Dö­nem: 22                                                                           Ya­sa­ma Yı­lı: 5

 

TBMM                                                        (S. Sa­yı­sı: 1369)

 

Bur­sa Mil­let­ve­ki­li Meh­met Al­tan Ka­ra­pa­şa­oğ­lu’nun; Ba­zı Ka­nun­lar­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi

ile Plan ve Büt­çe Ko­mis­yo­nu Ra­po­ru (2/971)

 

                            

Not: Tek­lif; Baş­kan­lık­ça Sa­na­yi, Ti­ca­ret, Ener­ji, Ta­biî Kay­nak­lar, Bil­gi ve Tek­no­lo­ji ile Plan ve Büt­çe ko­mis­yon­la­rı­na ha­va­le edil­miş­tir.

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

Ba­zı Ka­nun­lar­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fim ve ge­rek­çe­si ili­şik­te su­nul­muş­tur.

Ge­re­ği­ni arz ede­rim.

Say­gı­la­rım­la.

                                                                                                         M. Al­tan Ka­ra­pa­şa­oğ­lu

                                                                                                                       Bur­sa

 

GE­REK­ÇE

Ha­zi­ne­nin borç­lan­ma­sı ne­de­niy­le kre­di gö­rüş­me­le­ri ta­mam­la­na­ma­yan söz ko­nu­su pro­je­ler ha­ya­ta ge­çi­ri­le­me­miş­tir. Ener­ji arz gü­ven­li­ği yö­nün­den bü­yük önem arz eden bu pro­je­le­rin fir­ma­la­rın ken­di ya­tı­rım­la­rı ola­rak ger­çek­leş­tir­me­le­ri­ni te­mi­nen tek­lif ge­tir­me­si­ne im­kan sağ­lan­ma­sı ve bu pro­je­le­rin ta­mam­lan­ma­sı amaç­lan­mış­tır. Böy­le­ce Ha­zi­ne­nin borç­lan­ma yü­küm­lü­lü­ğü or­ta­dan kalk­tı­ğı gi­bi ül­ke ih­ti­ya­cı olan ya­tı­rım­la­rın da özel sek­tör fi­nans­ma­nı ile ya­pıl­ma­sı sağ­la­na­cak­tır.

1053 sa­yı­lı Ka­nun mev­cut ha­liy­le, nü­fu­su yüz­bin­den yu­ka­rı olan şe­hir­le­re, iç­me, kul­lan­ma ve en­düs­tri su­yu te­min et­mek üze­re Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü­ne yet­ki ver­mek­te olup, nü­fu­su yüz­bin­den az olan ve be­le­di­ye teş­ki­la­tı bu­lu­nan yer­le­şim yer­le­rin­de be­le­di­ye­le­rin ken­di im­kan­la­rı ile İl­ler Ban­ka­sı ta­ra­fın­dan sağ­la­nan im­kan­lar da­hi­lin­de söz ko­nu­su ih­ti­yaç­la­rın gi­de­ril­me­si­ne ça­lı­şıl­mak­ta­dır. Söz ko­nu­su hiz­met­le­rin gö­rül­me­si için ge­rek­li ya­tı­rım­la­rın tüm be­le­di­ye teş­ki­la­tı bu­lu­nan yer­ler­de bir an ön­ce te­mi­ni mak­sa­dıy­la 1053 sa­yı­lı Ka­nu­nun 10 un­cu mad­de­si­nin bi­rin­ci fık­ra­sı tüm be­le­di­ye teş­ki­la­tı bu­lu­nan yer­le­ri ih­ti­va ede­cek şe­kil­de ye­ni­den dü­zen­len­me­si ve bu de­ği­şik­li­ğe pa­ra­lel ola­rak ka­nu­nun adı­nın de­ğiş­ti­ril­me­si ge­rek­mek­te­dir.

Ka­mu­da aynı gö­re­vi ya­pan, an­cak fark­lı yer­ler­de ça­lı­şan per­so­nel ara­sın­da­ki üc­ret den­ge­siz­lik­le­ri, iş ba­rı­şım, ça­lış­ma ha­ya­tı­nı, ve­rim­li­lik ve et­kin­li­ği olum­suz yön­de et­ki­le­mek­te, ka­li­te­li ele­man is­tih­da­mını da güç­leş­tir­mek­te­dir. Bu çer­çe­ve­de ça­lı­şanlarının mağ­du­ri­ye­ti söz ko­nu­su olan Ener­ji ve Ta­biî Kay­nak­lar Ba­kan­lı­ğı ile Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü per­so­ne­li­ne ya­pı­la­cak ek öde­me ile hiz­met­te da­ha üret­ken ve ve­rim­li ça­lış­ma im­ka­nı sağ­la­na­cak­tır. Di­ğer ta­raf­tan, mad­de met­nin­de be­lir­ti­len ek öde­me, hid­ro­lik kay­nak kat­kı pa­yın­dan ile­ri­de ya­pı­la­cak öde­me­ler­den sağ­la­na­cak ve bel­li li­mit da­hi­lin­de ek öde­me ya­pı­la­cak­tır. Bu du­rum­da büt­çe­ye ma­li kül­fet ge­tir­me­ye­cek­tir.

İç­me­su­yu isa­le hat­la­rı her za­man kı­sa me­sa­fe­li hat­lar ol­ma­dı­ğı için ( Ör­ne­ğin;Mar­din Kı­zıl­te­pe iç­me su­yu isa­le hat­tı 90 km) ka­mu­laş­tır­ma iş­lem­le­ri­nin ta­mam­la­nıp işin in­şa­atı­nın iha­le­ye çık­ma­sı aci­li­yet ge­rek­ti­ren bu iş­le­rin kı­sıt­lı büt­çe im­kan­la­rı ile ya­pıl­ma­sı­na im­kan ta­nı­ma­mak­ta­dır.

DSİ Ge­nel Mü­dür­lü­ğü em­rin­de is­tih­dam edi­len per­so­nel­den 01/01/2003-15/05/2006 ta­rih­le­ri ara­sın­da 1402 ki­şi emek­li­ye ay­rıl­mış­tır. Ay­rı­ca, bir kı­sım per­so­nel üc­ret ye­ter­siz­li­ği se­be­biy­le di­ğer ka­mu ku­rum ve ku­ru­luş­la­rı­na nak­len atan­mış­lar ve bir kıs­mı da is­ti­fa ede­rek özel sek­tö­re geç­miş­tir. Do­la­yı­sıy­la, ül­ke eko­no­mi­si­nin ya­pı ta­şı olan ener­ji üre­ti­mi­ni amaç­la­yan bu pro­je­le­rin za­ma­nın­da tek­nik usul ve me­tot­la­ra gö­re in­şa­sı­nın, kon­tro­lü­nün ya­pı­la­bil­me­si için ye­ter­li tec­rü­be, bil­gi ve de­ne­yi­me sa­hip, ya­ban­cı li­san bi­len ni­te­lik­li tek­nik per­so­ne­le ih­ti­yaç du­yul­mak­ta­dır. An­cak Do­ğu ve Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Böl­ge­sin­de ça­lı­şan per­so­ne­lin öz­lük hak­la­rın­da önem­li bir ay­rı­ca­lık ol­ma­dı­ğın­dan, söz ko­nu­su ni­te­lik­le­re ha­iz per­so­ne­lin is­tih­dam edi­le­bil­me­si için üc­ret­le­ri­nin de özel­lik arz et­me­si ge­rek­mek­te­dir.

MAD­DE GE­REK­ÇE­LE­Rİ

Mad­de 1- Ha­zi­ne­nin borç­lan­ma­sı ne­de­niy­le kre­di gö­rüş­me­le­ri ta­mam­la­na­ma­yan söz ko­nu­su pro­je­ler ha­ya­ta ge­çi­ri­le­me­miş­tir. Ener­ji arz gü­ven­li­ği yö­nün­den bü­yük önem arz eden bu pro­je­le­rin fir­ma­la­rın ken­di ya­tı­rım­la­rı ola­rak ger­çek­leş­tir­me­le­ri­ni te­mi­nen tek­lif ge­tir­me­si­ne im­kan sağ­lan­ma­sı ve bu pro­je­le­rin ta­mam­lan­ma­sı amaç­lan­mış­tır. Böy­le­ce Ha­zi­ne­nin borç­lan­ma yü­küm­lü­lü­ğü or­ta­dan kalk­tı­ğı gi­bi ül­ke ih­ti­ya­cı olan ya­tı­rım­la­rın da özel sek­tör fi­nans­ma­nı ile ya­pıl­ma­sı sağ­la­na­cak­tır.

Mad­de 2- 1053 sa­yı­lı Ka­nun mev­cut ha­liy­le, nü­fu­su yüz­bin­den yu­ka­rı olan şe­hir­le­rin iç­me, kul­lan­ma ve en­düs­tri su­yu te­min et­mek üze­re Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü­ne yet­ki ver­mek­te olup, nü­fu­su yüz­bin­den az olan ve be­le­di­ye teş­ki­la­tı bu­lu­nan yer­le­şim yer­le­rin­de be­le­di­ye­le­rin ken­di im­kan­la­rı ile İl­ler Ban­ka­sı ta­ra­fın­dan sağ­la­nan im­kan­lar da­hi­lin­de söz ko­nu­su ih­ti­yaç­la­rın gi­de­ril­me­si­ne ça­lı­şıl­mak­ta­dır. Söz ko­nu­su hiz­met­le­rin gö­rül­me­si için ge­rek­li ya­tı­rım­la­rın tüm be­le­di­ye teş­ki­la­tı bu­lu­nan yer­ler­de bir an ön­ce te­mi­ni mak­sa­dıy­la 1053 sa­yı­lı Ka­nu­nun 10 un­cu mad­de­si­nin bi­rin­ci fık­ra­sı tüm be­le­di­ye teş­ki­la­tı bu­lu­nan yer­le­ri ih­ti­va ede­cek şe­kil­de ye­ni­den dü­zen­len­mek­te­dir.

Mad­de 3- Ka­nu­nun 3 ün­cü mad­de­siy­le ya­pı­lan de­ği­şik­li­ğe pa­ra­lel ola­rak Ka­nu­nun adı "An­ka­ra, İs­tan­bul ve Be­le­di­ye Teş­ki­la­tı Olan Yer­le­şim Yer­le­ri­ne İç­me Kul­lan­ma ve En­düs­tri Su­yu Te­mi­ni Hak­kın­da Ka­nun" ola­rak de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

Mad­de 4- Ka­mu­da ay­nı gö­re­vi ya­pan, an­cak fark­lı yer­ler­de ça­lı­şan per­so­nel ara­sın­da­ki üc­ret den­ge­siz­lik­le­ri, iş ba­rı­şım, ça­lış­ma ha­ya­tını, ve­rim­li­lik ve et­kin­li­ği olum­suz yön­de et­ki­le­mek­te, ka­li­te­li ele­man is­tih­da­mını da güç­leş­tir­mek­te­dir. Bu çer­çe­ve­de ça­lı­şan­la­rı­nın mağ­du­ri­ye­ti söz ko­nu­su olan Ener­ji ve Ta­biî Kay­nak­lar Ba­kan­lı­ğı ile Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü per­so­ne­li­ne ya­pı­la­cak ek öde­me ile hiz­met­te da­ha üret­ken ve ve­rim­li ça­lış­ma im­ka­nı sağ­la­na­cak­tır. Di­ğer ta­raf­tan, mad­de met­nin­de be­lir­ti­len ek öde­me, hid­ro­lik kay­nak kat­kı pa­yın­dan ile­ri­de ya­pı­la­cak öde­me­ler­den sağ­la­na­cak ve bel­li li­mit da­hi­lin­de ek öde­me ya­pı­la­cak­tır. Do­la­yı­sıy­la büt­çe­ye ila­ve ma­li kül­fet ge­ti­ril­me­ye­cek­tir.

Mad­de 5- 4734 sa­yı­lı Ka­mu İha­le Ka­nunu­nun "İda­re­ler­ce Uyul­ma­sı Ge­re­ken Di­ğer Ku­ral­lar" baş­lık­lı 62 nci mad­de­si­nin ( c ) ben­din­de "...Ar­sa te­mi­ni, mül­ki­yet ve ka­mu­laş­tır­ma iş­lem­le­ri­nin ta­mam­lan­ma­sı şar­tı ba­raj ve bü­yük su­la­ma, pet­rol ve do­ğal­gaz bo­ru hat­tı pro­je­le­rin­de aran­maz." de­nil­mek­te­dir.

4734 sa­yı­lı Ka­nun­da, 4964 sa­yı­lı Ka­nun­la ya­pı­lan de­ği­şik­lik­le, ta­rım ve ener­ji pro­je­le­rin­de ya­pı­lan iş­lem­ler­de­ki ka­mu­laş­tır­ma ça­lış­ma­la­rın­da­ki sı­kın­tı­lar or­ta­dan kal­dı­rıl­mış­sa da, hiz­met sek­tö­rün­de ger­çek­leş­ti­ri­len iç­me­su­yu isa­le hat­la­rı ya­pı­mı iş­le­rin­de ya­pı­la­cak pro­je­le­ri kap­sam dı­şı kal­dı­ğı için bu pro­je­ler­de ar­sa te­mi­ni di­ğer bir de­yiş­le ka­mu­laş­tır­ma­nın ta­mam­lan­ma­sı ge­rek­mek­te­dir.

İç­me­su­yu isa­le hat­la­rı her za­man kı­sa me­sa­fe­li hat­lar ol­ma­dı­ğı için (Ör­ne­ğin;Mar­din Kı­zıl­te­pe iç­me su­yu isa­le hat­tı 90 km) ka­mu­laş­tır­ma iş­lem­le­ri­nin ta­mam­la­nıp işin in­şa­atı­nın iha­le­ye çık­ma­sı aci­li­yet ge­rek­ti­ren bu iş­le­rin kı­sıt­lı büt­çe im­kan­la­rı ile ya­pıl­ma­sı­na im­kan ta­nı­ma­mak­ta­dır.

Bu se­bep­le, söz ko­nu­su Ka­nu­nun 62 nci mad­de­si­nin (c) ben­di­nin son cüm­le­si­ne "iç­me su­yu isa­le hat­la­rı" iba­re­si ek­len­me­si­ne yö­ne­lik de­ği­şik­lik ya­pıl­mış­tır.

Mad­de 6- DSİ Ge­nel Mü­dür­lü­ğü em­rin­de is­tih­dam edi­len per­so­nel­den 01/01/2003 - 15/05/2006 ta­rih­le­ri ara­sın­da 1402 ki­şi emek­li­ye ay­rıl­mış­tır. Ay­rı­ca, bir kı­sım per­so­nel üc­ret ye­ter­siz­li­ği se­be­biy­le di­ğer ka­mu ku­rum ve ku­ru­luş­la­rı­na nak­len atan­mış­lar ve bir kıs­mı da is­ti­fa ede­rek özel sek­tö­re geç­miş­tir. Do­la­yı­sıy­la, ül­ke eko­no­mi­si­nin ya­pı ta­şı olan ener­ji üre­ti­mi­ni amaç­la­yan bu pro­je­le­rin za­ma­nın­da tek­nik usul ve me­tot­la­ra gö­re in­şa­sı­nın, kon­tro­lü­nün ya­pı­la­bil­me­si için ye­ter­li tec­rü­be, bil­gi ve de­ne­yi­me sa­hip, ya­ban­cı li­san bi­len ni­te­lik­li tek­nik per­so­ne­le ih­ti­yaç du­yul­mak­ta­dır. An­cak Do­ğu ve Gü­ney­do­ğu Ana­do­lu Böl­ge­sin­de ça­lı­şan per­so­ne­lin öz­lük hak­la­rın­da önem­li bir ay­rı­ca­lık ol­ma­dı­ğın­dan, söz ko­nu­su ni­te­lik­le­re ha­iz per­so­ne­lin is­tih­dam edi­le­bil­me­si için üc­ret­le­ri­nin de özel­lik arz et­me­si ge­rek­mek­te­dir

Mad­de 7- Ka­nu­nun 1 in­ci mad­de­sin­de ya­pı­lan dü­zen­le­me ile baş­vu­ru­da bu­lu­na­cak şir­ket­le­rin ya­pa­cak­la­rı iş­lem­ler­den ha­ber­dar ol­ma­sı ve ge­rek­li ha­zır­lık­la­rını ta­mam­la­ya­bil­me­si mak­sa­dıy­la, bu mad­de için yü­rür­lük ta­ri­hi 30/05/2007 ola­rak be­lir­len­miş, di­ğer mad­de­le­rin ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gir­me­si hu­su­su dü­zen­len­miş­tir.

Mad­de 8- Yü­rüt­me mad­de­si­dir.

 

Plan ve Büt­çe Ko­mis­yo­nu Ra­po­ru

                Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si

                  Plan ve Büt­çe Ko­mis­yo­nu

                         Esas No.: 2/971                                                            20/03/2007

                          Ka­rar No.: 130

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

07/03/2007 ta­ri­hin­de Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si Baş­kan­lı­ğı­na su­nu­lan ve Baş­kan­lık­ça 09/03/2007 ta­ri­hin­de esas ko­mis­yon ola­rak Ko­mis­yo­nu­mu­za, ta­li ko­mis­yon ola­rak da Sa­na­yi, Ti­ca­ret, Ener­ji, Tabiî Kay­nak­lar, Bil­gi ve Tek­no­lo­ji Ko­mis­yo­nu­na ha­va­le edi­len Bur­sa Mil­let­ve­ki­li M. Al­tan Karapaşaoğlu’nun 2/971 esas nu­ma­ra­lı “Ba­zı Ka­nun­lar­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi” Ko­mis­yo­nu­mu­zun 15/03/2007 ta­ri­hin­de yap­mış ol­du­ğu 44 ün­cü Bir­le­şi­min­de, Hü­kü­me­ti tem­si­len Ener­ji ve Tabiî Kay­nak­lar Ba­ka­nı M. Hil­mi Güler ile Ener­ji ve Tabiî Kay­nak­lar Ba­kan­lı­ğı, Ma­li­ye Ba­kan­lı­ğı, Ha­zi­ne Müs­te­şar­lı­ğı, Dev­let Plan­la­ma Teş­ki­la­tı Müs­te­şar­lı­ğı ve Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü tem­sil­ci­le­ri­nin de ka­tı­lım­la­rıy­la in­ce­le­nip gö­rü­şül­müş­tür.

Bi­lin­di­ği gi­bi 2006 yı­lın­da 5539 sa­yı­lı Ka­nun­la 4283 sa­yı­lı Ka­nu­na ek­le­nen Ge­çi­ci 4 ün­cü mad­de ile, da­ha ön­ce iki­li iş­bir­li­ği an­laş­ma­la­rı  kap­sa­mın­da yer  alan an­cak bu kap­sam­dan çı­ka­rıl­mış pro­je­le­rin ya­pı­mı­nın ka­mu kay­na­ğı kul­la­nıl­ma­dan ön­ce­lik­le özel sek­tör ta­ra­fın­dan ger­çek­leş­ti­ril­me­si; bu­nun müm­kün ol­ma­ma­sı ha­lin­de Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü ta­ra­fın­dan ya­pıl­ma­sı­na yö­ne­lik dü­zen­le­me­ler ge­ti­ril­miş­tir.  Anı­lan Ka­nu­nun kap­sa­mı dı­şın­da ka­lan ve ha­len iki­li iş­bir­li­ği an­laş­ma­la­rı yü­rür­lük­te bu­lu­nan pro­je­ler, kre­di gö­rüş­me­le­ri ve di­ğer ça­lış­ma­la­rı­nın he­nüz ta­mam­la­na­ma­mış ol­ma­sı se­be­biy­le uzun sü­re­dir ger­çek­leş­ti­ri­le­me­miş­tir. Bu du­rum do­ğal kay­nak­la­rı­mı­zın ye­te­rin­ce de­ğer­len­di­ri­le­me­me­si so­nu­cu­nu do­ğur­mak­ta­dır. Ener­ji arz gü­ven­li­ği yö­nün­den bü­yük önem ta­şı­yan bu pro­je­le­rin bir an ön­ce ta­mam­la­na­rak ül­ke eko­no­mi­si­ne ka­zan­dı­rıl­ma­sı ge­rek­mek­te­dir. Bu doğ­rul­tu­da söz ko­nu­su pro­je­le­ri, il­gi­li fir­ma­la­rın ken­di ya­tı­rım­la­rı ola­rak ger­çek­leş­tir­me­le­ri­ne im­kan sağ­lan­ma­sı ya­rar­lı ola­cak­tır.

Öte yan­dan, 1053 sa­yı­lı Ka­nun çer­çe­ve­sin­de, nü­fu­su yüz­bin­den faz­la olan şe­hir­le­rin iç­me, kul­lan­ma ve en­düs­tri su­yu Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü ta­ra­fın­dan te­min edil­mek­te­dir. Nü­fu­su yüz­bin­den az olan ve be­le­di­ye teş­ki­la­tı bu­lu­nan yer­le­şim yer­le­rin­de ise be­le­di­ye­le­rin ken­di im­kan­la­rı ile İl­ler Ban­ka­sı ta­ra­fın­dan sağ­la­nan im­kan­lar da­hi­lin­de söz ko­nu­su ih­ti­yaç­lar gi­de­ril­mek­te­dir. An­cak, bu du­rum hiz­me­tin za­ma­nın­da ve sağ­lık­lı ola­rak su­nu­la­bil­me­si ba­kı­mın­dan yer­le­şim yer­le­ri ara­sın­da fark­lı­lı­ğa yol aç­mak­ta­dır. Bu ne­den­le, nü­fu­su yüz­bin­den az olan ve be­le­di­ye teş­ki­la­tı bu­lu­nan yer­le­şim yer­le­rin­de de söz ko­nu­su hiz­met­le­rin Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü ta­ra­fın­dan yü­rü­tü­le­bil­me­si­ne im­kan sağ­lan­ma­sı ye­rin­de ola­cak­tır. Ay­rı­ca, ka­mu iha­le pro­se­dü­rü ne­de­niy­le ki­mi pro­je­le­rin ha­ya­ta ge­çi­ril­me­si uzun yıl­lar sü­re­bil­mek­te­dir. Bu du­ru­mun önü­ne ge­çi­le­bil­me­si için ta­rım ve ener­ji sek­tö­rü­ne iliş­kin ba­zı pro­je­le­rin iha­le edi­le­bil­me­si için ar­sa te­mi­ni, mül­ki­yet ve ka­mu­laş­tır­ma iş­lem­le­ri­nin ta­mam­lan­ma­sı şar­tı­nın aran­ma­ya­ca­ğı ön­gö­rül­müş­tür. Yer­le­şim yer­le­ri için bü­yük önem ta­şı­yan iç­me­su­yu isa­le hat­la­rı­nın ya­pı­mı­nın da bu kap­sa­ma alın­ma­sı ge­rek­mek­te­dir.

Tek­lif ve ge­rek­çe­si in­ce­len­di­ğin­de;

- Hü­kü­met­le­ra­ra­sı İki­li İş­bir­li­ği kap­sa­mın­da yü­rü­tül­me­si ön­gö­rü­len, an­cak, söz­leş­me­si im­za­lan­ma­mış olan pro­je­le­ri yü­rüt­mek üze­re be­lir­len­miş fir­ma­la­rın söz ko­nu­su pro­je­le­re iliş­kin tek­lif ve­re­rek bu pro­je­le­ri ken­di im­kan­la­rı ile ger­çek­leş­tir­me­le­ri­ne im­kan sağ­lan­ma­sı­nın,

- Nü­fu­su yüz­bin­den az olan ve be­le­di­ye teş­ki­la­tı bu­lu­nan yer­le­şim yer­le­ri­ne de iç­me, kul­lan­ma ve en­düs­tri su­yu­nun Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü ta­ra­fın­dan te­min edil­me­si­nin, 1053 sa­yı­lı Ka­nu­nun adı­nın bu doğ­rul­tu­da de­ğiş­ti­ril­me­si­nin,

- Hid­ro­lik kay­nak kat­kı pa­yın­dan kar­şı­lan­mak üze­re Ener­ji ve Tabiî Kay­nak­lar Ba­kan­lı­ğı ile Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü­nün 657 sa­yı­lı Ka­nu­na ta­bi per­so­ne­li­ne bel­li esas­lar ve li­mit­ler da­hi­lin­de ek öde­me ya­pı­la­bil­me­si­nin,

- İç­me­su­yu isa­le hat­la­rı­nın ya­pı­mı­nı hız­lan­dır­mak ve ko­lay­laş­tır­mak üze­re Ka­mu İha­le Ka­nu­nun­da de­ği­şik­lik ya­pıl­ma­sı­nın,

- Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü­nün ba­zı ba­raj ve hid­ro­elek­trik san­tral­le­ri­nin ya­pı­mın­da bel­li esas­lar da­hi­lin­de söz­leş­me­li mü­hen­dis ça­lış­tı­rı­la­bil­me­si­ne im­kan sağ­lan­ma­sı­nın,

ön­gö­rül­dü­ğü an­la­şıl­mak­ta­dır.

Ko­mis­yo­nu­muz­da Tek­li­fin ge­ne­li üze­rin­de ya­pı­lan gö­rüş­me­ler­de;

- Tek­li­fin ye­ni­le­ne­bi­lir ener­ji kay­nak­la­rın­dan fay­da­la­nıl­ma­sı­nı ar­tır­ma­ya yö­ne­lik dü­zen­le­me­ler içer­di­ği, bu ne­den­le olum­lu kar­şı­lan­dı­ğı,

- Tür­ki­ye’nin ener­ji po­li­ti­ka­la­rı­nın sağ­lam stra­te­ji­ler çer­çe­ve­sin­de uy­gu­la­ma­ya ko­nul­du­ğu, bu stra­te­ji­ler ara­sın­da en önem­li­si­nin ener­ji üre­ti­min­de yer­li ve ya­ban­cı kay­nak­la­rın ha­re­ke­te ge­çi­ril­me­si ol­du­ğu,

- Ener­ji üre­ti­min­de yer­li kay­nak­la­ra ön­ce­lik ve­ril­di­ği, bun­lar­dan gü­neş, jeo­ter­mal ve rüz­gar ener­ji­si­nin ener­ji üre­ti­min­de gi­de­rek yay­gın bir şe­kil­de kul­la­nıl­ma­ya baş­lan­dı­ğı,

- Ener­ji Ba­kan­lı­ğı­nın gün­de­min­de bu­lu­nan pro­je­le­rin ta­mam­lan­ma­sı ha­lin­de ener­ji üre­ti­min­de ya­ban­cı kay­nak kul­la­nı­mı­nın bü­yük oran­da azal­tı­la­bi­le­ce­ği,

- Ge­liş­miş ül­ke­ler­de ba­raj­la­rın bü­yük ço­ğun­lu­ğu­nun özel sek­tör ta­ra­fın­dan ya­pıl­dı­ğı, bu doğ­rul­tu­da ül­ke­miz­de de özel sek­tö­rün ener­ji ya­tı­rım­la­rın­da­ki pa­yı­nın ar­tı­rıl­ma­sı ge­rek­ti­ği,

- Ye­ni­le­ne­bi­lir ener­ji kay­nak­la­rıy­la il­gi­li bir­çok pro­je­ye Ha­zi­ne ga­ran­ti­si ve­ril­me­di­ği, Tek­lif ile bu pro­je­le­re doğ­ru­dan Ha­zi­ne ga­ran­ti­si sağ­lan­ma­sa da, ga­ran­ti­ye ben­zer ek gü­ven­ce­ler sağ­la­na­ca­ğı,

- Bü­yük şe­hir­le­ri­mi­zin bir­ço­ğu­na he­nüz do­ğal­gaz ve iç­me su­yu hiz­met­le­ri­nin gö­tü­rü­le­me­di­ği, oy­sa söz ko­nu­su hiz­met­le­ri va­tan­daş­la­ra sağ­la­ma­nın bir ül­ke­nin ge­liş­miş­lik dü­ze­yi­nin gös­ter­ge­si ol­du­ğu,

- DSİ per­so­ne­li­nin, öz­lük hak­la­rı ba­kı­mın­dan Ener­ji ve Tabiî Kay­nak­lar Ba­kan­lı­ğı­nın di­ğer bi­rim­le­ri­nin ge­ri­sin­de bu­lun­du­ğu, bu ne­den­le va­sıf­lı ele­man te­mi­nin­de güç­lük­ler­le kar­şı­la­şıl­dı­ğı, do­la­yı­sıy­la ye­tiş­miş ve ka­li­fi­ye per­so­ne­lin üc­ret­le­rin­de ge­rek­li iyi­leş­tir­me­le­rin ya­pıl­ma­sı ge­rek­ti­ği,

- Ül­ke­miz­de ulu­sal ta­sar­ruf­la­rın GSMH’ye ora­nı­nın ve ka­mu sa­bit ser­ma­ye ya­tı­rım sto­ku­nun AB ül­ke­le­ri­ne kı­yas­la son de­re­ce dü­şük ol­du­ğu, bu ne­den­le sa­bit ser­ma­ye ya­tı­rım­la­rı­nın ar­tı­rıl­ma­sı­na kat­kı­da bu­lu­na­cak olan Tek­li­fin olum­lu kar­şı­lan­dı­ğı,

şek­lin­de­ki gö­rüş ve eleş­ti­ri­le­ri ta­ki­ben, hü­kü­met adı­na ya­pı­lan ta­mam­la­yı­cı açık­la­ma­lar­da;

-  Hü­kü­met­le­ra­ra­sı İki­li İş­bir­li­ği kap­sa­mın­da 16 pro­je­nin yer al­dı­ğı, bun­la­rın ger­çek­leş­ti­ril­me­si ha­lin­de 3392 me­ga­watt ku­ru­lu güç­le 11 mil­yar ki­lo­watt/sa­at elek­trik ener­ji­si üre­ti­le­bi­le­ce­ği, söz ko­nu­su pro­je­le­rin 4,7 mil­yar ABD Do­la­rı tu­ta­rın­da ya­tı­rım ma­li­ye­ti­nin bu­lun­du­ğu, bu pro­je­ler için 1 kat­ril­yon YTL tu­ta­rın­da ka­mu­laş­tır­ma ya­pıl­ma­sı ge­rek­ti­ği,

-  Ener­ji pro­je­le­ri­nin son de­re­ce di­na­mik pro­je­ler ol­du­ğu, de­ği­şen ko­şul­la­ra gö­re ye­ni­len­me­si ge­rek­ti­ği, ay­rı­ca bu pro­je­le­rin sü­rek­li­lik arz et­ti­ği,

-  Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü­nün 2023 yı­lı­na ka­dar­ki pro­jek­si­yo­nu­nun on yıl öne alı­na­rak 2013 yı­lı­na çe­kil­di­ği, özel sek­tör-ka­mu sek­tö­rü iş­bir­li­ği ile mev­cut pro­je­le­rin 2013 yı­lı­na ka­dar ta­mam­lan­ma­sı­nın plan­lan­dı­ğı, ni­te­kim, ta­mam­lan­ma aşa­ma­sı­na gel­miş pro­je­le­re ön­ce­lik ve­ril­mek su­re­tiy­le öde­nek­ler­de­ki aza­lı­şa rağ­men pro­je­le­rin ta­mam­lan­ma ora­nı­nın yük­sel­til­di­ği,

-  Rüz­gar ener­ji­si ve jeo­ter­mal ener­ji ko­nu­sun­da ya­tı­rım­cı­la­rın önün­de­ki en­gel­le­rin kal­dı­rıl­dı­ğı, ay­rı­ca ka­mu ta­ra­fın­dan top­la­nan ve­ri­ler ve ha­zır­la­nan ra­por­lar­la ya­tı­rım­cı­la­ra yar­dım­cı olun­du­ğu,

ifa­de edil­miş­tir.

Ge­ne­li üze­rin­de ya­pı­lan gö­rüş­me­ler­den son­ra Tek­lif ve Ge­rek­çe­si Ko­mis­yo­nu­muz­ca da be­nim­se­ne­rek mad­de­le­ri­nin gö­rü­şül­me­si­ne ge­çil­miş­tir.

Ka­nun Tek­li­fi;

- Ye­ni­le­ne­bi­lir ener­ji kay­nak­la­rın­dan ener­ji üre­ti­mi­ne kat­kı­da bu­lu­nul­ma­sı ve ka­za­nıl­mış hak­la­rın ko­run­ma­sı ama­cıy­la, elek­trik pi­ya­sa­sı mev­zu­atı çer­çe­ve­sin­de ay­nı kay­nak için ya­pıl­mış çok­lu baş­vu­ru­lar­dan Ener­ji Pi­ya­sa­sı Dü­zen­le­me Ku­ru­mu ta­ra­fın­dan tek­lif ver­me top­lan­tı­sı ger­çek­leş­ti­ril­miş ve li­sans al­mış olan­la­rın, mad­de­nin yü­rür­lük ta­ri­hi­ni ta­kip eden üç ay için­de baş­vur­ma­la­rı ha­lin­de es­ki­nin ye­ri­ne ka­im ol­mak üze­re li­sans­la­rı­nın ye­ni­len­me­si­ni ve da­ha ön­ce ve­ril­miş li­sans ile bağ­lan­tı­lı ola­rak ya­pıl­mış tüm iş ve iş­lem­le­rin her­han­gi bir iş­le­me ge­rek kal­mak­sı­zın içer­di­ği hü­küm ve şart­lar­la  ye­ni­len­miş olup ge­çer­li sa­yıl­ma­sı­na iliş­kin bir dü­zen­le­me­nin ye­ni çer­çe­ve 1 in­ci mad­de ola­rak ek­len­me­si,

- Çer­çe­ve 1 in­ci mad­de­si­nin, Hü­kü­met­le­ra­ra­sı İki­li İş­bir­li­ği kap­sa­mın­da yer alan pro­je­le­rin  söz ko­nu­su an­laş­ma­lar­da ya da bun­la­ra da­ya­nı­la­rak alı­nan Ba­kan­lar Ku­ru­lu Ka­rar­la­rın­da ve­ya Ener­ji ve Tabiî Kay­nak­lar Ba­kan­lı­ğı olu­ruy­la be­lir­le­nen tü­zel ki­şi­le­rin ya da Türk mev­zu­atı­na uy­gun ola­rak ku­ra­cak­la­rı tü­zel ki­şi­le­rin da­ha ön­ce be­lir­len­miş il­gi­li pro­je­le­ri­ne su kul­la­nım hak­kı ve/ve­ya elek­trik üre­tim li­san­sı ve­ril­me­si­ni te­mi­nen ye­ni­den dü­zen­len­me­si ve mad­de nu­ma­ra­sı­nın çer­çe­ve mad­de 2 ola­rak te­sel­sül et­ti­ril­me­si,

- Çer­çe­ve 2 nci mad­de­si­nin, 5018 sa­yı­lı Ka­mu Ma­li Yö­ne­ti­mi ve Kon­trol Ka­nu­nu ile uyum­lu ha­le ge­ti­ril­me­si­ni te­mi­nen ye­ni­den dü­zen­len­me­si ve mad­de nu­ma­ra­sı­nın çer­çe­ve mad­de 3 ola­rak te­sel­sül et­ti­ril­me­si,

- Çer­çe­ve 3 ün­cü mad­de­si, nü­fu­su ne olur­sa ol­sun be­le­di­ye teş­ki­la­tı bu­lu­nan bü­tün yer­le­şim yer­le­ri­ni kap­sar ha­le gel­me­si ne­de­niy­le 1053 sa­yı­lı Ka­nu­nun adı­nın “Be­le­di­ye Teş­ki­la­tı Olan Yer­le­şim Yer­le­ri­ne İç­me Kul­lan­ma ve En­düs­tri Su­yu Te­mi­ni Hak­kın­da Ka­nun” ola­rak de­ğiş­ti­ril­me­si ve mad­de nu­ma­ra­sı­nın çer­çe­ve mad­de 4 ola­rak te­sel­sül et­ti­ril­me­si,

- Çer­çe­ve 4 ün­cü mad­de­si­nin, ka­mu per­so­nel re­ji­mi re­for­mu­na iliş­kin ça­lış­ma­lar kap­sa­mın­da de­ğer­len­di­ril­me­si ge­rek­ti­ğin­den ha­re­ket­le me­tin­den çı­ka­rıl­ma­sı,

- Çer­çe­ve 5 in­ci mad­de­si­ne, yer­le­şim yer­le­ri­nin ener­ji ve iç­me­su­yu ih­ti­yaç­la­rı­nın bir an ön­ce gi­de­ri­le­bil­me­si­ni te­mi­nen iha­le sü­re­ci­nin hız­lan­dı­rıl­ma­sı ama­cıy­la, iha­le­nin ya­pı­la­bil­me­si için ar­sa te­mi­ni, mül­ki­yet ve ka­mu­laş­tır­ma iş­lem­le­ri­nin ta­mam­lan­ma­sı şar­tı aran­ma­ya­cak pro­je­ler ara­sı­na, gü­zer­gah ti­pi te­sis­ler olan kap­taj­la­rın, su de­po­la­rı­nın, tra­fo­la­rın, tra­fo mer­kez­le­ri­nin ve şalt te­sis­le­ri­nin de ek­len­me­si,

- Çer­çe­ve 6 ncı mad­de­si­nin, Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü­nün mü­hen­dis ve baş­mü­hen­dis ih­ti­ya­cı­nın ön­ce­lik­le ha­len boş bu­lu­nan yak­la­şık 1000 adet mü­hen­dis ve baş­mü­hen­dis  kad­ro­su­nun de­ğer­len­di­ril­me­si  su­re­tiy­le gi­de­ril­me­si­ni te­mi­nen me­tin­den çı­ka­rıl­ma­sı,

- Yü­rür­lü­ğe iliş­kin 7 nci mad­de­si­nin, çer­çe­ve 1 in­ci mad­de­de ya­pı­lan de­ği­şik­lik ne­de­niy­le bü­tün mad­de­le­rin  Ka­nu­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gir­me­si­ni te­mi­nen de­ğiş­ti­ril­me­si ve mad­de nu­ma­ra­sı­nın 6 ola­rak te­sel­sül et­ti­ril­me­si,

su­re­tiy­le ka­bul edil­miş­tir.

Tek­li­fin yü­rüt­me­ye iliş­kin 8 in­ci mad­de­si ise 7 nci mad­de ola­rak ay­nen ka­bul edil­miş­tir.

Ra­po­ru­muz, Ge­nel Ku­ru­lun ona­yı­na su­nul­mak üze­re Yük­sek Baş­kan­lı­ğa say­gı ile arz olu­nur.

 

Baş­kanvekili

Söz­cü

Kâtip

 

 

M. Al­tan Karapaşaoğ­lu

Sabahattin Yıldız

Meh­met Sek­men

 

 

Bur­sa

Muş

İs­tan­bul

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Halil Aydoğan

Meh­met Zekai Özcan

M. Mesut Özakcan

 

 

Afyonkarahisar

Ankara

Aydın

 

 

 

 

(Ayrışık oy yazımız ektedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

A. Kemal Deveciler

Ali Os­man Sali

Os­man Nuri Filiz

 

 

Balıkesir

Balıkesir

Denizli

 

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Muhsin Koçyiğit

Alaat­tin Büyük­kaya

A. Kemal Kum­kumoğ­lu

 

 

Diyarbakır

İs­tan­bul

İs­tan­bul

 

 

 

 

(Ayrışık oy yazım ekte)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Birgen Keleş

Kemal Kılıçdaroğlu

M. Mustafa Açıkalın

 

 

İs­tan­bul

İstanbul

İstanbul

 

 

(Karşı oy yazım ektedir)

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Bülent Baratalı

Mustafa Elitaş

Taner Yıldız

 

 

İzmir

Kayseri

Kayseri

 

 

(Ayrışık oy ektedir)

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mikail Arslan

Muzaffer Baştopçu

Mus­tafa Ünal­dı

 

 

Kırşehir

Kocaeli

Kon­ya

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Hasan Fehmi Kinay

Muharrem Doğan

Gürol Ergin

 

 

Kütahya

Mardin

Muğla

 

 

 

 

(Ayrışık oy ektedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

O. Seyfi Terzibaşıoğlu

Osman Seyfi

Kazım Türkmen

 

 

Muğla

Nevşehir

Ordu

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

İmdat Sütlüoğlu

Musa Uzunkaya

Sabahattin Cevheri

 

 

Rize

Samsun

Şanlıurfa

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Enis Tütün­cü

M. Ergün Dağcıoğlu

Meh­met Akif Ham­zaçebi

 

 

Tekir­dağ

Tokat

Trab­zon

 

 

(Ayrışık oy ektedir)

 

(Ayrışık oy yazım ektedir)

 

AY­RI­ŞIK OY

Tür­ki­ye’de ki­şi ba­şı­na elek­trik tü­ke­ti­mi­nin 2007 yı­lın­da 2.513 kWh’e ulaş­ma­sı bek­len­mek­te­dir. Öte yan­dan top­lam elek­trik tü­ke­ti­mi­nin 2007 yı­lın­da 183.5 mil­yar kWh’e ula­şa­ca­ğı tah­min edil­mek­te­dir. Böy­le­ce 2007 yı­lın­da elek­trik san­tral­le­ri top­lam ku­ru­cu gü­cü; ka­mu­ya ait Borç­ka ve Al­pas­lan I Hid­ro­elek­trik San­tral (HES)le­ri ile özel ke­si­me ait otop­ro­dük­tör san­tral­le­rin dev­re­ye gi­ri­şiy­le bir­lik­te 40.640 MW’a ula­şa­cak­tır. Elek­trik üre­ti­mi­nin ise 185 mil­yar kWh’e ula­şa­ca­ğı tah­min edil­mek­te­dir. Tü­ke­ti­min ge­le­cek­te or­ta­la­ma ola­rak yıl­lık yüz­de 8 ler dü­ze­yin­de ar­ta­ca­ğı dik­ka­te alın­dı­ğın­da ener­ji dar­bo­ğa­zıy­la kar­şı­laş­ma­mak için ener­ji sek­tö­rün­de ya­tı­rım ih­ti­ya­cı ol­du­ğu or­ta­ya çı­kar

Bü­yü­me po­tan­si­ye­li yük­sek olan Tür­ki­ye’de elek­trik sağ­la­ma­ya yö­ne­lik ya­tı­rım­la­rın hı­zın­da bir düş­me ol­ma­ma­sı ge­rek­mek­te­dir. Oy­sa ener­ji pro­je­le­ri, uzun plan­la­ma, ge­li­şim ve ya­tı­rım sü­re­le­ri, yük­sek fi­nans­man ve ge­liş­miş tek­no­lo­ji ge­rek­ti­ren ya­tı­rım­lar­dır. Bu ise Tür­ki­ye’de (iç ve dış) top­lam brüt borç sto­ku­nu 221.7 mil­yar do­lar se­vi­ye­sin­den dev­ra­la­rak 377.2 mil­yar do­la­ra ulaş­tır­mış bir Hü­kü­me­tin ya­pa­bi­le­ce­ği bir ya­tı­rım ham­le­si de­ğil­dir.

Du­rum böy­le olun­ca ener­ji üre­ti­mi­nin ar­tı­rıl­ma­sı ve ener­ji­de arz gü­ven­li­ğin­den söz et­mek müm­kün de­ğil­dir.

Tek­li­fin ana ama­cı elek­trik ener­ji­si üre­ti­mi­nin ar­tı­rıl­ma­sı ama­cıy­la ba­zı pro­je­le­rin ya­pıl­ma­sı­nı sağ­la­mak­tır. Bu kap­sam­da 16 pro­je (ba­raj ve hid­ro­elek­trik san­tra­li (HES)) var­dır. Pro­je­le­rin top­lam tu­ta­rı 4.7 mil­yar ABD do­la­rı, ka­mu­laş­tır­ma be­de­li ise 918 mil­yon YTL.dir. Ko­mis­yo­na ve­ri­len bil­gi­le­re gö­re Tür­ki­ye’nin elek­trik ener­ji­sin­de­ki ku­ru­lu gü­cü bu pro­je­le­rin ger­çek­leş­me­si ha­lin­de yüz­de 10 dü­ze­yin­de art­mış ola­cak­tır. Ka­pa­si­te­de­ki bu ar­tış elek­trik ener­ji­si tü­ke­tim ta­le­bi­nin yüz­de 8,5’ini kar­şı­la­ya­cak­tır.

Bu pro­je­le­rin bir an ön­ce bi­ti­ril­me­si ni­ye­ti şüp­he­siz olum­lu­dur. An­cak elek­trik ener­ji­sin­de­ki alım ga­ran­ti­le­ri kar­şı­sın­da bu pro­je­le­rin bu şe­kil­de ya­pı­la­cak ol­ma­sı­nın Tür­ki­ye’nin uzun va­de­li ener­ji po­li­ti­ka­sı­na uy­gun­lu­ğu ye­te­rin­ce tar­tı­şıl­ma­mış­tır. Ko­nu bu çer­çe­ve­de ir­de­len­di­ğin­de şu hu­sus­lar or­ta­ya çık­mak­ta­dır:

1. Tek­li­fin 1 in­ci mad­de­si 16/07/1997 ta­rih­li ve 4283 sa­yı­lı Yap-İş­let Mo­de­li ile Elek­trik Ener­ji­si Üre­tim Te­sis­le­ri­nin Ku­rul­ma­sı ve İş­le­til­me­si ile Ener­ji Sa­tı­şı­nın Dü­zen­len­me­si Hak­kın­da­ki Ka­nu­nun Ge­çi­ci 4 ün­cü mad­de­si­ne bir fık­ra ila­ve edil­me­si­ni ön­gör­mek­te­dir. İla­ve edil­mek is­te­nen fık­ra yu­ka­rı­da da be­lir­til­di­ği üze­re ba­zı HES pro­je­le­ri­nin ya­pı­mı­na iliş­kin­dir. An­cak 4283 sa­yı­lı Ka­nu­nun 1 in­ci mad­de­si in­ce­len­di­ğin­de HES’le­rin ya­pı­mı­nın bu Ka­nu­nun kap­sa­mı dı­şın­da bı­ra­kıl­dı­ğı gö­rü­le­cek­tir. Bu ne­den­le Tek­lif­le ya­pıl­mak is­te­ni­len dü­zen­le­me­nin 4283 sa­yı­lı Ka­nun ye­ri­ne 5346 sa­yı­lı Ye­ni­le­ne­bi­lir Ener­ji Kay­nak­la­rı (YEK) na iliş­kin Ka­nun­da ya­pıl­ma­sı da­ha doğ­ru olur. Kar­şı gö­rüş ola­rak; fık­ra ila­ve edil­mek is­te­nen 4283 sa­yı­lı Ka­nu­nun Ge­çi­ci 4 ün­cü mad­de­si­nin HES’le­re iliş­kin ol­du­ğu­nu söy­le­mek müm­kün­dür. An­cak bu gö­rüş de Ge­çi­ci 4 ün­cü mad­de­nin dü­zen­le­me ye­ri­nin doğ­ru ol­du­ğu­nu gös­ter­mez. Ni­te­kim Tek­li­fin gö­rü­şül­me­si sı­ra­sın­da ya­pı­la­cak olan HES’le­rin yap-iş­let yön­te­mi ile mi yok­sa yap-iş­let-dev­ret yön­te­mi ile mi ya­pı­la­ca­ğı tar­tış­ma ko­nu­su ol­muş ve net­lik ka­za­na­ma­mış­tır.

Tek­lif­le bir fık­ra ila­ve edil­me­si ön­gö­rü­len 4283 sa­yı­lı Ka­nu­na 01/07/2006 ta­rih­li ve 5539 sa­yı­lı Ka­nun­la ek­le­nen Ge­çi­ci 4 ün­cü mad­de hük­mü şöy­le­dir:

 

“Çok mak­sat­lı pro­je­ler ile bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­me­sin­den ön­ce iki­li iş­bir­li­ği an­laş­ma­la­rı kap­sa­mın­da yer alan pro­je­ler ve ön­ce­ki ya­tı­rım prog­ram­la­rın­da yer alan pro­je­ler, li­sans alın­ma­sı­na ge­rek ol­mak­sı­zın, Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü ta­ra­fın­dan ye­di yıl için­de ya­pı­la­bi­lir ve­ya yap­tı­rı­la­bi­lir. Bu pro­je­le­rin hid­ro­elek­trik üre­tim te­sis­le­ri­nin ya­pı­mı aşa­ma­sın­da, elek­trik üre­tim te­sis­le­ri 4628 sa­yı­lı Elek­trik Pi­ya­sa­sı Ka­nu­nu kap­sa­mın­da fa­ali­yet gös­ter­mek üze­re özel sek­tör baş­vu­ru­la­rı­na açı­lır. Dört ay içe­ri­sin­de baş­vu­ru ol­ma­ma­sı ha­lin­de, Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü ta­ra­fın­dan ger­çek­leş­ti­ri­le­bi­lir.”

Bu hü­küm ile ya­pı­la­cak iha­le so­nu­cun­da be­lir­le­nen şir­ke­tin DSİ ile Su Kul­la­nım Hak­kı An­laş­ma­sı im­za­la­ya­rak HES kur­ma­sı amaç­lan­mış­tır. Gö­rül­dü­ğü gi­bi mad­de bir iha­le­den söz et­mek­te­dir. Tek­lif ise Hü­kü­met­ler Ara­sı İki­li İş­bir­li­ği An­laş­ma­sı ve­ya bu an­laş­ma­ya iliş­kin Ba­kan­lar Ku­ru­lu Ka­ra­rı ya da Ener­ji ve Ta­biî Kay­nak­lar Ba­kan­lı­ğı Olur’u ile be­lir­le­nen tü­zel ki­şi­le­rin Türk Ti­ca­ret Ka­nu­nu hü­küm­le­ri­ne gö­re ku­ra­cak­la­rı ye­ni şir­ket­le­re iha­le­siz ola­rak HES san­tra­li kur­ma ola­na­ğı ver­mek­te­dir. Ye­ni ku­ru­la­cak olan şir­ket­le­rin söz ko­nu­su An­laş­ma, Ba­kan­lar Ku­ru­lu Ka­ra­rı ve­ya Ba­kan­lık Olur’un­da be­lir­le­nen şir­ket­ler­le bir il­gi­si bu­lun­ma­mak­ta­dır.

Dü­zen­le­me, Ge­çi­ci 4 ün­cü mad­de­nin ha­len yü­rür­lük­te olan şek­lin­de­ki il­ke­ye ay­kı­rı ol­du­ğu gi­bi 4628 sa­yı­lı Elek­trik Pi­ya­sa­sı Ka­nu­nu­nun “elek­trik pi­ya­sa­sın­da re­ka­bet” il­ke­si­ne de ay­kı­rı­dır.

Bu du­rum AKP Hü­kü­me­ti­nin bir ener­ji po­li­ti­ka­sı­nın özel­lik­le de elek­trik pi­ya­sa­sın­da re­ka­be­tin sağ­lan­ma­sı gi­bi bir ama­cı­nın ol­ma­dı­ğı­nı gös­ter­mek­te­dir.

Ge­çi­ci 4 ün­cü mad­de­ye ila­ve edil­mek is­te­nen fık­ra­nın son cüm­le­si

“Bu fık­ra­da be­lir­ti­len tü­zel ki­şi­le­rin ya­pa­ca­ğı hid­ro­elek­trik üre­tim te­sis­le­ri, ka­nal, ne­hir ti­pi ve­ya re­zer­vu­ar ala­nı on­beş ki­lo­met­re­ka­re­nin al­tın­da ol­ma­sı şar­tı aran­mak­sı­zın 5346 sa­yı­lı Ka­nu­nun Ye­ni­le­ne­bi­lir Ener­ji Kay­nak­la­rı­nın Elek­trik Ener­ji­si Üre­ti­mi Amaç­lı Kul­la­nı­mı­na İliş­kin Ka­nun hü­küm­le­rin­den ya­rar­la­nır­lar” şek­lin­de­dir. Bu hü­küm ile Tek­lif ko­nu­su olan pro­je­le­re 5346 sa­yı­lı YEK Ka­nu­nu­nun 6/b mad­de­si uya­rın­ca pe­ra­ken­de sa­tış li­san­sı­na sa­hip da­ğı­tım şir­ket­le­ri ka­na­lıy­la alım ga­ran­ti­si ve­ril­mek­te­dir.

Bu ko­nu­da dik­ka­te alın­ma­sı ge­re­ken bir hu­sus da şu­dur. Ye­ni­le­ne­bi­lir Ener­ji Kay­nak­la­rı­na iliş­kin 5346 sa­yı­lı Ka­nu­nun söz ko­nu­su 6 ncı mad­de­si­ni de­ğiş­ti­ren 22/02/2007 ta­rih­li ve 5584 sa­yı­lı Ka­nu­nun 17 nci mad­de­sin­de aşa­ğı­da­ki hü­küm yer al­mak­ta­dır: (Bu Ka­nun 5, 7 ve 10 un­cu mad­de­le­ri­nin Ana­ya­sa­ya ay­kı­rı­lı­ğı ne­de­niy­le Sa­yın Cum­hur­baş­ka­nın­ca bir kez da­ha gö­rü­şül­mek üze­re TBMM’ye ia­de edil­miş­tir.)

“MAD­DE 6- Bu Ka­nun kap­sa­mın­da­ki ye­ni­le­ne­bi­lir ener­ji kay­nak­la­rın­dan elek­trik ener­ji­si üre­tim ve ti­ca­re­tin­de, li­sans sa­hi­bi tü­zel ki­şi­ler aşa­ğı­da­ki uy­gu­la­ma esas­la­rı­na tâbi­dir­ler:

a) Pe­ra­ken­de sa­tış li­san­sı sa­hi­bi tü­zel ki­şi­ler, bu Ka­nun kap­sa­mın­da­ki ye­ni­le­ne­bi­lir ener­ji kay­nak­la­rın­dan elek­trik ener­ji­si üre­ten YEK Bel­ge­li te­sis­le­rin iş­let­me­de on yı­lı­nı ta­mam­la­ma­mış olan­la­rın­dan, bu mad­de­de be­lir­le­nen esas­la­ra gö­re elek­trik ener­ji­si sa­tın alır­lar.

b) Bu Ka­nun kap­sa­mın­da­ki uy­gu­la­ma­lar­dan ya­rar­la­na­bi­le­cek YEK Bel­ge­li elek­trik ener­ji­si mik­ta­rı­na iliş­kin bil­gi­ler her yıl EPDK ta­ra­fın­dan ya­yın­la­nır. Pe­ra­ken­de sa­tış li­san­sı sa­hi­bi tü­zel ki­şi­le­rin her bi­ri, bir ön­ce­ki tak­vim yı­lın­da sat­tık­la­rı elek­trik ener­ji­si mik­ta­rı­nın ül­ke­de sat­tık­la­rı top­lam elek­trik ener­ji­si mik­ta­rı­na ora­nı ka­dar, YEK Bel­ge­li elek­trik ener­ji­sin­den sa­tın alır­lar.

Ül­ke­de arz edi­len YEK Bel­ge­li top­lam elek­trik ener­ji­si mik­ta­rı­nın ye­ter­li ol­ma­sı ha­lin­de, pe­ra­ken­de sa­tış li­san­sı sa­hi­bi tü­zel ki­şi­le­rin alım yü­küm­lü­lü­ğü bir ön­ce­ki tak­vim yı­lın­da sat­tık­la­rı elek­trik ener­ji­si mik­ta­rı­nın yüz­de se­ki­zin­den da­ha az ola­maz.

c) Bu Ka­nun kap­sa­mın­da sa­tın alı­na­cak elek­trik ener­ji­si için uy­gu­la­na­cak fi­yat; her yıl için, EPDK’nın be­lir­le­di­ği bir ön­ce­ki yı­la ait Tür­ki­ye or­ta­la­ma elek­trik top­tan sa­tış fi­ya­tı­dır. An­cak uy­gu­la­na­cak bu fi­yat 5 Eu­ro Cent/kWh kar­şı­lı­ğı Türk Li­ra­sın­dan az, 5,5 Eu­ro Cent/kWh kar­şı­lı­ğı Türk Li­ra­sın­dan faz­la ola­maz. An­cak 5,5 Eu­ro Cent/kWh sı­nı­rı­nın üze­rin­de ser­best pi­ya­sa­da sa­tış imkânı bu­lan ye­ni­le­ne­bi­lir ener­ji kay­nak­la­rı­na da­ya­lı li­sans sa­hi­bi tü­zel ki­şi­ler bu imkândan ya­rar­la­nır­lar.

Bu mad­de kap­sa­mın­da­ki uy­gu­la­ma­lar 31/12/2011 ta­ri­hin­den ön­ce iş­let­me­ye gi­ren te­sis­le­ri kap­sar. An­cak Ba­kan­lar Ku­ru­lu uy­gu­la­ma­nın so­na ere­ce­ği ta­ri­hi, 31/12/2009 ta­ri­hi­ne ka­dar Resmî Ga­ze­te­de ya­yım­lan­mak şar­tıy­la en faz­la 2 yıl sü­rey­le uza­ta­bi­lir.”

Yu­ka­rı­da yer alan dü­zen­le­me ile anı­lan Ge­çi­ci 4 ün­cü mad­de­ye ila­ve edil­mek is­te­nen dü­zen­le­me bir­lik­te de­ğer­len­di­ril­di­ğin­de, top­lam ku­ru­lu güç­le­ri yak­la­şık 6.500 MW olan ve yıl­da en dü­şük tah­mi­ne gö­re 21 TWh elek­trik üre­te­cek olan hü­kü­met­le­ra­ra­sı iki­li iş­bir­li­ği kap­sa­mın­da yer alan pro­je­le­re “5 Eu­ro Cent/kWh”lik fi­yat ve pe­ra­ken­de sa­tış li­san­sı sa­hi­bi tü­zel ki­şi­ler üze­rin­den alım yü­küm­lü­lü­ğü çer­çe­ve­sin­de de­ğer­len­di­ril­di­ğin­de, söz­ko­nu­su şir­ket­ler için yıl­lık yak­la­şık ola­rak 1.05 mil­yar Eu­ro, alım sü­re­si­nin ge­çer­li ol­du­ğu 10 yıl­da ise 10.5 mil­yar Eu­ro alım yü­küm­lü­lü­ğü söz ko­nu­su ola­cak­tır. HES’le­rin elek­trik üre­tim ma­li­ye­ti­nin “bi­rim ya­tı­rım ma­li­ye­ti + sa­bit iş­let­me gi­de­ri + de­ğiş­ken iş­let­me gi­de­ri”nden oluş­tu­ğu dik­ka­te alın­dı­ğın­da, “5 Eu­ro Cent/kWh”den 10 yıl­lık sü­re bo­yun­ca söz ko­nu­su HES’le­ri iş­le­te­cek şir­ket­le­re yük­sek mik­ta­ra va­ran bir ge­lir trans­fe­ri söz ko­nu­su ola­cak­tır. Böy­le bir uy­gu­la­ma 4628 sa­yı­lı Elek­trik Pi­ya­sa­sı Ka­nu­nu ile ula­şıl­ma­sı ön­gö­rü­len re­ka­bet şart­la­rı­na sa­hip bir elek­trik pi­ya­sa­sı­na açık­ça ay­kı­rı ola­cak­tır.

Ge­rek Hü­kü­met­çe Ko­mis­yo­na ve­ri­len bil­gi­ler, ge­rek­se ko­mis­yon gö­rüş­me­le­rin­de ya­pı­lan de­ğer­len­dir­me­ler­de bu hu­su­sun üze­rin­de ye­te­rin­ce du­rul­ma­mış­tır.

2. Tek­li­fin Ko­mis­yon­ca ka­bul edi­len 3 ün­cü mad­de­si 1053 sa­yı­lı Ka­nun­da de­ği­şik­lik ya­pıl­ma­sı­nı dü­zen­le­mek­te­dir.

1053 sa­yı­lı “An­ka­ra, İs­tan­bul ve Nü­fu­su Yüz­bin­den Yu­ka­rı Olan Şe­hir­ler­de İç­me, Kul­lan­ma ve En­düs­tri Su­yu Te­mi­ni Hak­kın­da Ka­nun” bu­gün­kü ha­liy­le nü­fu­su 100.000 den yu­ka­rı olan şe­hir­le­rin su te­mi­nin­de Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü (DSİ)ne yet­ki ve­rir­ken nü­fu­su da­ha az olan yer­le­şim yer­le­rin­de be­le­di­ye­le­rin bu ih­ti­yaç­la­rı­nı İl­ler Ban­ka­sın­ca sağ­la­nan imkânlar da­hi­lin­de gi­der­me­le­ri­ni ön­gör­mek­te­dir.

Tek­lif ise Ka­mu Ya­tı­rım Prog­ra­mın­da yer al­mak şar­tıy­la be­le­di­ye teş­ki­la­tı olan yer­le­rin iç­me, kul­lan­ma ve en­düs­tri su­yu­nun te­mi­ni hiz­met­le­ri için ge­le­cek yıl­la­ra yay­gın yük­len­me­le­re gi­riş­me­ye DSİ’yi yet­ki­li kıl­mak­ta­dır. Dik­kat edi­le­ce­ği gi­bi nü­fu­su ne olur­sa ol­sun be­le­di­ye­le­re su hiz­met­le­ri­nin gö­tü­rül­me­si için DSİ yet­ki­li kı­lın­mak­ta­dır.

DSİ su ve top­rak kay­nak­la­rı­nın ge­liş­ti­ril­me­sin­den so­rum­lu ana ku­ru­luş­tur. Bu an­lam­da bir aya­ğı ta­rım sek­tö­rün­de di­ğe­ri ener­ji sek­tö­rün­de­dir. Bu bağ­lam­da, 1.070 mil­yon YTL’si ta­rım, 1.305,3 mil­yon YTL’si ener­ji sek­tö­rün­de ve 265 mil­yon YTL’si sos­yal alan­da ol­mak üze­re Ku­ru­lu­şun 2007 yı­lı ya­tı­rım mik­ta­rı 2.640,3 mil­yon YTL’dir. Bu çer­çe­ve­de DSİ ya­tı­rım­la­rı­nın ta­rım sek­tö­rün­de­ki ka­mu ya­tı­rım­la­rı için­de­ki pa­yı yüz­de 71,5 iken ener­ji sek­tö­rün­de­ki bu pay yüz­de 51,3 dür. Ku­ru­lu­şun bu den­li önem­li fonk­si­yon­lar üst­len­me­si kar­şı­sın­da 2007 yı­lı Büt­çe Öde­nek Tek­lif Top­la­mı için­de­ki pa­yı yak­la­şık yüz­de 2 dir ve Ku­ru­lu­şun 2006 yı­lı büt­çe öde­nek­le­ri­ne gö­re öde­nek ar­tış ora­nı yüz­de 4,4 dür. Bu ar­tış yüz­de­si Ku­ru­lu­şun öde­nek­le­rin­de re­el ola­rak bir ge­ri­le­me­yi tem­sil et­mek­te­dir. Ener­ji ve ta­rım­sal alt­ya­pı ya­tı­rım­la­rın­da önem­li fonk­si­yon­lar üst­le­nen DSİ’nin re­el ola­rak ge­ri­le­yen bu öde­nek mik­tar­la­rıy­la İl­ler Ban­ka­sın­dan ya­rar­lan­ma­la­rı Tek­lif­le imkânsız ha­le ge­ti­ri­len be­le­di­ye­le­rin su ya­tı­rım­la­rı­na ait kay­nak na­sıl sağ­la­na­cak­tır?

Re­el ola­rak ge­ri­le­yen öde­nek mik­ta­rı­nın ya­nı­sı­ra DSİ’nin ya­tı­rım prog­ra­mın­da­ki mev­cut pro­je pa­ke­ti­nin or­ta­la­ma bi­tiş sü­re­si­nin 25 yıl ol­ma­sı bu pro­je sto­ku­nun cid­di bi­çim­de göz­den ge­çi­ril­me­si­ni ve ye­ni­den ön­ce­lik­len­di­ril­me­si­ni ge­rek­li kıl­mak­ta­dır. Bu du­rum ye­ni bir şey de­ğil­dir ve bu sa­de­leş­tir­me­nin ya­pıl­ma­sı ge­re­ği za­ten bir sü­re­dir gün­dem­de­dir. DSİ’nin elin­deki pro­je sto­ku­nun ye­ni­den göz­den ge­çi­ril­me­si söz ko­nu­su iken bu Tek­lif­le DSİ’nin çok sa­yı­da be­le­di­ye­nin su ya­tı­rı­mı­na iliş­kin yıl­la­ra sa­ri pro­je al­ma­sı na­sıl müm­kün ola­cak­tır?

Öte yan­dan top­lam ya­tı­rım mik­ta­rı 2,6 mil­yar YTL. olan ve yıl­lar iti­ba­rıy­la re­el ola­rak ge­ri­le­me gös­te­ren DSİ ya­tı­rım büt­çe­si­ne kar­şı­lık mü­te­ah­hit­le­rin bek­le­yen ala­cak­la­rı 2 mil­yar YTL ye ya­kın­dır. Du­rum bu mer­kez­dey­ken be­le­di­ye­le­rin su ya­tı­rım­la­rı için İl­ler Ban­ka­sın­dan kay­nak kul­la­nı­mı ola­na­ğı­nı or­ta­dan kal­dı­ra­rak, DSİ’nin so­rum­lu­lu­ğu al­tı­na ver­me­nin ma­kul bir açık­la­ma­sı bu­lun­ma­mak­ta­dır. Bu du­rum DSİ’ye fii­len imkânsız bir gö­rev ve­ril­me­si an­la­mı­na gel­mek­te­dir. DSİ bu gö­re­vi yü­rü­te­cek bir or­ga­ni­zas­yon ya­pı­sı­na da sa­hip de­ğil­dir. Bu dü­zen­le­me bu hiz­met­ler­le gö­rev­li olan İl­ler Ban­ka­sı­na ha­len Plan ve Büt­çe Ko­mis­yo­nu­nun gün­de­min­de olan bir Ka­nun Ta­sa­rı­sı ile ve­ril­mek is­te­nen ye­ni sta­tü­nün de iyi tar­tı­şıl­ma­mış ol­du­ğu­nu gös­ter­mek­te­dir.

Bu mad­de ile ya­pı­lan dü­zen­le­me­nin ka­mu ma­li yö­ne­ti­mi­ne iliş­kin bir ya­nı da şu­dur:

DSİ Ge­nel Mü­dür­lü­ğü 2006 yı­lı­na ka­dar tü­zel ki­şi­li­ğe sa­hip, kat­ma büt­çe­li bir ku­ru­luş­tu. Büt­çe uy­gu­la­ma­sı­na iliş­kin esas hü­küm­le­ri 01/01/2006 ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­ren 5018 sa­yı­lı Ka­mu Ma­li Yö­ne­tim ve Kon­trol Ka­nu­nu ile DSİ tü­zel ki­şi­li­ği kal­dı­rı­la­rak Mer­ke­zi Yö­ne­tim Büt­çe­si içe­ri­sin­de ge­nel büt­çe­li bir ku­ru­luş ola­rak ta­nım­lan­mış­tır. Anı­lan Ka­nu­nun 28 in­ci mad­de­si­ne gö­re mer­ke­zi yö­ne­tim kap­sa­mın­da­ki ka­mu ida­re­le­ri bir ma­li yıl için­de ta­mam­lan­ma­sı müm­kün ol­ma­yan ya­tı­rım pro­je­le­ri için ge­le­cek yıl­la­ra yay­gın yük­len­me­ye yet­ki­li­dir. Bu­na gö­re DSİ ya­tı­rım­la­rı için 5018 sa­yı­lı Ka­nun­da­ki hü­küm ye­ter­li olup bu ko­nu­da baş­ka bir hü­küm ih­da­sı­na ge­rek bu­lun­ma­mak­ta­dır. Yi­ne de böy­le bir dü­zen­le­me­ye ih­ti­yaç du­yu­lu­yor­sa bu­nun 5018 sa­yı­lı Ka­nun­da ya­pıl­ma­sı ge­re­kir.

                          

 

M. Akif Ham­za­çe­bi

Ke­mal Kı­lıç­da­roğ­lu

M. Me­sut Özak­can

 

Trab­zon

İs­tan­bul

Ay­dın

 

Ka­zım Türk­men

Gü­rol Er­gin

Bir­gen Ke­leş

 

Or­du

Muğ­la

İs­tan­bul

 

Bü­lent Ba­ra­ta­lı

Enis Tü­tün­cü

Ali Ke­mal Kum­ku­moğ­lu

 

İz­mir

Te­kir­dağ

İs­tan­bul

 

 

A. Ke­mal De­ve­ci­ler

 

 

 

Ba­lı­ke­sir

 

BUR­SA MİL­LET­VE­Kİ­Lİ MEH­MET AL­TAN KA­RA­PA­ŞA­OĞ­LU’NUN TEK­Lİ­Fİ

BA­ZI KA­NUN­LAR­DA DE­Ğİ­ŞİK­LİK YA­PIL­MA­SI HAK­KIN­DA KA­NUN

TEK­Lİ­Fİ

MAD­DE 1- 16/7/1997 ta­rih­li ve 4283 sa­yı­lı Yap-İş­let Mo­de­li ile Elek­trik Ener­ji­si Üre­tim Te­sis­le­ri­nin Ku­rul­ma­sı ve İş­le­til­me­si ile Ener­ji Sa­tı­şı­nın Dü­zen­len­me­si Hak­kın­da Ka­nu­nun ge­çi­ci 4 ün­cü mad­de­si­ne aşa­ğı­da­ki fık­ra ek­len­miş­tir.

“Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih­te, ha­len Hü­kü­met­le­ra­ra­sı İki­li İş­bir­li­ği kap­sa­mın­da yer alan ve söz­leş­me­si im­za­lan­ma­mış pro­je­le­re, Hü­kü­met­le­ra­ra­sı İki­li İş­bir­li­ği An­laş­ma­sın­da ve­ya bu an­laş­ma­ya is­ti­na­den is­tih­sal edi­len Ba­kan­lar Ku­ru­lu Ka­ra­rın­da ya da Ener­ji ve Ta­bii Kay­nak­lar Ba­kan­lı­ğı olu­ruy­la be­lir­le­nen tü­zel ki­şi ya da bir­den faz­la tü­zel ki­şi be­lir­len­miş olan­lar­da, bun­la­rın bi­ra­ra­ya ge­le­rek ku­ra­cak­la­rı tü­zel ki­şi­nin, 6762 sa­yı­lı Türk Ti­ca­ret Ka­nu­nu hü­küm­le­ri­ne uy­gun ano­nim ve­ya li­mi­ted şir­ket ol­ma­sı ha­lin­de, da­ha ön­ce be­lir­len­miş il­gi­li pro­je­le­ri­ne 4628 sa­yı­lı Ka­nun hü­küm­le­ri uya­rın­ca dört ay­lık sü­re içe­ri­sin­de baş­vu­ra­bi­lir­ler. Bu sü­re içe­ri­sin­de bu tü­zel ki­şi­ler dı­şın­da baş­vu­ru ka­bul edil­mez. Bu fık­ra­da be­lir­ti­len tü­zel ki­şi­le­rin ya­pa­ca­ğı hid­ro­elek­trik üre­tim te­sis­le­ri, ka­nal ve­ya ne­hir ti­pi ve­ya re­zer­vu­ar ala­nı on­beş ki­lo­met­re­ka­re­nin al­tın­da ol­ma­sı şar­tı aran­mak­sı­zın 5346 sa­yı­lı Ye­ni­le­ne­bi­lir Ener­ji Kay­nak­la­rı­nın Elek­trik Ener­ji­si Üre­ti­mi Amaç­lı Kul­la­nı­mı­na İliş­kin Ka­nun hü­küm­le­rin­den ya­rar­la­nır­lar.”

MAD­DE 2- 3/7/1968 ta­rih­li ve 1053 sa­yı­lı An­ka­ra, İs­tan­bul ve Nü­fu­su Yüz­bin­den Yu­ka­rı Olan Şe­hir­ler­de İç­me, Kul­lan­ma ve En­düs­tri Su­yu Te­mi­ni Hak­kın­da Ka­nu­nun 10 un­cu mad­de­si­nin bi­rin­ci fık­ra­sı aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

“Ba­kan­lar Ku­ru­lu ka­ra­rı alın­mak ve büt­çe imkânla­rı mü­sa­it ol­mak şar­tıy­la Be­le­di­ye teş­ki­la­tı olan yer­le­şim yer­le­ri­nin iç­me, kul­lan­ma ve end­süt­ri su­yu­nun te­mi­ni ve ka­na­li­zas­yon hiz­met­le­ri için 6200 sa­yı­lı Dev­let Su İş­le­ri umum Mü­dür­lü­ğü Teş­ki­lat ve Va­zi­fe­le­ri Hak­kın­da Ka­nu­nun 37 nci mad­de­sin­de­ki li­mit­ler da­hi­lin­de ge­le­cek yıl­la­ra sa­ri ta­ah­hüt­le­re gi­riş­me­ye Ener­ji ve Ta­bii Kay­nak­lar Ba­kan­lı­ğı­na bağ­lı Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü yet­ki­li­dir.”

MAD­DE 3- 1053 sa­yı­lı Ka­nu­nun adı “An­ka­ra, İs­tan­bul ve Be­le­di­ye Teş­ki­la­tı Olan Yer­le­şim Yer­le­ri­ne İç­me Kul­lan­ma ve En­düs­tri Su­yu Te­mi­ni Hak­kın­da Ka­nun” ola­rak de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

MAD­DE 4- 18/12/1953 ta­rih­li ve 6200 sa­yı­lı Dev­let Su İş­le­ri Umum Mü­dür­lü­ğü Teş­ki­lat ve Va­zi­fe­le­ri Hak­kın­da Ka­nu­na aşa­ğı­da­ki ek mad­de ek­len­miş­tir.

“EK MAD­DE 2- 4283 sa­yı­lı Yap-İş­let Mo­de­li ile Elekr­tik Ener­ji­si Üre­tim Te­sis­le­ri­nin Ku­rul­ma­sı ve İş­le­til­me­si ile Ener­ji Sa­tı­şı­nın Dü­zen­len­me­si Hak­kın­da Ka­nu­nun ge­çi­ci 3 ün­cü mad­de­si uya­rın­ca hid­ro­lik kay­nak kat­kı pa­yın­dan Ha­zi­ne ge­li­ri ola­rak sağ­la­na­cak ge­lir­ler­den kar­şı­lan­mak üze­re; Ener­ji ve Ta­bii Kay­nak­lar Ba­kan­lı­ğı­nın 657 sa­yı­lı Ka­nu­na tâbi ola­rak ça­lı­şan mer­kez teş­ki­la­tı per­so­ne­li ile Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü­nün 657 sa­yı­lı Ka­nu­na tâbi ola­rak ça­lı­şan mer­kez ve taş­ra teş­ki­la­tı per­so­ne­li­ne; gö­re­vin, önem, so­rum­lu­luk ve ni­te­li­ği, hiz­met sü­re­si, kad­ro un­van ve de­re­ce­si ile eği­tim se­vi­ye­si gi­bi hu­sus­lar göz önü­ne alı­na­rak, 657 sa­yı­lı Dev­let Me­mur­la­rı Ka­nu­nun­da ta­nım­la­nan en yük­sek Dev­let Me­mu­ru gös­ter­ge ra­ka­mı­nın (ek gös­ter­ge da­hil) brüt tu­ta­rı­nın, büt­çe ka­nun­la­rın­da Dev­let Me­mur­la­rı ma­aşı için be­lir­le­nen kat­sa­yı ile çar­pı­mı so­nu­cu bu­la­na­cak mik­ta­rın % 200’ünü geç­me­mek üze­re her yıl DSİ Ge­nel Mü­dür­lü­ğü­nün ken­di per­so­ne­li için ya­pa­ca­ğı tek­li­fi ile Ener­ji ve Ta­bii Kay­na­kar Ba­kan­lı­ğın­ca be­lir­le­ne­cek usul ve esas­lar da­hi­lin­de öde­nmek üze­re, büt­çe­le­ri­ne per­so­nel sa­yı­sıy­la oran­tı­lı ola­rak öde­nek kay­dı ya­pıl­mak su­re­tiy­le öde­me ya­pı­lır.”

MAD­DE 5- 4/1/2002 ta­rih­li ve 4734 sa­yı­lı Ka­mu İha­le Ka­nu­nu­nun 30/7/2003 ta­rih­li ve 4964 Sa­yı­lı Ba­zı Ka­nun­lar­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nu­nun 38 in­ci mad­de­siy­le de­ği­şik 62 nci mad­de­si­nin (c) ben­di­nin son cüm­le­si­ne “bü­yük su­la­ma” iba­re­sin­den son­ra gel­mek üze­re “iç­me­su­yu isa­le hat­la­rı” iba­re­si ek­len­miş­tir.

MAD­DE 6- Ener­ji ve Ta­bii Kay­nak­lar Ba­kan­lı­ğı­na bağ­lı Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü ta­ra­fın­dan yü­rü­tül­mek­te olan Er­me­nek Ba­ra­jı ve Hid­ro­elek­trik San­tra­lı, Bağ­ba­şı Ba­ra­jı ve Ma­vi Tü­ne­li Hid­do­elek­trik San­tra­lı, Kı­ğı Ba­ra­jı ve Hid­ro­elek­trik San­tra­lı Pro­je­si Ilı­su Ba­ra­jı ve Hid­ro­elek­trik San­tra­lı, Ciz­re Ba­ra­jı ve Hid­ro­elek­tirk San­tra­lı, Al­pas­lan II Ba­ra­jı ve Hid­ro­elek­trik San­tra­lı, De­ri­ner Ba­ra­jı ve Hid­ro­elek­trik San­tra­lı, Yu­su­fe­li Ba­ra­jı ve Hid­ro­elek­trik San­tra­lı, Bay­ram Ba­ra­jı ve Hid­ro­elek­trik San­tra­lı, Bağ­lık Ba­ra­jı ve Hid­ro­elek­trik San­tra­lı Pro­je­le­rin­de fii­len iş ma­hal­lin­de ve üc­ret­le­ri Ba­kan­lar Ku­ru­lun­ca söz­leş­me­li per­so­nel için tes­pit edi­len ge­nel üc­ret ta­va­nı­nın beş ka­tı­nı aş­ma­mak üze­re 2010 yılı so­nu­na ka­dar müş­te­rek ka­rar­na­me ile söz­leş­me­li yük­sek mü­hen­dis ve mü­hen­dis ça­lış­tı­rı­la­bi­lir.  Ge­rek­ti­ğin­de bu sü­re­yi uzat­ma­ya Ba­kan­lar Ku­ru­lu yet­ki­li­dir. An­cak, bu şe­kil­de ça­lış­tı­rı­la­bi­le­cek söz­leş­me­li per­so­nel top­la­mı 300 ki­şi­yi aşa­maz.

Bu Ka­nu­na gö­re ça­lış­tı­rı­la­cak söz­leş­me­li per­so­nel, söz­leş­me­le­rin­de be­lir­til­me­si şar­tı ile işe baş­la­dık­la­rı ta­ri­hi ta­kip eden ay­ba­şın­dan iti­ba­ren T.C. Emek­li San­dı­ğı ile il­gi­len­di­ri­lir ve bun­lar hak­kın­da 8/6/1949 ta­rih­li ve 5434 sa­yı­lı Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti Emek­li San­dı­ğı Ka­nu­nu ile ek ve de­ği­şik­lik­le­rin­de yer alan hü­küm­ler uy­gu­la­nır. Bun­la­rın ke­se­nek­le­ri­nin kar­şı­lık­la­rı ku­rum­la­rın­ca öde­nir.

MAD­DE 7- Bu Ka­nu­nun 1 in­ci mad­de­si 30/5/2007, di­ğer mad­de­le­ri ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 8- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

 

PLAN VE BÜT­ÇE KO­MİS­YO­NU­NUN

KA­BUL ET­Tİ­Ğİ ME­TİN

BA­ZI KA­NUN­LAR­DA DE­Ğİ­ŞİK­LİK YA­PIL­MA­SI HAK­KIN­DA KA­NUN

TEK­Lİ­Fİ

MAD­DE 1- 16/7/1997 ta­rih­li ve 4283 sa­yı­lı Yap-İş­let Mo­de­li ile Elek­trik Ener­ji­si Üre­tim Te­sis­le­ri­nin Ku­rul­ma­sı ve İş­le­til­me­si ile Ener­ji Sa­tı­şı­nın Dü­zen­len­me­si Hak­kın­da Ka­nu­nun ge­çi­ci 3 ün­cü mad­de­si­nin (B) fık­ra­sı­nın so­nu­na aşa­ğı­da­ki bent ek­len­miş­tir.

“Elek­trik pi­ya­sa­sı mev­zu­atı çer­çe­ve­sin­de, ay­nı kay­nak için ya­pıl­mış çok­lu baş­vu­ru­lar­dan Ener­ji Pi­ya­sa­sı Dü­zen­le­me Ku­ru­mu ta­ra­fın­dan tek­lif ver­me top­lan­tı­sı ger­çek­leş­ti­ril­miş ve li­sans al­mış olan­la­rın, bu mad­de­nin yü­rür­lük ta­ri­hi­ni ta­kip eden üç ay için­de baş­vur­ma­la­rı ha­lin­de es­ki­nin ye­ri­ne ka­im ol­mak üze­re li­sans­la­rı ye­ni­le­nir. Bu du­rum­da da­ha ön­ce ve­ril­miş li­sans ile bağ­lan­tı­lı ola­rak ya­pıl­mış tüm iş ve iş­lem­ler her­han­gi bir iş­le­me ge­rek kal­mak­sı­zın içer­di­ği hü­küm ve şart­lar­la  ye­ni­len­miş ve ge­çer­li sa­yı­lır.”

MAD­DE 2- 4283 sa­yı­lı Ka­nu­nun ge­çi­ci 4 ün­cü mad­de­si­ne aşa­ğı­da­ki fık­ra ek­len­miş­tir.

“Bu fık­ra­nın ya­yı­mı ta­ri­hin­de, ha­len Hü­kü­met­le­ra­ra­sı İki­li İş­bir­li­ği kap­sa­mın­da yer alan pro­je­le­re, Hü­kü­met­le­ra­ra­sı İki­li İş­bir­li­ği An­laş­ma­sın­da ve­ya bu an­laş­ma­ya is­ti­na­den is­tih­sal edi­len Ba­kan­lar Ku­ru­lu Ka­ra­rın­da ya da Ener­ji ve Ta­bii Kay­nak­lar Ba­kan­lı­ğı olu­ruy­la be­lir­le­nen tü­zel ki­şi­nin ya da ki­şi­le­rin, 6762 sa­yı­lı Türk Ti­ca­ret Ka­nu­nu hü­küm­le­ri­ne uy­gun ola­rak ku­ra­cak­la­rı ve­ya mev­cut­la­ra ek ye­ni or­tak­lar­la ku­ra­cak­la­rı şir­ket­le­rin, da­ha ön­ce be­lir­len­miş il­gi­li pro­je­le­ri­ne su kul­la­nım hak­kı için baş­vur­ma­la­rı ha­lin­de su kul­la­nım hak­kı ve elek­trik üre­tim li­san­sı ve­ri­lir. Bu fık­ra­da be­lir­ti­len tü­zel ki­şi­le­rin ya­pa­ca­ğı hid­ro­elek­trik üre­tim te­sis­le­ri, ka­nal/ne­hir ti­pi ve­ya re­zer­vu­ar ala­nı on­beş ki­lo­met­re­ka­re­nin al­tın­da ol­ma­sı şar­tı aran­mak­sı­zın 5346 sa­yı­lı Ye­ni­le­ne­bi­lir Ener­ji Kay­nak­la­rı­nın Elek­trik Ener­ji­si Üre­ti­mi Amaç­lı Kul­la­nı­mı­na İliş­kin Ka­nun hü­küm­le­rin­den ya­rar­la­nır­lar.”

MAD­DE 3- 3/7/1968 ta­rih­li ve 1053 sa­yı­lı An­ka­ra, İs­tan­bul ve Nü­fu­su Yüz­bin­den Yu­ka­rı Olan Şe­hir­ler­de İç­me, Kul­lan­ma ve En­düs­tri Su­yu Te­mi­ni Hak­kın­da Ka­nu­nun 10 un­cu mad­de­si­nin bi­rin­ci fık­ra­sı aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

“Ka­mu Ya­tı­rım Prog­ra­mın­da yer al­mak şar­tıy­la be­le­di­ye teş­ki­la­tı olan yer­le­şim yer­le­ri­nin iç­me, kul­lan­ma ve en­düs­tri su­yu­nun te­mi­ni hiz­met­le­ri için ge­le­cek yıl­la­ra yay­gın yük­len­me­le­re gi­riş­me­ye Dev­let Su İş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lü­ğü yet­ki­li­dir.”

MAD­DE 4- 1053 sa­yı­lı Ka­nu­nun adı “Be­le­di­ye Teş­ki­la­tı Olan Yer­le­şim Yer­le­ri­ne İç­me Kul­lan­ma ve En­düs­tri Su­yu Te­mi­ni Hak­kın­da Ka­nun” ola­rak de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

MAD­DE 5- 4/1/2002 ta­rih­li ve 4734 sa­yı­lı Ka­mu İha­le Ka­nu­nu­nun 62 nci mad­de­si­nin (c) ben­di­nin son cüm­le­si­ne “bü­yük su­la­ma” iba­re­sin­den son­ra gel­mek üze­re “iç­me­su­yu isa­le hat­la­rı, kap­taj­lar, su de­po­la­rı, ener­ji ile­tim te­si­si, tra­fo, tra­fo mer­kez­le­ri ve şalt te­sis­le­ri” iba­re­le­ri ek­len­miş­tir.

MAD­DE 6- Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 7- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.