Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1317)
Adalet ve Kalkınma
Partisi Grup Başkanvekili Bursa Milletvekili Faruk Çelik ve 3 Milletvekilinin;
Büyükşehir Belediyesi Kanunu, Belediye Kanunu, İl Özel İdaresi
Kanunu ve Mahalli İdare Birlikleri Kanunlarında Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Teklifi ile İçişleri Komisyonu Raporu (2/911)
Not: Teklif; Adalet,
Plan ve Bütçe ile İçişleri Komisyonlarına havale edilmiştir.
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Büyükşehir
Belediyesi Kanunu, Belediye Kanunu ve Mahalli İdare Birlikleri
Kanunlarında Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ve Gerekçesi
ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımızla arz ederiz.
|
Faruk Çelik |
Ali Rıza Alaboyun |
Ahmet Yaşar |
|
|
Aksaray |
Aksaray |
|
|
Ruhi Açıkgöz |
|
|
|
Aksaray |
|
GENEL
GEREKÇE
Bilindiği
gibi, 10/07/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununun
7 nci maddesi büyükşehir, ilçe ve ilk kademe belediyelerinin görev,
yetki ve sorumluluklarını düzenlemektedir.
Buna
göre birleşme, katılma veya Geçici 2 nci madde gereğince büyükşehir
belediyesi sınırlarına giren belediyelerin yürütmekte olduğu
su, kanalizasyon, katı atık, ulaşım, otogar, toptancı halleri, mezbaha,
mezarlık ve itfaiye hizmetlerinin, büyükşehir belediyesince yapılacağı
ve bu hizmetlerin devrinden dolayı genel bütçe vergi gelirlerinden
nüfus esasına dayanan aktarılan payın büyükşehir belediyelerine
aktarılacağı öngörülmüştür. Ancak devre ilişkin
esaslar söz sonusu düzenlemede öngörülmediği için bazı yerlerde
hizmette aksamalar meydana gelmektedir.
Ayrıca Geçici 2 nci madde gereğince büyükşehir
belediyesi sınırlarına giren belediyelerin, gerek 1580 sayılı
gerekse 5393 sayılı Belediye Kanunları çerçevesinde yürütülmekte
olan toplu taşıma ve ulaşım hizmetlerinin gerçek ve tüzel kişilere
yaptırılmasından kaynaklanan ruhsat, imtiyaz ve kira sözleşmesine
dayanan hak ve yetkiler ile süre konusunda ortaya birtakım tereddütler
çıkmakta, zaman zaman belediyeler ile üçüncü şahıslar arasında, Kanunlardan
kaynaklanan ve yargıya kadar giden hukuki anlaşmazlıklar ortaya
çıkmaktadır. Bundan dolayı toplu taşıma ve ulaşım alanında hizmet aksamaları yaşanarak,
vatandaşlar mağdur olmaktadır.
Diğer taraftan 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye
Kanununun 8 inci ve 11 inci maddeleri gereği, birleşme, katılma
veya genel imar düzeni veya temel alt yapı hizmetlerinin zorunlu
kılması gerekçesiyle tüzel kişilikleri sona erecek belediye ve
köylerin; söz konusu Kanunun 12 nci maddesi hükmü çerçevesinde, tüzel
kişiliklerinin ilk mahalli idare seçimlerine kadar devam edecek
olması, bu birimlerin organlarının sahip olduğu yetkilerin o tarihe
kadar kullanacağı sonucunu doğurmaktadır.
Kanunun bu düzenlemesi, geçici de olsa bu süre
içinde her türlü konuda yetkili olacak olan birimlerin, tüzel kişiliklerinin
kaldırılmasının gerekçesi olan sebepler göz ardı edilerek ileriye
dönük alt yapı ve imar bütünlüğü bozacak kararların alınmasını,
güncel rant düşüncesi ile sahip oldukları değerli taşınmazların
elden çıkarılmasını veya çok uzun vadeli borçlanma yapılmasını
engelleyen bir düzenleme bulunmamaktadır. Bu nedenle tüzel kişiliği
kalkacak olan bu yerlerde, Kanunun amaçladığı hizmetlerdeki etkinlik
ve verimliliğin ortadan kalkmasına sebep olacak kararlar alınarak,
kamu yararı göz ardı edilebilecektir.
Bir diğer husus, yatırım ortamının iyileştirilmesi
çalışmaları altında, kırtasiyeciliği ve bürokrasiyi en aza indirmek
ve yerel otoritelere daha fazla yetki tanımak adına Belediye, İl
Özel İdaresi ve 2559 sayılı Polis Vazife ve Salahiyet Kanunlarında
yapılan yeni düzenlemelerle, umuma açık işyerleri de dahil olmak
üzere tüm işyerlerinin ruhsatlandırılması belediye sınırları
içersinde belediyelere, bu sınırlar dışında da il özel idarelerine
bırakılmıştır. Bunun tek istisnası, 4562 sayılı Organize Sanayi
Bölgeleri Kanunu hükümleri çerçevesinde buralardan alınacak işyeri
harçlarının ilgili mahalli idarelere aktarılmak üzere, bu bölgelerde
bulunan işyerlerini ruhsatlandırmak yetkisi, bu yönetimlere bırakılmıştı.
Ancak daha sonra 5393 sayılı Belediye Kanununda
5538 sayılı Kanunla yapılan değişiklikte, sivil hava ulaşımına
açık havaalanları ile bu havaalanları bünyesinde yer alan tüm tesisler
de, Belediye Kanunu kapsamı dışında bırakılmış, bu işyerlerinin
ruhsatlarının kim tarafından verileceği belirtilmemiştir. Kanun
teklifi ile getirilen düzenlemede bu boşluk giderilerek, buralarda
bulunan işyerlerinin ruhsatlarının il özel idareleri tarafından
verileceği hükme bağlanmaktadır.
26/5/2005 tarihli ve 5355 sayılı Mahalli İdare Birlikleri
Kanununda, mahalli idare birliklerinin ve özellikle köylere hizmet
götürme birliklerinin yapacakları ihalelere ilişkin olmak üzere
ihale yasakları hakkında bir düzenleme bulunmamaktadır. Uygulamada
bu konu büyük sıkıntılara sebep olmakta, Kanunun boşluğundan yararlanılarak
haksız uygulamalara sebebiyet verilmektedir. Getirilen düzenleme
ile ihale yasaklamaları ile ilgili mahalli idare birliklerinin
ihaleleri konusunda suçların cezasız kalması önlenmiş ve diğer
kamu kurumlarınca verilen yasaklama işlemlerine benzer şekilde
işlem yapılması amaçlanmıştır.
Bu nedenle getirilen bu teklif ile hizmetlerde
meydana gelen aksamalar, boşluklar ve tereddütler giderilmekte,
kanunlardan kaynaklanan müktesep haklar korunmakta ve ileriye dönük
telafisi mümkün olmayan kararların alınması engellenerek hizmetlerin
yürütülmesi açısından ortaya çıkan kargaşa önlenmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Bu madde ile, 5216 sayılı Kanunun Geçici
2 nci maddesi gereği veya birleşme ve katılma sonucu büyükşehir
sınırlarına dahil olan belediyelerin yürütmekte oldukları ve kanun
gereği büyükşehir belediyesinin yetki ve görev alanına giren hizmetlerin
devrinden dolayı meydana gelen tereddütler giderilmektedir.
Ayrıca bu belediyelerin gerek 1580 sayılı gerekse
5393 sayılı Belediye Kanunları çerçevesinde yürütmekte oldukları
toplu taşıma ve ulaşım hizmetlerinin gerçek veya tüzel kişilere
yaptırılmasından kaynaklanan ruhsat, imtiyaz ve kira sözleşmesine
dayanan hak ve yetkileri ile süre konusunda ortaya çıkan hukuki
boşlukların giderilmesi amaçlanmıştır.
Madde 2.- Bu düzenleme ile, ilk mahalli idare seçimlerine
kadar her türlü konuda yetkili olacak olan birimlerin, kamu yararını
göz ardı ederek ileriye dönük alt yapı ve imar bütünlüğü bozacak kararlar
alması, sahip olduğu rant değeri yüksek taşınmazları satması ve
çok uzun vadeli borçlanma yapması engellenerek, hizmetlerdeki etkinlik
ve verimliliğin sağlanması amaçlanmıştır.
Madde 3.- Bu madde ile getirilen düzenlemede, mahalli
idare birlikleri tarafından açılan ihalelere katılan isteklilerin
suç oluşturan davranışlarına uygulanacak müeyyideler ihdas edilmiştir.
Madde dahilinde yapılan düzenlemelerle diğer kamu kurumu ihalelerinde
uygulanan işlemlere paralel işlemler öngörülerek işlenen suçun
cezasız kalmaması amaçlanmıştır.
Madde 4.- 5538 sayılı Kanunla, sivil hava ulaşımına
açık havaalanları ile bu havaalanları bünyesinde yer alan tüm tesislerin,
işyeri açma ve çalışma ruhsatı 5393 sayılı Belediye Kanununun
kapsamı dışında bırakılmış, ancak bu işyerlerinin ruhsatlarının
kim tarafından verileceği belirtilmemiştir. Bu madde ile getirilen
düzenlemede, bu yerlerin ruhsatlarının il özel idareler tarafından
verileceği hükme bağlanmaktadır.
Madde 5.- Yürürlük maddesidir.
Madde 6.- Yürütme maddesidir.
İçişleri Komisyonu
Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
İçişleri Komisyonu
Esas
No.: 2/911 11/01/2007
Karar
No.: 53
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
14/12/2006
tarihinde Başkanlığınıza sunulan, “Adalet ve Kalkınma Partisi
Grup Başkanvekili Bursa Milletvekili Faruk Çelik ve 3 Milletvekilinin
Büyükşehir Belediyesi Kanunu, Belediye Kanunu, İl Özel İdaresi
Kanunu ve Mahalli İdare Birlikleri Kanunlarında Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Teklifi”, Başkanlığınızca, 17/12/2006 tarihinde
esas komisyon olarak Komisyonumuza, tali komisyon olarak da Adalet
Komisyonu ile Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilmiş ve Komisyonumuz,
10/01/2007 tarihli 42 nci toplantısında İçişleri, Adalet ve Maliye
Bakanlıkları ile Türkiye Belediyeler Birliği ve Kamu İhale Kurumu
temsilcilerinin de katılımıyla Teklifi inceleyip görüşmüştür.
Teklif dört kanunda, dört ana noktada değişiklik
öngörmektedir:
1. 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununa
bir ek madde eklenerek çeşitli nedenlerle büyükşehir belediyesine
katılan belediyelerin devrine ilişkin olarak uygulamada ortaya
çıkan tereddütler giderilmektedir.
2. 5393 sayılı Belediye Kanununun 12 nci maddesinde
değişiklik yapılarak, kanun gereği tüzel kişilikleri ilk mahalli
idareler genel seçimlerinde kalkacak olan belediyelerin çeşitli
konulardaki ehliyetleri sınırlandırılmaktadır.
3. 5355 sayılı Mahalli İdare Birlikleri Kanununa
bir ek madde eklenerek birliklerin yapacakları ihaleler kurala
bağlanmakta ve kurala aykırı davrananlara yaptırımlar öngörülmektedir.
4. 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanununun 7 nci maddesinde
değişiklik yapılarak sivil hava ulaşımına açık havaalanları ile
bu havaalanları bünyesinde yer alan tesislere ruhsat verme yetkisi
il özel idarelerine bırakılmakta ve bu konudaki boşluk giderilmektedir.
Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerden sonra,
Teklif ile gerekçesi Komisyonumuzca benimsenmiş ve maddelerinin
görüşülmesine geçilmesi oyçokluğu ile kabul edilmiştir.
Komisyonumuzda Teklifin 1, 3 ve 4 üncü maddeleri
üzerinde birer önerge verilmiş ve önergeler kabul edilmiştir.
1 inci madde üzerinde verilen önergede büyükşehir
belediyesine yapılacak personel devri sırasında personelin kayba
uğraması önlenmeye çalışılmakta ve devirden dolayı, toplu taşım
ve ulaşım sisteminin düzeninin bozulması önlenmeye çalışılmaktadır.
3 üncü madde üzerinde verilen önergede, ihalede
uyulacak kuralları belirleme yerine, ihalelerdeki yasak fiil veya
davranışlar ile cezalara ilişkin hususlarda 4734 sayılı Kamu İhale
Kanunu, 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu ve 2886 sayılı
Devlet İhale Kanununda belirtilen hükümlerin uygulanacağı öngörülmektedir.
Kanun yapım tekniği bakımından ihalelerdeki yasak fiil veya davranışlar
ile cezalara ilişkin hususlarda 5355 sayılı Kanunda yeni kurallar
belirlemek yerine 4734, 4735 ve 2886 sayılı Kanun hükümlerine gönderi
yapmak daha doğru olduğundan, önerge kanun yapım tekniğine uyumu
sağlamayı amaçlamaktadır.
4 üncü madde üzerinde verilen bir önergede, tüm
il sınırları içinde yetkili olan İstanbul ve Kocaeli Büyükşehir belediyelerinin
sivil hava ulaşımına açık havaalanları ile bu havaalanları bünyesinde
yer alan tesislere ruhsat verme yetkisine sahip olması öngörülmektedir.
1, 3 ve 4 üncü maddeler Komisyonumuz tarafından
kabul edilen önergelerle birlikte, yürürlük ve yürütmeye ilişkin 5
ve 6 ncı maddeler ile 2 nci madde aynen kabul edilmiştir.
Kanunun başlığı ile çerçeve maddeler kanun yazım
tekniği bakımından gözden geçirilmiş ve yeniden yazılmıştır.
Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere arz olunur.
|
Başkanvekili |
Kâtip |
Üye |
|
Ali Sezal |
Sinan Özkan |
Ali Küçükaydın |
|
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
Adana |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Şevket Gürsoy |
Ali Yüksel Kavuştu |
Recep Koral |
|
Adıyaman |
Çorum |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Sıdıka Sarıbekir |
Mehmet S. Kesimoğlu |
Seracettin Karayağız |
|
İstanbul |
Kırklareli |
Muş |
|
(Anayasa Mahkemesinin
kararı |
(Anayasa Mahkemesinin
kararı |
|
|
beklenmeden
görüşüldüğü için |
beklenmeden
görüşüldüğü için |
|
|
muhalifim) |
muhalifim) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Nurettin Sözen |
Selami Uzun |
Mehmet Kartal |
|
Sivas |
Sivas |
Van |
|
(Anayasa Mahkemesinin
kararı |
|
(Anayasa Mahkemesinin
kararı |
|
beklenmeden
görüşüldüğü için |
|
beklenmeden
görüşüldüğü için |
|
muhalifim) |
|
muhalifim) |
|
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Çiçek |
Nadir Saraç |
|
|
Yozgat |
Zonguldak |
|
|
|
(Anayasa Mahkemesi
kararı |
|
|
|
beklenmeden
görüşüldüğü için |
|
|
|
muhalifim) |
|
ADALET VE KALKINMA
PARTİSİ GRUP BAŞKANVEKİLİ FARUK ÇELİK VE
3 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ KANUNU, BELEDİYE
KANUNU, İL ÖZEL İDARESİ KANUNU VE MAHALLİ İDARE BİRLİKLERİ KANUNLARINDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- (1) 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir
Belediyesi Kanununa EK MADDE 1’den sonra gelmek üzere aşağıdaki
EK MADDE 2 eklenmiştir.
“EK MADDE 2.- Birleşme, katılma veya geçici 2 nci
madde gereğince büyükşehir belediyesi sınırlarına giren belediyelerin
yürütmekte olduğu su, kanalizasyon, katı atık, ulaşım, otogar, toptancı
halleri, mezbaha, mezarlık ve itfaiye hizmetlerine ilişkin olmak
üzere bina, tesis, araç, gereç, taşınır ve taşınmaz malları ve bu hizmetlerin
yerine getirilmesine yönelik yatırım alacak ve borçları ile münhasıran
bu hizmet alanlarında çalışmakta olan memur, sözleşmeli personel,
daimi ve geçici işçiler, norm kadro sınırlamalarına bağlı olmaksızın
büyükşehir belediyesine devredilir.
Büyükşehir belediyesi sınırlarına giren belediyelerin,
kanunların verdiği yetkiye dayanarak yürütmekte oldukları toplu
taşıma ve ulaşım hizmetlerinin, gerçek ve tüzel kişilere yaptırılması
amacıyla verilen ruhsat, imtiyaz sözleşmesi ve ulaşım araçları kira
sözleşmesi ruhsatta öngörülen süre ile sınırlı olmak şartıyla herhangi
bir işleme gerek kalmaksızın büyükşehir belediyesi toplu taşım
ulaşım sistemine dâhil edilir.
Devredilen personelden norm kadro fazlası olanların
kadroları büyükşehir belediyesinin norm kadrosuna eklenir.
Bu madde kapsamında yapılacak devir işlemleri,
söz konusu belediyelerin temsiline imkân verecek şekilde valiliklerce
teşekkül ettirilecek komisyonlarca yürütülür.
Daha önce yapılan devirler hariç olmak üzere, devir
işlemleri bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren altı ay içinde tamamlanır.
Devir işlemleri kesinleşene kadar söz konusu hizmetler, ilgili
belediyesince yürütülmeye devam olunur.”
MADDE 2- (1) 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun
12 nci maddesine, ikinci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar
eklenmiş ve son fıkra bu fıkralara göre teselsül ettirilmiştir.
“Birleşme, katılma veya tüzel kişiliğinin kaldırılması
sonucu, tüzel kişiliği ilk mahalli idare seçimlerine kadar devam
edecek olan belediye ve köylerde, birleşme ve katılma işleminin
gerçekleşmesi veya müşterek kararnamenin yayımlandığı tarihten
itibaren; yeni nazım ve uygulama imar plânı yapılamaz; mevcut planlarda
yapılması gereken zorunlu değişiklik ve her türlü imar uygulaması
katılınacak belediyenin uygun görüşü alınarak yapılır. Uygun görüş
verilmeyen plan değişiklikleri yapılamaz.
Tüzel kişiliği sona erecek belediye ve köylerin
taşınmazlarının satılması ile vadesi tüzel kişiliğin sona ereceği
tarihi aşan borçlanma yapılması İçişleri Bakanlığının onayına tabidir.”
MADDE 3- (1) 26/5/2005 tarihli ve 5355 sayılı Mahalli İdare
Birlikleri Kanununa EK MADDE 1 olarak aşağıdaki EK MADDE eklenmiştir.
“İhaleden yasaklama
EK MADDE 1- Mahalli idare birliği tarafından yapılan
ihalelere katılanların aşağıda belirtilen fiil veya davranışlarda
bulunması yasaktır.
a) Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar sağlama,
anlaşma, irtikap, rüşvet suretiyle veya başka yollarla ihaleye
ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya buna teşebbüs etmek.
b) İsteklileri tereddüde düşürmek, katılımı
engellemek, isteklilere anlaşma teklifinde bulunmak veya teşvik
etmek, rekabeti veya ihale kararını etkileyecek davranışlarda
bulunmak.
c) Sahte belge veya sahte teminat düzenlemek,
kullanmak veya bunlara teşebbüs etmek.
ç) İhalelerde bir istekli tarafından kendisi veya
başkaları adına doğrudan veya dolaylı olarak, asaleten ya da vekaleten
birden fazla teklif verilmesi.
d) Hakkında kamu ihalelerine katılmaktan yasaklama
kararı verildiği halde ihaleye katılmak.
e) Taahhüdünü kötü niyetle yerine getirmemek,
taahhüdünü yerine getirirken idareye zarar verecek işler yapmak
veya işin yapılması veya teslimi sırasında hileli malzeme, araç
veya usuller kullanmak.
f) Üzerine ihale yapıldığı halde usulüne göre
sözleşme yapmamak ve sözleşme yapıldıktan sonra taahhüdünden vazgeçmek
veya mücbir sebepler dışında taahhüdünü sözleşme ve şartname hükümlerine
uygun olarak yerine getirmemek.
Bu yasak fiil veya davranışlarda bulunanlar hakkında
İçişleri Bakanlığı tarafından bir yıl süreyle bütün kamu ihalelerinden
yasaklama kararı verilir. Yasaklama kararı, yasaklamayı gerektiren
fiil veya davranışın tespitinden sonra en fazla üç ay içerisinde
alınır ve karar alındıktan sonra ilan edilmek üzere en geç bir ay içinde
Resmi Gazeteye gönderilir ve Resmi Gazetede yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yasaklama kararlarına dair ilanlar Kamu İhale Kurumunca
izlenerek yasaklılar siciline eklenir. İhaleyi yapan mahalli
idare birlikleri, ihalelere katılmaktan yasaklamayı gerektirir
bir durumla karşılaştıkları takdirde, gereğinin yapılması için
bu durumu en geç bir ay içerisinde İçişleri Bakanlığına bildirmekle
yükümlüdür.
Bu maddede belirtilen yasak fiil veya davranışlarda
bulunanların bu fiil ve davranışları ihale safhasında vaki olmuşsa
mahalli idare birlikleri tarafından o ihaleye iştirak ettirilmeyecekleri
gibi, yasaklama kararının yürürlüğe girdiği tarihe kadar aynı
mahalli idare birliği tarafından yapılacak sonraki ihalelere de
iştirak ettirilmezler.
Haklarında yasaklama kararı verilen tüzel kişilerin
şahıs şirketi olması halinde şirket ortaklarının tamamı hakkında,
sermaye şirketi olması halinde ise sermayesinin yarısından fazlasına
sahip olan gerçek veya tüzel kişi ortaklar hakkında ikinci fıkra hükmüne
göre yasaklama kararı verilir. Haklarında yasaklama kararı verilenlerin
gerçek veya tüzel kişi olması durumuna göre; ayrıca bir şahıs şirketinde
ortak olmaları halinde bu şahıs şirketi hakkında da, sermaye şirketinde
ortak olmaları halinde ise sermayesinin yarısından fazlasına sahip
olmaları kaydıyla bu sermaye şirketi hakkında da aynı şekilde yasaklama
kararı verilir.
Bu maddenin birinci fıkrasının (a) ve (c) bendinde
yazılı fiil ve davranışlar, iş tamamlandıktan ve kabul işlemi yapıldıktan
sonra tespit edilirse bunlar hakkında da bu maddenin ikinci fıkrasında
öngörüldüğü şekilde yasaklama kararı verilir.
Yasaklamaya konu fiil veya davranışları Türk
Ceza Kanununa göre suç teşkil eden gerçek ve tüzel kişiler hakkında
Türk Ceza Kanunu hükümlerine göre ceza kovuşturması yapılmak üzere
yetkili Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur. Suç
duyurusu sonucunda açılan dava neticesinde hakkında ceza hükmolunanlara
bu cezanın yanı sıra, İçişleri Bakanlığınca verilen yasaklama kararının
bitiş tarihini izleyen günden itibaren uygulanmak şartıyla ilgili
mahkemece iki yıldan az olmamak üzere üç yıla kadar bütün kamu kurum
ve kuruluşlarının ihalelerine katılmaktan yasaklama kararı verilir.
Bu fıkra gereğince ceza kovuşturması yapılarak kamu davası açılmasına
karar verilenler, yargılama sonuna kadar kamu kurum ve kuruluşlarının
ihalelerine katılamazlar. Haklarında kamu davası açılmasına karar
verilenler, Cumhuriyet Savcılıklarınca sicillerine işlenmek
üzere Kamu İhale Kurumuna ve meslek sicillerine işlenmek üzere de
ilgili meslek odalarına bildirilir. Kamu ihalelerine katılmaktan
yasaklanmış olanlara ilişkin mahkeme kararları, Kamu İhale Kurumunca,
bildirimi izleyen onbeş gün içinde Resmî Gazetede yayımlanmak suretiyle
duyurulur.
MADDE 4- (1) 22/2/2005 tarihli
ve 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanununun 7 nci maddesinin birinci
fıkrasının (g) bendine aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Sivil hava ulaşımına
açık havaalanları ile bu havaalanları bünyesinde yer alan tüm tesislere
işyeri açma ve çalışma ruhsatı il özel idareleri tarafından verilir.”
MADDE 5- (1) Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6- (1) Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ KANUNU, BELEDİYE
KANUNU, İL ÖZEL İDARESİ KANUNU VE MAHALLİ İDARE BİRLİKLERİ KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 10/7/2004 tarihli
ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununa aşağıdaki ek madde
eklenmiştir.
“EK MADDE 2- Birleşme,
katılma veya geçici 2 nci madde gereğince büyükşehir belediyesi
sınırlarına giren belediyelerin yürütmekte olduğu su, kanalizasyon,
katı atık, ulaşım, her çeşit yolcu ve yük terminalleri, toptancı halleri,
mezbaha, mezarlık ve itfaiye hizmetlerine ilişkin olmak üzere bina,
tesis, araç, gereç, taşınır ve taşınmaz malları ve bu hizmetlerin yerine
getirilmesine yönelik yatırım, alacak ve borçları ile münhasıran
bu hizmet alanlarında çalışmakta olan personel, norm kadro sınırlarına
bağlı olmaksızın, çalışmakta oldukları mevcut özlük hakları ile
birlikte, büyükşehir belediyesine devredilir. Bu personelin aylık,
ücret ve diğer sosyal hakları, büyükşehir belediyesinin aynı statüdeki
personelinin aylık, ücret ve diğer sosyal haklarına yapılan artış
oranında düzenlenir.
Büyükşehir belediyesi
sınırlarına giren belediyelerin, kanunların verdiği yetkiye dayanarak
yürütmekte oldukları toplu taşıma ve ulaşım hizmetlerinin, gerçek
ve tüzel kişilere yaptırılması amacıyla verilen ruhsat, imtiyaz
sözleşmesi ve ulaşım araçları kira sözleşmesi, ruhsatta öngörülen
süre ve sahip oldukları hat güzergahı ile sınırlı olmak şartıyla,
herhangi bir işleme gerek kalmaksızın, büyükşehir belediyesi toplu
taşım ve ulaşım sistemine dahil edilir.
Devredilen personelden
norm kadro fazlası olanların kadroları büyükşehir belediyesinin
norm kadrosuna eklenir.
Bu madde kapsamında
yapılacak devir işlemleri, söz konusu belediyelerin temsiline
imkân verecek şekilde valiliklerce teşekkül ettirilecek komisyonlarca
yürütülür.
Daha önce yapılan
devirler hariç olmak üzere, devir işlemleri bu Kanunun yayımı tarihinden
itibaren altı ay içinde tamamlanır. Devir işlemleri kesinleşinceye
kadar söz konusu hizmetler, ilgili belediyesince yürütülmeye devam
olunur.”
MADDE 2- 3/7/2005 tarihli
ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 12 nci maddesine ikinci fıkrasından
sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Birleşme, katılma
veya tüzel kişiliğin kaldırılması sonucu tüzel kişiliği ilk mahalli
idare seçimlerine kadar devam edecek olan belediye ve köylerde,
birleşme ve katılma işleminin gerçekleşmesi veya müşterek kararnamenin
yayımlandığı tarihten itibaren yeni nazım ve uygulama planı yapılmaz;
mevcut planlarda yapılması gereken zorunlu değişiklik ve her türlü
imar uygulaması katılınacak belediyenin uygun görüşü alınarak
yapılır. Uygun görüş verilmeyen plan değişiklikleri yapılamaz.
Tüzel kişiliği
sona erecek belediye ve köylerin taşınmazlarının satılması ile
vadesi tüzel kişiliğin sona ereceği tarihi aşan borçlanma yapılması
İçişleri Bakanlığının onayına tabidir.”
MADDE 3- 26/5/2005 tarihli
ve 5355 sayılı Mahalli İdare Birlikleri Kanununa aşağıdaki ek madde
eklenmiştir.
“Ceza ve yasaklama
EK MADDE 1- Bu Kanun
kapsamındaki mahalli idare birlikleri tarafından yapılan ihalelerdeki
yasak fiil veya davranışlar ile cezalara ilişkin hususlarda
4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu, 4/1/2002 tarihli
ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu ve 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet
İhale Kanununda belirtilen hükümler uygulanır.”
MADDE 4- 22/2/2005 tarihli
ve 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanununun 7 nci maddesinin birinci
fıkrasının (g) bendine aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Sivil hava ulaşımına
açık havaalanları ile bu havaalanları bünyesinde yeralan tüm tesislere
işyeri açma ve çalışma ruhsatı belediye sınırı il sınırı olan illerde
büyükşehir belediyeleri, diğer illerde il özel idareleri tarafından
verilir.”
MADDE 5- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.