Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1382)
Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Birliği Kriz Yönetimi Harekatlarına
Katılımı İçin Avrupa Birliği ile Türkiye Cumhuriyeti Arasında
Çerçeve Teşkil Eden Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı ve
Dışişleri Komisyonu Raporu (1/1313)
Not: Tasarı, Başkanlıkça; Avrupa Birliği Uyum, Milli Savunma
ile Dışişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
|
T.C. |
|
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar
ve Kararlar |
|
|
|
Genel
Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-1322/793 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca
Gereğini
arz ederim.
Recep
Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Türkiye, uluslararası barış ve güvenliğin
korunmasına katkıda bulunma çabaları ve Avrupa Güvenlik ve Savunma Politikasına
(AGSP) verdiği destek paralelinde Avrupa Birliği (AB) tarafından
barışı destekleme ya da koruma amacıyla icra edilen bazı AB kriz yönetimi
operasyonlarına katılmaktadır.
Söz konusu operasyonlara katılımımızın
hukuki zemininin oluşturulabilmesi amacıyla Türkiye ile AB arasında
Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Birliği Kriz Yönetimi Harekatlarına
Katılımı İçin Avrupa Birliği ile Türkiye Cumhuriyeti Arasında
Çerçeve Teşkil Eden Anlaşmanın imzalanması öngörülmüştür.
Anılan Anlaşmanın imzalanmasıyla Türkiye’nin
AGSP operasyonlarına katılım düzenlemelerinin her bir operasyon
için münferiden tespit edilmesi yerine, personel ile kuvvetlerin
statüsü, gizlilik dereceli bilginin paylaşılması ve komuta düzenlemeleri
gibi operasyonun icrasına yönelik hususların genel ve ayrıntılı
bir şekilde belirlenmesi amaçlanmaktadır. Anlaşma, Türkiye’nin
bir operasyona iştirak etmesi konusunda Anayasamızda öngörülen
hukuki süreç sonucunda karar verildiği durumlarda uygulanacak
olup, söz konusu sürece halel getiren bir nitelik taşımamaktadır.
Dışişleri
Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük
Millet Meclisi |
|
|
|
Dışişleri Komisyonu |
|
|
|
Esas No.: 1/1313 |
|
Karar No.: 182
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığı tarafından hazırlanarak
Bakanlar Kurulunca 22/2/2007 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 27/2/2007 tarihinde tali komisyon
olarak Avrupa Birliği Uyum ve Milli Savunma Komisyonlarına esas komisyon
olarak da Komisyonumuza havale edilen “Türkiye Cumhuriyetinin
Avrupa Birliği Kriz Yönetimi Harekatlarına Katılımı İçin Avrupa
Birliği ile Türkiye Cumhuriyeti Arasında Çerçeve Teşkil Eden Anlaşmanın
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun
15/3/2007 tarihli 43 üncü toplantısında Dışişleri ve Milli Savunma
Bakanlıkları temsilcilerinin de katılmalarıyla görüşülmüştür.
Ülkemizin
Avrupa Birliği kriz yönetimi harekatlarına katılımının hukuki
altyapısını teşkil etmek üzere 29 Haziran 2006 tarihinde Brüksel’de
Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Birliği Kriz Yönetimi Harekatlarına
Katılımı İçin Avrupa Birliği ile Türkiye Cumhuriyeti Arasında
Çerçeve Teşkil Eden Anlaşma imzalanmıştır.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde Anlaşma ile;
- Türkiye’nin Avrupa
Birliği kriz harekatlarına katılımına ilişkin kararların alınması,
- Harekata katılan
personel ve kuvvetlerin statüsü,
- İşbirliği kapsamında
taraflar arasında değişimi yapılacak gizlilik dereceli bilgilerin
korunması,
- Harekatlara katılan
kuvvetlerin komutası,
- Harekatların finansmanı
ve ülkemizin yapacağı mali katkı,
- Anlaşmanın uygulanmasından
doğan uyuşmazlıkların çözüm usulü,
- Anlaşmanın yürürlüğe
giriş tarihi,
konularında düzenlemelerin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Anlaşmanın Avrupa Birliği ile Avrupa Birliği üyesi olmayan
NATO müttefiki ülkeler veya üçüncü ülkeler arasında imzalanan
prototip bir anlaşma olduğu,
- Anlaşmanın Avrupa
Birliği önderliğindeki harekatlara katılan Türk Silahlı Kuvvetleri
mensuplarının hukuki statülerinin belirlenmesi amacıyla imzalandığı,
- Ülkemizin halihazırda
Avrupa Birliği tarafından yürütülen harekatlardan Bosna Hersek
ve Kongo’da kuvvetlerinin bulunduğu, bu harekatların hukuki zeminin
mektup teatileri yoluyla sağlandığı,
- Anlaşmanın onay sürecinin
ivedilikle tamamlanmasının, devam etmekte olan veya yakın zamanda
yapılması planlanan Avrupa Birliği harekatlarına katılacak
Türk Silahlı Kuvvetleri için gerekli hukuki altyapıyı güçlendireceği,
ifade edilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerin ardından Tasarı
ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine
geçilmiştir.
Tasarının 1 inci, 2 nci, 3 üncü maddeleri ile tümü aynen kabul edilmiştir.
Anlaşmanın onay sürecinin
bir an önce tamamlanabilmesi amacıyla Tasarının, İçtüzüğün 52
nci maddesine göre öncelikle görüşülmesinin Genel Kuruldan istenmesine
Komisyonumuzca karar verilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
Mustafa Dündar |
|
|
Antalya |
Ankara |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet Edip Uğur |
Abdülbaki Türkoğlu |
Muzaffer Gülyurt |
|
|
Balıkesir |
Elazığ |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Halil Akyüz |
Mehmet B. Denizolgun |
Şükrü Mustafa Elekdağ |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Kansu |
Fikret Ünlü |
Mehmet Çerçi |
|
|
İstanbul |
Karaman |
Manisa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ufuk Özkan |
Nihat Eri |
Süleyman Gündüz |
|
|
Manisa |
Mardin |
Sakarya |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİNİN AVRUPA BİRLİĞİ KRİZ YÖNETİMİ HAREKATLARINA
KATILIMI İÇİN AVRUPA BİRLİĞİ İLE TÜRKİYE CUMHURİYETİ ARASINDA
ÇERÇEVE TEŞKİL EDEN ANLAŞMANIN ONAYLANMASININ UYGUN
BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1 - 29 Haziran 2006 tarihinde
Brüksel’de imzalanan “Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Birliği Kriz
Yönetimi Harekatlarına Katılımı İçin Avrupa Birliği ile Türkiye
Cumhuriyeti Arasında Çerçeve Teşkil Eden Anlaşma”nın beyan ile onaylanması
uygun bulunmuştur.
MADDE 2 - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3 - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİNİN AVRUPA BİRLİĞİ KRİZ YÖNETİMİ HAREKATLARINA
KATILIMI İÇİN AVRUPA BİRLİĞİ İLE TÜRKİYE CUMHURİYETİ ARASINDA
ÇERÇEVE TEŞKİL EDEN ANLAŞMANIN ONAYLANMASININ UYGUN
BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1- Tasarının 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2 - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3 - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. |
|
|
|
|
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
|
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
|
|
|
B.
Atalay |
A.
Babacan |
M.
Aydın |
|
|
|
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı
V. |
Adalet Bakanı |
V. |
|
|
|
|
|
N.
Çubukçu |
A.
Babacan |
A.
Aksu |
|
|
|
|
|
|
Millî Savunma
Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
|
|
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
|
|
|
|
Millî Eğitim
Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
|
|
|
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
|
|
|
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri
Bakanı |
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
|
|
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
Sanayi ve Ticaret
Bakanı |
En. ve Tab.
Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm
Bakanı V. |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
H. Çelik |
|
|
|
|
|
|
|
Çevre ve Orman
Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
|
O.
Pepe |
|
|
|
|
|
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ’NİN
AVRUPA
BİRLİĞİ KRİZ YÖNETİMİ
HAREKATLARINA
KATILIMI İÇİN
AVRUPA
BİRLİĞİ İLE TÜRKİYE CUMHURİYETİ
ARASINDA
ÇERÇEVE TEŞKİL
Bundan sonra "Taraflar" olarak
adlandırılacak, bir tarafta AVRUPA BİRLİĞİ ve
Diğer tarafta TÜRKİYE CUMHURİYETİ olmak
üzere;
(1) Avrupa Birliği (AB) kriz yönetimi
alanında harekete geçmeye karar verebilir.
(2) Avrupa Birliği, üçüncü devletlerin
bir AB kriz yönetimi harekatına davet edilip edilmeyeceğine karar
verecektir. Türkiye Cumhuriyeti Avrupa Birliği'nin davetini
(3) Avrupa Birliği NATO imkan ve yeteneklerine
başvurarak bir kriz yönetimi harekatı üstlenmeye karar verdiği
takdirde, Türkiye Cumhuriyeti, ilke olarak harekata katılma niyetini
ifade edebilir.
(4) AB Konseyi, 24-25 Ekim 2002 tarihlerinde
Brüksel'de, AB üyesi olmayan Avrupalı NATO üyelerinin AB liderliğindeki
harekatlara dahli hakkında 7-9 Aralık 2000 tarihlerinde Nice AB
Konseyi tarafından kabul edilen hükümlerin uygulanmasına ilişkin
modaliteleri kabul etmiştir.
(5) Türkiye Cumhuriyeti'nin AB kriz yönetimi
harekatlarına katılımına ilişkin şartlar, her bir ilgili harekat
için ayrı ayrı belirlenmesi yerine, gelecekte bu tür olası bir katılım
için çerçeve teşkil edecek bir Anlaşmada yer almalıdır.
(6) İşbu Anlaşma Avrupa Birliği'nin karar
verme özerkliğine ve Türkiye Cumhuriyeti'nin bir AB kriz yönetimi harekatına katılımı
hakkında her bir durum için ayrı ayrı vereceği karara halel getirmemelidir.
(7) İşbu Anlaşma sadece gelecekteki
AB kriz yönetimi harekatlarını kapsamalı ve halihazırda konuşlanmış
bir AB kriz yönetimi harekatına Türkiye Cumhuriyeti'nin katılımını
düzenleyen olası mevcut anlaşmalara halel getirmemelidir.
Yukarıda belirtilenleri
gözönünde tutarak, aşağıdaki şekilde karar vermişlerdir:
I. BÖLÜM
GENEL HÜKÜMLER
MADDE 1
Katılıma ilişkin kararlar
1. Avrupa Birliği'nin
Türkiye Cumhuriyeti'ni bir AB kriz yönetimi harekatına katılmaya
davet eden kararını müteakip ve Türkiye Cumhuriyeti'nin katılım
kararına istinaden, Türkiye Cumhuriyeti önerdiği katkıya ilişkin
Avrupa Birliğine bilgi temin edecektir.
2. Avrupa Birliği'nin
NATO imkan ve yeteneklerine başvurarak bir kriz yönetimi harekatı
üstlenmeye karar verdiği hallerde, Türkiye Cumhuriyeti, harekata
katılma konusundaki niyetini Avrupa Birliğine bildirecek ve bilahare
önerdiği katkıya ilişkin bilgi verecektir.
3. Avrupa Birliği'nin,
Türkiye Cumhuriyeti'nin katkısı hakkındaki değerlendirmesi Türkiye
Cumhuriyeti ile bilistişare yürütülecektir.
4. Avrupa Birliği,
Türkiye Cumhuriyeti'nin teklifinin şekillenmesine yardımcı olmak
mülahazasıyla, harekatın ortak harcamalarına muhtemel katkıya
dair ön bilgileri en kısa sürede Türkiye Cumhuriyeti'ne temin edecektir.
5. Avrupa Birliği,
değerlendirmenin sonucunu, Türkiye Cumhuriyeti'nin katılımını
işbu Anlaşma hükümleri uyarınca sağlamak mülahazasıyla, Türkiye
Cumhuriyeti'ne bir mektupla iletecektir.
MADDE 2
Çerçeve
1. Türkiye Cumhuriyeti,
AB'nin bir kriz yönetimi harekatı icra edeceğine dair AB Konseyince
karar verilen Ortak Eylem ve AB Konseyi'nin kriz yönetimi harekatını
uzatmaya karar vereceği herhangi bir Ortak Eylem ya da Kararı ile,
işbu Anlaşma ve ihtiyaç duyulan tüm uygulayıcı düzenlemeler çerçevesinde,
kendisini irtibatlandıracaktır.
2. Türkiye Cumhuriyeti'nin
bir AB kriz yönetimi harekatına yapacağı katkı AB'nin karar verme
özerkliğine halel getirmeyecektir.
MADDE 3
Personel ve Kuvvetlerin
Statüsü
1. Bir AB sivil kriz yönetimi
harekatı çerçevesinde görevlendirilen personelin ve/veya Türkiye
Cumhuriyeti tarafından bir AB askeri kriz yönetimi harekatına
sağlanan kuvvetlerin statüsü konusunda, mevcut olduğu takdirde,
Avrupa Birliği ile harekatın icra edildiği ülke arasında imzalanan
kuvvetlerin/misyonun statüsü anlaşmasının hükümleri amir olacaktır.
2. Karargaha ya da AB
kriz yönetimi harekatının icra edildiği ülkenin dışında konuşlu
komuta unsurlarına sağlanan personelin statüsü konusunda, Karargah
ve ilgili komuta unsurlar ile Türkiye Cumhuriyeti arasında kabul
edilen düzenlemeler amir olacaktır.
3. Türkiye Cumhuriyeti,
birinci fıkrada bahsi geçen kuvvetlerin/misyonun statüsü anlaşmasına
halel getirmeksizin, AB kriz yönetimi harekatına katılan personeli
üzerinde yetki sahibi olacaktır.
4. Türkiye Cumhuriyeti,
bir AB kriz yönetimi harekatına katılımıyla ilgili olarak personelinin
ya da personeli hakkındaki her türlü hak iddiası/iddia konusunda
sorumlu olacaktır. Yasa ve düzenlemeleri çerçevesinde, herhangi
bir personeli hakkında özellikle yasal ve disiplin yönünden olmak
üzere, işlem yapma sorumluluğu Türkiye Cumhuriyeti'nde bulunacaktır.
5. Türkiye Cumhuriyeti katıldığı bir AB kriz yönetimi harekatıyla ilgili
olarak, bu harekata katılan herhangi bir devlet aleyhindeki iddialardan
feragat edilmesi hakkında işbu Anlaşmanın imzası sırasında beyanda
bulunmayı taahhüt eder. Bu konudaki bir beyan örneği işbu Anlaşmanın
ekinde yer almaktadır.
6. Avrupa Birliği,
üye devletlerin Türkiye Cumhuriyetinin bir AB kriz yönetimi harekatına
katıldığı zaman Türkiye Cumhuriyeti aleyhindeki hak iddialarından
feragatleri hakkında işbu Anlaşmanın imzası sırasında beyanda
bulunmalarını sağlamayı taahhüt eder. Bu konudaki bir beyan örneği
işbu Anlaşmanın ekinde yer almaktadır.
MADDE 4
Gizlilik Dereceli
Bilgiler
1. Türkiye Cumhuriyeti
AB gizlilik dereceli bilgilerin, Avrupa Birliğinin 19 Mart 2001 tarih
ve 2001/264/EC sayılı Konsey Kararında1 ve askeri bir AB kriz yönetim
harekatıyla ilgili olarak AB Harekat Komutanı ile sivil bir AB
kriz yönetim harekatıyla ilgili olarak AB Misyon Şefi dahil olmak
üzere ilgili merciler tarafından yayımlanan ilave yönetmeliklerde
kayıtlı güvenlik düzenlemelerine uygun olarak korunmasını sağlamak
için gerekli tedbirleri alacaktır.
2. AB Türkiye Cumhuriyetinden
gizlilik dereceli bilgi aldığı takdirde, anılan bilgi AB gizlilik
derecesine uygun olarak ve gizlilik dereceli bilgiler konusundaki
AB düzenlemelerinde öngörülen standartlar doğrultusunda korunacaktır.
3. AB ve Türkiye Cumhuriyeti
arasında gizlilik dereceli bilgilerin değişimi için güvenlik prosedürü
konusunda bir anlaşma imzalandığında, bir AB kriz yönetimi harekatı
bağlamında sözkonusu anlaşmanın hükümleri uygulanacaktır.
BÖLÜM II
SİVİL KRİZ YÖNETİMİ
HAREKATLARINA
KATILIM KONUSUNDAKİ
HÜKÜMLER
MADDE 5
Bir AB Sivil Kriz Yönetimi
Harekatında Görevlendirilen Personel
1. Türkiye Cumhuriyeti
AB sivil kriz yönetimi harekatında görevlendirilen personelinin
görevlerini,
- İşbu Anlaşmanın 2
(1). maddesinde sözü geçen Ortak Eylem kararına ve sonrasında bu
karara getirilen değişikliklerine;
- Harekat Planına;
- Uygulama tedbirlerine
uygun olarak icra etmelerini
sağlayacaktır.
2. Türkiye Cumhuriyeti
AB sivil kriz yönetimi harekatına yaptığı katkısında olabilecek
her türlü değişikliği AB sivil kriz yönetimi harekatı Misyon Şefine
ve AB Konseyi Genel Sekreterine zamanında bildirecektir.
3. AB sivil kriz yönetimi
harekatında görevlendirilen personelin sağlık kontrolü yapılacak
ve gerekli aşıları tamamlanarak sağlık açısından göreve hazır olduğu
Türkiye Cumhuriyeti'nin yetkili bir makamı tarafından belgelenecektir.
AB sivil kriz yönetimi harekatında görevlendirilen personel sözkonusu
belgenin örneğini bulunduracaktır.
MADDE 6
Komuta Zinciri
1. Türkiye Cumhuriyeti
tarafından görevlendirilen personel görevlerini ve davranışlarını
sadece AB sivil kriz yönetimi harekatının başarısını gözeterek
icra edeceklerdir.
2. Bütün personel milli
makamlarının tam komutası altında kalacaktır.
3. Milli makamlar operasyonel
kontrolü, komutayı hiyerarşik bir komuta ve kontrol yapısı içinde
yürütecek olan AB sivil kriz yönetim harekatı Misyon Şefine devredeceklerdir.
1 OJ L 101, 11.4.2001, s.1. Kararın 2005/952/EC (OJ L 346,
29.12.2005.s.18) sayılı Kararla değişmiş hali.
4. Misyonun Şefi AB
sivil kriz yönetim harekatının başkanlığını yürütecek ve günlük
icrasından sorumlu olacaktır.
5. İşbu Anlaşmanın 2
(1). maddesinde atıfta bulunulan hukuki belgelere istinaden, Türkiye
Cumhuriyeti harekatın günlük icrası bakımından harekata katılan
diğer AB üyesi devletlerle aynı hak ve ödevlere sahip olacaktır.
6. AB sivil kriz yönetimi
harekatı Misyon Şefi AB sivil kriz yönetim harekatı personelinin
disiplininden sorumlu olacaktır. Gerektiğinde, disiplin cezası
ilgili milli makam tarafından verilir.
7. Harekattaki milli
unsurunu temsil etmek üzere Türkiye Cumhuriyeti bir Milli Unsur
İrtibat Noktası (MİN) tayin eder. MİN AB sivil kriz yönetim harekatı
Misyon Şefi'ne milli meseleler hakkında rapor verir ve unsurun günlük
disiplininden sorumludur.
8. Harekatın bitirilmesi
kararı, harekatın biteceği tarihte hala katkıda bulunuyor olması
şartıyla, Türkiye Cumhuriyeti ile danışmalardan sonra Avrupa Birliği
tarafından alınır.
MADDE 7
Mali veçheler
1. Türkiye Cumhuriyeti
harekata katılımıyla ilgili, harekatın operasyonel bütçesinde
belirtilen ortak fonlara tabi giderler dışındaki tüm masrafları
karşılar. Bu durum 8. Maddeye halel getirmez.
2. Harekatın yürütüldüğü
devlette gerçek ya da tüzel kişilere yönelik ölüm, yaralanma, kayıp
veya zarar olduğunda, Türkiye Cumhuriyeti, sorumluluğunun tespiti
durumunda, mevcut ise, işbu Anlaşmanın 3(1). Maddesinde atıfta bulunulan
misyonun statüsü anlaşmasının hükümlerine göre tazminat öder.
MADDE 8
Operasyonel bütçeye
katkı
1. Türkiye Cumhuriyeti
AB sivil kriz yönetim harekatı operasyonel bütçesinin finansmanına
katkıda bulunur.
2. Türkiye Cumhuriyeti'nin
operasyonel bütçeye yapacağı mali katkı aşağıdaki iki seçenekten
daha düşük meblağa tekabül edeni olacaktır:
(a) referans gösterilen
meblağın Türkiye'nin Gayrısafi Milli Gelirinin harekata katkı
sağlayan tüm devletlerin Gayrisafi Milli Gelirleri toplamına
olan oranına tekabül eden payı; veya
(b) referans gösterilen
meblağın Türkiye'nin harekata katılan personelinin harekata katılan
tüm devletlerin toplam personel sayısına olan oranına tekabül eden
payı.
3. Birinci ve ikinci
paragraflar geçerli olmakla birlikte, Türkiye Cumhuriyeti Avrupa
Birliği'ne üye devletlerin personeline ödenen günlük harcırahların
finansmanı için herhangi bir katkıda bulunmayacaktır.
4. Birinci paragraf
geçerli olmakla birlikte, Avrupa Birliği, ilke olarak, aşağıdaki
hallerde üçüncü devletleri belli bir AB sivil kriz yönetim harekatına
mali katkı yapmalarından muaf tutar:
(a) Avrupa Birliği
harekata katılan üçüncü devletin harekat için hayati olan kaydadeğer
bir katkı sağladığına karar vermesi durumunda; veya
(b) Harekata katılan
üçüncü devletin Avrupa Birliği'ne üye herhangi bir devletten daha
fazla kişi başına Gayrisafi Milli Gelire sahip olmaması durumunda.
5. Türkiye Cumhuriyeti'nin
AB sivil kriz yönetim harekatının operasyonel bütçesine yapacağı
katkılar hakkında AB sivil kriz yönetim harekatı Misyon Şefi ile ilgili
Türkiye Cumhuriyeti'nin ilgili idari bölümleri arasında ödemenin
pratik modalitelerine ilişkin bir düzenleme imzalanacaktır. Bu
düzenleme, başka hususlar meyanında, aşağıdaki hükümleri içerecektir:
(a) ilgili meblağ;
(b) mali katkının
ödenmesi için düzenlemeler;
(c) mali denetim usulü.
BÖLÜM III
ASKERİ KRİZ YÖNETİM
HAREKATLARINA
KATILIMA İLİŞKİN HÜKÜMLER
MADDE 9
AB Askeri Kriz Yönetim
Harekatlarına Katılım
1. Türkiye Cumhuriyeti,
AB Askeri Kriz Yönetim harekatlarına katılan personelinin görevlerini
üstlenirken aşağıdaki hususlarla uyumlu olduğunu gözetir:
- Ortak Eylem ve bu Anlaşmanın
2(1). maddesinde atıfta bulunulan müteakip değişiklikler,
- Harekat Planı
- Uygulama tedbirleri.
2. Türkiye Cumhuriyeti
tarafından sağlanan personel, sadece AB askeri kriz yönetim harekatı
çıkarları uyarınca görevlerini icra eder ve davranış sergiler.
3. Türkiye Cumhuriyeti
AB Harekat Komutanını, katılımına ilişkin olası değişikliklerden
zamanlıca haberdar kılar.
MADDE 10
Emir Komuta Zinciri
1. AB Askeri kriz yönetim
harekatlarına katılan tüm kuvvetler ve personel kendi ulusal makamlarının
tam yönetimi altında olacaklardır.
2. Ulusal makamlar
kuvvetlerinin ve personellerinin Harekat ve Taktik komuta ve/veya
kontrolünü AB Harekat Komutanına devredeceklerdir. AB Harekat
Komutanı otoritesini devretme yetkisini haizdir.
3. Türkiye Cumhuriyeti,
harekatın günlük yönetimine iştirak konusunda, katılan Avrupa
Birliği üye ülkeleriyle aynı hak ve yükümlülüklere sahip olacaktır.
4. AB Harekat Komutanı,
Türkiye Cumhuriyeti ile istişare ettikten sonra, Türkiye Cumhuriyeti'nin
katkısını çekmesini herhangi bir zaman talep edebilir.
5. Bir Yüksek Askeri
Temsilci (YAT), AB askeri kriz yönetim harekatındaki ulusal unsurunu
temsilcisi olarak Türkiye Cumhuriyeti tarafından atanacaktır. (YAT),
AB Kuvvet Komutanıyla harekatı ilgilendiren tüm konularda istişarelerde
bulunacak ve unsurun günlük idaresinden sorumlu olacaktır.
MADDE 11
Mali Veçheler
1. Madde 12 hükümlerine
halel getirmeden, işbu Anlaşmanın 2(1). Maddesinde atıfta bulunulan
hukuki belgelere; ayrıca, askeri veya savunma içeriği bulunan
AB harekatlarının ortak mali giderlerini yönetmek amacıyla bir
mekanizma ihdas eden 23 Şubat 2004 tarihli 2004/197/CFSP Konsey Kararına2
tabi olmadığı durumlarda; Türkiye Cumhuriyeti, harekata iştirakine
ilişkin tüm giderlerini karşılayacaktır.
2. Harekatın yürütüldüğü
devlette gerçek ya da tüzel kişilere yönelik ölüm, yaralanma, kayıp
veya zarar olduğunda, Türkiye Cumhuriyeti, sorumluluğunun tespiti
durumunda, mevcut ise, işbu Anlaşmanın 3(1). Maddesinde atıfta bulunulan
misyonun statüsü anlaşmasının hükümlerine göre tazminat öder.
MADDE 12
Ortak Giderlere Katkı
1. Türkiye Cumhuriyeti
AB askeri kriz yönetimi harekatının ortak mali giderlerin karşılanmasına
katkıda bulunacaktır.
2. Türkiye Cumhuriyeti'nin
operasyonel bütçeye yapacağı mali katkı aşağıdaki iki seçenekten
daha düşük meblağa tekabül edeni olacaktır:
(a) referans gösterilen
meblağın Türkiye'nin Gayrisafi Milli Gelirinin harekata katkı sağlayan
tüm devletlerin Gayrisafi Milli Gelirleri toplamına olan oranına
tekabül eden payı; veya
(b) referans gösterilen
meblağın Türkiye'nin harekata katılan personelinin harekata katılan
tüm devletlerin toplam personel sayısına olan oranına tekabül eden
payı.
2(b) hesaplanırken,
Türkiye Cumhuriyeti'nin yalnız Harekat veya Kuvvet Karargahına
personel katkısında bulunduğu durumda, katılım oranı, ilgili Karargah
personeli sayısıyla kıyaslanacaktır. Aksi takdirde, Türkiye Cumhuriyeti'nin
tüm personel katkısı sayısıyla, harekatta görevli tüm personel sayısı
karşılaştırılacaktır.
3. Birinci paragraf
geçerli olmakla birlikte, Avrupa Birliği, ilke olarak, aşağıdaki
hallerde üçüncü devletleri belli bir AB askeri kriz yönetim harekatına
mali katkı yapmalarından muaf tutar:
(a) Avrupa Birliği
harekata katılan üçüncü devletin harekat için hayati olan kaydadeğer
bir katkı sağladığına karar vermesi durumunda; veya
(b) Harekata katılan
üçüncü devletin Avrupa Birliği'ne üye herhangi bir devletten daha
fazla kişi başına Gayrisafi Milli Gelire sahip olmaması durumunda.
4. Askeri ve savunma
yönü olan AB harekatlarının ortak maliyetlerinin finansmanını
yöneten mekanizmayı kuran 23 Şubat 2004 tarihli 2004/197/CFSP sayılı
Konsey Kararı ile sağlanmış bulunan Yönetici ile Türkiye Cumhuriyetinin
yetkili idari makamları arasında bir düzenleme yapılmalıdır. Bu
düzenleme, başka hususlar meyanında, aşağıdaki hükümleri içerecektir:
(a) ilgili meblağ;
(b) mali katkının
ödenmesi için düzenlemeler;
(c) mali denetim usulü.
2 OJ L 63.28.2.2004. s.68. Kararın 2005/68/CFSP/(OJ L 27, 29.1.2005 s.
59) Kararıyla değiştirilmiş hali.
BÖLÜM IV
SON HÜKÜMLER
MADDE 13
Anlaşmanın Uygulanmasına
İlişkin Düzenlemeler
8(5). ve 12(4). Maddelerde
yer verilen hükümlere halel getirmeksizin, bu anlaşmanın uygulanmasının
takip edilmesine ilişkin gerekli teknik veya idari düzenlemeler,
AB Konseyi Genel Sekreteri Ortak Dış ve Güvenlik Politikası Yüksek
Temsilcisi ile Türkiye Cumhuriyetinin uygun makamları arasında
yapılır.
MADDE 14
Uymama
Taraflardan biri önceki
Maddelerde yer alan hükümlere uymadığı takdirde, diğer tarafın anlaşmayı
bir ay önceden bildirimde bulunmak suretiyle sona erdirme hakkı
vardır.
MADDE 15
Anlaşmazlıkların çözümü
Bu anlaşmanın uygulanmasından
veya yorumlanmasından kaynaklanan anlaşmazlıklar taraflar arasında
diplomatik yollarla çözülecektir.
MADDE 16
Yürürlüğe Giriş
1. Bu anlaşma, tarafların
bu amaç için gerekli iç düzenlemelerini tamamladıklarını birbirlerine
bildirmelerinden sonraki ilk ayın ilk günü yürürlüğe girer.
2. Bu anlaşma, 1 Haziran
2008 tarihinden sonra olmamak kaydıyla, en azından her üç yılda bir
gözden geçirilmeye tabi olacaktır.
3. Bu anlaşma taraflar
arasında ortak yazılı anlaşma temelinde değiştirilebilir.
4. Bu anlaşma bir tarafın
diğer tarafa yazılı fesih bildirimi vermesiyle feshedilebilir.
Sözkonusu fesih diğer tarafın fesih bildirimini almasından altı
ay sonra yürürlüğe girer.
Brüksel'de, 29.06.2006
tarihinde, dört nüsha İngilizce olarak yapılmıştır.
Avrupa Birliği Adına Türkiye
Cumhuriyeti Adına
EK
Deklarasyon Metinleri
AB üyesi devletlerin
Deklarasyonu:
"AB üyesi devletler
Türkiye Cumhuriyeti'nin katıldığı bir AB kriz yönetim harekatına
ilişkin bir AB Ortak Eylemini uygularken, personellerinin yaralanması
veya ölümü nedeniyle veya kendilerine ait ve AB kriz yönetim harekatı
tarafından kullanılan herhangi bir imkanın tahrip edilmesi veya
kaybedilmesiyle ilgili olarak, anılan yaralama, ölüm, zarar veya
kaybın:
büyük ihmal veya bilinçli
kötü davranış dışında, Türkiye Cumhuriyeti personeli tarafından
AB kriz yönetim harekatı bağlamındaki görevleri icra edilirken
meydana gelmesi, veya
işbu imkanların harekat
bağlamında kullanılmaları kaydıyla ve işbu imkanları kullanan
Türkiye Cumhuriyeti AB kriz yönetim harekatı personelinin büyük
ihmali veya bilinçli kötü davranışı olmaması halinde, Türkiye
Cumhuriyeti'ne ait imkanların kullanılmasından kaynaklanması durumunda
iç yasal sistemleri
elverdiği ölçüde Türkiye Cumhuriyetine karşı olabilecek taleplerden
olabildiğince feragat etmeye,
gayret edecektir.
Türkiye Cumhuriyeti'nin
Deklarasyonu:
"Türkiye Cumhuriyeti,
katıldığı bir AB kriz yönetim harekatına ilişkin bir AB Ortak Eylemini
uygularken, personelinin yaralanması veya ölümü nedeniyle veya
kendisine ait ve AB kriz yönetim harekatı tarafından kullanılan
herhangi bir imkanın tahrip edilmesi veya kaybedilmesiyle ilgili
olarak, anılan yaralama, ölüm, zarar veya kaybın:
büyük ihmal veya bilinçli
kötü davranış dışında, AB üyesi devletlerin personeli tarafından
AB kriz yönetim harekatı bağlamındaki görevleri icra edilirken
meydana gelmesi, veya
işbu imkanların harekat
bağlamında kullanılmaları kaydıyla ve işbu imkanları kullanan
AB üyesi devletlerin AB kriz yönetim harekatına katılan personelinin
büyük ihmali veya bilinçli kötü davranışı olmaması halinde, AB
üyesi devletlere ait imkanların kullanılmasından kaynaklanması
durumunda
iç yasal sistemleri
elverdiği ölçüde AB üyesi devletlere karşı olabilecek taleplerden
olabildiğince feragat etmeye,