Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM
(S. Sayısı: 1312)
Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin
Malî Sektöre Olan Borçlarının Yeniden Yapılandırılması Hakkında Kanun Tasarısı
ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/1267)
Not: Tasarı, Başkanlıkça; Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî
Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji ile Plan ve Bütçe komisyonlarına havale
edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 28/11/2006
Kanunlar
ve Kararlar
Genel
Müdürlüğü
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-1294/5497
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar
Kurulunca 14/11/2006 tarihinde kararlaştırılan “Küçük ve Orta Büyüklükteki
İşletmelerin Malî Sektöre Olan Borçlarının Yeniden Yapılandırılması Hakkında
Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL
GEREKÇE
Bilindiği
üzere, kamuoyunda İstanbul Yaklaşımı olarak da bilinen Finansal Yeniden
Yapılandırma Programı ile Türkiye'de faaliyette bulunan bankalar ve diğer mali
kurumlar ile kredi ilişkisi içinde bulunup finansal darboğaz yaşayan
borçluların borçlarının vadelerinin uzatılması, kredilerinin yenilenmesi, ilave
yeni kredi verilmesi, anapara ve/veya faiz indirilmesi ve faizden vazgeçilmesi
gibi alınacak tedbirlerle malî kesime olan geri ödeme yükümlülüklerini yerine
getirebilmelerine ve katma değer yaratmaya devam etmelerine imkân verilmesinin
sağlanması amaçlanmıştır. Bu kapsamda, 221'i büyük ölçekli
olmak üzere toplam 322 firmanın 6.020,8 milyon dolarlık borcu yeniden
yapılandırılmıştır.
Hazırlanan
Tasarı ile de, 2000 Kasım ve 2001 Şubat aylarında yaşanan krizler sonrasında
işletme sermayesi yetersizliği çeken küçük ve orta büyüklükteki işletmeler
(KOBİ)'in ekonomiye kazandırılmak suretiyle istihdamın artırılması için
finansal destek sağlanması hedefi güdülmektedir.
Bu çerçevede, finansal darboğaz yaşamakta olup, yeniden
yapılandırılmaları halinde yaşaması mümkün olan ve katma değer yaratma
kabiliyetini haiz mal ve hizmet üreten KOBİ'lere, faaliyetlerini verimli bir
şekilde sürdürebilecekleri bir ortamın sağlanması, bu şekilde KOBİ'lerin ticarî
faaliyetlerinin genişlemesi yoluyla, tedarikçi ve alıcı durumunda olan diğer
işletmelere iş ortamı yaratılması, bunların sonucu olarak da istihdamın ve
üretimde kapasite kullanımının artırılması amaçlanmaktadır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde
1- Maddede, Kanunun amacı, KOBİ'lerin ekonomiye kazandırılması amacının
gerçekleştirilmesini teminen, ekonomiye katma değer yarattığına inanılan ve
31/12/2005 tarihine kadar açılmış ve en az bir banka ya da diğer malî kurumlar
nezdinde donuk veya şüpheli alacaklar hesabına intikal etmiş kredisi ya da
kredileri bulunan finansal darboğaz içindeki KOBİ'lerin, fon yaratma kabiliyetleri
de dikkate alınarak alacaklı kuruluşlarca uygun görülecek makul bir süreç
içerisinde ve makul koşullarla, finansal yeniden yapılandırma çerçevesinde,
kredilerinin; vadelerini uzatmak, yenilemek, ilave yeni kredi vermek, anapara
ve/veya asli faiz ve/veya temerrüt faizi veya kâr paylarını indirmek veya
bunlardan vazgeçmek, anapara, faiz veya kâr payı alacaklarını, kısmen veya
tamamen iştirake çevirmek, aynî, nakdi ya da tahsil şartına bağlı bir bedel
karşılığı devir veya temlik etmek, borçlu ya da üçüncü kişilere ait aynî
değerler karşılığında kısmen veya tamamen tasfiye etmek, diğer bankalarla
birlikte hareket ederek protokoller yapmak şeklinde alınacak tedbirlerle, gerek
katma değer yaratmaya devam etmeleri, gerekse öngörülen süre içerisinde malî
kesime olan geri ödeme yükümlülüklerini yerine getirebilmelerini sağlamak
olarak belirlenmiştir.
Madde
2- Madde ile Kanunda yer alan bazı ibarelerin
tanımları yapılmıştır.
Madde
3- Madde ile, finansal yeniden yapılandırma programı kapsamına alınacak KOBİ'lere
ilişkin kriterlerin ve öngörülen uzlaşı süreci için gerekli organizasyon
yapısının belirlenmesi, alacaklı kuruluşların uyması gereken genel prensipler
ile uygulama ve durumun korunması süreçlerinin tespit edilmesi amacıyla
Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmalarının ve bu anlaşmalar
kapsamında alacaklılar ile borçlular arasında ayrı ayrı imzalanacak finansal
yeniden yapılandırma sözleşmelerinin asgari unsurlarının belirlenmesi konusunda
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kuruluna yetki tanınması, vergi daireleri ve
sosyal güvenlik kurumları ile bankalar ve diğer malî kurumlar dışındaki
alacaklıların finansal yeniden yapılandırma sürecine katılımlarına ilişkin usul
ve esaslar hüküm altına alınmıştır.
Madde 4- Madde ile, finansal darboğaz yaşayan KOBİ'lere
tanınacak vergi muafiyet ve istisnaları hüküm altına alınmıştır. Finansal yeniden yapılandırma programı süresince tanınacak söz
konusu muafiyetlerle, KOBİ'lerin daha sağlıklı bir bilanço yapısına kavuşmaları
sonucu donuk amme alacakları ve sigorta primleri ile işletmenin faaliyeti için
zorunlu girdilerinden kaynaklanan borçlarının tahsilatının kolaylaştırılması
amaçlanmaktadır.
Madde 5- Yürürlük maddesidir.
Madde 6- Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Plan
ve Bütçe Komisyonu 21/12/2006
Esas
No.: 1/1267
Karar
No.: 117
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar
Kurulunca 28/11/2006 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
sunulan ve Başkanlıkça tali komisyon olarak Sanayi, Ticaret, Enerji,
Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonuna, esas Komisyon olarak
da Komisyonumuza havale edilen “Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin
Malî Sektöre Olan Borçlarının Yeniden Yapılandırılması Hakkında
Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 20/12/2006 tarihinde yaptığı 28
inci birleşiminde Hükümeti temsilen Devlet Bakanı ve Başbakan
Yardımcısı Abdüllatif ŞENER ile Maliye Bakanlığı, Bankacılık Düzenleme
ve Denetleme Kurumu, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Hazine
Müsteşarlığı, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Türkiye Bankalar
Birliği ve Ankara Sanayi Odası temsilcilerinin de katılımlarıyla
incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği
gibi, kamuoyunda “İstanbul Yaklaşımı” olarak gündeme gelen finansal
yeniden yapılandırma programı ile Türkiye’de faaliyet gösteren
bankalar ve diğer
Aynı
şekilde Kasım 2000 ve Şubat 2001 krizleri nedeniyle kapanan küçük
ve orta büyüklükteki işletmelerin ekonomiye yeniden kazandırılmaları,
halen faaliyet gösterenlerin ise üretimlerine devam edebilmelerini
temin için gerekli şartların sağlanması amacıyla
borçlarının yeniden yapılandırılmasına ihtiyaç duyulmaktadır.
Tasarı bu ihtiyacın giderilmesi amacıyla hazırlanmıştır.
Tasarı
ve gerekçesi incelendiğinde;
-
31/12/2005 tarihine kadar açılmış ve en az bir
banka ya da
- Yeniden
yapılandırma çerçevesinde KOBİ’lerin kredilerinin vadelerinin
uzatılması, KOBİ’lere yeni veya ilave krediler sağlanması, anapara,
faiz veya kâr payı alacaklarının iştirake çevrilmesi, anapara
ve/veya asli faiz ve/veya temerrüt faizi veya kâr paylarının indirilmesi
veya bunlardan vazgeçilmesi; anapara, faiz veya kâr payı alacaklarının
kısmen veya tamamen iştirake çevrilmesi, bedel karşılığı devir
veya temlik edilmesi, borçlu ya da üçüncü kişilere ait aynî değerler
karşılığında kısmen veya tamamen tasfiye edilmesi gibi imkânların
sağlanmasının,
- Finansal
yapılandırma kapsamına alınacak KOBİ’lerin Maliye Bakanlığına
bağlı vergi daireleri ile sosyal güvenlik kurumlarına olan,
31/10/2006 tarihinden önce tahakkuk etmiş ve 6183 sayılı Kanun hükümlerine
göre takip edilen borçlarının tecili ile elektrik, su, telefon ve doğalgaz
kullanımından kaynaklanan borçlarının belli esaslar dahilinde yeniden
yapılandırılmasının,
öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda,
Tasarının geneli üzerinde Hükümet adına yapılan açıklamalarda;
-
2000-2001 krizlerinden etkilenen şirketlerin mali sisteme olan borçlarının
yeniden yapılandırılmasını amaçlayan 4743 sayılı Mali Sektöre
Olan Borçların Yeniden Yapılandırılması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun ile birçok KOBİ’nin borçlarının yapılandırıldığı,
İstanbul Yaklaşımı olarak da adlandırılan bu düzenleme sonucunda
birçok işletmenin ekonomiye kazandırılarak faaliyetine devam
ettiği,
- Yeniden
yapılandırılan kredi tutarının, 2002 yılı sonu itibariyle bankacılık
sistemindeki toplam brüt kredi hacminin yaklaşık yüzde 16’sı gibi
yüksek bir orana karşılık geldiği, bu düzenlemenin borçlarını tahsil
etme kolaylığına kavuşan alacaklı kurumlar açısından da düşünüldüğünde
ekonomiye katkısının göz ardı edilemeyeceği,
- İstanbul
Yaklaşımı kapsamında borçlarını yeniden yapılandıran birçok firmanın
piyasadan yeni krediler bulabildiği, bu firmaların, kredi borçlarının
yanı sıra vergi ve sosyal güvenlik yükümlülüklerini de yerine getirebildikleri,
İstanbul Yaklaşımının bu olumlu sonuçları görüldükten sonra Tasarının
daha kapsamlı olarak hazırlandığı,
- İlgili
kamu kurum ve kuruluşlarının görüşü alınarak hazırlanan Tasarı
ile KOBİ’lerin malî kurumlara olan
borçlarını ödeyebilmelerinin ve yeni krediler bulabilmelerinin
amaçlandığı; bu çerçevede KOBİ’lere, kredi borçlarının faizlerinin
düşürülmesi, vadelerinin değiştirilmesi ve yeni krediler sağlanması
gibi imkânların getirildiği, bunun yanı sıra borçlarını yeniden
yapılandıran işletmelerin ihtiyaç duyacakları makine ve ekipmanların
temini amacıyla rehin karşılığı kredi kullanabilmelerine olanak
sağlandığı, böylece bu kuruluşların tekrar ekonomiye kazandırılmasının
öngörüldüğü,
ifade edilmiştir.
Hükümet
adına yapılan açıklamaları takiben Komisyonumuz, Tasarının ayrıntılı
bir şekilde incelenebilmesini teminen bir alt komisyonda ele alınmasına
karar vermiştir.
Alt Komisyon
20/12/2006 tarihinde yaptığı toplantıda ilgili kamu kurum ve kuruluşları
ile Türkiye Bankalar Birliği, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği
ve Ankara Sanayi Odası temsilcilerinin de katılımlarıyla çalışmalarını
tamamlamış ve düzenlediği raporu Komisyonumuza sunmuştur.
Alt Komisyon
tarafından Tasarıda aşağıdaki değişiklikler yapılmıştır:
- 1 inci
maddenin birinci fıkrasının ilk cümlesi, Tasarının amacının daha
açık ve anlaşılır bir şekilde ifade edilebilmesini teminen yeniden
düzenlenmiş; aynı fıkranın ikinci cümlesi, amaç maddesinde düzenlenmesi
uygun bulunmadığından, 3 üncü maddeye sekizinci fıkra olarak eklenmiş;
ikinci fıkradaki “bankalarla” ibaresi “bankalar ile” şeklinde değiştirilmiş;
kamuoyunda “İstanbul Yaklaşımı” olarak bilinen 4743 sayılı Malî
Sektöre Olan Borçların Yeniden Yapılandırılması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun uygulamasından yararlanmış olan işletmelerin, bu
Kanun kapsamına girmeyeceğine ilişkin bir hüküm üçüncü fıkra olarak
maddeye eklenmiştir.
- Tanımlara
ilişkin 2 nci maddesinin (b) bendinde yer alan “ve” ibaresi maksadın
daha anlaşılır bir şekilde ifade edilebilmesi amacıyla “ve/veya”
olarak değiştirilmiş; (ç) bendi yeniden düzenlenerek “varlık yönetim
şirketleri”de diğer mali kurumlar tanımına eklenmiş; (e) bendinde,
Küçük ve Orta Ölçekli İşletme (KOBİ) tanımı konusunda dolaylı olarak
yönetmeliğe atıfta bulunulduğundan, kanunlarda yönetmeliklere
atıfta bulunulamayacağı kuralına uygun olarak KOBİ’nin tanımı
yapılmıştır.
- 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasının ilk cümlesinde yer alan ve Bankacılık
Düzenleme ve Denetleme Kurulu tarafından çıkarılacak yönetmeliğe
ilişkin bir yıllık süre, yapılmış bulunan hazırlıklar da göz önüne
alınarak “bir ay” olarak değiştirilmiş; aynı fıkranın ikinci cümlesi
başka bir konuya ilişkin olduğundan, yedinci fıkra olarak düzenlenmiş;
üçüncü fıkrasının (a) bendinde yer alan “iki ay” ibaresi “üç ay” şeklinde
değiştirilmiş, “aynı Kanun hükümlerine göre” ibaresi, borçlu işletmelerin
teminat göstermekte yaşayacakları güçlükler göz önüne alınarak
çıkarılmış, (b) bendinde yer alan “ ve anapara tutarından indirime
gidilmemek” ifadesi uygulamada
gerek duyulmayacağından metinden çıkarılmış; altıncı fıkrasında
sehven “Tasfiye Halinde Emlak Bankası Anonim Şirketi” olarak yazılmış
bulunan banka ismi “Tasfiye Halinde Türkiye Emlak Bankası Anonim
Şirketi” olarak düzeltilmiş; yukarıda da belirtildiği üzere, 1 inci
maddenin ikinci cümlesi sekizinci fıkra olarak eklenmiştir.
- 4 üncü
maddenin birinci fıkrası redaksiyona tâbi tutulmuş; dördüncü fıkrası,
Bankacılık Kanununun 53 üncü maddesinin ikinci fıkrası uyarınca
ayrılan ve Kurumlar Vergisi Kanununa göre kurum kazancından indirilen
karşılıkların tekrar indirime konu yapılmamasını teminen yeniden
düzenlenmiş; bu düzenleme nedeniyle Tasarıda bulunmasına gerek
kalmayan dokuzuncu fıkrası ise metinden çıkarılmıştır.
- Yürürlük
ve yürütmeye ilişkin 5 inci ve 6 ncı maddeler aynen
Komisyonumuzda
Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Tasarının
bir hayli gecikmiş olmakla birlikte memnuniyetle karşılandığı,
Türk ekonomisinde büyük paya sahip KOBİ’lerin ekonomiye katkılarının
sürdürülmesinin son derece önemli olduğu, özellikle istihdam yaratma
açısından KOBİ’lerin desteklenmesinin hayati önem taşıdığı, ancak
bu tür borç yapılandırmalarına sıklıkla başvurulmasının sektörde
bu yönde bir beklentinin oluşmasına neden olabileceği,
- Yaşanan
ekonomik dar boğazlardan KOBİ’lerin son derece olumsuz etkilendiği,
finans kuruluşlarından sağlanan kredilerin ödenmesi konusunda
ciddi sıkıntıların yaşandığı, bu nedenle KOBİ’lerin borçlarının
yeniden yapılandırılmasının, üretimde devamlılığın ve istihdam
artışının sağlanması suretiyle ekonomide canlılık yaratacağı,
- Finansal
yeniden yapılandırma uygulamasına gidilmesi yerine ekonomide
istikrar sağlayacak kalıcı uygulamaların yapılmasının daha yararlı
olacağı,
- Önümüzdeki
yıllarda bankacılık kesiminde Basel-2 kriterlerinin tam olarak uygulanmaya
başlanacağı, bu durumda kredi için başvuran KOBİ’lerin hesap ve kayıt
sisteminden kaynaklanan nedenlerle büyük sıkıntı yaşayacakları,
bu nedenle söz konusu işletmelerin bu konuda desteklenmesi gerektiği,
- Bankacılık
sektörünün son 5 yılda göz ardı edilemeyecek şekilde büyüdüğü, Tasarının
Bankacılık sektörünün alacaklarının tahsilini kolaylaştıracak
olması nedeniyle de olumlu karşılandığı,
- Tasarı
üzerinde sivil toplum kuruluşları, sanayi ve ticaret odaları ve
kamuoyu tarafından uzlaşma sağlandığı, diğer yandan İstanbul Yaklaşımı
kapsamında 27 sektöre ait firmanın borcunun yeniden yapılandırıldığı,
ancak İstanbul Yaklaşımından yararlanan firma sayısının oldukça
sınırlı kaldığı, borçların yeniden yapılandırılması konusunda
bankaların daha çok büyük firmalarla anlaşma yoluna gittiği, bu
nedenle KOBİ’lerin 4743 sayılı Kanundan yeterince yararlanamadıkları,
dolayısıy
- Bankacılık
sektöründe daha çok bireysel kredilere ağırlık veren yabancı bankaların
payının artması durumunda KOBİ’lerin finansman sıkıntısı çekebileceği,
ayrıca bu türden yeniden yapılandırmalara ihtiyaç duyulması durumunda
yabancı payının yüksek olması nedeniyle güçlüklerle karşılaşılabileceği,
ifade edilmiştir.
Geneli üzerindeki görüşmelerden sonra Komisyonumuz,
Alt Komisyon Metni esas alınmak suretiyle görüşmelere devam edilmesine
karar vermiştir.
Komisyonumuzca,
Alt Komisyon metninin;
- 1 inci
maddesi, üçüncü fıkrasının redaksiyona tâbi tutulması suretiyle,
- 2
nci maddesi aynen,
- 3 üncü
maddesi, üçüncü fıkrasının; (a) bendinde yer alan başvuru süresine
ilişkin üç aylık sürenin Tasarının ilk halindeki gibi “iki ay” olarak
değiştirilmesi; KOBİ’lerin yeniden yapılandırmaya tâbi tutulacak
elektrik, su, doğalgaz ve telefon kullanımından kaynaklanan borçlarına
ilişkin (b) bendinin, söz konusu borçlara ilişkin olarak hangi tarihin
esas alınacağı, yeniden yapılandırmanın süresinin ne olacağı,
hangi faiz oranının uygulanacağı gibi konularda açıklık bulunmadığından,
vergi dairelerine ve sosyal güvenlik kurumlarına olan borçlarla
yeknesak hale getirilmesini teminen (a) bendi ile birleştirilmesi
ve fıkrada başka bent kalmadığından bent numarasının kaldırılması;
sekizinci fıkrasından, maksadın daha açık ve anlaşılır bir şekilde
ifade edilmesini teminen “kanuni faizine ve temerrüt faizine” ibaresinin
çıkarılması suretiyle,
- 4 üncü
maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 5 inci ve 6 ncı maddeleri
aynen,
Ayrıca, Tasarıda çeşitli maddelerinde atıfta bulunulan
Kanunların tarihleri de yazılmak suretiyle kanun tekniğine uygunluk
sağlanmıştır.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere
Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Bu Raporun Sözcüsü |
|
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Mustafa Açıkalın |
|
|
|
Afyonkarahisar |
|
İstanbul |
|
|
|
Sözcü |
Üye |
Üye |
|
|
|
Sabahattin Yıldız |
Mehmet Sekmen |
Halil Aydoğan |
|
|
|
Muş |
İstanbul |
Afyonkarahisar |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Zekai Özcan |
M. Mesut Özakcan |
A. Kemal Deveciler |
|
|
|
|
Aydın |
Balıkesir |
|
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
(Ayrışık oy yazısı ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ali Osman Sali |
Ahmet İnal |
Osman Nuri Filiz |
|
|
|
Balıkesir |
Batman |
Denizli |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Alaattin Büyükkaya |
A. Kemal Kumkumoğlu |
Birgen Keleş |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
(Karşı oy yazısı ektedir) |
(Ayrışık oy yazısı ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Bülent Baratalı |
Fazıl Karaman |
Y. Selahattin Beyribey |
|
|
|
İzmir |
İzmir |
|
|
|
|
(Ayrışık oy yazısı ektedir) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mustafa Elitaş |
Taner Yıldız |
Mikail Arslan |
|
|
|
|
|
Kırşehir |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Muzaffer Baştopçu |
Mustafa Ünaldı |
Hasan Fehmi Kinay |
|
|
|
Kocaeli |
|
Kütahya |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Muharrem Doğan |
Gürol Ergin |
Osman Seyfi |
|
|
|
Mardin |
Muğla |
Nevşehir |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
(Ayrışık oy yazımız ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Cemal Uysal |
Kazım Türkmen |
İmdat Sütlüoğlu |
|
|
|
Ordu |
Ordu |
Rize |
|
|
|
|
(Ayrışık oy yazısı ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Sabahattin Cevheri |
Enis Tütüncü |
M. Ergun Dağcıoğlu |
|
|
|
Şanlıurfa |
Tekirdağ |
Tokat |
|
|
|
|
(Ayrışık oy yazısı ektedir) |
|
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Ayrışık oy yazısı ektedir) |
|
|
AYRIŞIK
OY
"Anadolu Yaklaşımı" olarak da isimlendirilen
Tasarı genel olarak olumludur. Ancak Tasarının
kapsamının, İstanbul Yaklaşımı olarak isimlendirilen 30/01/2002 tarihli ve 4743
sayılı Malî Sektöre Olan Borçların Yeniden Yapılandırılması ve Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun kapsamına girmemiş işletmeler/kredi
borçluları olarak düzenlemesi daha doğru olurdu. Tasarının
bu şekilde yasalaşması halinde İstanbul Yaklaşımı kapsamına giremediği gibi Tasarıdaki
"KOBİ" tanımı nedeniyle bu Tasarı kapsamına da giremeyecek olan
işletmeler hiçbir şekilde borçların yeniden yapılandırılması olanağından
yararlanamayacaktır.
Tasarının 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrasıyla yapılan
düzenleme uygulamada soruna yol açacak niteliktedir. 3095 sayılı Kanuna göre uygulanmakta olan "kanuni faiz"in
hesaplanmasında bileşik faizin olması halen yüzde 9 oranında olan bu faizin
yükselmesine yol açacaktır. Ayrıca vergi ve prim borcu
olan işletmelerin borçlarının taksitlendirilmesinde teminat aranması ve haciz
tatbik edilmiş olan malların durumunun açık olmaması, uygulamada zorluklara yol
açacaktır.
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
Bülent Baratalı |
Birgen Keleş |
|
|
|
İzmir |
İstanbul |
|
|
Kazım Türkmen |
Gürol Ergin |
Enis Tütüncü |
|
|
Ordu |
Muğla |
Tekirdağ |
|
|
A. Kemal Kumkumoğlu |
A. Kemal Deveciler |
|
|
|
İstanbul |
Balıkesir |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
KÜÇÜK VE ORTA BÜYÜKLÜKTEKİ İŞLETMELERİN
MALÎ SEKTÖRE OLAN BORÇLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI
Amaç
MADDE 1- (1)
Bu Kanunun amacı, Türkiye'de faaliyette bulunan bankalar ve kendi
özel mevzuatları uyarınca alınan izinler dahilinde faaliyette bulunan
diğer malî kurumlar tarafından, bankalar ve diğer malî kurumlar ile
kredi ilişkisi içinde olup, 31/12/2005 tarihine kadar açılmış ve en az
bir banka ya da diğer malî kurumlar nezdinde donuk veya şüpheli alacaklar
hesabına intikal etmiş kredisi ya da kredileri bulunan, finansal
darboğaz içindeki küçük ve orta büyüklükteki işletmelerin; finansal
yeniden yapılandırma çerçevesinde belirlenecek süre ve koşullarla,
kredilerinin; vadelerini uzatmak, yenilemek, ilave yeni kredi
vermek, anapara ve/veya asli faiz ve/veya temerrüt faizi veya kâr
paylarını indirmek veya bunlardan vazgeçmek, anapara, faiz veya
kâr payı alacaklarını, kısmen veya tamamen iştirake çevirmek, aynî,
nakdi ya da tahsil şartına bağlı bir bedel karşılığı devir veya temlik
etmek, borçlu ya da üçüncü kişilere ait aynî değerler karşılığında
kısmen veya tamamen tasfiye etmek, diğer bankalarla birlikte hareket
ederek protokoller yapmak şeklinde alınacak tedbirlerle, malî kesime
olan geri ödeme yükümlülüklerini yerine getirebilmelerine ve
istihdama katkıda bulunmaya devam etmelerine imkan verilmesini
sağlamaktır. Alacaklı banka ya da diğer malî kurumlar tarafından bu
Kanun kapsamındaki kredilere 3095 sayılı Kanuni Faiz ve Temerrüt
Faizine İlişkin Kanuna göre kanuni faiz ve temerrüt faizi hesaplanırken
bileşik faiz yürütülemez.
(2) Birinci
fıkrada belirtilen, kredileri kısmen veya tamamen iştirake çevirme
işlemi, 4603 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Türkiye
Halk Bankası Anonim Şirketi ve Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi
Hakkında Kanuna tâbi bankalarla yönetimi ve denetimi Tasarruf
Mevduatı Sigorta Fonuna devredilen bankalar tarafından yapılamaz.
Tanımlar
MADDE 2- (1)
Bu Kanunun uygulanmasında;
a)
b) Birlik:
Türkiye Bankalar Birliği ve Türkiye Katılım Bankaları Birliğini,
c) Çerçeve
Anlaşmaları: Bu Kanunun 3 üncü maddesi uyarınca imzalanacak
Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmalarını,
ç) Diğer
malî kurumlar: Ana faaliyet konuları para ve sermaye piyasaları
olan ve bu konularda kendi özel mevzuatları uyarınca alınan izin ve
ruhsat ile faaliyet gösteren kurumlardan, finansal kiralama şirketleri,
faktoring şirketleri ve finansman şirketleri gibi fon
kullandırma veya ödünç para verme işleriyle iştigal
d) Kurul:
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulunu,
e) Küçük
ve orta büyüklükteki işletme (KOBİ): 3143 sayılı Sanayi ve Ticaret
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun ek 1 inci maddesi
uyarınca belirlenen tanımı,
f) Sözleşme:
Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmaları kapsamında
yapılan finansal yeniden yapılandırma sözleşmelerini
ifade eder.
Finansal yeniden yapılandırma
çerçeve anlaşmaları
MADDE 3- (1)
Bankalar ile diğer mali kurumların ve Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu
ile Tasfiye Halinde Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketinin alacakları;
Birlik tarafından hazırlanacak alacaklı kurumların yetkili temsilcilerince
imzalanacak ve onaylama ve kabule ilişkin genel şartları Kurul tarafından
bu Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren bir yıl içerisinde çıkarılacak
yönetmelikte gösterilecek olan Finansal Yeniden Yapılandırma
Çerçeve Anlaşmaları kapsamında ve bu Anlaşmaların Kurul tarafından
onaylandığı tarihten itibaren iki yıllık bir süre içinde finansal
yeniden yapılandırma sözleşmelerine bağlanmak şartıyla gerektiğinde,
ihtiyaç duyacakları makina-ekipmanın teminine yönelik bunların
rehni karşılığı kredi kullandırımı da dahil olmak üzere, ilave finansman
sağlanmak suretiyle yeniden yapılandırılabilir veya yeni itfa
planlarına bağlanabilir. Finansal Yeniden Yapılandırma
Çerçeve Anlaşmaları kapsamında finansal yeniden yapılandırma
sözleşmesi imzalandığı takdirde, bu sözleşmeleri imzalayan KOBİ'lerden
olan alacaklara ilişkin zamanaşımı, sözleşme tarihi itibarıyla
kesilmiş sayılır.
(2) Gerektiğinde
ilave finansman da sağlanmak suretiyle yeniden yapılandırılacak
veya yeni bir itfa planına bağlanacak alacakların kapsamı; borçluların
nitelikleri, asgari tutar ve şartları ve alacaklılar ile borçlular
arasında ayrı ayrı imzalanacak finansal yeniden yapılandırma
sözleşmelerinin asgari unsurları birinci fıkradaki usulle saptanan
Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmalarıyla belirlenir.
Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmalarını
imzalamayanlar tarafından yapılacak sözleşme ve işlemler için bu
Kanun hükümleri uygulanmaz.
(3) Finansal
Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmaları hükümleri kapsamında
düzenlenecek finansal yeniden yapılandırma sözleşmelerini imzalamış
KOBİ'lerin;
a) Maliye
Bakanlığına bağlı vergi daireleri ile sosyal güvenlik kurumlarına
olan ve 31/10/2006 tarihinden önce tahakkuk etmiş bulunan 6183 sayılı
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre
takip edilen borçları, ilgililerin sözleşme tarihinden itibaren
iki ay içinde başvurmaları halinde, kanuni faiz oranı uygulanmak
suretiyle aynı Kanun hükümlerine göre yirmidört aya kadar tecil
edilebilir.
b)
Elektrik, doğalgaz, telefon veya su kullanımından kaynaklanan borçları,
sözleşme tarihinden itibaren üç ay içinde ilgili kurumlara başvurmaları
halinde, finansal yeniden yapılandırma sözleşme süresini geçmemek
ve anapara tutarından indirime gidilmemek koşuluyla yeniden yapılandırılabilir.
(4)
Alacaklı ve borçlu taraflar arasında imzalanacak finansal yeniden
yapılandırma sözleşmelerine bankalar ve diğer malî kurumlar dışında
kalan alacaklılar da taraf sıfatıyla katılabilir.
(5)
Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketi, Türkiye Halk
Bankası Anonim Şirketi, Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmalarına
ve bu Anlaşmalar kapsamında borçları gerektiğinde ilave finansman
da sağlanmak suretiyle yeniden yapılandırılan veya yeni bir itfa
planına bağlanan borçlularla yapılacak finansal yeniden yapılandırma
sözleşmelerine taraf olmaya yetkilidir.
(6) Tasarruf
Mevduatı Sigorta Fonu ve Tasfiye Halinde Emlak Bankası Anonim Şirketi,
Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmalarına ve bu Anlaşmalar
kapsamında borçlu KOBİ'lerle yapılacak finansal yeniden yapılandırma
sözleşmelerine ilave finansman sağlamamak kaydıyla taraf olabilirler.
Vergi istisnaları ve teşvik belgeleri
MADDE 4- (1) Finansal
Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmaları hükümleri kapsamında
düzenlenecek finansal yeniden yapılandırma sözleşmeleri ve bu
sözleşmeler kapsamında yapılacak işlemlerle ilgili olarak aşağıdaki
hükümler uygulanır.
a) Çerçeve
anlaşması, düzenlenen sözleşmeler ve bu çerçeve anlaşması ve düzenlenen
sözleşmelerde belirlenen esaslar uyarınca yapılacak işlemler ve
düzenlenecek kâğıtlar 488 sayılı Damga Vergisi Kanununa göre ödenecek
damga vergisi ve 492 sayılı Harçlar Kanununa göre ödenecek harçlardan,
b) Çerçeve
anlaşması ve düzenlenen sözleşmeler uyarınca alacaklı bankalar
tarafından her ne nam altında olursa olsun tahsil edilecek tutarlar
6802 sayılı Gider Vergileri Kanunu gereği ödenecek banka ve sigorta muameleleri vergisinden,
c) Çerçeve
anlaşması ve düzenlenen sözleşmeler kapsamında kullandırılan ve
kullandırılacak krediler kaynak kullanımı destekleme fonundan,
ve diğer fonlar ile
(2) İstisna,
alacaklı kuruluşların çerçeve anlaşması ve düzenlenen sözleşmeler
uyarınca edindikleri varlıkları elden çıkardıkları hallerde de
uygulanır.
(3) İstisna
uygulaması, sözleşme hükümlerinin borçlu KOBİ'ler tarafından yerine
getirilememesi veya getirilmemesi hallerinde alacağın hukukî
yollardan tahsili aşamalarında ödenmesi gereken vergi, resim ve
harçlar açısından da geçerlidir.
(4)
Sözleşme hükümleri uyarınca tahsilinden vazgeçilen alacak tutarları
Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre alacaklı için değersiz alacak,
borçlu için ise vazgeçilen alacak olarak dikkate alınır.
(5)
Sözleşme ile uygulamaya konulan işlemlerin gerçekleşmemesi halinde
dahi, uygulanmış olan vergi, resim ve harç istisnaları geri alınmaz.
(6) Finansal
yeniden yapılandırma sözleşmelerine göre borçları yeniden yapılandırılan
ve yeni bir itfa planına bağlanan borçlu KOBİ'ler tarafından alınmış
olan teşvik belgelerinin süreleri ile ihracat taahhüt süreleri,
sözleşmeler ile belirlenen süreler kadar uzatılmış
sayılır.
(7) Bu
madde kapsamındaki istisnalara ilişkin olarak KOBİ'lere uygulanacak
müeyyidelerden bankalara rücu edilecekler için, yeniden yapılandırmaya
konu borç tutarının yüzde beşinin ödenmemiş olması şartı aranır.
(8)
Kredilerin teminatlarının ya da alacaklı
(9)
Alacaklı malî kurumun borçlu lehine, indirime tâbi tuttuğu anapara
ve daha önce gelir hesaplarına kaydedilmiş ve iade edilen faizlerden
olmak üzere, faiz indirimi, faizden vazgeçilmesi gibi durumlarda,
Çerçeve Anlaşmalarının süresini geçmemek koşuluyla, indirime
tâbi tutulan anapara veya tahakkuk ettirilerek gelir hesabına
kaydedilmiş faizler, 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununa göre
kurum kazancından indirilir.
Yürürlük
MADDE 5- (1) Bu
Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 6- (1)
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KÜÇÜK VE ORTA BÜYÜKLÜKTEKİ İŞLETMELERİN
MALÎ SEKTÖRE OLAN BORÇLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI
Amaç
MADDE 1- (1)
Bu Kanunun amacı; küçük ve orta büyüklükteki işletmelerin, Türkiye’de
faaliyette bulunan bankalar ve diğer
a) Söz konusu kredi borçlarının
vadelerini uzatmak,
b) Bu işletmelerin kredilerini
yenilemek,
c) İşletmelere ilave yeni kredi
vermek,
ç) Anapara ve/veya asli faiz ve/veya
temerrüt faizi veya kâr paylarını indirmek veya bunlardan vazgeçmek,
d) Anapara, faiz veya kâr payı alacaklarını;
kısmen veya tamamen iştirake çevirmek, aynî, nakdi ya da tahsil şartına bağlı bir bedel
karşılığı devir veya temlik etmek, borçlu ya da üçüncü kişilere ait
aynî değerler karşılığında kısmen veya tamamen tasfiye etmek,
e) Diğer bankalarla birlikte hareket
ederek protokoller yapmak,
şeklinde alınacak tedbirlerle,
malî kesime olan geri ödeme yükümlülüklerini yerine getirebilmelerine
ve istihdama katkıda bulunmaya devam etmelerine imkan verilmesini
sağlamaktır.
(2) Birinci fıkrada belirtilen,
kredileri kısmen veya tamamen iştirake çevirme işlemi, 4603 sayılı
Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Türkiye Halk Bankası Anonim
Şirketi ve Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanuna
tâbi bankalar ile yönetimi ve denetimi Tasarruf Mevduatı Sigorta
Fonuna devredilen bankalar tarafından yapılamaz.
(3) 30/1/2002 tarihli ve 4743 sayılı
Malî Sektöre Olan Borçların Yeniden Yapılandırılması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun uygulamasından yararlanmış olanlar bu Kanun kapsamına
girmez.
Tanımlar
MADDE
2- (1) Bu Kanunun uygulanmasında;
a)
b) Birlik: Türkiye Bankalar Birliği
ve/veya Türkiye Katılım Bankaları Birliğini,
c) Çerçeve Anlaşmaları: Bu Kanunun 3 üncü maddesi uyarınca imzalanacak
Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmalarını,
ç) Diğer malî kurumlar: Ana faaliyet
konuları para ve sermaye piyasaları olan ve bu konularda kendi
özel mevzuatı uyarınca alınan izin ve ruhsat ile faaliyet gösteren kurumlardan,
finansal kiralama şirketleri, faktoring şirketleri, tüketici finansman
şirketleri ve varlık yönetim şirketleri ile Kredi Garanti Fonu İşletme
ve Araştırma A.Ş.’yi,
d) Kurul: Bankacılık Düzenleme
ve Denetleme Kurulunu,
e) Küçük ve orta büyüklükteki işletme
(KOBİ): İki yüz elli kişiden az yıllık çalışan
istihdam
f) Sözleşme: Finansal Yeniden Yapılandırma
Çerçeve Anlaşmaları kapsamında yapılan finansal yeniden yapılandırma
sözleşmelerini,
ifade eder.
Finansal
yeniden yapılandırma çerçeve anlaşmaları
MADDE
3- (1) Bankalar ile diğer malî kurumların ve Tasarruf
Mevduatı Sigorta Fonu ile Tasfiye Halinde Türkiye Emlak Bankası
Anonim Şirketinin alacakları; Birlik tarafından hazırlanacak,
alacaklı kurumların yetkili temsilcilerince imzalanacak ve onaylama
ve kabule ilişkin genel şartları Kurul tarafından bu Kanunun yürürlüğe
girmesinden itibaren bir ay içerisinde çıkarılacak yönetmelikte
gösterilecek olan Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmaları
kapsamında ve bu Anlaşmaların Kurul tarafından onaylandığı tarihten
itibaren iki yıllık bir süre içinde finansal yeniden yapılandırma
sözleşmelerine bağlanmak şartıyla gerektiğinde, ihtiyaç duyacakları
makina-ekipmanın teminine yönelik bunların rehni karşılığı kredi
kullandırımı da dahil olmak üzere, ilave finansman sağlanmak suretiyle
yeniden yapılandırılabilir veya yeni itfa planlarına bağlanabilir.
(2) Gerektiğinde ilave finansman
da sağlanmak suretiyle yeniden yapılandırılacak veya yeni bir itfa
planına bağlanacak alacakların kapsamı; borçluların nitelikleri,
asgari tutar ve şartları ve alacaklılar ile borçlular arasında ayrı
ayrı imzalanacak finansal yeniden yapılandırma sözleşmelerinin
asgari unsurları birinci fıkradaki usulle saptanan Finansal Yeniden
Yapılandırma Çerçeve Anlaşmalarıyla belirlenir. Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmalarını
imzalamayanlar tarafından yapılacak sözleşme ve işlemler için bu
Kanun hükümleri uygulanmaz.
(3) Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmaları
hükümleri kapsamında düzenlenecek finansal yeniden yapılandırma sözleşmelerini
imzalamış KOBİ’lerin, 31/10/2006 tarihine kadar vadesi geldiği halde
ödenmemiş bulunan; elektrik, doğalgaz, telefon veya su kullanımından kaynaklanan borçları ile Maliye Bakanlığına
bağlı vergi daireleri ile sosyal güvenlik kurumlarına olan ve
21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanun veya tabi oldukları mevzuat hükümlerine göre takip edilen
borçları, ilgililerin sözleşme
tarihinden itibaren iki ay içinde başvurmaları halinde, kanuni faiz
oranı uygulanmak suretiyle yirmi
dört aya kadar tecil edilebilir.
(4) Alacaklı ve borçlu taraflar
arasında imzalanacak finansal yeniden yapılandırma sözleşmelerine
bankalar ve diğer malî kurumlar dışında kalan alacaklılar da taraf
sıfatıyla katılabilir.
(5) Türkiye Cumhuriyeti Ziraat
Bankası Anonim Şirketi, Türkiye Halk Bankası Anonim Şirketi, Finansal
Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmalarına ve bu Anlaşmalar kapsamında
borçları gerektiğinde ilave finansman da sağlanmak suretiyle yeniden
yapılandırılan veya yeni bir itfa planına bağlanan borçlularla
yapılacak finansal yeniden yapılandırma sözleşmelerine taraf
olmaya yetkilidir.
(6) Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu
ve Tasfiye Halinde Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi, Finansal
Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmalarına ve bu Anlaşmalar kapsamında
borçlu KOBİ’lerle yapılacak finansal yeniden yapılandırma sözleşmelerine
ilave finansman sağlamamak kaydıyla taraf olabilirler.
(7) Finansal Yeniden Yapılandırma
Çerçeve Anlaşmaları kapsamında finansal yeniden yapılandırma
sözleşmesi imzalandığı takdirde, bu sözleşmeleri imzalayan KOBİ’lerden
olan alacaklara ilişkin zamanaşımı, sözleşme tarihi itibarıyla
kesilmiş sayılır.
(8) Alacaklı banka ya da diğer malî
kurumlar tarafından bu Kanun kapsamındaki kredilere, 4/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı Kanuni
Faiz ve Temerrüt Faizine İlişkin Kanuna dayanılarak bileşik faiz
yürütülemez.
Vergi
istisnaları ve teşvik belgeleri
MADDE 4- (1) Finansal Yeniden Yapılandırma
Çerçeve Anlaşmaları hükümleri kapsamında düzenlenecek finansal
yeniden yapılandırma sözleşmeleri ve bu sözleşmeler kapsamında
yapılacak işlemlerle ilgili olarak aşağıdaki hükümler uygulanır.
a) Çerçeve anlaşmalar ile sözleşmeler
ve bunların belirlediği esaslar uyarınca yapılacak işlemler ve düzenlenecek
kâğıtlar 1/7/1964 tarihli ve 488 sayılı Damga Vergisi Kanununa göre
ödenecek damga vergisi ve 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununa
göre ödenecek harçlardan,
b) Çerçeve anlaşmalar ve sözleşmeler
uyarınca alacaklı bankalar tarafından her ne nam altında olursa olsun
tahsil edilecek tutarlar 13/7/1956 tarihli ve 6802 sayılı Gider Vergileri
Kanunu gereği ödenecek banka ve sigorta muameleleri
vergisinden,
c) Çerçeve anlaşması ve düzenlenen
sözleşmeler kapsamında kullandırılan krediler kaynak kullanımı
destekleme fonundan,
ve diğer
fonlar ile malî yükümlülüklerden istisna edilir.
(2) İstisna, alacaklı kuruluşların
çerçeve anlaşması ve düzenlenen sözleşmeler uyarınca edindikleri
varlıkları elden çıkardıkları hallerde de uygulanır.
(3) İstisna uygulaması, sözleşme
hükümlerinin borçlu KOBİ’ler tarafından yerine getirilememesi
veya getirilmemesi hallerinde alacağın hukuki yollardan tahsili
aşamalarında ödenmesi gereken vergi, resim ve harçlar açısından da
geçerlidir.
(4) 5411 sayılı Bankacılık Kanununun 53 üncü maddesinin ikinci fıkrası
uyarınca karşılık ayrılmış olan kısımlar hariç olmak üzere, sözleşme
hükümleri uyarınca tahsilinden vazgeçilen alacak tutarları Vergi
Usul Kanunu hükümlerine göre alacaklı için değersiz alacak, borçlu
için ise vazgeçilen alacak olarak dikkate alınır.
(5) Sözleşme ile uygulamaya konulan
işlemlerin gerçekleşmemesi halinde dahi, uygulanmış olan vergi,
resim ve harç istisnaları geri alınmaz.
(6) Finansal yeniden yapılandırma
sözleşmelerine göre borçları yeniden yapılandırılan ve yeni bir
itfa planına bağlanan borçlu KOBİ’ler tarafından alınmış olan teşvik
belgelerinin süreleri ile ihracat taahhüt süreleri, sözleşmeler
ile belirlenen süreler kadar uzatılmış sayılır.
(7) Bu madde kapsamındaki istisnalara
ilişkin olarak KOBİ’lere uygulanacak müeyyidelerden bankalara
rücu edilecekler için, yeniden yapılandırmaya konu borç tutarının
yüzde beşinin ödenmemiş olması şartı aranır.
(8) Kredilerin teminatlarının
ya da alacaklı malî kurum tarafından iştirak olarak edinilecek KOBİ’nin varlık ve yükümlülüklerinin gerçeğe uygun
değerine ilişkin değerleme, borçlu tarafından talep edilmesi durumunda,
Kurulca ya da Sermaye Piyasası Kurulunca değerleme yapmaya yetkilendirilmiş
kişi veya kuruluşlar tarafından yapılır.
Yürürlük
MADDE 5- (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 6- (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Dışişleri Bak. ve
Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. |
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
|
M. Aydın |
M. Başesgioğlu |
M. Aydın |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
N. Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı V. |
Maliye Bakanı |
|
M. V. Gönül |
M. V. Gönül |
K. Unakıtan |
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
H.Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab.
Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
O. Pepe |
|