Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1425)
Not: Teklif; Başkanlıkça Sanayi,
Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji ile Plan ve Bütçe
komisyonlarına havale edilmiştir.
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Doğal
Gaz Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifimiz ve
gerekçesi ilişiktedir.
Gereğini
arz ederiz.
Eyyüp Sanay Nur
Doğan Topaloğlu
Ankara Ankara
GENEL
GEREKÇE
4646
Sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanununun amacı; doğal gazın kaliteli,
sürekli, ucuz, rekabete dayalı esaslar çerçevesinde çevreye zarar
vermeyecek şekilde tüketicilerin kullanımına sunulması için,
doğal gaz piyasasının serbestleştirilerek mali açıdan güçlü, istikrarlı
ve şeffaf bir doğal gaz piyasasının oluşturulması ve bu piyasada
bağımsız bir düzenleme ve denetimin sağlanmasıdır. 4646 Sayılı Doğal
Gaz Piyasası Kanununun Geçici 3 üncü maddesine (e) bendi eklenmesine
ilişkin bu kanun ile 4646 Sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanununun 1. maddesinde
yer alan amacın gerçekleştirilmesini sağlamak amacıyla, EGO (Ankara
Elektrik ve Havagazı Müessesesi) Genel Müdürlüğünün doğal gaz faaliyeti
yapan bölümünün özelleştirilmesinde uygulanacak usul ve esaslar
yanında özelleştirme sonucunda elde edilecek bedelden BOTAŞ (Boru
Hatları ile Petrol Taşıma A.Ş.) Genel Müdürlüğüne olan borçlarının
ne şekilde ödeneceğine ilişkin usul ve esaslar, ayrıca EGO Genel Müdürlüğü
tarafından kullanılan hazine garantili giderlerin ana para borçlarının
faiz uygulanmaksızın özelleştirme bedelinden Hazineye ödenmesi,
kalan özelleştirme gelirinin de Ankara Büyükşehir Belediyesi
bütçesine Ankara Metrosu ile Ankara Şehri ulaşım alt yapı yatırımları
için kullanılmak üzere irat kaydedilmesini düzenlemektedir.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde
1- (1) EGO (Ankara Elektrik ve Havagazı Müessesesi) Genel Müdürlüğünün
doğal gaz faaliyeti yapan bölümünün özelleştirilmesinde izlenecek
usul ve esaslar ile özelleştirme süresi tereddüde yer bırakmayacak
şekilde belirlenirken, özelleştirmeden elde edilecek gelirin ise
kamu yararı gözetilerek öncelikle BOTAŞ (Boru Hatları ile Petrol
Taşıma A.Ş.) Genel Müdürlüğüne olan borçların ödenmesine ve kalanın
da Ankara Metrosu ile Ankara Şehri ulaşım alt yapı yatırımları
için kullanılmak üzere Ankara Büyükşehir Belediyesi bütçesine
irat kaydedilmesi düzenlenmiştir.
Madde
2- (1) Yürürlük maddesidir.
Madde
3- (1) Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Plan
ve Bütçe Komisyonu
Esas
No.: 2/1018 21/05/2007
Karar
No.:139
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Ankara
Milletvekilleri Eyyüp SANAY ve Nur Doğan TOPALOĞLU tarafından hazırlanarak
4.5.2007 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan
ve Başkanlıkça aynı tarihte tali komisyon olarak Sanayi, Ticaret,
Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonuna, esas komisyon
olarak da Komisyonumuza havale edilen (2/1018) esas numaralı,
"Doğal Gaz Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Teklifi" Komisyonumuzun 9.5.2007 tarihinde, Hükümeti
temsilen Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Hilmi GÜLER ve Enerji ve
Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı,
Hazine Müsteşarlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, BOTAŞ
Genel Müdürlüğü ve Ankara Büyükşehir Belediyesi temsilcileri
ile Teklif sahipleri Eyyüp Sanay ve Nur Doğan Topaloğlu'nun katılımlarıyla
yaptığı 52 nci birleşimde incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği
gibi; ülkemizde, doğal gaz ithalatı ve dağıtımını düzenlemek amacıyla
2.1.1990 tarihli ve 397 sayılı Doğal Gazın Kullanımı Hakkında Kanun
Hükmünde Kararname çıkarılmıştır. Bu Kanun Hükmünde Kararname
ile doğal gazın ithali, satışı ve
ülke içinde dağıtım yetkisi bir devlet kuruluşu olan BOTAŞ Genel Müdürlüğüne
verilmiştir. Serbest piyasa ekonomisi ilkelerine uygun olarak ve
ülkenin güvenilir ve ekonomik yeni
enerji kaynaklarına olan ihtiyaçları doğrultusunda doğal gazın
kullanımı hususunda yeni düzenlemeler yapılması gerektiği gerekçeleriyle
4646 sayılı Kanun çıkarılmıştır. Söz konusu Kanunla serbest piyasa
ekonomisinin sunduğu imkanlardan yararlanarak doğal gazın ülke
genelinde kullanımının yaygınlaştırılması, doğal gazın kaliteli,
sürekli, ucuz, rekabete dayalı esaslar çerçevesinde çevreye zarar
vermeyecek şekilde tüketicilerin kullanımına sunulması, doğal
gaz piyasasının serbestleştirilerek mali açıdan güçlü, istikrarlı
ve şeffaf bir doğal gaz piyasasının oluşturulması ve bu piyasada
bağımsız bir düzenleme ve denetimin sağlanması amaçlanmıştır. Yine
Kanunla mülkiyeti, işletmesi ve doğal gaz ticaret hakkı belediye
veya belediye şirketine ait olan mevcut şehir içi doğal gaz dağıtım
tüzel kişilerinin, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
üç yıl içinde maliki oldukları ve işlettikleri şehir içi doğal gaz
dağıtım şebeke ve lisanslarını devrederek yeniden yapılanması
öngörülmüştür. 4646 sayılı Kanunla öngörülen amaçların tam olarak
gerçekleştirilebilmesi için EGO Genel Müdürlüğünün gaz dağıtım
işinin özelleştirilmesinde uygulanacak usul ve esaslar ile özelleştirme
sonucunda elde edilecek gelirin ne şekilde kullanılacağı ile ilgili
düzenleme yapma ihtiyacı ortaya çıkmıştır.
Teklif
ile;
- EGO Genel Müdürlüğünün mülkiyet ve/veya
işletmesinde bulunan doğal gazın şehir içi dağıtımı ile ilgili
tüm alt yapı tesisleri, varlıklar, taşınır ve taşınmazlar ile doğal
gaz alımına ilişkin borçlar ve her türlü hakların yeni kurulacak bir
dağıtım şirketine devredilmesi,
- Şirketin asgari yüzde 80 hissesinin,
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç bir yıl içinde
Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından özelleştirilmesi; bu
tarihe kadar özelleştirmenin gerçekleştirilememesi durumunda
şirketin hisselerinin yüzde 80'inin özelleştirilmek üzere Özelleştirme
İdaresi Başkanlığına devredilmesi,
- Özelleştirme sonucu elde edilecek gelir
ile öncelikle EGO'nun devir tarihine kadar BOTAŞ Genel Müdürlüğüne
olan doğal gaz alım ana para borçlarının faiz ödenmeksizin Genel Müdürlüğe
defaten ödenmesi, bu borçlara ait faizler ile fer'ilerinin ve cezaların
silinmesi; ayrıca bu bedelden, EGO tarafından doğal gazın yaygınlaştırılması
için kullanılan Hazine garantili kredilerin ana para borçlarının,
faiz ve ceza uygulanmaksızın Hazineye defaten ödenmesi, Hazinenin
bu konudaki alacaklarına ait faizler ile fer'ilerinin ve cezaların
silinmesi,
- Kalan özelleştirme gelirinin Büyükşehir
Belediyesi bütçesine irat kaydedilmesi ve bu gelirin devam eden
Ankara Metrosu ile Ankara Şehri ulaşım alt yapı yatırımları için
kullanılması,
öngörülmektedir.
Komisyonumuzda
teklifin geneli üzerinde, teklif sahipleri ile Komisyon üyeleri
tarafından;
- EGO
Genel Müdürlüğünün, 16.12.1942 tarihli ve 4325 sayılı Kanunla, Kanunda
belirlenen esaslara göre hizmet yürütmek üzere, Ankara Belediyesine
bağlı, müstakil bütçeli, tüzel kişiliği haiz ve özel hukuk hükümlerine
tabi; Devlet İhale Kanunu, Muhasebe-i Umumiye Kanunu ve Sayıştay
denetimine tabi olmayan bir genel müdürlük olarak kurulduğu,
- Genel
Müdürlüğün, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ile 5018 sayılı Kamu Mali
Yönetimi ve Kontrol Kanununa tabi kılındığı ve mali yönden Sayıştay
denetimi kapsamına alındığı,
- EGO
Genel Müdürlüğünün, BOTAŞ Genel Müdürlüğü ile yapılan sözleşme gereği,
1988 yılında Ankara Büyükşehir Belediyesi mücavir alan sınırları
içinde doğal gaz dağıtımına başladığı,
1990 yılında çıkarılan 397 sayılı Doğal Gazın Kullanımı Hakkında
KHK gereği doğal gaz satışına başlandığı, 2001 yılında yasalaşan
4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanunu ile Enerji Piyasası Düzenleme
Kurulundan 30 yıl süre ile Ankara ili mücavir alanında doğal gaz dağıtım
lisansı alındığı,
- Genel
Müdürlüğün doğal gaz çalışmaları sonucunda Ankara'daki hava kirliliğinin
büyük oranda azaldığı,
- Ankara
mücavir alan sınırları içerisinde 1988'de 490 km olan doğal gaz boru
hattının, şu an itibariyle 4.683 km'ye ulaşmış olduğu, yine 1988'de
95.774 olan doğal gaz abone sayısının 969.819'a ulaştığı,
- Doğal
gaz dağıtım işinin özelleştirilmesinin BOTAŞ ve Hazine Müsteşarlığına
olan borçların ödenebilmesi ve yapımı devam eden metro ulaşım hatlarının
tamamlanabilmesi için önemli olduğu, Genel Müdürlüğün Hazine Müsteşarlığına
olan raylı sistem borçlarından dolayı kredi kullanma imkanının bulunmadığı,
- Ankara
Büyük Şehir Belediyesine ayrıcalık sağlanmasının doğru olmayacağı,
bu tür düzenlemelerin tüm belediyeleri kapsaması gerektiği,
- Teklifin
çok önemli bir konuyu düzenlediği, bu nedenle üzerinde ayrıntılı
çalışmalar yapılması ve ilgili tüm kurumların görüşlerinin alınması
gerektiği,
- Ankara
Büyükşehir Belediyesinin Hazine garantili olan ve vadesi geçmiş
borçlarının 2.2 milyar YTL civarında olduğu, İstanbul ve İzmir'in
bu nitelikte bir borcu bulunmadığı, söz konusu borcun nereden kaynaklandığının
açıklanması gerektiği,
- Özelleştirme
alanında uzmanlaşmış bir kamu kurumu mevcut iken, kurulması öngörülen
ve doğal gaz dağıtımını üstlenecek şirketin özelleştirilmesinin
belediye tarafından yapılmasının doğru olmadığı,
- Teklifin
teknik açıdan eksikliklerinin giderilmesi için bir alt komisyon kurulması
gerektiği,
şeklindeki
görüş ve eleştirileri müteakiben, Teklif ve gerekçesi Komisyonumuzca
da benimsenerek maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir. Ancak verilen
bir önerge doğrultusunda Teklifin daha ayrıntılı bir şekilde incelenebilmesi
için bir alt komisyon kurulmasına karar verilmiştir.
Alt komisyonun, 16.5.2007 tarihinde Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı
ile Maliye Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığı, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu, Özelleştirme
İdaresi Başkanlığı, BOTAŞ Genel Müdürlüğü ile Ankara Büyükşehir
Belediye Başkanlığı temsilcilerinin katılımlarıyla yapmış olduğu
toplantıda, Teklifin maddeleri üzerinde gerekli değerlendirme
ve değişiklikler yapılmış ve alt komisyon, hazırlamış olduğu rapor
ve metni Komisyonumuza sunmuştur.
Alt komisyonda Teklifin;
- Çerçeve 1 inci maddesi;
>
Maddeyle 4646 sayılı Kanunun geçici 3 üncü maddesine eklenen (e)
bendinin: Birinci paragrafı; doğalgaz dağıtım işlerini devralmak
üzere kurulması öngörülen şirketin statüsünün anonim şirket olarak
belirtilmesi; devre konu olacak hususlara açıklık kazandırılarak
tadat edilmesi ve devir işleminin ne şekilde ve hangi süre içinde
yapılacağına açıklık kazandırılması; EGO Genel Müdürlüğünün Hazineye
ve BOTAŞ'a olan borçlarının şirkete intikal etmeyip Genel Müdürlükte
kalmasını sağlayacak şekilde düzenlenmesi; devir işleminden doğan
kazancın kurumlar vergisinden, devir kapsamındaki mal teslimi ile
hizmet ifalarının katma değer vergisinden, devre ilişkin bütün işlemler
ve bu işlemlerle ilgili olarak düzenlenecek her türlü kağıdın damga
vergisi dahil her türlü vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülüklerden
istisna edilmesini öngören bir düzenlemenin metne ilave edilmesi;
birim hizmet amortisman bedeli ile taşıma bedelinin Dolar karşılığı
YTL olarak uygulanacağının belirtilmesi suretiyle,
>
İkinci paragrafı; şirketin 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları
Hakkında Kanun uyarınca özelleştirileceğinin metne ilave edilmesi
ve şirketin Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından özelleştirilmesi
için öngörülen bir yıllık sürenin iki yıla çıkarılması; özelleştirmeden
sağlanacak kazancın kurumlar vergisinden, hisse devrinin ise katma değer vergisi
dahil her türlü vergi, resim ve harçtan istisna tutulmasını öngören
bir hükmün metne ilave edilmesi; özelleştirmenin Özelleştirme İdaresi
Başkanlığı tarafından yapılması durumunda elde edilen gelirlerin
ne şekilde kullanılacağını düzenleyen bir hükmün metne eklenmesi
suretiyle,
>
Üçüncü paragrafı; BOTAŞ'a ve Hazineye yapılacak borç anapara ödemelerinin
özelleştirme gelirleri elde edildikten sonra bir ay içinde yapılmasını
ve EGO'nun BOTAŞ'a olan anapara borçlarının devir tarihi yerine, Kanunun
yürürlüğe girdiği tarih esas alınarak
ödenmesini öngören bir düzenlemenin metne ilave edilmesi;
ayrıca Hazineye olan borçlara ve bu borçların ödeme şekline açıklık
kazandırılması suretiyle,
>
Dördüncü paragrafı; özelleştirme sonucunda 4046 sayılı Kanun uyarınca
Büyükşehir Belediyesince öncelikle ödenmesi gereken iş kaybı
tazminat ödemelerine ilişkin düzenlemenin metne ilave edilmesi
suretiyle,
>
Özelleştirme uygulamasına ilişkin olarak 4046 ve 4646 sayılı Kanunlarda
hüküm bulunmayan hallerde Ankara Büyükşehir Belediye Meclisine
yetki veren yeni bir düzenlemenin bende son paragraf olarak ilave
edilmesi suretiyle,
- Yürürlük
ve yürütmeye ilişkin 2 nci ve 3 üncü maddeleri ise aynen,
kabul
edilmiştir.
Bu defa,
Komisyonumuzun 17.5.2007 tarihinde Hükümeti temsilen Enerji ve Tabii
Kaynaklar Bakanı Hilmi GÜLER ve ilgili kurum ve kuruluş temsilcilerinin
katılımlarıyla yaptığı 54 üncü birleşiminde, görüşmelere alt komisyon
tarafından hazırlanan metin esas alınmak suretiyle devam edilmesine
karar verilmiştir.
Komisyonumuzda
yapılan görüşmeler sonucunda alt komisyon metninin;
- Çerçeve
1 inci maddesi; özelleştirme sonrasında Hazine alacaklarına karşılık
yapılacak tahsilatın devlet muhasebesi kayıtlarına yansıtılması
ve özelleştirme gelirlerinden Hazine Müsteşarlığına aktarılacak
tutarın Hazine Müsteşarlığınca kreditörlere yapılmış olan ödemeler
esas alınarak gerçekleştirilmesi amacıyla, maddeyle 4646 sayılı
Kanunun geçici 3 üncü maddesine eklenen (e) bendinin üçüncü paragrafında
yer alan "anlaşmalar çerçevesinde kullandırılan tutarlar"
ibaresinin "Hazine Müsteşarlığı tarafından kreditörlere
ödenen tutarlar" şeklinde ve "anlaşma döviz cinsleri üzerinden"
ibaresinin "kreditörlere yapılan ödeme döviz cinsleri üzerinden"
şeklinde değiştirilmesi suretiyle,
- Yürürlük
ve yürütmeye ilişkin 2 nci ve 3 üncü maddeleri ise aynen,
kabul
edilmiştir.
Raporumuz
Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygıyla
arz olunur.
|
AYRIŞIK
OY
Ankara
Büyükşehir Belediyesinin (EGO dahil) Hazine garantili kredilerden
kaynaklanan borçlarının ödenebilmesi ve
1. Parlamentonun
seçim takvimini kesinleştirdiği bir süreçte Ankara Büyükşehir
Belediyesini borçlardan kurtarmak ve bu Belediyeye kaynak yaratmak
için bir Yasa Teklifinin verilmesi gerçekten de şaşırtıcıdır. Hükümet
“Vergi Barışı” adı altında çıkardığı af yasasından sonra, “artık
af yasaları çıkarmayacağını” söylemesine karşın, sık sık af yasası
çıkarması, Hükümetin söylemlerinin hiç de ciddiye alınmaması gerektiğini
açıkça göstermektedir. Kaldı ki AKP Hükümetinin söylemleriyle eylemlerinin
taban tabana zıt olduğunu bu Teklif de kanıtlamıştır.
2. Bu
Teklifin gerek alt komisyon, gerek Plan ve Bütçe Komisyonu görüşmeleri
sırasında, Ankara Büyükşehir Belediyesinin vadesi geçmiş borçlarının
mevcudiyetinin nedenleri üzerinde yeterince durulmamıştır. Oysa
diğer büyükşehir belediyelerinin vadesi geçmiş Hazine garantili
kredilerden kaynaklanan borçlarının olmadığı bir gerçek. Ankara
Büyükşehir Belediyesi niçin kamu kuruluşlarına ait borcunu zamanında
ödememiştir? Kaldı ki, Ankara Büyükşehir Belediyesi borçlarını
ödemek için BOTAŞ’la pek çok anlaşma yapmış, hiçbir zaman yaptığı anlaşmalara
uymamıştır.
3. Teklifte
açıkça görüleceği üzere, Ankara Büyükşehir Belediyesinin, Hazineye
ve BOTAŞ’a olan borçlarının ödenmesine ilişkin düzenlemeler, açıkça
Hazine ve BOTAŞ’ın Ankara Büyükşehir Belediyesini açıkça finanse
etmesini sağlamaya yöneliktir. Bir yandan doğalgaz dağıtım şebekesi
özelleştirilirken, öte yandan sübvansiyon yaratacak düzenlemeler
yapılması merkezi yönetim bütçesi açısından Hükümetin mali disipline
önem vermediğini göstermektedir.
BOTAŞ’ın
alacaklarını tahsil edememiş olması nedeniyle bankalardan kredi
kullanmak zorunda kaldığı bir süreçte, BOTAŞ’a olan borcun faiz ve
gecikme zamlarının tamamen silinmesi BOTAŞ’ın ticari bir kuruluş
olması gerçeğiyle bağdaşmamaktadır. Burada üzerinde durulması
gereken bir diğer önemli konu da BOTAŞ gibi kuruluşların Ankara Büyükşehir
Belediyesinden olan alacaklarını tahsilde ağır davranmalarıdır.
Borçların bu kadar birikmesi, siyasal iktidarın Ankara Büyükşehir
Belediyesinin özel koruma altına alındığını göstermektedir. Nitekim
artık borçlar ödenemez noktaya gelince, alelacele bir yasa teklifi
verilerek, belediyenin faiz ve cezaları tümüyle ortadan kaldırılmaktadır.
4. Yasa
Teklifinde “Amortisman bedeli” veya “taşıma bedeli” olarak yer verilen
rakamlar açıkça özelleştirme bedelini yükseltmeye yönelik olup tüketiciyi,
yani gazın perakende fiyatını dikkate almamaktadır. Bu düzenlemenin
faturası açıkça Ankara halkına çıkarılmaktadır. Daha açık bir ifade
ile amortisman bedeli Ankara, İstanbul ve İzmit’te 5,5 cent iken, Eskişehir
ve Bursa’da 2,5 cent’tir. Bunun anlamı Eskişehir ve Bursa’da tüketiciler
daha ucuza doğalgaz tüketirken Ankara, İstanbul ve İzmit’te halk daha
pahalıya doğal gaz tüketmektedir.
5. Bu
Teklifin yasalaşması halinde, Hazine, Maliye, BOTAŞ ve Ankara
halkı zararlı çıkacaktır. Faturayı bu dört grup müştereken ödeyecektir.
Kârlı çıkan ise iki gruptur. Kamuya karşı yükümlülüklerini yerine
getirmeyen ve iktidarın özel koruması altında olan Ankara Büyükşehir
Belediyesi ve ihaleyi alacak olan gaz dağıtım şirketidir. Çünkü bu
Teklifte gaz dağıtım şirketine açıkça 10 yıllık yüksek bir alım garantisi
verilmektedir.
6. Bu
Teklifle yapılmak isteneni şöyle sıralayabiliriz.
. Ankara
metrosunu Büyükşehir Belediyesi kaynaklarını savurganca, hesapsız
kitapsız kullandığı için bitirememiştir.
. Metro
inşaatı bitmeyince AKP İktidarının yaptığı çözüm bulunmuş ve neyin
satılması gerektiği sorulmuş ve en kârlı kuruluş olarak EGO bulunmuştur.
. Ancak
EGO’nun doğalgaz dağıtım işinin satılması yetmiyor, Hazine, Maliye
ve BOTAŞ’a olan mali yükümlülüklerin önemli bir kısmının ayrıca yasayla
ortadan kaldırılması gerekiyor. Bu Teklifle bu da yapılmaktadır.
. Bunlar
da yetmiyor... Özelleştirilecek doğalgaz dağıtım işinin yüksek bir
fiyatı bulabilmesi için, Eskişehir ve Bursa’da 2,5 cent olan amortisman
bedeli, Yasa ile 5,5 cent olarak belirleniyor... Böylece Ankara Büyükşehir
Belediyesi yüksek gelir kaynağına kavuşmuş oluyor...
Özetle
sağlıklı çalışıp çalışmadığı belli olmayan, kaynaklarını verimli
kullanıp kullanmadığı yeterince sorgulanmayan Ankara Büyükşehir
Belediyesini AKP milletvekillerinin oylarıyla ve özel bir yasayla
kurtarmış oluyor...
M.
Akif Hamzaçebi Kemal
Kılıçdaroğlu Birgen
Keleş
Trabzon İstanbul İstanbul
Bülent Baratalı
İzmir
ANKARA MİLLETVEKİLLERİ EYYÜP SANAY VE
NUR DOĞAN TOPALOĞLU’NUN TEKLİFİ
DOĞAL
GAZ PİYASASI KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASI HAKKINDA
KANUN
TEKLİFİ
MADDE
1- (1) 18/04/2001 tarihli ve 4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası
Kanununun Geçici 3 üncü Maddesine aşağıdaki (e) bendi eklenmiştir.
“e) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren 3 ay içinde Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından
6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre doğal gaz dağıtım
faaliyeti yapmak üzere yeni bir şirket kurularak EGO (Ankara Elektrik
ve Havagazı Müessesesi) Genel Müdürlüğü’nün mülkiyet ve/veya işletmesinde
bulunan doğal gazın şehir içi dağıtımı ile ilgili tüm alt yapı tesisleri,
varlıklar, menkul ve gayrimenkul mallar ile doğal gaz alımı ile ilgili
borçlar ve her türlü haklar yeni kurulan şirkete devredilir ve bu
şirkete Kurul tarafından otuz yıllık dağıtım lisansı verilir. Lisansın
geçerlilik süresinin ilk on yılında dağıtım şirketinin birim hizmet
ve amortisman bedeli 0,05555 ABD Doları/m3, taşıma bedeli 0,0077 ABD
Dolar/m3 olarak uygulanır. Onbirinci yıl ve sonrası bu bedeller şirketin
teklifi ve Kurulun onayı ile belirlenir.
Şirketin asgari % 80 hissesi kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç bir yıl içinde Ankara Büyükşehir
Belediyesi tarafından özelleştirilir. Özelleştirme şartları Ankara
Büyükşehir Belediye Meclisince tespit edilir. Bu tarihe kadar
özelleştirmenin gerçekleştirilmemesi durumunda dağıtım şirketinin
hisselerinin % 80’i özelleştirilmek üzere Özelleştirme İdaresi
Başkanlığına devredilir.
Özelleştirme sonucu elde edilecek
gelirden öncelikle EGO Genel Müdürlüğünün devir tarihine kadar
BOTAŞ’a olan doğal gaz alım ana para borçları faiz ödenmeksizin BOTAŞ
Genel Müdürlüğü’ne defaten ödenir. Kanun çıktığı tarihe kadar
BOTAŞ’ın alacağı olan tüm borçlara ait faizler ile fer’ileri ve cezaları
silinir. Ayrıca EGO Genel Müdürlüğü tarafından doğalgaz yaygınlaştırılması
için kullanılan hazine garantili kredilerin ana para borçları faiz
ve ceza uygulanmaksızın Özelleştirme bedelinden Hazineye defaten
ödenir. Hazinenin bu konudaki alacaklarına ait faizler ile fer’ileri
ve cezaları silinir.
Kalan özelleştirme geliri Ankara
Büyükşehir Belediyesi bütçesine irat kaydedilir ve Büyükşehir
Belediyesi veya bağlı kuruluşlarının diğer borçları gerekçe gösterilerek
herhangi bir kamu kuruluşunca haciz veya kesinti işlemi yapılamaz.
Belediyenin bu geliri devam eden Ankara Metrosu ile Ankara Şehri
ulaşım alt yapı yatırımları için kullanılır.”
MADDE
2- (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3- (1) Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
DOĞAL GAZ PİYASASI KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN
TEKLİFİ
MADDE
1- 18.04.2001 tarihli ve 4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası
Kanununun Geçici 3 üncü Maddesine aşağıdaki (e) bendi eklenmiştir.
“e) Bu bendin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren üç ay içinde Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından
6762 sayılı Kanuna göre doğal gaz dağıtım faaliyeti yapmak üzere
anonim şirket statüsünde yeni bir şirket kurularak EGO (Ankara Elektrik
ve Havagazı Müessesesi) Genel Müdürlüğünün mülkiyet ve/veya işletmesinde
bulunan doğal gazın şehir içi dağıtımı ile ilgili tüm alt yapı tesisleri,
varlıklar, taşınır ve taşınmazlar, hak, alacak ve borçlar (EGO Genel
Müdürlüğünün devir tarihine kadar BOTAŞ'a olan doğal gaz alım borçları
ile Hazine Garantisi altında ve dış borcun ikrazı sureti ile EGO Genel
Müdürlüğüne doğal gaz yaygınlaştırılması ve dağıtım şebekesi
kapsamında sağlanan dış krediler
hariç), leh ve aleyhe açılmış olan davalar ile icra takipleri
ve iş mevzuatına tabi personel, şirketin kurulduğu tarihten itibaren
iki ay içinde EGO Genel Müdürlüğü ile şirket arasında yapılacak protokolle
şirkete devredilir. Devir işlemlerinden doğan kazanç kurumlar vergisinden,
devir kapsamındaki mal teslimi ve hizmet ifaları katma değer vergisinden,
devre ilişkin bütün işlemler ve bu işlemlerle ilgili olarak düzenlenecek
her türlü kağıt, damga vergisi dahil her türlü vergi, resim, harç ve
benzeri mali yükümlülüklerden müstesnadır. Bu şirkete Kurul tarafından
otuz yıllık dağıtım lisansı verilir. Lisansın geçerlilik süresinin
ilk on yılında dağıtım şirketinin birim hizmet ve amortisman bedeli
0,05555 ABD Dolar/m3 karşılığı YTL, taşıma bedeli 0,0077 ABD Dolar/m3
karşılığı YTL olarak uygulanır. On birinci yıl ve sonrası bu bedeller
şirketin teklifi ve Kurulun onayı ile belirlenir.
Şirketin asgari yüzde 80 hissesi
bu bendin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç iki yıl içinde
4046 sayılı Kanun hükümleri uyarınca Ankara Büyükşehir Belediyesi
tarafından özelleştirilir. Bu bent uyarınca yapılacak özelleştirmeden
sağlanan kazanç kurumlar vergisinden, hisse devri ise katma değer
vergisi dahil her türlü vergi, resim ve harçtan müstesnadır. Bu tarihe
kadar özelleştirmenin gerçekleştirilmemesi durumunda, dağıtım
şirketinin hisselerinin yüzde 80’i Özelleştirme İdaresi Başkanlığı
tarafından özelleştirilir. Bu durumda elde edilen gelirlerden,
Özelleştirme İdaresi Başkanlığınca özelleştirme giderleri düşüldükten
ve aşağıdaki hükümler uyarınca kurumlara ödemeler yapıldıktan
sonra arta kalan tutar Ankara Büyükşehir Belediyesine aktarılır.
Özelleştirme sonucu elde edilecek
gelirden öncelikle EGO Genel Müdürlüğünün, bu bendin yürürlüğe
girdiği tarihe kadar BOTAŞ Genel Müdürlüğüne olan doğal gaz alım
anapara borçları BOTAŞ Genel Müdürlüğüne bir ay içinde defaten ödenir. Bu bendin yürürlüğe girdiği tarihe kadar BOTAŞ Genel Müdürlüğünün
alacağını oluşturan tüm borçlara ait faizler ile fer’ileri ve cezaları
silinir. Ayrıca Hazine Garantisi altında ve dış borcun ikrazı sureti
ile EGO Genel Müdürlüğüne doğal gaz uygulama projeleri kapsamında
sağlanan dış kredilerden, anlaşmalar
çerçevesinde Hazine Müsteşarlığı tarafından kreditörlere ödenen
tutarlar, kreditörlere yapılan ödeme döviz cinsleri üzerinden ödemenin yapılacağı tarihte geçerli
olan T.C. Merkez Bankası döviz satış kuru esas alınarak özelleştirme bedelinden Hazineye bir
ay içinde defaten ödenir. Ödemenin yapılmasını takiben Hazinenin
bu kredilere ilişkin faiz ve gecikme cezaları ile fer’ileri ve cezalardan
kaynaklanan alacakları, bütçenin gelir ve gider hesapları ile ilişkilendirilmeksizin
terkin edilir.
Kalan özelleştirme geliri Ankara
Büyükşehir Belediyesi bütçesine irat kaydedilir ve Büyükşehir
Belediyesi veya bağlı kuruluşlarının diğer borçları gerekçe gösterilerek
herhangi bir kamu kuruluşunca haciz veya kesinti işlemi yapılamaz.
Belediyenin bu geliri öncelikle 4046 sayılı Kanunun 21 inci ve 26
ncı maddelerinde belirtilen, özelleştirme uygulaması sonucu doğabilecek
iş kaybı nedeniyle yapılacak tazminat ödemeleri ile devam eden Ankara
Metrosu ve Ankara Büyükşehir ulaşım alt yapı yatırımları için kullanılır.
Özelleştirme uygulamasına ilişkin
olarak bu Kanun ile 4046 sayılı Kanunda hüküm bulunmayan hallerde
Ankara Büyükşehir Belediye Meclisi yetkilidir"
MADDE
2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE
3- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.