Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1344)
Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Eki
Cetvellerin Emniyet Genel Müdürlüğüne Ait Bölümünde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve İçişleri ile
Plan ve Bütçe Komisyonları Raporları (1/1249)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar
ve Kararlar |
|
|
|
Genel
Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-957/4638 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca
Gereğini
arz ederim.
Recep
Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Emniyet Genel Müdürlüğünün
emniyet hizmetleri sınıfı personeli, son derece ağır ve mevcut mesai
düzeni dışında fazla çalışma yaparak emniyet ve asayiş hizmetlerini
yürütmektedir.
Ülkemizin sosyal
ve ekonomik yönlerden gelişmesi, yeni yerleşim birimlerinin kurulması,
mevcut yerleşim bölgelerindeki nüfus artışı ve mülki yapılanmada
meydana gelen değişikliklerle birlikte jandarma sorumluluk bölgesinde
bulunan yerleşim bölgelerinin polis sorumluluk bölgesine devredilmesi
gibi nedenler, emniyet teşkilatının iş yükünü ve personel ihtiyacını
sürekli artırmaktadır.
Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre 2000 yılında
ülkemizin nüfusu 67.800.000 iken, bu sayının 72.974.000’a çıktığı tahmin
edilmektedir.
Avrupa Birliğine
üye ülkelerde ortalama 250 kişiye bir polis düşmekte iken, ülkemizde
Ülkemizin nüfus artışı, polisin hizmet
götürdüğü nüfus ve Avrupa Birliğinin 250 kişiye bir polis standardı
dikkate alınarak, önümüzdeki 20 yılı kapsayacak şekilde hazırlanan
personel projeksiyonuna göre, 2006 yılında olması gereken polis
sayısı 198.165, 2009 yılında 210.160, 2012 yılında 220.296 şeklindedir.
Artan personel
açığının kısa sürede giderilebilmesi ve ideal personel sayılarına
ulaşmak amacıyla, Bakanlar Kurulunun
27/6/2000 tarihinde 10.000 adet, 6/5/2005
tarihinde yine 10.000 adet olmak üzere 2006 yılına kadar toplam
20.000 polis memuru kadrosu ihdas edilmiş, bununla birlikte, ölüm,
istifa, emeklilik ve başka kurumlara nakil gibi sebeplerle boşalan
polis memuru ve çarşı ve mahalle bekçisi kadroları açıktan atamaya
müsait kadrolarla değiştirilerek polis meslek yüksek okullarından
ve polis mesleki eğitim merkezlerinden mezun olan polis adaylarının
ilk atamasında kullanılmıştır. Ancak, mevcut boş kadrolar,
2006 yılında mezun olacak polis adaylarına yetecek kadardır.
2007 ve sonraki yıllar için, okullarda öğrenim gören
polis adaylarının atanabileceği boş kadro bulunmamaktadır.
Yukarıda açıklanan nedenlerle, emniyet
teşkilatının ihtiyacı olan 2007 ve izleyen yıllarda kullanılmak
üzere mevcut kadrolarına ilaveten ek 20.000 polis memuru kadrosunun
ihdas edilmesi gerekmektedir. İhdas edilen kadrolar,
önümüzdeki iki yıllık sürede mezun olacak polis adaylarının atanmasında
kullanılacaktır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1- Madde
ile, Emniyet Genel Müdürlüğünün görevlerini etkin bir şekilde yerine
getirebilmesi amacıyla, taşra teşkilatında kullanılmak üzere
20.000 adet kadro ihdas edilmektedir.
Madde 2- Yürürlük maddesidir.
Madde 3- Yürütme maddesidir.
İçişleri Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
İçişleri Komisyonu |
|
|
|
Esas No.: 1/1249 |
|
|
|
Karar No.: 51 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri Bakanlığınca hazırlanarak
Bakanlar Kurulunca, 04/10/2006 tarihinde Başkanlığınıza sunulan,
“Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Eki Cetvellerin
Emniyet Genel Müdürlüğüne Ait Bölümünde Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı,” Başkanlığınızca 09/10/2006 tarihinde esas komisyon
olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna, tali komisyon olarak Komisyonumuza
havale edilmiş ve Komisyonumuz, 08/11/2006 tarihli 41 inci toplantısında,
İçişleri, Maliye ve Adalet Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla
Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.
Tasarıda, 20.000
polis memuru kadrosu ihdas edilmektedir.
Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde
yapılan görüşmeler sırasında şu görüşler ileri sürülmüştür:
- Polis memurlarının
polis okullarında yetiştirilmesi yerine, üniversite mezunları
arasından seçilmesi daha doğru bir uygulama olacaktır.
- Polis okullarında
bir üniversite düzeyinde bilimsel eğitim yapılması olanaksızdır.
Bilimsel bir eğitimden geçmiş polis memurlarının toplumsal olaylarda
daha hassas davranacakları beklenebilir.
- Büyük illerimiz dışındaki
polis okulları, polis yetiştiren okullardan çok, açıldıkları yöreye
ekonomik katkı yapan kuruluşlar olarak görülmekte ve bu nedenle bu
okullardan verim alınamamaktadır.
- Açılan okullarda yeterli
ve nitelikli öğretim üyesi bulunamamakta ve bu nedenle ciddi bir
eğitim yapılamamaktadır.
- Emniyet teşkilatı
içinde polis okulları tercih edilmeyen bir yer konumundadır. Dolayısıyla
buralara daha çok kurum içinde değerlendirilemeyen personel atanmaktadır.
Bu da polis okullarındaki kaliteyi düşürmektedir.
- Üniversitelerin
en önemli özelliklerinden biri kendi öğretim üyelerini ve yardımcılarını
kendilerinin yetiştirmesidir. Oysa polis akademisi kendi öğretim
elemanlarını yetiştirememektedir.
- Bu nedenle polis
akademisinin YÖK ile ilişkilendirilmesi ve kendi öğretim elemanını
yetiştiren üniversite haline getirilmesi gerekir.
- Polis memuru alımının
ülkenin ihtiyaçları göz önünde bulundurularak uzun vadeli planlanması
gerekir. Kısa aralıklarla kadro ihdası talebinde bulunulması bu
planlamanın iyi yapılamadığını gösterir. Bu durum da hem TBMM’yi
hem de diğer kurumları gereksiz bir iş yükü altına sokmakta, zaman
ve enerji kaybına neden olmaktadır. Teşkilat ihtiyacını belirlemeli
ve ihtiyaç bir defada karşılanmalıdır.
- Ülkemizdeki kapkaç
ve gasp olayları oransal olarak hızla artmaktadır. Buna karşılık yakalanan
sanık sayısında bir düşüş gözlemlenmektedir. Bu durum dikkate alınarak
acil önlemler alınmalı, Emniyet Teşkilatının etkinliği artırılmalıdır.
- Emniyet teşkilatı
personelinin özlük hakları sorunu varlığını sürdürmeye devam etmekte
ve bu sorun her geçen gün ağırlaşmaktadır.
- Polis memurlarının
özlük hakları geçimlerini sağlamaya yetecek düzeyde değildir. Bu
nedenle de polis memurlarının fiilen emekli olmaları sözkonusu
olamamaktadır. Hukuken emekli olanlar, emekli maaşları yeterli olmadığından
ve bir birikimleri de olmadığından başka işlerde çalışmaya devam
etmektedirler.
- Hafta sonu, gece –
gündüz, bayram demeden çalışmak ve fazla mesai yapmak zorunda olan
emniyet teşkilatı personelinin bu fedakarca çalışmalarının karşılığını
almadıkları herkes tarafından bilinen ve kabul edilen bir gerçektir.
- Bu nedenle özlük
hakları sorununun bir an önce çözülmesi bir zorunluluktur.
Tasarının tümü üzerinde
yapılan görüşmelerden sonra, Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca
uygun görülmüş ve Tasarının maddelerinin görüşülmesine geçilmesi
kararlaştırılmıştır.
Tasarının 1 inci maddesi
ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Plan ve
Bütçe Komisyonuna sunulmak üzere arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Tevfik Ziyaeddin Akbulut |
Ali Sezal |
Şükrü Önder |
|
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Yalova |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şevket Gürsoy |
Nur Doğan Topaloğlu |
Şevket Orhan |
|
|
Adıyaman |
Ankara |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Yüksel Kavuştu |
Muharrem Tozçöken |
Sıdıka Sarıbekir |
|
|
Çorum |
Eskişehir |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet S. Kesimoğlu |
Veli Kaya |
Ali Oksal |
|
|
Kırklareli |
Kilis |
Mersin |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Seracettin Karayağız |
Nurettin Sözen |
Selami Uzun |
|
|
Muş |
Sivas |
Sivas |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Kartal |
Nadir Saraç |
|
|
|
Van |
Zonguldak |
|
İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
GENEL KADRO VE USULÜ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN
EKİ CETVELLERİN EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜNE AİT BÖLÜMÜNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1- Tasarının 1 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2- Tasarının 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3- Tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Plan
ve Bütçe Komisyonu
Esas No: 1/1249 16/2/2007
Karar No
: 123
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri
Bakanlığınca hazırlanarak, 4/10/2006 tarihinde Bakanlar Kurulu
tarafından Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve
Başkanlıkça 9/10/2006 tarihinde tali komisyon olarak İçişleri Komisyonuna,
esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen (1/1249) esas numaralı
"Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Eki
Cetvellerin Emniyet Genel Müdürlüğüne Ait Bölümünde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 15/2/2007
tarihinde yapmış olduğu 38 inci Birleşiminde, Hükümeti temsilen
Milli Savunma Bakanı M. Vecdi GÖNÜL ile İçişleri Bakanlığı, Maliye
Bakanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü, Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığı ve Devlet Personel Başkanlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; Emniyet Genel Müdürlüğünün
emniyet hizmetleri sınıfı personeli, son derece ağır ve mevcut mesai
düzeni dışında fazla çalışma da yaparak emniyet ve asayiş hizmetlerini
yürütmektedir.
Öte yandan, ülkemizin sosyal ve ekonomik yönlerden gelişmesi, yeni
yerleşim birimlerinin kurulması, mevcut yerleşim bölgelerindeki
nüfus artışı ve mülki yapılanmada meydana gelen değişikliklerle
birlikte jandarma sorumluluk bölgesinde bulunan yerleşim bölgelerinin
polis sorumluluk bölgesine devredilmesi gibi nedenler, emniyet
teşkilatının iş yükünü ve personel ihtiyacını sürekli artırmaktadır.
Bu amaçla hazırlanan Tasarıda, Emniyet
Genel Müdürlüğünün artan personel açığının kısa sürede giderilmesi
ve ideal personel sayılarına ulaşılması amacıyla, 20.000 polis memuru
kadrosunun ihdas edilmesi öngörülmektedir.
Komisyonumuzda, Tasarının tümü üzerinde yapılan
görüşmelerde;
- Polisliğin doğası gereği son derece zor bir görev
olduğu, bu nedenle polis teşkilatının teknolojik ve beşeri imkanlarının
geliştirilmesinin büyük önem taşıdığı, özellikle polisin özlük
haklarının iyileştirilmesinin motivasyon açısından zorunlu olduğu,
- Büyük şehirlerdeki olaylara erken müdahale
edebilecek, hareket kabiliyeti yüksek ekipler oluşturulmasının,
asayişin sağlanması ve suçluların bir an önce yakalanması bakımından
büyük önem arz ettiği,
- Polis ve jandarma teşkilatları arasındaki görev
paylaşımının yeniden düzenlenmesi gerektiği, bu konuyla ilgili
olarak kamuoyuna yansıyan haberlerin güvenlik güçlerinin saygınlığını
zedelediği, bu nedenle güvenlik güçleri arasında koordinasyonun
sağlanmasının son derece önemli olduğu,
- Suçların ortaya çıkarılması ve suçluların yakalanması
kadar, teknolojiden de yararlanmak suretiyle önleyici tedbirlere
de önem verilmesi gerektiği,
- İnternet üzerinden işlenen suçların giderek
arttığı, bu nedenle polisin teknolojik imkanlarının artırılmasının
zorunlu olduğu,
- Güvenlik meselesinin emniyet teşkilatıyla
ilişkilendirilmemesi gerektiği, toplumda giderek artan ahlak
erozyonunun önüne geçilemediği takdirde polis sayısının artırılmasıyla güvenliğin
sağlanamayacağı, bu nedenle eğitim sisteminde de gerekli reformların
bir an önce yapılmasının zorunluluk arz ettiği,
- Polis sayısının artırılması gerekli olmakla
birlikte, polisin nitelik bakımından geliştirilmesinin de hayati
önem taşıdığı,
- Görev başındaki polislere darp olaylarının giderek
arttığı, bu duruma da bir çözüm bulunması gerektiği,
- Polis akademilerinin öğretim görevlisi bakımından
desteklenmesi gerektiği, bu amaçla söz konusu akademilerin üniversiteye
dönüştürülebileceği,
şeklindeki görüş ve eleştirileri
müteakip, Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
- Ülkemizde yaşanan sosyal ve ekonomik dönüşüme
paralel olarak şehirlerin hızla büyüdüğü, bu nedenle polisin görev
alanına giren bölgelerde yaşayan nüfusun her yıl yüzde 2,1 oranında
arttığı, halen 49 milyonun üzerinde olan bu rakamın 2012 yılında 55
milyonu geçmesinin tahmin edildiği,
- 2003 yılında hazırlanan 20 yıllık personel projeksiyonuna
göre 2006 yılında polis sayısının 198.165 olmasının öngörüldüğü,
oysa 2006 yılında mevcut polis sayısının 166.918’de kaldığı, Tasarının
yasalaşması halinde aradaki açığın bir ölçüde kapatılmış olacağı,
- Avrupa Birliği ülkelerinde bir polis ortalama
250 kişiye hizmet verirken, Türkiye’de bu rakamın 300 olduğu,
- Artan personel açığının bir an önce giderilebilmesi
ve ideal sayıya ulaşılabilmesi amacıyla polis meslek yüksekokullarının
sayısının 20’den 27’ye çıkarıldığı, böylece her yıl mezun olan öğrenci
sayısının da 4630’dan 6300’e çıkarılabildiği, ayrıca dört yıllık fakülte
mezunu polis adaylarının eğitimi için 9 polis meslek eğitim merkezinin
kurulduğu,
- Polis sayısında ideal rakama ulaşılması halinde
hem güvenlik hizmetlerinin iyileştirilmesine katkıda bulunulacağı,
hem de polislerin mesai saatlerinin makul ölçülere çekilebileceği,
- Polis ve jandarma teşkilatlarının görev alanlarının
belirli olduğu, bu nedenle söz konusu kuruluşlar arasında bir yetki ve görev çakışmasının söz konusu
olmadığı, ayrıca iki kuruluş arasında koordinasyonun sağlanmasında
bu güne kadar bir olumsuzluk yaşanmadığı, esasen Türkiye’nin kırsal
ve kentsel kolluk güçleri arasındaki görev paylaşımı konusunda en
sorunsuz ülkelerden birisi olduğu,
- Personel reformu konusundaki çalışmaların
devam ettiği, bütçe imkanları çerçevesinde polislerin özlük hakları
konusunda şimdilik mütevazi iyileştirmeler yapılabildiği,
ifade edilmiştir.
Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerden
sonra, Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca
da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının çerçeve 1 inci maddesi ve ekli liste
ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin
2 ve 3 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere
Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyonkarahisar |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Sekmen |
Halil
Aydoğan |
Mehmet
Zekai Özcan |
|
|
İstanbul |
Afyonkarahisar |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Mesut Özakcan |
A.
Kemal Deveciler |
‑Ali
Osman Sali |
|
|
Aydın |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
(Ayrışık oy yazımız
ektedir) |
(Ayrışık oy yazısı
ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet
İnal |
Osman
Nuri Filiz |
Muhsin Koçyiğit |
|
|
Batman |
Denizli |
Diyarbakır |
|
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Kemal Kumkumoğlu |
Birgen Keleş |
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(Ayrışık oy
yazım ektedir) |
(Karşı oy yazım
ektedir) |
(Ayrışık oy
ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Bülent Baratalı |
Fazıl Karaman |
Y. Selahattin Beyribey |
|
|
İzmir |
İzmir |
Kars |
|
|
(Ayrışık oy
yazısı ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Elitaş |
Taner Yıldız |
Mikail Arslan |
|
|
Kayseri |
Kayseri |
Kırşehir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muzaffer Baştopçu |
Mustafa Ünaldı |
Muharrem Doğan |
|
|
Kocaeli |
Konya |
Mardin |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Gürol Ergin |
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
Osman Seyfi |
|
|
Muğla |
Muğla |
Nevşehir |
|
|
(Ayrışık oy
yazısı ekte) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Cemal Uysal |
Kazım Türkmen |
İmdat Sütlüoğlu |
|
|
Ordu |
Ordu |
Rize |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Musa Uzunkaya |
Sabahattin Cevheri |
Enis Tütüncü |
|
|
Samsun |
Şanlıurfa |
Tekirdağ |
|
|
|
|
(Ayrışık oy
yazısı ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
M. Ergun Dağcıoğlu |
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
|
Tokat |
Trabzon |
|
|
|
|
(Ayrışık oy
yazısı ektedir) |
|
|
|
|
|
|
AYRIŞIK OY
Öncelikle şunu belirtelim
ki, bir toplumda huzur içinde yaşamanın asgari koşullarından birisi
de, insan haklarına saygılı, güven duyulan, demokrasiyi özümsemiş
ve aynı zamanda siyasallaşmamış bir polis örgütünün varlığıdır. Siyasal
iktidarların da polise bu bakış açısıyla yaklaşmaları ve bu çerçevede
politika oluşturmaları gerekir.
Polislik mesleğinin
bir diğer özelliği de, bu meslek mensuplarının ağırlıklı olarak, toplumun
suç işleyen kesimleriyle karşı karşıya gelmeleridir. Bu bağlamda,
polislerimizin zor bir görev üstlendikleri açıktır. Kaldı ki, gelişen
teknoloji ile birlikte yeni ve daha karmaşık suçlar ortaya çıkmakta,
çoğu kez suç alanı ulusal sınırların ötesine de taşmaktadır.
Öte yandan, polislik
mesleği kıdeme, kariyere, deneyime dayalı bir meslektir. Görevde
yükselmenin objektif kurallara bağlanması, bu mesleğin siyasallaşmamasının
önündeki en büyük güvencedir.
Polislik aynı zamanda
bir moral mesleğidir. Yani polisin ciddi bir toplumsal destek görmesi
gerekmektedir. Bunun ön koşulu da siyasal iktidarın emrinde bir polis
kimliğinin kamuoyunda oluşmamasıdır.
AKP Hükümetini bu
çerçevede değerlendirdiğimizde, polislik mesleğinin ciddi bir
imaj kaybına uğradığı görülecektir. AKP Hükümeti döneminde, suç
örgütlerinin güçlendiği ve suçların arttığı açıkça görülmektedir.
İstatistiklerde bunu bütün çıplaklığı ile görmek mümkündür.
O kadar ki, İçişleri
Komisyonu Raporunda dahi, “Emniyet teşkilatı içinde polis okulları
tercih edilmeyen bir yer konumundadır” ifadesi açıkça kullanılmıştır.
Aynı şekilde, polis okullarından “verim alınamadığı” bu okullarda
“ciddi bir eğitim yapılamadığı” belirtilmiş ve “Emniyet teşkilatı
personelinin özlük hakları sorunu varlığını sürdürmeye devam etmekte
ve bu sorun her geçen gün ağırlaşmaktadır” tanımlaması yapılmıştır.
Bu tanımlama, AKP Hükümetinin Emniyet Teşkilatına bakış açısını
çok net bir şekilde ortaya koymaktadır. Amacı kadrolaşma olan bir siyasal
iktidarın, Emniyet Teşkilatının içinde bulunduğu sorunları görmemesine
ya da göz ardı etmesine yol açmıştır.
Yaklaşık 5 yıldır görev
yapan bir siyasal iktidarın, Emniyet teşkilatı sorununu çözememesi
gerçekten de vahimdir. Ve bunun sonucu olarak ortaya çıkan tabloyu
İçişleri Komisyonu Raporunda şöyle ortaya koymaktadır. “Ülkemizde
kapkaç ve gasp olayları oransal olarak hızla artmaktadır. Buna karşılık
yakalanan sanık sayısında bir düşüş gözlemlenmektedir.” Demokrasi
sağlıklı çalışan bir toplumda, bu ifadelerle açıkça suçlanan bir
İçişleri Bakanının koltuğunda oturmaması gerekirdi. Ama maalesef,
Türkiye’de AKP iktidarı her alanda olduğu gibi, Emniyet Teşkilatında
da siyasallaşmaya gitmiş, tarikat, cemaat bağlantılı tercihler
atamalarda öne çıkmıştır. Aylardır bir Emniyet Genel Müdürünün atanmaması
acaba hangi demokraside vardır. Koskoca bir Teşkilatın başsız bırakılması
doğru mudur?
Hükümetin Emniyet
Teşkilatına çağdışı yaklaşımı, bugün kapkaç, hırsızlık, gasp, fuhuş,
uyuşturucu satışı, çocuk pornosu gibi suçların artmasına yol açmıştır.
Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumundaki utanç verici tablolar,
orta dereceli okullarda öğrencilere ve öğretmen ve yöneticilere
yönelik saldırılar birlikte değerlendirildiğinde şöyle bir tablonun
ortaya çıktığını görüyoruz. Sosyoekonomik politikaların yarattığı
adaletsizlik ve bunun doğurduğu çözülmeler, Emniyet Teşkilatındaki
niteliksiz kadrolaşmayla bütünleşince Türkiye ciddi bir asayiş
sorunu yaşamaya başlamıştır.
Bunun en somut göstergesi
AKP döneminde yapılan terfilerdir. Poliste birim amirlerinin 2003
ve 2005 yılı terfilerinde objektif davranılmamış, kıdem sıralamasında
ilk 100’de yer alan polislerden ancak 7’si terfi ettirilirken, diğer
terfiler ağırlıklı olarak kıdem sırası 250 ve sonrasında olanlardan
seçilmiştir. Bunun akıl ve mantıkla açıklanabilir bir yönü yoktur.
Bu tercih açıkça polisin siyasallaştırılması anlamına gelmektedir.
Açıkça ifade etmek gerekirse, AKP Hükümeti, polis atamalarında
Cumhuriyetin temel niteliklerini değiştirmeyi ve yozlaştırmayı
hedef alan bir kadrolaşma süreci başlatmıştır. O kadar ki, teknik
dinleme ve istihbarat birimlerindeki özel ve yoğun kadrolaşma sebebiyledir
ki, adi nitelikte ve yerel ölçekte meydana gelen olayların soruşturulmasındaki karartmanın yanında, ulusal boyutu
olan kritik olaylarda siyasi iktidarı korumaya ve gerçekleri gizlemeye,
hedef saptırmaya ve karalamaya yönelik provokasyonlar yaşanmıştır,
yaşanmaktadır da...
Bu Hükümet döneminde
Polisler, gerekli moral desteği de bulamamışlardır. Hükümet polisleri
adeta sahipsiz bırakmıştır. Van’da bir uyuşturucu operasyonu sırasında,
eski bir milletvekili silahlı adamlarıyla bir polis merkezini basmış,
bazı polisleri darp etmiş ve uyuşturucu işine karışan oğlunu, polisleri
etkisiz hale getirdikten sonra alıp kaçmıştır. Bu olaya maalesef
AKP Hükümeti sadece seyirci kalmış, olay adeta kapatılmak istenmiştir.
Ekte sunulan iki ayrı tabloda (Ek: 1 ve Ek: 2) gerek mala, gerekse kişilere
yönelik suçlarda son iki yıl içinde ciddi bir tırmanışın olduğu açıkça
görülmektedir. Bu tablo AKP’nin Emniyet Teşkilatını göz ardı etmesinin
çarpıcı bir sonucudur.
Ayrıca unutulmaması
gereken bir diğer gerçek de, poliste sayısal yeterlilik yanında,
niteliksel yeterliliğin de yaratılmasıdır. Bunun yolu, polis
okullarının gerçekten de çağdaşlaştırılmasıdır. Ama AKP Hükümeti
siyasal kadrolaşmayı tercih ettiğinden asıl sorunlar sürekli olarak
göz ardı edilmektedir.
|
|
|
|
|
|
|
Kemal Kılıçdaroğlu |
M. Akif Hamzaçebi |
Birgen Keleş |
|
|
İstanbul |
Trabzon |
İstanbul |
|
|
Bülent Baratalı |
A. Kemal Kumkumoğlu |
M. Mesut Özakcan |
|
|
İzmir |
İstanbul |
Aydın |
|
|
A. Kemal Deveciler |
Gürol Ergin |
Enis Tütüncü |
|
|
Balıkesir |
Muğla |
Tekirdağ |
Ek: 1
|
ŞAHSA KARŞI İŞLENEN SUÇLAR |
2005 |
2006 |
|
Kasten adam
öldürme |
2.094 |
2.006 |
|
İhmal ve kazaen
öldürme |
808 |
826 |
|
Öldürmeye
teşebbüs |
489 |
563 |
|
Kasten yaralama |
31.011 |
40.001 |
|
Kazaen yaralama |
5.168 |
11.446 |
|
Darp |
46.612 |
71.564 |
|
Kız-kadın-erkek
kaçırma |
5.220 |
7.130 |
|
Çocuk kaçırma |
429 |
546 |
|
Rehin alma |
33 |
48 |
|
Tehdit |
10.809 |
28.088 |
|
Aileye kötü
muamele |
9.901 |
17.064 |
|
Hakaret ve
sövme |
4.600 |
11.509 |
|
Müstehcen
hareketler |
1.802 |
3.044 |
|
Irza geçmek |
1.206 |
1.300 |
|
Irza tasaddi |
805 |
1.026 |
|
Kızlık bozma |
318 |
309 |
|
Fuhuşa teşvik |
1.594 |
1.932 |
|
Kumar oynamak,
oynatmak |
1.825 |
2.329 |
|
Kolluk
kuvvetlerine hakaret |
7.037 |
9.631 |
|
Rüşvet |
144 |
173 |
|
Zimmet |
33 |
40 |
|
İrtikap |
20 |
20 |
|
İhtilas |
6 |
1 |
|
İnsan ticareti |
130 |
104 |
|
Ruhsatsız silah |
10.667 |
19.137 |
|
Silah atmak |
5.470 |
6.533 |
|
İntihar |
1.619 |
1.647 |
|
İntihara
teşebbüs |
12.094 |
18.527 |
|
Tasnif dışı
suçlar |
34.436 |
63.131 |
|
|
|
|
|
Toplam |
196.380 |
319.675 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ek: 2 |
|
|
|
MALA KARŞI İŞLENEN SUÇLAR |
2005 |
2006 |
|
Evden hırsızlık |
53.932 |
85.956 |
|
İşyerinden
hırsızlık |
43.733 |
55.967 |
|
Resmi yerden
hırsızlık |
3.579 |
4.307 |
|
Bankadan
hırsızlık |
158 |
202 |
|
Otodan
hırsızlık |
39.705 |
31.522 |
|
Oto hırsızlığı |
32.051 |
68.855 |
|
Kapkaççılık |
7.168 |
12.154 |
|
Yankesicilik |
18.556 |
27.612 |
|
Hayvan
hırsızlığı |
886 |
1.200 |
|
Diğer
hırsızlıklar |
35.060 |
64.166 |
|
Şahıstan gasp |
6.248 |
7.770 |
|
Evden gasp |
160 |
192 |
|
İşyerinden gasp |
290 |
428 |
|
Bankadan gasp |
6 |
8 |
|
Adam kaldırmak |
86 |
95 |
|
Çek, senet imza
ve tahsili |
188 |
316 |
|
Kasten yangın
çıkarma |
1.524 |
2.210 |
|
İhmalen yangın
çıkması |
3.253 |
6.038 |
|
Dolandırıcılık |
7.228 |
12.652 |
|
Emniyet
suistimal |
5.162 |
8.529 |
|
Suç eşyası
satma-saklama |
510 |
1.055 |
|
Mala zarar
vermek |
14.156 |
38.267 |
|
Bilişim suçları |
214 |
299 |
|
Meskene girme |
2.093 |
3.156 |
|
Hükümet emrine
muhalefet |
2.804 |
3.487 |
|
Tasnif dışı
suçlar |
10.715 |
27.384 |
|
|
|
|
|
Toplam |
289.465 |
463.827 |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
GENEL KADRO VE USULÜ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN
EKİ CETVELLERİN EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜNE AİT BÖLÜMÜNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1- Emniyet Genel Müdürlüğünün
taşra teşkilatında kullanılmak üzere ekli listede yer alan kadrolar
ihdas edilerek 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin ilgili bölümüne eklenmiştir.
MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
GENEL KADRO VE USULÜ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN
EKİ CETVELLERİN EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜNE AİT BÖLÜMÜNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1- Tasarının 1 inci
maddesi ekli listeyle birlikte Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2- Tasarının 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3- Tasarının 3 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
K. Unakıtan |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Adalet
Bakanı |
|
|
N. Çubukçu |
A. Coşkun |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
Çevre
ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METNE EKLİ LİSTE
KURUMU :
EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
TEŞKİLATI :
TAŞRA
İHDASI UYGUN GÖRÜLEN
KADROLARIN
SERBEST TUTULAN
SINIFI UNVANI DERECESİ KADRO ADEDİ
KADRO ADEDİ TOPLAM
|
EMH |
Polis Memuru |
9 |
20.000 |
- |
20.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOPLAM |
|
20.000 |
- |
20.000 |
PLAN VE BÜTÇE
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METNE EKLİ LİSTE
Tasarının 1 inci
maddesine ekli liste aynen kabul edilmiştir.