Dönem: 22                                                                           Yasama Yılı: 5

 

TBMM                                                        (S. Sayısı: 1276)

 

5/11/2006 Ta­rih­li ve 5556 Sa­yı­lı Yük­se­köğ­re­tim Ku­rum­la­rı Teş­ki­la­tı Ka­nu­nu, Yük­se­köğ­re­tim Ka­nu­nu, Ka­mu Malî Yö­ne­ti­mi ve Kon­trol Ka­nu­nu, Tel­siz Ka­nu­nu ile 78 ve 190 Sa­yı­lı Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­ler­de De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı­na Da­ir Ka­nun ve Ana­ya­sa­nın 89 un­cu ve 104 ün­cü Mad­de­le­ri Ge­re­ğin­ce Cum­hur­baş­ka­nın­ca Bir Da­ha Gö­rü­şül­mek Üze­re Ge­ri Gön­der­me Tez­ke­re­si ile Millî Eği­tim, Kül­tür, Genç­lik ve Spor

Ko­mis­yo­nu Ra­po­ru (1/1268)

                                  

Not: Kanun; Başkanlıkça Anayasa ile Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor komisyonlarına havale edilmiştir.

                                   T.C.

                        Cumhurbaşkanlığı                                                                            

       Sayı: B.01.0.KKB.01-18/A-11-2006-844                                                    1/12/2006

 

TÜR­KİYE BÜYÜK MİL­LET MEC­LİSİ BAŞ­KAN­LIĞINA

İL­Gİ: 16.11.2006 gün­lü, A.01.0.GNS.0.10.00.02-27336/62873 sa­yı­lı ya­zı­nız.

Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si Ge­nel Ku­ru­lu'nca 15.11.2006 gü­nün­de ka­bul edi­len 5556 sa­yı­lı "Yük­se­köğ­re­tim Ku­rum­la­rı Teş­ki­la­tı Ka­nu­nu, Yük­se­köğ­re­tim Ka­nu­nu, Ka­mu Ma­li Yö­ne­ti­mi ve Kon­trol Ka­nu­nu, Tel­siz Ka­nu­nu ile 78 ve 190 Sa­yı­lı Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­ler­de De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı­na Da­ir Ka­nun" in­ce­len­miş­tir.

Ya­sa'nın 1. mad­de­siy­le de­ğiş­ti­ri­len, 1/3/2006 gün­lü, 5467 sa­yı­lı Ya­sa'nın ge­çi­ci 1. mad­de­sin­de,

"Bu Ka­nun­la ku­ru­lan üni­ver­si­te­le­rin ku­ru­cu rek­tör­le­ri, iki yıl­lı­ğı­na Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lu ta­ra­fın­dan, bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih­ten iti­ba­ren bir ay için­de üye tam sa­yı­sı­nın 3/4 ço­ğun­lu­ğuy­la be­lir­le­ne­cek al­tı pro­fe­sör aday­dan; Mil­li Eği­tim Ba­ka­nın­ca on­beş gün için­de se­çi­le­rek Cum­hur­baş­ka­nı­na su­nu­lan üç aday ara­sın­dan Cum­hur­baş­ka­nın­ca se­çi­lir ve ata­nır. Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lun­ca aday be­lir­le­me iş­le­mi bir ay için­de so­nuç­lan­dı­rı­la­ma­dı­ğı tak­dir­de Mil­li Eği­tim Ba­ka­nı ta­ra­fın­dan be­lir­le­ne­cek üç ku­ru­cu rek­tör ada­yı Cum­hur­baş­ka­nı­na su­nu­lur.",

de­nil­mek­te­dir.

30.12.2005 gün­lü, 5447 sa­yı­lı "Yük­se­köğ­re­tim Ku­rum­la­rı Teş­ki­la­tı Ka­nu­nu, Yük­se­köğ­re­tim Ka­nu­nu, Ka­mu Ma­li Yö­ne­ti­mi ve Kon­trol Ka­nu­nu, Tel­siz Ka­nu­nu ile 78 ve 190 Sa­yı­lı Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­ler­de De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun"da, (Kır­şe­hir'de) Ahi Ev­ran Üni­ver­si­te­si, Kas­ta­mo­nu Üni­ver­si­te­si, Düz­ce Üni­ver­si­te­si, (Bur­dur'da) Meh­met Akif Er­soy Üni­ver­si­te­si, Uşak Üni­ver­si­te­si, Ri­ze Üni­ver­si­te­si, (Te­kir­dağ'da) Na­mık Ke­mal Üni­ver­si­te­si, Er­zin­can Üni­ver­si­te­si, Ak­sa­ray Üni­ver­si­te­si, Gi­re­sun Üni­ver­si­te­si, (Ço­rum'da) Hi­tit Üni­ver­si­te­si, (Yoz­gat'ta) Bo­zok Üni­ver­si­te­si, Adı­ya­man Üni­ver­si­te­si, Or­du Üni­ver­si­te­si ve Amas­ya Üni­ver­si­te­si adıy­la on­beş ye­ni üni­ver­si­te ku­rul­ma­sı ön­gö­rül­müş­tür.

Ya­sa'nın ge­çi­ci 1. mad­de­sin­de de, "Bu Ka­nun­la ku­ru­lan üni­ver­si­te­le­rin ku­ru­cu rek­tör­le­ri iki yıl için, Mil­li Eği­tim Ba­ka­nı ve Baş­ba­ka­nın öne­re­ce­ği üç isim ara­sın­dan Cum­hur­baş­ka­nın­ca ata­nır." ku­ra­lı­na yer ve­ril­miş­tir.

Anı­lan Ya­sa, ye­ni ku­ru­lan üni­ver­si­te­ler­de ku­ru­cu rek­tör aday­la­rı­nın Mil­li Eği­tim Ba­ka­nı ve Baş­ba­kan'ca öne­ril­me­si­nin, üni­ver­si­te­le­rin bi­lim­sel ve yö­net­sel özerk­lik­le­riy­le, Yük­se­köğ­re­tim Ku­ru­lu'nun Ana­ya­sa'da be­lir­le­nen gö­rev ve yet­ki­le­riy­le bağ­daş­ma­dı­ğı, hiz­me­tin ge­re­ği­ne ve ka­mu ya­ra­rı­na uy­gun düş­me­di­ği ge­rek­çe­siy­le, ge­çi­ci 1. mad­de­si­nin bir kez da­ha gö­rü­şül­me­si için Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si'ne ge­ri gön­de­ril­miş­tir.

Ne var ki, söz ko­nu­su ge­çi­ci 1. mad­de, Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si'nce 01.03.2006 gün­lü, 5467 sa­yı­lı Ya­sa ile ay­nen ka­bul edil­miş ve bu Ya­sa, 17.03.2006 gün­lü, 26111 sa­yı­lı Res­mi Ga­ze­te'de ya­yım­la­na­rak yü­rür­lü­ğe gir­miş­tir.

Açı­lan da­va üze­ri­ne, Ana­ya­sa Mah­ke­me­si'nin 04.05.2006 gün­lü, E.2006/51, K.2006/57 sa­yı­lı ka­ra­rı ile, ge­çi­ci 1. mad­de ku­ra­lı Ana­ya­sa'nın 130 ve 131. mad­de­le­ri­ne ay­kı­rı bu­lu­na­rak ip­tal edil­miş­tir.

Bu kez, 5467 sa­yı­lı Ya­sa'nın ge­çi­ci 1. mad­de­sin­de in­ce­le­nen Ya­sa'yla ya­pı­lan dü­zen­le­me­de, ye­ni ku­ru­lan 15 üni­ver­si­te­nin iki yıl gö­rev ya­pa­cak ku­ru­cu rek­tör­le­ri­nin,

- Ya­sa'nın yü­rür­lü­ğe gir­di­ği gün­den baş­la­ya­rak bir ay için­de Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lu'nun üye tam sa­yı­sı­nın 3/4 ço­ğun­lu­ğuy­la be­lir­le­ne­cek al­tı pro­fe­sör aday­dan, on­beş gün için­de Mil­li Eği­tim Ba­ka­nı'nca se­çi­le­rek su­nu­lan üç aday ara­sın­dan Cum­hur­baş­ka­nı'nca se­çi­lip ata­na­ca­ğı,

- Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lu'nca aday be­lir­le­me iş­le­mi­nin bir ay için­de so­nuç­lan­dı­rı­la­ma­ma­sı du­ru­mun­da, üç ku­ru­cu rek­tör ada­yı­nın doğ­ru­dan Mil­li Eği­tim Ba­ka­nı'nca be­lir­le­ne­rek Cum­hur­baş­ka­nı'na su­nu­la­ca­ğı,

ön­gö­rül­mek­te­dir.

Gö­rül­dü­ğü gi­bi, ya­pı­lan dü­zen­le­me­de, ye­ni ku­ru­lan 15 üni­ver­si­te­nin ku­ru­cu rek­tör aday­la­rı­nın 3/4 gi­bi çok yük­sek oran­da ni­te­lik­li ço­ğun­luk­la be­lir­len­me­si için Yük­se­köğ­re­tim Ku­ru­lu'na bir ay sü­re ta­nın­mak­ta, bu sü­re­nin so­nun­da aday be­lir­le­me yet­ki­si Mil­li Eği­tim Ba­ka­nı'na dev­re­dil­mek­te­dir.

1- Ana­ya­sa'nın 131. mad­de­si­nin,

- De­ği­şik ikin­ci fık­ra­sın­da, Yük­se­köğ­re­tim Ku­ru­lu'nun, üni­ver­si­te­ler ve Ba­kan­lar Ku­ru­lu'nca se­çi­len ve sa­yı­la­rı, ni­te­lik­le­ri, se­çil­me yön­tem­le­ri ya­say­la be­lir­le­nen aday­lar ara­sın­dan rek­tör­lük ve öğ­re­tim üye­li­ğin­de ba­şa­rı­lı hiz­met yap­mış pro­fe­sör­le­re ön­ce­lik ver­mek üze­re Cum­hur­baş­ka­nı'nca ata­nan ve Cum­hur­baş­ka­nı'nca doğ­ru­dan se­çi­len üye­ler­den ku­ru­la­ca­ğı,

- Üçün­cü fık­ra­sın­da da, Ku­rul'un ör­gü­tü, gö­rev, yet­ki ve so­rum­lu­lu­ğu ile ça­lış­ma il­ke­le­ri­nin ya­say­la dü­zen­le­ne­ce­ği,

be­lir­til­miş­tir.

04.11.1981 gün­lü, 2547 sa­yı­lı Yük­se­köğ­re­tim Ya­sa­sı'nın de­ği­şik 6. mad­de­si­nin,

- (b) fık­ra­sın­da, Yük­se­köğ­re­tim Ku­ru­lu'nun,

. Cum­hur­baş­ka­nı'nca, rek­tör­lük ve öğ­re­tim üye­li­ğin­de ba­şa­rı­lı hiz­met yap­mış pro­fe­sör­le­re ön­ce­lik ve­ri­le­rek se­çi­le­cek ye­di,

. Ba­kan­lar Ku­ru­lu'nca, te­ma­yüz et­miş üst dü­zey­de­ki Dev­let gö­rev­li­le­ri ya da emek­li­ler ara­sın­dan se­çi­le­cek ye­di,

. Üni­ver­si­te­le­ra­ra­sı Ku­rul'ca, Ku­rul üye­si ol­ma­yan pro­fe­sör öğ­re­tim üye­le­rin­den se­çi­le­cek ye­di,

ol­mak üze­re, top­lam yir­mi­bir üye­den olu­şa­ca­ğı,

- (c) fık­ra­sı­nın,

. İkin­ci ben­din­de, Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lu'nun (b) fık­ra­sın­da ya­zı­lı üye­ler­den olu­şa­ca­ğı,

. Üçün­cü ben­din­de, Cum­hur­baş­ka­nı'nın, Ku­rul üye­le­ri ara­sın­dan dört yıl sü­rey­le bir Baş­kan se­çe­ce­ği,

. Son ben­din­de de, Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lu'nun top­lan­tı ye­ter­sa­yı­sı­nın on­dört ol­du­ğu, ka­rar­la­rın top­lan­tı­ya ka­tı­lan­la­rın oy çok­lu­ğu ile alı­na­ca­ğı,

ku­ra­la bağ­lan­mış­tır.

Bu ku­ral­lar uya­rın­ca, yir­mi­bir üye­den olu­şan Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lu on­dört üyey­le top­la­na­bil­mek­te ve se­kiz oy­la ka­rar ala­bil­mek­te­dir.

İn­ce­le­nen Ya­sa'yla ya­pı­lan dü­zen­le­me­de ise, ku­ru­cu rek­tör aday­la­rı­nın, Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lu üye tam­sa­yı­sı­nın 3/4 ço­ğun­lu­ğuy­la, baş­ka bir söy­le­yiş­le en az 16 üye­nin oyuy­la se­çi­le­ce­ği be­lir­til­miş­tir.

Ana­ya­sa'da, Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lu'nun top­lan­tı ve ka­rar ye­ter­sa­yı­la­rı ko­nu­sun­da bir ku­ral bu­lun­ma­dı­ğı ve Ku­rul'un ça­lış­ma il­ke­le­ri­nin be­lir­len­me­si ya­sa­ya bı­ra­kıl­dı­ğın­dan, ya­sa­ko­yu­cu­nun be­lir­li ni­te­lik­te­ki iş­ler için fark­lı ka­rar ye­ter­sa­yı­sı ön­gö­re­bi­le­ce­ğin­de kuş­ku yok­tur. Ne var ki, bu­na iliş­kin dü­zen­le­me­nin ama­ca ve Ana­ya­sa'ya uy­gun, ma­kul ve öl­çü­lü ol­ma­sı da hu­ku­kun ge­nel il­ke­le­ri­nin ge­re­ği­dir.

Oy­sa, in­ce­le­nen Ya­sa'yla ge­ti­ri­len ka­rar ye­ter­sa­yı­sı­nın, Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lu top­lam üye sa­yı­sı­na gö­re çok yük­sek ol­du­ğu, sü­re uzun tu­tul­sa da se­çi­min so­nuç­lan­ma­sı­nı ola­nak­sız kı­la­ca­ğı or­ta­da­dır.

Ni­te­kim, ya­sa­ko­yu­cu da, ku­ru­cu rek­tör ada­yı be­lir­le­me iş­le­mi­nin, ge­ti­ri­len ka­rar ye­ter­sa­yı­sı ile so­nuç­lan­dı­rı­la­ma­ya­ca­ğı­nı yük­sek ola­sı­lık gör­dü­ğün­den, Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lu'nca aday be­lir­le­me iş­le­mi­nin bir ay için­de so­nuç­lan­dı­rı­la­ma­ma­sı du­ru­mun­da, her üni­ver­si­te için üç ku­ru­cu rek­tör ada­yı­nın tek ba­şı­na ve doğ­ru­dan Mil­li Eği­tim Ba­ka­nı'nca be­lir­len­me­si­ni ön­gör­müş­tür.

Böy­le bir dü­zen­le­me Türk hu­ku­kun­da hiç­bir ka­mu gö­rev­li­si için ya­pıl­ma­mış­tır. Ger­çek­ten, ne yük­sek yar­gı or­gan­la­rı, ne ba­ğım­sız ku­rul­lar baş­kan ve üye­le­ri, ne de üni­ver­si­te rek­tör­le­ri­nin se­çi­min­de böy­le bir ka­rar ye­ter­sa­yı­sı aran­mak­ta­dır.

Ya­pı­lan dü­zen­le­me, ku­ru­cu rek­tör­lü­ğe aday ol­mak is­te­yen­le­ri cay­dı­rı­cı, ka­tı­lı­mı azal­tı­cı, Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lu'nda so­nuç al­ma­yı güç­leş­ti­ri­ci ni­te­lik­te­dir.

Bu ni­te­li­ği ne­de­niy­le, ku­ru­cu rek­tör aday­la­rı­nın se­çi­min­de çok yük­sek bir ye­ter­sa­yı ara­yan dü­zen­le­me, adil ve öl­çü­lü ol­ma­dı­ğı gi­bi, hak­lı bir ne­de­ne de da­yan­ma­mak­ta ve Ana­ya­sa'nın hu­kuk dev­le­ti il­ke­siy­le bağ­daş­ma­mak­ta­dır.

Ay­rı­ca, Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lu'nun çok da­ha önem­li ko­nu­lar­da­ki top­lan­tı ye­ter­sa­yı­sı on­dört ve ka­rar ye­ter­sa­yı­sı top­lan­tı­ya ka­tı­lan­la­rın oy­çok­lu­ğu ola­rak be­lir­len­miş­ken, ku­ru­cu rek­tör aday­la­rı­nı seç­me ka­rar ye­ter­sa­yı­sı­nın onal­tı gi­bi çok yük­sek bir ço­ğun­luk ola­rak ön­gö­rül­me­si, amaç yö­nün­den de hu­ku­ka, ka­mu ya­ra­rı­na ve hiz­me­tin ge­rek­le­ri­ne uy­gun düş­me­mek­te­dir.

2- Öte yan­dan, in­ce­le­nen Ya­sa'yla ye­ni­den dü­zen­le­nen ge­çi­ci 1. mad­de­nin ikin­ci tüm­ce­sin­de,

"Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lun­ca aday be­lir­le­me iş­le­mi bir ay için­de so­nuç­lan­dı­rı­la­ma­dı­ğı tak­dir­de Mil­li Eği­tim Ba­ka­nı ta­ra­fın­dan be­lir­le­ne­cek üç ku­ru­cu rek­tör ada­yı Cum­hur­baş­ka­nı­na su­nu­lur.",

de­ni­le­rek, Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lu'nun ku­ru­cu rek­tör ada­yı seç­me yet­ki­si, tüm­ce­de be­lir­ti­len du­ru­mun ger­çek­leş­me­siy­le Mil­li Eği­tim Ba­ka­nı'na dev­re­dil­mek­te, baş­ka bir de­yiş­le, Yük­se­köğ­re­tim Ku­ru­lu rek­tör seç­me sü­re­ci dı­şın­da bı­ra­kıl­mak­ta­dır.

Böy­le­ce, Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lu'nun ku­ru­cu rek­tör­le­rin be­lir­len­me­si sü­re­ci­ne ka­tı­lı­mı bi­çim­sel dü­ze­ye in­dir­gen­mek­te ve ye­ni ku­ru­lan üni­ver­si­te­le­rin aka­de­mik kad­ro­la­rı­nın ve yö­ne­tim per­so­nel ya­pı­sı­nın ge­le­ce­ğe dö­nük ola­rak Ana­ya­sa'nın 130. mad­de­sin­de ön­gö­rü­len bi­çim­de oluş­tu­rul­ma­sı yö­nün­den bü­yük önem ta­şı­yan ku­ru­cu rek­tör­le­rin be­lir­len­me­si yet­ki­si, ey­lem­li ola­rak, tü­müy­le si­ya­sal ik­ti­da­rın ter­cih ve tak­di­ri­ne bı­ra­kıl­mış ol­mak­ta­dır.

Ana­ya­sa Mah­ke­me­si'nin, yu­ka­rı­da be­lir­ti­len K.2006/57 sa­yı­lı ka­ra­rın­da,

- Ana­ya­sa'nın 130. mad­de­sin­de, üni­ver­si­te­le­rin bi­lim­sel özerk­li­ğe sa­hip ol­du­ğu­nun be­lir­til­di­ği; mad­de­nin ge­rek­çe­sin­de, ya­say­la dü­zen­len­me­si ön­gö­rü­len ko­nu­la­rın, bi­lim­sel özerk­lik dik­ka­te alı­na­rak ya­sa­ko­yu­cu­ya bı­ra­kıl­dı­ğı,

- Bi­lim­sel özerk­li­ğin yö­net­sel özerk­li­ği de ge­rek­tir­di­ği, bu iki il­ke­nin bir­bi­ri­ni ta­mam­la­dı­ğı,

- Üni­ver­si­te özerk­li­ği­nin, üni­ver­si­te­le­rin yö­ne­ti­mi­nin, si­ya­sal ik­ti­dar­la­rın öz­nel yeğ­le­me­le­rin­den ola­bil­di­ğin­ce et­ki­len­me­ye­cek bi­çim­de ya­pı­lan­dı­rıl­ma­sı­nı ge­rek­tir­di­ği,

- Rek­tör aday­la­rı­nın be­lir­len­me­sin­de uy­gu­la­na­cak il­ke­le­rin ya­say­la dü­zen­le­ne­ce­ği açık ise de, bu dü­zen­le­me­le­rin, Cum­hur­baş­ka­nı'nın seç­me yet­ki­si­nin ama­cı­na uy­gun kul­la­nıl­ma­sı­nı en­gel­le­me­ye­cek ve üni­ver­si­te­le­rin bi­lim­sel özel­lik­le­ri­ni ze­de­le­me­ye­cek bi­çim­de ya­pıl­ma­sı ge­rek­ti­ği,

- Üni­ver­si­te yö­ne­tim or­gan­la­rı­nın ve bu bağ­lam­da üni­ver­si­te rek­tör­le­ri­nin gö­re­ve ge­ti­ril­me­si­ne iliş­kin ya­sal dü­zen­le­me­ler­de, Yük­se­köğ­re­tim Ku­ru­lu'nun Ana­ya­sa'nın 131. mad­de­sin­de be­lir­ti­len gö­rev ve iş­lev­le­ri­nin gö­zar­dı edi­le­me­ye­ce­ği,

- Rek­tör­le­rin se­çi­min­de, Yük­se­köğ­re­tim Ku­ru­lu'nun yet­ki­li kı­lın­ma­sı­nın, bi­lim­sel özerk­lik il­ke­si ile Ana­ya­sa'nın 131. mad­de­si­nin ge­re­ği ol­du­ğu,

- Ye­ni ku­ru­lan üni­ver­si­te­le­re ku­ru­cu rek­tör se­çi­min­de, ki­mi mad­di ve hu­kuk­sal ol­gu­lar ne­de­niy­le, 2547 sa­yı­lı Ya­sa'nın 13. mad­de­sin­de ön­gö­rü­len yön­tem­den fark­lı bir yön­te­min uy­gu­la­na­bi­le­ce­ği; an­cak, bu du­ru­mun, Yük­se­köğ­re­tim Ku­ru­lu'nun ku­ru­cu rek­tör ada­yı­nın be­lir­len­me­si sü­re­cin­den dış­lan­ma­sı­nı hak­lı gös­te­re­me­ye­ce­ği,

ge­rek­çe­le­ri­ne yer ve­ri­le­rek, 01.03.2006 gün­lü, 5467 sa­yı­lı Ya­sa'nın, ku­ru­cu rek­tör aday­la­rı­nı be­lir­le­me yet­ki­si­ni Mil­li Eği­tim Ba­ka­nı ile Baş­ba­kan'a ve­ren ge­çi­ci 1. mad­de­si, Ana­ya­sa'nın 130 ve 131. mad­de­le­ri­ne ay­kı­rı bu­lu­nup ip­tal edil­miş­tir.

Gö­rül­dü­ğü gi­bi, Ana­ya­sa Mah­ke­me­si ka­ra­rın­da, Yük­se­köğ­re­tim Ku­ru­lu'nun, ku­ru­cu rek­tör aday­la­rı­nı be­lir­le­me sü­re­cin­den dış­la­na­ma­ya­ca­ğı, baş­ka bir an­la­tım­la Yük­se­köğ­re­tim Ku­ru­lu'nun, ku­ru­cu rek­tör ada­yı be­lir­le­me sü­re­cin­de mut­la­ka yer al­ma­sı ge­rek­ti­ği, bu­na ay­kı­rı ya­sa ku­ra­lı­nın Ana­ya­sa'nın 130 ve 131. mad­de­le­ri­ne uy­gun düş­me­ye­ce­ği açık bi­çim­de vur­gu­lan­mış­tır.

Oy­sa, yu­ka­rı­da da be­lir­til­di­ği gi­bi, in­ce­le­nen Ya­sa'yla ya­pı­lan dü­zen­le­me­de, Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lu'nun ku­ru­cu rek­tör aday se­çi­mi­ni so­nuç­lan­dır­ma­sı ne­re­dey­se ola­nak­sız du­ru­ma ge­ti­ril­mek­te, aday be­lir­le­me iş­lem­le­ri­nin bir ay için­de ta­mam­la­na­ma­ma­sı du­ru­mun­da da, Yük­se­köğ­re­tim Ku­ru­lu "ku­ru­cu rek­tör aday be­lir­le­me sü­re­ci" dı­şın­da bı­ra­kıl­mak­ta­dır.

Yük­se­köğ­re­tim Ku­ru­lu'nu, ku­ru­cu rek­tör aday­la­rı­nı be­lir­le­me yet­ki­si­ni bel­li sü­re ya da ko­şu­la bağ­la­ya­rak se­çim sü­re­cin­den dış­la­yan ya­sal dü­zen­le­me­nin Ana­ya­sa Mah­ke­me­si ka­ra­rı­na uy­gun ol­ma­ya­ca­ğı açık­tır.

Ge­nel ge­rek­çe­sin­de, Ya­sa'nın, Ana­ya­sa Mah­ke­me­si ka­ra­rı gö­zö­nün­de bu­lun­du­ru­la­rak ha­zır­lan­dı­ğı be­lir­til­miş ise de, yu­ka­rı­da yer ve­ri­len açık­la­ma­lar, ge­rek­çe­le­ri ve hü­küm bö­lü­müy­le bir bü­tün oluş­tu­ran ve bağ­la­yı­cı olan Ana­ya­sa Mah­ke­me­si ka­ra­rı­na uyul­ma­dı­ğı­nı gös­ter­mek­te­dir.

Bu ne­den­le, in­ce­le­nen Ya­sa'yla ye­ni­den dü­zen­le­nen ge­çi­ci 1. mad­de ku­ra­lı, Ana­ya­sa'nın 2. mad­de­sin­de yer ve­ri­len hu­kuk dev­le­ti il­ke­si­ne, Ana­ya­sa'nın 130 ve 131. mad­de­le­ri ile Ana­ya­sa Mah­ke­me­si ka­rar­la­rı­nın bağ­la­yı­cı­lı­ğı­na iliş­kin 153. mad­de­si­ne uy­gun düş­me­mek­te, ka­mu ya­ra­rı ve hiz­me­tin ge­rek­le­riy­le bağ­daş­ma­mak­ta­dır.

Ya­yım­lan­ma­sı yu­ka­rı­da açık­la­nan ge­rek­çe­ler­le uy­gun gö­rül­me­yen 5556 sa­yı­lı "Yük­se­köğ­re­tim Ku­rum­la­rı Teş­ki­la­tı Ka­nu­nu, Yük­se­köğ­re­tim Ka­nu­nu, Ka­mu Ma­li Yö­ne­ti­mi ve Kon­trol Ka­nu­nu, Tel­siz Ka­nu­nu ile 78 ve 190 Sa­yı­lı Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­ler­de De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı­na Da­ir Ka­nun", Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si'nce bir kez da­ha gö­rü­şül­me­si için, Ana­ya­sa'nın de­ği­şik 89 ve 104. mad­de­le­ri uya­rın­ca ili­şik­te ge­ri gön­de­ril­miş­tir.

                                                                                                      Ah­met Nec­det SEZER

                                                                                                        Cumhurbaşkanı

Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu

       Türkiye Büyük Millet Meclisi

     Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve

                Spor Komisyonu

                Esas No: 1/1268

                   Karar No: 4                                                                                    7/12/2006

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

Baş­kan­lık­ça 4 Ara­lık 2006 ta­ri­hin­de ta­li ola­rak Ana­ya­sa, esas ola­rak Mil­li Eği­tim, Kül­tür, Genç­lik ve Spor Ko­mis­yo­nu­na ha­va­le edi­len “15.11.2006 Ta­rih­li ve 5556 Sa­yı­lı Yük­se­köğ­re­tim Ku­rum­la­rı Teş­ki­la­tı Ka­nu­nu, Yük­se­köğ­re­tim Ka­nu­nu,  Ka­mu Ma­li Yö­ne­ti­mi ve Kon­trol Ka­nu­nu, Tel­siz Ka­nu­nu ile 78 ve 190 Sa­yı­lı Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­ler­de De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı­na Da­ir Ka­nun ve Ana­ya­sa­nın 89 un­cu ve 104 ün­cü Mad­de­le­ri Ge­re­ğin­ce Cum­hur­baş­ka­nın­ca Bir Da­ha Gö­rü­şül­mek Üze­re Ge­ri Gön­der­me Tez­ke­re­si (1/1268), Ko­mis­yo­nu­mu­zun 6 Ara­lık 2006 ta­rih­li top­lan­tı­sın­da gö­rü­şül­müş­tür.

Top­lan­tı­mı­za, Mil­li Eği­tim Ba­kan­lı­ğı Müs­te­şa­rı ile Mil­li Eği­tim Ba­kan­lı­ğı ile Yük­se­köğ­re­tim Ku­ru­lun­dan yet­ki­li­ler ka­tıl­mış­lar­dır.

Cum­hur­baş­ka­nı;  ge­ri gön­der­me tez­ke­re­sin­de, Ka­nun­la ön­gö­rü­len dü­zen­le­me­ler­de­ki ka­rar ye­ter­sa­yı­sı­nın Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lu top­lam üye sa­yı­sı­na gö­re çok yük­sek ol­du­ğu­nu, sü­re uzun tu­tul­sa da se­çi­min so­nuç­lan­ma­sı­nı ola­nak­sız kı­la­ca­ğı­nı, bu dü­zen­le­me­nin adil ve öl­çü­lü ol­ma­dı­ğı­nı, hak­lı bir ne­de­ne da­yan­ma­dı­ğı­nı ve Ana­ya­sa­nın hu­kuk dev­le­ti il­ke­siy­le bağ­daş­ma­dı­ğı­nı be­lirt­mek­te­dir. Bu dü­zen­le­me­nin ku­ru­cu rek­tör­lü­ğe aday ol­mak is­te­yen­le­ri cay­dı­rı­cı, ka­tı­lı­mı azal­tı­cı ve Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lun­da so­nuç al­ma­yı güç­leş­ti­ri­ci ni­te­lik­te ol­du­ğu­na dik­kat çe­ken Cum­hur­baş­ka­nı; yük­sek oran­lı ka­rar ye­ter­sa­yı­sı­nın amaç yö­nün­den de hu­ku­ka, ka­mu ya­ra­rı­na ve hiz­me­tin ge­rek­le­ri­ne uy­gun düş­me­di­ği­ni ifa­de et­mek­te­dir. Ay­rı­ca be­lir­ti­len sü­re için­de rek­tör ada­yı be­lir­le­ne­me­me­si du­ru­mun­da bu yet­ki­nin Mil­li Eği­tim Ba­ka­nı­na dev­re­dil­me­siy­le tü­müy­le si­ya­sal ik­ti­da­rın ter­cih ve tak­di­ri söz ko­nu­su ola­cak­tır. Bu du­rum Ana­ya­sa­nın 130 ve 131 in­ci mad­de­le­riy­le ön­gö­rü­len bi­lim­sel özerk­li­ğin sağ­lan­ma­sı­nı ön­le­ye­cek­tir. Yük­se­köğ­re­tim Ku­ru­lu ku­ru­cu rek­tör aday­la­rı­nı be­lir­le­me sü­re­cin­den hiç­bir şe­kil­de dış­lan­ma­ma­lı­dır. Böy­le bir dü­zen­le­me Ana­ya­sa Mah­ke­me­si ka­ra­rı­na da ay­kı­rı dü­şe­cek­tir.

Hü­kü­met tem­sil­ci­si, Ka­nun­da yer alan dü­zen­le­me­yi  ay­nen be­nim­se­dik­le­ri­ni ifa­de et­miş­tir.

Ka­nu­nun tü­mü üze­rin­de­ki gö­rüş­me­ler­de; Bu Ka­nun­la, üni­ver­si­te­ler üze­rin­de si­ya­si oto­ri­te­nin et­ki­li kı­lın­dı­ğı, Ana­ya­sa Mah­ke­me­si­nin ip­tal ka­ra­rı­nın kar­şı­lan­ma­dı­ğı üye­le­ri­miz­ce ifa­de edil­miş­tir. Üni­ver­si­te­ler­le il­gi­li se­çim­ler ken­di iç­le­rin­de baş­la­yıp ken­di iç­le­rin­de so­nuç­lan­dı­rıl­ma­lı­dır.  Bu se­çim de de­mok­ra­tik ol­ma­lı­dır.  Bi­lim­sel ve yö­net­sel özerk­lik bu şe­kil­de sağ­la­na­bi­lir. Bu ko­nu­da­ki ıs­ra­rın yi­ne yar­gı ko­nu­su ola­ca­ğı­nı ba­zı üye­le­ri­miz be­lirt­miş­tir. Bu şe­kil­de bir dü­zen­le­me ana­ya­sal ku­rum­lar ara­sın­da ger­gin­li­ği, ça­tış­ma­yı kö­rük­le­ye­cek ni­te­lik­te­dir. Ba­zı üye­le­ri­miz ise Yük­se­köğ­re­tim Ku­ru­lu Ge­nel Ku­ru­lun­ca aday tes­pi­ti ya­pıl­ma­sı­nın ana­ya­sa­ya uy­gun ol­du­ğu­nu, ya­sal açı­dan bir mah­sur bu­lun­ma­dı­ğı­nı bu ne­den­le Ka­nun­la ön­gö­rü­len dü­zen­le­me­nin ye­rin­de ol­du­ğu­nu söy­le­miş­ler­dir.

Ya­pı­lan gö­rüş­me­ler­den son­ra Ka­nu­nun Cum­hur­baş­ka­nın­ca bir da­ha gö­rü­şül­mek üze­re ge­ri gön­de­ri­len 1 in­ci, yü­rür­lük ve yü­rüt­me­yi dü­zen­le­yen 2 ve 3 ün­cü mad­de­le­riy­le, tü­mü oya su­nul­muş ve Ko­mis­yo­nu­muz­ca oy çok­lu­ğu ile ka­bul edil­miş­tir.

Ra­po­ru­muz, Ge­nel Ku­ru­lun ona­yı­na su­nul­mak üze­re Yük­sek Baş­kan­lı­ğa say­gı ile arz olu­nur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Tayyar Altıkulaç

Hikmet Özdemir

Hacı Biner

 

İstanbul

Çankırı

Van

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Ali Aydınlıoğlu

Faruk Anbarcıoğlu

Mustafa Özyurt

 

Balıkesir

Bursa

Bursa

 

 

 

(Muhalifim)

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Gazalcı

Mehmet Yüksektepe

Ömer Özyılmaz

 

Denizli

Denizli

Erzurum

 

(Karşı oy yazımız saklı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Hasan Aydın

Berhan Şimşek

Avni Doğan

 

Giresun

İstanbul

Kahramanmaraş

 

 

(Muhalifim)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Remzi Çetin

Mehmet Çerçi

Ali Cumhur Yaka

 

Konya

Manisa

Muğla

 

 

 

(Muhalifim)

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Sarı

Öner Ergenç

Engin Altay

 

Osmaniye

Siirt

Sinop

 

 

 

(Muhalifim)

 

Üye

Üye

 

 

Osman Kılıç

Muharrem İnce

 

 

Sivas

Yalova

 

 

 

(Muhalifim)

 

 

 

 

 

 

 

KARŞI OY YAZISI

30/12/2005 ta­ri­hin­de TBMM’de ya­sa­la­şan 15 ye­ni Dev­let Üni­ver­si­tesi­nin ku­ru­cu rek­tör­le­ri­nin Hü­kü­met­çe atan­ma­sı­nı be­lir­le­yen ge­çi­ci 1. mad­de­si ön­ce Sa­yın Cum­hur­baş­ka­nı ta­ra­fın­dan bir kez da­ha gö­rü­şül­mek üze­re ge­ri gön­de­ril­di, da­ha son­ra Hü­kü­met di­re­nin­ce Ana­ya­sa Mah­ke­me­si ip­tal et­ti.

YÖK ya­sa­la­ra uy­gun ola­rak Sa­yın Cum­hur­baş­ka­nı­nın da ona­yı­nı ala­rak bu üni­ver­si­te­le­re da­ha ön­ce bağ­lı ol­duk­la­rı ve se­çim­le ge­len üni­ver­si­te­le­rin rek­tör­le­ri­ni ted­vi­ren ata­dı. Alt ya­pı­sı ha­zır­la­nan üni­ver­si­te­ler rek­tör se­çi­mi sü­re­ci­ni baş­lat­tı. Ha­zır­lı­ğı ta­mam­la­nan Düz­ce, Or­du, Uşak ve Te­kir­dağ Na­mık Ke­mal Üni­ver­si­te­le­rin­de bu se­çim ya­pıl­dı.

Bu do­ğal sü­reç baş­la­mış­ken, ara­dan bir yı­la ya­kın za­man geç­miş­ken, ku­ru­cu rek­tör­ler için dü­zen­le­me yap­mak yan­lış­tır. Üs­te­lik dü­zen­le­me hü­kü­me­tin et­ki­si­ne açık­tır. Ana­ya­sa­ya uy­gun de­ğil­dir.

YÖK’ün dört­te üç oy­la rek­tör aday­la­rı­nı be­lir­le­me ko­şu­lu ise hu­ku­ka ay­kı­rı­dır.

Ni­te­kim sa­yın Cum­hur­baş­ka­nı ge­ri gön­der­me ya­zı­sın­da bu dü­zen­le­me­nin “adil ve öl­çü­lü ol­ma­dı­ğı gi­bi, hak­lı bir ne­de­ne de da­yan­ma­dı­ğı­nı” be­lirt­miş­tir.

Ana­ya­sa ve üni­ver­si­te özerk­li­ği­ne ay­kı­rı bu dü­zen­le­me­ye kar­şı­yız.

 

 

Mus­ta­fa Gazalcı

Ber­han Şimşek

Ali Cum­hur Yaka

 

De­niz­li

İs­tan­bul

Muğ­la

 

En­gin Altay

Prof. Dr. Mus­ta­fa Özyurt

Mu­har­rem İnce

 

Si­nop

Bur­sa

Ya­lo­va

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANA­YA­SA­NIN 89 UN­CU VE 104 ÜN­CÜ MAD­DE­LE­Rİ GE­RE­ĞİN­CE CUM­HUR­BAŞ­KA­NIN­CA BİR DA­HA GÖ­RÜ­ŞÜL­MEK ÜZE­RE GE­Rİ GÖN­DE­Rİ­LEN KA­NUN

 

YÜK­SE­KÖĞ­RE­TİM KU­RUM­LA­RI TEŞ­Kİ­LA­TI KA­NU­NU, YÜK­SE­KÖĞ­RE­TİM KA­NU­NU, KA­MU MALÎ YÖ­NE­Tİ­Mİ VE KON­TROL KA­NU­NU, TEL­SİZ KA­NU­NU İLE 78 VE 190 SA­YI­LI KA­NUN HÜK­MÜN­DE KA­RAR­NA­ME­LER­DE DE­Ğİ­ŞİK­LİK YA­PIL­MA­SI HAK­KIN­DA KA­NUN­DA DE­Ğİ­ŞİK­LİK YA­PIL­MA­SI­NA DA­İR KA­NUN

 

Kanun No. 5556      Kabul Tarihi: 15/11/2006

MAD­DE 1- 1/3/2006 ta­rih­li ve 5467 sa­yı­lı Yük­se­köğ­re­tim Ku­rum­la­rı Teş­ki­la­tı Ka­nu­nu, Yük­se­köğ­re­tim Ka­nu­nu, Ka­mu Malî Yö­ne­ti­mi ve Kon­trol Ka­nu­nu, Tel­siz Ka­nu­nu ile 78 ve 190 sa­yı­lı Ka­nun Hük­mün­de Ka­rar­na­me­ler­de De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nu­nun ge­çi­ci 1 in­ci mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de ye­ni­den dü­zen­len­miş­tir.

“GE­Çİ­Cİ MAD­DE 1- Bu Ka­nun­la ku­ru­lan üni­ver­si­te­le­rin ku­ru­cu rek­tör­le­ri, iki yıl­lı­ğı­na Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lu ta­ra­fın­dan, bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih­ten iti­ba­ren bir ay için­de üye tam sa­yı­sı­nın ¾ ço­ğun­lu­ğuy­la be­lir­le­ne­cek al­tı pro­fe­sör aday­dan; Millî Eği­tim Ba­ka­nın­ca on­beş gün için­de se­çi­le­rek Cum­hur­baş­ka­nı­na su­nu­lan üç aday ara­sın­dan Cum­hur­baş­ka­nın­ca se­çi­lir ve ata­nır. Yük­se­köğ­re­tim Ge­nel Ku­ru­lun­ca aday be­lir­le­me iş­le­mi bir ay için­de so­nuç­lan­dı­rı­la­ma­dı­ğı tak­dir­de Millî Eği­tim Ba­ka­nı ta­ra­fın­dan be­lir­le­ne­cek üç ku­ru­cu rek­tör ada­yı Cum­hur­baş­ka­nı­na su­nu­lur.”

MAD­DE 2- Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 3- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE

SPOR KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

 

 

YÜK­SE­KÖĞ­RE­TİM KU­RUM­LA­RI TEŞ­Kİ­LA­TI KA­NU­NU, YÜK­SE­KÖĞ­RE­TİM KA­NU­NU, KA­MU MA­Lİ YÖ­NE­Tİ­Mİ VE KON­TROL KA­NU­NU, TEL­SİZ KA­NU­NU İLE 78 ve 190 SA­YI­LI KA­NUN HÜK­MÜN­DE KA­RAR­NA­ME­LER­DE DE­Ğİ­ŞİK­LİK YA­PIL­MA­SI HAK­KIN­DA KA­NUN­DA DE­Ğİ­ŞİK­LİK YA­PIL­MA­SI­NA DA­İR KA­NUN

 

 

MAD­DE 1- Ka­nu­nun 1 in­ci mad­de­si Ko­mis­yo­nu­muz­ca ay­nen ka­bul edil­miş­tir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MAD­DE 2- Ka­nu­nun  2 nci mad­de­si Ko­mis­yo­nu­muz­ca ay­nen ka­bul edil­miş­tir.

MAD­DE 3- Ka­nu­nun 3 ün­cü mad­de­si Ko­mis­yo­nu­muz­ca ay­nen ka­bul edil­miş­tir.