Dö­nem: 22                                                                           Ya­sa­ma Yı­lı: 5

 

TBMM                                                        (S. Sa­yı­sı: 1415)

 

Ses ve Gaz Fi­şe­ği Ata­bi­len Si­lah­lar Hak­kın­da Ka­nun Ta­sa­rı­sı ile İs­tan­bul Mil­let­ve­ki­li Gül­se­ren To­puz’un; Ku­ru Sı­kı Ta­bir Edi­len Ses ve Gaz Fi­şe­ği Ata­bi­len Si­lah­lar Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi ve İçiş­le­ri Ko­mis­yo­nu Ra­po­ru (1/1319, 2/964)

 

                                             

Not: Ta­sa­rı ve Tek­lif Baş­kan­lık­ça; Ada­let; Sa­na­yi, Ti­ca­ret, Ener­ji, Ta­biî Kay­nak­lar, Bil­gi ve Tek­no­lo­ji ile İçiş­le­ri Ko­mis­yon­la­rı­na ha­va­le edil­miş­tir.

 

                                   T.C.

                             Baş­ba­kan­lık

                     Ka­nun­lar ve Ka­rar­lar

                         Ge­nel Mü­dür­lü­ğü                                                                       7/3/2007

        Sa­yı: B.02.0.KKG.0.10/101-1359/1025

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

İçiş­le­ri Ba­kan­lı­ğın­ca ha­zır­la­nan ve Baş­kan­lı­ğı­nı­za ar­zı Ba­kan­lar Ku­ru­lun­ca 26/2/2007 ta­ri­hin­de ka­rar­laş­tı­rı­lan “Ses ve Gaz Fi­şe­ği Ata­bi­len Si­lah­lar Hak­kın­da Ka­nun Ta­sa­rı­sı” ile ge­rek­çe­si ili­şik­te gön­de­ril­miş­tir.

Ge­re­ği­ni arz ede­rim.

                                                                                                         Re­cep Tay­yip Er­do­ğan

                                                                                                                   Baş­ba­kan

GE­NEL GE­REK­ÇE

Ku­ru­sı­kı ola­rak ta­bir edi­len, ses ve­ya gaz fi­şe­ği ata­bi­len si­lah­lar ni­te­lik­le­ri ba­kı­mın­dan; 6136 sa­yı­lı Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nun ile 2521 sa­yı­lı Av­da ve Spor­da Kul­la­nı­lan Tü­fek­ler, Ni­şan Ta­ban­ca­la­rı ve Av Bı­çak­la­rı­nın Ya­pı­mı, Alı­mı, Sa­tı­mı ve Bu­lun­du­rul­ma­sı­na Da­ir Ka­nun kap­sa­mı­na gir­me­mek­te­dir. Hak­la­rın­da di­ğer mev­zu­at hü­küm­le­rin­de de her­han­gi bir dü­zen­le­me bu­lun­ma­ma­sı ne­de­niy­le, bun­la­rın ima­li, sa­tı­şı, ta­şın­ma­sı ya da bu­lun­du­rul­ma­sı ruh­sa­ta ve­ya bel­ge­ye bağ­lı de­ğil­dir. Ay­rı­ca bu si­lah­lar, ül­ke­miz­de üre­til­di­ği gi­bi yurt dı­şın­dan da ge­nel hü­küm­le­re gö­re it­hal edi­le­bil­mek­te­dir.

Son za­man­lar­da bu si­lah­la­rın, ruh­sa­ta bağ­lı ger­çek si­lah­la­ra bi­re­bir ben­zer­lik­le­rin­den is­ti­fa­de edil­mek su­re­tiy­le; gasp, soy­gun, hır­sız­lık, kap­kaç, teh­dit, adam ka­çır­ma, zor­la se­net im­za­lat­ma ve ben­ze­ri di­ğer suç­lar­da kul­la­nıl­dı­ğı, mah­ke­me­ler­ce suç­la­rın si­lah­la iş­len­miş ol­du­ğu ka­bul edi­le­rek ce­za ta­yi­ni­ne gi­di­le­bil­di­ği göz­lem­len­mek­te­dir. An­cak, bun­la­rın ni­te­lik­le­ri iti­ba­rıy­la ruh­sa­ta ta­bi ateş­li si­lah ola­rak de­ğer­len­di­ri­le­me­me­si, ta­şın­ma­sı­nın ka­nu­nen ya­sak­lan­mış ol­ma­ma­sı ve ki­şi­ler­ce ko­lay­lık­la te­min edi­le­bil­me­si ne­de­niy­le, çe­şit­li suç­lar­da  sık­lık­la kul­la­nı­lır hâle gel­di­ği ve bu du­ru­mun da top­lu­mun hu­zur ve gü­ven­li­ği­ni olum­suz yön­de et­ki­le­di­ği tes­pit edil­miş­tir. Bu ne­den­le, ka­mu­oyu gün­de­mi­ne de sık­ça ge­len bu tür si­lah­lar­la iş­le­nen suç­la­rın ön­le­ne­bil­me­si açı­sın­dan, mev­cut boş­lu­ğu gi­de­re­cek ka­nu­ni dü­zen­le­me ya­pıl­ma­sı zo­run­lu hâle gel­miş­tir.

Bu­gü­ne ka­dar söz ko­nu­su si­lah­la­rın de­ne­tim al­tı­na alın­ma­sı hu­su­sun­da çe­şit­li ça­lış­ma­lar ya­pıl­mış­tır. Ku­ru­sı­kı si­lah­la­rın it­ha­li­nin iz­ne ta­bi tu­tul­ma­sı için, Em­ni­yet Ge­nel Mü­dür­lü­ğü ta­ra­fın­dan söz ko­nu­su si­lah­la­rın ge­nel gü­ven­lik ve asa­yiş yö­nün­den uy­gun­luk ya­zı­sı ara­nan mal­ze­me­ler kap­sa­mı­na alın­ma­sı yö­nün­de gi­ri­şim­le­re baş­la­nıl­mış ve söz ko­nu­su ta­ban­ca­la­rın it­ha­li için izin al­ma zo­run­lu­lu­ğu ge­ti­ril­miş­tir.

Ku­ru­sı­kı si­lah­la­rın it­ha­li iz­ne ta­bi ol­duk­tan son­ra, ima­li hu­su­sun­da dü­zen­le­me ya­pıl­ma­sı için İçiş­le­ri Ba­kan­lı­ğın­ca, Mil­li Sa­vun­ma Ba­kan­lı­ğı ile Sa­na­yi ve Ti­ca­ret Ba­kan­lı­ğı­nın da ka­tı­lım­la­rı sağ­la­na­rak ça­lış­ma­lar ya­pıl­mış­tır. Mil­li Sa­vun­ma Ba­kan­lı­ğı; bu si­lah­la­rın üre­ti­mi için Ba­kan­lık­la­rın­ca ve­ril­miş her­han­gi bir üre­tim iz­ni bu­lun­ma­dı­ğı, ko­nu­nun ken­di gö­rev alan­la­rı içi­ne gir­me­di­ği­ni,  Sa­na­yi ve Ti­ca­ret Ba­kan­lı­ğı; bu si­lah­la­rı üre­ten sa­na­yi ku­ru­luş­la­rı­na ve­ri­len ima­lat bel­ge­le­ri, il­gi­li sa­na­yi ve ti­ca­ret oda­la­rın­dan alı­nan ka­pa­si­te ra­po­ru, Ba­kan­lık­tan alı­nan sa­na­yi si­cil bel­ge­si, kul­la­nı­lan üre­tim tek­no­lo­ji­si, ya­ra­tı­lan is­tih­dam, kat­ma de­ğer ve ih­ra­cat po­tan­si­ye­li gi­bi kri­ter­ler de­ğer­len­di­ri­le­rek ima­lat iz­ni ve­ril­di­ği­ni, baş­ta Av­ru­pa Bir­li­ği ol­mak üze­re di­ğer ül­ke­ler­de bu ta­ban­ca­la­rın üre­tim izin­le­ri­nin ya­sak­lan­ma­sı hu­su­sun­da her­han­gi bir ted­bir tes­pit edil­me­di­ği­ni, ko­nuy­la il­gi­li so­run­la­rın it­ha­lat, bu­lun­dur­ma ve ta­şı­ma­lar­dan kay­nak­lan­dı­ğı hu­sus­la­rı­nı bil­dir­miş­ler­dir.

Ku­ru­sı­kı ta­ban­ca­la­rı­nın yü­rür­lük­ten kal­dı­rı­lan 765 sa­yı­lı Türk Ce­za Ka­nu­nu kap­sa­mı­na alın­ma­sı için Ada­let Ba­kan­lı­ğı nez­din­de gi­ri­şim­ler­de bu­lu­nul­muş, söz ko­nu­su Ba­kan­lık­ça; ima­li ve sa­tı­şı ser­best bı­ra­kı­lan, 6136 sa­yı­lı Ka­nun­da ta­şın­ma­sı ve bu­lun­du­rul­ma­sı­nın ya­sak­lan­dı­ğı­na da­ir hü­küm bu­lun­ma­yan ses ve gaz fi­şe­ği ata­bi­len si­lah­la­rın ta­şın­ma­sın­da, 765 sa­yı­lı Türk Ce­za Ka­nu­nunun 526 ncı mad­de­si­nin bi­rin­ci fık­ra­sın­da­ki suç un­sur­la­rı­nın bu­lun­ma­dı­ğı, bu ta­ban­ca­la­rın amaç dı­şı kul­la­nıl­ma­sı hâlin­de Türk Ce­za Ka­nu­nu­nun il­gi­li hü­küm­le­ri da­ire­sin­de iş­lem ya­pıl­ma­sı­nın müm­kün ol­du­ğu, ka­nun­la dü­zen­len­miş bu­lu­nan hu­sus­lar­da ida­ri ta­sar­ruf­la suç ih­da­sı­nın müm­kün bu­lun­ma­dı­ğı bil­di­ril­miş­tir.

Muh­te­mel olay­la­rın ön­len­me­si, ka­mu gü­ven­li­ği­nin bo­zul­ma­ma­sı, yap­tı­rım­sız ka­la­cak suç oluş­ma­ma­sı ama­cıy­la, va­li­lik­ler­ce 5442 sa­yı­lı İl İda­re­si Ka­nu­nu­nun 11 in­ci mad­de­si­ne da­ya­nı­la­rak, ku­ru­sı­kı ses ve gaz ta­ban­ca­la­rı­nın bu­lun­du­rul­ma­sı, ta­şın­ma­sı ve ateş edil­me­si­ne da­ir ya­sak­la­ma­lar ge­ti­ril­miş, ya­sak­la­ma­la­ra uy­ma­yan­lar hak­kın­da ye­rel mah­ke­me­ler­ce 765 sa­yı­lı Türk Ce­za Ka­nu­nunun 526 ncı mad­de­si­ne gö­re iş­lem ya­pıl­mış, ye­rel mah­ke­me­le­rin ver­miş ol­du­ğu ka­rar­lar Yar­gı­tay Baş­kan­lı­ğı­na tem­yiz için gön­de­ril­di­ğin­de, Yar­gı­tay­ca, gaz ta­ban­ca­la­rı­nın suç teş­kil eden bir ni­te­lik ta­şı­ma­yıp, alı­nıp sa­tıl­ma­la­rı, ta­şı­nıp bu­lun­du­rul­ma­la­rı hu­su­sun­da her­han­gi bir ka­nu­ni dü­zen­le­me bu­lun­ma­dı­ğı ge­rek­çe gös­te­ri­le­rek, va­li­lik­ler­ce alı­nan ya­sak­la­ma ka­rar­la­rı­na uyul­ma­ma­sı ne­de­niy­le ve­ri­len mahkûmi­yet ka­rar­la­rı bo­zul­muş, va­li­lik­ler­ce alı­nan ya­sak­la­ma ka­rar­la­rı da ge­çer­siz kal­mış­tır.

İçiş­le­ri Ba­kan­lı­ğın­ca; söz ko­nu­su si­lah­la­rın on­se­kiz ya­şın­dan kü­çük­le­re sa­tıl­ma­ma­sı, sa­tı­lan ta­ban­ca­la­rın mül­ki amir­lik­le­re bil­di­ril­me­si, sa­tış­la­rın de­ne­ti­me ta­bi tu­tul­ma­sı yö­nün­de de­ği­şik za­man­lar­da ya­pı­lan ge­nel­ge­ler  ile mev­cut ka­nu­ni boş­luk gi­de­ril­me­ye ça­lı­şıl­mış­tır. An­cak suç ve ce­za­la­rın ka­nun­lar­la dü­zen­len­me­si ana­ya­sal bir zo­run­lu­luk ol­du­ğun­dan, bu ko­nu­da ya­pı­lan ida­ri iş­lem­ler yap­tı­rım­sız kal­mış­tır.

Ge­nel mev­zu­at hü­küm­le­ri çer­çe­ve­sin­de ko­nuy­la il­gi­li ola­rak ya­pı­la­bi­le­cek iş­lem­ler hak­kın­da hu­ku­ki gö­rüş­le­re baş­vu­rul­muş, bah­si ge­çen si­lah­lar­la il­gi­li ola­rak ida­re­ce her­han­gi bir ya­sa­ğın ge­ti­ri­le­me­ye­ce­ği, ko­nu­lan ya­sak­la­rın da yar­gı mer­ci­in­ce kal­dı­rıl­mak­ta ol­du­ğun­dan, ama­cı dı­şın­da kul­la­nıl­ma­sı­nın tes­pi­ti hâlin­de ge­nel hü­küm­le­re gö­re iş­lem ya­pıl­ma­sı­nı, izin alın­ma­dan ül­ke­ye so­kul­ma­sı hâlin­de, ya­sa­dı­şı yol­lar­dan it­ha­lat yap­mak su­çun­dan iş­lem ya­pıl­ma­sı ge­rek­ti­ği be­lir­til­miş­tir.

Em­ni­yet Ge­nel Mü­dür­lü­ğün­ce ya­pı­lan bir ça­lış­ma­ya gö­re, ül­ke­miz­de 2004 yı­lı iti­ba­rıy­la res­mi ka­yıt­la­ra gir­miş yak­la­şık ola­rak 356.218 adet ku­ru­sı­kı ola­rak ta­bir edi­len si­lah bu­lun­du­ğu, bu si­lah­lar­la 2002 yı­lın­dan 2004 yı­lı­nın Tem­muz ayı­na ka­dar 11.249 suç iş­len­di­ği ve bu si­lah­la­rın do­lay­lı ola­rak ka­rış­tı­ğı suç ade­di­nin 4.283 ol­du­ğu tes­pit edil­miş­tir.

Hak­la­rın­da ka­nu­ni dü­zen­le­me bu­lun­ma­yan söz ko­nu­su si­lah­la­rın, ge­rek gö­rü­nü­şü, ge­rek­se kul­lan­dık­la­rı fi­şe­ğin pat­la­ma­sı sı­ra­sın­da çı­kar­dı­ğı ses iti­ba­rıy­la ve ya­kın­dan in­ce­len­me­dik­çe ger­çek si­lah­lar­dan ayırt edi­le­me­di­ği, kö­tü ni­yet­li ki­şi ve ki­şi­ler­ce çe­şit­li suç­lar­da ya da dü­ğün ve spor mü­sa­ba­ka­la­rı son­ra­sı ha­va­ya ateş et­me­de kul­la­nıl­dık­la­rı, hat­ta ger­çek si­lah kul­la­nıl­dı­ğı hâlde gü­ven­lik güç­le­ri­ne bu si­lah­la­rın tes­lim edil­di­ği, bu du­ru­mun ka­mu gü­ven­li­ği­ni olum­suz et­ki­le­di­ği, halk üze­rin­de kor­ku ve pa­nik ya­ra­tıl­dı­ğı, hat­ta bu ta­ban­ca­la­rın nam­lu­la­rı­nın de­ğiş­ti­ril­me­si so­nu­cu ruh­sa­ta ta­bi ger­çek ta­ban­ca vas­fı­na dö­nüş­tü­rül­dük­le­ri dik­ka­te alın­dı­ğın­da bu ko­nu­da ka­nu­ni dü­zen­le­me ya­pıl­ma­sı ka­çı­nıl­maz hâle gel­miş­tir.

Ta­sa­rı ile, yu­ka­rı­da be­lir­ti­len ge­rek­çe­ler ışı­ğın­da, hak­la­rın­da mev­zu­at hü­küm­le­rin­de her­han­gi bir dü­zen­le­me bu­lun­ma­yan ku­ru­sı­kı ola­rak ta­bir edi­len ses ve­ya gaz fi­şe­ği ata­bi­len ta­ban­ca­la­rın, ima­li, it­ha­li, ta­şın­ma­sı ve bu­lun­du­rul­ma­sı hu­sus­la­rı­nın dü­zen­len­me­si amaç­lan­mış­tır.

MAD­DE GE­REK­ÇE­LE­Rİ

Madde 1- Mad­de ile, ruh­sa­ta ta­bi ger­çek si­lah­la­ra olan ben­zer­lik­le­rin­den ya­rar­la­nı­la­rak çe­şit­li suç­lar­da kul­la­nıl­dı­ğı, ka­mu hu­zur ve gü­ven­li­ği­ni boz­du­ğu tes­pit edi­len ve hak­la­rın­da mev­zu­at­ta dü­zen­le­me ya­pıl­ma­mış olan ses ve gaz fi­şe­ği ata­bi­len si­lah­lar hak­kın­da­ki mev­cut ka­nu­ni boş­lu­ğun gi­de­ril­me­si­ne yö­ne­lik dü­zen­le­me ya­pıl­ma­sı amaç­lan­dı­ğı ifa­de edil­miş­tir.

Madde 2- Mad­de ile, Ka­nu­nun kap­sa­mı be­lir­len­miş­tir. Ay­rı­ca mad­de ile, te­red­düt­le­rin or­ta­dan kalk­ma­sı ve uy­gu­la­ma bir­li­ği sağ­la­mak açı­sın­dan ses ve gaz ta­ban­ca­sı iba­re­si­ne açık­la­ma ge­ti­ri­le­rek bu si­lah­lar ku­ru­sı­kı ola­rak ta­bir edi­len ta­ban­ca­yı da içi­ne alır şe­kil­de ta­nım­lan­mış­tır.

Madde 3- Mad­de ile, ku­ru­sı­kı si­lah­la­rın ima­li, Sa­na­yi ve Ti­ca­ret Ba­kan­lı­ğı­nın iz­ni­ne bağ­lan­mış ve ima­la­ta iliş­kin usul ve esas­la­rın il­gi­li ku­rum ve ku­ru­luş­la­rın gö­rü­şü alın­mak kay­dıy­la bu Ba­kan­lık­ça be­lir­le­ne­ce­ği hü­küm al­tı­na alın­mış­tır. Bu dü­zen­le­me ile, söz ko­nu­su  si­lah­la­rın ima­la­tı­nın be­lir­li stan­dart­la­ra bağ­lan­ma­sı ve ko­nu ile il­gi­li ku­rum ve ku­ru­luş­la­rın ya­pı­la­cak dü­zen­le­me­le­re ka­tı­lı­mı­nın sağ­lan­ma­sı amaç­lan­mış­tır. Ay­rı­ca, söz ko­nu­su si­lah­la­rın ruh­sa­ta ta­bi ateş­li si­lah­la­ra dö­nüş­tü­rül­me­si­ni en­gel­le­ye­cek ted­bir­le­rin alı­na­rak üre­tim ya­pıl­ma­sı zo­run­lu­lu­ğu ge­ti­ril­miş­tir. Böy­le­lik­le, ateş­li si­lah­la­ra oran­la te­mi­ni ko­lay olan, pa­ra­sal açı­dan çok da­ha az kül­fet ge­ti­ren bu si­lah­la­rın ger­çek si­lah ola­rak suç­ta kul­la­nıl­ma­sı­nın ön­len­me­si amaç­lan­mış­tır.

Di­ğer ta­raf­tan, mad­de­de Ka­nun kap­sa­mın­da sa­yı­lan si­lah­la­rın it­hal ve ih­raç iş­lem­le­ri­nin ge­nel hü­küm­le­re gö­re ye­ri­ne ge­ti­ri­le­ce­ği be­lir­til­miş ve bun­la­rın it­ha­li hu­su­sun­da İçiş­le­ri Ba­kan­lı­ğı ile Sa­na­yi ve Ti­ca­ret Ba­kan­lı­ğı­nın uy­gun gö­rü­şü ara­na­ca­ğı hük­me bağ­lan­mış­tır. Böy­le­lik­le it­hal edi­le­cek bu si­lah­la­rın, ül­ke­miz­de üre­ti­mi­ne izin ve­ri­len­ler­le ay­nı ni­te­lik­te ol­ma­la­rı, özel­lik­le ruh­sa­ta ta­bi ateş­li si­lah vas­fı­na dö­nüş­tü­rül­me­si müm­kün ola­ma­ya­cak ni­te­lik­te ol­ma­la­rı hu­su­sun­da de­ne­tim me­ka­niz­ma­sı oluş­tu­rul­muş­tur.

Madde 4-  Mad­de ile, Ka­nun kap­sa­mın­da sa­yı­lan si­lah­la­rın ta­şın­ma­sı ile on­se­kiz ya­şın­dan kü­çük­le­re sa­tıl­ma­sı ya­sak­la­na­rak, bu ko­nu­da­ki ka­nu­ni boş­lu­ğun gi­de­ril­me­si amaç­lan­mış­tır. Bu tür si­lah­la­rın, ruh­sa­ta ta­bi ateş­li si­lah­lar­dan in­ce­le­me ya­pıl­ma­dan ayırt edi­le­me­di­ği, bu ben­zer­lik­le­rin­den is­ti­fa­de edil­mek su­re­tiy­le de, gasp, soy­gun, hır­sız­lık, kap­kaç, teh­dit, adam ka­çır­ma, zor­la se­net im­za­lat­ma gi­bi çe­şit­li suç­lar­da sık­lık­la kul­la­nı­lır hâle gel­di­ği, bu du­ru­mun ise top­lu­mun hu­zur ve gü­ven­li­ği­ni olum­suz yön­de et­ki­le­di­ği­ne şa­hit olun­mak­ta­dır. Do­la­yı­sıy­la ya­pı­lan bu dü­zen­le­me son za­man­lar­da ka­mu­oyu gün­de­mi­ne sık­ça ge­len bu tür si­lah­lar­la iş­le­nen suç­la­rın, iş­len­me­den ön­le­ne­bil­me­si açı­sın­dan önem arz et­mek­te­dir.

Söz ko­nu­su si­lah­la­rın ta­şın­ma­sı­nın baş­lı ba­şı­na suç ola­rak ka­bul edil­me­si ve na­kil­le­ri­nin her an kul­la­nı­ma el­ve­riş­li ol­ma­ya­cak ve ko­lay ula­şı­la­ma­ya­cak şe­kil­de, ku­tu içe­ri­sin­de ya­pıl­ma­sı sağ­la­na­rak, bun­la­rın ki­şi­le­rin üzer­le­rin­de ta­şın­ma­sı­nın ve suç­ta kul­la­nıl­ma­sı­nın önü­ne ge­çil­me­si amaç­lan­mış­tır.

Ay­rı­ca bu si­lah­la­rın sa­tı­şı­nın, mer­mi ve­ya av mal­ze­me­si ya da yiv­siz tü­fek sa­tı­şı yap­mak için va­li­lik­ler­ce ruh­sat­lan­dı­rıl­mış yer­ler­ce ya­pıl­ma­sı ile bun­la­rı sa­tan­la­rın, el­le­rin­den çı­ka­ran­la­rın ve­ya ye­ni edi­nen­le­rin bir ay için­de mül­ki amir­li­ğe bil­di­rim­de bu­lun­ma­la­rı zo­run­lu­lu­ğu ge­ti­ri­le­rek, bu iş­lem­le­rin de­ne­tim al­tı­na alın­ma­sı sağ­lan­mış­tır.

Madde 5- Mad­de ile, Ka­nun kap­sa­mın­da­ki si­lah­la­rı izin­siz üre­ten­ler ve bu si­lah­la­rı ger­çek ateş­li si­lah vas­fı­na dö­nüş­tü­ren­le­re ağır ce­zai yap­tı­rım­lar ge­ti­ril­miş­tir. Mad­de­nin ikin­ci fık­ra­sın­da bu si­lah­la­rı ger­çek ateş­li si­la­ha dö­nüş­tü­ren­ler için 6136 sa­yı­lı Ka­nu­nun izin­siz ateş­li si­lah imal eden­ler­le il­gi­li yap­tı­rı­mın uy­gu­la­na­ca­ğı hü­küm al­tı­na alın­mış­tır.

Madde 6- Mad­de ile, ses ve gaz fi­şe­ği ata­bi­len si­lah­la­rı izin­siz ta­şı­yan­la­ra ve be­lir­le­nen usu­le ay­kı­rı sa­tış ya­pan­la­ra uy­gu­la­na­cak yap­tı­rım dü­zen­len­miş­tir.

Madde 7- Mad­de ile, Ka­nun kap­sa­mı­na gi­ren si­lah­la­rın imal, it­hal, ih­raç, bu­lun­dur­ma, na­kil, sa­tış ve­ya edi­nil­me­si­ne iliş­kin usul ve esas­lar ile bun­lar­la il­gi­li izin, ka­yıt ve tes­cil iş­lem­le­ri­nin yö­net­me­lik ile be­lir­le­ne­ce­ği hü­küm al­tı­na alın­mış­tır.

Geçici Madde 1- Mad­de ile, Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih iti­ba­rıy­la el­le­rin­de bu si­lah­la­rı bu­lun­du­ran­la­rın si­lah­la­rı­nın ka­yıt al­tı­na alın­ma­sı amaç­lan­mak­ta­dır. Mev­cut fab­ri­ka ve ima­lat­ha­ne­le­rin ka­nun ve yö­net­me­lik­le ge­ti­ri­le­cek zo­run­lu stan­dart­la­ra uy­gun üre­tim yap­tık­la­rı­nı bel­ge­le­me­le­ri hâlin­de ay­rı bir izin al­ma­la­rı­na ge­rek ol­ma­dı­ğı yö­nün­de dü­zen­le­me ya­pıl­mış­tır. Bu si­lah­la­rın üre­ti­mi­ne iliş­kin sa­na­yi en­van­te­ri oluş­tu­rul­ma­sı ba­kı­mın­dan bu­gü­ne ka­dar üre­til­miş ve Ka­nun yü­rür­lü­ğe gir­dik­ten son­ra üre­ti­le­cek si­lah­la­rın bil­di­ri­mi­nin ya­pıl­ma­sı zo­run­lu­lu­ğu ge­ti­ril­miş­tir.

Madde 8- Yü­rür­lük mad­de­si­dir.

Madde 9- Yü­rüt­me mad­de­si­dir.

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Kuru Sıkı Tabir Edilen Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Teklifi ekte sunulmuştur.

Gereğinin yapılmasını saygılarımla arz ederim.

                                                                                                                   5/12/2006

                                                                                                               Gülseren Topuz

                                                                                                                     İstanbul

GENEL GEREKÇE

Kuru sıkı tabir edilen; ses veya gaz fişeği atabilen silahlar nitelikleri bakımından; 6136 Sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanun ile 2521 sayılı Avda ve Sporda Kullanılan Tüfekler, Nişan Tabancaları ve Av Bıçaklarının Yapımı, Alımı, Satımı ve Bulundurulmasına Dair Kanun kapsamına girmemektedir. Haklarında yürürlükte bulunan diğer mevzuat hükümlerinde de, herhangi bir düzenleme bulunmaması nedeniyle, bunların imali, satışı, taşınması ya da bulundurulması ruhsata veya belgeye bağlı değildir. Ayrıca bu silahlar, ülkemizde üretildiği gibi yurt dışından da genel hükümlere göre ithal edilebilmektedir.

Son zamanlarda bu silahların, ruhsata bağlı gerçek silahlara bire bir benzerliklerinden istifade edilmek suretiyle, gasp, soygun, hırsızlık, kapkaç, tehdit, adam kaçırma, zorla senet imzalatma ve benzeri diğer suçlarda kullanıldığı, mahkemelerce suçların silahla işlenmiş olduğu kabul edilerek, ceza tayinine gidilebildiği gözlemlenmektedir. Ancak, bunların nitelikleri itibariyle ruhsata tabi ateşli silah olarak değerlendirilememesi, taşınmasının kanunen yasaklanmış olmaması ve kişilerce kolaylıkla temin edilebilmesi nedeniyle, çeşitli suçlarda sıklıkla kullanılır hale geldiği ve bu durumun da toplumun huzur ve güvenliğini olumsuz yönde etkilediği tespit edilmiştir. Bu nedenle, kamuoyu gündemine de sıkça gelen bu tür silahlarla işlenen suçların işlenmeden önlenebilmesi açısından, mevcut boşluğu giderecek yasal düzenleme yapılması zorunlu hale gelmiştir.

Bu güne kadar sözkonusu silahların denetim altına alınması hususunda çeşitli çalışmalar yapılmıştır.

Bunlar;

Kuru sıkı silahların ithalinin izne tabi tutulması bakımından, İthalat Tebliği çerçevesinde İçişleri Bakanlığının (Emniyet Genel Müdürlüğü) genel güvenlik ve asayiş yönünden uygunluk yazısı aranan malzemeler kapsamına alınması için Dış Ticaret Müsteşarlığı nezdinde 1996 yılında girişimlere başlanılmış, 98/11 sayılı İthalat Tebliğinde yayımlanması sağlanarak sözkonusu tabancaların ithali için izin alma zorunluluğu getirilmiştir.

Kuru sıkı silahların ithali izne tabi olduktan sonra, imali hususunda düzenleme yapılması için İçişleri Bakanlığınca, Millî Savunma Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığının da katılımları sağlanarak çalışmalar yapılmıştır. Millî Savunma Bakanlığı; bu silahların üretimi için Bakanlıklarınca verilmiş herhangi bir üretim izni bulunmadığı, konunun kendi görev alanları içine girmediğini, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı; bu silahları üreten sanayi kuruluşlarına verilen imalat belgeleri, ilgili sanayi ve ticaret odalarından alınan kapasite raporu, Bakanlıktan alınan sanayi sicil belgesi, kullanılan üretim teknolojisi, yaratılan istihdam, katma değer ve ihracat potansiyeli gibi kriterler değerlendirilerek imalat izni verildiği, başta Avrupa Birliği olmak üzere diğer ülkelerde bu tabancaların üretim izinlerinin yasaklanması hususunda herhangi bir tedbir tespit edilmediğini, konuyla ilgili sorunların ithalat, bulundurma ve taşımalardan kaynaklandığı hususlarını bildirmişlerdir.

Kuru sıkı tabancaların 765 sayılı Türk Ceza Kanununun kapsamına alınması için Adalet Bakanlığı nezdinde girişimlerde bulunulmuş, sözkonusu Bakanlıkça; imali ve satışı serbest bırakılan, 6136 sayılı Kanunda taşınması ve bulundurulmasının yasaklandığına dair hüküm bulunmayan ses ve gaz fişeği atabilen silahların taşınmasında, Türk Ceza Kanununun 526 ncı maddesinin birinci fıkrasındaki suç unsurlarının bulunmadığı, bu tabancaların amaç dışı kullanılması halinde Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri dairesinde işlem yapılmasının mümkün olduğu, kanunla düzenlenmiş bulunan hususlarda idari tasarrufla suç ihdasının mümkün bulunmadığı bildirilmiştir.

Muhtemel olayların önlenmesi kamu güvenliğinin bozulmaması, yaptırımsız kalacak suç oluşmaması amacıyla, valiliklerce 5442 sayılı İl İdaresi Kanununun 11 inci Maddesine dayanılarak, kuru sıkı ses ve gaz tabancalarının bulundurulması, taşınması ve ateş edilmesine dair yasaklamalar getirilmiş, yasaklamalara uymayanlar hakkında yerel mahkemelerce Türk Ceza Kanununun 526 ncı Maddesinden işlem yapılmış, yerel mahkemelerin vermiş olduğu kararlar Yargıtay Başkanlığına temyiz için gönderildiğinde, Yargıtayca, gaz tabancalarının suç teşkil eden bir nitelik taşımayıp, alınıp satılmaları, taşınıp bulundurulmaları hususunda herhangi yasal düzenleme bulunmadığı gerekçe gösterilerek, valiliklerce alınan yasaklama kararlarına uyulmaması nedeniyle verilen mahkumiyet kararları bozulmuş, valiliklerce alınan yasaklama kararları da geçersiz kalmıştır.

İçişleri Bakanlığınca; sözkonusu silahların 18 yaşından küçüklere satılmaması, satılan tabancaların mülki amirliklere bildirilmesi, satışların denetime tabi tutulması yönünde değişik zamanlarda yapılan genelgeler ile mevcut yasal boşluk giderilmeye çalışılmıştır. Ancak suç ve cezaların kanunlarla düzenlenmesi anayasal bir zorunluluk olduğundan, bu konuda yapılan idari işlemler yaptırımsız kalmıştır.

Genel mevzuat hükümleri çerçevesinde konuyla ilgili olarak yapılabilecek işlemler hakkında hukuki görüşlere başvurulmuş, bahsi geçen silahlarla ilgili olarak idarece herhangi bir yasağın getirilemeyeceği, konulan yasakların da yargı merciince kaldırılmakta olduğundan, amacı dışında kullanılmasının tespiti halinde genel hükümlere göre işlem yapılmasını, izin alınmadan ülkeye sokulması halinde, yasadışı yollardan ithalat yapmak suçundan işlem yapılması gerektiği belirtilmiştir.

İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğünce yapılan bir çalışmaya göre, Ülkemizde 2004 yılı itibariyle resmi kayıtlara girmiş yaklaşık olarak 356.218 kuru sıkı tabir edilen silah bulunduğu, bu silahlarla 2002 yılından Temmuz 2004’e kadar 11.249 suç işlendiği ve bu silahların dolaylı olarak karıştığı suç adedinin 4283 olduğu tespit edilmiştir.

Haklarında herhangi bir yasal düzenleme bulunmayan sözkonusu silahların, gerek görünüşü, gerekse kullandıkları fişeğin patlaması sırasında çıkardığı ses itibarıyla ve yakinen incelenmedikçe gerçek silahlardan ayırt edilemediği, kötü niyetli kişi ve kişilerce çeşitli suçlarda ya da düğün ve spor müsabakaları sonrası havaya ateş etmede kullanıldıkları, hatta gerçek silah kullanıldığı halde güvenlik güçlerine bu silahların teslim edildiği, bu durumun kamu güvenliğini olumsuz etkilediği, halk üzerinde korku ve panik yaratıldığı, hatta bu tabancaların namlularının değiştirilmesi sonucu ruhsata tabi gerçek tabanca vasfına dönüştürüldükleri dikkate alındığında bu konuda yasal düzenleme yapılması kaçınılmaz hale gelmiştir.

Bu Kanun ile, yukarıda belirtilen gerekçeler ışığında, haklarında yürürlükteki mevzuat hükümlerinde herhangi bir düzenleme bulunmayan kuru sıkı tabir edilen ses veya gaz fişeği atabilen tabancaların, imal, ithal, taşınması ile bulundurulması hususlarının düzenlenmesi amaçlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1- Bu madde ile, ruhsata tabi gerçek silahlara olan benzerliklerinden yararlanılarak çeşitli suçlarda kullanıldığı, kamu huzur ve güvenliğini bozduğu tespit edilen ve de haklarında yürürlükte bulunan mevzuatta düzenleme yapılmamış bulunan ses ve gaz fişeği atabilen silahlar hakkındaki mevcut yasal boşluğun giderilmesine yönelik düzenleme yapılması amaçlanmıştır.

Madde 2- Bu madde ile, kuru sıkı ses ve gaz fişeği atabilen tabancaların nitelikleri, imali, ithali, ihracı, satışı, edinilmesi, bulundurulması ve taşınması ile bunlarla ilgili izin, kayıt ve bildirimlerine ilişkin olarak yapılması gereken iş ve işlemlerin düzenlenmesine dair kapsam belirlenmiştir.

Madde 3- Bu madde ile, kuru sıkı silahların imali, Sanayi ve Ticaret Bakanlığının iznine bağlanmış, imalata ilişkin usul ve esasların ilgili kurum ve kuruluşların görüşü alınmak kaydıyla bu Bakanlıkça belirleneceği hüküm altına alınmıştır. Bu düzenleme ile, bu silahların imalatının belirli standartlara bağlanması ve konu ile ilgili kurum ve kuruluşların yapılacak düzenlemelere katılımının sağlanması amaçlanmıştır. Ayrıca, sözkonusu silahların ruhsata tabi ateşli silahlara dönüştürülmesini engelleyecek tedbirlerin alınarak üretim yapılması zorunluluğu getirilmiştir. Böylelikle, ateşli silahlara oranla temini kolay olan, parasal açıdan çok daha az külfet getiren bu silahların gerçek silah olarak suçta kullanılmasının önlenmesi amaçlanmıştır.

Bu Kanun kapsamında sayılan silahların ithal ve ihraç işlemleri genel hükümlere göre yerine getirileceği belirtilmiş, bunların ithali hususunda İçişleri ile Sanayi ve Ticaret Bakanlıklarının uygunluk görüşü aranacağı hükme bağlanmıştır. Böylelikle ithal edilecek bu silahların, ülkemizde üretimine izin verilenlerle aynı nitelikte olmaları, özellikle ruhsata tabi ateşli silah vasfına dönüştürülmesi mümkün olamayacak nitelikte olmaları hususunda denetim mekanizması oluşturulmuştur.

Madde 4- Bu madde ile, Kanun kapsamında sayılan silahların fonksiyonel olsun veya olmasın taşınması ile onsekiz yaşından küçüklere satılması yasaklanarak, bu konuda yürürlükte bulunan mevzuat hükümlerindeki kanuni boşluğun giderilmesi amaçlanmıştır. Bu tür silahların, ruhsata tabi ateşli silahlardan inceleme yapılmadan ayırt edilemediği, bu benzerliklerinden istifade edilmek suretiyle de, gasp, soygun, hırsızlık, kapkaç, tehdit, adam kaçırma, zorla senet imzalatma gibi çeşitli suçlarda sıklıkla kullanılır hale geldiği, bu durumun ise toplumun huzur ve güvenliğini olumsuz yönde etkilediği müşahade edilmekte, dolayısıyla yapılan bu düzenleme de, son zamanlarda kamuoyu gündemine sıkça gelen bu tür silahlarla işlenen suçların, işlenmeden önlenebilmesi açısından önem arzetmektedir.

Kanunla sözkonusu silahların taşınmasının başlı başına suç olarak kabul edilmesi ve nakillerinin her an kullanıma elverişli olmayacak ve kolay ulaşılamayacak şekilde, kutu içerisinde yapılması sağlanarak, bunların kişilerin üzerlerinde taşımasının ve suçta kullanılmasının önüne geçilmesi amaçlanmıştır.

Ayrıca bu silahların satışının, mermi veya av malzemesi ya da yivsiz tüfek satışı yapmak için valiliklerce ruhsatlandırılmış yerlerce yapılması ile bunları satanların, ellerinden çıkaranların veya yeni edinenlerin bir ay içinde mahalli kolluğa bildirimde bulunmaları zorunluluğu getirilerek, bu işlemlerin belirli bir denetim altına alınması sağlanmıştır.

Madde 5- Bu maddede, kanun kapsamında sayılan silahları, yetkili mercilerden izin almadan imal edenlere, bu Kanun hükümleri gereğince üretim için belirlenmiş esas ve usullere aykırı olarak üretim yapanlara, bunların namlu ve mekanizmalarını değiştirmek suretiyle ruhsata tabi ateşli silaha dönüştüren kişilere, Kanunda belirlenmiş hükümlere aykırı olarak bunları taşıyan, bulunduran, nakil eden veya satan kişilere verilecek cezalar ile suça konu cihaz, alet, makine ve silahların müsaderesine ilişkin hususlar düzenlenmiştir.

Bu ceza hükümleri, Kanunla belirlenmiş olan kaide ve kurallara uyulmaması durumunda devreye girerek, suçun işlenmeden önlenmesinde caydırıcı rolü üstlenmektedir.

Madde 6- Bu madde ile; bu Kanunun yayımlanmasından sonra İçişleri ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca altı ay içerisinde çıkarılacak olan yönetmelikle, bu silahların, imali, ithali, ihracı, ikamet veya işyerlerinde bulundurulma, nakil, satış veya edinilmesi ile bunlarla ilgili izin, kayıt ve bildirim işlemlerinin nasıl düzenleneceğine ilişkin usul ve esasların belirleneceği Yönetmelik yapılmasına ilişkin düzenleme yapılmıştır.

Geçici Madde 1- Bu madde ile, Kanunun yürürlüğe girmesinden önce bu silahları ellerinde bulunduranlar ile üretim yapanların Kanunun yürürlüğe girmesiyle doğrudan bir yaptırım ile karşı karşıya kalmamaları ve vatandaşların mağduriyetlerine neden olmaması, bir yıl içerisinde mahalli mülki amirliklere bildirimde bulunmaları halinde herhangi bir cezai işlem yapılmaması, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte üretim yapmakta olanların, bu Kanunla belirlenen esas ve usullere göre bir yıl içinde gerekli izinleri alabilmeleri, belirtilen süreler içinde bildirimde bulunmayanlar ve gerekli izinleri almayanlar hakkında da bu Kanunun 5 inci maddesine göre işlem yapılması yönünde düzenleme yapılmıştır.

Madde 7- Bu madde yürürlük maddesidir.

Madde 8- Bu madde yürütme maddesidir.

İSTANBUL MİLLETVEKİLİ GÜLSEREN TOPUZ’UN TEKLİFİ

KURU SIKI TABİR EDİLEN SES VE GAZ FİŞEĞİ

ATABİLEN SİLAHLAR HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

Amaç

MADDE 1- Bu Kanunun amacı, kuru sıkı tabir edilen ses ve gaz fişeği atabilen silahlara ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2- Bu Kanun, kuru sıkı tabir edilen ses ve gaz fişeği atabilen silahların nitelikleri, imali, ithali, ihracı, satışı, edinilmesi, bulundurulması ve nakli hakkındaki usul ve esaslar ile bunlarla ilgili izin, kayıt ve bildirimlerine ilişkin işlemlerini kapsar.

İmal, İthal, İhraç

MADDE 3- Bu Kanun kapsamına giren silahların imali Sanayi ve Ticaret Bakanlığının iznine bağlıdır. İmalata ilişkin usul ve esaslar ilgili kurum ve kuruluşların görüşü alınmak kaydıyla bu Bakanlıkça belirlenir.

Bu Kanun kapsamındaki silahların yürürlükteki mevzuat hükümlerine göre ruhsata tabi silah vasfına dönüştürülmesini engelleyecek şekilde üretilmesi zorunludur. Bu zorunluluk ithalatta da aranır.

Bu Kanun kapsamındaki silahların ithal ve ihraç işlemleri genel hükümlere göre yerine getirilir. Ancak bunların ithalinde İçişleri ile Sanayi ve Ticaret Bakanlıklarının uygunluk görüşü aranır.

Taşınması, Bulundurulması, Satışı

MADDE 4- Bu Kanun kapsamına giren silahların fonksiyonel olsun veya olmasın taşınması ile onsekiz yaşından küçüklere satılması yasaktır. Bunların satışı mermi veya av malzemesi ya da yivsiz tüfek satışı yapmak için valiliklerce izin verilen yerlerde yapılır. Bunları satan bayilerin, üçüncü şahıslara devredenler ile üçüncü şahıslardan devralanların bir ay içinde mahalli kolluğa bildirimde bulunmaları zorunludur.

Söz konusu silahlar her an kullanıma elverişli olmayacak ve kolay ulaşılamayacak şekilde, kutu içerisinde nakledilebilirler. Bunların belirtilen şekil ve şartların dışındaki nakilleri taşıma olarak kabul edilir.

Ceza Hükümleri

MADDE 5- Bu kanun kapsamındaki silahları yetkili mercilerden izin almadan imal edenlere bir yıldan üç yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adli para cezası,

Bu Kanun hükümleri gereğince üretim için belirlenmiş esas ve usullere aykırı olarak üretim ya da ruhsata tabi silaha dönüşecek şekilde üzerinde tadilat yapanlara altı aydan iki yıla kadar hapis ve iki bin güne kadar adli para cezası,

Kanunun 4 üncü maddesine aykırı davranışta bulunanlara üç aydan bir yıla kadar hapis ve bin güne kadar adli para cezası,

verilir. Suça konu cihaz, alet, makine ve silahlar müsadere edilir.

Yönetmelik

MADDE 6- Bu Kanun kapsamına giren silahların imal, ithal, ihraç, bulundurma, nakil, satış veya edinilmesine ilişkin usul ve esaslar ile bunlarla ilgili izin, kayıt ve bildirim işlemleri İçişleri Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca üç ay içinde çıkarılacak Yönetmelikte belirlenir.

Geçici Madde

GEÇİCİ MADDE 1- Bu Kanun kapsamına giren silahları ellerinde bulunduranlar, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde mahalli kolluğa bildirimde bulunmaları halinde haklarında cezai takibat yapılmaz.

Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte üretim yapmakta olanlar, bu kanunla belirlenen esas ve usullere göre altı ay içinde gerekli izinleri almaları zorunludur. Bu Kanun yürürlüğe girdiği tarihte belirlenen hükümlere uygun olarak üretim yapılması kaydıyla, yetkili makamlardan izin alarak tabanca veya yivsiz tüfek üretimi yapanların, bu Kanun kapsamındaki silahları üretmek için ayrıca izin almaları zorunlu değildir.

Belirtilen süreler içinde bildirimde bulunmayanlar, gerekli izinleri almayanlar hakkında bu Kanunun 5 inci maddesine göre işlem yapılır.

Yürürlük

MADDE 7- Bu Kanun yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 8- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

İçiş­le­ri Ko­mis­yo­nu Ra­po­ru

    Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si

           İçiş­le­ri Ko­mis­yo­nu

        Esas No: 1/1319, 2/964                                                            9/5/2007

               Ka­rar No: 63

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

İçiş­le­ri Ba­kan­lı­ğın­ca ha­zır­la­na­rak 07/03/2007 ta­ri­hin­de Baş­kan­lı­ğı­nı­za su­nu­lan “Ses ve Gaz Fi­şe­ği Ata­bi­len Si­lah­lar Hak­kın­da Ka­nun Ta­sa­rı­sı” ile “İs­tan­bul Mil­let­ve­ki­li Gül­se­ren TO­PUZ’un Ku­ru Sı­kı Ta­bir Edi­len Ses ve Gaz Fi­şe­ği Ata­bi­len Si­lah­lar Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi”, Baş­kan­lı­ğı­nız ta­ra­fın­dan sı­ra­sıy­la 12/03/2007 ve 07/03/2007 ta­rih­le­rin­de esas ko­mis­yon ola­rak Ko­mis­yo­nu­mu­za, ta­li ko­mis­yon ola­rak da Ada­let ve Sa­na­yi, Ti­ca­ret, Ener­ji, Ta­bii Kay­nak­lar, Bil­gi ve Tek­no­lo­ji Ko­mis­yon­la­rı­na ha­va­le edil­miş­tir. Ko­mis­yo­nu­muz, 18/04/2007 ta­rih­li 51 in­ci top­lan­tı­sın­da Ta­sa­rı ile Tek­li­fi gün­de­mi­ne ala­rak gö­rüş­me­ye baş­la­mış, bun­la­rı ay­nı ma­hi­yet­te gör­dü­ğün­den bir­leş­ti­ri­le­rek gö­rü­şül­me­le­ri­ne ve gö­rüş­me­ler­de Ta­sa­rı met­ni­nin esas alın­ma­sı­na ka­rar ver­miş­tir. Ko­mis­yo­nu­muz bir­leş­ti­ri­len Ta­sa­rı ile Tek­li­fin ol­gun­laş­tı­rıl­ma­sı ama­cıy­la bir alt ko­mis­yon ku­rul­ma­sı­nı ka­rar­laş­tır­mış­tır. Alt Ko­mis­yon üye­lik­le­ri­ne se­çi­len Adı­ya­man Mil­let­ve­ki­li Şev­ket GÜR­SOY, Es­ki­şe­hir Mil­let­ve­ki­li Mu­har­rem TOZ­ÇÖ­KEN, Kırk­la­re­li Mil­let­ve­ki­li Meh­met S. KE­Sİ­MOĞ­LU, Ki­lis Mil­let­ve­ki­li Ve­li KA­YA, Muş Mil­let­ve­ki­li Se­ra­cet­tin KA­RA­YA­ĞIZ ve Van Mil­let­ve­ki­li Meh­met KAR­TAL Alt Ko­mis­yon baş­kan­lı­ğı­na Muş Mil­let­ve­ki­li Se­ra­cet­tin KA­RA­YA­ĞIZ’ı se­çe­rek ça­lış­ma­la­rı­na baş­la­mış­tır. Alt Ko­mis­yon top­lan­tı­la­rı­na İçiş­le­ri, Mil­li Sa­vun­ma, Ada­let, Ma­li­ye, Sa­na­yi ve Ti­ca­ret Ba­kan­lık­la­rı tem­sil­ci­le­ri ka­tıl­mış­tır. Alt Ko­mis­yon Tek­lif ile ge­rek­çe­si­ni in­ce­le­ye­rek 26/04/2007 ta­ri­hin­de ça­lış­ma­la­rı­nı ta­mam­la­mış ve ha­zır­la­dı­ğı ra­por ile met­ni Ko­mis­yo­nu­mu­za sun­muş­tur. Ko­mis­yo­nu­muz 09/05/2007 ta­rih­li 52 nci top­lan­tı­sın­da İçiş­le­ri, Mil­li Sa­vun­ma, Ada­let, Ma­li­ye, Sa­na­yi ve Ti­ca­ret Ba­kan­lık­la­rı tem­sil­ci­le­ri­nin de ka­tı­lı­mıy­la Alt Ko­mis­yon Ra­po­ru ve met­ni­ni in­ce­le­ye­rek ka­ra­ra bağ­la­mış­tır.

Ta­sa­rı ile ku­ru­sı­kı ola­rak ta­bir edi­len ses ve­ya gaz fi­şe­ği ata­bi­len ta­ban­ca­la­rın, ima­li, it­ha­li, ta­şın­ma­sı ve bu­lun­du­rul­ma­sı hu­sus­la­rı dü­zen­len­mek­te ve uy­gu­la­ma­da­ki boş­luk gi­de­ril­me­ye ça­lı­şıl­mak­ta­dır.

Ta­sa­rı üze­rin­de Alt Ko­mis­yon ta­ra­fın­dan ya­pı­lan de­ği­şik­lik­ler şun­lar­dır:

1. Ta­sa­rı­nın ama­cı dü­zen­le­yen 1 in­ci mad­de­si ile kap­sa­mı dü­zen­le­yen 2 nci mad­de­si, bir­bi­ri­nin içi­ne geç­miş du­rum­da­dır­lar ve tek­rar içer­mek­te­dir­ler. Do­la­yı­sıy­la mad­de­ler, “amaç ve kap­sam” baş­lı­ğı al­tın­da­ki tek mad­de­de bir­leş­ti­ril­miş­tir.

2. Ta­sa­rı­nın 3 ün­cü mad­de­si, ku­ru-sı­kı si­lah­la­rın imal, it­hal ve ih­ra­cı­nı dü­zen­le­mek­te­dir. Mad­de­nin ikin­ci fık­ra­sın­da ku­ru-sı­kı si­lah­la­rın, 6136 sa­yı­lı Ka­nun hü­küm­le­ri­ne gö­re ruh­sa­ta ta­bi si­lah­la­ra dö­nüş­tü­rü­le­me­ye­ce­ği hük­mü ge­ti­ril­mek­te­dir. An­cak bu­ra­da­ki amaç ruh­sat­la iliş­ki­li ol­mak­sı­zın ku­ru-sı­kı si­lah­la­rın 6136 sa­yı­lı Ka­nun kap­sa­mın­da­ki si­lah­la­ra dö­nü­şü­mü­nü en­gel­le­mek ol­du­ğun­dan fık­ra­da­ki “gö­re ruh­sa­ta” iba­re­si mad­de met­nin­den çı­ka­rıl­mış­tır. Di­ğer ta­raf­tan ku­ru-sı­kı si­lah­la­rın di­ğer si­lah­lar­dan ayırt edil­me­si için, imal sı­ra­sın­da, si­lah üze­ri­ne ayırt edi­ci bir işa­ret kon­ma­sı­nın ge­rek­li ol­du­ğu dü­şü­nül­müş ve mad­de­ye, ku­ru sı­kı si­lah üze­ri­ne ayırt edi­ci işa­ret koy­ma zo­run­lu­lu­ğu ge­ti­ril­miş­tir. Bu işa­re­tin ne ola­ca­ğı ise yö­net­me­lik ta­ra­fın­dan be­lir­le­ne­cek­tir.

3. Ta­sa­rı­nın 4 ün­cü mad­de­si ku­ru-sı­kı si­lah­la­rın ta­şın­ma­sı­nı ya­sak­la­mak­ta, ta­şı­ma ile na­kil ara­sın­da­ki far­kı or­ta­ya koy­mak­ta ve sa­tı­şı­nı dü­zen­le­mek­te­dir. Alt Ko­mis­yon mad­de­de Türk Ce­za Ka­nu­nu­nun 53 ün­cü mad­de­si ile ku­ru­lan iliş­ki­nin ge­rek­siz ol­du­ğu dü­şün­ce­sin­den ha­re­ket­le bi­rin­ci fık­ra­yı ye­ni­den yaz­mış­tır. Alt ko­mis­yon 6136 sa­yı­lı ka­nun kap­sa­mın­da iş­le­nen suç ile ateş­li si­lah­la suç iş­le­me­nin far­kı­nı gö­ze­te­rek her iki du­ru­mu mad­de met­nin­de ay­rı ay­rı say­mış­tır. Alt Ko­mis­yo­nu­muz­da ku­ru-sı­kı si­lah al­ma­da en­ge­li ol­ma­yan­la­rın Cum­hu­ri­yet Sav­cı­lı­ğın­dan alı­na­cak sa­bı­ka kay­dı ile be­lir­len­me­si­nin mad­de­ye iş­len­me­si yo­lun­da bir dü­şün­ce ile­ri sü­rül­müş­se de bu­nun za­ten baş­ka bir yo­lu­nun ol­ma­dı­ğı be­lir­til­miş­tir. An­cak Cum­hu­ri­yet Sav­cı­lı­ğın­ca ve­ri­le­cek sa­bı­ka kay­dı­nın ku­ru-sı­kı si­lah al­ma­ya en­gel oluş­tu­rup oluş­tur­ma­dı­ğı­nın sap­tan­ma­sı­nın ko­lay ol­ma­dı­ğı ve bu ne­den­le bu bel­ge­nin gü­ven­lik güç­le­ri­ne ib­ra­zı­nın zo­run­lu ol­du­ğu ifa­de edil­miş­tir. Bu ko­nu­nun ay­rın­tı­la­rı­nın yö­net­me­lik­te gös­te­ril­me­si­nin da­ha uy­gun ola­ca­ğı dü­şün­ce­siy­le bu ko­nu­da mad­de­ye bir ek­le­me ya­pıl­ma­mış­tır.

Mad­de­nin bi­rin­ci fık­ra­sı­na ek­le­nen bir (c) ben­di ile Yö­net­me­lik­te be­lir­len­miş esas ve usul­le­re ay­kı­rı ola­rak imal edil­miş olan­la­rı­nın sa­tıl­ma­sı ya­sak kap­sa­mı­na alın­mış ve yö­net­me­li­ğe ay­kı­rı imal edil­miş si­lah­la­rı sa­tan­la­ra yap­tı­rım uy­gu­lan­ma­sı­nın önü açıl­mış­tır.

Mad­de­nin ikin­ci fık­ra­sın­da­ki “va­li­lik­ler­ce” iba­re­si faz­la­lık ol­du­ğun­dan mad­de met­nin­den çı­ka­rıl­mış; hu­ku­ki so­run doğ­ma­ma­sı için “dev­re­den­ler” iba­re­si “dev­re­den­ler ve sa­tan­lar”, “dev­ra­lan­lar” iba­re­si “dev­ra­lan­lar ve sa­tın alan­lar” bi­çi­min­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

Mad­de­nin son fık­ra­sın­da ta­şı­ma ve na­kil ara­sın­da­ki fark be­lir­len­me­ye ça­lı­şıl­mak­ta­dır. Fık­ra­ya, “boş ola­rak” bi­çi­min­de­ki iba­re­nin ek­len­me­siy­le ku­ru-sı­kı si­lah­la­rın için­de mer­mi ol­ma­dan ta­şın­ma­sı zo­run­lu ha­le ge­ti­ril­miş ve do­lu ola­rak ya­ka­la­nan si­lah­lar na­kil kav­ra­mı­nın kap­sa­mın­dan çı­ka­rıl­mış­tır.

4. Ta­sa­rı­nın 5 ve 6 ncı mad­de­le­ri ce­zai hü­küm­le­ri dü­zen­le­mek­te­dir. Bu ne­den­le mad­de­ler tek mad­de al­tın­da bir­leş­ti­ril­miş ve mad­de­nin baş­lı­ğı “ce­zai hü­küm­ler” bi­çi­min­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir. 5 in­ci mad­de­nin bi­rin­ci fık­ra­sın­da üre­tim için be­lir­len­miş esas ve usul­le­re ay­kı­rı üre­tim­de bu­lu­nan­la­rın bir yıl­dan üç yı­la ka­dar ha­pis ce­za­sı ile ce­za­lan­dı­rıl­ma­la­rı ön­gö­rül­müş­tür. Üre­ti­me iliş­kin esas ve usul­le­rin ise yö­net­me­lik­le be­lir­le­ne­ce­ği hü­küm al­tı­na alın­mış­tır. Bu du­rum­da ce­za­sı ka­nun­la be­lir­len­miş su­çun ken­di­si­nin yö­net­me­lik­le be­lir­len­me­si ön­gö­rül­müş ol­mak­ta­dır. Suç ve ce­za­nın ka­nu­ni­li­ği il­ke­si­ne ay­kı­rı olan bu dü­zen­le­me de­ğiş­ti­ri­le­rek ay­kı­rı­lık gi­de­ril­miş­tir. Ye­ni dü­zen­le­mey­le yö­net­me­lik­te be­lir­ti­len esas ve usul­le­re ay­kı­rı dav­ra­nış­ta bu­lu­nan üre­ti­ci­le­re ida­ri pa­ra ce­za­sı ön­gö­rül­müş ve su­çun tek­ra­rı ha­lin­de uy­gu­la­na­cak pa­ra ce­za­sı ağır­laş­tı­rıl­mış­tır. Di­ğer ta­raf­tan be­lir­ti­len esas ve usul­le­re ay­kı­rı üre­tim ol­ma­sı ha­lin­de sa­de­ce üre­ten­le­rin de­ğil, bu si­lah­la­rı sa­tan­la­rın da yap­tı­rım­la kar­şı­laş­ma­la­rı sağ­lan­mak­ta ve bu su­ret­le stan­dart dı­şı üre­tim en­gel­len­me­ye ça­lı­şıl­mak­ta­dır.

5 in­ci mad­de­nin ikin­ci fık­ra­sın­da, ku­ru sı­kı si­lah­la­rın 6136 sa­yı­lı Ka­nun kap­sa­mın­da­ki si­lah­la­ra dö­nüş­tü­rül­me­si­ni en­gel­le­mek için, ta­di­lat ya­pan­la­ra 6136 sa­yı­lı Ka­nu­nun 12 nci mad­de­sin­de be­lir­ti­len ce­za­nın uy­gu­la­na­ca­ğı be­lir­til­mek­te­dir. Alt ko­mis­yon­da­ki gö­rüş­me­ler sı­ra­sın­da ku­ru sı­kı si­la­hın 6136 sa­yı­lı Ka­nun­da ön­gö­rü­len si­lah­lar­dan bi­ri ha­li­ne gel­miş ol­ma­sı ha­lin­de 6136 sa­yı­lı Ka­nun hü­küm­le­ri­nin baş­ka­ca bir hük­me ge­rek kal­mak­sı­zın ken­di­li­ğin­den uy­gu­la­na­ca­ğı ve ikin­ci fık­ra hük­mü­ne ge­rek ol­ma­dı­ğı ifa­de edil­miş­tir. An­cak uy­gu­la­ma­da te­red­düt oluş­ma­ma­sı için “6136 sa­yı­lı Ka­nun hü­küm­le­ri sak­lı­dır.” bi­çi­min­de­ki bir fık­ra­nın ya­rar­lı ola­ca­ğı be­lir­til­miş ve fık­ra bu şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

5. 7 nci mad­de­de be­lir­ti­len yö­net­me­li­ğin üç ay için­de çı­ka­rıl­ma­sı­nın güç ol­du­ğu dü­şü­nü­le­rek sü­re al­tı aya çı­ka­rıl­mış­tır.

6. Ge­çi­ci mad­de, ye­ni dü­zen­le­me­ler yü­rür­lü­ğe gir­dik­ten son­ra mev­cut ku­ru sı­kı si­lah sa­hip­le­ri ile üre­ti­ci­le­rin ye­ni du­ru­ma ken­di­le­ri­ni uyar­la­ma­la­rı­na ola­nak ta­nı­yan hü­küm­ler içer­mek­te­dir. An­cak uy­gu­la­ma­ya iliş­kin hu­sus­lar al­tı ay için­de yü­rür­lü­ğe ko­nu­la­cak bir yö­net­me­lik­le be­lir­le­ne­ce­ğin­den si­lah sa­hip­le­ri­ne ve üre­ti­ci­le­re ve­ri­len sü­re­nin de yö­net­me­li­ğin yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih­ten son­ra baş­la­tıl­ma­sı ge­rek­li­dir. Alt ko­mis­yon mad­de­yi bu doğ­rul­tu­da ye­ni­den yaz­mış­tır.

7. Ta­sa­rı­nın top­lam 9 olan mad­de sa­yı­sı 7’ye in­di­ril­di­ğin­den mad­de sı­ra­la­ma­sı ye­ni­den ya­pıl­mış­tır.

Ko­mis­yo­nu­muz Alt Ko­mis­yon met­ni­ni be­nim­se­miş ve me­tin üze­rin­de iki de­ği­şik­lik yap­mış­tır. Bu de­ği­şik­lik­ler şun­lar­dır:

1. Alt Ko­mis­yo­nun uy­gu­la­ma­da te­red­düt oluş­ma­ma­sı için “6136 sa­yı­lı Ka­nun hü­küm­le­ri sak­lı­dır.” bi­çi­min­de­ki bir fık­ra­yı mad­de met­ni­ne ek­le­me­si ye­rin­de gö­rül­me­miş­tir. Alt Ko­mis­yon Ra­po­run­da da be­lir­til­di­ği gi­bi ku­ru sı­kı si­la­hın 6136 sa­yı­lı Ka­nun­da ön­gö­rü­len si­lah­lar­dan bi­ri ha­li­ne gel­miş ol­ma­sı ha­lin­de 6136 sa­yı­lı Ka­nun hü­küm­le­ri­nin baş­ka­ca bir hük­me ge­rek kal­mak­sı­zın ken­di­li­ğin­den uy­gu­la­na­ca­ğı açık­tır. Ko­mis­yo­nu­muz bu ne­den­le söz­ko­nu­su (2) nu­ma­ra­lı fık­ra­yı mad­de met­nin­den çı­kar­mış­tır.

2. Ge­çi­ci mad­de 1 Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­me­sin­den son­ra or­ta­ya çı­ka­bi­le­cek uyum­suz­luk­la­rı gi­der­me­ye ça­lış­mak­ta­dır. İkin­ci fık­ra­da sü­re­ler yö­net­me­li­ğin yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih­ten son­ra baş­la­tıl­mak­ta­dır. An­cak bi­rin­ci fık­ra­da da bir yıl­lık bir sü­re ol­du­ğu hal­de sü­re Ka­nu­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­den iti­ba­ren baş­la­tıl­mak­ta­dır. Ko­mis­yo­nu­muz fık­ra­lar ara­sın­da­ki bu uyum­suz­lu­ğu gi­de­re­rek bi­rin­ci fık­ra­da­ki sü­re­yi de yö­net­me­li­ğin ya­yı­mı ta­ri­hin­den iti­ba­ren bir yıl son­ra­ya bı­rak­mış­tır.

Alt Ko­mis­yon met­ni­nin di­ğer mad­de­le­ri ay­nen ka­bul edil­miş­tir.

Ra­po­ru­muz, Ge­nel Ku­ru­la say­gıy­la arz olu­nur.

 

 

Baş­kan

Baş­kan­ve­ki­li

Kâtip

 

Tev­fik Zi­ya­ed­din Ak­bu­lut

Ali Se­zal

Si­nan Öz­kan

 

Te­kir­dağ

Kah­ra­man­ma­raş

Kas­ta­mo­nu

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Kü­çü­kay­dın

Şev­ket Gür­soy

Nur Do­ğan To­pa­loğ­lu

 

Ada­na

Adı­ya­man

An­ka­ra

 

Üye

Üye

Üye

 

Şev­ket Or­han

Ali Yük­sel Ka­vuş­tu

Mu­har­rem Toz­çö­ken

 

Bur­sa

Ço­rum

Es­ki­şe­hir

 

Üye

Üye

Üye

 

Re­cep Ko­ral

Sı­dı­ka Sa­rı­be­kir

Hak­kı Ül­kü

 

İs­tan­bul

İs­tan­bul

İz­mir

 

Üye

Üye

Üye

 

Ve­li Ka­ya

Se­ra­cet­tin Ka­ra­ya­ğız

Nu­ret­tin Sö­zen

 

Ki­lis

Muş

Si­vas

 

Üye

Üye

Üye

 

Se­la­mi Uzun

Meh­met Kar­tal

Meh­met Çi­çek

 

Si­vas

Van

Yoz­gat

 

 

Üye

 

 

 

Na­dir Sa­raç

 

 

 

Zon­gul­dak

 

 

HÜ­KÜ­ME­TİN TEK­LİF ET­Tİ­Ğİ ME­TİN

 

SES VE GAZ Fİ­ŞE­Ğİ ATA­Bİ­LEN Sİ­LAH­LAR HAK­KIN­DA KA­NUN TA­SA­RI­SI

Amaç

MAD­DE 1- (1) Bu Ka­nu­nun ama­cı, ses ve gaz fi­şe­ği ata­bi­len si­lah­la­ra iliş­kin usul ve esas­la­rı dü­zen­le­mek­tir.

Kap­sam

MAD­DE  2- (1) Bu Ka­nun, ses ve gaz fi­şe­ği ata­bi­len si­lah­la­rın ni­te­lik­le­ri, ima­li, it­ha­li, ih­ra­cı, sa­tı­şı, edi­nil­me­si, bu­lun­du­rul­ma­sı ve ta­şın­ma­sı hak­kın­da­ki usul ve esas­lar ile bun­lar­la il­gi­li izin, ka­yıt ve tes­cil iş­lem­le­ri­ni kap­sar.

(2)  Bu Ka­nun­da ge­çen ses ve gaz fi­şe­ği atan si­lah; ku­ru­sı­kı si­lah ola­rak da ta­bir edi­len ses ve gaz fi­şe­ği ata­bi­len si­lah­la­rı ifa­de eder.

İmal, it­hal ve ih­raç

MAD­DE 3- (1) Bu Ka­nun kap­sa­mı­na gi­ren si­lah­la­rın ima­li Sa­na­yi ve Ti­ca­ret Ba­kan­lı­ğı­nın iz­ni­ne ta­bi­dir. İma­la­ta iliş­kin usul ve esas­lar il­gi­li ku­rum ve ku­ru­luş­la­rın gö­rü­şü alın­mak kay­dıy­la bu Ba­kan­lık­ça çı­ka­rı­la­cak yö­net­me­lik­le be­lir­le­nir.

(2) Bu Ka­nun kap­sa­mın­da­ki si­lah­la­rın 10/7/1953 ta­rih­li ve 6136 sa­yı­lı Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nun hü­küm­le­ri­ne gö­re ruh­sa­ta ta­bi si­lah vas­fı­na dö­nüş­tü­rül­me­si­ni en­gel­le­ye­cek şe­kil­de üre­til­me­si zo­run­lu­dur. Bu zo­run­lu­luk it­ha­lat­ta da ara­nır.

(3) Bu Ka­nun kap­sa­mın­da­ki si­lah­la­rın it­hal ve ih­raç iş­lem­le­ri, ge­nel hü­küm­le­re gö­re ye­ri­ne ge­ti­ri­lir. An­cak bun­la­rın it­ha­lin­de, İçiş­le­ri Ba­kan­lı­ğı ile Sa­na­yi ve Ti­ca­ret Ba­kan­lı­ğı­nın uy­gun gö­rü­şü ara­nır.

Ta­şın­ma­sı, sa­tı­şı ve nak­li

MAD­DE 4- (1) Bu Ka­nun kap­sa­mı­na gi­ren si­lah­la­rın;

a) Ta­şın­ma­sı,

b) Türk Ce­za Ka­nu­nu­nun 53 ün­cü mad­de­sin­de be­lir­ti­len sü­re­ler geç­miş ol­sa bi­le kas­ten iş­le­nen bir suç­tan do­la­yı bir yıl ve­ya da­ha faz­la sü­rey­le ha­pis ce­za­sı­na mahkûm olan­lar ile ateş­li si­lah­lar­la iş­le­nen suç­lar­dan hü­küm­lü bu­lu­nan­la­ra ve on­se­kiz ya­şın­dan kü­çük­le­re sa­tıl­ma­sı,

ya­sak­tır.

(2) Bu si­lah­la­rın sa­tı­şı, mer­mi ve­ya av mal­ze­me­si ya da yiv­siz tü­fek sa­tı­şı yap­mak için va­li­lik­ler­ce ruh­sat­lan­dı­rıl­mış yer­ler­ce ya­pı­lır. Bun­la­rı sa­tan ba­yi­ler­le, üçün­cü şa­hıs­la­ra dev­re­den­ler ve üçün­cü şa­hıs­lar­dan dev­ra­lan­la­rın bir ay için­de ma­hallî mül­ki ami­re bil­di­rim­de bu­lun­ma­la­rı zo­run­lu­dur.

(3) Söz ko­nu­su si­lah­lar her an kul­la­nı­ma el­ve­riş­li ol­ma­ya­cak ve ko­lay ula­şıl­ma­ya­cak şe­kil­de, ku­tu içe­ri­sin­de nak­le­di­le­bi­lir­ler. Bun­la­rın be­lir­ti­len şe­kil ve şart­la­rın dı­şın­da­ki na­kil­le­ri ta­şı­ma ola­rak ka­bul edi­lir.

İzin­siz ima­la­ta iliş­kin ce­za­lar

MAD­DE 5- (1) Bu Ka­nun kap­sa­mın­da­ki si­lah­la­rı yet­ki­li mer­ci­ler­den izin al­ma­dan ve­ya üre­tim için be­lir­len­miş esas ve usul­le­re ay­kı­rı ola­rak imal eden­ler bir yıl­dan üç yı­la ka­dar ha­pis ve yüz gün­den beş­yüz gü­ne ka­dar ad­li pa­ra ce­za­sı ile ce­za­lan­dı­rı­lır.

(2) Bu Ka­nun kap­sa­mın­da­ki si­lah­lar üze­rin­de, 6136 sa­yı­lı Ka­nun kap­sa­mı­na gi­ren ruh­sa­ta ta­bi si­la­ha dö­nü­şe­cek şe­kil­de ta­di­lat ya­pan­lar, ay­nı Ka­nu­nun 12 nci mad­de­si­nin bi­rin­ci fık­ra­sı­na gö­re ce­za­lan­dı­rı­lır.

İzin­siz ta­şı­ma, bu­lun­dur­ma ve­ya sa­tış

MAD­DE 6- (1) Bu Ka­nu­nun 4 ün­cü mad­de­sin­de­ki ya­sak­la­ra ay­kı­rı dav­ra­nış­ta bu­lu­nan­la­ra beş­yüz Ye­ni Türk Li­ra­sı ida­ri pa­ra ce­za­sı ve­ri­lir. Ay­rı­ca si­la­hın mül­ki­ye­ti­nin ka­mu­ya ge­çi­ril­me­si­ne ka­rar ve­ri­lir.

(2) Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ne gö­re ida­ri pa­ra ce­za­sı­na ve mül­ki­ye­tin ka­mu­ya ge­çi­ril­me­si­ne ka­rar ver­me­ye ma­hallî mül­ki amir yet­ki­li­dir.

Yö­net­me­lik

MAD­DE 7- (1) Bu Ka­nun kap­sa­mı­na gi­ren si­lah­la­rın imal, it­hal, ih­raç, bu­lun­dur­ma, na­kil, sa­tış ve­ya edi­nil­me­si­ne iliş­kin usul ve esas­lar ile bun­lar­la il­gi­li izin, ka­yıt ve tes­cil iş­lem­le­ri Dış Ti­ca­ret Müs­te­şar­lı­ğı­nın bağ­lı ol­du­ğu Ba­kan­lı­ğın gö­rü­şü alın­mak su­re­tiy­le İçiş­le­ri Ba­kan­lı­ğı ile Sa­na­yi ve Ti­ca­ret Ba­kan­lı­ğın­ca üç ay için­de müş­te­re­ken çı­ka­rı­la­cak yö­net­me­lik­le be­lir­le­nir.

Bil­di­rim ve izin­ler

GE­Çİ­Cİ MAD­DE 1- (1) Bu Ka­nun kap­sa­mı­na gi­ren si­lah­la­rı el­le­rin­de bu­lun­du­ran­lar, bir yıl için­de mül­ki amir­li­ğe bil­di­rim­de bu­lun­ma­la­rı hâlin­de, hak­la­rın­da ce­zai ta­ki­bat ya­pıl­maz.

(2) Bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih­te üre­tim yap­mak­ta olan­la­rın, bu Ka­nun­la be­lir­le­nen esas ve usul­le­re gö­re ge­rek­li izin­le­ri al­tı ay için­de al­ma­la­rı zo­run­lu­dur. Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ne uy­gun ola­rak üre­tim ya­pıl­ma­sı kay­dıy­la yet­ki­li ma­kam­lar­dan izin ala­rak ta­ban­ca ve­ya yiv­siz tü­fek üre­ti­mi ya­pan­la­rın, bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­ri­he ka­dar, üret­tik­le­ri her tür­lü mo­del ve tip ku­ru­sı­kı si­la­hın mik­ta­rı­nı yet­ki­li ma­kam­la­ra bil­dir­me­le­ri şar­tı ile bu Ka­nun kap­sa­mın­da­ki si­lah­la­rı üret­mek için ay­rı­ca izin al­ma­la­rı zo­run­lu de­ğil­dir.

(3) Bu Ka­nun kap­sa­mı­na gi­ren si­lah­la­rın it­ha­lat ve ih­ra­cı­nı ya­pan­la­rın, bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­ri­he ka­dar olan it­hal ve ih­raç mik­ta­rı­nı al­tı ay için­de yet­ki­li ma­kam­la­ra bil­dir­me­le­ri zo­run­lu­dur.

(4) Be­lir­ti­len sü­re­ler için­de bil­di­rim­de bu­lun­ma­yan­lar ve ge­rek­li izin­le­ri al­ma­yan­lar hak­kın­da bu Ka­nu­nun 5 in­ci ve 6 ncı mad­de­le­ri­ne gö­re iş­lem ya­pı­lır.

Yü­rür­lük

MAD­DE 8- (1) Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

Yü­rüt­me

MAD­DE 9- (1) Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

İÇİŞ­LE­Rİ KO­MİS­YO­NU­NUN

KA­BUL ET­Tİ­Ğİ ME­TİN

SES VE GAZ Fİ­ŞE­Ğİ ATA­Bİ­LEN Sİ­LAH­LAR HAK­KIN­DA KA­NUN TA­SA­RI­SI

Amaç ve kapsam

MAD­DE 1- (1) Bu Ka­nu­nun ama­cı, ses ve gaz fi­şe­ği ata­bi­len si­lah­la­rın ni­te­lik­le­ri, ima­li, it­ha­li, ih­ra­cı, sa­tı­şı, edi­nil­me­si, bu­lun­du­rul­ma­sı ve ta­şın­ma­sı hak­kın­da­ki usul ve esas­lar ile bun­lar­la il­gi­li izin, ka­yıt ve tes­cil iş­lem­le­ri­ni dü­zen­le­mek­tir.

(2) Bu Ka­nun­da ge­çen ses ve gaz fi­şe­ği atan si­lah; ku­ru­sı­kı si­lah ola­rak da ta­bir edi­len ses ve gaz fi­şe­ği ata­bi­len si­lah­la­rı ifa­de eder.

İmal, it­hal ve ih­raç

MADDE 2- (1) Bu Ka­nun kap­sa­mı­na gi­ren si­lah­la­rın ima­li Sa­na­yi ve Ti­ca­ret Ba­kan­lı­ğı­nın iz­ni­ne ta­bi­dir.

(2) Bu Ka­nun kap­sa­mın­da­ki si­lah­la­rın 10/7/1953 ta­rih­li ve 6136 sa­yı­lı Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nun hü­küm­le­ri­ne ta­bi si­lah vas­fı­na dö­nüş­tü­rü­le­me­ye­cek ve üze­rin­de 6136 sa­yı­lı Ka­nun hü­küm­le­ri­ne ta­bi si­lah­lar­dan ayırt edil­me­si­ni sağ­la­yan bir işa­ret ta­şı­ya­cak şe­kil­de üre­til­me­si zo­run­lu­dur. Bu zo­run­lu­luk­lar it­ha­lat­ta da ara­nır.

(3) Bu Ka­nun kap­sa­mın­da­ki si­lah­la­rın it­hal ve ih­raç iş­lem­le­ri, ge­nel hü­küm­le­re gö­re ye­ri­ne ge­ti­ri­lir. An­cak bun­la­rın it­ha­lin­de, İçiş­le­ri Ba­kan­lı­ğı ile Sa­na­yi ve Ti­ca­ret Ba­kan­lı­ğı­nın uy­gun gö­rü­şü ara­nır.

Ta­şın­ma­sı, sa­tı­şı ve nak­li

MADDE 3- (1) Bu Ka­nun kap­sa­mı­na gi­ren si­lah­la­rın;

a) Ta­şın­ma­sı,

b) Ateş­li si­lah­lar­la iş­le­nen ve­ya 6136 sa­yı­lı Ka­nun kap­sa­mı­na gi­ren suç­lar­dan do­la­yı hü­küm­lü bu­lu­nan­lar ile kas­ten iş­le­nen bir suç­tan do­la­yı bir yıl ve­ya da­ha faz­la sü­rey­le ha­pis ce­za­sı­na mahkûm olan­la­ra ve­ya on­se­kiz ya­şın­dan kü­çük­le­re sa­tıl­ma­sı,

c) Yö­net­me­lik­te be­lir­len­miş esas ve usul­le­re ay­kı­rı ola­rak imal edil­miş olan­la­rı­nın sa­tıl­ma­sı,

ya­sak­tır.

(2) Bu si­lah­la­rın sa­tı­şı, mer­mi ve­ya av mal­ze­me­si ya da yiv­siz tü­fek sa­tı­şı yap­mak için ruh­sat­lan­dı­rıl­mış yer­ler­ce ya­pı­lır. Bu si­lah­la­rı sa­tan ba­yi­ler­le, baş­ka­la­rı­na sa­tan ve­ya dev­re­den­le­rin ya da baş­ka­la­rın­dan sa­tın alan ve­ya dev­ra­lan­la­rın bir ay için­de Cum­hu­ri­yet Sav­cı­lı­ğın­dan ala­cak­la­rı sa­bı­ka kay­dıy­la bir­lik­te ma­hallî mül­ki ami­re bil­di­rim­de bu­lun­ma­la­rı zo­run­lu­dur.

(3) Söz ko­nu­su si­lah­lar, an­cak her an kul­la­nı­ma el­ve­riş­li ol­ma­ya­cak ve ko­lay ula­şıl­ma­ya­cak şe­kil­de, boş ola­rak ku­tu içe­ri­sin­de nak­le­di­le­bi­lir­ler. Bu si­lah­la­rın be­lir­ti­len şe­kil ve şart­la­rın dı­şın­da nak­le­dil­me­si ta­şı­ma ola­rak ka­bul edi­lir.

Ce­za hü­küm­le­ri

MADDE 4- (1) Bu Ka­nun kap­sa­mın­da­ki si­lah­la­rı yet­ki­li mer­ci­ler­den izin al­ma­dan ve­ya 6136 sa­yı­lı Ka­nun hü­küm­le­ri­ne ta­bi si­lah vas­fı­na dö­nüş­tü­rü­le­cek şe­kil­de imal eden­ler bir yıl­dan üç yı­la ka­dar ha­pis ve yüz gün­den beş­yüz gü­ne ka­dar ad­li pa­ra ce­za­sı ile ce­za­lan­dı­rı­lır.

(2) Bu Ka­nu­nun 3 ün­cü mad­de­sin­de­ki ya­sak­la­ra ay­kı­rı dav­ra­nış­ta bu­lu­nan­la­ra beş­yüz Ye­ni Türk Li­ra­sı ida­ri pa­ra ce­za­sı ve­ri­lir. Ay­rı­ca bu si­lah­la­rın mül­ki­ye­ti­nin ka­mu­ya ge­çi­ril­me­si­ne ka­rar ve­ri­lir.

(3) Bu Ka­nun kap­sa­mı­na gi­ren si­lah­la­rı, yö­net­me­lik­te be­lir­len­miş esas ve usul­le­re ay­kı­rı ola­rak imal eden­le­re beş­bin Ye­ni Türk Li­ra­sın­dan yir­mi­bin Ye­ni Türk Li­ra­sı­na ka­dar ida­ri pa­ra ce­za­sı ve­ri­lir. Bu fii­lin tek­ra­rı ha­lin­de ida­ri pa­ra ce­za­sı­nın iki ka­tı­na ka­rar ve­ri­lir.

(4) Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ne gö­re ida­ri pa­ra ce­za­sı­na ve mül­ki­ye­tin ka­mu­ya ge­çi­ril­me­si­ne ka­rar ver­me­ye ma­hallî mül­ki amir yet­ki­li­dir.

Yö­net­me­lik

MADDE 5- (1) Bu Ka­nun kap­sa­mı­na gi­ren si­lah­la­rın imal, it­hal, ih­raç, bu­lun­dur­ma, na­kil, sa­tış ve­ya edi­nil­me­si­ne iliş­kin usul ve esas­lar ile bun­lar­la il­gi­li izin, ka­yıt ve tes­cil iş­lem­le­ri Dış Ti­ca­ret Müs­te­şar­lı­ğı­nın bağ­lı ol­du­ğu Ba­kan­lı­ğın gö­rü­şü alın­mak su­re­tiy­le İçiş­le­ri Ba­kan­lı­ğı ile Sa­na­yi ve Ti­ca­ret Ba­kan­lı­ğın­ca al­tı ay için­de müş­te­re­ken çı­ka­rı­la­cak yö­net­me­lik­le be­lir­le­nir.

Ge­çi­ci hü­küm­ler

GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Ka­nun kap­sa­mı­na gi­ren si­lah­la­rı el­le­rin­de bu­lun­du­ran­lar, yö­net­me­li­ğin yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih­ten iti­ba­ren bir yıl için­de mül­ki amir­li­ğe bil­di­rim­de bu­lun­ma­la­rı hâlin­de, hak­la­rın­da ce­zai ta­ki­bat ya­pıl­maz.

(2) Bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih­te üre­tim yap­mak­ta olan­la­rın, bu Ka­nun­la be­lir­le­nen esas ve usul­le­re gö­re ge­rek­li izin­le­ri, yö­net­me­li­ğin yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih­ten iti­ba­ren al­tı ay için­de al­ma­la­rı zo­run­lu­dur. Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ne uy­gun ola­rak üre­tim ya­pıl­ma­sı kay­dıy­la yet­ki­li ma­kam­lar­dan izin ala­rak ta­ban­ca ve­ya yiv­siz tü­fek üre­ti­mi ya­pan­la­rın, bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­ri­he ka­dar, üret­tik­le­ri her tür­lü mo­del ve tip ku­ru­sı­kı si­la­hın mik­ta­rı­nı yet­ki­li ma­kam­la­ra bil­dir­me­le­ri şar­tı ile bu Ka­nun kap­sa­mın­da­ki si­lah­la­rı üret­mek için ay­rı­ca izin al­ma­la­rı zo­run­lu de­ğil­dir.

(3) Bu Ka­nun kap­sa­mı­na gi­ren si­lah­la­rın it­ha­lat ve ih­ra­cı­nı ya­pan­la­rın, bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­ri­he ka­dar olan it­hal ve ih­raç mik­ta­rı­nı al­tı ay için­de yet­ki­li ma­kam­la­ra bil­dir­me­le­ri zo­run­lu­dur.

(4) Be­lir­ti­len sü­re­ler için­de bil­di­rim­de bu­lun­ma­yan­lar ve ge­rek­li izin­le­ri al­ma­yan­lar bu Ka­nu­nun 4 ün­cü mad­de­si­ne gö­re ce­za­lan­dı­rı­lır.

Yü­rür­lük

MADDE 6- (1) Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

Yü­rüt­me

MADDE 7- (1) Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

 

Re­cep Tay­yip Er­do­ğan

 

 

 

Baş­ba­kan

 

 

 

Dı­şiş­le­ri Bak. ve Başb. Yrd. V.

Dev­let Bak. ve Başb. Yrd.

Dev­let Bak. ve Başb. Yrd.

 

M. V. Gö­nül

A. Şe­ner

M. A. Şa­hin

 

Dev­let Ba­ka­nı

Dev­let Ba­ka­nı

Dev­let Ba­ka­nı

 

B. Ata­lay

A. Ba­ba­can

M. Ay­dın

 

Dev­let Ba­ka­nı

Dev­let Ba­ka­nı

Ada­let Ba­ka­nı

 

N. Çu­buk­çu

K. Tüz­men

C. Çi­çek

 

Millî Sa­vun­ma Ba­ka­nı

İçiş­le­ri Ba­ka­nı

Ma­li­ye Ba­ka­nı

 

M. V. Gö­nül

A. Ak­su

K. Una­kı­tan

 

Millî Eği­tim Ba­ka­nı

Ba­yın­dır­lık ve İskân Ba­ka­nı

Sağ­lık Ba­ka­nı

 

H. Çe­lik

F. N. Özak

R. Ak­dağ

 

Ulaş­tır­ma Ba­ka­nı

Ta­rım ve Kö­yiş­le­ri Ba­ka­nı

Ça­lış­ma ve Sos. Güv. Ba­ka­nı

 

B. Yıl­dı­rım

M. M. Eker

M. Ba­şes­gi­oğ­lu

 

Sa­na­yi ve Ti­ca­ret Ba­ka­nı

En. ve Tab. Kay. Ba­ka­nı

Kül­tür ve Tu­rizm Ba­ka­nı

 

A. Coş­kun

M. H. Gü­ler

A. Koç

 

 

Çev­re ve Or­man Ba­ka­nı

 

 

 

O. Pe­pe