Dönem: 22                                                                           Yasama Yılı: 5

 

TBMM                                                        (S. Sayısı: 1375)

 

Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Millî Savunma

Komisyonu Raporu (1/1328)

 

                                   T.C.

                             Baş­bakan­lık

                     Kanun­lar ve Karar­lar

                         Genel Müdür­lüğü                                                                     08/03/2007

        Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1364/1028

 

TÜR­KİYE BÜYÜK MİL­LET MEC­LİSİ BAŞ­KAN­LIĞINA

Millî Savunma Bakan­lığın­ca hazır­lanan ve Baş­kan­lığınıza ar­zı Bakan­lar Kurulun­ca 26/2/2007 tarihin­de karar­laş­tırılan “Tür­k Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerek­çesi ilişik­te gön­deril­miş­tir.

Gereğini arz ederim.

                                                                                                         Recep Tayyip Erdoğan

                                                                                                                   Baş­bakan

GENEL GEREK­ÇE

926 sa­yı­lı Türk Si­lâh­lı Kuv­vet­le­ri Per­so­nel Ka­nu­nu­nun 36 ncı mad­de­si­nin bi­rin­ci fık­ra­sı­nın (d) ben­din­de, ila­ve öğ­re­nim ne­de­niy­le alı­na­cak kı­dem­ler dü­zen­len­miş­tir. Bu kap­sam­da; Kuv­vet Ko­mu­tan­lık­la­rı, Jan­dar­ma Ge­nel Ko­mu­tan­lı­ğı ve Sa­hil Gü­ven­lik Ko­mu­tan­lı­ğı uz­man per­so­nel te­min ve ye­tiş­tir­me plan­la­rın­da be­lir­ti­len bi­lim dal­la­rın­da yük­sek li­sans eği­ti­mi ya­pan­lar, Ka­nun­da be­lir­ti­len di­ğer şart­la­rı da ha­iz ol­ma­la­rı du­ru­mun­da kı­dem ala­bil­mek­te­dir.

An­cak mev­cut bu dü­zen­le­mede, Kuv­vet Ko­mu­tan­lık­la­rı, Jan­dar­ma Ge­nel Ko­mu­tan­lı­ğı ve Sa­hil Gü­ven­lik Ko­mu­tan­lı­ğı uz­man per­so­nel te­min ve ye­tiş­tir­me plan­la­rın­da be­lir­ti­len bi­lim dal­la­rı kar­şı­lı­ğın­da ih­ti­yaç du­yu­lan kon­ten­jan be­lir­til­me­di­ğin­den, uz­man per­so­nel ih­ti­ya­cı dı­şın­da­ki per­so­ne­le de kı­dem ve­ril­me­si­ne yol açıl­mış­tır. Bu du­rum, per­so­ne­li sa­de­ce kı­dem al­ma dü­şün­ce­siy­le yük­sek li­sans yap­ma yo­lu­na sevk ede­rek, Türk Si­lâh­lı Kuv­vet­le­rin­de­ki emir ko­mu­ta iliş­ki­si­nin te­mel un­sur­la­rın­dan bi­ri olan kı­dem an­la­yı­şı­nın ze­de­len­me­si­ne yol aç­mış­tır. Ay­rı­ca, kon­trol­süz ola­rak ve­ri­len kı­de­mler Türk Si­lah­lı Kuv­vet­le­ri İn­san Gü­cü Pla­nın­da ön­gö­rü­len rüt­be bi­ri­kim­le­ri­ni olum­suz yön­de et­ki­le­miş­tir.

Ha­zır­la­nan Ka­nun Ta­sa­rı­sı ile, li­sans üs­tü öğ­re­nim ne­de­niy­le kı­dem al­ma; Kuv­vet Ko­mu­tan­lık­la­rı, Jan­dar­ma Ge­nel Ko­mu­tan­lı­ğı ve Sa­hil Gü­ven­lik Ko­mu­tan­lı­ğı uz­man per­so­nel te­min ve ye­tiş­tir­me plan­la­rın­da be­lir­ti­len bi­lim dal­la­rı kar­şı­lı­ğın­da gös­te­ri­len kon­ten­ja­na gir­me şar­tı­na bağ­lan­mış­tır. Söz ko­nu­su kon­ten­ja­na gi­re­bil­mek için ise, Türk Si­lah­lı Kuv­vet­le­ri Li­san­süs­tü Öğ­re­nim Yö­net­me­li­ğin­de be­lir­ti­len şart­lar ve ni­te­lik de­ğer­len­di­ril­me­si­nin esas alın­ma­sı ön­gö­rül­mek­te­dir. Böy­le­ce, Türk Si­lah­lı Kuv­vet­le­rin­de­ki emir ko­mu­ta iliş­ki­si­nin te­mel un­sur­la­rın­dan bi­ri olan kı­de­min, Türk Si­lah­lı Kuv­vet­le­ri­nin ih­ti­yaç­la­rı doğ­rul­tu­sun­da mev­zu­at­la be­lir­le­nen şart­lar ve ni­te­lik­ler çer­çe­ve­sin­de ya­pı­la­cak de­ğer­len­di­ril­me so­nu­cu hak edil­me­si­nin sağ­lan­ma­sı amaç­lan­mış­tır.

 

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1- Madde ile, yüksek lisans eğitiminden kıdem alma, Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı uzman personel temin ve yetiştirme planlarında belirtilen bilim dalları karşılığında gösterilen kontenjana girme şartına bağlanmıştır. Söz konusu kontenjana girebilmek için ise, Türk Silahlı Kuvvetleri Lisansüstü Öğrenim Yönetmeliğinde belirtilen şartlar ve nitelik değerlendirilmesinin esas alınması öngörülmüş ve ikinci yüksek lisans eğitimine kıdem verilmesine ilişkin uygulama kaldırılarak, 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun 36’ncı maddesi kapsamında verilecek kıdemlerin toplamı üç yıla düşürülmüş, Türk Silahlı Kuvvetlerindeki emir komuta ilişkisinin temel unsurlarından biri olan kıdemin, Türk Silahlı Kuvvetlerinin ihtiyaçları doğrultusunda verilmesi amaçlanmıştır. Diğer yandan, lisansüstü öğrenim kıdeminin verilmesinde sicil notlarının ortalaması yerine 926 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde tanımlanmış olan sicil notu ortalamasının esas alınması öngörülmüştür. Ayrıca; madde metnindeki suç tipleri, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu paralelinde yeniden düzenlenmiştir.

Madde 2- Madde ile, farklı bir dalda ilave bir lisansüstü eğitim yapan subaylara verilen kıdemin kaldırılmasından dolayı meydana gelen değişikliğin, personelin alacağı toplam kıdem miktarını düzenleyen ek 19 uncu madde ile uyumlu hale getirilmesi amaçlanmıştır.

Madde 3- Madde ile, bu Kanunun yürürlük tarihinden önce yüksek lisans öğrenim kıdemi almış personelin, üstün başarı ve diğer eğitimlerden (Harp Akademileri, KOMKARSU) alacakları kıdem hakkının korunması ile yüksek lisans öğrenimini tamamlamış personelin iki ay içerisinde yüksek lisans kıdem başvurusunda bulunmaları halinde bilim dalı karşılığı belirlenen kontenjandan etkilenmeden bu Kanundan önceki esaslar dahilinde kıdem almaları amaçlanmıştır.

Madde 4- Yürürlük maddesidir.

Madde 5- Yürütme maddesidir.

 

Millî Savunma Komisyonu Raporu

         Türkiye Büyük Millet Meclisi

          Millî Savunma Komisyonu

                 Esas No.: 1/1328                                                                      22/3/2007

                    Karar No.: 45

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Baş­kan­lı­ğı­nız­ca, 13/3//2007 ta­ri­hin­de esas ko­mis­yon ola­rak Ko­mis­yo­nu­mu­za ha­va­le edi­len 1/1328 esas nu­ma­ra­lı "Türk Si­lâh­lı Kuv­vet­le­ri Per­so­nel Ka­nu­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı­na Da­ir Ka­nun Ta­sa­rı­sı", Ko­mis­yo­nu­mu­zun 21/3/2007 ta­rih­li top­lan­tı­sın­da, Hü­kü­me­ti tem­si­len Mil­lî Sa­vun­ma Ba­ka­nı Sa­yın Vec­di GÖ­NÜL ve be­ra­be­rin­de Ba­kan­lık yet­ki­li­le­ri ile Ge­nel­kur­may Baş­kan­lı­ğı tem­sil­ci­le­ri­nin ka­tı­lım­la­rıy­la gö­rü­şül­müş­tür.

Ta­sa­rı­nın tü­mü üze­rin­de­ki gö­rüş­me­ler­de, Mil­lî Sa­vun­ma Ba­ka­nı Sa­yın Vec­di GÖ­NÜL yap­mış ol­du­ğu su­nuş ko­nuş­ma­sın­da;

- Türk Si­lah­lı Kuv­vet­le­ri per­so­ne­li­nin, ila­ve öğ­re­nim ne­de­niy­le ala­cak­la­rı kı­dem­le­re iliş­kin dü­zen­le­me­nin, 926 sa­yı­lı Türk Si­lâh­lı Kuv­vet­le­ri Per­so­nel Ka­nu­nu­nun 36’ncı mad­de­si­nin 1 in­ci fık­ra­sı­nın (d) ben­din­de ya­pıl­dı­ğı­nı,

- Bu kap­sam­da, Kuv­vet Ko­mu­tan­lık­la­rı ile Jan­dar­ma Ge­nel Ko­mu­tan­lı­ğı ve Sa­hil Gü­ven­lik Ko­mu­tan­lı­ğı uz­man per­so­nel te­min ve ye­tiş­tir­me plan­la­rın­da be­lir­ti­len bi­lim dal­la­rın­da li­san­süs­tü öğ­re­nim ya­pan per­so­ne­le, anı­lan mad­de­de be­lir­ti­len di­ğer şart­la­rı da ta­şı­ma­la­rı ha­lin­de kı­dem ve­ri­le­bil­di­ği­ni,

- Mev­cut dü­zen­le­me­nin, da­ha ön­ce li­san­süs­tü öğ­re­nim yap­tı­ğı dal­dan fark­lı bir dal­da ila­ve bir li­san­süs­tü öğ­re­nim ya­pan per­so­ne­le bir yıl da­ha kı­dem ve­ri­le­bil­me­si­ne im­kân sağ­la­dı­ğı­nı,

- Per­so­nel te­min ve ye­tiş­tir­me plan­la­rın­da, bi­lim dal­la­rı kar­şı­lı­ğın­da ih­ti­yaç du­yu­lan kon­ten­jan be­lir­til­me­di­ğin­den uy­gu­lan­mak­ta olan sis­te­min, uz­man per­so­nel ih­ti­ya­cı dı­şın­da­ki per­so­ne­le de kı­dem ve­ril­me­si­ne yol aç­tı­ğı­nı ve per­so­ne­li sa­de­ce kı­dem al­ma dü­şün­ce­siy­le yük­sek li­sans yap­ma yo­lu­na sevk et­ti­ği­ni,

- Bu du­ru­mun, Türk Si­lâh­lı Kuv­vet­le­rin­de­ki emir ko­mu­ta iliş­ki­si­nin te­mel un­sur­la­rın­dan bi­ri olan kı­dem an­la­yı­şı­nın ze­de­len­me­si­ne yol aç­tı­ğı­nı,

- Ay­rı­ca, kon­trol­süz ola­rak ve­ri­len kı­dem­ler­den do­la­yı, Türk Si­lah­lı Kuv­vet­le­ri İn­san Gü­cü Pla­nın­da ön­gö­rü­len rüt­be ara­lık­la­rı­nın olum­suz yön­de et­ki­len­di­ği­ni ve üst rüt­be­ler­de aşı­rı bi­rik­me­nin oluş­tu­ğu­nu,

- Mev­cut bu so­run­la­rın gi­de­ril­me­si ama­cıy­la ha­zır­la­nan Ta­sa­rı ile;

İkin­ci li­san­süs­tü öğ­re­nim ya­pan­la­ra ila­ve kı­dem ve­ril­me­si uy­gu­la­ma­sı­na son ve­ril­di­ği­ni,

Li­san­süs­tü öğ­re­nim ne­de­niy­le kı­dem al­ma­nın, uz­man per­so­nel te­min ve ye­tiş­tir­me plan­la­rın­da be­lir­ti­len bi­lim dal­la­rı kar­şı­lı­ğın­da gös­te­ri­len kon­ten­ja­na gir­me şar­tı­na bağ­lan­dı­ğı­nı,

Bu kon­ten­ja­na gi­re­bil­mek için, yük­sek li­sans eği­ti­mi bi­ti­riş no­tu, li­sans eği­ti­mi bi­ti­riş no­tu, si­cil no­tu or­ta­la­ma­sı, mü­ka­fat­lar ve ce­za­lar gi­bi ay­rın­tı­la­rı Türk Si­lah­lı Kuv­vet­le­ri Li­san­süs­tü Öğ­re­nim Yö­net­me­li­ğin­de be­lir­ti­le­cek ob­jek­tif şart­la­rın sağ­lan­ma­sı­nın ön­gö­rül­dü­ğü­nü,

İkin­ci li­san­süs­tü öğ­re­nim kı­de­mi­nin kal­dı­rıl­ma­sı ne­de­niy­le, per­so­ne­le ve­ri­le­bi­le­cek top­lam kı­dem sü­re­si­nin ye­di yıl­dan al­tı yı­la in­di­ril­miş ol­du­ğu­nu,

Mad­de met­nin­de yer alan ba­zı suç­la­rın, 5237 sa­yı­lı Ye­ni Türk Ce­za Ka­nu­nu ile uyum­lu ha­le ge­ti­ril­di­ği­ni,

Ye­ni uy­gu­la­ma­ya ge­çiş sü­re­ci­nin de ge­çi­ci bir mad­de ile dü­zen­len­di­ği­ni,

ifa­de et­miş­ler­dir.

Ta­sa­rı­nın tü­mü üze­rin­de­ki gö­rüş­me­ler­de ba­zı üye­le­ri­miz ta­ra­fın­dan;

- Ta­sa­rı­nın hak­lı ge­rek­çe­ler­le ha­zır­lan­dı­ğı­nın an­la­şıl­dı­ğı an­cak, ha­len li­san­süs­tü eği­ti­mi­ne de­vam eden­ler için bir ge­çiş sü­re­ci­nin ön­gö­rül­me­si­nin ge­rek­ti­ği,

- Çer­çe­ve 3 ün­cü mad­de­de ge­ti­ri­len ge­çiş sü­re­ci­nin, li­san­süs­tü eği­ti­mi­ni ta­mam­la­ma­mış olan­la­rı kap­sa­ma­dı­ğı, bu şe­kil­de ya­sa­la­şır­sa ha­len li­san­süs­tü eği­ti­me de­vam eden­le­re hak­sız­lık ya­pıl­mış ola­ca­ğı, bu ki­şi­le­rin yar­gı yo­lu ile hak ara­mak du­ru­mun­da ka­la­cak­la­rı ve mük­te­sep hak­la­rı­nın bu yol­la el­le­rin­den alın­ma­sı­nın Ana­ya­sa ve hu­ku­ka da ay­kı­rı ol­du­ğu,

ifa­de edil­miş­tir.

Bu gö­rüş­le­re ka­tıl­ma­yan üye­le­ri­miz ise;

- Her ku­ru­mun ken­di ih­ti­ya­cı­na gö­re per­so­nel ye­tiş­tir­di­ği­ni ve bu­nu plan­la­dı­ğı­nı, li­san­süs­tü eği­tim ya­pa­cak per­so­ne­li­nin sa­yı­sı­nı ve han­gi bi­lim dal­la­rın­da bu eği­ti­mi ya­pa­cak­la­rı­nı be­lir­le­me­ye hak­kı ol­du­ğu­nu,

- Ku­ru­mun ih­ti­ya­cı dı­şın­da­ki alan­lar­da ve sırf kıdem al­mak mak­sa­dıy­la ya­pı­lan li­san­süs­tü eği­tim­le­rin ol­du­ğu­nu ve Ka­nu­nun bu yol­la is­tis­mar edil­di­ği­nin an­la­şıl­dı­ğı­nı,

- Bu yol­la kı­dem al­ma­nın as­ker per­so­nel ara­sın­da­ki hi­ye­rar­şi­yi cid­di şe­kil­de boz­du­ğu­nu,

- Gö­rev­le­ri ge­re­ği li­san­süs­tü eği­tim yap­ma­ya im­kân bu­la­ma­yan per­so­ne­le de hak­sız­lık ya­pıl­dı­ğı­nı,

- Ta­sa­rı­nın ha­zır­la­nıp Mec­li­se sevk edil­di­ği­nin bi­lin­me­si­ne rağ­men yüz­ler­ce ki­şi­nin li­san­süs­tü eği­ti­me mü­ra­ca­at et­tik­le­ri­ni ve bu­nun bir yer­de ke­sil­me­si­nin ge­rek­ti­ği­ni,

- Ta­sa­rı ile ön­gö­rü­len de­ği­şik­li­ğin ya­rar­lı ola­ca­ğı­nı,

ile­ri sür­müş­ler­dir.

Bu ko­nuş­ma­la­rın ar­dın­dan Ta­sa­rı­nın tü­mü üze­rin­de­ki gö­rüş­me­ler ta­mam­lan­mış ve mad­de­le­ri­nin gö­rü­şül­me­si­ne ge­çil­miş­tir.

Mad­de­le­rin gö­rüş­me­le­ri so­nu­cun­da Ta­sa­rı­nın;

- 926 sa­yı­lı Ka­nu­na ek ge­çi­ci 84 ün­cü mad­de­nin ek­len­me­si­ni ön­gö­ren çer­çe­ve 3 ün­cü mad­de­si, ha­len yük­sek li­sans öğ­re­nim­le­ri­ne de­vam et­mek­te olup bi­tir­mek üze­re olan su­bay­la­rın hak ka­yıp­la­rı­nın ön­len­me­si ama­cıy­la ve­ri­len öner­ge doğ­rul­tu­sun­da ve ek ge­çi­ci 84 ün­cü mad­de­nin de 1/3/2007 ta­rih­li ve 5589 sa­yı­lı Ka­nu­nun 3 ün­cü mad­de­si ile 926 sa­yı­lı Ka­nu­na ek­len­miş ol­ma­sı ne­de­niy­le mad­de nu­ma­ra­sı­nın "ek ge­çi­ci mad­de 85" ola­rak de­ğiş­ti­ril­me­si su­re­tiy­le,

- Yü­rür­lü­ğe iliş­kin 2 nci ve yü­rüt­me­ye iliş­kin 3 ün­cü mad­de­le­ri ise ay­nen,

ka­bul edil­miş­tir.

Ra­po­ru­muz, Ge­nel Ku­ru­lun ona­yı­na su­nul­mak üze­re Yük­sek Baş­kan­lı­ğa say­gıy­la arz olu­nur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Cengiz Kaptanoğlu

Yüksel Çavuşoğlu

Ziyattin Yağcı

 

İstanbul

Karaman

Adana

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Asım Kulak

Telat Karapınar

A. İsmet Çanakcı

 

Bartın

Ankara

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

İsmail Değerli

Ensar Öğüt

İnci Özdemir

 

Ankara

Ardahan

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Tevfik Ensari

Hasan Bilir

Zeki Karabayır

 

İzmir

Karabük

Kars

 

Üye

Üye

Üye

 

Vahit Erdem

Halil Tiryaki

Murat Yılmazer

 

Kırıkkale

Kırıkkale

Kırıkkale

 

Üye

Üye

Üye

 

Süleyman Turgut

İsmail Bilen

Hüseyin Özcan

 

Manisa

Manisa

Mersin

 

 

Üye

 

 

 

İbrahim Hakkı Birlik

 

 

 

Şırnak

 

 

HÜ­KÜ­ME­TİN TEK­LİF ET­Tİ­Ğİ ME­TİN

TÜRK Sİ­LÂH­LI KUV­VET­LE­Rİ PER­SO­NEL KA­NU­NUN­DA DE­Ğİ­ŞİK­LİK YA­PIL­MA­SI­NA DA­İR KA­NUN TA­SA­RI­SI

MAD­DE 1- 27/7/1967 ta­rih­li ve 926 sa­yı­lı Türk Si­lah­lı Kuv­vet­le­ri Per­so­nel Ka­nu­nu­nun 36 ncı mad­de­si­nin bi­rin­ci fık­ra­sı­nın (d) ben­di aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

"d) Kuv­vet Harp Aka­de­mi­le­ri öğ­re­ni­mi­ni ta­mam­la­yıp kur­may­lı­ğı onay­la­nan su­bay­la­ra iki yıl, bun­lar­dan Si­lah­lı Kuv­vet­ler Aka­de­mi­sin­den me­zun olan­la­ra ay­rı­ca bir yıl ol­mak üze­re top­lam üç yıl;

Harp Aka­de­mi­le­ri Ko­mu­tan­lı­ğın­ca dü­zen­le­nen ve iki ya­rı yıl­lık prog­ra­mı içe­ren ko­mu­tan­lık ve ka­rar­gah su­bay­lı­ğı öğ­re­ni­mi­ni bi­ti­ren su­bay­la­ra bir yıl;

Kuv­vet Ko­mu­tan­lık­la­rı, Jan­dar­ma Ge­nel Ko­mu­tan­lı­ğı ve Sa­hil Gü­ven­lik Ko­mu­tan­lı­ğı per­so­nel te­min ve ye­tiş­tir­me plan­la­rın­da be­lir­ti­le­cek ih­ti­yaç du­yu­lan bi­lim dal­la­rın­da yük­sek li­sans öğ­re­ni­mi ya­pan­lar­dan; yük­sek li­sans eği­ti­mi bi­ti­riş no­tu, li­sans eği­ti­mi bi­ti­riş no­tu, si­cil no­tu or­ta­la­ma­sı, mü­ka­fat­lar ve ce­za­lar ile Türk Si­lah­lı Kuv­vet­le­ri Li­san­süs­tü Öğ­re­nim Yö­net­me­li­ğin­de be­lir­ti­len di­ğer şart­lar esas alı­na­rak ya­pı­la­cak sı­ra­la­ma­da Kuv­vet Ko­mu­tan­lık­la­rı, Jan­dar­ma Ge­nel Ko­mu­tan­lı­ğı ve Sa­hil Gü­ven­lik Ko­mu­tan­lı­ğı na­mı­na ve ken­di na­mı­na ol­mak üze­re ay­rı ay­rı ola­rak bi­lim da­lı kar­şı­lı­ğın­da tah­si­si ya­pı­lan kon­ten­jan­la­ra gi­ren su­bay­la­ra bir yıl, bun­lar­dan dok­to­ra ya­pan­la­ra bir yıl, doğ­ru­dan dok­to­ra ya­pan­la­ra iki yıl, do­çent olan­la­ra ay­rı­ca bir yıl ol­mak üze­re top­lam üç yıl;

Tıp­ta uz­man­lık bel­ge­si alan­la­ra, diş ta­bip­li­ğin­de, ve­te­ri­ner­lik­te, ec­za­cı­lık­ta uz­man bel­ge­si alan­la­ra ve­ya dok­to­ra ya­pan­la­ra iki yıl, bun­lar­dan do­çent olan­la­ra ay­rı­ca bir yıl ol­mak üze­re top­lam üç yıl;

kı­dem ve­ri­lir.

35 in­ci mad­de­nin (d) ben­di hü­küm­le­ri­ne gö­re mu­vaz­zaf su­bay­lı­ğa nas­be­di­len­ler ha­riç ol­mak üze­re, Si­lah­lı Kuv­vet­le­re mu­vaz­zaf su­bay ola­rak ka­tıl­ma­dan ön­ce branş­la­rı ile il­gi­li yu­ka­rı­da be­lir­ti­len öğ­re­nim­le­ri­ni ken­di nam ve he­sap­la­rı­na yap­mış ve­ya su­bay nas­be­dil­dik­ten son­ra bi­tir­miş olan­lar, li­san­süs­tü öğ­re­ni­mi ta­mam­la­dı­ğı için sı­nıf­la­rı de­ğiş­ti­ri­len su­bay­lar ile li­san­süs­tü öğ­re­nim kay­na­ğı­na gö­re su­bay­lı­ğa nas­be­di­len ast­su­bay­lar hak­kın­da da yu­ka­rı­da­ki fık­ra hü­küm­le­ri uy­gu­la­nır.

Bu şe­kil­de kı­dem alan­la­rın na­sıp­la­rı dü­zel­ti­lir.

Bu mad­de hü­küm­le­ri­ne gö­re ve­ri­len kı­dem­le­rin top­la­mı hiç­bir şe­kil­de üç yı­lı aşa­maz.

Yu­ka­rı­da ya­zı­lı ni­te­lik­le­ri ha­iz olan­la­ra li­san­süs­tü öğ­re­nim kı­de­mi ve­ri­le­bil­me­si için;

1. Mü­ra­ca­at ta­ri­hin­de si­cil no­tu or­ta­la­ma­sı­nın, si­cil tam no­tu­nun % 90'ı ve da­ha üs­tün­de ol­ma­sı,

2. Li­san­süs­tü öğ­re­ni­mi­ni ken­di nam ve he­sa­bı­na ya­pan­lar için as­ke­ri di­sip­lin, tu­tum ve dav­ra­nış­la­rı, gö­re­vin­de­ki ba­şa­rı­sı, mes­le­ki bil­gi ve ye­te­nek­le­ri, ge­nel kül­tü­rü, ah­la­ki ve şah­si ni­te­lik­le­ri ba­kı­mın­dan kı­dem al­ma­ya la­yık bu­lun­du­ğu­na da­ir Su­bay Si­cil Yö­net­me­li­ğin­de yer ve­ri­len "Li­san­süs­tü Öğ­re­nim Kı­de­mi Ni­te­lik Bel­ge­si"nin müs­pet ola­rak dü­zen­len­miş ol­ma­sı,

3. Özel ka­nun­la­ra ta­bi olan­la­rın, yu­ka­rı­da­ki şart­la­ra ila­ve ola­rak bu sı­fat­la­rı­nı ka­zan­ma­da, ken­di ka­nun ve yö­net­me­lik­le­rin­de be­lir­ti­len usul ve esas­la­rı ye­ri­ne ge­tir­miş ol­ma­sı,

4. Ce­za­la­rı er­te­len­miş, pa­ra ce­za­sı­na çev­ril­miş, ge­nel ve­ya özel af ka­nun­la­rı kap­sa­mı­na gir­miş, hü­küm­lü­lük­le­ri­ne iliş­kin ka­yıt­la­rı ad­li si­cil­den çı­ka­rıl­mış ol­sa­lar bi­le;

aa) Dev­le­tin şah­si­ye­ti­ne kar­şı iş­le­nen suç­lar ile ba­sit ve ni­te­lik­li zim­met, ir­ti­kap, if­ti­ra, rüş­vet, hır­sız­lık, do­lan­dı­rı­cı­lık, sah­te­ci­lik, gü­ve­ni kö­tü­ye kul­lan­ma, ya­lan ye­re ta­nık­lık, ya­lan ye­re ye­min, suç uy­dur­mak, cin­sel sal­dı­rı, cin­sel ta­ciz, ki­şi­yi hür­ri­ye­tin­den yok­sun bı­rak­mak, fu­huş, gay­ri ta­bii mu­ka­re­net, hi­le­li if­las gi­bi yüz kı­zar­tı­cı ve­ya şe­ref ve hay­si­yet kı­rı­cı suç­lar ile ka­çak­çı­lık, res­mi iha­le ve alım ve sa­tım­la­ra fe­sat ka­rış­tır­ma suç­la­rın­dan bi­ri­sin­den mah­kum ol­ma­ma­sı,

bb) Fi­rar, amir ve­ya üs­te fii­len ta­ar­ruz, em­re ita­at­siz­lik­te ıs­rar, üs­te ha­ka­ret, mu­ka­ve­met, fe­sat, is­yan suç­la­rı ile 1632 sa­yı­lı As­ke­ri Ce­za Ka­nu­nu­nun 148 in­ci mad­de­sin­de be­lir­ti­len suç­lar­dan mah­kum ol­ma­ma­sı,

cc) Tak­sir­li suç­lar ha­riç ol­mak üze­re, yu­ka­rı­da­ki bent­ler­de be­lir­ti­len suç­la­rın dı­şın­da­ki suç­lar­dan, as­ke­ri ve ad­li mah­ke­me­ler, di­sip­lin mah­ke­me­le­ri ve­ya di­sip­lin amir­le­rin­ce top­lam ola­rak 21 gün ve da­ha faz­la ha­pis ve­ya oda hap­si ce­za­sı ile mah­kum ve­ya ce­za­lan­dı­rıl­mış ol­ma­ma­sı,

ge­re­kir.

Açı­ğa alın­ma­yı ge­rek­ti­ren ya da yu­ka­rı­da­ki bent­ler­de sa­yı­lan suç­lar­dan gö­ze­tim al­tı­na alı­nan­lar, tu­tuk­la­nan­lar ve­ya ka­mu da­va­sı açı­lan­lar, hak­la­rın­da­ki yar­gı­la­ma ne­ti­ce­si­ne gö­re iş­le­me ta­bi tu­tu­lur­lar."

MAD­DE 2- 926 sa­yı­lı Ka­nu­nun ek 19 un­cu mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

"EK MAD­DE 19- Bu Ka­nu­nun 36 ncı mad­de­sin­de­ki kı­dem ve 38 in­ci mad­de­sin­de­ki üs­tün ba­şa­rı kı­dem­le­ri­nin top­la­mı al­tı yı­lı ge­çe­mez."

MAD­DE 3- 926 sa­yı­lı Ka­nu­na aşa­ğı­da­ki ek ge­çi­ci mad­de ek­len­miş­tir.

"EK GE­Çİ­Cİ MAD­DE 84- Bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih­ten ön­ce 36 ncı mad­de­nin bi­rin­ci fık­ra­sı­nın (d) ben­di hü­küm­le­ri­ne gö­re yük­sek li­sans öğ­re­nim kı­de­mi alan su­baylara, 36 ncı mad­de hü­küm­le­ri­ne gö­re ve­ri­len kı­dem­le­rin top­lamı dört yı­lı, 36 ncı mad­de­de­ki kı­dem ve 38 in­ci mad­de­de­ki üs­tün ba­şa­rı kı­dem­le­ri­nin top­la­mı ye­di yı­lı aş­ma­ya­cak şe­kil­de iş­lem ya­pı­lır.

Bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih­ten ön­ce yük­sek li­sans öğ­re­ni­mi­ni ta­mam­la­mış ve he­nüz kı­dem al­ma­mış olan su­bay­lar, bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih­ten iti­ba­ren iki ay içe­ri­sin­de yük­sek li­sans öğ­re­nim kı­de­mi al­mak mak­sa­dıy­la mü­ra­ca­at et­me­le­ri ha­lin­de, bu Ka­nun­dan ön­ce­ki esas­lar da­hi­lin­de­ki yük­sek li­sans kı­de­min­den ve bi­rin­ci fık­ra hü­küm­le­rin­den is­ti­fa­de eder­ler."

MAD­DE 4- Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 5- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1- Tasarının 1 inci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2- Tasarının 2 nci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3- 926 sayılı Kanuna aşağıdaki ek geçici madde eklenmiştir.

"EK GEÇİCİ MADDE 85- Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce 36 ncı maddenin birinci fıkrasının (d) bendi hükümlerine göre yüksek lisans öğrenim kıdemi alan subaylara, 36 ncı madde hükümlerine göre verilen kıdemlerin toplamı dört yılı, 36 ncı maddedeki kıdem ve 38 inci maddedeki üstün başarı kıdemlerinin toplamı yedi yılı aşmayacak şekilde işlem yapılır.

Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce yüksek lisans öğrenimine başlamış veya yüksek lisans eğitimini tamamlamış ve henüz kıdem almamış olan subaylar, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içerisinde yüksek lisans öğrenim kıdemi almak maksadıyla müracaat etmeleri halinde, bu Kanundan önceki esaslar dahilindeki yüksek lisans kıdeminden ve birinci fıkra hükümlerinden istifade ederler."

MADDE 4- Tasarının 4 üncü maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 5- Tasarının 5 inci maddesi, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

          Recep Tay­yip Er­doğan

                     Baş­bakan

    Dışiş­leri Bak. ve Başb. Yrd. V.        Dev­let Bak. ve Başb. Yrd.         Dev­let Bak. ve Başb. Yrd.

                   M. V. Gönül                                     A. Şener                                  M. A. Şahin

                 Dev­let Bakanı                               Dev­let Bakanı                            Dev­let Bakanı

                     B. Atalay                                     A. Babacan                                  M. Aydın

                 Dev­let Bakanı                               Dev­let Bakanı                            Adalet Bakanı

                   N. Çubukçu                                    K. Tüzmen                                   C. Çiçek

           Mil­lî Savun­ma Bakanı                         İçiş­leri Bakanı                            Maliye Bakanı

                   M. V. Gönül                                      A. Aksu                                   K. Unakıtan

             Mil­lî Eğitim Bakanı                Bayın­dır­lık ve İs­kân Bakanı                 Sağ­lık Bakanı

                      H. Çelik                                      F. N. Özak                                   R. Ak­dağ

               Ulaş­tır­ma Bakanı                   Tarım ve Köyiş­leri Bakanı      Çalış­ma ve Sos. Güv. Bakanı

                    B. Yıldırım                                    M. M. Eker                             M. Başesgioğlu

         Sanayi ve Ticaret Bakanı               En. ve Tab. Kay. Bakanı           Kül­tür ve Turizm Bakanı

                    A. Coş­kun                                    M. H. Güler                                   A. Koç

                                                               Çev­re ve Or­man Bakanı

                                O. Pepe