FUTBOL MÜSABAKALARINDA MÜŞTEREK
BAHİSLER TERTİBİ
HAKKINDA KANUN İLE BAZI KANUNLARDA
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun No. 5583 |
|
Kabul Tarihi : 22/2/2007 |
MADDE 1- 29/4/1959 tarihli ve 7258 sayılı Futbol
Müsabakalarında Müşterek Bahisler Tertibi Hakkında Kanunun adı
“Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi
Hakkında Kanun” olarak değiştirilmiş ve aynı Kanunun 1 inci maddesi
ise aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 1- Futbol ve
diğer spor müsabakaları üzerine sabit ihtimalli ve müşterek bahisler
ile şans oyunlarını düzenleme hak ve yetkisi Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğüne
aittir. 10/7/1953 tarihli ve 6132 sayılı At Yarışları Hakkında Kanun, 4/4/1988
tarihli ve 320 sayılı Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğü Kuruluş ve
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümleri ile bu kuruluşlara
verilen müşterek bahis ile şans oyunları oynatma hak ve yetkileri saklıdır.”
MADDE 2- 7258 sayılı Kanunun 2 nci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 2- Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü futbol ve diğer spor müsabakalarına
dayalı olarak sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile şans oyunlarını
düzenleme hak ve yetkisini, kendisine bağlı, Spor Toto Teşkilat Başkanlığı
eliyle kullanır ve yürütür. Teşkilat Başkanlığı söz konusu yetkisini
bizzat kullanabileceği gibi kısmen veya tamamen özel hukuk tüzel
kişilerine devredebilir veya mal ve hizmet satın alma yoluna gidebilir.
Teşkilat Başkanlığının merkez teşkilatı; Teşkilat Başkanı,
Başkan Yardımcısı, Teşkilat Müdürü, Yönetim Kurulu ile ana hizmet,
danışma ve yardımcı hizmet birimlerinden oluşur.
Teşkilat Başkanlığının ana hizmet birimleri; Teşkilat Müdürlüğü,
Organizasyon ve Reklam Şube Müdürlüğü, Bayilik Şube Müdürlüğü, Muhasebe
Şube Müdürlüğü ve Bilgi İşlem Şube Müdürlüğünden; danışma birimleri;
Hukuk Müşavirliği ve Teşkilat Başkanlığı Başmüşavirler ile
Müşavirlerden; yardımcı hizmet birimleri ise İnsan Kaynakları Şube
Müdürlüğü, Destek Hizmetleri Şube Müdürlüğü, Bayi Kontrolörlüğü
Şube Müdürlüğü, Basın ve Halkla İlişkiler Şube Müdürlüğü ile Matbaa
Şube Müdürlüğünden meydana gelir.
1) Teşkilat Başkanlığının görev ve yetkileri şunlardır:
a) Yurt içinde ve yurt dışında yapılan her türlü spor müsabakası üzerine
yurt içinde ve yurt
dışında spora
dayalı bahis ve şans oyunları düzenlemek, denetim ve gözetimi altında düzenletmek,
bunlara ilişkin her türlü izni vermek ve sözleşmeyi yapmak.
b) Spora dayalı bahis ve şans
oyunlarına yönelik mevzuata aykırı iş ve eylemlerin önlenmesi için gerekli
denetimleri yapmak, faaliyetlerde bulunmak ve tedbirleri almak.
c) Fikrî ve sınaî mülkiyet
konusu her türlü eser ve hakkı edinmek, satın almak, satmak, kiraya vermek,
kiralamak, kullanmak, paylaşmak ve bunlara ilişkin her türlü sözleşmeyi yapmak.
ç) Spora dayalı bahis ve şans
oyunlarının kamu yararına ve sosyal amaçlara uygun olarak düzenlenmesi ve
gelişmesini sağlayacak politikalar belirlemek ve uygulamak.
d) Spora dayalı bahis
ve şans oyunları düzenlenmesine ilişkin uluslararası gelişmeleri takip etmek,
ilgili kuruluşlara üye olmak, katkı ve katılım payları ödemek ve bu
kuruluşlarla işbirliği yapmak.
e) İzinsiz
olarak spora dayalı bahis ve şans oyunları düzenleyen, başbayilik veya bayilik
faaliyetinde bulunan veya kurallara aykırı hareket eden gerçek ve tüzel
kişilere uygulanacak yaptırımlara ilişkin esasları belirlemek ve bunlar
hakkında gerekli yasal işlemleri yapmak.
f) Spor kulübü kurmak ve mevcut
spor kulüplerini satın veya devralmak.
g) Spora dayalı bahis ve şans oyunları
düzenleme faaliyetinin gelişmesini sağlayacak tedbirleri almak ve bu konuda
yapılması gerekli düzenlemeleri Genel Müdürlüğe önermek.
Teşkilat Başkanlığı spora dayalı bahis ve şans oyunlarının düzenlenmesi ve
düzenletilmesinde tek yetkilidir. Genel Müdürlüğün izin veya onayıyla spora
dayalı bahis ve şans oyunlarının düzenlenmesi, denetim ve gözetimi altında
düzenletilmesi, oynatılması, gerekli altyapı ve organizasyonun sağlanması ve
yürütülmesi için gerçek ve tüzel kişilerle sözleşme yapabilir.
2)
Yönetim Kurulunun
görev ve yetkileri şunlardır:
a)
Spora dayalı bahis
ve şans oyunlarının düzenlenmesine ilişkin kararları almak.
b)
Spora dayalı bahis
ve şans oyunları düzenleme faaliyetinin gelişmesini sağlayacak kararlar almak,
bu konuda çalışma programları hazırlamak.
c)
Bayiliklerin nerede
kurulacağını ve sayısını tespit etmek.
ç) Bayilere verilecek komisyon ve teşvik primi oranlarını tespit etmek.
d) Bu fıkranın (b) ve (c)
bentlerinde belirtilen görevlerin yaptırılmasına ilişkin ilkeleri tespit etmek.
e) Başbayi ve bayilerle yapılacak sözleşmelerin esasları ile komisyon ve
teşvik primi dahil olmak üzere ihale kıstaslarını tespit etmek.
f) Personel kadrolarının adet ve
nitelikleri ile bunlardan Yönetim Kurulu kararı ile atanacakları tespit etmek.
g) Açıktan atama, fesih ve görevden alma kararlarını almak.
ğ) Uygun görülecek yerlerde
temsilcilikler kurulmasına ve gerektiğinde kapatılmasına karar vermek.
h) Yıllık bütçeyi ve kesin hesapları incelemek ve onaylamak, gerektiği
hallerde bütçenin bölümleri arasında aktarma yapmak veya ödenek eklemek.
ı) Aylık hesapları incelemek ve onaylamak.
i) Teşkilat
Başkanlığınca hazırlanmış yönetmelik tasarılarını inceleyerek düşüncesini
bildirmek.
j)
Genel Müdürlükçe veya Teşkilat Başkanlığınca gerek görülecek diğer hususlar
hakkında karar vermek veya düşüncesini bildirmek.
3) Teşkilat Müdürlüğünün
görevleri şunlardır:
a) Teşkilat
Başkanlığının görev alanına giren konularda politika ve stratejiler
geliştirmek, bunlara uygun amaç ve hedefler belirlemek, belirlenen politika ve
stratejiler doğrultusunda uygulamayı izlemek ve değerlendirmek, sonuçlar
hakkında Teşkilat Başkanına bilgi vermek.
b) Teşkilat
Başkanlığının görev alanına giren konularda performans ve kalite ölçütleri
geliştirmek ve bu kapsamda verilecek
diğer görevleri yerine getirmek.
c) Teşkilat
Başkanlığının yönetim, hizmet ve faaliyetleriyle ve performansla ilgili bilgi
ve verileri istatistik teknik yöntemlerini de kullanarak toplamak, geliştirmek,
tasnif etmek, analiz ve değerlendirmelerini yapmak, yorumlamak, ileriye dönük
tahminlerde bulunmak, elde edilen sonuçları Teşkilat Başkanına sunmak.
ç) Yıllık faaliyet raporlarını hazırlamak.
d)
Teşkilat Başkanlığının görev alanına giren konularda, hizmetleri etkileyecek
dış faktörleri incelemek, kurum içi kapasite araştırması yapmak, hizmetlerin
etkinliğini ve tatmin düzeyini analiz etmek ve genel araştırmalar yapmak.
e)
Teşkilat Başkanlığının görev ve yetkileri ile ilgili konularda yönetmelikte
öngörülecek veya Teşkilat Başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapmak.
Teşkilat Müdürü yaptığı tüm iş ve işlemlerden dolayı doğrudan Teşkilat
Başkanına karşı sorumludur.
4) Organizasyon ve Reklam Şube
Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a)
Teşkilat Başkanlığının organizasyon ve reklam faaliyetlerini yürütmek.
b)
Teşkilat Başkanlığının görev ve yetkileri ile ilgili konularda yönetmelikte
öngörülecek veya Teşkilat Başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapmak.
5) Bayilik Şube Müdürlüğünün
görevleri şunlardır:
a) Bayi müracaatlarını
değerlendirerek uygun görülen kişilerle sözleşme işlemlerini yapmak ve ruhsatlarını
düzenlemek, bayi listelerini sürekli izleyerek bayi sayılarındaki
değişiklikleri takip ve tespit etmek.
b)
Teşkilat Başkanlığının görev ve yetkileri ile ilgili konularda yönetmelikte
öngörülecek veya Teşkilat Başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapmak.
6) Muhasebe Şube Müdürlüğünün
görevleri şunlardır:
a) Teşkilat Başkanlığının tahsilat, tahakkuk,
harcama ve ödeme ile ilgili işlerini yapmak ve muhasebesini yürütmek.
b) Teşkilat
Başkanlığının görev ve yetkileri ile ilgili konularda yönetmelikte öngörülecek veya Teşkilat Başkanı tarafından verilecek
diğer görevleri yapmak.
7) Bilgi İşlem Şube Müdürlüğünün
görevleri şunlardır:
a)
Teşkilat Başkanlığının ve bayilik teşkilatının bilgi işlem altyapısını
tasarlamak, kurmak ve işler halde tutmak.
b) Teşkilat
Başkanlığının görev ve yetkileri ile ilgili konularda yönetmelikte öngörülecek
veya Teşkilat Başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapmak.
8) Hukuk Müşavirliğinin görevleri şunlardır:
a) Genel
Müdürlük leh veya aleyhine açılmış olan davalardan Teşkilat Başkanlığı ile
ilgili olanları takip etmek.
b)
Teşkilat Başkanlığınca hizmet satın alma yoluyla temsil ettirilen dava ve icra
işlemlerini takip ve koordine etmek.
c) Teşkilat Başkanlığının görev ve yetkileri ile ilgili
konularda yönetmelikte öngörülecek veya Teşkilat Başkanı tarafından verilecek
diğer görevleri yapmak.
9) Teşkilat Başkanlığı Başmüşavirliği ve Müşavirliği
görevleri şunlardır:
a) Teşkilat
Başkanı tarafından istenen konuları inceleyerek rapor ve görüş hazırlamak ve
Teşkilat Başkanına danışmanlık yapmak.
b) Teşkilat
Başkanlığının görev ve yetkileri ile ilgili konularda yönetmelikte öngörülecek
veya Teşkilat Başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapmak.
10) İnsan Kaynakları Şube
Müdürlüğünün görevi, Teşkilat Başkanlığının personeli ile ilgili iş ve
işlemleri yürütmek ve Teşkilat Başkanlığının görev ve yetkileri ile ilgili
konularda yönetmelikte öngörülecek veya Teşkilat Başkanı tarafından verilecek
diğer görevleri yapmaktır.
11) Destek Hizmetleri Şube Müdürlüğünün görevi, Teşkilat Başkanlığının ve
diğer birimlerin gereksinim duyduğu ve yönetmelikte öngörülecek veya Teşkilat
Başkanı tarafından istenecek destek hizmetlerini ve diğer görevleri
yürütmektir.
12) Bayi Kontrolörlüğü Şube Müdürlüğünün görevi, bayilik teşkilatının
mevzuata uygun ve düzenli şekilde işlemesi için gerekli olan ve yönetmelikte öngörülecek
veya Teşkilat Başkanı tarafından istenecek denetim ve kontrolleri yapmaktır.
13) Basın ve Halkla İlişkiler Şube Müdürlüğünün görevi, Teşkilat
Başkanlığının basın ve halkla ilişkiler konularındaki görevleri ile
yönetmelikte öngörülecek veya Teşkilat Başkanı tarafından verilecek diğer
görevleri yapmaktır.
14) Matbaa Şube Müdürlüğünün görevi, Teşkilat Başkanlığının her türlü baskı
işleri ile matbaa hizmetlerini yürütmek ve yönetmelikte öngörülecek veya
Teşkilat Başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapmaktır.
Sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile şans oyunlarına iştirak edeceklerin
ehliyet şartları ve iştirak oranları yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 3- 7258 sayılı Kanunun 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 5- Sabit ihtimalli ve müşterek
bahisler ile şans oyunlarının yurtdışında
düzenlenmiş veya oynatılmış olup olmadığına bakılmaksızın, mevzuat
uyarınca verilmiş sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile şans oyununu düzenleme veya oynatma
yetkisi bulunmaksızın veya mevzuatta öngörülen usûl ve esaslar dışında
bu oyunları internet, diğer dijital ortamlar ile her ne şekilde olursa
olsun düzenleyen veya oynatanların
faaliyetleri mahallin en büyük mülkî amiri tarafından durdurulur.
Haklarında tutulacak tutanak ile birlikte Cumhuriyet Başsavcılığına
sevk olunurlar. Bunlar hakkında
iki seneden beş seneye kadar hapis
ve onbin güne kadar adlî para cezası verilir. Adlî para cezasının miktarı suçtan elde edilen menfaatin üç katından az olamaz
ve suçun işlenmesinde kullanılan her türlü araç, gereç, malzeme ile
elde edilen gelir müsadere edilir.
Birinci fıkrada öngörülen fiillerin söz konusu olduğu hallerde
sabit ihtimalli ve müşterek bahisler
ile şans oyunlarına katılımı sağlayan bilgi veya belgeleri,
bunların oynanmasına yardımcı olan bilgileri, ilgili ilan ve reklamları
veya bu oyunlar ile ilgili olarak para, kredi veya mali değeri olan
bir menfaati sağlayan yetkilendirmeyi herhangi bir iletişim aracı
kullanarak iletenler ile bu halleri bilmesine veya bilmesi gerekmesine
rağmen, masraf niteliğinde olsa dahi gelir elde edip etmediklerine
bakılmaksızın sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile şans oyunlarıyla ilgili olarak her
ne şekilde olursa olsun mali olanak
sağlayan veya her türlü elektronik ortamda para, fon veya kredi transferi
olanağı sağlayanlar veya temsil eden belgeleri düzenleyenler veya
sayılanlar dahilinde ödeme veya ödeme niteliğinde işlem yapanlar
ile bu fiilleri işlememekle beraber, bunlardan gelir elde edenler
aynı şekilde cezalandırılır.”
MADDE 4- 7258 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 5- 7258 sayılı Kanunun Ek 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“EK MADDE 1- Futbol ve diğer spor müsabakaları üzerinde sabit ihtimalli
ve müşterek bahisler ile şans oyunları tertip ve uygulamasından doğacak
ikramiyeye ilişkin dava hakkı, sabit ihtimalli ve müşterek bahisler
ile şans oyunlarının tertip edildiği tarihten itibaren bir yıl geçmekle
düşer.
Biletlerin kurumda kalan kuponları tertip tarihinden itibaren
onsekiz ay geçtikten sonra muhafaza edilmez. Ancak açılmış bulunan
davalarla ilgili kuponlar bu davalar sonuçlanıncaya kadar saklanır.”
MADDE 6- 7258 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 3- Spor-Toto-Loto Teşkilat Müdürlüğünde Teşkilat
Müdürü, Teşkilat Müdür Yardımcısı, şube müdürü ve şef unvanlarıyla
görev yapanların unvanları, bu Kanunun yayımı tarihinde sona
erer. Yeniden atama yapılıncaya kadar söz konusu kişilerin görevleri
devam eder. Unvanları sona erenlerin aynı veya başka unvanla atanması
mümkündür.”
MADDE 7-
21/5/1986 tarihli ve 3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin (i) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“i) Futbol ve diğer spor müsabakaları üzerine
sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile şans oyunlarını düzenlemek,
düzenletmek ve yönetmek,”
MADDE 8- 3289 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde “Bağlı Birimler” altında
yer alan “Spor-Toto-Loto Teşkilat Müdürlüğü” ibaresi “Spor Toto Teşkilat
Başkanlığı” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 9- 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin
birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“k) Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü ile özerk
spor federasyonlarının ulusal ve uluslararası sportif faaliyetlerine
ilişkin mal ve hizmet alımları,”
GEÇİCİ MADDE 1- 1/3/2008 tarihine kadar, uzmanlık ve yüksek teknoloji
gerektiren ve ihalesi de ivedi olarak yapılması zorunlu bulunan “Sabit İhtimalli Bahis Oyunlarının
Risk Yönetim Merkezi Kurdurulması ve İşletmeciliği Başbayiliği Verilmesi İşi”nin
kısmen veya tamamen devri ve bu işe ilişkin mal ve hizmet alımı, Gençlik ve
Spor Genel Müdürlüğü tarafından doğrudan temin usûlü dairesinde özel hukuk
tüzel kişilerine gelir/hasılat paylaşımı esasına göre en fazla bir yıl süreli
sözleşme ile yaptırılabilir.
Birinci fıkra hükmüne göre yapılacak ihaleden sonra gerçekleştirilecek
ihale de gelir/hasılat esasına göre yapılır ve ihale konusu işin sözleşme
tarihinden itibaren en geç altı ay içinde başlatılması zorunludur.
MADDE 10- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 11- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.