KAMUDA GEÇİCİ İŞ POZİSYONLARINDA ÇALIŞANLARIN
SÜREKLİ İŞÇİ KADROLARINA VEYA SÖZLEŞMELİ PERSONEL STATÜSÜNE
GEÇİRİLMELERİ, GEÇİCİ İŞÇİ ÇALIŞTIRILMASI İLE BAZI
KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA KANUN
Kanun No. 5620 |
|
Kabul Tarihi : 4/4/2007 |
Kapsam
MADDE
1- (1)
Bu Kanun;
a) Genel bütçe kapsamındaki kamu
idareleri, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanununa ekli (II) sayılı cetvelde yer alan özel bütçeli idareler
ve (IV) sayılı cetvelde yer alan sosyal güvenlik kurumları ile bunlara
bağlı döner sermayeli kuruluşlar, kanunlarla kurulan fonlar ve kefalet
sandıkları, özel kanunlarla kurulan kuruluş ve teşekküller ile hizmetlerini
genel bütçenin transfer tertiplerinden yardım alarak yürüten kamu
kurum ve kuruluşlarında,
b) Kamu iktisadî teşebbüsleri ve
bağlı ortaklıkları (iştirakler hariç), 24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı
Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun çerçevesinde özelleştirme
kapsamında veya programında bulunanlardan sermayesinin % 50’sinden
fazlası kamuya ait kuruluşlar ile 4/2/1924 tarihli ve 406 sayılı Telgraf
ve Telefon Kanunu ile kurulmuş ve sermayesinin tamamı Hazineye
ait kuruluşlarda,
c) İl özel idareleri, belediyeler,
bunların kurdukları veya üye oldukları mahallî idare birlikleri
ile müessese ve işletmelerinde (Türk Ticaret Kanunu hükümlerine
göre kurulmuş olan şirketler hariç) ve belediyelerin bağlı kuruluşlarında,
2006 yılı içerisinde usûlüne uygun
olarak vizesi yapılmış geçici iş pozisyonlarında toplam 6 ay veya
daha fazla süreyle çalışmış olan geçici işçileri kapsar. 2005 veya 2006
yıllarında aynı şartlarda çalışıp da askerlik, doğum veya sağlık
kurulu raporuyla belgelendirilen sağlık sorunları sebebiyle iş
sözleşmeleri askıda kalanlar da bu fıkra kapsamında değerlendirilir.
Geçici
işçilerin sürekli işçi kadrolarına veya sözleşmeli personel statüsüne
geçirilmesi
MADDE
2-
(1) Kapsama dahil geçici işçilerden;
a) Bu Kanunun 1 inci maddesinin (a)
bendinde belirtilen idarelerde fabrika, şantiye, atölye, çiftlik,
arazi gibi işçi istihdamının zorunlu olduğu yerlerde işçiler
eliyle gördürülmesi gereken işlerde fiilen çalışanlar sürekli işçi
kadrolarına, bunların dışında kalan geçici işçiler ise istekleri
hâlinde 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin (B) fıkrası hükümleri
uyarınca sözleşmeli personel pozisyonlarına,
b) Bu Kanunun 1 inci maddesinin (b)
bendinde belirtilen kurum ve kuruluşlarda çalıştırılanlar sürekli
işçi kadrolarına,
c) Bu Kanunun 1 inci maddesinin (c)
bendinde belirtilen kurum ve kuruluşlarda çalıştırılanlardan,
3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 49 uncu maddesinin
üçüncü fıkrasında belirtilen görevlerde çalışmakta olup, bu görevlere
ilişkin olarak norm kadro çerçevesinde ihdas edilmiş kadro unvanlarına
atanabilmek için gerekli olan şartları taşıyanlar istekleri halinde aynı
fıkra hükümlerine uygun olarak sözleşmeli personel statüsüne,
norm kadro çerçevesinde ihdas edilmiş kadro unvanlarına atanabilmek
için gerekli olan şartları taşımayanlar ile durumuna uygun boş kadro
olmayanlar sürekli işçi kadrolarına,
geçirilir. (c) bendine göre aynı
kadro unvanı esas alınarak sözleşmeli personel statüsüne geçirilmesi
gerekenlerin sayısının boş kadro sayısından fazla olması hâlinde;
sözleşmeli personel statüsüne geçirilecekler, geçici işçi statüsünde
çalışanların kıdemleri, eğitim durumları, ihtisas alanları ve hizmet
ihtiyaçları birlikte değerlendirilerek il genel meclisleri, belediye
meclisleri veya bağlı idare yönetim kurulu ile birlik meclisleri tarafından
tespit olunur.
(2) Bu Kanunun 1 inci maddesi kapsamındaki
idare, kurum ve kuruluşlarda çalışan geçici işçilerden bu Kanunun
yayımı tarihi itibarıyla; bağlı bulundukları sosyal güvenlik kurumundan
yaşlılık veya emeklilik aylığı bağlanmasına hak kazanmış olanlardan
bu tarih itibarıyla kadınlarda 56, erkeklerde 58 yaşını doldurmuş
olanlar, sürekli işçi kadrolarına veya sözleşmeli personel statüsüne
geçirilmezler, bunların iş sözleşmeleri tüm yasal hakları ödenmek
suretiyle sona erdirilir.
(3) İlgili idare, kurum ve kuruluşlarca
yapılan tespitler sonucunda, sözleşmeli personel statüsüne geçirilmeleri
öngörülen geçici işçilere ilgili idare, kurum ve kuruluşların
kararları tebliğ edilir. Tebliğ yapılan geçici işçi, sözleşmeli
statüye geçirilmeye veya mevcut statüsünde çalışmaya devam etmesine
ilişkin tercihini tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içerisinde yazılı
olarak ilgili idare, kurum veya kuruluşa bildirir. Söz konusu süre
içerisinde tercihini bildirmeyen geçici işçiler için ilgili idare,
kurum ve kuruluşların kararları uygulanır.
(4) Bu Kanunun yayımı tarihinden
itibaren, bu Kanunun 1 inci maddesinin; (a) ve (b) bentlerinde yer
alan idare, kurum ve kuruluşlar için en geç 90 gün, (c) bendinde yer
alan idareler için 120 gün içerisinde; sürekli işçi kadrolarına veya
sözleşmeli personel statüsüne geçirileceklerin yaptıkları iş
ve bulundukları pozisyon, bu kurumdaki toplam çalışma süreleri,
sosyal güvenlik kurumlarına tâbi toplam çalışma süreleri, doğum
tarihleri, öğrenim durumları ile çalıştıkları son yıldaki fiilî
çalışma süreleri ve geçirilmeleri önerilen kadro veya pozisyon
unvanlarına ilişkin teklifleri; 1 inci maddenin (a) bendinde belirtilen
idarelerce Devlet Personel Başkanlığı ve Maliye Bakanlığına, (b)
bendinde belirtilen kuruluşlarca Hazine Müsteşarlığı (özelleştirme
programına alınanlar için Özelleştirme İdaresi Başkanlığına) ve
Devlet Personel Başkanlığına, (c) bendinde belirtilen kurumlarca
İçişleri Bakanlığı ve Maliye Bakanlığına gönderilir.
(5)
İlgili idare, kurum ve kuruluşlarca sürekli işçi kadrolarına veya
sözleşmeli personel statüsüne geçirilmesi teklif edilen geçici
işçiler; bu Kanunun 1 inci maddesinin (a) bendi kapsamındaki idarelerde
Devlet Personel Başkanlığının görüşü üzerine Maliye Bakanlığının
izni ile sürekli işçi kadrolarına veya sözleşmeli personel statüsüne,
(b) bendi kapsamındaki kuruluşlarda Hazine Müsteşarlığının
(özelleştirme programına alınanlar için Özelleştirme İdaresi Başkanlığının)
görüşü üzerine Devlet Personel Başkanlığının izni ile sürekli işçi
kadrolarına, (c) bendi kapsamındaki kurum ve kuruluşlarda ise
İçişleri Bakanlığı ve Maliye Bakanlığının müşterek izni ile sözleşmeli
personel statüsüne veya sürekli işçi kadrolarına geçirilir.
(6) Sürekli işçi kadrolarına veya
sözleşmeli personel statüsüne geçirilecek geçici işçiler için
öncelikli olarak ilgili idare, kurum ve kuruluşların geçici iş pozisyon
vizelerinde belirtilen teşkilâtlarının mevcut boş sürekli işçi
kadroları veya sözleşmeli personel pozisyonları ile sözleşmeli
personel çalıştırılmasına esas alınan norm kadrolardan boş olanlar
kullanılır. Sürekli işçi kadrolarının veya pozisyonlarının yeterli
olmaması hâlinde, ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde bu teşkilâtlar
için sürekli işçi kadroları veya sözleşmeli personel pozisyonları
vize edilir. Beşinci fıkra uyarınca yapılan geçiş
işlemi sebebiyle 1 inci maddenin (c) bendinde yer alan kurum ve kuruluşlardaki
sürekli işçi sayısının, norm kadrosunda yer alan sürekli işçi kadro
sayısını aşması hâlinde, aşan sayı kadar sürekli işçi kadro sayısı
ilgili kurumun norm kadro sayısına ilave edilmiş sayılır. Ancak,
bu kurum ve kuruluşlardaki sürekli işçi sayısı, 3/4/2006 tarihli
ve 2006/10265 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
İl Özel İdareleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına İlişkin Esaslar
ile İçişleri Bakanlığınca yürürlüğe konulan Belediye ve Bağlı Kuruluşları
ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına Dair
Yönetmelikte belirlenen sayının altına düşünceye kadar boşalan
sürekli işçi kadroları iptal edilmiş sayılır.
(7) Sürekli işçi kadrosuna geçirilenlerin,
ilgili idare, kurum ve kuruluşlarca Türkiye İş Kurumuna tescillerinin
yaptırılması zorunludur. Tescili yapılacak işçilerin, ilgili
idare, kurum ve kuruluşlarda 2006 yılı içerisinde toplam 6 ay ve daha
fazla sürelerle vizeli geçici iş pozisyonlarında işçi olarak çalıştığının
belgelenmesini sağlamak üzere, 17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal
Sigortalar Kanununun 79 uncu maddesi uyarınca Sosyal Sigortalar
Kurumuna bildirilen Aylık Prim ve Hizmet Belgelerinin resmî onaylı
örneklerinin ibraz edilmesi zorunludur. Türkiye İş Kurumu tarafından
tescili yapılmayanlar sürekli işçi kadrosuna geçirilmiş sayılmazlar.
Bu fıkra uyarınca yapılacak işlemler için Türkiye İş Kurumuna herhangi
bir masraf karşılığı ödenmez.
(8) Geçici işçilerin sürekli işçi
kadrolarına veya sözleşmeli personel statüsüne geçiş
işlemleri bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren altı ay içerisinde
tamamlanır.
(9) Bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla
boş olan geçici iş pozisyonları ile sürekli işçi kadrolarına veya
sözleşmeli personel statüsüne yapılan geçişler
nedeniyle boşalacak geçici iş pozisyonları başka bir işleme gerek
kalmaksızın iptal edilmiş sayılır.
(10)
Sözleşmeli personel statüsüne geçirilenlere iş mevzuatına göre
herhangi bir tazminat ödenmez. Bu personelin önceden kıdem tazminatı
ödenmiş süreleri hariç, kıdem tazminatına esas olan toplam hizmet
süreleri, 657 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin (B) fıkrasında belirtilen
iş sonu tazminatına hak kazanmada ve hesabında dikkate alınır.
(11) Birinci fıkra hükümlerine göre
geçici iş pozisyonlarından sürekli işçi kadrolarına geçirilmiş
olmalarından dolayı, bu işçilerin mevcut ücret düzeylerinde ve
diğer malî ve sosyal haklarında artış yapılamaz ve ücret skalaları değiştirilemez. Bu işçilere sadece
2007 yılı ve sonraki yıllardaki toplu iş sözleşmeleri ile belirlenecek
genel ücret artışları uygulanır.
(12) Bu Kanun uyarınca belediyelerde
geçici iş pozisyonlarında çalışan geçici işçilerin sürekli işçi
kadrolarına ya da sözleşmeli personel statüsüne
geçirilmelerinden dolayı personel giderlerinde meydana gelecek
artış nedeniyle, 5393 sayılı Belediye Kanununun 49 uncu maddesinin
sekizinci fıkrasında öngörülen müeyyideler uygulanmaz.
Geçici
iş pozisyonlarında işçi çalıştırılması
MADDE
3- (1)
Bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren 1 inci madde kapsamındaki
idare, kurum ve kuruluşlarda geçici iş pozisyonlarında işçi çalıştırılamaz.
(2) Ancak mevsimlik ve kampanya işleri
ile orman yangınıyla mücadele hizmetlerinde bir malî yılda 6 aydan
az olmak üzere vize edilecek geçici iş pozisyonlarında işçi çalıştırılabilir.
Bu şekilde çalıştırılacak işçiler için her malî yılda;
a) 1 inci maddenin (a) bendinde belirtilen
idarelerce, Maliye Bakanlığından,
b) 1 inci maddenin (b) bendinde belirtilen
kuruluşlarca, Hazine Müsteşarlığının (özelleştirme programına
alınanlar için Özelleştirme İdaresi Başkanlığının) onayı üzerine
Devlet Personel Başkanlığından,
c) Belediyeler ile bunların müessese
ve işletmelerinde (Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulmuş
olan şirketler hariç) ve mahallî idare birliklerinde, Belediye ve
Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve
Standartlarına Dair Yönetmeliğin 24 üncü maddesi çerçevesinde
yetkili meclislerinden,
geçici iş pozisyon vizesi alınması
zorunludur. Söz konusu vize işlemi yapılmaksızın geçici işçi çalıştırılamaz
ve herhangi bir ödeme yapılamaz. İl özel idareleri ile bunların müessese
ve işletmelerinde (Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulmuş
olan şirketler hariç) bu fıkra hükümlerine göre geçici işçi çalıştırılabilmesine
ilişkin usûl ve esaslar İçişleri Bakanlığı tarafından belirlenir.
Çeşitli
hükümler
MADDE
4- (1)
14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun;
a) 4 üncü maddesinin (B) fıkrasının
ikinci paragrafı yürürlükten kaldırılmış, üçüncü paragrafında yer alan “, Bakanlar
Kurulunca tespit edilecek esas ve şartlarla” ibaresi madde metninden
çıkarılmış ve aynı paragrafta yer alan “Milli Savunma Bakanlığı
ile Jandarma Genel Komutanlığı” ibaresi “bu Kanuna tâbi kamu idarelerinde”
şeklinde değiştirilmiş ve anılan fıkranın sonuna “Sözleşmeli personel
seçiminde uygulanacak sınav ile istisnaları, bunlara ödenebilecek ücretlerin
üst sınırları ile verilecek iş sonu tazminatı miktarı, kullandırılacak izinler
ve bu hususlara ilişkin esas ve usûller Bakanlar Kurulunca kararlaştırılır.”
paragrafı eklenmiştir.
b) 4 üncü maddesinin (D) fıkrasının
birinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(A), (B) ve (C) fıkralarında belirtilenler dışında
kalan ve ilgili mevzuatı gereğince tahsis edilen sürekli işçi kadrolarında
belirsiz süreli iş sözleşmeleriyle çalıştırılan sürekli işçiler
ile mevsimlik veya kampanya işlerinde ya da
orman yangınıyla mücadele hizmetlerinde ilgili mevzuatına göre
geçici iş pozisyonlarında altı aydan az olmak üzere belirli süreli iş sözleşmeleriyle çalıştırılan
geçici işçilerdir.”
(2) 25/6/2001 tarihli ve 4688 sayılı
Kamu Görevlileri Sendikaları Kanununun 3 üncü maddesinin (a)
bendinde yer alan “pozisyonunda daimi suretle” ibaresi “sözleşmeli
personel pozisyonunda” şeklinde değiştirilmiştir.
(3) 22/1/1990 tarihli ve 399 sayılı
Kamu İktisadi Teşebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve
233 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten
Kaldırılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin 26 ncı maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Temel ücret tutarları, sözleşmeli
personelin unvanı, eğitim düzeyi, iş gerekleri, işyeri ve çalışma
şartları dikkate alınmak suretiyle teşebbüs ve bağlı ortaklıklarca
tespit edilir.”
Sürekli
işçi kadrosuna veya sözleşmeli personel statüsüne geçişi yapılamayan personel
GEÇİCİ
MADDE 1- (1)
Bu Kanunun 1 inci maddesinde belirtilen şartları taşımadıkları
için sürekli işçi kadrolarına veya sözleşmeli personel statüsüne
geçişi yapılamayan ve bu Kanunun 3 üncü maddesi
kapsamına girmeyen geçici işçiler, ilgili idare, kurum ve kuruluşlarca
bir malî yılda 6 aydan az olmak üzere ve bu Kanunun 3 üncü maddesinde
belirtilen usûle göre vizesi yapılacak geçici iş pozisyonlarında çalıştırılmaya
devam olunabilir.
(2) Sözleşmeli personel statüsüne
geçmeyi kabul etmeyenler, 2006 yılındaki çalışma
sürelerini aşmamak kaydıyla bu Kanunun 3 üncü maddesinde
belirtilen usûle göre vizesi yapılacak geçici iş pozisyonlarında istihdam
edilmeye devam olunurlar.
(3) Ancak; bu maddenin birinci ve
ikinci fıkraları kapsamına girenlerin bağlı bulunduğu sosyal güvenlik
kurumundan yaşlılık veya emeklilik aylığı bağlanmasına hak kazanacakları
tarihte iş sözleşmeleri tüm yasal hakları ödenmek suretiyle sona
erdirilir.
(4)
Bu madde kapsamındaki geçici işçiler için vize edilen geçici iş pozisyonlarının
herhangi bir nedenle boşalması hâlinde bu pozisyonlar iptal edilmiş
sayılır.
İş
sözleşmesi feshedilenler
GEÇİCİ
MADDE 2- (1)
28/5/1986 tarihli ve 3291 sayılı 1211 Sayılı Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası Kanunu, 3182 Sayılı Bankalar Kanunu, 2983 Sayılı Tasarrufların
Teşviki ve Kamu Yatırımlarının Hızlandırılması Hakkında Kanun,
2985 Sayılı Toplu Konut Kanunu, 7/11/1985 Tarihli ve 3238 Sayılı Kanun,
2499 Sayılı Sermaye Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılması ve
1177 Sayılı Tütün ve Tütün Tekeli Kanununun Bazı Maddelerinin Yürürlükten
Kaldırılması ve Kamu İktisadi Teşebbüslerinin Özelleştirilmesi
Hakkında Kanun ile 4046 sayılı Kanun gereğince Özelleştirme İdaresi
Başkanlığına bağlı kuruluşlara (iştirakler hariç) yönelik
1/1/1992 ilâ 20/10/2004 tarihleri arasında gerçekleştirilen özelleştirme
uygulamaları neticesinde İş Kanunu hükümlerine tâbi daimî veya
geçici işçilerden (kapsam dışı personel hariç), 20/10/2004 tarihli
Resmî Gazetede yayımlanan, 3/5/2004 tarihli ve 2004/7898 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı eki Esasların 1 inci maddesinde belirtildiği şekilde
iş sözleşmesi, 1/1/1992 ilâ bu Kanunun yayımı tarihini izleyen otuz
gün içerisinde kamu veya özel sektör
tarafından feshedilenler, müracaat tarihi itibarıyla herhangi
bir sosyal güvenlik kurumundan emeklilik veya yaşlılık aylığı almaya
hak kazanmadıkları takdirde Özelleştirme İdaresi Başkanlığınca
istenilecek belgeleri bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren altmış
gün içerisinde Özelleştirme İdaresi Başkanlığına teslim etmeleri
hâlinde anılan Esaslarda belirtilen hükümler çerçevesinde istihdam
edilirler.
GEÇİCİ
MADDE 3 –
(1) Mesleğe özel yarışma sınavı ile giren ve belirli süreli meslek
içi eğitimden sonra özel bir yeterlik sınavı sonucu müfettişliğe
atanarak 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname eki (1) sayılı cetvelde
yer alan müfettiş veya başmüfettiş unvanlı kadrolarda görev yapan
veya yapmış olanlardan, 4046 sayılı Kanun hükümleri uyarınca yapılan
nakil işlemleri sebebiyle 21/7/2005 tarihinden önce söz konusu kadrolara
atanmamış ve halen nakledildikleri kadrolarda çalışanlar, istekleri
halinde, 30 gün içinde çalışmakta oldukları kurum aracılığıyla
4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesi uyarınca
müfettiş kadrolarına atanmak üzere Devlet Personel Başkanlığına
bildirilir. Bu şekilde yeni bir kadroya atananlardan, haklarında
şahsa bağlı hak ve/veya fark tazminatı uygulaması devam eden personelin
4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin altıncı
fıkrasındaki hakları devam eder. Ancak, bu madde uyarınca yapılan
atamalar ilgililerin şahsa bağlı haklarının ve fark tazminatının
tespitine esas önceki kadro ve pozisyonlarının ücretlerinin artırılması
veya şahsa bağlı haktan yararlanma süresinin yeniden başlaması
sonucunu doğurmaz.
GEÇİCİ
MADDE 4- (1) Bu Kanunun uygulanmasında,
26/12/2006 tarihli ve 5565 sayılı 2007 Yılı Merkezî Yönetim Bütçe Kanununun
24 ve 25 inci maddelerindeki kısıtlamalar uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE
5- (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE
6- (1)
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.