Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S. Sayısı:
1341)
Futbol Müsabakalarında Müşterek
Bahisler Tertibi Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı ve Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu
Raporu (1/1299)
Not: Tasarı, Başkanlıkça; Plan ve Bütçe ile Millî Eğitim,
Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 22/1/2007
Kanunlar
ve Kararlar
Genel
Müdürlüğü
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-1342/298
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca
8.1.2007 tarihinde kararlaştırılan “Futbol Müsabakalarında Müşterek
Bahisler Tertibi Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Tasarı
ile; son derece dağınık bir mevzuatı bulunan Spor- Toto-Loto Teşkilat
Müdürlüğünün hukuki statüsü, Teşkilat Başkanlığı olarak yeniden
yapılandırılmış, Teşkilat Başkanlığının ana hizmet, danışma ve
yardımcı hizmet birimleri tek tek sayılarak Teşkilatın hukuki alt
yapıya kavuşması sağlanmıştır.
3289 ve 7258 sayılı Kanun hükümleri uyarınca
ülkemizde sadece futbol müsabakaları üzerine bahis oyunları oynatılabilmekte,
futbol dışındaki spor müsabakaları (basketbol, voleybol, motor-sporları vb.) üzerine ise oynatılamamaktadır.
Tüm dünya ve Avrupa’da futbol ve diğer spor müsabakaları
üzerine bahis ve spora dayalı şans oyunları düzenlenmektedir.
Tasarı ile futbol ve diğer spor müsabakaları üzerine
bahis oyunlarının yanı sıra spora dayalı şans oyunları düzenleme
imkanı getirilerek her iki Kanunda da buna ilişkin düzenlemeler
yapılmış ve Teşkilat Başkanlığının görev ve yetkileri genişletilmiştir.
Böylece Türk sporunun gelişmesinin önündeki en
önemli sorun olan maddi imkânsızlıkların ortadan kaldırılması, Teşkilat
Başkanlığınca iştirakçilere daha fazla ikramiye vermek suretiyle
müşterek bahis oyunları hâsılatının artırılması ve Türk sporuna
daha fazla kaynak yaratılması hedeflenmiştir.
Gençlik
ve Spor Genel Müdürlüğünün sportif faaliyetleri ile özerk spor federasyonlarının
her türlü faaliyetleri ve yapım, bakım ve onarım ihaleleri hariç olmak
üzere Spor Toto Teşkilat Başkanlığınca gerçekleştirilecek mal ve
hizmet alımlarının 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tabi olmadığı
düzenlenmiştir.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde
1- Madde ile, 7258 sayılı Futbol Müsabakalarında Müşterek Bahisler
Tertibi Hakkında Kanunun adı “Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında
Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında Kanun” şeklinde değiştirilmiştir.
Ayrıca Madde ile, Türkiye’de düzenlenecek futbol
ve diğer spor müsabakaları üzerine sabit ihtimalli ve müşterek bahisler
ile şans oyunlarını düzenleme hak ve yetkisinin Gençlik ve Spor Genel
Müdürlüğüne ait olduğu düzenlenmiştir.
Madde
2- Madde ile; 7258 sayılı Futbol Müsabakalarında
Müşterek Bahisler Tertibi Hakkında Kanunun 2 nci Maddesinde değişiklik
yapılarak, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün futbol ve diğer spor
müsabakaları üzerine sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile
şans oyunlarını düzenleme hak ve yetkisini kendisine bağlı, özel
hukuk hükümlerine göre sevk ve idare edilen ve özel bütçeli Spor Toto
Teşkilat Başkanlığı eliyle kullanacağı ve yürüteceği esası getirilmiştir.
Ayrıca, Teşkilat Başkanlığının söz konusu yetkisini bizzat kullanabileceği
gibi kısmen veya tamamen özel hukuk tüzel kişilerine devredebileceği
ve gerektiğinde hizmet satın
Ayrıca Spor-Toto-Loto Teşkilat Müdürlüğünün hukuki
statüsü “Spor Toto Teşkilat Başkanlığı” olarak değiştirilerek yeni
bir yapılanmaya gidilmiştir. Teşkilat Başkanlığının merkez
teşkilatının Teşkilat Başkanı, Başkan Yardımcısı, Teşkilat Müdürü,
Yönetim Kurulu, ana hizmet, danışma ve yardımcı hizmet birimlerinden
oluşacağı belirtilmiş ve Teşkilat Başkanlığının ana hizmet, danışma
ve yardımcı hizmet birimlerinin hangi şubelerden meydana geleceği
tespit edilmiştir.
Teşkilat yapısı içerisinde bulunmayan
Teşkilat Müdürlüğü, Bilgi İşlem Şube Müdürlüğü, Hukuk Müşavirliği,
Bayi Kontrolörlüğü Şube Müdürlüğü ve Basın ve Halkla İlişkiler Şube
Müdürlüğü gibi şubeler oluşturularak Teşkilatın artan iş hacminin
karşılanması amaçlanmıştır.
Teşkilat
Başkanlığının ana hizmet birimlerinin, danışma birimlerinin ve
yardımcı hizmet birimlerinin görev, yetki ve sorumluluklarının
yönetmelikle düzenleneceği esası getirilmiştir.
Madde
3- Madde ile; yeni düzenlemeyle futbol ile birlikte diğer spor müsabakaları
üzerine sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile şans oyunlarının
düzenleneceği öngörüldüğünden, 7258 sayılı Kanunun 5 inci Maddesi
ile ek 1 inci Maddesinde de buna paralel düzenleme yapılmıştır.
Madde
4- Madde ile; 7258 sayılı Kanuna geçici
madde eklenmek suretiyle Spor-Toto-Loto Teşkilat Müdürlüğünde Teşkilat
Müdürü, Teşkilat Müdür Yardımcısı, şube müdürü ve şef unvanlarıyla
görev yapanların unvanlarının Kanunun yayımı tarihinde sona ereceği,
söz konusu kişilerin aynı veya başka unvanla atanmasının mümkün olduğu düzenlenmiştir.
Madde
5- Madde ile; 3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat
ve Görevleri Hakkında Kanunun 2 nci Maddesinin (i) bendinde değişiklik
yapılarak, sadece futbol müsabakaları üzerine müşterek bahis düzenleme
yetkisi bulunan Genel Müdürlüğün yetki ve görevi genişletilmiş
ve futbol müsabakaları dışındaki diğer spor müsabakaları (basketbol,
voleybol, motor sporları, motogp vb.) üzerine de müşterek ve sabit
ihtimalli bahis ile şans oyunları düzenleme yetkisi verilmiştir.
Madde 6- Madde ile; Spor-Toto-Loto Teşkilat
Müdürlüğünün yeni yapılanmasına uygun olarak 3289 sayılı Kanunun
4 üncü Maddesinde de değişiklik yapılmıştır.
Madde
7- Madde ile, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün sportif faaliyetleri
ile özerk spor federasyonlarının her türlü faaliyetleri ve yapım,
bakım ve onarım ihaleleri hariç olmak üzere Spor Toto Teşkilat Başkanlığınca
gerçekleştirilecek mal ve hizmet alımlarının 4734 sayılı Kamu İhale
Kanununa tabi olmadığı düzenlenmiş ve bu hükme ilişkin esas ve usullerin
Maliye Bakanlığı ve Kamu İhale Kurumunun görüşleri alınarak Gençlik
ve Spor Genel Müdürlüğü tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirleneceği
öngörülmüştür.
Genel
Müdürlüğün sportif faaliyetleri ile özerk federasyonların faaliyetleri
uluslararası federasyonların mevzuatına uygun olarak ifa edildiğinden
dolayı 4734 sayılı Kanunun getirdiği usul ve esaslara uyulması halinde,
öngörülemeyecek şekilde ortaya çıkan
ihtiyaçların temininde güçlüklerle karşılaşılmakta, bazen
mevzuat dışı alımlar yapılmak suretiyle bu tür organizasyonlar
gerçekleştirilebilmektedir. Mevzuat dışı yapılan alımların bedelleri
ise çoğu defa federasyon
başkanı, yönetim kurulu üyeleri veya federasyon çalışanları
tarafından karşılanmak suretiyle uluslararası düzeyde ülke itibarının
zedelenmesinin önüne geçilebilmektedir. Yapılan düzenleme ile
Genel Müdürlüğün veya federasyonların düzenlediği uluslararası
organizasyonların sevk ve idaresinde 4734 sayılı Kanunun getirdiği
ağır bürokratik engellerle karşılaşılmaksızın ülke itibarına yakışır
şekilde faaliyetlerin düzenlenmesi ve mal ve hizmet alımlarının
yapılması sağlanmıştır.
Futbol müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli bahis
oyunlarının (İddaa) oynatılması, ülkemizde yasadışı olarak internet
üzerinden bahis oynatan şirketler ile bahis oranlarının söz konusu
şirketler tarafından belirlenen oranlarla eşit veya çok yakın bir
oranda belirlenmesini zorunlu kılmaktadır. Az ancak sık kazandırma özelliği ile kısa süre içersinde
tüm dünyadaki iştirakçiler tarafından en çok tercih edilen oyun haline
gelen sabit ihtimalli bahis oyunlarının (İddaa) ana unsuru kazanılacak
ikramiyeyi belirleyen bahis oranlarıdır. İnternet
üzerinde illegal şekilde faaliyet gösteren ve hasılatı üzerinde
vergi dahil hiçbir kesintisi bulunmayan yasadışı organizasyonların
en cazip tarafı bahis oranlarının yüksek tutulması suretiyle iştirakçilere
verilen yüksek ikramiyedir.
İddaa oyununun oynatılabilmesi dağıtılan ikramiye
miktarı ile doğrudan ilişkilidir. Zira söz konusu oyunda dağıtılacak ikramiye miktarının
önceden bilinmesi fiilen mümkün olmayıp, iştirakçiler bahislerini
oyunu düzenleyen kuruma karşı oynamaktadır. Bu nedenle, tüm dünyada illegal olarak faaliyet gösteren
bahis şirketleri ile rekabet edilebilmesi bahis oranlarının söz
konusu şirketlerce belirlenen oranlara eşit veya çok yakın olmasıyla
mümkündür. Kurum dünya üzerinde oynatılan sabit ihtimalli
bahis oyunları için uygulanan taban
Yukarıda anlatılan model ise ancak gelir-hasılat
paylaşımı şeklindeki bir ihale ve sözleşme ile mümkündür. Ancak,
gelir-hasılat paylaşımı şeklindeki bir ihale modeli 4734 sayılı
Kamu İhale Kanununda öngörülmediğinden söz konusu modelin 4734
sayılı Kanunun esas ve usullerine göre yapılması hukuken ve fiilen
mümkün değildir.
Teşkilat
Başkanlığınca gerçekleştirilecek yapım, bakım ve onarım işleri
dışındaki sportif iş ve işlemlerin, kendine has özellikleri dikkate
alındığında, bu işlemlerin çok kısa süre içerisinde gerçekleştirilmesi
zorunludur. Bu bağlamda örneğin, herhangi bir müsabaka, turnuva
veya organizasyonda takım veya sporcunun alacağı sonuç ve derecenin
önceden bilinmesinin mümkün olmaması, hangi müsabakanın nerede
gerçekleştirileceğinin bazen önceden bilinememesi, bu iş ve işlemler
için yapılması gereken reklam, ilan, ödül, malzeme ve yer temininin
kısa süre içerisinde yapılmasının zorunlu olması ve benzeri sebeplerden
dolayı bu işlemlerin Kamu İhale Kanununa tabi olmaksızın yapılması
zorunlu hale gelmektedir.
Ayrıca,
Teşkilat Başkanlığı, Devlet bütçesinden hiçbir pay almadan her türlü
giderini kendi gelirlerinden karşılayarak faaliyetini sürdüren
özel bütçeli bir kuruluştur. Kurumun işletme giderleri
dışında kalan gelirleri, kuruluş amacı doğrultusunda Türk sporu
ve ekonomisine aktarılmaktadır. Teşkilat
Başkanlığı tarafından oynatılan oyunların hasılatının artırılması,
kamuoyuna zamanında yapılacak duyuru mahiyetindeki reklamlara
bağlıdır.
Oynatılan müşterek bahis oyunlarında
önceden tahmin edilmesi mümkün olmayan değişikliklerin örneğin,
büyük ikramiyeyi bilen çıkmaması nedeniyle biriken ikramiyenin
bir sonraki haftaya devretmesi veya tek maç üzerinden oyun oynatılmasına
imkân tanıyan maçların ilan edilmesi gibi kamuoyuna en kısa sürede
duyurulması ve basın-yayın organları tarafından düzenlenen spora
yönelik yayınlarda Teşkilat reklamının yapılması halinde oyun hasılatında
dolayısıyla kamu gelirlerinde artış meydana gelmektedir.
Belirtilen
nedenlerle günlük veya haftalık zaman dilimleri içerisinde uygulanması
zorunlu olan reklam çalışmalarının 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu
kapsamında gerçekleştirilmesi ihale ilan süreleri ve prosedürü
göz önüne alındığında imkansız hale gelmektedir. Ülkemizde bulunan
yazılı ve görsel yayın kuruluşları tarafından belirlenen tarifelere
göre bu ihtiyacın doğrudan temin usulü ile karşılanması
da mümkün olmamaktadır.
Yukarıda
belirtilen nedenlerle, yapım, onarım ve bakım ihaleleri hariç olmak
üzere Spor Toto Teşkilat Başkanlığınca gerçekleştirilecek mal ve
hizmet alımı ile diğer ihalelerin de 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa
tabi olmaksızın gerçekleştirileceği düzenlenmiştir.
Madde 8- Yürürlük maddesidir.
Madde
9- Yürütme maddesidir.
Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve
Spor Komisyonu Raporu
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Millî Eğitim,
Kültür, Gençlik ve 1/2/2007
Spor
Komisyonu
Esas
No.: 1/1299
Karar
No.: 5
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlıkça
25/1/2007 tarihinde tali olarak Plan ve Bütçe, esas olarak Millî Eğitim,
Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonumuza havale edilen “Futbol Müsabakalarında
Müşterek Bahisler Tertibi Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” (1/1299) Komisyonumuzun
21/1/2007 tarihli toplantısında görüşülmüştür.
Tasarı
ile; Futbol Müsabakalarında Müşterek Bahisler Tertibi Hakkında
Kanunun adı “Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları
Düzenlenmesi Hakkında Kanun” olarak değiştirilmekte, futbol ve diğer
spor müsabakaları üzerine sabit ihtimalli ve müşterek bahisler
ile şans oyunlarını düzenleme hak ve yetkisi Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğüne
verilmekte, Spor-Toto-Loto Teşkilat Müdürlüğünün hukuki statüsü
Teşkilat Başkanlığı olarak yeniden yapılandırılmakta, Teşkilat
Başkanlığının ana hizmet, danışma ve yardımcı hizmet birimleri belirlenerek,
Teşkilatın hukuki alt yapısı oluşturulmaktadır. Ayrıca
Spor Toto Teşkilat Başkanlığınca gerçekleştirilecek mal ve hizmet
alımlarının Kamu İhale Kanununa tabi olmadığı, Tasarı ile öngörülmektedir.
Toplantımıza
Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Sayın Mehmet Ali Şahin, Gençlik ve Spor Genel Müdürü,
Maliye Bakanlığı, Kamu İhale Kurumu, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü
yetkilileri katılmışlardır.
Devlet
Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Mehmet Ali Şahin, Tasarıyı sunuş konuşmasında,
7258 sayılı Kanunun 48 yıllık bir Kanun olduğunu, günün ihtiyaçlarına
cevap veremediğini, bu nedenle değiştirildiğini belirtmiştir. Tasarı futbol dışındaki
spor müsabakalarında da müşterek bahis oyunu oynanması imkanını
getirmekte ve bu konudaki yetkiyi Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğüne
vermektedir. Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü bu yetkiyi
Spor-Toto-Loto Teşkilat Müdürlüğü eliyle yürütmektedir. Tasarıyla bu Teşkilat Spor Toto Teşkilat Başkanlığı olarak
kamudaki anlayışa uygun bir şekilde örgütlenmektedir. İllegal
oyunlarla mücadele edebilmek için hizmet ve mal satın alınmasına ihtiyaç
vardır ve bu alanda Başkanlığın Kamu İhale Kanunu hükümlerine
tabi olmaması zarureti doğmuştur. Ülkemiz Universiad’da
da başarılı bir sınav vermiştir.
Önümüzdeki günlerde pek
çok organizasyon ülkemizde yapılacaktır. Üniversite
kış oyunları, Karadeniz oyunları gibi. Bu organizasyonlarda
uluslar arası organizasyonların kurallarına uygun hareket etmek
zorundayız. Bu nedenle bazı hususlarda Kamu
İhale Kanunu dışında kalınması gerekli olmaktadır. Bunlar organizasyonla ilgili işlerdir. Yine şeffaf şekilde bu alımlar gerçekleştirilecektir.
Tasarının tümü üzerinde üyelerimizin sorularına
cevaben Sayın Bakan şu görüşleri ifade etmiştir.
Tasarıy
İddaa oyunundan pek çok kuruma katkı sağlanmaktadır. Sosyal kuruluşlara 44 milyar YTL aktarılmıştır. 2 ve 3 üncü lig kulüplerine katkı sağlanmıştır. Geçiş süreciyle ilgili ne yapılabileceği konusunda
da çalışmalarımız sürmektedir. Spor Toto Teşkilatında
çalışan tüm personel mağdur edilmeyecek, mevcut konumlarına uygun
yerlerde görevlendirileceklerdir.
Amatör kulüpler ve okullara yönelik çalışmalar sürmektedir. Okullarımız birer spor kulübü haline getirilmektedir.
Spor müsabakalarında müşterek bahislerle ilgili
kulüplere isim hakkı verilmektedir. Amatör
spor kulüplerine yönelik Genel Müdürlük bünyesinden bütçe ayrılmaktadır.
Talepleri halinde kaynak aktarılmaktadır. Bu kulüplerin tesisleri tamamlanmaya çalışılmaktadır.
Bu tasarı okullara doğrudan kaynak aktarmaya imkân
vermemektedir. Spor salonları okullara yakın
yerlere yapılmaya çalışılmaktadır.
Tasarı
üzerinde üyelerimiz şu görüşleri ifade etmişlerdir:
Bu konu oldukça ciddidir. Alt Komisyonda görüşülmelidir. Bayilerle
internet üzerinden bahis oynatma ayrılmalıdır. Yapılmış ihale şaibelidir. İllegal şekilde bahis
oynatanlar reklam dahi
verebilmektedirler. Bunun önüne geçilmelidir.
Spor Toto,
İddaa oyunuyla ilgili ödemesi gereken şans oyunları vergisini eksik
yatırmıştır ve Maliye Bakanlığı bu konuda takip başlatmıştır. Bu
Tasarıyla bir anlamda örtülü af getirilmektedir.
Tasarının
Alt Komisyonda görüşülmesi amacıyla verilen önerge Komisyonumuzca
Tasarının
tümü üzerindeki görüşmelerden sonra maddelerine geçilmesi Komisyonumuzca
Tasarının 1 inci maddesi ile futbol dışındaki spor
müsabakaları üzerine müşterek bahis ve şans oyunları düzenleme
imkânı getirilmekte ve bu alanda yetki Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğüne
verilmektedir. Madde Komisyonumuzca oy çokluğu
ile
Tasarının 2 nci maddesi üzerinde sabit ihtimalli
ve müşterek bahisler ile şans oyunlarına iştirak edeceklerin ehliyet
şartları ve iştirak oranlarının yönetmelikle belirlenmesini
amaçlayan bir önerge verilmiştir. Bu işlemlerin günümüz
teknolojik gelişmelerine paralel olarak sık sık değiştirilmesi
ihtiyacı hasıl olduğundan bu önerge verilmiştir. Tasarının 2 nci
maddesi benimsenen önerge doğrultusunda Komisyonumuzca oy çokluğu
ile
Tasarının
3 üncü maddesi üzerinde
Tasarıya
yeni 4 üncü madde eklenmesine ilişkin bir önerge Komisyonumuzca
7258 sayılı Kanunun Ek 1 inci maddesinde değişiklik
içeren önergenin kabulüyle Tasarıya 5 inci madde eklenmiştir. Bu maddede futbol ile birlikte diğer spor müsabakaları
üzerine sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile şans oyunları düzenleneceğine
yönelik düzenlemeler yapılmaktadır.
Tasarının 4 üncü maddesi 6 ncı madde olarak görüşülmüştür. Spor
Toto-Loto Teşkilat Müdürlüğünde görev yapanların durumunu düzenleyen
bu madde Komisyonumuzca oy çokluğu ile
Tasarının 5 inci maddesi 7 nci madde olarak görüşülmüştür. Futbol
müsabakaları dışındaki diğer spor müsabakaları üzerine de müşterek
ve sabit ihtimalli bahis ile şans oyunları düzenleme yetkisini
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün yetki ve görevleri arasına alan bu madde Komisyonumuzca
Tasarının 6 ncı maddesi 8 inci madde olarak görüşülmüştür. Madde;
metinde sehven “Spor Toto Başkanlığı” olarak yazılan ibare “Spor Toto
Teşkilat Başkanlığı” şeklinde düzeltilerek Komisyonumuzca oy
çokluğu ile
Tasarının 7 nci maddesi 9 uncu madde olarak görüşülmüştür. Bu
madde ile Kamu İhale Kanununun 3 ve Geçici 4 üncü Maddelerinde değişiklik
öngörülerek Spor Toto Teşkilat Başkanlığınca yapılacak mal ve hizmet
alımlarının hangi hallerde Kamu İhale Kanunu kapsamı dışında gerçekleştirilebileceği
düzenlenmektedir. Madde, yazımı açısından düzeltilerek Komisyonumuzca
oy çokluğu ile
Tasarının
yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 8 ve 9 uncu maddeleri 10 ve 11 inci
maddeler olarak görüşülmüş ve Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Tasarının
tümü oya sunulmuş ve Komisyonumuzca oy çokluğu ile
Raporumuz, Genel Kurulun onayına arz edilmek üzere
Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Tayyar
Altıkulaç |
Hikmet
Özdemir |
Hacı
Biner |
|
|
|
İstanbul |
Çankırı |
Van |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ali
Aydınlıoğlu |
Hüseyin
Ekmekçioğlu |
Faruk
Anbarcıoğlu |
|
|
|
Balıkesir |
|
|
|
|
|
|
(Karşı oy yazım vardır) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mustafa
Özyurt |
Mustafa
Gazalcı |
Mehmet
Yüksektepe |
|
|
|
|
Denizli |
Denizli |
|
|
|
(Karşı oy yazısı saklı) |
(Karşı oy yazısı saklı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ömer
Özyılmaz |
Hasan
Aydın |
Temel
Yılmaz |
|
|
|
|
Giresun |
Gümüşhane |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Berhan
Şimşek |
Avni
Doğan |
Remzi
Çetin |
|
|
|
İstanbul |
Kahramanmaraş |
|
|
|
|
(Karşı oy yazısı saklı) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Sami
Güçlü |
Ali
Cumhur Yaka |
Mehmet
Sarı |
|
|
|
|
Muğla |
Osmaniye |
|
|
|
|
(Karşı oy yazısı saklı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
Öner
Ergenç |
Osman
Kılıç |
|
|
|
|
Siirt |
|
|
|
KARŞI
OY YAZISI
Kanun tasarısı, Danıştay’ın İddia ihalesine ilişkin
yürütmeyi durdurma kararıyla ilişkili olarak aceleyle hazırlanmış
bir kanun tasarısıdır.
O nedenle bu kanun tasarısı, tasarının
2 nci maddesi ile Spor Toto Teşkilat Başkanlığı’na verilen özel hukuk
tüzel kişilerine devretme yetkisi ve Spor Toto Teşkilat Başkanlığı’nca
gerçekleştirilecek mal ve hizmet alımlarının Kamu İhale Yasası
kapsamından çıkarmaktan ibarettir. Bu yasa tasarısı,
daha önce hükümetin yaptığı bir hatayı, yanlışı TBMM eliyle düzeltmek
amacı taşımaktadır.
Oysa, sorun sadece bir
yanlışın düzeltilmesinden ibaret değildir.
Bu kanun tasarısında, İnternet
üzerinden illegal bir şekilde bahis oynatanlarla nasıl mücadele
edileceğine ilişkin bir düzenleme bulunmamaktadır. Komisyonda verilen önerge ile getirilen ceza düzenlemesi
ise, bu sorunu ortadan kaldırmaya yetmeyecektir. Ayrıca, tasarının
komisyona sevk edilen halinde 3 üncü maddesi ile 7258 sayılı kanunun
5 inci maddesinde yer alan “futbol müsabakaları” ibaresinin “futbol
ve diğer spor müsabakalarında” olarak değiştirildiği ifade edilirken,
bu madde ile ilgili komisyonda verilen ve kabul edilen önergede bu
değişiklikten bahsedilmemesi, bu kanun tasarısının gayri ciddi
hazırlandığının, aceleci bir anlayışla hazırlandığının bir göstergesidir.
Yine, bu kanun tasarısı,
aceleyle hazırlandığı için, bir sonraki iddia ihalesinin tüm Türkiye
için mi, yoksa bölgesel bazda mı yapılacağına ilişkin bir düzenleme
ihtiva etmemektedir. Oysa, bu ihalenin bölge bölge yapılmasının
hem klüplerimize, hem devlete kazancının daha fazla olacağına
ilişkin değerlendirmeler yapılmaktadır.
İnternet üzerinden yapılan
bahislerin de ayrıca ihale edilmesi, illegal yollardan oynatılan
bahislerin legal hale getirilmesine yönelik bir düzenlemenin olmaması
da bu yasanın eksiklerinden biridir. Bu tasarıda;
Lisans Bedeli alınıp alınmayacağına ilişkin bir düzenlemenin olmaması
da bu tasarının bir eksikliğidir.
Diğer önemli nokta, bu kanun
tasarısının bahis gelirlerinin nasıl paylaşılacağına ilişkin
bir düzenleme içermemesidir. Klüpler olmadan,
bahis oynatılamayacağı açıktır. O nedenle böyle bir kanunda,
klüplere aktarılacak minimum payın belirlenmesi gerekirken, böyle
bir düzenleme yapılmadığı da ortadadır.
Tasarının bu haliyle geçmesinin
futbol endüstrisinin en güncel ve önemli gelir kaynaklarından biri
olan bahis alanında yaşanan sorunları eksikleri karşılamayacağı,
bu sorunları çözmeye yeterli olmadığı gerekçesiyle bir alt komisyon
kurulması önerilmiş, ancak bu öneri komisyonda reddedilmiştir.
Bu nedenlerle, Türkiye
ekonomisi ve Türk sporu için önemli bir gelir kaynağı olan bahis oyunlarını
eksik düzenleyen bu kanuna karşıyız.
|
|
Berhan Şimşek |
Mustafa Gazalcı |
Cumhur Yaka |
|
|
İstanbul |
Denizli |
Muğla |
|
|
Hüseyin Ekmekçioğlu |
Mustafa Özyurt |
|
|
|
|
|
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
FUTBOL MÜSABAKALARINDA MÜŞTEREK
BAHİSLER TERTİBİ HAKKINDA KANUN İLE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1-
29/4/1959 tarihli ve 7258 sayılı Futbol Müsabakalarında Müşterek
Bahisler Tertibi Hakkında Kanunun adı “Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında
Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında Kanun” olarak değiştirilmiş
ve aynı Kanunun 1 inci maddesi ise aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 1- Futbol ve diğer spor müsabakaları üzerine
sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile şans oyunlarını düzenleme
hak ve yetkisi Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğüne aittir.”
MADDE 2- 7258
sayılı Kanunun 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
2- Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü
futbol ve diğer spor müsabakalarına dayalı olarak sabit ihtimalli
ve müşterek bahisler ile şans oyunlarını düzenleme hak ve yetkisini,
kendisine bağlı, özel hukuk hükümlerine göre sevk ve idare edilen
ve özel bütçeli Spor Toto Teşkilat Başkanlığı eliyle kullanır ve yürütür.
Teşkilat Başkanlığı söz konusu yetkisini bizzat
kullanabileceği gibi kısmen veya tamamen özel hukuk tüzel kişilerine
devredebilir. Ayrıca, hizmet satın
Teşkilat
Başkanlığının merkez teşkilatı; Teşkilat Başkanı, Başkan Yardımcısı,
Teşkilat Müdürü, Yönetim Kurulu ile ana hizmet, danışma ve yardımcı
hizmet birimlerinden oluşur.
Teşkilat Başkanlığının ana hizmet birimleri;
Teşkilat Müdürlüğü, Organizasyon ve Reklam Şube Müdürlüğü, Bayilik
Şube Müdürlüğü, Muhasebe Şube Müdürlüğü ve Bilgi İşlem Şube Müdürlüğünden;
danışma birimleri; Hukuk Müşavirliği ve Teşkilat Başkanlığı Başmüşavirler
ile müşavirlerden; yardımcı hizmet birimleri ise İnsan Kaynakları
Şube Müdürlüğü, Destek Hizmetleri Şube Müdürlüğü, Bayi Kontrolörlüğü
Şube Müdürlüğü, Basın ve Halkla İlişkiler Şube Müdürlüğü ile Matbaa
Şube Müdürlüğünden meydana gelir.
Teşkilat Başkanlığının ana hizmet, danışma ve yardımcı
hizmet birimlerinin görev, yetki ve sorumlulukları yönetmelik
ile düzenlenir.”
MADDE 3- 7258
sayılı Kanunun 5 inci maddesinde yer alan “futbol müsabakaları”
ibaresi “futbol ve diğer spor müsabakalarında” olarak değiştirilmiş
ve ek 1 inci maddesinde yer alan “Futbol” ibaresinden sonra gelmek üzere
“ve diğer spor” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 4- 7258
sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 3- Spor-Toto-Loto Teşkilat Müdürlüğünde Teşkilat Müdürü, Teşkilat
Müdür Yardımcısı, şube müdürü ve şef unvanlarıyla görev yapanların
unvanları, bu Kanunun yayımı tarihinde sona erer. Yeniden atama
yapılıncaya kadar söz konusu kişilerin görevleri
devam eder. Unvanları sona erenlerin aynı veya başka
unvanla atanması mümkündür.”
MADDE 5- 21/5/1986 tarihli ve 3289 sayılı Gençlik
ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun
2 nci maddesinin (i) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“i) Futbol ve diğer spor müsabakaları üzerine sabit
ihtimalli ve müşterek bahisler ile şans oyunlarını düzenlemek, düzenletmek
ve yönetmek,”
MADDE 6- 3289
sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde “Bağlı Birimler” altında yer alan “Spor-Toto- Loto Teşkilat Müdürlüğü” ibaresi
“Spor Toto Başkanlığı” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 7- 4/1/2002
tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun;
a) 3
üncü maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“k) Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün
sportif faaliyetleri ile özerk spor federasyonlarının her türlü faaliyetleri
ve yapım, bakım ve onarım ihaleleri hariç olmak üzere Spor Toto Teşkilat
Başkanlığınca gerçekleştirilecek mal ve hizmet alımları,”
b) Geçici
4 üncü maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Bu Kanunun
3 üncü maddesinin (k) bendine ilişkin esas ve usuller Maliye Bakanlığı
ve Kamu İhale Kurumunun görüşleri alınarak Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü
tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 8- Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 9- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
MİLLÎ
EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONUNUN
FUTBOL MÜSABAKALARINDA MÜŞTEREK
BAHİSLER TERTİBİ HAKKINDA KANUN İLE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen
MADDE 2- 7258
sayılı Kanunun 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
2- Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü
futbol ve diğer spor müsabakalarına dayalı olarak sabit ihtimalli
ve müşterek bahisler ile şans oyunlarını düzenleme hak ve yetkisini,
kendisine bağlı, özel hukuk hükümlerine göre sevk ve idare edilen
ve özel bütçeli Spor Toto Teşkilat Başkanlığı eliyle kullanır ve yürütür.
Teşkilat Başkanlığı söz konusu yetkisini bizzat
kullanabileceği gibi kısmen veya tamamen özel hukuk tüzel kişilerine
devredebilir. Ayrıca, hizmet satın
Teşkilat
Başkanlığının merkez teşkilatı; Teşkilat Başkanı, Başkan Yardımcısı,
Teşkilat Müdürü, Yönetim Kurulu ile ana hizmet, danışma ve yardımcı
hizmet birimlerinden oluşur.
Teşkilat
Başkanlığının ana hizmet birimleri; Teşkilat Müdürlüğü, Organizasyon
ve Reklam Şube Müdürlüğü, Bayilik Şube Müdürlüğü, Muhasebe Şube
Müdürlüğü ve Bilgi İşlem Şube Müdürlüğünden; danışma birimleri;
Hukuk Müşavirliği ve Teşkilat Başkanlığı Başmüşavirler ile müşavirlerden;
yardımcı hizmet birimleri ise İnsan Kaynakları Şube Müdürlüğü,
Destek Hizmetleri Şube Müdürlüğü, Bayi Kontrolörlüğü Şube Müdürlüğü,
Basın ve Halkla İlişkiler Şube Müdürlüğü ile Matbaa Şube Müdürlüğünden
meydana gelir.
“Teşkilat
Başkanlığının ana hizmet, danışma ve yardımcı hizmet birimlerinin
görev, yetki ve sorumlulukları, bu Kanunun uygulanma usul ve esasları
ile sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile şans oyunlarına iştirak
edeceklerin ehliyet şartları ve iştirak oranları yönetmeliklerle
belirlenir.”
MADDE 3- 7258
sayılı Kanunun 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
MADDE
5- Sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile şans oyunlarının yurtdışında düzenlenmiş
veya oynatılmış olup olmadığına bakılmaksızın, mevzuat uyarınca
verilmiş sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile şans oyununu düzenleme veya oynatma
yetkisi bulunmaksızın veya mevzuatta öngörülen usul ve esaslar dışında
bu oyunları internet, diğer dijital ortamlar ile her ne şekilde olursa
olsun düzenleyen veya oynatanların
faaliyetleri mahallin en büyük mülki amiri tarafından durdurulur.
Haklarında tutulacak tutanak ile birlikte Cumhuriyet Başsavcılığına
sevk olunurlar.
Bunlar hakkında iki
seneden beş seneye kadar hapis ve onbin güne kadar adli
para cezası verilir. Adli para cezasının miktarı suçtan elde edilen
menfaatin üç katından az olamaz ve suçun işlenmesinde
kullanılan her türlü araç, gereç, malzeme ile elde edilen gelir müsadere
edilir.
Birinci
fıkrada öngörülen fiillerin söz konusu olduğu hallerde sabit ihtimalli
ve müşterek bahisler ile şans oyunlarına
katılımı sağlayan bilgi veya belgeleri, bunların oynanmasına
yardımcı olan bilgileri, ilgili ilan ve reklamları veya bu oyunlar
ile ilgili olarak para, kredi veya mali değeri olan bir menfaati sağlayan
yetkilendirmeyi herhangi bir iletişim aracı kullanarak iletenler
ile bu halleri bilmesine veya bilmesi gerekmesine rağmen, masraf
niteliğinde olsa dahi gelir elde edip etmediklerine bakılmaksızın
sabit ihtimalli ve müşterek bahisler
ile şans oyunlarıyla ilgili olarak her ne şekilde olursa olsun mali olanak sağlayan veya her türlü
elektronik ortamda para, fon veya kredi transferi olanağı sağlayanlar
veya temsil eden belgeleri düzenleyenler veya sayılanlar dahilinde
ödeme veya ödeme niteliğinde işlem yapanlar ile bu fiilleri işlememekle
beraber, bunlardan gelir elde edenler aynı şekilde cezalandırılır.”
MADDE 4- 7258
sayılı Kanunun 6 ncı maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 5- 7258
sayılı Kanunun Ek 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
EK MADDE 1- Futbol ve diğer spor müsabakaları üzerinde
sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile şans oyunları tertip ve uygulamasından
doğacak ikramiyeye ilişkin dava hakkı, sabit ihtimalli ve müşterek
bahisler ile şans oyunlarının tertip edildiği tarihten itibaren bir
yıl geçmekle düşer.
Biletlerin kurumda kalan kuponları tertip tarihinden
itibaren onsekiz ay geçtikten sonra muhafaza edilmez. Ancak
açılmış bulunan davalarla ilgili kuponlar bu davalar sonuçlanıncaya
kadar saklanır.”
MADDE 6- Tasarının
4 üncü maddesi 6 ncı madde olarak Komisyonumuzca aynen
MADDE 7- Tasarının
5 inci maddesi 7 nci madde olarak Komisyonumuzca aynen
MADDE 8- 3289
sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde “Bağlı Birimler” altında yer alan “Spor-Toto- Loto Teşkilat Müdürlüğü” ibaresi
“Spor Toto Teşkilat Başkanlığı” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 9- 4/1/2002
tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun;
a) 3
üncü maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“k)
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün sportif faaliyetleri, özerk spor
federasyonlarının her türlü faaliyetleri ile yapım, bakım ve onarım
ihaleleri hariç olmak üzere Spor Toto Teşkilat Başkanlığınca gerçekleştirilecek
mal ve hizmet alımları,”
b) Geçici
4 üncü maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Bu Kanunun
3 üncü maddesinin (k) bendine ilişkin esas ve usuller Maliye Bakanlığı
ve Kamu İhale Kurumunun görüşleri alınarak Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü
tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 10- Tasarının
8 inci maddesi 10 ncu madde olarak
Komisyonumuzca aynen
MADDE 11- Tasarının
9 uncu maddesi 11 inci madde olarak
Komisyonumuzca aynen
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve
Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. |
|
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
|
N. Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab.
Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
|
O. Pepe |
|
|