Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1375)
Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Millî Savunma
Komisyonu Raporu (1/1328)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar
ve Kararlar
Genel
Müdürlüğü
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-1364/1028
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan
ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL
GEREKÇE
926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun
36 ncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde, ilave öğrenim
nedeniyle alınacak kıdemler düzenlenmiştir. Bu
kapsamda; Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve
Sahil Güvenlik Komutanlığı uzman personel temin
ve yetiştirme planlarında belirtilen bilim dallarında yüksek lisans
eğitimi yapanlar, Kanunda belirtilen diğer şartları da haiz olmaları
durumunda kıdem alabilmektedir.
Ancak
mevcut bu düzenlemede, Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı
ve Sahil Güvenlik Komutanlığı uzman personel temin
ve yetiştirme planlarında belirtilen bilim dalları karşılığında
ihtiyaç duyulan kontenjan belirtilmediğinden, uzman personel ihtiyacı
dışındaki personele de kıdem verilmesine yol açılmıştır. Bu durum,
personeli sadece kıdem
Hazırlanan
Kanun Tasarısı ile, lisans üstü öğrenim nedeniyle kıdem alma; Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı
ve Sahil Güvenlik Komutanlığı uzman personel temin ve yetiştirme
planlarında belirtilen bilim dalları karşılığında gösterilen
kontenjana girme şartına bağlanmıştır. Söz konusu
kontenjana girebilmek için ise, Türk Silahlı Kuvvetleri Lisansüstü
Öğrenim Yönetmeliğinde belirtilen şartlar ve nitelik değerlendirilmesinin
esas alınması öngörülmektedir. Böylece, Türk
Silahlı Kuvvetlerindeki emir komuta ilişkisinin temel unsurlarından
biri olan kıdemin, Türk Silahlı Kuvvetlerinin ihtiyaçları doğrultusunda
mevzuatla belirlenen şartlar ve nitelikler çerçevesinde yapılacak
değerlendirilme sonucu hak edilmesinin sağlanması amaçlanmıştır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde
1- Madde ile, yüksek lisans eğitiminden kıdem alma,
Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı
uzman personel temin ve yetiştirme planlarında belirtilen bilim dalları
karşılığında gösterilen kontenjana girme şartına bağlanmıştır. Söz konusu
kontenjana girebilmek için ise, Türk Silahlı Kuvvetleri Lisansüstü Öğrenim
Yönetmeliğinde belirtilen şartlar ve nitelik değerlendirilmesinin esas alınması
öngörülmüş ve ikinci yüksek lisans eğitimine kıdem verilmesine ilişkin uygulama
kaldırılarak, 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun 36’ncı
maddesi kapsamında verilecek kıdemlerin toplamı üç yıla düşürülmüş, Türk
Silahlı Kuvvetlerindeki emir komuta ilişkisinin temel unsurlarından biri olan
kıdemin, Türk Silahlı Kuvvetlerinin ihtiyaçları doğrultusunda verilmesi
amaçlanmıştır. Diğer yandan, lisansüstü öğrenim kıdeminin verilmesinde sicil
notlarının ortalaması yerine 926 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde tanımlanmış
olan sicil notu ortalamasının esas alınması öngörülmüştür. Ayrıca;
madde metnindeki suç tipleri, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu paralelinde yeniden
düzenlenmiştir.
Madde
2- Madde ile, farklı bir dalda ilave bir lisansüstü eğitim yapan subaylara
verilen kıdemin kaldırılmasından dolayı meydana gelen değişikliğin, personelin
alacağı toplam kıdem miktarını düzenleyen ek 19 uncu madde ile uyumlu hale
getirilmesi amaçlanmıştır.
Madde
3- Madde ile, bu Kanunun yürürlük tarihinden önce yüksek lisans öğrenim kıdemi
almış personelin, üstün başarı ve diğer eğitimlerden (Harp Akademileri,
KOMKARSU) alacakları kıdem hakkının korunması ile yüksek lisans öğrenimini
tamamlamış personelin iki ay içerisinde yüksek lisans kıdem başvurusunda
bulunmaları halinde bilim dalı karşılığı belirlenen kontenjandan etkilenmeden
bu Kanundan önceki esaslar dahilinde kıdem almaları amaçlanmıştır.
Madde 4- Yürürlük maddesidir.
Madde 5- Yürütme maddesidir.
Millî Savunma Komisyonu Raporu
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Millî
Savunma Komisyonu
Esas
No.: 1/1328 22/3/2007
Karar
No.: 45
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca,
13/3//2007 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen
1/1328 esas numaralı "Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun
21/3/2007 tarihli toplantısında, Hükümeti temsilen Millî Savunma
Bakanı Sayın Vecdi GÖNÜL ve beraberinde Bakanlık yetkilileri ile
Genelkurmay Başkanlığı temsilcilerinin katılımlarıyla görüşülmüştür.
Tasarının
tümü üzerindeki görüşmelerde, Millî Savunma Bakanı Sayın Vecdi
GÖNÜL yapmış olduğu sunuş konuşmasında;
- Türk
Silahlı Kuvvetleri personelinin, ilave öğrenim nedeniyle alacakları
kıdemlere ilişkin düzenlemenin, 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personel Kanununun 36’ncı maddesinin 1 inci fıkrasının (d) bendinde
yapıldığını,
- Bu
kapsamda, Kuvvet Komutanlıkları ile Jandarma Genel Komutanlığı
ve Sahil Güvenlik Komutanlığı uzman personel temin
ve yetiştirme planlarında belirtilen bilim dallarında lisansüstü
öğrenim yapan personele, anılan maddede belirtilen diğer şartları
da taşımaları halinde kıdem verilebildiğini,
- Mevcut
düzenlemenin, daha önce lisansüstü öğrenim yaptığı daldan farklı
bir dalda ilave bir lisansüstü öğrenim yapan personele bir yıl daha
kıdem verilebilmesine imkân sağladığını,
- Personel
temin ve yetiştirme planlarında, bilim dalları
karşılığında ihtiyaç duyulan kontenjan belirtilmediğinden uygulanmakta
olan sistemin, uzman personel ihtiyacı dışındaki personele de kıdem
verilmesine yol açtığını ve personeli sadece kıdem
- Bu
durumun, Türk Silâhlı Kuvvetlerindeki emir komuta ilişkisinin temel
unsurlarından biri olan kıdem anlayışının zedelenmesine yol açtığını,
- Ayrıca,
kontrolsüz olarak verilen kıdemlerden dolayı, Türk Silahlı Kuvvetleri
İnsan Gücü Planında öngörülen rütbe aralıklarının olumsuz yönde
etkilendiğini ve üst rütbelerde aşırı birikmenin oluştuğunu,
- Mevcut bu sorunların giderilmesi amacıyla hazırlanan
Tasarı ile;
İkinci lisansüstü öğrenim yapanlara ilave kıdem
verilmesi uygulamasına son verildiğini,
Lisansüstü öğrenim nedeniyle kıdem almanın, uzman
personel temin ve yetiştirme planlarında belirtilen bilim dalları
karşılığında gösterilen kontenjana girme şartına bağlandığını,
Bu kontenjana girebilmek için, yüksek lisans eğitimi
bitiriş notu, lisans eğitimi bitiriş notu, sicil notu ortalaması,
mükafatlar ve cezalar gibi ayrıntıları Türk Silahlı Kuvvetleri
Lisansüstü Öğrenim Yönetmeliğinde belirtilecek objektif şartların
sağlanmasının öngörüldüğünü,
İkinci lisansüstü öğrenim kıdeminin kaldırılması
nedeniyle, personele verilebilecek toplam kıdem süresinin yedi
yıldan altı yıla indirilmiş olduğunu,
Madde metninde yer alan bazı suçların, 5237 sayılı
Yeni Türk Ceza Kanunu ile uyumlu hale getirildiğini,
Yeni uygulamaya geçiş sürecinin de geçici bir
madde ile düzenlendiğini,
ifade etmişlerdir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerde bazı
üyelerimiz tarafından;
- Tasarının haklı gerekçelerle hazırlandığının
anlaşıldığı ancak, halen lisansüstü eğitimine devam edenler için
bir geçiş sürecinin öngörülmesinin gerektiği,
- Çerçeve 3 üncü maddede getirilen geçiş sürecinin,
lisansüstü eğitimini tamamlamamış olanları kapsamadığı, bu şekilde
yasalaşırsa halen lisansüstü eğitime devam edenlere haksızlık yapılmış
olacağı, bu kişilerin yargı yolu ile hak aramak durumunda kalacakları
ve müktesep haklarının bu yolla ellerinden alınmasının Anayasa ve
hukuka da aykırı olduğu,
ifade edilmiştir.
Bu görüşlere katılmayan üyelerimiz ise;
- Her kurumun kendi ihtiyacına göre personel yetiştirdiğini
ve bunu planladığını, lisansüstü eğitim yapacak personelinin sayısını
ve hangi bilim dallarında bu eğitimi yapacaklarını belirlemeye
hakkı olduğunu,
- Kurumun ihtiyacı dışındaki alanlarda ve sırf
kıdem almak maksadıyla yapılan lisansüstü eğitimlerin olduğunu
ve Kanunun bu yolla istismar edildiğinin anlaşıldığını,
- Bu yolla kıdem almanın asker personel arasındaki
hiyerarşiyi ciddi şekilde bozduğunu,
- Görevleri gereği lisansüstü eğitim yapmaya
imkân bulamayan personele de haksızlık yapıldığını,
- Tasarının hazırlanıp Meclise sevk edildiğinin
bilinmesine rağmen yüzlerce kişinin lisansüstü eğitime müracaat
ettiklerini ve bunun bir yerde kesilmesinin gerektiğini,
- Tasarı ile öngörülen değişikliğin yararlı
olacağını,
ileri sürmüşlerdir.
Bu konuşmaların ardından Tasarının tümü üzerindeki
görüşmeler tamamlanmış ve maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Maddelerin görüşmeleri sonucunda Tasarının;
- 926 sayılı Kanuna ek geçici 84 üncü maddenin
eklenmesini öngören çerçeve 3 üncü maddesi, halen yüksek lisans
öğrenimlerine devam etmekte olup bitirmek üzere olan subayların
hak kayıplarının önlenmesi amacıyla verilen önerge doğrultusunda
ve ek geçici 84 üncü maddenin de 1/3/2007 tarihli ve 5589 sayılı Kanunun
3 üncü maddesi ile 926 sayılı Kanuna eklenmiş olması nedeniyle
madde numarasının "ek geçici madde 85" olarak değiştirilmesi
suretiyle,
- Yürürlüğe ilişkin 2 nci ve yürütmeye ilişkin 3
üncü maddeleri ise aynen,
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere
Yüksek Başkanlığa saygıyla arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Cengiz Kaptanoğlu |
Yüksel Çavuşoğlu |
Ziyattin Yağcı |
|
|
İstanbul |
Karaman |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Asım Kulak |
Telat Karapınar |
A. İsmet Çanakcı |
|
|
Bartın |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İsmail Değerli |
Ensar Öğüt |
İnci Özdemir |
|
|
|
Ardahan |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Tevfik Ensari |
Hasan Bilir |
Zeki Karabayır |
|
|
İzmir |
Karabük |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Vahit Erdem |
Halil Tiryaki |
Murat Yılmazer |
|
|
Kırıkkale |
Kırıkkale |
Kırıkkale |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Süleyman Turgut |
İsmail Bilen |
Hüseyin Özcan |
|
|
Manisa |
Manisa |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
İbrahim Hakkı Birlik |
|
|
|
|
Şırnak |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1-
27/7/1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun
36 ncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"d)
Kuvvet Harp Akademileri öğrenimini tamamlayıp kurmaylığı onaylanan
subaylara iki yıl, bunlardan Silahlı Kuvvetler Akademisinden mezun
olanlara ayrıca bir yıl olmak üzere toplam üç yıl;
Harp
Akademileri Komutanlığınca düzenlenen ve iki yarı yıllık programı
içeren komutanlık ve karargah subaylığı öğrenimini bitiren subaylara
bir yıl;
Kuvvet
Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı
personel temin ve yetiştirme planlarında belirtilecek ihtiyaç duyulan
bilim dallarında yüksek lisans öğrenimi yapanlardan; yüksek lisans
eğitimi bitiriş notu, lisans eğitimi bitiriş notu, sicil notu ortalaması,
mükafatlar ve cezalar ile Türk Silahlı Kuvvetleri Lisansüstü Öğrenim
Yönetmeliğinde belirtilen diğer şartlar esas alınarak yapılacak
sıralamada Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı
ve Sahil Güvenlik Komutanlığı namına ve kendi namına olmak üzere
ayrı ayrı olarak bilim dalı karşılığında tahsisi yapılan kontenjanlara
giren subaylara bir yıl, bunlardan doktora yapanlara bir yıl, doğrudan
doktora yapanlara iki yıl, doçent olanlara ayrıca bir yıl olmak üzere
toplam üç yıl;
Tıpta
uzmanlık belgesi alanlara, diş tabipliğinde, veterinerlikte, eczacılıkta
uzman belgesi alanlara veya doktora yapanlara iki yıl, bunlardan
doçent olanlara ayrıca bir yıl olmak üzere toplam üç yıl;
kıdem verilir.
35 inci
maddenin (d) bendi hükümlerine göre muvazzaf subaylığa nasbedilenler
hariç olmak üzere, Silahlı Kuvvetlere muvazzaf subay olarak katılmadan
önce branşları ile ilgili yukarıda belirtilen öğrenimlerini kendi
nam ve hesaplarına yapmış veya subay nasbedildikten sonra bitirmiş
olanlar, lisansüstü öğrenimi tamamladığı için sınıfları değiştirilen
subaylar ile lisansüstü öğrenim kaynağına göre subaylığa nasbedilen
astsubaylar hakkında da yukarıdaki fıkra hükümleri uygulanır.
Bu şekilde kıdem alanların nasıpları düzeltilir.
Bu madde hükümlerine göre verilen kıdemlerin toplamı
hiçbir şekilde üç yılı aşamaz.
Yukarıda yazılı nitelikleri haiz olanlara lisansüstü
öğrenim kıdemi verilebilmesi için;
1. Müracaat tarihinde sicil notu ortalamasının,
sicil tam notunun % 90'ı ve daha üstünde olması,
2. Lisansüstü öğrenimini kendi nam ve hesabına
yapanlar için askeri disiplin, tutum ve davranışları, görevindeki
başarısı, mesleki bilgi ve yetenekleri, genel kültürü, ahlaki ve
şahsi nitelikleri bakımından kıdem almaya layık bulunduğuna dair
Subay Sicil Yönetmeliğinde yer verilen "Lisansüstü Öğrenim
Kıdemi Nitelik Belgesi"nin müspet olarak düzenlenmiş olması,
3. Özel kanunlara tabi olanların, yukarıdaki
şartlara ilave olarak bu sıfatlarını kazanmada, kendi kanun ve yönetmeliklerinde
belirtilen usul ve esasları yerine getirmiş olması,
4. Cezaları ertelenmiş, para cezasına çevrilmiş,
genel veya özel af kanunları kapsamına girmiş, hükümlülüklerine
ilişkin kayıtları adli sicilden çıkarılmış olsalar bile;
aa) Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlar
ile basit ve nitelikli zimmet, irtikap, iftira, rüşvet, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, yalan yere
tanıklık, yalan yere yemin, suç uydurmak, cinsel saldırı, cinsel taciz,
kişiyi hürriyetinden yoksun bırakmak, fuhuş, gayri tabii mukarenet,
hileli iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyet kırıcı suçlar
ile kaçakçılık, resmi ihale ve alım ve satımlara fesat karıştırma
suçlarından birisinden mahkum olmaması,
bb) Firar, amir veya üste fiilen taarruz, emre itaatsizlikte
ısrar, üste hakaret, mukavemet, fesat, isyan suçları ile 1632 sayılı
Askeri Ceza Kanununun 148 inci maddesinde belirtilen suçlardan
mahkum olmaması,
cc) Taksirli suçlar hariç olmak üzere, yukarıdaki
bentlerde belirtilen suçların dışındaki suçlardan, askeri ve adli
mahkemeler, disiplin mahkemeleri veya disiplin amirlerince toplam
olarak 21 gün ve daha fazla hapis veya oda hapsi cezası ile mahkum veya
cezalandırılmış olmaması,
gerekir.
Açığa alınmayı gerektiren ya da yukarıdaki bentlerde
sayılan suçlardan gözetim altına alınanlar, tutuklananlar veya
kamu davası açılanlar, haklarındaki yargılama neticesine göre
işleme tabi tutulurlar."
MADDE 2- 926 sayılı Kanunun ek 19 uncu maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"EK MADDE 19- Bu Kanunun 36 ncı maddesindeki
kıdem ve 38 inci maddesindeki üstün başarı kıdemlerinin toplamı
altı yılı geçemez."
MADDE 3- 926 sayılı Kanuna aşağıdaki ek geçici madde eklenmiştir.
"EK GEÇİCİ MADDE 84- Bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten önce 36 ncı maddenin birinci fıkrasının (d) bendi
hükümlerine göre yüksek lisans öğrenim kıdemi alan subaylara, 36
ncı madde hükümlerine göre verilen kıdemlerin toplamı dört yılı,
36 ncı maddedeki kıdem ve 38 inci maddedeki üstün başarı kıdemlerinin
toplamı yedi yılı aşmayacak şekilde işlem yapılır.
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce yüksek
lisans öğrenimini tamamlamış ve henüz kıdem almamış olan subaylar,
bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki ay içerisinde
yüksek lisans öğrenim kıdemi almak maksadıyla müracaat etmeleri
halinde, bu Kanundan önceki esaslar dahilindeki yüksek lisans kıdeminden
ve birinci fıkra hükümlerinden istifade ederler."
MADDE 4- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 5- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRK SİLÂHLI
KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1- Tasarının 1 inci
maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2- Tasarının 2 nci
maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3- 926 sayılı Kanuna
aşağıdaki ek geçici madde eklenmiştir.
"EK GEÇİCİ
MADDE 85- Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce 36 ncı maddenin birinci
fıkrasının (d) bendi hükümlerine göre yüksek lisans öğrenim kıdemi alan
subaylara, 36 ncı madde hükümlerine göre verilen kıdemlerin toplamı dört yılı,
36 ncı maddedeki kıdem ve 38 inci maddedeki üstün başarı kıdemlerinin toplamı
yedi yılı aşmayacak şekilde işlem yapılır.
Bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten önce yüksek lisans öğrenimine başlamış veya yüksek
lisans eğitimini tamamlamış ve henüz kıdem almamış olan subaylar, bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içerisinde yüksek lisans öğrenim
kıdemi almak maksadıyla müracaat etmeleri halinde, bu Kanundan önceki esaslar
dahilindeki yüksek lisans kıdeminden ve birinci fıkra hükümlerinden istifade
ederler."
MADDE 4- Tasarının 4 üncü
maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5- Tasarının 5 inci
maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
Dışişleri Bak.
ve Başb. Yrd. V. Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd.
M. V. Gönül A. Şener M. A. Şahin
Devlet
Bakanı Devlet
Bakanı Devlet
Bakanı
B.
Atalay A.
Babacan M.
Aydın
Devlet
Bakanı Devlet
Bakanı Adalet
Bakanı
N.
Çubukçu K.
Tüzmen C.
Çiçek
Millî Savunma Bakanı İçişleri Bakanı Maliye Bakanı
M.
V. Gönül A.
Aksu K.
Unakıtan
Millî Eğitim Bakanı Bayındırlık ve İskân Bakanı Sağlık Bakanı
H.
Çelik F.
N. Özak R.
Akdağ
Ulaştırma Bakanı Tarım ve Köyişleri Bakanı Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı
B.
Yıldırım M.
M. Eker M.
Başesgioğlu
Sanayi ve Ticaret
Bakanı En. ve Tab. Kay. Bakanı Kültür
ve Turizm Bakanı
A.
Coşkun M.
H. Güler A.
Koç
Çevre
ve Orman Bakanı