TÜRKİYE
CUMHURİYETİNİN AVRUPA BİRLİĞİ KRİZ YÖNETİMİ HAREKATLARINA KATILIMI
İÇİN AVRUPA BİRLİĞİ İLE TÜRKİYE CUMHURİYETİ ARASINDA ÇERÇEVE TEŞKİL
EDEN ANLAŞMANIN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN
Kanun No. 5630 |
|
Kabul Tarihi : 25/4/2007 |
MADDE 1 - 29 Haziran 2006 tarihinde
Brüksel’de imzalanan “Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Birliği Kriz
Yönetimi Harekatlarına Katılımı İçin Avrupa Birliği ile Türkiye
Cumhuriyeti Arasında Çerçeve Teşkil Eden Anlaşma”nın beyan ile onaylanması
uygun bulunmuştur.
MADDE 2 - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
MADDE 3 - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ’NİN
AVRUPA BİRLİĞİ KRİZ YÖNETİMİ
HAREKATLARINA KATILIMI İÇİN
AVRUPA BİRLİĞİ İLE TÜRKİYE CUMHURİYETİ
ARASINDA ÇERÇEVE TEŞKİL EDEN ANLAŞMA
Bundan
sonra "Taraflar" olarak adlandırılacak, bir tarafta AVRUPA
BİRLİĞİ ve
Diğer
tarafta TÜRKİYE CUMHURİYETİ olmak üzere;
(1)
Avrupa Birliği (AB) kriz yönetimi alanında harekete geçmeye karar
verebilir.
(2)
Avrupa Birliği, üçüncü devletlerin bir AB kriz yönetimi harekatına
davet edilip edilmeyeceğine karar verecektir. Türkiye Cumhuriyeti
Avrupa Birliği'nin davetini kabul edebilir ve katkı önerisinde bulunabilir.
Bu durumda, Avrupa Birliği Türkiye Cumhuriyeti tarafından önerilen
katkının kabulüne ilişkin kararı verecektir.
(3)
Avrupa Birliği NATO imkan ve yeteneklerine başvurarak bir kriz yönetimi
harekatı üstlenmeye karar verdiği takdirde, Türkiye Cumhuriyeti,
ilke olarak harekata katılma niyetini ifade edebilir.
(4)
AB Konseyi, 24-25 Ekim 2002 tarihlerinde Brüksel'de, AB üyesi olmayan
Avrupalı NATO üyelerinin AB liderliğindeki harekatlara dahli
hakkında 7-9 Aralık 2000 tarihlerinde Nice AB Konseyi tarafından
kabul edilen hükümlerin uygulanmasına ilişkin modaliteleri kabul
etmiştir.
(5)
Türkiye Cumhuriyeti'nin AB kriz yönetimi harekatlarına katılımına
ilişkin şartlar, her bir ilgili harekat için ayrı ayrı belirlenmesi
yerine, gelecekte bu tür olası bir katılım için çerçeve teşkil edecek
bir Anlaşmada yer almalıdır.
(6)
İşbu Anlaşma Avrupa Birliği'nin karar verme özerkliğine ve Türkiye
Cumhuriyeti'nin bir AB kriz yönetimi
harekatına katılımı hakkında her bir durum için ayrı ayrı vereceği
karara halel getirmemelidir.
(7)
İşbu Anlaşma sadece gelecekteki AB kriz yönetimi harekatlarını
kapsamalı ve halihazırda konuşlanmış bir AB kriz yönetimi harekatına
Türkiye Cumhuriyeti'nin katılımını düzenleyen olası mevcut anlaşmalara
halel getirmemelidir.
Yukarıda belirtilenleri gözönünde tutarak,
aşağıdaki şekilde karar vermişlerdir:
I. BÖLÜM
GENEL HÜKÜMLER
MADDE 1
Katılıma ilişkin kararlar
1. Avrupa Birliği'nin Türkiye Cumhuriyeti'ni
bir AB kriz yönetimi harekatına katılmaya davet eden kararını müteakip
ve Türkiye Cumhuriyeti'nin katılım kararına istinaden, Türkiye
Cumhuriyeti önerdiği katkıya ilişkin Avrupa Birliğine bilgi temin
edecektir.
2. Avrupa Birliği'nin NATO imkan ve yeteneklerine
başvurarak bir kriz yönetimi harekatı üstlenmeye karar verdiği
hallerde, Türkiye Cumhuriyeti, harekata katılma konusundaki niyetini
Avrupa Birliğine bildirecek ve bilahare önerdiği katkıya ilişkin
bilgi verecektir.
3. Avrupa Birliği'nin, Türkiye Cumhuriyeti'nin
katkısı hakkındaki değerlendirmesi Türkiye Cumhuriyeti ile bilistişare
yürütülecektir.
4. Avrupa Birliği, Türkiye Cumhuriyeti'nin teklifinin
şekillenmesine yardımcı olmak mülahazasıyla, harekatın ortak
harcamalarına muhtemel katkıya dair ön bilgileri en kısa sürede
Türkiye Cumhuriyeti'ne temin edecektir.
5. Avrupa Birliği, değerlendirmenin sonucunu,
Türkiye Cumhuriyeti'nin katılımını işbu Anlaşma hükümleri uyarınca
sağlamak mülahazasıyla, Türkiye Cumhuriyeti'ne bir mektupla iletecektir.
MADDE 2
Çerçeve
1. Türkiye Cumhuriyeti, AB'nin bir kriz yönetimi
harekatı icra edeceğine dair AB Konseyince karar verilen Ortak
Eylem ve AB Konseyi'nin kriz yönetimi harekatını uzatmaya karar vereceği
herhangi bir Ortak Eylem ya da Kararı ile, işbu Anlaşma ve ihtiyaç
duyulan tüm uygulayıcı düzenlemeler çerçevesinde, kendisini irtibatlandıracaktır.
2. Türkiye Cumhuriyeti'nin bir AB kriz yönetimi
harekatına yapacağı katkı AB'nin karar verme özerkliğine halel getirmeyecektir.
MADDE 3
Personel ve Kuvvetlerin Statüsü
1. Bir AB sivil kriz yönetimi harekatı çerçevesinde
görevlendirilen personelin ve/veya Türkiye Cumhuriyeti tarafından
bir AB askeri kriz yönetimi harekatına sağlanan kuvvetlerin statüsü
konusunda, mevcut olduğu takdirde, Avrupa Birliği ile harekatın
icra edildiği ülke arasında imzalanan kuvvetlerin/misyonun statüsü
anlaşmasının hükümleri amir olacaktır.
2. Karargaha ya da AB kriz yönetimi harekatının
icra edildiği ülkenin dışında konuşlu komuta unsurlarına sağlanan
personelin statüsü konusunda, Karargah ve ilgili komuta unsurlar
ile Türkiye Cumhuriyeti arasında kabul edilen düzenlemeler amir
olacaktır.
3. Türkiye Cumhuriyeti, birinci fıkrada bahsi
geçen kuvvetlerin/misyonun statüsü anlaşmasına halel getirmeksizin,
AB kriz yönetimi harekatına katılan personeli üzerinde yetki sahibi
olacaktır.
4. Türkiye Cumhuriyeti, bir AB kriz yönetimi harekatına
katılımıyla ilgili olarak personelinin ya da personeli hakkındaki
her türlü hak iddiası/iddia konusunda sorumlu olacaktır. Yasa ve düzenlemeleri
çerçevesinde, herhangi bir personeli hakkında özellikle yasal ve
disiplin yönünden olmak üzere, işlem yapma sorumluluğu Türkiye
Cumhuriyeti'nde bulunacaktır.
5. Türkiye Cumhuriyeti
katıldığı bir AB kriz yönetimi harekatıyla
ilgili olarak, bu harekata katılan herhangi bir devlet aleyhindeki
iddialardan feragat edilmesi hakkında işbu Anlaşmanın imzası sırasında
beyanda bulunmayı taahhüt eder. Bu konudaki bir beyan örneği işbu
Anlaşmanın ekinde yer almaktadır.
6. Avrupa Birliği, üye devletlerin Türkiye Cumhuriyetinin
bir AB kriz yönetimi harekatına katıldığı zaman Türkiye Cumhuriyeti
aleyhindeki hak iddialarından feragatleri hakkında işbu Anlaşmanın
imzası sırasında beyanda bulunmalarını sağlamayı taahhüt eder.
Bu konudaki bir beyan örneği işbu Anlaşmanın ekinde yer almaktadır.
MADDE 4
Gizlilik Dereceli Bilgiler
1. Türkiye Cumhuriyeti AB gizlilik dereceli
bilgilerin, Avrupa Birliğinin 19 Mart 2001 tarih ve 2001/264/EC sayılı
Konsey Kararında1 ve askeri bir AB kriz yönetim harekatıyla ilgili
olarak AB Harekat Komutanı ile sivil bir AB kriz yönetim harekatıyla
ilgili olarak AB Misyon Şefi dahil olmak üzere ilgili merciler tarafından
yayımlanan ilave yönetmeliklerde kayıtlı güvenlik düzenlemelerine
uygun olarak korunmasını sağlamak için gerekli tedbirleri alacaktır.
2. AB Türkiye Cumhuriyetinden gizlilik dereceli
bilgi aldığı takdirde, anılan bilgi AB gizlilik derecesine uygun
olarak ve gizlilik dereceli bilgiler konusundaki AB düzenlemelerinde
öngörülen standartlar doğrultusunda korunacaktır.
3. AB ve Türkiye Cumhuriyeti arasında gizlilik
dereceli bilgilerin değişimi için güvenlik prosedürü konusunda
bir anlaşma imzalandığında, bir AB kriz yönetimi harekatı bağlamında
sözkonusu anlaşmanın hükümleri uygulanacaktır.
BÖLÜM II
SİVİL KRİZ YÖNETİMİ HAREKATLARINA
KATILIM KONUSUNDAKİ HÜKÜMLER
MADDE 5
Bir AB Sivil Kriz Yönetimi Harekatında Görevlendirilen
Personel
1. Türkiye Cumhuriyeti AB sivil kriz yönetimi
harekatında görevlendirilen personelinin görevlerini,
- İşbu Anlaşmanın 2 (1). maddesinde sözü geçen
Ortak Eylem kararına ve sonrasında bu karara getirilen değişikliklerine;
- Harekat Planına;
- Uygulama tedbirlerine
uygun olarak icra etmelerini sağlayacaktır.
2. Türkiye Cumhuriyeti AB sivil kriz yönetimi
harekatına yaptığı katkısında olabilecek her türlü değişikliği
AB sivil kriz yönetimi harekatı Misyon Şefine ve AB Konseyi Genel
Sekreterine zamanında bildirecektir.
3. AB sivil kriz yönetimi harekatında görevlendirilen
personelin sağlık kontrolü yapılacak ve gerekli aşıları tamamlanarak
sağlık açısından göreve hazır olduğu Türkiye Cumhuriyeti'nin yetkili
bir makamı tarafından belgelenecektir. AB sivil kriz yönetimi harekatında
görevlendirilen personel sözkonusu belgenin örneğini bulunduracaktır.
MADDE 6
Komuta Zinciri
1. Türkiye Cumhuriyeti tarafından görevlendirilen
personel görevlerini ve davranışlarını sadece AB sivil kriz yönetimi
harekatının başarısını gözeterek icra edeceklerdir.
2. Bütün personel milli makamlarının tam komutası
altında kalacaktır.
3. Milli makamlar operasyonel kontrolü, komutayı
hiyerarşik bir komuta ve kontrol yapısı içinde yürütecek olan AB sivil
kriz yönetim harekatı Misyon Şefine devredeceklerdir.
1 OJ L 101,
11.4.2001, s.1. Kararın 2005/952/EC (OJ L 346, 29.12.2005.s.18) sayılı Kararla
değişmiş hali.
4. Misyonun Şefi AB sivil kriz yönetim harekatının
başkanlığını yürütecek ve günlük icrasından sorumlu olacaktır.
5. İşbu Anlaşmanın 2 (1). maddesinde
atıfta bulunulan hukuki belgelere istinaden, Türkiye Cumhuriyeti
harekatın günlük icrası bakımından harekata katılan diğer AB üyesi
devletlerle aynı hak ve ödevlere sahip olacaktır.
6. AB sivil kriz yönetimi harekatı Misyon Şefi
AB sivil kriz yönetim harekatı personelinin disiplininden sorumlu
olacaktır. Gerektiğinde, disiplin cezası ilgili milli makam tarafından
verilir.
7. Harekattaki milli unsurunu temsil etmek üzere
Türkiye Cumhuriyeti bir Milli Unsur İrtibat Noktası (MİN) tayin
eder. MİN AB sivil kriz yönetim harekatı Misyon Şefi'ne milli meseleler
hakkında rapor verir ve unsurun günlük disiplininden sorumludur.
8. Harekatın bitirilmesi kararı, harekatın biteceği
tarihte hala katkıda bulunuyor olması şartıyla, Türkiye Cumhuriyeti
ile danışmalardan sonra Avrupa Birliği tarafından alınır.
MADDE 7
Mali veçheler
1. Türkiye Cumhuriyeti harekata katılımıyla
ilgili, harekatın operasyonel bütçesinde belirtilen ortak fonlara
tabi giderler dışındaki tüm masrafları karşılar. Bu durum 8. Maddeye
halel getirmez.
2. Harekatın yürütüldüğü devlette gerçek ya da
tüzel kişilere yönelik ölüm, yaralanma, kayıp veya zarar olduğunda,
Türkiye Cumhuriyeti, sorumluluğunun tespiti durumunda, mevcut
ise, işbu Anlaşmanın 3(1). Maddesinde atıfta bulunulan misyonun
statüsü anlaşmasının hükümlerine göre tazminat öder.
MADDE 8
Operasyonel bütçeye katkı
1. Türkiye Cumhuriyeti AB sivil kriz yönetim harekatı
operasyonel bütçesinin finansmanına katkıda bulunur.
2. Türkiye Cumhuriyeti'nin operasyonel bütçeye
yapacağı mali katkı aşağıdaki iki seçenekten daha düşük meblağa
tekabül edeni olacaktır:
(a) referans gösterilen meblağın Türkiye'nin Gayrısafi
Milli Gelirinin harekata katkı sağlayan tüm devletlerin Gayrisafi
Milli Gelirleri toplamına olan oranına tekabül eden payı; veya
(b) referans gösterilen meblağın Türkiye'nin harekata
katılan personelinin harekata katılan tüm devletlerin toplam personel
sayısına olan oranına tekabül eden payı.
3. Birinci ve ikinci paragraflar geçerli olmakla
birlikte, Türkiye Cumhuriyeti Avrupa Birliği'ne üye devletlerin
personeline ödenen günlük harcırahların finansmanı için herhangi
bir katkıda bulunmayacaktır.
4. Birinci paragraf geçerli olmakla birlikte,
Avrupa Birliği, ilke olarak, aşağıdaki hallerde üçüncü devletleri
belli bir AB sivil kriz yönetim harekatına mali katkı yapmalarından
muaf tutar:
(a) Avrupa Birliği harekata katılan üçüncü devletin
harekat için hayati olan kaydadeğer bir katkı sağladığına karar
vermesi durumunda; veya
(b) Harekata katılan üçüncü devletin Avrupa Birliği'ne
üye herhangi bir devletten daha fazla kişi başına Gayrisafi Milli
Gelire sahip olmaması durumunda.
5. Türkiye Cumhuriyeti'nin AB sivil kriz yönetim
harekatının operasyonel bütçesine yapacağı katkılar hakkında
AB sivil kriz yönetim harekatı Misyon Şefi ile ilgili Türkiye Cumhuriyeti'nin
ilgili idari bölümleri arasında ödemenin pratik modalitelerine
ilişkin bir düzenleme imzalanacaktır. Bu düzenleme, başka hususlar
meyanında, aşağıdaki hükümleri içerecektir:
(a) ilgili meblağ;
(b) mali katkının ödenmesi için düzenlemeler;
(c) mali denetim usulü.
BÖLÜM III
ASKERİ KRİZ YÖNETİM HAREKATLARINA
KATILIMA İLİŞKİN HÜKÜMLER
MADDE 9
AB Askeri Kriz Yönetim Harekatlarına Katılım
1. Türkiye Cumhuriyeti, AB Askeri Kriz Yönetim
harekatlarına katılan personelinin görevlerini üstlenirken
aşağıdaki hususlarla uyumlu olduğunu gözetir:
- Ortak Eylem ve bu Anlaşmanın 2(1). maddesinde atıfta bulunulan müteakip değişiklikler,
- Harekat Planı
- Uygulama tedbirleri.
2. Türkiye Cumhuriyeti tarafından sağlanan personel,
sadece AB askeri kriz yönetim harekatı çıkarları uyarınca görevlerini
icra eder ve davranış sergiler.
3. Türkiye Cumhuriyeti AB Harekat Komutanını,
katılımına ilişkin olası değişikliklerden zamanlıca haberdar kılar.
MADDE 10
Emir Komuta Zinciri
1. AB Askeri kriz yönetim harekatlarına katılan
tüm kuvvetler ve personel kendi ulusal makamlarının tam yönetimi
altında olacaklardır.
2. Ulusal makamlar kuvvetlerinin ve personellerinin
Harekat ve Taktik komuta ve/veya kontrolünü AB Harekat Komutanına
devredeceklerdir. AB Harekat Komutanı otoritesini devretme yetkisini
haizdir.
3. Türkiye Cumhuriyeti, harekatın günlük yönetimine
iştirak konusunda, katılan Avrupa Birliği üye ülkeleriyle aynı
hak ve yükümlülüklere sahip olacaktır.
4. AB Harekat Komutanı, Türkiye Cumhuriyeti
ile istişare ettikten sonra, Türkiye Cumhuriyeti'nin katkısını
çekmesini herhangi bir zaman talep edebilir.
5. Bir Yüksek Askeri Temsilci (YAT), AB askeri
kriz yönetim harekatındaki ulusal unsurunu temsilcisi olarak Türkiye
Cumhuriyeti tarafından atanacaktır. (YAT), AB Kuvvet Komutanıyla
harekatı ilgilendiren tüm konularda istişarelerde bulunacak
ve unsurun günlük idaresinden sorumlu olacaktır.
MADDE 11
Mali Veçheler
1. Madde 12 hükümlerine halel getirmeden, işbu
Anlaşmanın 2(1). Maddesinde atıfta bulunulan hukuki belgelere;
ayrıca, askeri veya savunma içeriği bulunan AB harekatlarının
ortak mali giderlerini yönetmek amacıyla bir mekanizma ihdas eden
23 Şubat 2004 tarihli 2004/197/CFSP Konsey Kararına2 tabi olmadığı
durumlarda; Türkiye Cumhuriyeti, harekata iştirakine ilişkin
tüm giderlerini karşılayacaktır.
2. Harekatın yürütüldüğü devlette gerçek ya da
tüzel kişilere yönelik ölüm, yaralanma, kayıp veya zarar olduğunda,
Türkiye Cumhuriyeti, sorumluluğunun tespiti durumunda, mevcut
ise, işbu Anlaşmanın 3(1). Maddesinde atıfta bulunulan misyonun
statüsü anlaşmasının hükümlerine göre tazminat öder.
MADDE 12
Ortak Giderlere Katkı
1. Türkiye Cumhuriyeti AB askeri kriz yönetimi
harekatının ortak mali giderlerin karşılanmasına katkıda bulunacaktır.
2. Türkiye Cumhuriyeti'nin operasyonel bütçeye
yapacağı mali katkı aşağıdaki iki seçenekten daha düşük meblağa
tekabül edeni olacaktır:
(a) referans gösterilen meblağın Türkiye'nin
Gayrisafi Milli Gelirinin harekata katkı sağlayan tüm devletlerin
Gayrisafi Milli Gelirleri toplamına olan oranına tekabül eden payı;
veya
(b) referans gösterilen meblağın Türkiye'nin harekata
katılan personelinin harekata katılan tüm devletlerin toplam personel
sayısına olan oranına tekabül eden payı.
2(b) hesaplanırken, Türkiye Cumhuriyeti'nin yalnız
Harekat veya Kuvvet Karargahına personel katkısında bulunduğu
durumda, katılım oranı, ilgili Karargah personeli sayısıyla kıyaslanacaktır.
Aksi takdirde, Türkiye Cumhuriyeti'nin tüm personel katkısı sayısıyla,
harekatta görevli tüm personel sayısı karşılaştırılacaktır.
3. Birinci paragraf geçerli olmakla birlikte,
Avrupa Birliği, ilke olarak, aşağıdaki hallerde üçüncü devletleri
belli bir AB askeri kriz yönetim harekatına mali katkı yapmalarından
muaf tutar:
(a) Avrupa Birliği harekata katılan üçüncü devletin
harekat için hayati olan kaydadeğer bir katkı sağladığına karar
vermesi durumunda; veya
(b) Harekata katılan üçüncü devletin Avrupa Birliği'ne
üye herhangi bir devletten daha fazla kişi başına Gayrisafi Milli
Gelire sahip olmaması durumunda.
4. Askeri ve savunma yönü olan AB harekatlarının
ortak maliyetlerinin finansmanını yöneten mekanizmayı kuran 23
Şubat 2004 tarihli 2004/197/CFSP sayılı Konsey Kararı ile sağlanmış
bulunan Yönetici ile Türkiye Cumhuriyetinin yetkili idari makamları
arasında bir düzenleme yapılmalıdır. Bu düzenleme, başka hususlar
meyanında, aşağıdaki hükümleri içerecektir:
(a) ilgili meblağ;
(b) mali katkının ödenmesi için düzenlemeler;
(c) mali denetim usulü.
2 OJ L
63.28.2.2004. s.68. Kararın 2005/68/CFSP/(OJ L 27,
29.1.2005 s. 59) Kararıyla değiştirilmiş hali.
BÖLÜM IV
SON HÜKÜMLER
MADDE 13
Anlaşmanın Uygulanmasına İlişkin Düzenlemeler
8(5). ve 12(4). Maddelerde
yer verilen hükümlere halel getirmeksizin, bu anlaşmanın uygulanmasının
takip edilmesine ilişkin gerekli teknik veya idari düzenlemeler,
AB Konseyi Genel Sekreteri Ortak Dış ve Güvenlik Politikası Yüksek
Temsilcisi ile Türkiye Cumhuriyetinin uygun makamları arasında
yapılır.
MADDE 14
Uymama
Taraflardan biri önceki Maddelerde yer alan hükümlere
uymadığı takdirde, diğer tarafın anlaşmayı bir ay önceden bildirimde
bulunmak suretiyle sona erdirme hakkı vardır.
MADDE 15
Anlaşmazlıkların çözümü
Bu anlaşmanın uygulanmasından veya yorumlanmasından
kaynaklanan anlaşmazlıklar taraflar arasında diplomatik yollarla
çözülecektir.
MADDE 16
Yürürlüğe Giriş
1. Bu anlaşma, tarafların bu amaç için gerekli iç
düzenlemelerini tamamladıklarını birbirlerine bildirmelerinden
sonraki ilk ayın ilk günü yürürlüğe girer.
2. Bu anlaşma, 1 Haziran 2008 tarihinden sonra olmamak
kaydıyla, en azından her üç yılda bir gözden geçirilmeye tabi olacaktır.
3. Bu anlaşma taraflar arasında ortak yazılı anlaşma
temelinde değiştirilebilir.
4. Bu anlaşma bir tarafın diğer tarafa yazılı fesih
bildirimi vermesiyle feshedilebilir. Sözkonusu fesih diğer tarafın
fesih bildirimini almasından altı ay sonra yürürlüğe girer.
Brüksel'de, 29.06.2006 tarihinde, dört nüsha İngilizce
olarak yapılmıştır.
Avrupa
Birliği Adına Türkiye
Cumhuriyeti Adına
EK
Deklarasyon Metinleri
AB üyesi devletlerin Deklarasyonu:
"AB üyesi devletler Türkiye Cumhuriyeti'nin
katıldığı bir AB kriz yönetim harekatına ilişkin bir AB Ortak Eylemini
uygularken, personellerinin yaralanması veya ölümü nedeniyle
veya kendilerine ait ve AB kriz yönetim harekatı tarafından kullanılan
herhangi bir imkanın tahrip edilmesi veya kaybedilmesiyle ilgili
olarak, anılan yaralama, ölüm, zarar veya kaybın:
büyük ihmal veya bilinçli kötü davranış dışında, Türkiye
Cumhuriyeti personeli tarafından AB kriz yönetim harekatı bağlamındaki
görevleri icra edilirken meydana gelmesi, veya
işbu imkanların harekat bağlamında kullanılmaları
kaydıyla ve işbu imkanları kullanan Türkiye Cumhuriyeti AB kriz
yönetim harekatı personelinin büyük ihmali veya bilinçli kötü
davranışı olmaması halinde, Türkiye Cumhuriyeti'ne ait imkanların
kullanılmasından kaynaklanması durumunda
iç yasal sistemleri elverdiği ölçüde Türkiye Cumhuriyetine
karşı olabilecek taleplerden olabildiğince feragat etmeye,
gayret edecektir.
Türkiye Cumhuriyeti'nin Deklarasyonu:
"Türkiye Cumhuriyeti, katıldığı bir AB kriz
yönetim harekatına ilişkin bir AB Ortak Eylemini uygularken, personelinin
yaralanması veya ölümü nedeniyle veya kendisine ait ve AB kriz yönetim
harekatı tarafından kullanılan herhangi bir imkanın tahrip edilmesi
veya kaybedilmesiyle ilgili olarak, anılan yaralama, ölüm, zarar
veya kaybın:
büyük ihmal veya bilinçli kötü davranış dışında, AB
üyesi devletlerin personeli tarafından AB kriz yönetim harekatı
bağlamındaki görevleri icra edilirken meydana gelmesi, veya
işbu imkanların harekat bağlamında kullanılmaları
kaydıyla ve işbu imkanları kullanan AB üyesi devletlerin AB kriz yönetim
harekatına katılan personelinin büyük ihmali veya bilinçli kötü
davranışı olmaması halinde, AB üyesi devletlere ait imkanların
kullanılmasından kaynaklanması durumunda
iç yasal sistemleri elverdiği ölçüde AB üyesi devletlere
karşı olabilecek taleplerden olabildiğince feragat etmeye,
gayret edecektir.