konseyi Uluslararası Sekretaryasının Türkiye’de Yararlanacağı Ayrıcalıklar, Bağışıklıklar ve Kolaylıklara Dair Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 15/3/2007 tarihli 43 üncü toplantısında Dışişleri ve Maliye Bakanlıkları temsilcilerinin de katılmalarıyla görüşülmüştür.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

- Karadeniz Ekonomik İşbirliği Örgütü İş Konseyi Uluslararası Sekretaryasına tüzel kişilik tanınması,

- Sekretarya ve Sekretaryada çalışan personele 13 Mart 1946 tarihli Birleşmiş Milletlerin Ayrıcalık ve Muafiyetlerine Dair Sözleşme’nin belli maddelerine yapılan atıflar gereğince ayrıcalık, bağışıklık ve kolaylıklar sağlanması,

- Tasarı gereğince Sekretarya personeline sağlanan ayrıcalık, bağışıklık ve kolaylıklardan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları ile Türkiye’de daimi ikamet eden yabancıların muaf tutulması,

konularında düzenlemelerin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.

Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

- Karadeniz Ekonomik İşbirliği Örgütü (KEİ) Kurucu Şartı’nın 7 nci maddesi ile KEİ’ye bağlı 4 tane alt kuruluş oluşturulduğu,

- Bu alt kuruluşların, sekretaryası Selanik’de bulunan Karadeniz Ticaret ve Yatırım Bankası, sekretaryası Atina’da bulunan Karadeniz Etüdleri Uluslararası Merkezi, sekretaryası İstanbul’da bulunan Karadeniz Ekonomik İşbirliği Parlamenterler Asamblesi ve sekretaryası İstanbul’da bulunan KEİ İş Konseyi olduğu,

-KEİ Şartı ile İş Konseyi oluşturulmuş olmakla beraber ülkemiz tarafından hukuki altyapı sağlanmamış olduğu için üye devletlerin maddi kaynak sağlamakta tereddüt ettikleri,

ifade edilmiştir.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerin ardından Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da binemsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının 1,2,3 ve 4 üncü maddeleri ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 5 ve 6 ncı maddeleri ile tümü Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının kanunlaşma sürecinin bir an önce tamamlanabilmesi amacıyla Tasarının, İçtüzüğün 52 nci maddesine göre öncelikle görüşülmesinin Genel Kuruldan istenmesine Komisyonumuzca karar verilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Mehmet Dülger

Eyyüp Sanay

Mustafa Dündar

 

Antalya

Ankara

Bursa

 

Üye

Üye

Üye

 

Ahmet Edip Uğur

Abdülbaki Türkoğlu

Muzaffer Gülyurt

 

Balıkesir

Elazığ

Erzurum

 

Üye

Üye

Üye

 

Halil Akyüz

Mehmet B. Denizolgun

Şükrü Mustafa Elekdağ

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Kansu

Fikret Ünlü

Mehmet Çerçi

 

İstanbul

Karaman

Manisa

 

Üye

Üye

Üye

 

Ufuk Özkan

Nihat Eri

Süleyman Gündüz

 

Manisa

Mardin

Sakarya

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

KARADENİZ EKONOMİK İŞBİRLİĞİ ÖRGÜTÜ İŞ KONSEYİ ULUSLARARASI SEKRETARYASININ TÜRKİYE'DE YARARLANACAĞI AYRICALIKLAR, BAĞIŞIKLIKLAR VE KOLAYLIKLARA DAİR KANUN TASARISI

Tüzel kişilik

MADDE 1- (1) 20/4/2005 tarihinde imzalanan "Karadeniz Ekonomik İşbirliği Örgütü İş Konseyi Tüzüğü ve Usul Kuralları" ile İstanbul'da oluşturulması kararlaştırılan Karadeniz Ekonomik İşbirliği Örgütü İş Konseyi Uluslararası Sekretaryası Türkiye Cumhuriyeti'nde tüzel kişiliğe sahiptir.

Sekretarya ile Sekratarya çalışanlarının yararlanacağı ayrıcalıklar, bağışıklıklar ve kolaylıklar

MADDE 2- (1) Sekretarya, Türkiye Cumhuriyeti'nin 21 Mart 1950 tarihinde katıldığı, 13 Şubat 1946 tarihli Birleşmiş Milletlerin Ayrıcalık ve Muafiyetlerine Dair Sözleşmenin     1 inci maddesinin hükümlerine, II nci maddesinin 5, 7 ve 8 inci bent hükümlerine mümasil hükümlere tabidir.

(2) Sekretaryada çalışan Genel Sekreter, Genel Sekreter Yardımcıları, Direktör, Direktör Yardımcıları, Uzman, Uzman Yardımcıları, idari ve teknik personel, Türkiye Cumhuriyeti'nin 21 Mart 1950 tarihinde katıldığı, 13 Şubat 1946 tarihli Birleşmiş Milletlerin Ayrıcalık ve Muafiyetlerine Dair Sözleşmenin V inci maddesinin 18, 20 ve 21 inci bentlerinde ifade edilen mümasil hükümlere tabidir.

Uygulama

MADDE 3- (1) Dışişleri Bakanlığı, bu Kanundaki dokunulmazlık, ayrıcalık, bağışıklık ve kolaylıkların uygulanmasına ilişkin usulleri yönetmelik ile tespit eder.

Kapsam

MADDE 4- (1) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları ile Türkiye'de daimi ikamet eden kimseler, yukarıda öngörülen ayrıcalık, bağışıklık, dokunulmazlık ve kolaylıklardan yararlanamazlar.

Yürürlük

MADDE 5- (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 6- (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

KARADENİZ EKONOMİK İŞBİRLİĞİ ÖRGÜTÜ İŞ KONSEYİ ULUSLARARASI SEKRETARYASININ TÜRKİYE'DE YARARLANACAĞI AYRICALIKLAR, BAĞIŞIKLIKLAR VE KOLAYLIKLARA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1- Tasarının 1 inci maddesi Komis-yonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2- Tasarının 2 nci maddesi Komis-yonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3- Tasarının 3 üncü maddesi Komis-yonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4- Tasarının 4 üncü maddesi Komis-yonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 5- Tasarının 5 nci maddesi Komis-yonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 6- Tasarının 6 ncı maddesi Komis-yonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Recep Tay­yip Er­doğan

 

 

 

Baş­bakan

 

 

 

Dışiş­leri Bak. ve Başb. Yrd. V

Dev­let Bak. ve Başb. Yrd.

Dev­let Bak. ve Başb. Yrd.

 

K. Tüzmen

A. Şener

M. A. Şahin

 

Dev­let Bakanı

Dev­let Bakanı

Dev­let Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Dev­let Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı V.

 

N. Çubukçu

K. Tüzmen

A. Aksu

 

 

 

 

 

Mil­lî Savun­ma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Mil­lî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

F. N. Özak

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos.Güv.Bakanı

 

B. Yıldırım

M.M. Eker

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

A. Koç

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe