Dö­nem: 22                                                                           Ya­sa­ma Yı­lı: 5

 

TBMM                                                        (S. Sa­yı­sı: 1428)

 

Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Biriminin İs­tih­dam ve Büt­çe Esas­la­rı Hak­kın­da Ka­nun Ta­sa­rı­sı ve Av­ru­pa Bir­li­ği Uyum Ko­mis­yo­nu Ra­po­ru ile İç­tü­zü­ğün 37 nci Mad­de­si­ne Gö­re Doğ­ru­dan Gün­de­me Alın­ma Öner­ge­si (1/1317)

 

                                           

Not: Ta­sa­rı; Baş­kan­lık­ça Av­ru­pa Bir­li­ği Uyum ile Plan ve Büt­çe ko­mis­yon­la­rı­na ha­va­le edil­miş­tir.

 

 

                                   T.C.

                             Baş­ba­kan­lık                                                                                  

                     Ka­nun­lar ve Ka­rar­lar

                         Ge­nel Mü­dür­lü­ğü                                                                     10/05/2007

        Sa­yı: B.02.0.KKG.0.10/101-1039/2082

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

İl­gi: 1/3/2007 ta­rih­li ve B.02.0.KKG.0.10/101-1039/873 sa­yı­lı ya­zı.

İl­gi­de ka­yıt­lı ya­zı­mız ekin­de Baş­kan­lı­ğı­nı­za su­nu­lan “Mer­kezi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin İs­tih­dam ve Büt­çe Esas­la­rı Hak­kın­da Ka­nun Ta­sa­rı­sı”nın, Plan ve Büt­çe Ko­mis­yo­nun­da­ki gö­rüş­me­le­ri kırk­beş gün için­de so­nuç­lan­dı­rı­la­ma­dı­ğın­dan, Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si İç­tü­zü­ğü­nün 37 nci mad­de­si uya­rın­ca doğ­ru­dan Ge­nel Ku­rul gün­de­mi­ne alın­ma­sı hu­su­sun­da ge­re­ği­ni arz ede­rim.

                                                                                                         Re­cep Tay­yip Er­do­ğan

                                                                                                                   Baş­ba­kan

 

 

                                   T.C.

                             Baş­ba­kan­lık                                                                                  

                     Ka­nun­lar ve Ka­rar­lar

                         Ge­nel Mü­dür­lü­ğü                                                                     01/03/2007

         Sa­yı: B.02.0.KKG.0.10/101-1039/873

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

Baş­kan­lı­ğı­nı­za ar­zı Ba­kan­lar Ku­ru­lun­ca 5/2/2007 ta­ri­hin­de ka­rar­laş­tı­rı­lan “Mer­kezi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin İs­tih­dam ve Büt­çe Esas­la­rı Hak­kın­da Ka­nun Ta­sa­rı­sı” ile ge­rek­çe­si ili­şik­te gön­de­ril­miş­tir.

Ge­re­ği­ni arz ede­rim.

                                                                                                         Re­cep Tay­yip Er­do­ğan

                                                                                                                   Baş­ba­kan

 

GE­NEL GE­REK­ÇE

Bi­lin­di­ği üze­re, Av­ru­pa Bir­li­ği (AB)’nden üye­lik ön­ce­si ma­li yar­dım­lar kap­sa­mın­da  sağ­la­na­cak hi­be­le­rin, ül­ke­miz­de oluş­tu­rul­muş bu­lu­nan Mer­ke­zi Ol­ma­yan Uy­gu­la­ma Sis­te­mi va­sı­ta­sıy­la kul­lan­dı­rıl­ma­sı ön­gö­rül­mek­te­dir. Bu çer­çe­ve­de, söz ko­nu­su sis­te­min ana un­sur­la­rın­dan bi­ri­si olan  Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin Ku­rul­ma­sı­na İliş­kin Mu­ta­ba­kat Zap­tı 14 Şu­bat 2002 ta­ri­hin­de im­za­la­na­rak, 4 Şu­bat 2003 ta­rih­li ve 25014 sa­yı­lı Res­mi Ga­ze­te­de ya­yım­la­nan 4802 sa­yı­lı Ka­nun ile uy­gun bu­lun­muş­tur.

Söz ko­nu­su Mu­ta­ba­kat Zap­tın­da de­ği­şik­lik ya­pan, 31/3/2006 ta­ri­hin­de im­za­la­nan ve  5500 sa­yı­lı Ka­nun ile uy­gun bu­lu­nan “Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin Ku­ru­lu­şu­na İliş­kin Tür­ki­ye Hü­kü­me­ti ile Av­ru­pa Ko­mis­yo­nu Ara­sın­da­ki Mu­ta­ba­kat Zap­tı­na 1 No­lu Ek”in Di­ğer Hü­küm­le­re iliş­kin 3 ün­cü mad­de­si;

“Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı­na tüm per­so­ne­li ve var­lık­la­rı ile bir­lik­te aşa­ğı­da­ki hü­küm­ler al­tın­da ida­ri ola­rak bağ­la­na­cak­tır;

1. Tek­nik ve mes­le­ki de­ne­yi­mi­ne ih­ti­yaç du­yu­lan dev­let me­mur­la­rı ve ger­çek ki­şi­ler 631 sa­yı­lı Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me hü­küm­le­ri uya­rın­ca söz­leş­me­li ola­rak is­tih­dam edi­le­bi­lir.

2. Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­min­ce hiz­met söz­leş­me­si tek­lif edi­len dev­let me­mur­la­rı, hiz­met söz­leş­me­si­nin im­za­lan­dı­ğı ta­rih­te, ila­ve bir iş­le­me ge­rek kal­mak­sı­zın asıl ku­rum­la­rın­dan üc­ret­siz izin­li sta­tü­sü ka­za­nır.

3. Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı ile ida­ri iliş­ki, per­so­nel alı­mı, per­so­ne­lin sta­tü­sü, per­so­ne­lin ma­li hak­la­rı ve büt­çe gi­bi ko­nu­la­rın kap­sa­mı ve de­tay­la­rı uy­gun bir ya­sal dü­zen­le­me ile tan­zim edi­le­cek­tir.”

hu­sus­la­rı­nı amir­dir.

Bah­se ko­nu mad­de­nin (3) nu­ma­ra­lı fık­ra­sı uya­rın­ca, AB ile ma­li iş­bir­li­ği kap­sa­mın­da­ki prog­ram­la­rın uy­gu­lan­ma­sı es­na­sın­da te­mel ola­rak iha­le ve öde­me iş­lev­le­ri­ni ye­ri­ne ge­tir­mek­le yü­küm­lü Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin ni­te­lik ve ni­ce­lik iti­ba­riy­le da­ha is­tik­rar­lı ve mo­ti­vas­yo­nu yük­sek bir per­so­nel ya­pı­sı­na ka­vuş­tu­rul­ma­sı için özel bir ya­sal dü­zen­le­me ya­pıl­ma­sı zo­run­lu­lu­ğu bu­lun­mak­ta­dır. Ni­te­kim AB ma­li yar­dım­la­rı­na iliş­kin yı­lı fi­nans­man an­laş­ma­la­rın­da Bi­ri­min per­so­nel sa­yı­sı­na iliş­kin as­ga­ri şart­lar ge­ti­ril­mek­te (ör­ne­ğin 2005 yı­lı prog­ra­mı için 80, 2006 yı­lı prog­ra­mı için 100 ki­şi), yet­ki­li AB or­gan­la­rın­ca ya­pı­lan de­ne­tim­ler­de de Bi­ri­min per­so­nel sa­yı­sın­da­ki ye­ter­siz­lik­ler ve sta­tü­le­ri­nin be­lir­siz olu­şu, Bi­ri­min özerk­li­ği­ni sağ­la­ya­cak ma­li im­kan­la­rı­nın bu­lun­ma­yı­şı gi­bi hu­sus­lar ma­li yar­dım­la­rın as­kı­ya alın­ma­sı yö­nün­de­ki öne­ri­le­re ge­rek­çe ola­rak gös­te­ril­mek­te­dir.

Öte yan­dan, anı­lan Mu­ta­ba­kat Zap­tı­nın 5 in­ci mad­de­si­nin (2) nu­ma­ra­lı fık­ra­sın­da,

“Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin ida­ri, ma­aş ve di­ğer tüm iş­let­me gi­der­le­ri Türk Hü­kü­me­ti­nin ulu­sal büt­çe­sin­den kar­şı­la­na­cak­tır.”

hük­mü yer al­mış olup; söz ko­nu­su hük­mün iç hu­kuk ve büt­çe dü­ze­ni açı­sın­dan iş­ler­li­ği­ni te­min ede­cek bir ya­sal dü­zen­le­me­ye ih­ti­yaç bu­lun­mak­ta­dır. Ha­li­ha­zır­da, Bi­ri­min ida­ri gi­der­le­ri Mu­ta­ba­kat Zap­tı­nın ay­nı mad­de­si­nin de­ği­şik­lik­ten ön­ce­ki hük­mü uya­rın­ca, Bi­rim ile Av­ru­pa Ko­mis­yo­nu Tür­ki­ye De­le­gas­yo­nu ara­sın­da im­za­la­nan hi­be söz­leş­me­si kap­sa­mın­da kar­şı­lan­mak­ta olup; söz ko­nu­su söz­leş­me­nin sü­re­si 30 Ey­lül 2007 ta­ri­hin­de so­na ere­cek­tir. Bu ta­rih­ten ön­ce her­han­gi bir ya­sal dü­zen­le­me ya­pı­la­ma­ma­sı du­ru­mun­da Bi­rim iş­ler­li­ği­ni kay­be­de­cek ve AB fon­la­rı­nın kul­la­nı­mı müm­kün ola­ma­ya­cak­tır.  

Bu Ka­nun­la, anı­lan Bi­ri­min Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı ile ida­ri iliş­ki­si, per­so­nel is­tih­da­mı ve büt­çe esas­la­rı  dü­zen­le­ne­rek mev­cut ve ge­le­cek­te­ki so­run­la­rın gi­de­ril­me­si amaç­lan­mak­ta­dır.

MAD­DE GE­REK­ÇE­LE­Rİ

Madde 1- Ka­nu­nun ama­cı be­lir­til­miş­tir.

Madde 2- Ka­nun­da ge­çen te­rim­le­rin han­gi an­la­ma gel­di­ği açık­lan­mış­tır.

Madde 3- Bi­rim per­so­ne­li­nin ni­te­lik, sta­tü ve hak­la­rı dü­zen­len­miş­tir. Bi­rim­de, söz­leş­me­li ve ge­çi­ci gö­rev­li per­so­nel is­tih­dam edi­le­bi­le­ce­ği be­lir­til­miş ve per­so­nel te­min edi­le­cek ku­rum­lar ile il­gi­li hü­küm­le­re yer ve­ril­miş­tir. Ay­rı­ca, Bi­rim­de is­tih­dam edi­le­cek per­so­ne­lin ni­te­lik­le­ri ile gö­rev­len­di­ril­me ve gö­rev­den alın­ma­sı­na iliş­kin usul ve esas­lar da be­lir­len­miş­tir. Bi­ri­min AB fon­la­rı­nın yö­ne­ti­min­den so­rum­lu ol­ma­sı ve ha­li­ha­zır­da­ki is­tih­dam key­fi­ye­ti de dik­ka­te alı­na­rak, ya­ban­cı uz­man­la­rın söz­leş­me­li ola­rak is­tih­dam edil­me­si­ne de im­kan sağ­lan­mış­tır.

Söz­leş­me­li per­so­nel is­tih­da­mı ya­nın­da ge­çi­ci gö­rev­li per­so­nel alı­mı­na da im­kan ta­nın­ma­sı­nın te­mel ne­de­ni, di­ğer ka­mu ku­rum ve ku­ru­luş­la­rın­da ça­lı­şan ni­te­lik­li per­so­ne­lin Bi­rim­de is­tih­da­mı­nı teş­vik ede­rek uy­gun gö­rü­len­le­rin söz­leş­me­li ola­rak is­tih­da­mı­nı sağ­la­mak­tır. Di­ğer ta­raf­tan, ge­ti­ri­len dü­zen­le­me ile, gel­dik­le­ri ku­rum ve­ya ku­ru­luş­ta al­dık­la­rı üc­ret Bi­rim­de söz­leş­me ile öne­ri­len üc­ret­ten yük­sek olan­lar söz­leş­me yap­mak­sı­zın ça­lış­ma­yı da ter­cih ede­bi­le­cek­ler­dir.  

Ka­mu ku­rum­la­rın­dan ge­çi­ci gö­rev­le te­min edi­len per­so­ne­lin Bi­rim­le söz­leş­me im­za­la­ma­la­rı ha­lin­de, söz­leş­me­nin im­za­lan­dı­ğı ta­rih­ten iti­ba­ren kad­ro­la­rı­nın bu­lun­du­ğu ku­rum­dan ay­lık­sız izin­li sa­yıl­ma­sı ön­gö­rül­müş­tür. Ka­mu per­so­ne­li­nin bu şe­kil­de is­tih­da­mı­nı teş­vik et­mek ve bir gü­ven­ce me­ka­niz­ma­sı oluş­tur­mak mak­sa­dıy­la, ge­ri dö­nüş­le­rin­de her­han­gi bir hak kay­bı­na uğ­ra­ma­la­rı­nı ön­le­ye­cek dü­zen­le­me­ler ya­pıl­mış­tır. Ge­rek­siz per­so­nel is­tih­da­mı­nı ve kay­nak sa­vur­gan­lı­ğı ih­ti­ma­li­ni ber­ta­raf et­mek adı­na des­tek per­so­ne­li­nin sa­yı­sı Bi­ri­min top­lam per­so­nel sa­yı­sı­nın yüz­de yir­mi­si ile sı­nır­lan­dı­rıl­mak­ta­dır. Bu alan­da­ki ge­nel uy­gu­la­ma­ya pa­ra­lel ola­rak, Bi­rim per­so­ne­li­nin 657 sa­yı­lı Ka­nun­da ön­gö­rü­len di­sip­lin ve si­cil hü­küm­le­ri­ne ta­bi kı­lın­ma­sı esa­sı be­nim­sen­mek­te­dir.

Bi­ri­min so­rum­lu­lu­ğun­da­ki AB fon­la­rı­nın yö­ne­ti­mi­nin di­na­mik, han­tal­lık­tan uzak ve per­for­mans de­ğer­len­dir­me­si­ne da­ya­lı bir ya­pı­yı ge­rek­li kıl­ma­sı ne­den­le­riy­le, söz­leş­me­li per­so­ne­lin “hiz­met söz­leş­me­si” kap­sa­mın­da is­tih­dam edil­me­si esa­sı be­nim­sen­mek­te­dir.

Madde 4- Bi­ri­min büt­çe ve har­ca­ma esas­la­rı dü­zen­len­mek­te, özerk­li­ği­ni te­min ede­cek ma­li im­kan­la­ra ka­vuş­tu­rul­ma­sı amaç­lan­mak­ta­dır.

Madde 5- Ka­nu­nun uy­gu­lan­ma­sı­na iliş­kin dü­zen­le­yi­ci iş­lem yap­ma yet­ki­si be­lir­len­mek­te­dir.

Madde 6- Ha­li­ha­zır­da­ki du­ru­ma pa­ra­lel ola­rak, Bi­ri­min ver­gi, re­sim ve harç mu­afi­ye­ti be­lir­til­mek­te­dir.

Geçici Madde 1- Mad­de ile Bi­ri­min mev­cut per­so­ne­li­nin mu­ha­fa­za­sı­nı te­min ede­cek dü­zen­le­me­ler ya­pıl­mak­ta­dır.

Madde 7- Yü­rür­lük mad­de­si­dir.

Madde 8- Yü­rüt­me mad­de­si­dir.

 

Av­ru­pa Bir­li­ği Uyum Ko­mis­yo­nu Ra­po­ru

 

        Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si

    Av­ru­pa Bir­li­ği Uyum Ko­mis­yo­nu                                                           29/03/2007

                Esas No.: 1/1317

                    Ka­rar No.: 3

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

Ba­kan­lar Ku­ru­lun­ca ha­zır­la­na­rak, 02/03/2007 ta­ri­hin­de Baş­kan­lı­ğı­nı­za su­nu­lan “Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin İs­tih­dam ve Büt­çe Esas­la­rı Hak­kın­da Ka­nun Ta­sa­rı­sı”, Baş­kan­lı­ğı­nız­ca, 07/03/2007 ta­ri­hin­de esas Ko­mis­yon ola­rak Plan ve Büt­çe Ko­mis­yo­numuz da, ta­li ko­mis­yon ola­rak da Ko­mis­yo­nu­mu­za ha­va­le edil­miş, Ko­mis­yo­nu­muz da 29/03/2007 ta­rih­li top­lan­tı­sın­da Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı, Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi ve Av­ru­pa Bir­li­ği Ge­nel Sek­re­ter­li­ği tem­sil­ci­le­ri­nin de ka­tı­lım­la­rıy­la ta­sa­rı­yı in­ce­le­yip gö­rüş­müş­tür.

Ta­sa­rı ile Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin, Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı ile ida­ri iliş­ki­si, per­so­nel is­tih­da­mı ve büt­çe esas­la­rı dü­zen­len­mek­te­dir.

Ta­sa­rı­nın ge­ne­li üze­rin­de ya­pı­lan gö­rüş­me­ler sı­ra­sın­da, ko­mis­yo­nu­muzda şu gö­rüş­ler ile­ri sü­rül­müş­tür:

- Av­ru­pa Bir­li­ği Ko­mis­yo­nu’nun 17.12.2001 ta­rih ve 2500 sa­yı­lı Tü­zü­ğü 7. mad­de­si uya­rın­ca, Ül­ke­mi­zin ka­tı­lım ön­ce­si ma­li yar­dım­lar­dan ya­rar­la­na­bil­me­si için “ade­mi mer­ke­zi” esas­lı bir yö­ne­tim ve ma­li kon­trol sis­te­mi­nin oluş­tu­rul­ma­sı ön­gö­rül­müş­tür.

- Av­ru­pa Bir­li­ği’nden Tür­ki­ye’ye sağ­la­nan yar­dım mik­ta­rı ve bu­nun­la il­gi­li ola­rak uy­gu­lanm­ak­ta olan pro­je ve prog­ram­la­rın sa­yı­sı­nın art­ma­sı, yar­dım­la­rın Tür­ki­ye’nin Ka­tı­lım Ön­ce­si Stra­te­ji­si­ni des­tek­le­yi­ci bir araç ol­ma yö­nün­de de­ği­şen ro­lü, et­kin bir ma­li kon­tro­lün ge­rek­li­li­ği ve AB dü­zen­le­me­le­ri ve büt­çe usul­le­ri ile uyum­lu et­kin bir ma­li yö­ne­tim sis­te­mi­nin ku­rul­ma­sı ih­ti­ya­cı doğ­rul­tu­sun­da Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin ku­rul­ma­sı ge­rek­li gö­rül­müş­tür.

- Bu ge­rek­çe ile; AB Ko­mis­yo­nu ve fay­da­la­nan ül­ke ola­rak Türk Hü­kü­me­ti ara­sın­da, “Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi”nin Ku­rul­ma­sı­na İliş­kin Mu­ta­ba­kat Zap­tı, 14 Şu­bat 2002 ta­ri­hin­de im­za­la­na­rak, 4802 sa­yı­lı Ka­nun ile uy­gun bu­lun­muş­tur.

- Söz ko­nu­su Mu­ta­ba­kat Zap­tı­na 1 no­lu ekin onay­lan­ma­sı­nın uy­gun bu­lun­du­ğu­na da­ir 5500 sa­yı­lı ka­nun ile Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi, ida­ri açı­dan Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı­na bağ­lan­mış, per­so­ne­lin öz­lük hak­la­rı için özel bir ya­sal dü­zen­le­me ya­pıl­ma­sı ön­gö­rül­müş­tür.

- 2002 ve 2005 yıl­la­rı ara­sı Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin, so­rum­lu­lu­ğun­da yü­rü­tü­len yıl­lık prog­ram­la­rın top­lam büt­çe­si 835,8 mil­yon Eu­ro olup 2006 yı­lı fi­nans­man an­laş­ma­sı­nın im­za­lan­ma­sıy­la bir­lik­te bu mik­tar 1.241 mil­yon Eu­ro’ya ula­şa­cak­tır. Söz ko­nu­su an­laş­ma­nın im­za­la­na­bil­me­si için per­so­ne­lin öz­lük hak­la­rı­nı dü­zen­le­yen mev­cut ka­nun ta­sa­rı­sı­nın ya­sa­laş­ma­sı ge­rek­mek­te­dir.

- Ta­sa­rı­nın ge­ne­li üze­rin­de söz alan Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi Baş­ka­nı, söz ko­nu­su bi­rim ya­pı­sı­nın, AB’ye aday ül­ke­ler­de stan­dart bir ya­pı­lan­ma için­de ol­du­ğu­nu, or­ga­ni­zas­yo­nun iki aya­ğı­nın bu­lun­du­ğu­nu, öde­me­ler­le il­gi­li kıs­mı­nın “fi­nans”, iha­le­le­rin ya­pıl­ma­sı ve söz­leş­me­le­rin im­za­lan­ma­sı ile il­gi­li bö­lü­mün ise “iha­le” bö­lü­mü ol­du­ğu­nu be­lirt­miş­tir. Yö­nel­ti­len bir so­ru üze­ri­ne bi­rim baş­ka­nı; Mu­ta­ba­kat zap­tı­nın ori­ji­nal ha­lin­de; Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin or­ga­ni­zas­yon şe­ma­sı­nın, AB Ko­mis­yo­nu Tür­ki­ye De­le­gas­yo­nu’nun ona­yıy­la yü­rür­lü­ğe gi­re­ce­ği­ne da­ir bir ifa­de var­ken, zap­ta de­ği­şik­lik ya­pan 1 No’lu ek­le; söz ko­nu­su or­ga­ni­zas­yo­na De­le­gas­yo­nun ve­re­ce­ği ona­ya ek ola­rak, ulu­sal yet­ki­len­dir­me gö­rev­li­si­nin ya­ni; Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti Ha­zi­ne Müs­te­şa­rı­nın da onay ver­me­si­nin ka­rar­laş­tı­rıl­dı­ğı­nı, böy­le­lik­le; Türk ida­ri ya­pı­sı­nın par­ça­sı olan bir teş­ki­lat ya­pı­sı­nı, Av­ru­pa Bir­li­ği mi be­lir­li­yor? gi­bi id­dia ve en­di­şe­le­rin, eş ona­ya ta­bi tu­tul­mak su­re­tiy­le gi­de­ril­di­ği­ni ifa­de et­miş­tir.

Ta­sa­rı­nın ge­ne­li üze­rin­de­ki gö­rüş­me­le­rin ar­dın­dan mad­de­le­ri­nin gö­rü­şül­me­si­ne ge­çil­miş, ta­sa­rı­nın bü­tün mad­de­le­ri ay­nen ka­bul edil­di­ğin­den, ay­rı bir me­tin dü­zen­len­me­si­ne ge­rek gö­rül­me­miş­tir.

Ra­po­ru­muz, Plan ve Büt­çe Ko­mis­yo­nu­na su­nul­mak üze­re say­gı ile arz olu­nur.

 

 

Baş­kan

Baş­kan­ve­ki­li

Söz­cü

 

Ya­şar Ya­kış

Onur Öy­men

Öner Gül­ye­şil

 

Düz­ce

İs­tan­bul

Si­irt

 

 

(İm­za­da bu­lu­na­ma­dı)

 

 

Kâ­tip

Üye

Üye

 

Ne­vin Ga­ye Er­ba­tur

Er­tuğ­rul Yal­çın­ba­yır

Nec­det Bu­dak

 

Ada­na

Bur­sa

Edir­ne

 

(Mu­ha­le­fet şer­hi ek­te­dir)

(İm­za­da bu­lu­na­ma­dı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Meh­met Cey­lan

Mu­sa Sı­va­cı­oğ­lu

Ay­dın Du­ma­noğ­lu

 

Ka­ra­bük

Kas­ta­mo­nu

Trab­zon

 

 

(İm­za­da bu­lu­na­ma­dı)

 

 

Üye

Üye

 

 

Afif De­mir­kı­ran

Fat­ma Şa­hin

 

 

Bat­man

Ga­zi­an­tep

 

 

 

KAR­ŞI OY YA­ZI­SI

 

AB’nin ül­ke­mi­ze sağ­la­dı­ğı hi­be ni­te­lik­li yar­dım­la­rın, AB yön­tem ve ku­ral­la­rı­na uy­gun şe­kil­de kul­la­nıl­ma­sı için di­ğer aday ül­ke­ler­de de uy­gu­lan­dı­ğı üze­re, ül­ke­miz­de ye­ni ba­zı ya­pı­la­rın ku­rul­ma­sı ge­rek­miş­tir.

Bu bağ­lam­da; “Ulu­sal Fon’un ve “Mer­kezi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi”nin ku­rul­ma­sı ama­cıy­la, Tür­ki­ye ile AB ara­sın­da 14 Şu­bat 2002 ta­ri­hin­de “Ulu­sal Fon’un Ku­rul­ma­sı­na İliş­kin Mu­ta­ba­kat Zap­tı” ile “Mer­kezi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin Oluş­tu­rul­ma­sı­na İliş­kin Mu­ta­ba­kat Zap­tı” im­za­lan­mış­tır.

İm­za­la­nan bu Za­bıt’lar 30/1/2003 ta­rih ve 4802 sa­yı­lı Ka­nun­la onay­lan­ma­sı uy­gun bu­lun­muş­tur.

4802 sa­yı­lı Ka­nun­la onay­la­nan “Mer­kezi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi’nin Ku­rul­ma­sı­na İliş­kin Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti Hü­kü­me­ti ve Av­ru­pa Bir­li­ği Ko­mis­yo­nu Mu­ta­ba­kat Zap­tı” ile “Ulu­sal Fon’un Ku­rul­ma­sı­na İliş­kin Mu­ta­ba­kat Zap­tı” Ba­kan­lar Ku­ru­lu ta­ra­fın­dan 24/2/2003 ta­ri­hin­de onay­lan­mış ve bu Ka­rar da 20/3/2003 ta­rih­li Res­mi Ga­ze­te­de ya­yın­lan­mış­tır.

Mer­kezi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi’nin Ku­rul­ma­sı­na İliş­kin Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti Hü­kü­me­ti ve Av­ru­pa Bir­li­ği Ko­mis­yo­nu Mu­ta­ba­kat Zap­tı­nın 13 ün­cü mad­de­si, yıl­lık uy­gu­la­ma­yı ta­ki­ben Zap­tın ye­ni­den göz­den ge­çi­ri­le­bi­le­ce­ği hük­mü­nü içer­mek­te­dir. Bu çer­çe­ve­de, ya­pı­lan mü­za­ke­re­ler ne­ti­ce­sin­de Av­ru­pa Ko­mis­yo­nu ile Ek Mu­ta­ba­kat Zap­tı im­za­lan­mış­tır.

Bu Ek Mu­ta­ba­kat Zap­tıy­la da­ha ön­ce­ki dü­zen­le­me­de “Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi, Türk ida­re sis­te­mi­nin ta­mam­la­yı­cı par­ça­sı ola­cak­tır” şek­lin­de­ki iba­re: “Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı­na bağ­lı bir bi­rim ola­rak ku­ru­la­cak” şek­lin­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

Ay­rı­ca Ek Mu­ta­ba­kat Zap­tın­da: “Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı ile ida­ri iliş­ki, per­so­nel alı­mı, per­so­ne­lin sta­tü­sü, per­so­ne­lin ma­li hak­la­rı ve büt­çe gi­bi ko­nu­la­rın kap­samı ve de­tay­la­rı uy­gun bir ya­sal dü­zen­le­me ile tan­zim edi­le­cek­tir” şek­lin­de bir ta­ah­hüt yer al­dı­ğın­dan gö­rü­şül­mek­te olan Ka­nun Ta­sa­rı­sı par­la­men­to­ya su­nul­muş­tur.

Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si’ne su­nu­lan Ka­nun Ta­sa­rı­sı­nın içer­di­ği ko­nu­la­rı il­ke ola­rak uy­gun gör­mek­le bir­lik­te, Ta­sa­rı­da yer alan ba­zı dü­zen­le­me­ler Mu­ta­ba­kat Za­bıt­la­rı­nın hü­küm­le­ri ile çe­liş­ti­ğin­den, ida­ri ve ma­li ya­pı­mı­za uy­ma­yan bu hü­küm­ler ne­de­niy­le Ta­sa­rı­ya aşa­ğı­da be­lir­ti­len ge­rek­çe­ler­le kar­şı­yız.

1. Ek Mu­ta­ba­kat Zap­tıy­la, Merkezi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi’nin Ku­rul­ma­sı­na İliş­kin Mu­ta­ba­kat Zap­tı­nın 2. mad­de­si de­ğiş­ti­ril­miş­tir. Ön­ce­ki dü­zen­le­me­de: “Mer­kezi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi, Türk ida­re sis­te­mi­nin ta­mam­la­yı­cı par­ça­sı ola­cak­tır” de­nir­ken, bu iba­re; Ek Mu­ta­ba­kat Zap­tıy­la “Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı­na bağ­lı bir bi­rim ola­rak ku­ru­la­cak” şek­lin­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

Ka­nun Ta­sa­rı­sı­nın ama­cı­nın, Mer­kezi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi’nin Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı ile iliş­ki­si­ni dü­zen­le­mek ol­du­ğu be­lir­til­miş­se de, Ta­sa­rı­da per­so­nel is­tih­da­mı ve büt­çe esas­la­rı dı­şın­da dü­zen­le­me­le­re yer ve­ril­me­miş­tir. Oy­sa, Ek Mu­ta­ba­kat Zap­tı özel­lik­le Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı­na bağ­lı bir bi­rim ola­rak ku­rul­ma­sı­nı ön­gör­dü­ğün­den bu tür­den bir be­lir­le­me ka­çı­nıl­maz ha­le gel­miş­tir.

Ek Mu­ta­ba­kat Zap­tıy­la Mer­ke­zi Fi­nans ve  İha­le Bi­ri­mi­nin Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı­na bağ­lı bir bi­rim ola­rak ku­ru­la­ca­ğı be­lir­til­miş ise de, Mer­kezi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı­nın ana hiz­met bi­ri­mi ve­ya des­tek bi­ri­mi şek­lin­de ya­pı­lan­dı­rıl­ma­mış­tır. Bu ne­den­le Dev­let tü­zel ki­şi­li­ği kap­sa­mın­da bir tü­zel ki­şi­li­ğe sa­hip de­ğil­dir. Öte yan­dan bu bi­rim, Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı­nın bağ­lı, il­gi­li ve­ya iliş­ki­li ku­ru­lu­şu da de­ğil­dir. Çün­kü bu bi­ri­me tü­zel ki­şi­lik ve­ril­me­miş­tir.

Bu bi­ri­min Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı ile olan iliş­ki­si­nin, İda­re Hu­ku­ku­nun bi­li­nen iliş­ki­le­rin­den bi­ri ol­ma­ya­ca­ğı açık­tır. O hal­de na­sıl bir iliş­ki ön­gö­rül­mek­te­dir? Ya­ni, oluş­tu­ru­lan bu bi­rim, Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı­nın herhangi bir ana hizmet ya da destek birimi olarak oluşturulmadığına göre, Hazine Müsteşarlığı’nın ida­ri ya­pı­sı için­de­ki ye­ri, na­sıl ola­cak­tır? Bağ­lı ol­mak­tan kas­te­di­len ne­dir? Bağ­lı­lık iliş­ki­si ne­le­ri içer­mek­te, ne­le­ri içer­me­mek­te­dir? Bu bi­rim ve üst dü­zey gö­rev­li­le­ri ki­me kar­şı he­sap ver­mek­le yü­küm­lü ola­cak­lar­dır? Ata­nan ve­ya gö­rev­len­di­ri­len per­so­nel ki­me, ne­den kar­şı so­rum­lu ola­cak­lar­dır? Ta­sa­rı­da bun­la­ra ve ben­ze­ri so­ru­la­ra ya­nıt ve­ril­me­miş­tir.

2. Ka­nun Ta­sa­rı­sı­nın bir baş­ka ama­cı, Mer­kezi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin is­tih­dam esas­la­rı­nı be­lir­le­mek­tir.

Ha­len “Ulu­sal Yar­dım Ko­or­di­na­tö­rü” gö­re­vi Av­ru­pa Bir­li­ği Ge­nel Sek­re­te­ri, “Ulu­sal Yet­ki­len­dir­me Gö­rev­li­si” gö­re­vi Ha­zi­ne Müs­te­şa­rı olan ki­şi­ler ta­ra­fın­dan yü­rü­tül­mek­te­dir.

Ta­sa­rı­nın 3. Mad­de­sin­de yer alan dü­zen­le­me­ye gö­re, Mer­kezi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin Baş­ka­nı, Ha­zi­ne Müs­te­şa­rı ta­ra­fın­dan Av­ru­pa Bir­li­ği Ge­nel Sek­re­te­ri­nin gö­rü­şü alı­na­rak ata­na­cak­tır. Ara Yö­ne­ti­ci­ler, Baş­ka­nın tek­li­fi üze­ri­ne Ha­zi­ne Müs­te­şa­rı­nın ona­yı ile gö­rev­len­di­ri­le­cek, uz­man per­so­nel ise Ha­zi­ne Müs­te­şa­rı­nın ona­yı ile is­tih­dam edi­le­cek­tir.

Gö­rül­dü­ğü gi­bi, Baş­kan ata­na­cak, ara yö­ne­ti­ci­ler gö­rev­len­di­ri­le­cek, uz­man per­so­nel ise is­tih­dam edi­le­cek­tir. Ka­mu Hu­ku­kun­da ata­ma, gö­rev­len­dir­me, is­tih­dam edil­me gi­bi kav­ram­lar ay­nı za­man­da per­so­ne­lin sta­tü­sü­nü be­lir­le­yen kav­ram­lar­dır.

Mer­kezi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin Ha­zi­ne  Müs­te­şar­lı­ğı­na bağ­lı bir bi­rim ola­rak ku­rul­ma­sı, bu bi­ri­min yü­rü­te­ce­ği fa­ali­yet­le­rin Dev­le­tin as­li ve sü­rek­li gö­rev­le­rin­den ol­du­ğu­nu gös­te­rir ve bu gö­rev­ler­den bir bö­lü­mü­nün me­mur­lar ve­ya di­ğer ka­mu gö­rev­li­le­ri eliy­le yü­rü­tül­me­si­ni zo­run­lu kı­lar.

Me­mur ve­ya diğer ka­mu gö­rev­li­le­rin­de kad­ro­ya ata­ma söz ko­nu­su­dur. Mer­kezi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi Baş­kan­lı­ğı­na ata­ma ya­pı­la­ca­ğı be­lir­til­miş ama kad­ro ih­das edil­me­miş­tir. Alt Yö­ne­ti­ci­le­rin me­mur sta­tü­sü­ne ha­iz olup ol­ma­dık­la­rı bel­li de­ğil­dir. Bun­lar için ata­ma söz­cü­ğü ye­ri­ne gö­rev­len­dir­me söz­cü­ğü se­çil­miş­tir. Alt Yö­ne­ti­ci­le­rin yü­rüt­tük­le­ri gö­rev­ler, Dev­le­tin as­li ve sü­rek­li gö­rev­le­rin­den ol­du­ğun­dan bun­la­rın da me­mur sta­tü­sün­de ol­ma­la­rı Ana­ya­sal zo­run­lu­luk­tur. Bu zo­run­lu­lu­ğa uyul­ma­mış­tır. Kal­dı ki Mer­kezi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi Mu­ta­ba­kat Zap­tı­nın 7.1 Mad­de­sin­de kı­dem­li Prog­ram Gö­rev­li­le­ri­nin de ata­nan bir ka­mu gö­rev­li­si ola­ca­ğı be­lir­til­miş­tir. Öte yan­dan söz ko­nu­su Mu­ta­ba­kat Zap­tı­nın 4. Mad­de­sin­de, Mer­kezi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin per­so­ne­li ile il­gi­li esas ve usul­le­rin Türk mev­zu­atı çer­çe­ve­sin­de dü­zen­le­ne­ce­ği açık­ça be­lir­til­miş­tir.

Ka­nun Ta­sa­rı­sı­nın 3. Mad­de­si­nin 4. Fık­ra­sın­da yer alan dü­zen­le­me­ye gö­re, Mer­kezi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin Baş­ka­nı da­hil tüm per­so­nel söz­leş­me­li ola­rak ça­lı­şa­cak ve bun­lar­la hiz­met söz­leş­me­si ya­pı­la­cak­tır. Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­min­de gö­rev ala­cak per­so­ne­lin sta­tü­sü be­lir­li ol­ma­dı­ğı gi­bi bu per­so­nel­le ya­pı­la­cak hiz­met söz­leş­me­le­ri­nin ni­te­li­ği de bel­li de­ğil­dir. Söz­leş­me­ler 657 sa­yı­lı Ka­nu­na ta­bi per­so­nel ile mi ya­pı­la­cak, İş ka­nu­nu­na ta­bi per­so­nel ile mi ya­pı­la­cak­tır? Be­lir­siz­lik­ler sa­de­ce bun­dan iba­ret de­ğil­dir. Söz­leş­me­li ola­rak is­tih­dam edi­len per­so­ne­lin Ana­ya­sa Mah­ke­me­si­nin ip­tal ka­ra­rın­dan son­ra 5510 sa­yı­lı Sos­yal Si­gor­ta­lar ve Ge­nel Sağ­lık Si­gor­ta­sı Ka­nu­nu­nun yü­rür­lü­ğü er­te­len­di­ğin­den Emek­li San­dı­ğı­na mı, Sos­yal Si­gor­ta­la­ra mı ta­bi ola­rak ça­lı­şa­cak­la­rı­nın da be­lir­len­me­si ge­rek­li­dir.

Ka­nun Ta­sa­rı­sının 3. Mad­de­si­nin 5. Fık­ra­sı­na gö­re, ku­rum per­so­ne­li­nin ça­lış­ma usul ve esas­la­rı, hak ve yü­küm­lü­lük­le­ri, han­gi hal­ler­de iş­le­ri­ne son ve­ri­le­cek­le­ri çı­ka­rı­la­cak yö­net­me­lik­te be­lir­le­ne­cek­tir. Me­mur sta­tü­sün­de olan­la­rın söz­leş­me­li ola­rak ça­lış­tı­rıl­sa­lar bi­le hak ve yü­küm­lü­lük­le­ri­nin ya­sa ile be­lir­len­me­si Ana­ya­sal zo­run­lu­luk­tur.

3. Ka­nun Ta­sa­rı­sı­nın 5. Mad­de­sin­de, bu ka­nun­da be­lir­ti­len hu­sus­la­rın uy­gu­lan­ma­sı­na iliş­kin her tür­lü dü­zen­le­yi­ci iş­lem­le­ri yap­mak için müs­te­şar­lı­ğın bağ­lı ol­du­ğu Dev­let Ba­ka­nı yet­ki­li kı­lın­mış­tır.

Ana­ya­sa Mah­ke­me­si­nin pek çok ka­ra­rın­da be­lir­til­di­ği gi­bi: “Ya­say­la dü­zen­le­me il­ke­si, dü­zen­le­nen ko­nu­dan yal­nız kav­ram, ad ve ku­rum ola­rak söz edil­me­si de­ğil, bun­la­rın ya­sa met­nin­de ku­ral­laş­tı­rıl­ma­sı­dır. Ku­ral­laş­tır­ma ise, dü­zen­le­nen alan­da te­mel il­ke­le­rin ko­nul­ma­sı­nı ve çer­çe­ve­nin çi­zil­miş ol­ma­sı­nı ifa­de eder. An­cak bu ko­şul­la uz­man­lık ve tek­nik ko­nu­la­ra iliş­kin ay­rın­tı­la­rın be­lir­len­me­si yü­rüt­me or­ga­nı­nın tak­di­ri­ne bı­ra­kı­la­bi­lir. Ana­ya­sa­da ya­say­la dü­zen­len­me­si ön­gö­rü­len ko­nu­lar­da yü­rüt­me or­ga­nı­na ge­nel ve sı­nır­la­rı be­lir­siz bir dü­zen­le­me yet­ki­si­nin ve­ril­me­si ola­nak­lı de­ğil­dir. Yü­rüt­me­nin dü­zen­le­me yet­ki­si, sı­nır­lı, ta­mam­la­yı­cı ve ba­ğım­lı bir yet­ki­dir. Bu ne­den­le Ana­ya­sa­da ön­gö­rü­len ay­rık du­rum­lar dı­şın­da, ya­sa­lar­la dü­zen­len­me­miş bir alan­da, ya­sa ile yü­rüt­me­ye ge­nel ni­te­lik­te ku­ral koy­ma yet­ki­si ve­ri­le­mez. Yü­rüt­me or­ga­nı­na dü­zen­le­me yet­ki­si ve­ren bir ya­sa ku­ra­lı­nın Ana­ya­sa­nın 7. mad­de­si­ne uy­gun ola­bil­me­si için te­mel il­ke­le­ri koy­ma­sı çer­çe­ve­yi çiz­me­si, sı­nır­sız, be­lir­siz, ge­niş bir ala­nı yü­rüt­me­nin ­dü­zen­le­me­si­ne bı­rak­ma­ma­sı ge­re­kir.”

Bu ne­den­le hem Ka­nun Ta­sa­rı­sı­nın 3. Mad­de­si­nin 5. Fık­ra­sın­da, hem 5. Mad­de­sin­de ida­re­ye ve­ri­len as­li dü­zen­le­me yet­ki­si, ya­sa­ma yet­ki­si­nin dev­ri ni­te­li­ğin­de­dir.

4. Ka­nun Ta­sa­rı­sın­da Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin de­ne­ti­mi ile il­gi­li hiç­bir dü­zen­le­me­ye yer ve­ril­me­miş­tir. Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin iç de­ne­ti­mi­nin Ha­zi­ne Mü­se­te­şar­lı­ğın­ca, dış de­ne­ti­mi­nin ise Sa­yış­tay ta­ra­fın­dan ulus­la­ra­ra­sı de­ne­tim stan­dart­la­rı­na uy­gun bir şe­kil­de ya­pı­la­ca­ğı­nın açık­ça be­lir­til­me­si uy­gun ola­cak­tır. Çün­kü, de­ği­şik ta­rih­ler­de im­za­la­nan Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin Ku­rul­ma­sı­na İliş­kin Mu­ta­ba­kat Zap­tın­da ve Ulu­sal Fo­nun Ku­rul­ma­sı­na İliş­kin Mu­ta­ba­kat Zap­tın­da “de­ne­tim” ko­nu­sun­da fark­lı dü­zen­le­me­ler var­dır.

Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti adı­na Dev­let Ba­ka­nı ve Baş­ba­kan Yar­dım­cı­sı Me­sut Yıl­maz ta­ra­fın­dan im­za­la­nan Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin Ku­rul­ma­sı­na İliş­kin Mu­ta­ba­kat Zap­tı­nın “De­net­le­me”ye iliş­kin 12. mad­de­sin­de yer alan dü­zen­le­me­de: “Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin Av­ru­pa Bir­li­ği prog­ram­la­rı ve pro­je­le­ri­ne ve il­gi­li or­tak fi­nans­man­la­ra yö­ne­lik he­sap­la­rı ve iş­lem­le­ri­nin Av­ru­pa Bir­li­ği De­net­le­me Ku­ru­mu­nun so­rum­lu­luk­la­rı­na ha­lel ge­tir­mek­si­zin dü­zen­li ara­lık­lar­la Ha­zi­ne Kon­tro­lör­le­ri ve/ve­ya Ko­mis­yo­nu­nu an­laş­tı­ğı bir dış de­net­çi ta­ra­fın­dan de­net­le­ne­bi­lir de­nil­mek­te­dir.

Bu­na kar­şı­lık, Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti adı­na Dev­let Ba­ka­nı ve Baş­ba­kan Yar­dım­cı­sı Ke­mal Der­viş ta­ra­fın­dan im­za­la­nan Ulu­sal Fo­nun Ku­rul­ma­sı­na İliş­kin Mu­ta­ba­kat Zap­tın­da De­ne­time iliş­kin 7.  Mad­de­sin­de ise: Mer­ke­zi Fi­nans ve Uy­gu­la­ma Bi­ri­mi ve­ya her bir Uy­gu­la­ma Bi­ri­mi ile im­za­lan­mış olan Fi­nans­man An­laş­ma­la­rı­nın uy­gu­lan­ma­sı hu­su­sun­da ge­rek­li de­ne­tim, ulus­la­ra­ra­sı de­ne­tim stan­dart­la­rı­na uy­gun ola­rak Sa­yış­tay ta­ra­fın­dan ger­çek­leş­ti­ri­le­cek­tir de­nil­mek­te­dir.

5018 sa­yı­lı Ka­mu Malî Yö­ne­ti­mi Kon­trol Ka­nu­nu­nun 2 nci mad­de­si­ne gö­re ise; Av­ru­pa Bir­li­ği fon­la­rı ile yurt içi ve yurt dı­şın­dan ka­mu ida­re­le­ri­ne sağ­la­nan kay­nak­la­rın kul­la­nı­mı ve kon­tro­lü de ulus­la­ra­ra­sı an­laş­ma­la­rın hü­küm­le­ri sak­lı kal­mak kay­dıy­la, bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ne tâbi­dir.

Ek Mu­ta­ba­kat Zap­tın­da; Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı ile ida­ri iliş­ki, büt­çe, per­so­ne­lin sta­tü­sü ve malî hak­la­rı gi­bi ko­nu­la­rın kap­sam ve de­tay­la­rı­nın uy­gun bir ya­sal dü­zen­le­me ile tan­zim edil­me­si ön­gö­rül­dü­ğün­den, Mer­kezi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin de­ne­ti­mi­nin, te­red­düt­le­re ve be­lir­siz­li­ğe yol aç­ma­ya­cak şe­kil­de dü­zen­len­me­si ge­re­kir. Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin iç de­ne­ti­mi­nin Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğın­ca, dış de­ne­ti­mi­nin ise Sa­yış­tay ta­ra­fın­dan ulus­la­ra­ra­sı de­ne­tim stan­dart­la­rı­na uy­gun bir şe­kil­de ya­pı­la­ca­ğının açık­ça be­lir­til­me­si 5018 sa­yı­lı Ka­mu Malî Yö­ne­ti­mi Kon­trol Ka­nu­nunun ge­tir­di­ği il­ke­ler­le de uyum­lu ola­ca­ğın­dan bu bi­çim­de­ki dü­zen­le­me, AB yön­tem ve ku­ral­la­rı­na da uy­gun ola­cak­tır.

                                                                                                   N. Ga­ye Er­ba­tur

                                                                                                           Ada­na

 

HÜ­KÜ­ME­TİN TEK­LİF ET­Tİ­Ğİ ME­TİN

MER­KE­Zİ Fİ­NANS VE İHA­LE Bİ­Rİ­Mİ­NİN İS­TİH­DAM VE BÜT­ÇE ESAS­LA­RI

HAK­KIN­DA KA­NUN TA­SA­RI­SI

Amaç

MAD­DE 1- (1) Bu Ka­nu­nun ama­cı, Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­nin Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı ile ida­ri iliş­ki­si­ni, is­tih­dam ve büt­çe esas­la­rı­nı dü­zen­le­mek­tir.

Ta­nım­lar

MAD­DE 2- (1) Bu Ka­nu­nun uy­gu­lan­ma­sın­da;

a) Ara Yö­ne­ti­ci: Mu­ta­ba­kat Zap­tın­da­ki usul çer­çe­ve­sin­de be­lir­le­nen Bi­rim or­ga­ni­zas­yon şe­ma­sın­da gös­te­ri­len sa­yı ve un­van­da, Bi­rim Baş­ka­nı ile uz­man per­so­nel ara­sın­da yer alan per­so­ne­li,

b) Ba­kan: Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı­nın bağ­lı bu­lun­du­ğu ba­ka­nı,

c) Bi­rim: Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi­ni,

ç) Bi­rim Baş­ka­nı: Mer­ke­zi Fi­nans ve İha­le Bi­ri­mi Baş­ka­nı­nı,

d) Des­tek per­so­ne­li: 27/9/1984 ta­rih­li ve 3046 sa­yı­lı Ka­nun­da yar­dım­cı bi­rim­le­re iliş­kin ola­rak sa­yı­lan gö­rev­ler çer­çe­ve­sin­de, ida­ri, ma­li, gü­ven­lik ve si­vil sa­vun­ma gi­bi des­tek hiz­met­le­ri­ni ye­ri­ne ge­tir­mek üze­re is­tih­dam edi­len per­so­ne­li,

e) Ko­mis­yon: Ulu­sal Yet­ki­len­dir­me Gö­rev­li­si­nin ona­yı ile Bi­rim Baş­ka­nı­nın baş­kan­lı­ğın­da, Bi­rim­den iki ara yö­ne­ti­ci ve Müs­te­şar­lık­tan en az da­ire baş­ka­nı dü­ze­yin­de iki yö­ne­ti­ci ol­mak üze­re top­lam beş ki­şi­den oluş­tu­ru­lan ko­mis­yo­nu,

f) Mu­ta­ba­kat Zap­tı: Bi­ri­min ku­ru­lu­şu­na da­ir 30/1/2003 ta­rih­li ve 4802 sa­yı­lı Ka­nun­la uy­gun bu­lu­nan ve 24/2/2003 ta­rih­li ve 2003/5313 sa­yı­lı Ba­kan­lar Ku­ru­lu Ka­ra­rı ile onay­la­nan  Mu­ta­ba­kat Zap­tı ile ek ve de­ği­şik­lik­le­ri­ni,

g) Müs­te­şar­lık: Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı­nı,

ğ) Ulu­sal Yar­dım Ko­or­di­na­tö­rü: Av­ru­pa Bir­li­ği Ge­nel Sek­re­te­ri­ni,

h) Ulu­sal Yet­ki­len­dir­me Gö­rev­li­si: Ha­zi­ne Müs­te­şa­rı­nı,

ı) Uz­man per­so­nel: Mu­ta­ba­kat Zap­tın­da be­lir­ti­len gö­rev­le­rin ye­ri­ne ge­ti­ri­le­bil­me­si için ge­çi­ci gö­rev­li ola­rak ve­ya hiz­met söz­leş­me­si ile is­tih­dam edi­le­cek hu­kuk mü­şa­vi­ri, bil­gi­sa­yar prog­ram­cı­sı ve çö­züm­le­yi­ci­si da­hil per­so­ne­li,

ifa­de eder.

İs­tih­dam esas­la­rı

MAD­DE 3- (1) Bi­ri­min gö­rev­le­ri, hiz­met söz­leş­me­si kap­sa­mın­da is­tih­dam edi­len  uz­man per­so­nel ve des­tek per­so­ne­li ile ge­çi­ci ola­rak gö­rev­len­di­ri­le­cek ka­mu gö­rev­li­le­ri eliy­le yü­rü­tü­lür. Des­tek per­so­ne­li­nin sa­yı­sı, Bi­ri­min top­lam per­so­nel sa­yı­sı­nın yüz­de yir­mi­si­ni ge­çe­mez.

(2) Bi­rim Baş­ka­nı, Ulu­sal Yet­ki­len­dir­me Gö­rev­li­si ta­ra­fın­dan, Ulu­sal Yar­dım Ko­or­di­na­tö­rü­nün gö­rü­şü alı­na­rak ata­nır. Ara yö­ne­ti­ci po­zis­yon­la­rı­na Bi­rim Baş­ka­nı­nın tek­li­fi üze­ri­ne Ulu­sal Yet­ki­len­dir­me Gö­rev­li­si­nin ona­yı ile gö­rev­len­dir­me ya­pı­lır. Uz­man per­so­nel Ko­mis­yon ma­ri­fe­tiy­le se­çi­lir ve Ulu­sal Yet­ki­len­dir­me Gö­rev­li­si­nin ona­yı ile Bi­rim­de is­tih­dam edi­lir. Söz ko­nu­su per­so­ne­lin gö­re­vi­ne son ve­ril­me­sin­de de ay­nı usul­ler iz­le­nir.

(3) Bi­rim­de hiz­met söz­leş­me­si ile ve­ya ge­çi­ci gö­rev­li ola­rak is­tih­dam edi­le­cek bü­tün yer­li per­so­ne­lin 657 sa­yı­lı Dev­let Me­mur­la­rı Ka­nu­nu­nun 48 in­ci mad­de­sin­de be­lir­ti­len ge­nel şart­la­rı ta­şı­ma­sı zo­run­lu olup, ara yö­ne­ti­ci­ler ile yer­li uz­man per­so­nel­de ay­rı­ca;

a) En az dört yıl­lık eği­tim ve­ren si­ya­sal bil­gi­ler, hu­kuk, ik­ti­sa­di ve ida­ri bi­lim­ler, ik­ti­sat, iş­let­me ve mü­hen­dis­lik fa­kül­te­le­ri ile üni­ver­si­te ve fa­kül­te­le­rin ma­te­ma­tik ve is­ta­tis­tik bö­lüm­le­rin­den ve­ya bun­la­ra denk­li­ği Yük­sek Öğ­re­tim Ku­ru­lu ta­ra­fın­dan onay­lan­mış ya­ban­cı fa­kül­te ve­ya yük­sek okul­lar­dan me­zun ol­mak,

b) Ka­mu Per­so­ne­li Ya­ban­cı Dil Bil­gi­si Se­vi­ye Tes­pit Sı­na­vın­da İn­gi­liz­ce, Al­man­ca ve­ya Fran­sız­ca dil­le­rin­den en az 80 pu­an al­mak ve­ya dil ye­ter­li­li­ği ba­kı­mın­dan bu­na denk­li­ği ka­bul edi­len ulus­la­ra­ra­sı ge­çer­li­li­ği olan bir bel­ge­ye sa­hip ol­mak,

şart­la­rı ara­nır.

(4) Söz­leş­me­li ola­rak ça­lı­şan per­so­nel­den Bi­rim Baş­ka­nı­na Müs­te­şar­lık­ta gö­rev ya­pan Ge­nel Mü­dür; ara yö­ne­ti­ci­ler­den Kı­dem­li Fi­nans ve Kı­dem­li İha­le Yö­ne­ti­ci­le­ri­ne Müs­te­şar­lık­ta gö­rev ya­pan Ge­nel Mü­dür Yar­dım­cı­sı, di­ğer­le­ri­ne Müs­te­şar­lık­ta gö­rev ya­pan Da­ire Baş­ka­nı; Uz­man per­so­ne­le Müs­te­şar­lık­ta 1 in­ci de­re­ce­li kad­ro­da gö­rev ya­pan Ha­zi­ne uz­ma­nı;des­tek per­so­ne­li­ne ise Müs­te­şar­lık­ta gö­rev ya­pan em­sa­li per­so­ne­le her tür­lü öde­me­ler da­hil öden­mek­te olan tu­ta­rı geç­me­mek üze­re üc­ret öde­nir. Bu per­so­ne­le öde­ne­cek üc­ret Bi­rim ile ara­la­rın­da im­za­la­na­cak hiz­met söz­leş­me­sin­de be­lir­le­nir.

(5) Bi­rim per­so­ne­li­nin ça­lış­ma usul ve esas­la­rı, izin­le­ri, hak­la­rı, yü­küm­lü­lük­le­ri ve han­gi hal­ler­de iş­le­ri­ne son ve­ri­le­ce­ği ile ya­ban­cı uz­man­la­ra öde­ne­cek üc­ret­ler Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğı ile Dev­let Per­so­nel Baş­kan­lı­ğı­nın gö­rü­şü alın­mak su­re­tiy­le çı­ka­rı­la­cak yö­net­me­lik­le be­lir­le­nir.

(6) Ge­nel büt­çe kap­sa­mın­da­ki ka­mu ida­re­le­ri, özel büt­çe­li ida­re­ler ve sos­yal gü­ven­lik ku­rum­la­rın­da ça­lı­şan­lar ken­di­le­ri­nin is­te­ği ve ku­rum­la­rı­nın mu­va­fa­ka­ti ile Bi­rim­de hiz­met söz­leş­me­si ile is­tih­dam edi­le­bi­lir­ler. Bi­ri­min bu ko­nu­da­ki ta­lep­le­ri, il­gi­li ida­re­ler­ce ön­ce­lik­le so­nuç­lan­dı­rı­lır. Bu kap­sam­da­ki per­so­nel hiz­met söz­leş­me­si­nin ya­pıl­ma­sıy­la bir­lik­te ku­rum­la­rın­dan ay­lık­sız izin­li sa­yı­lır. Bu şe­kil­de is­tih­dam edi­len­ler, Bi­rim­de­ki gö­rev­le­ri so­na er­di­ğin­de, öğ­re­nim du­rum­la­rı, hiz­met yı­lı ve un­van­la­rı dik­ka­te alı­na­rak ön­ce­ki ku­rum­la­rın­da ka­ri­yer­le­ri­ne ve­ya du­rum­la­rı­na uy­gun boş bir kad­ro ve­ya po­zis­yo­na en geç üç ay için­de ata­nır­lar ve her­han­gi bir iş­le­me ge­rek kal­mak­sı­zın en geç bir ay içe­ri­sin­de gö­re­ve baş­la­tı­lır­lar. An­cak, bu ki­şi­le­rin atan­ma­la­rın­da, ön­ce­ki ku­rum­la­rın­da­ki idarî un­van­lar dik­ka­te alın­maz. Bu fık­ra kap­sa­mın­da­ki ki­şi­ler­den, ön­ce­ki ka­mu ku­rum ve ku­ru­luş­la­rın­da­ki kad­ro­la­rı­na müş­te­rek ka­rar­na­me ile ata­nan­la­rın, bu fık­ra­ya gö­re ya­pı­la­cak ata­ma  iş­lem­le­ri il­gi­li ba­ka­nın ona­yı ile ya­pı­lır. Bu fık­ra uya­rın­ca ön­ce­ki ku­rum­la­rı­na dö­nen ki­şi­le­rin Bi­rim­de ge­çen hiz­met­le­ri ka­za­nıl­mış hak ay­lık de­re­ce ve ka­de­me­le­rin­de de­ğer­len­di­ril­di­ği gi­bi emek­li­lik ik­ra­mi­ye­si­nin he­sa­bın­da da dik­ka­te alı­nır.

(7) Al­tın­cı fık­ra­da be­lir­ti­len ida­re­ler­de is­tih­dam edi­len per­so­nel ken­di­le­ri­nin is­te­ği ve ku­rum­la­rı­nın mu­va­fa­ka­ti üze­ri­ne ay­lık, öde­nek, her tür­lü zam ve taz­mi­nat­la­rı ile di­ğer ma­li ve sos­yal hak ve yar­dım­la­rı ku­rum­la­rın­ca kar­şı­lan­mak kay­dıy­la Bi­rim­de ge­çi­ci ola­rak gö­rev­len­di­ri­le­bi­lir­ler. Üni­ver­si­te öğ­re­tim ele­man­la­rı da 2547 sa­yı­lı Yük­se­köğ­re­tim Ka­nu­nu­nun 38 in­ci mad­de­si­ne gö­re Bi­rim­de gö­rev­len­di­ri­le­bi­lir­ler. Bu mad­de uya­rın­ca gö­rev­len­di­ri­len­ler ha­riç ol­mak üze­re, bu fık­ra­ya gö­re gö­rev­len­di­ril­miş ol­ma­sı ha­lin­de, Bi­rim Baş­ka­nı­na 3000, ara yö­ne­ti­ci­ler­den Kı­dem­li Fi­nans ve Kı­dem­li İha­le Yö­ne­ti­ci­le­ri­ne 2000 gös­ter­ge ra­ka­mı­nın me­mur ay­lık­la­rı­na uy­gu­la­nan kat­sa­yı ile çar­pı­mı so­nu­cu bu­lu­na­cak tu­tar, di­ğer ka­nun­la­rın kı­sıt­la­yı­cı hü­küm­le­ri­ne ta­bi ol­mak­sı­zın her ay ay­rı­ca Bi­rim ta­ra­fın­dan öde­nir. Bu öde­me­ler­den dam­ga ver­gi­si ha­riç her­han­gi bir ke­sin­ti ya­pıl­maz.

(8) Bi­rim per­so­ne­li­ne 657 sa­yı­lı Dev­let Me­mur­la­rı Ka­nu­nu­nun di­sip­lin ve si­cil hü­küm­le­ri uy­gu­la­nır.

Bi­ri­min gi­der­le­ri

MAD­DE 4- (1) Bi­ri­min bü­tün gi­der­le­ri, Müs­te­şar­lık büt­çe­sin­de gös­te­ri­len trans­fer öde­ne­ğin­den kar­şı­la­nır. Öde­nek tu­ta­rı, her ma­li yıl ba­şın­da, Baş­ba­kan­lık Mer­kez Mu­ha­se­be Bi­ri­min­ce Tür­ki­ye Cum­hu­ri­yet Mer­kez Ban­ka­sı ve­ya mu­ha­bi­ri olan Zi­ra­at Ban­ka­sı nez­din­de Bi­rim adı­na açı­la­cak özel he­sa­ba ya­tı­rı­lır.

(2) Söz ko­nu­su özel he­sap­tan ya­pı­la­cak har­ca­ma­lar­da Har­ca­ma Yet­ki­li­si Bi­rim Baş­ka­nı­dır.

Dü­zen­le­yi­ci iş­lem yap­ma yet­ki­si

MAD­DE 5- (1) Bu Ka­nun­da be­lir­ti­len hu­sus­la­rın uy­gu­lan­ma­sı­na iliş­kin her tür­lü  dü­zen­le­yi­ci iş­lem­le­ri yap­ma­ya Müs­te­şar­lı­ğın bağ­lı ol­du­ğu Ba­kan yet­ki­li­dir.

Mu­afi­yet

MAD­DE 6- (1) Bi­rim, bu Ka­nu­nun uy­gu­lan­ma­sıy­la il­gi­li iş ve iş­lem­ler­de her tür­lü ver­gi, re­sim ve  harç­tan  mu­af­tır.

Ge­çi­ci hü­küm­ler

GE­Çİ­Cİ MAD­DE 1- (1) Bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih­te Bi­rim­de ça­lış­mak­ta olan ge­çi­ci gö­rev­li per­so­nel, Bi­rim ile hiz­met söz­leş­me­si im­za­la­dık­la­rı ta­rih­ten iti­ba­ren, kad­ro­la­rı­nın bu­lun­du­ğu ku­rum­la­rın­dan ay­rı­ca bir iş­le­me ge­rek kal­mak­sı­zın ay­lık­sız izin­li sa­yı­lır. Bun­lar­dan ge­çi­ci gö­rev­li ola­rak ça­lış­ma­ya de­vam et­mek is­te­yen­ler ile söz­leş­me im­za­lan­maz ve ay­nı sta­tü­de ça­lış­ma­ya de­vam ede­bi­lir­ler.

(2) Bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih­te Bi­rim­de ça­lış­mak­ta olan söz­leş­me­li per­so­ne­lin söz­leş­me­le­ri, söz­leş­me sü­re­si so­nu­na ka­dar de­vam eder. Söz­leş­me sü­re­si­nin so­nun­da bu per­so­nel ile 3 ün­cü mad­de uya­rın­ca hiz­met söz­leş­me­si ya­pı­la­bi­lir.

Yü­rür­lük

MAD­DE 7- (1) Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

Yü­rüt­me

MAD­DE 8- (1) Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

 

 

Recep Tay­yip Er­doğan

 

 

 

Baş­bakan

 

 

 

Dışiş­leri Bak. ve Başb. Yrd. V.

Dev­let Bak. ve Başb. Yrd.

Dev­let Bak. ve Başb. Yrd.

 

K. Tüzmen

A. Şener

M. A. Şahin

 

Dev­let Bakanı

Dev­let Bakanı

Dev­let Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Dev­let Bakanı

Dev­let Bakanı

Adalet Bakanı V.

 

N. Çubukçu

K. Tüzmen

A. Aksu

 

Mil­lî Savun­ma Bakanı

İçiş­leri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Mil­lî Eğitim Bakanı

Bayın­dır­lık ve İs­kân Bakanı

Sağ­lık Bakanı

 

H. Çelik

F. N. Özak

R. Ak­dağ

 

Ulaş­tır­ma Bakanı

Tarım ve Köyiş­leri Bakanı

Çalış­ma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

M. M. Eker

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kül­tür ve Turizm Bakanı

 

A. Coş­kun

M. H. Güler

A. Koç

 

 

Çev­re ve Or­man Bakanı

 

 

 

O. Pepe