TOPRAK KORUMA VE ARAZİ
KULLANIMI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
Kanun No. 5578 |
|
Kabul Tarihi : 31/1/2007 |
MADDE 1- 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı
Kanununun 3 üncü maddesine aşağıdaki bent eklenmiştir.
“t) Özel Arazi
Toplulaştırması: Köy tüzel kişiliği, belediyeler, kooperatifler,
birlikler gibi tüzel kişilikler veya kamu kuruluşlarının,
hizmet konuları ile ilgili arazi
teminini de kapsayacak şekilde yapacakları arazi toplulaştırmasını,”
MADDE
2- Toprak
Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununun 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 8- Tarım arazileri; doğal özellikleri ve ülke tarımındaki önemine göre, nitelikleri Bakanlık tarafından belirlenen mutlak tarım arazileri, özel ürün arazileri, dikili tarım arazileri ve marjinal tarım arazileri olarak sınıflandırılır. Ayrıca Bakanlık tarım
arazilerinin korunması,
geliştirilmesi ve kullanımı ile ilgili farklı sınıflandırmalar yapabilir.
Tarımsal faaliyetin ekonomik olarak yapılabildiği en küçük alana
sahip ve daha fazla küçülmemesi
gereken yeter büyüklükteki tarımsal arazi parsel büyüklüğü, bölge ve yörelerin toplumsal, ekonomik, ekolojik ve teknik
özellikleri gözetilerek
Bakanlık tarafından belirlenir. Belirlenen küçüklüğe erişmiş
tarımsal araziler miras hukuku bakımından bölünemez eşya niteliğini kazanmış olur. Tarımsal arazinin bu niteliği
tapu kütüğüne şerh edilir.
Belirlenen parsel büyüklüğü; mutlak tarım arazileri ve özel ürün arazilerinde
2 hektar, dikili tarım arazilerinde 0,5 hektar, örtü altı tarımı yapılan arazilerde 0,3 hektar ve marjinal
tarım arazilerinde 2 hektardan küçük olamaz. Tarım arazileri bu
büyüklüklerin altında
ifraz edilemez, bölünemez veya küçük parsellere ayrılamaz. Ancak çay, fındık, zeytin gibi özel
iklim ve toprak istekleri olan bitkilerin yetiştiği yerler ile seraların bulunduğu alanlarda, yörenin arazi özellikleri daha küçük parsellerin oluşmasını gerekli kıldığı takdirde, Bakanlığın uygun görüşü ile daha
küçük parseller oluşturulabilir.
Bakanlığın uygun görüşü
ile kamu yatırımları için ihtiyaç duyulan yerler hariç olmak üzere tarım
arazileri, belirlenen
büyüklükteki parsellerden
daha küçük parçalara bölünemez. Bölünemez büyüklükteki tarım
arazilerinin mirasa konu olmaları ve üzerlerinde her ne şekilde gerçekleşmiş
olursa olsun birlikte mülkiyetin mevcut olması durumunda, bu araziler ifraz edilemez, payları üçüncü şahıslara satılamaz, devredilemez veya rehnedilemez. Bu araziler hakkında
4721 sayılı Türk Medenî Kanununun özgülemeye ilişkin hükümleri kıyasen uygulanır.”
MADDE 3- Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı
Kanununun 13 üncü maddesinin birinci fıkrasına (d) bendinden sonra
gelmek üzere aşağıdaki (e) bendi ile birinci fıkrasının sonuna “Bakanlık bu
yetkisini valiliklere devredebilir.” cümlesi eklenmiştir.
“e) Kamu yararı
gözetilerek yol altyapı ve üstyapısı faaliyetlerinde bulunacak yatırımlar,”
MADDE 4- Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı
Kanununun 17 nci maddesinin ikinci fıkrasından
sonra gelmek üzere aşağıdaki üçüncü fıkra eklenmiştir.
“Köy tüzel kişiliği,
belediyeler, kooperatifler, birlikler gibi tüzel kişilikler veya
kamu kuruluşlarının, hizmet konuları ile ilgili özel arazi toplulaştırması
ve/veya tarla içi geliştirme hizmeti yapmak istemeleri durumunda,
Bakanlığa gerekçeleri ile başvurarak toplulaştırma isteklerini
bildirirler. Gerekçelerin yeterli görülmesi durumunda Bakanlığın
teklifi ile Bakanlar Kurulu kararı alındıktan sonra başvuran tüzel
kişilik veya kuruluş bu Kanuna göre toplulaştırma projesini hazırlar
ve onay için Bakanlığa iletir. Özel arazi toplulaştırması yapmak isteyen
kuruluş, gerekli teknik personeli bünyesinde bulundurmak veya
proje süresince tâbi oldukları mevzuat hükümlerine uygun olarak
sözleşmeli personel çalıştırmak zorundadır. Özel arazi toplulaştırması
yapan kurum veya kuruluşlar kamu yatırımları için ihtiyaç duyulan
arazi miktarını toplulaştırma yoluyla karşılayabilir. Özel arazi
toplulaştırması yapacak idarelerce ihtiyaç duyulacak yatırımlar
için ortak kullanım alanı kesinti payı ile karşılanamayan araziler,
varsa hazine arazilerinden, hazine arazilerinin yeterli olmadığı veya
bulunmadığı yerlerde ise ilgili idarelerce belirlenecek usûl ve
esaslar dahilinde fizikî tesislerin yapılacağı alana bağlı kalınmaksızın
gerçek ve tüzel kişilerinden anlaşma yoluyla karşılanabilir. Bu
araziler, fizikî tesislerin yapılacağı yere kaydırılır. Aynı
alanda birden fazla kurum veya kuruluş tarafından toplulaştırma
ve/veya tarla içi geliştirme hizmeti yapmak talebinde bulunulması
halinde toplulaştırmayı ve/veya tarla içi geliştirme hizmetini yapacak
kuruluşu Bakanlık belirlemeye yetkilidir.”
MADDE 5- Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı
Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 1- Bakanlık,
bu Kanunun uygulamasında ihtiyaç duyulacak her türlü eğitim faaliyetini
düzenleyebilir ve eğitim sonrası sertifika verebilir.”
MADDE 6- Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı
Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE
3- 11/10/2004 tarihinden önce, gerekli izinler alınmadan tarım dışı
amaçlı kullanıma açılmış bulunan arazilerin istenilen amaçla kullanımı
için, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir yıl içerisinde Bakanlığa
başvurulması, hazırlanacak toprak koruma projesine uyulması ve
tarım dışı kullanılan tarım arazilerinin her metre karesi için beş
Yeni Türk Lirası ödenmesi şartıyla izin verilir.
Söz konusu arazi
ve tesislerin istenilen amaçla kullanımı için çeşitli kurumlardan
alınması gerekli ruhsat, izin gibi işlemler, Bakanlığa başvuru tarihinden
itibaren 2 yıl içerisinde tamamlanıncaya kadar başvuru sahipleri
faaliyetlerine devam ederler. Bu süreler içerisinde gerekli izinleri alamayanların
üretim faaliyetleri ilgili idarelerce durdurulur.
Tarım arazisi vasfından çıkarılan araziler, ilgili kuruluşlarca başvuru sahibinin isteği doğrultusunda vasfını değiştirir.”
MADDE 7- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 8- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.