ENERJİ VERİMLİLİĞİ KANUNU
Kanun No. 5584 |
|
Kabul Tarihi : 22/2/2007 |
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam
ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Kanunun amacı; enerjinin etkin kullanılması,
israfının önlenmesi, enerji maliyetlerinin ekonomi üzerindeki
yükünün hafifletilmesi ve çevrenin korunması için enerji kaynaklarının
ve enerjinin kullanımında verimliliğin artırılmasıdır.
Kapsam
MADDE 2-
(1) Bu Kanun; enerjinin üretim, iletim, dağıtım ve tüketim aşamalarında,
endüstriyel işletmelerde, binalarda, elektrik enerjisi üretim tesislerinde,
iletim ve dağıtım şebekeleri ile ulaşımda enerji verimliliğinin
artırılmasına ve desteklenmesine, toplum genelinde enerji bilincinin
geliştirilmesine, yenilenebilir enerji kaynaklarından
yararlanılmasına yönelik uygulanacak usûl ve esasları kapsar.
(2)
Enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik önlemlerin uygulanması
ile özellik veya görünümleri kabul edilemez derecede değişecek
olan sanayi alanlarında işletme ve üretim faaliyetleri yürütülen,
ibadet yeri olarak kullanılan, planlanan kullanım süresi iki yıldan
az olan, yılın dört ayından daha az kullanılan, toplam kullanım alanı
elli metrekarenin altında olan binalar, koruma altındaki bina veya
anıtlar, tarımsal binalar ve atölyeler,
bu Kanun kapsamı dışındadır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu
Kanunun uygulanmasında;
a) Bakanlık:
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
b) Genel
Müdürlük: Elektrik İşleri Etüt İdaresi Genel Müdürlüğünü,
c) Kurul:
Enerji Verimliliği Koordinasyon Kurulunu,
ç) Kamu
kesimi: Kamu kurum ve kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki
meslek kuruluşları, üniversiteler ve mahallî idareleri,
d) Meslek
odaları: Elektrik ve makina mühendisleri odalarını,
e) Şirket:
Genel Müdürlük veya yetkilendirilmiş kurumlar ile yaptıkları yetkilendirme
anlaşması çerçevesinde, enerji verimliliği hizmetlerini yürütmek
üzere yetki belgesi verilen enerji verimliliği danışmanlık şirketlerini,
f) Yetkilendirilmiş
kurumlar: Düzenlenen yetkilendirme anlaşması çerçevesinde, eğitim,
yetkilendirme ve izleme faaliyetlerini yürütmek üzere Genel Müdürlük
tarafından, Kurul onayı ile yetkilendirilen meslek odaları ve üniversiteleri,
g) TEP:
Ton Eşdeğer Petrolü,
ğ) Atık: Kullanılmış lastikler,
boya çamurları, solventler, plastikler, Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından
yakıt olarak kullanılması uygun görülen atık yağlar ve diğer atıkları,
h) Bina
sahibi: Binanın maliki, varsa intifa hakkı sahibi, ikisi de yoksa
binaya malik gibi tasarruf edeni,
ı) Endüstriyel
işletme: Elektrik üretim faaliyeti gösteren lisans sahibi tüzel kişiler
dışındaki yıllık toplam enerji tüketimleri bin TEP ve üzeri olan, ticaret
ve sanayi odası, ticaret odası veya sanayi odasına bağlı olarak faaliyet
gösteren ve her türlü mal üretimi yapan işletmeleri,
i) Enerji
kimlik belgesi: Asgarî olarak binanın enerji ihtiyacı ve enerji tüketim
sınıflandırması, yalıtım özellikleri ve ısıtma ve/veya soğutma sistemlerinin
verimi ile ilgili bilgileri içeren belgeyi,
j) Enerji
verimliliği: Binalarda yaşam standardı ve hizmet kalitesinin, endüstriyel
işletmelerde ise üretim kalitesi ve miktarının düşüşüne yol açmadan
enerji tüketiminin azaltılmasını,
k) Etüt:
Enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik imkânların ortaya
çıkarılması için yapılan ve bilgi toplama, ölçüm, değerlendirme ve
raporlama aşamalarından oluşan çalışmaları,
l) Enerji
verimliliği hizmetleri: Enerji verimliliği konusunda danışmanlık,
eğitim, etüt ve uygulama hizmetlerini,
m) Enerji
yoğunluğu: Bir birim hasıla üretebilmek için tüketilen enerji miktarını,
n) Enerji
yöneticisi ve sertifikası: Bu Kanun kapsamına giren endüstriyel
işletmelerde ve binalarda enerji yönetimi ile ilgili faaliyetleri
yerine getirmekle sorumlu ve enerji yöneticisi sertifikasına
sahip kişi ile Genel Müdürlük, yetkilendirilmiş kurumlar veya enerji
verimliliği danışmanlık şirketleri tarafından enerji yöneticileri
için düzenlenen belgeyi,
o) Enerji
yönetimi: Enerji kaynaklarının ve enerjinin verimli kullanılmasını
sağlamak üzere yürütülen eğitim, etüt, ölçüm, izleme, planlama ve uygulama
faaliyetlerini,
ö) Geri
ödeme süresi: Endüstriyel işletmelerin mevcut sistemlerinde enerji
verimliliğinin artırılması amacıyla hazırladıkları veya şirketlere
hazırlattıkları projelerde ihtiyaç duyulan yatırım harcamalarının
projede öngörülen tasarruflarla geri kazanılmasını sağlayan süreyi,
p) Kojenerasyon:
Isı ve elektrik ve/veya mekanik enerjinin aynı tesiste eş zamanlı
olarak üretimini,
r) Uygulama
anlaşması: Etüt çalışmaları ile belirlenen önlemlerin uygulanmasını
gerçekleştirmek amacıyla şirketlerin yaptıkları anlaşmayı,
s) Yakma
tesisleri: Yakıtın yandığı yer ile bu yere bağlı parçalar ve atık
gaz tertibatlarının dâhil olduğu ısı elde edilen tesisleri,
ş) Yetki belgesi: Düzenlenen yetkilendirme
anlaşmaları çerçevesinde, üniversitelere ve meslek odalarına
eğitim, yetkilendirme ve izleme faaliyetlerini yürütmek üzere Kurul
onayı ile Genel Müdürlük tarafından, şirketlere ise eğitim, etüt, danışmanlık
ve uygulama faaliyetlerini yürütmek üzere Genel Müdürlük, meslek odaları
veya üniversiteler tarafından verilen belgeyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kurul ve Yetkilendirmeler
Enerji Verimliliği Koordinasyon Kurulu
MADDE 4- (1) Enerji
verimliliği çalışmalarının ülke genelinde tüm ilgili kuruluşlar
nezdinde etkin olarak yürütülmesi, sonuçlarının izlenmesi ve koordinasyonu
amacıyla Enerji Verimliliği Koordinasyon Kurulu oluşturulur. Kurulca
alınan kararların uygulanmasının takibi ve sekreterlik hizmetleri
Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
(2) Kurul;
Bakanlığın Genel Müdürlüğün ilgilendirildiği müsteşar yardımcısı
başkanlığında, İçişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Milli Eğitim
Bakanlığı, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı,
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Bakanlık, Çevre ve Orman Bakanlığı,
Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı,
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu, Türk Standartları Enstitüsü,
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu, Türkiye Odalar
ve Borsalar Birliği, Türkiye Mühendis ve Mimar Odaları Birliği ve
Türkiye Belediyeler Birliğinin birer üst düzey temsilcisinden
oluşur.
(3) Kurulun
görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a) Ulusal
düzeyde enerji verimliliği stratejileri, planları ve programları
hazırlamak, bunların etkinliğini değerlendirmek, gerektiğinde revize
edilmelerini, yeni önlemlerin alınmasını ve uygulanmasını koordine
etmek.
b) Genel Müdürlük tarafından yürütülen
enerji verimliliği çalışmalarını yönlendirmek ve enerji verimliliği
hizmetlerinin yaygınlaştırılmasında, Genel Müdürlük tarafından
meslek odalarına ve üniversitelere verilen yetki belgelerini
onaylamak.
c) 8 inci
maddenin birinci fıkrasının (a) bendi ve 9 uncu maddenin birinci
fıkrasının (a) bendi kapsamındaki uygulamalardan yararlanmak isteyen
endüstriyel işletmelerin yaptıkları veya şirketlere hazırlattıkları
uygulama projelerini, 8 inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendi
kapsamındaki gönüllü anlaşmaları onaylamak ve uygulamanın sonuçlarını
izlemek.
ç) Kurula
verilen görevler kapsamında ve gerekli gördüğü hallerde, giderleri
Genel Müdürlük bütçesinden karşılanmak üzere, ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarının, üniversitelerin, özel sektörün ve sivil toplum kuruluşlarının
katılımı ile geçici ihtisas komisyonları oluşturmak.
d) Yetkilendirilmiş kurumların,
şirketlerin, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının ve sivil
toplum kuruluşlarının katılımı ile her yıl Kasım ayında Genel Müdürlük
tarafından düzenlenecek danışma kurulu toplantılarının gündemini
ve toplantıya katılacak kuruluşları belirlemek, toplantı sonuç
değerlendirmelerini ve önlem önerilerini onaylamak.
e) Her
yıl Ocak ayı içinde yetki belgesi ve enerji yöneticisi sertifikası
bedellerini belirlemek ve yayımlamak.
(4) Kurul her yıl Mart, Haziran, Eylül
ve Aralık aylarında olmak üzere, dört kez olağan olarak toplanır. Ayrıca,
Kurul Başkanının gerekli görmesi halinde, yapılan çağrı üzerine
olağanüstü olarak da toplanır. Toplantı
yeter sayısı için üçte iki çoğunluk aranır ve kararlar toplantıya
katılanların oy çokluğu ile alınır. Oyların eşit olması halinde
Başkanın oyu iki oy sayılır.
(5) Genel
Müdürlük bütçesinden karşılanmak üzere, her toplantı günü için, Kurul
Başkanı ve üyelerine, yılda dörtten fazla olmamak üzere uhdesinde
kamu görevi bulunanlara (2.000), uhdesinde herhangi bir kamu görevi
bulunmayanlara ise (3.000) gösterge rakamının memur aylık katsayısı
ile çarpımı sonucunda bulunacak miktarda huzur hakkı ödenir.
Yetkilendirmeler
MADDE 5- (1) Enerji
verimliliği hizmetlerinin yürütülmesine yönelik yetkilendirmeler
ve bu kapsamdaki faaliyetler aşağıdaki esaslar çerçevesinde gerçekleştirilir.
a) Yetkilendirmeler
ve yetki belgesine ilişkin işlemler şunlardır:
1) Üniversitelere
ve meslek odalarına uygulamalı eğitim yapabilmeleri ve şirketleri
yetkilendirebilmeleri için Kurul onayı ile Genel Müdürlük tarafından
yetki belgesi verilir. Bu belgeler bu Kanun ve ilgili yönetmeliklerde
belirlenen usûl ve esaslara aykırı bir durum olmadıkça her beş yılda
bir yenilenir.Yetki belgesi yenilenmeyen kurumların şirketlere
verdikleri yetki belgeleri ile ilgili işlemler, süreleri doluncaya
kadar Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
2) Şirketlere eğitim, etüt, danışmanlık ve uygulama
faaliyetlerini yürütmek üzere Genel Müdürlük ve/veya yetkilendirilmiş
kurumlar tarafından yetki belgesi verilir. Bu belgeler bu Kanun ve
ilgili yönetmeliklerde belirlenen usûl ve esaslara aykırı bir durum
olmadıkça her üç yılda bir yenilenir. Şirketler, yetki belgesi bedelinin
tamamını ve enerji yöneticisi sertifikası bedelinin yüzde onundan
fazla olmamak kaydıyla Kurul tarafından belirlenen bölümünü yetkilendirme
anlaşması yaptıkları kurum veya kuruluşa öder.
b) Yetkilendirilmiş
kurumlar ve şirketler, Genel Müdürlük tarafından kamuoyuna duyurulur.
c) Genel Müdürlük, yetkilendirilmiş
kurumlar ve şirketler ile bunlar adına hareket eden görevlileri,
enerji verimliliği ile ilgili çalışmaları sırasında elde ettikleri
ve müşterilerinin ticarî ilişkilerine zarar verecek ticarî sırları
gizli tutmakla yükümlüdür. Bu sırları gizli tutmakla yükümlü olanlar,
görevlerinden ayrılmış olsalar dahi bu sırları kendi menfaatlerine
ve başkalarının lehine kullanamaz.
ç) Genel Müdürlük ve yetkilendirilmiş
kurumlar tarafından yürütülecek faaliyetler şunlardır:
1) Genel
Müdürlük veya yetkilendirilmiş kurumlar, şirketlere yetki belgesi
verir, enerji yöneticisi eğitimi ve sertifikalandırma faaliyetlerini
yürütür.
2) Yetkilendirilmiş
kurumlar yetki belgesi verdikleri şirketlerin faaliyetlerini izler,
bu Kanun ve bu Kanunun uygulanmasına yönelik olarak Bakanlık tarafından
yürürlüğe konulacak yönetmelik hükümlerine aykırılık teşkil eden
hususları otuz gün içerisinde Genel Müdürlüğe bildirir.
3) Genel Müdürlük, televizyon ve
radyo kanallarında yayınlanmak üzere bilinçlendirme ve bilgilendirme
amaçlı eğitim programları, yarışmalar, kısa süreli film ve/veya çizgi
filmler hazırlar veya hazırlattırır.
4) Yetkilendirilmiş
kurumlar Genel Müdürlüğe her yıl faaliyet raporu sunar.
d) Şirketlerin
görevleri şunlardır:
1) Eğitim,
sertifikalandırma, endüstriyel işletmeler, bina sahipleri veya
yönetimleri ile aralarında yapılan
hizmet anlaşmaları çerçevesinde, etüt ve danışmanlık faaliyetleri
yürütmek.
2) Enerji
verimliliği etüt çalışması ile belirledikleri önlemlerin uygulanmasına
yönelik projeyi hazırlamak.
3) Uygulama
anlaşması kapsamındaki tadilatları proje doğrultusunda gerçekleştirmek
ve enerji tasarruf miktarını garanti etmek.
4) Yetki
aldıkları kuruma her yıl faaliyet raporu sunmak.
e) Enerji
tasarruf miktarı ile ilgili olarak yapılan uygulama anlaşması
kapsamında garanti ettiği taahhüdünü, uygulama öncesi ve sonrası
yapacağı ölçümlerle endüstriyel işletmenin ve yetkilendirildiği
kurumun temsilcileri huzurunda kanıtlayamayan şirket, yetkilendirildiği
kurum tarafından internet üzerinden ilan edilir. En fazla üç uygulama
anlaşmasındaki taahhüdünü yerine getiremeyen şirketin yetki belgesi,
bir yıl sonra yenilenebilmek üzere iptal edilir.
f) Şirketlerin
uygulama anlaşmaları kapsamında ölçümlerle kanıtladıkları tasarruf
miktarları, yetkilendirildikleri kurumlar tarafından internet
üzerinden ilan edilir.
(2) Yetki
belgesinin verilmesine, yetkilendirilecek kurumlarda ve şirketlerde
aranacak niteliklere, yetki belgesi ve enerji yöneticisi sertifikasına
ilişkin hususlar ile bu madde kapsamındaki yetkilendirmelere, faaliyetlere
ve görevlere ilişkin usûl ve esaslar Bakanlık tarafından yürürlüğe
konulacak yönetmelikle düzenlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim, Bilinçlendirme
ve Uygulamalar
Eğitim ve bilinçlendirme
MADDE 6- (1) Enerji
verimliliği hizmetlerinin etkinliğini ve enerji bilincini artırmak
amacıyla aşağıdaki esaslar çerçevesinde eğitim ve bilinçlendirme
faaliyetleri gerçekleştirilir.
a) Bakanlık
tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikte tanımlanan usûl ve
esaslar çerçevesinde;
1) Şirketler
için Genel Müdürlük ve/veya yetkilendirilmiş kurumlar tarafından,
enerji yöneticileri için Genel Müdürlük, yetkilendirilmiş kurumlar
ve şirketler tarafından teorik ve uygulamalı eğitim programları
düzenlenir.
2) Genel
Müdürlük veya yetkilendirilmiş kurumlar, yetkilendirme anlaşması
yaptıkları şirketlerin eğitim programlarına laboratuvar kullanım
desteği sağlar.
b) Enerji ve enerji verimliliği
ile ilgili temel kavramlar, Türkiye’nin genel enerji durumu, enerji
kaynakları, enerji üretim teknikleri, günlük hayatta enerjinin verimli
kullanımı ile iklim değişikliği ve çevrenin korunmasında enerji
verimliliğinin önemi konularında teorik ve pratik bilgiler verilmek
üzere, Milli Savunma Bakanlığı tarafından, askeri liseler ile
er-erbaş eğitim merkezlerinde ders ve eğitim programları yürütülür;
örgün ve yaygın eğitim kurumlarının ders programlarında Milli Eğitim
Bakanlığı tarafından, kamu kurum ve kuruluşlarının hizmet içi eğitimlerinde
ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından gerekli düzenlemeler yapılır.
c) Enerjinin verimli kullanımının
yaygınlaştırılması amacıyla kamuoyunun bilinçlendirilmesine yönelik
yapılacak faaliyetler şunlardır:
1) Ulusal ve/veya bölgesel yayın
yapan televizyon ve radyo kanalları, Genel Müdürlük tarafından hazırlanan
veya hazırlattırılan enerjinin verimli kullanılması ile ilgili
eğitim programlarını, yarışmaları, kısa süreli film ve/veya çizgi
filmleri, 13/4/1994 tarihli ve 3984
sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanunun
31 inci maddesi gereğince bilinçlendirme ve bilgilendirme amaçlı
eğitim programları kapsamında, toplam yayın süresi ayda asgarî otuz
dakikadan az olmamak üzere 07:00 ila 23:00 saatleri arasında yayınlar.
2) Lisansları
kapsamında elektrik ve/veya doğal gaz satışı yapan tüzel kişiler
bir önceki malî yıla ait tüketim miktarı ve bu miktara karşılık gelen
tüketim bedelini içeren aylık bazdaki bilgileri internet ortamında
müşterilerinin bilgisine sunar.
3) Üreticiler
ve ithalatçılar, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından tespit
ve ilan edilen Türkçe kullanım ve tanıtma kılavuzu ile satılmak zorunda
olan enerji tüketen malların kullanım kılavuzlarında, malın enerji
tüketimi açısından verimli kullanımı ile ilgili bilgilere ayrı
bir bölümde yer verir. Bu hükmün uygulanması Sanayi ve Ticaret Bakanlığı
tarafından denetlenir.
4) Milli
Eğitim Bakanlığı, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu,
meslek odaları ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği işbirliği ile
Genel Müdürlük tarafından her yıl Ocak ayının ikinci haftasında Enerji
Verimliliği Haftası etkinlikleri düzenlenir. Bu kapsamdaki etkinliklerin
nitelikleri Kurul tarafından belirlenir.
Uygulamalar
MADDE 7- (1) Enerji
verimliliğinin artırılması amacıyla aşağıdaki uygulamalar
gerçekleştirilir.
a) Enerji
yönetimi ile ilgili olarak yürütülecek faaliyetler şunlardır:
1) Endüstriyel
işletmeler, çalışanları arasından enerji yöneticisi görevlendirir.
Organize sanayi bölgelerinde, bölgedeki bin TEP’ten daha az enerji
tüketimi bulunan endüstriyel işletmelere hizmet vermek üzere enerji
yönetim birimi kurulur.
2) Toplam
inşaat alanı en az yirmibin metrekare veya yıllık enerji tüketimi
beşyüz TEP ve üzeri olan ticarî binaların, hizmet binalarının ve kamu
kesimi binalarının yönetimleri, yönetimlerin bulunmadığı hallerde
bina sahipleri, enerji yöneticisi görevlendirir veya enerji yöneticilerinden
hizmet alır.
3) Kamu kesimi dışında kalan ve
yıllık toplam enerji tüketimleri ellibin TEP ve üzeri olan endüstriyel
işletmelerde, enerji yöneticisinin sorumluluğunda enerji yönetim
birimi kurulur. Organizasyonlarında
kalite yönetim birimi bulunan endüstriyel işletmeler, bu birimlerini
enerji yönetim birimi olarak da görevlendirebilir.
4) Enerji
yöneticileri ile enerji yönetim
birimlerinin görev ve sorumluluklarına ilişkin usûl ve esaslar, Bakanlık
tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenir. Milli
Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda ise enerji yöneticisi görevlendirilmesine
ilişkin usûl ve esaslar, Bakanlık ile müştereken hazırlanarak Milli
Eğitim Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak bir yönetmelikle
düzenlenir.
b) İzleme,
analiz ve projeksiyon çalışmalarına yönelik olarak aşağıdaki faaliyetler
yürütülür:
1) Ülke
genelinde, endüstriyel işletmelerde ve binalardaki enerji verimliliğinin
gelişimini bölge ve sektör bazında ortaya koyan envanter ve geleceğe
yönelik projeksiyonlar yetkilendirilmiş kurumların işbirliği ile
Genel Müdürlük tarafından, kamu kesimi ile ilgili olarak kendi tespit
ve değerlendirmelerini içeren yıllık raporlar ise Genel Müdürlük
tarafından hazırlanır ve yayımlanır.
2) Endüstriyel
işletmeler ve enerji yöneticisi çalıştırmakla yükümlü olan bina
sahipleri ve/veya yönetimleri istenen bilgileri, kamu kesiminde
enerji yöneticisi çalıştırmakla yükümlü olan kurum ve kuruluşlar
ise formatı Genel Müdürlük tarafından belirlenen enerji tüketim
bilgileri ve kendi tespitlerini içeren
raporları her yıl Mart ayı sonuna kadar Genel Müdürlüğe verir.
Endüstriyel işletmeler, Genel Müdürlüğün yerinde yapacağı incelemelere
imkân tanır.
c) Merkezî
ısıtma sistemine sahip binalarda, merkezî veya lokal ısı veya sıcaklık
kontrol cihazları ile ısınma maliyetlerinin ısı kullanım miktarına
bağlı olarak paylaşımını sağlayan sistemler kullanılır. Buna aykırı
olarak hazırlanan projeler ilgili mercilerce onaylanmaz.
ç) Toplam
inşaat alanı yönetmelikte belirlenen mesken amaçlı kullanılan binalarda,
ticarî binalarda ve hizmet binalarında uygulanmak üzere mimarî
tasarım, ısıtma, soğutma, ısı yalıtımı, sıcak su, elektrik tesisatı
ve aydınlatma konularındaki normları, standartları, asgarî performans
kriterlerini, bilgi toplama ve kontrol prosedürlerini kapsayan
binalarda enerji performansına ilişkin usûl ve esaslar, Türk Standartları Enstitüsü ve Genel
Müdürlük ile müştereken hazırlanarak Bayındırlık ve İskan Bakanlığı
tarafından yürürlüğe konulacak bir yönetmelikle düzenlenir. Yönetmelik
hükümlerine aykırı hareket edilmesi halinde ilgili idare tarafından
yapı kullanma izni verilmez.
d) Bayındırlık ve İskan Bakanlığı
tarafından yürürlüğe konulacak yönetmeliğe göre hazırlanan yapı
projeleri kapsamında enerji kimlik belgesi düzenlenir. Enerji kimlik
belgesinde binanın enerji ihtiyacı, yalıtım özellikleri, ısıtma
ve/veya soğutma sistemlerinin verimi ve binanın enerji tüketim sınıflandırması
ile ilgili bilgiler asgarî olarak bulundurulur. Belgede bulundurulması gereken diğer bilgiler ile belgenin yenilenmesine
ve mevcut binalar da dâhil olmak üzere uygulamaya ilişkin usûl ve
esaslar, Bakanlık ile müştereken hazırlanarak Bayındırlık ve İskan
Bakanlığınca yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenir. Mücavir
alan dışında kalan ve toplam inşaat alanı bin metrekareden az olan
binalar için enerji kimlik belgesi düzenlenmesi zorunlu değildir.
e) Elektrik
enerjisi üretim tesisleri ile iletim ve dağıtım şebekelerinde
enerji verimliliğinin artırılmasına, talep tarafı yönetimine,
termik santrallerin atık ısılarından yararlanılmasına, açık alan
aydınlatmalarına, biyoyakıt ve hidrojen gibi alternatif yakıt
kullanımının özendirilmesine ilişkin usûl ve esaslar, Bakanlık tarafından
yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenir.
f) Ulaşımda
enerji verimliliğinin artırılması ile ilgili olarak; yurt içinde
üretilen araçların birim yakıt tüketimlerinin düşürülmesine,
araçlarda verimlilik standartlarının yükseltilmesine, toplu taşımacılığın
yaygınlaştırılmasına, gelişmiş trafik sinyalizasyon sistemlerinin
kurulmasına ilişkin usûl ve esaslar, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ile
müştereken hazırlanarak Ulaştırma Bakanlığı tarafından yürürlüğe
konulacak yönetmelikle düzenlenir.
g) Endüstriyel
işletmelerde ve binalarda yapılan etüt çalışmaları sırasında,
akredite olmuş ulusal veya uluslararası kuruluşlar tarafından
kalibrasyonu yapılmış ve etiketlenmiş cihazların kullanılması
zorunludur.
ğ) Yakma
tesislerinde yer alan kazanlardan, brülörlerden, kat kaloriferi
ve kombilerden Genel Müdürlük ile müştereken hazırlanarak Sanayi
ve Ticaret Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikte
belirlenen asgarî verimlilik değerlerini sağlamayanların satışına
izin verilmez.
h) Elektrik
motorlarının, klimaların, elektrikli ev aletlerinin ve ampullerin
sınıflandırılmasına ve asgarî verimlerinin belirlenmesine ilişkin
usûl ve esaslar Genel Müdürlük ile müştereken hazırlanarak Sanayi ve
Ticaret Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikle düzenlenir
ve asgarî sınırları sağlamayanların satışına izin verilmez.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Destekler ve Diğer
Uygulamalar
Destekler
MADDE 8- (1) Enerji
verimliliği uygulama projelerinin desteklenmesi, enerji
yoğunluğunun azaltılması, araştırma ve geliştirme projeleri ile ilgili
uygulamalar aşağıdaki usûl ve esaslara göre yürütülür.
a) Enerji
verimliliği uygulama projeleri aşağıdaki esaslara göre desteklenir:
1) Endüstriyel işletmeler tarafından
Genel Müdürlüğe sunulan, Genel Müdürlüğün uygun görüşü ile Kurul
tarafından onaylanan, geri ödeme süresi en fazla beş yıl ve projesinde
belirlenmiş bedelleri en fazla beşyüzbin Türk Lirası olan uygulama
projeleri bedellerinin en fazla yüzde yirmisi oranında desteklenir.
2) Verimlilik
artırıcı projeleri desteklenen tüzel kişiler, bu projelerini işletmelerinde
iki yıl içinde uygular. Bu süreyi aşan veya projesinden farklı yapılan
uygulamalar desteklenmez.Uygulama öncesi ve sonrası bilgi ve görüntüleri
ihtiva eden uygulama raporları Genel Müdürlüğe gönderilir. Uygulama
sonuçları Genel Müdürlük tarafından yerinde kontrol edilir.
3) Enerji
verimliliğini artırıcı uygulama projelerinin desteklenmesi
ile ilgili usûl ve esaslar Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak
yönetmelikle düzenlenir.
b) Enerji
yoğunluğunun azaltılmasına yönelik aşağıdaki uygulamalar gerçekleştirilir:
1) Herhangi
bir endüstriyel işletmesi için üç yıl içerisinde enerji yoğunluğunu
ortalama olarak en az yüzde on oranında azaltmayı taahhüt ederek Genel
Müdürlük ile gönüllü anlaşma yapan ve taahhüdünü yerine getiren
gerçek veya tüzel kişilerin ilgili endüstriyel işletmesinin, ödenek
imkânları gözönüne alınmak ve yüzbin Türk Lirasını geçmemek kaydıyla,
anlaşmanın yapıldığı yıla ait enerji giderinin yüzde yirmisi karşılanır.
2) Bu bendin
(1) numaralı alt bendi kapsamında taahhütlerin yerine getirildiği
endüstriyel işletmelerde, daha sonraki yıllarda enerji yoğunluklarını
artıran gerçek veya tüzel kişiler Genel Müdürlük ile ikinci defa anlaşma
yapamaz.
3) Gönüllü
anlaşma yapan gerçek veya tüzel kişilerin endüstriyel işletme
içinde tükettikleri enerjiden; atıkları modern yakma teknikleri ile
ısı ve elektrik enerjisine dönüştüren tesislerinde, 9 uncu maddenin
birinci fıkrasının (a) bendinde tanımlanan ve yurt içinde imal edilen
kojenerasyon tesislerinde veya hidrolik, rüzgâr, jeotermal, güneş
ve biyokütle kaynaklarını kullanarak ürettikleri enerji, enerji yoğunluğu
hesabına dâhil edilmez.
4) Bünyesinde
birden fazla endüstriyel işletme bulunan gerçek veya tüzel kişilerin
gönüllü anlaşma yapmadıkları endüstriyel işletmelerindeki enerji
yoğunluğu değişimleri, Genel Müdürlük tarafından ayrıca incelenir.
5) Gönüllü
anlaşma yapılacak endüstriyel işletmelerde aranacak nitelikler,
enerji yoğunluğu hesaplama yöntemleri ve mücbir sebep halleri de
dâhil olmak üzere gönüllü anlaşmalarda bulunması gereken diğer esaslar
Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenir.
c) Enerji
verimliliği uygulama projelerinin desteklenmesi ve enerji yoğunluğunun
azaltılması uygulamalarına yönelik olarak Genel Müdürlük bütçesine
gerekli ödenek konulur. Destekler için ayrılan ve kullanılan ödenekler,
desteklenen projeler, gönüllü anlaşmalar, enerji yoğunluklarını
azaltan ve artıran endüstriyel işletmeler, eğitim ve bilinçlendirme
etkinlikleri Genel Müdürlüğün internet sayfasında ilan edilir.
ç) Türkiye Bilimsel ve Teknolojik
Araştırma Kurumu, enerji verimliliğinin artırılması ile yeni ve
yenilenebilir enerji kaynaklarından yararlanılmasına yönelik
araştırma ve geliştirme projelerini öncelikle destekler; bu projelerin
yönlendirilmesinde ve değerlendirilmesinde Genel Müdürlüğün görüşünü
alır.
Diğer uygulamalar
MADDE 9- (1) Enerji
verimliliğinin artırılması amacıyla aşağıdaki uygulamalar
gerçekleştirilir:
a) Endüstriyel
işletmelerin mevcut sistemlerinde enerji verimliliğinin artırılmasına
yönelik olarak hazırlanan, Kurul tarafından onaylanan ve asgarî yatırım
büyüklükleri Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen miktarın üzerinde
olan projeler ile kullandıkları yakıt türleri ve teknolojilerine
bağlı olarak Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikte
tanımlanan yıllık ortalama verim değerlerini sağlayan kojenerasyon
yatırımları, Hazine Müsteşarlığınca yatırım teşviklerinden yararlandırılır.
b) Küçük
ve orta ölçekli işletmelere yönelik olarak, 12/4/1990 tarihli ve
3624 sayılı Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme
İdaresi Başkanlığı Kurulması Hakkında Kanunda tanımlanan işletmelerin
enerji verimliliğine yönelik alacakları eğitim, etüt ve danışmanlık
hizmetleri, Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme
İdaresi Başkanlığı tarafından desteklenir. Bu uygulama ile ilgili
usûl ve esaslar, Bakanlık ile müştereken hazırlanarak Sanayi ve Ticaret
Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikle düzenlenir.
c) Vakıflar
tarafından kurulan şirketlerden yetki belgesi ve enerji yöneticisi
sertifikasına ilişkin herhangi bir bedel alınmaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İdarî Yaptırımlar
ve Çeşitli Hükümler
İdarî yaptırımlar ve uygulama
MADDE 10- (1) Bu
Kanun kapsamında, idarî para cezası vermeye yetkili olanlar tarafından
yapılan tespit ve/veya denetimler sonucu gerçek veya tüzel kişilere
aşağıdaki esaslar çerçevesinde idarî yaptırımlar uygulanır.
a) İdarî
yaptırım gerektiren haller şunlardır:
1) 5 inci
madde kapsamında yetkilendirmelerle ilgili yürürlüğe konulacak
yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edilmesi halinde, yetkilendirme
anlaşmalarında tanımlanan usûl ve esaslara göre yetkilendirilmiş
kurumların yetki belgesi Kurul onayı ile Genel Müdürlük tarafından,
şirketlerin yetki belgeleri ise anlaşma yaptıkları kurum tarafından
iptal edilir. Yetki belgesi iptal edilen yetkilendirilmiş kurumlara
veya şirketlere en az beş yıl süre ile yetki belgesi verilmez. Yetki
belgesi iptal edilen yetkilendirilmiş kurumlar tarafından şirketler
ile yapılan yetkilendirme anlaşmaları Genel Müdürlük tarafından
incelemeye alınır ve yönetmelikte tanımlanan şartları haiz olmayanlar
iptal edilir. Gerekli şartları haiz olanların anlaşmaları Genel Müdürlük
tarafından yenilenir.
2) 5 inci,
7 nci, 8 inci ve 9 uncu maddeler kapsamında istenen bilgilerin ve
inceleme yapma imkânının verilmemesi halinde istenen bilgi ve/veya
iznin verilmesi için otuz günlük süre tanınır. Verilen süre sonunda
istenen bilgilerin yanlış veya noksan verilmesi halinde onbin Türk
Lirası, hiçbir bilgi verilmemesi ve/veya yerinde inceleme imkânının
tanınmaması halinde ellibin Türk Lirası idarî para cezası verilir.
3) Bu bendin
(2) numaralı alt bendi dışında bu Kanun ve ilgili yönetmelikler
kapsamında istenen gerekli diğer bilgilerin otuz gün içinde, doğru
olarak ve gerektiği şekilde verilmemesi halinde beşyüz Türk Lirası
idarî para cezası verilir.
4) 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (c) bendindeki ticarî sırları kendilerinin
veya başkalarının yararına kullananların bu Kanun kapsamına giren
kuruluşlarda görev yapmaları iki yıldan aşağı olmamak üzere yasaklanır.
5) 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (ç) bendinin (2) numaralı alt bendi
kapsamında bu Kanun ve çıkarılan yönetmelik hükümlerine aykırı
hareket ettiği tespit edilerek Genel Müdürlüğe bildirilen şirketlere
bu bendin (1) numaralı alt bendi hükümleri uygulanır.
6) 6 ncı
maddenin birinci fıkrasının (c) bendinin (1) numaralı alt bendinde
yer alan yayın yükümlülüğünü yerine getirmeyenler hakkında 3984
sayılı Kanun hükümleri uygulanır.
7) 6 ncı
maddenin birinci fıkrasının (c) bendinin (2) numaralı alt bendi
ile ilgili hükümlerin yerine getirilmemesi halinde, ilgili tüzel
kişilere beşbin Türk Lirası idarî para cezası verilir.
8) Endüstriyel
işletmeler ve binaların sahipleri veya yönetimleri, 7 nci maddenin
birinci fıkrasının (a) bendi ve ilgili yönetmelik hükümlerine aykırı
hareket edilmesi halinde, aykırılığın giderilmesi için ihtar edilir.
Aykırılığın otuz gün içerisinde giderilmemesi halinde; endüstriyel
işletmeye, bina sahibine veya bina yönetimine yirmibin Türk Lirası
idarî para cezası verilir.
9) 7 nci
maddenin birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerine aykırı olarak satış
yapan gerçek ve tüzel kişilere, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından
yirmibin Türk Lirası idarî para cezası verilir.
b) Bu fıkranın
(a) bendinin (9) numaralı alt bendi hariç olmak üzere, idarî para cezası
uygulanmasını takip eden bir yıl içinde aynı fiilin tekrarlanması
halinde idarî para cezaları iki kat artırılarak uygulanır.
c)
Bu fıkranın (a) bendinin (2), (3) ve (8) numaralı alt bentleri gereğince
endüstriyel işletmelere, bina sahibine veya bina yönetimine verilmiş
olan ceza miktarlarının, cezaya muhatap gerçek veya tüzel kişinin
bir önceki malî yıla ilişkin toplam enerji harcamalarının yüzde yirmisini
veya tüzel kişinin bir önceki malî yılına ilişkin bilançosunda yer
alan gelirlerinin yüzde beşini geçmesi halinde, otuz gün içerisinde
bilanço ve enerji harcamalarına ilişkin belgelerin ibraz edilmesi
şartıyla, her iki sınıra göre hesaplanan tutarlardan düşük olanı
ceza miktarı olarak hesaplanır.
ç) Bu Kanuna göre, bir başka kamu
kurum veya kuruluşu tarafından uygulanması öngörülmeyen idarî yaptırımlar
Genel Müdürlük tarafından uygulanır.
d)
İdarî para cezalarında tüzel kişilerin sorumluluğu, 29/6/1956 tarihli
ve 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun 65 inci maddesine göre tayin
olunur.
Bakanlığın yetkileri
MADDE 11- (1) Bakanlık,
diğer maddelerde sayılan yetkilerinin dışında:
a) Kurul
vasıtası ile bu Kanun kapsamındaki yükümlülüklerin uygulanmasını,
yönlendirilmesini, izlenmesini, değerlendirilmesini, alınacak
tedbirlerin planlanmasını ve uygulanmasında koordinasyonu sağlar.
b) 7 nci
maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında enerji yöneticisi
görevlendirilmesine ve enerji yönetim birimi kurulmasına ilişkin
olarak tanımlanan rakamsal sınır değerlerini yarısına kadar azaltmaya
ve iki katına kadar artırmaya yetkilidir.
c)
8 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinin (1) numaralı alt
bendi kapsamında belirtilen proje bedeli miktarını ve projelere
verilebilecek destekleme oranını yarısına kadar azaltmaya ve
iki katına kadar artırmaya, 8 inci maddenin birinci fıkrasının
(b) bendinin (1) numaralı alt bendi kapsamında belirtilen enerji
yoğunluğu azaltma oranını ve destekleme miktarını yarısına kadar
azaltmaya ve iki katına kadar artırmaya yetkilidir.
İstisnalar
MADDE 12-
(1) Türk Silahlı Kuvvetleri, Millî Savunma Bakanlığı ve bağlı kuruluşları
ile Millî İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı, 7 nci maddenin birinci
fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendi ve (d) bendi hükümlerinden
muaftır. Aynı maddenin (a) bendi kapsamındaki hükümlere
ilişkin uygulama usûl ve esasları ise bu kurumlar tarafından belirlenir.
MADDE 13-
14/6/1935 tarihli ve 2819 sayılı Elektrik İşleri Etüd İdaresi Teşkiline
Dair Kanunun 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
2- E.İ.E. İdaresinin görevleri şunlardır:
a) Ülkenin
hidrolik, rüzgâr, jeotermal, güneş, biyokütle ve diğer yenilenebilir
enerji kaynakları öncelikli olmak üzere tüm enerji kaynaklarının
değerlendirilmesine yönelik ölçümler yapmak, fizibilite ve örnek
uygulama projeleri hazırlamak; araştırma kurumları, yerel yönetimler
ve sivil toplum kuruluşları ile işbirliği yaparak pilot sistemler
geliştirmek, tanıtım ve danışmanlık faaliyetleri yürütmek.
b) Sanayide
ve binalarda enerjinin rasyonel kullanımı ile ilgili olarak, bilinçlendirme
ve eğitim hizmetleri vermek, üniversiteleri, meslek odalarını ve
tüzel kişileri aynı hizmetleri verebilmeleri için yetkilendirmek
ve denetlemek, Enerji Verimliliği Koordinasyon Kurulunun sekretaryasını
yürütmek.
c) Ulaşımda, elektrik enerjisi
üretim tesislerinde, iletim ve dağıtım sistemlerinde enerjinin etkin
ve verimli kullanılması yönünde ilgili bakanlık ve kuruluşlar tarafından
yürütülen çalışmaları izlemek, değerlendirmek, önlem ve/veya proje
önerileri geliştirmek.
ç) Enerji Verimliliği Koordinasyon
Kurulu tarafından onaylanan enerji verimliliği uygulama projelerini
ve araştırma ve geliştirme projelerini izlemek ve denetlemek.
d) Enerji
tüketim noktalarında çevreyi ilgilendiren zararlı atık ve emisyonların
gelişimini izlemek, değerlendirmek, projeksiyonlar üretmek ve önlem
önerileri hazırlamak.
e) Ülkede
ve dünyada enerji alanındaki çalışmaları ve gelişmeleri izlemek
ve değerlendirmek, ülkenin ihtiyaç ve şartlarına uygun olarak araştırma
ve geliştirme hedef ve önceliklerini belirlemek, bu doğrultuda
araştırma ve geliştirme çalışmaları yapmak, yaptırmak, çalışma sonuçlarını
ekonomik analizleri ile birlikte kamuoyuna sunmak.
f) Enerji
ile ilgili tüm paydaşların, doğru ve güncel bilgiye hızla erişebilmelerini
sağlamak; ulusal enerji envanterini oluşturmak ve güncel tutmak; planlama,
projeksiyon, izleme ve değerlendirme çalışmalarına destek vermek
üzere ulusal enerji bilgi yönetim merkezi kurmak ve işletmek.
g)
Yerli ve yenilenebilir enerji kaynaklarının değerlendirilmesine
ve enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik projeksiyonlar
ve öneriler geliştirmek.
ğ) Toplum
genelinde enerji bilincinin geliştirilmesi ve yeni enerji teknolojilerinden
yararlanılması amacıyla faaliyette bulunmak.
h) Enerji
verimliliği ile ilgili olarak kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler,
özel sektör ve sivil toplum örgütleri arasında etkili ve verimli işbirliğinin
geliştirilmesi yönünde koordinasyonu sağlamak.
ı) Enerji
ile ilgili konularda kamuoyunu bilgilendirmek ve bilinçlendirmek
amacıyla faaliyetlerde bulunmak.
i)
Diğer ülkelerdeki benzer ulusal ve uluslararası kuruluşlarla işbirliği
yapmak ve bilgi alışverişinde bulunmak.
j)
20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu ve bu Kanuna istinaden
çıkarılmış olan Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliğine göre rüzgâr enerjisine
dayalı lisans almak maksadı ile yapılan başvurulara ilişkin olarak Bakanlık
tarafından çıkarılacak yönetmelik çerçevesinde görüş oluşturmak.
E.İ.E.
İdaresinin görevleri aşağıdaki esaslar çerçevesinde yerine getirilir:
a)
E.İ.E. İdaresi görevleri kapsamında, gerekli gördüğü her türlü bilgiyi
gerçek ve tüzel kişilerden istemeye yetkilidir. Bilgi
istenen gerçek ve tüzel kişiler gereken bilgileri vermekle yükümlüdürler.
E.İ.E. İdaresi, sağladığı bilgilerden ülkenin emniyetine, güvenliğine
ve ekonomik çıkarlarına, gerçek ve tüzel kişilerin ticarî ilişkilerine
zarar verecek bilgi ve belgelerin gizliliğine riayet eder.
b) E.İ.E. İdaresinde projelerin
hazırlanması faaliyetleri ile İdarenin görev alanına giren konularda
ve uzmanlık isteyen işlerde, bakanlıklar ile bağlı ve ilgili kuruluşlardan,
üniversitelerden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarından proje ve araştırmaların
gerektirdiği niteliklere sahip yeterli sayıda personel, süre ve
çalışma konusu belirtilmek şartıyla geçici olarak kurumlarının
ve ilgili personelin muvafakati ve Bakan onayı ile görevlendirilebilir.
Ancak bu şekilde görevlendirilen personelin çalışma
süresi iki yılı ve her halde proje süresini aşamaz. Proje süresinin iki yılı
aşması halinde, ilgili kurumun ve personelin muvafakati kaydıyla
çalışma süresi Bakan onayı ile bir katına kadar uzatılabilir. Bu şekilde
görevlendirilen personel kurumlarından izinli sayılır ve görevlendirilen
personelin aylık, ödenek, her türlü zam ve tazminatları ile diğer malî
ve sosyal hak ve yardımları kurumlarınca ödenir.
c) E.İ.E.
İdaresi Genel Müdürlüğü bu görevlerini yerine getirirken Hidrometrik
Ölçüm İstasyonları kurar, işletir ve sondajlar yapar. Merkezde
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı ihdas edilir. Bu Daire Başkanlığı 5018
sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 60 ıncı maddesinde sayılan
görevleri yürütür.
ç) E.İ.E.
İdaresine ait mallar ile her çeşit mevcutları aleyhine işlenen suçlara
26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 247 ila 266 ncı maddelerinde
yer alan cezalar uygulanır.”
MADDE 14-
20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanununun 1 inci
maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“51.
Kojenerasyon: Isı ve elektrik ve/veya mekanik enerjinin aynı tesiste
eş zamanlı olarak üretimini,
52. Mikro
kojenerasyon tesisi: Elektrik enerjisine dayalı kurulu gücü 50
kilovat ve altında olan kojenerasyon tesisini,”
MADDE 15- 4628 sayılı
Kanunun 3 üncü maddesinin sonuna aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Yalnızca
kendi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla, Bakanlık tarafından yürürlüğe
konulacak yönetmelikte tanımlanan değerin üzerinde verimi olan kojenerasyon
tesisi kuran gerçek ve tüzel kişilerden lisans alma ve şirket kurma
yükümlülüğünden muaf tutulacaklar, ilgili yönetmelikte düzenlenir.
Yalnızca
kendi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla; yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı, kurulu gücü azami ikiyüz kilovatlık üretim tesisi ile mikro
kojenerasyon tesisi kuran gerçek ve tüzel kişiler, lisans alma ve şirket kurma
yükümlülüğünden muaftır.
Kurum,
mevcut üretim lisanslarında ve lisans başvurularında teminat ister. Teminat
alınması ve irat kaydedilmesine ilişkin hususlar ilgili yönetmelikle
düzenlenir.”
MADDE 16- 23/6/1965
tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 42 nci maddesinin dördüncü
ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Kat maliklerinden birinin
isteği üzerine ısı yalıtımı, ısıtma sisteminin yakıt dönüşümü ve
ısıtma sisteminin merkezi sistemden ferdi sisteme veya ferdi sistemden
merkezi sisteme dönüştürülmesi, kat maliklerinin sayı ve arsa payı
çoğunluğu ile verecekleri karar üzerine yapılır. Ancak toplam inşaat
alanı ikibin metrekare ve üzeri olan binalarda merkezi ısıtma sisteminin
ferdi ısıtma sistemine dönüştürülmesi, kat maliklerinin sayı ve
arsa payı olarak oybirliği ile verecekleri karar üzerine yapılır.
Bu konuda yapılacak
ortak işlerin giderleri arsa payı oranına göre ödenir. Merkezi ısıtma sistemlerinde
ısınma giderlerinin paylaştırılmasına ilişkin usûl ve esaslar Bayındırlık
ve İskan Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikle
düzenlenir.
Isıtma sisteminin merkezi sistemden ferdi sisteme
veya ferdi sistemden merkezi sisteme dönüştürülmesine karar verilmesi
halinde, yönetim planının bu karara aykırı hükümleri değiştirilmiş
sayılır.”
MADDE 17- 10/5/2005
tarihli ve 5346 sayılı Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi
Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin Kanunun 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE
6- Bu Kanun kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik enerjisi
üretim ve ticaretinde, lisans sahibi tüzel kişiler aşağıdaki uygulama
esaslarına tâbidirler:
a)
Perakende satış lisansı sahibi tüzel kişiler, bu Kanun kapsamındaki
yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik enerjisi üreten YEK Belgeli
tesislerin işletmede on yılını tamamlamamış olanlarından, bu maddede belirlenen
esaslara göre elektrik enerjisi satın alırlar.
b) Bu Kanun kapsamındaki uygulamalardan
yararlanabilecek YEK Belgeli elektrik enerjisi miktarına ilişkin bilgiler her
yıl EPDK tarafından yayınlanır. Perakende satış lisansı sahibi tüzel kişilerin her biri, bir önceki
takvim yılında sattıkları elektrik enerjisi miktarının ülkede sattıkları toplam
elektrik enerjisi miktarına oranı kadar, YEK Belgeli elektrik enerjisinden
satın alırlar.
c) Bu Kanun kapsamında satın alınacak
elektrik enerjisi için uygulanacak fiyat; her yıl için, EPDK’nın belirlediği
bir önceki yıla ait Türkiye ortalama elektrik toptan satış fiyatıdır. Ancak
uygulanacak bu fiyat 5 Euro Cent/kWh karşılığı Türk Lirasından az, 5,5 Euro
Cent /kWh karşılığı Türk Lirasından fazla olamaz. Ancak 5,5 Euro
Cent /kWh sınırının üzerinde serbest piyasada satış imkânı bulan
yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı lisans sahibi tüzel kişiler bu
imkândan yararlanırlar.
Bu madde
kapsamındaki uygulamalar 31/12/2011 tarihinden önce işletmeye giren tesisleri
kapsar. Ancak Bakanlar Kurulu uygulamanın sona ereceği tarihi, 31/12/2009
tarihine kadar Resmî Gazetede yayımlanmak şartıyla en fazla 2 yıl süreyle
uzatabilir.”
MADDE 18- 5346 sayılı Kanunun 8 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
8- Orman veya Hazinenin özel mülkiyetinde ya da Devletin hüküm ve
tasarrufu altında bulunan her türlü taşınmazın bu Kanun kapsamındaki
yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik enerjisi üretimi yapmak
amacıyla kullanılması halinde tesis, ulaşım yolları ve şebekeye
bağlantı noktasına kadarki enerji nakil hattı için kullanılacak
arazilere ilişkin olarak Çevre ve Orman Bakanlığı veya Maliye Bakanlığı
tarafından bedeli karşılığında izin verilir, kiralama yapılır,
irtifak hakkı tesis edilir veya kullanma izni verilir. 2011 yılı sonuna
kadar devreye alınacak bu tesislerden ulaşım yollarından ve şebekeye
bağlantı noktasına kadarki enerji nakil hatlarından yatırım ve işletme
dönemlerinin ilk on yılında izin, kira, irtifak hakkı ve kullanma
izni bedellerine yüzde seksenbeş indirim uygulanır. Orman arazilerinde
ORKÖY ve Ağaçlandırma Özel Ödenek Gelirleri alınmaz.”
Yönetmeliklerin düzenlenmesi
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu
Kanunda yürürlüğe konulması öngörülen yönetmelikler, bu Kanunun
yayımı tarihinden itibaren bir yıl, 7 nci maddenin (ç) ve (d) bentleri
kapsamında Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından yürürlüğe
konulması öngörülen yönetmelikler ise iki yıl içinde çıkarılır.
Anılan yönetmelikler yürürlüğe girinceye kadar, mevcut yönetmeliklerin
bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam edilir.
Mevcut yetki belgeleri ve enerji yöneticisi sertifikalarının
geçerliliği
GEÇİCİ MADDE 2- (1) Genel Müdürlük tarafından verilmiş olan
mevcut yetki belgeleri, süreleri doluncaya kadar
geçerliliklerini korur. Bu Kanunun yayımı
tarihinde mevcut olan enerji yöneticisi sertifikaları bir yıl içerisinde
ücretsiz olarak yenilenir.
Yükümlülüklere ilişkin ilk bilgilerin verilmesi
GEÇİCİ MADDE 3- (1) Endüstriyel
alanda faaliyet gösteren tüm işletmeler ve yapım aşamasında hazırlanmış
uygulama projelerinde veya tadilat projelerinde toplam inşaat
alanı onbin metrekare ve üzeri olan binaların sahipleri veya yönetimleri,
Genel Müdürlük tarafından bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren iki
ay içerisinde Genel Müdürlüğün internet sayfasında yayınlanan
formatta istenen bilgileri bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren
üç ay içerisinde Genel Müdürlüğe bildirir.
Genel Müdürlüğün yetkilendirme görevi
GEÇİCİ MADDE 4- (1) 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (a) bendinin (2) numaralı alt bendi
kapsamında, Genel Müdürlüğün şirketleri yetkilendirme faaliyeti,
bu Kanunun yayımlandığı tarihten itibaren iki yıl sonra yetkilendirilmiş
kurum sayısının onu aşması halinde sona erer. İki yıl içinde yetkilendirilmiş
kurum sayısı onu bulmazsa, Genel Müdürlüğün yetkilendirme faaliyeti
toplam sayı on olana kadar devam eder.
Eğitim ve bilinçlendirme uygulamaları
GEÇİCİ MADDE 5- (1) 6
ncı maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde öngörülen gerekli düzenlemeler
bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren iki yıl içinde ilgili kurumlar
tarafından yapılır.
(2) 6 ncı maddenin birinci fıkrasının
(c) bendinin (2) ve (3) numaralı alt bentlerinde yer alan hükümler bu
Kanunun yayımı tarihini takip eden birinci yılın sonundan itibaren
uygulanır.
Mevcut
binalar ve endüstriyel işletmeler, inşaatı devam eden binalar ve
asgarî sınırları sağlama
GEÇİCİ MADDE 6- (1) Bu
Kanunun yayımı tarihinden önce mevcut olan binalar ile inşaatı devam
edip henüz yapı kullanım izni alınmamış olan binalar için, bu Kanunun
7 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi, bu Kanunun yayımı tarihinden
itibaren beş yıl süreyle uygulanmaz.
(2)
Bu Kanunun yayımı tarihinde mevcut olan veya yapı ruhsatı alınmış
binalar hakkında 7 nci maddenin birinci fıkrasının (d) bendi hükmü,
bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren on yıl süreyle uygulanmaz.
(3)
Bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren üç yıl süreyle 7 nci maddenin
birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerinde yer alan
asgarî sınırları sağlama şartı aranmaz.
GEÇİCİ MADDE 7- (1) Bu Kanunda geçen Türk Lirası ibaresi karşılığında,
uygulamada 28/01/2004 tarihli ve 5083 sayılı Türkiye Cumhuriyeti
Devletinin Para Birimi Hakkında Kanun hükümleri gereğince ülkede
tedavülde bulunan para Yeni Türk Lirası olarak adlandırıldığı sürece
bu ibare kullanılır.
Yürürlük
MADDE 19-
(1) Bu Kanunun;
a)
10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin (8) numaralı
alt bendi yayımı tarihinden iki yıl sonra,
b) Diğer
hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20- (1) Bu
Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.