Dönem: 22                                                                           Yasama Yılı: 5

 

TBMM                                                           (S. Sayısı: 1312)

 

Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Malî Sektöre Olan Borçlarının Yeniden Yapılandırılması Hakkında Kanun Tasarısı ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/1267)

 

                                      

Not: Tasarı, Başkanlıkça; Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji ile Plan ve Bütçe komisyonlarına havale edilmiştir.

 

                                   T.C.

                             Baş­bakan­lık                                                                          28/11/2006

                     Kanun­lar ve Karar­lar

                         Genel Müdür­lüğü

        Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1294/5497

 

TÜR­KİYE BÜYÜK MİL­LET MEC­LİSİ BAŞ­KAN­LIĞINA

Baş­kan­lığınıza ar­zı Bakan­lar Kurulun­ca 14/11/2006 tarihin­de karar­laş­tırılan “Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Malî Sektöre Olan Borçlarının Yeniden Yapılandırılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerek­çesi ilişik­te gön­deril­miş­tir.

Gereğini arz ederim.

                                                                                                         Recep Tayyip Erdoğan

                                                                                                                   Baş­bakan

 

GENEL GEREK­ÇE

Bilindiği üzere, kamuoyunda İstanbul Yaklaşımı olarak da bilinen Finansal Yeniden Yapılandırma Programı ile Türkiye'de faaliyette bulunan bankalar ve diğer mali kurumlar ile kredi ilişkisi içinde bulunup finansal darboğaz yaşayan borçluların borçlarının vadelerinin uzatılması, kredilerinin yenilenmesi, ilave yeni kredi verilmesi, anapara ve/veya faiz indirilmesi ve faizden vazgeçilmesi gibi alınacak tedbirlerle malî kesime olan geri ödeme yükümlülüklerini yerine getirebilmelerine ve katma değer yaratmaya devam etmelerine imkân verilmesinin sağlanması amaçlanmıştır. Bu kapsamda, 221'i büyük ölçekli olmak üzere toplam 322 firmanın 6.020,8 milyon dolarlık borcu yeniden yapılandırılmıştır.

Hazırlanan Tasarı ile de, 2000 Kasım ve 2001 Şubat aylarında yaşanan krizler sonrasında işletme sermayesi yetersizliği çeken küçük ve orta büyüklükteki işletmeler (KOBİ)'in ekonomiye kazandırılmak suretiyle istihdamın artırılması için finansal destek sağlanması hedefi güdülmektedir.

Bu çerçevede, finansal darboğaz yaşamakta olup, yeniden yapılandırılmaları halinde yaşaması mümkün olan ve katma değer yaratma kabiliyetini haiz mal ve hizmet üreten KOBİ'lere, faaliyetlerini verimli bir şekilde sürdürebilecekleri bir ortamın sağlanması, bu şekilde KOBİ'lerin ticarî faaliyetlerinin genişlemesi yoluyla, tedarikçi ve alıcı durumunda olan diğer işletmelere iş ortamı yaratılması, bunların sonucu olarak da istihdamın ve üretimde kapasite kullanımının artırılması amaçlanmaktadır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1- Maddede, Kanunun amacı, KOBİ'lerin ekonomiye kazandırılması amacının gerçekleştirilmesini teminen, ekonomiye katma değer yarattığına inanılan ve 31/12/2005 tarihine kadar açılmış ve en az bir banka ya da diğer malî kurumlar nezdinde donuk veya şüpheli alacaklar hesabına intikal etmiş kredisi ya da kredileri bulunan finansal darboğaz içindeki KOBİ'lerin, fon yaratma kabiliyetleri de dikkate alınarak alacaklı kuruluşlarca uygun görülecek makul bir süreç içerisinde ve makul koşullarla, finansal yeniden yapılandırma çerçevesinde, kredilerinin; vadelerini uzatmak, yenilemek, ilave yeni kredi vermek, anapara ve/veya asli faiz ve/veya temerrüt faizi veya kâr paylarını indirmek veya bunlardan vazgeçmek, anapara, faiz veya kâr payı alacaklarını, kısmen veya tamamen iştirake çevirmek, aynî, nakdi ya da tahsil şartına bağlı bir bedel karşılığı devir veya temlik etmek, borçlu ya da üçüncü kişilere ait aynî değerler karşılığında kısmen veya tamamen tasfiye etmek, diğer bankalarla birlikte hareket ederek protokoller yapmak şeklinde alınacak tedbirlerle, gerek katma değer yaratmaya devam etmeleri, gerekse öngörülen süre içerisinde malî kesime olan geri ödeme yükümlülüklerini yerine getirebilmelerini sağlamak olarak belirlenmiştir.

Madde 2- Madde ile Kanunda yer alan bazı ibarelerin tanımları yapılmıştır.

Madde 3- Madde ile, finansal yeniden yapılandırma programı kapsamına alınacak KOBİ'lere ilişkin kriterlerin ve öngörülen uzlaşı süreci için gerekli organizasyon yapısının belirlenmesi, alacaklı kuruluşların uyması gereken genel prensipler ile uygulama ve durumun korunması süreçlerinin tespit edilmesi amacıyla Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmalarının ve bu anlaşmalar kapsamında alacaklılar ile borçlular arasında ayrı ayrı imzalanacak finansal yeniden yapılandırma sözleşmelerinin asgari unsurlarının belirlenmesi konusunda Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kuruluna yetki tanınması, vergi daireleri ve sosyal güvenlik kurumları ile bankalar ve diğer malî kurumlar dışındaki alacaklıların finansal yeniden yapılandırma sürecine katılımlarına ilişkin usul ve esaslar hüküm altına alınmıştır.

Madde 4- Madde ile, finansal darboğaz yaşayan KOBİ'lere tanınacak vergi muafiyet ve istisnaları hüküm altına alınmıştır. Finansal yeniden yapılandırma programı süresince tanınacak söz konusu muafiyetlerle, KOBİ'lerin daha sağlıklı bir bilanço yapısına kavuşmaları sonucu donuk amme alacakları ve sigorta primleri ile işletmenin faaliyeti için zorunlu girdilerinden kaynaklanan borçlarının tahsilatının kolaylaştırılması amaçlanmaktadır.

Madde 5- Yürürlük maddesidir.

Madde 6- Yürütme maddesidir.

 

Plan ve Büt­çe Ko­mis­yo­nu Ra­po­ru

                Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si

                   Plan ve Büt­çe Ko­mis­yo­nu                                                               21/12/2006

                         Esas No.: 1/1267

                          Ka­rar No.: 117

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

Ba­kan­lar Ku­ru­lun­ca 28/11/2006 ta­ri­hin­de Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si Baş­kan­lı­ğı­na su­nu­lan ve Baş­kan­lık­ça ta­li ko­mis­yon ola­rak Sa­na­yi, Ti­ca­ret, Ener­ji, Ta­biî Kay­nak­lar, Bil­gi ve Tek­no­lo­ji Ko­mis­yo­nu­na, esas Ko­mis­yon ola­rak da Ko­mis­yo­nu­mu­za ha­va­le edi­len “Kü­çük ve Or­ta Bü­yük­lük­te­ki İş­let­me­le­rin Malî Sek­tö­re Olan Borç­la­rı­nın Ye­ni­den Ya­pı­lan­dı­rıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun Ta­sa­rı­sı”, Ko­mis­yo­nu­mu­zun 20/12/2006 ta­ri­hin­de yap­tı­ğı 28 in­ci bir­le­şi­min­de Hü­kü­me­ti tem­si­len Dev­let Ba­ka­nı ve Baş­ba­kan Yar­dım­cı­sı Ab­dül­la­tif ŞE­NER ile Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğı, Ban­ka­cı­lık Dü­zen­le­me ve De­net­le­me Ku­ru­mu, Dev­let Plan­la­ma Teş­ki­la­tı Müs­te­şar­lı­ğı, Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı, Tür­ki­ye Oda­lar ve Bor­sa­lar Bir­li­ği, Tür­ki­ye Ban­ka­lar Bir­li­ği ve An­ka­ra Sa­na­yi Oda­sı tem­sil­ci­le­ri­nin de ka­tı­lım­la­rıy­la in­ce­le­nip gö­rü­şül­müş­tür.

Bi­lin­di­ği gi­bi, ka­mu­oyun­da “İs­tan­bul Yak­la­şı­mı” ola­rak gün­de­me ge­len fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma prog­ra­mı ile Tür­ki­ye’de fa­ali­yet gös­te­ren ban­ka­lar ve di­ğer ma­li ku­rum­lar­dan kre­di kul­la­nan ve bu kre­di­le­rin ge­ri öden­me­sin­de fi­nan­sal güç­lük ya­şa­yan borç­lu­la­rın borç­la­rı ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rıl­mış­tır. Bah­se ko­nu ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma çer­çe­ve­sin­de; borç­la­rın va­de­le­ri­nin uza­tıl­ma­sı, fa­iz oran­la­rın­da de­ği­şik­lik ya­pıl­ma­sı, kre­di ye­ni­le­me­si, ila­ve kre­di ve­ril­me­si gi­bi uy­gu­la­ma­lar so­nu­cun­da, bir­çok borç­lu iş­let­me kat­ma de­ğer sağ­la­ya­cak şe­kil­de eko­no­mi­ye ka­zan­dı­rıl­mış­tır. Prog­ram kap­sa­mın­da 221’i bü­yük öl­çek­li ol­mak üze­re 322 fir­ma­nın top­lam 6.020,8 mil­yon do­lar­lık bor­cu ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rıl­mış­tır.

Ay­nı şe­kil­de Ka­sım 2000 ve Şu­bat 2001 kriz­le­ri ne­de­niy­le ka­pa­nan kü­çük ve or­ta bü­yük­lük­te­ki iş­let­me­le­rin eko­no­mi­ye ye­ni­den ka­zan­dı­rıl­ma­la­rı, ha­len fa­ali­yet gös­te­ren­le­rin ise üre­tim­le­ri­ne de­vam ede­bil­me­le­ri­ni te­min için ge­rek­li şart­la­rın sağ­lan­ma­sı ama­cıy­la borç­la­rı­nın ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rıl­ma­sı­na ih­ti­yaç du­yul­mak­ta­dır. Ta­sa­rı bu ih­ti­ya­cın gi­de­ril­me­si ama­cıy­la ha­zır­lan­mış­tır.

Ta­sa­rı ve ge­rek­çe­si in­ce­len­di­ğin­de;

- 31/12/2005 ta­ri­hi­ne ka­dar açıl­mış ve en az bir ban­ka ya da ma­li ku­rum­lar nez­din­de do­nuk ve­ya şüp­he­li ala­cak­lar he­sa­bı­na in­ti­kal et­miş kre­di­si bu­lu­nan KO­Bİ’le­rin, ma­kul ko­şul­lar­la fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma­dan ya­rar­lan­dı­rıl­ma­la­rı­nın,

- Ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma çer­çe­ve­sin­de KO­Bİ’le­rin kre­di­le­ri­nin va­de­le­ri­nin uza­tıl­ma­sı, KO­Bİ’le­re ye­ni ve­ya ila­ve kre­di­ler sağ­lan­ma­sı, ana­pa­ra, fa­iz ve­ya kâr pa­yı ala­cak­la­rı­nın iş­ti­ra­ke çev­ril­me­si, ana­pa­ra ve/ve­ya as­li fa­iz ve/ve­ya te­mer­rüt fa­izi ve­ya kâr pay­la­rı­nın in­di­ril­me­si ve­ya bun­lar­dan vaz­ge­çil­me­si; ana­pa­ra, fa­iz ve­ya kâr pa­yı ala­cak­la­rı­nın kıs­men ve­ya ta­ma­men iş­ti­ra­ke çev­ril­me­si, be­del kar­şı­lı­ğı de­vir ve­ya tem­lik edil­me­si, borç­lu ya da üçün­cü ki­şi­le­re ait aynî de­ğer­ler kar­şı­lı­ğın­da kıs­men ve­ya ta­ma­men tas­fi­ye edil­me­si gi­bi im­kân­la­rın sağ­lan­ma­sı­nın,

- Fi­nan­sal ya­pı­lan­dır­ma kap­sa­mı­na alı­na­cak KO­Bİ’le­rin Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğı­na bağ­lı ver­gi da­ire­le­ri ile sos­yal gü­ven­lik ku­rum­la­rı­na olan, 31/10/2006 ta­ri­hin­den ön­ce ta­hak­kuk et­miş ve 6183 sa­yı­lı Ka­nun hü­küm­le­ri­ne gö­re ta­kip edi­len borç­la­rı­nın te­ci­li ile elek­trik, su, te­le­fon ve do­ğal­gaz kul­la­nı­mın­dan kay­nak­la­nan borç­la­rı­nın bel­li esas­lar da­hi­lin­de ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rıl­ma­sı­nın,

ön­gö­rül­dü­ğü an­la­şıl­mak­ta­dır.

Ko­mis­yo­nu­muz­da, Ta­sa­rı­nın ge­ne­li üze­rin­de Hü­kü­met adı­na ya­pı­lan açık­la­ma­lar­da;

- 2000-2001 kriz­le­rin­den et­ki­le­nen şir­ket­le­rin ma­li sis­te­me olan borç­la­rı­nın ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rıl­ma­sı­nı amaç­la­yan 4743 sa­yı­lı Ma­li Sek­tö­re Olan Borç­la­rın Ye­ni­den Ya­pı­lan­dı­rıl­ma­sı ve Ba­zı Ka­nun­lar­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun ile bir­çok KO­Bİ’nin borç­la­rı­nın ya­pı­lan­dı­rıl­dı­ğı, İs­tan­bul Yak­la­şı­mı ola­rak da ad­lan­dı­rı­lan bu dü­zen­le­me so­nu­cun­da bir­çok iş­let­me­nin eko­no­mi­ye ka­zan­dı­rı­la­rak fa­ali­ye­ti­ne de­vam et­ti­ği,

- Ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rı­lan kre­di tu­ta­rı­nın, 2002 yı­lı so­nu iti­ba­riy­le ban­ka­cı­lık sis­te­min­de­ki top­lam brüt kre­di hac­mi­nin yak­la­şık yüz­de 16’sı gi­bi yük­sek bir ora­na kar­şı­lık gel­di­ği, bu dü­zen­le­me­nin borç­la­rı­nı tah­sil et­me ko­lay­lı­ğı­na ka­vu­şan ala­cak­lı ku­rum­lar açı­sın­dan da dü­şü­nül­dü­ğün­de eko­no­mi­ye kat­kı­sı­nın göz ar­dı edi­le­me­ye­ce­ği,

- İs­tan­bul Yak­la­şı­mı kap­sa­mın­da borç­la­rı­nı ye­ni­den ya­pı­lan­dı­ran bir­çok fir­ma­nın pi­ya­sa­dan ye­ni kre­di­ler bu­la­bil­di­ği, bu fir­ma­la­rın, kre­di borç­la­rı­nın ya­nı sı­ra ver­gi ve sos­yal gü­ven­lik yü­küm­lü­lük­le­ri­ni de ye­ri­ne ge­ti­re­bil­dik­le­ri, İs­tan­bul Yak­la­şı­mı­nın bu olum­lu so­nuç­la­rı gö­rül­dük­ten son­ra Ta­sa­rı­nın da­ha kap­sam­lı ola­rak ha­zır­lan­dı­ğı,

- İl­gi­li ka­mu ku­rum ve ku­ru­luş­la­rı­nın gö­rü­şü alı­na­rak ha­zır­la­nan Ta­sa­rı ile  KO­Bİ’le­rin ma­lî ku­rum­la­ra olan borç­la­rı­nı öde­ye­bil­me­le­ri­nin ve ye­ni kre­di­ler bu­la­bil­me­le­ri­nin amaç­lan­dı­ğı; bu çer­çe­ve­de KO­Bİ’le­re, kre­di borç­la­rı­nın fa­iz­le­ri­nin dü­şü­rül­me­si, va­de­le­ri­nin de­ğiş­ti­ril­me­si ve ye­ni kre­di­ler sağ­lan­ma­sı gi­bi im­kân­la­rın ge­ti­ril­di­ği, bu­nun ya­nı sı­ra borç­la­rı­nı ye­ni­den ya­pı­lan­dı­ran iş­let­me­le­rin ih­ti­yaç du­ya­cak­la­rı ma­ki­ne ve ekip­man­la­rın te­mi­ni ama­cıy­la re­hin kar­şı­lı­ğı kre­di kul­la­na­bil­me­le­ri­ne ola­nak sağ­lan­dı­ğı, böy­le­ce bu ku­ru­luş­la­rın tek­rar eko­no­mi­ye ka­zan­dı­rıl­ma­sı­nın ön­gö­rül­dü­ğü,

ifa­de edil­miş­tir.

Hü­kü­met adı­na ya­pı­lan açık­la­ma­la­rı ta­ki­ben Ko­mis­yo­nu­muz, Ta­sa­rı­nın ay­rın­tı­lı bir şe­kil­de in­ce­le­ne­bil­me­si­ni te­mi­nen  bir alt ko­mis­yon­da ele alın­ma­sı­na ka­rar ver­miş­tir.

Alt Ko­mis­yon 20/12/2006 ta­ri­hin­de yap­tı­ğı top­lan­tı­da il­gi­li ka­mu ku­rum ve ku­ru­luş­la­rı ile Tür­ki­ye Ban­ka­lar Bir­li­ği, Tür­ki­ye Oda­lar ve Bor­sa­lar Bir­li­ği ve An­ka­ra Sa­na­yi Oda­sı tem­sil­ci­le­ri­nin de ka­tı­lım­la­rıy­la ça­lış­ma­la­rı­nı ta­mam­la­mış ve dü­zen­le­di­ği ra­po­ru Ko­mis­yo­nu­mu­za sun­muş­tur.

Alt Ko­mis­yon ta­ra­fın­dan Ta­sa­rı­da aşa­ğı­da­ki de­ği­şik­lik­ler ya­pıl­mış­tır:

- 1 in­ci mad­de­nin bi­rin­ci fık­ra­sı­nın ilk cüm­le­si, Ta­sa­rı­nın ama­cı­nın da­ha açık ve an­la­şı­lır bir şe­kil­de ifa­de edi­le­bil­me­si­ni te­mi­nen ye­ni­den dü­zen­len­miş; ay­nı fık­ra­nın ikin­ci cüm­le­si, amaç mad­de­sin­de dü­zen­len­me­si uy­gun bu­lun­ma­dı­ğın­dan, 3 ün­cü mad­de­ye se­ki­zin­ci fık­ra ola­rak ek­len­miş; ikin­ci fık­ra­da­ki “ban­ka­lar­la” iba­re­si “ban­ka­lar ile” şek­lin­de de­ğiş­ti­ril­miş; ka­mu­oyun­da “İs­tan­bul Yak­la­şı­mı” ola­rak bi­li­nen 4743 sa­yı­lı Malî Sek­tö­re Olan Borç­la­rın Ye­ni­den Ya­pı­lan­dı­rıl­ma­sı  ve Ba­zı Ka­nun­lar­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun uy­gu­la­ma­sın­dan ya­rar­lan­mış olan iş­let­me­le­rin, bu Ka­nun kap­sa­mı­na gir­me­ye­ce­ği­ne iliş­kin bir hü­küm üçün­cü fık­ra ola­rak mad­de­ye ek­len­miş­tir.

- Ta­nım­la­ra iliş­kin 2 nci mad­de­si­nin (b) ben­din­de yer alan “ve” iba­re­si mak­sa­dın da­ha an­la­şı­lır bir şe­kil­de ifa­de edi­le­bil­me­si ama­cıy­la “ve/ve­ya” ola­rak de­ğiş­ti­ril­miş; (ç) ben­di ye­ni­den dü­zen­le­ne­rek “var­lık yö­ne­tim şir­ket­le­ri”de di­ğer ma­li ku­rum­lar ta­nı­mı­na ek­len­miş; (e) ben­din­de, Kü­çük ve Or­ta Öl­çek­li İş­let­me (KO­Bİ) ta­nı­mı ko­nu­sun­da do­lay­lı ola­rak yö­net­me­li­ğe atıf­ta bu­lu­nul­du­ğun­dan, ka­nun­lar­da yö­net­me­lik­le­re atıf­ta bu­lu­nu­la­ma­ya­ca­ğı ku­ra­lı­na uy­gun ola­rak KO­Bİ’nin ta­nı­mı ya­pıl­mış­tır.

- 3 ün­cü mad­de­si­nin bi­rin­ci fık­ra­sı­nın ilk cüm­le­sin­de yer alan ve Ban­ka­cı­lık Dü­zen­le­me ve De­net­le­me Ku­ru­lu ta­ra­fın­dan çı­ka­rı­la­cak yö­net­me­li­ğe iliş­kin bir yıl­lık sü­re, ya­pıl­mış bu­lu­nan ha­zır­lık­lar da göz önü­ne alı­na­rak “bir ay” ola­rak de­ğiş­ti­ril­miş; ay­nı fık­ra­nın ikin­ci cüm­le­si baş­ka bir ko­nu­ya iliş­kin ol­du­ğun­dan, ye­din­ci fık­ra ola­rak dü­zen­len­miş; üçün­cü fık­ra­sı­nın (a) ben­din­de yer alan “iki ay” iba­re­si “üç ay” şek­lin­de de­ğiş­ti­ril­miş, “ay­nı Ka­nun hü­küm­le­ri­ne gö­re” iba­re­si, borç­lu iş­let­me­le­rin te­mi­nat gös­ter­mek­te ya­şa­ya­cak­la­rı güç­lük­ler göz önü­ne alı­na­rak çı­ka­rıl­mış, (b) ben­din­de yer alan “ ve ana­pa­ra tu­ta­rın­dan in­di­ri­me gi­dil­me­mek” ifa­de­si uy­gu­la­ma­da  ge­rek du­yul­ma­ya­ca­ğın­dan me­tin­den çı­ka­rıl­mış; al­tın­cı fık­ra­sın­da seh­ven “Tas­fi­ye Ha­lin­de Em­lak Ban­ka­sı Ano­nim Şir­ke­ti” ola­rak ya­zıl­mış bu­lu­nan ban­ka is­mi “Tas­fi­ye Ha­lin­de Tür­ki­ye Em­lak Ban­ka­sı Ano­nim Şir­ke­ti” ola­rak dü­zel­til­miş; yu­ka­rı­da da be­lir­til­di­ği üze­re, 1 in­ci mad­de­nin ikin­ci cüm­le­si se­ki­zin­ci fık­ra ola­rak ek­len­miş­tir.

- 4 ün­cü mad­de­nin bi­rin­ci fık­ra­sı re­dak­si­yo­na tâbi tu­tul­muş; dör­dün­cü fık­ra­sı, Ban­ka­cı­lık Ka­nu­nu­nun 53 ün­cü mad­de­si­nin ikin­ci fık­ra­sı uya­rın­ca ay­rı­lan ve Ku­rum­lar Ver­gi­si Ka­nu­nu­na gö­re ku­rum ka­zan­cın­dan in­di­ri­len kar­şı­lık­la­rın tek­rar in­di­ri­me ko­nu ya­pıl­ma­ma­sı­nı te­mi­nen ye­ni­den dü­zen­len­miş; bu dü­zen­le­me ne­de­niy­le Ta­sa­rı­da bu­lun­ma­sı­na ge­rek kal­ma­yan do­ku­zun­cu fık­ra­sı ise me­tin­den çı­ka­rıl­mış­tır.

- Yü­rür­lük ve yü­rüt­me­ye iliş­kin 5 in­ci ve 6 ncı mad­de­ler ay­nen ka­bul edil­miş­tir.

Ko­mis­yo­nu­muz­da Ta­sa­rı­nın ge­ne­li üze­rin­de ya­pı­lan gö­rüş­me­ler­de;

- Ta­sa­rı­nın bir hay­li ge­cik­miş ol­mak­la bir­lik­te mem­nu­ni­yet­le kar­şı­lan­dı­ğı, Türk eko­no­mi­sin­de bü­yük pa­ya sa­hip KO­Bİ’le­rin eko­no­mi­ye kat­kı­la­rı­nın sür­dü­rül­me­si­nin son de­re­ce önem­li ol­du­ğu, özel­lik­le is­tih­dam ya­rat­ma açı­sın­dan KO­Bİ’le­rin des­tek­len­me­si­nin ha­ya­ti önem ta­şı­dı­ğı, an­cak bu tür borç ya­pı­lan­dır­ma­la­rı­na sık­lık­la baş­vu­rul­ma­sı­nın sek­tör­de bu yön­de bir bek­len­ti­nin oluş­ma­sı­na ne­den ola­bi­le­ce­ği,

- Ya­şa­nan eko­no­mik dar bo­ğaz­lar­dan KO­Bİ’le­rin son de­re­ce olum­suz et­ki­len­di­ği, fi­nans ku­ru­luş­la­rın­dan sağ­la­nan kre­di­le­rin öden­me­si ko­nu­sun­da cid­di sı­kın­tı­la­rın ya­şan­dı­ğı, bu ne­den­le KO­Bİ’le­rin borç­la­rı­nın ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rıl­ma­sı­nın, üre­tim­de de­vam­lı­lı­ğın ve is­tih­dam ar­tı­şı­nın sağ­lan­ma­sı su­re­tiy­le eko­no­mi­de can­lı­lık ya­ra­ta­ca­ğı,

- Fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma uy­gu­la­ma­sı­na gi­dil­me­si ye­ri­ne eko­no­mi­de is­tik­rar sağ­la­ya­cak ka­lı­cı uy­gu­la­ma­la­rın ya­pıl­ma­sı­nın da­ha ya­rar­lı ola­ca­ğı,

- Önü­müz­de­ki yıl­lar­da ban­ka­cı­lık ke­si­min­de Ba­sel-2 kri­ter­le­ri­nin tam ola­rak uy­gu­lan­ma­ya baş­la­na­ca­ğı, bu du­rum­da kre­di için baş­vu­ran KO­Bİ’le­rin he­sap ve ka­yıt sis­te­min­den kay­nak­la­nan ne­den­ler­le bü­yük sı­kın­tı ya­şa­ya­cak­la­rı, bu ne­den­le söz ko­nu­su iş­let­me­le­rin bu ko­nu­da des­tek­len­me­si ge­rek­ti­ği,

- Ban­ka­cı­lık sek­tö­rü­nün son 5 yıl­da göz ar­dı edi­le­me­ye­cek şe­kil­de bü­yü­dü­ğü, Ta­sa­rı­nın Ban­ka­cı­lık sek­tö­rü­nün ala­cak­la­rı­nın tah­si­li­ni ko­lay­laş­tı­ra­cak ol­ma­sı ne­de­niy­le de olum­lu kar­şı­lan­dı­ğı,

- Ta­sa­rı üze­rin­de si­vil top­lum ku­ru­luş­la­rı, sa­na­yi ve ti­ca­ret oda­la­rı ve ka­mu­oyu ta­ra­fın­dan uz­laş­ma sağ­lan­dı­ğı, di­ğer yan­dan İs­tan­bul Yak­la­şı­mı kap­sa­mın­da 27 sek­tö­re ait fir­ma­nın bor­cu­nun ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rıl­dı­ğı, an­cak İs­tan­bul Yak­la­şı­mın­dan ya­rar­la­nan fir­ma sa­yı­sı­nın ol­duk­ça sı­nır­lı kal­dı­ğı, borç­la­rın ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rıl­ma­sı ko­nu­sun­da ban­ka­la­rın da­ha çok bü­yük fir­ma­lar­la an­laş­ma yo­lu­na git­ti­ği, bu ne­den­le KO­Bİ’le­rin 4743 sa­yı­lı Ka­nun­dan ye­te­rin­ce ya­rar­la­na­ma­dık­la­rı, do­la­yı­sıy­la Ta­sa­rı­nın 4743 sa­yı­lı Ka­nu­na na­za­ran ge­niş kap­sam­lı ol­ma­sın­dan mem­nu­ni­yet du­yul­du­ğu,

- Ban­ka­cı­lık sek­tö­rün­de da­ha çok bi­rey­sel kre­di­le­re ağır­lık ve­ren ya­ban­cı ban­ka­la­rın pa­yı­nın art­ma­sı du­ru­mun­da KO­Bİ’le­rin fi­nans­man sı­kın­tı­sı çe­ke­bi­le­ce­ği, ay­rı­ca bu tür­den ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma­la­ra ih­ti­yaç du­yul­ma­sı du­ru­mun­da ya­ban­cı pa­yı­nın yük­sek ol­ma­sı ne­de­niy­le güç­lük­ler­le kar­şı­la­şı­la­bi­le­ce­ği,

ifa­de edil­miş­tir.

Ge­ne­li üze­rin­de­ki gö­rüş­me­ler­den son­ra Ko­mis­yo­nu­muz, Alt Ko­mis­yon Met­ni esas alın­mak su­re­tiy­le gö­rüş­me­le­re de­vam edil­me­si­ne ka­rar ver­miş­tir.

Ko­mis­yo­nu­muz­ca, Alt Ko­mis­yon met­ni­nin;

- 1 in­ci mad­de­si, üçün­cü fık­ra­sı­nın re­dak­si­yo­na tâbi tu­tul­ma­sı su­re­tiy­le,

- 2 nci mad­de­si ay­nen,

- 3 ün­cü mad­de­si, üçün­cü fık­ra­sı­nın; (a) ben­din­de yer alan baş­vu­ru sü­re­si­ne iliş­kin üç ay­lık sü­re­nin Ta­sa­rı­nın ilk ha­lin­de­ki gi­bi “iki ay” ola­rak de­ğiş­ti­ril­me­si; KO­Bİ’le­rin ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma­ya tâbi tu­tu­la­cak elek­trik, su, do­ğal­gaz ve te­le­fon kul­la­nı­mın­dan kay­nak­la­nan borç­la­rı­na iliş­kin (b) ben­di­nin, söz ko­nu­su borç­la­ra iliş­kin ola­rak han­gi ta­ri­hin esas alı­na­ca­ğı, ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma­nın sü­re­si­nin ne ola­ca­ğı, han­gi fa­iz ora­nı­nın uy­gu­la­na­ca­ğı gi­bi ko­nu­lar­da açık­lık bu­lun­ma­dı­ğın­dan, ver­gi da­ire­le­ri­ne ve sos­yal gü­ven­lik ku­rum­la­rı­na olan borç­lar­la yek­ne­sak ha­le ge­ti­ril­me­si­ni te­mi­nen (a) ben­di ile bir­leş­ti­ril­me­si ve fık­ra­da baş­ka bent kal­ma­dı­ğın­dan bent nu­ma­ra­sı­nın kal­dı­rıl­ma­sı; se­ki­zin­ci fık­ra­sın­dan, mak­sa­dın da­ha açık ve an­la­şı­lır bir şe­kil­de ifa­de edil­me­si­ni te­mi­nen “ka­nu­ni fa­izi­ne ve te­mer­rüt fa­izi­ne” iba­re­si­nin çı­ka­rıl­ma­sı su­re­tiy­le,

- 4 ün­cü mad­de­si ile yü­rür­lük ve yü­rüt­me­ye iliş­kin 5 in­ci ve 6 ncı mad­de­le­ri ay­nen,

ka­bul edil­miş­tir.

Ay­rı­ca, Ta­sa­rı­da çe­şit­li mad­de­le­rin­de atıf­ta bu­lu­nu­lan Ka­nun­la­rın ta­rih­le­ri de ya­zıl­mak su­re­tiy­le ka­nun tek­ni­ği­ne uy­gun­luk sağ­lan­mış­tır.

Ra­po­ru­muz, Ge­nel Ku­ru­lun ona­yı­na su­nul­mak üze­re Yük­sek Baş­kan­lı­ğa say­gı ile arz olu­nur.

                       

 

Baş­kan­

Baş­kan­ve­ki­li

Bu Ra­po­run Söz­cü­sü

 

 

Sa­it Aç­ba

M. Al­tan Ka­ra­pa­şa­oğ­lu

Mustafa Açıkalın

 

 

Af­yon­ka­ra­hi­sar

Bur­sa

İstanbul

 

 

Söz­cü

Üye

Üye

 

 

Sa­ba­hat­tin Yıl­dız

Meh­met Sek­men

Ha­lil Ay­do­ğan

 

 

Muş

İs­tan­bul

Af­yon­ka­ra­hi­sar

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Meh­met Ze­kai Öz­can

M. Mesut Özakcan

A. Ke­mal De­ve­ci­ler

 

 

An­ka­ra

Aydın

Ba­lı­ke­sir

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

(Ay­rı­şık oy ya­zı­sı ek­te­dir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Ali Osman Sali

Ah­met İnal

Os­man Nu­ri Fi­liz

 

 

Balıkesir

Bat­man

De­niz­li

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Alaattin Büyükkaya

A. Ke­mal Kum­ku­moğ­lu

Bir­gen Ke­leş

 

 

İstanbul

İs­tan­bul

İs­tan­bul

 

 

 

(Kar­şı oy ya­zı­sı ek­te­dir)

(Ay­rı­şık oy yazısı ek­te­dir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Bülent Baratalı

Fa­zıl Ka­ra­man

Y. Se­la­hat­tin Bey­ri­bey

 

 

İzmir

İz­mir

Kars

 

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mustafa Elitaş

Ta­ner Yıl­dız

Mi­ka­il Ars­lan

 

 

Kayseri

Kay­se­ri

Kır­şe­hir

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Muzaffer Baştopçu

Mus­ta­fa Ünal­dı

Ha­san Fehmi Ki­nay

 

 

Kocaeli

Kon­ya

Kü­tah­ya

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Muharrem Doğan

Gü­rol Er­gin

Osman Seyfi

 

 

Mardin

Muğ­la

Nevşehir

 

 

(İmzada bulunamadı)

(Ay­rı­şık oy ya­zı­mız ek­te­dir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Ce­mal Uy­sal

Ka­zım Türk­men

İm­dat Süt­lü­oğ­lu

 

 

Or­du

Or­du

Ri­ze

 

 

 

(Ayrışık oy yazısı ek­tedir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Sa­ba­hat­tin Cev­he­ri

Enis Tütüncü

M. Er­gun Dağ­cı­oğ­lu

 

 

Şan­lı­ur­fa

Tekirdağ

To­kat

 

 

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

 

 

 

 

Üye

 

 

 

 

M. Akif Ham­za­çe­bi

 

 

 

 

Trab­zon

 

 

 

 

(Ay­rı­şık oy ya­zı­sı ek­te­dir)

 

 

 

AYRIŞIK OY

 

"Anadolu Yaklaşımı" olarak da isimlendirilen Tasarı genel olarak olumludur. Ancak Tasarının kapsamının, İstanbul Yaklaşımı olarak isimlendirilen 30/01/2002 tarihli ve 4743 sayılı Malî Sektöre Olan Borçların Yeniden Yapılandırılması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun kapsamına girmemiş işletmeler/kredi borçluları olarak düzenlemesi daha doğru olurdu. Tasarının bu şekilde yasalaşması halinde İstanbul Yaklaşımı kapsamına giremediği gibi Tasarıdaki "KOBİ" tanımı nedeniyle bu Tasarı kapsamına da giremeyecek olan işletmeler hiçbir şekilde borçların yeniden yapılandırılması olanağından yararlanamayacaktır.

Tasarının 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrasıyla yapılan düzenleme uygulamada soruna yol açacak niteliktedir. 3095 sayılı Kanuna göre uygulanmakta olan "kanuni faiz"in hesaplanmasında bileşik faizin olması halen yüzde 9 oranında olan bu faizin yükselmesine yol açacaktır. Ayrıca vergi ve prim borcu olan işletmelerin borçlarının taksitlendirilmesinde teminat aranması ve haciz tatbik edilmiş olan malların durumunun açık olmaması, uygulamada zorluklara yol açacaktır.

 

 

M. Akif Hamzaçebi

Bülent Baratalı

Birgen Keleş

 

Trabzon

İzmir

İstanbul

 

Kazım Türkmen

Gürol Ergin

Enis Tütüncü

 

Ordu

Muğla

Tekirdağ

 

A. Kemal Kumkumoğlu

A. Kemal Deveciler

 

 

İstanbul

Balıkesir

 

 

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

 

KÜÇÜK VE ORTA BÜYÜKLÜKTEKİ İŞLETMELERİN MALÎ SEKTÖRE OLAN BORÇLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI

 

Amaç

MAD­DE 1- (1) Bu Ka­nu­nun ama­cı, Tür­ki­ye'de fa­ali­yet­te bu­lu­nan ban­ka­lar ve ken­di özel mev­zu­at­la­rı uya­rın­ca alı­nan izin­ler da­hi­lin­de fa­ali­yet­te bu­lu­nan di­ğer malî ku­rum­lar ta­ra­fın­dan, ban­ka­lar ve di­ğer malî ku­rum­lar ile kre­di iliş­ki­si için­de olup, 31/12/2005 ta­ri­hi­ne ka­dar açıl­mış ve en az bir ban­ka ya da di­ğer malî ku­rum­lar nez­din­de do­nuk ve­ya şüp­he­li ala­cak­lar he­sa­bı­na in­ti­kal et­miş kre­di­si ya da kre­di­le­ri bu­lu­nan, fi­nan­sal dar­bo­ğaz için­de­ki kü­çük ve or­ta bü­yük­lük­te­ki iş­let­me­le­rin; fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma çer­çe­ve­sin­de be­lir­le­ne­cek sü­re ve ko­şul­lar­la, kre­di­le­ri­nin; va­de­le­ri­ni uzat­mak, ye­ni­le­mek, ila­ve ye­ni kre­di ver­mek, ana­pa­ra ve/ve­ya as­li fa­iz ve/ve­ya te­mer­rüt fa­izi ve­ya kâr pay­la­rı­nı in­dir­mek ve­ya bun­lar­dan vaz­geç­mek, ana­pa­ra, fa­iz ve­ya kâr pa­yı ala­cak­la­rı­nı, kıs­men ve­ya ta­ma­men iş­ti­ra­ke çe­vir­mek, ay­nî, nak­di ya da tah­sil şar­tı­na bağ­lı bir be­del kar­şı­lı­ğı de­vir ve­ya tem­lik et­mek, borç­lu ya da üçün­cü ki­şi­le­re ait ay­nî de­ğer­ler kar­şı­lı­ğın­da kıs­men ve­ya ta­ma­men tas­fi­ye et­mek, di­ğer ban­ka­lar­la bir­lik­te ha­re­ket ede­rek pro­to­kol­ler yap­mak şek­lin­de alı­na­cak ted­bir­ler­le, malî ke­si­me olan ge­ri öde­me yü­küm­lü­lük­le­ri­ni ye­ri­ne ge­ti­re­bil­me­le­ri­ne ve is­tih­da­ma kat­kı­da bu­lun­ma­ya de­vam et­me­le­ri­ne im­kan ve­ril­me­si­ni sağ­la­mak­tır. Ala­cak­lı ban­ka ya da di­ğer malî ku­rum­lar ta­ra­fın­dan bu Ka­nun kap­sa­mın­da­ki kre­di­le­re 3095 sa­yı­lı Ka­nu­ni Fa­iz ve Te­mer­rüt Fa­izi­ne İliş­kin Ka­nu­na gö­re ka­nu­ni fa­iz ve te­mer­rüt fa­izi he­sap­la­nır­ken bi­le­şik fa­iz yü­rü­tü­le­mez.

(2) Bi­rin­ci fık­ra­da be­lir­ti­len, kre­di­le­ri kıs­men ve­ya ta­ma­men iş­ti­ra­ke çe­vir­me iş­le­mi, 4603 sa­yı­lı Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti Zi­ra­at Ban­ka­sı, Tür­ki­ye Halk Ban­ka­sı Ano­nim Şir­ke­ti ve Tür­ki­ye Em­lak Ban­ka­sı Ano­nim Şir­ke­ti Hak­kın­da Ka­nu­na tâbi ban­ka­lar­la yö­ne­ti­mi ve de­ne­ti­mi Ta­sar­ruf Mev­du­atı Si­gor­ta Fo­nu­na dev­re­di­len ban­ka­lar ta­ra­fın­dan ya­pı­la­maz.

Ta­nım­lar

MAD­DE 2- (1) Bu Ka­nu­nun uy­gu­lan­ma­sın­da;

a) Ban­ka: 5411 sa­yı­lı Ban­ka­cı­lık Ka­nu­nu­nun 3 ün­cü mad­de­sin­de ge­çen ban­ka ta­nı­mı­nı,

b) Bir­lik: Tür­ki­ye Ban­ka­lar Bir­li­ği ve Tür­ki­ye Ka­tı­lım Ban­ka­la­rı Bir­li­ği­ni,

c) Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı: Bu Ka­nu­nun  3 ün­cü mad­de­si uya­rın­ca im­za­la­na­cak Fi­nan­sal Ye­ni­den Ya­pı­lan­dır­ma Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı­nı,

ç) Di­ğer malî ku­rum­lar: Ana fa­ali­yet ko­nu­la­rı pa­ra ve ser­ma­ye pi­ya­sa­la­rı olan ve bu ko­nu­lar­da ken­di özel mev­zu­at­la­rı uya­rın­ca alı­nan izin ve ruh­sat ile fa­ali­yet gös­te­ren ku­rum­lar­dan, fi­nan­sal ki­ra­la­ma şir­ket­le­ri, fak­to­ring şir­ket­le­ri ve fi­nans­man şir­ket­le­ri gi­bi fon kul­lan­dır­ma ve­ya ödünç pa­ra ver­me iş­le­riy­le iş­ti­gal eden tü­zel ki­şi­ler ile Kre­di Ga­ran­ti Fo­nu ve Araş­tır­ma A.Ş.’yi,

d) Ku­rul: Ban­ka­cı­lık Dü­zen­le­me ve De­net­le­me Ku­ru­lu­nu,

e) Kü­çük ve or­ta bü­yük­lük­te­ki iş­let­me (KO­Bİ): 3143 sa­yı­lı Sa­na­yi ve Ti­ca­ret Ba­kan­lı­ğı­nın Teş­ki­lat ve Gö­rev­le­ri Hak­kın­da Ka­nu­nun ek 1 in­ci mad­de­si uya­rın­ca be­lir­le­nen ta­nı­mı,

f) Söz­leş­me: Fi­nan­sal Ye­ni­den Ya­pı­lan­dır­ma Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı kap­sa­mın­da ya­pı­lan fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me­le­ri­ni

ifa­de eder.

Fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma çer­çe­ve an­laş­ma­la­rı

MAD­DE 3- (1) Ban­ka­lar ile di­ğer ma­li ku­rum­la­rın ve Ta­sar­ruf Mev­du­atı Si­gor­ta Fo­nu ile Tas­fi­ye Ha­lin­de Tür­ki­ye Em­lak Ban­ka­sı Ano­nim Şir­ke­ti­nin ala­cak­la­rı; Bir­lik ta­ra­fın­dan ha­zır­la­na­cak ala­cak­lı ku­rum­la­rın yet­ki­li tem­sil­ci­le­rin­ce im­za­la­na­cak ve onay­la­ma ve ka­bu­le iliş­kin ge­nel şart­la­rı Ku­rul ta­ra­fın­dan bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­me­sin­den iti­ba­ren bir yıl içe­ri­sin­de çı­ka­rı­la­cak yö­net­me­lik­te gös­te­ri­le­cek olan Fi­nan­sal Ye­ni­den Ya­pı­lan­dır­ma Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı kap­sa­mın­da ve bu An­laş­ma­la­rın Ku­rul ta­ra­fın­dan onay­lan­dı­ğı ta­rih­ten iti­ba­ren iki yıl­lık bir sü­re için­de fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me­le­ri­ne bağ­lan­mak şar­tıy­la ge­rek­ti­ğin­de, ih­ti­yaç du­ya­cak­la­rı ma­ki­na-ekip­ma­nın te­mi­ni­ne yö­ne­lik bun­la­rın reh­ni kar­şı­lı­ğı kre­di kul­lan­dı­rı­mı da da­hil ol­mak üze­re, ila­ve fi­nans­man sağ­lan­mak su­re­tiy­le ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rı­la­bi­lir ve­ya ye­ni it­fa plan­la­rı­na bağ­la­na­bi­lir. Fi­nan­sal Ye­ni­den Ya­pı­lan­dır­ma Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı kap­sa­mın­da fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me­si im­za­lan­dı­ğı tak­dir­de, bu söz­leş­me­le­ri im­za­la­yan KO­Bİ'ler­den olan ala­cak­la­ra iliş­kin za­ma­na­şı­mı, söz­leş­me ta­ri­hi iti­ba­rıy­la ke­sil­miş sa­yı­lır.

(2) Ge­rek­ti­ğin­de ila­ve fi­nans­man da sağ­lan­mak su­re­tiy­le ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rı­la­cak ve­ya ye­ni bir it­fa pla­nı­na bağ­la­na­cak ala­cak­la­rın kap­sa­mı; borç­lu­la­rın ni­te­lik­le­ri, as­ga­ri tu­tar ve şart­la­rı ve ala­cak­lı­lar ile borç­lu­lar ara­sın­da ay­rı ay­rı im­za­la­na­cak fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me­le­ri­nin as­ga­ri un­sur­la­rı bi­rin­ci fık­ra­da­ki usul­le sap­ta­nan Fi­nan­sal Ye­ni­den Ya­pı­lan­dır­ma Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rıy­la be­lir­le­nir. Fi­nan­sal Ye­ni­den Ya­pı­lan­dır­ma Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı­nı im­za­la­ma­yan­lar ta­ra­fın­dan ya­pı­la­cak söz­leş­me ve iş­lem­ler için bu Ka­nun hü­küm­le­ri uy­gu­lan­maz.

(3) Fi­nan­sal Ye­ni­den Ya­pı­lan­dır­ma Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı hü­küm­le­ri kap­sa­mın­da dü­zen­le­ne­cek fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me­le­ri­ni im­za­la­mış KO­Bİ'le­rin;

a) Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğı­na bağ­lı ver­gi da­ire­le­ri ile sos­yal gü­ven­lik ku­rum­la­rı­na olan ve 31/10/2006 ta­ri­hin­den ön­ce ta­hak­kuk et­miş bu­lu­nan 6183 sa­yı­lı Am­me Ala­cak­la­rı­nın Tah­sil Usu­lü Hak­kın­da Ka­nun hü­küm­le­ri­ne gö­re ta­kip edi­len borç­la­rı, il­gi­li­le­rin söz­leş­me ta­ri­hin­den iti­ba­ren iki ay için­de baş­vur­ma­la­rı ha­lin­de, ka­nu­ni fa­iz ora­nı uy­gu­lan­mak su­re­tiy­le ay­nı Ka­nun hü­küm­le­ri­ne gö­re yir­mi­dört aya ka­dar te­cil edi­le­bi­lir.

b) Elek­trik, do­ğal­gaz, te­le­fon ve­ya su kul­la­nı­mın­dan kay­nak­la­nan borç­la­rı, söz­leş­me ta­ri­hin­den iti­ba­ren üç ay için­de il­gi­li ku­rum­la­ra baş­vur­ma­la­rı ha­lin­de, fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me sü­re­si­ni geç­me­mek ve ana­pa­ra tu­ta­rın­dan in­di­ri­me gi­dil­me­mek ko­şu­luy­la ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rı­la­bi­lir.

(4) Ala­cak­lı ve borç­lu ta­raf­lar ara­sın­da im­za­la­na­cak fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me­le­ri­ne ban­ka­lar ve di­ğer malî ku­rum­lar dı­şın­da ka­lan ala­cak­lı­lar da ta­raf sı­fa­tıy­la ka­tı­la­bi­lir.

(5) Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti Zi­ra­at Ban­ka­sı Ano­nim Şir­ke­ti, Tür­ki­ye Halk Ban­ka­sı Ano­nim Şir­ke­ti, Fi­nan­sal Ye­ni­den Ya­pı­lan­dır­ma Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı­na ve bu An­laş­ma­lar kap­sa­mın­da borç­la­rı ge­rek­ti­ğin­de ila­ve fi­nans­man da sağ­lan­mak su­re­tiy­le ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rı­lan ve­ya ye­ni bir it­fa pla­nı­na bağ­la­nan borç­lu­lar­la ya­pı­la­cak fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me­le­ri­ne ta­raf ol­ma­ya yet­ki­li­dir.

(6) Ta­sar­ruf Mev­du­atı Si­gor­ta Fo­nu ve Tas­fi­ye Ha­lin­de Em­lak Ban­ka­sı Ano­nim Şir­ke­ti, Fi­nan­sal Ye­ni­den Ya­pı­lan­dır­ma Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı­na ve bu An­laş­ma­lar kap­sa­mın­da borç­lu KO­Bİ'ler­le ya­pı­la­cak fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me­le­ri­ne ila­ve fi­nans­man sağ­la­ma­mak kay­dıy­la ta­raf ola­bi­lir­ler.

Ver­gi is­tis­na­la­rı ve teş­vik bel­ge­le­ri

MAD­DE 4- (1) Fi­nan­sal Ye­ni­den Ya­pı­lan­dır­ma Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı hü­küm­le­ri kap­sa­mın­da dü­zen­le­ne­cek fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me­le­ri ve bu söz­leş­me­ler kap­sa­mın­da ya­pı­la­cak iş­lem­ler­le il­gi­li ola­rak aşa­ğı­da­ki hü­küm­ler uy­gu­la­nır.

a) Çer­çe­ve an­laş­ma­sı, dü­zen­le­nen söz­leş­me­ler ve bu çer­çe­ve an­laş­ma­sı ve dü­zen­le­nen söz­leş­me­ler­de be­lir­le­nen esas­lar uya­rın­ca ya­pı­la­cak iş­lem­ler ve dü­zen­le­ne­cek kâğıt­lar 488 sa­yı­lı Dam­ga Ver­gi­si Ka­nu­nu­na gö­re öde­ne­cek dam­ga ver­gi­si ve 492 sa­yı­lı Harç­lar Ka­nu­nu­na gö­re öde­ne­cek harç­lar­dan,

b) Çer­çe­ve an­laş­ma­sı ve dü­zen­le­nen söz­leş­me­ler uya­rın­ca ala­cak­lı ban­ka­lar ta­ra­fın­dan her ne nam al­tın­da olur­sa ol­sun tah­sil edi­le­cek tu­tar­lar 6802 sa­yı­lı Gi­der Ver­gi­le­ri Ka­nu­nu ge­re­ği öde­ne­cek ban­ka ve si­gor­ta mu­ame­le­le­ri ver­gi­sin­den,

c) Çer­çe­ve an­laş­ma­sı ve dü­zen­le­nen söz­leş­me­ler kap­sa­mın­da kul­lan­dı­rı­lan ve kul­lan­dı­rı­la­cak kre­di­ler kay­nak kul­la­nı­mı des­tek­le­me fo­nun­dan, ve di­ğer fon­lar ile ma­li yü­küm­lü­lük­ler­den is­tis­na edi­lir.

(2) İs­tis­na, ala­cak­lı ku­ru­luş­la­rın çer­çe­ve an­laş­ma­sı ve dü­zen­le­nen söz­leş­me­ler uya­rın­ca edin­dik­le­ri var­lık­la­rı el­den çı­kar­dık­la­rı hal­ler­de de uy­gu­la­nır.

(3) İs­tis­na uy­gu­la­ma­sı, söz­leş­me hü­küm­le­ri­nin borç­lu KO­Bİ'ler ta­ra­fın­dan ye­ri­ne ge­ti­ri­le­me­me­si ve­ya ge­ti­ril­me­me­si hal­le­rin­de ala­ca­ğın hu­kukî yol­lar­dan tah­si­li aşa­ma­la­rın­da öden­me­si ge­re­ken ver­gi, re­sim ve harç­lar açı­sın­dan da ge­çer­li­dir.

(4) Söz­leş­me hü­küm­le­ri uya­rın­ca tah­si­lin­den vaz­ge­çi­len ala­cak tu­tar­la­rı Ver­gi Usul Ka­nu­nu hü­küm­le­ri­ne gö­re ala­cak­lı için de­ğer­siz ala­cak, borç­lu için ise vaz­ge­çi­len ala­cak ola­rak dik­ka­te alı­nır.

(5) Söz­leş­me ile uy­gu­la­ma­ya ko­nu­lan iş­lem­le­rin ger­çek­leş­me­me­si ha­lin­de da­hi, uy­gu­lan­mış olan ver­gi, re­sim ve harç is­tis­na­la­rı ge­ri alın­maz.

(6) Fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me­le­ri­ne gö­re borç­la­rı ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rı­lan ve ye­ni bir it­fa pla­nı­na bağ­la­nan borç­lu KO­Bİ'ler ta­ra­fın­dan alın­mış olan teş­vik bel­ge­le­ri­nin sü­re­le­ri ile ih­ra­cat ta­ah­hüt sü­re­le­ri, söz­leş­me­ler ile be­lir­le­nen sü­re­ler ka­dar uza­tıl­mış sa­yı­lır.

(7) Bu mad­de kap­sa­mın­da­ki is­tis­na­la­ra iliş­kin ola­rak KO­Bİ'le­re uy­gu­la­na­cak mü­ey­yi­de­ler­den ban­ka­la­ra rü­cu edi­le­cek­ler için, ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma­ya ko­nu borç tu­ta­rı­nın yüz­de be­şi­nin öden­me­miş ol­ma­sı şar­tı ara­nır.

(8) Kre­di­le­rin te­mi­nat­la­rı­nın ya da ala­cak­lı ma­li ku­rum ta­ra­fın­dan iş­ti­rak ola­rak edi­ni­le­cek KO­Bİ'nin var­lık ve yü­küm­lü­lük­le­ri­nin ger­çe­ğe uy­gun de­ğe­ri­ne iliş­kin de­ğer­le­me, borç­lu ta­ra­fın­dan ta­lep edil­me­si du­ru­mun­da, Ku­rul­ca ya da Ser­ma­ye Pi­ya­sa­sı Ku­ru­lun­ca de­ğer­le­me yap­ma­ya yet­ki­len­di­ril­miş ki­şi ve­ya ku­ru­luş­lar ta­ra­fın­dan ya­pı­lır.

(9) Ala­cak­lı malî ku­ru­mun borç­lu le­hi­ne, in­di­ri­me tâbi tut­tu­ğu ana­pa­ra ve da­ha ön­ce ge­lir he­sap­la­rı­na kay­de­dil­miş ve ia­de edi­len fa­iz­ler­den ol­mak üze­re, fa­iz in­di­ri­mi, fa­iz­den vaz­ge­çil­me­si gi­bi du­rum­lar­da, Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı­nın sü­re­si­ni geç­me­mek ko­şu­luy­la, in­di­ri­me tâbi tu­tu­lan ana­pa­ra ve­ya ta­hak­kuk et­ti­ri­le­rek ge­lir he­sa­bı­na kay­de­dil­miş fa­iz­ler, 5520 sa­yı­lı Ku­rum­lar Ver­gi­si Ka­nu­nu­na gö­re ku­rum ka­zan­cın­dan in­di­ri­lir.

Yürürlük

MADDE 5- (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 6- (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.              

 

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

 

KÜÇÜK VE ORTA BÜYÜKLÜKTEKİ İŞLETMELERİN MALÎ SEKTÖRE OLAN BORÇLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI

 

Amaç

MAD­DE 1- (1) Bu Ka­nu­nun ama­cı; kü­çük ve or­ta bü­yük­lük­te­ki iş­let­me­le­rin, Tür­ki­ye’de fa­ali­yet­te bu­lu­nan ban­ka­lar ve di­ğer ma­li ku­rum­lar­dan al­mış ol­duk­la­rı ve 31/10/2006 ta­ri­hi iti­ba­riy­le bu ku­ru­luş­lar nez­din­de do­nuk ve­ya şüp­he­li ala­cak­lar he­sa­bı­na in­ti­kal et­miş bu­lu­nan kre­di borç­la­rı­na iliş­kin ola­rak, çer­çe­ve an­laş­ma ve söz­leş­me­le­ri kap­sa­mın­da;

a) Söz ko­nu­su kre­di borç­la­rı­nın va­de­le­ri­ni uzat­mak,

b) Bu iş­let­me­le­rin kre­di­le­ri­ni ye­ni­le­mek,

c) İş­let­me­le­re ila­ve ye­ni kre­di ver­mek,

ç) Ana­pa­ra ve/ve­ya as­li fa­iz ve/ve­ya te­mer­rüt fa­izi ve­ya kâr pay­la­rı­nı in­dir­mek ve­ya bun­lar­dan vaz­geç­mek,

d) Ana­pa­ra, fa­iz ve­ya kâr pa­yı ala­cak­la­rı­nı; kıs­men ve­ya ta­ma­men iş­ti­ra­ke çe­vir­mek, aynî, nak­di  ya da tah­sil şar­tı­na bağ­lı bir be­del kar­şı­lı­ğı de­vir ve­ya tem­lik et­mek, borç­lu ya da üçün­cü ki­şi­le­re ait aynî de­ğer­ler kar­şı­lı­ğın­da kıs­men ve­ya ta­ma­men tas­fi­ye et­mek,

e) Di­ğer ban­ka­lar­la bir­lik­te ha­re­ket ede­rek pro­to­kol­ler yap­mak,

şek­lin­de alı­na­cak ted­bir­ler­le, malî ke­si­me olan ge­ri öde­me yü­küm­lü­lük­le­ri­ni ye­ri­ne ge­ti­re­bil­me­le­ri­ne ve is­tih­da­ma kat­kı­da bu­lun­ma­ya de­vam et­me­le­ri­ne im­kan ve­ril­me­si­ni sağ­la­mak­tır.

(2) Bi­rin­ci fık­ra­da be­lir­ti­len, kre­di­le­ri kıs­men ve­ya ta­ma­men iş­ti­ra­ke çe­vir­me iş­le­mi, 4603 sa­yı­lı Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti Zi­ra­at Ban­ka­sı, Tür­ki­ye Halk Ban­ka­sı Ano­nim Şir­ke­ti ve Tür­ki­ye Em­lak Ban­ka­sı Ano­nim Şir­ke­ti Hak­kın­da Ka­nu­na tâbi ban­ka­lar ile yö­ne­ti­mi ve de­ne­ti­mi Ta­sar­ruf Mev­du­atı Si­gor­ta Fo­nu­na dev­re­di­len ban­ka­lar ta­ra­fın­dan ya­pı­la­maz.

(3) 30/1/2002 ta­rih­li ve 4743 sa­yı­lı Malî Sek­tö­re Olan Borç­la­rın Ye­ni­den Ya­pı­lan­dı­rıl­ma­sı  ve Ba­zı Ka­nun­lar­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun uy­gu­la­ma­sın­dan ya­rar­lan­mış olan­lar bu Ka­nun kap­sa­mı­na gir­mez.

Ta­nım­lar

MAD­DE 2- (1) Bu Ka­nu­nun uy­gu­lan­ma­sın­da;

a) Ban­ka: 19/10/2005 ta­rih­li ve 5411 sa­yı­lı Ban­ka­cı­lık Ka­nu­nu­nun 3 ün­cü mad­de­sin­de ge­çen ban­ka ta­nı­mı­nı,

b) Bir­lik: Tür­ki­ye Ban­ka­lar Bir­li­ği ve/ve­ya Tür­ki­ye Ka­tı­lım Ban­ka­la­rı Bir­li­ği­ni,

c) Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı: Bu Ka­nu­nun   3 ün­cü mad­de­si uya­rın­ca im­za­la­na­cak Fi­nan­sal Ye­ni­den Ya­pı­lan­dır­ma Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı­nı,

ç) Di­ğer malî ku­rum­lar: Ana fa­ali­yet ko­nu­la­rı pa­ra ve ser­ma­ye pi­ya­sa­la­rı olan ve bu ko­nu­lar­da ken­di özel mev­zu­atı uya­rın­ca alı­nan izin ve ruh­sat ile fa­ali­yet gös­te­ren ku­rum­lar­dan, fi­nan­sal ki­ra­la­ma şir­ket­le­ri, fak­to­ring şir­ket­le­ri, tü­ke­ti­ci fi­nans­man şir­ket­le­ri ve var­lık yö­ne­tim şir­ket­le­ri ile Kre­di Ga­ran­ti Fo­nu İş­let­me ve Araş­tır­ma A.Ş.’yi,

d) Ku­rul: Ban­ka­cı­lık Dü­zen­le­me ve De­net­le­me Ku­ru­lu­nu,

e) Kü­çük ve or­ta bü­yük­lük­te­ki iş­let­me (KO­Bİ): İki yüz el­li ki­şi­den az yıl­lık ça­lı­şan is­tih­dam eden ve­ya yıl­lık net sa­tış ha­sı­la­tı ya da bi­lan­ço ak­tif top­la­mı yir­mi­beş mil­yon Ye­ni Türk Li­ra­sı­nı aş­ma­yan iş­let­me­le­ri,

f) Söz­leş­me: Fi­nan­sal Ye­ni­den Ya­pı­lan­dır­ma Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı kap­sa­mın­da ya­pı­lan fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me­le­ri­ni,

ifa­de eder.

Fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma çer­çe­ve an­laş­ma­la­rı

MAD­DE 3- (1) Ban­ka­lar ile di­ğer malî ku­rum­la­rın ve Ta­sar­ruf Mev­du­atı Si­gor­ta Fo­nu ile Tas­fi­ye Ha­lin­de Tür­ki­ye Em­lak Ban­ka­sı Ano­nim Şir­ke­ti­nin ala­cak­la­rı; Bir­lik ta­ra­fın­dan ha­zır­la­na­cak, ala­cak­lı ku­rum­la­rın yet­ki­li tem­sil­ci­le­rin­ce im­za­la­na­cak ve onay­la­ma ve ka­bu­le iliş­kin ge­nel şart­la­rı Ku­rul ta­ra­fın­dan bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­me­sin­den iti­ba­ren bir ay içe­ri­sin­de çı­ka­rı­la­cak yö­net­me­lik­te gös­te­ri­le­cek olan Fi­nan­sal Ye­ni­den Ya­pı­lan­dır­ma Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı kap­sa­mın­da ve bu An­laş­ma­la­rın Ku­rul ta­ra­fın­dan onay­lan­dı­ğı ta­rih­ten iti­ba­ren iki yıl­lık bir sü­re için­de fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me­le­ri­ne bağ­lan­mak şar­tıy­la ge­rek­ti­ğin­de, ih­ti­yaç du­ya­cak­la­rı ma­ki­na-ekip­ma­nın te­mi­ni­ne yö­ne­lik bun­la­rın reh­ni kar­şı­lı­ğı kre­di kul­lan­dı­rı­mı da da­hil ol­mak üze­re, ila­ve fi­nans­man sağ­lan­mak su­re­tiy­le ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rı­la­bi­lir ve­ya ye­ni it­fa plan­la­rı­na bağ­la­na­bi­lir.

(2) Ge­rek­ti­ğin­de ila­ve fi­nans­man da sağ­lan­mak su­re­tiy­le ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rı­la­cak ve­ya ye­ni bir it­fa pla­nı­na bağ­la­na­cak ala­cak­la­rın kap­sa­mı; borç­lu­la­rın ni­te­lik­le­ri, as­ga­ri tu­tar ve şart­la­rı ve ala­cak­lı­lar ile borç­lu­lar ara­sın­da ay­rı ay­rı im­za­la­na­cak fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me­le­ri­nin as­ga­ri un­sur­la­rı bi­rin­ci fık­ra­da­ki usul­le sap­ta­nan Fi­nan­sal Ye­ni­den Ya­pı­lan­dır­ma Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rıy­la be­lir­le­nir. Fi­nan­sal Ye­ni­den Ya­pı­lan­dır­ma Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı­nı im­za­la­ma­yan­lar ta­ra­fın­dan ya­pı­la­cak söz­leş­me ve iş­lem­ler için bu Ka­nun hü­küm­le­ri uy­gu­lan­maz.

(3) Fi­nan­sal  Ye­ni­den Ya­pı­lan­dır­ma Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı hü­küm­le­ri kap­sa­mın­da dü­zen­le­ne­cek fi­nan­sal  ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me­le­ri­ni im­za­la­mış KO­Bİ’le­rin, 31/10/2006 ta­ri­hi­ne ka­dar va­de­si gel­di­ği hal­de öden­me­miş bu­lu­nan; elek­trik, do­ğal­gaz, te­le­fon ve­ya su kul­la­nı­mın­dan  kay­nak­la­nan borç­la­rı ile Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğı­na bağ­lı ver­gi da­ire­le­ri ile sos­yal gü­ven­lik ku­rum­la­rı­na olan ve 21/7/1953 ta­rih­li ve 6183 sa­yı­lı Am­me Ala­cak­la­rı­nın Tah­sil Usu­lü Hak­kın­da Ka­nun ve­ya ta­bi ol­duk­la­rı mev­zu­at hü­küm­le­ri­ne gö­re ta­kip edi­len borç­la­rı, il­gi­li­le­rin  söz­leş­me ta­ri­hin­den iti­ba­ren iki ay için­de baş­vur­ma­la­rı ha­lin­de, ka­nu­ni fa­iz ora­nı uy­gu­lan­mak  su­re­tiy­le yir­mi dört aya ka­dar te­cil edi­le­bi­lir.

(4) Ala­cak­lı ve borç­lu ta­raf­lar ara­sın­da im­za­la­na­cak fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me­le­ri­ne ban­ka­lar ve di­ğer malî ku­rum­lar dı­şın­da ka­lan ala­cak­lı­lar da ta­raf sı­fa­tıy­la ka­tı­la­bi­lir.

(5) Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti Zi­ra­at Ban­ka­sı Ano­nim Şir­ke­ti, Tür­ki­ye Halk Ban­ka­sı Ano­nim Şir­ke­ti, Fi­nan­sal Ye­ni­den Ya­pı­lan­dır­ma Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı­na ve bu An­laş­ma­lar kap­sa­mın­da borç­la­rı ge­rek­ti­ğin­de ila­ve fi­nans­man da sağ­lan­mak su­re­tiy­le ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rı­lan ve­ya ye­ni bir it­fa pla­nı­na bağ­la­nan borç­lu­lar­la ya­pı­la­cak fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me­le­ri­ne ta­raf ol­ma­ya yet­ki­li­dir.

(6) Ta­sar­ruf Mev­du­atı Si­gor­ta Fo­nu ve Tas­fi­ye Ha­lin­de Tür­ki­ye Em­lak Ban­ka­sı Ano­nim Şir­ke­ti, Fi­nan­sal Ye­ni­den Ya­pı­lan­dır­ma Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı­na ve bu An­laş­ma­lar kap­sa­mın­da borç­lu KO­Bİ’ler­le ya­pı­la­cak fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me­le­ri­ne ila­ve fi­nans­man sağ­la­ma­mak kay­dıy­la ta­raf ola­bi­lir­ler.

(7) Fi­nan­sal Ye­ni­den Ya­pı­lan­dır­ma Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı kap­sa­mın­da fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me­si im­za­lan­dı­ğı tak­dir­de, bu söz­leş­me­le­ri im­za­la­yan KO­Bİ’ler­den olan ala­cak­la­ra iliş­kin za­ma­na­şı­mı, söz­leş­me ta­ri­hi iti­ba­rıy­la ke­sil­miş sa­yı­lır.

(8) Ala­cak­lı ban­ka ya da di­ğer malî ku­rum­lar ta­ra­fın­dan bu Ka­nun kap­sa­mın­da­ki kre­di­le­re,  4/12/1984 ta­rih­li ve 3095 sa­yı­lı Ka­nu­ni Fa­iz ve Te­mer­rüt Fa­izi­ne İliş­kin Ka­nu­na da­ya­nı­la­rak bi­le­şik fa­iz yü­rü­tü­le­mez.

Ver­gi is­tis­na­la­rı ve teş­vik bel­ge­le­ri

MAD­DE 4- (1) Fi­nan­sal Ye­ni­den Ya­pı­lan­dır­ma Çer­çe­ve An­laş­ma­la­rı hü­küm­le­ri kap­sa­mın­da dü­zen­le­ne­cek fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me­le­ri ve bu söz­leş­me­ler kap­sa­mın­da ya­pı­la­cak iş­lem­ler­le il­gi­li ola­rak aşa­ğı­da­ki hü­küm­ler uy­gu­la­nır.

a) Çer­çe­ve an­laş­ma­lar ile söz­leş­me­ler ve bun­la­rın be­lir­le­di­ği esas­lar uya­rın­ca ya­pı­la­cak iş­lem­ler ve dü­zen­le­ne­cek kâ­ğıt­lar 1/7/1964 ta­rih­li ve 488 sa­yı­lı Dam­ga Ver­gi­si Ka­nu­nu­na gö­re öde­ne­cek dam­ga ver­gi­si ve 2/7/1964 ta­rih­li ve 492 sa­yı­lı Harç­lar Ka­nu­nu­na gö­re öde­ne­cek harç­lar­dan,

b) Çer­çe­ve an­laş­ma­lar ve söz­leş­me­ler uya­rın­ca ala­cak­lı ban­ka­lar ta­ra­fın­dan her ne nam al­tın­da olur­sa ol­sun tah­sil edi­le­cek tu­tar­lar 13/7/1956 ta­rih­li ve 6802 sa­yı­lı Gi­der Ver­gi­le­ri Ka­nu­nu ge­re­ği öde­ne­cek ban­ka ve si­gor­ta mu­ame­le­le­ri ver­gi­sin­den,

c) Çer­çe­ve an­laş­ma­sı ve dü­zen­le­nen söz­leş­me­ler kap­sa­mın­da kul­lan­dı­rı­lan kre­di­ler kay­nak kul­la­nı­mı des­tek­le­me fo­nun­dan,

ve di­ğer fon­lar ile malî yü­küm­lü­lük­ler­den is­tis­na edi­lir.

(2) İs­tis­na, ala­cak­lı ku­ru­luş­la­rın çer­çe­ve an­laş­ma­sı ve dü­zen­le­nen söz­leş­me­ler uya­rın­ca edin­dik­le­ri var­lık­la­rı el­den çı­kar­dık­la­rı hal­ler­de de uy­gu­la­nır.

(3) İs­tis­na uy­gu­la­ma­sı, söz­leş­me hü­küm­le­ri­nin borç­lu KO­Bİ’ler ta­ra­fın­dan ye­ri­ne ge­ti­ri­le­me­me­si ve­ya ge­ti­ril­me­me­si hal­le­rin­de ala­ca­ğın hu­ku­ki yol­lar­dan tah­si­li aşa­ma­la­rın­da öden­me­si ge­re­ken ver­gi, re­sim ve harç­lar açı­sın­dan da ge­çer­li­dir.

(4) 5411 sa­yı­lı Ban­ka­cı­lık Ka­nu­nu­nun      53 ün­cü mad­de­si­nin ikin­ci fık­ra­sı uya­rın­ca kar­şı­lık ay­rıl­mış olan kı­sım­lar ha­riç ol­mak üze­re, söz­leş­me hü­küm­le­ri uya­rın­ca tah­si­lin­den vaz­ge­çi­len ala­cak tu­tar­la­rı Ver­gi Usul Ka­nu­nu hü­küm­le­ri­ne gö­re ala­cak­lı için de­ğer­siz ala­cak, borç­lu için ise vaz­ge­çi­len ala­cak ola­rak dik­ka­te alı­nır.

(5) Söz­leş­me ile uy­gu­la­ma­ya ko­nu­lan iş­lem­le­rin ger­çek­leş­me­me­si ha­lin­de da­hi, uy­gu­lan­mış olan ver­gi, re­sim ve harç is­tis­na­la­rı ge­ri alın­maz.

(6) Fi­nan­sal ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma söz­leş­me­le­ri­ne gö­re borç­la­rı ye­ni­den ya­pı­lan­dı­rı­lan ve ye­ni bir it­fa pla­nı­na bağ­la­nan borç­lu KO­Bİ’ler ta­ra­fın­dan alın­mış olan teş­vik bel­ge­le­ri­nin sü­re­le­ri ile ih­ra­cat ta­ah­hüt sü­re­le­ri, söz­leş­me­ler ile be­lir­le­nen sü­re­ler ka­dar uza­tıl­mış sa­yı­lır.

(7) Bu mad­de kap­sa­mın­da­ki is­tis­na­la­ra iliş­kin ola­rak KO­Bİ’le­re uy­gu­la­na­cak mü­ey­yi­de­ler­den ban­ka­la­ra rü­cu edi­le­cek­ler için, ye­ni­den ya­pı­lan­dır­ma­ya ko­nu borç tu­ta­rı­nın yüz­de be­şi­nin öden­me­miş ol­ma­sı şar­tı ara­nır.

(8) Kre­di­le­rin te­mi­nat­la­rı­nın ya da ala­cak­lı malî ku­rum ta­ra­fın­dan iş­ti­rak ola­rak edi­ni­le­cek KO­Bİ’nin var­lık ve yü­küm­lü­lük­le­ri­nin ger­çe­ğe uy­gun de­ğe­ri­ne iliş­kin de­ğer­le­me, borç­lu ta­ra­fın­dan ta­lep edil­me­si du­ru­mun­da, Ku­rul­ca ya da Ser­ma­ye Pi­ya­sa­sı Ku­ru­lun­ca de­ğer­le­me yap­ma­ya yet­ki­len­di­ril­miş ki­şi ve­ya ku­ru­luş­lar ta­ra­fın­dan ya­pı­lır.

Yü­rür­lük

MAD­DE 5- (1) Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

Yü­rüt­me

MAD­DE 6- (1) Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

 

Recep Tay­yip Er­doğan

 

 

Baş­bakan

 

 

Dışiş­leri Bak. ve Başb. Yrd.

Dev­let Bak. ve Başb. Yrd.

Dev­let Bak. ve Başb. Yrd.

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

Dev­let Bakanı V.

Dev­let Bakanı V.

Dev­let Bakanı

M. Aydın

M. Başesgioğlu

M. Aydın

Dev­let Bakanı

Dev­let Bakanı

Adalet Bakanı

N. Çubukçu

K. Tüzmen

C. Çiçek

Mil­lî Savun­ma Bakanı

İçiş­leri Bakanı V.

Maliye Bakanı

M. V. Gönül

M. V. Gönül

K. Unakıtan

Mil­lî Eğitim Bakanı

Bayın­dır­lık ve İs­kân Bakanı

Sağ­lık Bakanı

H.Çelik

F. N. Özak

R. Akdağ

Ulaş­tır­ma Bakanı

Tarım ve Köyiş­leri Bakanı

Çalış­ma ve Sos. Güv. Bakanı

B. Yıl­dırım

M. M. Eker

M. Başes­gioğ­lu

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kül­tür ve Turizm Bakanı

A. Coş­kun

M. H. Güler

A. Koç

 

Çev­re ve Or­man Bakanı

 

 

O. Pepe