Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1420)
İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Hakkında Kanun Tasarısı ve Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik ve Spor Komisyonu
Raporu (1/1349)
Not: Tasarı Başkanlıkça; Plan ve Bütçe; İçişleri ile Millî Eğitim,
Kültür, Gençlik ve Spor komisyonlarına havale edilmiştir.
|
|
|
|
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar
ve Kararlar |
|
|
|
Genel
Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-1316/1524 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Kültür
ve Turizm Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar
Kurulunca
Gereğini
arz ederim.
Recep
Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Eski dünyanın merkezinde yer alan İstanbul, tarihi abideleri ve şahane tabii
manzaraları ile ünlü olup, Dünyanın en önemli kentlerinden biridir.
Asya ile Avrupa kıtalarının dar bir deniz geçidi
olan "Boğaziçi" ile ayrıldığı yerde, iki kıta üzerinde kurulu
tek şehirdir. 2500 yılı aşan bir tarihe sahip
olan İstanbul, deniz ve karaların kucaklaştığı bu stratejik bölgede
kuruluşunu takiben önemli bir ticaret merkezi olmuştur. Bu şehir, üç dünya imparatorluğuna, Roma, Bizans ve Osmanlı
Türklerine başkent olması ve üzerinde nice devletlerin ve imparatorlukların
medeniyet izlerini taşıması nedeniyle en önemli kültür ve uygarlık
kentlerinden biridir. Dünyada bu özelliklere
sahip tek şehirdir.
Dolayısıyla, Avrupa Birliğine adaylık
sürecinde, Türkiye'nin sembolü olan kentin, Avrupa kültürüyle yüzyıllardır
karşılıklı etkileşim halinde olduğu düşünüldüğünde İstanbul’un
2010 yılında Avrupa Kültür Başkenti olarak belirlenmesi, Avrupa
Birliği vatandaşları ile vatandaşlarımız arasındaki kültürel
iletişimin artmasına katkıda bulunacağı gibi, ülkemiz adına çok
önemli bir tanıtım vesilesi olacaktır. İstanbul 2010 Avrupa Kültür
Başkenti Projesi kapsamında, kültürel miras sürdürülebilir bir
biçimde yönetilecek, kent çekim noktası haline gelecek, kentsel
dönüşüm, şehircilik, çevresel ve sosyal anlamda kalıcı kazanımlar
elde edilecektir. Ayrıca, bu Proje ile kültür turizmi
hareketlenecek, gelişecek ve kültür turizminin hareketlenmesiyle,
eğitim ve gelir seviyesi yüksek turistin kente gelmesi sağlanacaktır.
Bu bağlamda, Proje çerçevesinde yer
alacak tüm kültürel ve sosyal içerikli sergi, konser, gösteri, konferans,
şehircilik ve turizm çalışmalarını planlamak, iletişim ve tanıtım
stratejilerini tespit etmek ve bunlarla ilgili çalışmaları takip
etmek; kentsel dönüşüm projelerinin oluşturulmasına ilişkin olarak
ilgili kurumlara önerilerde bulunmak; kamu kurum ve kuruluşları,
meslek odaları, sivil toplum kuruluşları ve çalışmalara gönüllü
katılacak gerçek kişiler ile özel hukuka tabi tüzel kişiler arasında
koordinasyonu sağlamak; özetle, İstanbul’u 2010 yılı Avrupa Kültür
Başkenti olarak hazırlamak, 2010 yılında yapılacak etkinlikleri
planlamak ve yönetmek, kamu kurum ve kuruluşlarının bu amaçla yapacakları
çalışmalarda koordinasyonu sağlamak üzere bu Tasarısı hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- Madde ile Kanunun
amacı belirtilmektedir.
Madde 2- Madde ile Kanunun
kapsamı belirtilmektedir.
Madde 3- Maddede Kanunda
sık kullanılan ibarelerin açıklamalarına yer verilmektedir.
Madde 4- Madde ile
Ajansın hukuki niteliği ve yapısı ifade edilmekte, söz konusu Ajansa
tüzel kişilik kazandırılarak, bütçesi, yönetimi ve organlarıyla
özerk bir yapı oluşturulması amaçlanmaktadır.
Madde 5- Madde ile Koordinasyon
Kurulu düzenlenmektedir ve bu Kurulun oluşumuna ve görevlerine
yer verilmektedir.
Madde 6- Madde ile Danışma
Kurulu düzenlenmektedir ve bu Kurulun oluşumuna, Kurulun toplantı
nisabına ve karar yeter sayısına yer verilmektedir.
Madde 7- Madde ile Danışma
Kurulunun görevleri ayrıntılı olarak belirtilmektedir.
Madde 8- Madde ile Yürütme
Kurulu düzenlenmektedir ve bu Kurulun oluşumuna, Kurulun toplantı
zamanına ve karar yeter sayısına yer verilmektedir.
Madde 9- Madde ile projeye
ilişkin bütün faaliyetlerin planlanmasından ve uygulamaların takibinden
sorumlu olan Yürütme Kurulunun görevleri ayrıntılı olarak düzenlenmektedir.
Madde 10- Madde ile Genel
Koordinatörün Yürütme Kurulu tarafından belirlenecek görevleri
yürütmek üzere tayin edileceği ve İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti
Projesine ilişkin tüm faaliyetlerin Yürütme Kurulu tarafından belirlenecek
esaslar çerçevesinde programlanmasından, yürütülmesinden ve koordinasyonundan
sorumlu olduğu belirtilmektedir.
Madde 11- İstanbul’un
2010 Avrupa Kültür Başkenti olması, ülkemiz açısından gerek Avrupa’da
ve gerekse dünyada kültürel iletişimin artması, İstanbul’un, Türkiye’nin
ve Türk kültürünün tanıtılması bakımından tarihi bir önem taşımaktadır.
Ancak bilindiği gibi,
İstanbul’da, ülkemize yaraşır teknik özelliklerde ve kapasitede
konser salonu ve kütüphane bulunmamaktadır.
Madde ile; kalan sürede
bu eksikliklerin hızla tamamlanmasını teminen gerekli düzenlemeler
yapılmaktadır.
Madde 12- Madde ile İstanbul
2010 Avrupa Kültür Başkenti Projesi ile ilgili harcamaların, bu
Proje için ulusal bir banka nezdinde açılan özel hesaptan karşılanacağı
düzenlenmekte olup, maddede özel hesabın gelirleri tek tek sayılmıştır.
Madde 13- Madde ile Yürütme
Kurulunun kendi içinden seçeceği beş kişilik bir Bütçe ve İhale Komisyonu
oluşturacağı düzenlenmekte olup, Komisyonun görevlerine, Projenin
program ve bütçesinin Koordinasyon Kuruluna sunulma ve onaylanma
zamanına ve harcama usulüne yer verilmektedir.
Madde 14- Madde ile taşınmaz
kültür varlıkları onarımına katkı payından kullanımın sağlanabilmesi
için Yürütme Kurulunca İstanbul Valiliğine kamulaştırma hariç
projeler sunulabileceği ve Valilik tarafından söz konusu projeler
için kaynak aktarımı hususları düzenlenmektedir.
Madde 15- Madde ile Hazine
mülkiyetindeki taşınmazlardan herhangi bir kamu hizmeti için tahsisli
olmayanların Yürütme Kurulunun isteği üzerine kullanım süresince
5018 sayılı Kanun hükümlerine göre Ajansa tahsis edileceği belirtilmekte
olup, tahsisin kaldırılma ve geçici kullanım protokolünün iptal
edilme halleri düzenlenmektedir.
Madde 16- Madde ile İstanbul 2010 Avrupa Kültür
Başkenti Projesine ilişkin haber nitelikli yayınlar hariç, her türlü
isim ve logo kullanımının Yürütme Kurulunun iznine tabi olduğu
belirtilmektedir.
Madde 17- Madde ile
Ajans personelinin Kanun kapsamında yaptıkları işlemlerde Türk Ceza
Kanununun uygulanması bakımından kamu görevlisi sayıldıkları
belirtilmektedir.
Madde 18- Madde
ile Kanun kapsamında yapılacak iş
ve işlemleri denetlemekle görevli kişiler belirtilmekte olup, bu
kişilerden oluşan komisyon tarafından denetimin yapılabileceği
düzenlenmektedir.
Madde 19- Madde ile;
uluslararası nitelikte ve ivedi olarak karar alınması ve uygulanması
gereken ülkemizin prestij projesinde mevzuat zorlukları ile karşılaşılmaması
amacıyla Kanun kapsamına giren mal ve hizmet alımları ile yapım işleri,
satım, kira ve her türlü işlemlerde uygulanmayacak olan Kanunlar
öngörülmektedir.
Madde 20- Madde ile Yürütme
Kurulunun tasfiye işlemlerinin tamamlanma süresi belirtilmektedir.
Ayrıca maddede, toplanan ödeneğin, gelir ve bağışlardan artan meblağın değerlendirilme şekli düzenlenmektedir.
Geçici Madde 1- Madde
ile, Kanunun tasfiye işlemlerinin tamamlanmasından sonra yürürlükten
kalkacağı belirtilmektedir.
Geçici Madde 2- Madde
ile, Girişim Grubunun mevcut bütçesinin hak ve alacaklarıyla beraber
Ajansa devrolunacağı düzenlenmektedir.
Madde 21- Yürürlük
maddesidir.
Madde 22- Yürütme maddesidir.
Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik ve |
|
|
|
Spor Komisyonu |
|
|
|
Esas No: 1/1349 |
|
|
|
Karar No: 8 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlıkça 19/4/2007 tarihinde tali
olarak Plan ve Bütçe ve İçişleri, esas olarak Milli Eğitim, Kültür,
Gençlik ve Spor Komisyonuna havale edilen “İstanbul 2010 Avrupa Kültür
Başkenti Hakkında Kanun Tasarısı” (1/1349) komisyonumuzun
25/4/2007 ve 10/5/2007 tarihli toplantılarında görüşülmüştür.
Tasarı
ile İstanbul’u 2010 yılı Avrupa Kültür Başkenti olarak hazırlamak,
2010 yılında yapılacak etkinlikleri planlamak ve yönetmek, kamu
kurum ve kuruluşlarının bu amaçla yapacakları çalışmalarda koordinasyonu
sağlamak üzere İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansının kurulması
ile görev ve yetkilerinin düzenlenmesi amaçlanmaktadır.
Toplantılarımıza, Kültür ve Turizm
Bakanı Sayın Atilla Koç, İçişleri ve Maliye Bakanlıklarından yetkililer
katılmışlardır.
Tasarı üzerinde üyelerimiz
şu görüşleri ifade etmişlerdir:
Yapılanma incelenmelidir. Çok resmi
yüzlü bir ajans yapılanması söz konusudur. Sivil toplum örgütleri
adına TÜRSAB, İSO, İTO ele alınmakta, EDİSAM, MESAM, İLESAM, Mimarlar
Odası, Şehircilik Odası, Planlama Odasının adı dahi geçmemektedir.
Hükümetlere göre değişebilecek bir yapılanma görüntüsü çizilmektedir.
Sayın Bakan istisnai bir Kanun Tasarısı olduğunu, sağlanan fonların
özel olduğunu dolayısıyla İhale Kanunu dışında çalışılmasının
ve bazı istisnai haklar sağlanmasının haklı gerekçeleri olduğunu
ifade etmiştir. 2010 yılına tüm çalışmaların neticelenmesi bu şekilde
mümkün olabilecektir.
Atatürk
Kültür Merkezi’nin yıkılmasının bu Tasarı kapsamında değerlendirilmesi
doğru değildir.
Bazı üyelerimiz ise AKM binasının tarihi bir değeri
olmadığını, yerine yapılacak modern yapının daha önemli olduğunu
belirtmişlerdir. Tasarıyla esnek bir yapı
oluşturulmaya çalışıldığı açıktır. Ancak,
adı farklı olmalı “Ajans” şeklinde örgütlenmemelidir. Bu kapsamda yapılacak
çalışmalar şekillendirilmeli; daha açık bir şekilde ifade edilmelidir.
Tasarıyla amaçlanan İstanbul’u Kültür Başkenti yapmak yolundaki
çalışmalarla ilgili çerçeveyi çizmektir. Yapılacak tüm çalışmaların
bu Tasarıda yer alması mümkün değildir. Esnek düzenleme olmalıdır.
Aksi halde unutulanlar olabilecektir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerden sonra Alt Komisyon
kurulması önerisi oya sunulmuş ve Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Alt Komisyon Başkanlığına Konya Milletvekili Sami Güçlü’yü
seçerek çalışmalarını tamamlamıştır. Komisyon 10/05/2007 tarihli
toplantısında Alt Komisyon raporu ve metnini görüşmüştür.
Bu toplantıda Tasarının tüm maddeleri tek tek okunmuş, görüşülmüş
ve oya sunularak Komisyonumuzca kabul edilmiştir. Tasarının 12 nci maddesinde Danışma
Kuruluna üye olan sivil toplum örgütlerinden alınacak maktu ücretler
gelirler kapsamından çıkartılmış bent numaraları buna göre teselsül
ettirilmiştir. Taşınır, taşınmaz kullanımı ve hizmet zorunluluğunu
düzenleyen 15 inci madde görüşülürken Tasarı metninde yer alan ancak
Alt Komisyon Metninde bulunmayan üç fıkra, verilen bir önergenin kabulü
ile maddeye tekrar eklenmiştir. Eklenen hükümler taşınmazlarla ilgili
harcamaların talep edilmemesi, geçici süreyle araç tahsisi, yürütme
kurulunun taleplerinin öncelikle karşılanmasına ilişkin kolaylıklar
sağlanmasına yöneliktir. Bu şekilde Alt Komisyon Metninin 15 inci
maddesi Tasarıdaki şekline uygun hale getirilmiştir. Madde benimsenen
önerge doğrultusunda düzenlenerek Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Tasarının tümü oylanmadan önce 18 inci maddenin tekriri müzakeresi
önerilmiş ancak Komisyonumuzca kabul edilmemiştir. Tasarının tümü ve Komisyona redaksiyon
yetkisi verilmesi oya sunulmuş ve
kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Tayyar Altıkulaç |
Hikmet Özdemir |
Hacı Biner |
|
|
İstanbul |
Çankırı |
Van |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Ekmekçioğlu |
Faruk Anbarcıoğlu |
Mustafa Özyurt |
|
|
Antalya |
Bursa |
Bursa |
|
|
(Karşı oy saklıdır) |
|
(Karşı oy saklıdır) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Gazalcı |
Mehmet Yüksektepe |
Ömer Özyılmaz |
|
|
Denizli |
Denizli |
Erzurum |
|
|
(Karşı oy saklı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Aydın |
Temel Yılmaz |
Berhan Şimşek |
|
|
Giresun |
Gümüşhane |
İstanbul |
|
|
|
|
(Karşı oy saklı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Avni Doğan |
Sami Güçlü |
Mehmet Sarı |
|
|
Kahramanmaraş |
Konya |
Osmaniye |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Öner Ergenç |
Engin Altay |
Osman Kılıç |
|
|
Siirt |
Sinop |
Sivas |
|
|
|
(Karşı oy saklı) |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Muharrem İnce |
|
|
|
|
Yalova |
|
|
|
|
(Karşı oy saklıdır) |
|
KARŞI OY YAZISI
Tasarının 11inci maddesinin
a fıkrasında Atatürk Kültür Merkezi’nin yıkılarak bu arazi üzerinde
yeni bir Atatürk Kültür Merkezi binalarının ve müştemilatının projesinin
ve inşaatının yapım işlerinin yapılacağı hükme bağlanmaktadır.
Atatürk Kültür Merkezi;
İstanbul’da, Taksim meydanında kurulu opera-bale, tiyatro, konser
ve kongre amacıyla kullanılan tescilli bir yapıdır. Açıldığı dönem
dünyanın 4’üncü, Avrupa’nın 2’nci büyük sanat merkezi olma özelliğine
sahip bir projeydi.
AKM tescilli bir binadır.
Tescilin kaldırılmasına yönelik bir koruma kurulu kararı bulunmamaktadır.
Tescil kararı kaldırılmadan bu tasarıyla bu kültürel mirasın yıkılması
koruma kurulunun kararına ipotek koymaktır.
Kültür merkezleri
bir ülkenin gelişmişliğinin aynasıdır. Dünya mirası kente sahip
olmak ve İstanbul’u Dünya Kültür Başkenti haline getirmek İstanbul’un
kültürel mirasını ön plana çıkarmak ve onunla övünmekle mümkün
olur. Kültür merkezleri kültüre ev sahipliği yaptığı için kültürel
miras oluşturur. AKM’ de bu miras oluşmuştur. Bu nedenle AKM’ nin yıkılması yerine
restore edilmesi, iyileştirilmesi, fiziki koşullarının özüne dokunulmadan
düzeltilmesi gerekmektedir.
Ayrıca Atatürk Kültür
Merkezi’nin yıkılmasını öngören düzenleme Anayasa’nın Tarih, Kültür
ve Tabiat Varlıklarının Korunması başlıklı 63. maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “Devlet, tarih, kültür ve tabiat varlıklarının
ve değerlerinin korunmasını sağlar, bu amaçla destekleyici ve teşvik
edici tedbirler alır.” hükmüne de aykırıdır. AKM’ nin yıkıldığı alanda
nasıl bir projenin yapılacağı ve zemin etüdünün yapılıp yapılmadığı
belli değildir. Tasarıyla AKM’ nin yıkılmasının bir ilgisi bulunmamaktadır.
Bu nedenle AKM’ nin yıkılmasını düzenleyen tasarının 11inci maddesinin
a fıkrasının tasarı metninden çıkartılması gerekmektedir.
Tasarının uygulanmayacak
hükümler başlıklı 19 uncu maddesinde, bu kanun kapsamına giren mal
ve hizmet alımlarıyla, yapım işleri, satım, kira ve her türlü işlemlerde
2886 sayılı Devlet İhale Kanunu, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu hükümlerinin uygulanmayacağı
hükme bağlanmaktadır.
Yine tasarının gelirler
başlıklı 12 nci maddesinde tadat edilen gelirler arasında kamu gelirleri
ve özellikle Kültür Merkezi ve Kütüphane başlıklı 11. maddesinde
Kültür ve Turizm Bakanlığı bütçesinden, Kültür ve Turizm Bakanlığı
Döner Sermayesinden, 5846 sayılı Kanun’un 44 üncü Maddesinin ikinci
fıkrasındaki özel ödenekten, İstanbul İl Özel İdaresi bütçesinden,
İstanbul Büyükşehir Belediyesi bütçesinden, Başbakanlık Tanıtma
Fonundan ve Koordinasyon Kurulu tarafından kararlaştırılacak
miktarda bu Kanunun 12 nci maddesi uyarınca açılan özel hesaptan aktarılacak
ödenekler ibarelerinden de anlaşılacağı üzere bu kanunda sayılan
gelirler ve kaynaklar kamu parasıdır, kamu kaynağıdır. Bir kültür
merkezi inşa edecek büyüklükte harcamaların şeffaflık ve hesap verebilirlik
ilkesinden yoksun olması kabul edilemez.
2010 Avrupa Kültür
Başkenti Kanun Tasarısı ile hiç ilgisi olmayan AKM’nin yıkılması
ve yeni bir kültür merkezi inşa edilmesine yönelik düzenlemenin
bu kanun tasarısının içine yerleştirilmesinin sebebi bu kanun tasarısı
kapsamına giren mal ve hizmet alımlarıyla, yapım işleri, satım, kira
ve her türlü işlemlerde 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu, 4734 sayılı
Kamu İhale Kanunu ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu
hükümlerinin uygulanmayacağına yönelik düzenlemedir.
Tasarının denetim
başlıklı 18 nci maddesiyle bu kanun kapsamında yapılacak iş ve işlemler
ile bu iş ve işlemlerle ilgili harcamaların her yıl Başbakanlık Müfettişi,
Maliye Bakanlığı Müfettişi, İçişleri Bakanlığı Mülkiye Müfettişi
ve Kültür ve Turizm Bakanlığı Müfettişi tarafından denetleneceği
hükme bağlanmaktadır. Koordinasyon Kurulunda görev yapan Bakanların
emrinde çalışan ve o Bakanlar adına teftiş yapan müfettişlerin bu
harcamaları sağlıklı bir şekilde denetlemesi mümkün değildir. Ayrıca
bu denetim hangi usulle ve neye göre yapılacaktır.
İhale Kanunu hükümlerine
göre yapılmayacak işlerin hangi usulle yapılacağı, o usulü belirleyecek
olan bir yönetmelik çıkartılıp çıkartılmayacağı bile bu tasarıyla
hükme bağlanmamaktadır. Tasarı bu yönüyle keyfi harcamalara, keyfi
iş vermelere, akraba ve yandaşları koruma, kollama ve zengin etmeye
yönelik tehlikeler içermektedir.
|
|
Berhan Şimşek |
Mustafa Gazalcı |
Engin Altay |
|
|
İstanbul |
Denizli |
Sinop |
|
|
Mustafa Özyurt |
Muharrem İnce |
Hüseyin Ekmekçioğlu |
|
|
|
Yalova |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
İSTANBUL 2010 AVRUPA KÜLTÜR BAŞKENTİ HAKKINDA KANUN
TASARISI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Kanunun amacı; İstanbul’u 2010 yılı
Avrupa Kültür Başkenti olarak hazırlamak, 2010 yılında yapılacak
etkinlikleri planlamak ve yönetmek, kamu kurum ve kuruluşlarının
bu amaçla yapacakları çalışmalarda koordinasyonu sağlamak üzere
İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansının kurulması ile görev
ve yetkilerini düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Kanun, İstanbul
2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansının kuruluşuna, görev ve yetkilerinin
belirlenmesine, kamu kurum ve kuruluşlarının İstanbul’un 2010 yılı
Avrupa Kültür Başkenti olarak hazırlanması hususundaki sorumluluklarına
ilişkin hükümleri ve diğer düzenlemeleri kapsar.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Kanunda geçen;
a) İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti: Avrupa
Birliği Bakanlar Konseyi tarafından 2010 yılı Avrupa Kültür Başkenti
ilan edilen İstanbul’u,
b) Ajans: İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti
Ajansını,
c) Koordinasyon Kurulu: İstanbul 2010 Avrupa
Kültür Başkenti Koordinasyon Kurulunu,
ç) Danışma Kurulu: İstanbul 2010 Avrupa Kültür
Başkenti Danışma Kurulunu,
d) Yürütme Kurulu: İstanbul 2010 Avrupa Kültür
Başkenti Yürütme Kurulunu,
e) Proje: İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti
Projesini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Ajans ve Görevleri
Avrupa Kültür Başkenti
Ajansı
MADDE 4- (1) Bu Kanunda yer
alan düzenlemeler dışında özel hukuk hükümlerine tabi, Kültür ve
Turizm Bakanlığı ile ilişkili, tüzel kişiliği haiz ve merkezi İstanbul’da
olan İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı kurulmuştur.
(2) Ajans, Koordinasyon Kurulu, Danışma Kurulu,
Yürütme Kurulu ve Genel Koordinatörlükten oluşur.
Koordinasyon Kurulu
MADDE 5- (1) Koordinasyon Kurulu,
Başbakanın görevlendirdiği Bakanın başkanlığında Avrupa Birliği
müzakerelerini yürüten Bakan, Tanıtma Fonundan sorumlu Bakan,
İçişleri Bakanı, Maliye Bakanı, Kültür ve Turizm Bakanı ile İstanbul
Valisi, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı, Danışma Kurulu
Başkanı ve Yürütme Kurulu Başkanından oluşur.
(2) Koordinasyon
Kurulu, 2010 yılında Avrupa Kültür Başkenti olarak İstanbul’da yapılacak
etkinliklere ilişkin hazırlıkları izler, kamu kurum ve kuruluşlarının
eşgüdüm içinde çalışmasını sağlayacak tedbirleri alır.
(3) Kurul, yılda en az bir defa olmak üzere ihtiyaç
duyulan zamanlarda toplanır.
Danışma Kurulu
MADDE 6- (1) Danışma Kurulu;
a) Dışişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Kültür
ve Turizm Bakanlığı, Avrupa Birliği Genel Sekreterliği, Türkiye
Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğü, Vakıflar Genel Müdürlüğü,
İstanbul Valiliği ile İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı
temsilcilerinden,
b) İstanbul İl Genel Meclisi ve İstanbul Büyükşehir
Belediye Meclisinin kendi üyeleri arasından belirleyecekleri
birer üyeden,
c) İstanbul ilçe kaymakamları ve belediye başkanlarının
kendi aralarından seçecekleri beşer temsilciden,
ç) İstanbul Ticaret Odası ve İstanbul Sanayi Odası
ile Türkiye Seyahat Acentaları Birliği temsilcilerinden,
d) Koordinasyon Kurulu tarafından belirlenecek,
kültür ve sanat alanındaki faaliyetleri ile tanınan ve etkinliklerde
katkısı olabilecek ulusal ve uluslararası kuruluşlar ile kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşlarından
yirmibeş temsilciden,
e) Merkezi İstanbul’da bulunan üniversitelerce
belirlenecek üç temsilciden,
oluşur.
(2) Danışma Kurulu başkanı, toplantı gündemi
ile ilgili gerekli gördüğü uzmanları toplantıya davet edebilir.
(3) Danışma Kurulu başkanı Başbakanlık tarafından
belirlenir. Birinci fıkranın (a) bendinde belirtilen kamu kurumu
temsilcilerinin asgari Genel Müdür, Vali Yardımcısı ve Genel Sekreter
Yardımcısı seviyesinde olması ve sivil toplum örgütü temsilcilerinin
kamu hizmetlerinden yasaklı olmaması gerekir.
(4) Temsilciler, seçim veya görevlendirme yazılarının
Yürütme Kuruluna teslimi ile göreve başlar.
(5) Danışma Kurulu, en az iki ayda bir toplanır. Toplantı
nisabı üye tam sayısının yarıdan bir fazlası, karar yeter sayısı
ise toplantıya katılanların salt çoğunluğudur. Gerekli görülen
hallerde Başkan Danışma Kurulunu olağanüstü toplantıya çağırabilir.
Birbirini takip eden iki toplantıya veya bir yıl içinde toplam üç toplantıya
mazeretsiz olarak katılmayan temsilci istifa etmiş sayılır ve temsil
ettiği örgütün veya kurumun Danışma Kurulu üyeliği düşer.
Danışma Kurulunun
görevleri
MADDE 7- (1) Danışma Kurulu,
Projenin, Avrupa Birliğinin konuyla ilgili kararları doğrultusunda
gerçekleştirilmesi amacıyla çalışmalar yapar, gerekli gördüğü
ilke kararlarını alır, Yürütme Kurulunun çalışmalarını izler,
tavsiyelerde bulunur.
Yürütme Kurulu
MADDE 8- (1) Yürütme Kurulu,
İstanbul’un 2010 yılı Avrupa Kültür Başkentliğine hazırlık çalışmalarından,
etkinliklerin planlanmasından ve yürütülmesinden ve bütçenin uygulanmasından
birinci derece sorumludur. Tüzel kişiliği Yürütme Kurulu temsil
eder.
(2) Yürütme Kurulu; Kültür ve Turizm Bakanlığı,
İstanbul Valiliği, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı temsilcileri
ve Danışma Kurulunun, geçici 2 nci maddede belirtilen Girişim Grubunda
yer alan sivil toplum kuruluşlarının temsilcileri arasından seçeceği
üç üye ile Danışma Kurulunun diğer üyeleri arasından seçeceği üç
üyeden oluşur.
(3) Yürütme Kurulu kendi içinden bir başkan ve en
az biri kamu kurum ve kuruluşu temsilcilerinden olmak üzere üç başkan
yardımcısı seçer. Kamu kurum ve kuruluşu temsilcileri arasından
seçilen başkan yardımcılarından birisi Başkanvekili olarak belirlenir
ve Başkanın hazır bulunmadığı toplantılarda Yürütme Kuruluna
başkanlık eder.
(4) Yürütme Kurulu, çalışmaların yoğunluğuna
göre en az iki haftada bir toplanır, kararlar üye tam sayısının salt
çoğunluğu ile alınır. Genel Koordinatör Yürütme Kurulu toplantılarına
katılır.
Yürütme Kurulunun
görevleri
MADDE 9- (1) Yürütme Kurulu,
Proje ile ilgili bütün faaliyetlerin planlanmasından ve uygulamaların
takibinden sorumludur.
(2) Yürütme Kurulu aşağıdaki görevleri yürütür:
a) Proje çerçevesinde yer alacak tüm kültürel ve
sosyal içerikli sergi, konser, gösteri, konferans, şehircilik ve turizm
çalışmalarını planlamak, iletişim ve tanıtım stratejilerini tespit
etmek ve bunlarla ilgili çalışmaları takip etmek,
b) Kentsel dönüşüm projelerinin oluşturulmasına
ilişkin olarak ilgili kurumlara önerilerde bulunmak,
c) Kamu kurum ve kuruluşları, meslek odaları, sivil
toplum kuruluşları ve çalışmalara gönüllü katılacak gerçek kişiler
ile özel hukuka tabi tüzel kişiler arasında koordinasyonu sağlamak,
ç) Genel Koordinatör ve kültür-sanat, iletişim,
taşınmaz ve mekanların idaresi, idari ve mali işlerinin yürütülmesinden
sorumlu diğer yöneticileri belirlemek,
d) Genel Koordinatörlük bünyesinde kurulacak
komisyon, komite ve proje ekiplerini belirlemek,
e) Genel Koordinatörlüğün çalışmalarını izlemek
ve personel istihdamına ilişkin önerilerini onaylamak,
f) 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kanun kapsamındaki
taşınmaz kültür varlıklarının bakım, onarım ve restorasyonuna
ilişkin projeler önermek,
g) Projenin tanıtım faaliyetlerini yurt içinde
koordine etmek, yurt dışında yürütmek,
ğ) Proje ile ilgili olarak dış ilişkileri yürütmek,
aynı yıl içinde Avrupa Kültür Başkenti olarak belirlenen diğer şehirlerin
programları arasında bağlantı kurmak,
h) Bütçe ve kaynakların etkin ve verimli bir şekilde
kullanılmasını sağlamak,
ı) Projenin yıllık program, bütçe, faaliyet raporu
ve kesin hesabını hazırlamak, Koordinasyon Kuruluna sunmak,
i) Kamuoyunu hazırlık çalışmaları, kaynaklar
ve projelerle ilgili bilgilendirmek,
j) Bağış kabul etmek,
k) Proje ile ilgili özel hukuk hükümlerine göre
yerli ve yabancı, tam zamanlı veya yarı zamanlı personel çalıştırılmasına
karar vermek, personelin mali haklarını belirlemek,
l) Taşınmazların kullanımına karar vermek,
m) Belirleyeceği usullere uygun olarak Proje
ile ilgili her türlü mal ve hizmet alım, satım ve kiralama işlerini
yapmak veya yaptırmak,
n) Bakanlıklar ve kamu kurum ve kuruluşları ile
ilgili her türlü yazışmaları yapmak, Proje ile ilgili kamu kurum
ve kuruluşları tarafından yapılacak iş ve işlemleri belirlemek,
bunların yapılmasını koordine etmek,
o) Etkinliklerin yapılacağı mekanları önermek,
yeni kültür ve sanat mekanları oluşturulması konusunda ilgili kurumlara
önerilerde bulunmak,
ö) Koordinasyon Kurulu ve Danışma Kurulu tarafından
verilecek diğer görevleri yürütmek.
(3) Yürütme Kurulu, ihtiyaç halinde alt komisyon
ve ekipler kurabilir, Genel Koordinatörlük, komisyon ve ekiplerin
çalışma usul ve esaslarını belirler, merkezi Brüksel'de bulunan Avrupa
Birliği Komisyonu ilgili dairesi ile eşgüdüm halinde çalışılmasını
sağlayacak önlemleri alır, görev bölüşümü yapar.
Genel Koordinatörlük
MADDE 10- (1) Yürütme Kurulu
tarafından belirlenecek görevleri yürütmek üzere bir Genel Koordinatör
tayin edilir.
(2) Genel Koordinatör, İstanbul’un 2010 yılı Avrupa
Kültür Başkentliği ile ilgili bütün faaliyetlerin Yürütme Kurulu
tarafından belirlenecek esaslar çerçevesinde programlanmasından,
yürütülmesinden ve koordinasyonundan sorumludur.
(3) Genel Koordinatöre yürüteceği faaliyetlerde
yardımcı olmak üzere kültür-sanat, iletişim, taşınmaz ve mekanların
idaresi, idari ve mali işlerden sorumlu yöneticiler tayin edilebilir.
Bu yöneticiler Genel Koordinatörün önerisi üzerine Yürütme Kurulunca
belirlenir, Genel Koordinatöre bağlı olarak ve onun sevk ve idaresi
altında çalışırlar ve Genel Koordinatöre karşı sorumludurlar.
(4) Bu birimlerin altında proje grupları oluşturulabilir.
(5) Genel Koordinatörlük çalışma usul ve esasları
Yürütme Kurulu tarafından belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Diğer Hükümler
Kültür merkezi ve kütüphane
MADDE 11 - (1) Kültür ve Turizm
Bakanlığı bütçesinden, Kültür ve Turizm Bakanlığı Döner Sermayesinden,
5846 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinin ikinci fıkrası uyarınca
oluşturulan özel hesaptan, İstanbul İl Özel İdaresi bütçesinden, İstanbul
Büyükşehir Belediyesi bütçesinden, Tanıtma Fonundan ve Koordinasyon
Kurulu tarafından kararlaştırılacak miktarda bu Kanunun 12 nci
maddesi uyarınca açılan özel hesaptan aktarılacak ödenekler, her
yıl Ocak ayı sonuna kadar Kültür ve Turizm Bakanlığı adına bir ulusal
bankada açılacak özel hesaba, bu madde kapsamında harcanmak üzere
yatırılır. Kültür ve Turizm Bakanlığı bu hesaptan aşağıdaki işleri
yaptırır:
a) İstanbul İli Beyoğlu İlçesi Gümüşsuyu Mahallesi
750 ada 104 parseldeki Atatürk Kültür Merkezinin yıkılarak bu parsel
ile İstanbul Büyükşehir Belediyesine ait 105 numaralı parsel ve eklenebilecek diğer belediye ve hazine arazilerinden
oluşacak alanda yeni bir Atatürk Kültür Merkezi binasının ve müştemilatının projesine ilişkin mal ve hizmet alımları
ile inşaatının yapım işleri.
b) İstanbul İli Eyüp İlçesi 268 ada 50 pafta 17 parseldeki
Rami Kışlası olarak kullanılan alanda, İstanbul Kütüphanesi ve
Kongre Merkezi binalarının ve müştemilatının
röleve, restorasyon ve her türlü projesine ilişkin mal ve hizmet
alımları ile inşaatının yapım işleri.
(2) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve
esaslar Kültür ve Turizm Bakanlığınca belirlenir.
Bütçe, gelir ve harcamalar
MADDE 12 – (1) Proje ile ilgili
harcamalar, bu Proje için ulusal bir banka nezdinde açılan özel hesaptan
karşılanır.
(2) Özel hesabın gelirleri aşağıdaki kaynaklardan
oluşur:
a) İstanbul İl Özel İdaresinin ve İstanbul Büyükşehir
Belediyesinin 2008, 2009 ve 2010 bütçelerine her yıl bu amaçla konulacak
ödenek.
b) İstanbul Ticaret Odası ve İstanbul Sanayi Odası
tarafından 2008, 2009 ve 2010 yıllarında aktarılacak tutarlar.
c) Danışma Kuruluna üye olan sivil toplum örgütlerinden
alınacak maktu ücretler.
ç) Yurt içi ve yurt dışından sağlanacak yardım ve
bağışlar ile sponsorluk gelirleri.
d) Yapılacak etkinliklerden sağlanacak bilet
satış gelirleri ve diğer gelirler.
e) İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti logo ve
isim hakkının kullanımından sağlanacak gelirler.
f) Avrupa Birliği Komisyonunun Projeye tahsis
edeceği fonlar.
g) Yukarıdaki gelirlerden sağlanan nemalar.
(3) İkinci fıkranın (a) ve (b) bentlerinde belirtilen
kuruluşların bütçelerinden ayrılacak ödenekler her yılın Mart, Haziran
ve Eylül aylarının başında özel hesaba yatırılır.
(4) Özel hesapta toplanan paraların nemalandırılmasına
ilişkin usul ve esaslar Yürütme Kurulunca belirlenir.
Alım, satım ve ihale
işleri
MADDE 13 - (1) Yürütme Kurulu,
kendi içinden biri İstanbul Valiliği, biri İstanbul Büyükşehir Belediye
Başkanlığı, biri Kültür ve Turizm Bakanlığı ve ikisi sivil toplum
kuruluşları temsilcilerinden olmak üzere beş kişilik bir Bütçe ve
İhale Komisyonu seçer. Bütçe ve İhale Komisyonu kendi arasından
başkanını seçer. Komisyon;
a) İhtiyaç duyulan her türlü mal ve hizmetleri satın
almak, yapmak ve yaptırmak,
b) Yıllık bütçeyi hazırlamak,
c) Proje ile ilgili tüm harcamaları yapmak,
ç) Gelir getirici faaliyetlerle ilgili kararları
almakla,
görevlidir.
(2) Yürütme Kurulu her yıl 15 Eylülde Projenin
program ve bütçesini Koordinasyon Kuruluna sunar. Koordinasyon
Kurulu bütçeyi aynen ya da değiştirerek
30 Eylüle kadar onaylar.
(3) Yürütme Kurulu Başkanı Projenin harcama yetkilisidir.
(4) Yürütme Kurulu Projenin mali yönetimi ve
özel hesapta yer alan kaynakların kullanım ve harcama esaslarını belirler
ve uygular.
Taşınmaz kültür varlıkları
onarımına katkı payından kullanım
MADDE 14 – (1) Proje amaçlarında
kullanılacak, kamu veya özel hukuka tabi gerçek ve tüzel kişilerin
mülkiyetindeki 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kanun kapsamındaki
taşınmazların korunması, bakımı, onarımı ve proje amacına uygun
düzenlenmesi için 2863 sayılı Kanunun 12 nci maddesi ve bu maddeye
istinaden çıkarılan yönetmelik hükümlerine göre, Yürütme Kurulunca
İstanbul Valiliğine kamulaştırma hariç projeler sunulabilir.
(2) Valilik tarafından, Yürütme Kurulunca sunulan
projeler için belediyelere uygulanan oran sınırlamalarına tabi
olmaksızın kaynak aktarılır.
Taşınır, taşınmaz
kullanımı ve hizmet zorunluluğu
MADDE 15 – (1) Hazine mülkiyetindeki
taşınmazlardan herhangi bir kamu hizmeti için tahsisli olmayanlar
Yürütme Kurulunun isteği üzerine kullanım süresince 5018 sayılı
Kanun hükümlerine göre Ajansa tahsis edilir. Diğer kamu kurum veya
kuruluşları mülkiyetinde bulunan taşınmazlar ile hazine mülkiyetinde
bulunmakla beraber bir kamu hizmeti için tahsisli olan taşınmazlardan
ilgili kamu kurum ve kuruluşunca uygun görülenlerin kullanımı
ihtiyaç duyulan süre ile sınırlı olmak üzere bir protokol ile bedelsiz
olarak Ajansa bırakılır.
(2) Taşınmazlarla ilgili ihtiyacın ortadan kalktığının
Yürütme Kurulunca bildirilmesi üzerine tahsis kaldırılır veya
geçici kullanım protokolü iptal edilir.
(3) Taşınmazların Ajansın kullanımında bulunduğu
süre için yapılan harcamalar ilgili kurumdan talep edilmez.
(4) Yargı organları ve askeri kuruluşlar dışındaki kamu kurum ve kuruluşlarına
ait taşınır mal ve taşıt araçlarından ihtiyaç duyulanlar geçici süre
ile kullanılmak üzere Ajansın kullanımına verilebilir.
(5) Kamu kurum ve kuruluşları Proje hazırlığı
ve etkinlikleri süresince Yürütme Kurulu taleplerini öncelikle
karşılar.
İsim ve logo kullanımı
MADDE 16– (1) Proje ile ilgili
haber nitelikli yayınlar hariç, her türlü görüntülü veya sesli yayın,
reklam, pazar ve pazarlama hizmetleri ile İstanbul 2010 Avrupa Kültür
Başkenti isminin ve logosunun reklam, ticaret, propaganda ve benzeri
amaçlarla kullanılması Yürütme Kurulunun iznine tabidir.
Sorumluluk
MADDE 17 – (1) Ajans personeli
bu Kanun kapsamında yaptıkları işlemlerde Türk Ceza Kanununun uygulanması
bakımından kamu görevlisi sayılır.
Denetim
MADDE 18 – (1) Bu Kanun kapsamında
yapılacak iş ve işlemler ile bu iş ve işlemlerle ilgili harcamalar
her yıl Başbakanlık Müfettişi, İçişleri Bakanlığı Mülkiye Müfettişi
ve Kültür ve Turizm Bakanlığı Müfettişinden oluşan komisyon tarafından
denetlenir.
Uygulanmayacak hükümler
MADDE 19 - (1) Bu Kanun kapsamına
giren mal ve hizmet alımları ile yapım işleri, satım, kira ve her türlü
işlemlerde 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu, 4734 sayılı Kamu İhale
Kanunu ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu hükümleri
uygulanmaz.
Tasfiye
MADDE 20 - (1) Yürütme Kurulu,
Projenin sona ereceği 31/12/2010 tarihinden itibaren altı ay içinde
tasfiye işlemlerini tamamlar.
(2) Toplanan ödenek, gelir ve bağışlardan artan
meblağ, tasfiyeyi müteakip iki eşit parçaya bölünüp, kültür ve sanat
etkinlikleri için kullanılmak üzere İstanbul İl Özel İdaresi ve İstanbul
Büyükşehir Belediyesi bütçelerine gelir olarak kaydedilir.
Uygulanma süresi
GEÇİCİ MADDE 1 - (1) Bu Kanun, 20 nci
maddede öngörülen tasfiye işlemleri tamamlandıktan sonra yürürlükten
kalkar.
Girişim Grubu
GEÇİCİ MADDE 2- (1) 23/11/2005 tarihli
ve 2005/9706 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan
İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Girişim Grubunun Kurulmasına
Dair Karar ile oluşturulan Girişim Grubunun mevcut bütçesi hak ve
alacaklarıyla beraber Ajansa devrolunur.
Yürürlük
MADDE 21 – (1) Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 22 – (1) Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
MİLLİ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
İSTANBUL 2010 AVRUPA KÜLTÜR BAŞKENTİ HAKKINDA
KANUN TASARISI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Kanunun amacı; İstanbul’u 2010 yılı
Avrupa Kültür Başkenti olarak hazırlamak, 2010 yılında yapılacak
etkinlikleri planlamak ve yönetmek, kamu ve sivil kurum ve kuruluşların bu amaçla yapacakları çalışmalarda
koordinasyonu sağlamak üzere İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti
Ajansının kurulması ile görev ve yetkilerini düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Kanun, İstanbul 2010 Avrupa
Kültür Başkenti Ajansının kuruluşuna, görev ve yetkilerinin belirlenmesine,
kamu kurum ve kuruluşlarının İstanbul’un 2010 yılı Avrupa Kültür
Başkenti olarak hazırlanması hususundaki sorumluluklarına ilişkin
hükümleri ve diğer düzenlemeleri kapsar.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Kanunda
geçen;
a) İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti : Avrupa
Birliği Bakanlar Konseyi tarafından 2010 yılı Avrupa Kültür Başkenti
ilan edilen İstanbul’u,
b) Ajans: İstanbul
2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansını,
c) Koordinasyon Kurulu: İstanbul 2010 Avrupa
Kültür Başkenti Koordinasyon Kurulunu,
ç) Danışma Kurulu: İstanbul 2010 Avrupa Kültür
Başkenti Danışma Kurulunu,
d) Yürütme Kurulu: İstanbul 2010 Avrupa Kültür
Başkenti Yürütme Kurulunu,
e) Proje: İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti
Projesini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Ajans ve Görevleri
Avrupa Kültür Başkenti Ajansı
MADDE 4- (1) Bu Kanunda
yer alan düzenlemeler dışında özel hukuk hükümlerine tabi, tüzel
kişiliği haiz ve merkezi İstanbul’da olan İstanbul 2010 Avrupa Kültür
Başkenti Ajansı kurulmuştur.
(2) Ajans, Koordinasyon Kurulu, Danışma Kurulu,
Yürütme Kurulu ve Genel Sekreterlikten oluşur.
Koordinasyon Kurulu
MADDE 5- (1) Koordinasyon
Kurulu, Başbakanın görevlendirdiği Bakanın başkanlığında Avrupa
Birliği müzakerelerini yürüten Bakan, Tanıtma Fonundan sorumlu
Bakan, İçişleri Bakanı, Maliye Bakanı, Kültür ve Turizm Bakanı ile
İstanbul Valisi, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı, Danışma
Kurulu Başkanı ve Yürütme Kurulu Başkanından oluşur.
(2) Koordinasyon Kurulu, 2010 yılında Avrupa
Kültür Başkenti olarak İstanbul’da yapılacak etkinliklerin çerçevesini,
mahiyetini ve önceliklerini belirler, hazırlıkları izler, kamu
ve sivil kurum ve kuruluşların eşgüdüm içinde çalışmasını
sağlayacak tedbirleri alır.
(3) Kurul, yılda en az bir defa olmak üzere ihtiyaç
duyulan zamanlarda toplanır.
Danışma Kurulu
MADDE 6- (1) Danışma Kurulu;
a) Dışişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Kültür
ve Turizm Bakanlığı, Avrupa Birliği Genel Sekreterliği, Türkiye
Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğü, Vakıflar Genel Müdürlüğü,
İstanbul Valiliği ile İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı
temsilcilerinden,
b) İstanbul İl Genel Meclisi ve İstanbul Büyükşehir
Belediye Meclisinin kendi üyeleri arasından belirleyecekleri
birer üyeden,
c) İstanbul ilçe kaymakamları ve belediye başkanlarının
kendi aralarından seçecekleri beşer temsilciden,
ç) İstanbul
Ticaret Odası, İstanbul Sanayi Odası, Türkiye Seyahat Acentaları
Birliği ve İstanbul Mimarlar Odası tarafından belirlenecek birer
temsilci; kültür, sanat veya turizm alanındaki
faaliyetleri ile tanınan ve etkinliklerde katkısı olabilecek ulusal
ve uluslararası kuruluşlar ile kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşları temsilcileri ve İstanbul’un tarihi, kültürü, mimarisi
veya sanatı konusunda çalışmaları ile tanınmış kişilerden Koordinasyon
Kurulu tarafından belirlenecek yirmibeş temsilciden,
d) Merkezi İstanbul’da bulunan üniversitelerin
önerecekleri birer aday arasından Koordinasyon Kurulunca; üçü Devlet,
ikisi vakıf üniversitesi mensubu öğretim üyelerinden belirlenecek
beş temsilciden, oluşur.
(2) Danışma Kurulu başkanı, toplantı gündemi
ile ilgili gerekli gördüğü uzmanları toplantıya davet edebilir.
(3) Danışma Kurulu başkanı Başbakanlık tarafından
belirlenir. Birinci fıkranın (a) bendinde belirtilen kamu kurumu
temsilcilerinin asgari Genel Müdür, Vali Yardımcısı ve Genel Sekreter
Yardımcısı seviyesinde olması ve sivil toplum örgütü temsilcilerinin
kamu hizmetlerinden yasaklı olmaması gerekir.
(4) Temsilciler, seçim veya görevlendirme yazılarının
Yürütme Kuruluna teslimi ile göreve başlar.
(5) Danışma Kurulu, iki ayda en az bir defa olmak üzere ihtiyaç duyulan zamanlarda toplanır. Toplantı nisabı üye tam sayısının yarıdan
bir fazlası, karar yeter sayısı ise toplantıya katılanların salt
çoğunluğudur. Gerekli görülen hallerde Başkan Danışma Kurulunu
olağanüstü toplantıya çağırabilir. Birbirini takip eden iki toplantıya
veya bir yıl içinde toplam üç toplantıya mazeretsiz olarak katılmayan
temsilci istifa etmiş sayılır ve temsil ettiği örgütün veya kurumun
Danışma Kurulu üyeliği düşer.
Danışma Kurulunun görevleri
MADDE 7- (1) Danışma Kurulu,
Projenin, Avrupa Birliği’nin konuyla ilgili kararları doğrultusunda
gerçekleştirilmesi amacıyla çalışmalar yapar, gerekli gördüğü
ilke kararlarını alır, projenin yıllık programı ile gerekli görülen
diğer konularda görüşlerini
bildirir, Yürütme Kurulunun
çalışmalarını izler, tavsiyelerde bulunur.
Yürütme Kurulu
MADDE 8- (1)Yürütme Kurulu,
İstanbul’un 2010 yılı Avrupa Kültür Başkentliğine hazırlık çalışmalarından,
etkinliklerin planlanmasından ve yürütülmesinden ve bütçenin uygulanmasından
birinci derece sorumludur. Tüzel kişiliği Yürütme Kurulu temsil
eder.
(2) Yürütme Kurulu; Kültür ve Turizm Bakanlığı,
İstanbul Valiliği, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığının
birer temsilcisi ve Danışma Kurulunun, geçici 2 nci maddede belirtilen
Girişim Grubunda yer alan sivil toplum kuruluşlarının temsilcileri
arasından seçeceği üç üye ile Danışma Kurulunun diğer üyeleri arasından
seçeceği üç üyeden oluşur.
(3) Yürütme Kurulu başkanı, Koordinasyon Kurulu
başkanı tarafından seçilir. Yürütme
Kurulu, kendi içinden en az biri
kamu kurum ve kuruluşu temsilcilerinden olmak üzere üç başkan yardımcısı
seçer. Kamu kurum ve kuruluşu temsilcileri arasından seçilen başkan
yardımcılarından birisi Başkanvekili olarak belirlenir ve Başkanın
hazır bulunmadığı toplantılarda Yürütme Kuruluna başkanlık
eder.
(4) Yürütme Kurulu, haftada en az bir defa olmak üzere ihtiyaç duyulan zamanlarda toplanır, kararlar üye tam sayısının salt
çoğunluğu ile alınır. Genel Sekreter Yürütme Kurulu toplantılarına
katılır.
Yürütme Kurulunun görevleri
MADDE 9- (1) Yürütme Kurulu, Proje ile ilgili
bütün faaliyetlerin planlanmasından ve uygulamaların takibinden
sorumludur.
(2) Yürütme Kurulu aşağıdaki görevleri yürütür:
a) Proje çerçevesinde yer alacak tüm kültürel ve
sosyal içerikli sergi, konser, gösteri, konferans, şehircilik ve turizm
çalışmalarını planlamak, iletişim ve tanıtım stratejilerini tespit
etmek ve bunlarla ilgili çalışmaları takip etmek,
b) Kentsel dönüşüm projelerinin oluşturulmasına
ilişkin olarak ilgili kurumlara önerilerde bulunmak,
c) Kamu kurum ve kuruluşları, meslek odaları, sivil
toplum kuruluşları ve çalışmalara gönüllü katılacak gerçek kişiler
ile özel hukuka tabi tüzel kişiler arasında koordinasyonu sağlamak,
ç) Genel Sekreter ve kültür-sanat, iletişim, taşınmaz
ve mekanların idaresi, idari ve mali işlerinin yürütülmesinden
sorumlu diğer yöneticileri belirlemek,
d) Genel Sekreterlik bünyesinde kurulacak komisyon,
komite ve proje ekiplerini belirlemek,
e) Genel Sekreterliğin çalışmalarını izlemek
ve personel istihdamına ilişkin önerilerini onaylamak,
f) 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat
Varlıklarını Koruma Kanunu kapsamındaki taşınmaz kültür varlıklarının
bakım, onarım ve restorasyonuna ilişkin projeler önermek,
g) Projenin tanıtım faaliyetlerini yurt içinde
koordine etmek, yurt dışında yürütmek,
ğ) Proje ile ilgili olarak dış ilişkileri yürütmek,
aynı yıl içinde Avrupa Kültür Başkenti olarak belirlenen diğer şehirlerin
programları arasında bağlantı kurmak,
h) Bütçe ve kaynakların etkin ve verimli bir şekilde
kullanılmasını sağlamak,
ı) Projenin yıllık program, bütçe, faaliyet raporu
ve kesin hesabını hazırlamak, Koordinasyon Kuruluna sunmak,
i) Kamuoyunu hazırlık çalışmaları, kaynaklar
ve projelerle ilgili bilgilendirmek,
j) Bağış kabul etmek,
k) Proje ile ilgili özel hukuk hükümlerine göre
yerli ve yabancı, tam zamanlı veya yarı zamanlı personel çalıştırılmasına
karar vermek, personelin mali haklarını belirlemek,
l) Taşınmazların kullanımına karar vermek,
m) Belirleyeceği usullere uygun olarak Proje
ile ilgili her türlü mal ve hizmet alım, satım ve kiralama işlerini
yapmak veya yaptırmak,
n) Bakanlıklar ve kamu kurum ve kuruluşları ile
ilgili her türlü yazışmalar yapmak, Proje ile ilgili kamu kurum ve
kuruluşları tarafından yapılacak iş ve işlemleri belirlemek,
bunların yapılmasını koordine etmek,
o) Etkinliklerin yapılacağı mekanları önermek,
yeni kültür ve sanat mekanları oluşturulması konusunda ilgili kurumlara
önerilerde bulunmak,
ö) Koordinasyon Kurulu’nun verdiği görevleri
yapmak ve Danışma Kurulu’ndan gelen görüşleri değerlendirmek,
(3) Yürütme Kurulu, ihtiyaç halinde alt komisyon
ve ekipler kurabilir, Genel Sekreterlik, komisyon ve ekiplerin çalışma
usul ve esaslarını belirler, merkezi Brüksel’de bulunan Avrupa Birliği
Komisyonu ilgili dairesi ile eşgüdüm halinde çalışılmasını sağlayacak
önlemleri alır, görev bölüşümü yapar.
Genel Sekreterlik
MADDE 10- (1) Yürütme Kurulu tarafından belirlenecek
görevleri yürütmek üzere bir Genel Sekreter tayin edilir.
(2) Genel Sekreter, İstanbul’un 2010 yılı Avrupa
Kültür Başkentliği ile ilgili bütün faaliyetlerin Yürütme Kurulu
tarafından belirlenecek esaslar çerçevesinde programlanmasından,
yürütülmesinden ve koordinasyonundan sorumludur.
(3) Genel Sekretere yürüteceği faaliyetlerde
yardımcı olmak üzere kültür-sanat, iletişim, taşınmaz ve mekanların
idaresi, idari ve mali işlerden sorumlu yöneticiler tayin edilebilir.
Bu yöneticiler Genel Sekreterin önerisi üzerine Yürütme Kurulunca
belirlenir, Genel Sekretere bağlı
olarak ve onun sevk ve idaresi altında çalışırlar ve Genel Sekretere karşı sorumludurlar.
(4) Bu birimlerin altında proje grupları oluşturulabilir.
(5) Genel Sekreterliğin çalışma usul ve esasları
Yürütme Kurulu tarafından belirlenir.
Kültür merkezi ve kütüphane
MADDE 11- (1) Kültür ve Turizm Bakanlığı bütçesinden, Kültür ve Turizm Bakanlığı
Döner Sermayesinden, 5/12/1951 tarihli
5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun 44üncü Maddesinin
ikinci fıkrasındaki özel hesaptan, İstanbul İl Özel İdaresi
bütçesinden, İstanbul Büyükşehir Belediyesi bütçesinden, Başbakanlık Tanıtma Fonundan ve Koordinasyon Kurulu
tarafından kararlaştırılacak miktarda bu Kanunun 12 nci Maddesi
uyarınca açılan özel hesaptan aktarılacak ödenekler, her yıl Ocak
ayı sonuna kadar Kültür ve Turizm Bakanlığı adına bir ulusal bankada
açılacak özel hesaba bu Kanun kapsamında harcanmak üzere yatırılır.
Bakanlık bu hesaptan aşağıdaki işleri yaptırır:
a) İstanbul ili Beyoğlu ilçesi Gümüşsuyu mahallesi 750 ada 104
parseldeki Atatürk Kültür Merkezinin yıkılarak bu parsel ile İstanbul
Büyükşehir Belediyesine ait 105 numaralı parsel ve eklenebilecek diğer belediye ve hazine arazilerinden
oluşacak alanda yeni bir Atatürk Kültür Merkezi binalarının ve müştemilatının projesi ve inşaatının yapım işleri.
b) İstanbul ili Eyüp ilçesi 268 ada 17 parseldeki Rami Kışlası
olarak kullanılan alanda, İstanbul Kütüphanesi ve Kültür Merkezi binalarının ve müştemilatının röleve,
restorasyon ve her türlü projesi ile inşaatının yapım işleri.
(2) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığı
ile Kültür ve Turizm Bakanlığınca belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Diğer Hükümler
Bütçe, gelir ve harcamalar
MADDE 12- (1) Proje ile ilgili harcamalar, bu
Proje için ulusal bir banka nezdinde açılan özel hesaptan karşılanır.
(2) Özel hesabın gelirleri aşağıdaki kaynaklardan
oluşur:
a) İstanbul İl Özel İdaresinin ve İstanbul Büyükşehir
Belediyesinin 2008, 2009 ve 2010 bütçelerine her yıl bu amaçla konacak
ödenek.
b) İstanbul Ticaret Odası ve İstanbul Sanayi Odası
tarafından 2008, 2009 ve 2010 yıllarında aktarılacak tutarlar.
c) Yurt içi ve yurt dışından sağlanacak yardım ve
bağışlar ile sponsorluk gelirleri.
ç) Yapılacak etkinliklerden sağlanacak bilet
satış gelirleri ve diğer gelirler.
d) İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti logo ve
isim hakkının kullanımından sağlanacak gelirler.
e) Avrupa Birliği Komisyonunun Projeye tahsis
edeceği fonlar.
f) Yukarıdaki gelirlerden sağlanan nemalar.
(3) İkinci fıkranın
(a) ve (b) bentlerinde belirtilen kuruluşların bütçelerinden ayrılacak
ödenekler her yılın Mart, Haziran ve Eylül aylarının başında özel hesaba
yatırılır.
(4) Özel hesapta toplanan paraların nemalandırılmasına
ilişkin usul ve esaslar Yürütme Kurulunca belirlenir.
Alım, satım ve ihale işleri
MADDE 13- (1) Yürütme Kurulu, kendi içinden biri İstanbul Valiliği, biri
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı, biri Kültür ve Turizm Bakanlığı
ve ikisi sivil toplum kuruluşları temsilcilerinden olmak üzere
beş kişilik bir Bütçe ve İhale Komisyonu seçer. Bütçe ve İhale Komisyonu
kendi arasından başkanını seçer. Komisyon;
a) İhtiyaç duyulan
her türlü mal ve hizmetleri satın almak, yapmak ve yaptırmak,
b) Yıllık bütçeyi hazırlamak,
c) Proje ile ilgili tüm harcamaları yapmak,
ç) Gelir getirici faaliyetlerle ilgili kararları almakla,
görevlidir.
(2) Yürütme Kurulu her yıl 15 Eylül’de Projenin
program ve bütçesini Koordinasyon Kuruluna sunar. Koordinasyon
Kurulu bütçeyi aynen ya da değiştirerek 30 Eylüle, kadar onaylar.
(3) Yürütme Kurulu Başkanı Projenin harcama yetkilisidir.
(4) Yürütme Kurulu Projenin mali yönetimi ve özel hesapta yer
alan kaynakların kullanım ve harcama esaslarını belirler ve uygular.
Taşınmaz kültür varlıkları onarımına katkı payından kullanım
MADDE 14- (1) Proje amaçlarında kullanılacak,
kamu veya özel hukuka tabi gerçek ve tüzel kişilerin mülkiyetindeki
2863 sayılı Kanun kapsamındaki taşınmazların korunması, bakımı,
onarımı ve proje amacına uygun düzenlenmesi için 2863 sayılı Kanunun
12 nci maddesi ve bu maddeye istinaden çıkarılan yönetmelik hükümlerine
göre, Yürütme Kurulunca İstanbul Valiliğine kamulaştırma hariç
projeler sunulabilir.
(2) Valilik tarafından, Yürütme Kurulunca sunulan
projeler için belediyelere uygulanan oran sınırlamalarına tabi
olmaksızın kaynak aktarılır.
Taşınır, taşınmaz kullanımı ve hizmet zorunluluğu
MADDE 15- (1) Hazinenin
özel mülkiyetindeki taşınmazlar ile Devletin hüküm ve tasarrufu
altındaki yerlerden herhangi bir kamu hizmeti için tahsisli olmayanlar,
Yürütme Kurulunun isteği üzerine ve hizmet süresince kullanılmak
üzere Maliye Bakanlığınca Ajansa tahsis edilir. Bu taşınmazlar ile
mülkiyeti diğer kamu idarelerine
ait ve bir kamu idaresine tahsisli olan taşınmazlar ise, adına tahsis
yapılan kamu idaresinin uygun görmesi halinde, ilgisine göre Maliye
Bakanlığınca veya maliki kamu
idaresince tahsisi kaldırılarak bu Kanun amaçlarında ve ihtiyaç
duyulan süre ile sınırlı olarak kullanılmak üzere Ajansa tahsis edilir.
(2) Ajansa tahsis edilen bu taşınmazlara olan ihtiyacın
ortadan kalktığının Yürütme Kurulunca taşınmaz maliki idareye
bildirilmesi üzerine, tahsisi yapan idare tarafından tahsis
kaldırılır veya geçici kullanım protokolü iptal edilir.
(3) Taşınmazların Ajansın kullanımında bulunduğu
süre için yapılan harcamalar ilgili kurumdan talep edilmez.
(4) Yargı organları ve askeri kuruluşlar dışındaki kamu kurum ve kuruluşlarına
ait taşınır mal ve taşıt araçlarından ihtiyaç duyulanlar geçici süre
ile kullanılmak üzere Ajansın kullanımına verilebilir.
(5) Kamu kurum ve kuruluşları Proje hazırlığı
ve etkinlikleri süresince Yürütme Kurulu taleplerini öncelikle
karşılar.
İsim ve logo kullanımı
MADDE 16- (1) Proje ile ilgili haber nitelikli
yayınlar hariç, her türlü görüntülü veya sesli yayın, reklam, pazar
ve pazarlama hizmetleri ile İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti
isminin ve logosunun reklam, ticaret, propaganda ve benzeri amaçlarla
kullanılması Yürütme Kurulunun iznine tabidir.
Sorumluluk
MADDE 17- (1) Ajans personeli
bu Kanun kapsamında yaptıkları işlemlerde Türk Ceza Kanununun uygulanması
bakımından kamu görevlisi sayılır.
Denetim
MADDE 18- (1) Bu Kanun
kapsamında yapılacak iş ve işlemler ile bu iş ve işlemlerle ilgili
harcamalar her yıl Başbakanlık Müfettişi, Maliye Müfettişi, İçişleri Bakanlığı Mülkiye Müfettişi ve
Kültür ve Turizm Bakanlığı Müfettişinden oluşan komisyon tarafından
denetlenir.
Uygulanmayacak hükümler
MADDE 19- (1) Bu Kanun
kapsamına giren mal ve hizmet alımları ile yapım işleri, satım, kira
ve her türlü işlemlerde 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale
Kanunu, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı
Kamu İhale Kanunu ve 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi
ve Kontrol Kanunu hükümleri uygulanmaz.
Tasfiye
MADDE 20- (1) Yürütme Kurulu, Projenin sona
ereceği 31/12/2010 tarihinden itibaren altı ay içinde tasfiye işlemlerini
tamamlar.
(2) Toplanan ödenek, gelir ve bağışlardan artan
meblağ, tasfiyeyi müteakip iki eşit parçaya bölünüp, kültür ve sanat
etkinlikleri için kullanılmak üzere İstanbul İl Özel İdaresi ve İstanbul
Büyükşehir Belediyesi bütçelerine gelir olarak kaydedilir.
Uygulanma süresi
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Kanun, 20 nci maddede öngörülen tasfiye işlemleri tamamlandıktan
sonra yürürlükten kalkar.
(2) Bu Kanunun 11 inci maddesinde belirtilen
özel hesap, Maliye Bakanlığı ile Kültür ve Turizm Bakanlığınca belirlenen
usul ve esaslar uyarınca tasfiye edilir.
Girişim Grubu
GEÇİCİ MADDE 2- (1) 23/11/2005 tarihli ve
2005/9706 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan İstanbul
2010 Avrupa Kültür Başkenti Girişim Grubunun Kurulmasına Dair Karar
ile oluşturulan Girişim Grubunun mevcut bütçesi hak ve alacaklarıyla
beraber Ajansa devrolunur.
Yürürlük
MADDE 21- (1) Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 22- (1) Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak.
ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B.
Atalay |
A.
Babacan |
M.
Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
V. |
|
|
|
|
|
N.
Çubukçu |
K.
Tüzmen |
F.
N. Özak |
|
|
Millî Savunma
Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim
Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve Köyişleri
Bakanı |
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
En. ve Tab.
Kay. Bakanı |
Kültür ve
Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
Çevre ve Orman
Bakanı |
|
|
|
|
O.
Pepe |
|