Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1406)
Antalya Milletvekili Fikret Badazlı’nın; 2464 Sayılı
Belediye Gelirleri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
Teklifi ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (2/995)
Not: Teklif Başkanlıkça;
İçişleri ile Plan ve Bütçe Komisyonlarına havale edilmiştir.
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Belediye
Gelirleri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi,
Genel Gerekçe ile Madde Gerekçeleri ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Saygılarımla.
Fikret
Badazlı
Antalya
GENEL GEREKÇE
İmar mevzuatına
göre yapıldığı maddeye bakılmaksızın kara ve su üzerinde inşa edilen
sabit yapılar bina olarak tanımlanmaktadır.
Belediye Gelirleri
Kanununun Ek 1 inci maddesine göre, belediye sınırları ve mücavir
alanlar içinde yapılan her türlü bina inşaatı, inşaat veya tadilat
ruhsatının alınmasında Ek 6 ncı maddede yer alan tarifede gösterilen
oran ve miktarlarda bina inşaat harcının alınması gerekmektedir.
Belediye sınırları
ve mücavir alanlar dışında yapılan inşaatlar, bina inşaat harcı
kapsamına girmemekte, buna karşılık sera faaliyetlerinde kullanılan
tesisler bina olarak değerlendirilmekte ve bina inşaat harcı kapsamında
bulunmaktadır.
Ülkemizde üretimi
yapılan meyve ve sebzelerin çoğunluğu sera üretimi suretiyle yapılmaktadır.
Gelişen teknoloji ve yenilikler nedeniyle sera üretiminin girdileri
gittikçe artmaktadır. Bu bağlamda sera faaliyetinde bulunan üreticilerin,
üretime başlamadan önce sabit yatırım aşamasında ödemek durumunda
oldukları söz konusu harçların, ilave bir maliyet unsuru olduğu
açıktır.
Bu nedenle, sera
faaliyetinde kullanılmak üzere yapılmakta olan tesislerin bina
inşaat harcından istisna tutulması önem arzetmektedir. Dolayısıyla,
sera üreticilerinin sera faaliyetlerinde kullanılmak üzere inşa
ettikleri tesislerin, üzerinde önemli bir maliyet unsuru teşkil
eden bina inşaat harcından bağışık tutulmasıyla üretici maliyetleri
azalacak, üretim ve istihdamın arttırılmasına katkı sağlanmış olacaktır.
Teklif yukarıda
belirtilen amaçla hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- 26/05/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye
Gelirleri Kanununun mükerrer yedinci bölümünde yer alan Ek 2 nci
maddenin (c) bendine, sera faaliyetinde kullanılmak üzere imal edilen
tesisler ibaresi eklenerek, söz konusu tesislerin bina inşaat
harcından istisna tutulması ve bu suretle sera yöntemiyle sebze
ve meyve üretecek olanlara, bu faaliyetlerine başlamadan önce yapacakları
sabit yatırımların desteklenmesi amaçlanmaktadır.
Değişiklikle, sera yöntemiyle meyve ve sebze
üretenlerin, özellikle üretime başlamadan önce söz konusu tesisleri
oluşturma aşamasında maruz kaldıkları ilave maliyetlerin azaltılması
sonucu bu tesislerin yapımına katkı sağlanmaktadır.
Madde 2- Yürürlük maddesidir.
Madde 3- Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Plan ve Bütçe Komisyonu
Esas
No.: 2/995
Karar
No.: 134
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Antalya
Milletvekili Fikret Badazlı tarafından hazırlanarak 20/3/2007 tarihinde
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça
3/4/2007 tarihinde tali komisyon olarak İçişleri Komisyonuna, esas
komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen 2/995 esas numaralı
“2464 Sayılı Belediye Gelirleri Kanununda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Teklifi”, Komisyonumuzun 25/4/2007 tarihinde yapmış
olduğu 50 nci birleşiminde Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Ali Babacan
ile Maliye Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığı temsilcilerinin katılımlarıyla
incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği
gibi; imar mevzuatına göre, kara ve su üzerinde
inşa edilen yapılar, yapıldığı maddeye bakılmaksızın bina olarak
tanımlanmaktadır. Belediye Gelirleri Kanununun Ek 1 inci maddesine
göre, belediye sınırları ve mücavir alanlar içinde yapılan her türlü
bina inşaatı, inşaat ve tadilat işlerinden Ek 6 ncı maddede yer alan tarifede gösterilen
Kanun Teklifi ile; 26/05/1981 tarihli ve 2464 sayılı
Belediye Gelirleri Kanununun mükerrer yedinci bölümünde yer
alan Ek 2 nci maddenin (c) bendine “sera faaliyetinde kullanılmak
üzere inşa edilen tesisler” ibaresi eklenmek suretiyle, söz konusu
tesislerin bina inşaat harcından
istisna tutulması ve sera üreticilerinin sabit yatırım maliyetlerinin
azaltılması hedeflenmektedir.
Komisyonumuzda Kanun Teklifinin geneli üzerinde
yapılan müzakerelerde;
Kanun Teklifi sahibi Antalya Milletvekili Fikret
Badazlı tarafından;
- Yaş sebze ve
meyve olarak sadece Avrupa Birliğinde
150 milyar dolarlık çok büyük bir pazarın mevcut olduğu; ülkemizde
yaş sebze ve meyve üretiminin bilinçli bir biçimde sertifikalı,
planlı ve programlı olarak yapılabilmesi halinde, pazarın % 1-1.5’luk
payını ülkemizin alabileceği, halihazırda Avrupa Birliği yaş
sebze ve meyve pazarından İspanya’nın % 10’luk bir pay aldığı,
- Ülkemizde İspanya’dan daha elverişli toprakların
bulunduğu, dört iklimde ürün alınabilen araziler ve daha ucuz işgücünün
mevcut olduğu; bununla birlikte üretim, ticaret ve pazarlama konularında
çok daha bilinçli bir çabanın gerektiği; tarımın ihracata yönelik
plan ve program çerçevesinde yeniden yapılandırılmasının büyük
önem arz ettiği,
- Tarım sektörüne çeşitli adlar altında yapılan
Hazine desteklerinin palyatif nitelikli uygulamalar olduğu,
mevcut yapısal sorunları gideremediği,
- Antalya’dan yıllık 300-350 milyon dolarlık ihracatın
yapıldığı ve bu düzeyin yetersiz olduğu, tarımın köylülükten çiftçiliğe
dönüşümü ile daha kaliteli ve daha çok üretimin yapılabileceği;
bunun sonucunda seracılıktan elde edilebilecek gelirlerin turizm
gelirleri seviyesine yükselebileceği,
- Son üç yıldan beri, tarımın her kesiminde kalite
ve standardı yakalayabilmek için yoğun bir çabanın harcandığı; buğday,
pamuk, fidancılık, hibrit tohum üretimi, seracılık gibi alanlarda
önemli özendirici desteklerin sağlandığı, birçok üründe yüksek kalite
ve miktarda üretimin yapıldığı,
- Tarımsal üretim biçimi olarak seralarda yapılan
sebze ve meyve üretim yöntemi ile kullanılan teknolojinin son derece
önemli olduğu; örneğin, Antalya’da 180.000 dekar seranın bulunduğu,
bunun 150.000 dekarlık kısmını niteliksiz ve teknolojik donanımı
olmayan ilkel seraların teşkil ettiği, 30.000 dekarlık bölümünde
ise yeni ve modern seralara kavuşulduğu,
- Ülkemizin sahilleri ve yaylaları ile termal
su kaynaklarının seracılığın gelişmesi açısından son derece elverişli
imkanlar sunduğu; termal sudan yararlanan seraların Antalya’nın
yanısıra Burdur, Isparta, Afyonkarahisar, Eskişehir gibi çeşitli
illerde de yaygınlaşmaya başladığı,
- Seracılık alanında kurumsal yapısı güçlü firmaların
büyük ölçekli seralar oluşturmak istedikleri, ancak belediyelerin
yüksek miktarda ruhsat harcı talep etmesi nedeniyle yatırım kararlarının
olumsuz etkilendiği,
Komisyon üyesi milletvekilleri tarafından;
- Kanun Teklifinin olumlu karşılandığı,
- Tarım sektöründe en fazla gelir getirme potansiyeline
sahip alanların teşvik edilmesinin önemli olduğu, özellikle sera
ve benzeri örtü altı yetiştiriciliği şeklinde ortaya çıkan tarımsal
üretim faaliyetlerinin desteklenmesi gerektiği,
- Harç miktarlarının, üzerinde seracılık yapılan
tarlanın satış değerine ulaştığı, bu koşullarda seracılığın gelişmesinin
mümkün olmadığı,
- Herhangi bir sektörün teşvik edilmesinin merkezi
yönetim tarafından yapılmasının daha uygun olacağı, yerel yönetimlerin
gelirlerinde düşüşe yol açacak düzenlemelerle teşvik yapılmaması
gerektiği,
- Seracılık faaliyeti sonucu oluşacak ticari
gelişmelerin ilgili belediye gelirlerini artıracağı ve beldeye
başta istihdam artışı olmak üzere önemli katkılar sağlayacağı,
- Halk sağlığı açısından tarımsal üretimde kullanılan
girdilerin ciddi bir şekilde denetlenmesi gerektiği; hormon, zirai
mücadele ilaçları ve genetiği değiştirilmiş organizmalar konularında
halkın bilgilendirilmesi gerektiği, biyogüvenlik yasasının çıkarılması
gerektiği,
ifade edilmiştir.
Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerin ardından,
Kanun Teklifi ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin
görüşülmesine geçilmiştir.
Kanun Teklifinin;
- Çerçeve 1 inci maddesi; sera faaliyetinde kullanılmak
üzere inşa edilen tesislerin yanı sıra ahır, samanlık, kümes, su
ürünleri ve hayvan barınağı ile yemlik gibi yapı ve tesislerin de
bina inşaat harcından istisna edilmesi amacıyla değiştirilmesi
suretiyle,
- Gerek belediye sınırları ve mücavir alan içerisinde,
gerekse bu alanlar dışında sera faaliyetinde kullanılmak üzere yapılmakta
olan tesislerin imarla ilgili harçlar ile İl Özel İdaresi Kanunu uyarınca
alınacak ücretlerden istisna tutulmasını öngören bir düzenlemenin
yeni çerçeve 2 nci madde olarak metne ilave edilmesi suretiyle,
- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri;
3 ve 4 üncü maddeleri olarak aynen,
kabul edilmiştir.
Ayrıca Teklif’in başlığı ve 1 inci madde çerçevesi
kanunların hazırlanmasında uyulacak esaslara uygun olarak redaksiyona
tabi tutulmuştur.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere
Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyonkarahisar |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Halil Aydoğan |
Mehmet Zekai Özcan |
|
|
İstanbul |
Afyonkarahisar |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Mesut Özakcan |
A. Kemal Deveciler |
Ali Osman Sali |
|
|
Aydın |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet İnal |
Osman Nuri Filiz |
Alaattin Büyükkaya |
|
|
Batman |
Denizli |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
A. Kemal Kumkumoğlu |
Birgen Keleş |
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Mustafa Açıkalın |
Bülent Baratalı |
Fazıl Karaman |
|
|
İstanbul |
İzmir |
İzmir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Y. Selahattin Beyribey |
Mustafa Elitaş |
Taner Yıldız |
|
|
Kars |
Kayseri |
Kayseri |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mikail Arslan |
Muzaffer Baştopçu |
Mustafa Ünaldı |
|
|
Kırşehir |
Kocaeli |
Konya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Fehmi Kinay |
Gürol Ergin |
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
|
|
Kütahya |
Muğla |
Muğla |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Seyfi |
İmdat Sütlüoğlu |
Musa Uzunkaya |
|
|
Nevşehir |
Rize |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Sabahattin Cevheri |
Enis Tütüncü |
M. Ergun Dağcıoğlu |
|
|
Şanlıurfa |
Tekirdağ |
Tokat |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
|
|
|
|
FİKRET BADAZLI’NIN TEKLİFİ
2464 SAYILI BELEDİYE
GELİRLERİ KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 26/05/1981 tarihli
ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun mükerrer yedinci bölümünde
yer alan Ek 2 nci maddenin (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) Her türlü fabrika,
değirmen, sınai nitelikteki imalathaneler ve tersaneler organize
sanayi bölgelerinde yapılan her türlü bina inşaatı ile sera faaliyetinde
kullanılmak üzere inşa edilen tesisler”
MADDE 2- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
BELEDİYE GELİRLERİ
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 26/05/1981 tarihli
ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun Ek 2 nci maddesinin (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) Her türlü fabrika,
değirmen, sınai nitelikteki imalathaneler ve tersaneler, organize
sanayi bölgelerinde yapılan her türlü bina inşaatı ile sera
ve benzeri örtü altı tarım yapılan tesisler, ahır, samanlık,
kümes, su ürünleri ve hayvan barınağı ile yemlik gibi yapı ve tesis
inşaatı,”
MADDE 2- Belediye Gelirleri
Kanununun 80 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “ahır” ibaresinden önce gelmek üzere “sera ve benzeri örtü
altı tarım faaliyetinde kullanılmak üzere inşa edilen tesisler,”
ibaresi ve “Bina İnşaat Harcı” ibaresinden önce gelmek üzere “5302
sayılı İl Özel İdaresi Kanunu uyarınca alınacak ücretler ile” ibaresi
eklenmiştir.
MADDE 3- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.