KÜÇÜK VE ORTA BÜYÜKLÜKTEKİ İŞLETMELERİN
MALÎ SEKTÖRE OLAN BORÇLARININ YENİDEN YAPILANDIRILMASI HAKKINDA KANUN
Kanun No. 5569 |
|
Kabul Tarihi : 27/12/2006 |
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Kanunun amacı; küçük
ve orta büyüklükteki işletmelerin,
Türkiye’de faaliyette bulunan bankalar ve diğer malî
kurumlardan almış oldukları ve 31/10/2006 tarihi itibariyle bu kuruluşlar nezdinde donuk veya şüpheli alacaklar hesabına intikal
etmiş bulunan kredi borçlarına ilişkin olarak, çerçeve anlaşma ve sözleşmeleri
kapsamında;
a) Söz konusu kredi
borçlarının vadelerini uzatmak,
b) Bu işletmelerin kredilerini yenilemek,
c) İşletmelere
ilave yeni kredi vermek,
ç) Anapara ve/veya
asli faiz ve/veya temerrüt
faizi veya kâr paylarını indirmek veya bunlardan vazgeçmek,
d) Anapara, faiz veya kâr payı alacaklarını;
kısmen veya tamamen iştirake çevirmek, aynî, nakdî ya da tahsil şartına bağlı bir bedel karşılığı devir veya temlik
etmek, borçlu ya da üçüncü kişilere
ait aynî değerler karşılığında
kısmen veya tamamen tasfiye etmek,
e) Diğer bankalarla birlikte hareket ederek protokoller yapmak,
şeklinde alınacak tedbirlerle,
malî kesime olan geri ödeme
yükümlülüklerini yerine
getirebilmelerine ve istihdama katkıda bulunmaya
devam etmelerine imkân verilmesini sağlamaktır.
(2) Birinci fıkrada belirtilen,
kredileri kısmen veya tamamen iştirake çevirme işlemi, 4603 sayılı
Türkiye Cumhuriyeti Ziraat
Bankası, Türkiye Halk Bankası Anonim Şirketi ve Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanuna tâbi bankalar
ile yönetimi ve denetimi Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna devredilen bankalar tarafından yapılamaz.
(3)
30/1/2002 tarihli ve 4743
sayılı Malî Sektöre Olan Borçların Yeniden Yapılandırılması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun uygulamasından yararlanmış olanlar bu Kanun kapsamına girmez.
Tanımlar
MADDE 2- (1) Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Banka: 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununun 3 üncü maddesinde geçen banka tanımını,
b) Birlik: Türkiye Bankalar Birliği ve/veya
Türkiye Katılım Bankaları
Birliğini,
c) Çerçeve Anlaşmaları: Bu Kanunun 3 üncü maddesi uyarınca imzalanacak Finansal Yeniden
Yapılandırma Çerçeve Anlaşmalarını,
ç) Diğer malî kurumlar: Ana faaliyet
konuları para ve sermaye piyasaları olan ve bu konularda kendi özel
mevzuatı uyarınca alınan izin ve ruhsat ile faaliyet gösteren
kurumlardan, finansal kiralama şirketleri, faktoring şirketleri, tüketici finansman şirketleri
ve varlık yönetim şirketleri ile Kredi Garanti Fonu İşletme ve Araştırma
A.Ş.’yi,
d) Kurul: Bankacılık Düzenleme
ve Denetleme Kurulunu,
e) Küçük ve orta
büyüklükteki işletme
(KOBİ): İki yüz elli kişiden az yıllık çalışan istihdam eden veya
yıllık net satış hasılatı ya da bilanço aktif toplamı yirmibeş milyon Yeni Türk Lirasını aşmayan işletmeleri,
f) Sözleşme: Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve
Anlaşmaları kapsamında yapılan finansal yeniden yapılandırma sözleşmelerini,
ifade eder.
Finansal yeniden
yapılandırma çerçeve anlaşmaları
MADDE 3- (1) Bankalar ile diğer malî kurumların ve Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu ile Tasfiye Halinde
Türkiye Emlak Bankası Anonim
Şirketinin alacakları; Birlik
tarafından hazırlanacak, alacaklı kurumların yetkili
temsilcilerince imzalanacak
ve onaylama ve kabule ilişkin
genel şartları Kurul tarafından
bu Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren bir ay içerisinde çıkarılacak
yönetmelikte gösterilecek
olan Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve
Anlaşmaları kapsamında ve bu anlaşmaların Kurul tarafından onaylandığı tarihten
itibaren iki yıllık bir süre içinde
finansal yeniden yapılandırma
sözleşmelerine bağlanmak şartıyla gerektiğinde,
ihtiyaç duyacakları makine-ekipmanın teminine yönelik bunların rehni karşılığı kredi kullandırımı
da dahil olmak üzere, ilave finansman sağlanmak suretiyle yeniden yapılandırılabilir
veya yeni itfa planlarına bağlanabilir.
(2) Gerektiğinde ilave finansman da sağlanmak suretiyle yeniden yapılandırılacak
veya yeni bir itfa planına bağlanacak alacakların kapsamı;
borçluların nitelikleri, asgari
tutar ve şartları ve alacaklılar ile borçlular arasında ayrı ayrı
imzalanacak finansal yeniden yapılandırma sözleşmelerinin
asgari unsurları birinci
fıkradaki usûlle saptanan
Finansal Yeniden Yapılandırma
Çerçeve Anlaşmalarıyla belirlenir.
Finansal Yeniden Yapılandırma
Çerçeve Anlaşmalarını imzalamayanlar
tarafından yapılacak sözleşme ve işlemler için
bu Kanun hükümleri uygulanmaz.
(3) Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve
Anlaşmaları hükümleri kapsamında düzenlenecek finansal yeniden yapılandırma
sözleşmelerini imzalamış KOBİ’lerin,
31/10/2006 tarihine kadar
vadesi geldiği halde ödenmemiş bulunan; elektrik, doğalgaz, telefon veya su kullanımından
kaynaklanan borçları ile
Maliye Bakanlığına bağlı
vergi daireleri ile sosyal güvenlik
kurumlarına olan ve
21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanun veya tâbi oldukları mevzuat hükümlerine göre takip edilen
borçları, ilgililerin sözleşme tarihinden itibaren iki ay içinde başvurmaları halinde, teminat aranmaksızın kanunî faiz oranı uygulanmak suretiyle yirmidört aya kadar tecil edilebilir. Bu kapsamdaki borçlar nedeniyle daha önce uygulanmış hacizler, yapılan
ödemelere paralel olarak kaldırılır.
(4) Alacaklı ve borçlu taraflar arasında
imzalanacak finansal yeniden yapılandırma
sözleşmelerine bankalar ve diğer malî kurumlar dışında kalan alacaklılar
da taraf sıfatıyla katılabilir.
(5)
Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketi, Türkiye Halk
Bankası Anonim Şirketi, Finansal Yeniden Yapılandırma
Çerçeve Anlaşmalarına ve bu Anlaşmalar kapsamında borçları gerektiğinde
ilave finansman da sağlanmak suretiyle yeniden yapılandırılan veya
yeni bir itfa planına bağlanan borçlularla yapılacak finansal yeniden yapılandırma sözleşmelerine taraf
olmaya yetkilidir.
(6) Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu
ve Tasfiye Halinde Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi, Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmalarına
ve bu Anlaşmalar kapsamında borçlu KOBİ’lerle
yapılacak finansal yeniden yapılandırma
sözleşmelerine ilave finansman sağlamamak kaydıyla taraf olabilirler.
(7) Finansal
Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşmaları kapsamında finansal yeniden yapılandırma sözleşmesi imzalandığı
takdirde, bu sözleşmeleri imzalayan KOBİ’lerden
olan alacaklara ilişkin zamanaşımı, sözleşme tarihi itibarıyla
kesilmiş sayılır.
(8) Alacaklı banka ya
da diğer malî kurumlar tarafından bu Kanun kapsamındaki kredilere, 4/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı Kanuni
Faiz ve Temerrüt Faizine İlişkin Kanuna dayanılarak bileşik faiz
yürütülemez.
Vergi istisnaları ve teşvik belgeleri
MADDE 4- (1) Finansal Yeniden Yapılandırma
Çerçeve Anlaşmaları hükümleri
kapsamında düzenlenecek finansal
yeniden yapılandırma sözleşmeleri
ve bu sözleşmeler kapsamında
yapılacak işlemlerle ilgili
olarak aşağıdaki hükümler uygulanır.
a) Çerçeve anlaşmalar ile sözleşmeler ve bunların belirlediği esaslar uyarınca yapılacak işlemler
ve düzenlenecek kâğıtlar 1/7/1964 tarihli ve 488 sayılı Damga Vergisi Kanununa göre ödenecek damga vergisi ve 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununa göre ödenecek harçlardan,
b) Çerçeve anlaşmalar ve sözleşmeler uyarınca alacaklı
bankalar tarafından her
ne nam altında olursa olsun tahsil edilecek tutarlar 13/7/1956 tarihli ve 6802 sayılı Gider Vergileri Kanunu gereği ödenecek banka ve sigorta muameleleri
vergisinden,
c) Çerçeve anlaşması ve düzenlenen sözleşmeler kapsamında
kullandırılan krediler kaynak
kullanımı destekleme fonundan,
ve diğer fonlar ile
malî yükümlülüklerden istisna edilir.
(2) İstisna,
alacaklı kuruluşların çerçeve anlaşması ve düzenlenen sözleşmeler uyarınca edindikleri
varlıkları elden çıkardıkları hallerde de uygulanır.
(3) İstisna
uygulaması, sözleşme hükümlerinin
borçlu KOBİ’ler tarafından yerine
getirilememesi veya getirilmemesi hallerinde alacağın hukukî yollardan tahsili aşamalarında
ödenmesi gereken vergi, resim ve harçlar açısından da geçerlidir.
(4) 5411 sayılı Bankacılık Kanununun 53 üncü maddesinin ikinci fıkrası uyarınca
karşılık ayrılmış olan kısımlar hariç olmak üzere, sözleşme hükümleri
uyarınca tahsilinden vazgeçilen alacak tutarları Vergi Usul Kanunu
hükümlerine göre alacaklı için değersiz alacak, borçlu için ise vazgeçilen
alacak olarak dikkate alınır.
(5)
Sözleşme ile uygulamaya konulan işlemlerin gerçekleşmemesi halinde
dahi, uygulanmış olan vergi, resim ve harç istisnaları geri alınmaz.
(6) Finansal yeniden yapılandırma
sözleşmelerine göre
borçları yeniden yapılandırılan ve yeni bir
itfa planına bağlanan borçlu KOBİ’ler tarafından
alınmış olan teşvik belgelerinin süreleri ile ihracat taahhüt
süreleri, sözleşmeler
ile belirlenen süreler kadar uzatılmış sayılır.
(7) Bu madde kapsamındaki istisnalara
ilişkin olarak KOBİ’lere
uygulanacak müeyyidelerden
bankalara rücu edilecekler için, yeniden yapılandırmaya konu
borç tutarının yüzde beşinin ödenmemiş olması
şartı aranır.
(8) Kredilerin teminatlarının ya
da alacaklı malî kurum
tarafından iştirak olarak
edinilecek KOBİ’nin varlık ve
yükümlülüklerinin gerçeğe
uygun değerine ilişkin değerleme, borçlu tarafından talep edilmesi durumunda, Kurulca ya da Sermaye Piyasası Kurulunca
değerleme yapmaya yetkilendirilmiş kişi veya kuruluşlar tarafından
yapılır.
Yürürlük
MADDE 5- (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 6- (1) Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.