Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1266)
Gecekondu Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
ile Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu
Raporu (1/1254)
Not: Tasarı; Başkanlıkça Plan ve Bütçe ile Bayındırlık, İmar, Ulaştırma
ve Turizm komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
Kanunlar
ve Kararlar |
|
|
Genel
Müdürlüğü |
|
|
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-1232/4779 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bayındırlık
ve İskân Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar
Kurulunca
Gereğini
arz ederim.
Recep
Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
775 sayılı Gecekondu Kanunu hükümleri
uyarınca, dar gelirli ve konutsuz vatandaşlarımızın ucuz konut sahibi
olmalarının sağlanması ve gecekondulaşma
eğilimlerinin ortadan kaldırılması amacıyla, Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten günümüze kadar, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı’nca
ülke genelinde, belediye ve mücavir alan sınırları içinde ve dışında
çeşitli uygulamalar yürütülmüş ve hâlihazırda da yürütülmektedir.
775 sayılı Kanunda,
uygulamaların yürütülebilmesi için öncelikle finansman kaynağının
mevcut olması öngörülmüştür.
Bu bağlamda 9/9/2000 tarihine kadar 775 sayılı Kanunun 14 üncü maddesi
uyarınca oluşturulan Gecekondu Fonu kaynakları kullanılmış, ancak
sözkonusu Fon, 23/5/2000 tarihli ve 4568 sayılı Kanun ile tasfiye edilerek,
bütün varlıkları Toplu Konut İdaresi Başkanlığı adına açılan Gecekondu
Gelir Hesabına devredilmiştir. Bu durumda bir yandan Bayındırlık
ve İskan Bakanlığı’nca Kanunun uygulanmasına devam edilirken, diğer
yandan uygulamanın finansman kaynağı olan fonun tasfiye edilerek
gelir hesabı şeklinde Toplu Konut İdaresi Başkanlığı’na
devredilmesi, 775 sayılı Gecekondu Kanununun uygulamalarını
son derece zor ve sağlıksız bir duruma getirmiştir. 775
sayılı Gecekondu Kanunu uygulamalarının ve finansman kaynağının
aynı kurumun idaresi altında olması, uygulamaların daha hızlı,
etkin ve sağlıklı yürütülmesi bakımından gerekli görülmektedir.
Toplu Konut İdaresi Başkanlığı’nın kanunlara dayalı olarak üstlendiği
misyon dikkate alındığında, planlı arsa ve konut üretimine yönelik
faaliyetler ile gecekondulaşmanın önlenmesine yönelik faaliyetlerin
tek merkezden ve hizmet bütünlüğünü sağlayacak şekilde yürütülmesinin
daha yararlı olacağı ve bunun için Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca
yürütülen 775 sayılı Gecekondu Kanunu kapsamındaki faaliyetlerle
ilgili işlemlerin Toplu Konut İdaresi Başkanlığı’na devredilmesinde
kamu yararı bulunduğu düşünülmektedir.
Bu Kanun ile 775
sayılı Gecekondu Kanunu uygulamalarına Toplu Konut İdaresi Başkanlığı’nca
devam edilmesi öngörülmektedir. Bu şekilde yönetimde
birliktelik sağlanarak öncelikle plansız yapılaşma ve gecekondulaşmanın
önlenmesi ve ülkemizde konut üretim sektörünün teşvik edilerek
hızla artan konut talebinin planlı bir şekilde karşılanması hedeflenmiştir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- Madde ile 775 sayılı Gecekondu
Kanununda Bayındırlık ve İskân Bakanlığına verilmiş olan hak yetki
ve görevlerin, Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca kullanılması
amacıyla 775 sayılı Kanunda gerekli düzenlemeler yapılmaktadır.
Madde 2- Madde ile 775
sayılı Gecekondu Kanununa ek ve geçici maddeler eklenmiştir.
Ek 4 üncü madde ile
189 sayılı Kanun kapsamına giren taşınmazlar ile kamu hizmetine
tahsis edilmiş olan taşınmazlar hariç olmak üzere, 775 sayılı Gecekondu
Kanunu kapsamında kullanılacak Hazineye ait taşınmazların, daha
evvel Bayındırlık ve İskan Bakanlığı’na tahsis edilmesine yönelik
uygulamalara paralel olarak, Kanunun bundan sonraki uygulayıcısı
olan Toplu Konut İdaresi Başkanlığı’na bedelsiz olarak devri ve tescili
düzenlenmektedir.
775 sayılı Gecekondu
Kanunu yürürlüğe girdiği tarihte bu Kanun uygulamalarına finansman
kaynağı olarak Gecekondu Fonu oluşturulmuştur. Bu doğrultuda Fon
2000 yılına kadar bu uygulamalara finansman kaynağı olmuştur. Ancak,
23/5/2000 tarihli ve 4568 sayılı Kanun ile Fon kaldırılarak, Fonun
tüm mal varlığı, nakit imkanları, hakları ve vecibeleri, alacakları
ve borçları, gelirleri ile görevleri Toplu Konut İdaresi Başkanlığı’na
devredilmiştir. Ek 4 üncü maddenin ikinci fıkrası ile birinci fıkra
uyarınca edinilen taşınmazların ve devredilen Fon kaynaklarının,
Toplu Konut İdaresi Başkanlığı’nca 775 sayılı Gecekondu Kanunu uygulamalarında
kullanılması hedeflenmiştir.
Ek 5 inci madde ile,
775 sayılı Kanunun öngördüğü hizmetler Toplu Konut İdaresi Başkanlığı’nca
yerine getirileceği için, hizmetlerin zamanında ve etkin bir şekilde
yürütülmesini teminen söz konusu İdarede yeter sayıda personel
için kadro ihdas edilmesi öngörülmüştür.
Eklenen geçici 9 uncu
madde ile hizmet binaları ve 189 sayılı Kanun kapsamında bulunan
taşınmazlar ile herhangi bir kamu hizmetine tahsis edilmiş olan taşınmazlar
hariç olmak üzere, 775 sayılı Gecekondu Kanunu uygulamalarında
kullanılmak üzere Bayındırlık ve İskan Bakanlığı’na tahsis edilmiş
veya Bakanlıkça başlatılmış projeler kapsamında kalmakla birlikte,
henüz adı geçen Bakanlığa tahsis edilmemiş Hazine mallarının Kanunun
bundan sonraki uygulayıcısı olan Toplu Konut İdaresi Başkanlığı’na
bedelsiz olarak devri ve tescili amaçlanmıştır.
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı’nın yetkisine
dayanılarak başlatılan ve başlatılması planlanan bütün iş ve işlemlere,
Kanunun yürürlük tarihi itibarıyla Toplu Konut İdaresi Başkanlığı’nca
devam edilmesi amaçlanmış, ayrıca Toplu Konut İdaresi Başkanlığı’na 775 sayılı Gecekondu
Kanunu uygulamalarının yenisine başlama veya mevcut uygulamaları
sonuçlandırma veya ilgili belediyeye devretme yetkisi verilmiştir.
775 sayılı Kanun
uygulamaları nedeniyle Bayındırlık ve İskan Bakanlığı’nın leh veya
aleyhte taraf olduğu işlem, sözleşme, dava ve icra takiplerinde
Toplu Konut İdaresi Başkanlığı’nın kendiliğinden taraf sıfatını
kazanması öngörülmüştür.
Ayrıca, Bayındırlık
ve İskân Bakanlığı’nda 775 sayılı Kanunun uygulamalarındaki iş ve
işlemleri yürüten ve bu konuda yeterli bilgi ve tecrübeye sahip
personelin Toplu Konut İdaresi Başkanlığı için ihdas edilen kadrolara
atanması öngörülmüştür.
Madde 3- Madde ile 775 sayılı Gecekondu
Kanununda değişiklik yapan 3414 sayılı Kanunun, 775 sayılı Kanunla
ilgili olan geçici birinci maddesinin uygulanabilirliği kalmayacağından
bu maddenin yürürlükten kaldırılması öngörülmüştür. Ayrıca 3414
sayılı Kanunun geçici 4 üncü maddesinde Bayındırlık ve İskân Bakanlığına
verilen yetkinin Toplu Konut İdaresi Başkanlığına devredilmesine
ilişkin düzenleme yapılmıştır.
Madde 4- Yürürlük maddesidir.
Madde 5- Yürütme maddesidir.
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu
Raporu
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve |
|
|
Turizm Komisyonu |
|
|
Esas No.: 1/1254 |
|
|
Karar No.: 104 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 11/10/2006 tarihinde Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 19/10/2006 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza,
tali komisyon olarak da Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilen
1/1254 esas numaralı “Gecekondu Kanununda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 15/11/2006 tarihinde yapmış olduğu 53
üncü birleşiminde Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, Maliye Bakanlığı,
Millî Savunma Bakanlığı, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ve Devlet
Personel Başkanlığı temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip
görüşülmüştür.
Bilindiği gibi;
ülkemizde ve dünyada, plansız yapılaşmanın ve gecekondulaşmanın
önlenmesi ve dar gelirli vatandaşların konut sahibi olabilmeleri
sorunu yaşanmakta ve konu ile ilgili çözüm yolları bulunmaya çalışılmaktadır. Bu doğrultuda ülkemizde Anayasamızda
ve uluslararası hukukta yer alan hedeflerin
de paralelinde konut hakkı ve herkese yeterli konut ilkelerinin
gerçekleştirilebilmesi amacıyla
Gecekondu Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı incelendiğinde; Tasarı
ile 775 sayılı Gecekondu Kanunu uygulamalarına Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı’nca devam edilmesinin öngörüldüğü, böylece yönetimde
birlikteliğin sağlanarak plansız yapılaşma ve gecekondulaşmanın
önlenmesinin hedeflendiği anlaşılmaktadır.
Tasarının tümü üzerinde
yapılan Komisyon görüşmelerinde Hükümet temsilcisi tarafından;
- Ülkemizin yaşadığı
hızlı nüfus artışı ve hızlı kentleşme sebebiyle oluşan konut ve
kentleşme sorunlarının çözülmesi ve üretimin artırılarak işsizliğin
azaltılması amacıyla, 1984 yılında Toplu Konut İdaresi Başkanlığının
kurulduğu,
- Kuruluşundan itibaren,
Toplu Konut Fonu'nun da sağladığı imkânlarla, ülkemizde yerleşim ve
konut politikalarının belirlenmesi ve uygulanmasında en önemli
kurum olan Toplu Konut İdaresi Başkanlığının; pek çok konuta kredi
yoluyla finansman desteği sağladığı ve kendi arsaları üzerinde
de önemli sayıda konut inşaatını tamamladığı,
- Yürürlükteki mevzuata
göre fonun Bayındırlık ve İskân Bakanlığında, uygulamayı yapma
yetkisinin ise Toplu Konut İdaresi Başkanlığında olmasının, uygulamaların
hızını olumsuz yönde etkileyebilecek
nitelikte olduğu,
- Tasarı ile yönetimde
birliktelik sağlanmasının hedeflendiği,
İfade edilmiştir. Komisyon
üyeleri tarafından ise;
- Plansız yapılaşma
ve gecekondulaşmanın önlenmesi ve konut üretim sektörünün teşvik
edilerek artan konut talebinin planlı bir şekilde karşılanmasının
önemi,
- Son derece önemli
ve zor bir görev yüklenen, adeta bir konut bankasına dönüşen Toplu
Konut İdaresi Başkanlığının çalışmalarının takdirle karşılandığı,
- Görev ve yetkilerini
daha hızlı ve etkin yerine getirebilmesi için Başkanlığın imkanlarının daha da genişletilmesi
gerektiği,
- Başkanlığın uygulamalarında
bölgesel ve siyasal fark gözetilmemesinin önemi,
- Yapılan inşaatlarda
depreme dayanıklılığın da dikkate alınmasının gereği,
İfade edilmesini müteakiben
tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddeleri
üzerindeki görüşmelere geçilmiştir.
Tasarının;
Çerçeve 1 inci maddesi
aynen,
Çerçeve 2 nci maddesi,
- 775 sayılı Kanuna
eklenmesi öngörülen ek 5 inci maddenin, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı
merkez teşkilatında 775 sayılı Kanunun uygulanmasına ilişkin işlemleri
yapan personelin Toplu Konut İdaresi Başkanlığına geçiyor olması
sebebiyle Bayındırlık ve İskân Bakanlığındaki bu kadroların iptal edilmesi amacıyla değiştirilerek
ve bu düzenleme paralelinde iptale ilişkin kadro cetveli eklenerek
ve ihdasa ilişkin ek kadro cetvellerinde değişikliğe gidilerek,
- 775 sayılı Kanuna
eklenen geçici 9 uncu maddenin dördüncü fıkrasının birinci cümlesi;
190 sayılı KHK gereğince Toplu Konut İdaresi Başkanlığında mühendis,
mimar, şehir plancısı ve tekniker ünvanlı kadrolar mevcut olmadığından
bu ünvandaki personelin uzman ve uzman yardımcısı kadrolarına
atanmalarının sağlanması amacıyla değiştirilerek,
Çerçeve 3 üncü maddesi
aynen,
4 üncü ve 5 inci maddeleri
aynen,
Kabul edilmiş ve alınan
redaksiyon yetkisi çerçevesinde Komisyonumuz tarafından metin
düzenlenmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygıyla arz olunur.
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mustafa Demir |
Mustafa Ilıcalı |
Asım Aykan |
|
Samsun |
Erzurum |
Trabzon |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Sarı |
Mustafa Tuna |
Fikret Badazlı |
|
Gaziantep |
Ankara |
Antalya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Osman Aslan |
Zülfü Demirbağ |
Mevlüt Coşkuner |
|
Diyarbakır |
Elazığ |
Isparta |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ali İbiş |
Nusret Bayraktar |
Erdal Karademir |
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Abdurrezzak Erten |
Mehmet Parlakyiğit |
Mehmet Yıldırım |
|
İzmir |
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Niyazi Özcan |
Muharrem Doğan |
Abdülkadir Kart |
|
Kayseri |
Mardin |
Rize |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Recep Yıldırım |
Orhan Taş |
Hasan Güyüldar |
|
Sakarya |
Sivas |
Tunceli |
|
|
Üye |
|
|
|
Halil Kaya |
|
|
|
Van |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
GECEKONDU KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1- 20/7/1966 tarihli ve 775 sayılı Gecekondu Kanununun;
a) 5 inci, 8 inci, 13
üncü, 16 ncı, 19 uncu ve 28 inci maddelerinde yer alan “İmar ve İskan
Bakanlığının” ibareleri “Toplu Konut İdaresi Başkanlığının”,
b) 7 nci, 13 üncü, 16
ncı, 17 nci, 20 nci, 24 üncü, 27 nci, 31 inci ve 35 inci maddelerinde
yer alan “İmar ve İskân Bakanlığınca” ibareleri “Toplu Konut İdaresi
Başkanlığınca”,
c) 7 nci, 19 uncu, 31
inci ve 36 ncı maddelerinde yer alan “İmar ve İskân Bakanlığı” ibareleri
“Toplu Konut İdaresi Başkanlığı”,
ç) 16 ncı maddesinde
yer alan “İmar ve İskân Bakanlığına gönderilir. Bakanlıkça” ibaresi
“Toplu Konut İdaresi Başkanlığına gönderilir. Toplu Konut İdaresi
Başkanlığınca”, “adı geçen Bakanlık” ibaresi “Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı”,
d) 20 nci maddesinde
yer alan “adı geçen Bakanlığa” ibaresi “Toplu Konut İdaresi Başkanlığına”,
“Bakanlık” ibaresi “Toplu Konut İdaresi Başkanlığı”,
e) 24 üncü maddesinde
yer alan “adı geçen Bakanlıkça” ibaresi “Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca”
f) 26 ncı maddesinde
yer alan “Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca” ibareleri “Toplu Konut
İdaresi Başkanlığınca”,
g) 29 uncu maddesinde
yer alan “İmar ve İskân Bakanlığının veya bu Bakanlıkça” ibareleri
“Toplu Konut İdaresi Başkanlığının veya anılan Başkanlıkça”,
ğ) 31 inci maddesinde
yer alan “ve bu Bakanlığın izni ile” ibaresi “ve bu Başkanlığın izni
ile”, “adı geçen Bakanlıkça” ibareleri “Toplu Konut
İdaresi Başkanlığınca”,
h) 35 inci maddesinde
yer alan “İçişleri ile İmar ve İskân Bakanlıkları” ibaresi “İçişleri
Bakanlığı ve Toplu Konut İdaresi Başkanlığı”,
ı) Ek 2 nci maddesinde yer alan “Bayındırlık
ve İskân Bakanlığına” ibaresi “Toplu Konut İdaresi Başkanlığına”,
şeklinde değiştirilmiş, 36 ncı maddesinde yer alan “kanunun
yayımı tarihinden itibaren 6 ay içinde” ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.
MADDE 2- 775 sayılı Kanuna aşağıdaki maddeler eklenmiştir.
“Taşınmazların devri
EK MADDE 4- 28/12/1960
tarihli ve 189 sayılı Milli Savunma Bakanlığı İskân İhtiyaçları
İçin Sarfiyat İcrası ve Bu Bakanlıkça Kullanılan Gayrimenkullerden
Lüzumu Kalmıyanların Satılmasına Selahiyet Verilmesi Hakkında
Kanun kapsamında bulunan taşınmazlar ile herhangi bir kamu hizmetine
tahsis edilmiş olan taşınmazlar hariç olmak üzere mülkiyeti Hazineye
ait olup, 775 sayılı Gecekondu Kanununa
göre Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca başlatılacak olan projeler
çerçevesinde kullanılacak olan taşınmazlar, bedelsiz olarak Toplu
Konut İdaresi Başkanlığına devredilerek, anılan Başkanlığın talebi
ve Maliye Bakanlığının onayı ile tapuda Toplu Konut İdaresi Başkanlığı
adına tescil edilir.
Birinci fıkra uyarınca
Toplu Konut İdaresi Başkanlığına devri ve tescili gerçekleştirilen
mallar ile 23/5/2000 tarihli ve 4568 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi uyarınca
Toplu Konut İdaresi Başkanlığına devredilen Gecekondu Fonu kaynaklarının
775 sayılı Kanun hükümleri uyarınca kullanılması esastır.
Kadro ihdası
EK MADDE 5- Ekli (1)
sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek 13/12/1983 tarihli
ve 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin
eki (III) sayılı cetvelin Toplu Konut İdaresi Başkanlığı bölümüne
eklenmiştir.”
“Devir ile ilgili geçiş
hükümleri
GEÇİCİ MADDE 9- Hizmet
binaları ve 28/12/1960 tarihli ve 189 sayılı Kanun kapsamında bulunan
taşınmazlar ile herhangi bir kamu hizmetine tahsis edilmiş olan taşınmazlar
hariç olmak üzere, 775 sayılı Gecekondu Kanununun öngördüğü maksatlar
için kullanılmak üzere Bayındırlık ve İskân Bakanlığına tahsis edilmiş
Hazine taşınmazları ile Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca planlanmış
projeler çerçevesinde kullanılması öngörülmüş olmasına rağmen
henüz bu Bakanlığa tahsis edilmemiş Hazine taşınmazları, başkaca
bir işleme gerek olmaksızın, bedelsiz olarak Toplu Konut İdaresi
Başkanlığına devredilerek, anılan Başkanlığın talebi ve Maliye
Bakanlığının onayı ile tapuda Toplu Konut İdaresi Başkanlığı adına
tescil edilir. Kamu hizmetlerine ayrılan yerler ile Maliye Bakanlığınca
değişik ihtiyaçlarla talep edilen taşınmazlar bedelsiz olarak Hazineye
iade edilir.
Bu Kanun hükümleri
uyarınca Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca başlatılmış veya planlanmış
iş ve işlemler; bu işlere ilişkin her türlü hak, yetki ve görevler,
alacak, borç ve mükellefiyetler, Toplu Konut İdaresi Başkanlığına
devredilmiştir. Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Bayındırlık ve
İskân Bakanlığınca başlatılmış veya planlanmış işleri yürütmeye,
bu konuda yeni işler yapmaya, gerekli görülenleri belediyelere
devretmeye veya tasfiye etmeye yetkilidir.
Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı bu Kanunun uygulanmasından dolayı Bayındırlık ve
İskân Bakanlığının taraf olduğu işlemlerde ve sözleşmelerde taraf
olur ve bu Bakanlık leh ve aleyhine açılmış ve bu maddenin yürürlüğe
girmesinden önceki bu Bakanlık iş ve işlemleri sebebiyle açılacak
olan davalarda ve icra takiplerinde kendiliğinden taraf sıfatını
kazanır.
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte Bayındırlık ve
İskân Bakanlığı merkez teşkilatında 775 sayılı Gecekondu Kanununun
uygulanması ile ilgili iş ve işlemleri yürüten personel ek 5 inci
madde ile Toplu Konut İdaresi Başkanlığına ihdas edilen aynı unvanlı kadrolara atanmış sayılır.
Söz konusu personelin, atandıkları yeni kadroların aylık, ek gösterge,
her türlü zam ve tazminatlar ile diğer malî hakları toplamının net tutarının,
eski kadrolarına bağlı olarak en son ayda aldıkları aylık, ek gösterge,
her türlü zam ve tazminatlar ile diğer malî hakları toplamının net tutarından
az olması hâlinde, aradaki fark, farklılık giderilinceye kadar,
atandıkları kadrolarda kaldıkları sürece herhangi bir kesintiye
tâbi tutulmaksızın tazminat olarak ödenir.”
MADDE 3- 2/3/1988 tarihli ve 3414 sayılı Kanunun geçici 1
inci maddesi yürürlükten kaldırılmış, geçici 4 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 4- 9/9/2000 tarihinden önce 775 sayılı Kanun
ile 3414 sayılı Kanun hükümlerine göre başlatılmış olan iş ve işlemlere
Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca devam edilir. 9/9/2000 tarihinden
sonra başlatılacak olan iş ve işlemleri yapmaya Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı yetkilidir.”
MADDE 4- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 5- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
BAYINDIRLIK, İMAR,
ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
GECEKONDU KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2- 775 sayılı Kanuna aşağıdaki ek maddeler ve geçici
madde eklenmiştir.
“Taşınmazların devri
EK MADDE 4- 189 sayılı
Milli Savunma Bakanlığı İskân İhtiyaçları İçin Sarfiyat İcrası ve
Bu Bakanlıkça Kullanılan Gayrimenkullerden Lüzumu Kalmıyanların
Satılmasına Selahiyet Verilmesi Hakkında Kanun kapsamında bulunan
taşınmazlar ile herhangi bir kamu hizmetine tahsis edilmiş olan taşınmazlar
hariç olmak üzere mülkiyeti Hazineye ait olup, 775 sayılı Kanuna
göre Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca başlatılacak olan projeler
çerçevesinde kullanılacak olan taşınmazlar, bedelsiz olarak Toplu
Konut İdaresi Başkanlığına devredilerek, anılan Başkanlığın talebi
ve Maliye Bakanlığının onayı ile tapuda Toplu Konut İdaresi Başkanlığı
adına tescil edilir.
Birinci fıkra uyarınca
Toplu Konut İdaresi Başkanlığına devri ve tescili gerçekleştirilen
mallar ile 23/5/2000 tarihli ve 4568 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi uyarınca
Toplu Konut İdaresi Başkanlığına devredilen Gecekondu Fonu kaynaklarının
775 sayılı Kanun hükümleri uyarınca kullanılması esastır.
EK MADDE 5- Bu Kanuna
ekli (I) sayılı listede yer alan
kadrolar iptal edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin
eki (I) sayılı cetvelin Bayındırlık ve İskân Bakanlığına ilişkin bölümünden
çıkarılmış, ekli (II) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek, 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (III)
sayılı cetvelin Toplu Konut İdaresi Başkanlığına ilişkin bölümüne eklenmiştir.”
“Devir ile ilgili geçiş
hükümleri
GEÇİCİ MADDE 9- Hizmet
binaları ve 189 sayılı Kanun kapsamında bulunan taşınmazlar ile
herhangi bir kamu hizmetine tahsis edilmiş olan taşınmazlar hariç
olmak üzere, 775 sayılı Kanunun öngördüğü maksatlar için kullanılmak
üzere Bayındırlık ve İskân Bakanlığına tahsis edilmiş Hazine taşınmazları
ile Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca planlanmış projeler çerçevesinde
kullanılması öngörülmüş olmasına rağmen henüz bu Bakanlığa tahsis
edilmemiş Hazine taşınmazları, başkaca bir işleme gerek olmaksızın,
bedelsiz olarak Toplu Konut İdaresi Başkanlığına devredilerek,
anılan Başkanlığın talebi ve Maliye Bakanlığının onayı ile tapuda
Toplu Konut İdaresi Başkanlığı adına tescil edilir. Kamu hizmetlerine
ayrılan yerler ile Maliye Bakanlığınca değişik ihtiyaçlarla talep
edilen taşınmazlar bedelsiz olarak Hazineye iade edilir.
Bu Kanun hükümleri uyarınca
Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca başlatılmış veya planlanmış iş
ve işlemler; bu işlere ilişkin her türlü hak, yetki ve görevler, alacak,
borç ve mükellefiyetler, Toplu Konut İdaresi Başkanlığına devredilmiştir.
Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca
başlatılmış veya planlanmış işleri yürütmeye, bu konuda yeni işler
yapmaya, gerekli görülenleri belediyelere devretmeye veya tasfiye
etmeye yetkilidir.
Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı bu Kanunun uygulanmasından dolayı Bayındırlık ve
İskân Bakanlığının taraf olduğu işlemlerde ve sözleşmelerde taraf
olur ve bu Bakanlık leh ve aleyhine açılmış ve bu maddenin yürürlüğe
girmesinden önceki bu Bakanlık iş ve işlemleri sebebiyle açılacak
olan davalarda ve icra takiplerinde kendiliğinden taraf sıfatını
kazanır.
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte Bayındırlık ve
İskân Bakanlığı merkez teşkilatında 775 sayılı Kanunun uygulanması
ile ilgili iş ve işlemleri yürüten birimde tahsis edilmiş kadrolarda
bulunan personelden ek 5 inci madde ile Bayındırlık ve İskân Bakanlığına
ait iptal edilen kadrolarda bulunanlar, aynı madde ile Toplu Konut
İdaresi Başkanlığına ihdas edilen kadrolardan durumlarına uygun
olanlara bir ay içerisinde atanırlar ve atama işlemleri yapılıncaya
kadar eski kadrolarına ait aylık, ek gösterge, her türlü zam ve tazminatlar
ile diğer mali haklarını almaya devam ederler. Söz konusu personelin,
atandıkları yeni kadroların aylık, ek gösterge, her türlü zam ve tazminatlar
ile diğer malî hakları toplamının net tutarının, eski kadrolarına
bağlı olarak en son ayda aldıkları aylık, ek gösterge, her türlü zam
ve tazminatlar ile diğer malî hakları toplamının net tutarından az
olması hâlinde, aradaki fark, farklılık giderilinceye kadar, atandıkları
kadrolarda kaldıkları sürece herhangi bir kesintiye tâbi tutulmaksızın
tazminat olarak ödenir.”
MADDE 3- Tasarının 3 üncü Maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4- Tasarının 4 üncü Maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5- Tasarının 5 inci Maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Dışişleri Bak.
ve Başb. Yrd. V. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
K. Unakıtan |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
B.
Atalay |
A.
Babacan |
M.
Aydın |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Adalet Bakanı |
|
|
|
N.
Çubukçu |
A.
Coşkun |
C.
Çiçek |
|
|
|
Millî Savunma
Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
|
Millî Eğitim
Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve Köyişleri
Bakanı |
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
|
|
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
En. ve Tab.
Kay. Bakanı |
Kültür ve
Turizm Bakanı |
|
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
|
Çevre ve Orman
Bakanı |
|
|
|
|
|
O.
Pepe |
|
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METNE EKLİ LİSTE
(1) SAYILI LİSTE
KURUMU: TOPLU KONUT İDARESİ BAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI: MERKEZ
İHDASI UYGUN GÖRÜLEN KADROLARIN
KADRO |
SERBEST KADRO |
TUTULU KADRO |
|
|
|
SINIFI |
UNVANI |
DERECESİ |
ADEDİ |
ADEDİ |
TOPLAM |
GİH |
DAİRE BAŞKANI |
1 |
1 |
- |
1 |
TH |
MÜHENDİS |
1 |
1 |
- |
1 |
TH |
MÜHENDİS |
3 |
1 |
- |
1 |
TH |
MİMAR |
1 |
1 |
- |
1 |
TH |
ŞEHİR PLANCISI |
1 |
1 |
- |
1 |
TH |
ŞEHİR PLANCISI |
3 |
1 |
- |
1 |
TH |
TEKNİKER |
1 |
2 |
- |
2 |
TH |
TEKNİKER |
5 |
1 |
- |
1 |
TH |
TEKNİSYEN |
3 |
1 |
- |
1 |
TH |
TEKNİSYEN |
7 |
1 |
- |
1 |
TH |
TEKNİSYEN |
9 |
1 |
- |
1 |
TH |
TEKNİK RESSAM |
4 |
1 |
- |
1 |
GİH |
V.H.K.İ. |
8 |
1 |
- |
1 |
TOPLAM 14 14
BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM
KOMİSYONUNUN
(I) SAYILI LİSTE
KURUMU: BAYINDIRLIK VE İSKÂN BAKANLIĞI
TEŞKİLATI: MERKEZ
İPTAL EDİLEN KADRONUN
SINIFI |
UNVANI |
KADRO DERECESİ |
SERBEST KADRO
ADEDİ |
TOPLAM |
|
|
|
|
|
|
GİH |
Daire Başkanı |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
GİH |
V.H.K.İ. |
8 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
THS |
Mühendis |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
THS |
Mühendis |
3 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
THS |
Mimar |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
THS |
Şehir Plancısı |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
THS |
Şehir Plancısı |
3 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
THS |
Tekniker |
1 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
THS |
Tekniker |
5 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
THS |
Teknisyen |
3 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
THS |
Teknisyen |
7 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
THS |
Teknisyen |
9 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
THS |
Teknik Ressam |
4 |
1 |
1
|
|
TOPLAM |
|
14 |
14 |
|
(II) SAYILI LİSTE
KURUMU: TOPLU KONUT İDARESİ BAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI: MERKEZ
İHDAS EDİLEN KADRONUN
|
|
|
|
|
|
SINIFI |
UNVANI |
KADRO DERECESİ |
SERBEST KADRO
ADEDİ |
TOPLAM |
|
GİH |
Daire Başkanı |
1 |
1 |
1 |
|
GİH |
V.H.K.İ. |
8 |
1 |
1 |
|
THS |
Uzman |
1 |
5 |
5 |
|
THS |
Uzman |
3 |
2 |
2 |
|
THS |
Uzman yardımcısı |
7 |
1 |
1 |
|
THS |
Teknisyen |
3 |
1 |
1 |
|
THS |
Teknisyen |
7 |
1 |
1 |
|
THS |
Teknisyen |
9 |
1 |
1 |
|
THS |
Teknik Ressam |
4 |
1 1 |
|
|
|
TOPLAM |
|
14 |
14 |
|