Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1333)
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Guyana Cumhuriyeti Hükümeti
Arasında Ticaret ve Ekonomik İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı ile Dışişleri Komisyonu Raporu (1/1281)
Not: Tasarı, Başkanlıkça; Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar
Bilgi ve Teknoloji ile Dışişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
|
T.C. |
|
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar
ve Kararlar |
|
|
|
Genel
Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-1330/5684 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca
Gereğini
arz ederim.
Recep
Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Bilindiği üzere,
Dışişleri Bakanlığı tarafından 1998 yılında “Latin Amerika’ya Açılım
Stratejisi” uygulamaya konulmuştur. Sözkonusu stratejinin
temel hedefi dış ilişkilerimizde Latin Amerika’ya yeni bir açılım
sağlanması ve bölge ülkeleri ile siyasi, iktisadi, askeri ve kültürel
ilişkilerin geliştirilmesidir.
Bu çerçevede, Dışişleri
Bakanlığı Müsteşarlığının sorumlulukları kapsamında, bölge ülkeleri
ile ticari ve ekonomik ilişkilerin geliştirilmesi ve iş adamlarımıza
uygun yatırım ve ticaret ortamı yaratılması hedeflenmiştir. Bu amaçla ikili düzeyde
anlaşmalar imzalanması suretiyle ilişkilerin yasal çerçevesinin
tanımlanmasına öncelik verilmiş ve çeşitli ülkeler ile ticaret
ve ekonomik işbirliği anlaşması imzalanması için girişimler yapılmıştır.
Halen, Brezilya, Arjantin, Şili, Meksika,
Küba ve Jamaika ile imzalanmış olan ticaret ve ekonomik işbirliği
anlaşmaları yürürlüktedir. Ancak, bölge ülkelerinin
önemli bir kısmı ile ticari ve ekonomik ilişkilerimizin zeminini
oluşturan işbirliği anlaşmaları henüz sonuçlandırılamamıştır.
Bu nedenle, önümüzdeki dönemde, bölgenin diğer ülkeleri
ile ticari ve ekonomik içerikli anlaşmaların tamamlanması önceliğini
korumaktadır. Bu kapsamda, Kolombiya,
İkili ticari ve
ekonomik ilişkilerle ilgili olarak akdedilen Ekonomik ve Ticari
İşbirliği Anlaşmasında, her iki ülkenin ekonomisinin tüm alanlarında
ikili işbirliğinin geliştirilmesine ve bu amaçla gerekli tedbirlerin
alınmasına yönelik irade beyanları yer almaktadır.
İki ülke arasındaki ticaret ve ekonomik
işbirliğini geliştirmek ve kolaylaştırmak amacıyla Türkiye-Guyana
Ticari ve Ekonomik İşbirliği Ortak Komisyonunun kurulmasının
sağlanması ve sözkonusu Ortak Komisyon tarafından bahsekonu Anlaşmanın
başarılı bir şekilde uygulanması için gerekli önlemlerin alınması
ve ekonomik işbirliğinin yeni alanlarının tespit edilmesi kararlaştırılmıştır.
İki ülke arasındaki
ticari ve ekonomik ilişkilerin hukuki zeminini oluşturan anılan
Anlaşma ile
Dışişleri
Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük
Millet Meclisi |
|
|
|
Dışişleri Komisyonu |
|
|
|
Esas No.: 1/1281 |
|
|
|
Karar No.: 180 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri
Bakanlığı tarafından hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 7/12/2006
tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve
Başkanlıkça 12/12/2006 tarihinde tali komisyon olarak Sanayi, Ticaret,
Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonuna esas komisyon
olarak da Komisyonumuza havale edilen “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti
ve Guyana Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ticaret ve Ekonomik İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”,
Komisyonumuzun 18/1/2007 tarihli 42 nci toplantısında Dışişleri
Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ile Dış Ticaret Müsteşarlığı
temsilcilerinin de katılmalarıyla görüşülmüştür.
Ülkemiz
ile Guyana arasında ticari ve ekonomik alanda gerçekleştirilecek
işbirliğine hukuki zemin teşkil etmek üzere 15 Aralık 2005 tarihinde
Hong Kong’da Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Guyana Cumhuriyeti
Hükümeti Arasında Ticaret ve Ekonomik İşbirliği Anlaşması imzalanmıştır.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde Anlaşma ile;
- Tarafların mal ithalat ve ihracatında gümrük vergileri
ve diğer masraflara ilişkin olarak birbirlerine en çok kayrılan ülke
statüsü tanıması,
- Fuar sergi ve seminer gibi ticari tanıtım faaliyetlerinde
kullanılmak üzere geçici olarak ithal edilen mallardan gümrük vergisinin
alınmaması,
- İki ülke
arasındaki ticari ve ekonomik işbirliğini geliştirmek amacıyla
“Türkiye-Guyana Ortak Komisyonu ” kurulması ve çalışma düzeni,
- Anlaşmanın uygulanmasından doğan uyuşmazlıkların çözüm
usulü,
- Anlaşmanın süresi ve
yürürlüğe giriş tarihi,
konularında düzenlemelerin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Dışişleri Bakanlığı tarafından 1998 yılında “Latin Amerika’ya
Açılım Stratejisi”nin uygulamaya konduğu,
- Bu çerçevede bölge
ülkeleri ile ticari ve ekonomik alanda ikili anlaşmalar yapılarak
ilişkilerin hukuki altyapısının oluşturulmaya çalışıldığı,
- Anlaşma ile iki ülke
arasında ticari ve ekonomik alandaki ilişkilerin artmasının beklendiği,
ifade edilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerin ardından Tasarı
ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine
geçilmiştir.
Tasarının 1 inci, 2 nci, 3 üncü maddeleri ile tümü aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
Mustafa Dündar |
|
|
Antalya |
Ankara |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ramazan Toprak |
Abdülbaki Türkoğlu |
Muzaffer Gülyurt |
|
|
Aksaray |
Elazığ |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Züheyir Amber |
Halil Akyüz |
Mehmet B. Denizolgun |
|
|
Hatay |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Kansu |
Onur Öymen |
Fikret Ünlü |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Karaman |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ufuk Özkan |
Nihat Eri |
Süleyman Gündüz |
|
|
Manisa |
Mardin |
Sakarya |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ VE GUYANA CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ
ARASINDA TİCARET VE EKONOMİK İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ
UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1- 15 Aralık 2005 tarihinde Hong Kong’da imzalanan
“Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Guyana Cumhuriyeti Hükümeti
Arasında Ticaret ve Ekonomik İşbirliği Anlaşması”nın onaylanması
uygun bulunmuştur.
MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ VE GUYANA CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ
ARASINDA TİCARET VE EKONOMİK İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ
UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 2- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
|
|
Devlet Bakanı
V. |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
|
M.
Aydın |
A.
Babacan |
M.
Aydın |
|
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
V. |
|
|
|
N.
Çubukçu |
K.
Tüzmen |
M.
A. Şahin |
|
|
|
|
Millî Savunma
Bakanı |
İçişleri Bakanı
V. |
Maliye Bakanı |
|
|
|
|
M. V. Gönül |
M. V. Gönül |
K. Unakıtan |
|
|
|
|
Millî Eğitim
Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
|
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
|
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri
Bakanı |
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
|
|
|
Sanayi ve Ticaret
Bakanı |
En. ve Tab.
Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm
Bakanı |
|
|
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
|
|
Çevre ve Orman
Bakanı |
|
|
|
|
|
|
O.
Pepe |
|
|
|
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ
VE
ARASINDA
TİCARET
VE EKONOMİK İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASI
Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ve Guyana Cumhuriyeti Hükümeti (bundan
böyle “Taraflar” olarak anılacaklardır) eşitlik ve karşılıklı yarar
temelinde,
İki ülke arasındaki dostane ilişkileri
güçlendirmek ve işbirliğini geliştirmek arzusuyla,
Ticaret ve ekonomik işbirliğini karşılıklı
yarar temelinde teşvik etmek yönündeki ortak çıkarlarını dikkate
alarak,
aşağıdaki gibi anlaşmışlardır:
Madde
I
Taraflar, ilgili
kanunları ve düzenlemeleri çerçevesinde, iki ülke arasındaki ticari
ilişkileri ve ekonomik işbirliğini teşvik etmek amacıyla uygun
olan tüm önlemleri alacaktır.
Madde II
Taraflar, aşağıdaki
hususlara öncelik vermek hususunda mutabık kalmışlardır:
a) Ticaret ve yatırımların
geliştirilmesinden sorumlu ilgili kamu kurumları arasında doğrudan
temasların tesisi;
b) İki ülkenin özel
sektör kuruluşları ve Ticaret Odaları arasındaki bağların ve ortaklıkların
teşvik edilmesi;
c) Ülkelerindeki ilgili
mevzuat ve iş imkânlarına ilişkin bilgi dahil olmak üzere, ticari ve
ekonomik verilerin değişimi;
d) Yatırımların karşılıklı
korunması, çifte vergilendirmenin önlenmesi ve ticaretin finansmanına
yönelik düzenlemelere ilişkin hususlar.
Madde III
1. Taraflar, ilgili
kuruluşlarının ve firmalarının sergiler, fuarlar ve diğer tanıtım
faaliyetlerine katılmalarını mümkün olduğunca destekleyecekler
ve ticaret heyetleri ve özel sektör temsilcilerinin teatisini teşvik
edeceklerdir.
2. Tarafların her biri,
kendi ülkesinde diğer tarafın ulusal fuarlarını mümkün olduğu ölçüde
kolaylaştıracaktır.
Madde IV
1. Taraflar, yürürlükteki
ulusal mevzuatları çerçevesinde, fuar, sergi, heyet ve seminer gibi
ticareti teşvik edici faaliyetlerde kullanılmak üzere geçici olarak
ithal edilecek mal ve teçhizatları, bu mal ve teçhizatın ticari işleme
konu olmaması şartıyla, gümrük resim ve vergisinden muaf tutmak hususunda
anlaşmışlardır.
2. Aşağıdaki ürünler
de geçici prensibinde kabul edilirler:
a) Montaj ve birleştirme
amaçlı ithal edilen alet ve teçhizatlar,
b) Test, deney ve tamir
amacıyla gönderilmiş eşyalar,
c) Geçici veya sürekli
fuarlarda sergilenen ürün ve eşyalar,
d) Belirlenmiş süresi
geçtiğinde iade edilebilen, doldurma amaçlı ithal edilmiş özel ambalaj
malzemeleri.
Madde V
1. İşbu Anlaşma kapsamındaki
mal ve hizmet ticareti her iki ülke gerçek ve tüzel kişileri arasında,
her iki ülkenin yürürlükteki kanunları ve düzenlemelerine uygun
olarak gerçekleşecek ticari işlemler temelinde gerçekleştirilir.
2. Bu maddede bahsi
geçen gerçek ve tüzel kişiler, ticari işlemlerinin ifasından kendileri
sorumludur.
Madde VI
Taraflar arasındaki
ticari işlemler için yapılacak ödemeler, her iki ülkenin yürürlükteki
kanunları ve düzenlemelerine uygun olarak, özel durumlarda diğer
ödeme şekilleri imkânı olmakla birlikte, konvertibl paralar ile gerçekleştirilir.
Madde VII
1. Taraflar, iki ülke
arasındaki ticareti ve ekonomik işbirliğini geliştirmek ve kolaylaştırmak
amacıyla bir Türkiye-Guyana Ortak Komisyonu (bundan böyle “Komisyon”
olarak adlandırılacaktır) kurmayı kararlaştırmışlardır.
2. Komisyon, işbu Anlaşmanın
başarılı bir şekilde uygulanması için gerekli önlemleri alır ve
yeni ekonomik işbirliği alanlarını belirler.
3. Komisyon, gerekli
görülen hallerde, alt komiteler kurabilir ve uzman ve danışmanları
Komite toplantısına davet edebilir. Alt komiteler, faaliyetleri
hakkında Komisyona karşı sorumludur.
4. Komisyon, taraflardan
herhangi birinin talebi üzerine sırasıyla Türkiye veya Guyana’da
toplanır.
Madde VIII
1. Taraflar, Dünya Ticaret
Örgütü nezdindeki yükümlülüklerine uygun olarak ve mütekabiliyet
esasında, iki ülke arasındaki ürün ihracat ve ithalatında, birbirlerine
En Çok Kayrılan Ülke muamelesini uygularlar.
2. Üzerinde mutabakata
varılan ekonomik işbirliği, her iki ülkenin ilgilenen işletme, kuruluş
ve kamu kurumları arasında imzalanan sözleşme ve düzenlemeler temelinde
olmalıdır.
3. Bu Anlaşma hükümleri,
üçüncü ülkelere serbest ticaret alanı, gümrük birliği, diğer bölgesel
anlaşmalar, gelişme yolundaki ülkelerle özel düzenlemeler ve sınır
ticareti çerçevesinde halihazırda verilmiş olan veya gelecekte
verilecek olan imtiyaz ve avantajlara uygulanmazlar.
Madde IX
İşbu Anlaşma çerçevesindeki
işbirliği, Tarafların ülkelerinde yürürlükte bulunan kanunlar,
kurallar ve düzenlemeler uyarınca ve uluslararası yükümlülüklerine
uygun olarak gerçekleştirilir.
Madde X
1. İşbu Anlaşmanın
yorumlanması veya uygulanmasına ilişkin herhangi bir anlaşmazlık,
dostane danışma ve müzakerelerle, gecikmeler olmaksızın çözüme
kavuşturulur.
2. Taraflar, bu Anlaşma
çerçevesinde sonuçlandırılmış ticari işlemlerden doğan anlaşmazlıkların
dostane bir şekilde çözümlenmesini destekleyecek ve teşvik edecektir.
3. Ticari bir işlemden
kaynaklanan uyuşmazlıkta muhatapların dostane bir çözüme ulaşamamaları
durumunda, uyuşmazlığın çözümü için Taraflar, ticari işlemin muhataplarınca
üzerinde mutabık kalınan koşullarda veya uluslararası kabul görmüş
tahkim kurallarına uygun olarak, tahkimin benimsenmesini teşvik
ederler.
Madde XI
İşbu Anlaşmada yapılacak
herhangi bir düzeltme ya da değişiklik yazılı bildirimle yapılır
ve taraflarca onaylanır.
Madde XII
1. Her bir Taraf, bu Anlaşmanın
yürürlüğe girmesi için gerekli iç hukuki şartların tamamlandığına
ilişkin diğer Tarafı yazılı olarak bilgilendirir. İşbu Anlaşma,
her bir Tarafın ilgili onay prosedürünü tamamladığına dair yapılacak
bildirimlerden sonuncusunun alındığı tarihte yürürlüğe girer.
2. Bu Anlaşma beş (5)
yıllık bir süre için yürürlükte kalacak ve geçerlilik süresinin bitiminden
itibaren altı (6) ay önce Taraflardan biri yazılı fesih ihbarında
bulunmadığı takdirde, geçerlilik süresi kendiliğinden birer (1)
yıllık dönemler itibariyle uzayacaktır.
3. Bu Anlaşmanın sona
ermesinden sonra, hükümleri ve Anlaşma çerçevesinde imzalanan
ayrı protokollerin, sözleşmelerin ve anlaşmaların hükümleri, bu
bağlamda üstlenilmiş ya da başlanmış olan mevcut yükümlülüklere ve
projelere uygulanmaya devam edecektir. Sözkonusu yükümlülükler
ya da projeler tamamlanıncaya kadar sürdürülecektir.
Aşağıda imzaları bulunan
her iki ülke Hükümetinin tam yetkili temsilcileri işbu Anlaşmayı
imzalamıştır.
Hong Kong, Çin Halk Cumhuriyeti’nde,
15 Aralık 2005 tarihinde her ikisi eşit derecede geçerli olmak üzere,
İngilizce dilinde iki nüsha halinde imzalanmıştır.
|
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti |
Guyana Cumhuriyeti Hükümeti |
|
|
Adına |
|
Adına |
|
Kürşad TÜZMEN |
Clement J. ROHEE |
|
|
Dış Ticaret ve Gümrüklerden Sorumlu |
Dış Ticaret ve Uluslararası İşbirliği |
|
|
Devlet
Bakanı |
Bakanı |
|