ENERJİ VERİMLİLİĞİ
KANUNU
Kanun No. 5627 |
|
Kabul Tarihi : 18/4/2007 |
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam
ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Kanunun amacı; enerjinin etkin kullanılması,
israfının önlenmesi, enerji maliyetlerinin ekonomi üzerindeki
yükünün hafifletilmesi ve çevrenin korunması için enerji kaynaklarının
ve enerjinin kullanımında verimliliğin artırılmasıdır.
Kapsam
MADDE 2-
(1) Bu Kanun; enerjinin üretim, iletim, dağıtım ve tüketim aşamalarında,
endüstriyel işletmelerde, binalarda, elektrik enerjisi üretim tesislerinde,
iletim ve dağıtım şebekeleri ile ulaşımda enerji verimliliğinin
artırılmasına ve desteklenmesine, toplum genelinde enerji bilincinin
geliştirilmesine, yenilenebilir enerji kaynaklarından
yararlanılmasına yönelik uygulanacak usûl ve esasları kapsar.
(2)
Enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik önlemlerin uygulanması
ile özellik veya görünümleri kabul edilemez derecede değişecek
olan sanayi alanlarında işletme ve üretim faaliyetleri yürütülen,
ibadet yeri olarak kullanılan, planlanan kullanım süresi iki yıldan
az olan, yılın dört ayından daha az kullanılan, toplam kullanım alanı
elli metrekarenin altında olan binalar, koruma altındaki bina veya
anıtlar, tarımsal binalar ve atölyeler,
bu Kanun kapsamı dışındadır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu
Kanunun uygulanmasında;
a) Bakanlık:
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
b) Genel
Müdürlük: Elektrik İşleri Etüt İdaresi Genel Müdürlüğünü,
c) Kurul:
Enerji Verimliliği Koordinasyon Kurulunu,
ç) Kamu
kesimi: Kamu kurum ve kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki
meslek kuruluşları, üniversiteler ve mahallî idareleri,
d) Meslek
odaları: Elektrik ve makina mühendisleri odalarını,
e) Şirket:
Genel Müdürlük veya yetkilendirilmiş kurumlar ile yaptıkları yetkilendirme
anlaşması çerçevesinde, enerji verimliliği hizmetlerini yürütmek
üzere yetki belgesi verilen enerji verimliliği danışmanlık şirketlerini,
f) Yetkilendirilmiş
kurumlar: Düzenlenen yetkilendirme anlaşması çerçevesinde, eğitim,
yetkilendirme ve izleme faaliyetlerini yürütmek üzere Genel Müdürlük
tarafından, Kurul onayı ile yetkilendirilen meslek odaları ve üniversiteleri,
g) TEP:
Ton Eşdeğer Petrolü,
ğ) Atık: Kullanılmış lastikler,
boya çamurları, solventler, plastikler, Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından
yakıt olarak kullanılması uygun görülen atık yağlar ve diğer atıkları,
h) Bina
sahibi: Binanın maliki, varsa intifa hakkı sahibi, ikisi de yoksa
binaya malik gibi tasarruf edeni,
ı) Endüstriyel
işletme: Elektrik üretim faaliyeti gösteren lisans sahibi tüzel kişiler
dışındaki yıllık toplam enerji tüketimleri bin TEP ve üzeri olan, ticaret
ve sanayi odası, ticaret odası veya sanayi odasına bağlı olarak faaliyet
gösteren ve her türlü mal üretimi yapan işletmeleri,
i) Enerji
kimlik belgesi: Asgarî olarak binanın enerji ihtiyacı ve enerji tüketim
sınıflandırması, yalıtım özellikleri ve ısıtma ve/veya soğutma sistemlerinin
verimi ile ilgili bilgileri içeren belgeyi,
j) Enerji
verimliliği: Binalarda yaşam standardı ve hizmet kalitesinin, endüstriyel
işletmelerde ise üretim kalitesi ve miktarının düşüşüne yol açmadan
enerji tüketiminin azaltılmasını,
k) Etüt:
Enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik imkânların ortaya
çıkarılması için yapılan ve bilgi toplama, ölçüm, değerlendirme ve
raporlama aşamalarından oluşan çalışmaları,
l) Enerji
verimliliği hizmetleri: Enerji verimliliği konusunda danışmanlık,
eğitim, etüt ve uygulama hizmetlerini,
m) Enerji
yoğunluğu: Bir birim hasıla üretebilmek için tüketilen enerji miktarını,
n) Enerji
yöneticisi ve sertifikası: Bu Kanun kapsamına giren endüstriyel
işletmelerde ve binalarda enerji yönetimi ile ilgili faaliyetleri
yerine getirmekle sorumlu ve enerji yöneticisi sertifikasına
sahip kişi ile Genel Müdürlük, yetkilendirilmiş kurumlar veya enerji
verimliliği danışmanlık şirketleri tarafından enerji yöneticileri
için düzenlenen belgeyi,
o) Enerji
yönetimi: Enerji kaynaklarının ve enerjinin verimli kullanılmasını
sağlamak üzere yürütülen eğitim, etüt, ölçüm, izleme, planlama ve uygulama
faaliyetlerini,
ö) Geri
ödeme süresi: Endüstriyel işletmelerin mevcut sistemlerinde enerji
verimliliğinin artırılması amacıyla hazırladıkları veya şirketlere
hazırlattıkları projelerde ihtiyaç duyulan yatırım harcamalarının
projede öngörülen tasarruflarla geri kazanılmasını sağlayan süreyi,
p) Kojenerasyon:
Isı ve elektrik ve/veya mekanik enerjinin aynı tesiste eş zamanlı
olarak üretimini,
r) Uygulama
anlaşması: Etüt çalışmaları ile belirlenen önlemlerin uygulanmasını
gerçekleştirmek amacıyla şirketlerin yaptıkları anlaşmayı,
s) Yakma
tesisleri: Yakıtın yandığı yer ile bu yere bağlı parçalar ve atık
gaz tertibatlarının dâhil olduğu ısı elde edilen tesisleri,
ş) Yetki belgesi: Düzenlenen yetkilendirme
anlaşmaları çerçevesinde, üniversitelere ve meslek odalarına
eğitim, yetkilendirme ve izleme faaliyetlerini yürütmek üzere Kurul
onayı ile Genel Müdürlük tarafından, şirketlere ise eğitim, etüt, danışmanlık
ve uygulama faaliyetlerini yürütmek üzere Genel Müdürlük, meslek odaları
veya üniversiteler tarafından verilen belgeyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kurul ve Yetkilendirmeler
Enerji
Verimliliği Koordinasyon Kurulu
MADDE
4-
(1) Enerji verimliliği çalışmalarının ülke genelinde tüm ilgili
kuruluşlar nezdinde etkin olarak yürütülmesi, sonuçlarının izlenmesi
ve koordinasyonu amacıyla Enerji Verimliliği Koordinasyon Kurulu
oluşturulur. Kurulca alınan kararların uygulanmasının takibi ve
sekreterlik hizmetleri Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
(2) Kurul; Bakanlığın Genel Müdürlüğün
ilgilendirildiği müsteşar yardımcısı başkanlığında, İçişleri Bakanlığı,
Maliye Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı,
Ulaştırma Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Bakanlık, Çevre
ve Orman Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Hazine
Müsteşarlığı, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu, Türk Standartları
Enstitüsü, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu, Türkiye
Odalar ve Borsalar Birliği, Türkiye Mühendis ve Mimar Odaları Birliği
ve Türkiye Belediyeler Birliğinin birer üst düzey temsilcisinden
oluşur.
(3) Kurulun görev, yetki ve sorumlulukları
şunlardır:
a) Ulusal düzeyde enerji verimliliği
stratejileri, planları ve programları hazırlamak, bunların etkinliğini
değerlendirmek, gerektiğinde revize edilmelerini, yeni önlemlerin
alınmasını ve uygulanmasını koordine etmek.
b) Genel Müdürlük tarafından yürütülen
enerji verimliliği çalışmalarını yönlendirmek ve enerji verimliliği
hizmetlerinin yaygınlaştırılmasında, Genel Müdürlük tarafından
meslek odalarına ve üniversitelere verilen yetki belgelerini
onaylamak.
c) 8 inci maddenin birinci fıkrasının
(a) bendi ve 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki
uygulamalardan yararlanmak isteyen endüstriyel işletmelerin
yaptıkları veya şirketlere hazırlattıkları uygulama projelerini,
8 inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki gönüllü
anlaşmaları onaylamak ve uygulamanın sonuçlarını izlemek.
ç) Kurula verilen görevler kapsamında
ve gerekli gördüğü hallerde, giderleri Genel Müdürlük bütçesinden
karşılanmak üzere, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının,
üniversitelerin, özel sektörün ve sivil toplum kuruluşlarının katılımı
ile geçici ihtisas komisyonları oluşturmak.
d) Yetkilendirilmiş kurumların,
şirketlerin, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının ve sivil
toplum kuruluşlarının katılımı ile her yıl Kasım ayında Genel
Müdürlük tarafından düzenlenecek danışma kurulu toplantılarının
gündemini ve toplantıya katılacak kuruluşları belirlemek, toplantı
sonuç değerlendirmelerini ve önlem önerilerini onaylamak.
e) Her
yıl Ocak ayı içinde yetki belgesi ve enerji yöneticisi sertifikası
bedellerini belirlemek ve yayımlamak.
(4) Kurul her yıl Mart, Haziran, Eylül ve
Aralık aylarında olmak üzere, dört kez olağan olarak toplanır. Ayrıca,
Kurul Başkanının gerekli görmesi halinde, yapılan çağrı üzerine
olağanüstü olarak da toplanır. Toplantı yeter sayısı için üçte iki
çoğunluk aranır ve kararlar toplantıya katılanların oy çokluğu
ile alınır. Oyların eşit olması halinde Başkanın oyu iki oy sayılır.
(5) Genel Müdürlük bütçesinden
karşılanmak üzere, her toplantı günü için, Kurul Başkanı ve üyelerine,
yılda dörtten fazla olmamak üzere uhdesinde kamu görevi bulunanlara
(2.000), uhdesinde herhangi bir kamu görevi bulunmayanlara ise
(3.000) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucunda
bulunacak miktarda huzur hakkı ödenir.
Yetkilendirmeler
MADDE
5- (1)
Enerji verimliliği hizmetlerinin yürütülmesine yönelik yetkilendirmeler
ve bu kapsamdaki faaliyetler aşağıdaki esaslar çerçevesinde gerçekleştirilir.
a) Yetkilendirmeler ve yetki belgesine
ilişkin işlemler şunlardır:
1) Üniversitelere ve meslek odalarına
uygulamalı eğitim yapabilmeleri ve şirketleri yetkilendirebilmeleri
için Kurul onayı ile Genel Müdürlük tarafından yetki belgesi verilir.
Bu belgeler bu Kanun ve ilgili yönetmeliklerde belirlenen usûl ve
esaslara aykırı bir durum olmadıkça her beş yılda bir yenilenir.Yetki
belgesi yenilenmeyen kurumların şirketlere verdikleri yetki belgeleri
ile ilgili işlemler, süreleri doluncaya kadar Genel Müdürlük
tarafından yürütülür.
2) Şirketlere eğitim, etüt, danışmanlık ve uygulama
faaliyetlerini yürütmek üzere Genel Müdürlük ve/veya yetkilendirilmiş
kurumlar tarafından yetki belgesi verilir. Bu belgeler bu Kanun ve ilgili yönetmeliklerde belirlenen usûl
ve esaslara aykırı bir durum olmadıkça her üç yılda bir yenilenir.
Şirketler, yetki belgesi bedelinin tamamını ve enerji yöneticisi
sertifikası bedelinin yüzde onundan fazla olmamak kaydıyla Kurul
tarafından belirlenen bölümünü yetkilendirme anlaşması yaptıkları
kurum veya kuruluşa öder.
b) Yetkilendirilmiş
kurumlar ve şirketler, Genel Müdürlük tarafından kamuoyuna duyurulur.
c) Genel Müdürlük, yetkilendirilmiş
kurumlar ve şirketler ile bunlar adına hareket eden görevlileri,
enerji verimliliği ile ilgili çalışmaları sırasında elde ettikleri
ve müşterilerinin ticarî ilişkilerine zarar verecek ticarî sırları
gizli tutmakla yükümlüdür. Bu sırları gizli tutmakla yükümlü olanlar,
görevlerinden ayrılmış olsalar dahi bu sırları kendi menfaatlerine
ve başkalarının lehine kullanamaz.
ç) Genel Müdürlük ve yetkilendirilmiş
kurumlar tarafından yürütülecek faaliyetler şunlardır:
1) Genel Müdürlük veya yetkilendirilmiş
kurumlar, şirketlere yetki belgesi verir, enerji yöneticisi eğitimi
ve sertifikalandırma faaliyetlerini yürütür.
2) Yetkilendirilmiş kurumlar
yetki belgesi verdikleri şirketlerin faaliyetlerini izler, bu
Kanun ve bu Kanunun uygulanmasına yönelik olarak Bakanlık tarafından
yürürlüğe konulacak yönetmelik hükümlerine aykırılık teşkil eden
hususları otuz gün içerisinde Genel Müdürlüğe bildirir.
3) Genel Müdürlük, televizyon ve
radyo kanallarında yayınlanmak üzere bilinçlendirme ve bilgilendirme
amaçlı eğitim programları, yarışmalar, kısa süreli film ve/veya çizgi
filmler hazırlar veya hazırlattırır.
4) Yetkilendirilmiş kurumlar Genel
Müdürlüğe her yıl faaliyet raporu sunar.
d) Şirketlerin görevleri şunlardır:
1) Eğitim, sertifikalandırma,
endüstriyel işletmeler, bina sahipleri veya yönetimleri ile aralarında yapılan hizmet anlaşmaları
çerçevesinde, etüt ve danışmanlık faaliyetleri yürütmek.
2) Enerji verimliliği etüt çalışması
ile belirledikleri önlemlerin uygulanmasına yönelik projeyi hazırlamak.
3) Uygulama anlaşması kapsamındaki
tadilatları proje doğrultusunda gerçekleştirmek ve enerji tasarruf
miktarını garanti etmek.
4) Yetki aldıkları kuruma her
yıl faaliyet raporu sunmak.
e) Enerji tasarruf miktarı ile ilgili
olarak yapılan uygulama anlaşması kapsamında garanti ettiği taahhüdünü,
uygulama öncesi ve sonrası yapacağı ölçümlerle endüstriyel işletmenin
ve yetkilendirildiği kurumun temsilcileri huzurunda kanıtlayamayan
şirket, yetkilendirildiği kurum tarafından internet üzerinden
ilan edilir. En fazla üç uygulama anlaşmasındaki taahhüdünü yerine
getiremeyen şirketin yetki belgesi, bir yıl sonra yenilenebilmek
üzere iptal edilir.
f) Şirketlerin uygulama anlaşmaları
kapsamında ölçümlerle kanıtladıkları tasarruf miktarları, yetkilendirildikleri
kurumlar tarafından internet üzerinden ilan edilir.
(2) Yetki belgesinin verilmesine,
yetkilendirilecek kurumlarda ve şirketlerde aranacak niteliklere,
yetki belgesi ve enerji yöneticisi sertifikasına ilişkin hususlar
ile bu madde kapsamındaki yetkilendirmelere, faaliyetlere ve görevlere
ilişkin usûl ve esaslar Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikle
düzenlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim, Bilinçlendirme
ve Uygulamalar
Eğitim ve bilinçlendirme
MADDE 6- (1) Enerji
verimliliği hizmetlerinin etkinliğini ve enerji bilincini artırmak
amacıyla aşağıdaki esaslar çerçevesinde eğitim ve bilinçlendirme
faaliyetleri gerçekleştirilir.
a) Bakanlık tarafından yürürlüğe
konulacak yönetmelikte tanımlanan usûl ve esaslar çerçevesinde;
1) Şirketler için Genel Müdürlük
ve/veya yetkilendirilmiş kurumlar tarafından, enerji yöneticileri
için Genel Müdürlük, yetkilendirilmiş kurumlar ve şirketler tarafından
teorik ve uygulamalı eğitim programları düzenlenir.
2) Genel Müdürlük veya yetkilendirilmiş
kurumlar, yetkilendirme anlaşması yaptıkları şirketlerin eğitim
programlarına laboratuvar kullanım desteği sağlar.
b) Enerji ve enerji verimliliği
ile ilgili temel kavramlar, Türkiye’nin genel enerji durumu, enerji
kaynakları, enerji üretim teknikleri, günlük hayatta enerjinin verimli
kullanımı ile iklim değişikliği ve çevrenin korunmasında enerji
verimliliğinin önemi konularında teorik ve pratik bilgiler verilmek
üzere, Milli Savunma Bakanlığı tarafından, askeri liseler ile
er-erbaş eğitim merkezlerinde ders ve eğitim programları yürütülür;
örgün ve yaygın eğitim kurumlarının ders programlarında Milli Eğitim
Bakanlığı tarafından, kamu kurum ve kuruluşlarının hizmet içi eğitimlerinde
ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından gerekli düzenlemeler yapılır.
c) Enerjinin verimli kullanımının
yaygınlaştırılması amacıyla kamuoyunun bilinçlendirilmesine yönelik
yapılacak faaliyetler şunlardır:
1) Ulusal ve/veya bölgesel yayın
yapan televizyon ve radyo kanalları, Genel Müdürlük tarafından hazırlanan
veya hazırlattırılan enerjinin verimli kullanılması ile ilgili
eğitim programlarını, yarışmaları, kısa süreli film ve/veya çizgi
filmleri, 13/4/1994 tarihli ve 3984
sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanunun
31 inci maddesi gereğince bilinçlendirme ve bilgilendirme amaçlı
eğitim programları kapsamında, toplam yayın süresi ayda asgarî otuz
dakikadan az olmamak üzere 07:00 ila 23:00 saatleri arasında yayınlar.
2) Lisansları kapsamında elektrik
ve/veya doğal gaz satışı yapan tüzel kişiler bir önceki malî yıla
ait tüketim miktarı ve bu miktara karşılık gelen tüketim bedelini
içeren aylık bazdaki bilgileri internet ortamında müşterilerinin
bilgisine sunar.
3) Üreticiler ve ithalatçılar,
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından tespit ve ilan edilen Türkçe
kullanım ve tanıtma kılavuzu ile satılmak zorunda olan enerji tüketen
malların kullanım kılavuzlarında, malın enerji tüketimi açısından
verimli kullanımı ile ilgili bilgilere ayrı bir bölümde yer verir.
Bu hükmün uygulanması Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından denetlenir.
4) Milli Eğitim Bakanlığı, Türkiye
Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu, meslek odaları ve Türkiye
Odalar ve Borsalar Birliği işbirliği ile Genel Müdürlük tarafından
her yıl Ocak ayının ikinci haftasında Enerji Verimliliği Haftası etkinlikleri
düzenlenir. Bu kapsamdaki etkinliklerin nitelikleri Kurul tarafından
belirlenir.
Uygulamalar
MADDE
7-
(1) Enerji verimliliğinin artırılması amacıyla aşağıdaki uygulamalar
gerçekleştirilir.
a) Enerji yönetimi ile ilgili
olarak yürütülecek faaliyetler şunlardır:
1) Endüstriyel
işletmeler, çalışanları arasından enerji yöneticisi görevlendirir.
Organize sanayi bölgelerinde, bölgedeki bin TEP’ten daha az enerji
tüketimi bulunan endüstriyel işletmelere hizmet vermek üzere enerji
yönetim birimi kurulur.
2) Toplam
inşaat alanı en az yirmibin metrekare veya yıllık enerji tüketimi
beşyüz TEP ve üzeri olan ticarî binaların, hizmet binalarının ve kamu
kesimi binalarının yönetimleri, yönetimlerin bulunmadığı hallerde
bina sahipleri, enerji yöneticisi görevlendirir veya enerji yöneticilerinden
hizmet alır.
3) Kamu kesimi dışında kalan ve
yıllık toplam enerji tüketimleri ellibin TEP ve üzeri olan endüstriyel
işletmelerde, enerji yöneticisinin sorumluluğunda enerji yönetim
birimi kurulur. Organizasyonlarında kalite yönetim birimi bulunan
endüstriyel işletmeler, bu birimlerini enerji yönetim birimi olarak
da görevlendirebilir.
4) Enerji yöneticileri ile enerji yönetim birimlerinin görev ve
sorumluluklarına ilişkin usûl ve esaslar, Bakanlık tarafından yürürlüğe
konulacak yönetmelikle belirlenir. Milli Eğitim Bakanlığına bağlı
okullarda ise enerji yöneticisi görevlendirilmesine ilişkin usûl
ve esaslar, Bakanlık ile müştereken hazırlanarak Milli Eğitim Bakanlığı
tarafından yürürlüğe konulacak bir yönetmelikle düzenlenir.
b) İzleme, analiz ve projeksiyon
çalışmalarına yönelik olarak aşağıdaki faaliyetler yürütülür:
1) Ülke genelinde, endüstriyel
işletmelerde ve binalardaki enerji verimliliğinin gelişimini
bölge ve sektör bazında ortaya koyan envanter ve geleceğe yönelik
projeksiyonlar yetkilendirilmiş kurumların işbirliği ile Genel Müdürlük
tarafından, kamu kesimi ile ilgili olarak kendi tespit ve değerlendirmelerini
içeren yıllık raporlar ise Genel Müdürlük tarafından hazırlanır ve
yayımlanır.
2) Endüstriyel işletmeler ve
enerji yöneticisi çalıştırmakla yükümlü olan bina sahipleri
ve/veya yönetimleri istenen bilgileri, kamu kesiminde enerji yöneticisi
çalıştırmakla yükümlü olan kurum ve kuruluşlar ise formatı Genel
Müdürlük tarafından belirlenen enerji tüketim bilgileri ve kendi
tespitlerini içeren raporları
her yıl Mart ayı sonuna kadar Genel Müdürlüğe verir. Endüstriyel işletmeler,
Genel Müdürlüğün yerinde yapacağı incelemelere imkân tanır.
c) Merkezî ısıtma sistemine sahip
binalarda, merkezî veya lokal ısı veya sıcaklık kontrol cihazları
ile ısınma maliyetlerinin ısı kullanım miktarına bağlı olarak paylaşımını
sağlayan sistemler kullanılır. Buna aykırı olarak hazırlanan projeler
ilgili mercilerce onaylanmaz.
ç) Toplam inşaat alanı yönetmelikte
belirlenen mesken amaçlı kullanılan binalarda, ticarî binalarda
ve hizmet binalarında uygulanmak üzere mimarî tasarım, ısıtma, soğutma,
ısı yalıtımı, sıcak su, elektrik tesisatı ve aydınlatma konularındaki
normları, standartları, asgarî performans kriterlerini, bilgi toplama
ve kontrol prosedürlerini kapsayan binalarda enerji performansına
ilişkin usûl ve esaslar, Türk Standartları
Enstitüsü ve Genel Müdürlük ile müştereken hazırlanarak Bayındırlık
ve İskan Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak bir yönetmelikle
düzenlenir. Yönetmelik hükümlerine
aykırı hareket edilmesi halinde ilgili idare tarafından yapı kullanma
izni verilmez.
d) Bayındırlık ve İskan Bakanlığı
tarafından yürürlüğe konulacak yönetmeliğe göre hazırlanan yapı
projeleri kapsamında enerji kimlik belgesi düzenlenir. Enerji kimlik
belgesinde binanın enerji ihtiyacı, yalıtım özellikleri, ısıtma
ve/veya soğutma sistemlerinin verimi ve binanın enerji tüketim sınıflandırması
ile ilgili bilgiler asgarî olarak bulundurulur. Belgede bulundurulması
gereken diğer bilgiler ile belgenin yenilenmesine ve mevcut binalar
da dâhil olmak üzere uygulamaya ilişkin usûl ve esaslar, Bakanlık ile
müştereken hazırlanarak Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca yürürlüğe
konulacak yönetmelikle belirlenir. Mücavir alan dışında kalan ve
toplam inşaat alanı bin metrekareden az olan binalar için enerji kimlik
belgesi düzenlenmesi zorunlu değildir.
e) Elektrik enerjisi üretim tesisleri
ile iletim ve dağıtım şebekelerinde enerji verimliliğinin artırılmasına,
talep tarafı yönetimine, termik santrallerin atık ısılarından yararlanılmasına,
açık alan aydınlatmalarına, biyoyakıt ve hidrojen gibi alternatif
yakıt kullanımının özendirilmesine ilişkin usûl ve esaslar, Bakanlık
tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenir.
f) Ulaşımda enerji verimliliğinin
artırılması ile ilgili olarak; yurt içinde üretilen araçların birim
yakıt tüketimlerinin düşürülmesine, araçlarda verimlilik standartlarının
yükseltilmesine, toplu taşımacılığın yaygınlaştırılmasına, gelişmiş
trafik sinyalizasyon sistemlerinin kurulmasına ilişkin usûl ve esaslar,
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ile müştereken hazırlanarak Ulaştırma
Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikle düzenlenir.
g) Endüstriyel işletmelerde ve
binalarda yapılan etüt çalışmaları sırasında, akredite olmuş
ulusal veya uluslararası kuruluşlar tarafından kalibrasyonu yapılmış
ve etiketlenmiş cihazların kullanılması zorunludur.
ğ) Yakma tesislerinde yer alan kazanlardan,
brülörlerden, kat kaloriferi ve kombilerden Genel Müdürlük ile müştereken
hazırlanarak Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından yürürlüğe
konulacak yönetmelikte belirlenen asgarî verimlilik değerlerini
sağlamayanların satışına izin verilmez.
h) Elektrik motorlarının, klimaların,
elektrikli ev aletlerinin ve ampullerin sınıflandırılmasına ve asgarî
verimlerinin belirlenmesine ilişkin usûl ve esaslar Genel Müdürlük
ile müştereken hazırlanarak Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından
yürürlüğe konulacak yönetmelikle düzenlenir ve asgarî sınırları
sağlamayanların satışına izin verilmez.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Destekler ve Diğer
Uygulamalar
Destekler
MADDE 8- (1) Enerji
verimliliği uygulama projelerinin desteklenmesi, enerji
yoğunluğunun azaltılması, araştırma ve geliştirme projeleri ile ilgili
uygulamalar aşağıdaki usûl ve esaslara göre yürütülür.
a) Enerji
verimliliği uygulama projeleri aşağıdaki esaslara göre desteklenir:
1) Endüstriyel işletmeler tarafından
Genel Müdürlüğe sunulan, Genel Müdürlüğün uygun görüşü ile Kurul
tarafından onaylanan, geri ödeme süresi en fazla beş yıl ve projesinde
belirlenmiş bedelleri en fazla beşyüzbin Türk Lirası olan uygulama
projeleri bedellerinin en fazla yüzde yirmisi oranında desteklenir.
2) Verimlilik
artırıcı projeleri desteklenen tüzel kişiler, bu projelerini işletmelerinde
iki yıl içinde uygular. Bu süreyi aşan veya projesinden farklı yapılan
uygulamalar desteklenmez.Uygulama öncesi ve sonrası bilgi ve görüntüleri
ihtiva eden uygulama raporları Genel Müdürlüğe gönderilir. Uygulama
sonuçları Genel Müdürlük tarafından yerinde kontrol edilir.
3) Enerji
verimliliğini artırıcı uygulama projelerinin desteklenmesi
ile ilgili usûl ve esaslar Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak
yönetmelikle düzenlenir.
b) Enerji
yoğunluğunun azaltılmasına yönelik aşağıdaki uygulamalar gerçekleştirilir:
1) Herhangi
bir endüstriyel işletmesi için üç yıl içerisinde enerji yoğunluğunu
ortalama olarak en az yüzde on oranında azaltmayı taahhüt ederek Genel
Müdürlük ile gönüllü anlaşma yapan ve taahhüdünü yerine getiren
gerçek veya tüzel kişilerin ilgili endüstriyel işletmesinin, ödenek
imkânları gözönüne alınmak ve yüzbin Türk Lirasını geçmemek kaydıyla,
anlaşmanın yapıldığı yıla ait enerji giderinin yüzde yirmisi karşılanır.
2) Bu bendin
(1) numaralı alt bendi kapsamında taahhütlerin yerine getirildiği
endüstriyel işletmelerde, daha sonraki yıllarda enerji yoğunluklarını
artıran gerçek veya tüzel kişiler Genel Müdürlük ile ikinci defa anlaşma
yapamaz.
3) Gönüllü
anlaşma yapan gerçek veya tüzel kişilerin endüstriyel işletme
içinde tükettikleri enerjiden; atıkları modern yakma teknikleri ile
ısı ve elektrik enerjisine dönüştüren tesislerinde, 9 uncu maddenin
birinci fıkrasının (a) bendinde tanımlanan ve yurt içinde imal edilen
kojenerasyon tesislerinde veya hidrolik, rüzgâr, jeotermal, güneş
ve biyokütle kaynaklarını kullanarak ürettikleri enerji, enerji yoğunluğu
hesabına dâhil edilmez.
4) Bünyesinde
birden fazla endüstriyel işletme bulunan gerçek veya tüzel kişilerin
gönüllü anlaşma yapmadıkları endüstriyel işletmelerindeki enerji
yoğunluğu değişimleri, Genel Müdürlük tarafından ayrıca incelenir.
5) Gönüllü
anlaşma yapılacak endüstriyel işletmelerde aranacak nitelikler,
enerji yoğunluğu hesaplama yöntemleri ve mücbir sebep halleri de
dâhil olmak üzere gönüllü anlaşmalarda bulunması gereken diğer esaslar
Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenir.
c) Enerji
verimliliği uygulama projelerinin desteklenmesi ve enerji yoğunluğunun
azaltılması uygulamalarına yönelik olarak Genel Müdürlük bütçesine
gerekli ödenek konulur. Destekler için ayrılan ve kullanılan ödenekler,
desteklenen projeler, gönüllü anlaşmalar, enerji yoğunluklarını
azaltan ve artıran endüstriyel işletmeler, eğitim ve bilinçlendirme
etkinlikleri Genel Müdürlüğün internet sayfasında ilan edilir.
ç) Türkiye Bilimsel ve Teknolojik
Araştırma Kurumu, enerji verimliliğinin artırılması ile yeni ve
yenilenebilir enerji kaynaklarından yararlanılmasına yönelik
araştırma ve geliştirme projelerini öncelikle destekler; bu projelerin
yönlendirilmesinde ve değerlendirilmesinde Genel Müdürlüğün görüşünü
alır.
Diğer
uygulamalar
MADDE
9-
(1) Enerji verimliliğinin artırılması amacıyla aşağıdaki uygulamalar
gerçekleştirilir:
a) Endüstriyel işletmelerin mevcut
sistemlerinde enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik olarak
hazırlanan, Kurul tarafından onaylanan ve asgarî yatırım büyüklükleri
Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen miktarın üzerinde olan projeler
ile kullandıkları yakıt türleri ve teknolojilerine bağlı olarak Bakanlık
tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikte tanımlanan yıllık
ortalama verim değerlerini sağlayan kojenerasyon yatırımları,
Hazine Müsteşarlığınca yatırım teşviklerinden yararlandırılır.
b) Küçük ve orta ölçekli işletmelere
yönelik olarak, 12/4/1990 tarihli ve 3624 sayılı Küçük ve Orta Ölçekli
Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı Kurulması
Hakkında Kanunda tanımlanan işletmelerin enerji verimliliğine
yönelik alacakları eğitim, etüt ve danışmanlık hizmetleri, Küçük ve
Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı
tarafından desteklenir. Bu uygulama ile ilgili usûl ve esaslar, Bakanlık
ile müştereken hazırlanarak Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından
yürürlüğe konulacak yönetmelikle düzenlenir.
c) Vakıflar tarafından kurulan
şirketlerden yetki belgesi ve enerji yöneticisi sertifikasına
ilişkin herhangi bir bedel alınmaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İdarî Yaptırımlar ve Çeşitli Hükümler
İdarî
yaptırımlar ve uygulama
MADDE
10-
(1) Bu Kanun kapsamında, idarî para cezası vermeye yetkili olanlar
tarafından yapılan tespit ve/veya denetimler sonucu gerçek veya tüzel
kişilere aşağıdaki esaslar çerçevesinde idarî yaptırımlar uygulanır.
a) İdarî yaptırım gerektiren haller
şunlardır:
1) 5 inci madde kapsamında yetkilendirmelerle
ilgili yürürlüğe konulacak yönetmelik hükümlerine aykırı hareket
edilmesi halinde, yetkilendirme anlaşmalarında tanımlanan usûl
ve esaslara göre yetkilendirilmiş kurumların yetki belgesi Kurul
onayı ile Genel Müdürlük tarafından, şirketlerin yetki belgeleri
ise anlaşma yaptıkları kurum tarafından iptal edilir. Yetki belgesi
iptal edilen yetkilendirilmiş kurumlara veya şirketlere en az beş
yıl süre ile yetki belgesi verilmez. Yetki belgesi iptal edilen yetkilendirilmiş
kurumlar tarafından şirketler ile yapılan yetkilendirme anlaşmaları
Genel Müdürlük tarafından incelemeye alınır ve yönetmelikte tanımlanan
şartları haiz olmayanlar iptal edilir. Gerekli şartları haiz olanların
anlaşmaları Genel Müdürlük tarafından yenilenir.
2) 5 inci,
7 nci, 8 inci ve 9 uncu maddeler kapsamında istenen bilgilerin ve
inceleme yapma imkânının verilmemesi halinde istenen bilgi ve/veya
iznin verilmesi için otuz günlük süre tanınır. Verilen süre sonunda
istenen bilgilerin yanlış veya noksan verilmesi halinde onbin Türk
Lirası, hiçbir bilgi verilmemesi ve/veya yerinde inceleme imkânının
tanınmaması halinde ellibin Türk Lirası idarî para cezası verilir.
3) Bu bendin
(2) numaralı alt bendi dışında bu Kanun ve ilgili yönetmelikler
kapsamında istenen gerekli diğer bilgilerin otuz gün içinde, doğru
olarak ve gerektiği şekilde verilmemesi halinde beşyüz Türk Lirası
idarî para cezası verilir.
4) 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (c) bendindeki ticarî sırları kendilerinin
veya başkalarının yararına kullananların bu Kanun kapsamına giren
kuruluşlarda görev yapmaları iki yıldan aşağı olmamak üzere yasaklanır.
5) 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (ç) bendinin (2) numaralı alt bendi
kapsamında bu Kanun ve çıkarılan yönetmelik hükümlerine aykırı
hareket ettiği tespit edilerek Genel Müdürlüğe bildirilen şirketlere
bu bendin (1) numaralı alt bendi hükümleri uygulanır.
6) 6 ncı
maddenin birinci fıkrasının (c) bendinin (1) numaralı alt bendinde
yer alan yayın yükümlülüğünü yerine getirmeyenler hakkında 3984
sayılı Kanun hükümleri uygulanır.
7) 6 ncı
maddenin birinci fıkrasının (c) bendinin (2) numaralı alt bendi
ile ilgili hükümlerin yerine getirilmemesi halinde, ilgili tüzel
kişilere beşbin Türk Lirası idarî para cezası verilir.
8) Endüstriyel
işletmeler ve binaların sahipleri veya yönetimleri, 7 nci maddenin
birinci fıkrasının (a) bendi ve ilgili yönetmelik hükümlerine aykırı
hareket edilmesi halinde, aykırılığın giderilmesi için ihtar edilir.
Aykırılığın otuz gün içerisinde giderilmemesi halinde; endüstriyel
işletmeye, bina sahibine veya bina yönetimine yirmibin Türk Lirası
idarî para cezası verilir.
9) 7 nci
maddenin birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerine aykırı olarak satış
yapan gerçek ve tüzel kişilere, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından
yirmibin Türk Lirası idarî para cezası verilir.
b) Bu fıkranın
(a) bendinin (9) numaralı alt bendi hariç olmak üzere, idarî para cezası
uygulanmasını takip eden bir yıl içinde aynı fiilin tekrarlanması
halinde idarî para cezaları iki kat artırılarak uygulanır.
c) Bu fıkranın
(a) bendinin (2), (3) ve (8) numaralı alt bentleri gereğince endüstriyel
işletmelere, bina sahibine veya bina yönetimine verilmiş olan ceza
miktarlarının, cezaya muhatap gerçek veya tüzel kişinin bir önceki
malî yıla ilişkin toplam enerji harcamalarının yüzde yirmisini veya
tüzel kişinin bir önceki malî yılına ilişkin bilançosunda yer alan
gelirlerinin yüzde beşini geçmesi halinde, otuz gün içerisinde bilanço
ve enerji harcamalarına ilişkin belgelerin ibraz edilmesi şartıyla,
her iki sınıra göre hesaplanan tutarlardan düşük olanı ceza miktarı
olarak hesaplanır.
ç) Bu Kanuna göre, bir başka kamu
kurum veya kuruluşu tarafından uygulanması öngörülmeyen idarî yaptırımlar
Genel Müdürlük tarafından uygulanır.
d) İdarî para cezalarında tüzel
kişilerin sorumluluğu, 29/6/1956 tarihli ve 6762 sayılı Türk Ticaret
Kanununun 65 inci maddesine göre tayin olunur.
Bakanlığın
yetkileri
MADDE
11-
(1) Bakanlık, diğer maddelerde sayılan yetkilerinin dışında:
a) Kurul vasıtası ile bu Kanun
kapsamındaki yükümlülüklerin uygulanmasını, yönlendirilmesini,
izlenmesini, değerlendirilmesini, alınacak tedbirlerin planlanmasını
ve uygulanmasında koordinasyonu sağlar.
b) 7 nci maddenin birinci fıkrasının
(a) bendi kapsamında enerji yöneticisi görevlendirilmesine ve enerji
yönetim birimi kurulmasına ilişkin olarak tanımlanan rakamsal sınır
değerlerini yarısına kadar azaltmaya ve iki katına kadar artırmaya
yetkilidir.
c) 8 inci maddenin birinci fıkrasının
(a) bendinin (1) numaralı alt bendi kapsamında belirtilen proje bedeli
miktarını ve projelere verilebilecek destekleme oranını yarısına
kadar azaltmaya ve iki katına kadar artırmaya, 8 inci maddenin birinci
fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendi kapsamında belirtilen
enerji yoğunluğu azaltma oranını ve destekleme miktarını yarısına
kadar azaltmaya ve iki katına kadar artırmaya yetkilidir.
İstisnalar
MADDE
12-
(1) Türk Silahlı Kuvvetleri, Millî Savunma Bakanlığı ve bağlı kuruluşları
ile Millî İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı, 7 nci maddenin birinci
fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendi ve (d) bendi hükümlerinden
muaftır. Aynı maddenin (a) bendi kapsamındaki hükümlere ilişkin uygulama
usûl ve esasları ise bu kurumlar tarafından belirlenir.
MADDE
13-
14/6/1935 tarihli ve 2819 sayılı Elektrik İşleri Etüd İdaresi Teşkiline
Dair Kanunun 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
2- E.İ.E. İdaresinin görevleri şunlardır:
a) Ülkenin
hidrolik, rüzgâr, jeotermal, güneş, biyokütle ve diğer yenilenebilir
enerji kaynakları öncelikli olmak üzere tüm enerji kaynaklarının
değerlendirilmesine yönelik ölçümler yapmak, fizibilite ve örnek
uygulama projeleri hazırlamak; araştırma kurumları, yerel yönetimler
ve sivil toplum kuruluşları ile işbirliği yaparak pilot sistemler
geliştirmek, tanıtım ve danışmanlık faaliyetleri yürütmek.
b) Sanayide
ve binalarda enerjinin rasyonel kullanımı ile ilgili olarak, bilinçlendirme
ve eğitim hizmetleri vermek, üniversiteleri, meslek odalarını ve
tüzel kişileri aynı hizmetleri verebilmeleri için yetkilendirmek
ve denetlemek, Enerji Verimliliği Koordinasyon Kurulunun sekretaryasını
yürütmek.
c) Ulaşımda, elektrik enerjisi
üretim tesislerinde, iletim ve dağıtım sistemlerinde enerjinin etkin
ve verimli kullanılması yönünde ilgili bakanlık ve kuruluşlar tarafından
yürütülen çalışmaları izlemek, değerlendirmek, önlem ve/veya proje
önerileri geliştirmek.
ç) Enerji Verimliliği Koordinasyon
Kurulu tarafından onaylanan enerji verimliliği uygulama projelerini
ve araştırma ve geliştirme projelerini izlemek ve denetlemek.
d) Enerji tüketim noktalarında
çevreyi ilgilendiren zararlı atık ve emisyonların gelişimini izlemek,
değerlendirmek, projeksiyonlar üretmek ve önlem önerileri hazırlamak.
e) Ülkede ve dünyada enerji alanındaki
çalışmaları ve gelişmeleri izlemek ve değerlendirmek, ülkenin ihtiyaç
ve şartlarına uygun olarak araştırma ve geliştirme hedef ve önceliklerini
belirlemek, bu doğrultuda araştırma ve geliştirme çalışmaları
yapmak, yaptırmak, çalışma sonuçlarını ekonomik analizleri ile birlikte
kamuoyuna sunmak.
f) Enerji ile ilgili tüm paydaşların,
doğru ve güncel bilgiye hızla erişebilmelerini sağlamak; ulusal
enerji envanterini oluşturmak ve güncel tutmak; planlama, projeksiyon,
izleme ve değerlendirme çalışmalarına destek vermek üzere ulusal
enerji bilgi yönetim merkezi kurmak ve işletmek.
g) Yerli ve yenilenebilir enerji
kaynaklarının değerlendirilmesine ve enerji verimliliğinin artırılmasına
yönelik projeksiyonlar ve öneriler geliştirmek.
ğ) Toplum
genelinde enerji bilincinin geliştirilmesi ve yeni enerji teknolojilerinden
yararlanılması amacıyla faaliyette bulunmak.
h) Enerji
verimliliği ile ilgili olarak kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler,
özel sektör ve sivil toplum örgütleri arasında etkili ve verimli işbirliğinin
geliştirilmesi yönünde koordinasyonu sağlamak.
ı) Enerji
ile ilgili konularda kamuoyunu bilgilendirmek ve bilinçlendirmek
amacıyla faaliyetlerde bulunmak.
i) Diğer
ülkelerdeki benzer ulusal ve uluslararası kuruluşlarla işbirliği
yapmak ve bilgi alışverişinde bulunmak.
j)
20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu ve bu Kanuna istinaden
çıkarılmış olan Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliğine göre rüzgâr enerjisine
dayalı lisans almak maksadı ile yapılan başvurulara ilişkin olarak Bakanlık
tarafından çıkarılacak yönetmelik çerçevesinde görüş oluşturmak.
E.İ.E.
İdaresinin görevleri aşağıdaki esaslar çerçevesinde yerine getirilir:
a) E.İ.E.
İdaresi görevleri kapsamında, gerekli gördüğü her türlü bilgiyi
gerçek ve tüzel kişilerden istemeye yetkilidir. Bilgi istenen gerçek
ve tüzel kişiler gereken bilgileri vermekle yükümlüdürler. E.İ.E.
İdaresi, sağladığı bilgilerden ülkenin emniyetine, güvenliğine
ve ekonomik çıkarlarına, gerçek ve tüzel kişilerin ticarî ilişkilerine
zarar verecek bilgi ve belgelerin gizliliğine riayet eder.
b) E.İ.E. İdaresinde projelerin
hazırlanması faaliyetleri ile İdarenin görev alanına giren konularda
ve uzmanlık isteyen işlerde, bakanlıklar ile bağlı ve ilgili kuruluşlardan,
üniversitelerden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarından proje ve araştırmaların
gerektirdiği niteliklere sahip yeterli sayıda personel, süre ve
çalışma konusu belirtilmek şartıyla geçici olarak kurumlarının
ve ilgili personelin muvafakati ve Bakan onayı ile görevlendirilebilir.
Ancak bu şekilde görevlendirilen personelin çalışma
süresi iki yılı ve her halde proje süresini aşamaz. Proje süresinin iki yılı
aşması halinde, ilgili kurumun ve personelin muvafakati kaydıyla
çalışma süresi Bakan onayı ile bir katına kadar uzatılabilir. Bu şekilde
görevlendirilen personel kurumlarından izinli sayılır ve görevlendirilen
personelin aylık, ödenek, her türlü zam ve tazminatları ile diğer malî
ve sosyal hak ve yardımları kurumlarınca ödenir.
c) E.İ.E. İdaresi Genel Müdürlüğü bu
görevlerini yerine getirirken Hidrometrik Ölçüm İstasyonları kurar,
işletir ve sondajlar yapar. Merkezde Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
ihdas edilir. Bu Daire Başkanlığı 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol
Kanununun 60 ıncı maddesinde sayılan görevleri yürütür.
ç) E.İ.E.
İdaresine ait mallar ile her çeşit mevcutları aleyhine işlenen suçlara
26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 247 ila 266 ncı maddelerinde
yer alan cezalar uygulanır.”
MADDE 14-
20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanununun 1 inci
maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“51. Kojenerasyon:
Isı ve elektrik ve/veya mekanik enerjinin aynı tesiste eş zamanlı
olarak üretimini,
52. Mikro
kojenerasyon tesisi: Elektrik enerjisine dayalı kurulu gücü 50
kilovat ve altında olan kojenerasyon tesisini,”
MADDE 15- 4628 sayılı
Kanunun 3 üncü maddesinin sonuna aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Yalnızca
kendi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla, Bakanlık tarafından yürürlüğe
konulacak yönetmelikte tanımlanan değerin üzerinde verimi olan kojenerasyon
tesisi kuran gerçek ve tüzel kişilerden lisans alma ve şirket kurma
yükümlülüğünden muaf tutulacaklar, ilgili yönetmelikte düzenlenir.
Yalnızca
kendi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla; yenilenebilir enerji kaynaklarına
dayalı, kurulu gücü azami ikiyüz kilovatlık üretim tesisi ile mikro
kojenerasyon tesisi kuran gerçek ve tüzel kişiler, lisans alma ve şirket kurma
yükümlülüğünden muaftır.
Kurum,
mevcut üretim lisanslarında ve lisans başvurularında teminat ister. Teminat
alınması ve irat kaydedilmesine ilişkin hususlar ilgili yönetmelikle
düzenlenir.”
MADDE 16- 23/6/1965
tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 42 nci maddesinin dördüncü
ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Kat maliklerinden birinin
isteği üzerine ısı yalıtımı, ısıtma sisteminin yakıt dönüşümü ve
ısıtma sisteminin merkezi sistemden ferdi sisteme veya ferdi sistemden
merkezi sisteme dönüştürülmesi, kat maliklerinin sayı ve arsa payı
çoğunluğu ile verecekleri karar üzerine yapılır. Ancak toplam inşaat
alanı ikibin metrekare ve üzeri olan binalarda merkezi ısıtma sisteminin
ferdi ısıtma sistemine dönüştürülmesi, kat maliklerinin sayı ve
arsa payı olarak oybirliği ile verecekleri karar üzerine yapılır.
Bu konuda yapılacak ortak işlerin giderleri arsa payı oranına göre
ödenir. Merkezi ısıtma sistemlerinde ısınma giderlerinin paylaştırılmasına
ilişkin usûl ve esaslar Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından
yürürlüğe konulacak yönetmelikle düzenlenir.
Isıtma sisteminin merkezi sistemden
ferdi sisteme veya ferdi sistemden merkezi sisteme dönüştürülmesine
karar verilmesi halinde, yönetim planının bu karara aykırı hükümleri
değiştirilmiş sayılır.”
MADDE
17-
10/5/2005 tarihli ve 5346 sayılı Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik
Enerjisi Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin Kanunun 6 ncı maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 6- Bu Kanun kapsamındaki
yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik enerjisi üretim ve ticaretinde,
lisans sahibi tüzel kişiler aşağıdaki uygulama esaslarına tâbidirler:
a) Perakende satış lisansı sahibi
tüzel kişiler, bu Kanun kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynaklarından
elektrik enerjisi üreten YEK Belgeli tesislerin işletmede on yılını
tamamlamamış olanlarından, bu maddede belirlenen esaslara göre elektrik
enerjisi satın alırlar.
b) Bu Kanun kapsamındaki uygulamalardan
yararlanabilecek YEK Belgeli elektrik enerjisi miktarına ilişkin bilgiler her
yıl EPDK tarafından yayınlanır. Perakende satış lisansı sahibi tüzel kişilerin her biri, bir önceki
takvim yılında sattıkları elektrik enerjisi miktarının ülkede sattıkları toplam
elektrik enerjisi miktarına oranı kadar, YEK Belgeli elektrik enerjisinden
satın alırlar.
c) Bu Kanun kapsamında satın alınacak
elektrik enerjisi için uygulanacak fiyat; her yıl için, EPDK’nın belirlediği
bir önceki yıla ait Türkiye ortalama elektrik toptan satış fiyatıdır. Ancak
uygulanacak bu fiyat 5 Euro Cent/kWh karşılığı Türk Lirasından az, 5,5 Euro
Cent /kWh karşılığı Türk Lirasından fazla olamaz. Ancak 5,5 Euro
Cent /kWh sınırının üzerinde serbest piyasada satış imkânı bulan
yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı lisans sahibi tüzel kişiler bu
imkândan yararlanırlar.
Bu madde kapsamındaki uygulamalar
31/12/2011 tarihinden önce işletmeye giren tesisleri kapsar. Ancak Bakanlar
Kurulu uygulamanın sona ereceği tarihi, 31/12/2009 tarihine kadar Resmî
Gazetede yayımlanmak şartıyla en fazla 2 yıl süreyle uzatabilir.”
MADDE 18- 5346 sayılı Kanunun 8 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
8- Orman veya Hazinenin özel mülkiyetinde ya da Devletin hüküm ve
tasarrufu altında bulunan her türlü taşınmazın bu Kanun kapsamındaki
yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik enerjisi üretimi yapmak
amacıyla kullanılması halinde tesis, ulaşım yolları ve şebekeye
bağlantı noktasına kadarki enerji nakil hattı için kullanılacak
arazilere ilişkin olarak Çevre ve Orman Bakanlığı veya Maliye Bakanlığı
tarafından bedeli karşılığında izin verilir, kiralama yapılır,
irtifak hakkı tesis edilir veya kullanma izni verilir. 2011 yılı sonuna
kadar devreye alınacak bu tesislerden ulaşım yollarından ve şebekeye
bağlantı noktasına kadarki enerji nakil hatlarından yatırım ve işletme
dönemlerinin ilk on yılında izin, kira, irtifak hakkı ve kullanma
izni bedellerine yüzde seksenbeş indirim uygulanır. Orman arazilerinde
ORKÖY ve Ağaçlandırma Özel Ödenek Gelirleri alınmaz.”
Yönetmeliklerin düzenlenmesi
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu
Kanunda yürürlüğe konulması öngörülen yönetmelikler, bu Kanunun
yayımı tarihinden itibaren bir yıl, 7 nci maddenin (ç) ve (d) bentleri
kapsamında Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından yürürlüğe
konulması öngörülen yönetmelikler ise iki yıl içinde çıkarılır.
Anılan yönetmelikler yürürlüğe girinceye kadar, mevcut yönetmeliklerin
bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam edilir.
Mevcut yetki belgeleri ve enerji yöneticisi sertifikalarının
geçerliliği
GEÇİCİ MADDE 2- (1) Genel
Müdürlük tarafından verilmiş olan mevcut yetki belgeleri, süreleri
doluncaya kadar geçerliliklerini korur. Bu Kanunun yayımı tarihinde
mevcut olan enerji yöneticisi sertifikaları bir yıl içerisinde ücretsiz
olarak yenilenir.
Yükümlülüklere ilişkin ilk bilgilerin verilmesi
GEÇİCİ MADDE 3- (1) Endüstriyel
alanda faaliyet gösteren tüm işletmeler ve yapım aşamasında hazırlanmış
uygulama projelerinde veya tadilat projelerinde toplam inşaat
alanı onbin metrekare ve üzeri olan binaların sahipleri veya yönetimleri,
Genel Müdürlük tarafından bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren iki
ay içerisinde Genel Müdürlüğün internet sayfasında yayınlanan
formatta istenen bilgileri bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren
üç ay içerisinde Genel Müdürlüğe bildirir.
Genel Müdürlüğün yetkilendirme görevi
GEÇİCİ MADDE 4- (1) 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (a) bendinin (2) numaralı alt bendi
kapsamında, Genel Müdürlüğün şirketleri yetkilendirme faaliyeti,
bu Kanunun yayımlandığı tarihten itibaren iki yıl sonra yetkilendirilmiş
kurum sayısının onu aşması halinde sona erer. İki yıl içinde yetkilendirilmiş
kurum sayısı onu bulmazsa, Genel Müdürlüğün yetkilendirme faaliyeti
toplam sayı on olana kadar devam eder.
Eğitim ve bilinçlendirme uygulamaları
GEÇİCİ MADDE 5- (1) 6
ncı maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde öngörülen gerekli düzenlemeler
bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren iki yıl içinde ilgili kurumlar
tarafından yapılır.
(2) 6 ncı maddenin birinci fıkrasının
(c) bendinin (2) ve (3) numaralı alt bentlerinde yer alan hükümler bu
Kanunun yayımı tarihini takip eden birinci yılın sonundan itibaren
uygulanır.
Mevcut
binalar ve endüstriyel işletmeler, inşaatı devam eden binalar ve
asgarî sınırları sağlama
GEÇİCİ
MADDE 6-
(1) Bu Kanunun yayımı tarihinden önce mevcut olan binalar ile inşaatı
devam edip henüz yapı kullanım izni alınmamış olan binalar için, bu
Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi, bu Kanunun
yayımı tarihinden itibaren beş yıl süreyle uygulanmaz.
(2) Bu Kanunun yayımı tarihinde
mevcut olan veya yapı ruhsatı alınmış binalar hakkında 7 nci maddenin
birinci fıkrasının (d) bendi hükmü, bu Kanunun yayımı tarihinden
itibaren on yıl süreyle uygulanmaz.
(3)
Bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren üç yıl süreyle 7 nci maddenin
birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerinde yer alan
asgarî sınırları sağlama şartı aranmaz.
GEÇİCİ MADDE 7- (1) Bu Kanunda geçen Türk Lirası ibaresi karşılığında,
uygulamada 28/01/2004 tarihli ve 5083 sayılı Türkiye Cumhuriyeti
Devletinin Para Birimi Hakkında Kanun hükümleri gereğince ülkede
tedavülde bulunan para Yeni Türk Lirası olarak adlandırıldığı sürece
bu ibare kullanılır.
Yürürlük
MADDE 19-
(1) Bu Kanunun;
a)
10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin (8) numaralı
alt bendi yayımı tarihinden iki yıl sonra,
b) Diğer
hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20- (1) Bu
Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.