Dö­nem: 22                                                                           Ya­sa­ma Yı­lı: 5

 

TBMM                                                        (S. Sa­yı­sı: 1347)

 

Yurt Dı­şı­na Çı­kış Har­cı Hak­kın­da Ka­nun Ta­sa­rı­sı ile

Plan ve Büt­çe Ko­mis­yo­nu Ra­po­ru (1/1274)

 

 

 

 

T.C.

 

 

Baş­ba­kan­lık

01/12/2006

 

Ka­nun­lar ve Ka­rar­lar

 

 

Ge­nel Mü­dür­lü­ğü

 

 

Sa­yı: B.02.0.KKG.0.10/101-1338/5538

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğın­ca ha­zır­la­nan ve Baş­kan­lı­ğı­nı­za ar­zı Ba­kan­lar Ku­ru­lun­ca 20/11/2006 ta­ri­hin­de ka­rar­laş­tı­rı­lan “Yurt Dı­şı­na Çı­kış Har­cı Hak­kın­da Ka­nun Ta­sa­rı­sı” ile ge­rek­çe­si ili­şik­te gön­de­ril­miş­tir.

Ge­re­ği­ni arz ede­rim.

                                                                                                         Re­cep Tay­yip Er­do­ğan

                                                                                                                   Baş­ba­kan

 

GE­NEL GE­REK­ÇE

29/6/2001 ta­rih­li 4705 sa­yı­lı Ka­nu­nun 1 in­ci mad­de­si ile yurt dı­şı­na çı­kış ya­pan (Ku­zey Kıb­rıs Türk Cum­hu­ri­ye­ti ha­riç) Türk va­tan­daş­la­rın­dan çı­kış ba­şı­na 50 ABD Do­la­rı harç alınması hükme bağlanmış ve Bakanlar Kuruluna bu harçtan muaf tutulacaklar ile harcın öden­me­si­ne iliş­kin usul ve esas­la­rı be­lir­le­me yet­ki­si ve­ril­miş­tir. Söz ko­nu­su mad­de, 4736 sa­yı­lı Ka­nu­nun 5 in­ci mad­de­siy­le de­ğiş­ti­ri­le­rek öde­ne­cek harç tu­ta­rı 70 YTL ola­rak be­lir­len­miş­tir.

Ha­li­ha­zır­da, yurt dı­şı­na çı­kış har­cı pa­sa­port üze­ri­ne “Yurt Dı­şı­na Çı­kış Harç Pu­lu” ya­pış­tı­rıl­mak su­re­tiy­le ve­ya mak­buz mu­ka­bi­li tah­sil edil­mek­te­dir. Yurt dı­şı­na çı­kış ka­pı­la­rın­da bu­lu­nan güm­rük say­man­lık­la­rın­ca “Yurt Dı­şı­na Çı­kış Harç Pu­lu” sa­tış­la­rı ya­pıl­mak­ta, say­man­lık bu­lun­ma­yan ka­pı­lar­da ise harç Em­ni­yet Ge­nel Mü­dür­lü­ğün­ce gö­rev­len­di­ril­miş say­man mu­te­met­le­rin­ce mak­buz mu­ka­bi­li tah­sil edil­mek­te­dir. Ay­rı­ca ver­gi da­ire­le­ri, mal mü­dür­lük­le­ri  ya da ver­gi tah­sil yet­ki­si ve­ril­miş ban­ka­lar ta­ra­fın­dan da yurt dı­şı­na çı­kış har­cı, mak­buz mu­ka­bi­li tah­sil edi­le­bil­mek­te­dir.

Ka­nu­nun ver­di­ği yet­ki­ye is­ti­na­den, Ba­kan­lar Ku­ru­lun­ca harç­tan mu­af tu­tu­la­cak ki­şi­ler be­lir­len­mek­te­dir. Yurt dı­şı­na çı­kış har­cın­dan mu­af olan­la­rın be­lir­len­di­ği ilk dü­zen­le­me­de top­lam 15 mu­afi­yet ön­gö­rül­müş ol­ma­sı­na rağ­men bu ra­kam gi­de­rek art­mış ve sa­yı şu an iti­ba­rıy­la 23’e ulaş­mış­tır. Mu­afi­yet kap­sa­mın­da yer alan ki­şi­le­rin yi­ne Ba­kan­lar Ku­ru­lu ka­ra­rın­da be­lir­len­miş bel­ge­le­ri il­gi­li ku­rum ve ku­ru­luş­la­rdan al­ma­la­rı ve bu bel­ge­le­ri yurt dı­şı­na çı­kış­ta em­ni­yet gö­rev­li­si­ne ib­raz et­me­le­ri ge­rek­mek­te­dir. Son 3 yıl ve­ri­le­ri­nin in­ce­len­me­si so­nu­cun­da, pa­sa­port ile yurt dı­şı­na çı­kış ya­pan­lar­dan yak­la­şık ola­rak 2003 yı­lın­da % 15’inin, 2004 yı­lın­da % 13’ünün ve 2005 yı­lın­da da % 14’ünün harç öde­di­ği an­la­şıl­mak­ta­dır.

Yu­ka­rı­da ya­pı­lan açık­la­ma­lar çer­çe­ve­sin­de, harç tu­ta­rı­nın nis­pe­ten yük­sek ola­rak be­lir­len­miş ol­ma­sı, yurt dı­şı­na çı­kış har­cı öde­me pro­se­dü­rün­de ya­şa­nan so­run­lar ile ge­niş mu­afi­yet uy­gu­la­ma­sı­nın ya­rat­tı­ğı bü­rok­ra­si do­la­yı­sıy­la yurt dı­şı­na çı­kış har­cı uy­gu­la­ma­sı­nın göz­den ge­çi­ri­le­rek söz ko­nu­su so­run­la­rı giderici ye­ni bir dü­zen­le­me ya­pıl­ma­sı ih­ti­ya­cı ha­sıl ol­muş­tur.

Bu çer­çe­ve­de; yurt dı­şı­na çı­kış har­cı­nın bi­let be­de­li ile bir­lik­te tah­si­li su­re­tiy­le uy­gu­la­ma­da ba­sit­li­ği ve et­kin­li­ği sağ­la­mak, sı­nır ka­pı­la­rın­da iş­lem­le­rin da­ha sü­rat­li ger­çek­leş­ti­ril­me­si­ni te­min et­mek ama­cıy­la harç tu­ta­rı dü­şü­rül­mek ve sa­de­ce çı­kış ta­ri­hi iti­ba­riy­la son bir yıl­da al­tı ay­dan faz­la yurt dı­şın­da ika­met eden­ler ve 7 ya­şı­nı dol­dur­ma­mış olan­lar ile yurt dı­şı­na ti­ca­ri amaç­la se­fer ya­pan yük ve top­lu yol­cu ta­şı­ma araç­la­rı­nın mü­ret­te­ba­tı­nı harç öde­me kap­sa­mı dı­şın­da tut­mak su­re­tiy­le yurt dı­şı­na çı­kış­lar­da harç alın­ma­sı­na iliş­kin ye­ni bir dü­zen­le­me ya­pıl­ma­sı amaç­lan­mak­ta­dır.

Ya­pı­lan dü­zen­le­me ile; yurt dı­şı­na çı­kış ya­pa­cak ki­şi­ler açı­sın­dan ya­kın­ma­la­ra yol açan yurt dı­şı­na çı­kış har­cı öde­me pro­se­dü­rü ola­bil­di­ğin­ce ba­sit­leş­ti­ril­mek­te ve bu ki­şi­le­re hiç­bir eks­tra yük yük­len­me­mek­te­dir. Bu­nun dı­şın­da harç öde­ye­cek­le­re iliş­kin mu­afi­ye­tin da­ral­tıl­ma­sı ve harç tu­ta­rı­nın ma­kul bir se­vi­ye­ye in­di­ril­me­si su­re­tiy­le ver­gi­de ada­let ve ge­nel­lik pren­si­bi­ne de uyum sağ­lan­mak­ta­dır.

 

MAD­DE GE­REK­ÇE­LE­Rİ

Mad­de 1- Mad­de ile yurt dı­şı­na çı­kış har­cı­nın mü­kel­le­fi ve bu harç­tan mu­af olan­lar ile har­cın be­yan ve öden­me­si­ne iliş­kin usul ve esas­lar dü­zen­len­mek­te­dir.

Bu­na gö­re, Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti pa­sa­por­tu ile yurt dı­şı­na çı­kış ya­pan­lar, söz ko­nu­su har­cın mü­kel­le­fi olup harç tu­ta­rı her bir çı­kış için 15 YTL ola­rak be­lir­len­mek­te­dir.

Yurt dı­şı­na baş­ka ül­ke pa­sa­por­tu ile çı­kış ya­pan­la­rın ya da çif­te pa­sa­port sa­hi­bi olan­lar­dan ya­ban­cı ül­ke pa­sa­por­tu ile yurt dı­şı­na çı­kış ya­pan­la­rın harç öde­me mü­kel­le­fi­yet­le­ri bu­lun­ma­mak­ta­dır.

4705 sa­yı­lı Ka­nu­nun 1 in­ci mad­de­si­ne gö­re yurt dı­şı­na çı­kış har­cın­dan mu­af tu­tu­la­cak­la­rın Ba­kan­lar Ku­ru­lun­ca be­lir­len­me­si il­ke­si ye­ri­ne, bu harç­tan mu­af tu­tu­la­cak­lar mad­de­de açık­ça be­lir­len­miş ve 7 ya­şı­nı dol­dur­ma­mış olan­lar ve iş, ti­ca­ret, eği­tim gi­bi amaç­lar­la son bir yıl­da al­tı ay­dan faz­la yurt dı­şın­da ika­met eden­ler ile yurt dı­şı­na ti­ca­ri amaç­la se­fer ya­pan; ka­ra, de­niz, ha­va ve de­mir­yo­lu top­lu ta­şı­ma araç­la­rı ve kam­yon, tır, çe­ki­ci gi­bi yük ta­şı­ma araç­la­rı­nın mü­ret­te­ba­tı yurt dı­şı­na çı­kış har­cı­nın kap­sa­mı dı­şı­na çı­ka­rtıl­mış­tır.

Mad­de­de esas ola­rak iki tür harç öde­me yön­te­mi be­lir­len­miş­tir. Bun­lar, top­lu ta­şı­ma araç­la­rı ile yurt dı­şı­na çı­kış ya­pan­lar­da bu se­ya­ha­te iliş­kin bi­le­tin dü­zen­len­di­ği an­da söz ko­nu­su har­cın öden­me­si ve bi­let dü­zen­len­me­yen du­rum­lar­da har­cın Ge­lir İda­re­si Baş­kan­lı­ğı­nın be­lir­le­ye­ce­ği usul ve esas­lar çer­çe­ve­sin­de mak­buz mu­ka­bi­li tah­sil edil­me­si­dir.

Yi­ne mad­de ile, Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti pa­sa­por­tu­na sa­hip ki­şi­ler adı­na yurt dı­şı­na se­ya­hat bi­le­ti dü­zen­le­yen ger­çek ya da tü­zel ki­şi­le­rin, bi­le­tin dü­zen­len­di­ği an­da söz ko­nu­su har­cı bi­let üze­rin­de ay­rı­ca gös­ter­mek su­re­tiy­le tah­sil et­me­le­ri ve bağ­lı ol­duk­la­rı ver­gi da­ire­le­ri­ne Ka­nun­da be­lir­ti­len sü­re­ler­de ya­tır­ma­la­rı ön­gö­rül­mek­te; bi­let be­de­liy­le bir­lik­te tah­sil edi­len harç tu­ta­rı, kat­ma de­ğer ver­gi­si­ne iliş­kin mat­ra­hın tes­pi­tin­de dik­ka­te alın­ma­ya­rak mü­ker­rer ver­gi­le­me­nin ön­len­me­si sağ­lan­mak­ta­dır.

Ya­ban­cı ül­ke­le­re ya­pı­lan se­ya­hat­le­re iliş­kin bi­let­le­rin yurt dı­şın­da dü­zen­len­me­si du­ru­mun­da, Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti pa­sa­por­tu ile yurt dı­şı­na çı­kış ya­pa­cak­la­ra iliş­kin bi­let­le bir­lik­te har­cın tah­sil ve öden­me­si­ne iliş­kin so­rum­lu­lu­ğun ta­şı­ma­yı ya­pan fir­ma­la­ra ait ol­du­ğu hük­me bağ­lan­mak­ta­dır. Bu­nun­la bir­lik­te, har­ca ta­bi iş­lem­le­re ta­raf olan­la­rın har­cın öden­me­sin­den so­rum­lu tu­tul­ma­sı, har­ca iliş­kin be­yan dö­nem­le­ri­nin, tah­si­lat tu­ta­rı­na bağ­lı ola­rak ay­lık ya da üçer ay­lık dö­nem­ler iti­ba­rıy­la tes­pit edil­me­si ile Ka­nu­nun uy­gu­lan­ma­sı­na iliş­kin di­ğer usul ve esas­la­rın be­lir­len­me­si ko­nu­la­rın­da Ge­lir İda­re­si Baş­kan­lı­ğı­na yet­ki ve­ril­mek­te­dir.

Bi­le­tin çı­kış ya­pıl­ma­dan ön­ce ip­tal edil­me­si du­ru­mun­da ise, tah­sil edi­len har­cın Ge­lir İda­re­si Baş­kan­lı­ğı­nın be­lir­le­ye­ce­ği usul ve esas­lar da­hi­lin­de il­gi­li­ye ia­de edil­me­si ön­gö­rül­mek­te­dir.

Mad­de 2- Yurt dı­şı­na çı­kış­lar­dan harç alın­ma­sı­na iliş­kin hü­küm­ler bu Ka­nun­la ye­ni­den be­lir­len­di­ğin­den, 29/6/2001 ta­rih­li ve 4705 sa­yı­lı Yurt Dı­şı­na Çı­kış­lar­dan Harç Alın­ma­sı ve 4481 Sa­yı­lı Ka­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun yü­rür­lük­ten kal­dı­rıl­mak­ta­dır.

Mad­de 3- Yü­rür­lük mad­de­si­dir.

Mad­de 4- Yü­rüt­me mad­de­si­dir.

 

 

Plan ve Büt­çe Ko­mis­yo­nu Ra­po­ru

 

Tür­ki­ye Bü­yük Mi­llet Mec­li­si

 

 

Plan ve Büt­çe Ko­mis­yo­nu

12/2/2007

 

Esas No.: 1/1274

 

 

Ka­rar No.: 121

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğın­ca ha­zır­la­na­rak Ba­kan­lar Ku­ru­lun­ca 1/12/2006 ta­ri­hin­de Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si Baş­kan­lı­ğı­na su­nu­lan ve Baş­kan­lık­ça 7/12/2006 ta­ri­hin­de esas ko­mis­yon ola­rak Ko­mis­yo­nu­mu­za ha­va­le edi­len 1/1274 esas nu­ma­ra­lı “Yurt Dı­şı­na Çı­kış Har­cı Hak­kın­da Ka­nun Ta­sa­rı­sı”, Ko­mis­yo­nu­mu­zun 8/2/2007 ta­ri­hin­de yap­tı­ğı 36 ncı Bir­le­şi­min­de Hü­kü­me­ti tem­si­len Ma­li­ye Ba­ka­nı Ke­mal UNA­KI­TAN ve Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğı, Dev­let Plan­la­ma Teş­ki­la­tı Müs­te­şar­lı­ğı, Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı, Sos­yal Gü­ven­lik Ku­ru­mu Baş­kan­lı­ğı, Em­ni­yet Ge­nel Mü­dür­lü­ğü, Ge­lir İda­re­si Baş­kan­lı­ğı tem­sil­ci­le­ri­nin ka­tı­lım­la­rıy­la in­ce­le­nip gö­rü­şül­müş­tür.

Bi­lin­di­ği gi­bi, 29/6/2001 ta­rih­li ve 4705 sa­yı­lı Yurt Dı­şı­na Çı­kış­lar­dan Harç Alın­ma­sı ve 4481 Sa­yı­lı Ka­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun uya­rın­ca, yurt dı­şı­na çı­kan Türk va­tan­daş­la­rın­dan, yurt dı­şı­na ya­pı­lan her bir çı­kış için 50 ABD do­la­rı ola­rak tah­sil edi­len harç mik­ta­rı, da­ha son­ra ya­pı­lan de­ği­şik­lik­le 70 YTL ola­rak be­lir­len­miş­tir.

Mev­cut du­rum­da yurt dı­şı­na çı­kış har­cı; yurt dı­şı­na çı­kış ka­pı­la­rın­da bu­lu­nan güm­rük say­man­lık­la­rı; say­man­lık bu­lun­ma­yan ka­pı­lar­da Em­ni­yet Ge­nel Mü­dür­lü­ğün­ce gö­rev­len­di­ri­len say­man mu­te­met­le­ri, ver­gi da­ire­le­ri, mal mü­dür­lük­le­ri ve tah­sil yet­ki­si ve­ril­miş ban­ka­lar ta­ra­fın­dan mak­buz kar­şı­lı­ğı tah­sil edi­le­bil­mek­te­dir. Di­ğer yan­dan, 4705 sa­yı­lı Ka­nu­nun ver­di­ği yet­ki­ye is­ti­na­den, Ba­kan­lar Ku­ru­lun­ca harç­tan mu­af tu­tu­la­cak ki­şi­ler be­lir­le­ne­bil­mek­te­dir. Ya­pı­lan ilk dü­zen­le­me­de 15 olan mu­afi­yet sa­yı­sı, gü­nü­müz iti­ba­riy­le 23’e çık­mış­tır. Mu­afi­yet sa­yı­sı­nın ar­tış gös­ter­me­si­nin ya­nı sı­ra; mu­afi­yet kap­sa­mın­da yer alan ki­şi­le­rin, ön­gö­rü­len bel­ge­le­ri il­gi­li ku­rum ve ku­ru­luş­lar­dan al­mak ve em­ni­yet gö­rev­li­si­ne ib­raz et­mek zo­run­da ol­ma­la­rı ve yurt dı­şı­na çı­kış har­cı tah­sil yet­ki­si­nin bu ka­dar ge­niş dü­zen­len­miş ol­ma­sı, harç öde­me pro­se­dü­rün­de bir ta­kım so­run­la­ra ne­den ol­mak­ta­dır.

Yu­ka­rı­da sa­yı­lan ge­rek­çe­ler doğ­rul­tu­sun­da; nis­pe­ten yük­sek olan yurt dı­şı harç tu­ta­rı­nın dü­şü­rül­me­si, harç öde­me pro­se­dü­rü­nün ko­lay­laş­tı­rıl­ma­sı ve kap­sa­mı ge­niş tu­tu­lan mu­afi­yet dü­zen­le­me­si­nin tek­rar göz­den ge­çi­ril­me­si ih­ti­ya­cı ha­sıl ol­muş­tur.

Ta­sa­rı ve ge­rek­çe­si in­ce­len­di­ğin­de;

- 29/6/2001 ta­rih­li ve 4705 sa­yı­lı Ka­nun­da 70 YTL ola­rak be­lir­le­nen yurt dı­şı çı­kış har­cı­nın 15 YTL ola­rak de­ğiş­ti­ril­me­si­nin,

- Yurt dı­şı­na çı­kış har­cıy­la il­gi­li ola­rak; har­cın tah­sil usu­lü ve mu­af tu­tu­la­cak mü­kel­lef­ler­le il­gi­li dü­zen­le­me­le­rin ya­pıl­ma­sı­nın,

ön­gö­rül­dü­ğü an­la­şıl­mak­ta­dır.

Ko­mis­yo­nu­muz­da, Ta­sa­rı­nın ge­ne­li üze­rin­de ya­pı­lan gö­rüş­me­ler­de;

- Ön­ce­ki uy­gu­la­ma­la­ra ba­kıl­dı­ğın­da, yurt dı­şı çı­kış har­cı ko­nu­sun­da bir­çok mu­afi­ye­tin ta­nın­dı­ğı, ilk ha­lin­de 17 olan mu­afi­yet sa­yı­sı­nın  da­ha son­ra 23’e çı­ka­rıl­dı­ğı, Ta­sa­rı­da harç­tan mu­af ola­cak­la­rın sı­nır­lı şe­kil­de sa­yıl­ma­sı­nın olum­lu kar­şı­lan­dı­ğı,

- Ti­ca­ret er­ba­bı­nın, mev­cut du­rum­da, yurt dı­şı çı­kış har­cı mu­afi­ye­tin­den ya­rar­la­na­bil­mek için bir di­zi bü­rok­ra­tik iş­le­mi yap­mak zo­run­da ol­du­ğu; Ta­sa­rı ile ön­gö­rü­len dü­zen­le­me çer­çe­ve­sin­de; ti­ca­ret er­ba­bı­nın mu­afi­yet kap­sa­mı dı­şın­da bı­ra­kıl­dı­ğı, bu­na kar­şın harç öde­me­de bü­rok­ra­tik iş­lem­le­rin kal­dı­rıl­dı­ğı ve pro­se­dü­rün ol­duk­ça ba­sit­leş­ti­ril­di­ği,

- Harç öden­me­si­nin sa­de­ce pa­sa­port­la yurt dı­şı­na çı­kış­lar­da söz ko­nu­su ola­ca­ğı, sı­nır ka­pı­sı bu­lu­nan il­ler­de ida­ri mek­tup­la yurt dı­şı­na çı­kış ya­pan va­tan­daş­lar­dan harç alın­ma­sı­nın söz ko­nu­su ol­ma­ya­ca­ğı,

- Harç ola­rak tah­sil edi­len mik­tar­la­rın top­lu ko­nut fo­nu­na ak­ta­rıl­dı­ğı, Ta­sa­rı ile ba­sit­leş­ti­ri­len harç tah­si­la­tı so­nu­cun­da fo­na da­ha ko­lay ve hız­lı pa­ra akı­şı­nın sağ­la­na­bi­le­ce­ği,

- Mev­cut uy­gu­la­ma­ya ba­kıl­dı­ğın­da, yurt dı­şı­na çı­kan va­tan­daş­la­rın an­cak %14’ün­den harç tah­si­la­tı­nın ya­pıl­dı­ğı, ye­ni dü­zen­le­me so­nu­cun­da harç tah­si­la­tın­da bir azal­ma gö­rül­me­ye­ce­ği gi­bi va­tan­daş­la­ra her­han­gi bir ek yü­kün de ge­ti­ril­me­ye­ce­ği,

- AB’ye üye­li­ği söz ko­nu­su olan bir ül­ke­nin yurt dı­şı­na çı­kan va­tan­daş­la­rın­dan harç al­ma­sı­nın doğ­ru bir uy­gu­la­ma ol­ma­dı­ğı,

- Mev­cut du­rum­da, te­da­vi için yurt dı­şı­na çı­kan va­tan­daş­la­rın harç­tan mu­af tu­tul­du­ğu; an­cak bu va­tan­daş­lar için Ta­sa­rı­da her­han­gi bir mu­afi­ye­tin ön­gö­rül­me­di­ği; her ne ka­dar eşit­lik il­ke­si gö­ze­til­miş olun­sa da, Ta­sa­rıy­la sos­yal dev­let an­la­yı­şı­nın da dik­ka­te alın­ma­sı ge­rek­ti­ği,

şek­lin­de­ki gö­rüş, eleş­ti­ri ve öne­ri­le­ri mü­te­akip, Hü­kü­met adı­na ya­pı­lan ta­mam­la­yı­cı açık­la­ma­lar­da;

- Yurt dı­şı çı­kış har­cı­nın 4705 sa­yı­lı Ka­nu­na gö­re yurt dı­şı­na çı­kan va­tan­daş­lar­dan 70 YTL ola­rak tah­sil edil­di­ği, har­cın tah­si­li mu­ka­bi­li mak­buz ve­ril­di­ği ve­ya pa­sa­port­la­ra pul ya­pış­tı­rıl­dı­ğı, bu du­ru­mun harç tah­si­lin­de kar­şı­la­şı­lan bü­rok­ra­si­yi ar­tır­dı­ğı,

- 4705 sa­yı­lı Ka­nun­la yurt dı­şı çı­kış har­cın­dan mu­af tu­tu­la­cak­lar­la il­gi­li ola­rak Ba­kan­lar Ku­ru­lu­na yet­ki ta­nın­dı­ğı, Ba­kan­lar Ku­ru­lu­na ta­nı­nan bu ge­niş yet­ki doğ­rul­tu­sun­da  mu­afi­yet­ler­le il­gi­li bir­çok Ba­kan­lar Ku­ru­lu ka­ra­rı­nın çı­ka­rıl­dı­ğı, bu du­ru­mun uy­gu­la­ma­da ka­rı­şık­lı­ğa yol aç­tı­ğı,

- Yıl­lar iti­ba­riy­le yurt dı­şı çı­kış har­cın­dan el­de edi­len ge­lir­le­re ba­kıl­dı­ğın­da; 2003’te 65.1, 2004’te 66.8, 2005’te 79.4 ve 2006 yı­lın­da ise 94,7 mil­yon YTL ge­lir el­de edil­di­ği, yıl­lar ara­sın­da gö­rü­len fark­lı­lık­la­rın ta­ma­men yurt dı­şı­na çı­kan va­tan­daş­la­rın sa­yı­sın­da ya­şa­nan de­ği­şi­me bağ­lı ol­du­ğu, Ta­sa­rıy­la ön­gö­rü­len dü­zen­le­me so­nu­cun­da da harç ge­lir­le­rin­de bir azal­ma­nın söz ko­nu­su ol­ma­ya­ca­ğı,

- Yurt dı­şı çı­kış har­cın­dan el­de edi­len ge­li­rin tü­mü­nün top­lu ko­nut fo­nu­na ak­ta­rıl­dı­ğı ve bu ge­lir­le­rin özel­lik­le dar ge­lir­li va­tan­daş­la­ra ya­pı­lan ko­nut­la­rın fi­nans­ma­nın­da kul­la­nıl­dı­ğı,

ifa­de edil­miş­tir.

Ta­sa­rı ve ge­rek­çe­si Ko­mis­yo­nu­muz­ca da be­nim­se­ne­rek mad­de­le­ri­nin gö­rü­şül­me­si­ne ge­çil­miş­tir.

Ta­sa­rı­nın;

- 1in­ci mad­de­si; Ta­sa­rı­ya ye­ni mad­de­ler ek­len­me­si so­nu­cun­da Ta­sa­rı­nın kap­sa­mı­nın ge­niş­le­me­si ne­de­niy­le mad­de met­nin­de yer alan “ka­nu­nun” iba­re­si­nin, “mad­de­nin” ola­rak de­ğiş­ti­ril­me­si su­re­tiy­le,

- 14/7/1976 ta­rih­li ve 2022 sa­yı­lı 65 Ya­şı­nı Dol­dur­muş Muh­taç, Güç­süz ve Kim­se­siz Türk Va­tan­daş­la­rı­na Ay­lık Bağ­lan­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun uya­rın­ca ay­lık bağ­la­na­cak özür­lü­ler kap­sa­mı­nın, 1/7/2005 ta­rih­li ve 5378 sa­yı­lı Özür­lü­ler ve Ba­zı Ka­nun ve Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­ler­de De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun­la ya­pı­lan dü­zen­le­me­ler çer­çe­ve­sin­de art­mış ol­ma­sı ve baş­vu­ru­lar­da is­te­ni­len sağ­lık ra­por­la­rı­nın in­ce­len­me­si için tek bir sağ­lık ku­ru­lu­nun ar­tan iş yü­kü­nü kal­dı­ra­ma­ma­sı ne­de­niy­le, 26/12/2006 ta­rih­li ve 5565 sa­yı­lı 2007 Yı­lı Mer­ke­zi Yö­ne­tim Büt­çe Ka­nu­nu­nun 30 un­cu mad­de­si ile bir­den çok sağ­lık ku­ru­lu oluş­tu­rul­ma­sı­nın te­min edil­di­ği; an­cak bu dü­zen­le­me­nin ku­rum dı­şın­dan gö­rev­len­di­ri­le­cek dok­tor­la­rın te­mi­nin­de kar­şı­la­şı­lan so­run­la­ra çö­züm ge­ti­ril­me­si­ni te­mi­nen bir dü­zen­le­me­nin ye­ni 2 nci mad­de ola­rak met­ne ek­len­me­si su­re­tiy­le,

- Sos­yal Gü­ven­lik Ku­ru­mu­nun yap­tı­ğı ge­ri öde­me­ler çer­çe­ve­sin­de, sağ­lık ku­rul­la­rın­da ve Ku­ru­mun sa­tın al­dı­ğı sağ­lık hiz­met­le­ri­ne iliş­kin bel­ge­le­rin in­ce­le­me­sin­de Ku­rum dı­şın­dan gö­rev­len­di­ri­len per­so­ne­le bu gö­re­vi için ay­rı­ca öde­me ya­pı­la­bil­me­si­ni ve Bağ-Kur, SSK ve Emek­li San­dı­ğı­nın Sos­yal Gü­ven­lik Ku­ru­mu al­tın­da bir­leş­me­si ne­de­niy­le, Ku­rum Yö­ne­tim Ku­ru­lu­nun et­kin ve ve­rim­li bir şe­kil­de ça­lış­ma­sı için dev­re­di­len ku­rum­la­rın yö­ne­tim ku­rul­la­rı­na Ka­nun­la ve­ri­len yet­ki dev­ri­ne iliş­kin 2007 Yı­lı Mer­ke­zi Yö­ne­tim Büt­çe Ka­nu­nun­da ya­pı­lan dü­zen­le­me­nin teş­ki­lat ka­nu­nu­na ta­şın­ma­sı­nı ön­gö­ren bir dü­zen­le­me­nin ye­ni 3 ün­cü mad­de ola­rak met­ne ek­len­me­si su­re­tiy­le,

- Ge­ri öde­me ku­rum­la­rı ta­ra­fın­dan ya­pı­lan fa­tu­ra, re­çe­te ve di­ğer te­da­vi do­kü­ma­nı in­ce­le­me­le­rin­de alı­şı­la­gel­miş tarz­da ya­pı­lan in­ce­le­me ve kon­trol­le­rin bu ku­rum­la­rın iş yü­kü­nü art­tır­ma­sı ne­de­niy­le, in­ce­le­me­ler­de ör­nek­le­me yön­te­mi­nin Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­na bağ­lı sağ­lık oca­ğı, dis­pan­ser, po­lik­li­nik ve has­ta­ne­ler ile  Dev­let eliy­le ku­ru­lan üni­ver­si­te has­ta­ne­le­ri­nin ya­nı sı­ra ger­çek ve tü­zel di­ğer ki­şi ve ku­ru­luş­la­ra ait sağ­lık iş­let­me­le­ri­ni ve ec­za­ne­le­ri de kap­sa­ya­cak şe­kil­de ge­niş­le­til­me­si­ni, fa­tu­ra in­ce­le­me ve kon­tro­lün­de Ku­rum dı­şın­dan ta­bip gö­rev­len­di­ri­le­bil­me­si­ne im­kan sağ­lan­ma­sı­nı ve bi­rin­ci ba­sa­mak sağ­lık ku­rum ve ku­ru­luş­la­rın­da ya­pı­lan te­da­vi­ler­de pro­viz­yon alın­ma­sı ve iş­lem­le­rin bel­ge­len­di­ril­me­si için ya­pı­lan kır­ta­si­ye fa­ali­yet­le­ri­nin hiz­met sü­re­si­ni uzat­ma­sı ne­de­niy­le, bu sa­kın­ca­nın gi­de­ril­me­si­ni te­mi­nen bi­rin­ci ba­sa­mak­ta Sağ­lık Ba­kan­lı­ğın­dan ya­pı­la­cak hiz­met te­mi­ni­nin büt­çe­len­di­ril­me­si­ni ön­gö­ren bu dü­zen­le­me­le­rin ye­ni 4 ün­cü mad­de ola­rak met­ne ek­len­me­si su­re­tiy­le,

- Yü­rür­lük­ten kal­dı­rı­lan hü­küm­le­ri dü­zen­le­yen 2 nci mad­de­si; 2022 ve 5502 sa­yı­lı Ka­nun­lar­la il­gi­li Ta­sa­rı­ya ek­le­nen mad­de­ler­le ya­pı­lan dü­zen­le­me­ler­le, 5335 ve 5565 sa­yı­lı Ka­nun­la­rın il­gi­li mad­de­le­rin­de yer alan pa­ra­lel hü­küm­le­rin yü­rür­lük­ten kal­dı­rıl­ma­sı­nı ön­gö­ren bir dü­zen­le­me­nin met­ne ek­len­me­si ve mad­de nu­ma­ra­sı­nın 5 ola­rak te­sel­sül et­ti­ril­me­si su­re­tiy­le,

- Yü­rür­lü­ğe iliş­kin 3 ün­cü mad­de­si; Ta­sa­rı met­ni­ne ika­me edi­len ye­ni mad­de­le­rin yü­rür­lük ta­rih­le­ri­nin de dü­zen­len­me­si­ni te­mi­nen ve­ri­len bir öner­ge doğ­rul­tu­sun­da de­ğiş­ti­ril­me­si su­re­tiy­le 6 ncı mad­de ola­rak,

- Yü­rüt­me­ye iliş­kin 4 ün­cü mad­de­si, mad­de nu­ma­ra­sı­nın 7 ola­rak te­sel­sül et­ti­ril­me­si su­re­tiy­le ay­nen,

ka­bul edil­miş­tir.

Ay­rı­ca; met­nin ta­ma­mı, ka­nun­la­rın ha­zır­lan­ma­sın­da uy­gu­la­nan esas ve usul­ler doğ­rul­tu­sun­da re­dak­si­yo­na tâbi tu­tul­muş, bu çer­çe­ve­de Ta­sa­rı­nın baş­lı­ğı, me­tin­de ya­pı­lan de­ği­şik­lik­le­ri yan­sı­ta­cak şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

Ra­po­ru­muz, Ge­nel Ku­ru­lun ona­yı­na su­nul­mak üze­re Yük­sek Baş­kan­lı­ğa say­gı ile arz olu­nur.

 

 

Baş­kan

Baş­kan­ve­ki­li

Söz­cü

 

Sa­it Aç­ba

M. Al­tan Ka­ra­pa­şa­oğ­lu

Sa­ba­hat­tin Yıl­dız

 

Af­yonkarahisar

Bur­sa

Muş

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Meh­met Sek­men

Meh­met Ze­kai Öz­can

Ah­met İnal

 

İs­tan­bul

An­ka­ra

Bat­man

 

Üye

Üye

Üye

 

Os­man Nu­ri Fi­liz

Muh­sin Koç­yi­ğit

Ala­at­tin Bü­yük­ka­ya

 

De­niz­li

Di­yar­ba­kır

İs­tan­bul

 

 

(Ay­rı­şık ek­te­dir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

A. Ke­mal Kum­ku­moğ­lu

Bir­gen Ke­leş

Ke­mal Kı­lıç­da­roğ­lu

 

İs­tan­bul

İs­tan­bul

İs­tan­bul

 

(Ay­rı­şık oy ya­zı­sı ek­te­dir)

(Karşı oy ya­zı­sı ek­te­dir)

(Ay­rı­şık oy ek­te)

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Mus­ta­fa Açı­ka­lın

Bü­lent Ba­ra­ta­lı

Y. Se­la­hat­tin Bey­ri­bey

 

İs­tan­bul

İz­mir

Kars

 

 

(Karşı oy ya­zım ek­te­dir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Mus­ta­fa Eli­taş

Ta­ner Yıl­dız

Mi­ka­il Ars­lan

 

Kay­se­ri

Kay­se­ri

Kır­şe­hir

 

Üye

Üye

Üye

 

Mu­zaf­fer Baş­top­çu

Mus­ta­fa Ünal­dı

Mu­har­rem Do­ğan

 

Ko­ca­eli

Kon­ya

Mar­din

 

 

 

(Karşı oy ek­te­dir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Gü­rol Er­gin

O. Sey­fi Ter­zi­ba­şı­oğ­lu

Os­man Sey­fi

 

Muğ­la

Muğ­la

Nev­şe­hir

 

(Ay­rı­şık oy ya­zı­sı ek­te­dir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Ce­mal Uy­sal

Ka­zım Türk­men

İm­dat Süt­lü­oğ­lu

 

Or­du

Or­du

Ri­ze

 

 

(Ay­rı­şık oy ya­zı­sı ek­te­dir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Sa­ba­hat­tin Cev­he­ri

M. Er­gun Dağ­cı­oğ­lu

M. Akif Ham­za­çe­bi

 

Şan­lı­ur­fa

To­kat

Trab­zon

 

 

 

(Ay­rı­şık oy ya­zı­sı ek­te­dir)

 

 

 

 

 

AY­RI­ŞIK OY

Yurt Dı­şı Çı­kış Har­cı uy­gu­la­ma­sı­nın ta­ri­hi 1970 li yıl­la­ra ka­dar uzan­mak­ta­dır. O dö­nem­de Dış Se­ya­hat Har­ca­ma­la­rı Ver­gi­si uy­gu­lan­mış­tı. 1980 li yıl­lar­da bu ver­gi kal­dı­rı­la­rak ye­ri­ne Top­lu Ko­nut Fo­nu ge­ti­ril­di. Top­lu Ko­nut Fo­nu uy­gu­la­ma­sı­nın ba­şa­rı­sız ol­ma­sı üze­ri­ne ise bun­dan vaz­ge­çil­di. 2001 yı­lın­da da Yurt Dı­şı Çı­kış Har­cı uy­gu­la­ma­sı­na ge­çil­di. Hü­kü­met Ta­sa­rı­sı­nın ge­rek­çe­sin­den bu uy­gu­la­ma­nın da ba­şa­rı­sız ol­du­ğu an­la­şıl­mak­ta­dır.

AB’ye aday Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti’nin, va­tan­daş­la­rın­dan yurt dı­şı se­ya­hat­le­rin­de harç al­ma­sı­nı doğ­ru bul­mu­yo­ruz. Ay­rı­ca ka­mu gö­rev­li­le­ri­nin öde­ye­ce­ği harç büt­çe­den kar­şı­la­na­cak­tır. Ama üze­rin­de ka­mu gö­re­vi ol­ma­mak­la bir­lik­te yap­tık­la­rı iş­ler ne­de­niy­le ül­ke­mi­zi tem­sil ko­nu­mun­da olan ki­şi­ler ise har­cı ken­di­le­ri öde­ye­cek­tir. Bu da eşit­li­ğe ay­kı­rı­dır.

Bu ne­den­ler­le Ta­sa­rı­ya ka­tıl­mı­yo­ruz.

 

 

M. Akif Ham­za­çe­bi

Ke­mal Kı­lıç­da­roğ­lu

Bir­gen Ke­leş

 

Trab­zon

İs­tan­bul

İs­tan­bul

 

Bü­lent Ba­ra­ta­lı

A. Ke­mal Kum­ku­moğ­lu

Gü­rol Er­gin

 

İz­mir

İs­tan­bul

Muğ­la

 

 

Ka­zım Türk­men

 

 

 

Or­du

 

 

 

AY­RI­ŞIK OY

08.02.2007 Per­şem­be gü­nü Plan ve Büt­çe Ko­mis­yo­nun­da gö­rü­şü­len Yurt Dı­şı­na Çı­kış Har­cı­na ait dü­zen­len­miş bu­lu­nan Ya­sa Ta­sa­rı­sı sos­yal bo­yu­tu ve sos­yal ge­ti­ri­si ba­kı­mın­dan adil ol­ma­mış­tır.

Bu ya­sa ta­sa­rı­sı­nın alt ko­mis­yon­da da­ha sağ­lık­lı ve da­ha ge­niş tar­tı­şıl­ma­sı için ver­di­ği­miz tek­lif red­de­dil­miş­tir.

Ay­rı­ca, bu ya­sa ta­sa­rı­sıy­la el­de edi­len ha­sı­lat­la­rın ama­cı­na uy­gun kul­la­nıl­ma­ya­ca­ğı (Alt­ya­pı, Eği­tim ve Sağ­lık hiz­met­le­rin­de kul­la­nıl­ma­ya­ca­ğın­dan) aşi­kar­dır.

Bu ne­den­le bu ya­sa ta­sa­rı­sı­na kar­şı ol­du­ğu­mu­zu be­lir­ti­riz.

 

 

 

12.02.2007

 

 

 

 

 

Mu­har­rem Do­ğan

Muh­sin Koç­yi­ğit

 

 

Mar­din

Di­yar­ba­kır

 

 

 

HÜ­KÜ­ME­TİN TEK­LİF ET­Tİ­Ğİ ME­TİN

 

YURT DI­ŞI­NA ÇI­KIŞ HAR­CI HAK­KIN­DA

KA­NUN TA­SA­RI­SI

Yurt dı­şı­na çı­kış har­cı

MAD­DE 1- (1) Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti pa­sa­por­tu ile yurt dı­şı­na çı­kış ya­pan­lar­dan çı­kış ba­şı­na 15 YTL harç alı­nır.

(2) Yurt dı­şı­na çı­kış har­cı­nın mü­kel­le­fi, yurt dı­şı­na çı­kış ya­pan ki­şi­ler­dir.

(3) Çı­kış ta­ri­hi iti­ba­rıy­la son bir yıl­da al­tı ay­dan faz­la yurt dı­şın­da ika­met eden­ler ve 7 ya­şı­nı dol­dur­ma­mış olan­lar ile yurt dı­şı­na ti­ca­ri amaç­la se­fer ya­pan ka­ra, de­niz, ha­va ve de­mir­yo­lu top­lu ta­şı­ma ve yük ta­şı­ma araç­la­rı­nın mü­ret­te­ba­tın­dan yurt dı­şı­na çı­kış har­cı alın­maz.

(4) Yurt dı­şı­na çı­kış har­cı; ka­ra, de­niz, ha­va ve de­mir­yo­lu top­lu ta­şı­ma araç­la­rı ile ger­çek­leş­ti­ri­len çı­kış­lar­da bi­le­tin dü­zen­len­di­ği an­da ve bi­let üze­rin­de ay­rı­ca gös­te­ril­mek su­re­tiy­le bi­le­ti dü­zen­le­yen­ler ta­ra­fın­dan tah­sil edi­lir. Harç tah­si­la­tı­nı ya­pan ger­çek ya da tü­zel ki­şi­ler bu şe­kil­de tah­sil et­tik­le­ri har­cı, ge­lir ve­ya ku­rum­lar ver­gi­si ba­kı­mın­dan bağ­lı ol­duk­la­rı ver­gi da­ire­si­ne bir be­yan­na­me ile bil­dir­mek ve be­yan­na­me ver­me sü­re­si­ni ta­kip eden üç gün için­de öde­mek­le yü­küm­lü­dür­ler. Be­yan­na­me­ler, her ayın bir ila on­be­şin­ci ve onal­tı ila so­nun­cu gün­le­ri­ne ait iki dö­nem için ay­rı ay­rı dü­zen­le­nir ve her ayın on­be­şin­ci ve so­nun­cu gü­nü­nü ta­kip eden ye­di gün için­de il­gi­li ver­gi da­ire­si­ne ve­ri­lir.

(5) Yurt dı­şın­da dü­zen­le­nen bi­let­le­re iliş­kin ver­gi so­rum­lu­lu­ğu, ta­şı­ma­yı ya­pan fir­ma­la­ra ait­tir.

(6) Bi­le­tin çı­kış ya­pıl­ma­dan ön­ce ip­tal edil­me­si du­ru­mun­da, tah­sil edi­len harç ia­de edi­lir.

(7) Bi­let dü­zen­len­me­yen du­rum­lar­da harç, mak­buz mu­ka­bi­li tah­sil edi­lir.

(8) Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ne gö­re öde­nen harç, kat­ma de­ğer ver­gi­si mat­ra­hı­nın he­sa­bın­da dik­ka­te alın­maz.

(9) Ge­lir İda­re­si Baş­kan­lı­ğı; har­ca ta­bi iş­lem­le­re ta­raf olan­la­rı ver­gi­nin öden­me­sin­den so­rum­lu tut­ma­ya, har­ca iliş­kin be­yan dö­nem­le­ri­ni, tah­si­lat tu­ta­rı­na bağ­lı ola­rak, ay­lık ya da üçer ay­lık dö­nem­ler iti­ba­rıy­la tes­pit et­me­ye, har­cın ia­de­si­ne ve mak­buz mu­ka­bi­li tah­si­li­ne iliş­kin usul ve esas­lar ile bu Ka­nu­nun uy­gu­lan­ma­sı­na iliş­kin di­ğer usul ve esas­la­rı be­lir­le­me­ye yet­ki­li­dir.

Yü­rür­lük­ten kal­dı­rı­lan hü­küm­ler

MAD­DE 2- (1) 29/6/2001 ta­rih­li ve 4705 sa­yı­lı Yurt Dı­şı­na Çı­kış­lar­dan Harç Alın­ma­sı ve 4481 Sa­yı­lı Ka­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun yü­rür­lük­ten kal­dı­rıl­mış­tır.

Yü­rür­lük

MAD­DE 3- (1) Bu Ka­nun 1/1/2007 ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

Yü­rüt­me

MAD­DE 4- (1) Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

 

PLAN VE BÜT­ÇE KO­MİS­YO­NU­NUN

KA­BUL ET­Tİ­Ğİ ME­TİN

YURT DI­ŞI­NA ÇI­KIŞ HAR­CI HAK­KIN­DA KA­NUN İLE ÇE­ŞİT­Lİ KA­NUN­LAR­DA DE­Ğİ­ŞİK­LİK YA­PIL­MA­SI HAK­KIN­DA

KA­NUN TA­SA­RI­SI

Yurt dı­şı­na çı­kış har­cı

MAD­DE 1- (1) Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti pa­sa­por­tu ile yurt dı­şı­na çı­kış ya­pan­lar­dan çı­kış ba­şı­na 15 YTL harç alı­nır.

(2) Yurt dı­şı­na çı­kış har­cı­nın mü­kel­le­fi, yurt dı­şı­na çı­kış ya­pan ki­şi­ler­dir.

(3) Çı­kış ta­ri­hi iti­ba­rıy­la son bir yıl­da al­tı ay­dan faz­la yurt dı­şın­da ika­met eden­ler ve 7 ya­şı­nı dol­dur­ma­mış olan­lar ile yurt dı­şı­na ti­ca­ri amaç­la se­fer ya­pan ka­ra, de­niz, ha­va ve de­mir­yo­lu top­lu ta­şı­ma ve yük ta­şı­ma araç­la­rı­nın mü­ret­te­ba­tın­dan yurt dı­şı­na çı­kış har­cı alın­maz.

(4) Yurt dı­şı­na çı­kış har­cı; ka­ra, de­niz, ha­va ve de­mir­yo­lu top­lu ta­şı­ma araç­la­rı ile ger­çek­leş­ti­ri­len çı­kış­lar­da bi­le­tin dü­zen­len­di­ği an­da ve bi­let üze­rin­de ay­rı­ca gös­te­ril­mek su­re­tiy­le bi­le­ti dü­zen­le­yen­ler ta­ra­fın­dan tah­sil edi­lir. Harç tah­si­la­tı­nı ya­pan ger­çek ya da tü­zel ki­şi­ler bu şe­kil­de tah­sil et­tik­le­ri har­cı, ge­lir ve­ya ku­rum­lar ver­gi­si ba­kı­mın­dan bağ­lı ol­duk­la­rı ver­gi da­ire­si­ne bir be­yan­na­me ile bil­dir­mek ve be­yan­na­me ver­me sü­re­si­ni ta­kip eden üç gün için­de öde­mek­le yü­küm­lü­dür­ler. Be­yan­na­me­ler, her ayın bir ila on­be­şin­ci ve onal­tı ila so­nun­cu gün­le­ri­ne ait iki dö­nem için ay­rı ay­rı dü­zen­le­nir ve her ayın on­be­şin­ci ve so­nun­cu gü­nü­nü ta­kip eden ye­di gün için­de il­gi­li ver­gi da­ire­si­ne ve­ri­lir.

(5) Yurt dı­şın­da dü­zen­le­nen bi­let­le­re iliş­kin ver­gi so­rum­lu­lu­ğu, ta­şı­ma­yı ya­pan fir­ma­la­ra ait­tir.

(6) Bi­le­tin çı­kış ya­pıl­ma­dan ön­ce ip­tal edil­me­si du­ru­mun­da, tah­sil edi­len harç ia­de edi­lir.

(7) Bi­let dü­zen­len­me­yen du­rum­lar­da harç, mak­buz mu­ka­bi­li tah­sil edi­lir.

(8) Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ne gö­re öde­nen harç, kat­ma de­ğer ver­gi­si mat­ra­hı­nın he­sa­bın­da dik­ka­te alın­maz.

(9) Ge­lir İda­re­si Baş­kan­lı­ğı; har­ca ta­bi iş­lem­le­re ta­raf olan­la­rı ver­gi­nin öden­me­sin­den so­rum­lu tut­ma­ya, har­ca iliş­kin be­yan dö­nem­le­ri­ni, tah­si­lat tu­ta­rı­na bağ­lı ola­rak, ay­lık ya da üçer ay­lık dö­nem­ler iti­ba­rıy­la tes­pit et­me­ye, har­cın ia­de­si­ne ve mak­buz mu­ka­bi­li tah­si­li­ne iliş­kin usul ve esas­lar ile bu mad­de­nin uy­gu­lan­ma­sı­na iliş­kin di­ğer usul ve esas­la­rı be­lir­le­me­ye yet­ki­li­dir.

MAD­DE 2- 1/7/1976 ta­rih­li ve 2022 sa­yı­lı 65 Ya­şı­nı Dol­dur­muş Muh­taç, Güç­süz ve Kim­se­siz Türk Va­tan­daş­la­rı­na Ay­lık Bağ­lan­ma­sı Hak­kın­da Ka­nu­nun 8 in­ci mad­de­si­nin ikin­ci fık­ra­sı “Bu Ka­nun uya­rın­ca yet­ki­li has­ta­ne­ler­den alı­nan sağ­lık ku­ru­lu ra­por­la­rı; Sos­yal Gü­ven­lik Ku­ru­mu ta­ra­fın­dan gö­rev­len­di­ri­le­cek üç uz­man he­kim­den olu­şan bir sağ­lık ku­ru­lun­ca ka­ra­ra bağ­la­nır. İh­ti­yaç ha­lin­de, Sos­yal Gü­ven­lik Ku­ru­mu Baş­kan­lı­ğı ta­ra­fın­dan ay­nı usul ve esas­lar da­hi­lin­de bir­den faz­la sağ­lık ku­ru­lu oluş­tu­ru­la­bi­lir.” şek­lin­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

MAD­DE 3- 16/5/2006 ta­rih­li ve 5502 sa­yı­lı Sos­yal Gü­ven­lik Ku­ru­mu Ka­nu­nu­nun:

a) 28 in­ci mad­de­si­nin; ikin­ci fık­ra­sın­da yer alan, “… söz­leş­me­li per­so­ne­li­ne” iba­re­si, “…söz­leş­me­li per­so­ne­li­ne, sağ­lık ku­rul­la­rın­da ve fa­tu­ra ile re­çe­te­le­rin in­ce­len­me­si iş­le­rin­de ça­lış­mak üze­re Ku­rum dı­şın­dan gö­rev­len­di­ri­len ta­bip­le­re”, ay­nı fık­ra­nın ikin­ci cüm­le­si;        “sağ­lık hiz­met­le­ri ve yar­dım­cı sağ­lık hiz­met­le­ri sı­nı­fı­na da­hil kad­ro­lar­da ça­lı­şan per­so­nel ile ge­nel ida­re hiz­met­le­ri sı­nı­fı­na asa­le­ten ve­ya ve­ka­le­ten ata­nan ve Ge­nel Sağ­lık Si­gor­ta­sı Ge­nel Mü­dür­lü­ğün­de fii­len ça­lı­şan dok­tor ve ec­za­cı­la­ra ya­pı­la­cak ek öde­me­nin ta­va­nı %700 ola­rak uy­gu­la­nır”, üçün­cü fık­ra­sı­nın ikin­ci cüm­le­si "Bu şe­kil­de ça­lış­tı­rı­la­cak olan­lar­dan Ku­rum­ca be­lir­le­ne­cek en faz­la beş ki­şi­ye öde­ne­cek üc­ret, 14/7/1965 ta­rih­li ve 657 sa­yı­lı Dev­let Me­mur­la­rı Ka­nu­nu­nun 4 ün­cü mad­de­si­nin (B) ben­di­ne gö­re is­tih­dam edi­len­le­rin söz­leş­me üc­re­ti ta­va­nı­nın beş ka­tı­nı, di­ğer beş ki­şi­ye dört ka­tı­nı, ge­ri ka­lan­la­ra ise üç ka­tı­nı ge­çe­mez ve bun­la­ra bu fık­ra­da be­lir­ti­len üc­ret dı­şın­da her­han­gi bir öde­me ya­pı­la­maz” şek­lin­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

b) Ge­çi­ci 2 nci mad­de­si­nin ikin­ci fık­ra­sın­da yer alan "yet­ki­le­ri Ku­rum Yö­ne­tim Ku­ru­lu ta­ra­fın­dan mül­ga ka­nun hü­küm­le­ri­ne gö­re kul­la­nı­lır." iba­re­si, "yet­ki­le­ri Ku­rum Yö­ne­tim Ku­ru­lu ta­ra­fın­dan il­gi­li ka­nun­la­rın mül­ga hü­küm­le­ri­ne gö­re kul­la­nı­lır ve bu yet­ki­ler­den uy­gun gör­dük­le­ri­ni Baş­ka­na ve­ya il­gi­li bi­rim­le­re dev­re­de­bi­lir." şek­lin­de de­ğiş­ti­ril­miş ve be­şin­ci fık­ra­sı­nın bi­rin­ci cüm­le­sin­de yer alan “bi­rin­ci fık­ra­da be­lir­ti­len sü­re so­nun­da” iba­re­si mad­de met­nin­den çı­ka­rıl­mış­tır.

MAD­DE 4- 5502 sa­yı­lı Ka­nu­na aşa­ğı­da­ki ek mad­de­ler ek­len­miş­tir.

“Fa­tu­ra ve ben­ze­ri bel­ge­le­rin in­ce­len­me­si

EK MAD­DE 1 - a) Ör­nek­le­me yo­luy­la in­ce­le­me:

Sağ­lık hiz­me­ti su­nan ger­çek ve­ya tü­zel ki­şi­ler ile ka­mu ida­re­le­ri­ne ait dö­ner ser­ma­ye­li iş­let­me­le­rin hiz­met be­de­li ola­rak dü­zen­le­dik­le­ri ve öden­mek üze­re Ku­ru­ma (5502 sa­yı­lı Ka­nun­la dev­re­di­len ku­rum­lar da­hil) gön­der­dik­le­ri fa­tu­ra­lar, ge­nel so­nuç­lar ve­re­cek şe­kil­de % 5 ilâ % 10 ora­nın­da ör­nek­le­me me­to­duy­la in­ce­le­nir. Bu in­ce­le­me so­nu­cun­da sağ­lık hiz­me­ti su­nan ger­çek ve­ya tü­zel ki­şi­ler ile ka­mu ida­re­le­ri­ne ait dö­ner ser­ma­ye­li iş­let­me­le­rin in­ce­le­nen dö­ne­me ait bü­tün fa­tu­ra­la­rı­na uy­gu­lan­mak su­re­tiy­le öde­ne­cek tu­tar tes­pit edi­lir ve bu­na gö­re öde­me ya­pı­lır.

Ör­nek­le­me ya­pı­la­rak fa­tu­ra in­ce­le­me­si yön­te­mi­ni ka­bul et­me­yen ger­çek ve­ya tü­zel ki­şi­ler ile ka­mu ida­re­le­ri­ne ait dö­ner ser­ma­ye­li iş­let­me­ler, bu ter­cih­le­ri­ni hiz­met ver­me­ye baş­la­ma­dan ön­ce il­gi­li ku­ru­ma ya­zı­lı ola­rak bil­di­rir. Bil­di­rim­de bu­lu­nul­ma­ma­sı ha­lin­de ör­nek­le­me yön­te­mi ka­bul edil­miş sa­yı­lır. Ör­nek­le­me yön­te­mi­ni ka­bul eden ger­çek ve­ya tü­zel ki­şi­ler ile ka­mu ida­re­le­ri­ne ait dö­ner ser­ma­ye­li iş­let­me­le­rin söz­leş­me ve­ya il­gi­li mev­zu­atı için­de so­nuç­lan­dı­rı­la­ma­yan ala­cak­la­rı­na mah­sup edil­mek üze­re in­ce­le­me­si­ne baş­lan­ma­mış ala­cak tu­ta­rı­nı geç­me­mek üze­re Ku­rum ta­ra­fın­dan uy­gun gö­rü­le­cek oran­da avans öde­me­si ya­pı­lır. Ör­nek­le­me yo­luy­la tes­pit edi­len ha­ta ora­nı­nın tüm ala­cak­la­ra teş­mi­li so­nu­cun­da ka­lan tu­ta­rın öden­me­si dı­şın­da sağ­lık hiz­me­ti fa­tu­ra eden ger­çek ve­ya tü­zel ki­şi­ler ile ka­mu ida­re­le­ri­ne ait dö­ner ser­ma­ye­li iş­let­me­le­re baş­ka bir öde­me ya­pıl­maz.

Ör­nek­le­me yön­te­miy­le ya­pı­la­cak in­ce­le­me ve kon­trol için ku­rum dı­şın­dan ta­bip gö­rev­len­di­ri­le­bi­lir. İh­ti­yaç ha­lin­de, 1/6/1989 ta­rih­li ve 3568 sa­yı­lı Ser­best Mu­ha­se­be­ci­lik, Ser­best Mu­ha­se­be­ci Ma­li Mü­şa­vir­lik ve Ye­min­li Ma­li Mü­şa­vir­lik Ka­nu­nu­na tâbi mes­lek men­sup­la­rı ile ba­ğım­sız de­ne­tim ku­ru­luş­la­rı­na da yap­tı­rı­la­bi­lir.

Ör­nek­le­me yo­luy­la fa­tu­ra­sı in­ce­le­ne­cek ger­çek ve­ya tü­zel ki­şi­ler ile ka­mu ida­re­le­ri­ne ait dö­ner ser­ma­ye­li iş­let­me­le­ri be­lir­le­me­ye, ör­nek­le­me ora­nı­nı bu ki­şi ve iş­let­me­ler için bi­rin­ci fık­ra­da yer alan oran­lar ara­sın­da kal­mak kay­dıy­la fark­lı oran­lar­da uy­gu­la­ma­ya, fa­tu­ra in­ce­le­me ve kon­tro­lü­ne iliş­kin di­ğer usûl ve esas­la­rı, Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı ile Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğı­nın gö­rüş­le­ri­ni ala­rak dü­zen­le­me­ye Ku­rum yet­ki­li­dir.

b) Elek­tro­nik or­tam­da in­ce­le­me ve sak­la­ma:

Ku­rum, uy­gun gör­dü­ğü sağ­lık hiz­me­ti su­nan ger­çek ve­ya tü­zel ki­şi­ler ile ka­mu ida­re­le­ri­ne ait dö­ner ser­ma­ye­li iş­let­me­ler­den ver­dik­le­ri hiz­me­te iliş­kin fa­tu­ra ve ben­ze­ri bel­ge­le­ri 4/1/1961 sa­yı­lı ve 213 sa­yı­lı Ver­gi Usul Ka­nu­nu­nun Mü­ker­rer 242 nci mad­de­si­ne uy­gun ola­rak elek­tro­nik or­tam­da dü­zen­le­me­le­ri­ni ve bun­la­rın da­ya­na­ğı bel­ge­ler­le bir­lik­te elek­tro­nik or­tam­da gön­der­me­le­ri­ni is­te­ye­bi­lir. Bu tak­dir­de il­gi­li­le­re ya­pı­la­cak öde­me­ler bu bel­ge­ler üze­rin­de ya­pı­la­cak in­ce­le­me­le­re gö­re so­nuç­lan­dı­rı­lır. Elek­tro­nik or­tam­da bel­ge dü­zen­len­me­si­ne, bu bel­ge­le­rin sak­lan­mak ve­ya in­ce­len­mek üze­re Ku­ru­ma ve­ya be­lir­le­ye­ce­ği ger­çek ve­ya tü­zel ki­şi­ler ile ka­mu ida­re­le­ri­ne ait dö­ner ser­ma­ye­li iş­let­me­le­re ile­til­me­si­ne, bil­gi ak­ta­rı­mın­da uyu­la­cak for­mat ve stan­dart­lar ile uy­gu­la­ma­ya iliş­kin usul ve esas­la­rı Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğı­nın gö­rüş­le­ri­ni ala­rak be­lir­le­me­ye Ku­rum yet­ki­li­dir.

Bu mad­de­ye uy­gun ola­rak ya­pı­lan in­ce­le­me ve öde­me 10/12/2003 ta­rih­li ve 5018 sa­yı­lı Ka­mu Ma­li Yö­ne­ti­mi ve Kon­trol Ka­nu­nu­na uy­gun ola­rak ya­pıl­mış sa­yı­lır.

EK MAD­DE 2 - Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğı, Sos­yal Gü­ven­lik Ku­ru­mu ve 18/6/1992 ta­rih­li ve 3816 sa­yı­lı Öde­me Gü­cü Ol­ma­yan Va­tan­daş­la­rın Te­da­vi Gi­der­le­ri­nin Ye­şil Kart Ve­ri­le­rek Dev­let Ta­ra­fın­dan Kar­şı­lan­ma­sı Hak­kın­da Ka­nu­na gö­re te­da­vi yar­dı­mı ve­ri­len ki­şi­le­rin sağ­lık har­ca­ma­la­rı­nı kar­şı­la­mak­la gö­rev­li ku­rum­lar; sağ­lık yar­dım­la­rı­nı kar­şı­la­dı­ğı si­gor­ta­lı, iş­ti­rak­çi, emek­li ve di­ğer hak sa­hip­le­ri için Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı­na bağ­lı bi­rin­ci ba­sa­mak sağ­lık ku­ru­luş­la­rı ta­ra­fın­dan ve­ri­le­cek sağ­lık hiz­met­le­ri­ni doğ­ru­dan hiz­met alı­mı söz­leş­me­siy­le sağ­la­ma­ya yet­ki­li­dir.

Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı, söz­leş­me­de be­lir­ti­len tu­tar kar­şı­lı­ğın­da yu­ka­rı­da be­lir­ti­len Ku­rum­la­rın sağ­lık yar­dım­la­rı­nı kar­şı­la­dı­ğı ki­şi­le­re bu ba­sa­mak ve ku­ru­luş­lar­da ve­ril­me­si ge­re­ken her tür­lü sağ­lık hiz­me­ti­ni sun­mak­la yü­küm­lü­dür ve söz­leş­me­de be­lir­le­nen tu­tar dı­şın­da bu Ku­rum­lar­dan ve sağ­lık yar­dı­mı sağ­la­nan ki­şi­den ay­rı­ca bir be­del is­te­ye­mez.

Söz­leş­me ile doğ­ru­dan te­min edil­me­si ön­gö­rü­len hiz­met­ler için Ku­rum­la­ra ay­rı­ca fa­tu­ra ve da­ya­na­ğı bel­ge gön­de­ril­mez.

Bu ba­sa­mak kap­sa­mın­da sağ­lık hiz­me­ti ve­ri­le­cek ki­şi­le­ri ve sağ­lık hiz­met­le­ri­ni be­lir­le­me­ye, bu ba­sa­mak­tan ikin­ci ba­sa­mak sağ­lık ku­rum ve ku­ru­luş­la­rı­na ya­pı­la­cak sev­kin usul ve esas­la­rı­nı be­lir­le­me­ye, Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğı, Sağ­lık Ba­kan­lı­ğı  ve Sos­yal Gü­ven­lik Ku­ru­mu müş­te­re­ken yet­ki­li­dir.

Yü­rür­lük­ten kal­dı­rı­lan hü­küm­ler

MAD­DE 5- (1) 29/6/2001 ta­rih­li ve 4705 sa­yı­lı Yurt Dı­şı­na Çı­kış­lar­dan Harç Alın­ma­sı ve 4481 Sa­yı­lı Ka­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun, 21/4/2005 ta­rih­li ve 5335 sa­yı­lı Ba­zı Ka­nun ve Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­ler­de De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı­na Da­ir Ka­nu­nun 34 ün­cü mad­de­si ve 26/12/2006 ta­rih­li ve 5565 sa­yı­lı Mer­ke­zi Yö­ne­tim Büt­çe Ka­nu­nu­nun 30 un­cu mad­de­si­nin 10, 13 ve 14  nu­ma­ra­lı fık­ra­la­rı yü­rür­lük­ten kal­dı­rıl­mış­tır.

Yü­rür­lük

MAD­DE 6- (1) Bu Ka­nu­nun;

a) 1 in­ci mad­de­si ya­yı­mı­nı ta­kip eden ay­ba­şın­da,

b) 2, 3, 4 ve 5 in­ci mad­de­le­ri 1/1/2007 ta­ri­hin­den iti­ba­ren ge­çer­li ol­mak üze­re ya­yı­mı ta­ri­hin­de,

c) Di­ğer mad­de­le­ri ise ya­yı­mı ta­ri­hin­de,

yü­rür­lü­ğe gi­rer.

Yü­rüt­me

MAD­DE 7- (1) Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

 

Recep Tay­yip Er­doğan

 

 

 

Baş­bakan

 

 

 

Dışiş­leri Bak. ve Başb. Yrd.

Dev­let Bak. ve Başb. Yrd.

Dev­let Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Dev­let Bakanı V.

Dev­let Bakanı

Dev­let Bakanı

 

M. Aydın

A. Babacan

M. Aydın

 

Dev­let Bakanı

Dev­let Bakanı

Adalet Bakanı

 

N. Çubukçu

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Mil­lî Savun­ma Bakanı V.

İçiş­leri Bakanı

Maliye Bakanı

 

C. Çiçek

A. Ak­su

K. Unakıtan

 

Mil­lî Eğitim Bakanı

Bayın­dır­lık ve İs­kân Bakanı

Sağ­lık Bakanı

 

H. Çelik

F. N. Özak

R. Ak­dağ

 

Ulaş­tır­ma Bakanı

Tarım ve Köyiş­leri Bakanı

Çalış­ma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

M. M. Eker

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kül­tür ve Turizm Bakanı

 

A. Coş­kun

M. H. Güler

A. Koç

 

 

Çev­re ve Or­man Bakanı V.

 

 

 

M. H. Güler