Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1415)
Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Tasarısı ile
İstanbul Milletvekili Gülseren Topuz’un; Kuru Sıkı Tabir Edilen
Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Teklifi ve İçişleri
Komisyonu Raporu (1/1319, 2/964)
Not: Tasarı ve Teklif Başkanlıkça; Adalet; Sanayi, Ticaret, Enerji,
Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji ile İçişleri Komisyonlarına
havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 7/3/2007
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-1359/1025
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 26/2/2007 tarihinde kararlaştırılan “Ses
ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi
ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Kurusıkı olarak tabir
edilen, ses veya gaz fişeği atabilen silahlar nitelikleri bakımından;
6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında
Kanun ile 2521 sayılı Avda ve Sporda Kullanılan Tüfekler, Nişan Tabancaları
ve Av Bıçaklarının Yapımı, Alımı, Satımı ve Bulundurulmasına Dair
Kanun kapsamına girmemektedir. Haklarında diğer mevzuat hükümlerinde
de herhangi bir düzenleme bulunmaması nedeniyle, bunların imali,
satışı, taşınması ya da bulundurulması ruhsata veya belgeye bağlı
değildir. Ayrıca bu silahlar, ülkemizde üretildiği gibi yurt dışından
da genel hükümlere göre ithal edilebilmektedir.
Son zamanlarda bu silahların,
ruhsata bağlı gerçek silahlara birebir benzerliklerinden istifade
edilmek suretiyle; gasp, soygun, hırsızlık, kapkaç, tehdit, adam kaçırma,
zorla senet imzalatma ve benzeri diğer suçlarda kullanıldığı, mahkemelerce
suçların silahla işlenmiş olduğu kabul edilerek ceza tayinine gidilebildiği
gözlemlenmektedir. Ancak, bunların nitelikleri itibarıyla ruhsata
tabi ateşli silah olarak değerlendirilememesi, taşınmasının kanunen
yasaklanmış olmaması ve kişilerce kolaylıkla temin edilebilmesi
nedeniyle, çeşitli suçlarda sıklıkla
kullanılır hâle geldiği ve bu durumun da toplumun huzur ve güvenliğini
olumsuz yönde etkilediği tespit edilmiştir. Bu nedenle, kamuoyu
gündemine de sıkça gelen bu tür silahlarla işlenen suçların önlenebilmesi
açısından, mevcut boşluğu giderecek kanuni düzenleme yapılması
zorunlu hâle gelmiştir.
Bugüne kadar söz konusu
silahların denetim altına alınması hususunda çeşitli çalışmalar
yapılmıştır. Kurusıkı silahların ithalinin izne tabi tutulması
için, Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından söz konusu silahların genel
güvenlik ve asayiş yönünden uygunluk yazısı aranan malzemeler kapsamına
alınması yönünde girişimlere başlanılmış ve söz konusu tabancaların
ithali için izin alma zorunluluğu getirilmiştir.
Kurusıkı silahların
ithali izne tabi olduktan sonra, imali hususunda düzenleme yapılması
için İçişleri Bakanlığınca, Milli Savunma Bakanlığı ile Sanayi ve
Ticaret Bakanlığının da katılımları sağlanarak çalışmalar yapılmıştır.
Milli Savunma Bakanlığı; bu silahların üretimi için Bakanlıklarınca
verilmiş herhangi bir üretim izni bulunmadığı, konunun kendi görev
alanları içine girmediğini, Sanayi
ve Ticaret Bakanlığı; bu silahları üreten sanayi kuruluşlarına
verilen imalat belgeleri, ilgili sanayi ve ticaret odalarından
alınan kapasite raporu, Bakanlıktan alınan sanayi sicil belgesi,
kullanılan üretim teknolojisi, yaratılan istihdam, katma değer
ve ihracat potansiyeli gibi kriterler değerlendirilerek imalat
izni verildiğini, başta Avrupa Birliği olmak üzere diğer ülkelerde
bu tabancaların üretim izinlerinin yasaklanması hususunda herhangi
bir tedbir tespit edilmediğini, konuyla ilgili sorunların ithalat,
bulundurma ve taşımalardan kaynaklandığı hususlarını bildirmişlerdir.
Kurusıkı tabancalarının
yürürlükten kaldırılan 765 sayılı Türk Ceza Kanunu kapsamına alınması
için Adalet Bakanlığı nezdinde girişimlerde bulunulmuş, söz konusu
Bakanlıkça; imali ve satışı serbest bırakılan, 6136 sayılı Kanunda
taşınması ve bulundurulmasının yasaklandığına dair hüküm bulunmayan
ses ve gaz fişeği atabilen silahların taşınmasında, 765 sayılı
Türk Ceza Kanununun 526 ncı maddesinin birinci fıkrasındaki suç unsurlarının
bulunmadığı, bu tabancaların amaç dışı kullanılması hâlinde Türk
Ceza Kanununun ilgili hükümleri dairesinde işlem yapılmasının
mümkün olduğu, kanunla düzenlenmiş bulunan hususlarda idari tasarrufla
suç ihdasının mümkün bulunmadığı bildirilmiştir.
Muhtemel olayların
önlenmesi, kamu güvenliğinin bozulmaması, yaptırımsız kalacak
suç oluşmaması amacıyla, valiliklerce 5442 sayılı İl İdaresi Kanununun
11 inci maddesine dayanılarak, kurusıkı ses ve gaz tabancalarının
bulundurulması, taşınması ve ateş edilmesine dair yasaklamalar
getirilmiş, yasaklamalara uymayanlar hakkında yerel mahkemelerce
765 sayılı Türk Ceza Kanununun 526 ncı maddesine göre işlem yapılmış,
yerel mahkemelerin vermiş olduğu kararlar Yargıtay Başkanlığına
temyiz için gönderildiğinde, Yargıtayca, gaz tabancalarının suç
teşkil eden bir nitelik taşımayıp, alınıp satılmaları, taşınıp bulundurulmaları
hususunda herhangi bir kanuni düzenleme bulunmadığı gerekçe gösterilerek,
valiliklerce alınan yasaklama kararlarına uyulmaması nedeniyle
verilen mahkûmiyet kararları bozulmuş, valiliklerce alınan yasaklama
kararları da geçersiz kalmıştır.
İçişleri Bakanlığınca;
söz konusu silahların onsekiz yaşından küçüklere satılmaması,
satılan tabancaların mülki amirliklere bildirilmesi, satışların
denetime tabi tutulması yönünde değişik zamanlarda yapılan genelgeler ile mevcut kanuni boşluk giderilmeye
çalışılmıştır. Ancak suç ve cezaların kanunlarla düzenlenmesi
anayasal bir zorunluluk olduğundan, bu konuda yapılan idari işlemler
yaptırımsız kalmıştır.
Genel mevzuat hükümleri
çerçevesinde konuyla ilgili olarak yapılabilecek işlemler hakkında
hukuki görüşlere başvurulmuş, bahsi geçen silahlarla ilgili olarak
idarece herhangi bir yasağın getirilemeyeceği, konulan yasakların
da yargı merciince kaldırılmakta olduğundan, amacı dışında kullanılmasının
tespiti hâlinde genel hükümlere göre işlem yapılmasını, izin alınmadan
ülkeye sokulması hâlinde, yasadışı yollardan ithalat yapmak suçundan
işlem yapılması gerektiği belirtilmiştir.
Emniyet Genel Müdürlüğünce
yapılan bir çalışmaya göre, ülkemizde 2004 yılı itibarıyla resmi
kayıtlara girmiş yaklaşık olarak 356.218 adet kurusıkı olarak tabir
edilen silah bulunduğu, bu silahlarla 2002 yılından 2004 yılının
Temmuz ayına kadar 11.249 suç işlendiği ve bu silahların dolaylı olarak
karıştığı suç adedinin 4.283 olduğu tespit edilmiştir.
Haklarında kanuni
düzenleme bulunmayan söz konusu silahların, gerek görünüşü, gerekse
kullandıkları fişeğin patlaması sırasında çıkardığı ses itibarıyla
ve yakından incelenmedikçe gerçek silahlardan ayırt edilemediği,
kötü niyetli kişi ve kişilerce çeşitli suçlarda ya da düğün ve spor
müsabakaları sonrası havaya ateş etmede kullanıldıkları, hatta
gerçek silah kullanıldığı hâlde güvenlik güçlerine bu silahların
teslim edildiği, bu durumun kamu güvenliğini olumsuz etkilediği,
halk üzerinde korku ve panik yaratıldığı, hatta bu tabancaların
namlularının değiştirilmesi sonucu ruhsata tabi gerçek tabanca
vasfına dönüştürüldükleri dikkate alındığında bu konuda kanuni
düzenleme yapılması kaçınılmaz hâle gelmiştir.
Tasarı ile, yukarıda
belirtilen gerekçeler ışığında, haklarında mevzuat hükümlerinde
herhangi bir düzenleme bulunmayan kurusıkı olarak tabir edilen
ses veya gaz fişeği atabilen tabancaların, imali, ithali, taşınması
ve bulundurulması hususlarının düzenlenmesi amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- Madde ile, ruhsata
tabi gerçek silahlara olan benzerliklerinden yararlanılarak çeşitli
suçlarda kullanıldığı, kamu huzur ve güvenliğini bozduğu tespit
edilen ve haklarında mevzuatta düzenleme yapılmamış olan ses ve
gaz fişeği atabilen silahlar hakkındaki mevcut kanuni boşluğun giderilmesine
yönelik düzenleme yapılması amaçlandığı ifade edilmiştir.
Madde 2- Madde ile, Kanunun
kapsamı belirlenmiştir. Ayrıca madde ile, tereddütlerin ortadan
kalkması ve uygulama birliği sağlamak açısından ses ve gaz tabancası
ibaresine açıklama getirilerek bu silahlar kurusıkı olarak tabir
edilen tabancayı da içine alır şekilde tanımlanmıştır.
Madde 3- Madde ile, kurusıkı
silahların imali, Sanayi ve Ticaret Bakanlığının iznine bağlanmış
ve imalata ilişkin usul ve esasların ilgili kurum ve kuruluşların
görüşü alınmak kaydıyla bu Bakanlıkça belirleneceği hüküm altına
alınmıştır. Bu düzenleme ile, söz konusu
silahların imalatının belirli standartlara bağlanması ve
konu ile ilgili kurum ve kuruluşların yapılacak düzenlemelere
katılımının sağlanması amaçlanmıştır. Ayrıca, söz konusu silahların
ruhsata tabi ateşli silahlara dönüştürülmesini engelleyecek
tedbirlerin alınarak üretim yapılması zorunluluğu getirilmiştir.
Böylelikle, ateşli silahlara oranla temini kolay olan, parasal açıdan
çok daha az külfet getiren bu silahların gerçek silah olarak suçta
kullanılmasının önlenmesi amaçlanmıştır.
Diğer taraftan, maddede
Kanun kapsamında sayılan silahların ithal ve ihraç işlemlerinin
genel hükümlere göre yerine getirileceği belirtilmiş ve bunların
ithali hususunda İçişleri Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığının
uygun görüşü aranacağı hükme bağlanmıştır. Böylelikle ithal edilecek
bu silahların, ülkemizde üretimine izin verilenlerle aynı nitelikte
olmaları, özellikle ruhsata tabi ateşli silah vasfına dönüştürülmesi
mümkün olamayacak nitelikte olmaları hususunda denetim mekanizması
oluşturulmuştur.
Madde 4- Madde ile, Kanun kapsamında sayılan silahların
taşınması ile onsekiz yaşından küçüklere satılması yasaklanarak,
bu konudaki kanuni boşluğun giderilmesi amaçlanmıştır. Bu tür silahların,
ruhsata tabi ateşli silahlardan inceleme yapılmadan ayırt edilemediği,
bu benzerliklerinden istifade edilmek suretiyle de, gasp, soygun,
hırsızlık, kapkaç, tehdit, adam kaçırma, zorla senet imzalatma gibi
çeşitli suçlarda sıklıkla kullanılır hâle geldiği, bu durumun ise
toplumun huzur ve güvenliğini olumsuz yönde etkilediğine şahit
olunmaktadır. Dolayısıyla yapılan bu düzenleme son zamanlarda kamuoyu
gündemine sıkça gelen bu tür silahlarla işlenen suçların, işlenmeden
önlenebilmesi açısından önem arz etmektedir.
Söz konusu silahların
taşınmasının başlı başına suç olarak kabul edilmesi ve nakillerinin
her an kullanıma elverişli olmayacak ve kolay ulaşılamayacak şekilde,
kutu içerisinde yapılması sağlanarak, bunların kişilerin üzerlerinde
taşınmasının ve suçta kullanılmasının önüne geçilmesi amaçlanmıştır.
Ayrıca bu silahların
satışının, mermi veya av malzemesi ya da yivsiz tüfek satışı yapmak
için valiliklerce ruhsatlandırılmış yerlerce yapılması ile bunları
satanların, ellerinden çıkaranların veya yeni edinenlerin bir ay
içinde mülki amirliğe bildirimde bulunmaları zorunluluğu getirilerek,
bu işlemlerin denetim altına alınması sağlanmıştır.
Madde 5- Madde ile, Kanun
kapsamındaki silahları izinsiz üretenler ve bu silahları gerçek
ateşli silah vasfına dönüştürenlere ağır cezai yaptırımlar getirilmiştir.
Maddenin ikinci fıkrasında bu silahları gerçek ateşli silaha dönüştürenler
için 6136 sayılı Kanunun izinsiz ateşli silah imal edenlerle ilgili
yaptırımın uygulanacağı hüküm altına alınmıştır.
Madde 6- Madde ile, ses
ve gaz fişeği atabilen silahları izinsiz taşıyanlara ve belirlenen
usule aykırı satış yapanlara uygulanacak yaptırım düzenlenmiştir.
Madde 7- Madde ile, Kanun
kapsamına giren silahların imal, ithal, ihraç, bulundurma, nakil,
satış veya edinilmesine ilişkin usul ve esaslar ile bunlarla ilgili
izin, kayıt ve tescil işlemlerinin yönetmelik ile belirleneceği
hüküm altına alınmıştır.
Geçici Madde 1- Madde
ile, Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla ellerinde bu silahları
bulunduranların silahlarının kayıt altına alınması amaçlanmaktadır.
Mevcut fabrika ve imalathanelerin kanun ve yönetmelikle getirilecek
zorunlu standartlara uygun üretim yaptıklarını belgelemeleri
hâlinde ayrı bir izin almalarına gerek olmadığı yönünde düzenleme
yapılmıştır. Bu silahların üretimine ilişkin sanayi envanteri
oluşturulması bakımından bugüne kadar üretilmiş ve Kanun yürürlüğe
girdikten sonra üretilecek silahların bildiriminin yapılması zorunluluğu
getirilmiştir.
Madde 8- Yürürlük maddesidir.
Madde 9- Yürütme maddesidir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Kuru Sıkı Tabir Edilen
Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Teklifi ekte sunulmuştur.
Gereğinin yapılmasını
saygılarımla arz ederim.
5/12/2006
Gülseren
Topuz
İstanbul
GENEL GEREKÇE
Kuru sıkı tabir edilen;
ses veya gaz fişeği atabilen silahlar nitelikleri bakımından; 6136 Sayılı
Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanun ile 2521 sayılı
Avda ve Sporda Kullanılan Tüfekler, Nişan Tabancaları ve Av Bıçaklarının
Yapımı, Alımı, Satımı ve Bulundurulmasına Dair Kanun kapsamına girmemektedir. Haklarında
yürürlükte bulunan diğer mevzuat hükümlerinde de, herhangi bir düzenleme
bulunmaması nedeniyle, bunların imali, satışı, taşınması ya da bulundurulması
ruhsata veya belgeye bağlı değildir. Ayrıca bu silahlar, ülkemizde üretildiği
gibi yurt dışından da genel hükümlere göre ithal edilebilmektedir.
Son zamanlarda bu
silahların, ruhsata bağlı gerçek silahlara bire bir benzerliklerinden istifade
edilmek suretiyle, gasp, soygun, hırsızlık, kapkaç, tehdit, adam kaçırma, zorla
senet imzalatma ve benzeri diğer suçlarda kullanıldığı, mahkemelerce suçların
silahla işlenmiş olduğu kabul edilerek, ceza tayinine gidilebildiği
gözlemlenmektedir. Ancak, bunların nitelikleri itibariyle ruhsata tabi ateşli
silah olarak değerlendirilememesi, taşınmasının kanunen yasaklanmış olmaması ve
kişilerce kolaylıkla temin edilebilmesi nedeniyle, çeşitli suçlarda sıklıkla
kullanılır hale geldiği ve bu durumun da toplumun huzur ve güvenliğini olumsuz
yönde etkilediği tespit edilmiştir. Bu nedenle, kamuoyu gündemine de sıkça
gelen bu tür silahlarla işlenen suçların işlenmeden önlenebilmesi açısından,
mevcut boşluğu giderecek yasal düzenleme yapılması zorunlu hale gelmiştir.
Bu güne kadar sözkonusu
silahların denetim altına alınması hususunda çeşitli çalışmalar yapılmıştır.
Bunlar;
Kuru sıkı silahların
ithalinin izne tabi tutulması bakımından, İthalat Tebliği çerçevesinde İçişleri
Bakanlığının (Emniyet Genel Müdürlüğü) genel güvenlik ve asayiş yönünden
uygunluk yazısı aranan malzemeler kapsamına alınması için Dış Ticaret
Müsteşarlığı nezdinde 1996 yılında girişimlere başlanılmış, 98/11 sayılı
İthalat Tebliğinde yayımlanması sağlanarak sözkonusu tabancaların ithali için
izin alma zorunluluğu getirilmiştir.
Kuru sıkı silahların
ithali izne tabi olduktan sonra, imali hususunda düzenleme yapılması için
İçişleri Bakanlığınca, Millî Savunma Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret
Bakanlığının da katılımları sağlanarak çalışmalar yapılmıştır. Millî Savunma
Bakanlığı; bu silahların üretimi için Bakanlıklarınca verilmiş herhangi bir
üretim izni bulunmadığı, konunun kendi görev alanları içine girmediğini, Sanayi
ve Ticaret Bakanlığı; bu silahları üreten sanayi kuruluşlarına verilen imalat
belgeleri, ilgili sanayi ve ticaret odalarından alınan kapasite raporu,
Bakanlıktan alınan sanayi sicil belgesi, kullanılan üretim teknolojisi,
yaratılan istihdam, katma değer ve ihracat potansiyeli gibi kriterler
değerlendirilerek imalat izni verildiği, başta Avrupa Birliği olmak üzere diğer
ülkelerde bu tabancaların üretim izinlerinin yasaklanması hususunda herhangi bir
tedbir tespit edilmediğini, konuyla ilgili sorunların ithalat, bulundurma ve
taşımalardan kaynaklandığı hususlarını bildirmişlerdir.
Kuru sıkı tabancaların
765 sayılı Türk Ceza Kanununun kapsamına alınması için Adalet Bakanlığı
nezdinde girişimlerde bulunulmuş, sözkonusu Bakanlıkça; imali ve satışı serbest
bırakılan, 6136 sayılı Kanunda taşınması ve bulundurulmasının yasaklandığına
dair hüküm bulunmayan ses ve gaz fişeği atabilen silahların taşınmasında, Türk
Ceza Kanununun 526 ncı maddesinin birinci fıkrasındaki suç unsurlarının
bulunmadığı, bu tabancaların amaç dışı kullanılması halinde Türk Ceza Kanununun
ilgili hükümleri dairesinde işlem yapılmasının mümkün olduğu, kanunla
düzenlenmiş bulunan hususlarda idari tasarrufla suç ihdasının mümkün bulunmadığı
bildirilmiştir.
Muhtemel olayların
önlenmesi kamu güvenliğinin bozulmaması, yaptırımsız kalacak suç oluşmaması
amacıyla, valiliklerce 5442 sayılı İl İdaresi Kanununun 11 inci Maddesine
dayanılarak, kuru sıkı ses ve gaz tabancalarının bulundurulması, taşınması ve
ateş edilmesine dair yasaklamalar getirilmiş, yasaklamalara uymayanlar hakkında
yerel mahkemelerce Türk Ceza Kanununun 526 ncı Maddesinden işlem yapılmış,
yerel mahkemelerin vermiş olduğu kararlar Yargıtay Başkanlığına temyiz için
gönderildiğinde, Yargıtayca, gaz tabancalarının suç teşkil eden bir nitelik
taşımayıp, alınıp satılmaları, taşınıp bulundurulmaları hususunda herhangi
yasal düzenleme bulunmadığı gerekçe gösterilerek, valiliklerce alınan yasaklama
kararlarına uyulmaması nedeniyle verilen mahkumiyet kararları bozulmuş,
valiliklerce alınan yasaklama kararları da geçersiz kalmıştır.
İçişleri Bakanlığınca;
sözkonusu silahların 18 yaşından küçüklere satılmaması, satılan tabancaların
mülki amirliklere bildirilmesi, satışların denetime tabi tutulması yönünde
değişik zamanlarda yapılan genelgeler ile mevcut yasal boşluk giderilmeye
çalışılmıştır. Ancak suç ve cezaların kanunlarla düzenlenmesi anayasal bir
zorunluluk olduğundan, bu konuda yapılan idari işlemler yaptırımsız kalmıştır.
Genel mevzuat hükümleri
çerçevesinde konuyla ilgili olarak yapılabilecek işlemler hakkında hukuki
görüşlere başvurulmuş, bahsi geçen silahlarla ilgili olarak idarece herhangi
bir yasağın getirilemeyeceği, konulan yasakların da yargı merciince
kaldırılmakta olduğundan, amacı dışında kullanılmasının tespiti halinde genel
hükümlere göre işlem yapılmasını, izin alınmadan ülkeye sokulması halinde,
yasadışı yollardan ithalat yapmak suçundan işlem yapılması gerektiği
belirtilmiştir.
İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğünce
yapılan bir çalışmaya göre, Ülkemizde 2004 yılı itibariyle resmi kayıtlara
girmiş yaklaşık olarak 356.218 kuru sıkı tabir edilen silah bulunduğu, bu
silahlarla 2002 yılından Temmuz 2004’e kadar 11.249 suç işlendiği ve bu
silahların dolaylı olarak karıştığı suç adedinin 4283 olduğu tespit edilmiştir.
Haklarında herhangi bir yasal düzenleme
bulunmayan sözkonusu silahların, gerek görünüşü, gerekse kullandıkları fişeğin
patlaması sırasında çıkardığı ses itibarıyla ve yakinen incelenmedikçe gerçek
silahlardan ayırt edilemediği, kötü niyetli kişi ve kişilerce çeşitli suçlarda
ya da düğün ve spor müsabakaları sonrası havaya ateş etmede kullanıldıkları,
hatta gerçek silah kullanıldığı halde güvenlik güçlerine bu silahların teslim
edildiği, bu durumun kamu güvenliğini olumsuz etkilediği, halk üzerinde korku
ve panik yaratıldığı, hatta bu tabancaların namlularının değiştirilmesi sonucu
ruhsata tabi gerçek tabanca vasfına dönüştürüldükleri dikkate alındığında bu
konuda yasal düzenleme yapılması kaçınılmaz hale gelmiştir.
Bu Kanun ile, yukarıda belirtilen gerekçeler
ışığında, haklarında yürürlükteki mevzuat hükümlerinde herhangi bir düzenleme
bulunmayan kuru sıkı tabir edilen ses veya gaz fişeği atabilen tabancaların,
imal, ithal, taşınması ile bulundurulması hususlarının düzenlenmesi
amaçlanmıştır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1- Bu madde ile, ruhsata tabi gerçek
silahlara olan benzerliklerinden yararlanılarak çeşitli suçlarda kullanıldığı,
kamu huzur ve güvenliğini bozduğu tespit edilen ve de haklarında yürürlükte
bulunan mevzuatta düzenleme yapılmamış bulunan ses ve gaz fişeği atabilen
silahlar hakkındaki mevcut yasal boşluğun giderilmesine yönelik düzenleme
yapılması amaçlanmıştır.
Madde 2- Bu madde ile, kuru sıkı ses ve gaz
fişeği atabilen tabancaların nitelikleri, imali, ithali, ihracı, satışı,
edinilmesi, bulundurulması ve taşınması ile bunlarla ilgili izin, kayıt ve
bildirimlerine ilişkin olarak yapılması gereken iş ve işlemlerin düzenlenmesine
dair kapsam belirlenmiştir.
Madde 3- Bu madde ile, kuru sıkı silahların
imali, Sanayi ve Ticaret Bakanlığının iznine bağlanmış, imalata ilişkin usul ve
esasların ilgili kurum ve kuruluşların görüşü alınmak kaydıyla bu Bakanlıkça
belirleneceği hüküm altına alınmıştır. Bu düzenleme ile, bu silahların
imalatının belirli standartlara bağlanması ve konu ile ilgili kurum ve
kuruluşların yapılacak düzenlemelere katılımının sağlanması amaçlanmıştır.
Ayrıca, sözkonusu silahların ruhsata tabi ateşli silahlara dönüştürülmesini
engelleyecek tedbirlerin alınarak üretim yapılması zorunluluğu getirilmiştir.
Böylelikle, ateşli silahlara oranla temini kolay olan, parasal açıdan çok daha
az külfet getiren bu silahların gerçek silah olarak suçta kullanılmasının
önlenmesi amaçlanmıştır.
Bu Kanun kapsamında sayılan silahların ithal
ve ihraç işlemleri genel hükümlere göre yerine getirileceği belirtilmiş,
bunların ithali hususunda İçişleri ile Sanayi ve Ticaret Bakanlıklarının
uygunluk görüşü aranacağı hükme bağlanmıştır. Böylelikle ithal edilecek bu
silahların, ülkemizde üretimine izin verilenlerle aynı nitelikte olmaları,
özellikle ruhsata tabi ateşli silah vasfına dönüştürülmesi mümkün olamayacak
nitelikte olmaları hususunda denetim mekanizması oluşturulmuştur.
Madde 4- Bu madde ile, Kanun kapsamında
sayılan silahların fonksiyonel olsun veya olmasın taşınması ile onsekiz
yaşından küçüklere satılması yasaklanarak, bu konuda yürürlükte bulunan mevzuat
hükümlerindeki kanuni boşluğun giderilmesi amaçlanmıştır. Bu tür silahların,
ruhsata tabi ateşli silahlardan inceleme yapılmadan ayırt edilemediği, bu
benzerliklerinden istifade edilmek suretiyle de, gasp, soygun, hırsızlık,
kapkaç, tehdit, adam kaçırma, zorla senet imzalatma gibi çeşitli suçlarda
sıklıkla kullanılır hale geldiği, bu durumun ise toplumun huzur ve güvenliğini
olumsuz yönde etkilediği müşahade edilmekte, dolayısıyla yapılan bu düzenleme
de, son zamanlarda kamuoyu gündemine sıkça gelen bu tür silahlarla işlenen
suçların, işlenmeden önlenebilmesi açısından önem arzetmektedir.
Kanunla sözkonusu silahların taşınmasının
başlı başına suç olarak kabul edilmesi ve nakillerinin her an kullanıma
elverişli olmayacak ve kolay ulaşılamayacak şekilde, kutu içerisinde yapılması
sağlanarak, bunların kişilerin üzerlerinde taşımasının ve suçta kullanılmasının
önüne geçilmesi amaçlanmıştır.
Ayrıca bu silahların satışının, mermi veya av
malzemesi ya da yivsiz tüfek satışı yapmak için valiliklerce ruhsatlandırılmış
yerlerce yapılması ile bunları satanların, ellerinden çıkaranların veya yeni
edinenlerin bir ay içinde mahalli kolluğa bildirimde bulunmaları zorunluluğu
getirilerek, bu işlemlerin belirli bir denetim altına alınması sağlanmıştır.
Madde 5- Bu maddede, kanun kapsamında sayılan
silahları, yetkili mercilerden izin almadan imal edenlere, bu Kanun hükümleri
gereğince üretim için belirlenmiş esas ve usullere aykırı olarak üretim
yapanlara, bunların namlu ve mekanizmalarını değiştirmek suretiyle ruhsata tabi
ateşli silaha dönüştüren kişilere, Kanunda belirlenmiş hükümlere aykırı olarak
bunları taşıyan, bulunduran, nakil eden veya satan kişilere verilecek cezalar
ile suça konu cihaz, alet, makine ve silahların müsaderesine ilişkin hususlar
düzenlenmiştir.
Bu ceza hükümleri, Kanunla belirlenmiş olan
kaide ve kurallara uyulmaması durumunda devreye girerek, suçun işlenmeden
önlenmesinde caydırıcı rolü üstlenmektedir.
Madde 6- Bu madde ile; bu Kanunun
yayımlanmasından sonra İçişleri ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca altı ay
içerisinde çıkarılacak olan yönetmelikle, bu silahların, imali, ithali, ihracı,
ikamet veya işyerlerinde bulundurulma, nakil, satış veya edinilmesi ile bunlarla
ilgili izin, kayıt ve bildirim işlemlerinin nasıl düzenleneceğine ilişkin usul
ve esasların belirleneceği Yönetmelik yapılmasına ilişkin düzenleme
yapılmıştır.
Geçici Madde 1- Bu madde ile, Kanunun
yürürlüğe girmesinden önce bu silahları ellerinde bulunduranlar ile üretim
yapanların Kanunun yürürlüğe girmesiyle doğrudan bir yaptırım ile karşı karşıya
kalmamaları ve vatandaşların mağduriyetlerine neden olmaması, bir yıl
içerisinde mahalli mülki amirliklere bildirimde bulunmaları halinde herhangi
bir cezai işlem yapılmaması, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte üretim
yapmakta olanların, bu Kanunla belirlenen esas ve usullere göre bir yıl içinde
gerekli izinleri alabilmeleri, belirtilen süreler içinde bildirimde
bulunmayanlar ve gerekli izinleri almayanlar hakkında da bu Kanunun 5 inci
maddesine göre işlem yapılması yönünde düzenleme yapılmıştır.
Madde 7- Bu madde yürürlük maddesidir.
Madde 8- Bu madde yürütme maddesidir.
İSTANBUL MİLLETVEKİLİ GÜLSEREN TOPUZ’UN
TEKLİFİ
KURU
SIKI TABİR EDİLEN SES VE GAZ FİŞEĞİ
ATABİLEN
SİLAHLAR HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
Amaç
MADDE
1- Bu Kanunun amacı,
kuru sıkı tabir edilen ses ve gaz fişeği atabilen silahlara ilişkin usul ve
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE
2- Bu Kanun, kuru
sıkı tabir edilen ses ve gaz fişeği atabilen silahların nitelikleri, imali,
ithali, ihracı, satışı, edinilmesi, bulundurulması ve nakli hakkındaki usul ve
esaslar ile bunlarla ilgili izin, kayıt ve bildirimlerine ilişkin işlemlerini
kapsar.
İmal,
İthal, İhraç
MADDE
3- Bu Kanun
kapsamına giren silahların imali Sanayi ve Ticaret Bakanlığının iznine
bağlıdır. İmalata ilişkin usul ve esaslar ilgili kurum ve kuruluşların görüşü
alınmak kaydıyla bu Bakanlıkça belirlenir.
Bu Kanun kapsamındaki silahların yürürlükteki
mevzuat hükümlerine göre ruhsata tabi silah vasfına dönüştürülmesini
engelleyecek şekilde üretilmesi zorunludur. Bu zorunluluk ithalatta da aranır.
Bu Kanun kapsamındaki silahların ithal ve
ihraç işlemleri genel hükümlere göre yerine getirilir. Ancak bunların ithalinde
İçişleri ile Sanayi ve Ticaret Bakanlıklarının uygunluk görüşü aranır.
Taşınması,
Bulundurulması, Satışı
MADDE
4- Bu Kanun kapsamına
giren silahların fonksiyonel olsun veya olmasın taşınması ile onsekiz yaşından
küçüklere satılması yasaktır. Bunların satışı mermi veya av malzemesi ya da
yivsiz tüfek satışı yapmak için valiliklerce izin verilen yerlerde yapılır. Bunları
satan bayilerin, üçüncü şahıslara devredenler ile üçüncü şahıslardan
devralanların bir ay içinde mahalli kolluğa bildirimde bulunmaları zorunludur.
Söz konusu silahlar her an kullanıma
elverişli olmayacak ve kolay ulaşılamayacak şekilde, kutu içerisinde
nakledilebilirler. Bunların belirtilen şekil ve şartların dışındaki nakilleri
taşıma olarak kabul edilir.
Ceza
Hükümleri
MADDE
5- Bu kanun
kapsamındaki silahları yetkili mercilerden izin almadan imal edenlere bir
yıldan üç yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adli para cezası,
Bu Kanun hükümleri gereğince üretim için
belirlenmiş esas ve usullere aykırı olarak üretim ya da ruhsata tabi silaha
dönüşecek şekilde üzerinde tadilat yapanlara altı aydan iki yıla kadar hapis ve
iki bin güne kadar adli para cezası,
Kanunun
4 üncü maddesine aykırı davranışta bulunanlara üç aydan bir yıla kadar hapis ve
bin güne kadar adli para cezası,
verilir. Suça konu cihaz, alet, makine ve
silahlar müsadere edilir.
Yönetmelik
MADDE
6- Bu Kanun
kapsamına giren silahların imal, ithal, ihraç, bulundurma, nakil, satış veya
edinilmesine ilişkin usul ve esaslar ile bunlarla ilgili izin, kayıt ve
bildirim işlemleri İçişleri Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca üç ay
içinde çıkarılacak Yönetmelikte belirlenir.
Geçici
Madde
GEÇİCİ
MADDE 1-
Bu Kanun kapsamına giren silahları ellerinde bulunduranlar, Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde mahalli kolluğa bildirimde bulunmaları
halinde haklarında cezai takibat yapılmaz.
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte üretim
yapmakta olanlar, bu kanunla belirlenen esas ve usullere göre altı ay içinde
gerekli izinleri almaları zorunludur. Bu Kanun yürürlüğe girdiği tarihte
belirlenen hükümlere uygun olarak üretim yapılması kaydıyla, yetkili
makamlardan izin alarak tabanca veya yivsiz tüfek üretimi yapanların, bu Kanun
kapsamındaki silahları üretmek için ayrıca izin almaları zorunlu değildir.
Belirtilen süreler içinde bildirimde
bulunmayanlar, gerekli izinleri almayanlar hakkında bu Kanunun 5 inci maddesine
göre işlem yapılır.
Yürürlük
MADDE
7- Bu Kanun
yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
8- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
İçişleri Komisyonu
Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
İçişleri Komisyonu
Esas No: 1/1319, 2/964 9/5/2007
Karar No: 63
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri
Bakanlığınca hazırlanarak 07/03/2007 tarihinde Başkanlığınıza
sunulan “Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Tasarısı”
ile “İstanbul Milletvekili Gülseren TOPUZ’un Kuru Sıkı Tabir Edilen
Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Teklifi”, Başkanlığınız
tarafından sırasıyla 12/03/2007 ve 07/03/2007 tarihlerinde esas komisyon
olarak Komisyonumuza, tali komisyon olarak da Adalet ve Sanayi, Ticaret,
Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonlarına havale
edilmiştir. Komisyonumuz, 18/04/2007 tarihli 51 inci toplantısında
Tasarı ile Teklifi gündemine alarak görüşmeye başlamış, bunları
aynı mahiyette gördüğünden birleştirilerek görüşülmelerine ve
görüşmelerde Tasarı metninin esas alınmasına karar vermiştir. Komisyonumuz
birleştirilen Tasarı ile Teklifin olgunlaştırılması amacıyla
bir alt komisyon kurulmasını kararlaştırmıştır. Alt Komisyon üyeliklerine
seçilen Adıyaman Milletvekili Şevket GÜRSOY, Eskişehir Milletvekili
Muharrem TOZÇÖKEN, Kırklareli Milletvekili Mehmet S. KESİMOĞLU,
Kilis Milletvekili Veli KAYA, Muş Milletvekili Seracettin KARAYAĞIZ
ve Van Milletvekili Mehmet KARTAL Alt Komisyon başkanlığına Muş Milletvekili
Seracettin KARAYAĞIZ’ı seçerek çalışmalarına başlamıştır. Alt
Komisyon toplantılarına İçişleri, Milli Savunma, Adalet, Maliye,
Sanayi ve Ticaret Bakanlıkları temsilcileri katılmıştır. Alt Komisyon
Teklif ile gerekçesini inceleyerek 26/04/2007 tarihinde çalışmalarını
tamamlamış ve hazırladığı rapor ile metni Komisyonumuza sunmuştur.
Komisyonumuz 09/05/2007 tarihli 52 nci toplantısında İçişleri, Milli
Savunma, Adalet, Maliye, Sanayi ve Ticaret Bakanlıkları temsilcilerinin
de katılımıyla Alt Komisyon Raporu ve metnini inceleyerek karara
bağlamıştır.
Tasarı
ile kurusıkı olarak tabir edilen ses veya gaz fişeği atabilen tabancaların,
imali, ithali, taşınması ve bulundurulması hususları düzenlenmekte
ve uygulamadaki boşluk giderilmeye çalışılmaktadır.
Tasarı
üzerinde Alt Komisyon tarafından yapılan değişiklikler şunlardır:
1.
Tasarının amacı düzenleyen 1 inci maddesi ile kapsamı düzenleyen
2 nci maddesi, birbirinin içine geçmiş durumdadırlar ve tekrar içermektedirler.
Dolayısıyla maddeler, “amaç ve kapsam” başlığı altındaki tek maddede
birleştirilmiştir.
2.
Tasarının 3 üncü maddesi, kuru-sıkı silahların imal, ithal ve ihracını
düzenlemektedir. Maddenin ikinci fıkrasında kuru-sıkı silahların,
6136 sayılı Kanun hükümlerine göre ruhsata tabi silahlara dönüştürülemeyeceği
hükmü getirilmektedir. Ancak buradaki amaç ruhsatla ilişkili olmaksızın
kuru-sıkı silahların 6136 sayılı Kanun kapsamındaki silahlara dönüşümünü
engellemek olduğundan fıkradaki “göre ruhsata” ibaresi madde metninden
çıkarılmıştır. Diğer taraftan kuru-sıkı silahların diğer silahlardan
ayırt edilmesi için, imal sırasında, silah üzerine ayırt edici bir işaret
konmasının gerekli olduğu düşünülmüş ve maddeye, kuru sıkı silah
üzerine ayırt edici işaret koyma zorunluluğu getirilmiştir. Bu işaretin
ne olacağı ise yönetmelik tarafından belirlenecektir.
3.
Tasarının 4 üncü maddesi kuru-sıkı silahların taşınmasını yasaklamakta,
taşıma ile nakil arasındaki farkı ortaya koymakta ve satışını düzenlemektedir.
Alt Komisyon maddede Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesi ile kurulan
ilişkinin gereksiz olduğu düşüncesinden hareketle birinci fıkrayı
yeniden yazmıştır. Alt komisyon 6136 sayılı kanun kapsamında işlenen
suç ile ateşli silahla suç işlemenin farkını gözeterek her iki durumu
madde metninde ayrı ayrı saymıştır. Alt Komisyonumuzda kuru-sıkı
silah almada engeli olmayanların Cumhuriyet Savcılığından alınacak
sabıka kaydı ile belirlenmesinin maddeye işlenmesi yolunda bir
düşünce ileri sürülmüşse de bunun zaten başka bir yolunun olmadığı
belirtilmiştir. Ancak Cumhuriyet Savcılığınca verilecek sabıka
kaydının kuru-sıkı silah almaya engel oluşturup oluşturmadığının
saptanmasının kolay olmadığı ve bu nedenle bu belgenin güvenlik
güçlerine ibrazının zorunlu olduğu ifade edilmiştir. Bu konunun
ayrıntılarının yönetmelikte gösterilmesinin daha uygun olacağı
düşüncesiyle bu konuda maddeye bir ekleme yapılmamıştır.
Maddenin
birinci fıkrasına eklenen bir (c) bendi ile Yönetmelikte belirlenmiş
esas ve usullere aykırı olarak imal edilmiş olanlarının satılması
yasak kapsamına alınmış ve yönetmeliğe aykırı imal edilmiş silahları
satanlara yaptırım uygulanmasının önü açılmıştır.
Maddenin
ikinci fıkrasındaki “valiliklerce” ibaresi fazlalık olduğundan
madde metninden çıkarılmış; hukuki sorun doğmaması için “devredenler”
ibaresi “devredenler ve satanlar”, “devralanlar” ibaresi “devralanlar
ve satın alanlar” biçiminde değiştirilmiştir.
Maddenin
son fıkrasında taşıma ve nakil arasındaki fark belirlenmeye çalışılmaktadır.
Fıkraya, “boş olarak” biçimindeki ibarenin eklenmesiyle kuru-sıkı
silahların içinde mermi olmadan taşınması zorunlu hale getirilmiş
ve dolu olarak yakalanan silahlar nakil kavramının kapsamından çıkarılmıştır.
4.
Tasarının 5 ve 6 ncı maddeleri cezai hükümleri düzenlemektedir.
Bu nedenle maddeler tek madde altında birleştirilmiş ve maddenin
başlığı “cezai hükümler” biçiminde değiştirilmiştir. 5 inci maddenin
birinci fıkrasında üretim için belirlenmiş esas ve usullere aykırı
üretimde bulunanların bir yıldan üç yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılmaları
öngörülmüştür. Üretime ilişkin esas ve usullerin ise yönetmelikle
belirleneceği hüküm altına alınmıştır. Bu durumda cezası kanunla
belirlenmiş suçun kendisinin yönetmelikle belirlenmesi öngörülmüş
olmaktadır. Suç ve cezanın kanuniliği ilkesine aykırı olan bu düzenleme
değiştirilerek aykırılık giderilmiştir. Yeni düzenlemeyle yönetmelikte
belirtilen esas ve usullere aykırı davranışta bulunan üreticilere
idari para cezası öngörülmüş ve suçun tekrarı halinde uygulanacak
para cezası ağırlaştırılmıştır. Diğer taraftan belirtilen esas ve
usullere aykırı üretim olması halinde sadece üretenlerin değil,
bu silahları satanların da yaptırımla karşılaşmaları sağlanmakta
ve bu suretle standart dışı üretim engellenmeye çalışılmaktadır.
5
inci maddenin ikinci fıkrasında, kuru sıkı silahların 6136 sayılı
Kanun kapsamındaki silahlara dönüştürülmesini engellemek için,
tadilat yapanlara 6136 sayılı Kanunun 12 nci maddesinde belirtilen
cezanın uygulanacağı belirtilmektedir. Alt komisyondaki görüşmeler
sırasında kuru sıkı silahın 6136 sayılı Kanunda öngörülen silahlardan
biri haline gelmiş olması halinde 6136 sayılı Kanun hükümlerinin
başkaca bir hükme gerek kalmaksızın kendiliğinden uygulanacağı
ve ikinci fıkra hükmüne gerek olmadığı ifade edilmiştir. Ancak uygulamada
tereddüt oluşmaması için “6136 sayılı Kanun hükümleri saklıdır.”
biçimindeki bir fıkranın yararlı olacağı belirtilmiş ve fıkra bu
şekilde değiştirilmiştir.
5.
7 nci maddede belirtilen yönetmeliğin üç ay içinde çıkarılmasının
güç olduğu düşünülerek süre altı aya çıkarılmıştır.
6.
Geçici madde, yeni düzenlemeler yürürlüğe girdikten sonra mevcut
kuru sıkı silah sahipleri ile üreticilerin yeni duruma kendilerini
uyarlamalarına olanak tanıyan hükümler içermektedir. Ancak uygulamaya
ilişkin hususlar altı ay içinde yürürlüğe konulacak bir yönetmelikle
belirleneceğinden silah sahiplerine ve üreticilere verilen sürenin
de yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten sonra başlatılması
gereklidir. Alt komisyon maddeyi bu doğrultuda yeniden yazmıştır.
7.
Tasarının toplam 9 olan madde sayısı 7’ye indirildiğinden madde sıralaması
yeniden yapılmıştır.
Komisyonumuz
Alt Komisyon metnini benimsemiş ve metin üzerinde iki değişiklik
yapmıştır. Bu değişiklikler şunlardır:
1.
Alt Komisyonun uygulamada tereddüt oluşmaması için “6136 sayılı
Kanun hükümleri saklıdır.” biçimindeki bir fıkrayı madde metnine
eklemesi yerinde görülmemiştir. Alt Komisyon Raporunda da belirtildiği
gibi kuru sıkı silahın 6136 sayılı Kanunda öngörülen silahlardan
biri haline gelmiş olması halinde 6136 sayılı Kanun hükümlerinin
başkaca bir hükme gerek kalmaksızın kendiliğinden uygulanacağı
açıktır. Komisyonumuz bu nedenle sözkonusu (2) numaralı fıkrayı
madde metninden çıkarmıştır.
2.
Geçici madde 1 Kanunun yürürlüğe girmesinden sonra ortaya çıkabilecek
uyumsuzlukları gidermeye çalışmaktadır. İkinci fıkrada süreler
yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten sonra başlatılmaktadır.
Ancak birinci fıkrada da bir yıllık bir süre olduğu halde süre Kanunun
yayımı tarihinden itibaren başlatılmaktadır. Komisyonumuz fıkralar
arasındaki bu uyumsuzluğu gidererek birinci fıkradaki süreyi de
yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren bir yıl sonraya bırakmıştır.
Alt
Komisyon metninin diğer maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz,
Genel Kurula saygıyla arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
Tevfik Ziyaeddin Akbulut |
Ali Sezal |
Sinan Özkan |
|
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Küçükaydın |
Şevket Gürsoy |
Nur Doğan Topaloğlu |
|
|
Adana |
Adıyaman |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şevket Orhan |
Ali Yüksel Kavuştu |
Muharrem Tozçöken |
|
|
Bursa |
Çorum |
Eskişehir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Recep Koral |
Sıdıka Sarıbekir |
Hakkı Ülkü |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Veli Kaya |
Seracettin Karayağız |
Nurettin Sözen |
|
|
Kilis |
Muş |
Sivas |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Selami Uzun |
Mehmet Kartal |
Mehmet Çiçek |
|
|
Sivas |
Van |
Yozgat |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Nadir Saraç |
|
|
|
|
Zonguldak |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
SES VE GAZ FİŞEĞİ
ATABİLEN SİLAHLAR HAKKINDA KANUN TASARISI
Amaç
MADDE
1- (1) Bu Kanunun
amacı, ses ve gaz fişeği atabilen silahlara ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2-
(1) Bu Kanun, ses ve gaz fişeği atabilen silahların nitelikleri,
imali, ithali, ihracı, satışı, edinilmesi, bulundurulması ve taşınması
hakkındaki usul ve esaslar ile bunlarla ilgili izin, kayıt ve tescil
işlemlerini kapsar.
(2) Bu
Kanunda geçen ses ve gaz fişeği atan silah; kurusıkı silah olarak da
tabir edilen ses ve gaz fişeği atabilen silahları ifade eder.
İmal,
ithal ve ihraç
MADDE
3- (1) Bu Kanun kapsamına
giren silahların imali Sanayi ve Ticaret Bakanlığının iznine tabidir.
İmalata ilişkin usul ve esaslar ilgili kurum ve kuruluşların görüşü
alınmak kaydıyla bu Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
(2) Bu Kanun kapsamındaki silahların
10/7/1953 tarihli ve 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer
Aletler Hakkında Kanun hükümlerine göre ruhsata tabi silah vasfına
dönüştürülmesini engelleyecek şekilde üretilmesi zorunludur.
Bu zorunluluk ithalatta da aranır.
(3) Bu Kanun kapsamındaki silahların
ithal ve ihraç işlemleri, genel hükümlere göre yerine getirilir.
Ancak bunların ithalinde, İçişleri Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret
Bakanlığının uygun görüşü aranır.
Taşınması,
satışı ve nakli
MADDE
4- (1) Bu Kanun kapsamına
giren silahların;
a) Taşınması,
b) Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde
belirtilen süreler geçmiş olsa bile kasten işlenen bir suçtan dolayı
bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına mahkûm olanlar ile
ateşli silahlarla işlenen suçlardan hükümlü bulunanlara ve onsekiz
yaşından küçüklere satılması,
yasaktır.
(2) Bu silahların satışı, mermi veya
av malzemesi ya da yivsiz tüfek satışı yapmak için valiliklerce ruhsatlandırılmış
yerlerce yapılır. Bunları satan bayilerle, üçüncü şahıslara devredenler
ve üçüncü şahıslardan devralanların bir ay içinde mahallî mülki amire
bildirimde bulunmaları zorunludur.
(3) Söz konusu silahlar her an kullanıma
elverişli olmayacak ve kolay ulaşılmayacak şekilde, kutu içerisinde
nakledilebilirler. Bunların belirtilen şekil ve şartların dışındaki
nakilleri taşıma olarak kabul edilir.
İzinsiz
imalata ilişkin cezalar
MADDE
5- (1) Bu Kanun kapsamındaki
silahları yetkili mercilerden izin almadan veya üretim için belirlenmiş
esas ve usullere aykırı olarak imal edenler bir yıldan üç yıla kadar
hapis ve yüz günden beşyüz güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır.
(2) Bu Kanun kapsamındaki silahlar üzerinde,
6136 sayılı Kanun kapsamına giren ruhsata tabi silaha dönüşecek
şekilde tadilat yapanlar, aynı Kanunun 12 nci maddesinin birinci
fıkrasına göre cezalandırılır.
İzinsiz
taşıma, bulundurma veya satış
MADDE
6- (1) Bu Kanunun 4
üncü maddesindeki yasaklara aykırı davranışta bulunanlara beşyüz
Yeni Türk Lirası idari para cezası verilir. Ayrıca silahın mülkiyetinin
kamuya geçirilmesine karar verilir.
(2) Bu Kanun hükümlerine göre idari para
cezasına ve mülkiyetin kamuya geçirilmesine karar vermeye mahallî
mülki amir yetkilidir.
Yönetmelik
MADDE
7- (1) Bu Kanun kapsamına
giren silahların imal, ithal, ihraç, bulundurma, nakil, satış veya
edinilmesine ilişkin usul ve esaslar ile bunlarla ilgili izin, kayıt
ve tescil işlemleri Dış Ticaret Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanlığın
görüşü alınmak suretiyle İçişleri Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret
Bakanlığınca üç ay içinde müştereken çıkarılacak yönetmelikle
belirlenir.
Bildirim
ve izinler
GEÇİCİ
MADDE 1-
(1) Bu Kanun kapsamına giren silahları ellerinde bulunduranlar,
bir yıl içinde mülki amirliğe bildirimde bulunmaları hâlinde, haklarında
cezai takibat yapılmaz.
(2) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte
üretim yapmakta olanların, bu Kanunla belirlenen esas ve usullere
göre gerekli izinleri altı ay içinde almaları zorunludur. Bu Kanun
hükümlerine uygun olarak üretim yapılması kaydıyla yetkili makamlardan
izin alarak tabanca veya yivsiz tüfek üretimi yapanların, bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihe kadar, ürettikleri her türlü model ve tip
kurusıkı silahın miktarını yetkili makamlara bildirmeleri şartı
ile bu Kanun kapsamındaki silahları üretmek için ayrıca izin almaları
zorunlu değildir.
(3) Bu Kanun kapsamına giren silahların
ithalat ve ihracını yapanların, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe
kadar olan ithal ve ihraç miktarını altı ay içinde yetkili makamlara
bildirmeleri zorunludur.
(4) Belirtilen süreler içinde bildirimde
bulunmayanlar ve gerekli izinleri almayanlar hakkında bu Kanunun
5 inci ve 6 ncı maddelerine göre işlem yapılır.
Yürürlük
MADDE
8- (1) Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
9- (1) Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
SES VE GAZ FİŞEĞİ ATABİLEN SİLAHLAR HAKKINDA KANUN TASARISI
Amaç
ve kapsam
MADDE
1- (1) Bu Kanunun
amacı, ses ve gaz fişeği atabilen silahların nitelikleri, imali,
ithali, ihracı, satışı, edinilmesi, bulundurulması ve taşınması
hakkındaki usul ve esaslar ile bunlarla ilgili izin, kayıt ve tescil işlemlerini
düzenlemektir.
(2) Bu Kanunda geçen ses ve gaz fişeği
atan silah; kurusıkı silah olarak da tabir edilen ses ve gaz fişeği
atabilen silahları ifade eder.
İmal,
ithal ve ihraç
MADDE
2- (1) Bu Kanun kapsamına
giren silahların imali Sanayi ve Ticaret Bakanlığının iznine tabidir.
(2) Bu Kanun kapsamındaki silahların
10/7/1953 tarihli ve 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer
Aletler Hakkında Kanun hükümlerine tabi silah vasfına dönüştürülemeyecek
ve üzerinde 6136 sayılı Kanun hükümlerine tabi silahlardan ayırt
edilmesini sağlayan bir işaret taşıyacak şekilde üretilmesi zorunludur.
Bu zorunluluklar ithalatta da aranır.
(3) Bu Kanun kapsamındaki silahların
ithal ve ihraç işlemleri, genel hükümlere göre yerine getirilir.
Ancak bunların ithalinde, İçişleri Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret
Bakanlığının uygun görüşü aranır.
Taşınması,
satışı ve nakli
MADDE
3- (1) Bu Kanun kapsamına
giren silahların;
a) Taşınması,
b) Ateşli silahlarla işlenen veya 6136
sayılı Kanun kapsamına giren suçlardan dolayı hükümlü bulunanlar
ile kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle
hapis cezasına mahkûm olanlara veya onsekiz yaşından küçüklere satılması,
c) Yönetmelikte belirlenmiş esas ve
usullere aykırı olarak imal edilmiş olanlarının satılması,
yasaktır.
(2) Bu silahların satışı, mermi veya
av malzemesi ya da yivsiz tüfek satışı yapmak için ruhsatlandırılmış
yerlerce yapılır. Bu silahları satan bayilerle, başkalarına satan
veya devredenlerin ya da başkalarından satın alan veya devralanların
bir ay içinde Cumhuriyet Savcılığından alacakları sabıka kaydıyla
birlikte mahallî mülki amire bildirimde bulunmaları zorunludur.
(3) Söz konusu silahlar, ancak her an
kullanıma elverişli olmayacak ve kolay ulaşılmayacak şekilde,
boş olarak kutu içerisinde nakledilebilirler. Bu silahların belirtilen
şekil ve şartların dışında nakledilmesi taşıma olarak kabul edilir.
Ceza
hükümleri
MADDE
4- (1) Bu Kanun kapsamındaki
silahları yetkili mercilerden izin almadan veya 6136 sayılı Kanun
hükümlerine tabi silah vasfına dönüştürülecek şekilde imal edenler
bir yıldan üç yıla kadar hapis ve yüz günden beşyüz güne kadar adli para
cezası ile cezalandırılır.
(2) Bu Kanunun 3 üncü maddesindeki yasaklara
aykırı davranışta bulunanlara beşyüz Yeni Türk Lirası idari para
cezası verilir. Ayrıca bu silahların mülkiyetinin kamuya geçirilmesine
karar verilir.
(3) Bu Kanun kapsamına giren silahları,
yönetmelikte belirlenmiş esas ve usullere aykırı olarak imal edenlere
beşbin Yeni Türk Lirasından yirmibin Yeni Türk Lirasına kadar idari
para cezası verilir. Bu fiilin tekrarı halinde idari para cezasının
iki katına karar verilir.
(4) Bu Kanun hükümlerine göre idari para
cezasına ve mülkiyetin kamuya geçirilmesine karar vermeye mahallî
mülki amir yetkilidir.
Yönetmelik
MADDE
5- (1) Bu Kanun kapsamına
giren silahların imal, ithal, ihraç, bulundurma, nakil, satış veya
edinilmesine ilişkin usul ve esaslar ile bunlarla ilgili izin, kayıt
ve tescil işlemleri Dış Ticaret Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanlığın
görüşü alınmak suretiyle İçişleri Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret
Bakanlığınca altı ay içinde müştereken çıkarılacak yönetmelikle
belirlenir.
Geçici
hükümler
GEÇİCİ
MADDE 1-
(1) Bu Kanun kapsamına giren silahları ellerinde bulunduranlar,
yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde
mülki amirliğe bildirimde bulunmaları hâlinde, haklarında cezai
takibat yapılmaz.
(2) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte
üretim yapmakta olanların, bu Kanunla belirlenen esas ve usullere
göre gerekli izinleri, yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren altı ay içinde almaları zorunludur. Bu Kanun hükümlerine
uygun olarak üretim yapılması kaydıyla yetkili makamlardan izin
alarak tabanca veya yivsiz tüfek üretimi yapanların, bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihe kadar, ürettikleri her türlü model ve tip kurusıkı
silahın miktarını yetkili makamlara bildirmeleri şartı ile bu Kanun
kapsamındaki silahları üretmek için ayrıca izin almaları zorunlu
değildir.
(3) Bu Kanun kapsamına giren silahların
ithalat ve ihracını yapanların, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe
kadar olan ithal ve ihraç miktarını altı ay içinde yetkili makamlara
bildirmeleri zorunludur.
(4) Belirtilen süreler içinde bildirimde
bulunmayanlar ve gerekli izinleri almayanlar bu Kanunun 4 üncü
maddesine göre cezalandırılır.
Yürürlük
MADDE
6- (1) Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 7- (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
M. V. Gönül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
N. Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
Çevre
ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|